************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
26-11-2013
Hits op 25 juni 1977
Hits op 25 juni 1977
De wind kwam op zaterdag 25 juni 1977 uit het Zuiden want toen kwam de Fransman Jean Michel Jarre de BRT Top 30 binnengevlogen met zijn single 'Oxygène Part IV', een track uit zijn conceptelpee. De hoes toonde aan hoe ziek de aarde wel was. Het melodietje bracht meer zuurstof in de muziekwereld en was dan ook wekenlang niet uit de ether weg te slaan. De Europese elektronische muziek nam hierdoor een hoge vlucht...
Joe Dassin zat op 25 juni 1977 alweer met liefdesperikelen want volgens de titel van zijn nieuwste single was zijn geliefde er vandoor gegaan. Ook hij was een van de nieuwkomers in de BRT Top 30 op die bewuste zaterdag en toch werd 'Et l'amour s'en va' een van zijn minder succesrijke hits.
Wondermooie klanken kwamen er uit mijn radiootje op zaterdag 25 juni 1977 toen ik Deniece Williams voor het eerst hoorde zingen. Zij herinnerde mij aan die andere Amerikaanse zangeres met het hoge stemmetje, m.n. Minnie Riperton. De single 'Free' deed het niet zo slecht in onze hitparade maar haar grootste successen moesten nog komen.
Tijd voor alweer een eendagsvlieg: de Nederlandse formatie 'Veronica Unlimited' stormde onze hitlijsten binnen op zaterdag 25 juni 1977 met een medley van bekende populaire deuntjes. 'What Kind Of Dance Is This' heette het singletje dat 10 weken in de Nederlandse charts vertoefde en in feite een voorloper was van 'Stars on 45'. 'A Hard Day's Night', 'Let Me In', en 'Mr. Tambourine Man' werden hier broederlijk/zusterlijk aan elkaar gezongen. De groep werd bijeengebracht door producer Hans van Hemert t.g.v. het 12,5 jarig bestaan van de Veronica Top 40. In het begin zaten Margriet Eshuijs en Sandra Reemer daarin maar zij werden spoedig vervangen door Duitse zangeressen. De enige man in het gezelschap was de Duitse zanger Manfred Kohler.
En de hoogste nieuwkomer in de hitparade van 25 juni 1977 was alweer een one-hit wonder. De groep Highlight uit Nederlands Limburg werd toen inderdaad voor het eerst genoteerd in de BRT Top 30 met de single 'California' en zowel de stemmen van de zangeressen als het muziekgenre deden mij onmiddellijk denken aan die andere band uit Nederland, nl. Pussycat. Hierbij sluit ik de maand juni 1977 qua hitsingles af en vanaf morgen komen de elpees aan bod. Tot dan!
Deze single stond al op haar elpee 'This Is Niecy' uit 1976.
Producer Hans van Hemert staat hier links naast Sandra & Andres (Eurovisiesongfestival 1976).
Vanaf zaterdag 18 juni 1977 maakte het meidentrio Belle Epoque de hitlijsten en dansvloeren in de discotheken onveilig met het singletje 'Miss Broadway'. Zowel qua uiterlijk als qua sound leek de groep op de West-Duitse discoformatie Silver Convention. De band kwam uit Frankrijk maar de oprichter was Albert Weyman, een Duitser die zich in Frankrijk Albert Verrecchia noemde.
Het Iers zangeresje dat in 1970 het Eurovisiesongfestival had gewonnen stortte zich voorwaar ook op de discorage. Op zaterdag 18 juni 1977 kwam Dana eveneens binnen in onze hitparade met haar nieuwste single 'I Love How You Love Me'. Ik hoorde toch liever de versie van The Paris Sisters uit 1961 (Productie: Phil Spector) of die van Bobbie Vinton (een hit in 1968). Deze discoversie vond ik iets te snel alhoewel het ook slechts 45 toeren per minuut waren...
De hoogste nieuwkomer op zaterdag 18 juni 1977 was weggelegd voor de Amerikaanse singer-songwriter en gitarist Glen Campbell toen hij met zijn knappe single 'Southern Nights' meteen binnenstormde in onze hitlijst op nummer 8. Het werd een van zijn grootste hits in onze contreien voor deze "ouwe rot" die nog studiomuzikant was geweest voor o.a. The Champs en The Beach Boys, om er maar enkele te noemen. Song geschreven door de fantastische Allen Toussaint!
Als hij zich niet bezighield met het producen van one-hit wonders (zoals 'Miracles' van Anita Garbo bvb.) schreef hij muziek voor zijn onvolprezen Electric Light Orchestra. De nieuwste 45-toerenschijf heette 'Telephone Line' en ze kwam op zaterdag 25 juni 1977 haar opwachting maken in de BRT Top 30. ♫♫♫ "When pop meets classic"... ♫♫♫
In Nederland hadden ze het gat in de markt gezien: alweer werd een meidentrio gelanceerd en ditmaal heette de groep Luv' (let op het weglatingsteken!). Op zaterdag 25 juni 1977 kwamen de meisjes binnengestormd in de BRT Top 30 met hun debuutsingle 'My Man'. De groep bestond uit de roodharige José Hoebee, de blonde Marga Scheide en de donkerharige Patty Brard (de bekendste van de drie). Er waren die dag nog 5 nieuwkomers in onze hitlijst maar die zijn voor morgen. Tot dan!
De koek moest altijd in zeven stukken verdeeld worden of kreeg Jeff Lynne een grotere portie?
José (links) zou later een solocarrière starten en Patty Brard (rechts) werd veruit de bekendste van de drie.
In die dagen waren de vroegere collega's uit de Steve Miller Band, Boz Scaggs en Steve Miller, bijna constant te horen op de radio en niet uit de ether weg te slaan. Op zaterdag 4 juni 1977 kwam de 'Jet Airliner' van de Steve Miller Band dan ook binnengevlogen in onze BRT Top 30.
Maar ook Lou Rawls en de Sound of Philadelphia lieten zich niet onbetuigd op zaterdag 4 juni 1977 want deze heerlijke compositie van Gamble & Huff werd toen voor het eerst genoteerd in onze hitparade: 'See You When I Get There'. Lou Rawls had ooit nog gezorgd voor de backing vocals bij Sam Cooke en gebruikte voortdurend de uitdrukking "Yeah, buddy!".
Een week later, op zaterdag 11 juni 1977, waren er maar liefst vier noemenswaardige nieuwkomers in de BRT Top 30. De eerste daarvan was alweer een track uit de vlot verkopende langspeelplaat 'Rumours' van Fleetwood Mac. De single heette 'Don't Stop' en de song werd in 1992 gebruikt door Bill Clinton als thema voor zijn verkiezingscampagne. De vrolijke uptempo song werd door Christine McVie geschreven alhoewel hij ging over haar scheiding met John McVie na een huwelijk van acht jaren...
Zoals eerder al vermeld was de nieuwste rage in de discotheken de "bump", een dans waarbij de achterwerken van twee dansers af en toe tegen elkaar werden geslagen met blauwe plekken tot gevolg. Het was dan ook niet te verwonderen dat Joe Tex gezworen had deze dans niet meer uit te voeren vanwege een slechte ervaring met zijn heup. 'Ain't Gonna Bump No More' was de tweede belangrijke nieuwkomer in de hitlijst van 11 juni 1977.
Een derde nieuwkomer uit de hitparade van 11 juni 1977 was een medley van vroegere soulhits en in dezelfde geest als 'The Best Disco In Town' van de Ritchie Family werd deze single van Shalamar getiteld 'Uptown Festival' ook een hit op de dansvloer en baande hij de weg voor toekomstige projecten als 'Rockollection', 'Stars on 45' en vele andere.
De vierde belangrijke nieuwkomer in de BRT Top 30 van 11 juni 1977 was goed op weg om de zomerhit van dat jaar te worden. The Internationals kwamen toen inderdaad binnen in onze hitlijst met de single 'Young And In Love'. De zusjes Anita, Silvia en Cindy Crooks kwamen uit Den Haag en werden ontdekt door de mensen achter Cat Music (Catapult, Rubberen Robbie).
Alhoewel de drie broers opereerden vanuit Frankrijk kregen wij op zaterdag 28 mei 1977 de uitnodiging om naar Amerika te gaan. De single 'Non-Stop Dance' lag nog vers in het geheugen toen deze tweede hit van de Gibson Brothers -'Come To America'- al in de BRT Top 30 verscheen. De grootste successen zaten echter nog in de pijplijn...
Ze was geen familie van de actrice Greta en toen de single 'Miracles' van ene Anita Garbo voor het eerst verscheen in de BRT Top 30 dacht ik in eerste instantie aan The Sparks en afgaand op de violen aan ELO. 'Miracles' werd geen echte grote hit voor deze Zweeds/Britse zangeres maar een merkwaardige eendagsvlieg was het wel. Ze vertoefde vier weken in onze hitparade met een nummer 12 als hoogste notering. Jeff Lynne stond natuurlijk in voor de productie. Ook een nieuwkomer op 28 mei 1977.
Op 28 mei 1977 werden we verzocht een vrouw in de savanne te zoeken in opdracht van ene Dokter Buizerd. Alweer een one-hit wonder in de BRT Top 30 en de single kwam van het collectief "Dr. Buzzard's Original Savannah Band" met Cory Daye in de rol van leadzangeres. Op het plaatje stond er in een raar Frans hetvolgende gedrukt: 'Cher Chez la Femme: Se Si Bon' (sic).
Die vrouw vonden we niet in de savanne maar in Chicago waar, naar verluidt, in vroegere tijden ene Ma Baker met haar vier zonen de stad onveilig maakte en de ene bank na de andere beroofde. Voor deze meest gezochte vrouw liep het slecht af maar niet voor deze leuke single van Boney M. Op 28 mei 1977 begon de single aan zijn steile klim in onze hitparade om spoedig op nummer één te belanden.
Als ik deze Franse studiogroep in dit clipje bezig zie denk ik meteen dat Daft Punk hier de mosterd haalde voor zijn outfit. In het spoor van Jean-Michel Jarre ('Oxygène' zou pas in juni 1977 losbarsten) nam de Europese elektronische muziek een geweldige vlucht. 'Space' scoorde in elk geval met 'Magic Fly' een redelijk grote hit, vooral in de discotheken. Het bleef echter, hoe kan het ook anders, bij deze eendagsvlieg. Ook een nieuwkomer op 28 mei 1977.
Wie er ook een geweldige vlucht nam vanaf 28 mei 1977 was het vogeltje van Marie Myriam die met 'L'oiseau et l'enfant', de Franse inzending voor het Eurovisiesongfestival, meteen kwam binnengevlogen in de BRT Top 30 op nummer 9. Zij had inderdaad die internationale liedjeswedstrijd gewonnen.
Maar nog iets hoger dan de winnares van het Eurovisiesongfestival stond George Baker met zijn Selection vrolijk fluitend op die zaterdag 28 mei 1977 met een mooie roos in zijn handen in onze hitparade. 'Beautiful Rose' had niet wereldklasse van pakweg zijn 'Little Green Bag' maar het bleek al bij al toch een leuke meezinger te zijn.
Een tikkeltje bloot om de elpee te doen verkopen...
De hoogste nieuwkomer op die bewuste zaterdag 14 mei 1977 in de BRT Top 30 was niet 'Sir Duke' van Stevie Wonder maar 'On The Border' van Al Stewart. Deze opvolger van 'Year Of The Cat' had een prachtige intro van piano en bas en het lied ging duidelijk over de Spaanse grens, afgaande op de mooie Andalousische gitaar en het geluid van de klepperende castagnetten.
Op 21 mei 1977 was het alle hens aan dek geblazen want de danstent stond in lichterlaaie met de nieuwste single van The Trammps. 'Disco Inferno' was een van de nieuwkomers in de BRT Top 30 en heeft menig danser(es) vanaf toen veelvuldig doen zweten.
Op zaterdag 21 mei 1977 kwam het gelegenheidsduo Lynsey De Paul en Mike Moran voor het eerst binnen in onze hitparade met de Britse inzending voor het Eurovisiesongfestival. Zij werden verdienstelijk tweede met 'Rock Bottom' en de winnares verscheen pas een week later in onze hitparade.
De leukste sound op zaterdag 21 mei 1977 kwam beslist van mijn lievelingsgroep uit de jaren zeventig die jammer genoeg in twee helften was uiteengevallen. Alleen Graham Gouldman en Eric Stewart bleven over aangevuld met studiomuzikanten en het duo Godley & Creme zou spoedig van zich laten horen al zou de eerste hit er pas in 1979 komen. 'Good Morning Judge' was toen ook één van de nieuwkomers in onze hitlijsten.
"Doe maar normaal, want dat is al gek genoeg"... Op 21 mei 1977 reed een stelletje ongeregeld met doodskoppen op hun hoed en gezeten op brommende motoren onze hitlijst binnen met hun lijflied 'Oerend hard'. De groep Normaal zong in het Achterhoeks dialect en ex-leden zijn o.a. Jan Akkerman op gitaar en zanger Willem Duyn. Hiermee werd een nieuw genre in het leven geroepen: de Boerenrock.
Een week later, op 28 mei 1977, was het de beurt aan platenproducer en drummer Jean-Marc Cerrone om met behulp van producer Alex R. Costandinos onze hitlijsten binnen te dringen met zijn single 'Love In C Minor' die het ook geweldig goed deed in de discotheken. Zijn hoezen vertoonden meestal blote meiden en Cerrone maakte in het begin van de seventies deel uit van de groep Kongas waarvan de platen opnieuw werden uitgebracht door het succes van Cerrone. Daft Punk en Bob Sinclar haalden inspiratie uit zijn werk en hij wordt algemeen beschouwd als één van de pioniers van de elektronische disco, samen met Giorgio Moroder.
De Nederlandse popgroep Champagne vertoonde zich op zaterdag 28 mei 1977 opnieuw in onze hitlijsten, ditmaal met de tweede single. Blijkbaar was het een vruchtbare week geweest want morgen volgen er nog 7 nieuwkomers uit de BRT Top 30 van die bewuste zaterdag. 'Oh Me Oh My Goodbye' wens ik jullie, voor vandaag alleszins!
Disco Inferno
Eigenlijk was dit 5cc...
Ze zagen er vervaarlijk uit...
Front en back cover van de LP vertoonden veel bloot. Het lag aan de zeden van die tijd want de reclamewereld was ook doorspekt met naaktfoto's (posters en tijdschriften).
In het begin van de jaren '70 had ik een klein appelblauwzeegroen notitieboekje waarin ik al mijn elpees neerschreef. Spoedig was het vol en gelukkig kon ik mijn nieuwste aanwinsten vanaf 1984 in de computer stoppen. De fantastische Drifters, weliswaar zonder Clyde McPhatter en Ben E. King, zongen op 7 mei 1977 over hun rood boekje in onze hitlijsten: 'You're More Than A Number In My Little Red Book'.
In de winter van 1977 rookte ik nog de pijp. Daar kwam spoedig een einde aan... (zie foto linksboven). Het was een splinternieuwe pijp van mijn grootvader Eugeen die veertien dagen vóór mijn huwelijk in 1975 jammer genoeg overleed.
De Belgische formatie Octopus, waarin o.m. Robert Vlaeyen (ex-The Bats uit Diest) , Paul Michiels (lange haren en baard uit Heist-op-den-Berg) en een Brit (zijn naam ontsnapt mij) "close harmony" zongen, opereerde vanuit het Nederlandse platenlabel Telstar van Johnny Hoes. De single 'Get Up' die op zaterdag 7 mei 1977 genoteerd stond als nieuwkomer in de BRT Top 30 heb ik niet teruggevonden op het internet. Wie mij daarvan een mp3 zou kunnen toesturen zal ik eeuwig dankbaar zijn.
Intussen was David Soul, bekend van de TV-serie Starsky & Hutch (1975-1979), al aan zijn tweede hitsingle toe. 'Going In With My Eyes Open' schoot inderdaad op zaterdag 7 mei 1977 pijlsnel onze hitparade binnen. Oh ja, hij speelde de rol van detective Ken 'Hutch' Hutchinson in de serie. Starsky werd vertolkt door Paul Michael Glaser.
De Britse zanger Billy Ocean werd op het eiland Trinidad & Tobago in de Caribische Zee geboren, vandaar zijn artiestennaam. Zijn ouders kwamen uit Grenada en het gezin emigreerde al zeer vlug naar Londen. Op zaterdag 7 mei 1977 kwam hij met zijn vierde single binnen in onze BRT Top 30: 'Red Light (Spells Danger)'. Er zouden nog talrijke hits volgen in de loop der jaren...
Op zaterdag 14 mei 1977 bracht Neil Diamond ons een boodschap met zijn song 'Stargazer' uit de LP 'Beautiful Noise' (1976). Kort samengevat: het is toegestaan naar de sterren te kijken en te dromen maar liefst met beide voeten op de grond. Hieronder volgt een live uitvoering van de song uit 1977.
En toen had Peter Gabriel zijn eerste wereldhit te pakken. De excentrieke muzikant uit de progressieve band Genesis had plaats geruimd voor een moderne singer-songwriter. Hij zong op 14 mei 1977 over een spirituele ervaring op die heuvel in Somerset. De uitstekende popsingle 'Solsbury Hill' kwam dan ook hoog binnen in de BRT Top 30. ♫♫♫ My heart going boom boom boom, "Hey," he said, "grab your things, I've come to take you home." Yeah back home... ♫♫♫
Maar de tweede hoogste nieuwkomer in onze hitparade van zaterdag 14 mei 1977 was de nieuwste single van Stevie Wonder met een song die alweer uit zijn voortreffelijke elpee 'Songs In The Key Of Life' (1976) kwam. Ditmaal bezong hij de verdiensten van jazzlegende Duke Ellington. De luchtgitaren moesten nu plaatsmaken voor luchttrompetten...
Hier werd de te lange titel ingekort tot 'My Little Red Book'.
Blijkbaar ook een b-kantje geweest...
Op de single zelf werd de titel voluit gespeld. Op het hoesje hieronder werd hij ingekort tot 'Red Light'.
De man is nu nog moeilijk te herkennen met zijn baard en dreadlocks.
Kort na zijn wereldhit knipte Gabriel zijn lange haren af.
De man is nu nog moeilijk te herkennen met zijn ringbaardje en bijna kale knikker.
De hits bleven maar komen uit dat formidabel album.
Gelukkig werd de jazzgigant nog tijdens zijn leven bejubeld en overladen met awards.
Je kunt voor of tegen disco zijn maar bij de eerste tonen van 'Non-Stop Dance' van de Gibson Brothers is het echt moeilijk te blijven stilzitten. Het trio bestond uit Chris, Patrick en Alex die op het Caribische eiland Martinique werden geboren maar op jonge leeftijd naar Frankrijk verhuisden. Op zaterdag 16 april 1977 werd deze debuutsingle voor het eerst genoteerd in onze BRT Top 30. Hun succesformule bestond uit een mengeling van discomuziek en salsa. Hopla met de beentjes!
Emmylou Harris putte dan weer uit het rijke archief van de rock-'n'-roll en zij herdoopte 'You Never Can Tell' van Chuck Berry tot 'C'est la vie'. Deze aanstekelijke compositie nodigde menigeen uit tot de dansvloer. Ook deze countryzangeres verscheen op 16 april 1977 met haar swingende single in onze hitparade.
"Scherven brengen geluk" zegt het spreekwoord. Toch gooide het Nederlands country & western-collectief Pussycat het over een andere boeg en kwamen onze Noorderburen op zaterdag 16 april 1977 binnen in onze hitlijsten met een goeie, ouwe slow. De nieuwste single heette toen toepasselijk 'My Broken Souvenirs'.
Kennen jullie dit discodeuntje nog? Op zaterdag 23 april 1977 kwam de formatie Rockaway Boulevard voor het eerst zijn opwachting maken in de BRT Top 30 met het dansnummer 'Boogie Man'. Deze funk- en discoband kwam niet uit de Verenigde Staten maar... uit Amsterdam. Toch was Omar Dupree, de zanger, een Amerikaan. Later verliet hij de groep voor een andere Nederlandse band, m.n. American Gipsy. Later niets meer gehoord over Rockaway Boulevard, zodat het bij deze eendagsvlieg bleef.
Blijkbaar afgeschrikt door de "boogie man" vluchtte de discozangeres Gilla naar iets hogere regionen in de BRT Top 30 dan KC & The Sunshine Band en Rockaway Boulevard. Zij schreewde het op zaterdag 30 april 1977 herhaalde malen krachtig uit: 'Help! Help!'. Gisela Wuchinger, zoals ze echt heette, kwam uit Oostenrijk en producer Frank Farian kwam haar ter hulp. Op onderstaande elpeehoes staat ze afgebeeld alsof ze geslachtofferd wordt door de Inca's...
Natuurlijk kent iedereen 'You're My World' in de versie van Cilla Black met die doordringende, scherpe stem. Maar op 30 april 1977 slaagde deze nieuwe versie van Guys 'n' Dolls erin binnen te dringen in de BRT Top 30. Een hele nieuwe generatie maakte kennis met dit prachtig nummer en het werd een grote hit in de Benelux maar niet in het Verenigd Koninkrijk, hun thuisland. De ballade werd oorspronkelijk geschreven in 1963 door de Italiaan Umberto Bindi als 'Il Mio Mondo'. Richard Anthony coverde de song als 'Ce Monde'.
En toen kwam David Bowie binnengesjeesd in de BRT Top 30 met zijn single 'Sound And Vision' die ook op zijn elpee 'Low' stond. Het middelpunt van zijn muzikale wereld bevond zich toen in West-Berlijn. Daar zou hij zijn beroemde trilogie opnemen ('Low', 'Heroes' en 'Lodger') met behulp van Brian Eno en Tony Visconti. Datum van binnenkomst: zaterdag 9 april 1977.
Op 9 april 1977 zorgden The Cats uit Volendam ervoor dat hun versie van het alombekende 'Save The Last Dance For Me' tot in onze hitlijsten geraakte. De song werd geschreven door Doc Pomus en Mort Shuman en hij werd talloze keren gecoverd. De bekendste versie werd gezongen door Ben E. King toen hij in 1960 nog deel uitmaakte van The Drifters.
Kwaliteit kwam ten langen leste bovendrijven want de song 'What Can I Say' uit de knappe elpee 'Silk Degrees' (1976) werd in West-Europa op single uitgebracht en gleed zachtjes binnen in onze hitlijsten op zaterdag 9 april 1977. Boz Scaggs kreeg na een zevende elpee eindelijk de erkenning die hij verdiende.
Hoorde ik daar Bianca Castafiore in de intro zingen? Natuurlijk niet want na enkele seconden begonnen de klassiek geschoolde muzikanten van het Electric Light Orchestra o.l.v. Jeff Lynne erop los te rocken en maakten ze vanaf 9 april 1977 hun opwachting in de BRT Top 30: 'Rockaria!'. Ook al een track uit de elpee 'A New World Record' (1976).
Een week later, d.w.z. op zaterdag 16 april 1977, maakte ik voor het eerst kennis met de Nederlandse band The Nits. Weinig of niets was er toen bekend over die formatie. De single 'Yes Or No' was het debuut in onze hitlijsten. De popgroep bestond voornamelijk uit zanger en tekstschrijver Henk Hofstede, Rob Kloet en Robert Jan Stips en de jongens waren vooral in de jaren 80 zeer populair.
De Britse rocker Cliff Richard stond zevenmaal afgedrukt op de hoes van zijn elpee 'Every Face Tells A Story' en in deze videoclip zijn er slechts vijf zangers geheel in het wit gekleed te zien. Alle gekheid op een stokje, de single 'My Kinda Life' werd op zaterdag 16 april 1977 voor het eerst genoteerd in onze hitparade en het was een goeie, ouwe rocksong en Sir Cliff was weer in bloedvorm.
Was dat even schrikken: Bianca Castafiore haalt krachtig uit. Rockaria!
De hoesfoto van de LP en de single waren identiek. Hieronder een still uit de videoclip.
Op de Amerikaanse markt werd deze elpeehoes losgelaten.
Op 2 april 1977 waren er nog altijd liefhebbers van Duitse schlagers want zij kochten toen massaal de nieuwste single van Costa Cordalis en daarmee kwam 'Anita' toen als nieuwkomer binnen in de BRT Top 30. Cordalis was afkomstig uit Griekenland en emigreerde op zijn zestiende. Hij zingt hier over zijn wedervaren in Mexico. Allemaal heel internationaal...
Kiki had Pearly ingeruild voor Art Sullivan en het nieuwe duet 'Et si tu pars' kwam op zaterdag 2 april 1977 binnen in de onderste regionen van onze hitlijsten. Het werd evenwel niet zo'n grote hit als de vorige popsingletjes.
De nieuwste single van de Amerikaanse discoformatie Tavares daarentegen was vanaf 2 april 1977 bezig aan zijn klim naar de hoogste regionen van de BRT Top 30. 'Whodunit' was toen een nieuw begrip en betekent zoveel als 'wie heeft het gedaan?'. Het is ontstaan uit 'who has done it?' en zowel in de literatuur als in de film is het een detectiveverhaal met de nadruk op het achterhalen wie het misdrijf heeft gepleegd.
Vanuit West-Duitsland kwamen nog andere discogeluiden overgewaaid. De single van de groep Heatwave uit 1976 heette 'Boogie Nights' en geraakte pas op 2 april 1977 binnen in de BRT Top 30 om er gedurende enkele weken in te verblijven. De band bestond uit Amerikanen, een Zwitser, een Tsjechoslowaak, een Jamaïcaan en twee Britten. De song werd geschreven door de Engelsman Rod Temperton. Een echte internationale bende dus!
En wie stond er op 2 april 1977 op nummer 3 genoteerd in de BRT Top 30? Onze Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival: Dream Express met 'A Million in 1, 2, 3'. Al bij al deden Luk Smets en de drie zusjes Bianca, Patricia en Stella Maessen het nog niet zo slecht. Toch kregen ze in de Britse pers een veeg uit de pan omwille van hun "steenkolenengels"... Spoedig zouden ze bij ons op nummer 1 staan.
Onze Belgische inzending voor 1977. Ook internationaal in feite met de drie Nederlandse zusjes van The Hearts of Soul en de Antwerpenaar Smets, vroeger toetsenist/zanger bij The Pebbles.
Tussen 1967 en 1974 zong James Newell Osterberg Jr., beter bekend als Iggy Pop, in de protopunkband The Stooges. Die Amerikaanse cultgroep was berucht voor zijn wilde optredens en in Texas zagen ze die mannen niet graag komen. Het debuutalbum 'The Idiot' dat Iggy Pop opnam met behulp van David Bowie was meteen een schot in de roos dankzij hoogtepunten als 'Sister Midnight', 'Funtime', 'Nightclubbing' (een hit voor Grace Jones in 1981) en 'China Girl' waarmee Bowie nog een wereldhit zou hebben in 1983. Carlos Alomar speelde gitaar op de LP die in maart 1977 werd uitgebracht en Pop noemde de muziek daarop een mengeling van James Brown en Kraftwerk.
De elpee 'Every Face Tells A Story' uit maart 1977 was een succes in het Verenigd Koninkrijk maar minder bij ons. De grootste hit daaruit werd de single 'My Kinda Life' maar ik kies vandaag voor 'It'll Be Me Babe', geschreven door zijn vroegere makkers uit zijn begeleidingsgroep The Shadows, m.n. Hank Marvin en John Farrar. Hun ex-collega Bruce Welch was de producer van dienst.
Reeds geruime tijd werd het Pajottenland op de wereldkaart gezet dankzij komiek en stand-up comedian avant-la-lettre Urbain Servranckx die na eerst Urbanus van Anus als artiestennaam gekozen te hebben spoedig zijn achternaam zou laten vallen. De opnames van zijn elpee 'Drie Sprookjes' vonden plaats in februari/maart 1977 en het resultaat was een mengeling van sketches en songs zoals o.m. 'Hels Angel', 'De Zwaantjes' (dat jaren later een hit werd dankzij Jean Blaute en Kris Kastaar), 'Mols Bloes', 'Als ik doodga' en 'Vaarwel Theo'.
Intussen kwam uit Italië de elpee 'Variations' van Adriano Celentano op de Belgische markt terecht. En inderdaad, het album stond vol met muziek van divers allooi zoals een prima cover van het soulvolle 'Don't Play That Song (You Lied)', ooit nog een hit voor Ben E. King en later Aretha Franklin, maar ook deze bizarre medley van 'A Woman In Love/Rock Around The Clock'. De exacte releasedatum heb ik niet meer kunnen achterhalen zodat ik deze langspeelplaat hier achter het eerste kwartaal van 1977 plaats.
De Amerikaanse singer-songwriter Carole Bayer Sager bracht ook in de loop van het jaar 1977 (exacte datum onbekend) haar debuutalbum uit onder de niet bijster originele titel 'Carole Bayer Sager'. Zij had meegeschreven aan wereldhits zoals 'A Groovy Kind Of Love' (The Mindbenders) en 'When I Need You' (Leo Sayer). Nu stond er op haar LP een ander wereldsucces in wording: 'You're Moving Out Today' maar ook dit ingetogen, fragiele 'Sweet Alibis'. Haar eerste man heette Andrew Sager maar vanaf 1982 sloeg ze Burt Bacharach aan de haak...
De laatste LP voor vandaag is er een van het Schotse schrijversduo Gallagher & Lyle, twee briljante muzikanten die voor het eerst erkenning kregen in 1968 toen ze door Paul McCartney onder contract werden genomen bij Apple Records om voor andere artiesten te componeren (o.m. voor Mary Hopkin). In 1970 stonden ze aan de wieg van de band McGuinness Flint ('When I'm Dead And Gone' was van hun hand) en ergens in 1977 bracht het tweetal de elpee 'Love On The Airwaves' uit met daarop dit prachtige 'I Had To Fall In Love'. Niet te verwarren met de in 1978 door de Moody Blues uitgebrachte single 'Had To Fall In Love'. Dit is een totaal andere song!
Urbanus tekende de meeste van zijn platenhoezen zelf.
'This Is Tomorrow' stond al in de hitlijsten en iets later ook 'Tokyo Joe'. Daarom draai ik nu het titelnummer uit de elpee 'In Your Mind' van Bryan Ferry die in de maand februari 1977 werd uitgebracht.
De platenboer in Brussel keek raar op toen ik hem om een exemplaar van de elpee 'Levenslang' van Robert Long vroeg. De Nederlandse krullenbol kende ik nog toen ie in de formatie (Unit) Gloria zong en ook van enkele solohits in het Engels. Sinds 1974 zong hij in zijn moerstaal (LP 'Vroeger of later'). En nu was er dat prachtig luisteralbum 'Levenslang' uit februari 1977 dat ik bestelde en via een Antwerpse platenwinkel in handen kreeg. Als een mens 's nachts niet slaapwandelt, ligt hij meestal in bed te dromen...
Twee jaar na zijn vertrek bij de groep Genesis -die hij achterliet in de handen van drummer/zanger Phil Collins- bracht Peter Gabriel zijn eerste soloplaat uit met als titel 'Peter Gabriel'. Er zouden tot 1982 nog drie gelijknamige platen volgen. Om verwarring te vermijden kregen ze elk een bijnaam. Deze LP wordt meestal aangeduid als I of 1 of nog 'Car' (vanwege de hoes). Gabriel liet zich omringen door het kruim van de toenmalige progressieve muzikanten van wie de bekendste Robert Fripp van King Crimson is. De plaat genereerde twee hitsingles: het alombekende 'Solsbury Hill' en 'Modern Love'. Vandaag liet ik mijn oog vallen op 'Moribund The Burgermeister'.
Een laatste LP uit februari 1977 is er een van de Amerikaanse countryzangeres Dolly Parton die nu mikte op een publiek dat hield van popmuziek. Naast eigen composities op 'New Harvest... First Gathering' stonden er ook covers op van soulnummers zoals 'My Girl' van Smokey Robinson en 'Higher And Higher' van Jackie Wilson. Maar de song die op Omroep Antwerpen werd grijsgedraaid was deze aanstekelijke 'Applejack'. Allemaal samen: ♫♫♫ "Play a song for me Applejack, Applejack. Play a song, let your banjo ring..." ♫♫♫
Zonder bril leek Ferry al veel minder op Dustin Hoffman.
Mick Fleetwood had Stevie Nicks stevig in zijn greep en zijn castagnetten hingen op een zeer laag peil...
Peter Gabriel is in de loop der jaren wel veel veranderd...
Zoals jullie al konden merken stonden de hitlijsten van de singles nog vol met muziek uit 1976. Zo ook bij de elpees: de vierde langspeelplaat van de Amerikaanse singer-songwriter Jackson Browne heette 'The Pretender' en ze werd in november 1976 in de VS uitgebracht. Browne was toen nog redelijk onbekend in West-Europa behalve misschien het feit dat hij 'Doctor My Eyes' had geschreven, bij ons bekend in de 1972-versie van de Jackson 5. Hoe dan ook, met dit album ging de bal voor hem aan het rollen in het voorjaar van 1977. Hier is het titelnummer.
De Amerikaanse blueszangeres Celia Yancey bracht ook eind 1976 haar debuutplaat uit simpelweg onder de titel 'Yancey'. Haar grote voorbeeld was ongetwijfeld Janis Joplin. Op die geweldige elpee speelde het kruim van de toenmalige muzikanten mee: Steve Cropper, James Brown, The Memphis Horns, The Muscle Shoals Horns en vele andere. Dat album belandde dan ook in het voorjaar van 1977 in mijn platenkast. Mijn keuze viel op het nummer 'Honey Bee (Huh, Huh, Huh, Huh, Huh)'.
Op 10 december 1976 bracht Paul McCartney het drievoudig album 'Wings Over America' uit. Er was geen plaats meer onder mijn kerstboom zodat ik die geweldige live elpee pas in januari 1977 aankocht. Hieruit het fantastische Bondnummer: 'Live And Let Die'.
Pink Floyd had iets met dieren. Op de LP 'Atom Heart Mother' stonden koeien en op de elpee 'Animals' uit januari 1977 kwamen honden, varkens en schapen voor. Het conceptalbum was geïnspireerd door 'Animal Farm' van George Orwell en de hoes vertoonde een troosteloze aanblik van een elektriciteitscentrale (Battersea Powerstation). Later werd het reusachtig opblaasbaar varken gebruikt tijdens de liveshows. Maak plaats voor de schapenkudde: 'Sheep'.
In januari 1977 was de aandacht rond Carlos Santana en zijn band ietwat weggedeemsterd maar toch bracht hij die maand onder de titel 'Festival' een steengoed album uit vol met Latijnse klanken en ritmes. Zoals deze 'Maria Caracoles', een opzwepende song die ik opdraag aan de kleurrijke verkoopster van alikruiken die in de jaren '70 in weer en wind aan de Brusselse Beurs stond met haar kraampje.
David Bowie vond zijn inspiratie in die periode in het Oosten van Europa. Hij bracht zijn elpee 'Low' op de markt in januari 1977 en naast 'Sound And Vision' (zowat het bekendste nummer op die plaat) stond er ook dit mysterieuze 'Warszawa'op, een elektronische song die hij schreef samen met Brian Eno. De synthesizers overheersen en Bowie begint pas te zingen na 4 minuten. Hij had Warschau in 1973 bezocht en die stad had een desolate indruk op hem nagelaten. De titel van de plaat bracht Nick Lowe later op het idee om een plaat uit te brengen met als titel 'Bowi'.
Het album dat Emmylou Harris in januari 1977 uitbracht was 'Luxury Liner'. Op dat prachtig album stonden onder meer covers van nummers van Chuck Berry (later in de hitparade), The Louvin Brothers, Gram Parsons maar ook deze mooie countrysong 'Pancho And Lefty' geschreven door Townes Van Zandt.
Single
Achterflap LP
De drievoudige LP werd een dubbele CD.
Tijdens optredens van Pink Floyd zweefde het reusachtig varken in de lucht.
Chris Norman en zijn kompanen uit de Britse band Smokie bleven maar hits afleveren met de regelmaat van een klok. Met behulp van het schrijversduo Chinn & Chapman slaagden ze er weer eens in onze hitlijsten binnen te komen vanaf zaterdag 19 maart 1977, ditmaal met de nieuwste single 'Lay Back In The Arms Of Someone'. Smokie was megapopulair in West-Duitsland.
'Fairytale' is een leuk popsingletje dat een beetje in de vergeethoek is geraakt. Onterecht, want op 19 maart 1977 werd het als nieuwkomer genoteerd in onze hitparade en dat was toch voor een periode van enkele weken. De Ierse zangeres Dana had ooit het Eurovisiesongfestival nog gewonnen met 'All Kinds Of Everything' in 1970. Zeven jaar later geloofde ze nog altijd in sprookjes.
Op zaterdag 26 maart 1977 vroeg Will Tura zich voor het eerst af in onze hitlijsten waarom hij zo graag aan de Noordzee door weer en wind wandelde. Omdat hij in Veurne geboren is, natuurlijk! Zijn nieuwste single 'Omdat ik Vlaming ben' werd toen voor het eerst genoteerd en niettegenstaande hij in Brussel woont verloochent hij zijn afkomst niet.
Maar de intro die mij op zaterdag 26 maart 1977 het meest kippenvel bezorgde kwam van de twee Amerikaanse zusjes Ann en Nancy Wilson die met hun muzikanten uit Seattle in de rockformatie Heart zaten en het geweldige 'Crazy On You' op ons loslieten.
De single kon ik toen niet op de kop tikken maar even later de gelijknamige elpee wel...
Straf statement van een uitgeweken Vlaming die in Brussel woont.
Vandaag herdenken we het einde van de Eerste Wereldoorlog bijgenaamd de Groote Oorlog. Veel woorden ga ik er niet aan vuil maken maar als overtuigd pacifist post ik hierna drie protestliederen tegen oorlog en geweld en in de teksten worden spijkers met koppen geslagen...
Het verhaal gaat over een gewelddadige bankoverval...
Give up your guns and face the law...
Oorlogsgeleerden...
Oh, the history books tell it, they tell it so well...
Op zaterdag 12 maart 1977 schoot deze "elastieken man" de BRT Top 30 binnen en dat hoorde ik meteen aan de sound bij de intro. De Detroit Spinners zongen zich toen inderdaad een weg naar de top met 'The Rubberband Man'.
In die periode was "de bump" nog altijd in de mode en kleine Ronnie bracht zelfs zijn grote beer mee op die bewuste zaterdag 12 maart 1977. Vanaf toen vertoefden Ronnie & The Big Bear met hun singletje 'The Big Bear Bump' enkele weken in de BRT Top 30. Ronnie Lutam was een 13-jarige Nederlandse tienerzanger van Molukse afkomst. In de Nederlandse Top 40 bereikte het plaatje zelfs een vierde plaats. En Willem Duyn (ex-Mouth & MacNeal en Big Mouth) kroop in de huid van de grote bruine beer.
En toen kwam de tweede single van de Britse band Showaddywaddy binnen in onze hitlijst van zaterdag 12 maart 1977. 'When' kende ik nog in de versie van de Kalin Twins uit het magisch Expojaar 1958. Zo maakte een hele nieuwe generatie kennis met muziek uit de jaren '50 mede dankzij het populaire TV-feuilleton 'Happy Days'. Toch maakte deze opvolger van 'Under The Moon Of Love' minder indruk op mij.
Kijk, van die intro krijg ik nog altijd kippenvel. Tijdens de hitparade van zaterdag 12 maart 1977 maakte ik voor het eerst kennis met de zwoele stem van Bonnie Tyler uit Wales. En zij liep dan nog verloren in Frankrijk! Welke koene ridder op zijn wit paard zou haar redden? 'Lost In France': ♫♫♫ Ooh, lalala ♫♫♫...
Bryan Ferry zag er op dit hoesje uit als de acteur Dustin Hoffman en zijn single 'This Is Tomorrow' klonk inderdaad als toekomstmuziek. Wat was die man vooruit op zijn tijd! De geweldige track stond ook op zijn elpee 'In Your Mind' die hier later zal besproken worden. Vanaf 12 maart 1977 te horen in onze hitlijsten!
Maar de song die mij op 12 maart 1977 het meest wist te ontroeren was 'New Kid In Town' van de Eagles, een song die op de fantastische elpee 'Hotel California' uit 1976 stond. Ik denk dat het de zinsnede "Johnny come lately" was die mij trof naast het geweldige gitarenspel en dan die hemelse samenzang!
Soms werden The Spinners ook The Detroit Spinners genoemd.
Willem Duyn was onherkenbaar onder zijn dikke vacht maar zijn stem herkende ik wel!
Het TV-feuilleton 'Wonder Woman' werd uitgezonden in de VS tussen 1975 en 1979 en het was razend populair in 1977. Lynda Carter kroop in de huid van de sexy stripheldin.
Op zaterdag 5 maart 1977 kwam de nieuwste single van Fleetwood Mac binnen in de onderste regionen van de BRT Top 30. 'Go Your Own Way' komt natuurlijk uit de elpee 'Rumours' en sinds de Britse bluesgroep verkast was naar Californië met daarenboven de aanwinst van het echtpaar Buckingham/Nicks en mede door het verlies van Peter Green jaren voordien was de formatie helemaal van sound veranderd. De single èn het album werden niettemin millionsellers. De hoes werd ook een deel van ons collectief geheugen...
"Van de regen in de drop" zegt het spreekwoord en op 5 maart 1977 baden Sofie, Bob en Fred van de Vlaamse discoformatie Trinity tot de weergoden om het toch maar te doen regenen en zo hun tranen te verbergen toen zij nieuw binnenkwamen in de hitlijsten. Zij deden een tijdje voordien mee aan de "Eurosong" preselecties om België te vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival maar het werden hun rivalen van Dream Express die met die eer gingen lopen. Maar daarover later meer...
Albert Hammond en Carole Bayer Sager wisten anders ook goed hoe ze een romantische song moesten componeren. 'When I Need You' was daar een goed voorbeeld van en Leo Sayer mocht hem naar de top zingen. Vanaf 19 februari 1977 kwam hij ook als nieuwkomer zijn opwachting maken in onze hitparade.
Even dacht ik op zaterdag 26 februari 1977 dat de nakomelingen van Charlie Chaplin een groep hadden opgericht. Niets was minder waar: uit Maastricht kwam deze uitstekende soulgroep met een aanstekelijke single die ze terecht 'Let's Have A Party' doopten.
Op zaterdag 26 februari 1977 was het de beurt aan de Amerikaanse Fransman (of was het Franse Amerikaan?) van joodse komaf om weer eens een hit op zijn naam te schrijven. Ditmaal scoorde Joe Dassin met de single 'A toi' die toen in de BRT Top 30 binnenkwam als nieuwkomer. Ik hou vooral van de sound van de gitaar die klinkt als een sitar.
Hieronder David Soul en Philip Michael Glaser.
Starsky & Hutch waren razend populair in de tweede helft van de jaren zeventig.
Na het vertrek van Graham Nash in 1968 waren The Hollies een heel andere groep geworden. Ze leverden nog kwaliteit af en in 1972/1973 met veel bijval maar in 1976 sprongen ze op de discotrein en niettegenstaande deze single op 12 februari 1977 heel eventjes kwam piepen in de onderste regionen van de BRT Top 30 werd 'Wiggle That Wotsit' geen grote hit. Jammer maar helaas!
Op 19 februari 1977 was het "huilen met de pet op" want toen kwam Julie Covington als nieuwkomer binnen in onze hitparade met de welbekende song over het leven van Eva Perón uit de musical 'Evita' geschreven door Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. 'Don't Cry For Me Argentina' werd een wereldhit.
De Vlaamse zangeres Claire, welbekend van haar hit 'Vreemde Vogels', verscheen samen met het orkest van Henk van Montfoort in de BRT Top 30 met hun versie van 'Op de purperen hei' geschreven door Armand Preud'homme. Als dit lied wordt ingezet zingt iedereen spontaan 'In de stille Kempen' mee. Die single heb ik niet op het internet gevonden, zelfs niet het hoesje. Toch heeft hij vanaf 19 februari 1977 enkele weken in onze hitparade gestaan.
Een schoolvoorbeeld van een one-hit wonder is deze 'Jeans On' van David Dundas. De song werd later nog meermaals gebruikt in reclamespots voor spijkerbroeken, uiteraard. Niettegenstaande de aanstekelijke meezinger op 19 februari 1977 binnenkwam in onze hitlijsten moest ik 15 jaar zoeken eer ik hem op een verzamelplaat kon kopen. En die vond ik toevallig in een winkel in Zwitserland.
In volle winterperiode kwam Van McCoy ons verblijden met zuiderse klanken en kwamen uit zijn single 'Soul Cha Cha' die vanaf zaterdag 19 februari 1977 zijn opwachting maakte in de BRT Top 30. Ik zou zeggen: "wiggle that wotsit"!
David Gates was de frontzanger van de Amerikaanse popgroep Bread met die mooie romantische sound. Op zaterdag 5 februari 1977 kwam de nieuwste single 'Lost Without Your Love' dan ook binnen in de onderste regionen van de BRT Top 30.
Van een verrassing gesproken! Op 5 februari 1977 kwam Elvis Presley ook zijn opwachting maken in onze BRT Top 30 en zijn nieuwste single nestelde zich meteen vanuit het niets op nummer 15, ergens zowat halverwege... 'Moody Blue' werd geschreven door Mark James die in 1969 ook verantwoordelijk was voor het fantastische 'Suspicious Minds'.
En toen veroverde Dracula zelfs de discotheken! Als carnaval in zicht is worden de meest bizarre platen op het publiek losgelaten. Zoals dit one-hit wonder van de Franse studiogroep Hot Blood die met het singletje 'Soul Dracula' meteen op nummer 12 binnenkwam in onze hitparade van zaterdag 5 februari 1977.
Nog een plaatsje hoger, op nummer 11 dus, kwam de single van de groep Heart binnen in onze hitlijst van 5 februari 1977. 'Magic Man' heette het 45-toerenplaatje en dat was tevens voor mij de eerste kennismaking met deze Amerikaanse rockband uit Seattle opgericht rond de zussen Ann Wilson (lead vocals) en Nancy Wilson (gitaar).
Maar de hoogste nieuwkomer die op zaterdag 5 februari 1977 binnenkwam in de BRT Top 30 was alweer een track uit die fantastische elpee 'Songs In The Key Of Life' (1976). De single 'I Wish' vloog meteen naar nummer 10 en er zouden nog andere composities uit dat album een hitnotering krijgen.
Op zaterdag 12 februari 1977 was het tijd om de auto te wassen want toen schoot de single 'Car Wash' van de Amerikaanse band Rose Royce pijlsnel de hoogte in recht naar de top van onze hitlijsten. Bij mij was die klus vlug geklaard want mijn eerste wagen zou er pas in 1984 komen. Ik deed al mijn verplaatsingen met het openbaar vervoer, per fiets of te voet.
Bij het intikken op Google van het woord "car wash" stootte ik op een hoop foto's van schaars geklede meiden. Vreemd genoeg stond daar geen enkele man tussen...
De Belgische zanger Jacques Raymond uit Temse vertegenwoordigde ons land tweemaal op het Eurovisiesongfestival: in 1963 en in 1971. Op 29 januari 1977 kwam hij even piepen in de onderste regionen van de BRT Top 30 met 'Begin The Beguine'. Eigenlijk was deze cover van de welbekende compositie van Cole Porter de b-kant van zijn single 'Jezebel', een cover van de wereldhit van Frankie Laine. Jammer genoeg geen geluidsfragment van deze versie gevonden op het internet.
Dit is de a-kant van die single van Jacques Raymond.
Hier alvast een instrumentale versie:
En een gezongen versie van Ol' Blue Eyes:
Het lied 'Ik ben gelukkig zonder jou' werd geschreven door Peter Koelewijn en ooit had Conny Vandenbos er nog een hit mee in de jaren '60. Nu Koelewijn manager/producer was van Bonnie St. Claire lag het voor de hand dat zij een moderne versie van het nummer zou opnemen. En ook op zaterdag 29 januari 1977 kwam die versie binnen in onze BRT Top 30.
Deze vrolijke formatie die vanuit Londen opereerde had in het begin van de jaren '70 al enkele hitjes geproduceerd maar op 29 januari 1977 schoot de bonte bende met de single 'The Coffee Song' recht in de roos. En dat Brazilië wereldleider was op de koffiemarkt leerden we toen van Osibisa. "They've Got an Awful Lot of Coffee in Brazil" wees op een overproductie van de troostrijke drank. De noveltysong werd geschreven door Bob Hilliard en Dick Miles en voor het eerst opgenomen door Frank Sinatra in 1946. Voor mij een koffie verkeerd, graag!
Een andere bonte bende kwam uit Nederland of althans uit de vroegere kolonies. De Dutch Rhythm Steel & Show Band had die specifieke sound van de percussie die uit de Antillen kwam en met 'January, February' scoorde de formatie zijn eerste hit. Vanaf 29 januari 1977 stond die single genoteerd in onze hitparade. Moeilijk was de tekst niet want het was in feite een opsomming van de twaalf maanden in een jaar. Ja, zo kan ik het ook!
Het was weer eens tijd voor een discoplaatje. Dat singletje kwam van ene Tony Wilson en het heette 'I Like Your Style'. Ook op zaterdag 29 januari 1977 kwam het zich in onze hitlijst nestelen. Nadien heb ik over hem niets meer gehoord maar ik verneem nu dat hij de vroegere bassist was van Hot Chocolate die de meeste nummers schreef samen met zanger Errol Brown. Was hij niet beter bij zijn makkers gebleven?
Ook bij 10cc zat de klad erin want in 1976 hadden Kevin Godley en Lol Creme zich afgescheurd om een duo te vormen zodat Graham Gouldman en Eric Stewart in feite slechts 5cc vertegenwoordigden. Maar geen nood want met behulp van percussionist Paul Burgess gingen ze verder met de fantastische band en vanaf 29 januari 1977 scoorden ze zelfs een grote hit met 'The Things We Do For Love'.