************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
18-11-2013
Hits 16/23/30 april 1977
Hits op 16, 23 en 30 april 1977
Je kunt voor of tegen disco zijn maar bij de eerste tonen van 'Non-Stop Dance' van de Gibson Brothers is het echt moeilijk te blijven stilzitten. Het trio bestond uit Chris, Patrick en Alex die op het Caribische eiland Martinique werden geboren maar op jonge leeftijd naar Frankrijk verhuisden. Op zaterdag 16 april 1977 werd deze debuutsingle voor het eerst genoteerd in onze BRT Top 30. Hun succesformule bestond uit een mengeling van discomuziek en salsa. Hopla met de beentjes!
Emmylou Harris putte dan weer uit het rijke archief van de rock-'n'-roll en zij herdoopte 'You Never Can Tell' van Chuck Berry tot 'C'est la vie'. Deze aanstekelijke compositie nodigde menigeen uit tot de dansvloer. Ook deze countryzangeres verscheen op 16 april 1977 met haar swingende single in onze hitparade.
"Scherven brengen geluk" zegt het spreekwoord. Toch gooide het Nederlands country & western-collectief Pussycat het over een andere boeg en kwamen onze Noorderburen op zaterdag 16 april 1977 binnen in onze hitlijsten met een goeie, ouwe slow. De nieuwste single heette toen toepasselijk 'My Broken Souvenirs'.
Kennen jullie dit discodeuntje nog? Op zaterdag 23 april 1977 kwam de formatie Rockaway Boulevard voor het eerst zijn opwachting maken in de BRT Top 30 met het dansnummer 'Boogie Man'. Deze funk- en discoband kwam niet uit de Verenigde Staten maar... uit Amsterdam. Toch was Omar Dupree, de zanger, een Amerikaan. Later verliet hij de groep voor een andere Nederlandse band, m.n. American Gipsy. Later niets meer gehoord over Rockaway Boulevard, zodat het bij deze eendagsvlieg bleef.
Blijkbaar afgeschrikt door de "boogie man" vluchtte de discozangeres Gilla naar iets hogere regionen in de BRT Top 30 dan KC & The Sunshine Band en Rockaway Boulevard. Zij schreewde het op zaterdag 30 april 1977 herhaalde malen krachtig uit: 'Help! Help!'. Gisela Wuchinger, zoals ze echt heette, kwam uit Oostenrijk en producer Frank Farian kwam haar ter hulp. Op onderstaande elpeehoes staat ze afgebeeld alsof ze geslachtofferd wordt door de Inca's...
Natuurlijk kent iedereen 'You're My World' in de versie van Cilla Black met die doordringende, scherpe stem. Maar op 30 april 1977 slaagde deze nieuwe versie van Guys 'n' Dolls erin binnen te dringen in de BRT Top 30. Een hele nieuwe generatie maakte kennis met dit prachtig nummer en het werd een grote hit in de Benelux maar niet in het Verenigd Koninkrijk, hun thuisland. De ballade werd oorspronkelijk geschreven in 1963 door de Italiaan Umberto Bindi als 'Il Mio Mondo'. Richard Anthony coverde de song als 'Ce Monde'.
En toen kwam David Bowie binnengesjeesd in de BRT Top 30 met zijn single 'Sound And Vision' die ook op zijn elpee 'Low' stond. Het middelpunt van zijn muzikale wereld bevond zich toen in West-Berlijn. Daar zou hij zijn beroemde trilogie opnemen ('Low', 'Heroes' en 'Lodger') met behulp van Brian Eno en Tony Visconti. Datum van binnenkomst: zaterdag 9 april 1977.
Op 9 april 1977 zorgden The Cats uit Volendam ervoor dat hun versie van het alombekende 'Save The Last Dance For Me' tot in onze hitlijsten geraakte. De song werd geschreven door Doc Pomus en Mort Shuman en hij werd talloze keren gecoverd. De bekendste versie werd gezongen door Ben E. King toen hij in 1960 nog deel uitmaakte van The Drifters.
Kwaliteit kwam ten langen leste bovendrijven want de song 'What Can I Say' uit de knappe elpee 'Silk Degrees' (1976) werd in West-Europa op single uitgebracht en gleed zachtjes binnen in onze hitlijsten op zaterdag 9 april 1977. Boz Scaggs kreeg na een zevende elpee eindelijk de erkenning die hij verdiende.
Hoorde ik daar Bianca Castafiore in de intro zingen? Natuurlijk niet want na enkele seconden begonnen de klassiek geschoolde muzikanten van het Electric Light Orchestra o.l.v. Jeff Lynne erop los te rocken en maakten ze vanaf 9 april 1977 hun opwachting in de BRT Top 30: 'Rockaria!'. Ook al een track uit de elpee 'A New World Record' (1976).
Een week later, d.w.z. op zaterdag 16 april 1977, maakte ik voor het eerst kennis met de Nederlandse band The Nits. Weinig of niets was er toen bekend over die formatie. De single 'Yes Or No' was het debuut in onze hitlijsten. De popgroep bestond voornamelijk uit zanger en tekstschrijver Henk Hofstede, Rob Kloet en Robert Jan Stips en de jongens waren vooral in de jaren 80 zeer populair.
De Britse rocker Cliff Richard stond zevenmaal afgedrukt op de hoes van zijn elpee 'Every Face Tells A Story' en in deze videoclip zijn er slechts vijf zangers geheel in het wit gekleed te zien. Alle gekheid op een stokje, de single 'My Kinda Life' werd op zaterdag 16 april 1977 voor het eerst genoteerd in onze hitparade en het was een goeie, ouwe rocksong en Sir Cliff was weer in bloedvorm.
Was dat even schrikken: Bianca Castafiore haalt krachtig uit. Rockaria!
De hoesfoto van de LP en de single waren identiek. Hieronder een still uit de videoclip.
Op de Amerikaanse markt werd deze elpeehoes losgelaten.
Op 2 april 1977 waren er nog altijd liefhebbers van Duitse schlagers want zij kochten toen massaal de nieuwste single van Costa Cordalis en daarmee kwam 'Anita' toen als nieuwkomer binnen in de BRT Top 30. Cordalis was afkomstig uit Griekenland en emigreerde op zijn zestiende. Hij zingt hier over zijn wedervaren in Mexico. Allemaal heel internationaal...
Kiki had Pearly ingeruild voor Art Sullivan en het nieuwe duet 'Et si tu pars' kwam op zaterdag 2 april 1977 binnen in de onderste regionen van onze hitlijsten. Het werd evenwel niet zo'n grote hit als de vorige popsingletjes.
De nieuwste single van de Amerikaanse discoformatie Tavares daarentegen was vanaf 2 april 1977 bezig aan zijn klim naar de hoogste regionen van de BRT Top 30. 'Whodunit' was toen een nieuw begrip en betekent zoveel als 'wie heeft het gedaan?'. Het is ontstaan uit 'who has done it?' en zowel in de literatuur als in de film is het een detectiveverhaal met de nadruk op het achterhalen wie het misdrijf heeft gepleegd.
Vanuit West-Duitsland kwamen nog andere discogeluiden overgewaaid. De single van de groep Heatwave uit 1976 heette 'Boogie Nights' en geraakte pas op 2 april 1977 binnen in de BRT Top 30 om er gedurende enkele weken in te verblijven. De band bestond uit Amerikanen, een Zwitser, een Tsjechoslowaak, een Jamaïcaan en twee Britten. De song werd geschreven door de Engelsman Rod Temperton. Een echte internationale bende dus!
En wie stond er op 2 april 1977 op nummer 3 genoteerd in de BRT Top 30? Onze Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival: Dream Express met 'A Million in 1, 2, 3'. Al bij al deden Luk Smets en de drie zusjes Bianca, Patricia en Stella Maessen het nog niet zo slecht. Toch kregen ze in de Britse pers een veeg uit de pan omwille van hun "steenkolenengels"... Spoedig zouden ze bij ons op nummer 1 staan.
Onze Belgische inzending voor 1977. Ook internationaal in feite met de drie Nederlandse zusjes van The Hearts of Soul en de Antwerpenaar Smets, vroeger toetsenist/zanger bij The Pebbles.
Tussen 1967 en 1974 zong James Newell Osterberg Jr., beter bekend als Iggy Pop, in de protopunkband The Stooges. Die Amerikaanse cultgroep was berucht voor zijn wilde optredens en in Texas zagen ze die mannen niet graag komen. Het debuutalbum 'The Idiot' dat Iggy Pop opnam met behulp van David Bowie was meteen een schot in de roos dankzij hoogtepunten als 'Sister Midnight', 'Funtime', 'Nightclubbing' (een hit voor Grace Jones in 1981) en 'China Girl' waarmee Bowie nog een wereldhit zou hebben in 1983. Carlos Alomar speelde gitaar op de LP die in maart 1977 werd uitgebracht en Pop noemde de muziek daarop een mengeling van James Brown en Kraftwerk.
De elpee 'Every Face Tells A Story' uit maart 1977 was een succes in het Verenigd Koninkrijk maar minder bij ons. De grootste hit daaruit werd de single 'My Kinda Life' maar ik kies vandaag voor 'It'll Be Me Babe', geschreven door zijn vroegere makkers uit zijn begeleidingsgroep The Shadows, m.n. Hank Marvin en John Farrar. Hun ex-collega Bruce Welch was de producer van dienst.
Reeds geruime tijd werd het Pajottenland op de wereldkaart gezet dankzij komiek en stand-up comedian avant-la-lettre Urbain Servranckx die na eerst Urbanus van Anus als artiestennaam gekozen te hebben spoedig zijn achternaam zou laten vallen. De opnames van zijn elpee 'Drie Sprookjes' vonden plaats in februari/maart 1977 en het resultaat was een mengeling van sketches en songs zoals o.m. 'Hels Angel', 'De Zwaantjes' (dat jaren later een hit werd dankzij Jean Blaute en Kris Kastaar), 'Mols Bloes', 'Als ik doodga' en 'Vaarwel Theo'.
Intussen kwam uit Italië de elpee 'Variations' van Adriano Celentano op de Belgische markt terecht. En inderdaad, het album stond vol met muziek van divers allooi zoals een prima cover van het soulvolle 'Don't Play That Song (You Lied)', ooit nog een hit voor Ben E. King en later Aretha Franklin, maar ook deze bizarre medley van 'A Woman In Love/Rock Around The Clock'. De exacte releasedatum heb ik niet meer kunnen achterhalen zodat ik deze langspeelplaat hier achter het eerste kwartaal van 1977 plaats.
De Amerikaanse singer-songwriter Carole Bayer Sager bracht ook in de loop van het jaar 1977 (exacte datum onbekend) haar debuutalbum uit onder de niet bijster originele titel 'Carole Bayer Sager'. Zij had meegeschreven aan wereldhits zoals 'A Groovy Kind Of Love' (The Mindbenders) en 'When I Need You' (Leo Sayer). Nu stond er op haar LP een ander wereldsucces in wording: 'You're Moving Out Today' maar ook dit ingetogen, fragiele 'Sweet Alibis'. Haar eerste man heette Andrew Sager maar vanaf 1982 sloeg ze Burt Bacharach aan de haak...
De laatste LP voor vandaag is er een van het Schotse schrijversduo Gallagher & Lyle, twee briljante muzikanten die voor het eerst erkenning kregen in 1968 toen ze door Paul McCartney onder contract werden genomen bij Apple Records om voor andere artiesten te componeren (o.m. voor Mary Hopkin). In 1970 stonden ze aan de wieg van de band McGuinness Flint ('When I'm Dead And Gone' was van hun hand) en ergens in 1977 bracht het tweetal de elpee 'Love On The Airwaves' uit met daarop dit prachtige 'I Had To Fall In Love'. Niet te verwarren met de in 1978 door de Moody Blues uitgebrachte single 'Had To Fall In Love'. Dit is een totaal andere song!
Urbanus tekende de meeste van zijn platenhoezen zelf.
'This Is Tomorrow' stond al in de hitlijsten en iets later ook 'Tokyo Joe'. Daarom draai ik nu het titelnummer uit de elpee 'In Your Mind' van Bryan Ferry die in de maand februari 1977 werd uitgebracht.
De platenboer in Brussel keek raar op toen ik hem om een exemplaar van de elpee 'Levenslang' van Robert Long vroeg. De Nederlandse krullenbol kende ik nog toen ie in de formatie (Unit) Gloria zong en ook van enkele solohits in het Engels. Sinds 1974 zong hij in zijn moerstaal (LP 'Vroeger of later'). En nu was er dat prachtig luisteralbum 'Levenslang' uit februari 1977 dat ik bestelde en via een Antwerpse platenwinkel in handen kreeg. Als een mens 's nachts niet slaapwandelt, ligt hij meestal in bed te dromen...
Twee jaar na zijn vertrek bij de groep Genesis -die hij achterliet in de handen van drummer/zanger Phil Collins- bracht Peter Gabriel zijn eerste soloplaat uit met als titel 'Peter Gabriel'. Er zouden tot 1982 nog drie gelijknamige platen volgen. Om verwarring te vermijden kregen ze elk een bijnaam. Deze LP wordt meestal aangeduid als I of 1 of nog 'Car' (vanwege de hoes). Gabriel liet zich omringen door het kruim van de toenmalige progressieve muzikanten van wie de bekendste Robert Fripp van King Crimson is. De plaat genereerde twee hitsingles: het alombekende 'Solsbury Hill' en 'Modern Love'. Vandaag liet ik mijn oog vallen op 'Moribund The Burgermeister'.
Een laatste LP uit februari 1977 is er een van de Amerikaanse countryzangeres Dolly Parton die nu mikte op een publiek dat hield van popmuziek. Naast eigen composities op 'New Harvest... First Gathering' stonden er ook covers op van soulnummers zoals 'My Girl' van Smokey Robinson en 'Higher And Higher' van Jackie Wilson. Maar de song die op Omroep Antwerpen werd grijsgedraaid was deze aanstekelijke 'Applejack'. Allemaal samen: ♫♫♫ "Play a song for me Applejack, Applejack. Play a song, let your banjo ring..." ♫♫♫
Zonder bril leek Ferry al veel minder op Dustin Hoffman.
Mick Fleetwood had Stevie Nicks stevig in zijn greep en zijn castagnetten hingen op een zeer laag peil...
Peter Gabriel is in de loop der jaren wel veel veranderd...
Zoals jullie al konden merken stonden de hitlijsten van de singles nog vol met muziek uit 1976. Zo ook bij de elpees: de vierde langspeelplaat van de Amerikaanse singer-songwriter Jackson Browne heette 'The Pretender' en ze werd in november 1976 in de VS uitgebracht. Browne was toen nog redelijk onbekend in West-Europa behalve misschien het feit dat hij 'Doctor My Eyes' had geschreven, bij ons bekend in de 1972-versie van de Jackson 5. Hoe dan ook, met dit album ging de bal voor hem aan het rollen in het voorjaar van 1977. Hier is het titelnummer.
De Amerikaanse blueszangeres Celia Yancey bracht ook eind 1976 haar debuutplaat uit simpelweg onder de titel 'Yancey'. Haar grote voorbeeld was ongetwijfeld Janis Joplin. Op die geweldige elpee speelde het kruim van de toenmalige muzikanten mee: Steve Cropper, James Brown, The Memphis Horns, The Muscle Shoals Horns en vele andere. Dat album belandde dan ook in het voorjaar van 1977 in mijn platenkast. Mijn keuze viel op het nummer 'Honey Bee (Huh, Huh, Huh, Huh, Huh)'.
Op 10 december 1976 bracht Paul McCartney het drievoudig album 'Wings Over America' uit. Er was geen plaats meer onder mijn kerstboom zodat ik die geweldige live elpee pas in januari 1977 aankocht. Hieruit het fantastische Bondnummer: 'Live And Let Die'.
Pink Floyd had iets met dieren. Op de LP 'Atom Heart Mother' stonden koeien en op de elpee 'Animals' uit januari 1977 kwamen honden, varkens en schapen voor. Het conceptalbum was geïnspireerd door 'Animal Farm' van George Orwell en de hoes vertoonde een troosteloze aanblik van een elektriciteitscentrale (Battersea Powerstation). Later werd het reusachtig opblaasbaar varken gebruikt tijdens de liveshows. Maak plaats voor de schapenkudde: 'Sheep'.
In januari 1977 was de aandacht rond Carlos Santana en zijn band ietwat weggedeemsterd maar toch bracht hij die maand onder de titel 'Festival' een steengoed album uit vol met Latijnse klanken en ritmes. Zoals deze 'Maria Caracoles', een opzwepende song die ik opdraag aan de kleurrijke verkoopster van alikruiken die in de jaren '70 in weer en wind aan de Brusselse Beurs stond met haar kraampje.
David Bowie vond zijn inspiratie in die periode in het Oosten van Europa. Hij bracht zijn elpee 'Low' op de markt in januari 1977 en naast 'Sound And Vision' (zowat het bekendste nummer op die plaat) stond er ook dit mysterieuze 'Warszawa'op, een elektronische song die hij schreef samen met Brian Eno. De synthesizers overheersen en Bowie begint pas te zingen na 4 minuten. Hij had Warschau in 1973 bezocht en die stad had een desolate indruk op hem nagelaten. De titel van de plaat bracht Nick Lowe later op het idee om een plaat uit te brengen met als titel 'Bowi'.
Het album dat Emmylou Harris in januari 1977 uitbracht was 'Luxury Liner'. Op dat prachtig album stonden onder meer covers van nummers van Chuck Berry (later in de hitparade), The Louvin Brothers, Gram Parsons maar ook deze mooie countrysong 'Pancho And Lefty' geschreven door Townes Van Zandt.
Single
Achterflap LP
De drievoudige LP werd een dubbele CD.
Tijdens optredens van Pink Floyd zweefde het reusachtig varken in de lucht.
Chris Norman en zijn kompanen uit de Britse band Smokie bleven maar hits afleveren met de regelmaat van een klok. Met behulp van het schrijversduo Chinn & Chapman slaagden ze er weer eens in onze hitlijsten binnen te komen vanaf zaterdag 19 maart 1977, ditmaal met de nieuwste single 'Lay Back In The Arms Of Someone'. Smokie was megapopulair in West-Duitsland.
'Fairytale' is een leuk popsingletje dat een beetje in de vergeethoek is geraakt. Onterecht, want op 19 maart 1977 werd het als nieuwkomer genoteerd in onze hitparade en dat was toch voor een periode van enkele weken. De Ierse zangeres Dana had ooit het Eurovisiesongfestival nog gewonnen met 'All Kinds Of Everything' in 1970. Zeven jaar later geloofde ze nog altijd in sprookjes.
Op zaterdag 26 maart 1977 vroeg Will Tura zich voor het eerst af in onze hitlijsten waarom hij zo graag aan de Noordzee door weer en wind wandelde. Omdat hij in Veurne geboren is, natuurlijk! Zijn nieuwste single 'Omdat ik Vlaming ben' werd toen voor het eerst genoteerd en niettegenstaande hij in Brussel woont verloochent hij zijn afkomst niet.
Maar de intro die mij op zaterdag 26 maart 1977 het meest kippenvel bezorgde kwam van de twee Amerikaanse zusjes Ann en Nancy Wilson die met hun muzikanten uit Seattle in de rockformatie Heart zaten en het geweldige 'Crazy On You' op ons loslieten.
De single kon ik toen niet op de kop tikken maar even later de gelijknamige elpee wel...
Straf statement van een uitgeweken Vlaming die in Brussel woont.
Vandaag herdenken we het einde van de Eerste Wereldoorlog bijgenaamd de Groote Oorlog. Veel woorden ga ik er niet aan vuil maken maar als overtuigd pacifist post ik hierna drie protestliederen tegen oorlog en geweld en in de teksten worden spijkers met koppen geslagen...
Het verhaal gaat over een gewelddadige bankoverval...
Give up your guns and face the law...
Oorlogsgeleerden...
Oh, the history books tell it, they tell it so well...
Op zaterdag 12 maart 1977 schoot deze "elastieken man" de BRT Top 30 binnen en dat hoorde ik meteen aan de sound bij de intro. De Detroit Spinners zongen zich toen inderdaad een weg naar de top met 'The Rubberband Man'.
In die periode was "de bump" nog altijd in de mode en kleine Ronnie bracht zelfs zijn grote beer mee op die bewuste zaterdag 12 maart 1977. Vanaf toen vertoefden Ronnie & The Big Bear met hun singletje 'The Big Bear Bump' enkele weken in de BRT Top 30. Ronnie Lutam was een 13-jarige Nederlandse tienerzanger van Molukse afkomst. In de Nederlandse Top 40 bereikte het plaatje zelfs een vierde plaats. En Willem Duyn (ex-Mouth & MacNeal en Big Mouth) kroop in de huid van de grote bruine beer.
En toen kwam de tweede single van de Britse band Showaddywaddy binnen in onze hitlijst van zaterdag 12 maart 1977. 'When' kende ik nog in de versie van de Kalin Twins uit het magisch Expojaar 1958. Zo maakte een hele nieuwe generatie kennis met muziek uit de jaren '50 mede dankzij het populaire TV-feuilleton 'Happy Days'. Toch maakte deze opvolger van 'Under The Moon Of Love' minder indruk op mij.
Kijk, van die intro krijg ik nog altijd kippenvel. Tijdens de hitparade van zaterdag 12 maart 1977 maakte ik voor het eerst kennis met de zwoele stem van Bonnie Tyler uit Wales. En zij liep dan nog verloren in Frankrijk! Welke koene ridder op zijn wit paard zou haar redden? 'Lost In France': ♫♫♫ Ooh, lalala ♫♫♫...
Bryan Ferry zag er op dit hoesje uit als de acteur Dustin Hoffman en zijn single 'This Is Tomorrow' klonk inderdaad als toekomstmuziek. Wat was die man vooruit op zijn tijd! De geweldige track stond ook op zijn elpee 'In Your Mind' die hier later zal besproken worden. Vanaf 12 maart 1977 te horen in onze hitlijsten!
Maar de song die mij op 12 maart 1977 het meest wist te ontroeren was 'New Kid In Town' van de Eagles, een song die op de fantastische elpee 'Hotel California' uit 1976 stond. Ik denk dat het de zinsnede "Johnny come lately" was die mij trof naast het geweldige gitarenspel en dan die hemelse samenzang!
Soms werden The Spinners ook The Detroit Spinners genoemd.
Willem Duyn was onherkenbaar onder zijn dikke vacht maar zijn stem herkende ik wel!
Het TV-feuilleton 'Wonder Woman' werd uitgezonden in de VS tussen 1975 en 1979 en het was razend populair in 1977. Lynda Carter kroop in de huid van de sexy stripheldin.
Op zaterdag 5 maart 1977 kwam de nieuwste single van Fleetwood Mac binnen in de onderste regionen van de BRT Top 30. 'Go Your Own Way' komt natuurlijk uit de elpee 'Rumours' en sinds de Britse bluesgroep verkast was naar Californië met daarenboven de aanwinst van het echtpaar Buckingham/Nicks en mede door het verlies van Peter Green jaren voordien was de formatie helemaal van sound veranderd. De single èn het album werden niettemin millionsellers. De hoes werd ook een deel van ons collectief geheugen...
"Van de regen in de drop" zegt het spreekwoord en op 5 maart 1977 baden Sofie, Bob en Fred van de Vlaamse discoformatie Trinity tot de weergoden om het toch maar te doen regenen en zo hun tranen te verbergen toen zij nieuw binnenkwamen in de hitlijsten. Zij deden een tijdje voordien mee aan de "Eurosong" preselecties om België te vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival maar het werden hun rivalen van Dream Express die met die eer gingen lopen. Maar daarover later meer...
Albert Hammond en Carole Bayer Sager wisten anders ook goed hoe ze een romantische song moesten componeren. 'When I Need You' was daar een goed voorbeeld van en Leo Sayer mocht hem naar de top zingen. Vanaf 19 februari 1977 kwam hij ook als nieuwkomer zijn opwachting maken in onze hitparade.
Even dacht ik op zaterdag 26 februari 1977 dat de nakomelingen van Charlie Chaplin een groep hadden opgericht. Niets was minder waar: uit Maastricht kwam deze uitstekende soulgroep met een aanstekelijke single die ze terecht 'Let's Have A Party' doopten.
Op zaterdag 26 februari 1977 was het de beurt aan de Amerikaanse Fransman (of was het Franse Amerikaan?) van joodse komaf om weer eens een hit op zijn naam te schrijven. Ditmaal scoorde Joe Dassin met de single 'A toi' die toen in de BRT Top 30 binnenkwam als nieuwkomer. Ik hou vooral van de sound van de gitaar die klinkt als een sitar.
Hieronder David Soul en Philip Michael Glaser.
Starsky & Hutch waren razend populair in de tweede helft van de jaren zeventig.
Na het vertrek van Graham Nash in 1968 waren The Hollies een heel andere groep geworden. Ze leverden nog kwaliteit af en in 1972/1973 met veel bijval maar in 1976 sprongen ze op de discotrein en niettegenstaande deze single op 12 februari 1977 heel eventjes kwam piepen in de onderste regionen van de BRT Top 30 werd 'Wiggle That Wotsit' geen grote hit. Jammer maar helaas!
Op 19 februari 1977 was het "huilen met de pet op" want toen kwam Julie Covington als nieuwkomer binnen in onze hitparade met de welbekende song over het leven van Eva Perón uit de musical 'Evita' geschreven door Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. 'Don't Cry For Me Argentina' werd een wereldhit.
De Vlaamse zangeres Claire, welbekend van haar hit 'Vreemde Vogels', verscheen samen met het orkest van Henk van Montfoort in de BRT Top 30 met hun versie van 'Op de purperen hei' geschreven door Armand Preud'homme. Als dit lied wordt ingezet zingt iedereen spontaan 'In de stille Kempen' mee. Die single heb ik niet op het internet gevonden, zelfs niet het hoesje. Toch heeft hij vanaf 19 februari 1977 enkele weken in onze hitparade gestaan.
Een schoolvoorbeeld van een one-hit wonder is deze 'Jeans On' van David Dundas. De song werd later nog meermaals gebruikt in reclamespots voor spijkerbroeken, uiteraard. Niettegenstaande de aanstekelijke meezinger op 19 februari 1977 binnenkwam in onze hitlijsten moest ik 15 jaar zoeken eer ik hem op een verzamelplaat kon kopen. En die vond ik toevallig in een winkel in Zwitserland.
In volle winterperiode kwam Van McCoy ons verblijden met zuiderse klanken en kwamen uit zijn single 'Soul Cha Cha' die vanaf zaterdag 19 februari 1977 zijn opwachting maakte in de BRT Top 30. Ik zou zeggen: "wiggle that wotsit"!
David Gates was de frontzanger van de Amerikaanse popgroep Bread met die mooie romantische sound. Op zaterdag 5 februari 1977 kwam de nieuwste single 'Lost Without Your Love' dan ook binnen in de onderste regionen van de BRT Top 30.
Van een verrassing gesproken! Op 5 februari 1977 kwam Elvis Presley ook zijn opwachting maken in onze BRT Top 30 en zijn nieuwste single nestelde zich meteen vanuit het niets op nummer 15, ergens zowat halverwege... 'Moody Blue' werd geschreven door Mark James die in 1969 ook verantwoordelijk was voor het fantastische 'Suspicious Minds'.
En toen veroverde Dracula zelfs de discotheken! Als carnaval in zicht is worden de meest bizarre platen op het publiek losgelaten. Zoals dit one-hit wonder van de Franse studiogroep Hot Blood die met het singletje 'Soul Dracula' meteen op nummer 12 binnenkwam in onze hitparade van zaterdag 5 februari 1977.
Nog een plaatsje hoger, op nummer 11 dus, kwam de single van de groep Heart binnen in onze hitlijst van 5 februari 1977. 'Magic Man' heette het 45-toerenplaatje en dat was tevens voor mij de eerste kennismaking met deze Amerikaanse rockband uit Seattle opgericht rond de zussen Ann Wilson (lead vocals) en Nancy Wilson (gitaar).
Maar de hoogste nieuwkomer die op zaterdag 5 februari 1977 binnenkwam in de BRT Top 30 was alweer een track uit die fantastische elpee 'Songs In The Key Of Life' (1976). De single 'I Wish' vloog meteen naar nummer 10 en er zouden nog andere composities uit dat album een hitnotering krijgen.
Op zaterdag 12 februari 1977 was het tijd om de auto te wassen want toen schoot de single 'Car Wash' van de Amerikaanse band Rose Royce pijlsnel de hoogte in recht naar de top van onze hitlijsten. Bij mij was die klus vlug geklaard want mijn eerste wagen zou er pas in 1984 komen. Ik deed al mijn verplaatsingen met het openbaar vervoer, per fiets of te voet.
Bij het intikken op Google van het woord "car wash" stootte ik op een hoop foto's van schaars geklede meiden. Vreemd genoeg stond daar geen enkele man tussen...
De Belgische zanger Jacques Raymond uit Temse vertegenwoordigde ons land tweemaal op het Eurovisiesongfestival: in 1963 en in 1971. Op 29 januari 1977 kwam hij even piepen in de onderste regionen van de BRT Top 30 met 'Begin The Beguine'. Eigenlijk was deze cover van de welbekende compositie van Cole Porter de b-kant van zijn single 'Jezebel', een cover van de wereldhit van Frankie Laine. Jammer genoeg geen geluidsfragment van deze versie gevonden op het internet.
Dit is de a-kant van die single van Jacques Raymond.
Hier alvast een instrumentale versie:
En een gezongen versie van Ol' Blue Eyes:
Het lied 'Ik ben gelukkig zonder jou' werd geschreven door Peter Koelewijn en ooit had Conny Vandenbos er nog een hit mee in de jaren '60. Nu Koelewijn manager/producer was van Bonnie St. Claire lag het voor de hand dat zij een moderne versie van het nummer zou opnemen. En ook op zaterdag 29 januari 1977 kwam die versie binnen in onze BRT Top 30.
Deze vrolijke formatie die vanuit Londen opereerde had in het begin van de jaren '70 al enkele hitjes geproduceerd maar op 29 januari 1977 schoot de bonte bende met de single 'The Coffee Song' recht in de roos. En dat Brazilië wereldleider was op de koffiemarkt leerden we toen van Osibisa. "They've Got an Awful Lot of Coffee in Brazil" wees op een overproductie van de troostrijke drank. De noveltysong werd geschreven door Bob Hilliard en Dick Miles en voor het eerst opgenomen door Frank Sinatra in 1946. Voor mij een koffie verkeerd, graag!
Een andere bonte bende kwam uit Nederland of althans uit de vroegere kolonies. De Dutch Rhythm Steel & Show Band had die specifieke sound van de percussie die uit de Antillen kwam en met 'January, February' scoorde de formatie zijn eerste hit. Vanaf 29 januari 1977 stond die single genoteerd in onze hitparade. Moeilijk was de tekst niet want het was in feite een opsomming van de twaalf maanden in een jaar. Ja, zo kan ik het ook!
Het was weer eens tijd voor een discoplaatje. Dat singletje kwam van ene Tony Wilson en het heette 'I Like Your Style'. Ook op zaterdag 29 januari 1977 kwam het zich in onze hitlijst nestelen. Nadien heb ik over hem niets meer gehoord maar ik verneem nu dat hij de vroegere bassist was van Hot Chocolate die de meeste nummers schreef samen met zanger Errol Brown. Was hij niet beter bij zijn makkers gebleven?
Ook bij 10cc zat de klad erin want in 1976 hadden Kevin Godley en Lol Creme zich afgescheurd om een duo te vormen zodat Graham Gouldman en Eric Stewart in feite slechts 5cc vertegenwoordigden. Maar geen nood want met behulp van percussionist Paul Burgess gingen ze verder met de fantastische band en vanaf 29 januari 1977 scoorden ze zelfs een grote hit met 'The Things We Do For Love'.
"Goed begonnen is half gewonnen." moet Steve Miller gedacht hebben toen hij zich voor de riff van 'Rock 'N Me' liet inspireren door 'All Right Now' van de Free. Deze tweede single uit de elpee 'Fly Like An Eagle' (1976) kwam op 8 januari 1977 als nieuwkomer binnen in de BRT Top 30 en het werd een grote hit voor de Steve Miller Band.
Deze vlammende paddenstoel kwam op kousenvoeten binnengevlogen om dan na 30 seconden los te barsten en na enkele beluisteringen greep je onwillekeurig naar de luchtgitaar. Op zaterdag 15 januari 1977 werd de Amerikaanse groep Boston beloond met een gloednieuwe notering van de single 'More Than A Feeling' in onze hitparade.
De Nederlandse zangeres Patricia Paay sprong ook op de discotrein en daar plukte zij de vruchten van want op 22 januari 1977 verscheen haar single 'Who's That Lady With My Man' in onze hitlijst. Het was een nummer van Kelly Marie dat Jaap Eggermont had gehoord op de Franse radio en in samenwerking met de jongens van Catapult bewerkte voor Patricia. Het wereldsucces zou in 1983 komen toen ze voor de grap samen met haar moeder en haar zus deel zou uitmaken van de Star Sisters voor Stars on 45, het muzikaal project van producer Eggermont.
Maar de allerhoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 22 januari 1977 was deze single van de Britse groep Smokie die onder de vleugels stond van het componisten/producersduo Chinn & Chapman. 'Living Next Door To Alice' werd een grote hit en zou veel later in een ietwat herwerkte versie nog eens scoren, maar dat is voor een andere keer...
In volle winterperiode kwam Donna Summer aandraven met een 'Spring Affair'. Op haar conceptelpee 'Four Seasons Of Love' uit oktober 1976 stond nochtans een 'Winter Melody'. Op 1 januari 1977 kwam deze single nieuw binnen in onze BRT Top 30 en zowel de song als de drie achtergrondzangeressen hadden weinig om het lijf. Niettemin ging de Afro-Amerikaanse jeugd in de studio's van 'Soul Train' uit de bol en huppelden de jongeren er duchtig op los.
Op Nieuwjaarsdag 1977 kwam deze bizarre single binnengestoven in onze hitlijsten. Het was 'Sandokan' van de groep Oliver Onions die het thema bezong van een Italiaans feuilleton op de televisie dat ik nooit gezien heb. Maar de single heb ik toen wel enkele malen op mijn radio gehoord. Het verhaal van de miniserie uit 1976 ging naar verluidt over de piraat die over de hele Zuid-Chinese Zee bekend staat als de "Tijger van Maleisië".
Een hoge nieuwkomer in de BRT Top 30 van zaterdag 1 januari 1977 was deze Britse groep met de koddige naam Showaddywaddy die geheel in de traditie van Shanana en Happy Days covers bracht van muziek uit de jaren '50 en de acht jongens gingen gekleed als "Teddy Boys". Ambiance troef op Nieuwjaarsdag 1977: 'Under The Moon Of Love'!
Of het op 1 januari 1977 zonnig was weet ik niet meer maar wel dat de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30 van die zaterdag weggelegd was voor de West-Duitse discoformatie Boney M. Met een cover van 'Sunny', geschreven door Bobby Hebb, gooiden de drie zangeressen en de danser Bobby Farrell hoge ogen en spoedig belandden ze op het hoogste schavotje.
Op 11 december 1976 was er geen noemenswaardige nieuwkomer in de BRT Top 30. Op naar de volgende week dan maar toen 'Livin' Thing' van het Electric Light Orchestra binnenkwam op zaterdag 18 december. Aangezien ik die song enkele dagen geleden al besproken heb draai ik nu de b-kant 'Ma-Ma-Ma Belle' die in de VS op die single stond. In het Verenigd Koninkrijk stond 'Fire On High' op de achterkant.
"Iedereen komt als je Leo roept" is een slogan van een koekjesfabrikant van jà ren later maar op kerstmis 1976 kwam de dronken 'Leo' van Ria Valk als nieuwkomer binnengewaggeld in de BRT Top 30 en toch was carnaval nog veraf. Plots was de tango weer hip tijdens die feestdagen...
Maar ik vond het veel heerlijker enkele danspasjes te zetten op deze soulmuziek van James & Bobby Purify die met hun single 'I'm Your Puppet' voor het eerst hun opwachting maakten in de BRT Top 30 van zaterdag 25 december 1976.
Champagne was niet zozeer voor kerstmis bedoeld maar meer een geestrijke drank die op Oudejaarsavond werd gedronken of met Nieuwjaar. Niettemin kwam deze Nederlandse band op 25 december 1976 binnen in onze hitparade met de single 'Rock 'n Roll Star'. Met hun sound zaten ze in hetzelfde vaarwater als ABBA en Brotherhood of Man.
Op de elpee 'A Day At The Races' stond deze prachtige samenzang van de vier jongens van Queen. Dankzij de nieuwste opnametechnieken klonken hun stemmen als een honderdkoppig gospelkoor: de single 'Somebody To Love' kwam ook op zaterdag 25 december 1976 binnen in onze hitlijsten.
Met tromgeroffel nodigden onze Noorderburen ons uit voor een uitstap naar Mumbai in India zoals 'Bombay' nu heet. Op het einde van de song geven de vier ruige kerels van de Golden Earring zich zelfs over aan de Kamasutra. Tot zover de laatste nieuwkomer in de BRT Top 30 van 25 december 1976. Wat meteen ook betekent dat ik vanaf morgen in muziek van het jaar 1977 duik. Tot dan!
De b-kant van 'Livin' Thing' werd blijkbaar ook als a-kant uitgebracht.
De eerste film uit 1976 die mij is bijgebleven is 'Car Wash' van regisseur Michael Schultz en geproduceerd door stand-up comedian Richard Pryor, die zelf ook een opgemerkte cameorol heeft als predikant. The Pointer Sisters spelen ook mee in deze komedie die vertelt over het wedervaren van een hele dag in een carwash uit Los Angeles. Norman Whitfield schreef de meeste deuntjes op de soundtrack en het bekendste nummer is natuurlijk 'Car Wash' van de funkband Rose Royce dat in 1977 een grote hit werd. 'I Wanna Get Next To You' van dezelfde band mag er natuurlijk ook best zijn!
In 1976 werd de opera 'Evita' verfilmd over het leven van de beroemde Argentijnse presidentsvrouw met composities op de soundtrack van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. Julie Covington zou in 1977 de hoofdvogel afschieten met 'Don't Cry For Me Argentina' en daarom kies ik nu voor 'Requiem For Evita' en 'Oh What A Circus' gezongen door haarzelf en Colm Wilkinson in de rollen van Eva Perón en Che Guevara.
De muziek die Bill Conti schreef voor de eerste 'Rocky' film uit 1976 sloeg zó aan bij het publiek dat 'Gonna Fly Now' als thema zou gebruikt worden voor al de vervolgfilms over de bokser Rocky Balboa, gespeeld door Sylvester Stallone. Die films zag ik nooit maar de muziek eruit ken ik wel.
Op 12 november 1976 werd de soundtrack van een muzikale documentaire uitgebracht. Het verhaal ging over de Tweede Wereldoorlog met echte beelden uit de jaren '40 en de soundtrack 'All This And World War II' bevatte alleen maar composities van Lennon/McCartney gebracht door het kruim van de toenmalige zangers, zangeressen of groepen. De covers waren niet altijd even goed maar sommige ronduit briljant zoals deze stomende versie van 'Get Back' gebracht door Rod Stewart.
'All This And World War II' deed het niet goed in de bioscopen eind 1976 maar de soundtrack daarentegen verkocht heel goed. Als tweede track kies ik de versie van 'We Can Work It Out' gebracht door The Four Seasons met de kenmerkende hoge stem van Frankie Valli.
Driemaal is scheepsrecht zegt het spreekwoord en de derde track uit de elpee 'All This And World War II' is de wondermooie versie van 'She's Leaving Home' zoals alleen Bryan Ferry die kan zingen. Een echt hoogtepunt op die soundtrack uitgebracht op 12 november 1976. De muziek van Lennon/McCartney stond weer helemaal in de belangstelling.
De bebaarde Vangelis verdiende goed zijn brood met het schrijven van filmmuziek.
Heerlijke intro. Een mens zou zich in de wolken wanen samen met al die heiligen... 'I'm Mandy Fly Me' stond ook op de elpee 'How Dare You!' en de single scoorde in het Verenigd Koninkrijk in 1976 maar helaas niet bij ons. 10cc was zowat de enige band die de geniale composities van The Beatles soms kon evenaren. ♫♫♫ Just like the girl in Dr. No, no, no, no... ♫♫♫
Natuurlijk kent bijna iedereen de cover van Rod Stewart uit 1993 maar hij baseerde zich op de versie die stond op de elpee 'Small Change' van Tom Waits uit 1976. Het origineel heet 'THOU BONNIE WOOD O' CRAIGIELEA' en werd in 1893 geschreven door Thomas Bulch. Het lied is beter bekend onder de naam 'Waltzing Matilda' en werd vaak gezongen in Australië. Eigenlijk is de melodie gebaseerd op 'Go To The Devil And Shake Yourself' ('Ga'in To The De'il' in Ierland) en op de 18de eeuwse song 'The Bold Fusilier'. De covers zijn dan ook quasi ontelbaar. Met dank aan Arnold Rypens voor de uitgebreide informatie. Deze song draag ik op aan mijn overleden grootmoeder, Mathilde: 'Tom Traubert's Blues (Four Sheets To The Wind In Copenhagen)'.
Op Allerheiligen past het de song 'Pastime Paradise' te draaien. Alweer een knappe compositie van Stevie Wonder die op zijn elpee 'Songs In The Key Of Life' uit 1976 stond. De song werd later nog bekender onder de titel 'Gangsta's Paradise' en de jongere generatie zal die versie van Coolio featuring L.V. wel kennen want ze komt uit de film 'Dangerous Minds' (1995).
In het jaar 1976 liet ik de formidabele elpee 'The 1925 Piano Roll' met muziek van George Gershwin gemengd met de sound van de Columbia Jazz Band o.l.v. Michael Tilson Thomas speciaal vanuit Nederland per post overkomen want die plaat was toen in Brussel omzeggens niet te vinden. Naast het alombekende 'Rhapsody In Blue' stond er ook 'An American in Paris' op. Wanneer jazz klassiek wordt... Op de hoes staat een prachtige karikatuur tekening van Gershwin en Thomas.
De Franse zanger van Armeense afkomst Charles Aznavour had in 1976 andere zorgen want zijn single 'Mes emmerdes' geraakte ook niet genoteerd in de BRT Top 30. Toch hoorde ik het toen enkele malen op de radio en prompt kocht ik het 45-toerenplaatje. ♫♫♫ Mes amis, mes amours, mes emmerdes... ♫♫♫
Op aanraden van HUMO kocht ik in 1976 twee elpees van Andy Pratt: 'Andy Pratt' uit 1973 (met o.a. het geweldige 'Avenging Annie') en 'Resolution' uit 1976 en daarop staat dit hartverscheurende 'Can't Stop My Love'. De song gaat over het verlies van een familielid, ook toepasselijk op Allerzielen, maar dat is voor morgen. De Amerikaanse singer-songwriter met de krullenbol vestigde zich in 1987 in Nederland en in 1994 zelfs in België. In het jaar 2000 keerde hij terug naar Boston in de VS.
Maar de allermooiste Nederlandstalige ballade uit 1976 werd volgens mij geschreven door Boudewijn de Groot en Gerrit Komrij! Tijd dus om eens aandachtig naar deze mooie tekst van 'Kinderballade' te luisteren en ingetogen na te denken over Allerheiligen en Allerzielen met deze prachtige muziek op de achtergrond. Het lied stond op de elpee 'Zing je moerstaal' en het werd in april 1977 ook op single uitgebracht.
'Tom Traubert's Blues' staat op bovenstaande compilatieplaat en onderaan op 'Small Change'.
Een lachende Stevie Wonder want hij had in 1976 een meesterwerk afgeleverd.
De compilatieplaat dateert uit 1976 maar de single werd pas in april 1977 uitgebracht.
1976 was ook een jaar waarin de oliecrisis zich nog altijd liet voelen. De benzine werd almaar duurder en de levensduurte steeg dus zienderogen. Mijn favoriete Italiaanse rocker maakte daarover een protestsong en inderdaad "inflatie en devaluatie" waren woorden waarmee we toen constant rond de oren werden geslagen. Adriano Celentano swingt hier de pan uit en toch geraakte hij met deze single niet in de BRT Top 30.
Het jongste broertje van het gezin Sarstedt putte nog maar eens uit de oude doos en deze cover van een lied van Hoagy Carmichael mag er beslist zijn! In sommige landen is dit een one-hit wonder maar bij ons scoorde Robin Sarstedt met 'Let's Fall In Love' en niet met 'My Resistance Is Low' alhoewel het eind 1976 redelijk veel aandacht kreeg op onze radiostations.
Hier is Hoagy Carmichael met zijn versie uit 1951 (een zeer goed jaar!):
In 1967 maakte Boz Scaggs nog deel uit van de Steve Miller Band (voor slechts twee elpees) maar vanaf 1974 legde de Amerikaanse muzikant zich toe op dansbare soulmuziek. Zijn elpee 'Silk Degrees' uit 1976 bevatte pareltjes zoals o.m. deze fijne 'Lowdown'. Hij gebruikte daarvoor het kruim van de beschikbare studiomuzikanten onder wie sommigen later de groep Toto zouden vormen. In 1977 zouden we in West-Europa nog meer parels van hem ontdekken.
In 1976 deden de Canadese zusjes McGarrigle mij met hun leuk liedje altijd denken aan het Sint-Katelijneplein in Brussel (waar ik dagelijks voorbijkwam) en hoe konden zij toen weten dat de metro daar een halte had? Het oosten van Canada bezocht ik in 2009 en toen leerde ik dat een mug (moustique in het Frans) een "maringouin" is in hun lokaal dialect: 'Complainte pour Sainte Catherine'.
Op de LP 'Songs In The Key Of Life' uit 1976 stond de parel 'Isn't She Lovely' die Stevie Wonder schreef voor zijn pasgeboren dochtertje Aisha en om een onverklaarbare reden bracht hij de song niet zelf uit op single. Hij schonk hem aan David Parton die er in 1977 een grote hit mee had.
Bij het horen van deze lange intro zullen de meesten onder ons spontaan "Wat zullen we drinken?" zingen maar het lied heet eigenlijk 'Zeven dagen lang' en de Nederlandse formatie Bots had hiermee in 1976 een geweldige radiohit. De producer was Peter Koelewijn en de leadzanger van Bots was Hans Sanders, van wie het stemgeluid mij enigszins doet denken aan dat van Hans de Booij. En tussen haakjes, die ellendige dikke darm slingerde nog altijd rond in de Nederlandse TV-studio.