Mijn meer dan 40 jaar ervaring met tuinieren en het telen van vele
soorten (klein)fruit zonder scheikundige bemesting en - spuiten wil ik
meedelen en zelf nog bijleren.
Voor de fruitliefhebber
19-07-2010
VERVOLG 5
Vervolg
5
De 2 veilingmannen: Rik
van St. Truiden& Eddy van Borgloon
Bij de blauwe bessen: zij
kweken de latere rassen om na de concurentie te komen. Hun rassen ; Ozark Bleu,
Bluecrop, Brigitta Blue, Liberty en het nieuwe zeer late ras Aurora.
Bij de bramen Loch Ness,
het standaard ras.
Tunnels en nog tunnels.
Wij verplaatsen ons met de wagen.
De kleinfruitgroep van de
Boerenbond richtte o.l.v. consulente Leen Jolling een driedaagse reis in naar
Schotland.
Met Ryanair werd er Â’s
avonds vertrokken van Charleroi naar Edinburgh. De twee autoÂ’s voor telkens 5
man werden opgehaald. Leen had haar GPS bij om in het donker naar het hotel te
rijden. GPS, een fantastische uitvinding voor een dergelijke gelegenheid.
Een bezoek aan het S.C.R.
I. stond reeds lang op mijn verlanglijstje. Wellicht is dit het voornaamste
opzoekingstation voor kleinfruit van Europa. Naast kleinfruit ontwikkelt men
ook nieuwe, tegen de plaag zo resistent mogelijke aardappelrassen (o.a. Lady
Balfour, genoemd naar de eerste vrouwelijke bioingenieur in Engeland. Zij
schreef al in 1943 ‘Living Soil’ en creëerde het Haughley Farm experiment : een
dertigjarige vergelijking van enerzijds klassieke teelt naast biologische -organic in het Engels- teelt). Men doet ook
onderzoek naar granen enz.
Nieuwe frambozenrassen
krijgen als eerste woord Glen. Glen in
het Schots betekent: nauw dal. Zwarte bessen herkent men aan Ben : berg. Bramen aan Loch : meer. De bramen die jullie eten zijn hoogst waarschijnlijk
Loch Ness bramen, het algemeen geteelde standaardras.
Glen Clova en Glen Moy waren
lange tijd de standaardrassen onder de Frambozen. Momenteel wordt er in Groot
Brittannië voornamelijk gekweekt met Glen
Ample.
Het nieuwe topras bij de
zwarte bessen is Big Ben.
We werden ontvangen door
Rex Brennan, het afdelingshoofd kleinfruit. Onderzoekster Alison Dolan vertelde
over de diverse testen waaraan de nieuwe rassen gedurende verschillende jaren
onderworpen worden. Als ze uiteindelijk waardevol blijken krijgen ze een naam
en een paspoort.
We troffen het niet
bepaald met het weer. Bij de eerste maalgaan kijken naar de veldproeven begon het stilletjes te regenen. Eerst
had ik nog menen een veldleeuwerik te horen. Men heeft er veel ruimte: bedrijf
1: 120 Ha; bedrijf 2: 250 Ha.
Frambozen moeten
stekelvrij zijn en resistent tegen de wortelziekte van de frambozen, daarbij
stevig, mooi rood en van goede smaak.
Bij zwarte bessen is het
smaakaspect belangrijk gezien er afzet is bij de grootwarenhuizen. De prijs is
beter dan bij verwerking. Ik proefde verschillende proefrassen en de goede
smaak verraste mij. Paters, zwarte bessen in Â’t West-Vlaams, waren voor mij als
kind een lievelingsfruit.
Deze bezoeken gebeurden
onder leiding van mevrouw Niki Jennings, die instaat voor de ontwikkeling der
rassen. Zij is enkel naamgenote, geen verwante van Derek Jennings, die hier
vele jaren werkte en tal van rassen kweekte waaronder Glen Clova en Glen Moy.
Ook de Taybes, in de handel gebracht in 1978 staat op zijn naam. Ik heb hem in
1992 leren kennen na zijn pensionering. Hij was verhuisd naar Otham, een
buitendorp van Maidstone,de hoofdplaats
van Kent. Hij verkocht toen bramen Waldo, Loch Ness en Silvan en de purperen
framboos Glen Coe. In 1996 had ik met enkele fuitvrienden weer een afspraak.
Toen vertelde hij dat hij pas vernomen had dat in een tuin in het graafschap
Buckinghamshire een stekelloze mutatie ontstaan was van de Taybes: de
Buckingham Taybes.
In de latere namiddag
volgden bedrijfsbezoeken. Met het regenweer konden we minder genieten van het
golvende landschap.
Het bedrijf dat we
bezochten werkt met een aantal andere bedrijven samen in de groep Angus,
dezelfde naam als het graafschap hier.
We zien een landschap met vele
tunnels van honderden meter lang.
Het bedrijf is 400 Ha
groot, waarvan 140 Ha kleinfruit. We bezochten de tunnels met frambozen en
bramen. De zwarte bessen staan in openlucht.
Voor het plukken heeft men
maar eventjes 450 plukkers nodig, mensen uit de vroegere Oostbloklanden.
Op een andere locatie
zagen we de frambozenplanten van het ras Glen Ample, die onlangs uit de frigo
kwamen. Men had ze per 3 geplant in containers, gemaakt met zwart plastiekfolie.
De blaadjes begonnen pas te ontluiken. Straks zou men deze onder tunnels
brengen.
Na inchecken in het hotel
reden we naar Dundee voor het avondmaal. De stroom Tay is er een brede zeeinham geworden. Eerst werd een bezoek gebracht aan de
fruitstanden van de grootwarenhuisketen Tesco.
Â’s Anderendaags reden we
naar het hoofdbedrijf van Angus.
Weer ontelbare tunnels. We
bezochten de tunnels met diverse aardbeien op stellingen in betonijzer.We konden ook proeven in een tunnel met rijpe
vruchten van het recente, lekkere ras Sonata.
We verplaatsten ons per auto naar de diverse tunnelcompexen: frambozen, blauwe
bessen en bramen. We konden het vroege bramenras Karaka Black proeven. Een Nieuw-Zeelands ras, met opvallend
smakelijke, zeer langwerpige vruchten, gecreëerd met erfelijk materiaal van
bramen uit het westen van Amerika. De dracht bedraagt echter slechts een vierde
van deze van het huidige, overal geteelde topras Loch Ness van het SCRS, dat we gisteren bezochten. Maar wat een
heerlijke smaak!
Daarna mochten we een kijkje
nemen in de verpakkingseenheid. Eerst trokken we een stofjas aan en kregen een
netje op het hoofd. Aan verschillende lijnen was men bezig met het inpakken van
aardbeien en frambozen voor de verschillende grootwarenhuisketens. Voor elke
keten zijn er eigen labels die tot zeven maal gecontroleerd worden om zeker een
vroegere, zeer kostelijke vergissing te vermijden.
Na de lunch in een
badplaats aan de kust was het tijd voor de terugrit naar het vliegveld van Edinburgh.
Op Â’t einde moesten we nog terugrijden naar het enige benzinestation op de
autoweg dat we in de andere rijrichting hadden gezien. De auto moet immers met
een volle tank terug afgeleverd worden. We zagen de collegaÂ’s links afslaan
naar een andere autoweg. Wij konden gelukkig nog net rechts aanhouden naar het
rond punt om terug te rijden.
In Charleroi was het
opgehouden met regenen. Het onweer was al naar Antwerpen en Limburg getrokken. Ik
was zeer tevreden in de regen terug te rijden.
De lange droogteperiode en
hittegolf zijn voorbij.
FOTOÂ’S
Het Scottish Crop Research
Institut te Invergowrie (Dundee). Let op de URL. Op hun website is heel veel te
vinden.
Afdelingshoofd Rex Brennan
Uiteindelijk krijgt elk
nieuw ras zijn paspoort
Viruszieke planten in een
serre
Onderzoekster Alison
Dolanen Kim Stevens van het ministerie
Eerste veldbezoek en ‘t
begint te regenen
Sven Clemens, de opvolger
van Patrick Meesters als directeur van de proeftuin Tongeren en onderzoekster
Wendy Odeurs
Vorige week heeft mijn echtgenoot
Lode, je opgebeld met een vraag ivm een barst in de schors van een sterappel.
Ik ben de volgende dag op zoek
gegaan naar wondafdekmiddel. Bij Verlinden in Oelegem heb ik dan een product op
basis van latex gekocht, Subopast verdeeld door Edialux.
Er staat ook Eco op het etiket.
De boom is hiermee behandeld en de
volgende dag zaten er al terug een aantal wespen gaten te maken in die laag afdekmiddel
(mogelijk hardde die niet genoeg uit door de hitte).
De boom begon ook weer direct sap te
verliezen door die gaten. Lode heeft die gaatjes terug afgedekt en dan hebben
we, omdat die insecten er altijd opnieuw naar toe kwamen, golfkarton over die latex
gebonden.
Ook op andere plaatsen op de stam
proberen wespen, met succes, gaatjes in de schors te maken.
Dit hebben we nog nooit meegemaakt.
Moeten we schrik hebben dat die boom
met ziektekiemen besmet wordt door die wespen en vliegen?
Heb jij dit al ooit gezien?
Hilde
Ik heb dit inderdaad nog nooit
gezien en ben gaan kijken. Een gewone wesp en een andere deden zich tegoed.
Hilde had 2 vangplaten gehangen die na 1 dag al vol hingen met vliegen. Geen
wespen of vlinders.
Boven de afdekking hadden insecten al
een nieuwe wonde gemaakt. Ze hadden o.a. een hoornaar bezig gezien. Als ik er
kwam zag ik o.a. 2 verschillende wespen: een gewone en de middelste wesp.
Heeft het sap van een sterappel een
bijzondere aantrekkingskracht? Is er verband tussen de droogte met tropische
temperaturen en de sapuitbraak?
Dit fenomeen heb ikzelf nog nooit
opgemerkt.
Is er iemand van de lezers die hier wel mee
bekend is?
Na de pruimenzaagwespramp van vorig jaar, die ik
uitvoerig gerapporteerd heb en die je, je beslist zal herinneren, nu het
vervolg. (zieblogs van 15-03-2010 en voorgaande dagen)
Dit jaar belooft er een
rijke oogst aan maanzaad, tenzij een koolmezenfamilie weer ontdekt waar ‘Adam
zijn mosterd haaltÂ’.
Dit was 5 jaar terug het
geval. Alle rijpe papaverbollen werden toen aangepikt en de zaadjes werden
opgesnoept.
Deze Russische papavers
zijn nazaten van het zaad dat Mevrouw DeMeutter, Russische, 35 jaar terug
meebracht van haar familie uit Oekraïne.
Onze tuin lag 2 jaar braak
wegens de aanleg van een gasleiding. De resterende papavers konden zich naar
hartenlust ontwikkelen en opmerkelijk: enkel de papavers op de buitenkanten
werden geplunderd. Waagden de mezen niet verder in de brousse?
Toen de tuin weer in
gebruik werd genomen, verschenen ondanks het omwoelen toch weer enkele
papavers. Deze bleven onaangetast. Blijkbaar was de slimme koolmezenfamilie verdwenen
en was het familiegeheim niet doorgegeven aan andere soortgenoten, want ik heb
nog steeds koolmezen in de nestkasten.
Gisteren kwamen hier Kristine
Matthijssens en fotografe in verband met het negende Afrikaans Tuinfeest van
morgen zaterdag. Aleide demonstreerde de zonneoven en Â’s namiddags kwamen zij
terug om het resultaat te proeven. Vandaag verscheen hun artikel in ‘De Gazet
van AntwerpenÂ’.
Vanmorgen maakten 1000
Zonnen van VRT 1 een afspraak en kwamen hier even later filmen.
Elk jaar richt het
Davidsfonds Halle in-de-Kempen een interessante reis in. Dit jaar ging het naar
Keulen. (Tussen haakjes: Ik heb bijzonder goede herinneringen aan de uitstap
van vorig jaar Antwerpen Noord, blog van 22/06/2009).
Jules en Miel hadden de
reis weer grondig voorbereid en een parcours uitgestippeld. Miel had gezorgd
voor een informatief brochuurtje.
We stapten uit ter hoogte
van de vroegere haven en trokken via kleine straten de stad in. Op een gebouw
stond een merkteken van een grote overstroming in de jaren 1700. Het eerste
huis waar halt werd gehouden was het “Overstolzenhuis”, een van de oudste van
Keulen, dat als woon – en stapelhuis dateert van 1230. Romaanse stijl: let op
de rondbogen. Het deed van 1840 tot 1930 dienst als beursgebouw. Nu is het
Museum voor toegepaste Kunst.
Over de Heumarkt (hooi-)
met standbeeld van een koning wandelden we tot aan de achterkant van Gross
St-Martin, een romaanse kerk van de 10 de eeuw, met massieve toren met vier
hoektorens.
Terug op de Rijnkaai
toonde Miel ons de in de grond gewerkte waterkering, bedoeld om een waterpeil
tot 11 m tegen te houden. Het normale peil bedraagt 2,80m. In december 1993 was
er een hoogste waterstand van 10,63 m.
We scheepten in voor een
vaart op Rijn met smakelijk middagmaal. Eerst vaarden we stroomopwaarts, tegen
de felle stroming in.
Pas dan realiseerde ik mij
dat Keulen op de linkeroever van de Rijn gebouwd is. Ik had een tegenover
gesteld beeld in mijn hoofd (cfr Antwerpen)
Terug uitgestapt ging de
wandeling verder langs de Rijn tot en op de Hohenzollern brug, eigenlijk een
zeer drukke treinbrug met een voetgangers/fietsers gedeelte Je ziet de treinen
uit het hauptbahnhof vertrekken.
We wandelen naast het
Ludwig Museum en het Römisch-Germanische Museum. Door een buitenraam heb je een
kijk op het Dionysosmosaiek (2de eeuw na Christus). Keulen was voor
de Romeinen een bolwerk tegen de Germanen van over de Rijn.
We staan voor de imposante,
gotische Dom. Eerste steen in 1248. Pas in 1880 geraakten de 2 torens ( hoogte
166 m ) voltooid.
De Dom is grotendeels
gespaard gebleven tijdens de laatste oorlog. Rondom rond lag alles plat.
In de dwarsbeuk kwam in
2007 een nieuw brandglas van de beroemde, keulse, Gerhard Richter. Het nieuwe
raam is bijna 19 m hoog en ruim 9m breed. Dit moderne werk past wonderwel in
deze belangrijkste kerk van Duitsland.
Op de Alter Markt (oude
markt), met zicht op de toren van het stadhuis, was het tijd voor een
Pinkelpauze (plaspauze).
Bij het raadhuis waren er
belangrijke opgravingen naar de resten van een in 1183 door de Keulse bisschop
aan de Keulse joden toegewezen eigen gebied dat met poorten kon afgesloten
worden, het eerste Joodse getto.
De fundamenten liggen zoÂ’n
10 m lager dan het huidige grondniveau. In de loop der tijden werd de stad een
heel stuk opgehoogd.
We passeren in de oude
parochie het Wallraf-Richarts-Museum. In deze wijk woonden op het einde van de
Middeleeuwen de belangrijkste patriciërs van de stad.
Naast het massieve, blanke
volume van het museum staat de ruïne van de romaanse Sankt-Albanskirche. In de
fond van de kerk heeft men een kopie van het beroemde treurende ouderpaar van
Käthe Kollwitz geplaatst. Het origineel staat op het Duitse oorlogskerkhof van
Vladslo, een 7 tal km van “De Reiger” te Ichtegem waar ik in mijn jeugd woonde.
Even verder komen we aan
het huis Farina. Het is 300 jaar geleden dat Johan Maria Farina het reukwater
uitvond dat Keulen wereldberoemd maakte. Nu is het een klein museum. Maar het
is vooral concurrent 4711 die met de pluimen is gaan lopen. Ten tijde van de
bezetting door de Fransen van Napoleon kregen de huizen een eigen nummer en in
huis nr. 4711 werd eveneens “Keuls water, eau de Cologne “ gefabriceerd. Verder
op de wandeling komen we er voorbij.
We wandelen door enkele,
verkeersvrije winkelstraten.
In de St-Antonieter kerk
zien we een monumentaal, hangend beeld van Ernst Barlach uit de Jugendstil
periode van een eeuw terug.
Nog een merkwaardig, groot
gebouw is de enorme, ruim 5000 vierkante meter grote stolp Peek &
Cloppenburg, grootwarenhuis van Renzo Piano, de in Parijs gevestigde Italiaan
die ooit samen met Richard Rogers het Centre Pompidou bouwde.
Onze laatste bestemming
was het in 1985 opgerichte Käthe Kolwitz Museum Keulen.
Miel schrijft: “ Een
zwaartepunt vormen de tekeningen uit alle scheppingsperiodes, o.a. vroege
pastellen en kooltekeningen voor het satirisch tijdschrift “Simplicissmus”,
studies over drukgrafische werken, die het scheppingsproces begrijpelijk maken,
alsook enige van de mooiste en meest expressieve bladen uit de late tijd, toen
Käthe Kollwitz (1867-1945) zich vooral met het thema dood bezighield.”
üHet plaatselijk graanproject koopt graan na de oogst,
stockeert het in onze container en verkoopt het tijdens de hongermaanden,
üDe plaatselijke boomkweker levert een grote
diversiteit aan fruitbomen voor het CoZoeGocentrum,
üonze eigen pompoenen en bonen doen het goed in Going,
Zoerselse AVEVE centrums hebben voor 2010 zaden geleverd.
üPermacultuur maakt de Sahel permanent vruchtbaar. In
de dorpen Going en Bi-Paing plannen we die cultuur toe te passen. In gans de
streek is veel belangstelling
Wegwijzer
·Via de E 313 , afrit nr 19Massenhoven
Rechts richting Zoersel +/- 3 km. Aan restaurant “De Engel” links naar
Halle, na de bocht, eerste weg rechts (Brakenberg) ten einde rijden; rechtssmalle landbouwwegLage weg 700m volgen - of na kerk in Halle,
eerste weg rechts, de lindendreef nemen, dan derde weg rechts, de Lage Weg 800m
volgen.
·Via de Turnhoutse baan
Aan “De Toverfluit weg naar Halle nemen tot Heideweg, (+/- 2 km) links tegenover
bloemenwinkel “Bloem Bloem”. Aan vork rechts begint de Lage Weg.- Of doorrijden
tot iets voor de kerk en daar de Lindedreef nemen tot derde weg rechts.
De Landelijke Gilde nam
het initiatief voor een bezoek aan de luchthaven van Deurne. De gids-piloot
maakte er een uitgebreid bezoek van van meer dan 3 uur.
Bij de start krijgt
iedereen een batch.In de hal
hangt een portret van de eerste Belgische vliegenier, baron De Caters, 1908.
Het begint met echt
inchecken. Vest uit, geldbeugel en sleutels in een box. Bij de doorgang door
het portaal moest ik terug: ook schoenen uit en dan was er geen alarm meer. Een
dame moest gefouilleerd worden door een vrouwelijke beambte.
Momenteel zijn er op
vrijdag vanuit Deurne 6 vaste verbindingen: 4 naar Londen City Airport in de
Docklands en 2 naar Manchester. Verder zijn er de private vluchten. Er was net
een Duits (letter D) ambulancevliegtuig geland. Je ziet de landenletter(s) op
de romp. Voor Belgische vliegtuigen zijn dat twee OOÂ’s. In de loodsen zagen we
nog de N van de Verenigde Staten.
Op het terrein stonden de 3
vliegtuigen die terug waren uit Engeland. In de late avond zagen we nog het
laatste vliegtuig landen. Het zijn Fokkertoestellen met turbopropellers. Die schroeven
worden zeer heet: “Afblijven met de handen” zei de gids.
De landingsbaan meet 1480
m. Telkens een vliegtuig landt staat het verkeer op de krijgsbaan stil. De
tunnel laat nog altijd op zich wachten.
We kregen uitleg over de
diverse hulpwagens: o.a. de waterkar, de toiletruimkar, de batterijenwagen die
zorgt voor de stroomvoorziening op de grondÂ…
Een bezoek aan de
brandweerkazerne maakt indruk met de reuze bluswagen met enorme banden, die
toch 120 km per uur kan halen. Op snelheid komt het aan. In Deurne heeft tot
nog toe gelukkig nooit ongelukken gehad.
Tenslotte bezoekt men het
Stampe en Vertongen Museum met historische vliegtuigen, zelfs van de eerste
wereldoorlog, die bij grote gelegenheden van stal gehaald worden om echt te
vliegen.
Wegen van de bagage.Wat het gewicht van de passagiers betreft
maakt men een schatting: een Europeaan: 85 kg. Voor een Amerikaan neemt men 100
kg en een Aziaat telt maar voor 65 kg. Ik vraag mij af wat men doet met een
gezelschap Suomi worstelaars?
Baron De Caters, de eerste
vliegenier in 1908.
In het briefinglokaal waar
de piloot gegevens opvraagt, noteert en instructies krijgt (o.a. meteo).
Naast de brandweerwagen (voorzitter Marcel Cools, de enige nog echte boer van Halle en echtgenote).
De eerste schroeven waren
in hout (tot in de 20 tigerjaren).
Tweedekker
Let op de mitrailleurs.
Eerst schoten piloten met pistolen naar elkaar, maar dra kwamen de
mitrailleurs. Men mocht netuurlijk de eigen schroef niet stukschieten. Daarvoor
had men een synchronisatie uitgevonden die enkel schieten toeliet nadat de
schroef net voorbij was. Als ik het goed onthouden had draaide een schroef toen
ongeveer 1500 toeren per minuut. Later met vierspakige en nog vlugger draaiende
schroeven bevestigde men de machinegeweren aan de vleugels.
De zonnepanelen zijn
geïnstalleerd (15/6). We hebben een geschikt dak. De ligging is praktisch pal zuid en al jaren hebben we
een zonneboiler voor warm water.
De ploegbaas was eerst
niet gerust met het oude, niet effen dak. Achteraf was hij wel danig tevreden
met het behaalde resultaat.
Een ploeg van 3
installeert de draagelementen en panelen, terwijl de andere 2 werken aan het
elektrisch gedeelte: omvormers plaatsen, kabels leggen en aankoppelen.
Ze hebben het niet nodig
aan het strand te liggen om te bruinen. Het kan best warm zijn om pal in de zon
te werken. Gisteren was het goed te doen, 20° en een verfrissende wind.
FOTOMATERIAAL
Het begint met aanbrengen
van de onderliggende planken en het plaatsen van de haken waarop de
draagrails voor de panelen vastgezet worden.
De ploegbaas
Aleide had voor hen soep
gemaakt met wilde planten
Plaatsen van de panelen Firmawagen De elektrieker kwam net iets halen De volledige ploeg Plaatsen van de panelen Idem Idem De omvormers Afgewerkt staat netjes