TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
21-08-2006
ART . NR . 44 . - PLAAT II - ENKELE SCHETSEN VAN PAARDEN
Art . Nr . 44 .
Plaat II .
Enkele schetsen van paarden van verschillend ras , waaruit kennis van de anatomie blijkt .
FIG . 48 . - SPIERBEELD VAN HET PAARD
Fig . 48 .
Spierbeeld van het paard .
FIG . 47 . - SPIERBEELD VAN DE VOORPOOT VAN DE LEEUW
Fig . 47 .
Spierbeeld van de voorpoot van de leeuw ( A ) en de arm van de mens ( B ) .
FIG . 42 , 43 , 44 , 45 , 46
Fig . 42 , 43 , 44 , 45 , 46 .
Van links naar rechts : skeletten van de kip (vergelijk hiermee de schematische fig. van de haan . Skelet en kop van de emu en van een uitgestekte vleugel .
FIG . 42 , 43 .
Fig . 42 , 43 ;
Schematische figuur van de haan .
FIG . 41 . - SKELET VAN DE ADELAAR
Fig . 41 .
Skelet van de adelaar .
FIG . 37 , 38 , 39 , 40 . - SKELETTEN
Fig . 37 , 38 , 39 , 40 .
Links : Skeletten van de kop van de ratelslang en van de brilslang boven : die van de schilpad en de kikker . Onder : dat van de baars .
FIG . 35 EN 36 . - SKELETTEN VAN WALRUS EN KROKODIL.
Skeletten van de koppen van het nijlpaard , de chimpansee de wolf , het konijn , het kameel .
FIG . 28 EN 29 . - SKELET KANGEROE EN KOP NEUSHOORN .
Fig . 28 en 29 .
Skalet van de kop van een neushoorn en van de kangeroe .
FIG . 27 . - SKELET VAN DE LEEUW .
Fig . 27 .
Skelet van de leeuw .
FIG . 26 . - SKELET VAN DE OLIFANT .
Fig . 26 .
Skelet van de olifant .
ART . Nr . 44 . - PLAAT I . - FIG . 25 . SKELET V. H . RUND
Art . Nr . 44 .
Plaat I .
Fig . 25 . Skeletten van het rund en de kop van een geit .
20-08-2006
FIG . 24 . - SKELET VAN DE HOND
Fig . 24 .
Skelet van de hond .
FIG . 23 .
Fig . 23
FIG . 22 .
Fig . 22 .
FIG . 21 . - SKELET VAN HET PAARD
Fig . 21 .
Skelet van het paard .
ART . NR . 44 . - FIG . 20 - STIJGEREND PAARD
Art ? Nr . 44 .
Fig . 20 .
De hiel , die hoog ligt bij het paard , komt steeds lager te liggen van de leeuw naar de beer , om geheel op de grond te rusten bij de mens .
ART . NR . 43 . b , - BIBLIOGRAPHIE
Art . Nr . 43 . b ,
Bibliographie
Hieronder volgen de titels van enkele uitstekende werken , die van nut zijn om het dierenrijk beter te leren kennen : Tylinek - Stepének , Dierenpark ( Nijgh en van Ditmar , 's Gravenhage ) .
Dr . A . F . Portielje , Jeugd - Brehm ( Scheltens en Giltay , Amsterdam ). H . van de Werken , Artis Dierenencyclopedie ( Ploegsma , Amsterdam ) . Schmidt - Inger , De Wereld van de Dieren ( Gaade , 's Gravenhage ) . Ivan Sanderson , Knaurs Tierbuch in Farben ( Knaur , Munchen - Zurich ) . Hieraan kunnen toegevoegd worden een groot aantal reis - en jachtbeschrijvingen in de vorm van boeken of artikelen in tijdschriften en dagbladen . Je doet er goed aan ze te verzamelen , niet als materiaal om te copieren maar om je te documenteren , uw geheugen op te frissen of één of ander detail duidelijk voor ogen te krijgen , door dus die tekeningen of foto's uit te knippen en ze systematisch op te bergen , zodat je ze gemakkelijk kunt terug vinden , wanneer de behoefte zich voordoet .
En tenslotte , aangezien de directe waarneming nu eenmaal het beste middel blijft om iets te leren kennen en om in de geest een levende documentatie te vergaren , laat evenmin na om vaak dierentuinen te bezoeken wanneer je daartoe in de gelegenheid bent , ( bijv. Plankendael bij Mechelen en de zoo in Antwerpen ) . Ga ook naar musea en bibliotheken . In Amsterdam hebben we " Artis " met zijn natuurhistorisch museum en Aquarium , maar ook tal rijke andere plaatsen in het land bezitten soorgelijke instellingen . Ook de film schenkt in onze dagen een toe nemende aandacht aan de vrije , levende natuur , die voor ons vooral belangwekkend kan zijn wanneer men gebruik maakt van de z.g. vertraagde opname , die ons zo duidelijk de bewegingen van de dieren tonen kan . In dit verband wijzen wij op de natuurfilms van Walt Disney , die grootse documenten zijn . Maar helaas in de bioscoop gaan de mooie beelden aan ons oog voorbij ... zonder terug te keren . Om nog iets over boeken te zeggen : vergeet de Engelse letterkunde niet . Aan de overzijde van het Kanaal kent men een grote dierenliefde en sommige illustratoren hebben zich op dit gebied gespecialiseerd , zoals Cecil ALDIN en STUDY , wier tekeningen van paarden en honde de fijne humor bevatten . Afbeeldingen en tekst kunnen je dus in het onderwerp inleiden en je in de gewenste sfeer plaatsen , alvoren potloden te gaan slijpen . Maar denk er toch vooral niet aan ze te gebruiken voor het copieren : blijf altijd eerlijk tegenover uzelf . En laat ons dan nu overgaan tot ons eigenlijk onderwerp .
19-08-2006
ART . NR . 43 . a , - HET DIER IN DE KUNST
Art . Nr . 43 . a ,
Het dier in de kunst van heden en verleden
Ducumentatie
Wij kunnen er niet aan beginnen om een diepgaande studie te maken van onze voorgangers . Niettenin zal een beknopt overzicht toch noodzakelijk zijn , want de meesters op dit terrein mogen je niet geheel onbekend zijn . Je dient eveneens bekend te zijn met de plaatsen , de bibliotheken , de naslagwerken en met hen die je kunnen inlichten over het uiterlijk en de gewoonten van dieren . Je zult zich kunnen documenteren met behulp van boeken , tijdschriften en dagbladen , waarbij je zich dient te onthouden van letterlijk copieren , behalve in het geval van anatomische studies , wanneer je zelf niet niet beschikt over een skelet van het dier , waarnaar uw belangstelling uitgaat . Maar er gaat niets boven een directe waarneming van de natuur ; dat is wel het allerbeste , wanneer men er op uit is om iets persoonlijks , dus kunstzinnigs , tot stand te brengen . Wij herinneren in dit verband aan het woord van BACON , dat wij nog vaker zullen aanhalen : " De kunst is de natuur plus de mens " , dat wil dus zeggen de natuur gezien door een mens heen , weergegeven naar gelang de wijze van waarneming en het temperament van het individu . Copieeren wil zeggen het afstand doen van eigen persoonlijkheid om zich te onderwerpen aan die van een ander . Daarin moet je nooit toestemmen . Laten wij ons thans eens verdiepen in de werken van onze verre voorouders . De oermens wist , al schilderend , tekenend en beeldhouwend , op een meesterlijke , waarheidsgetrouwe en levendige wijze alle dieren van de voorhistorie weer te geven : mammouth , bison , neushoorn , beer , rendier , paard en everzwijn... Wij drukken hierbij een heel mooi voorbeeld af , maar wij zijn er zeker van dat de talrijke foto's , die hiervan in boeken en tijdschriften te vinden zijn , je reeds de gelegenheid gaven om het talent van deze eerste kunstenaars te bewonderen , waarbij observatie altijd de grondslag vormde - en wat voor een observatie ! Vol leven en aandacht en des te scherper , waar deze voorlopers slechts armzalige bedreigende wezens waren , die er voortdurend op bedacht moesten zijn hun leven te beschermen . Het oude Egypte bezat opmerkelijke schilders en beeldhouwers : kijk maar eens naar hun godenbeelden en naar de reproductie ( fig . 3 ) van een fragment van een laagrelief dat een zuil versierde die gewijd was aan de slang . De sperwer van Horus bekroont een bouwkundig ontwerp . Wij zullen er later op terugkomen . De boeken over kunstgeschiedenis gaan meer en meer aandacht schenken aan de Egyptische kunst . Profiteer daarvan door onder hun talrijke reproducties van monumenten , beeldhouwwerken en schilderingen andere prachtige voorbeelden op te zoeken , jachtscènes met veel dieren " gaven de kunstenaars de gelegenheid om de gehele natuur onder te brengen binnen de muren van een tempelruimte " ( Jean CAPART ) . Verzuimt ook niet om aandacht te schenken aan de stier , de ezel , de zebu en de geschilderde of gebeeldhouwde schapen van de Assyriérs , die eveneens uitblonken in de weergave van wilde dieren : de gewonde leeuw en leeuwin , onderdelen van de laagreliefs van het paleis van Assurbanipal ( Britisch Museum Londen ) zijn in hoge mate bewonderenswaardig ( afb . 4 ) . De prehelleense kunst , die al uiterst verfijnd was , voerde eveneens dieren ten tonele en wij tonen je hier een prachtig uitgebeelde wilde stier ( fig . 5 ) . Wij hebben hier te doen met een gouden drinkbeker uit een mykeense graftombe te Vaphio ( Laconié ) uit de 16e eeuw v . Chr . ! De Grieken zelf hebben dergelijke modellen niet versmaad en in het bijzonder paarden op sublieme wijze uitgebeeld . Wij willen eens wat langer stilstaan bij de werken van hen , die tekenen zoals zij schrijven : wij bedoelden de Japanners ( en de Chinezen ) , die onvergelijkelijke meesters van het penseel . In de voorgaande lesdelen heeft je hun virtuositeit reeds kunnen bewonderen aan de hand van enkele reproducties , die je onder ogen kreeg . Ziehier nog enkele anderen in verschillende technieken . De eerste is een gewassen tekening van HOKUSAI ( fig . 7 ) . Behalve dat zijn lijnwerking zeer mooi is , drukt ook de penseelvoering op meesterlijke wijze het gevederte uit... En dan niet te vergeten de poten die zo stevig op de grond staan ! Wat die dappere haan betreft , zo goed in de veren gezet door TATIBANA MORIKUNI ( fig . 6 ) , daarmee hebben wij een voorbeeld van een geheel andere wijze van het weergeven van de pluimage dan de vorige afbeelding . Vergelijk goed deze verschillende opvattingen en ook die van fig . 8 en 9 , waarin in al zijn intensiteit , de waarnemingskunst te zien is van deze onnavolgbare Japanse kunstenaars . Bewonder vooral de tekening van KORIN (fig . 10 ) : een enkele , eenvoudige lijn , maar wat voor een lijn ! Soepel , gracieus en gevarieerd , waarmee de kunstenaar ons van deze steltloper een beeld geeft van een levende werkelijkheid en een buitengewone sierlijkheid . Deze meesters hebben zich overigens niet beperkt tot het tekenen van vogels en ongetwijfeld zult je vele andere reproducties kunnen vinden met heel wat andere dieren ( fig . 19 ) . De Hollanders hebben een groot aantal beroemde dierschilders gehad , van wie genoemd moeten worden de te jong gestorven Paulus POTTER ( 1625 - 1654 ) en Adriaan VAN DER VELDE (1639 - 1672 ) . Ook de vlaamse school had vele schitterende schilders , zoals Frans SNIJDERS ( 1579 - 1657 ) en Pieter SNAYERS ( 1592 - 1667 ) . De Duitse school daarentegen had weinig dierenschilders , maar J . E . RIDINGER ( 1695 - 1767 ) is beroemd gebleven als specialist , vooral van het paard . Ook de Engelse school is , ondanks de belanstelling , die dieren in Engeland genieten , arm aan dierkunstenaars . Wij noemen John COSTABLE ( 1779 - 1837 ) en Wall CALLCOTT ( 1779 -1844 ) , die echter vooral landschapschilders waren . Evenals de Engelsen toonden de Spanjaarden zich niet bijzonde geinteresseerd in dieren . Ditzelfde geldt voor de Italiaanse school . De Franse school daarentegen is weer zeer rijk aan talentvolle dierenschilders . Allereerst noemen wij Alexandre - François DESPORTES ( 1661 - 1743 ) , vervolgens Jean - Baptiste OUDRY ( 1686 - 1755 ) ; die beiden uitmuntten in de weergave van dieren en jachtscénes . Carle VERNET ( 1785 - 1835 ) , een liefhebber van paarden , heeft ons voortreffelijke tekeningen en schilderijen nagelaten , waarin hij de rasechte élègance van de volbloed heeft weten weer te geven . Zijn tijdgenoot Antoine - Jean baron GROS ( 1771 - 1835 ) , die historieschilder was , heeft ook vaak het paard getekend en geschilderd , maar toch vooral het paard op het slagveld , met een indrukwekkend vertoon van kracht . GERICAULT (1791 - 1824 ) was zowel schilder als beeldhouwer . Van hem bezit het Louvre o.a. DE DERBY TE EPSON , dat misschien wel het meest doorwerkte van zijn schilderijen is . Ook hij tekende en schilderde vaak paarden en nog heel wat andere dieren , zoals honden , leeuwen en tijgers en steeds met een uitzonderlijk meesterschap , alvorens aan de gevolgen van de val van een paard te overlijden . Voorts vermelden wij nog Eugène FROMENTIN ( 1820 - 1876 ) , Eugène DELACROIX ( 1799 - 1863 ) . PILS ( 1813- 1875 ) , YVON ( 1817 -1893 ) en MEISSONIER ( 1815 - 1891 ) , die een hartstocht had voor een axacte weergave . Al deze schilders waren geen dierschilders in eigenlijke zin , maar zij hebben allen het dier met talent en waarheidsliefde uitgebeeld . Dit geldt ook voor Alphonse DE NEUVILLE ( 1836 - 1895 ) . Eduard DETAILLE ( 1848 - 1912 ) , Aimé MOROT ( 1850 - 1913 ) en tenslotte Georges SCOTT , de twee eerstgenoemden waren vooral militaire schilders . Een aparte plaats verdient een vrouw , die een echte dierenschilderes was : Rosa BONHEUR ( 1822 - 1899 ) . Zelden hebben schilders van het dierenleven haar in mannelijke kracht overtroffen . Algemeen bekend is haar Ossenspan (fig. 11 ) wiens dichterlijkheid nog overtroffen wordt door zijn kracht . Ook haar paardenmarkt is een hoogst opmerkelijk schilderij . Onze bewondering voor haar verenigen wij met die voor Contant TROYON , een kunstenaar in iedere zin van het woord , die iets vroeger leefde ( 1810 - 1865 ) . Tegenwoordig werken er nog maar weinig echte dierenschilders . Onder hen moet in de eerste plaats Paul JOUVE genoemd worden met zijn zwarte panters , zijn olifanten , bisons , adelaars enz . Fig . 13 geeft je een denkbeeld van de vaste en krachtige tekenwijze van deze meester , wiens uitdrukkingsmiddelen nochtans met opzet beperkt zijn : zwart krijt , een beetje kleur in de achtergrond en soms ook een beetje goud . Ook Mathurin MEHUET , een origineel schilder , wiens arbeid veel vaart en kracht vertoont naast een rijk kleurengamma , toont zich een meester in de dieren , vanaf de libel tot de grote roofdieren en daartussen in de eenden , de ganzen en ... de muizen . Een ander knap kunstenaar , DELUERMOZ heeft ons zeer mooie en overvloedige illustraties gegeven van het werk van André DEMAISON " Het leven der roofdieren " en ook van het onvergetelijke " Boek van de jungle " van Rudyard KIPLING . Ook denken wij aan de fijne aquarellen , zo bijzonder van techniek , van Eugéne BIGOT en aan de tekeningen van SANDOZ . Voor de kat moeten wij ons wenden tot STEINLEN , die zijn houdingen zo treffend wist weer te geven en tot Jacques NAM , die zich tot een uitgesproken decoratieve uitbeelding voelt aangetrokken . Wat LAJARRIGE betreft , hij moet beschouwd worden als een specialist van het pluimvee en de hinde , die geen geheimen voor hem hebben ( fig . 16 ) . Aan deze lijst voegen wij nog de namen van REBOUSSIN en OBERTHUR toe . De nieuwere schilderkunst van ons eigen land kan weer bogen op vele grote uitbeelders van het dier . Tot de z.g. romantische school behoren Wouter VERSCHUUR ( 1812 - 1871) en Willem NAKKEN ( 1835 - 1926 ) , in wiers werken het paard een voorname plaats inneemt . Van de meesters der Haagse school zijn het vooral Willem MARIS ( 1844 - 1910 ) , de jonste der drie gebroeders , met zijn zonovergoten koeien in de weide en Anton MAUVE ( 1838 - 1888 ) met zijn stemmingsvolle schapenkudde in het heidelandschap geweest , die aan het dier hun liefde en kunstenaarschap schonken . De grootmeester der Amsterdamse school , George BREITNER ( 1857 - 1924 ) wilde aanvankelijke militair schilder worden en heeft in feite een aantal cavalleriestukken in olie - en waterverf tot stand gebracht . Ook later gaf hij aan het paard met voorliefde een plaats in zijn Amsterdamse stadgezichten . Een geheel eigen plaats tenslotte neemt Gerrit DIJSSELHOF ( 1866 - 1924 ) in als fijnzinnig uitbeelder van levende vissen in het aquarium , als zodanig zelfs een uniek vertolker in de Europese kunst . Het werk van de beeldhouwers dient ons evenveel belang in te boezemen als dat van de schilders en tekenaars , al was het slechts omdat een schilder of tekenaar steeds als beeldhouwer moet kunnen " zien " . Wij wenden ons hierbij nog eens tot de sperwer van fig . 3 . Deze uitbeelding moet je goed in het geheugen prenten : vastheid van bouw , eenvoud van lijn en plans , evenwicht in de volumes , leven en waarheidsgetrouwheid in de vertolking , al deze hoedanigheden zijn in hem verenigd . Tracht uw voordeel te doen met de geest van dit werk in uw eigen arbeid ; dat is de beste raad die wij je zouden kunnen geven . Nu wij toch met de oudheid bezig zijn , vergeet dan ook de Griekse beeldhouwkunst niet en die van de Middeleeuwen met zijn waterspuwers en fantasiedieren aan de kathedralen hun kapitelen en al die versieringsmotieven van fonteinen en waterbassins . Zeer zeker is de natuur er vaak op zeer vrije wijze geinterpreteerd . Maar juist deze interpretatie zal uw geest doen richten op eenvoud , synthese en een stilering van goed gehalte , waarbij het cotract met het leven bewaard blijft . Een grote naam in de beeldhouwkunst is onloochenbaar die van Antoine - Louis BARYE ( 1795 - 1875 ) , die zich met hartstocht wijdde aan moeilijke uitbeeldingen . Welk een kracht en levensechtheid gaan er uit van zijn talrijke beelden ! Wij noemen ook nog de naam van CAIN ( 1822 - 1894 ) , wiens prachtige werk hem een alleszins verdiende reputatie bezorgde . FREMIET , een streng uitbeelder van de anatomie een der meesters van de Franse beeldhouwkunst in de tweede helft van de 19e eeuw en François POMPON , die wel bijzondere aandacht verdient . In zijn werk vindt men geen sterke diepten en hoogtes . Integendeel , door zijn grote bewondering voor de Egyptenaren , keerde hij weer terug tot de monolieth , het beeld uit één stuk ( fig . 17 en 18 ) ; Men vindt er een voorkeur voor ordening , eenvoud en evenwicht . Hij verwaarloost kleine détails , maar grijpt naar het massale , de grote volumes met omtrekken , die het leven suggereren . Ook zijn voorbeeld verdient niet anders dan navolging .