De Noordzee. Ik wil er al lang eens heen. Maar het wordt alsmaar uitgesteld. Hoe komt het? Het steekt mij wat op de moeite. Ook al is het niet zo ver weg. En ja, ook in het binnenland is het leuk. Misschien komt het er dit jaar toch eens van. Maar ook niet iedereen trekt richting Belgische kust zo blijkt. De eerste krokusvakantie na de coronajaren is geen onverdeeld succes geworden voor het toerisme aan de kust. Westtoer telde 15 procent minder dagtoeristen en tot 10 procent minder overnachtingen in vergelijking met vorig jaar. Nochtans werd er van deze vakantieperiode veel verwacht omdat het Franstalig onderwijs twee weken vakantie had. Maar het slechte weer en het feit dat de mensen opnieuw de weg naar het buitenland hebben gevonden, leidden dus tot lagere cijfers.
Mijn run vandaag. Gelopen tussen een reeks andere bedrijvigheden door. Onder andere een bezoek aan de garage en aan de schouwing. Dan ben je reeds een heel stuk van je dag kwijt. Dat ik ondanks dit programma toch gelopen heb is reeds een succes op zich. Morgen wordt het hopelijk iets rustiger. Ontspannen lopen is immers het mooiste wat er is! Ja toch.
Details: 5.22/km - 608 c - 172 pasfrequentie - 6,7°.
Het dodelijke verkeer. In 2021 stierven meer dan vijfhonderd mensen in het Belgische verkeer, waarvan er meer dan tweehonderd (216) in de auto. Ben je veiliger als chauffeur of als passagier in de wagen? Veel mensen denken aan de passagiersstoel als gevaarlijkste plaats. Maar dat blijkt niet te kloppen. De gavaarlijkste plaats is die van de chauffeur. Per duizend ongevallen met gewonden vallen er zo 'n 13,7 doden aan de bestuurszijde. Aan de passagierskant voorin zijn dat er maar 9,7. Oorzaken zijn de obstakels waar een chauffeur mee te maken krijgt zoals het stuur en de pedalen. Die kunnen verwondingen erger maken.
Gisteren was er een babyborrel. In de Vierhoekhoeve in de Brielstraat in Oosterzele. Gezellige plaats. Het was aangenaam om er een paar uurtjes te verblijven. Vandaag was het rustiger. Dus maar een goede run gelopen. Langzaam gestart en pas over halfweg kwamen we wat op tempo. Al bij al viel de algemene snelheid zeker mee. Tevreden na de prestatie.
Details: 5.09/km - 662 c - 172 pasfrequentie - 5°.
Meer dan tweeduizend (2187) gepensioneerde Belgen krijgen op dit moment het maximumpensioen van 7813 euro bruto per maand. Netto blijft daar ongeveer de helft van over, zo 'n 3900 euro per maand dus. Het maximumbedrag is geplafonneerd op 93.760,79 euro bruto op jaarbasis of 7813,40 euro per maand. De gelukkigen die het ontvangen zijn gepensioneerden met een zuivere loopbaan als ambtenaar. Mensen die ook nog als werknemer of zelfstandige hebben gewerkt, vallen hier niet onder.
Korte run vandaag. Toch een degelijk tempo. Dat laatste stemt mij toch terug tevreden. De pijn die er de voorbije twee dagen nog een beetje was, was nu nagenoeg verdwenen.
Details: 5.08/km - 606 c - 174 pasfrequentie - 5°.
Steeds meer gepensioneerde Belgen verhuizen naar het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van de federale pensioendienst. In 2022 woonden 206.615 mensen die een pensioen van de Belgische staat ontvingen in het buitenland. Tien jaar geleden waren dat er 182.590. Van die 206.615 gepensioneerden hebben er 61.556 de Belgische nationaliteit. De anderen zijn meestal buitenlanders die naar hun thuisland teruggekeerd zijn. Het populairste land blijft Frankrijk met 24.706 gepensioneerden. De grootste stijging is echter te merken in Portugal. Waar daar in 2012 slechts 325 gepensioneerde Belgen woonden, waren dat er vorig jaar 1464 (of plus 400%).
Vandaag moest ik heel wat boodschappen doen. Dan maar een en ander te voet gedaan. Iets langer onder de baan natuurlijk maar wel twee vliegen in één slag. We hebben ons gerief en we hebben wat aan onze conditie gewerkt.
Details: 8.53/km - 885 c - 135 pasfrequentie - 0,6°.
Problemen in het voetbal. De regelgeving is vaak voor interpretatie vatbaar. En dat zorgt voor moeilijkheden. Ondanks de VAR. Of misschien mede door de VAR. In ieder geval, het falen van de VAR in het Belgisch voetbal zorgt voor beroering. De CEO van de Pro League heeft aan de voetbalbond gevraagd de communicatie tussen de hoofdscheidsrechter en de videoref zo transparant mogelijk te maken. Zoals dat bijvoorbeeld in het hockey het geval is. Het is voor fans, spelers en clubs nodig om te weten waarvoor een VAR-interventie wordt gevraagd en welke punten er worden aangehaald in de discussie. Belangrijk detail: het zijn de profclubs die de kosten van de arbitrage dragen. Op dit moment krijgen zij, op zijn zachtst gezegd, geen waar voor hun geld. Dat werd nog maar eens extra benadrukt door clubs als KAA Gent en Zulte Waregem.
Mooi toertje vandaag. In het zonnetje. Aangenaam om te lopen. Al was het nog vrij fris deze voormiddag. Maar toch genoten.
Details: 5.21/km - 953 c - 171 pasfrequentie - 2,8°.
Huren is in Vlaanderen fors duurder geworden. Ongeveer 5% in een jaar tijd. Een huurder betaalt nu gemiddeld 815 euro per maand. Vorig jaar was dat nog maar 778 euro. De prijsstijging gaat opvallend snel: normaal komt er maar 2% per jaar bij.
Een rustige run vandaag. Zeker in het eerste gedeelte. Dan bleef ik soms hangen boven de 6.00/km. Dat had te maken met de wind, maar ook met het uitgestippelde parcours. Er waren nogal wat moeilijk beloopbare stroken. En daar wou ik toch voorzichtig zijn. Geen onnodige risico's genomen.
Details: 5.43/km - 766 c - 170 pasfrequentie - 0,6°.
Dure tijden. De prijzen voor eten en drinken zijn het voorbije jaar razendsnel gestegen. Daar komt bovendien nog niet meteen een einde aan. Voeding kost ons nu al 17% meer dan een jaar geleden. De algemene inflatie is in februari voor de vierde maand op rij gedaald. Het leven is nu nog 'maar' 6,62% duurder dan een jaar geleden. In januari was dat verschil nog 8,05%. De prijzen stijgen over het algemeen dus minder snel, maar dat geldt dus niet voor voedingswaren. Die prijs is in een jaar tijd evenveel gestegen als normaal in acht jaar.
Een goede run. Met een winterzon als begeleiding. Maar warm was het zeker niet. Wel integendeel. Een schrale wind zorgde ervoor dat ik toch best wat tempo maakte. Kwestie van het niet te koud te krijgen. Maar gemakkelijk lopen is dat natuurlijk niet. Af en toe toch even moeten doorbijten. Maar het lukte vrij goed moet ik zeggen.
Details: 5.04/km - 744 c - 174 pasfrequentie - 0,6°.
Remco Evenepoel heeft op zijn drieëntwintigste zijn eerste zege als wereldkampioen beet. Hij veroverde de eindwinst in de UAE Tour. In de slotrit eindigde hij tweede na Adam Yates, maar klom hij sneller dan Pogacar vorig jaar. Evenepoel zit voor op zijn Giro-schema. Op stage in Tenerife wil hij nog een flinke stap voorwaarts zetten. Ik denk dat het nodig zal zijn ook.
Hoe zit het met mijn schema. Neen, ik heb zeker geen voorsprong. Maar het begint wat te verbeteren. Vandaag zowaar een interval gelopen. Of althans iets dat er op leek. Op de lange weg langs het spoor waaide de wind ongemeen hard. Toch geprobeerd om telkens 200 meter te versnellen met 100 meter rustig tussenin. Het begint er zo stilaan toch weer een klein beetje op te lijken.
Details: 5.20/km - 605 c - 171 pasfrequentie - 4,4°.
We staan naar het schijnt weer even lang in de file als voor corona. In januari was de gemiddelde omvang van de files ongeveer gelijk aan het cijfer van januari 2019, het laatste 'normale' jaar vóór de coronacrisis. Dus ondanks de energiecrisis blijven we dapper verder rijden. Mensen blijven zich verplaatsen. En is er wel een alternatief? Niet direct zeker. Ondanks de opkomst van de elektrische fiets.
Het spoor. Ook daar kent men problemen natuurlijk. En zeker als er een spoorloper te voorschijn komt. Dat was het geval in het Brabantse Wezemaal, bij Rotselaar. Die persoon zorgde voor een uur verkeersonderbreking op de lijn tussen Leuven en Aarschot. Zo 'n twintig treinen moesten volledig of gedeeltelijk worden afgeschaft. De spoorloper werd rond 5.30 uur opgemerkt door een treinbestuurder, die door een noodrem een aanrijding kon vermijden. Tot de politie het spoor rond 6.30 uur weer vrijgaf, was al het verkeer op dat punt onderbroken. Naast de 20 afgeschafte treinen waren er ook 75 treinen die samen 750 minuten vertraging opliepen. Spoorlopen kan dus voor een grote impact zorgen.
Ik liep. De dertien kilometer die ik op het oog had. Niet supervlug, maar ook niet echt traag. Zeker tevreden terug met de oefening. Het was koud en door de felle wind voelde het nog frisser aan. Dus eigenlijk al helemaal geen weer om te lanterfanten.
Details: 5.16/km - 744 c - 173 pasfrequentie - 0,6°.
De oorlog. Oekraïne tegen Rusland. Wie wint na ongeveer een jaar? Voorlopig niemand. Er blijven mensen sneuvelen. Soldaten, vanzelfsprekend, maar ook burgers. Poetin heeft ondertussen aangekondigd dat het nucleaire ontwapeningsverdrag met de Verenigde Staten wordt opgeschort. Beide landen ondertekenden dit verdrag in 2010. Moskou moet klaar zijn om kernwapens te testen indien de Verenigde Staten dit ook zouden doen. Wordt vervolgd.
Ik vervolgde ook mijn weg. De kaap van de honderd kilometer zal ik deze week niet halen. Hoeft ook niet. In principe eindig ik toch zo rond de negentig. Als ik er in slaag om morgen ook nog wat kilometers af te leggen. In principe zou dat geen probleem mogen zijn. Het zal dan wel aan een rustiger tempo zijn dan vandaag.
Details: 4.51/km - 614 c - 177 pasfrequentie - 7,2°.
Mijn buurman Huub is bus- en tramcontroleur. Hij heeft veel werk. Steeds minder mensen kopen immers een ticket als ze de tram of bus opstappen. Op vier jaar tijd is het aantal uitgeschreven boetes voor zwartrijden bij De Lijn met liefst 51,4% toegenomen. Werden er in 2018 nog 35.131 processen-verbaal uitgeschreven, dan liepen er in 2022 al 53.195 reizigers tegen de lamp en ook tegen mijn buurman aan. Maar tegelijk is het aantal controles met bijna een derde gedaald, waardoor ook de pakkans afneemt. In 2022 werden er bijna een derde minder reizigers gecontroleerd dan in 2019. Maar dat zou veranderen. Het aantal inspecties zou opnieuw worden opgevoerd. Men weze gewaarschuwd.
Alhoewel de afstand naar de startlocatie niet zo heel ver weg was, heb ik toch de bus niet genomen vandaag. De afstand is immers een zaak, de verbinding een andere. En die was niet zo goed. Dus nog maar eens de auto uit de garage gehaald. Dat mag wel eens, zo bolt hij ook nog eens. Niet gelopen, wel flink doorgestapt. Ik haalde de 7 km/uur. Buiten alle verwachting eigenlijk. De conditie is dus heus niet slecht. Hopelijk kunnen we dit zo houden. En ja, misschien heel voorzichtig, terug iets opdrijven. Maar dat laatste toch nog met het nodige voorbehoud.
Details: 8.33/km - 1119 c - 137 pasfrequentie - 3,3°.
Er worden misschien her en der wel minder wijn, bier en andere alcoholische dranken gedronken, en gelukkig maar zou ik zeggen, toch laat zeker nog niet iedereen het wat dat betreft afweten. De politie heeft in het Antwerpse Merksem een bestelwagen gevonden in een gracht, met de slapende chauffeur nog achter het stuur. De man was een doodlopende straat ingereden. Toen de agenten hem wakker maakten, zei hij zelf dat hij dronken was en niet meer wist hoe hij op die plaats was beland. Ze brachten hem naar het ziekenhuis, maar niet veel later vertrok hij daar op eigen initiatief. De politie trof hem in de buurt aan. De dertiger weigerde een ademtest te laten afnemen en werd teruggebracht naar het ziekenhuis, waar hij aan een bloedproef werd onderworpen. Die bevestigde dat hij dronken was. Deze keer nam de politie hem mee naar het commissiariaat om hem, zo goed en zo kwaad als het kon, te verhoren. Na enkele uren mocht de man dan naar huis. Hij zal het vanzelsprekend later mogen uitleggen bij de politierechter.
Een wat rustiger run gelopen. Bewust. Maar al bij al viel het tempo toch nog mee. Het liep opnieuw vrij goed. Maar alles kan beter natuurlijk. Veel beter zelfs. Details: 5.36/km - 703 c - 169 pasfrequentie - 9,4°.
De Belgische en de Nederlandse overheden en de vijf grote rederijen die actief zijn in de havens van Antwerpen en Rotterdam, hebben op een haventop in Antwerpen een gezamenlijk engagement ondertekend om de strijd tegen de georganiseerde drugsmisdaad op te voeren. Concreet willen de partners sneller werk maken van slimme containers en containerzegels om ervoor te zorgen dat alle activiteiten met een container automatisch worden geregistreerd. Daarnaast willen ze de containers ook beter (digitaal) afschermen, zodat onbevoegden er geen toegang toe hebben. Verder zal er meer informatie worden uitgewisseld over verdachte zaken en de werkwijze van drugsbendes. België en Nederland beloven tot slot ook hogere internationale veiligheidsstandaarden voor maritiem transport.
Vandaag een goed tempo gehaald tijdens de run. Het deed nog eens deugd. Het voelde net alsof ik reeds lange tijd in zone dertig had gereden en vandaag plots in zone zeventig terecht kwam. Is het allemaal reeds koek en ei? Neen, dat zeker niet. Maar eens dapper kunnen doorzetten zonder meteen last te hebben van bepaalde spiergroepen is toch een positief gegeven. Let wel, vorig jaar was ik op een bepaald moment ook ongeveer zo ver en toch ging het daarna toch opnieuw mis. We blijven dus toch nog eerder voorzichtig.
Details: 5.03/km - 639 c - 175 pasfrequentie - 8,3°.
Franse jongeren drinken steeds minder wijn. Er is iets structureel aan het veranderen. De stereotiepe oudere Fransman die elke dag minstens een glaasje neemt is aan het uitsterven. Van alle wijndrinkers in Frankrijk behoort liefst 47 % tot de generatie van de boomers en slechts 7 % tot generatie Z. In Frankrijk is bijna de helft van de wijndrinkers senior. Van de 18 tot 24-jarigen zegt bijna de helft dat ze liever iets anders drinken. Met andere woorden als de senioren er straks niet meer zijn is er een aanzienlijke lagere wijnconsumptie in Frankrijk. En dat zou Franse wijnboeren wel eens voor problemen kunnen stellen.
Vandaag een goede run. Neen, ik heb er geen wijntje op gedronken. Maar wel een biertje. Mag het even. De boog even ontspannen. Maar toch maar proberen er geen gewoonte van te maken. Want ja, de conditie moet zeker nog beter. Het basisniveau is er. Nu komt eigenlijk het zware werk er stilaan aan. Als ook dat zou lukken kunnen we stilaan terug beginnen dromen van nog eens een wedstrijd. Super moet die niet zijn. Maar ik moet hem wel kunnen uitlopen zonder miserie. Anders heeft het geen zin. Integendeel, dan is het misschien terug van nul herbeginnen.
Details: 5.23/km - 753 c - 171 pasfrequentie - 7,8°.
De hoge energieprijzen hebben de Belgen voorlopig nog niet kunnen aanzetten om meer te renoveren. In de eerste tien maanden van 2022 werden in ons land 26.781 renovaties vergund, iets minder dan in dezelfde periode van 2021. Het gaat om grote energetische renovaties, waarvoor een vergunning nodig is. Kleinere renovaties, zoals dakisolatie, kunnen zonder vergunning, maar die volstaan niet om een woning met de slechtste energiescore bijna energieneutraal te maken. De redenen dat het voorlopig niet echt aanslaat zijn: 1° de eigenaars hebben onvoldoende geldmiddelen; 2° de renovatiekosten zijn flink gestegen; 3° lenen is duurder geworden.
Ik heb vrij veel energie verbruikt. Eerst wat tuinwerk. In de moestuin wat bezig geweest. Ook reeds wat gezaaid (prei) in een zaaibakje. En natuurlijk enkele kilometers gelopen. Ondanks de drukke bedrijvigheid die er aan voorafging kan ik toch terugblikken op een degelijke run. Het is allemaal nog niet honderd procent maar het goede gevoel komt geleidelijk toch wat terug. Enorm blij daarmee.
Details: 5.30/km - 657 c - 173 pasfrequentie - 9,4°.
In Nederland wordt het verboden om een huisdier te hebben dat aantoonbaar last heeft van een doorgefokt uiterlijk. In eerste instantie gaat het alleen om honden die bijvoorbeeld een korte snuit hebben, zoals de mopshond of de Franse bulldog, en happend naar adem door het leven gaan. Die lijst van verboden huisdieren wordt geleidelijk in de loop van de tijd uitgebreid. Mensen die reeds een huisdier hebben met zulke kenmerken, mogen vanzelfsprekend gewoon hun dier houden tot het overlijdt. De fok van dieren met eigenschappen waar ze last kunnen van hebben is nu reeds verboden in Nederland. Maar ze kunnen wel nog uit het buitenland gehaald worden. Vandaar het verbod om ze nog verder te houden.
Lopen en honden. Loslopende honden. Niet altijd een geslaagd huwelijk zou ik zeggen. Toch al verscheidene keren het slachtoffer van geweest. Maar nu toch al enige tijd geleden. Hopelijk blijft dit zo want aangenaam is het zeker niet. Ook al is het een rashond die ten aanval trekt. Vandaag was het terug lang en traag. Vrij veel wind opnieuw maar toch iets minder dan de voorbije dagen. En het was opnieuw droog. En dat laatste vind ik wel belangrijk.
Details: 8.44/km - 1053 c - 134 pasfrequentie - 10°.
Op dit moment zijn er naar schatting 24 wolven in België. Met twee roedels, de ene in Limburg en de andere in de Hoge Venen, zijn in drie jaar tijd 29 wolven geboren in ons land. Vier welpen kwamen om door aanrijdingen in Limburg, andere verlieten hun roedel en trokken de grens over. Experten schatten dat er nu nog 13 wolven in Limburg zijn. Sinds november heeft zich ook nog een derde paar gevestigd in Wallonië, in het grensgebied met Duitsland nabij Bütgenbach. Er worden in België ook nog drie nieuwe nesten verwacht, waarvan twee in Wallonië.
Door drie rondjes te lopen kwamen we aan iets meer dan tien kilometer. Dat volstond. Opnieuw heel wat wind. Het maakte het lopen toch wat lastiger. Er moest wat meer kracht gebruikt worden. Details: 5.27/km - 616 c - 169 pasfrequentie - 11,7°.
Het aantal patiënten met pancreaskanker stijgt jaar na jaar. Dat blijkt uit cijfers van het UZ Gent, UZ Brussel, ZNA Middelheim, UZ Leuven en het Belgisch kankerregister. Vergeleken met de situatie vóór corona gaat het om een toename van 25 tot 60%. Niet alleen in België, maar wereldwijd wordt er een stijgende trend vastgesteld. Enerzijds heeft het te maken met de vergrijzing van onze bevolking. Mensen die pancreaskanker krijgen zijn gemiddeld 72 jaar. Meer ouderen zorgt ervoor dat de ziekte frequenter voorkomt. Anderzijds is er een verhoogde detectie. Er worden meer scans gedaan die al letsels en voorloopstadia van pancreaskanker kunnen oppikken. De laatste reden is oorzakelijk: roken en een toename van obesitas en diabetes type 2, zijn even zovele risicofactoren voor pancreaskanker. Deze kanker is bovendien de kanker met de slechtste overlevingskans. Dokters spreken van een overlevingskans van amper 7%. Het is een van de meest agressieve kankers en er is betere medicatie nodig en voor meer onderzoek om te weten wat die tumor zo agressief maakt.
Veel wind vandaag. Het was dus niet gemakkelijk lopen. Maar we hebben het uurtje toch volgemaakt. Dat alleen stemt mij tevreden en hoopvol. Maar het zou allemaal nog veel beter en vlotter moeten natuurlijk. Maar we proberen er geduldig aan te werken.
Details: 5.27/km - 667 c - 170 pasfrequentie - 12,2°.