E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lach_yoga
    blog.seniorennet.be/lach_yo
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    22-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 64 . - VOLTOOIDE TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 64 .
     
    Voltooide  Tekening .

    Landschap  in Vogelvlucht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 65 en FIG . 66 - SCHETS EN OMWERKING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 65  en  Fig . 66

    Schets  en   Omwerking .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 67 . - VOLTOOIDE COMPOCITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 65 .

    Voltooide  Compocitie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR 24 . c , SAMENGESTELDE ONDERWERPEN - HET LANDSCHAP MET FIGUREN .
    Art . Nr . 24 . c

             Samengestelde  onderwerpen .

            Het  Landschap  Met  Figuren .

      Wij  hebben  in  de  loop  van  onze  studie  der  verschillende  elementen  in  het  landschap  ( terrein , bomen , enz )  nooit  ieder  onderwerp  apart  genomen  en  van  de  omgeving  gescheiden ; wat  trouwens  onmogelijk  zou  zijn .  Natuurlijk  werd  uw  aandacht  vooral  op  een  bepaald  onderwerp  gevestigd ...  maar  wij  hebben  altijd  de  omgeving  erbij  gehaald , ook  al  was  deze  in  de  voorbeelden  die  wij  je  toonden  tot  het  uiterste  teruggebracht .  Wij  hebben  je  eerst  heel  eenvoudige  onderwerpen  laten  zien  en  daarna  meer  uitgewerkte  motieven , steeds  meer  en  uitgebreider  en  die  zwaarder  gaan  " tellen " , maar  toch   " het  onderwerp  van  studie "  dat  zij  omringen , laten  uitkomen .  Toen  wij  gesproken  hebben  over  de  haven  kwamen  ook  de  personen  al  naar  voren .  Zij  komen  in  veel  onderwerpen  voor  en  brengen  leven  en  beweging  in  stadsgezichten , straten , parken , plantsoenen , markten , fabriekscentra  enz ....  De  schets  is  het  meest  geeigend  voor  de  uitdrukking  en  uitvoering  van  dergelijke  levendige  taferelen .  Het  is  trouwens  het  begin  van  op  het  atelier  gemaakte  schilderijen .  Het  zou  inderdaad  grote  moeilijkheden  met  zich  meebrengen  om  direct  in  de  natuur  zulke  onderwerpen  te  schilderen . Alleen  de  schets  of  een  vluchtige  tekening  maakt  het  mogelijk  om  aantekeningen  te  maken  voor  het  uit  te  voeren  schilderij .  Toch  sluit  dit  de  mogelijkheid  niet  uit  van  een  ter  plaatse  te  maken  kleurschets  in  olieverf , waterverf  of  pastel . 

      Wij  laten  je  in  fig. 61  een  bijzonder  .   Het werd  met  conté - potlood  gemaakt ;  een  zeer  geliefd  materiaal  voor  dit  soort  schetsen  omdat  men  hiermede  direct  en  krachtig  kan  werken .  Het  plein  is  omzoomd  door  bladerloze  lindebomen  en  wordt  rechts  en  in  het  verschiet  begrensd  door  schilderachtige  huisjes .  Doch  het  zijn  vooral  de  figuren  op  de  voorgrond  die  het  gehele  beeld  zo  levendig  doen  zijn .  De  tekenaar  is  begonnen  met  de  opzet  van  de  grote  vormen , zoals  fig . 62  ons  toont .  Van  veel  belang   hierbij  is  de  juiste  aanduiding  van  de  horizon  omdat  daamee  ook  de  onderlinge  verhoudingen  van  de  figuren  bepaald  worden .  Je  ziet  dus  ook  dat  bij  wijze  van  "  sleutel "  eerst  de  twee  personen  op  de  voorgrond  en  de  man  op  het  derde  plan  geschetst  werden .  Dit  kon  des  te  gemakkelijker  omdat  deze  personen  weinig  bewogen .  Nu  de  verhoudingen  van  deze  mensen  bepaald  waren , bleek  het  niet  moeilijk  te  zijn  de  juiste  proporties  van  de  overige  marktbezoekers  vast  te  stellen .  Door  de  snelheid  waarmee  dergelijke  schetsen  worden  gemaakt  is  er  veelal  geen  tijd  om  de  juiste  houdingen  te  schetsen  en  men  moet  dan  ook  een  beroep  doen  op  zijn  visuele  geheugen .  Wel  kan   men , zoals  dit  ook  hier  is  gedaan , de  plaats  van  de  personen  aangegeven  door  een  verticaal  lijntje  met  onder  en  boven  een  horizontaal  streepje  voor  de  grens  van  hoofd
     en  voeten .  Ook  kan  zo'n  schets  thuis  verder  afgewerkt worden  door  iemand  in  bepaalde  standen  te  laten  poseren .  Om  de  schets  wat  meer  steun  te  geven  zijn  er  hier  en  daar  wat  toontjes  ingezet ; heel  luchtig  overigens , om  de  indruk  van  schets  te  behouden .  Bij  het  weergeven  van  een  figuur  of  figuren  in  landschap  en  stadsgezicht  dienen  wij  er  ons  wel  van  bewust  te  zijn  dat  de  uitbeelding  van  personen  niet  te  belangrijk  mag  worden .  Het  mag  dus  nooit  een  portret  worden of  een  verzameling  portretten .  Overigens  zult  je  dit  zelf  kunnen  ontdekken  in  de  illustraties  van  deze  les .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . c , - FIG . 61 EN 62 : CONSTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 24 . c

    Fig . 61 .

    Het  Landschap  met  Figuren .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . c , - FIG . 61 EN 62 : CONSTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . c

    Fig . 61  en  62 : Contructie .

    21-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - BOUWERKEN KASTELEN

    Art . Nr . 24 . b ,

                            Bouwerken .
       
                              Kastelen .

      wij  komen  nu  toe  aan  een  bijzonder  interessant  element  in  een  landschap .  In  het  onderwerp  dat  we  op  het  oog  hebben  speelt  de " stijl "  de  voornaamste  rol , vaak tesamen  met  de  schilderachtigheid , zoals  bij  de  kastelen  uit  de  12e  en  13e  eeuw , waarvan  zelfs  de  ruines  een  indrukwekkend  karakter  hebben .  Torens , geweldige  brokken  zware  muur , zonder  versiering , gekroond  door  tinnen  en  kantelen ; dat  is  de  middeleeuwse  vestingbouw.  Ook  in  ons  land  kunnen  wij   dergelijke  vestingen  vinden , waarvan  er  gelukkig  nog  vele  in  goede  staat  verkeren .  Maar  deze  middeleeuwse  bouw  is  met de  tijden  veranderd .  Tijdens  de  Renaissance  werden  vele  versierselen  aangebracht  en  -  hoewel  het  eigen  karakter  behouden  bleef  -  werd  de  strengheid  verzacht  door  versieringen ;  een  charmante  gratie  veroorzaakt  door  de  uitstekende  harmonie  van  de  verhoudingen  en  hun  decoratieve  rijkdom .  Een  van  de meest  karakteristieke  kastelen  op  dit  gebied  is  afgebeeld  in  fig . 57 .  Het  lijdt  geen  twijfel  dat  de  bouwmeester  die  dit  meesterwerk  schiep  zich  meer  dan  eens  op  zijn  vakkennis  heeft  moeten  beroepen  om  het  schitterende  evenwicht  tussen  muren , daken  en  vensters  en  hun  verschillende  ornamenten  te  bereiken .  De  kantelen  en  tinnen  bleven , maar  zijn  kleiner  en  sierlijker .  Zij  zijn  nu  meer  gebruikt  als  decoratie  dan   als  verdedigingsmiddel .  Wij  herhalen  dat  men  eerst  de  schoonheid  van  een  dergelijk  onderwerp  moet  aanvoelen en  begrijpen , voor  men  besluit  het  te  gaan  tekenen .  In  het  landschap  bestaat  een  dergelijke  regelmaat  niet , omdat  niets  zich  houdt  aan  de  stipte , absolute  regelmaat  van  grondvormen : laat  staan  van  détails .  Wij  zullen  vaak  spreken  over  deze  " vrijheid " , die  overigens  slechts  een  kwestie  van  herscheppen  is  en  vooral  niet  verward  mag  worden  met  onachtzaamheid  of  aan  het  toeval  overgelaten  worden .  Bij  de  weergave  van  een  " edel "  bouwwerk , moet  men  zich  onderwerpen  aan  de  verplichting  van  een  absoluut  trouwe  weergave  van  alle  elementen  die  geleid  hebben  tot  de " stijl "  van  dit  bouwwerk .  In  fig . 58  ziet  je  de  contructieschets .  Vooral  in  zo'n  geval , heeft  de  tekenaar  vrijheid  van  handelen ; hij  heeft  hier  dan  ook  niet geaarzeld  van  lineaal  en  driehoek  gebruik  te  maken  om  het  " geraamte "  te  verkrijgen , waarin  zuivere  horizontale  en  verticalen  elkaar  loodrecht  snijden .  Omtrekken  in  groote  lijnen , de  daken  in  hun  juiste  verhoudinging  t.o.v.  de  muren , de  horizontalen  die  het  grondvlak  bepalen  en  het  rerief  geven  van  de  tinnen  en  de  kantelen , de  rechthoeken  van  de  ramen , de  raaamkozijnen  en  daarbij  nog  een  samenvattende  schets  van  het  terrein  en  de  aangrenzende  onderdelen .  Eerst  dan , op  deze  hechte  basis , kan  de  eigenlijke  uitwerking  van  de  tekening  beginnen  om  tot  het  resultaat  te  komen  ( fig . 57 ) .  Lineaal  en  driehoek  blijven  in  meerdere  of   mindere  mate  hun  diensten  bewijzen .  De  grondschets  heeft  in  ieder  geval  een  in  vele  opzichten  vrijere  uitwerking  mogelijk  gemaakt , zonder  tot  een  " droge "  tekening  te  leiden .  De  schaduwen  zijn  aangebracht  door  arcering  uit  de  losse  hand , de  accenten  zijn  gelegd  door  kleine  krachtige  streekjes  houtskool .  Hier  heeft  je  een  voorbeeld  van het  oordeelkundig  gebruik  van  dit  materiaal  in  combinatie  met  de  tekenpen .  De  houtskool  is  vooral  gebruikt  voor  de  vrije  weergave  van  de  natuurelementen  in  het  landschap  in  tegenstelling  tot  de  strengheid  van  het  bouwwerk , waardoor  het  karakter  ervan  des  te  beter  uitkomt .  Het  houtskool  is  ook  gebruikt  voor  de  verschillende  grijzen  in  de   lucht , in  het  water , voor  het  terrein  en  de  bomen , terwijl  de  tere  schaduwen  op  het  dak  er  eveneens  mee  werden  weergegeven .

                             Kathedralen .

      Kunnen  wij  een  beter  voorbeeld  nemen  dan  de  schitterende  " Notre  Dame "  in  
    Parijs  ?   Maar  je  zult  ongetwijfeld  ook  in  ons  land  prachtige  voorbeelden  vinden .  Deze  keer  zullen  wij  ons  niet  verdiepen  in  de  uitgewerkte  studie  van  het  onderwerp .  Wij  zullen  het  veeleer  bekijken  in  een  Parijse  omlijsting ;  misschien  ook  wel  de  mooiste .  De  kathedraal  steekt   boven  de  Pont   l'Archeveché  uit  en  enkele  gebouwen  van  het  IIe  de  la Cité  op  de  achtergrond  zijn  nog  zichtbaar .  Het  gaat  hier  dus   in  het  bijzonder  om  een  " motief " , waavoor  reeds  vele  schilders  hun  ezel  hebben  neergezet ;  en  het  is  de  moeite  waard , of  beter  gezegd : het  is  de  vreugde  van  het  schilderen  waard .  Je  moet  niet  denken  dat  wij  daardoor  de  stijl  van  het  bouwwerk  gaan  verwaarlozen . Wij  zullen  er  integendeel  voor  zorgdragen  dat  juist  het  karakter  tot  zijn  recht  komt  in  deze  olieverfschets , op  vrij  ruw  papier  uitgevoerd  in  wit  en  zwart .  Wij  hebben  deze  techniek  reeds  beschreven  in  de  les   " Licht  en  Schaduw ".

      De  ligging  is  prachtig  en  de  hier  gekozen  plaats  toont  ons  de  kathedraal  bijzonder  gunstig , vindt  je  niet  ?  Wij  hebben  gezegd  dat  we  in  het  algemeen  het  karakter  moeten  laten  spreken .  Huist  dat  niet  in  de  sierlijkheid  van  torens , transept , nis  en torenspits  die  hoog  in  de  lucht  steken  ?   En  daarom  hebben  wij  ons  -  als  schilder  of  tekenaar  -  de  vrijheid  veroorloofd  deze  opstijgende  indruk  enigszins  te  accentueren .  Het  hele  bouwwerk  hebben  wij  hoger  geplaatst , zonder  een  aanslag  te  plegen  op het  evenwicht , en  op  de  overrige  verhoudingen .  Maar , zult  je  zeggen  ,
    waarom  raadt  je  ons  dan  aan  om  eerlijk  te  zijn  bij  het  tekenen  ?  Toch  is  hier  de  eerlijkheid  het  grootst .  Des  te  groter , omdat  wij  de  karaktertrekken  van  ons  voorbeeld  versterken .  Dat  is  het  wezen  van  de  Kunst , tenminste  in  een  bepaald  opzicht .  Hebben   wij  je  in  begin  van  deze  les  niet  gezegd  dat  het  volkomen  geoorloofd  en  zelf  vaak  noodzakelijk  is  gedeeltelijke  veranderingen  aan  te  brengen  in  de  weergave  van  een  onderwerp  ?  Een  waar  kunstenaar  geeft  de  natuur  weer , juist  door  middel  van  zijn  emotie , van  zijn  gevoel  dat  één  of  ander  beeld  in  hem  tevoorschijn  roept ;  gevoel , dat  hij , om  een  kunstwerk  te  maken , moet  kunnen  overbrengen op  hem  voor  wie  zijn  tekening  of  schilderij  bestemd  is .  En  de  schilder  heeft  dit  in  deze  studie  bereikt .  De  brug  ondersteunt  het  hoofdmotief  aan  de  onderzijde , maar  de  stijgende , verticale  lijnen  worden  onderbroken , geremd  door  deze  lange  horizontale  lijn .

      Deze  indruk  moet  men  dus  tegengaan  door  de  verticale  lijnen  een  beetje  te  verlengen .  Als  wij  de  Compositie  gaan  bestuderen , zullen  wij  talrijke  voorbeelden  hiervan  vinden .  Hoewel  wij , zoals  reeds  gezegd , bij  dit  grandiose  bouwwerk  niet  in  détails  willen  treden , moeten  wij  toch  onvermijdelijk  het  onderwerp  " architectuur  "  bespreken .  De  kunstenaar  heeft  zich  dus  onderworpen  aan  de  verplichting  een  zuiver  verantwoorde  eerste  schets  op  te  zetten  ( fig . 59 ) .  Deze  discipline  is  in  een  dergelijk  geval  onmisbaar  en  we  hebben  daar  reeds  genoeg  op  gewezen .  De  perspectief  is  heel  eenvoudig .  De  horizon  loopt  precies  langs  de  uiterste  punt  van  de  kegelvormige  brugpijlers  :  de  hoofdlijnen  van  de  kathedraal  lopen  in  twee  groepen  uiteen , naar  recht  en  naar  links  zoals  is  aangegeven .

      Is  de  tekening  eenmaal  juist  opgezet  dan  volgens  de  belangrijkste  handelingen  voor  de  afwerking  van  de  zwart - wit  schildering .  Wit  en  zwart  worden  naast elkaar  op  het  palet  uitgezet .  Wij  gebruiken  eerst  een  middelgrote  platte  kwast .  De  lucht  wordt  lichtgetint  zoals  te  zien  is  in  fig. 60 .  De  lichte  toonwaarde  worden  gebruikt  voor  de  kathedraal , daarna  de  grijswaarden  van  het  dak  ( voor  toonwaarden :  zie  de  les  Licht  en  schaduw  ) .  Tenslotte  de  schaduwen  op  de  torens , het  transept , het  schip  en  de  kade .  Vervolgens  worden  de  bomen  geschilderd  in  hun  verschillende  toonwaarden  en  worden  de  schaduwen  van de  brug  en  van  sommige  delen  van  de  omgeving  aangegeven .  Daarna  vervangt  men  de  platte  kwast  door  een  zacht  penseel  om  over  te  gaan  tot  de  eenvoudige  weergave  van  de  détails , met  losse  " hand " , krachtig , toch   niet  overmatig , zonder  " droogheid " .  Zo  voltooid
    men  de  architectuur  van  het  bouwwerk  en  van  de  brug , van  de  omgeving  en  van  de  boomstam  links .  Men  kan  het  effect  van  dit  soort  studies  nog  sprekender  maken  door  aan  de  kleuren  een  beetje  gebrande  Sienna  te  voegen , dat  men  in  verschillende  hoeveelheden  met  wit  en  het  zwart  kan  mengen .  De  tint  van  het  gebladerte  en  van  sommige  schaduwvlekken , zoals   bv.  de  brug  en  de  voorgrond  wordt  daardoor  wat  warmer . 


    19-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 57 en 58
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57  en  58 

     Constructie

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 57 en 58
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . b ,

    Fig . 57  en  58

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 59 en 60
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 59 . ( constructie )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 59 en 60
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . b ,

      Fig . 59  ( constructie ) 
    en  60 , voltooid  schilderij .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . a , - TERUG NAAR DE PERSPECTIEF
    Art . Nr . 24 . a ,

              Terug  naar  de  perspectief .

     Hier  kunnen wij  met  recht  weer  even  terugkomen  op  de  perspectiefleer .  Wij  raden  je trouwen  aan  in  de  voorgaande  lessen  de  hoofdstukken  over  dit  onderwerp  even  na  te  lezen .  Men  kan  een  huis  beschouwen  als  een  enorme  kubus  waar  bovenop  twee  schuingeplaatste  vlakken  het  dak  vormen .  Herinnert  je  zich  nog  dat  de  horizon  altijd  geplaatst  wordt  ter  hoogte  van  het oog  van  
    de  waarnemer  ?   Hij  stijgt  en  daalt  dus   met  de  verandering  van  gezichtspunt .  In  de  eerste  van  de  drie  tekeningen  ( fig ; 48 ) wordt  de  waarnemer  verondersteld  op  een  verhoging , een  heuvel  te  staan ; de  horizontale  lijn  is  daarom  hoog  geplaatst .  In  fig . 49  staat  de  waarnemer  op  straat .  Dit  is  de  meest  gebruikelijke  manier  om  de  dingen  te  zien , ze  worden  dan  " gesneden "  door  de  horizon .  In  fig . 50  tenslotte  wordt  de  waarnemer  verondersteld  op  de  grond  te  liggen .  De  horizon  ligt  dan  erg  laag .
    Het  spreekt  vanzelf  dat  de  horizon  ook  kan  liggen  tussen  deze  drie  hoogten , die  we  demonstreren .  De  ligging  van  de  horizon  is  zeer  belangrijk .  Als  een  schilderij  of  decoratie  bedoeld  is  om  tamelijk  hoog  aan  een   muur  te  hangen , moet  men  rekening  houden  met  het  feit  dat  de  compositie  door  een  eventuele  toeschouwer  van  beneden  naar  boven  gezien  zal  worden .  De  horizontale  lijn  moet  dus  tamelijk  laag  geplaatst  worden , zodat  de  indruk  wordt  gewekt  dat  het  schilderij  eigenlijk  in  het  gezichtsveld  ligt .  De  kunstenaar  kan  trouwens  verschillende  effecten  bereiken  al  naar  gelang  de  plaatsing  van  zijn  horizonlijn .  Als  men  een  tekening  maakt  van  een  staande  figuur , zal  deze  van  imposante  grootte  lijken , als  men  de  horizon  laag  plaatst .  Als  men  daarentegen , bij  een  landschapstekening , de  indruk  van  uigestrektheid  wil  geven , moet  men  de  horizon  vrij  hoog  plaatsen  zodat  de  toeschouwer  het  gevoel  krijgt  alsof  hij  zelf  hoger  staat  en  op  het  landschap  neerkijkt .

       Perspectief  van  straten  en  wegen .

      De  straten  en  wegen  leveren  geen  moeilijkheden  op , men  kan  ze  vergelijken  met  twee  horizontale  evenwijdige  lijnen , die  in  dezelfde  richting  naar  hetzelfde  verdwijnpunt  op  de  horizon  lopen , zoals  het  geval  is  met  alle  horizontale  evenwijdige  lijnen .  Het  is  natuurlijk  mogelijk , en  dit  gebeurt  vaak , dat  een  weg  of  een  straat , hoewel  horizontaal , een  bocht  maakt .  Zoals  je  in  fig . 51  ziet , zullen  de  lijnen  na  de  verandering  van  richting  op  een  tweede  verdwijnpunt  uitlopen , hetzij  rechts  van  het  eerste , hetzij  links , maar  altijd  op  de  horizonlijn .  Met  dalende  en  klimmende  straten  en  wegen  is  het  weer  anders .  Daarvoor  verwijzen  wij  naar  de  aanwijzingen  die  we  gegeven  hebben  in  de  les  " Het  schetsen  van  personen " ( Art . Nr . 9 . a , fig 20 )  over  hellende  vlakken .  De  stijgende  evenwijdige  lijnen  hebben  hun  verdwijnpunt  boven  de  horizon ,terwijl  de  dalende  evenwijdige  lijnen  hun  verdwijnpunt  onder  de  horizon  hebben . Zo  zullen  in  fig . 52  de  lijnen  A  en  B  van  de  stijgende  weg  in  hun  verlengde  eindigen  in  het  verdwijnpunt  PFA  boven  de  horizon , op  de  loodlijn  getrokken  door  het  verdwijnpunt  P  op  de  horizon , recht  tegenover  ons  oog .  
      Nok , dak  en  ramen , alle  randen  en  lijnen  die  in  werkelijkheid  horizontaal  lopen , hebben  echter  punt  P  als  verdwijnpunt .  Bij  een  dalende  straat  of  weg  ( fig . 53 ) eindigen  de  bermen  A'  en  B'  in  verdwijnpunt  PFA'  onder  de  horizon , op  de  loodlijn  getrokken  door  het  verdwijnpunt  P' .  Je  ziet  dat  de  muur  rechts  in  fig . 53  ook  eindigt  in  punt  PFA' , omdat  deze  muur  in  werkelijkheid  niet  horizontaal  loopt ,  maar  evenwijdig  aan  de  zijden  A'  en  B'  van  de  weg .
      In  fig .  54  en  55  ziet  je  twee  schilderachtige  toepassingen  van  de  hierboven  besproken  gevallen .  Wij  wijzen  er  nogmaals  op  dat  wij  een  dergelijke  uitleg  alleen  geven  om  je  bepaalde  visuele  verschijnselen  beter  te  laten  begrijpen .  Als  men  naar  de  natuur  werkt  gaat  het  er  niet  om  een  op  de  milimeter  nauwkeurige  tekening  te  leveren .  Als  je  het  principe  eenmaal  kent  moet  je  zich  wennen  aan  onophoudelijke  waarneming .  Wat  betreft  het  "  verdwijnen "  van  lijnen  en  hun  verloop ; kunt  je  gebruik  maken  van  een  doorschijnend  stukje  papier  met  horizontale  en   verticale  lijnen .  Om  de  helling  van  een  lijn  in  de  ruimte  te  vinden , kunt  je  zelf  een  " hoek-meter "  maken  met  behulp  van  een  scharnierende  duimstok .  Als  je  bijvoorbeeld  een  gebouw  moet  plaatsen , waarvan  geen  van  de  basis-lijnen  evenwijdig  aan  uw  gezichtslijn  loopt ( fig . 56 ) ,  dan  plaatst  je  het  gedeelte  AB  van  de  duimstok  zo , dat  hij  voor  uw  oog  samenvalt  met  de  hoeklijn  van  de  muur  van  het  huis .  Evenzo  laat  je  poot  AC  ogenschijnlijk  samenvallen  met  de  daklijn ; de  hoek , door  de  beide  poten  gevormd , geeft  js  nu  het  verloop  van   de  weglopende  lijn  AC .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . a , FIG . 48 ,49 en 50 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . a ,

    Fig . 48 , 49  en  50 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 51 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 51 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 en 53 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . a , FIG . 56 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . a ,

    Fig . 56 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 55 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 54 .

    18-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . - HUIZEN
    Art . Nr . 24 .

                             Huizen .

       We  hebben  nu  al  verschillende  verschijningsvormen  van  de  natuur  aan  ons  oog  voorbij  laten  gaan .  Het  gaat  echter  nog  steeds  over  het  Landschap :  een  samenvattende  term , waaronder  alle  onderwerpen  van  land  en  zee  vallen  en   zelfs  steden  met  hun  huizen , woonblokken  en  fabrieken .  Om  die  te  kunnen  tekenen , is  het  voldoende  te  begrijpen  hoe  ze  gebouwd  zijn  en  het  beste  middel  daartoe  is  het  bestuderen  van   het  geraamte  van  een  woning , waaromheen  nog  geen  muur  is  opgetrokken  en  waar  nog  geen  dak  op  zit .  Zo  leren  wij  dan  de  contructie  van  een  afgebouwd  huis  beter  doorgronden .  De  perspectievische  wetten  treden  hier  nog  duidelijker  op  de  voorgrond  en  het  allerbelangrijkste  is  het  wekken  van  een  indruk  van  stevigte  en  duurzaamheid .  Natuurlijk  is  dit  niet  van  toepassing  op  schilderachtige  bouwvallige  huisjes  waartoe  de  tekenaar  zich  voelt  aangetrokken , ofschoon  wij  hierbij  natuurlijk  wel  op  de  constructie  moeten  letten .  Gebruik  dan  ook  gerust  leniaal  en  driehoek  teneinde  zuiver  verticale  en  horizontale  lijnen  te  krijgen .  Geef  ook  op  juiste  wijze  schuine  muren , hoeken , randen , balkons , daklijsten  enz .  aan .  Later  kunt  je  uit  de  vrije  hand  deze  lijnen , die  natuurlijk  te  droog  en  te  regelmatig  zijn , overtrekken .  Je  kunt  dan  die  overbodige  details  weghalen  die  uw  tekening  een  te  mechanisch  en  bouwkunstig  aanzien  zouden  geven .  Wij  laten  je  hierop  aansluitend  een  paar  tekeningen  van  de  schilder  Schultz - Dal . zien  ( fig . 44 , 45  en  46  ) .  De  techniek  van  deze  tekeningen  is  een  dicht  " schrift "  met  de  pen  zonder  dat  de  vrijheid  van  het  onderwerp  in  het  gedrang  komt .  De  kunstenaar  heeft  met  grote  gevoeligheid  getekend  en  daardoor  het  oude , pittoreske  karakter  van  sommige  huizen  in  een  buitenwijk  weten  weer  te  geven , evenals  de  stijl  van  een  groot  gebouw , waarvan  de  aanmatigende  architectuur  de  " deftige "  buurten  van  de  grote  steden  veeal  pleegt  te  " sieren " .  Wij  vinden  hier  geen  onnauwkeurigheid  of  foefje  in  de  uitwerking .  Hier  is  het  wel  degelijk  een  bestudeerde  regelmaat  en  juistheid  in  weergeve  te  zien .  Men  moet  dergelijke  onderwerpen  geheel   "  ondergaan "  om  er  een  juist  beeld   van  weer  te  geven  en  daarom  des  te  meer  rekening  houden  met  de  verhouding  en  het  karakter  van  de  gebouwen  die  ons  door  de  voorafgaande  generaties  zijn  achtergelaten .  Wij  zullen  hier  later  over  spreken .  Intussen    raden  wij  je  aan  de  tekeningen  van  Schutz-Dal  goed  te  bestuderen , de  constructie  er  van  te  achterhalen  en  het  geraamte  te  zoeken .  Dit  zal  je  het  geheim  van  het  " karakter "  en  het  " type " , eigen  aan  ieder  van  die  bouwerken , openbaren .  Nu  wij  hier  enkele  werken  van  deze  tekenaar  hebben  gereproduceerd  zullen  wij  uit  één  van  zijn  artikelen  een  interessante  passage  lichten  die  echter  niet  alleen  waardevol  is  voor  de  landschaptekenaar  die  in  de  stad  "op  jacht "  gaat . 

      Je  zult  profijt  hebben van  deze  uitstekende  raadgevingen  en  oordeelkundige  opmerkingen  bij  alle  onderwerpen  die  je  kiest , hetzij  in  de  stad , op  het  land  of  op  't water .  " Je  heeft  uw  onderwerp  gevonden " . Je  blijft  staan , je  opent  reeds  uw  tas  en  zet  uw  klapstoeltje  uit .  Je  installeert  zich  niet  voor  15  minuten , maar  voor  twee  uur  of  misschien  nog  langer :  je  moet  dus  kunnen  blijven .  Het  moet  je  vooral  niet  overkomen  dat  je  uw  plaats  midden  onder  het  werk  moet  verlaten , dat  zou  een  ramp  zijn .  De  wind  kan  je  spoedig  verjagen , je  kunt  niet  werken  op  de  tocht  want  uw  gezondheid  is  uw  belangrijkste  gereedschap .  De  zon  kan  doordringen  op  uw  plekje  en , fel  op  het  papier  schijnend , je  het  werken  onmogelijk  maken .  En , als  je  op  een  smal  druk  trottoir  met  veel  voorbijgangers  zit , kan  er  een  " dienaar  der  wet "  komen  en  je  wegsturen .  Die drie kleine  incidenten , alle  voortkomend  uit  een  slecht  gekozen  plaats , kunnen  altijd  voorzien  worden  :  het  is  gemakkelijk  ze  te  vermijden .

      Er  zijn  nog  andere  vervelende  kleinigheden  die  een  landschaptekenaar  dwars  kunnen  zitten : maar  daar  moet  je  van  tevoren  in  berusten .  Als  zo'n  incident , zoals  de  voorafgaande , voorkomt  uit  uw  eigen  nalatigheid , dan  zal  een  beetje  handigheid  vaak  voldoede  zijn  om  het  ongemak  te  verkleinen  of  te  ontgaan .  Dit  zullen  we  dadelijk  zien . 

      In  de  eerste  plaats :  alle  landschaptekenaars  in  de  stad  of  in  het  open  veld , weten  dit :  de  lichtverandering ;  bewolkte  lucht  na  een  zonige  periode  of  omgekeerd .  Als  je  bezig  bent  en  uw  lichteffect  en  belangrijkste  kleurwaarden  zijn  al  vastgelegd , probeert  je  het  dan  niet  af  te  maken .  Je  zou  alles  kunnen  bederven .  Wacht  af  tot  morgen ... of  overmorgen .  Je  zult  wel  eens  lang  moeten  wachten .  Voor  de  kunstenaar  die  buiten  werkt  is  dit  het  grootste  bezwaar  en  het  enige  dat  werkelijk  telt :  het  veranderlijke  weer , het  verschil  in  lichtval , de  wisseling  van  zon  en  wolken .  Kijk  dus  eerst  goed  naar  de  lucht  en  windrichting : men  kan  vaak  makkelijk  het  weer  voor  twee  of  drie  uur  vaststellen .  Ongelukkigerwijs  geeft  juist  dit  veranderlijke  weer  de  mooiste  effecten  en  de  meest  zeldzame  luchten .  De  kortst  durende  toestanden  zijn  absoluut  de  aantrekkelijkste : dageraad , schemering , zonsondergang , rood  als  een  brand ; de  eerste  zonnestralen  door  de  afdrijvende  regenbui , en  vooral  het  onweer , het  opwindende , geweldige  onweer , waarbij  in  minder  dan  een  uur  een  twintigtal  prachtige , bijna  bovennatuurlijke  effecten  elkaar  opvolgen .  Maar  een  dergelijk  schouwspel  is  zeldzaam  en  voor  de  weergave  ervan  zijn  speciale  middelen  nodig .  Laten  we  ons  in  't begin  maar  tevreden  stellen  met  een  " algemeen "  onderwerp , waarvan  het  effect  goed  en  duurzaam  is  en  waar  we  normaal  aan  kunnen  werken .  Een  grijze  bewolkte  lucht  is  natuurlijk  het  evenwichtigste .  Bij  zulk  weer  kan  men  vaak   lange  tijd  ongehinderd  werken , zonder  van  plaats  te  hoeven  wisselen .  Maar  zelfs  dit  weer  is  soms  veranderlijk :  geen  opklaring , maar  het  tegendeel , zou  ik  haast  zeggen .

      En  dan  volgt  er  een  stortbui .  Maar  je  heeft  uw  werk  moeten  onderbreken ;  je  doet er  dus  goed  aan  naar  een  schuilplaats  te  zoeken  als  er  een  bui  dreigt :   luifel , zeil , zonnescherm , en  daar  kunt  je  dan  een  andere  tekening  beginnen  zodat  uw  dag  toch  niet  verloren  is .  Dit  wat  betreft  de  last  die  je  kunt  hebben  van  het  weer .  Je  zult  soms  echter  nog  meer  last  hebben  van  mensen .  Van  het  huis  dat  je  begint  te  schilderen  worden  de  jalouzién  neergelaten .  Het  uitgaan  van  een  school  in  de  buurt  brengt  je  troepen  bewonderaars , vaak  onbescheiden  en  lawaaierig .  En  vooral  dat  mooie , kleine  vrachtwagentje  dat  voor  uw  neus , wie  weet  hoelang , langs  het  trottoir  gaat  staan .  Dit  is allemaal  niet  zo  erg , en  na  wat  oefening  speelt  je  het  met  wat  handigheid  en  diplomatie  best  klaar .  Je  leert  de  gewoonte  van  de  verschillende  buurten  kennen , je  went  aan  de  kinderen  of  je  leert  ze  aan  u  wennen .  Tenslotte  komt  het  ook  zelden  voor  dat  een  vrachtwagenchauffeur  -  na  vriendelijk  verzoek  -  zou  weigeren , zijn  wagen  een  paar  meter  verder  achter  u  te  parkeren ;  soms  zal  hij  het  uit  zichzelf  voorstellen  als  hij  ziet  dat  hij  je  hindert .  Als  je  het  stenen  decor  domweg  natekent , blijft  het  een  décor . Dat  moet  het  zeker  niet  zijn .  Zelfs  al  zijn   de  inwoners , de  voorbijgangers  niet  te  zien , dan  moet  je  zich  toch  met  hen  bezighouden , ze  leren  kennen , hen  voor  kunnen  stellen .  De  straat  is  net  als  een  gezicht ;  en  een  gezicht  heeft , ook  al  spreek  het  niet , toch  een  uidrukking .  Probeer  die  af  te  lezen .  Zelfs  een  ruine , ook  al  is  ze  volkomen  verlaten , trekt  en  ontroert  ons  omdat  zij  beelden  in  ons  oproept : van  de  bouwmeesters , van  de  vroegere  bewoners .  Hoe  is  het  dan  wel  niet  gesteld  met  de  levende  huizen  ?  Als  je  denk  aan  de  mensen  die  er  in  wonen , zal  uw  werk  van  binnen  uit  verlicht  worden : het  zal  een  ziel  hebben  evenals  zijn  model .  Het  zal  spreken .  
      Ook  van  de  stad  moet  de  intiemme  diepere  sfeer  weten  te  treffen .  Je  hoeft  er  niet  altijd  het  monumentale  aspect  van  weer  te  geven .  Het  onderwerp  is  minder  belangrijk  dan  de  reactie  van  de  kunstenaar  op  zijn  onderwerp . Kunst  is  subjectief , niet  objectief .  Om  deze  gedachte  te  verduidelijken , zal  ik  gebruik  maken  van  een  vergelijking .  De  beginner  zoekt  bij  het  schilderen  van  een  stilleven , het  hele  huis  af  op  zoek  naar  de  meest  waardevolle  voorwerpen , die  hij  het  mooiste  vindt  en  het  volgens  hem  het  beste  doen .  Als  hij  niet  gefortuneerd  is  -  wat  meestal  het  geval  is , nietwaar ...  -zal  hij  in  z'n  ijver  het  onvermijdelijke  bloemenvaasje  te  voorschijn  halen  de  goedkope  souveniers  uit  de  bazar , een  heleboel  pretentieuze  rommel , die  alleen  voor  hem  waarde  heeft .  Die  snuisterijen , als  wij  ze  zo  kunnen  noemen ,  schijnen  hem  mooi  toe  om  hun  overbodigheid .
      Ik  moet  mijn  leerlingen  trachten  duidelijk  te  maken  -  hoe  voorzichtig  ik  het  ook  doe ,  ik  moet  hen  dadelijk  kwetsen  -  dat , als  een  voorwerp  overbodig  is , dit  nog  niet  in  z'n  voordeel  spreekt , en  dat  luxe  en  schoonheid  niet  evenredig  zijn .  Tot  troost  beken  ik  dat  ik  zelf  in  mijn  jeugd  deze  fout  heb  gemaakt .  Het  idee  om  een  hoekje  van  de  keuken , een  gedeelte  van  de  tafel  met  de  gewone  gebruiksvoorwerpen , zinvol  door  hun  plaatsing , te  tekenen , komt bij  niemand  op .  Dat  is  niet  zoals  het  hoort .  Maar  het  meesterschap  van  de  schilders  van  stilleven  en  het  voorbeeld  van  Chardin  zal  geruststellend  werken .
      Zo  is  het  ook  met  het  landschap .  De  buitenstaander  is  verbluft  dat  het  eenvoudige  onderwerp , waar  hij  elke  dag  langs  komt , het  uitgangspunt  heeft  gevormd  voor  die  tekening , die  hij  zo  bewondert .  In  de  natuur  is  nooit  iets  onbeduidends  te  vinden ;  en  wat  wij  een  dergelijke  benaming  geven  is  in  werkelijkheid  slechts  " onaangeduid " d.w.z.  ongezien , onbegrepen .  Men  moet  leren  zien .  De  noot  die  van  de  boom  valt  trekt  ons  niet  aan , maar  we  moeten  de  groene  schil  er  af  kunnen   halen  en  de  noot  weten  te  kraken .  Zo  is  het  ook  met  het  leren  zien  en  doorvoelen  van  uw  onderwerp .
      Je  kunt  van  dat  heel  gewone  hoekje  vlak  bij  uw  huis  een  meesterwerk  maken , als  je  het  belangrijke , het  interessante  weet  te  ontdekken  en  de  suggestieve  kracht  kunt  uitdrukken .  Kies  zorgvuldig  de  juiste  tijd , het  beste  licht , en  de  voordeligste  lucht ; kies  vooal  een  goede  plaats  en  gezichtshoek  en  een  gunstige  uitsnijding .  " Zich  weten  neer  te  zetten "  zoals  de  schilder  Corot  dit  zei .

    17-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . FIG , 44 , 45 en 46 . - HUIZEN DOOR SCULTZ-DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 .

    Fig . 44 , 45  en  46 .

    Huizen  door  Schultz - Dal .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!