************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
05-12-2013
Hits op 20 en 27 augustus 1977
Hits op 20 en 27 augustus 1977
Op zaterdag 20 augustus 1977 was deze "floorfiller" de enige noemenswaardige nieuwkomer in de BRT Top 30: K.C. And The Sunshine Band met 'Keep It Coming Love'. Verstand op nul en hopla met de beentjes in de discotheek.
Een week later zong mijn favoriet olijfje over ene 'Sam' in de BRT Top 30. De song werd geschreven door Don Black, Hank Marvin en John Farrar. Deze laatste arrangeerde en produceerde de single van Olivia Newton-John en net als Marvin maakte hij vroeger deel uit van The Shadows. Nieuw dus in onze hitparade op zaterdag 27 augustus 1977.
Thembi nam ons op 27 augustus 1977 terug mee naar het oude Transvaal met haar leuke single, deels gezongen in het Engels en deels in het Afrikaans. Producer Jean Kluger zat achter deze Benelux-hit. 'Take Me Back To The Old Transvaal' werd gekoppeld aan 'Mijn Sarie Marijs' en amper een jaar later zouden wij van Schaarbeek verhuizen naar een andere Brusselse gemeente waar het gehucht Transvaal deel van uitmaakt. Zou dat toeval geweest zijn?
De collega-producer en medewerker van Cerrone, Alec R. Costandinos, zat verscholen achter deze discosingle van 'Love And Kisses'. De Franse zanger werd geboren in Egypte en is van Armeens/Griekse komaf. Zo werkte hij mee met Vangelis Papathanassiou en Demis Roussos ten tijde van Aphrodite's Child. 'I've Found Love' kwam op zaterdag 27 augustus 1977 even piepen in onze BRT Top 30.
De Jackson Five waren volwassen geworden en Michael Jackson zat nog veilig ingekapseld in de familiegroep The Jacksons. De vijf broers scoorden vanaf 27 augustus 1977 opnieuw een hit in de Lage Landen met het romantisch nummer 'Show You The Way To Go'. Het waanzinnig solosucces van Michael Jackson zou nog enkele jaren op zich laten wachten...
Hieronder "Olijfje" in 1973...
♫♫♫ Mijn Sarie Marijs ♫♫♫...
Alec R. Costandinos zat achter dit discoproject.
Hij had iets van een kruising tussen Marlon Brando en Richard Harris.
Hits op 6 en 13 augustus 1977... en slecht nieuws over Elvis
Hits op 6 en 13 augustus 1977... en slecht nieuws over Elvis
Op zaterdag 6 augustus 1977 was de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 niet La Belle Epoque maar deze vrolijke Fransman. Carlos kwam meteen binnen op nummer 7 en de deejays hadden een vervangnummer voor 'La Bamba' tijdens de "kusjesdans" of de polonaise (Onze Zuiderburen hebben daar een mooie uitdrukking voor: "à la queueleuleu".). Wisten jullie trouwens dat het liedje geschreven werd door zijn boezemvriend Joe Dassin? ♫♫♫ Approchez, approchez: 'Big Bisou' ♫♫♫...
Een week later, op 13 augustus 1977 dus, was het de beurt aan de Nederlandse band Normaal om met hun tweede single in het Achterhoeks dialect nieuw binnen te komen in onze hitlijsten : 'Alie' kwam toen inderdaad vervaarlijk binnenscheuren in de huiskamers met zijn motor. De Boerenrock had er alweer een lijflied bij!
Zoals ik eerder al schreef was rock-'n'-roll in 1977 opnieuw populair. De Britse band Showaddywaddy trok daar profijt uit want op 13 augustus 1977 kwam de nieuwste single 'You Got What It Takes' binnen in onze BRT Top 30. Ik kende de song nog in de versie van de Dave Clark Five uit 1967 maar het origineel is van Bobby Parker (1958) en Marv Johnson had er in 1959/1960 ook een hit mee in de Verenigde Staten.
Een vleugje soul kan er bij mij altijd in. Ik was op zaterdag 13 augustus 1977 bijzonder verheugd dat Gladys Knight & The Pips uit Atlanta, Georgia nog eens in onze hitparade verschenen. Ditmaal was dat met hun uitstekende single 'Baby Don't Change Your Mind'.
Vaak wordt de vraag gesteld "Waar was u?"... toen Laïka in de ruimte stierf, toen Kennedy werd vermoord, toen de Brusselse Innovation in lichterlaaie stond, toen Armstrong voet op de maan zette, toen Merckx zijn eerste Tour de France won en... toen je vernam dat Elvis op amper 42-jarige leeftijd was overleden? Die ochtend van 17 augustus 1977 werden Chantal en ik gewekt door onze radio en de nieuwslezer van dienst meldde het droevige nieuws dat "The King Of Rock & Roll" was overleden terwijl 'Are You Lonesome Tonight' werd gedraaid. Toen sprak Elvis -met op de achtergrond The Jordanaires- deze profetische woorden: "Now the stage is bare and I'm standing there with emptiness all around; And if you won't come back to me then make them bring the curtain down." En toen viel het doek voor de mens Elvis Aaron Presley (8 januari 1935 - 16 augustus 1977) maar als artiest zou hij nog miljoenen platen blijven verkopen...
Rock-'n'-Roll was terug in!
Tot zover de hits uit augustus 1977. Op 17/8/1977 kregen we het trieste nieuws te horen dat Elvis de dag voordien in de V.S. was overleden op 42-jarige leeftijd.
Op deze foto uit 26 juni 1977 genomen tijdens zijn allerlaatste optreden was al duidelijk te zien dat er iets mis was met The King.
Op zaterdag 6 augustus 1977 vroeg ene John aan zijn maat Jim hoe New York werd gespeld. Waarschijnlijk om problemen te vermijden met de narcoticabrigade spelde hij het woord cocaïne lichtjes anders. Hoe dan ook werd het overmatig gebruik van drugs in NYC op de korrel genomen. Op de tonen van de reggae danste Dillinger zich een weg naar de top met 'Cokane In My Brain', hier aangevuld met twee songs als bonus!
Marvin Gaye was op 6 augustus 1977 terug van weggeweest. Hij sloeg terug met een hit van formaat die het ook zeer goed deed in de danstenten. Het verhaal van 'Got To Give It Up' gaat over een schuchtere jongeman die zijn bedeesdheid verliest eens hij op de dansvloer zijn kunstjes vertoont. En waar zouden Robin Thicke en Pharrell Williams de mosterd gehaald hebben voor hun 'Blurred Lines', denk je? En ook de "Saturday Night Fever" zat eraan te komen!
Luister zelf maar en oordeel:
Het was eveneens op zaterdag 6 augustus 1977 dat de twee zusjes Nancy en Ann Wilson recht naar ons hart mikten met een vervaarlijke 'Barracuda'. Het was inmiddels al de derde hitsingle voor de Amerikaanse rockgroep Heart in de BRT Top 30.
Er kwamen heerlijke klanken uit Australië of kwamen ze uit de hemel want onze tegenvoeters hadden een verhaal te vertellen aan Sint-Pieter... George Young en Harry Vanda (ex-Easybeats) hadden net de new wave-band 'Flash And The Pan' opgericht en zouden later nog hits schrijven voor o.m. John Paul Young en AC/DC. Op 6 augustus 1977 sloeg de vlam meteen in de pan met de knappe single 'Hey, St. Peter'.
En toen brachten drie meiden uit de Franse discogroep Belle Epoque een dansversie van 'Black Is Black', een wereldhit uit 1966 van de Spaanse band Los Bravos. De Duitser Mike Kogel was de zanger van Los Bravos en hij bracht ook soloplaten u...it onder het pseudoniem Mike Kennedy. Beide versies strandden toevallig op nummer twee in de Britse charts. Bij ons kwam deze single in de BRT Top 30 terecht op 6 augustus 1977 maar het was niet de hoogste nieuwkomer. Die kwam van een Franse zanger en er was tien dagen later een tragische gebeurtenis in de muziekwereld, maar dat is voor morgen. Tot dan!
Deze dansende Marvin Gaye doet mij denken aan de film 'Saturday Night Fever' die niet lang meer op zich zou laten wachten.
Op zaterdag 30 juli 1977 was de tijd van "Salut les Copains" al lang voorbij en daarom sprong de Française Annie Chancel, beter bekend als Sheila, op de discotrein samen met drie dansers van de groep Black Devotion. Spoedig werd de groepsnaam gewijzigd in Sheila & B. Devotion of soms in Sheila B. Devotion. Hun eerste single kwam toen binnengeschoten in de BRT Top 30. Met haar afgetraind lichaam trok ze al spoedig de fitnessrage op gang, gevolgd door Olivia Newton-John en Jane Fonda in het begin van de jaren '80.
♫♫♫ Long ago ♫♫♫... Inderdaad, want op 30 juli 1977 zongen de twee meisjes en de twee jongens van Brotherhood of Man over 'Angelo', een schaapherder in de bergen van Mexico. Hij vluchtte met zijn geliefde en het verhaal over die verboden liefde liep helaas slecht af. Maar het werd wel een grote hit voor de Britse popgroep.
Rock 'n' Roll was weer populair in 1977: de TV-reeks 'Happy Days' zorgde daarvoor en ook de hits van de Britse Darts en Showaddywaddy. Op 30 juli 1977 kwam dan ook een heruitgave van een single uit 1956 (!) in onze hitlijsten terecht. Little Richard scoorde terecht met een song van Bobby Troup: 'The Girl Can't Help It'.
Bij het horen van deze eerste klanken was ik meteen verkocht: de blues/funk en soulgitarist Johnny Guitar Watson, die al bezig was sinds de jaren '50/'60, scoorde eindelijk zijn eerste hit. 'Gangster Of Love' was niet alleen een song van hem maar ook zijn bijnaam. Steve Miller coverde de song in 1968 en liet zich inspireren door de titel in 'The Joker' uit 1973. Spoedig werden vroegere elpees van de man opnieuw uitgebracht. Nieuw in onze hitparade van zaterdag 30 juli 1977: 'A Real Mother For Ya', indeed! P.S.: Voor zijn zeepkist liet hij zich waarschijnlijk inspireren door Quick & Flupke...
Maar de echte winnaars van die bewuste zaterdag 30 juli 1977 waren de muzikanten van de Britse popgroep Hot Chocolate want hun nieuwste single 'So You Win Again' schoot als een raket recht naar de hoogste regionen van de BRT Top 30: vanuit het niets meteen op nummer 10.
Aanvankelijk wist niemand dat het Frans zangeresje Sheila hierachter zat.
Niettegenstaande ze toen al 32 jaar was mocht Sheila nog altijd gezien worden!
De winnaars van het Eurovisiesongfestival 1976 scoorden opnieuw een grote hit.
Het was ongeveer 20 jaar geleden dat de oorspronkelijke single werd uitgebracht.
Ook de hedendaagse jeugd kent Watson die o.m. Snoop Dogg inspireerde. Hieronder een afbeelding met Beyoncé.
Toen ik op zaterdag 16 juli 1977 aan het luisteren was naar de BRT Top 30 zongen de Britse Guys 'n' Dolls over een rare vrouw uit Californië en zij heette 'Mamacita'. Geen echt grote hit maar toch goed genoeg voor een notering in onze hitparade.
Dan ging het heel wat beter voor het Spaanse zangeresje Jeanette dat in de zomer van 1977 een Europese hit scoorde met '¿Por qué te vas?', een oorwurm van jewelste en populair dankzij de film 'Cría cuervos' van Carlos Saura met o.a. Géraldi...ne Chaplin (dochter van) in een glansrol. Het bleef helaas bij dit one-hit wonder. De titel van de film komt van een Spaans gezegde: "Cría cuervos y te sacarán los ojos" wat zoveel betekent als "Kweek geen raven of ze pikken later je ogen uit"...
Ook op zaterdag 16 juli 1977 werd Rod Stewart in onze hitlijsten genoteerd met zijn versie van de hartverscheurende song 'I Don't Want To Talk About It' geschreven door Danny Whitten (1943-1972). Hij was de voormalige zanger/gitarist bij Crazy Horse, de welbekende begeleidingsgroep van Neil Young.
Al spoedig kwamen we via de TTT-bladzijden van de HUMO te weten dat Elkie Brooks, samen met Robert Palmer, nog gezongen had in de Britse rhythm & blues-band Vinegar Joe. De song 'Pearl's A Singer' werd terecht een grote hit in de zomer van 1977 en haar single werd voor het eerst gespot in de BRT Top 30 van zaterdag 16 juli 1977. De componisten waren niet van de minsten: Jerry Leiber, Mike Stoller, Ralph Dino en John Sembello.
Op 16 juli 1977 was het natuurlijk zomer en Rob de Nijs legde daar nog eens de nadruk op met zijn cover van 'Und es war Sommer' van Peter Maffay (1976) dat qua verhaal verdacht veel leek op 'Summer (The First Time)' van Bobby Goldsboro (1974). 'Het werd zomer' kwam toen inderdaad binnen in onze hitparade en het werd een grote hit, één van de bekendste van deze Nederlandse bard. Meteen binnen op nummer 12.
Maar dit is het origineel uit 1976:
De mogelijke inspiratiebron (qua tekst) uit 1974 (gebaseerd op de film 'Summer of '42' uit 1972):
De jonge knaap uit 'Het werd zomer' kon er wellicht over meepraten toen Donna Summer een week later, nl. op zaterdag 23 juli 1977, binnenstormde in de BRT Top 30 met behulp van elektro-tovenaar Giorgio Moroder. 'I Feel Love' was toen inderdaad een opmerkelijke nieuwkomer in onze hitparade.
En toch moesten we het op 23 juli 1977 kalmer aandoen met de countryklanken van Kenny Rogers en zijn 'Lucille', niet te verwarren met de hyperkinetische Lucille van Little Richard. Rogers had al een lange weg afgelegd: eerst als lid van de ...New Christy Minstrels, dan als zanger van The First Edition en nu had hij dus solo een hit te pakken. Zijn single kwam meteen binnen op nummer 14 in de lijst van de 30 best verkochte plaatjes van die afgelopen week.
Dankzij de Spaanse film werd dit liedje een enorme hit in West-Europa.
Hierboven mijn origineel hoesje van de single. Pas vele jaren later zag ik op het internet hoe Jeanette er werkelijk uitzag.
Deze knappe single stond ook op haar voortreffelijke elpee.
Robert Palmer en Elkie Brooks zaten samen in de groep Vinegar Joe. Some guys have all the luck!
Het origineel uit 1976:
De mogelijke inspiratiebron uit 1974:
Het verhaal is waarschijnlijk ook gebaseerd op een film uit 1972.
Donna Summer was de dochter van een dominee. Dat was nochtans niet te zien aan haar sexy kledij...
Ondertussen zijn we aanbeland in de maand juli 1977. Na een deugddoende vakantie in Joegoslavië de maand voordien hoorde ik deze heerlijke soulklanken van een viertal kerels uit de Verenigde Staten op mijn transistor. The Manhattans werden op 2 juli 1977 genoteerd als enige noemenswaardige nieuwkomer in de BRT Top 30.
Op zaterdag 9 juli 1977 kwamen er maar liefst 6 nieuwkomers in onze hitparade. De allereerste was een noveltyhit van Mr. Walkie Talkie die 'Be My Boogie Woogie Baby' als titel meekreeg. Het is pas vele jaren later dat ik te weten kwam dat Drafi Deutscher achter deze single stak. In de jaren '60 had hij nog een one-hit wonder gescoord met 'Marmor, Stein und Eisen bricht'. Later zou hij onder een andere gedaante nogmaals een eendagsvlieg de hitlijsten inzingen...
De tweede nieuwkomer uit de BRT Top 30 van 9 juli 1977 was de single 'It's Your Life' van de groep Smokie. In de "bridge" zingen de Britten plots een zinsnede die mij meteen aan 'Baby You're A Rich Man' van The Beatles deed denken: "How does it feel to be one of the beautiful people?". Close but no cigar!
En toen was er die Fransman uit de overzeese gebieden met een schitterende popsingle die eigenlijk een medley was van de beste songs uit de sixties. Knappe tekst en een heerlijke orchestratie van Laurent Voulzy en zijn muzikanten. De single 'Rockollection' kwam ook uit op maxi-single en de LP-versie was nog stukken langer, maar verveelde nooit. Goed gevonden en alweer uitgebracht vóór 'Stars on 45': ook nieuw in onze hitlijsten op zaterdag 9 juli 1977.
Bryan Ferry daarentegen keek niet om naar het verleden maar met zijn nieuwste single zat hij, progressief als hij was, in de toekomst. De single 'Tokyo Joe' kreeg -hoe kan het ook anders- Japanse klanken mee. Deze track uit zijn solo-LP 'In Your Mind' kwam als vierde nieuwkomer binnen in onze hitparade van zaterdag 9 juli 1977.
Slechts sporadisch komt een epos terecht in de hitlijsten. Dit was het geval met de single 'Lonely Boy' van Andrew Gold. En, oh toeval, het jongetje werd geboren in het jaar 1951. Zou dat toeval kunnen zijn? Wat er ook van zij, vanaf zaterdag 9 juli 1977 stond deze song genoteerd in de BRT Top 30 en werd hij regelmatig gedraaid op de radio. Vanuit het niets rechtstreeks op nummer 12.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in onze hitparade kwam van twee Spaanse zusjes die als Baccara spoedig West-Europa zouden veroveren met hun ontwapenende boogie woogie: 'Yes Sir, I Can Boogie' kwam meteen binnengestoven op nummer 7 in de BRT Top 30 van 9 juli 1977.
The Manhattans in 1977.
Mr. Walkie Talkie was in feite Drafi Deutscher.
Alternatieve hoes die ik nu pas op het internet zag.
In juni 1977 zong Bob Marley over de uittocht van zijn voorvaderen uit Ethiopië en hoe ze als slaven werden verkocht in de Caraïben, meer bepaald in Jamaïca. Zijn 11de LP heette 'Exodus', "movement of Jah People" volgens zijn Rastafari geloof. De plaat wordt algemeen beschouwd als zijn beste en in The Wailers zaten toen nog Bunny Livingston en Peter Tosh. De achtergrondzangeressen waren de 'I Threes' die bestonden uit Rita Marley, Marcia Griffiths en Judy Mowatt. Op die schijf stonden krakers als o.a. het titelnummer, 'Jamming', 'Waiting In Vain', 'One Love/People Get Ready' en de meezinger 'Three Little Birds'. Rootsreggae had nog altijd niet afgedaan...
Deze geweldige compositie van John Lennon werd gecoverd door Frankie Miller en op zijn elpee 'Full House' geplaatst. De plaat kwam eveneens in juni 1977 op de markt. De song zou later nog uitgebracht worden door onder meer Roxy Music als een eerbetoon aan de voormalige Beatle maar ook de originele versie zou eindelijk op single uitkomen.
Op dezelfde elpee 'Full House' van Frankie Miller stond ook deze prachtige song. 'Love Letters' werd na juni 1977 ook op single uitgebracht. Op het uitstekend album speelden o.a. Chris Spedding (gitaar), Gary Brooker (toetsen) en The Memphis Horns. In 1978 zou Bob Seger laten optekenen dat de Schotse singer-songwriter een enorme invloed op hem had. 'Love Letters' is een standard uit 1945 geschreven door Victor Young en Edward Hey en de covers zijn dan ook quasi ontelbaar.
De Franse drummer en producer Cerrone bracht in de maand juni 1977 opnieuw een langspeelplaat uit die hij 'Cerrone's Paradise' doopte. Het was de periode waarin de platenfirma's hun vinylschijven (meestal discoplaten) uitbrachten in verschillende kleuren, gaande van groen, blauw, geel, oranje tot goudkleurig. Het model op de hoesfoto lag naakt op een koelkast en had blijkbaar een stevige rug...
De Britse groep Colosseum, zij het in een andere bezetting dan de bekende groep uit de jaren '60, bracht in juni 1977 de LP 'Electric Savage' op de markt. Colosseum II bestond uit de drummer van Colosseum Jon Hiseman (die de tweede formatie oprichtte in 1975) aangevuld met Don Airey, John Mole, Gary Moore (ex-Thin Lizzy) en zanger Mike Starr. Jazzfusion was toen de nieuwe richting maar na drie elpees hield de groep het voor bekeken in 1978. Op de hoesfoto stond ook een naaktmodel overschilderd met elektronische tekens...
De exacte maand waarin The Crusaders hun elpee 'Free As The Wind' uitbrachten heb ik niet meer kunnen achterhalen maar gemakshalve klasseer ik de plaat in juni 1977. In de jaren '60 heette de Amerikaanse formatie nog The Jazz Crusaders (1961-1970) maar al vlug lieten ze het woordje "jazz" vallen want de muziek die ze brachten was eigenlijk jazzrock gemengd met funk, fusion, pop, soul en rhythm & blues. Wayne Henderson, Joe Sample, Stix Hooper en Wilton Felder waren toen mijn muzikale helden. Larry Carlton had de groep al in 1976 verlaten.
Frankie Miller hieronder met zijn karakteristieke hoed.
In de maand mei 1977 bracht Steve Miller het album 'Book Of Dreams' op de markt en vandaag viel mijn oog op de track 'Babes In The Wood', een heerlijke instrumentale song van de Steve Miller Band.
Ook Cat Stevens bracht in mei 1977 een nieuwe elpee uit met de bizarre titel 'Izitso' en mijn oren spitsten zich toen en nu nog op die instrumentale elektronische track die 'Was Dog A Doughnut' als titel meekreeg. Woef! ... Koest, Kito!
De LP 'Deceptive Bends' uit mei 1977 kreeg een heerlijke hoes mee en een van de mooiste tracks daaruit was deze 'Modern Man Blues'. 10cc had, niettegenstaande de helft van de band het schip verlaten had, nog niets van zijn kracht ingeboet.
Boney M. was in feite de afkorting van "boney music", een term die gangbaar was op Jamaïca voor pretentieloze popmuziek. De West-Duitse discogroep o.l.v. Frank Farian bracht ook in mei 1977 een langspeelplaat uit 'Love For Sale' genaamd met daarop de bekende hitsingles en b-kanten maar ook dit minder bekende 'Plantation Boy'.
In mei 1977 zoch Dr. Feelgood zijn geluk niet in Jamaïca maar in een ander paradijs, m.n. de "Alibi Club". De langspeelplaat 'Sneakin' Suspicion' bevatte deze geweldig rockende track 'Paradise' en ze stak in een kleurrijke hoes die beslist tot één van de meest sexy kaften mag gerekend worden.
We blijven nog altijd in de maand mei 1977 en toen zat Lowell George met een ander probleem want hij had een 'Rocket In My Pocket'. De track stond op de elpee 'Time Loves A Hero' van Little Feat. Deze rockband uit L.A. wist mij zeer te bekoren met zijn mengeling van rock, jazz en funk. Het was inmiddels al het zesde album van de Amerikaanse band.
Afgaande op de hoes zat Neil Young ook in de problemen. Hij liet zich op de LP 'American Stars 'n Bars' bijstaan door Crazy Horse en The Bullets. De langspeelplaat kwam ook uit in de maand mei 1977 en hieruit draai ik vandaag 'Bite The Bullet'. Opgepast voor de tanden...
Maar de LP die mij in de maand mei 1977 het meest plezier verschafte was een liveplaat van The Beatles met een registratie van optredens in de Verenigde Staten. Van bij de intro stegen mijn haren ten berge want met het oorverdovend geluid van een Concorde hoorde ik gillende meiden. De "Beatlemania" die ik aan den lijve had ondervonden toen ik in mei 1965 met mijn zus naar de première ging van de film 'Help!' in de Brusselse Nieuwstraat was klein bier vergeleken met deze massahysterie. Een tijdsdocument van formaat: 'The Beatles At The Hollywood Bowl'!
"Nergens beter dan thuis" moet Bonnie Raitt gedacht hebben toen ze haar elpee 'Sweet Forgiveness' in april 1977 uitbracht. Op die prachtige schijf stond deze mooie song 'Home'.
In dezelfde maand april 1977 kwam de geweldige elpee 'Get It' van Dave Edmunds, het gitaarwonder uit Wales, op de markt. Daarop stond deze fantastische cover van 'Get Out Of Denver' geschreven door Bob Seger. Rock-'n-roll om duimen en vingers af te likken!
De Noord-Ierse singer-songwriter Van Morrison (Van The Man) had ondertussen zijn negende soloplaat afgewerkt en in april 1977 kwam 'A Period Of Transition' op de markt. Hieruit draai ik 'The Eternal Kansas City'.
In 1977 was het mode om een truitje te dragen zonder mouwen (de zogenaamde "débardeur") en Janis Ian droeg er zo eentje samen met een grote pet uit de jaren '30. Maar haar song 'Take To The Sky' uit de langspeelplaat 'Miracle Row' mocht er ook best zijn.
De voormalige toetsenist en zanger van de Canadese Guess Who bracht in 1977 zijn tweede soloplaat uit die hij de titel 'My Own Way To Rock' meegaf. Hieruit draai ik vandaag het geweldig swingend titelnummer.
Alweer een vrouwelijke singer-songwriter die doorbrak en wat voor een...
De wind kwam op zaterdag 25 juni 1977 uit het Zuiden want toen kwam de Fransman Jean Michel Jarre de BRT Top 30 binnengevlogen met zijn single 'Oxygène Part IV', een track uit zijn conceptelpee. De hoes toonde aan hoe ziek de aarde wel was. Het melodietje bracht meer zuurstof in de muziekwereld en was dan ook wekenlang niet uit de ether weg te slaan. De Europese elektronische muziek nam hierdoor een hoge vlucht...
Joe Dassin zat op 25 juni 1977 alweer met liefdesperikelen want volgens de titel van zijn nieuwste single was zijn geliefde er vandoor gegaan. Ook hij was een van de nieuwkomers in de BRT Top 30 op die bewuste zaterdag en toch werd 'Et l'amour s'en va' een van zijn minder succesrijke hits.
Wondermooie klanken kwamen er uit mijn radiootje op zaterdag 25 juni 1977 toen ik Deniece Williams voor het eerst hoorde zingen. Zij herinnerde mij aan die andere Amerikaanse zangeres met het hoge stemmetje, m.n. Minnie Riperton. De single 'Free' deed het niet zo slecht in onze hitparade maar haar grootste successen moesten nog komen.
Tijd voor alweer een eendagsvlieg: de Nederlandse formatie 'Veronica Unlimited' stormde onze hitlijsten binnen op zaterdag 25 juni 1977 met een medley van bekende populaire deuntjes. 'What Kind Of Dance Is This' heette het singletje dat 10 weken in de Nederlandse charts vertoefde en in feite een voorloper was van 'Stars on 45'. 'A Hard Day's Night', 'Let Me In', en 'Mr. Tambourine Man' werden hier broederlijk/zusterlijk aan elkaar gezongen. De groep werd bijeengebracht door producer Hans van Hemert t.g.v. het 12,5 jarig bestaan van de Veronica Top 40. In het begin zaten Margriet Eshuijs en Sandra Reemer daarin maar zij werden spoedig vervangen door Duitse zangeressen. De enige man in het gezelschap was de Duitse zanger Manfred Kohler.
En de hoogste nieuwkomer in de hitparade van 25 juni 1977 was alweer een one-hit wonder. De groep Highlight uit Nederlands Limburg werd toen inderdaad voor het eerst genoteerd in de BRT Top 30 met de single 'California' en zowel de stemmen van de zangeressen als het muziekgenre deden mij onmiddellijk denken aan die andere band uit Nederland, nl. Pussycat. Hierbij sluit ik de maand juni 1977 qua hitsingles af en vanaf morgen komen de elpees aan bod. Tot dan!
Deze single stond al op haar elpee 'This Is Niecy' uit 1976.
Producer Hans van Hemert staat hier links naast Sandra & Andres (Eurovisiesongfestival 1976).
Vanaf zaterdag 18 juni 1977 maakte het meidentrio Belle Epoque de hitlijsten en dansvloeren in de discotheken onveilig met het singletje 'Miss Broadway'. Zowel qua uiterlijk als qua sound leek de groep op de West-Duitse discoformatie Silver Convention. De band kwam uit Frankrijk maar de oprichter was Albert Weyman, een Duitser die zich in Frankrijk Albert Verrecchia noemde.
Het Iers zangeresje dat in 1970 het Eurovisiesongfestival had gewonnen stortte zich voorwaar ook op de discorage. Op zaterdag 18 juni 1977 kwam Dana eveneens binnen in onze hitparade met haar nieuwste single 'I Love How You Love Me'. Ik hoorde toch liever de versie van The Paris Sisters uit 1961 (Productie: Phil Spector) of die van Bobbie Vinton (een hit in 1968). Deze discoversie vond ik iets te snel alhoewel het ook slechts 45 toeren per minuut waren...
De hoogste nieuwkomer op zaterdag 18 juni 1977 was weggelegd voor de Amerikaanse singer-songwriter en gitarist Glen Campbell toen hij met zijn knappe single 'Southern Nights' meteen binnenstormde in onze hitlijst op nummer 8. Het werd een van zijn grootste hits in onze contreien voor deze "ouwe rot" die nog studiomuzikant was geweest voor o.a. The Champs en The Beach Boys, om er maar enkele te noemen. Song geschreven door de fantastische Allen Toussaint!
Als hij zich niet bezighield met het producen van one-hit wonders (zoals 'Miracles' van Anita Garbo bvb.) schreef hij muziek voor zijn onvolprezen Electric Light Orchestra. De nieuwste 45-toerenschijf heette 'Telephone Line' en ze kwam op zaterdag 25 juni 1977 haar opwachting maken in de BRT Top 30. ♫♫♫ "When pop meets classic"... ♫♫♫
In Nederland hadden ze het gat in de markt gezien: alweer werd een meidentrio gelanceerd en ditmaal heette de groep Luv' (let op het weglatingsteken!). Op zaterdag 25 juni 1977 kwamen de meisjes binnengestormd in de BRT Top 30 met hun debuutsingle 'My Man'. De groep bestond uit de roodharige José Hoebee, de blonde Marga Scheide en de donkerharige Patty Brard (de bekendste van de drie). Er waren die dag nog 5 nieuwkomers in onze hitlijst maar die zijn voor morgen. Tot dan!
De koek moest altijd in zeven stukken verdeeld worden of kreeg Jeff Lynne een grotere portie?
José (links) zou later een solocarrière starten en Patty Brard (rechts) werd veruit de bekendste van de drie.
In die dagen waren de vroegere collega's uit de Steve Miller Band, Boz Scaggs en Steve Miller, bijna constant te horen op de radio en niet uit de ether weg te slaan. Op zaterdag 4 juni 1977 kwam de 'Jet Airliner' van de Steve Miller Band dan ook binnengevlogen in onze BRT Top 30.
Maar ook Lou Rawls en de Sound of Philadelphia lieten zich niet onbetuigd op zaterdag 4 juni 1977 want deze heerlijke compositie van Gamble & Huff werd toen voor het eerst genoteerd in onze hitparade: 'See You When I Get There'. Lou Rawls had ooit nog gezorgd voor de backing vocals bij Sam Cooke en gebruikte voortdurend de uitdrukking "Yeah, buddy!".
Een week later, op zaterdag 11 juni 1977, waren er maar liefst vier noemenswaardige nieuwkomers in de BRT Top 30. De eerste daarvan was alweer een track uit de vlot verkopende langspeelplaat 'Rumours' van Fleetwood Mac. De single heette 'Don't Stop' en de song werd in 1992 gebruikt door Bill Clinton als thema voor zijn verkiezingscampagne. De vrolijke uptempo song werd door Christine McVie geschreven alhoewel hij ging over haar scheiding met John McVie na een huwelijk van acht jaren...
Zoals eerder al vermeld was de nieuwste rage in de discotheken de "bump", een dans waarbij de achterwerken van twee dansers af en toe tegen elkaar werden geslagen met blauwe plekken tot gevolg. Het was dan ook niet te verwonderen dat Joe Tex gezworen had deze dans niet meer uit te voeren vanwege een slechte ervaring met zijn heup. 'Ain't Gonna Bump No More' was de tweede belangrijke nieuwkomer in de hitlijst van 11 juni 1977.
Een derde nieuwkomer uit de hitparade van 11 juni 1977 was een medley van vroegere soulhits en in dezelfde geest als 'The Best Disco In Town' van de Ritchie Family werd deze single van Shalamar getiteld 'Uptown Festival' ook een hit op de dansvloer en baande hij de weg voor toekomstige projecten als 'Rockollection', 'Stars on 45' en vele andere.
De vierde belangrijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van 11 juni 1977 was goed op weg om de zomerhit van dat jaar te worden. The Internationals kwamen toen inderdaad binnen in onze hitlijst met de single 'Young And In Love'. De zusjes Anita, Silvia en Cindy Crooks kwamen uit Den Haag en werden ontdekt door de mensen achter Cat Music (Catapult, Rubberen Robbie).
Alhoewel de drie broers opereerden vanuit Frankrijk kregen wij op zaterdag 28 mei 1977 de uitnodiging om naar Amerika te gaan. De single 'Non-Stop Dance' lag nog vers in het geheugen toen deze tweede hit van de Gibson Brothers -'Come To America'- al in de BRT Top 30 verscheen. De grootste successen zaten echter nog in de pijplijn...
Ze was geen familie van de actrice Greta en toen de single 'Miracles' van ene Anita Garbo voor het eerst verscheen in de BRT Top 30 dacht ik in eerste instantie aan The Sparks en afgaand op de violen aan ELO. 'Miracles' werd geen echte grote hit voor deze Zweeds/Britse zangeres maar een merkwaardige eendagsvlieg was het wel. Ze vertoefde vier weken in onze hitparade met een nummer 12 als hoogste notering. Jeff Lynne stond natuurlijk in voor de productie. Ook een nieuwkomer op 28 mei 1977.
Op 28 mei 1977 werden we verzocht een vrouw in de savanne te zoeken in opdracht van ene Dokter Buizerd. Alweer een one-hit wonder in de BRT Top 30 en de single kwam van het collectief "Dr. Buzzard's Original Savannah Band" met Cory Daye in de rol van leadzangeres. Op het plaatje stond er in een raar Frans hetvolgende gedrukt: 'Cher Chez la Femme: Se Si Bon' (sic).
Die vrouw vonden we niet in de savanne maar in Chicago waar, naar verluidt, in vroegere tijden ene Ma Baker met haar vier zonen de stad onveilig maakte en de ene bank na de andere beroofde. Voor deze meest gezochte vrouw liep het slecht af maar niet voor deze leuke single van Boney M. Op 28 mei 1977 begon de single aan zijn steile klim in onze hitparade om spoedig op nummer één te belanden.
Als ik deze Franse studiogroep in dit clipje bezig zie denk ik meteen dat Daft Punk hier de mosterd haalde voor zijn outfit. In het spoor van Jean-Michel Jarre ('Oxygène' zou pas in juni 1977 losbarsten) nam de Europese elektronische muziek een geweldige vlucht. 'Space' scoorde in elk geval met 'Magic Fly' een redelijk grote hit, vooral in de discotheken. Het bleef echter, hoe kan het ook anders, bij deze eendagsvlieg. Ook een nieuwkomer op 28 mei 1977.
Wie er ook een geweldige vlucht nam vanaf 28 mei 1977 was het vogeltje van Marie Myriam die met 'L'oiseau et l'enfant', de Franse inzending voor het Eurovisiesongfestival, meteen kwam binnengevlogen in de BRT Top 30 op nummer 9. Zij had inderdaad die internationale liedjeswedstrijd gewonnen.
Maar nog iets hoger dan de winnares van het Eurovisiesongfestival stond George Baker met zijn Selection vrolijk fluitend op die zaterdag 28 mei 1977 met een mooie roos in zijn handen in onze hitparade. 'Beautiful Rose' had niet wereldklasse van pakweg zijn 'Little Green Bag' maar het bleek al bij al toch een leuke meezinger te zijn.
Een tikkeltje bloot om de elpee te doen verkopen...
De hoogste nieuwkomer op die bewuste zaterdag 14 mei 1977 in de BRT Top 30 was niet 'Sir Duke' van Stevie Wonder maar 'On The Border' van Al Stewart. Deze opvolger van 'Year Of The Cat' had een prachtige intro van piano en bas en het lied ging duidelijk over de Spaanse grens, afgaande op de mooie Andalousische gitaar en het geluid van de klepperende castagnetten.
Op 21 mei 1977 was het alle hens aan dek geblazen want de danstent stond in lichterlaaie met de nieuwste single van The Trammps. 'Disco Inferno' was een van de nieuwkomers in de BRT Top 30 en heeft menig danser(es) vanaf toen veelvuldig doen zweten.
Op zaterdag 21 mei 1977 kwam het gelegenheidsduo Lynsey De Paul en Mike Moran voor het eerst binnen in onze hitparade met de Britse inzending voor het Eurovisiesongfestival. Zij werden verdienstelijk tweede met 'Rock Bottom' en de winnares verscheen pas een week later in onze hitparade.
De leukste sound op zaterdag 21 mei 1977 kwam beslist van mijn lievelingsgroep uit de jaren zeventig die jammer genoeg in twee helften was uiteengevallen. Alleen Graham Gouldman en Eric Stewart bleven over aangevuld met studiomuzikanten en het duo Godley & Creme zou spoedig van zich laten horen al zou de eerste hit er pas in 1979 komen. 'Good Morning Judge' was toen ook één van de nieuwkomers in onze hitlijsten.
"Doe maar normaal, want dat is al gek genoeg"... Op 21 mei 1977 reed een stelletje ongeregeld met doodskoppen op hun hoed en gezeten op brommende motoren onze hitlijst binnen met hun lijflied 'Oerend hard'. De groep Normaal zong in het Achterhoeks dialect en ex-leden zijn o.a. Jan Akkerman op gitaar en zanger Willem Duyn. Hiermee werd een nieuw genre in het leven geroepen: de Boerenrock.
Een week later, op 28 mei 1977, was het de beurt aan platenproducer en drummer Jean-Marc Cerrone om met behulp van producer Alex R. Costandinos onze hitlijsten binnen te dringen met zijn single 'Love In C Minor' die het ook geweldig goed deed in de discotheken. Zijn hoezen vertoonden meestal blote meiden en Cerrone maakte in het begin van de seventies deel uit van de groep Kongas waarvan de platen opnieuw werden uitgebracht door het succes van Cerrone. Daft Punk en Bob Sinclar haalden inspiratie uit zijn werk en hij wordt algemeen beschouwd als één van de pioniers van de elektronische disco, samen met Giorgio Moroder.
De Nederlandse popgroep Champagne vertoonde zich op zaterdag 28 mei 1977 opnieuw in onze hitlijsten, ditmaal met de tweede single. Blijkbaar was het een vruchtbare week geweest want morgen volgen er nog 7 nieuwkomers uit de BRT Top 30 van die bewuste zaterdag. 'Oh Me Oh My Goodbye' wens ik jullie, voor vandaag alleszins!
Disco Inferno
Eigenlijk was dit 5cc...
Ze zagen er vervaarlijk uit...
Front en back cover van de LP vertoonden veel bloot. Het lag aan de zeden van die tijd want de reclamewereld was ook doorspekt met naaktfoto's (posters en tijdschriften).
In het begin van de jaren '70 had ik een klein appelblauwzeegroen notitieboekje waarin ik al mijn elpees neerschreef. Spoedig was het vol en gelukkig kon ik mijn nieuwste aanwinsten vanaf 1984 in de computer stoppen. De fantastische Drifters, weliswaar zonder Clyde McPhatter en Ben E. King, zongen op 7 mei 1977 over hun rood boekje in onze hitlijsten: 'You're More Than A Number In My Little Red Book'.
In de winter van 1977 rookte ik nog de pijp. Daar kwam spoedig een einde aan... (zie foto linksboven). Het was een splinternieuwe pijp van mijn grootvader Eugeen die veertien dagen vóór mijn huwelijk in 1975 jammer genoeg overleed.
De Belgische formatie Octopus, waarin o.m. Robert Vlaeyen (ex-The Bats uit Diest) , Paul Michiels (lange haren en baard uit Heist-op-den-Berg) en een Brit (zijn naam ontsnapt mij) "close harmony" zongen, opereerde vanuit het Nederlandse platenlabel Telstar van Johnny Hoes. De single 'Get Up' die op zaterdag 7 mei 1977 genoteerd stond als nieuwkomer in de BRT Top 30 heb ik niet teruggevonden op het internet. Wie mij daarvan een mp3 zou kunnen toesturen zal ik eeuwig dankbaar zijn.
Intussen was David Soul, bekend van de TV-serie Starsky & Hutch (1975-1979), al aan zijn tweede hitsingle toe. 'Going In With My Eyes Open' schoot inderdaad op zaterdag 7 mei 1977 pijlsnel onze hitparade binnen. Oh ja, hij speelde de rol van detective Ken 'Hutch' Hutchinson in de serie. Starsky werd vertolkt door Paul Michael Glaser.
De Britse zanger Billy Ocean werd op het eiland Trinidad & Tobago in de Caribische Zee geboren, vandaar zijn artiestennaam. Zijn ouders kwamen uit Grenada en het gezin emigreerde al zeer vlug naar Londen. Op zaterdag 7 mei 1977 kwam hij met zijn vierde single binnen in onze BRT Top 30: 'Red Light (Spells Danger)'. Er zouden nog talrijke hits volgen in de loop der jaren...
Op zaterdag 14 mei 1977 bracht Neil Diamond ons een boodschap met zijn song 'Stargazer' uit de LP 'Beautiful Noise' (1976). Kort samengevat: het is toegestaan naar de sterren te kijken en te dromen maar liefst met beide voeten op de grond. Hieronder volgt een live uitvoering van de song uit 1977.
En toen had Peter Gabriel zijn eerste wereldhit te pakken. De excentrieke muzikant uit de progressieve band Genesis had plaats geruimd voor een moderne singer-songwriter. Hij zong op 14 mei 1977 over een spirituele ervaring op die heuvel in Somerset. De uitstekende popsingle 'Solsbury Hill' kwam dan ook hoog binnen in de BRT Top 30. ♫♫♫ My heart going boom boom boom, "Hey," he said, "grab your things, I've come to take you home." Yeah back home... ♫♫♫
Maar de tweede hoogste nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 14 mei 1977 was de nieuwste single van Stevie Wonder met een song die alweer uit zijn voortreffelijke elpee 'Songs In The Key Of Life' (1976) kwam. Ditmaal bezong hij de verdiensten van jazzlegende Duke Ellington. De luchtgitaren moesten nu plaatsmaken voor luchttrompetten...
Hier werd de te lange titel ingekort tot 'My Little Red Book'.
Blijkbaar ook een b-kantje geweest...
Op de single zelf werd de titel voluit gespeld. Op het hoesje hieronder werd hij ingekort tot 'Red Light'.
De man is nu nog moeilijk te herkennen met zijn baard en dreadlocks.
Kort na zijn wereldhit knipte Gabriel zijn lange haren af.
De man is nu nog moeilijk te herkennen met zijn ringbaardje en bijna kale knikker.
De hits bleven maar komen uit dat formidabel album.
Gelukkig werd de jazzgigant nog tijdens zijn leven bejubeld en overladen met awards.
Je kunt voor of tegen disco zijn maar bij de eerste tonen van 'Non-Stop Dance' van de Gibson Brothers is het echt moeilijk te blijven stilzitten. Het trio bestond uit Chris, Patrick en Alex die op het Caribische eiland Martinique werden geboren maar op jonge leeftijd naar Frankrijk verhuisden. Op zaterdag 16 april 1977 werd deze debuutsingle voor het eerst genoteerd in onze BRT Top 30. Hun succesformule bestond uit een mengeling van discomuziek en salsa. Hopla met de beentjes!
Emmylou Harris putte dan weer uit het rijke archief van de rock-'n'-roll en zij herdoopte 'You Never Can Tell' van Chuck Berry tot 'C'est la vie'. Deze aanstekelijke compositie nodigde menigeen uit tot de dansvloer. Ook deze countryzangeres verscheen op 16 april 1977 met haar swingende single in onze hitparade.
"Scherven brengen geluk" zegt het spreekwoord. Toch gooide het Nederlands country & western-collectief Pussycat het over een andere boeg en kwamen onze Noorderburen op zaterdag 16 april 1977 binnen in onze hitlijsten met een goeie, ouwe slow. De nieuwste single heette toen toepasselijk 'My Broken Souvenirs'.
Kennen jullie dit discodeuntje nog? Op zaterdag 23 april 1977 kwam de formatie Rockaway Boulevard voor het eerst zijn opwachting maken in de BRT Top 30 met het dansnummer 'Boogie Man'. Deze funk- en discoband kwam niet uit de Verenigde Staten maar... uit Amsterdam. Toch was Omar Dupree, de zanger, een Amerikaan. Later verliet hij de groep voor een andere Nederlandse band, m.n. American Gipsy. Later niets meer gehoord over Rockaway Boulevard, zodat het bij deze eendagsvlieg bleef.
Blijkbaar afgeschrikt door de "boogie man" vluchtte de discozangeres Gilla naar iets hogere regionen in de BRT Top 30 dan KC & The Sunshine Band en Rockaway Boulevard. Zij schreewde het op zaterdag 30 april 1977 herhaalde malen krachtig uit: 'Help! Help!'. Gisela Wuchinger, zoals ze echt heette, kwam uit Oostenrijk en producer Frank Farian kwam haar ter hulp. Op onderstaande elpeehoes staat ze afgebeeld alsof ze geslachtofferd wordt door de Inca's...
Natuurlijk kent iedereen 'You're My World' in de versie van Cilla Black met die doordringende, scherpe stem. Maar op 30 april 1977 slaagde deze nieuwe versie van Guys 'n' Dolls erin binnen te dringen in de BRT Top 30. Een hele nieuwe generatie maakte kennis met dit prachtig nummer en het werd een grote hit in de Benelux maar niet in het Verenigd Koninkrijk, hun thuisland. De ballade werd oorspronkelijk geschreven in 1963 door de Italiaan Umberto Bindi als 'Il Mio Mondo'. Richard Anthony coverde de song als 'Ce Monde'.
En toen kwam David Bowie binnengesjeesd in de BRT Top 30 met zijn single 'Sound And Vision' die ook op zijn elpee 'Low' stond. Het middelpunt van zijn muzikale wereld bevond zich toen in West-Berlijn. Daar zou hij zijn beroemde trilogie opnemen ('Low', 'Heroes' en 'Lodger') met behulp van Brian Eno en Tony Visconti. Datum van binnenkomst: zaterdag 9 april 1977.
Op 9 april 1977 zorgden The Cats uit Volendam ervoor dat hun versie van het alombekende 'Save The Last Dance For Me' tot in onze hitlijsten geraakte. De song werd geschreven door Doc Pomus en Mort Shuman en hij werd talloze keren gecoverd. De bekendste versie werd gezongen door Ben E. King toen hij in 1960 nog deel uitmaakte van The Drifters.
Kwaliteit kwam ten langen leste bovendrijven want de song 'What Can I Say' uit de knappe elpee 'Silk Degrees' (1976) werd in West-Europa op single uitgebracht en gleed zachtjes binnen in onze hitlijsten op zaterdag 9 april 1977. Boz Scaggs kreeg na een zevende elpee eindelijk de erkenning die hij verdiende.
Hoorde ik daar Bianca Castafiore in de intro zingen? Natuurlijk niet want na enkele seconden begonnen de klassiek geschoolde muzikanten van het Electric Light Orchestra o.l.v. Jeff Lynne erop los te rocken en maakten ze vanaf 9 april 1977 hun opwachting in de BRT Top 30: 'Rockaria!'. Ook al een track uit de elpee 'A New World Record' (1976).
Een week later, d.w.z. op zaterdag 16 april 1977, maakte ik voor het eerst kennis met de Nederlandse band The Nits. Weinig of niets was er toen bekend over die formatie. De single 'Yes Or No' was het debuut in onze hitlijsten. De popgroep bestond voornamelijk uit zanger en tekstschrijver Henk Hofstede, Rob Kloet en Robert Jan Stips en de jongens waren vooral in de jaren 80 zeer populair.
De Britse rocker Cliff Richard stond zevenmaal afgedrukt op de hoes van zijn elpee 'Every Face Tells A Story' en in deze videoclip zijn er slechts vijf zangers geheel in het wit gekleed te zien. Alle gekheid op een stokje, de single 'My Kinda Life' werd op zaterdag 16 april 1977 voor het eerst genoteerd in onze hitparade en het was een goeie, ouwe rocksong en Sir Cliff was weer in bloedvorm.
Was dat even schrikken: Bianca Castafiore haalt krachtig uit. Rockaria!
De hoesfoto van de LP en de single waren identiek. Hieronder een still uit de videoclip.
Op de Amerikaanse markt werd deze elpeehoes losgelaten.
Op 2 april 1977 waren er nog altijd liefhebbers van Duitse schlagers want zij kochten toen massaal de nieuwste single van Costa Cordalis en daarmee kwam 'Anita' toen als nieuwkomer binnen in de BRT Top 30. Cordalis was afkomstig uit Griekenland en emigreerde op zijn zestiende. Hij zingt hier over zijn wedervaren in Mexico. Allemaal heel internationaal...
Kiki had Pearly ingeruild voor Art Sullivan en het nieuwe duet 'Et si tu pars' kwam op zaterdag 2 april 1977 binnen in de onderste regionen van onze hitlijsten. Het werd evenwel niet zo'n grote hit als de vorige popsingletjes.
De nieuwste single van de Amerikaanse discoformatie Tavares daarentegen was vanaf 2 april 1977 bezig aan zijn klim naar de hoogste regionen van de BRT Top 30. 'Whodunit' was toen een nieuw begrip en betekent zoveel als 'wie heeft het gedaan?'. Het is ontstaan uit 'who has done it?' en zowel in de literatuur als in de film is het een detectiveverhaal met de nadruk op het achterhalen wie het misdrijf heeft gepleegd.
Vanuit West-Duitsland kwamen nog andere discogeluiden overgewaaid. De single van de groep Heatwave uit 1976 heette 'Boogie Nights' en geraakte pas op 2 april 1977 binnen in de BRT Top 30 om er gedurende enkele weken in te verblijven. De band bestond uit Amerikanen, een Zwitser, een Tsjechoslowaak, een Jamaïcaan en twee Britten. De song werd geschreven door de Engelsman Rod Temperton. Een echte internationale bende dus!
En wie stond er op 2 april 1977 op nummer 3 genoteerd in de BRT Top 30? Onze Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival: Dream Express met 'A Million in 1, 2, 3'. Al bij al deden Luk Smets en de drie zusjes Bianca, Patricia en Stella Maessen het nog niet zo slecht. Toch kregen ze in de Britse pers een veeg uit de pan omwille van hun "steenkolenengels"... Spoedig zouden ze bij ons op nummer 1 staan.
Onze Belgische inzending voor 1977. Ook internationaal in feite met de drie Nederlandse zusjes van The Hearts of Soul en de Antwerpenaar Smets, vroeger toetsenist/zanger bij The Pebbles.
Tussen 1967 en 1974 zong James Newell Osterberg Jr., beter bekend als Iggy Pop, in de protopunkband The Stooges. Die Amerikaanse cultgroep was berucht voor zijn wilde optredens en in Texas zagen ze die mannen niet graag komen. Het debuutalbum 'The Idiot' dat Iggy Pop opnam met behulp van David Bowie was meteen een schot in de roos dankzij hoogtepunten als 'Sister Midnight', 'Funtime', 'Nightclubbing' (een hit voor Grace Jones in 1981) en 'China Girl' waarmee Bowie nog een wereldhit zou hebben in 1983. Carlos Alomar speelde gitaar op de LP die in maart 1977 werd uitgebracht en Pop noemde de muziek daarop een mengeling van James Brown en Kraftwerk.
De elpee 'Every Face Tells A Story' uit maart 1977 was een succes in het Verenigd Koninkrijk maar minder bij ons. De grootste hit daaruit werd de single 'My Kinda Life' maar ik kies vandaag voor 'It'll Be Me Babe', geschreven door zijn vroegere makkers uit zijn begeleidingsgroep The Shadows, m.n. Hank Marvin en John Farrar. Hun ex-collega Bruce Welch was de producer van dienst.
Reeds geruime tijd werd het Pajottenland op de wereldkaart gezet dankzij komiek en stand-up comedian avant-la-lettre Urbain Servranckx die na eerst Urbanus van Anus als artiestennaam gekozen te hebben spoedig zijn achternaam zou laten vallen. De opnames van zijn elpee 'Drie Sprookjes' vonden plaats in februari/maart 1977 en het resultaat was een mengeling van sketches en songs zoals o.m. 'Hels Angel', 'De Zwaantjes' (dat jaren later een hit werd dankzij Jean Blaute en Kris Kastaar), 'Mols Bloes', 'Als ik doodga' en 'Vaarwel Theo'.
Intussen kwam uit Italië de elpee 'Variations' van Adriano Celentano op de Belgische markt terecht. En inderdaad, het album stond vol met muziek van divers allooi zoals een prima cover van het soulvolle 'Don't Play That Song (You Lied)', ooit nog een hit voor Ben E. King en later Aretha Franklin, maar ook deze bizarre medley van 'A Woman In Love/Rock Around The Clock'. De exacte releasedatum heb ik niet meer kunnen achterhalen zodat ik deze langspeelplaat hier achter het eerste kwartaal van 1977 plaats.
De Amerikaanse singer-songwriter Carole Bayer Sager bracht ook in de loop van het jaar 1977 (exacte datum onbekend) haar debuutalbum uit onder de niet bijster originele titel 'Carole Bayer Sager'. Zij had meegeschreven aan wereldhits zoals 'A Groovy Kind Of Love' (The Mindbenders) en 'When I Need You' (Leo Sayer). Nu stond er op haar LP een ander wereldsucces in wording: 'You're Moving Out Today' maar ook dit ingetogen, fragiele 'Sweet Alibis'. Haar eerste man heette Andrew Sager maar vanaf 1982 sloeg ze Burt Bacharach aan de haak...
De laatste LP voor vandaag is er een van het Schotse schrijversduo Gallagher & Lyle, twee briljante muzikanten die voor het eerst erkenning kregen in 1968 toen ze door Paul McCartney onder contract werden genomen bij Apple Records om voor andere artiesten te componeren (o.m. voor Mary Hopkin). In 1970 stonden ze aan de wieg van de band McGuinness Flint ('When I'm Dead And Gone' was van hun hand) en ergens in 1977 bracht het tweetal de elpee 'Love On The Airwaves' uit met daarop dit prachtige 'I Had To Fall In Love'. Niet te verwarren met de in 1978 door de Moody Blues uitgebrachte single 'Had To Fall In Love'. Dit is een totaal andere song!
Urbanus tekende de meeste van zijn platenhoezen zelf.
'This Is Tomorrow' stond al in de hitlijsten en iets later ook 'Tokyo Joe'. Daarom draai ik nu het titelnummer uit de elpee 'In Your Mind' van Bryan Ferry die in de maand februari 1977 werd uitgebracht.
De platenboer in Brussel keek raar op toen ik hem om een exemplaar van de elpee 'Levenslang' van Robert Long vroeg. De Nederlandse krullenbol kende ik nog toen ie in de formatie (Unit) Gloria zong en ook van enkele solohits in het Engels. Sinds 1974 zong hij in zijn moerstaal (LP 'Vroeger of later'). En nu was er dat prachtig luisteralbum 'Levenslang' uit februari 1977 dat ik bestelde en via een Antwerpse platenwinkel in handen kreeg. Als een mens 's nachts niet slaapwandelt, ligt hij meestal in bed te dromen...
Twee jaar na zijn vertrek bij de groep Genesis -die hij achterliet in de handen van drummer/zanger Phil Collins- bracht Peter Gabriel zijn eerste soloplaat uit met als titel 'Peter Gabriel'. Er zouden tot 1982 nog drie gelijknamige platen volgen. Om verwarring te vermijden kregen ze elk een bijnaam. Deze LP wordt meestal aangeduid als I of 1 of nog 'Car' (vanwege de hoes). Gabriel liet zich omringen door het kruim van de toenmalige progressieve muzikanten van wie de bekendste Robert Fripp van King Crimson is. De plaat genereerde twee hitsingles: het alombekende 'Solsbury Hill' en 'Modern Love'. Vandaag liet ik mijn oog vallen op 'Moribund The Burgermeister'.
Een laatste LP uit februari 1977 is er een van de Amerikaanse countryzangeres Dolly Parton die nu mikte op een publiek dat hield van popmuziek. Naast eigen composities op 'New Harvest... First Gathering' stonden er ook covers op van soulnummers zoals 'My Girl' van Smokey Robinson en 'Higher And Higher' van Jackie Wilson. Maar de song die op Omroep Antwerpen werd grijsgedraaid was deze aanstekelijke 'Applejack'. Allemaal samen: ♫♫♫ "Play a song for me Applejack, Applejack. Play a song, let your banjo ring..." ♫♫♫
Zonder bril leek Ferry al veel minder op Dustin Hoffman.
Mick Fleetwood had Stevie Nicks stevig in zijn greep en zijn castagnetten hingen op een zeer laag peil...
Peter Gabriel is in de loop der jaren wel veel veranderd...