TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
18-08-2006
ART . NR . 43 . - DE DIEREN
Art . Nr . 43 .
De Dieren
Inleiding
In deze les besteden wij het terrein van een zeer aantrekkelijk en boeiende studie . Hij heeft namelijk tot onderwerp uiteenlopende soorten van wezens , waarvan er sommige ons zeer bekend zijn en in zekere zin onze kameraden zijn . Kameraden , die meer of minder intiem zijn en wij denken hierbij aan de hond , de kat en andere huisdieren . Anderen daarentegen zijn ons minder vertrouwd en hebben dus iets geheimzinnigs , door hun , vaak eigenaardige vormen , die toch altijd belangwekkend en vaak zeer mooi zijn en om die reden de moeite waard om er zich in te verdiepen . Velen van hen vertonen soepele , bevallige en zeer levendige houdingen en bewegingen , en zij vereisen van de tekenaar een uitzonderlijke snelheid van waarneming en een zeer scherpe blik en een wijze van uitvoering , die wij ook met " momentopnamen " kunnen betitelen . Zijn visuele geheugen zal de kunstenaar voortdurend te hulp moeten komen om bepaalde lijnen en volumes vast te leggen , die aan onophoudelijke veranderingen onderhevig zijn . Dit visuele geheugen dat voortdurend in actie zal zijn , zal zich ontwikkelen , verfijnen en verrijken tot groot profijt van de tekenaar ; ziehier dus een uitmuntende oefening , die uiterst nuttig is en goede vruchten zal afwerpen . Maar , let wel , om hier te slagen is het noodzakelijk om reeds over een gevorderde bekwaamheid te beschikken , en het is overigens om die reden , dat wij dit lesdeel bijna op het eind van onze cursus plaatsen . " De kunst van de dierenschilder , zegt Ernest HAREUX , biedt geen gelegen tot een " gevoelstekening " , zoals die van de landschapschilder , die , met inachtneming de wetten van de perspectief , naar believen een of ander onderdeel van de natuur kan vergroten of verkleinen . Bij dieren dient de weergave van de natuur strikt getrouw te zijn ; zijn tekening en verhoudingen zijn onderworpen aan onveranderlijke regels , die geen " interpretatie " toestaan . De leerling dient het dus niet te ontbreken aan vaardigheid en kunde , maar hij moet ook beschikken over geduld en een sterke wil . Laat hij vooral niet vergeten dat , zoals steeds als het een levend wezen betreft , studie van de anatomie de grondslag van het kunnen vormt . Speciaal de bouw van het skelet stelt ons in staat om de vorm van het dier goed te begrijpen en dit fundamentele begrip zal van enorme waarde zijn bij het tekenen . Wanneer je dit lesdeel met alle aandacht gelezen en herlezen hebt zult je ongetwijfeld allerlei bevliegingen en plannen voelen opkomen en dat is ook heel goed ... Wee degene , die er geen heeft ! De beroemde dierenbeeldhouwer Emmanuel PREMIET zei , toen hij 86 jaar oud was , kort voor zijn dood : " Ik heb voor honderd jaar schetsen en plannen ! ... " . Dit geeft toch wel te denken , niet waar ? Dat namelijk een kunstenaar nooit ledigheid en verveling kent . Hebt dus plannen en verstandige vornemens en gaat tot daden over zonder je iedere keer af te vragen of je uw doel wel bereiken zult , maar werkt om het te kunnen bereiken . Zeer zeker zult je soms ervaren , dat de opgave boven uw macht ligt . Maar door stap voor stap voort te gaan , onze richtlijnen nauwlettend in acht nemend , zult je de moeilijkheden een voor een kunnen overwinnen . Eens zult je zich misschien meer speciaal voor een of ander dier gaan interesseren . Je zult hem dan op een bijzondere , misschien zelfs wel exclusieve , manier gaan bestuderen en dat wel met des te meer succes , waar je hem beter gaat leren kennen Eer het zover is - en dit geldt onder alle omstandigheden - weest nederig en eerlijk ten opzichte van de natuur en tracht in uw werk iets van het idealisme te leggen , zonder welk geen ware kunst tot stand komt . Het meest doeltreffende middel daartoe is om zijn model " aan te voelen " , vriendschap met hem te sluiten en hem " door te hebben " , niet slechts met de ogen , maar ook met ons innerlijk , met onze ziel zouden wij willen zeggen indien wij niet bang zouden zijn hoogdravend te worden , hetgeen nu juist het tegendeel is van oprechtheid . Om te beginnen moet je niet potlood en papier ter hand nemen met de gedachte een " mooie " tekening te maken , bestemd om in een lijstje te zetten , want dat is niet de ware geest van een leerling of zelfs van een kunstenaar . Neemt kennis van werkelijk goede kunstwerken , tracht te begrijpen wat er op dit gebied tot stand gekomen is , dus wat je zelf ook te doen staat . Wij zullen je er enkele van de beste laten zien en je vertellen , waar je er nog meer kunt vinden . Als dit eerste stadium nu achter de rug is en je dus al enigszins wegwijs bent , richt je zich tot de natuur zelf . Is het niet een heerlijke vreugde om te kunnen werken onder het stralende licht van een mooie zomerdag en in uw schetsboek levendige beelden vast te leggen , die alleen uit uzelf voortkomen en nog wel wat waardevoller zijn dan zelf de best geslaagde foto 's !!
ART . NR . 43 . - FIG . 1 . - SIAMESE KAT VAN DELUERMOZ .
Art . Nr . 43 .
Fig . 1 .
Siamese kat , tekening van Deluermoz ( uit " Affaires de Coeur " Uitgave Nativelle ) .
FIG . 2 . - BISON
Fig . 2 .
Bison , voorhistorische tekening .
ART . NR . 43 . a , - FIG . 3 - DE SPERWER VAN HORUS .
Art . Nr . 43 . a
Fig . 3 .
De sperwer van Horus , fragment van een laagrelief ( Egypte ) .
FIG . 10 . - PENSEELTEKENING OP GEHEEL ANDERE WIJZE
Fig . 10 .
Eveneens met de penseel getekend , maar op een geheel andere wijze . Hij is niet minder opmerkelijk , door de knapheid van de penseelvoering het modelé dat zo expressief is in zijn eenvoud en door het decoratieve silhouet .
19-08-2006
FIG . 11 . - OSSENSPAN VAN ROSA BONHEUR .
Fig . 11 .
Ossenspan , schilderij van Rosa Bonheur .
FIG . 12 . - VOLBLOED VAN CARLE VERNET .
Fig . 12 .
Volbloed , tekening van Carle Vernet .
Fig . 13 . - BISON - VAN PAUL JOUVE .
Fig . 13 .
Bison , tekening van Paul Jouve .
FIG . 14 . - CHIMPANSEE VAN DELUERMOZ .
Fig . 14 .
Chimpansee van Deluermoz .
FIG . 15 . - HAAS VAN DELUERMOZ .
Fig . 14 en 15 .
Chimpansee en haas ( de laatse uit " Affaires de coeur " ) . tekeningen van Deluermoz .
FIG . 16 . - JACHTHONDEN DOOR LAJARRIGE
Fig . 16 .
Jachthonden ( pentekening van Lajarrige )
FIG . 17 . - WITTE BEER - BEELDEN VAN POMPON
Fig . 17 .
Witte beer van Pompon .
FIG . 18 . - RAAF VAN POMPON
Fig . 17 en 18 .
Witte beer en raaf , beelden van Pompon.
ART . NR . 43 . a , - FIG . 19 . - VIS DOOR HOKUSAI.