************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
17-08-2009
Woodstock, 40 jaar later ...
Woodstock, 40 jaar later...
Drie dagen vrede en muziek. Dat was de belofte van de organisatoren van Woodstock, dat later zou uitgroeien tot de moeder van alle rockfestivals. Van de voorbereidingen tot het slotconcert, een reconstructie van die vier magische dagen in augustus 1969. Het werden er uiteindelijk vier, inderdaad.
Lente 1969 "Jonge mannen met onbeperkt kapitaal zoeken interessante investeringsmogelijkheden en zakenvoorstellen". Dat was de advertentie die de steenrijke John Roberts (26) en zijn pas afgestudeerde vriend Joel Rosenman (24) in maart 1968 lieten publiceren in de New York Times en Wall Street Journal. De echte bedoeling van de advertentie was niet om vers geld binnen te halen, maar om ideeën op te doen voor het schrijven van een doldwaze sitcom. In tegenstelling tot wat de legende laat uitschijnen, reageerden muziekmanager Michael Lang (24) en de toenmalige vice-directeur van platenlabel Capitol Records, Artie Kornfield (25), nooit op de advertentie. In hun zoektocht naar cash voor de organisatie van een groots opgezet festival werden ze door hun advocaat op het spoor gezet van Rosenman en Roberts.
Dinsdag 12 augustus De eerste festivalgangers stromen toe terwijl de voorbereidingen nog volop aan de gang zijn. De staf krijgt de hulp van een gemeenschap, van wie "goeroe" Wavy Gravy zichzelf uitroept tot minister van het Woord.
Vrijdag 15, 15 uur Twee uur vóór het eerste concert, meldt Chip Monk -die belast is met de aankondigingen- aan de massa mensen, die reeds door de hekken zijn gebroken, dat het festival voortaan gratis is. Duizenden mensen hebben hun wagen op meer dan 20 km van de festivalweide achtergelaten, anderen zullen nooit ter bestemming geraken. Verkeersopstoppingen verlammen de hele staat New York.
Vrijdag 15, 17.06 uur Richie Havens schiet het festival op gang. Zijn set zou een uurtje duren, maar uiteindelijk moet hij ruim drie uur (!) improviseren. Sweetwater, dat na hem moet spelen, zit hopeloos vast in de file. Vrijdag 15, 21.30 uur. De regen onderbreekt het concert van Ravi Shankar. Na een tijdje hervatten de optredens met een doodsbange Melanie Safka, opgevolgd door Arlo Guthrie en Joan Baez. Het risico om geëlektrocuteerd te worden was in die dagen niet irreëel !
Zaterdag 16, 11 uur Na de plaatselijke groep Quill, verschijnt 'Country Joe' McDonald op het podium. McDonald wordt het symbool van de strijd tegen de oorlog in Vietnam dankzij zijn beroemde "Give me a F...U...C...K", dat door het publiek in koor wordt overgenomen. John Sebastian effent het pad voor de jonge Carlos Santana en zijn band, voor wie Woodstock de grote doorbraak zou betekenen.
Zaterdag 16, 23 uur Na concerten van Grateful Dead, Creedence Clearwater Revival (die jammer genoeg niet op de LP zouden verschijnen wegens juridische problemen) en Janis Joplin verschijnen de eerste ernstige problemen: The Who en daarna ook Jefferson Airplane eisen contant geld voordat ze beginnen te spelen. Het is laat, maar John Roberts slaagt erin zijn bankier te overtuigen en het geld te laten overvliegen. The Who begint om 1 uur eindelijk te spelen, maar vrij snel stormt een compleet stonede vrijwilliger het podium op. Pete Townshend, sowieso al niet tuk op hippies, slaat hem in paniek met zijn gitaar neer.
Zondag 17, 7 uur Jefferson Airplane maakt de mensen wakker, maar die hebben andere zorgen aan hun hoofd. Er gaan te veel drugs van slechte kwaliteit rond, er is geen eten en een tekort aan drinkwater en toiletten. Gelukkig maakt een honderdtal gezinnen duizenden sandwiches klaar en een hotelhouder laat duizend hardgekookte eieren aanrukken. Zondag 17, 15.20 uur. Meteen na het optreden van Joe Cocker verandert een verschrikkelijk onweer de omgeving van White Lake in een modderpoel, terwijl 450.000 hippies de regen eenstemmig met een Crowd Rain Chant (een oude Indiaanse traditie)vragen op te houden.
Maandag 18, 3 uur Crosby, Stills & Nash treden eerst op als akoestisch trio en daarna met Neil Young in een elektrische versie. Het onvergetelijk concert duurt twee uur. De optredens van Paul Butterfield en het anekdotische Sha Na Na gaan onopgemerkt voorbij.
Maandag 18, 7 uur 's ochtends Terwijl de festivalweide stilaan leegloopt, zijn de laatste 50.000 mensen er getuige van hoe Jimi Hendrix het Amerikaanse volkslied op geheel eigen wijze verkracht. Het festival eindigt in schoonheid, ondanks het slechte weer, twee doden en een financiële schuld van 1,3 miljoen dollar. Wij, Europeanen, zouden pas maanden later goed beseffen wat het Festival Woodstock voor de (muziek)geschiedenis en voor beginnende artiesten betekend heeft. In 1970 konden wij genieten van de lange (documentaire) speelfilm van Michael Wadleigh. Zie volgende link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Woodstock_(film)
De officiële affiche van het festival dat plaatsvond op 15, 16 en 17 augustus 1969 en dat de geschiedenis inging als het Woodstock Festival.
Jimi Hendrix in een legendarische pose op het moment dat hij de Star Spangled Banner (het Amerikaanse volkslied) op zijn eigenzinnige wijze verkracht, als protest tegen de oorlog in Vietnam.
Joe Cocker brak dankzij het festival definitief door en zijn spastische bewegingen, de voorloper van de luchtgitaar, zijn in het collectief geheugen gebeiteld.
De toeloop van hippies en andere muziekliefhebbers was zodanig groot dat er in dat week-end ongeveer 1 miljoen mensen onderweg waren, met als gevolg een immense verkeerschaos !
De legendarische hoes van de drievoudige elpee die later verscheen en een mooi verslag was van het festival.
De grote afwezigen !
Bob Dylan heeft nog altijd spijt dat hij er niet bij was, terwijl hij in de buurt woonde en zijn groep, The Band, wel op het podium stond. John Lennon wilde wel komen met The Plastic Ono Band, maar niet met The Beatles, die door zoveel organisatoren achternagezeten werden. Led Zeppelin werd elders beter betaald. The Rolling Stones waren niet uitgenodigd wegens "te ontstuimig". Altamont zou de organisatoren enkele maanden later gelijk geven ! Joni Mitchell kreeg de toelating van haar manager niet. Frank Zappa had geen zin om in de modder te gaan spelen voor een paar duizend "arme drommels". Jeff Beck, The Doors, Jethro Tull, The Byrds en The Moody Blues hebben doodeenvoudig de uitnodiging afgewimpeld.
Zinspelend op wat The Beatles zongen in 1967 op hun legendarische elpee "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" (It was 20 years ago today...) kunnen we stellen dat hun even legendarische langspeelplaat "Abbey Road" uit 1969 met de welbekende hoesfoto, die toegetreden is tot het collectief geheugen, waarop de vier bandleden een zebrapad oversteken richting Abbey Road studio's op 8 augustus 2009 weer eens in het nieuws is gekomen omdat honderden fans dit evenement hebben gevierd door zelf het zebrapad over te steken en menige foto te laten nemen als bewijs van hun aanwezigheid op die plek waar veertig jaar geleden hun idolen de bewuste foto lieten vereeuwigen.
Ondergetekende vertoefde in Londen gedurende de maand juli 1969 (zie voorgaande artikels) en nu, veertig jaar later, zal hij terugkeren naar die speciale plek om zich op de gevoelige plaat te laten vastleggen. Nog enkele nachten slapen... en het is zover !
Het bewuste zebrapad is een waar pelgrimsoord geworden voor talrijke fans, tot grote ergernis van de omwonenden.
Een film uit 1964 beheerste heel het jaar 1965 de bioscopen en de soundtrack ervan "Zorba's Dance" of "La danse de Zorba" beheerste bijna een heel jaar lang de hitlijsten, uitgevoerd door verschillende orkesten. De componist ervan is Mikis Theodorakis (°1925). Discografie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Mikis_Theodorakis
Bij het bekijken van volgend filmfragment kreeg ik weer kippenvel, na al die jaren ! Let wel dat de hoofdspeler, Anthony Quinn, geen Griek was zoals wel meer wordt gedacht, maar van Iers-Mexicaanse komaf. Geniet mee op de tonen van de sirtaki:http://www.youtube.com/watch?v=cXNApZ2ALiQ In tegenstelling tot wat vele mensen denken is de sirtaki geen Griekse volksdans, maar werd hij speciaal gecreëerd voor de film uit 1964. Ziehttp://en.wikipedia.org/wiki/Sirtaki
Waldo de los Rios is een Argentijns orkestleider (en geen Spanjaard zoals velen denken). Hij werd in 1971 op slag wereldbekend met zijn uitvoering van Mozart's 40ste symphonie. Deze meeslepende melodie stond maandenlang in de hitparades over heel de wereld. Terecht !!! Jammer genoeg pleegde hij later in een depressieve bui zelfmoord in Madrid.
Steppenwolf scoorde in 1968 zeer hoog met "Born To Be Wild" van Mars Bonfire, maar deze "Sookie, Sookie", een cover van Don Covay mocht er ook best zijn. Frontman John Kay (onderaan op de foto, gehurkt) emigreerde als kind uit het voormalige Oost-Duitsland naar de V.S.A. Discografie Steppenwolf:http://nl.wikipedia.org/wiki/Steppenwolf_(band) Luister hier naar een zeldzame live versie van "Sookie, Sookie": http://www.youtube.com/watch?v=B3PRV5JsTJg
Serge Gainsbourg is een muzikaal genie en hij telde zowel Brigitte Bardot, Jane Birkin als Catherine Deneuve onder zijn "muzen". Helaas is "Qui est in, qui est out" als klankopname niet op internet te vinden. Dus zullen we het moeten stellen met "Initials B.B.", een ode aan Brigitte Bardot, na het stuklopen van hun relatie. "Je t'aime, moi non plus" werd trouwens reeds in 1968 opgenomen samen met B.B., maar pas in 1969 uitgebracht met Jane B. omdat Günther Sachs, de toenmalige echtgenoot van Brigitte Bardot dreigde met een proces. Klik hier voor meer info over zijn carrière:http://nl.wikipedia.org/wiki/Serge_Gainsbourg Luister hier naar "Initials B.B.":http://www.youtube.com/watch?v=5rBiTL0ej2o
Ook Michel Follet (foto hierboven links) zijn muzikale smaak weet ik te appreciëren, zowel wat betreft zijn programma's als de samenstelling van zijn cd's. Klik naarhttp://users.telenet.be/chris.de.cleyn/follet.htm
(DON'T WORRY) IF THERE'S A HELL BELOW, WE'RE ALL GOING TO GO
MAYFIELD, CURTIS
1971
1024
ROCK 'N' ME
STEVE MILLER BAND
1976
1023
THE WORLD IS A GHETTO
WAR
1973
1022
KNOCKING ON HEAVEN'S DOOR(from PAT GARRETT & BILLY THE KID) {BOB DYLAN}
DYLAN, BOB
1973
1021
BACK STABBERS
O'JAYS
1973
1020
DE WILDE BOERENDOCHTERE
HEYLEN, IVAN
1974
1019
GENO
DEXY'S MIDNIGHT RUNNERS
1980
1018
A HARD RAIN'S GONNA FALL{BOB DYLAN}
FERRY, BRYAN
1973
1017
CLASSICAL GAS
WILLIAMS, MASON
1968
1016
THE SOUL DRUMMERS
BARRETTO, RAY
1969
1015
PARANOID
BLACK SABBATH
1970
1014
YOU'RE LOST LITTLE GIRL
DOORS
1967
1013
THE GIRL FROM IPANEMA
GILBERTO, ASTRUD
1963
1012
UPTIGHT (EVERYTHING'S ALRIGHT)
WONDER, STEVIE
1965
1011
THE GHETTO
HATHAWAY, DONNY
1972
1010
LOVE IS BLUE (L'AMOUR EST BLEU)
MAURIAT, PAUL & ORCHESTRA
1967
1009
TEQUILA
CHAMPS (THE)
1958
1008
CREAM
PRINCE & THE NEW POWER GENERATION
1991
1007
TELL ME (YOU'RE COMING BACK)
ROLLING STONES
1965
1006
PEOPLE ARE STRANGE
DOORS
1967
1005
TELEPHONE BABY
OTIS, JOHNNY & MARCY LEE
1960
1004
TAUSENDMAL DU
MÃœNCHENER FREIHEIT
1986
1003
SYVIA'S MOTHER
DR. HOOK & THE MEDICINE SHOW
1972
1002
BIRTHDAY{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1968
1001
START ME UP
ROLLING STONES
1981
Sandy Coast, een Nederlandse popgroep, die in 1973 samen met Los Angeles een dikke hit scoorde met "La Malaguena", een traditional uit de latijnse landen. Luister hier naar deze formidabele versie en de mooie productie van Hans Vermeulen: http://www.youtube.com/watch?v=FcBksFmpmIk
De ultieme beginplaat voor een dansparty of een barbecue: "Start Me Up" van The Rolling Stones uit 1981. Onverslijtbaar ! Hieronder de boegbeelden: Mick Jagger en Keith Richards. Klik hier en ontdek een live-versie uit 2007: http://www.youtube.com/watch?v=2M5-RirLbvI
Neil Diamond is zo een diamant. Hij begon in het begin van de jaren '60 als schrijver van songs in de Brill Building (http://en.wikipedia.org/wiki/Brill_Building). Zo was hij het die met twee formidabele nummers The Monkees bekend maakte bij het brede publiek, inzonderheid de jeugd van toen (1966-1967). "I'm A Believer" (1966) en "A Little Bit Me, A Little Bit You" (1967) waren op het lijf van de jonge snuiters van The Monkees geschreven en zij waren samengebracht door handige platenbonzen om het succes van The Beatles in Amerika te counteren. Het is hen niet gelukt.
Maar Neil Diamond schreef en schrijft nog altijd prachtige songs.
Al was hij vaak het slachtoffer van kritiek, voornamelijk op zijn uiterlijk. Zijn propere, afgeborstelde imago speelde hem parten bij een welbepaald soort publiek. Een zanger(es) zou nooit mogen beoordeeld worden op zijn/haar imago ! Het zijn de vocale kwaliteiten die tellen.
Die kritiek veranderde enigszins toen een groep als Deep Purple zijn nummer "Kentucky Woman" coverde in 1968 ! "Red Red Wine" kent iedereen en de covers zijn ontelbaar. De twee belangrijkste zijn die van Peter Tetteroo en UB40. Cliff Richard had zijn song "Girl, You'llBe A Woman Soon" al gecoverd in 1967 en het lied werd in de jaren '90 weer opgepikt in de soundtrack van Pulp Fiction door Urge Overkill. Lulu zong in 1966 "The Boat That I Row" en Jonathan King had in 1970 een dikke hit met Neil Diamond's "Cherry Cherry"."I'mA Believer" werd zelfs in 1968 weer eens een hit voor The Four Tops !
De laatste jaren is hij weer actief aan het schrijven geslagen en niet zonder succes.
Mijn favorieten blijven: "I'm A Believer", "Kentucky Woman"; "Cherry, Cherry"; "Solitary Man"; "Girl, You'll Be A Woman Soon"; "Do It", "Red, Red Wine", "Cracklin' Rosie"; "I Am, I Said"; "Song Sung Blue"; "Sweet Caroline"; "Love On The Rocks", "Desiree", "Soolaimon" en de soundtrack van "Jonathan Livingston Seagull".
Zoals Raymond van het Groenewoud ooit zong: "Ik hou van veel muziekjes, en wie doet mij dat na ?".
Het spreekwoord luidt: "Beter een goede kopie dan een slecht origineel".
In 1967 was er al een parodie op de James Bond-films, m.n. "Casino Royale" die flopte bij het brede publiek maar wat voor een soundtrack had ! De hoes van die LP en de affiche in de bioscopen blijven voor altijd in het collectief geheugen opgeslagen (zie foto links).
Ook een geslaagde parodie op de James Bond-films en de TV-serie "The Saint" (allebei met Roger Moore in de hoofdrol) zijn de drie films van Austin Powers:
- Austin Powers: International Man Of Mystery - Austin Powers: The Spy Who Shagged Me - Austin Powers in Goldmember
De drie soundtracks van deze films zijn geweldig. Een greep uit de songs:
Sergio Mendes & Brasil ’66 met “Mas Que Nada”; Burt Bacharach met “What The World Needs Now Is Love”; Madonna met "Beautiful Stranger"; The Who met "My Generation"; Lenny Kravitz met "American Woman" (van The Guess Who); Burt Bacharach & Elvis Costello met "I'll Never Fall In Love Again"; "Miss You" van The Rolling Stones; Britney Spears met "Boys"; Earth, Wind & Fire met "Shining Star", maar vooral Quincy Jones met "Soul Bossa Nova", een leuk deuntje uit 1962, het jaar van de eerste Bondfilm "Dr. No".
Kijk vooral naar de links en de trailers die hieronder toegevoegd zijn:
Vandaag staat John Barry, Brits orkestleider en componist, in de schijnwerpers.
John Barry schreef prachtige filmmuziek en instrumentale hits.
Als orkestleider van The John Barry Seven ofJohn Barry & Orchestra stond hij regelmatig in de hitlijsten, ook als begeleider van de Britse zanger Adam Faith.
Zo zal zijn naam voor eeuwig verbonden (let op de woordspeling !) blijven met James Bond.
Zelfs zijn initialen (JB) zijn dezelfde ! In de jaren Â’60 was hij enige tijd getrouwd met een andere JB, met name Jane Birkin !
Overbekend zijn de scores van “Born Free”, “The Lion In Winter”, “Zulu”, “The Ipcress File”, “The Knack”, “Midnight Cowboy”, “The Deep”, “Out Of Africa”, “King Kong” en “Dances With Wolves”.
Maar het wereldbekende thema uit alle James Bond films is en blijft het instrumentale “The James Bond Theme” met zijn trompetten en twang-gitaren, zo typisch voor het begin van de jaren ’60, Carnaby Street en het hippe swinging London.
Het overbekende "James Bond Theme" werd nochtans niet geschreven door John Barry maar door Monty Norman. Onlangs won deze laatste nog een proces tegen een Britse krant die beweerd had dat John Barry eigenlijk de componist was. Hij hield er een aardige stuiver aan over !
In 1967 kwam er zelfs een parodiefilm in het circuit met als titel “Casino Royale” waarvoor Burt Bacharach (let op de initialen !) de soundtrack schreef. “The Look Of Love” gezongen door Dusty Springfield werd een geweldige hit, maar de film flopte niettegenstaande de uitzonderlijke cast: Peter Sellers, Woody Allen, David Niven, Ursula Andress, Orson Welles, Deborah Kerr, William Holden, Charles Boyer, John Huston, Jean-Paul Belmondo en George Raft. De LP met de soundtrack daarentegen verkocht als zoete broodjes. Herb Alpert & The Tijuana Brass stond ook maandenlang in de hitparades met “Casino Royale Theme”.
Zo is er ook een connectie tussen James Bond en The Beatles: Ringo Starr leerde Barbara Bach kennen op een filmset en trouwde met de Bondgirl, Paul McCartney schreef de titelsong voor “Live And Let Die”, George Martin vervolledigde die soundtrack met instrumentale muziek en Peter Sellers (boezemvriend van de Fab Four) speelde mee in de parodie “Casino Royale” uit 1967. Kijk eens naar onderstaand filmpje waar men “You Know My Name (Look Up The Number)” van The Beatles (b-kant van de single “Let It Be”) heeft geplakt op de trailer van “Casino Royale” uit 2006 met de nieuwe James Bond, Daniel Craig. De titelsong van deze officiële Bondfilm is van Chris Cornell en heet ook “You Know My Name”. Gewoonweg hilarisch !
You Know My Name = James Bond + Look Up The Number = 007.
In 1983 kwam er weer een onofficiële Bondfilm uit met Sean Connery: “Never Say Never Again”, een remake van “Thunderball” uit 1965. De titel sloeg op het antwoord dat de acteur gegeven had aan de producers die hem hadden gevraagd terug in de huid van James Bond te kruipen. Steevast antwoordde hij “Never Again” (Nooit meer).
Toen Ian Fleming, een vogelaar, die veel tijd doorbracht op de BahamaÂ’s zijn boeken over James Bond schreef, had hij eigenlijk de acteur Cary Grant in gedachten. Sean Connery werd geselecteerd omdat hij onbekend was en zeer goed geleek op Cary Grant. Toen men jaren later Roger Moore aanwierf was dit grotendeels omdat hij zijn wrange humor met Cary Grant gemeen had.
Enkele Jamaïcaanse artiesten zoals Prince Buster en Desmond Dekker werden ook geïnspireerd door James Bond en brachten het nummer "007" uit.
Het is niet de bedoeling hier bij elke film een link te plaatsen naar de titelsong (diverse compilaties waarvan hieronder een foto zijn in de handel verkrijgbaar), maar mijn favoriete deuntjes zijn, in chronologische volgorde:
The James Bond Theme uit Dr. No (1962) dat in alle films terugkomt. Gecomponeerd door Monty Norman en uitgevoerd door John Barry & Orchestra.
Goldfinger uit de gelijknamige film (1964) gezongen door Shirley Bassey.
Thunderball uit de gelijknamige film (1965) gezongen door Tom Jones.
You Only Live Twice uit de gelijknamige film (1967) gezongen door Nancy Sinatra.
On Her MajestyÂ’s Secret Service uit O.H.M.S.S. (1969) gespeeld door The JohnBarry Orchestra.
We Have All The Time In The World uit O.H.M.S.S. (1969) gezongen door LouisArmstrong.
Diamonds Are Forever uit de gelijknamige film (1971) gezongen door Shirley Bassey.
Live And Let Die uit de gelijknamige film (1973) gebracht door Paul McCartney &Wings.
GoldenEye uit de gelijknamige film (1995) gezongen door Tina Turner.
Die Another Day uit de gelijknamige film (2002) gezongen door Madonna.
Ook de moeite waard is de soundtrack uit “Never Say Never Again":
Afsluitend kun je stellen dat de sixties gedomineerd werden door 3 B's: The Beatles, James Bond en John Barry.
"James Bond will be back !"
Een piepjonge John Barry.
Een wat oudere John Barry (let op het hippe kapsel !)
John Barry schreef ook het wondermooie thema voor de TV-reeks "The Persuaders", met alweer Roger Moore in de hoofdrol. http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Persuaders In Vlaanderen was deze serie (1971-1972) bekend als "De Speelvogels" en in Nederland als "De Versierders". De tweede hoofdrol was weggelegd voor Tony Curtis.
Dit is Monty Norman, de componist van het overbekende thema van James Bond. Hij komt lachend uit de rechtzaal omdat hij zijn proces tegen een Britse krant heeft gewonnen ! Zijn schadeclaim werd ingewilligd en hij hield er een paar miljoenen aan over.
Alle films op een rijtje in chronologische volgorde.
Een beeld dat op het netvlies van elke Bondfan is gebrand: in "Goldfinger" bekoopt de Bondgirl haar alliantie met James met de dood !
Ook een beeld dat op het netvlies van elke bioscoopganger is gebrand.
Het welbekende logo van 007 (Double O Seven).
Hieronder enkele compilatie-albums die echt de moeite waard zijn !
Nog enkele bekende beelden of affiches van James Bond, die iedereen wel eens gezien heeft.
De allereerste Bond: Sean Connery.
De tweede Bond, de Australiër George Lazenby, werd genadeloos door de critici neergesabeld en ook het publiek mocht hem niet. De enige Bond die ooit trouwde, maar het tragisch einde van de film verklap ik niet ! Toch een wondermooie soundtrack. Luister eens naar Louis Armstrong met een krop in de keel !!!
Roger Moore was de derde Bond. Hij kreeg ook veel kritiek, maar ik hield wel van zijn humor. Ik kende hem al van "Ivanhoe", "The Saint" en "The Persuaders".
De vierde Bond: Timothy Dalton.
De vijfde Bond: Pierce Brosnan.
De zesde Bond: Daniel Craig. Voor de film uitkwam fel bekritiseerd omdat hij klein en blond was.
Toch werd Daniel Craig onlangs uitgeroepen toe de meeste sexy James Bond aller tijden. Het moet gezegd worden: hij is de sportiefste van alle zes !
Alle zes op een rij (vlnr): Daniel Craig, Sean Connery, George Lazenby, Timothy Dalton, Roger Moore en Pierce Brosnan.
Toevallig of niet: deze vijf acteurs zijn ongeveer even groot (tussen 1 m 90 en 1 m 92). Daniel Craig is de enige blonde (hier niet op de foto) en meet "slechts" 1 m 80.
Schrijver Ian Fleming had eigenlijk Cary Grant voor ogen toen hij zijn fameuze boeken schreef op de Bahama's. De producers vroegen hem maar hij sloeg het aanbod af. Hij wou alleen de hoofdrol in Dr. No en dan moesten de filmproducenten weer uitkijken naar een ander acteur. Daarom werd Sean Connery gekozen, een onbekend vrachtwagenchauffeur en turnleraar.
The Beatles waren in hun beginjaren (1957 – 1964) zeker en vast beïnvloed door Rock & Roll en Rhythm ‘n’ Blues. Het begon allemaal met een cover van "That'll Be The Day" van The Crickets uit februari 1957. Zij zouden hun naam van The Quarrymen veranderen in The Beatles (De Kevers) omdat de begeleidingsgroep van Buddy Holly The Crickets (De Krekels) was.
Maar zij hielden van veel muziekjes. Zo was John Lennon een fervent aanhanger van The Marx Brothers. Op een bepaald ogenblik geleek hij enorm op Groucho Marx, zeker toen hij zijn ziekenfondsbrilletje begon te dragen. Het idool van John was Chuck Berry. Zodanig dat hij "Come Together" schreef met Chuck in zijn achterhoofd. "You Can't Catch Me" leek verdacht een beetje veel op "Come Together" maar John kon het op een akkoordje gooien met Chuck en er kwam geen proces van voor plagiaat. John hield ook enorm van de dramatiek van Edith Piaf !
Paul McCartney was daarentegen dankzij een oudere neef en ook door zijn vader beïnvloed door Peggy Lee en music hall. Zijn idolen waren Little Richard, Buddy Holly en The EverlyBrothers, voor wie hij in de jaren '80 een prachtig nummer schreef: "On The Wings Of A Nightingale". Hij was het trouwens die ervoor zorgde dat de twee broers de strijdbijl begroeven. Zij hadden elkaar in jaren niet meer gesproken !
DJ Mico vertelt...
George Harrison, de jongste van de vier, was een fervent aanhanger van country music (Carl Perkins) en Oosterse muziek, vooral Indiase. Hij leerde trouwens in enkele weken tijd de sitar bespelen hierbij geholpen door grootmeester Ravi Shankar. George hield ook van cartoons zoals Batman. Luister maar eens naar "Taxman". Bij "My Sweet Lord" had hij minder geluk. Wegens een proces voor plagiaat verloor hij alle rechten op zijn grootste hit aan de nabestaanden van The Chiffons die meenden dat zijn nummer plagiaat was van "He's So Fine". Onterecht volgens mij !
Ringo Starr hield ook van country music (Buck Owens) en Amerikaanse standards uit de jaren dertig. Hij was trouwens de oudste van The Beatles. Hij was ook verzot op Monty PythonÂ’s Flying Circus en hun aparte humor.
Komt daarbij nog dat alle vier fan waren van Elvis Presley en de humor van Peter Sellers.
Deze mengelmoes van invloeden gaf een speciale mix waardoor zij niet te evenaren waren.
Alle onderstaande liedjes werden ooit door The Beatles gecoverd of inspireerden Lennon/McCartney tot het schrijven van songs. Hoe wisten zij van het bestaan van die muziek af ? Simpelweg omdat Liverpool en Hamburg havensteden zijn en de zeelui die daar aanmeerden brachten platen mee vanuit de V.S.A. !
Arthur Alexander: "Anna (Go To Him)".
The Cookies: "Chains".
The Shirelles: "Boys, Baby It's You".
Lenny Welch: "A Taste Of Honey".
The Isley Brothers: "Twist And Shout", "Shout".
Peggy Lee: "Till There Was You".
The Marvelettes: "Please Mr. Postman".
Chuck Berry: "Roll Over Beethoven", "Rock and Roll Music", "Too Much Monkey Business".
Smokey Robinson (& The Miracles): "You've Really Got A Hold On Me".
The Donays: "Devil In His Heart".
Barrett Strong: "Money (That's What I Want)".
Vier jonge Beatles met hun idool Little Richard: "Long Tall Sally", "(Medley) Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey!", "Ooh My Soul".
Larry Williams: "Slow Down", "Dizzy Miss Lizzy", "Bad Boy".
Carl Perkins: "Matchbox", "Honey Don't", "Everybody's Trying To Be My Baby", "Glad All Over".
Dr. Feelgood & The Interns: "Mr. Moonlight".
Buddy Holly: "That'll Be The Day", "Words Of Love", "Crying, Waiting, Hoping".
Buck Owens: "Act Naturally". Hij zou vele jaren later nog een duet opnemen met Ringo Starr, dankzij wie zijn nummer wereldbekend werd.
The Top Notes: "Twist & Shout". Kijk ook eens naar deze link: http://www.youtube.com/watch?v=LsDpc-8iR8g Iedereen denkt bij dit nummer meteen aan The Isley Brothers of The Beatles maar dit is het origineel ! Merkwaardig hoe John met zijn typische stem zich dit nummer toeëigende.
Hieronder het origineel singletje van The Top Notes bij Atlantic.
The Coasters: "Young Blood".
The Crickets (featuring Buddy Holly): "Don't Ever Change".
Ray Charles: "I've Got A Woman".
Roy Orbison: "Dream Baby (How Long Must I Dream)". Roy toerde met The Beatles doorheen Groot-Brittannië in 1963 als The Big-O en oogste meer succes dan de toen nog relatief onbekende jongens uit Liverpool ! In de jaren '80 zou hij in de supergroep The Traveling Wilburys stappen samen met zijn maat George Harrison.
Roy Hamilton: "I'm Gonna Sit Right Down & Cry (Over You)".
Arthur Crudup: "That's All Right". Dit is de orginele versie van een nummer dat Elvis wereldbekend maakte.
Elvis hier met zijn toenmalig lief: Ann-Margret ("I Just Don't Understand").
The Everly Brothers: "So How Come (No One Loves Me)".
Little Eva: "Keep Your Hands Off My Baby".
The Fab Four met Chris Montez (links) en Tommy Roe op hun eerste tournee doorheen Groot-Brittannië (9 maart 1963). Tommy Roe: "Sheila". Chris Montez: "Let's Dance".
Chan Romero: "Hippy Hippy Shake". Het origineel uiteraard. De cover is van The Swinging Blue Jeans.
The Beatles in 1962 (de periode van hun eerste officiële single "Love Me Do"), vier netjes afgeborstelde jongens. Een boysband "avant la lettre" versus de meidengroepen uit de V.S.A. zoals The Chiffons, The Marvelettes, The Cookies, The Shirelles en The Donays.
In de beginjaren brachten The Beatles covers uit van hun idolen. Een ware menselijke jukebox op de scene !
John Lennon met zijn idool Groucho Marx. Let op de treffende gelijkenis !
Ringo Starr met Peter Sellers in de film "The Magic Christian" uit 1969. De soundtrack was van de groep Badfinger die net door Apple was uitverkoren boven onze eigen Antwerpse Pebbles !
Ringo Starr met Raquel Welch uit dezelfde film. Kijk eens naar deze link met een scène uit de film met een piepjonge John Cleese ! http://www.youtube.com/watch?v=c54d2wHk4Oo
Met dank aan de samensteller(s) van deze formidable CD die in geen enkele collectie van een Beatlefan mag ontbreken. Ook zeer de moeite waard is de CD "Pre fab! The Rock & Roll and R'n'B that inspired Lennon & McCartney".
Yasmine heb ik leren kennen in 1989 toen zij meedeed aan de Soundmixshow (met "Don't Cry For Me Argentina" in de versie van Julie Covington) en toen zij nog geen Nederlands sprak maar een Vlaams streektaaltje met een zware Antwerpse tongval. Yasmine won de Soundmixshow niet maar viel wel op en sindsdien is het alleen maar bergop gegaan.
Haar eerste niemendalletjes waren dance-nummers waar zij zichzelf voor schaamde, maar haar tweede periode ("Ken je dat gevoel", "Alle meisjes aan de macht", "Porselein", "Kikkerkoel", "Da's een goeie vraag", enz.) was veel boeiender en die nummers mogen er zeker zijn !
Ik heb haar in haar vierde periode nog gezien begin februari 2009 in de Ancienne Belgique waar zij in opdracht van het Davidsfonds liedjes en gedichten ten gehore bracht. Misschien ligt het aan de slechte akoestiek van de AB maar dat optreden vond ik minder geslaagd. De volumeknoppen stonden volgens mij ook veel te veel open.
Yasmine met Willy Sommers toen ze gedurende een jaar "Tien om te Zien" mocht presenteren om Bea Van der Maat te vervangen.
Yasmine zong niet alleen, ze speelde ook voortreffelijk gitaar.
Dit was niet de "Famous Blue Raincoat" van Leonard Cohen !
Yasmine met haar boezemvriendin Martine Prenen, een ex-collega bij de VRT.
Yasmine was intussen een echte vrouw geworden...
Yasmine met de schalkse glimlach die wij van haar gewoon waren.
Deze foto zal altijd op mijn netvlies gebrand blijven want zo heb ik ze voor het laatst gezien in de Ancienne Belgique tijdens haar optreden, in opdracht van het Davidsfonds. De tournee heette "Yasmine houdt woord" en het optreden dateert van 1 februari 2009.
Live acts Part 12 - Bal national 21 juli 2009 - Vossenplein te Brussel
Na een lange werkdag besloten we, mijn vrouw, mijn zoon en ik, toch eens naar het Vossenplein in de Brusselse Marollen te gaan. Mijn zoon kwam net terug van een trip naar Londen (dus precies 40 jaar na zijn vader; zou dat toeval zijn ?).
De affiche klonk veelbelovend en het weer was zwoel. Hadden de Marollen (van Spaanse afkomst) of de zuiderse wind die uit Spanje kwam daar iets mee te maken ?
Ik was speciaal gekomen om Lange Jojo, de Brusselaar bij uitstek naast Toontje de Plekker, te zien. Eigenlijk was het geen live optreden maar playback. Jammer, maar ik kan begrijpen dat een prille zeventiger niet meer zingt als vijfendertig jaar geleden. Toch kregen we geen Lange Jojo te horen maar zijn alter ego "Le Grand Jojo". Het waren enkel de Franstalige versies van zijn hits die we te horen kregen en niet die sappige Brussels-Vlaamse meebrullers en meestampers. Toch was hij het die ambiance kon maken en de zowat 10.000 toeschouwers kon doen meezingen. De beste acts waren zijn Spaans getinte nummers (E viva Mexico, Valencia) en Angelina (Italiaans: Oh mama, zuma zuma, 't es on aa...). Ik had hem graag de "Chinuuzen Tango" horen zingen !
Vervolgens kwam DJ Sus Florent een potpourri draaien van Belgische klassiekers: "J'aime la vie" (Sandra Kim), "Ik wil je" (De Kreuners), "Onzen bok is dood" (Mama's Jasje !), "Ca plane pour moi" (Plastic Bertrand), "Born to be alive" (Patrick Hernandez), "Les Filles du bord de mer" (Arno), "Zeil je voor het eerst" (Bart Kaëll), enz.... Ook "Ik hou van u/Je t'aime tu sais" in de versie van Stijn Meuris (Noordkaap) en Marie Daulne (Zap Mama) werd door iedereen uit volle borst meegezongen en is eigenlijk een tweetalig Brussels volkslied geworden !
Tenslotte kwam Günther Neefs (een Maneblusser nota bene; zou dat iets te maken hebben met de maanlanding 40 jaar geleden ?) zijn hits brengen in het Nederlands ! Dat vond ik zeer moedig van de Mechelaar. Na een zestal nummers schakelde hij over naar zijn soulrepertoire in het Engels. Het moet gezegd: het publiek lustte er pap van.
Toch was de sfeer enigszins verslapt en na een geslaagde parodie op de maanlanding (op de tonen van "Also sprach Zarathustra" werd de Belgische driekleur op het podium geplant), kon de DJ van dienst weer ambiance onder het publiek brengen, met succes. De massa begon moeiteloos te dansen op de tonen van "Can You Feel It" van The Jacksons en andere discotheek-krakers.
Omstreeks middernacht moesten mijn vrouw en ik huiswaarts keren met de laatste metro.
Mijn zoon heeft mij 's anderendaags verteld dat de "Magical Flying Thunderbirds" met Miguel Wiels ook zeer de moeite waren.
De zoon van Louis Neefs getuigde van veel moed om in het Nederlands te komen zingen in het hartje van Brussel !
Ook zijn Engelstalig soulrepertoire mocht er zijn. We kregen schitterende versies te horen van "I Heard It Through The Grapevine", "Upside Down" en "Ain't No Mountain High Enough".
Een mijlpaal in de (muziek)geschiedenis : 20 & 21 juli 1969
Een mijlpaal in de (muziek)geschiedenis : 20 & 21 juli 1969
Op 20 juli 1969 won Eddy Merckx voor het eerst in 30 jaar als Belg de Ronde van Frankrijk. Op dat ogenblik woonde ik bij een Engels gezin, Mr. & Mrs. Farthing in Londen (Winchmore Hill), gedurende de hele maand juli. Ik studeerde er aan de London University for Foreigners om mijn Engels bij te schaven. Ik had ook de enorme kans om het Free Hyde Park Concert van The Rolling Stones bij te wonen in het begin van de maand, een paar dagen na de tragische dood van Brian Jones (zie een vorig artikel).
Op 20 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens een voet op de maan (dit was omstreeks 22 uur, Amerikaanse tijd), inmiddels was het al na middernacht in West-Europa en dus 21 juli ! Die maanlanding heb ik dus meegevolgd op televisie. David Bowie had een paar maanden eerder een single uitgebracht in Italië (in het Italiaans !) en dat was "Ragazzo solo, ragazza sola" (de Italiaanse versie van Space Oddity, een woordspeling op "2001: A Space Oddysey" een boek en vooral een film van Stanley Kubrick uit 1968). Die film kwam nu dank zij de echte landing op de maan terug in de belangstelling. De demoversie van Bowie was een akoestisch nummer maar door de nakende maanlanding haastte hij zich terug naar de studio om het nummer bij te werken met mellotron-geluiden (een moog synthesizer die een ruimteschip nabootste) versterkt met handgeklap en een hit was geboren: "Can you hear me, Major Tom ?"
De maan, raketten, satellieten en andere ruimtetuigen hebben altijd al in de (muzikale) belangstelling gestaan. Denk maar aan "Fly Me To The Moon (In Other Words)", "Telstar", "Early Bird Satellite", "Everyone's Gone To The Moon", "Rocket Man" en "Man On The Moon".
Toch moeten we met onze beide voeten op de grond (aarde) blijven staan. Getuige hiervan het schitterende "What A Wonderful World" van Louis Armstrong, een naamgenoot van Neil (doch geen familie).
Schitterend hoe klassieke muziek werd gebruikt voor de film "2001: A Space Odyssey". Bij het horen van "Also sprach Zarathustra" krijg ik telkens weer kippenvel ! Luister maar eens naar http://www.youtube.com/watch?v=SLuW-GBaJ8k
Na "Also sprach Zarathustra" ging het naadloos over tot "An der schönen blauen Donau" van Johann Strauss II. Onlosmakelijk verbonden met de film van Stanley Kubrick. Klik maar eens op http://www.youtube.com/watch?v=XJgxSw199QU
30 jaar na Sylveer Maes won weer een Belg de Tour de France. Voorwaar een huzarenstuk ! Eddy Merckx in de gele trui. Het hele land ging uit de bol ! Meer info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Eddy_Merckx
De kannibaal in zijn bergbeklimming. Niemand kon hem volgen !!! Vele jaren later zou een Amerikaan, Lance Armstrong (geen familie van Neil, noch van Louis), het ook zeer goed doen in de Ronde van Frankrijk. Kijk eens op http://en.wikipedia.org/wiki/1969_Tour_de_France
Een Engelse krant op 9 augustus blokletterde dat het voor Eddy Merckx allemaal so eenvoudig was. Het was allerminst simpel : Eddy won de Tour, de gele trui uiteraard, maar ook de groene en de bolletjestrui. Een prestatie die niemand hem sindsdien heeft nagedaan ! In totaal won hij 5-maal de Tour de France.
"Fly Me To The Moon (In Other Words)" is een lied uit 1954 en Johnny Mathis coverde het in 1956. Luister hier naar zijn versie http://www.youtube.com/watch?v=I9qrpUiZCwY
Ook Frank Sinatra had "Fly Me To The Moon (In Other Words)" op zijn repertoire staan. Op bijgaande link lees je meer over de geschiedenis van het lied: http://en.wikipedia.org/wiki/Fly_Me_to_the_Moon
In het begin van de jaren zestig waren we allemaal in de ban van raketten en satellieten. Getuige daarvan "Telstar" van The Tornados. Het was de mode van de gitaargroepen met instrumentale nummers. Deze ode aan een satelliet was wel bijzonder origineel:http://www.youtube.com/watch?v=u2ybCjf6ras
Onze sympathieke Waalse landgenoot had ook een wereldhit met "Early Bird Satellite", een instrumentale hit die prompt werd overgenomen door de piratenstations. Als je luistert naar het nummer weet je meteen waarom: http://www.youtube.com/watch?v=m_E37hnXicI&feature=related
David Bowie haastte zich naar de studio om zijn demoversie van Space Oddity (een woordspeling op odyssey) te voorzien van ruimtegeluiden met een moog synthesizer. Goed gezien van David ! http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Oddity
Voor de sceptici: de voetafdruk van Neil Armstrong op de maan.
Neil Armstrong plant de Amerikaanse vlag op de maan en laat berichten achter van 72 staatshoofden, die moeten getuigen van onze vredelievende bedoelingen in de ruimte.
SI TU DOIS PARTIR, VA-T-EN(IF YOU GOTTA GO, GO NOW) {BOB DYLAN}
FAIRPORT CONVENTION
1969
972
THE DAY BEFORE YOU CAME
ABBA
1982
971
SHE DRIVES ME CRAZY
FINE YOUNG CANNIBALS
1989
970
SHE CAME IN THROUGH THE BATHROOM WINDOW{LENNON/McCARTNEY}
COCKER, JOE
1970
969
ROSANNA
TOTO
1982
968
ROCK THE CASBAH
CLASH
1982
967
YER BLUES{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1968
966
RING OF FIRE
BURDON, ERIC & THE ANIMALS
1969
965
RIDER IN THE RAIN
NEWMAN, RANDY + THE EAGLES
1977
964
LIVING FOR THE CITY
WONDER, STEVIE
1973
963
RAPTURE
BLONDIE
1981
962
PLEASE PLEASE ME{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1964
961
PARIS LATINO
BANDOLERO
1983
960
ZEVEN DAGEN LANG
BOTS
1976
959
PAPERBACK WRITER{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1966
958
ONLY LIES
GREENFIELD & COOK
1971
957
I WANT TO LIVE
APHRODITE'S CHILD
1969
956
ONE WAY WIND
CATS (THE)
1971
955
THE GUITAR MAN
BREAD
1972
954
OLD AND WISE(ft. COLIN BLUNSTONE)
PARSONS PROJECT, ALAN
1982
953
MMM MMM MMM MMM
CRASH TEST DUMMIES
1994
952
NUT ROCKER
B. BUMBLE & THE STINGERS
1962
951
NOG 20 MINUTEN GEDULD
TURA, WILL
1968
The BC-52's zijn eigenlijk The B-52's die voor de gelegenheid van hun single "(Meet The) Flintstones" uit de soundtrack van de speelfilm "The Flintstones" zich omdoopten tot BC (Before Christ)-52's. Het is een compleet geschifte groep uit Georgia. Luister maar eens naar hun "Love Shack" ! Kijk ook eens naar:http://nl.wikipedia.org/wiki/The_B-52's
De affiche van de lange speelfilm "The Flintstones".
De single en de film waren natuurlijk gebaseerd op mijn favoriete cartoon uit de jaren zestig: "The Flintstones" ... Jabbedabbedoe !!!!!!!!!!!!!
Goede wijn behoeft geen krans. Will Tura is natuurlijk al een halve eeuw de Keizer van het Vlaamse Lied. Zowel zijn covers van countrysongs (zoals "Nog 20 minuten geduld" van Shel Silverstein en "El Bandido" van Cy Coben) als zijn typisch Vlaamse liedjes getuigen van grote klasse. Voorwaar een monument ! Klik ook eens op deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Will_Tura
Prince is nog zo een buitenbeentje in de wereld van muziek. Enkel toen hij zich herdoopte tot TAFKAP (The Artist Formerly Known As Prince) bleef het succes uit. Strubbelingen met zijn platenfirma waren daarvan de oorzaak. Wij wachten met ongeduld tot Prince weer eens een knappe dansbare plaat uitbrengt. Meer info over "His Purple Highness" op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prince
YOU HAVEN'T DONE NOTHING(+ JACKSON 5, backing vocals!)
WONDER, STEVIE
1974
897
LIKE A PRAYER
MADONNA
1989
896
I'M TIRED
SAVOY BROWN
1969
895
JESAMINE
CASUALS (THE)
1968
894
MASTERBLASTER (JAMMIN')
WONDER, STEVIE
1980
893
JE LIEGT
TURA, WILL
1965
892
WHEN I WAS YOUNG
BURDON, ERIC & THE ANIMALS
1967
891
MIDNIGHT CONFESSIONS
GRASS ROOTS
1968
890
MICHEL
ANOUK
2000
889
FORGET THE COLD SWEAT
ARNO
1986
888
DROMEN ZIJN BEDROG
BORSATO, MARCO
1994
887
DESORMAIS
AZNAVOUR, CHARLES
1969
886
IN ZAIRE
WAKELIN, JOHNNY
1976
885
IT MUST BE HIM (SEUL SUR SON ETOILE){GILBERT BECAUD}
CARR, VIKKI
1967
884
MOVIESTAR(+ FRIDA, backing vocals!)
HARPO
1975
883
IT'S RAINING MEN
WEATHER GIRLS
1983
882
JE HUILT, MEISJELIEF
TURA, WILL
1965
881
I WILL RETURN
SPRINGWATER
1971
880
WELTERUSTEN MIJNHEER DE PRESIDENT
DE GROOT, BOUDEWIJN
1966
879
MEXICO I CAN'T SAY GOODBYE
BOLLAND & BOLLAND
1974
878
DON'T KILL IT CAROL
MANFRED MANN'S EARTHBAND
1979
877
Hè Hè
DEWILDE, JAN
1990
876
IF YOU LEAVE ME NOW
CHICAGO
1976
875
THE RACE
YELLO
1988
874
WORDY RAPPINGHOOD
TOM TOM CLUB
1981
873
IK MIS JE ZO
TURA, WILL
1984
872
HAPPY BIRTHDAY
WONDER, STEVIE
1980
871
IN MY LIFE{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1965
870
I STAND ACCUSED
HAYES, ISAAC
1972
869
I SHOULD HAVE KNOWN BETTER{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1964
868
I LIKE CHOPIN
GAZEBO
1983
867
I FEEL FINE{LENNON/McCARTNEY}
BEATLES (THE)
1964
866
I CAN HEAR THE GRASS GROW
MOVE (THE)
1967
865
HOW DO YOU DO IT
GERRY & THE PACEMAKERS
1963
864
HE KOM AAN
VAN TOREN, DIMITRI
1973
863
HEIMWEE NAAR HUIS
TURA, WILL
1967
862
MONEY MONEY MONEY
ABBA
1976
861
ARME JOE
NOORDKAAP
1990
860
WHAT'S YOUR NAME ?
ZINNO
1985
859
HE'S GONNA STEP ON YOU AGAIN
KONGOS, JOHN
1971
858
KIDS IN AMERICA
WILDE, KIM
1981
857
HEY JOE
DEVILLE, WILLY
1992
856
WILL YOU BE THERE?
JACKSON, MICHAEL
1991
855
HOLD THE LINE
TOTO
1979
854
SLOW HAND
POINTER SISTERS
1981
853
HOUSE OF THE RISING SUN
FRIJID PINK
1970
852
MARIE JOLIE
APHRODITE'S CHILD
1969
851
HOW DO YOU DO
MOUTH & MACNEAL
1971
In 1962 brak de 12-jarige Stevie Wonder door als Little Stevie Wonder, het neefje van de eveneens blinde Ray Charles. Zijn eerste plaatje werd een monsterhit en heette "Fingertips". Het duurde ongeveer 12 minuten lang, met een lange mondharmonica-solo, zodat het door de platenmaatschappij prompt in twee stukken werd geknipt: "Fingertips Part 1" kwam op de A-kant en "Fingertips Part 2" kwam op de B-kant terecht van het singletje. Gelukkig zijn deze toestanden nu niet meer toegelaten. In de loop der jaren ontwikkelde Stevie zich tot een ware soullegende ! Zie de link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stevie_Wonder
Little Stevie Wonder ten tijde van "Fingertips Part 1 + 2"
Little Stevie Wonder in zijn puberteitsjaren.
Stevie Wonder in zijn latere jaren: een waar muzikaal genie ! It's not a wonder ... it's a miracle !