E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    martincarels
    blog.seniorennet.be/martinc
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    19-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 15 . - HAAS VAN DELUERMOZ .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 14  en  15 .

    Chimpansee  en  haas 
    ( de  laatse  uit  " Affaires
    de  coeur " ) . tekeningen
    van  Deluermoz .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 . - CHIMPANSEE VAN DELUERMOZ .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14 .

    Chimpansee
    van  Deluermoz .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 13 . - BISON - VAN PAUL JOUVE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 13 .

    Bison , tekening 
    van  Paul  Jouve .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 12 . - VOLBLOED VAN CARLE VERNET .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 12 .

    Volbloed , tekening
    van  Carle  Vernet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 11 . - OSSENSPAN VAN ROSA BONHEUR .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 11 .

    Ossenspan , schilderij
    van  Rosa  Bonheur .

    18-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 10 . - PENSEELTEKENING OP GEHEEL ANDERE WIJZE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 10 .

    Eveneens  met  de  penseel
    getekend , maar  op  een  geheel 
    andere  wijze .  Hij  is  niet  minder
    opmerkelijk , door  de  knapheid van
    de  penseelvoering  het  modelé  dat
    zo  expressief  is  in  zijn  eenvoud  en 
    door  het  decoratieve  silhouet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 9 . - PENSEELTEKENING VAN KORIN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 9 .

    Penseeltekening
    van  Korin .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 8 . - VOGELS ( OUD - JAPANSE KUNST ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 8 .

    Vogels
    ( oud - Japanse  kunst ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 7 . - EEN ANDERE WEERGAVE VAN GEVEDERTE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 7 .

    Een  andere  weergave
    van  gevederte .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 . - HAAN ( TATIBANA MORIKUNI ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .

    Haan
    ( Tatibana  Morikuni ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 5 . - WILDE STIER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 5 .

    Wilde  stier
    ( Laconié , Griekenland ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 . - GEWONDE LEEUW .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

    Gewonde  leeuw .
    Assyrisch  laagrelief
    ( paleis  van  Assurbanipal ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 43 . a , - FIG . 3 - DE SPERWER VAN HORUS .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 43 . a

    Fig . 3 .

     De  sperwer  van  Horus ,
    fragment  van  een  laagrelief
    ( Egypte ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 . - BISON
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2 .

    Bison ,
    voorhistorische  tekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 43 . - FIG . 1 . - SIAMESE KAT VAN DELUERMOZ .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 43 .

    Fig . 1 .

    Siamese  kat , tekening
    van  Deluermoz
    ( uit " Affaires  de  Coeur "
    Uitgave  Nativelle ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 43 . - DE DIEREN
    Art . Nr . 43 .

                                  De  Dieren

                                     Inleiding

      In  deze  les  besteden  wij  het  terrein  van  een  zeer  aantrekkelijk  en  boeiende  studie .  Hij  heeft  namelijk  tot  onderwerp  uiteenlopende  soorten  van  wezens , waarvan  er  sommige  ons  zeer  bekend  zijn  en  in  zekere  zin  onze  kameraden  zijn .  Kameraden , die  meer  of  minder  intiem  zijn  en  wij  denken  hierbij  aan  de  hond , de  kat   en  andere  huisdieren .  Anderen  daarentegen  zijn  ons  minder  vertrouwd  en  hebben  dus  iets  geheimzinnigs , door  hun , vaak  eigenaardige  vormen , die  toch  altijd  belangwekkend  en  vaak  zeer  mooi  zijn  en  om  die  reden  de  moeite  waard  om  er  zich  in  te  verdiepen .
      Velen  van  hen  vertonen  soepele , bevallige  en  zeer  levendige  houdingen  en  bewegingen , en  zij  vereisen  van  de  tekenaar  een  uitzonderlijke  snelheid  van  waarneming  en  een  zeer  scherpe  blik  en  een  wijze  van  uitvoering , die  wij  ook  met 
    " momentopnamen "  kunnen  betitelen .  Zijn  visuele  geheugen  zal  de  kunstenaar  voortdurend  te  hulp  moeten  komen  om  bepaalde  lijnen  en  volumes  vast  te  leggen , die  aan  onophoudelijke  veranderingen  onderhevig  zijn .  Dit  visuele  geheugen  dat  voortdurend  in  actie  zal  zijn , zal  zich  ontwikkelen , verfijnen  en  verrijken  tot  groot  profijt  van  de  tekenaar ;  ziehier  dus  een  uitmuntende  oefening , die  uiterst  nuttig  is  en  goede  vruchten  zal  afwerpen .
      Maar , let  wel , om  hier  te  slagen  is  het  noodzakelijk  om  reeds  over  een  gevorderde  bekwaamheid  te  beschikken , en  het  is  overigens  om  die  reden , dat  wij  dit  lesdeel  bijna  op  het  eind  van  onze  cursus  plaatsen .  " De  kunst  van  de  dierenschilder , zegt  Ernest  HAREUX ,  biedt  geen  gelegen  tot  een  " gevoelstekening " , zoals  die  van  de  landschapschilder , die , met  inachtneming  de  wetten  van  de  perspectief , naar  believen  een of  ander  onderdeel  van  de  natuur  kan  vergroten  of  verkleinen .  Bij  dieren  dient  de  weergave  van  de  natuur  strikt  getrouw  te  zijn ; zijn  tekening  en  verhoudingen  zijn  onderworpen  aan  onveranderlijke  regels , die  geen  " interpretatie "  toestaan  .  De  leerling  dient  het  dus  niet  te  ontbreken  aan  vaardigheid  en  kunde , maar  hij  moet  ook  beschikken  over  geduld  en  een  sterke  wil .  Laat  hij  vooral  niet  vergeten  dat , zoals  steeds  als  het  een  levend  wezen  betreft , studie  van  de  anatomie  de  grondslag  van  het  kunnen  vormt .
    Speciaal  de  bouw  van  het  skelet  stelt  ons  in  staat  om  de  vorm  van  het   dier  goed  te  begrijpen  en  dit  fundamentele  begrip  zal  van  enorme  waarde  zijn  bij  het  tekenen .
      Wanneer  je  dit  lesdeel  met  alle  aandacht  gelezen  en  herlezen  hebt  zult  je  ongetwijfeld  allerlei  bevliegingen  en  plannen  voelen  opkomen  en  dat  is  ook  heel  goed ...  Wee  degene , die  er  geen  heeft  !  De  beroemde  dierenbeeldhouwer  Emmanuel    PREMIET  zei , toen  hij  86  jaar  oud  was , kort  voor  zijn  dood  :  " Ik  heb  voor  honderd  jaar  schetsen  en  plannen  ! ... " .  Dit  geeft  toch  wel  te  denken , niet  waar  ?  Dat  namelijk  een  kunstenaar  nooit  ledigheid  en  verveling  kent . 
       Hebt  dus  plannen  en  verstandige  vornemens  en  gaat  tot  daden  over  zonder  je  iedere  keer  af  te  vragen  of  je  uw  doel  wel  bereiken  zult , maar  werkt  om  het  te  kunnen  bereiken .
      Zeer  zeker  zult  je  soms  ervaren , dat  de  opgave  boven  uw  macht  ligt .  Maar  door  stap  voor  stap  voort  te  gaan , onze  richtlijnen  nauwlettend  in  acht  nemend , zult  je  de  moeilijkheden  een  voor  een  kunnen  overwinnen .  Eens  zult  je  zich  misschien  meer  speciaal  voor  een  of  ander  dier  gaan  interesseren .  Je  zult  hem  dan  op  een  bijzondere , misschien  zelfs  wel  exclusieve , manier  gaan  bestuderen  en  dat  wel  met  des  te  meer  succes , waar  je  hem  beter  gaat  leren  kennen
      Eer  het  zover  is   -  en  dit  geldt  onder  alle  omstandigheden   -  weest  nederig  en  eerlijk  ten  opzichte  van  de  natuur  en  tracht  in  uw  werk  iets  van  het  idealisme  te  leggen , zonder  welk  geen  ware  kunst  tot  stand  komt .  Het  meest  doeltreffende  middel  daartoe  is  om  zijn  model  " aan  te  voelen " , vriendschap  met  hem  te  sluiten  en  hem 
    " door  te  hebben  " , niet  slechts  met  de  ogen , maar  ook  met  ons  innerlijk , met  onze  ziel  zouden  wij  willen  zeggen  indien  wij  niet  bang  zouden  zijn  hoogdravend  te  worden , hetgeen  nu  juist  het  tegendeel  is  van  oprechtheid .
      Om  te  beginnen  moet  je  niet  potlood  en  papier  ter  hand  nemen  met  de  gedachte  een  " mooie "  tekening  te  maken , bestemd  om  in  een  lijstje  te  zetten , want  dat  is  niet  de  ware  geest  van  een  leerling  of  zelfs  van  een  kunstenaar .
      Neemt  kennis  van  werkelijk  goede  kunstwerken , tracht  te  begrijpen  wat  er  op  dit  gebied  tot  stand  gekomen  is , dus  wat  je  zelf  ook  te  doen  staat .  Wij  zullen  je  er  enkele  van  de  beste  laten  zien  en  je   vertellen , waar  je  er  nog  meer  kunt  vinden . Als  dit  eerste  stadium  nu  achter  de  rug  is  en  je  dus  al  enigszins  wegwijs  bent , richt  je  zich  tot  de  natuur  zelf . 
      Is  het  niet  een  heerlijke  vreugde  om  te  kunnen  werken  onder  het  stralende  licht  van  een  mooie  zomerdag  en  in  uw  schetsboek  levendige  beelden  vast  te  leggen , die  alleen  uit  uzelf  voortkomen  en  nog  wel  wat  waardevoller  zijn  dan  zelf  de  best  geslaagde  foto 's  !! 

    17-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 42 . - KINDEREN
    Art . Nr . 42 .

                               Kinderen

      Tekeningen , en  zelfs  al  schetsen , van  kinderen  zijn  moeilijk .  Wij  hebben  hier  immers  met  een  zeer  bewegelijk  wereldje  te  doen .  Zeer  zeker  slaapt  het  kind  ook , maar  zijn  leven  lijkt  dan  stil  te  staan  en  hier , meer  dan  ooit  wordt  dit  leven  gekenmerkt  door  beweging .  Het  is  intussen  niet  alleen  in  een  bewegelijkheid , dat  men  de  reden  van  de  moeilijkheden  moet  zoeken .  Deze  schuilen  ook  -  en  vooral  -  in  het  feit  dat  de  vormen  van  het  kind , vooral  die  van  het  zeer  jonge  kind , nog  onvolgroeid  en  onbestemd  zijn .  De  grote  verdienste  van  die  verrukkelijke  kinderen , geschilderd  of  getekend  door  RUBENS , BOUCHER  en  zovele  andere  grote  kunstenaars , zal  je  duidelijk  worden , wanneer  je  zelf  voor  de  opgave  komt  te  staan  om  met  duidelijke  lijnen  de  onduidelijkheid  van  de  trekken  van  die  gezichtjes  weer  te  geven , van  die  ledematen , die  rond  zijn  zonder  slap  te  zijn , en  om  het  karakter  vast  te  leggen  van  die  kleine  snuitjes  en  om  een  levenswaar  beeld  te  geven  van  die  charmante  wezentjes .
      Woorden  kunnen  soms  slecht  de  gedachten  uitdrukken .  Wij  willen  niet  zeggen  dat  de  vormen  van  een  kind , zelfs  die  van  een  baby , vaag  of  wazig  zijn .  Maar  zij  hebben  nog  iets  onuitgesprokens .  Wanneer  je  een  kindergezichtje  vergelijkt  met  het  gezicht  van  een  volwassene , vooral  met  een  dat  scherp  getekend  is , vol  lijnen  en  waarop  het  benige  reliéf  duidelijk  onder  de  huid  te  voorschijn  komt , dan  zult  je  zien  dat  nog  niets , behalve  misschien  de  ogen , een  welomschreven  vorm  heeft  gekregen . 
      Een  en  ander  wil  niet  zeggen  dat  het  kind  geen  algemene  lichamelijke  eigenschappen  zou  bezitten , waarvan  de  kennis  van  nut  kan  zijn  voor  de  tekenaar . Vooreerst  de  kop , waarvan  het  volume  in  verhouding  groter  is  dan  bij  de  volwassene .  Het  voorhoofd  is  gewelfd , de  neus  is  kort , een  beetje  uitgehold  bij  zijn  inplanting  en  enigszins  afgeplat  op  de  hoogte  van  de  neusvleugels .  Van  opzij  gezien  steekt  de  bovenlip  iets  naar  voren  ten  opzichte  van  onderlip .  Maar  dit  alles  geldt  slechts  in  zeer  algemene  zin  en  dan  nog  voor  het  jonge  kind .
      Het  zou  namelijk  moeilijk  zijn  en  het  risico  meebrengen  van  de  leerling  op  een  dwaalspoor  te  voeren , om  te  pogen , evenals  men  dat  doet  voor  de  volwassene , een  proportiecanon  samen  te  stellen .  Want  nogmaals , het  kind  verandert  en  wijzigt  zich  snel  en  wordt snel  groter .  In  alle  stadia  van  zijn  snelle  groei  wijzigen  zich  zijn  trekken , gaan  zijn  haren  golven  of  krullen , zijn  lichaampje  rekt  zich  uit  en  het  verschil  tussen  de  zuigeling  en  de  baby  wordt  al  voelbaar . 
       Vanaf  de  eerste  dagen  is  de  tors  veel  meer  ontwikkeld  dan  de  ledematen .  Wanneer  zijn  fysieke  verschijning  gestalte  begint  te  krijgen , zal  het  kind  mollig  of  gespierd  zijn , maar  altijd  vermakelijk  door  de  onhandigheid  van  zijn  gebaren  en  de  onzekerheid  van  zijn  wankel  evenwicht .  Maar  zijn  beentjes  gaan  langer  worden  en  hun  omtrekken  duidelijker , het  gezicht  krijgt  zijn  karakter , het  kopje  zal  los  komen  van  de  schouders  door  het  ontluiken  van  de  hals  en  daardoor  zal  hij  zeker  worden  in  zijn  bewegingen , levendig  en  behendig  en  ziedaar  dan  de  jongen  of  het   meisje , dat  reeds  in  schetsvorm  een  welomschreven  persoonlijkheid  toont . 
      De  kleding  wordt  aan  deze  snelle  gedaanteverwisselingen  aangepast , waar  de  fantasie  van  de   moeders  hun  best  doen  om  hen  te  kenmerken , zelfs  in  bescheiden  gezinnen  en  waarbij  ook  de  mode  een  woordje  meespreekt . 
      Thuis , in  de  openbare  parken , op  het  strand  en  op  school , zelfs  op  straat  zou  het  belang  van  deze  kleine  wereld  niet  aan  de  kunstenaar  kunnen  ontgaan .  Is  het  nodig  om  in  dit  verband  iemand  als  POULBOT  in  herinnering  te  brengen  ?
      Evenals  bij  de  volwassene , geeft  de  kleding  talrijke  aanwijzingen .  Vanaf  de  meest  verfijnde  élègance  tot  aan  de  schilderachtigheid  van  die  grove  kledingstukken , die  uit  versleten  afleggertjes  gemaakt  werden  en  die  de  jeugd  zo  vaak  een  grappig  uiterlijk  verleent , vanaf  de  dure  opschik  van  de  " rijkelui 's  kinderen "  tot  de  armmoedige  oplappingen , die  helaas , zo  weinig  bescherming  bieden  aan  het  jochie  uit  de  arme  buurten , zal  de  tekenaar  motieven  vinden  om  zijn  gevoel  voor  humor  bot  te  vieren  of  uiting  te  geven  aan  zijn  medelijden . 
      Tot  besluit  willen  wij  je  opwekken  om  vaak  schetsen  te  maken  naar  kinderen .  Je  zult  erin  moeten  oefenen  om  ze  snel  uit  te  voeren , want  uw  modellen  zullen  uiteraard  bewegelijk  zijn .  Besteedt  al  uw  aandacht  aan  de  verhoudingen  en  standen , die  eigen  zijn  aan  de  jeugd .   Deze  schetsen  kunnen  het   uitgangspunt  vormen  van  uw  studies  op  dit  terrein , die  door  meer  doorgevoerde  détailstudies  uitgebreid  kunnen  worden . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 42 . - PLAAT XVII - SCHETSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 42 .

    Plaat  XVII

    Schetsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 65 . - TEKENING MET WOLFF POTLOOD .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 65 .

    Tekening
    met  Wolff  potlood .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 66 . - TEKENING MET WOLFF POTLOOD .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 66 .

    Tekening 
    met  Wolff  potlood .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!