Ik heb twee cd's in mijn collectie met exact dezelfde titel: “Legendary Popsongs Vol. 4”. Een van Arcade en een van SPH Records. Maar de vlag dekt de lading niet helemaal. Natuurlijk staan er knappe songs op, anders had ik ze niet gekocht. Maar het is net zoals bij radioprogramma's. Steeds dezelfde nummers die weerkeren en gisteren, bij het slapengaan, dacht ik eraan zelf een lijst op te stellen van de meest legendarische popsongs, volgens mijn humeur van de dag. Want mogelijk ziet die lijst er volgend jaar er weer helemaal anders uit...
Heb jij ook de beste herinneringen aan legendarische popsongs? Laat het mij dan weten!
Hieronder staan de mijne alfabetisch gerangschikt volgens de titel van de song.
01. A Day In The Life 02. A Hard Rain's A-Gonna Fall 03. A Whiter Shade Of Pale 04. All Along The Watchtower 05. Angel Of The Morning 06. Black Magic Woman 07. Bohemian Rhapsody 08. Careful With That Axe, Eugene 09. Child In Time 10. Fire 11. Gloria 12. Good Vibrations 13. Handbags And Gladrags 14. Heartbreak Hotel 15. Helter Skelter 16. Hey Joe 17. Hotel California 18. Hound Dog 19. I Am The Walrus 20. I Heard It Through The Grapevine 21. I Put A Spell On You 22. In-A-Gadda-Da-Vida 23. Johnny B. Goode 24. Layla 25. Like A Rolling Stone 26. MacArthur Park 27. Mama Told Me (Not To Come) 28. Memo From Turner 29. Morning Dew 30. River Deep, Mountain High 31. Roll Over Beethoven 32. She's Not There 33. Shout 34. Smoke On The Water 35. Space Oddity 36. Stairway To Heaven 37. Strawberry Fields Forever 38. Summertime 39. Sympathy For The Devil 40. The First Cut Is The Deepest 41. The House Of The Rising Sun 42. The Sound Of Silence 43. The Times They Are A-Changin' 44. Time Of The Season 45. Twist And Shout 46. What'd I Say 47. Whole Lotta Love 48. Wild Thing 49. With A Little Help From My Friends 50. You Can't Always Get What You Want
“MacArthur Park” is zo'n legendarisch nummer dat ik er de Wikipedialink maar bijvoeg. Noteer alvast dat het Jimmy Webb-lied volledig tot zijn recht komt bij de uitvoering van Richard Harris (1968) en dat ik de discoversie van Donna Summer niet kan appreciëren. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/MacArthur_Park_(song) Luister naar: http://www.youtube.com/watch?v=GHS8hj4TdT8 (Richard Harris)
“Mama Told Me (Not To Come)” is een meesterwerkje van Randy Newman uit 1966 dat ik leerde kennen in de versie van Three Dog Night. Een hallucinant verhaal over een party waar drugs in drankjes worden gesmokkeld met de nodige desastreuze gevolgen vandien. Newman schonk de song aan Eric Burdon die hem opnam in 1967 voor zijn solo album “Eric Is Here”. Toch is de song ook te vinden op een album van The Animals (met Burdon). Deze laatste herinnert zich niet meer of het een solo opname was of zijn makkers hem backten op de plaat. Feit is dat enkele maanden later Burdon een nieuwe groep oprichtte, m.n. Eric Burdon & The Animals. http://www.youtube.com/watch?v=rKaQzQAlNn4 (Three Dog Night – 1970) http://www.youtube.com/watch?v=tH47sJIFK0U (Eric Burdon – 1967) http://www.youtube.com/watch?v=HIjkfSnwl00 (Randy Newman – 1971 versie) Op de auteursversie uit 1970 speelt Ry Cooder slidegitaar.
“Memo From Turner” is een soloplaat van Mick Jagger met Ry Cooder op slidegitaar. Het thema werd gebruikt voor de film “Performance” uit 1968 die pas in 1970 werd uitgebracht. Het was de bedoeling dat The Rolling Stones voor de soundtrack zouden zorgen maar de verhouding tussen Jagger en Richards bekoelde toen Mick de liefdesscènes met Anita Pallenberg (het toenmalige liefje van Keith) al te letterlijk nam. Hetzelfde gebeurde ongeveer bij de opnames van de film “Ned Kelly” uit 1970 waarin Jagger de hoofdrol speelde. Er waren hevige protesten in Australië omdat Jagger de hoofdrol had en men liep vertraging op omdat Marianne Faithfull, het toenmalige liefje van Mick, een zelfmoordpoging had ondernomen vanwege de afgesprongen relatie. Zij werd door een onbekende Australische actrice vervangen. Tenslotte werd er op Jagger geschoten, niet met losse flodders maar met echte kogels. Hij overleefde de aanslag of het ongeluk. http://www.youtube.com/watch?v=tAPgDs30eq8&feature=related (Mick Jagger – 1970) Op de LP “Metamorphosis” van The Rolling Stones (1975) staat een andere versie. Op die van Jagger speelt alweer Ry Cooder slidegitaar.
“River Deep, Mountain High” is zogezegd een single van Ike & Tina Turner maar niets is minder waar. Toen de plaat werd opgenomen stuurde Phil Spector Ike Turner naar huis. Het is dus alleen Tina met het orkest die op de plaat te horen zijn. Toch staat Ike op elke plaat gecrediteerd. Die eerste versie uit 1966 was alleen een hit in Groot-Brittannië en flopte jammerlijk in de Verenigde Staten. In 1969 werd de plaat opnieuw uitgebracht met meer succes over de hele wereld. In de Jaren '70 verscheen nog een discoversie die we zo vlug mogelijk moeten vergeten. http://www.youtube.com/watch?v=uzI5Ghrtmx4 (The Wall Of Sound met Phil Spector) http://www.youtube.com/watch?v=VN_Aq2W2Yi0&ob=av2e (niet zo'n goede versie)
“Roll Over Beethoven” werd door Chuck Berry uit zijn mouw geschud omdat zijn oudere zus piano speelde en veel klassieke muziek door het huis liet klinken. Berry had er genoeg van en zei dus letterlijk “Opzij Beethoven en vertel Tsjaikovski het nieuws”... Mede door de cover van The Beatles verwierf het nummer een dergelijke cultstatus. http://www.youtube.com/watch?v=32C703sNwyw (Chuck Berry - 1956) http://www.youtube.com/watch?v=e4-16zxVMw0&feature=related (The Beatles – 1963) http://www.youtube.com/watch?v=CxXl4oS9wss (Electric Light Orchestra met de Vijfde van Beethoven als intro - 1973)
“She's Not There” uit 1964 was de eerste hit voor The Zombies, de Britse band met o.a. Rod Argent en Colin Blunstone. Argent speelde op een elektrische piano, wat voor die tijd heel ongewoon was. Toch kies ik voor de versie die in 1969 uitkwam op naam van Neil McArthur, een schuilnaam voor Colin Blunstone. Door het uitblijven van succes en het floppen van hun LP “Odessey And Oracle” uit 1967 was de groep ondertussen gesplit. Let op de foutieve schrijfwijze van “odyssey”. Toch werd in die zomer van 1969 “Time Of The Season” een grote hit in de USA. In 1977 kwam er nog een knappe versie uit van “She's Not There” door Santana. http://www.youtube.com/watch?v=Vqa69i2pkBw (Neil McArthur – 1969) http://www.youtube.com/watch?v=jMKkCBOM7_4 (The Zombies – 1964) http://www.youtube.com/watch?v=xoz8iXjfH4Y (Santana - 1977)
“Shout” werd geschreven en opgenomen door The Isley Brothers in 1959. Het aanstekelijke dansnummer was zo lang dat het in twee delen werd geknipt zoals dat toen jammer genoeg gebruikelijk was. Part 1 op de a-kant en Part 2 op de b-kant. In 1964 namen Lulu & The Luvvers ook een machtige versie op. In 1996 verscheen zelfs een cover van The Beatles op de Anthology cd-reeks. http://www.youtube.com/watch?v=4Bt0Yw__46M (The Isley Brothers - Part 1 & 2) http://www.youtube.com/watch?v=C-Seq990SCU (Lulu & The Luvvers - 1964)
“Smoke On The Water” is een song waarvan bijna iedereen de riff kan naspelen of tenminste neuriën. Tijdens een concert in het Zwitserse Montreux van Frank Zappa en zijn Mothers Of Invention schiet een enthousiaste fan een vuurpijl af waardoor het concertgebouw afbrandt. Ineens hangt er boven het meer van Genève een dikke wolk. De ene zijn dood is de andere zijn brood. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Smoke_on_the_Water. Luister naar: http://www.youtube.com/watch?v=9f7LwuVF8Oo&feature=related (Deep Purple - 1972)
“Space Oddity”: ditmaal schreef David Bowie geen fout maar de titel verwees naar “Space Odyssey” en “oddity”, het Engels woord voor rariteit, zeldzaamheid of bizar feit. In 1969 nam Bowie een akoestische versie op die hij niet zo best vond. Toen hij hoorde dat de Amerikanen op de maan zouden landen haastte hij zich terug in de studio, voegde hij er gitaren en een moog synthesizer bij met wat handgeklap en klaar was kees. Op 11 juli 1969, een tiental dagen vóór de echte maanlanding, lag de single in de rekken. De BBC gebruikte de song tijdens die landing en een legendarisch nummer was geboren. Bowie bracht zelfs een Italiaanse versie uit! In 1975 werd het nummer opnieuw een hit. http://www.youtube.com/watch?v=cYMCLz5PQVw&ob=av2n (Engelse versie) http://www.youtube.com/watch?v=q_sPFjgEkto (Italiaanse versie)
“Strawberry Fields Forever”. Toen John Lennon in Spanje vertoefde voor de opnames van de film “How I Won The War” van Dick Lester begon hij aan de song te schrijven. Het was november 1966, een hectische periode voor de Fab Four die net hun laatste concert hadden gegeven in San Francisco. Lennon had tegen de journalisten gezegd dat The Beatles populairder waren dan Jezus en de jongens uit Liverpool waren bedreigd geworden in de Filippijnen omdat ze geweigerd hadden op te treden voor Imelda Marcos. Er werden dan ook massaal platen van The Beatles openlijk verbrand. Met zijn song keerde Lennon terug naar zijn jeugd zoals Paul McCartney dat deed met “Penny Lane”. De twee songs werden zij aan zij op een single geplakt en vlug-vlug uitgebracht omdat Brian Epstein ongeduldig werd en eiste dat er een single moest uitkomen. George Martin had die twee songs liever op de LP “Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” willen zetten. De single met de dubbele A-kant zou de eerste worden die in Groot-Brittannië niet op de hoogste plaats van de hitparade zou komen. Hij werd daarvan afgehouden door “Release Me” van Engelbert Humperdinck. De tweede single die hetzelfde lot zou ondergaan was “Let It Be” (1970). Toen was het Lee Marvin die wekenlang op nr. 1 stond met “Wandrin' Star”. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Strawberry_Fields_Forever. Luister naar: http://www.youtube.com/watch?v=yYHrjg5rJyQ (The Beatles - 1967)
“The First Cut Is The Deepest” werd gecomponeerd door Cat Stevens in 1967. De original is voor P.P. Arnold, een voormalige Ikette (achtergrondzangeres voor Ike & Tina Turner) die van Amerika was komen overwaaien naar Groot-Brittannië. Enkele maanden later bracht Stevens de auteursversie op de markt, die dan technisch gezien een cover is. De song werd later herhaalde malen gecoverd, o.a. door Rod Stewart. http://www.youtube.com/watch?v=zra0pjwlgEA (P.P. Arnold) http://www.youtube.com/watch?v=aBccr-aLu4I (Cat Stevens)
“The House Of The Rising Sun” is eigenlijk een traditional. Iedereen denkt automatisch aan The Animals maar ook Texas Alexander, Woody Guthrie, Lead Belly, Joan Baez, Nina Simone en Bob Dylan brachten hun versie. De mooiste versie van allemaal is voor mij nog altijd die van The Animals (1964). Ook Bob Dylan had er bewondering voor. Vooral het orgelspel van Alan Price boeide hem zodanig dat hij een tijd later aan Al Kooper vroeg om te spelen op het album “Highway 61 Revisited”. Deze wending in zijn carrière legde hem geen windeieren... Ook de versies van Frijid Pink uit 1970 en die van Geordie uit 1974 zijn magistraal te noemen. The Animals: http://www.youtube.com/watch?v=mmdPQp6Jcdk (Alan Price speelt de pannen van het dak en Eric Burdon zingt de longen uit zijn lijf!) Frijid Pink: http://www.youtube.com/watch?v=4mj8xrrcxYQ (wat een gitarenspel) Geordie: http://www.youtube.com/watch?v=rPab0qMd-V4 (diepe brommende stemmen)
“The Sounds Of Silence” van Simon & Garfunkel spreekt altijd tot mijn verbeelding. Een eerste mix werd opgenomen in maart 1964 en uitgebracht zonder succes. Het duo ging uit elkaar en Paul Simon reisde naar Engeland. Ondertussen werd een tweede mix opgenomen met elektrische gitaren in juni 1965. In januari 1966 bereikte het herwerkte nummer de eerste plaats in de Amerikaanse hitlijsten. Paul Simon haastte zich terug naar Amerika en zocht zijn makker Art Garfunkel terug op. Vanaf 1967 en vooral door de film “The Graduate” bereikte de song ook de West-Europese hitlijsten. Af en toe wordt de song gespeld als “The Sound Of Silence”. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Sound_of_Silence. Luister naar: http://www.youtube.com/watch?v=eZGWQauQOAQ&feature=results_main&playnext=1&list=PL62CA9AA457EA2340 (Simon & Garfunkel – akoestische versie) http://www.youtube.com/watch?v=6YSh1-XuUKE (Simon & Garfunkel – elektrische versie)
“The Times They Are A-Changin'” komt van de hand van Bob Dylan. Een schoolvoorbeeld van een protestsong. Het nummer kwam op zijn LP met dezelfde titel (oktober 1964) en in 1965 op single. De aanhef is gebaseerd op oude Ierse en Schotse ballades. De covers zijn legio. Kijk maar op http://en.wikipedia.org/wiki/The_Times_They_Are_a-Changin'_(song). Luister vooral naar: http://www.youtube.com/watch?v=1oU7M4OeSRM (Peter, Paul & Mary – live 1966) Platenfirma SONY verwijdert alle videoclips van Bob Dylan, vandaar deze cover.
“Time Of The Season” van The Zombies stond op hun LP “Odessey And Miracle” uit 1967, doch de plaat ging onopgemerkt voorbij. De groep viel uit elkaar en Colin Blunstone en Rod Argent gingen elk hun weg. Tot de single plots twee jaar later een dikke hit werd in de Verenigde Staten. De groep was toen al lang gesplit. Colin Blunstone had succes als Neil McArthur en Rod Argent had de groep Argent uit de grond gestampt. http://www.youtube.com/watch?v=oc7b62El_fk (The Zombies - 1967)
“Twist And Shout” is een song geschreven door Phil Medley & Bert Russell. In tegenstelling tot wat de meesten denken zijn het niet The Isley Brothers (1962) die het lied oorspronkelijk uitbrachten maar wel een obscure groep genaamd The Top Notes als “Shake It Up, Baby”. Toch zijn het The Beatles die met de pluimen gingen lopen. John Lennon zet hier een prestatie neer die niemand hem ooit nadeed. Die versie uit 1963 is fenomenaal want Lennon was toen verkouden. George Martin wist dit en hield deze song over tot op het laatst, want ze hadden nog welgeteld een kwartier vóór sluitingstijd om de song op te nemen. Ook de liveversie tijdens The Royal Variety Show in november 1963 is memorabel (John zei tijdens de intro dat de gewone mensen in hun handen moesten klappen en de rest van de aanwezigen moesten maar met hun juwelen rammelen). http://www.youtube.com/watch?v=XpzggAVxLME (Studioversie uit 1963) http://www.youtube.com/watch?v=rvBCmY7wAAU (The Royal Variety Show – 1963) http://www.youtube.com/watch?v=LsDpc-8iR8g (The Top Notes – 1961 – produced by Phil Spector) http://www.youtube.com/watch?v=NhN-GhH5oxU (The Isley Brothers - 1962)
“What'd I Say” is weer zo'n lied dat in twee stukken werd geknipt (Part 1 & 2) omdat 6:30 voor die tijd te lang was. In december 1958 improviseerde Ray Charles tijdens een van zijn optredens deze mix van soul, blues en rock & roll. In juli 1959 kwam de single uit en Jerry Wexler van Atlantic Records verzorgde de muzikale productie. Het blad Rolling Stone plaatste deze song op nummer 10 van de 500 beste songs aller tijden! http://www.youtube.com/watch?v=xTIP_FOdq24 (de volledige versie)
“Whole Lotta Love” is gebaseerd op een song van Willie Dixon genaamd “You Need Love”. In 1966 brachten de Small Faces op hun gelijknamig album een versie uit die "You Need Loving" heette en die werd gecrediteerd als Lane, Marriott. In 1966 baseerde Led Zeppelin zich op deze versie om “Whole Lotta Love” onder hun naam uit te brengen. Een aantal jaren later worden Jimmy Page, Robert Plant, John Paul Jones en John Bonham voor de rechter gedaagd wegens plagiaat. Willie Dixon krijgt een deel van de koek en vreemd genoeg worden de Small Faces ongemoeid gelaten. De latere persingen van de Led Zeppelin song vermelden Dixon als co-auteur. Ook op de versie van CCS staat nog altijd Page/Plant/Jones/Bonham zonder Dixon. Begrijpe wie begrijpe kan... Zelfs Tina Turner bracht een versie uit in 1974 op haar album “The Acid Queen”. http://www.youtube.com/watch?v=pM8_HuQ0b34 (Muddy Waters - 1963) http://www.youtube.com/watch?v=3_pYjcoXG5c (Small Faces – 1966) http://www.youtube.com/watch?v=Mln0RciE2o0 (Led Zeppelin – 1969) http://www.youtube.com/watch?v=WNxPY0h7JLU (CCS – 1970 – gedurende jaren het thema van Top Of The Pops op de BBC TV)
“With A Little Help From My Friends” werd door Lennon/McCartney geschreven en komt als tweede net na “Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” op de gelijknamige LP. Ik hoor hem dus het liefst als medley. Maar toch heb ik gekozen voor de vertraagde versie van Joe Cocker waar Jimmy Page gitaar op speelt. Die versie uit 1968 vind ik legendarisch en vooral de liveversie op Woodstock (1969). http://www.youtube.com/watch?v=x_OMSE8Szmo (The Beatles – Medley 1967) http://www.youtube.com/watch?v=cSxzEy-m9KY (Joe Cocker w/Jimmy Page – 1968) http://www.youtube.com/watch?v=ZBR0T3f7tUw (Joe Cocker - live on Woodstock 1969)
“You Can't Always Get What You Want” van Jagger/Richards stond op het album “Let It Bleed” uit 1969 en ook op de b-kant van de single “Sad Day”. Wie kent dit nummer nog, behalve een grote Stones fan? De opnames begonnen op 16 november 1968 en werden 's anderendaags afgerond. Jimmy Miller bespeelt de drums in plaats van Charlie Watts. Een opmerkelijke intro van het London Bach Choir. Al Kooper bespeelt de Franse hoorn bij de intro en later piano en orgel. Rocky Dijon speelt conga's en maracas en Nanette Workman is backing vocaliste maar ze staat geboekstaafd als Nanette Newman. Jagger zei dat The Rolling Stones in staat waren elke innovatie van The Beatles enkele maanden later na te spelen. Deze song werd dus het antwoord op “Hey Jude”. Zo werd “Let It Bleed” het antwoord op “Let It Be”. Een “oorgasme” van 7:33 minuten: http://www.youtube.com/watch?v=XIX0ZDqDljA.
“A Day In The Life” is het laatste nummer op de LP “Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” van The Beatles uit 1967. In feite zijn het twee songs die aan elkaar geplakt werden door Paul McCartney en John Lennon. http://www.youtube.com/watch?v=FCUeia-nEio (The Beatles)
“A Hard Rain's A-Gonna Fall” werd geschreven door Bob Dylan en op meesterlijke wijze gecoverd door Bryan Ferry in 1973. http://www.youtube.com/watch?v=rPILCkdtthM (Bryan Ferry zonder Roxy Music)
“All Along The Watchtower” werd geschreven door Bob Dylan in 1967, na zijn motorongeval een jaar voordien. Hij was aan zijn bed gekluisterd en twee van zijn kinderen werden in die periode geboren. Hij verdiepte zich in de Bijbel en zo ontstond de kalme folksong. Toch heb ik gekozen voor de versie die amper 6 maand later in de platenrekken verscheen: een woeste versie van The Jimi Hendrix Experience die verscheen op het dubbelalbum “Electric Ladyland” (1968). Dave Mason (van Traffic) speelt de 12-snarige akoestische gitaar. Jimi was een perfectionist en liet de song ettelijke keren opnieuw opnemen, tot hij tevreden was met het resultaat. En het resultaat mag er zijn. Luister maar: http://www.youtube.com/watch?v=4AuxJH2Mj30. (Jimi Hendrix Experience)
“Angel Of The Morning” werd door Chip Taylor geschreven en oorspronkelijk uitgebracht in 1967 door Evie Sands. Maar haar platenfirma ging bankroet en de single flopte bij gebrek aan ruchtbaarheid. Een jaar later werd de song gecoverd door Merrilee Rush en het werd een hit in de USA voor haar en in West-Europa ging P.P. Arnold met de prijzen lopen. http://www.youtube.com/watch?v=cbUNVm1k3nU (Merrilee Rush & The Turnabouts)http://www.youtube.com/watch?v=US94q0e20Us (P.P. Arnold) http://www.youtube.com/watch?v=drm29EmXjW0 (Evie Sands zong in 1967 de originele, maar minder bekende, versie)
“Bohemian Rhapsody” is een buitenbeentje in de popgeschiedenis. Toen Freddie Mercury zijn makkers uit Queen confronteerde met die compositie werd hij op gelach onthaald. Was dit opera of belcanto? Intussen werd muziekgeschiedenis en staat dit nummer, tot spijt van wie 't benijdt, bijna altijd op nr. 1 in de eindejaarslijsten. http://www.youtube.com/watch?v=fJ9rUzIMcZQ (de originele videoclip)
“Careful With That Axe, Eugene” is een song die meer dan 8 minuten duurt en oorspronkelijk op de LP “Ummagumma” stond. Hij werd ook als b-kant van een single van Pink Floyd uit 1968 uitgebracht. De single was “Point Me At The Sky” en hij flopte. Langzaam kabbelt het nummer verder en je waant je op wandel in een bos. Tot plots een hartverscheurende oerkreet losbarst en je doorhebt dat de boswachter of de houthakker niet voorzichtig genoeg is geweest met zijn bijl... http://www.youtube.com/watch?v=BPgAM31N5Co (Pink Floyd – “CwtA, Eugene”)
“Child In Time” is gebaseerd op de song “Bombay Calling” van de groep It's A Beautiful Day die ooit in het voorprogramma zat van Deep Purple. Bewust of onbewust plagiaat? Wie zal het zeggen. In elk geval gaat de song van Deep Purple over de oorlog in Vietnam. Wait for the ricochet... http://www.youtube.com/watch?v=PfAWReBmxEs (Deep Purple - 1969) http://www.youtube.com/watch?v=qdLluzeiWUY (It's A Beautiful Day - 1969)
“Fire”: er bestaan veel songs met dezelfde titel. Deze gaat over de epische single uit 1968 van The Crazy World Of Arthur Brown. Op het podium liep hij rond met een asbak die in vuur en vlam stond. Enkele maanden later deed George Harrison dat over tijdens de opnames van “Helter Skelter” (uit de legendarische dubbele witte LP). http://www.youtube.com/watch?v=aY1APSk0SS0 (The Crazy World Of Arthur Brown - “Fire”)
“Gloria” was de b-kant van een single uit 1964 van Them (met een piepjonge Van Morrison). De a-kant was “Baby Please Don't Go”. In de discotheken draaiden de deejays meer en meer de b-kant en vanwege succes werd de single opnieuw uitgebracht in 1967 mede dankzij de piratenzenders die het nummer grijsdraaiden. http://www.youtube.com/watch?v=WkaMVLHxzWE (Them - “Gloria”)
“Good Vibrations” van muzikaal genie Brian Wilson werd ooit gecoverd door Todd Rundgren die het bijna noot voor noot naspeelde en door Wilson zelf, bijna 50 jaar na datum. De theremin (een soort synthesizer) speelt een zeer belangrijke rol in het nummer maar ook de tempowisselingen. http://www.youtube.com/watch?v=TCeD_6Y3GQc (The Beach Boys - 1966)
“Handbags And Gladrags” werd geschreven door Mike d'Abo (de voormalige zanger van A Band Of Angels, die later Manfred Mann ging versterken en Paul Jones als frontzanger verving). Ik leerde het nummer kennen in de versie van Rod Stewart (1969) en pas later in de versie van Chris Farlowe, die minstens even goed is. In 1970 kwam de auteursversie uit. http://www.youtube.com/watch?v=rkHF-XBCrMo (Rod Stewart - 1969) http://www.youtube.com/watch?v=X3yN0JvG5co (Chris Farlowe - 1967) http://www.youtube.com/watch?v=ApIMvj3xLvM (Mike d'Abo - 1970)
“Heartbreak Hotel” werd geschreven door Mae Boren Axton (de moeder van singer-songwriter Hoyt Axton), Tommy Durden en Elvis Presley. De single werd opgenomen in januari 1956 en een paar dagen later al uitgebracht. Als je direct na dit nummer de single “Albatross” van Fleetwood Mac draait, kun je horen dat die twee songs naadloos in elkaar overvloeien... http://www.youtube.com/watch?v=PotB76gi2_4 (Elvis Presley)
“Hey Joe” is een legendarisch nummer dat hier in deze blog al eerder aan bod is gekomen. De coverversies zijn ontelbaar. Toch blijft de versie van Jimi Hendrix mijn favoriet. Oh, ja. De song werd in 1962 geschreven door ene Billy Roberts. Verder niets meer van gehoord... http://www.youtube.com/watch?v=GwTfaapR_tE (The Jimi Hendrix Experience) Als ik deze versie hoor zie ik het trio in het Zoniënwoud, niet zo ver van waar ik nu woon, toen ze voor Tienerklanken werden gefilmd. http://www.youtube.com/watch?v=sARMCTnDcbE (de auteursversie van Billy Roberts)http://www.youtube.com/watch?v=kCYngBXV0mk (The Leaves - 1966) Voor meer versies, zie mijn artikel dat ik helemaal gewijd heb aan “Hey Joe”.
“Hotel California” van de Eagles is zo'n nummer dat gaat over hemel en hel. Weken en maanden opgesloten zitten in de grootste luxe is dat een beloning of een straf? Gemengde gevoelens... http://www.youtube.com/watch?v=piW9MHpfCu4 (Eagles – 1976 album/1977 single)
“Hound Dog” kwam onlangs ter sprake bij het overlijden van Jerry Leiber, die de song samen met Mike Stoller schreef voor Willie Mae "Big Mama" Thornton in 1952. Het is pas in 1956, toen Elvis de song opnam, dat het een wereldwijd succes werd, vooral door zijn optreden in de Milton Berle Show op TV. Het schrijversduo Leiber/Stoller werd legendarisch voor zijn composities voor o.a. The Coasters, Ben E. King en The Drifters. Hun productiewerk voor Stealers Wheel werd ook zeer gewaardeerd. http://www.youtube.com/watch?v=FJsQSb9RFo0 (Elvis Presley - 1956) http://www.youtube.com/watch?v=yoHDrzw-RPg (Big Mama Thornton - 1952)
“I Am The Walrus” staat bij mij op nummer 1 in mijn tijdloze Top 3500. Het is een knotsgek nummer met backing vocals van de Mike Sammes Singers die in 1966 een wereldhit hadden met “Somewhere My Love”, het thema uit “Dr. Zhivago”. De song werd uitgebracht als b-kant (!) van “Hello Goodbye” in de herfst van 1967 en stond ook op de E.P. Magical Mystery Tour. Jaren later werd daarvan een LP uitgebracht, aangevuld met bestaande songs. De laatste woorden van Humpty Dumpty waren “Goo Goo Ga Joob”, een kreet die in 1968 werd overgenomen door Simon & Garfunkel in “Mrs. Robinson” uit de film “The Graduate”. De versie van Spooky Tooth is zeer te pruimen. http://www.youtube.com/watch?v=UNc5Q3Y8LKw (The Beatles – 1967) http://www.youtube.com/watch?v=I8-rGDl7oQQ (Spooky Tooth – 1970)
“I Heard It Through The Grapevine” is een product van Norman Whitfield en Barrett Strong. In 1966 namen The Miracles een oorspronkelijke versie op die op een veto stuitte van Berry Gordy, de baas van Tamla Motown. Smokey Robinson en zijn Miracles namen dan een tweede versie op die ook werd afgekeurd. Gladys Knight & The Pips bracht haar versie uit in september 1967 met matig succes. Vervolgens verscheen een versie van Marvin Gaye in oktober 1968, die pas tot ons doordrong in het voorjaar van 1969 en een onwaarschijnlijke hit werd dankzij de hitnotering in Groot-Brittannië. De versie van Gaye vind ik de mooiste. The Andantes zongen backing vocals, The Funk Brothers zorgden voor de ritmetrack en het Detroit Symphony Orchestra de orkestrale achtergrond. In 1970 verscheen een meer dan 10 minuten versie van de song door Creedence Clearwater Revival als hommage van John Fogerty aan het platenlabel Motown. http://www.youtube.com/watch?v=jPnZZTVp_2A (Marvin Gaye) http://www.youtube.com/watch?v=LOFzn_5alVE (Smokey Robinson & The Miracles) http://www.youtube.com/watch?v=ah1cvL_ez-M (Gladys Knight & The Pips) http://www.youtube.com/watch?v=93S_l0qZrXA (Creedence Clearwater Revival)
“In-A-Gadda-Da-Vida” is een nummer dat een hele LP kant bestrijkt: meer dan 17 minuten. Het verhaal is genoegzaam bekend: Doug Ingle was zo stoned of ladderzat (naargelang de bronnen) dat hij de titel van zijn pas geschreven song in 1968 niet meer goed kon uitspreken. Hij belde naar zijn producer en stamelde “In-A-Gadda-Da-Vida” i.p.v. “In The Garden Of Eden” en zo werd het afgedrukt op de hoezen. http://www.youtube.com/watch?v=a2c98zNHDx4 (de LP stond meer dan 2 jaar in de hitlijsten!)
“Johnny B. Goode” is een legendarisch nummer van Chuck Berry dat bijna iedere rocker op zijn repertoire heeft. Zelfs reggaekoning Peter Tosh heeft er een goede versie van uitgebracht. In een van de “Back To The Future” films speelt Marty McFly de song samen met de neef van Chuck Berry. Hilarisch moment! http://www.youtube.com/watch?v=I8JULmUlGDA (Chuck Berry - 1958) http://www.youtube.com/watch?v=C7s1_YQxzhs&feature=related (Michael J. Fox als Marty McFly & The Starlighters)
“Layla” werd geschreven door Eric Clapton voor de vrouw van George Harrison, Pattie Boyd. Als deel van de band Derek & The Dominos werd deze single uitgebracht. In het begin van de Jaren '90 verscheen een unplugged versie nogmaals in de hitlijsten. Harrison en Boyd scheidden en Clapton trouwde met het voormalig model. Toch bleven Harrison en Clapton de beste maatjes. http://www.youtube.com/watch?v=Th3ycKQV_4k (Derek & The Dominos – 1970) http://www.youtube.com/watch?v=iZV7akaSo0s (Eric Clapton - 1992)
“Like A Rolling Stone” is een compositie van Bob Dylan. De filosofie van de song werd gehaald uit de song “Rollin' Stone” (1950) van Muddy Waters (A rollin' stone don't gathers no moss). Het verscheen voor het eerst op het album “Highway 61 Revisited”. De single werd opgenomen door Bob Dylan in 1965 op 15 en 16 juni, onder productie van Tom Wilson samen met sessiemuzikanten onder wie Mike Bloomfield, Al Kooper, Paul Griffin en Bobby Gregg. In 2004 werd “Like a Rolling Stone” door Rolling Stone Magazine tot beste nummer ooit uitgeroepen. In 1995 scoorden The Rolling Stones een hit (10 in Nederland) met het nummer. http://www.youtube.com/watch?v=hk3mAX5xdxo (Bob Dylan) http://www.youtube.com/watch?v=qy-WDrhi8Cg (The Rolling Stones)
In dat jaar deed de crisis zich goed voelen en naast 163 LP's van singer/songwriters of groepen kocht ik slechts 51 verzamelalbums (52 compilaties en 1 soundtrack). Wat mij nu opvalt is dat disco de kroon spant. Mijn lievelings LP's uit dat jaar zijn de K-Tel verzameling over Reggae, Graffiti USA (van RCA) en de Soundtrack van Easy Rider. (2) achteraan de titel betekent nog altijd dat het om een dubbelelpee gaat. Veel plezier!
13 Instrumentale Hits Volume 2
16 Great Tracks Reggae Dance Party
16 Original Hits – Eurohits Volume 8
16 Super Summer Hits
Capitol Soul Casino
Disco Champions
Disco Disco
Disco Fever
Disco Flyer – 14 Original Hits
Disco Hitelpee
Don't Walk, Boogie.
Er was eens... Volume 1 – Diamant
Er was eens... Volume 2 – Diamant
Golden DECCAde 1960-1
Golden DECCAde 1968-9
Golden Oldies
Great Oldies Diamant
Hit Fever
Hit Motor – 28 Selected Hits
Hit Power
K-Tel Presents: Reggae
K-Tel Summer Cruisin'
Latin Disco Salsa Fania
Les plus grands noms du rock
Night Moves K-Tel
Disco Radio Action
Rock Sperstars Volume 1
Salsoul's Non Stop Disco Party
Superhits Forever
The Ariola Hitsingles Volume 2
The Hitsingles Volume 3
The Original Oldies – Original Versions – Original Artists Volume 1
The Original Oldies – Original Versions – Original Artists Volume 2
The Original Oldies – Original Versions – Original Artists Volume 3
Volume 1 – Original Hits Of The 60's
Volume 2 – Original Hits Of The 60's
30 Hits van '78 (2)
Beach Party (2)
Best Of Disco / The Cerrone's Productions (2)
Disco Generation (2)
Discothèque Special / Quality Sound Series (2)
Graffiti USA / 32 Oldies From RCA Records (2)
In mir klingt ein Lied (2)
Non-Stop Disco Flashback Show '73-'79 (2)
Rock 'N Roll Super Stars / Quality Sound Series (2)
Pop History II (2)
I'll Take You There / Emperor Rosko – The 2nd Rosko Show
Baroque - Klassiek
Famous Overtures - Klassiek
Famous Violin Concertos – Klassiek
Easy Rider (Soundtrack)
Zomerse hits uit 1979.
14 discotheekhits. De filmkaskraker was toen Superman en de platenindutrie sprong mee op de kar...
Ook de lange disco versies van bekende pophits mochten niet ontbreken in mijn collectie.
Zeer degelijke verzameling van reggaehits.
Maar de hits uit de late Jaren '60/begin Jaren '70 boeiden mij ook nog altijd.
Een knappe compilatie van discotheekhits op een dubbelaar.
RCA wou een graantje meepikken van het succes van de soundtrack van 'American Graffiti' en het TV-feuilleton 'Happy Days', vandaar deze compilatie.
Uitstekende dubbelaar van het discofenomeen uit de jaren '73-'79.
Maar de beste compilatieplaat die ik mij dat jaar aanschafte was zonder enige twijfel de soundtrack van 'Easy Rider', nadat ik de film op TV gezien had.
In het jaar 1979 begonnen de eerste tekenen van een nieuwe crisis zichtbaar te worden en verminderde het aantal aangekochte LP's drastisch. Slechts 163 langspeelplaten van artiesten en de verzamelalbums en soundtracks volgen afzonderlijk. Hieronder volgt de alfabetische lijst en daarom staat de Zweedse popgroep natuurlijk vooraan. Onder de letter Z staan twee nieuwkomers. Veel kijkplezier!
ABBA – Greatest Hits Vol. 2
ABBA – Voulez-Vous
Axis – Ela Ela/Osanna
The B-52's - The B-52's
Baccara – The Hits Of Baccara
Bach – Klassieke Meesterwerken
The Band – Music From Big Pink
Be-Bop DeLuxe – Sunburst Finish
Beach Boys – 24 Original Hits Double Album (2)
The Beatles – With The Beatles (2de exemplaar)
The Beatles - 4 Garçons dans le vent (A Hard Day's Night) (2de exemplaar)
The Beatles – Beatles For Sale (2de exemplaar)
The Beatles – Help! (2de exemplaar)
The Beatles – Rubber Soul (Beatles 7) (2de exemplaar)
The Beatles – Revolver (2de exemplaar)
The Beatles – A Collection Of Beatles' Oldies But Goldies! (2de exemplaar)
The Beatles – Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (2de exemplaar)
The Beatles - The Beatles Again (2de exemplaar)
Sidney Bechet – Le disque d'or de Sidney Bechet
Bee Gees – Spirits Having Flown
Beethoven - Klassieke Meesterwerken
Acker Bilk – Diamant
Black Swan - Black Swan
Bohannon – Summertime Groove
Boney M. - Oceans Of Fantasy
Brasil Tropical Sound – Brasil
Jacques Brel – BREL
Alicia Bridges - Alicia Bridges includes I Love The Nightlife
The Brighouse & Rastrick Band – The Floral Dance
J.J. Cale – 5
Calypsos From Panama - Calypsos From Panama
Carpenters – The Singles/1969-1973
Gene Chandler/Edwin Starr – Get Down/Contact
Charo & The Salsoul Orchestra – Cuchi-Cuchi
Chic – Chic inclus Dance, Dance, Dance
Chic – C'est Chic
Chicago – Chicago XI
Chopin - Klassieke Meesterwerken
Eddie Cochran – The Eddie Cochran Singles Album/20 Golden Tracks
Judy Collins – Colors Of The Day/The Best Of Judy Collins
Judy Collins – Hard Time For Lovers
Ry Cooder – Bop Till You Drop
The Cousins – Let's Twist With The Cousins
Crusaders – Street Life
Marcel Dadi – Dadi's Pickin'/Lights Up Nashville
Kris De Bruyne – Ballerina's
Wim De Craene – The World Of Wim De Craene
Sonny Dean + Roger Stein + Orchestra – Straight Music After Hours
Mort Shuman – The Best Of Mort Shuman (including Sorrow N°1 Hit)
Silver Convention – Discothèque Volume 1
Small Faces – The Autumn Stone (2)
Ringo Starr – Bad Boy
Rod Stewart – An Old Raincoat Won't Ever Let You Down
Rod Stewart – Gasoline Alley
Rod Stewart - Smiler
Donna Summer – Bad Girls (2)
Supertramp – Indelibly Stamped
Supertramp – Even In The Quietest Moments...
Telex – Looking For Saint-Tropez (Disco)
Two Man Sound – Original Hits
Raymond van het Groenewoud & The Millionairs – Kamiel in België (Live)
Raymond van het Groenewoud & De CM's – Ethisch reveil (+ single)
Vangelis – The Best Of Vangelis
Zjef Vanuytsel – De stilte van het land
Gil Ventura – Welcome To Saxclub N°1
Voyage – Fly Away
Johnny Guitar Watson – A Real Mother
Andy Williams – Reflections/A Collection Of 20 Of My Favourite Songs
John Paul Young – Love Is In The Air
Zebra Crossing - Zebra Crossing 1
Tapper Zukie – Tapper Roots
Knappe LP met de zeer dansbare single "Love Shack".
De broertjes Gibb brachten de single "Tragedy" uit op single ter ere van hun overleden broertje Andy.
Deze plaat is eigenlijk een Maxi single op 33T formaat met twee songs op. Ik won ze dankzij een prijsvraag op de radio "Omroep Antwerpen" van de BRT.
Een van mijn geliefkoosde platen met 20 singles van Eddie Cochran met een grote poster van de knappe hoesfoto.
Deze verzamelaar kreeg ik van mijn schoonmoeder voor mijn 28ste verjaardag. Dank je wel, ma!
Op deze LP staat natuurlijk het duet "Street Life" samen met Randy Crawford.
Het tweede album van de nieuwe groep Dire Straits, wat letterlijk "in nauwe schoentjes" betekent.
Verrassing alom toen eind 1979 Marianne Faithfull een keigoed album uitbracht en de singles die daaruit werden getrokken stonden in het voorjaar van 1980 hoog in de hitparades. Van een comeback gesproken...
Alweer een nieuw album van Amanda Lear, ooit de muze van Salvador Dali en daarna van Bryan Ferry.
Mijn verzamelelpees en soundtracks uit het jaar 1978
In dat jaar schafte ik mij ook 39 verzamelplaten en soundtracks aan, waarvan er mij toch enkele merkwaardige zijn bijgebleven. Eerst en vooral de LP met de wonderbaarlijke filmmuziek van Charles Chaplin; het album van Stiff Records; een verzameling van artiesten die op het A&M label zaten zoals Don Everly en Scott McKenzie (het label werd opgericht door Herb Alpert en Jerry Moss); een selectie van artiesten op het Harvest label; de hits uit het fantastische jaar 1968; de dubbelelpee Music From Free Creek en enkele mooie soundtracks zoals Grease, Saturday Night Fever en Zabriskie Point. Het album waarop The Jokers en The Spotnicks (Guitar Explosion) staan is knap maar moeilijk te klasseren. Onder de J of onder de S? Daarom staat het onder de G van gitaar. Hieronder volgt de integrale lijst:
12 Fantastic Hits/Reggae Versions
12 Original Eurovision Songs
14 Hollandse nieuwe deel 2
14 Originele Benelux Hits
20 Original Hits/Original Stars/Super Summer Hits
25 Great Hits K-TEL Rock 'N' Roll Show
32 Super Hits (2)
A Bunch Of Stiff Records/A Bunch Of Stiffs
A&Mazing
Charlie Chaplin – Films Themes (Michel Villard & son orchestre)
Disco Climax/12 Disco Hits
Disco Night/16 Original Hits – Original Stars
Disco-Boom
Echoes Of The 60's / Phil Spector's Top 20
Golden DECCAde 1962-3
Golden DECCAde 1964-5/Classic Tracks Original Artists
Good Old Rock 'n Roll (2)
Grease (Soundtrack) (2)
Guitar Explosion – The Jokers/The Spotnicks
Harvest Heritage/20 Greats
Hitkracht 14/Volume 3
Hot Numbers Volume One
Latin Disco/Salsa's Greatest Hits
Les grands moments de la chanson française – 10 ans (4)
Les succès de 1968
Music From Free Creek (2)
Music Story 7 (Europe 1)
Non Stop/Double Golden Record Of Rock 'N' Roll
Oldies But Goldies
Reggae All Stars – Special DJ
Rollerball (Soundtrack)
Saturday Night Fever (Soundtrack) (2)
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Soundtrack) (2)
Summer Disco
Super Dance Party (Original Versions)
Super Disco d'or/Volume 1
Thank God It's Friday (Soundtrack) (2) + 12 Inch Maxi Single
The Capitol Hit Machine
Zabriskie Point (Soundtrack)
Stiff Records was een Brits platenlabel met o.a. Jona Lewie, Nick Lowe, Dave Edmunds, Madness, Tracey Ullman, The Belle Stars, Ian Dury en Elvis Costello.
A&M herbergde o.a. Scott McKenzie, The Flying Burrito Brothers, Don Everly, Humble Pie en Strawbs.
Ik ben een grote fan van Charlie Chaplin als tragikomisch figuur maar ook van zijn filmmuziek.
Ook in 1978 was ik nog altijd een grote fan van reggaemuziek.
De betere discomuziek was o.a. te vinden op het Ibach-label.
Maar goeie ouwe rock 'n' roll uit de Jaren '50 en '60 kon nog altijd op mijn goedkeuring rekenen.
Santa Esmeralda II ft. Jimmy Goings – The House Of The Rising Sun
Santana – Moonflower (2)
Santana – Inner Secrets
Lalo Schifrin – Towering Toccata
Klaus Schulze – Moogetique (Body Love)
John Sebastian – Welcome Back
Simon & Garfunkel – Parsley, Sage, Rosemary & Thyme
Nancy Sinatra – Rendez-vous With Nancy Sinatra
Sonny & Cher – Greatest Hits
Ringo Starr – Ringo The 4th
Rod Stewart – Blondes Have More Fun
Sun – Sunburn
Supercharge – Horizontal Refreshment
Supermax – World Of Today
Swingin' Orchestra & Beverly Choirs – Disco Dance Vol. 3
Tavares – The Best Of Tavares
10cc – Bloody Tourists
Umberto Tozzi – Tu
UltraFunk – Meat Heat
Raymond van het Groenewoud – Nooit meer drinken
Vangelis Papathanassiou – La fête sauvage (Soundtrack)
Vangelis – L'apocalypse des animaux (Soundtrack)
Vast Majority – Mindblowers!
Tom Waits – Foreign Affairs
Johnny Guitar Watson – Funk Beyond The Call Of Duty
Lenny White – Venusian Summer
Wild Cherry – I Love My Music
Dennis Wilson – Pacific Ocean Blue
Wings – London Town
Wings – Wings Greatest
Link Wray & The Ray Men – Early Recordings
Richard Wright – Wet Dream
Ramona Wulf – Natural Woman
Klaus Wunderlich - Wunderlich Pops International 2
Warren Zevon – Excitable Boy
ABBA kreeg meer en meer internationale erkenning, zelfs van gerenommeerde artiesten zoals Pete Townshend van The Who.
Opmerkelijke debuut van die twee broers, van wie we later nooit meer iets gehoord hebben. Oh Lori!
The Average White Band gebruikte vaak van die ontblote vrouwen voor hun hoezen, maar de muziek die in die hoezen stak was werkelijk de moeite waard, met of zonder vrouwelijk schoon.
Van dit debuutalbum kan ik zeggen dat ik nog precies weet waar ik voor het eerst "Sultans Of Swing" hoorde. In de platenwinkel! Ik dacht dat dit een nieuwe single van Bob Dylan was en sloeg steil achterover. Ik holde naar de toonbank en moest die LP absoluut hebben.
Er zijn weinig LP's (het oeuvre van The Beatles terzijde gelaten) waar ik zo'n emotionele band mee heb als deze schijf. Het gaat om de originele pianorollen (op ponskaarten) gespeeld door Meester Gershwin zelf met de Columbia Jazz Band o.l.v. de fantastische Michael Tilson Thomas. Let ook op de zeer grappige karikaturen!
In 1978 dacht en hoopte iedereen dat The Beatles terug samen waren gekomen onder de naam Klaatu. Niets was minder waar. Misschien een reclamestunt? Toch is dit album beslist de moeite waard!
In 1978 bestonden de Stones nog altijd! Sinds 1962 timmerden zij onafgebroken aan de muzikale weg. De bezetting wisselde af en toe maar het duo Jagger/Richards hield stand ook in deze discoperiode. Met "Miss You" gingen ze zelfs de discotoer op en haalde Jagger zijn falsetto kopstem weer boven.
Gisteren, 22 augustus 2011, overleed op 78-jarige leeftijd Jerry Leiber (°1933), de helft van het legendarisch duo Leiber & Stoller. Samen met zijn kompaan Mike Stoller is hij verantwoordelijk voor de grappigste en best in elkaar geknutselde popsongs van de afgelopen 55 jaar.
Het componistenduo schreef hits voor Elvis Presley, The Coasters, Ben E. King, The Drifters en zo vele andere artiesten.
Ze schreven ontelbare hits zoals "Hound Dog" samen met Johnny Otis, "Jailhouse Rock", "Stand By Me" samen met Ben E. King, "On Broadway" samen met Barry Mann & Cynthia Weil, "Kansas City", "Ruby Baby", "Charlie Brown".
Ze schreven ook hits voor The Coasters: "Young Blood" met Doc Pomus, "Searchin'", "Yakety Yak".
Ook voor The Drifters: o.a. "There Goes My Baby" en natuurlijk voor Elvis: "Love Me", "Loving You", "Don't", "Jailhouse Rock", "King Creole".
Zij waren de producers van de Schotse folkrockgroep Stealers Wheel in het begin van de Jaren '70. Dankzij hun vakkundige productie verkochten Gerry Rafferty en Joe Egan miljoenen platen.
Verder waren ook deze songs bekend: "Poison Ivy, "Smokey Joe's Café", "Love Potion N°9", "Lucky Lips", "Spanish Harlem", "Along Came Jones" en "Little Egypt".
Hieronder een nuttige link met bijna zo goed als al hun songs, in alfabetische volgorde:
Organised by Liverpool’s leading tour operator Cavern City Tours, International Beatle Week Festival is one of the biggest music events in the world. And it takes place in the city where it all began – Liverpool.
There is so much to do and see that you do not need to be a Beatle fan to enjoy the festival, though it probably helps!
This is truly an international event with bands from over 20 countries and fans from over 40. As well as live gigs, there are exhibitions, memorabilia sales, guest speakers, video shows, sightseeing tours and a convention.
Festival venues include the Cavern Club and Cavern Pub in Mathew Street, the Adelphi Hotel and the Philharmonic Hall.
In het jaar 1977 breidde mijn verzameling vinylplaten verder uit. Hierna volgt de alfabetische lijst. (2) betekent dat het om een dubbelelpee gaat. Paul McCartney bracht met zijn groep Wings zelfs een drievoudig album uit (3).
The Original Animals – Before We Were So Rudely Interrupted
Aphrodite's Child – Greatest Hits
Aphrodite's Child – 666 (2)
Area Code 615 – Trip In The Country
Joan Armatrading - Joan Armatrading
Artie Wayne Organisation – Love Quake (Number One Disco)
The Association – Insight Out (includes Windy)
The Average White Band – Put It Where You Want It
Average White Band – Cut The Cake
Barrabas – Watch Out
Shirley Bassey – Big Spender
Shirley Bassey - “Something”
Carole Bayer Sager - Carole Bayer Sager
The Beach Boys – 20 Golden Greats
The Beatles - The Beatles At The Hollywood Bowl
The Beatles – Introducing The Beatles Englands No.1 Vocal Group
Jeff Beck – Wired
Harry Belafonte – The Best Of Harry Belafonte (2)
Vandaag, dag op dag, 34 jaar geleden overleed Elvis Aaron Presley op 42-jarige leeftijd. Op die bewuste 16 augustus 1977 werden mijn vrouw en ik, allebei fans van de King, wakker met de wekkerradio. Toevallig startte toen het nieuws op de BRT Omroep Brabant en we hoorden een flard uit "Are You Lonesome Tonight?", het fameuze parlando stuk waar Elvis declameerde:
"Now the stage is bare and I'm standing there With emptiness all around And if you won't come back to me Then make them bring the curtain down.
Is your heart filled with pain, shall I come back again? Tell me dear, are you lonesome tonight?".
Allebei met verstomming geslagen stonden we op om een miserabele dag mee te maken. Niemand kon het droevige nieuws geloven. Niemand had het zien aankomen. Elvis was net aan zijn zoveelste comeback bezig. En toch had iedereen moeten zien hoe Elvis sinds zijn Sunperiode en zijn legerdienst was veranderd. Ook sinds zijn huwelijk in 1967 en vooral na zijn scheiding.
Een van zijn grootste hits na zijn legerdienst in West-Duitsland, waar mijn neef Willy hem nog zien optreden heeft. http://www.youtube.com/watch?v=_cS5aCozhcA"Are You Lonesome To-night?" - Elvis Presley & The Jordanaires (1960)
Elvis bracht met de regelmaat van een klok singles en elpees uit. Dit is een single die hij opnam net voor hij in 1958 onder de wapens ging. http://www.youtube.com/watch?v=KhTkiZOI2sE
Dit is de legendarische foto uit de film "Jailhouse Rock" (1957). Die fameuze pose zou Michael Jackson, die ooit nog met Elvis' dochter Lisa Marie was getrouwd, jaren later imiteren.
Elvis coverde vaak "zwarte" muziek en bracht er een gekuiste versie van. Zoals deze "One Night Of Sin" dat bij de King "One Night With You" werd. Het origineel was van Smiley Lewis, een Afro-Amerikaan. http://www.youtube.com/watch?v=e8-hAM8tdr0
Muziek wordt door muziekliefhebbers doorgaans verdeeld in een aantal stijlen. Waar de liefhebber van klassieke muziek denkt aan bijvoorbeeld periodes als barok en romantiek zal een liefhebber van housemuziek een heel andere indeling in gedachten hebben.
Hieronder volgt een alfabetische lijst van muziekstijlen:
Tot zover Wikipedia. Er bestaan inderdaad enorm veel muziekstijlen en alleen de letters Q en X kennen er geen enkele. Beslist de moeite waard om eens op een of andere letter van het alfabet te klikken en iets bij te leren over een of andere muziekstijl. Zelfs ik leer nog alle dagen bij... (Michel Colemans)
Zo ook met The Beatles. Van een skifflegroepje (The Quarrymen) evolueerde de band naar een rock 'n' rollgroep in de Hamburgperiode. Dan kwam de beatmuziek en van een popgroep werden de Fab Four avant-garde muzikanten die experimenteerden in de studio (1967) met allerlei geluiden en instrumenten. In 1968 kwamen ze terug naar een rockperiode om dan in 1969 in alle schoonheid te eindigen ("Abbey Road").
Bill Haley en Elvis Presley waren de twee belangrijkste blanken die de zwarte rock and rollmuziek bekend maakten over de hele wereld.
Het Franse chanson is bekend over de hele wereld. De grootste vaandeldrager ervan is evenwel een Belg van Vlaamse afkomst: Jacques Brel...
De folkgroep Peter, Paul & Mary begonnen in het begin van de Jaren '60 als protestgroep maar evolueerde al vlug als de uitvoerders bij uitstek van composities van Bob Dylan.
Filmmuziek is een heel aparte stijl. Soms worden er in de soundtracks ook andere muziekstijlen gebruikt zoals in deze LP. Daarin worden calypsoliedjes gebruikt om de aanwezigheid van James Bond in de Caribische Zee in de verf te zetten. Later werd Jamaica beroemd om zijn verschillende muziekstijlen: calypso, bluebeat, ska, rocksteady, reggae, ragga en dub.
Iggy Pop bracht met zijn Texaanse groep The Stooges in 1969 een vorm van garagerock.
De Griekse volksmuziek werd populair omstreeks 1965 dankzij de composities van Mikis Theodorakis en de film "Zorba de Griek".
Een muziekstijl uit de Franse Antillen is de zouk, hier gebracht door Zoukmachine.
Ik vond toevallig op het internet een zeer interessante link met een lijst van alle songs die The Beatles hebben opgenomen (zelfgeschreven of covers) alsook de songs die Lennon/McCartney schreven voor andere artiesten.
The following is a table of all songs recorded and/or written by The Beatles.
The columns Title, Year, and Album list each song title, the year in which the song was recorded, and the official UK studio album or post break-up album on which the song first appeared.
The column Author(s) lists the writer(s) of each song. Many songs credited to "Lennon/McCartney" were written by John Lennon or Paul McCartney alone, or minor input from the other. Those credits are here listed as follows:
Lennon and McCartney: Songs written "eyeball to eyeball" (as Lennon once put it) (e.g. "I Want to Hold Your Hand").
Lennon, with McCartney or McCartney, with Lennon: Songs with one main composer (the first name listed), but where the other made some noteworthy contribution, for example, cases where one wrote or rewrote some of the lyrics or melody, or where one wrote the verse and the other wrote the "middle eight" or bridge section, or gives the other an unfinished song to merge with an almost complete song (e.g. "I've Got a Feeling", or "A Day in the Life").
Lennon or McCartney: Songs that one of them wrote completely on his own (e.g. "Nowhere Man" or "All My Loving").
There are 305 songs on this list, but there are many more that should be added. The songs needed to be added are in the discussion.
Er staan 305 songs op deze lijst, veel te veel om in dit blog te plakken. Ik heb dan maar een klein gedeelte weergegeven (van de letter A tot en met de eerste song van de letter D). Een goede raad, klik even op onderstaande link en geniet mee van het fantastisch oeuvre van The Beatles, of het nu zelf geschreven nummers zijn of covers maakt niet uit. Van de 305 songs zijn er welgeteld 9 die ik niet bezit, om de eenvoudige reden dat ze nooit zijn uitgebracht. Misschien later als Paul McCartney toestemming krijgt van Yoko Ono, Ringo Starr en de weduwe van George Harrison.
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie: Wat is reggae?
Reggae is een muzieksoort die afkomstig is van Jamaica. Eerst was op Jamaica de Amerikaanse muziek erg populair. Later begonnen muzikanten zelf met muziek te experimenteren. Zo werd er ska gemaakt, daarna rocksteady tot uiteindelijk in 1968 reggae werd gemaakt. De religieuze en culturele stroming rastafari is nauw verbonden met reggae.
Vóór ska was er al de calypso. In 1956 zong Harry Belafonte “Man Smart, Woman Smarter”. In 1982 woonden mijn vrouw en ik een optreden bij van Bryan Ferry en zijn fantastische band Roxy Music in Vorst-Nationaal. Ferry bracht toen, naast songs uit de nieuwste LP "Avalon", ook deze mooie ode aan de vermoorde Lennon. Ik ben er zeker van dat onze zoon toen vanuit de baarmoeder ook genoten heeft, want hij kon niet stilblijven...Grote vaandeldragers van de calypso waren Byron Lee & The Dragonaires. (MC)
Soorten reggae
Reggae is ontstaan uit de ska en de rocksteady. De eerste 'eigen' Jamaicaanse muziek is ska. Een van de bekendste ska-vertolkers zijn de Skatalites. Toen de ska iets langzamer werd sprak men van rocksteady. Zowel ska als rocksteady zijn vaak gebaseerd op soul- en R&B-nummers die met een andere ritmische basis gespeeld worden (onedrop en skank).
Een aparte stroming binnen de reggae is de dub. Het gaat daarbij om remixes van nummers waarop bijna uitsluitend bas en drums te horen zijn, af en toe aangevuld met flarden geluid van andere instrumenten, of door geluidseffecten. Dub-versies werden gebruikt als achtergrondmuziek voor aankondigingen door diskjockeys, of als begeleiding voor toasters (toasten is de Jamaicaanse voorloper van rappen). Mensen als Lee Perry, King Tubby, Prince Jammy, Scientist, en de Mad Professor hebben deze stroming groot gemaakt
'Commerciële' of moderne reggae wordt van de jaren 80 af steeds groter met de opkomst van raggamuffin en ragga. Later groeit dit uit tot de dance-hall. Tegenwoordig is binnen de moderne reggae weer een sterke opleving van de roots met bijvoorbeeld Morgan Heritage en Luciano. Ook de dancehall (vb.Sean Paul) heeft met de conscious dancehall van onder andere Capleton, Sizzla, Sean Kingston, Babylon Circus, Junior Kelly, Damian Marley en Warrior King de roots herontdekt.
Instrumenten
De belangrijkste instrumenten bij reggae zijn de bas en de drums. Samen leggen zij de basis van het nummer neer; de riddim. Een bassdrumaccent op de tweede en vierde tel, in plaats van op de eerste en de derde, is kenmerkend voor een typisch reggae-drumritme. De 'Kick' van de drummer komt op de 3e tel. Dit wordt vaak aangevuld met syncopische patronen op de snaredrum. De bas is in reggae prominenter aanwezig dan in de meeste andere muziekstijlen, vooral in de laagste frequenties.
Vaak is er een leadgitarist die met de bas en drum meespeelt. De slag-gitarist speelt de akkoorden in de kenmerkende reggaeslag, op de achtste noot na elke tel. De naam 'reggae' is waarschijnlijk van dit geluid afgeleid. Het wordt ook wel skanking of strumming genoemd. Bij reggae-muziek worden er veel percussieinstrumenten gebruikt.Voorbeelden van percussieinstrumenten zijn de conga, bongo's en de triangel.
Bob Marley is de vaandeldrager van de reggae maar heeft het genre niet uitgevonden. In 1968 zongen Toots & The Maytals al "Do The Reggay". Later werd de term "reggae" gebruikt.
Desmond Dekker had met zijn groep "The Aces" in 1969 de eerste wereldhit met "The Israelites".
Johnny Nash had als eerste een hit met een compositie van Bob Marley in 1972: "Stir It Up".