Asielzoekers kraken pand in Brussel. Alweer. Ik zou zeggen: doe alsof je thuis bent en geneer jullie zeker niet. Plaats van het gebeuren zijn de toekomstige kantoren van het Nationaal Crisiscentrum nabij het Brusselse Noordstation. Er verblijven daar nu een vijftigtal asielzoekers. De bezetting kwam er na de evacuatie van enkele tientallen asielzoekers uit de oude loods 'Allee du Kaai' in de Havenlaan in Brussel vorige vrijdag. Het initiatief komt van het steuncollectief 'Stop de opvangcrisis' dat de regering zo wil dwingen haar 'verplichtingen' na te komen.
Vandaag hebben we ons kunnen intomen. De afstand kunnen beperken tot een absoluut minimum. Even in beweging zijn volstond. En al bij al toch een goed tempo gehaald. Zeker rekening houdende met de felle wind.
Details: 5.12/km - 309 c - 171 pasfrequentie - 12,8°.
Een stikstofprobleem. Ook in Nederland. De boer zijn schuld?
Enkele feiten. In 1950 waren er in Nederland 10 miljoen inwoners. In 2020 17,4 miljoen. In datzelfde jaar 1950 waren er 1,57 miljoen koeien in Nederland. In 2020 1,6 miljoen. Dus nagenoeg evenveel. Toen waren er 410.000 boerenbedrijven. Nu nog 53.000. De ammoniakuitstoot is de laatste 30 jaar afgenomen van 333 kiloton tot 110 kiloton nu.
Maar nu wat anders. In 1950 reden er in Nederland 140.000 auto's en 70 jaar later 8,9 miljoen. In datzelfde jaar 1950 stapten er 350.000 mensen op Schiphol op het vliegtuig. Nu 58,2 miljoen. In 1950 was er maar weinig aan de hand met de natuur en nu praat men over code rood. En dan heeft de boer het gedaan!
Er is iets niet in de haak met dit hele verhaal want de ammoniakuitstoot nam dus met 2/3e af de laatste 30 jaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de industrie!
Geen stikstofuitstoot bij mij. Wel heel wat zuurstofverbruik. En een aantal calorieën verbruikt. De komende dagen wordt het traject allicht korter, maar hopelijk met iets meer tempo. Dat is in elk geval de bedoeling.
Details: 9.00/km - 1061 c - 134 pasfrequentie - 10,6°.
De Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko heeft een wet ondertekend waardoor ambtenaren en militairen de doodstraf kunnen krijgen voor hoogverraad. Deze wet is onderdeel van een reeks wetswijzigingen in de strijd tegen 'misdaden met extremistische, terroristische en staatsvijandige inslag'. Hierdoor kunnen Wit-Russen voortaan vervolgd worden voor het propageren van terrorisme, het schenden van staatsgeheimen en het in diskrediet brengen van de strijdkrachten. Wit-Rusland is het enige land in Europa dat de doodstraf nog uitvoert. De executie wordt voltrokken door een vuurpeloton.
Men lacht er daar niet mee zou ik zeggen. Lachen kon ik vandaag wel want het weer was prima. Droog, zonnig zelfs. Niet bijzonder warm maar dat was geen bezwaar om toch weer een paar uurtjes in de buitenlucht te vertoeven. Ik doe het nog wat rustig aan voor de rest want heb heel wat last aan de teennagels. Bij een paar schoenen beweeg ik toch nagenoeg pijnloos maar dan moet ik helaas wel het tempo laag houden. Anders krijg ik weer op andere plaatsen ongemakken en last.
Details: 8.21/km - 822 c - 137 pasfrequentie - 5°.
Het verkeer. Het blijft gevaarlijk. Opletten is de boodschap. In Rijkevorsel werden politiecontroles gedaan. Er werden 47 snelheidsduivels betrapt. Vier van hen haalden snelheden tussen de 122 en 161 km/uur op een weg waar het max 70 was. Ook werden er twee rijbewijzen ingetrokken voor alcohol achter het stuur en nog eens twee van bestuurders die onder invloed waren van drugs. Opvallend was ook dat een passagier een pv kreeg voor het geven van borstvoeding tijdens het rijden. Dit is levensgevaarlijk want in het geval van een ongeval of een plots remmanoeuvre betekent dit dat het kind niet vast zit en dus weggeslingerd kan worden. Het dragen van een veiligheidsgordel is voor elke passagier verplicht en kan een mensenleven redden. Het niet vastzetten van kinderen in de auto op reglementaire wijze is een overtreding van de derde graad en daar staan dus boetes op van 174 euro.
Ik deed het opnieuw rustig aan vandaag. De afstand was wel ok. Een en ander moest gebeuren als het weer iets rustiger was. Want het was echt wel een stormachtige dag. Met maartse buien en enorm veel wind. Het was dus wel wat ploeteren.
Details: 8.56/km - 844 c - 133 pasfrequentie - 8,9°.
De Belgische supermarkten liggen onder vuur. Een Delhaize-winkel overnemen. Een goede winkel kost al gauw 8 miljoen euro. Er zullen er al niet veel meer zijn die nog zin hebben in zo 'n hebbeding. Maar er is ter zake nog meer slecht nieuws: na dertig jaar vliegt Colruyt immers uit de Bel20, de sterindex van de Brusselse beurs. Die warenhuisgroep heeft dan ook een slecht jaar achter de rug, en wordt afgestraft voor de forse koersdalingen van zijn aandeel. Al sinds 1993 noteerde Colruyt onafgebroken in de Bel20 en behoorde zo tot de twintig grootste en meest verhandelde beursgenoteerde bedrijven in België. Maar Colruyt kampt nu, net zoals de andere supermarkten, met de hoge inflatie. De groep moet afrekenen met hogere aankoopprijzen voor zijn goederen en stijgende transport- en energiekosten. En in de tweede helft van het boekjaar, dat eind maart afsluit, komt daar door de automatische loonindexering nog een stevige verhoging van de personeelskosten bovenop. De warenhuisketen slaagt er intussen niet in om de gestegen kosten volledig door te reken aan zijn klanten. Men blijft immers vasthouden aan de politiek om de klanten de laagste prijzen aan te rekenen. Het gevolg is een gedaalde winstmarge.
Maar goed, boodschappen moeten af en toe worden gedaan. Voor mij was het vandaag zo'n dag. Het ging dus van her naar der en op die manier ben ik toch aan een respectabele afstand gekomen. En ik kon nog net afsluiten voor het barslechte weer er aan kwam met heel veel nattigheid (vooral regen).
Details: 9.06/km - 733 c - 131 pasfrequentie - 3,9°.
Delhaize. Ooit werden kleine kruideniers vevangen door grotere warenhuizen. Nu wil men de winkels die men in eigen beheer heeft, verkopen aan zelfstandige uitbaters. In 1957 opent Delhaize in Brussel een unieke winkel. Verbazing en verwondering alom bij de klanten. Alles is nieuw. De klanten bedienen zichzelf in de speciaal ingerichte rekken. Het vlees is voorgesneden en voorverpakt. Men rijdt er rond met een winkelkarretje dat wat later 'caddy' wordt genoemd. En het kasticket geeft automatisch de afrekening van alle inkopen. De winkel, met een assortiment van 4000 producten op een oppervlakte van 382 m2, was tien keer groter dan voordien. De moderne supermarkt, de eerste in België en zelfs in Europa, is geboren. Gedurende de decennia die volgen gaat Delhaize steeds meer de internationale toer op, met vooral grote overnames in de Verenigde Staten. De focus komt zo steeds minder op België te liggen. En intussen stellen de boekhouders vast hoe de zelfstandigen bij Delhaize beter presteren dan de eigen winkels. Wat niet hoeft te verbazen aangezien pakweg een AD Delhaize minder met vast personeel en meer met goedkopere jobstudenten werkt. Wat die meteen ook in staat stelt om op zon- en feestdagen te openen. Voor heel wat zelfstandige Delhaize-winkels is die zondag intussen de winstgevendste dag van de week geworden. In België zijn nu 636 Delhaize-winkels al in zelfstandige handen. En nu zou dat dus ook met de resterende 128 winkels zo snel mogelijk moeten gebeuren. Een verplichting zo blijkt om te overleven. Het is dat of ten onder gaan.
Vandaag moest ik niet naar de Delhaize-winkel. Dus hadden we wat meer tijd vrij. Na het poetsen aangezet voor een langere duurloop. In de sneeuw, jawel. Dat kan best nog voorkomen in de maand maart. Het verrast natuurlijk wel omdat we quasi nog nauwelijks winterweer hebben gehad. Het was eigenlijk vrij leuk lopen. Het tempo lag niet hoog. Maar dat hoefde nu niet.
Details: 5.35/km - 1028 c - 170 pasfrequentie - 0,6°.
Auto's. Mijn keuring was in orde. We zijn weer even gerust. Voor twee jaar zelfs. Neen, geen Tesla voor mij. De prijzen van hun elektrische auto's werden op de thuismarkt wel opnieuw verlaagd. Het bedrijf dat geleid wordt door Elon Musk hoopt daarmee de vraag aan te wakkeren na verschillende kwartalen van tegenvallende leveringen. De instapprijs voor een exemplaar van het Model S werd met iets meer dan 5% verlaagd tot 89.990 dollar. Voor een Model X zakte de prijs met 9% tot 99.990 dollar. Midden januari had Tesla al een prijsverlaging doorgevoerd. Een Model S kostte daarvoor nog 104.990 dollar, een Model X 120.990 dollar.
Een korte inspanning vandaag. Maar een goed tempo. De spieren blijven wat weerspannig doen maar het feit dat we dit tempo konden lopen is positief. Dus opnieuw toch wel tevreden. Details: 448/km - 616 c - 173 pasfrequentie - 5°.
De Noordzee. Ik wil er al lang eens heen. Maar het wordt alsmaar uitgesteld. Hoe komt het? Het steekt mij wat op de moeite. Ook al is het niet zo ver weg. En ja, ook in het binnenland is het leuk. Misschien komt het er dit jaar toch eens van. Maar ook niet iedereen trekt richting Belgische kust zo blijkt. De eerste krokusvakantie na de coronajaren is geen onverdeeld succes geworden voor het toerisme aan de kust. Westtoer telde 15 procent minder dagtoeristen en tot 10 procent minder overnachtingen in vergelijking met vorig jaar. Nochtans werd er van deze vakantieperiode veel verwacht omdat het Franstalig onderwijs twee weken vakantie had. Maar het slechte weer en het feit dat de mensen opnieuw de weg naar het buitenland hebben gevonden, leidden dus tot lagere cijfers.
Mijn run vandaag. Gelopen tussen een reeks andere bedrijvigheden door. Onder andere een bezoek aan de garage en aan de schouwing. Dan ben je reeds een heel stuk van je dag kwijt. Dat ik ondanks dit programma toch gelopen heb is reeds een succes op zich. Morgen wordt het hopelijk iets rustiger. Ontspannen lopen is immers het mooiste wat er is! Ja toch.
Details: 5.22/km - 608 c - 172 pasfrequentie - 6,7°.
Het dodelijke verkeer. In 2021 stierven meer dan vijfhonderd mensen in het Belgische verkeer, waarvan er meer dan tweehonderd (216) in de auto. Ben je veiliger als chauffeur of als passagier in de wagen? Veel mensen denken aan de passagiersstoel als gevaarlijkste plaats. Maar dat blijkt niet te kloppen. De gavaarlijkste plaats is die van de chauffeur. Per duizend ongevallen met gewonden vallen er zo 'n 13,7 doden aan de bestuurszijde. Aan de passagierskant voorin zijn dat er maar 9,7. Oorzaken zijn de obstakels waar een chauffeur mee te maken krijgt zoals het stuur en de pedalen. Die kunnen verwondingen erger maken.
Gisteren was er een babyborrel. In de Vierhoekhoeve in de Brielstraat in Oosterzele. Gezellige plaats. Het was aangenaam om er een paar uurtjes te verblijven. Vandaag was het rustiger. Dus maar een goede run gelopen. Langzaam gestart en pas over halfweg kwamen we wat op tempo. Al bij al viel de algemene snelheid zeker mee. Tevreden na de prestatie.
Details: 5.09/km - 662 c - 172 pasfrequentie - 5°.
Meer dan tweeduizend (2187) gepensioneerde Belgen krijgen op dit moment het maximumpensioen van 7813 euro bruto per maand. Netto blijft daar ongeveer de helft van over, zo 'n 3900 euro per maand dus. Het maximumbedrag is geplafonneerd op 93.760,79 euro bruto op jaarbasis of 7813,40 euro per maand. De gelukkigen die het ontvangen zijn gepensioneerden met een zuivere loopbaan als ambtenaar. Mensen die ook nog als werknemer of zelfstandige hebben gewerkt, vallen hier niet onder.
Korte run vandaag. Toch een degelijk tempo. Dat laatste stemt mij toch terug tevreden. De pijn die er de voorbije twee dagen nog een beetje was, was nu nagenoeg verdwenen.
Details: 5.08/km - 606 c - 174 pasfrequentie - 5°.
Steeds meer gepensioneerde Belgen verhuizen naar het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van de federale pensioendienst. In 2022 woonden 206.615 mensen die een pensioen van de Belgische staat ontvingen in het buitenland. Tien jaar geleden waren dat er 182.590. Van die 206.615 gepensioneerden hebben er 61.556 de Belgische nationaliteit. De anderen zijn meestal buitenlanders die naar hun thuisland teruggekeerd zijn. Het populairste land blijft Frankrijk met 24.706 gepensioneerden. De grootste stijging is echter te merken in Portugal. Waar daar in 2012 slechts 325 gepensioneerde Belgen woonden, waren dat er vorig jaar 1464 (of plus 400%).
Vandaag moest ik heel wat boodschappen doen. Dan maar een en ander te voet gedaan. Iets langer onder de baan natuurlijk maar wel twee vliegen in één slag. We hebben ons gerief en we hebben wat aan onze conditie gewerkt.
Details: 8.53/km - 885 c - 135 pasfrequentie - 0,6°.
Problemen in het voetbal. De regelgeving is vaak voor interpretatie vatbaar. En dat zorgt voor moeilijkheden. Ondanks de VAR. Of misschien mede door de VAR. In ieder geval, het falen van de VAR in het Belgisch voetbal zorgt voor beroering. De CEO van de Pro League heeft aan de voetbalbond gevraagd de communicatie tussen de hoofdscheidsrechter en de videoref zo transparant mogelijk te maken. Zoals dat bijvoorbeeld in het hockey het geval is. Het is voor fans, spelers en clubs nodig om te weten waarvoor een VAR-interventie wordt gevraagd en welke punten er worden aangehaald in de discussie. Belangrijk detail: het zijn de profclubs die de kosten van de arbitrage dragen. Op dit moment krijgen zij, op zijn zachtst gezegd, geen waar voor hun geld. Dat werd nog maar eens extra benadrukt door clubs als KAA Gent en Zulte Waregem.
Mooi toertje vandaag. In het zonnetje. Aangenaam om te lopen. Al was het nog vrij fris deze voormiddag. Maar toch genoten.
Details: 5.21/km - 953 c - 171 pasfrequentie - 2,8°.
Huren is in Vlaanderen fors duurder geworden. Ongeveer 5% in een jaar tijd. Een huurder betaalt nu gemiddeld 815 euro per maand. Vorig jaar was dat nog maar 778 euro. De prijsstijging gaat opvallend snel: normaal komt er maar 2% per jaar bij.
Een rustige run vandaag. Zeker in het eerste gedeelte. Dan bleef ik soms hangen boven de 6.00/km. Dat had te maken met de wind, maar ook met het uitgestippelde parcours. Er waren nogal wat moeilijk beloopbare stroken. En daar wou ik toch voorzichtig zijn. Geen onnodige risico's genomen.
Details: 5.43/km - 766 c - 170 pasfrequentie - 0,6°.
Dure tijden. De prijzen voor eten en drinken zijn het voorbije jaar razendsnel gestegen. Daar komt bovendien nog niet meteen een einde aan. Voeding kost ons nu al 17% meer dan een jaar geleden. De algemene inflatie is in februari voor de vierde maand op rij gedaald. Het leven is nu nog 'maar' 6,62% duurder dan een jaar geleden. In januari was dat verschil nog 8,05%. De prijzen stijgen over het algemeen dus minder snel, maar dat geldt dus niet voor voedingswaren. Die prijs is in een jaar tijd evenveel gestegen als normaal in acht jaar.
Een goede run. Met een winterzon als begeleiding. Maar warm was het zeker niet. Wel integendeel. Een schrale wind zorgde ervoor dat ik toch best wat tempo maakte. Kwestie van het niet te koud te krijgen. Maar gemakkelijk lopen is dat natuurlijk niet. Af en toe toch even moeten doorbijten. Maar het lukte vrij goed moet ik zeggen.
Details: 5.04/km - 744 c - 174 pasfrequentie - 0,6°.
Remco Evenepoel heeft op zijn drieëntwintigste zijn eerste zege als wereldkampioen beet. Hij veroverde de eindwinst in de UAE Tour. In de slotrit eindigde hij tweede na Adam Yates, maar klom hij sneller dan Pogacar vorig jaar. Evenepoel zit voor op zijn Giro-schema. Op stage in Tenerife wil hij nog een flinke stap voorwaarts zetten. Ik denk dat het nodig zal zijn ook.
Hoe zit het met mijn schema. Neen, ik heb zeker geen voorsprong. Maar het begint wat te verbeteren. Vandaag zowaar een interval gelopen. Of althans iets dat er op leek. Op de lange weg langs het spoor waaide de wind ongemeen hard. Toch geprobeerd om telkens 200 meter te versnellen met 100 meter rustig tussenin. Het begint er zo stilaan toch weer een klein beetje op te lijken.
Details: 5.20/km - 605 c - 171 pasfrequentie - 4,4°.
We staan naar het schijnt weer even lang in de file als voor corona. In januari was de gemiddelde omvang van de files ongeveer gelijk aan het cijfer van januari 2019, het laatste 'normale' jaar vóór de coronacrisis. Dus ondanks de energiecrisis blijven we dapper verder rijden. Mensen blijven zich verplaatsen. En is er wel een alternatief? Niet direct zeker. Ondanks de opkomst van de elektrische fiets.
Het spoor. Ook daar kent men problemen natuurlijk. En zeker als er een spoorloper te voorschijn komt. Dat was het geval in het Brabantse Wezemaal, bij Rotselaar. Die persoon zorgde voor een uur verkeersonderbreking op de lijn tussen Leuven en Aarschot. Zo 'n twintig treinen moesten volledig of gedeeltelijk worden afgeschaft. De spoorloper werd rond 5.30 uur opgemerkt door een treinbestuurder, die door een noodrem een aanrijding kon vermijden. Tot de politie het spoor rond 6.30 uur weer vrijgaf, was al het verkeer op dat punt onderbroken. Naast de 20 afgeschafte treinen waren er ook 75 treinen die samen 750 minuten vertraging opliepen. Spoorlopen kan dus voor een grote impact zorgen.
Ik liep. De dertien kilometer die ik op het oog had. Niet supervlug, maar ook niet echt traag. Zeker tevreden terug met de oefening. Het was koud en door de felle wind voelde het nog frisser aan. Dus eigenlijk al helemaal geen weer om te lanterfanten.
Details: 5.16/km - 744 c - 173 pasfrequentie - 0,6°.
De oorlog. Oekraïne tegen Rusland. Wie wint na ongeveer een jaar? Voorlopig niemand. Er blijven mensen sneuvelen. Soldaten, vanzelfsprekend, maar ook burgers. Poetin heeft ondertussen aangekondigd dat het nucleaire ontwapeningsverdrag met de Verenigde Staten wordt opgeschort. Beide landen ondertekenden dit verdrag in 2010. Moskou moet klaar zijn om kernwapens te testen indien de Verenigde Staten dit ook zouden doen. Wordt vervolgd.
Ik vervolgde ook mijn weg. De kaap van de honderd kilometer zal ik deze week niet halen. Hoeft ook niet. In principe eindig ik toch zo rond de negentig. Als ik er in slaag om morgen ook nog wat kilometers af te leggen. In principe zou dat geen probleem mogen zijn. Het zal dan wel aan een rustiger tempo zijn dan vandaag.
Details: 4.51/km - 614 c - 177 pasfrequentie - 7,2°.
Mijn buurman Huub is bus- en tramcontroleur. Hij heeft veel werk. Steeds minder mensen kopen immers een ticket als ze de tram of bus opstappen. Op vier jaar tijd is het aantal uitgeschreven boetes voor zwartrijden bij De Lijn met liefst 51,4% toegenomen. Werden er in 2018 nog 35.131 processen-verbaal uitgeschreven, dan liepen er in 2022 al 53.195 reizigers tegen de lamp en ook tegen mijn buurman aan. Maar tegelijk is het aantal controles met bijna een derde gedaald, waardoor ook de pakkans afneemt. In 2022 werden er bijna een derde minder reizigers gecontroleerd dan in 2019. Maar dat zou veranderen. Het aantal inspecties zou opnieuw worden opgevoerd. Men weze gewaarschuwd.
Alhoewel de afstand naar de startlocatie niet zo heel ver weg was, heb ik toch de bus niet genomen vandaag. De afstand is immers een zaak, de verbinding een andere. En die was niet zo goed. Dus nog maar eens de auto uit de garage gehaald. Dat mag wel eens, zo bolt hij ook nog eens. Niet gelopen, wel flink doorgestapt. Ik haalde de 7 km/uur. Buiten alle verwachting eigenlijk. De conditie is dus heus niet slecht. Hopelijk kunnen we dit zo houden. En ja, misschien heel voorzichtig, terug iets opdrijven. Maar dat laatste toch nog met het nodige voorbehoud.
Details: 8.33/km - 1119 c - 137 pasfrequentie - 3,3°.