Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Masereel in Gent
  • Musee
  • De moederboom
  • Nieuwe versie
  • Copulation in English
  • Mourid Barghouti
  • Sinterklaas en Zwarte Piet
  • SIGN OF THE TIMES
  • Het cijfer 22
  • Droomtussendoortje
  • Colum McCann
  • pandemie-gedicht
  • Juli Zeh
  • Poppendroom
  • De kunst van het nietsdoen

    o primavera heerlijke bloemennaam, betekent ook begin
    Over mijzelf
    Ik ben Van Overstraeten Nicole, en gebruik soms ook wel de schuilnaam yasmin.
    Ik ben een vrouw en woon in Halle 1500 (België) en mijn beroep is gepensioneerde leerkracht Nederlands.
    Ik ben geboren op 30/06/1946 en ben nu dus 78 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: poëzie, theater, oosterse cultuur, muziek en koken.
    Ik publiceerde 4 dichtbundels (De dagen van de winter, Jagen, Sapkracht en De tuinen van Thevenet). In 2006 acteerde ik in 'De koffers zijn gepakt', een theaterproductie van het Masereelfonds, als eerbetoon aan Bertold Brecht.
    een lief okerkleurig scharminkel

    literatuur, cultuur, small talk
    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.it's not only rock 'n roll, baby
    dit is het vijfde en voorlopig laatste filmpje van hoover productions, omtrent de tuinen van thevenet. in de opname sporen en verwijzingen naar mijn gedicht it ’s not only rock and roll baby, not only rock and roll. de muziek is van adèle. titel: my hometown glory. dit vind ik het mooiste filmke. en warempel: ik dans, dans, dans...

     

     
    it ’s not only rock and roll baby, not only rock and roll 



    het meisje met de kippen, ze beweegt 

    in wolkjes van ijs. de bijenjongen wiegt het meisje 

    zachtjes in slaap. haar gele jurk gonst van verlangen,

    haar dromen dampend en rozig en violet. zij danst 

    een wervelende dans, zij danst vierkanten, driehoeken, 

    cirkels, ze kijkt naar de blauwgroene patronen 

    van een zeshoekige ster, zij veranderen voortdurend,

    zij vloeien over en door elkaar, lava stroomt naar binnen.


    haar lichaam gloeit (wil je thee, baby, een ijsje van thee, 

    een ijsje, een sapje, een witte krokante chocoladekrul?)

    ze opent zich.  de stroperigheid van de lucht glijdt 

    gelijkmatig over haar huid, ze kijkt met haar ogen, ze kijkt

    met haar mond.  het meisje, het fuchsia meisje doet het condoom 

    aan en uit, aan en uit, de drempelwaarde bepaalt de verhouding 

    van de opwaartse kracht van de reeds genoemde factoren
     
    stroperigheid & warmtegeleidingsvermogen.



    scenario: emwé buig
    camera: natasja
    productie: von diesel hoover
    geluid: my hometown glory, adèle









    06-03-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:it's not only rock 'n roll, baby
    >> Reageer (3)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.room in new york

    jaja, rundskop heeft geen oscar behaald, en van de kat geen kwaad (zie trailer), het charmante frans-belgische tekenfilmpje ook niet. rundskop vond ik een kanjer van een film.


    maar waarom gaan vlaamse films meestal over boertigheid (ook de helaasheid der dingen van verhulst had dit euvel) of over helden (de leeuw van vlaanderen, daens...) over geweld en seks (loft) of over zotten (urbanus & co)? in de top tien* van de vlaamse films vond ik pauline en paulette van lieven debrauwer met dora van der groen en ann petersen dan nog een van de meest subtiele.


    ach, ik zou dit blogbericht niet moeten beginnen met een commentaar betreffende professionele films, want dan zinken onze filmkes, van productiehuis HOOVER, totaal in de modder, maar toch durf ik hier een paar utube filmkes te publi, gemaakt bij mijn gedicht room in new york.


    want wij, onhandige en naïeve amateurs, wisten van de prins geen kwaad, maar waren er authentiek mee bezig, op een supergrappige manier. dit blog is mijn bewaardraaiboek!


    room in new york


    is dit nu echt jouw droom? een avond

    samen in een groene kamer. rechts speel ik

    verveeld een liedje uit het hoofd. ik draag

    een rode jurk met strikje. ik wil dat je het zoent,

    ik wil dat je mijn witte armen streelt. maar jij

    zit aan de linkerkant en leest. ik tokkel woorden

    neer terwijl ik speel, ik schuifel op de pluchen stoel,

    ik wiebel heen en weer. ik draai een tomeloze pirouette.

    maar ach: die muur van letters tussen jou en mij.

    binnenkort hebben wij samen geen gelaat,

    geen ogen meer, geen bleke stipneus -

    nauwelijks een mond



    tja, het strikje was onze obsessie, en het zoenen.
     

    het lint dat ik voor dit filmpje bezigde, was een breed rood en goud gekleurd lint voor in de kerstboom, gekocht in de wibra en ongebruikt in mijn lade teruggevonden. het was een tamelijk stijf lint, beetje onhandelbaar, dat zie je op het filmke, maar met spectaculair effect. ergens heb ik bij het bekijken van dit filmpje de indruk dat ik een strik maak voor een paasei of een paashaas, vreemd toch, hoe mijn fantasie altijd maar alles vervormt.

    we zitten wel in een een groene keuken (de mijne) en dat we geen gelaat hebben klopt ook, want het filmje is zeer onduidelijk en onze gelaatsvormen faden weg. het eerste filmke is een blooper, en als u het tweede filmke bekijkt ziet u dat het lint al afgeknipt was en dat ik heel voorzichtig het lint aan de zijkant vasthou, omdat ik niet meer gebeten (!) wilde worden....

    en tenslotte: dit is een stomme film, erg trendy dus, zoals the artist (die dan toch een oscar won): een zwijgende film, een film met alleen beeld en geen spraak...


    scenario: emwé buig
    camera: natasja
    productie: von diesel hoover
    geluid: schaterlachen



    * http://whitescreen.skynetblogs.be/archive/2008/08/04/onze-10-beste-vlaamse-films.html



    28-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie, room in new york
    >> Reageer (1)
    19-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een beest van diep bourgogne
    februari, liefdesmaand.

    in mijn bundel de tuinen van thevenet nam ik ook een gedicht op, dat de verscheurdheid om een afgelopen liefdesrelatie beschrijft.



    torse nu

     

    ik barstte als een bom uiteen

    toen hij uit mij verdween.

    mijn lijf formeel aan flarden.

     

    dit stukgeschoten vel lijkt wel verstard,

    verscheurd, verschrompeld. wat blijft:

    een naakte romp, een roestige stomp.

    een beest van diep bourgogne




    indertijd vond ik dit een fel gedicht, nu ook nog, maar hoezee, we kunnen er blijkbaar op een of andere manier om lachen.....

    zie onderstaand filmpje.

    scenario: emwé buig
    camera: natasja
    productie: von diesel hoover
    geluid: bourgognewijn




     

    19-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie , torse nu
    >> Reageer (1)
    18-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bezeten van liefde
    het is niet omdat het een tijdje stil is op mijn blog, dat yasminneke in de realiteit niet bezig is met een of andere literaire 'affaire'.

    lezen bijvoorbeeld.

    ondanks enige opeenvolgede slapeloze en nachtmerrie-achtige nachten (let u op de opeenvolging van de ach-klank) lees ik weer als bezeten.

    drie en meer boeken tegelijk.

    ik selecter enkele covers:








    dit is een  boekje over een fietsend nederlands koppel in japan, een soort reisverslag. ondanks de ingewikkelde titel is het boekje netjes verdeeld in hoofdstukjes waarboven japanse wijsheden of levensvisies prijken: wabi-sabi (het schoonheidsideaal van eenvoud, terughoudendheid en elegantie), mono no aware (diep geroerd raken door de schoonheid en de vergankelijkheid van de natuur), en ukiyo-e (de drijvende wereld, ook zeepwereld genoemd, de wereld van het vertier).

    een heerlijk, bijna hallucinant boekje, dat bij mij herinneringen oproept aan de tijd toen ik nog dol was op japan.






    dit boek met en verzameling erotische verhalen van nederlandse en vlaamse schrijvers. kreeg ik als valentijnscadeau. ik lees elke avond voor het slapengaan een verhaal. louis couperus beschrijft niks seks, maar daarom is zijn verhaal juist super-langoureus-erotisch.

    al verschillende andere verhalen gelezen, van vergeten kanjers als ferdinand bordewijk (1884-1965), de feministe ethel portnoy (1927-2004)
    , maar ook van jonge moderne auteurs als saskia decoster, eef lanoye enz..  ook de spaane sjaal van de nog levende maar blijkbaar toch ook vergeten hugo raes (1929), waarbij een koppel een soort trage bolero danst en tegelijk seks heeft, vond ik schitterend.

    heel opwindend, niet vulgair, in een speciale verdichte en suggestieve stijl geschreven. expliciet seksueel, maar niet afstotelijk of vervelend, zoals sommige verhalen, die rechttoe-rechtaan seks bieden, maar totaal niet op de verbeelding werken.







    de kers op de taart vind ik deze bundel verhalen over paranormale heiligenlevens van ludo noens. ik lees deze
    (horror)verhalen niet om de heilgheid of religieuze inhoud, wel om de spanning te voelen van de wonderlijke en toch wel horribele toestanden van de vreemde 'ziekten' en 'genezingen' die deze personages ervaren, waarbij de aanvaarding en de adoratie van het lijden (om de mensheid te redden?) bijna een doel op zich is.

    ongelooflijk, dat de liefde en vooral het verlangen naar liefde die deze heilige mensen voor hun godheid vertonen (een totaal abstracte en dus niet geconsumeerde liefde) kan ontsporen in -laat ons zeggen- die soort elektrische en magnetische energie die lichamen doet zweven, kankers doet genezen en dode lichamen omgeeft met de lieflijkste bloemengeuren.

    tussen haakjes, ook hildegard von bingen, van wie een geschrift is overgeleverd, dat zou kunnen gelden als de vroegst gekende beschrijving van het vrouwelijk orgasme:

    (vert. uit het Engels) 'Als een vrouw de liefde bedrijft met een man, voelt ze de warmte tot in haar brein, het brengt een zinnelijke verrukking teweeg…'

    is erbij.

    ik wist dat zij een componiste en schrijfster was uit de middeleeuwen, maar niet dat ze vermeld wordt op de heiligenkalender.

    maar onze mystieke hadewijch is er niet bij.

    zij die haar bezetenheid dan toch heeft omgetoverd tot verrukkelijke literatuur...


    tot slot:

    in de krant weer een onheilsbericht gelezen betreffende de poëziezomer van watou: de subsidies zouden op de helling komen te staan omdat het programma te zeer op de toeristische leest zou zijn geschoeid.

    ach wat, het is nooit goed: soms krijgen dichters het verwijt dat ze te moeilijk zijn, te hermetisch, dat ze te zeer schrijven voor een bepaalde elite. als dan pogingen worden ondernomen om poëzie dichter bij het volk te brengen, dan wordt de geldkraan dichtgedraaid! foei!


    18-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:japan, erotiek, paranormale hei!ligen, watou
    >> Reageer (1)
    14-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.valentijn

    op deze verrukkelijk regenachtige valentijnsdag, dit gedicht!

    café coeur

     

    spaarzaam sprenkelden we woorden

    over het mosgroene kleed

    nipten een bronsglaasje bier

    proefden een fruitje verbeelding

     

    ik noemde je appelsapje

    frambozenbier, poire william

    ik noemde je bourgognewijn

    ik noemde je mijn lief


    mijn lief van ultramarijn




    HAPPY VALENTINE!



     

    14-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:small talk
    Tags:valentijn, gedicht
    >> Reageer (0)
    05-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.adele
    het is maar pas volgende  week valentijn, toch vond ik vanmorgen in mijn mailbox deze prachtige song van adele, en met deze wil ik niemand, en zeker niet mijn lezers, deze mooie song + songtekst onthouden...


    05-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:muziek: adele
    >> Reageer (0)
    04-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.germaine
    woeps! de lieve dame die naast me zit in de yogales verwent me de laatste tijd niet alleen met steviachocolaatjes en een namiddagje keuvelen in mozart's café in de basiliekstraat in halle, maar ook met superleuke verhalen over haar familie.

    en waarempel, er kwam ook een dichteresje tevoorschijn!

    sidonie germaine thienpont (roepnaam germaine), geboren op 23/12/1905 te galmaarden en gestorven op 20/08/2005 te sint - pieters - woluwe (op enkele maanden van haar 100ste verjaardag).
     
    een honderdjarige dichteres!* op de foto ziet u haar (links) met haar zus maria (zij waren beiden onderwijzeres) en op de tweede foto ziet u de dames nog eens, maar nu in gezinsformatie.


    deze foto's zijn super, want tijdsdocumenten. let u maar op de klederdracht, de houding, de uitdrukking op het gelaat.

    germaine ziet er streng uit, maar zij schreef de lieflijkste poëzie...








    natuurlijk is germaine ondertussen compleet vergeten (bijvoorbeeld niet opgenomen in de auteurslijst van dbnl), maar ik wil hier even benadrukken dat er altijd dichters zjin geweest en vooral dichteressen die in het geheim de mooiste poëzie schreven en die natuurlijk nooit de literaire encyclopedieën hebben gehaald.




    HAAR NAAM


    Haar naam uit zijden draad geweven
    prijkt op elk blad in kleuren rein;
    zij heeft hem minzaam neergeschreven
    waar honing vloeit en lekkere wijn;

    Waar bloesems lichte kleedjes dragen
    en balsem aan hun lippen kleeft;
    waar bijen drinken zonder vragen
    zolang een blomme voorraad heeft.

    De lieve lente houdt van pralen,
    haar blos is jonge levenskracht,
    haar taal zijn boeken vol verhalen,
    al weelde als ze op ons lacht.

    Het paradijs is aan 't genieten
    van wat z'in stilte heeft volbracht;
    zij blijft met goedheid overgieten
     en houdt de toekomst in haar macht.



    * bij mijn weten gaf germaine thienpont twee dichtbundels uit:

    TUSSEN BOT EN VLECHT (47 gedichten)
    PARELS UIT DE NATUUR (30 gedichten)

    het zijn niet-gedateerde uitgaven, zelfgemaakte boekjes met behulp van stencilmachine en fotocopieerapparaat, wellicht nog op een ouderwetse typmachine getypt.
    .
    germaine voegde er wel een inhoudsopgave aan toe.





    04-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ORCHIDEEEN, KERSTTOMAATJES, KERSENJAM, MIJN AFGHAANSE KRUIDENIER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen













    winter. zelfs op de wasdraad prijkt een laagje sneeuw.

    er sterven buiten mensen van de vrieskou. wij, de gelukzaligen, zitten in een luxepositie: onze kleum verdwijnt bij de warmte van ons kolen- en houtkacheltje. een aberratie in deze moderne tiid, maar wat voor een!

    de centrale verwarming kan dicht, heel de benedenverdieping is zalig warm, een warmte die naar boven stiigt en ook de slaapkamers warmhoudt. alleen in de badkamer blijft het bibberen - ondanks de centrale.
    ..

    in polen stierf een paar dagen geleden dichteres-nobelprijswinnares wislawa szymborska, in nederland stierf doeschka meijsing.

    ik wil hieronder om te beginnen een gedicht van elk van deze dames publiceren, om ze te eren en te koesteren.


    Voorbeeld


    Een stormwind
    heeft vannacht alle bladeren van de boom gerukt
    behalve een enkel blaadje,
    achtergelaten,
    om solo te wapperen aan een naakte tak.
    Met dit voorbeeld
    demonstreert het Geweld,
    dat het, jawel —
    soms van een geintje houdt.

    Vertaling: Karol Lesman

    Daarachter

    De diepte ja,
    die kennen we.
    Die is vaak nogal hartgrondig.

    Maar de geur van violieren.
    De deur naar de andere
    kamer.
    Waar ieder
    voorwerp specifiek de geliefde
    spiegelt.

    Waar ieder
    ander een rivaal is.

    Die deur.
    Daarachter.
    Wie er liederen zingt.

    Die.

    ------------------------------
    uit: 'Paard Heer Mantel', 1986.

    .

    vanochtend was ik al om vier uur beneden. was vroeg gaan slapen, begon te dommelen naast het kacheltje, midsummer murders kon mij niet langer boeien. wou gedichten lezen van johanna kruit, maar viel terstond in slaap. daarom kipwakker, zo vroeg. het verbaast mij niet dat ik een paar jaar geleden een gedicht schreef over de winterkou in februari, intocht der orchideeën...

    de sfeer is helemaal terug. wat een beetje sneeuw en temperaturen tot - 15 graden al niet vermogen!

    tot slot dus deze flimpjes bij dit gedicht. de opnamen behoren tot een nieuw genre, object art, in het nederlands dingdingart. u zult zien, beste lezer, dat wij de objecten uit mijn gedicht een speciaal plaatsje geven in onze cast.

    wijzelf hebben de opdracht er zo gloomy mogelijk uit te zien. ik zeg mijn tekst met een eresaluut aan julien schoenaerts, vader van mathias, en probeer de woorden te proeven zoals hij dat deed....


    intocht der orchideeën

    eind februari, nog woelt winterkou 
    door mijn gebeente, ijsrif, bevroren skelet.
    vrouw van aardalkali ben ik, met heupen 
    als kurkentrekkers, knobbelvoeten, eelt.  
    nog dreigt sneeuw, maagdelijke snertsneeuw,
    merde. bij het haardvuur rommel ik stiekem 
    met de telramen: zij zijn met honderden,
    de orchideeën. wereldvreemd, als van papier, 
    parmantig op hun stengel. zij staren mij aan, 
    ietwat verwilderd, gracieus, in bochten gewrongen, 
    met open mond en nog opener exotische kont.
    ach, mijn lachende afghaanse kruidenier, 
    mijn vreselijk bruine buurman, vraagt 15 euro 
    voor een orchidee. daarbij krijg ik nog een toefje 
    kersttomaatjes cadeau. waw! glimlachend glijd ik 
    in de afgrond, mijzelf bevrijdend van referenties of 
    onterechte angst. kocht ik tekens van leven? met nog 
    2 potjes kersenjam erbij, de meest exquise toevoeging.  
     


    04-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie, wyslawa, intocht der orchideeen
    >> Reageer (2)
    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wunderkammer

    gisteren op de valreep de tentoonstelling wunderkammer, hedendaags curiositeitenkabinet gezien in de botanique, de kruidtuin in het centrum van brussel*. het was een hele kronkelweg tussen winterslapende planten, struiken en bomen, maar na wat gepuzzel beklommen we toch de trappen van de met een groene koepel bedekte rotonde. de ingang was echter helemaal aan de zijkant, recht tegenover de schaarbeekse poort.

    'De Wunderkammern – of curiositeitenkabinetten – die tijdens de Renaissance in Europa zijn opgedoken, liggen aan de grondslag van de musea voor kunst- en natuurgeschiedenis. Het waren echte verzamelaarskamers, en men vond er allerhande curiositeiten, met een uitgesproken voorkeur voor het vreemde en het ongeziene. Er werden meer bepaald kunstwerken, antieke of symbolische voorwerpen voorgesteld, maar ook voorwerpen uit de natuurgeschiedenis zoals opgezette dieren, zeldzame insecten of geraamtes. Ze gingen hand in hand met de grote universele classificeringsprojecten waar de humanisten uit die periode zo dol op waren. Vaak werden geïllustreerde catalogi uitgegeven met een inventaris van deze op zijn zachtst gezegd gevarieerde collecties. Daardoor kon de inhoud ervan verspreid worden bij geleerden in heel Europa.

    Deze curiositeitenkabinetten waren dan wel doordrongen van volkslegendes en bijgeloof – men vond er immers maar al te vaak sporen van mythische dieren zoals drakenbloed of hoorns van de eenhoorn –, maar ze speelden wel een fundamentele rol in de ontwikkeling van de moderne wetenschap. In de loop van de 19deeeuw raakten ze in onbruik en moesten ze plaats ruimen voor de officiële instellingen.'

    (Perstekst)


    hehe, deze tentoonstelling was helemaal mijn ding! ik maakte fotootjes en ben echt van plan mij verder te documenteren omtrent de wonderlijke objecten, tekeningen, foto's en schilderijen die ik heb gezien. ik kwam o.a. onder de indruk van de vederlichte gracieuze vrouwenfiguren die versmolten met libellen van de duitse kunstenares ulrike bolenz, de vreemde mutanten van de italiaan roberto kusterle en het doodshoofd dat een vogel bijt van jan fabre.





    deze fillesbellules zijn mooi als in een droom





    het haar van deze mutant, half zebra (?), half mens is zo waarachtg afgebeeld dat ik er aan wou voelen...






    deze dame heeft geen haar, maar er groeien aalbessen uit haar hoofdje






    er bestaan vele mythische waterwezens*, maar deze halfmens, half vispersoon is hallucinant




    een doodshoofd bijt in een papegaai


    * De Kruidtuin (Frans: Botanique) is een park in de Belgische hoofdstad Brussel dat werd aangelegd in 1826 als botanische tuin. Het is gelegen aan de rand van het Brusselse centrum in de gemeente Sint-Joost-ten-Node, niet ver van het station Brussel-Noord. De Kruidtuin huisvest ook een cultureel centrum van de Franse Gemeenschap van België. De "Botanique" is uitgegroeid tot een van de bekendste concertzalen in België.

    * http://www.lenntech.nl/water-mythologie.htm

    30-01-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:tentoonstelliing
    >> Reageer (0)
    18-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de tuinen van thevenet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
















    2012 zal het jaar zijn van de poëzie, of het zal niet zijn.
    dames en heren, ter gelegenheid van gedichtendag 2012 (volgende donderdag) ben ik zo vrij u de publicatie van mijn vierde dichtbundel officieel aan te kondigen.

    De tuinen van Thevenet bevat, naast poëzie bij beelden van Sabine Pintelon uit Lembeek, ook een reeks gedichten over de Halse schilder Louis Thevenet. 

    In deze bundel zijn ook 12 Edward Hopper-gedichten opgenomen. Tenslotte schreef ik een mysterieuze cyclus met als titel: De Orpgedichten.

    Wie een (gesigneerd) exemplaar van deze bundel wil, kan het boekje rechtstreeks bij mij bestellen! Klik op de link 'bijlagen' en u kunt alle informatie raadplegen.


    .

    tot zover de officiele aankondiging!

    nu het leukere deel van dit bericht:

    een geheimzinnge jonge acteur, genaamd emwé buig, maakte waarempel een utube-filmpje, waarop hij een van de sleutelgedichten uit mijn bundel vertolkt.

    ik publi hier even de tekst, zodat u kunt volgen:


    roses tremières

    stokrozen bestaan. oude stokrozen, 
    jonge stokrozen. peaches & dreams, crème de cassis.  
    vroeger mocht je nog zeggen: althaea rosea van althos, 
    geneesmiddel. tegenwoordig, wil je nog meedoen, zeg je: 
    de alcea bestaat. gelukkig is de familienaam tenminste 
    dezelfde gebleven: kaasjeskruid of malvaceae.  

    ach, in een gesprek worden bloemennamen niet meer 
    genoemd, de namen van bomen, mist of regenwolken.  
    de tuinen worden niet meer genoemd, de kleine, de vriendelijke 
    of de verwaarloosde. houten blinden, wankel tafeltje, witte muren.  
    waarlangs, nonchalance ten top, een zacht windje waait - 
    door de heen en weer wiegende, heerlijke roses tremières.


    let op de emotie ien het timbre in zijn stem als hij zegt: de alcea bestaat, en op de stemstijging en de afgeronde articulatie als hij zegt: nonchalance ten top!

    de cineaste was aan haar eerste proefstuk toe, daarom begint het filmke met de uitroep 'oei' en het finale woord 'stop'.

    poëzie is een ernstige zaak, dames en heren, maar kan af en toe ook superleuk zijn!




    Bijlagen:
    FW 'De tuinen van Thevenet' (Demer Uitgeverij, januari 2012).eml (470.9 KB)   

    18-01-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie: aankondiging de tuinen
    >> Reageer (1)
    01-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fokcupy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen












    hehe, eindelijk 2012!

    bovenstaand leuk fotootje van een voor de lezers van dit blog niet onbekende dame (rara) vind ik denderend.

    wie goed toekijkt ziet dat iemand het woord occupy heeft gewijzigd in fokcupy, een verbastering, veronderstel ik, van fuck en occupy.

    wat zijn mijn gevoelens hierbij? ik denk dat, als ik nu 20 was, ik misschien ook zou gaan meedoen met de occupy-beweging. eigenlijk ben ik ook, nog steeds, voor altijd, immer verontwaardigd.

    maar vanmorgen een artikel gelezen over jan de cock, 36-jarige brusselaar en gevierd beeldend kunstenaar.

    ik wil een paar uitspraken van hem noteren, waarmee ik het nieuwe jaar 2012 wil inzetten.

    'voor mij is de enige conclusie van 2011: we moeten opnieuw leren tuimelen. je hebt alles al gezien, iedereen heeft zijn mening. we luisteren ook niet meer. ik wil blijven tuimelen. dat is niet springen, tuimelen doe je van niets naar niets.'

    'politiek in belgië, wat is dat? waar gaat het over? het gaat echt over niets.'

    'in fukushima zijn alle waarden en principes weggeslagen. het land van de zon heeft ons duidelijk gemaakt dat alles kan vergaan. water dat een schip van honderdduizend ton als wrakhout tegen een bergflank gooit. picasso had het niet kunnen schilderen.'

    'de arabische lente was hoopgevend, maar nu duikt het doembeeld van een barre winter op.'

    'stilstand is de tragedie van onze tijd.'

    'stilstand moet je bestrijden met nieuwe experimenten en visies.'


    ach, ach, waarom zetten die quotes me zo aan het denken? waarom wil ik eigenlijk, ondanks mijn verslaving aan de nieuwsberichten, eigenlijk de tv en de kranten uit mijn leven verbannen? waarom wil ik het allemaal niet meer weten?


    tot slot nog een quote, weet niet meer wie dit gezegd heeft, maar de woorden zullen me nog lang bijblijven:


    'de afstand tussen wat we allemaal willen en wat we nodig hebben noemt men: vrijheid.'


    FUCK!

    01-01-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:small talk
    Tags:occupy, jan de cock
    >> Reageer (0)
    15-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.annie ernaux
    Klik op de afbeelding om de link te volgen














    wil dit vruchtbare jaar 2011 afsluiten met een bericht over een van mijn lievelingsschrijfsters van franse origine (jaja, joost houtman*, je hebt gelijk, ook ik heb het gevoel dat sinds we een nieuwe regering hebben 'het weer mag', houden van franse cultuur*), namelijk de magistrale annie ernaux.

    ter gelegenheid van het verschijnen van haar verzameld werk* vertelt zij in een interview (in de internetkrant rue 89*) over haar leven. over haar immense woede, over haar schaamte ook, omdat zij, die van eenvoudige afkomst was, haar ouders heeft verloochend, hun vulgariteit, hun slonzigheid, hun onhandigheid in de liefde niet langer kon verdragen. omdat zij hun wereld heeft verlaten zonder ooit tot een andere wereld te hebben toebehoord, de wereld van 'zij die een badkamer hadden', de wereld van geparfumeerde vrouwen die zeiden 'c'est sensas'.

    annie ernaux heeft zich van deze problematiek niet kunnen losmaken, integendeel, zij heeft er schaamteloos en in alle vrijheid
    over geschreven. zij is een geëngageerd schrijver, met marxistische en feministische uitgangspunten; toch heeft het geen zin haar op deze eenzijdige manier te omschrijven, want haar taal is zeer persoonlijk en uniek, naar binnen gericht en intiem.

    voor haar is het onmogelijk haar leven te verzoenen met de 'klassenstrijd'. uiterlijk behoort zij nu tot de dominante klasse en leeft zij ook volgens hun regels, maar haar herinneringen bevinden zich in een andere wereld. innerlijk heeft zij nog altijd de visie van het jonge meisje dat opgroeide in yvetot, waar haar ouders een kleine kruidenierswinkel hadden. desondanks deelt zij niet de zogenaamde 'marxistische vreugde' die handenarbeid verheerlijkt, want als zij de RER neemt naar parijs, ziet zij door het raam arbeiders op bouwwerven zwoegen, en zij beseft dat dit zware en onmenselijke arbeid is.

    tijdens haar carrière als docent literatuur herkende zij leerlingen die tot dezelfde sociale klasse behoorden als zij en bij wie het belangrijker was boekhouden te leren of te leren typen. de beheersing van taal (eerst en vooral de mondelinge) was al een teken te behoren tot een andere sociale klasse. uiteindelijk besluit zij dat onderwijs, i.p.v. een opstap te zijn voor kinderen uit de lagere klassen naar een beter leven, vooral dient om de jeugd uit invloedrijke famlies te promoten.

    op dit ogenblik wil annie ernaux niet langer tot een of andere klasse behoren, het interesseert haar niet langer. het beleven van een passie, of het nu de liefde is, of de passie voor het schrijven: dat helpt. tenslotte vraagt zij zich af, waarom we leven zoals nu, waarom wij de vrije zondagen doorbrengen in supermarkten en winkelketens, waarom wij consumptie verkiezen boven revolutie.


    ik vat in bovenstaande italics de voonaamste punten uit het interview samen en vind mij helemaal terug in annie ernaux.

    ook ik haat het overdreven consumptiegedrag dat gepromoot wordt in deze tijden, dat leidt tot knotsgekke toestanden als bijvoorbeeld de ontzetting door de politie van de c & a in de nieuwstraat in brussel een  paar dagen geleden.

    waar zij wij in godsnaam mee bezig?

    tot slot: gisteren met stijgende interesse een docu gezien: happy people, een jaar in de taiga. de trappers die de siberische winter doorbrengen
    in jagershutten, in het gezelschap van hun hond, zouden perfect gelukkig zijn in de eenzaamheid van de immense bevroren en ondergesneeuwde wereld.... en ik moet zeggen: na urenenlang  te hebben gekeken naar schitterende beelden van ruimte en witheid, voelde ik me vreemd genoeg intens ontspannen, ik sliep daarna in als een marmot...


    * zie het artikel in uitgelezen, de morgen van 15/12/2011, joost houtman over het nieuwe francofiele boek van bart van loo, betreffende het franse chanson.

    bart van loo, chanson, de bezige bij antwerpen, , 2011

    * Annie Ernaux, Ecrire la vie, Quarto/Galimard, 2011, 1088p, 100ill., 25 euro

    * Deze nieuwssite heet "Straat 89", "omdat een straat synoniem staat voor verkeer, ontmoetingen, leven, tarrasjes, cafees... en "89" omdat dat het jaar was waarin de internetrevolutie gestalte kreeg". De site is opgericht in mei 2007 door voormalig journalisten van het Franse dagblad Libération. Rue89 profileert zichzelf als een kruising tussen beroepsjournalistiek en participatieve journalistiek. Dankzij een paar primeurs en scherpe artikelen over maatschappelijke en culturele onderwerpen, is Rue 89 een succesformule waar Franstalige internetgebruikers niet meer om heen kunnen.

    *Happy people – A year in the Taiga, Documentaire uit 2010 van Dmitry Vasyukov en Werner Herzog, over het leven van Russische trappers in het dorp Bakthia aan de Yenisei-rivier in de Siberische taiga.

    De film volgt mensen van het dorp gedurende een jaar, op het ritme van de vier seizoenen met telkens hun eigen kenmerken en uitdagingen. Het leven in het dorp, de routine en de tradities zijn al honderden jaren hetzelfde gebleven.

    In de lente begint de machtige rivier te ontdooien en komt hij met veel gekraak en gebulder tevoorschijn van onder het ijs. De zomer is het visseizoen, én dat van de muggen. De herfst brengt eindeloze regen: het moment voor de dorpelingen om hun voorraden verder het woud in te voeren. Ze bereiden zich voor op de lange en harde winter, maken of repareren vallen, ski’s, kano’s en hutten. Dat doen ze met het materiaal dat de aarde en de natuur hen schenkt en op precies dezelfde manier als hun voorouders dat al eeuwenlang hebben gedaan.

    15-12-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:annie ernaux
    >> Reageer (0)
    14-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.met het vingertje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    wil ik hier de brutale reclamejongens terechtwijzen die mijn blog misbruiken om reclameteksten als reactie op mijn verrukkelijke literaire berichtjes te plaatsen.

    na een schorremorrie tekst over uggs heb ik voorlopig mijn blog zo geregeld, dat geen reacties nog worden gepu.

    ook heb ik alle haiku-berichten verwijderd en overgeheveld op mijn haiku-blog, http://demaaninmij.blogspot.com/

    tijd om op te ruimen, 2011 is bijna voorbij!
    joepie!


    14-12-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:small talk
    Tags:reclame op mijn blog
    >> Reageer (0)
    11-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de 50
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    jaja, af en toe werken dichters
    in de lage landen bij de zee aan een gezamenlijk project, onder leiding van een witte raaf.

    zo iemand is thierry deleu uit oostduinkerke. sinds enige jaren realiseert hij het project  'de 50 meester-dichters van de lage landen bij de zee'. in de raadzaal 'de kokpit' in koksijde
    stelde hij zijn tweede jaarboek voor. heel geëngageerd had hij het over de malaise in de literaire wereld:

    'Is er een malaise in de literaire wereld? Een moeilijk te beantwoorden vraag. Het antwoord hangt af van wie je bent, wat je wilt en wat jouw plaats is in het geheel. Ik bedoel: schrijf je kookboeken of reisverhalen? Dan is er geen malaise. Juist!

     

    Indien er een malaise is, - en ik vermoed het sterk, - durf ik nogmaals stellen dat vooral de overheid verantwoordelijk is.


    Ik bied een oplossing aan, met name: het “Plan Boek”. Het “Plan Boek” vertrekt vanuit drie prioriteiten.

     

    Primo: een collegiale en transparante procedure tot aankoop van boeken, en/of subsidiëring van de auteur, secundo: een overheidscommissie die de ingestuurde boeken beoordeelt en afhankelijk van dit oordeel een aantal boeken aankoopt en/of de auteur bijkomende steun verleent, tertio: de creatie van een label van “Onafhankelijke Auteurs” (dit kunnen debutanten zijn, maar zeker degenen die in eigen beheer, in welke vorm ook, uitgeven).

     

    Deze drie prioriteiten kunnen enkel efficiënt werken mits het aanwenden van drie werktuigen.

    Eén: de samenwerking (juister: de inspanningsverplichting)) tussen overheid, uitgevers, auteurs en bibliotheken.

    Twéé: de coöptatie van auteurs in alle overheidscommissies die (ook) boekenbevoegdheid hebben; alle auteurs betekent hier: gekazerneerde én dakloze auteurs.

    Drie: een overheidsdistributiesysteem voor de uitvoering van prioriteit twee.

     

    Het resultaat van “Plan Boek” moet leiden tot een aangenaam retrogevoel: de jaren ’70, toen boeken werden aangekocht van de meeste auteurs en verdeeld over scholen en bibliotheken.

     

    Wat is de positie van de uitgever in dit voorstel? Nergens. Logisch toch! De uitgever hoort thuis bij de commerciële ondernemers'.


    hieronder aan aankondiging van het feest, plus enkele foto's van henri lemineur.


     
    07 december 2011 - Koksijde

    VLAAMS-NEDERLANDS DICHTERSGENOOTSCHAP
    DE 50 MEESTER-DICHTERS VAN DE LAGE LANDEN BIJ DE ZEE

    VOORSTELLING VAN HET TWEEDE JAARBOEK

    DE 50 MEESTER-DICHTERS VAN DE LAGE LANDEN BIJ DE ZEE

    Op woensdag, 7 december 2011, om 16.30 u, in de raadzaal “Kokpit” van het Gemeentehuis van Koksijde, Zeelaan 303, te 8670 Koksijde


    Hieronder een aantal foto's:



    MD004deelnemers

    de zaal loopt stilaan vol, ik zit op het puntje van mijn stoel om toch maar niets te missen!


    MD012deelnemers

    dit zjn ze dus, de 50, of beter : een deel ervan...


    MD014Nicole-Thierry

    Dichteres Nicole Van Overstraeten met Thierry Deleu.
    zie mij glunderen..


    MD015Nicole-Walter

    Dichteres Nicole van Overstraeten met kunstschilder Walter Vilain * (een kanjer!)

     


    MD029Nicole

    Fernand laforce, voorzitter van de Vlaamse Kunstkring Houtland en dichteres Nicole Van Overstraeten.

    Meer foto's.

    Pagina aangemaakt door Henri Lemineur.

    * http://www.waltervilain.be/

    11-12-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie, thierry de leu, de 50
    >> Reageer (0)
    10-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.utube
    Klik op de afbeelding om de link te volgen















    waw! bijna 2 maanden geleden dat ik nog een blogbericht heb ingetokkeld. ondertussen is heel wat gebeurd!

    een nieuwe dichtbundel van me is verschenen, de tuinen van thevenet * (daarover later meer, ik voeg hier alleen de cover met de schattige grasklokjes en anjers aan toe), mijn essay de dagen zijn huiveringwekkend mooi (over de poëzie van guy van hoof) staat in de steigers, ik ontmoette een paar dagen geleden een mysterieuze dichter (het bleek de auteur te zijn van de verrukkelijke frans vlinderman-gedichtjes) in koksijde (tijdens de presentatie van de tweede uitgave van de 50 meesterdichters van de lage landen bij de zee, waarover ook later rmeer)*,
    we hebben nu ook een regering,  en ..... ik ben er eindelijk in geslaagd, na een tip van marleen de smet* een utube filmpje te plaatsen op mijn blog!

    het is maar een momentopname, ik voer een telefoongesprek. maar toch wil ik het filmpje op mijn pagina, als eerste van een hele reeks, hoop ik toch! 


    zie:

    http://www.lulu.com/product/paperback/de-tuinen-van-thevenet/18634897
    http://vlinderman.blogspot.com/
    http://geletterdemens.blogspot.com/
    http://blog.seniorennet.be/marleen_de_smet_galmaardse_dorpsdichteres_2011/


    10-12-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:uitgaven, utube
    >> Reageer (2)
    13-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dat was even schrikken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen















    toen ik nog niet zo lang geleden uitgenodigd werd om mee te doen aan het project hommage aan willie cools, een kunstschilder uit duffel, die overleed op 4 juli 2011, was het voor mij even schrikken: eigenlijk kende ik willie cools niet echt. ik bezat alleen maar een prachtige monografie, de sprong in de ruimte*, met een uitzonderlijke selectie schilderijen.

    wat moest ik doen? ik verzamelde zoveel mogelijk commentaren op internet. ik keek en keek en keek naar de afbeeldingen in de monografie. oeps! ik voelde me een beetje overweldigd door zoveel 'drukte', haha, ik bedoel dit niet negatief, maar de dames op de schilderijen en tekeningen van willie cools zijn wel heel erg beweeglijk en kleurrijk, net of ze een woeste oerritus uitvoeren op doek. daarbij zijn ze allemaal naakt.

    hoe voelt een vrouw zich bij het kijken naar deze schilderijen? ik denk in eerste instantie toch een beetje ongemakkelijk, in tweede instantie wat opgelaten. haha, ziet de kunstenaar ons nu echt zo (ik plaats mijn handen in mijn zij, borstjes vooruit, billen samengeknepen) en moeten we dan zo (ik wiebel en ik wemel, ik beweeg) dansen? ik werp mijn linkerbeen de lucht in, dan het rechterbeen, ik beweeg mijn heupen, schokschokschouder en gooi mijn hoofd naar achteren... hoho, oppassen, ik wil hier niet oneerbiedig zijn. toch moet ik bekennen dat ik, een beetje lacherig, bovenstaande dansbewegingen stiekem op mijn kamer uitprobeerde.

    indruk maakten deze schilderijen dus wel op mij. bij nadere observatie werd ik me bewust van het pure vakmanschap van willie cools: door zijn teken- en schilderkunst worden deze naakten ontdaan van alle vulgariteit. eigenlijk gaat het willie cools niet om het naakte, zelfs niet om de vrouw, maar om het beleven en tot expressie brengen van een schildersdynamiek: het gaat om vorm, kleur en ritme.

    erotiek wordt ontluisterende kunst.

     

    .

     

    aan dit project werkten 19 dichters mee, 6 vrouwen en 13 mannen. ik wil in dit blogbericht focussen op de reacties van de dames–dichteressen: hoe werkten zij hun hommage uit, wat zagen zij in de schilderijen van cools, wat voelden zij? niet dat ik hier absoluut een manonvriendelijk bericht wil neertokkelen - de gedichten van mijn mannelijke collega’s zijn super!

     

    maar ik was een tikkeltje nieuwsgierig: zouden de dames, onder de indruk van al dat vrouwelijk geweld in cools’ schilderijen, een specifiek erotisch uitgangspunt hebben aangenomen voor dit project? zouden zij gedichten hebben geschreven met een vleugje wellust, of zou dit poëtisch eerbetoon een soort sublimatie van pijn en verdriet worden om het afscheid, vooral voor wie willie cools bij leven heeft gekend? 

     

    .

     

    een vriendin van willie, de dichteres begga mariën, mailde me:

     

    ‘ik kan me niet precies herinneren wanneer willie me gevraagd had om aan een nieuwe uitgave mee te werken, maar zijn bedoeling was van verschillende dichters (ik weet niet precies wie) bij zijn werk te betrekken en in die zin iets nieuws te brengen met zijn (nieuw?) werk. daarop heb ik toen mijn positieve medewerking beloofd.

    ...

     

    iedereen die willie kent weet dat zijn opzet was van mensen, kunstenaars, met elkaar in contact te brengen’

     

    eigenlijk was dit project dus een idee van willie cools zelf, dat na zijn dood verder werd uitgewerkt. geheel volgens zijn opvattingen: laten we de kunst en het leven eren en omarmen, laten we samen, geïnspireerd door mijn schilderijen, in alle vriendschap, iets nieuws uitproberen...

     

    .

     

    de schrijfster en dichteres suzanne binnemans uit lier verbaasde me door de fijnmazige, ietwat melancholisch- sensuele toon in haar gedicht. niets naakte oervrouw dus, maar wel een schroomvolle, bijna onderworpen minnares, die zich schikt in de krijtlijnen die voor haar zijn opgezet. waarom denk ik plots aan gustav klimt, en zijn mooie zinssnede: "… want ik vrees en respecteer echte liefde."

     

    suzanne binnemans’ vrouwelijke figuur geeft zich gewillig over aan de strelingen van haar minnaar, de dichteres vertolkt op verukkelijke wijze het versluierde verlangen naar liefde en geborgenheid, de fragiele droom van elke vrouw...


    suzanne binnemans


         
    ‘Door het gaas van mannenwimpers 
            worden vrouwen dag en nacht bespied’
            (Johan Anthierens)


           eerst verborg je nog mijn gezicht
           liet je mijn armen en handen dwalen 
           mijn benen en tenen spelen
           over een maagdelijk blank vel

           mijn lot lag in jouw handen

           je deed me bewegen tussen grenzen
           binnen de krijtlijnen voor mij uitgezet
           zelf mocht ik niet kiezen
           strelend creëerden jouw vingers

           ik wentelde me in jouw kleuren

           bedachtzaam leunde je over mij heen
           ik voelde jouw hete adem
           wanneer je mijn naakte lichaam
           zorgzaam toedekte met witte sluiers

           angstvallig volgde ik jou

           je dwong me te kijken
           schroomvol vouwde ik me dicht
           plooide toen weer open
           ik gluurde naar wie mijn hoeder was

           getrouw werd ik de jouwe

     

     

    .

     

    oeps, mijn gedicht. totaal anders. ik besloot, na het schokeffect dat door het door mij gekozen schilderij een nieuwe zomer had teweeggebracht (het vrouweljk naakt zinderde werkelijk van op het doek, ik werd als het ware overrompeld door al dat oranje en roze en vermiljoen) de sterke vrouwenfiguur op het schilderij zelf aan het woord te laten. zij schijnt met haar linkerhand vriendelijk uit te nodigen tot de dans, daarom laat ik dit op het einde ook gebeuren.  

     

     

    nicole van overstraeten

         
    een nieuwe zomer

          omtrent mijn zogenaamde woestheid 
          wil ik echt geen woorden kwijt, ik weiger pertinent.
          ik zeg: dit zomerrood is vuur. ik presenteer 
          de weerbaarheid van vlees, het wachten 
          op het zachte – maar ook het dieproze vertoeven. 
          ondanks mijn tintelende opening, mijn huichelen,
          mijn dijen zogenaamd, spijt het mij zeer.
          dat jokkend reflecteren van jouw licht -

          niets anders dan een droom, een land van zand.

          jij mag mij desondanks wel welig koesteren,
        dat sta ik teder toe. genieten van mijn eigen veinzen. 
          ik weet, mijn schacht is hoog, mijn buik is zoet,
          een hemelvaart van honing. ik wiebel in oranje, 
          ik wemel karmozijn, ik zinder en hou dapper stand.
          ik feliciteer en zeg: dans, dans, dans nu met mij,
          reik mij de hand. in deze nieuwe zomer 
          schuim ik ronduit vermiljoen.

     

     

    ik kan niet vragen aan willie cools wat hij van mijn gedicht vindt, maar ik heb toch vaag de indruk dat hij het soort vrouw dat ik beschrijf echt wou tekenen. mannen die van vrouwen houden, laten ze bestaan in al hun kracht en sensualiteit. zij onderwerpen ze niet, zij mogen in alle vrijheid dansen...

    aanvulling: hieronder een superleuk fulmpje, mij toegestuurd door enkele geheimzinnige bewonderaars, de gekke dans dus van HH Marat Joy Tchundyk anda his bastardbrotha Marat Tchundyk Gundo.



     

    .

     

    rose vandewalle introduceert een vrouwenfiguur die wankelt, valt en terechtkomt in een kolkende spiraal. haha, sommige schilderijen van willie cools met wervelende vrouwenfiguren hebben dus dit effect: dat je van het dansen draaierig wordt als een derwisj, dat het uiteindelijk allemaal eindigt in een val.


    maar wie dit gedicht subtiel leest merkt op dat de wankelende (dansende?) vrouw eigenlijk wanhopig en angstig op zoek is naar houvast, het zijn de muren van de kamer die bewegen, de dans eindigt in een huiveringwekkende tuimel. ik durf het bijna niet zeggen, maar ik vermoed dat rose hier in enkele penseeltrekken, in enkele verzen, het levenseinde beschrijft. een passend gedicht in deze hommagebundel, vind ik.



    rose vandewalle

    de kamer
    plots kantelt en keert
    vangt me op
    in haar grijpgrage armen
    haar handen zo fel van het willen
    bewerkt me
    met elk van haar vurige tongen
    omsluit me beneemt me

    de kamer hitsige adem 
    kolk en spiraal
    de kamer 
    o ze wentelt en wankelt
    weldra in versnelling
    sleurt me mee in haar val
    komt tot een tuimel
    tot een huivering wekkende tuimel

     

     

    .

     

    hannie rouweler heeft ook een schilderij uitgepikt, waarrond ze een gedicht schrijft. ha, die hannie! virtuoos als ze is, schrijft ze een verrukkeljk lang gedicht met een waaier aan ervaringen, die dan nog in een grotere waaier van interpretaties kunnen worden opgevangen. haar verzen zijn zwierig, mededeelzaam. haar zinnen zijn bijwijlen intens, maar soms ook zacht als velours.


    geen briesje dus, maar een felle wind zet ze gewind op papier.


    passie, erotiek, een spreekwoord, beelden uit haar jeugd, psychologie, vervreemding, humor  - dit alles passeert het oog van de lezer. strofe drie intrigeert me danig: ‘de metamorfose van de tijd buiten het gewricht/ de anonimiteit die in het geel verdwijnt/ granenveld’.

     

    een sleutelvers, vind ik. want dit is wat hannie doet: elementen die deel uitmaken van het schilderij, maar ook haar eigen denken en voelen plaatst ze buiten de tijd, ze worden eeuwige abstractie. heel mooi is het einde: alleen het woord granenveld staat daar, als representatie van haar gedachtenvlucht. het beeld van de weidse graanvelden katapulteert de gele fetisj en de poëzie van hannie naar de ruimte, naar de oneindigheid.

     

      

    hannie rouweler

          
    DE SCHILDER EN HET MODEL
           (Willie Cools, Gele Fetisj)

           Dat de passie spreekt – in Gele Fetisj
           dat is duidelijk. De schilder en het model
           voelen zich er blijkbaar beiden niet ontspannen bij:
           zij toont haar kut – maar aan wie of wat?
           Aan hem, aan haar, de kijker, een vreemdeling,
           haar ogen staren in het niets. De droom, suggestie.

           Ik denk aan het boerenland van mijn oom, regen
           en zon, groei en verval, geluk en dikke pech.
           ‘Als de vos de passie preekt
           boer, let op je kippen’!

           Dit zal niet helpen. Het onbedwingbare in de lust,
           de lijnen die het beeld doorkruisen –
           de vrouw zit niet stil, ze verplaatst zich voortdurend.
           De metamorfose van de tijd buiten het gewricht,
           de anonimiteit die in het geel verdwijnt. Granenveld.

           In juni is het vaderdag. Ik geef mijn vader Jan
           postuum een van deze schilderijen op zijn 90e.
           Als meisje waarschuwde hij me al dikwijls
           als ik me stond op te maken voor de spiegel
           aan de binnenkant van een deur, in de woonkamer:
           ‘Hannie, je draagt te korte rokken’.
           Kunstenaars en dichters. Pas daar maar voor op.

     

    .


    begga mariën en marije kos schreven de meest abstracte gedichten. zij interpreteren totaal, de beelden staan verder af van de concrete schilderijen. ze inspireren zich nog wel op een doek, maar hun gedicht neemt een meer naar binnen gerichte en tegelijk hogere en verdere vlucht.

    toch vind ik beide gedichten (alhoewel ze natuurlijk een eigen profiel hebben) heel romantisch. zij lijken in een droom te zijn geschreven, of op het moment van het ontwaken uit die droom.

    de nobelprijswinnaar tomas tranströmer omschrijft trouwens dit moment als ‘een parachutesprong, een bevrijding uit de verstikkende omstuimigheid’...

    Waking up is a parachute jump from dreams.
    Free of the suffocating turbulence the traveller
    sinks toward the green zone of morning.

    begga laat een vrouw spreken met een zwarte ziel (wow!) die in haar wezen een zee van klapwiekende meeuwen ervaart (wat een mooi beeld) en ook hier symboliseert het lopende zand de voorbijvliedende tijd.

    marije kos’ gedicht vind ik nog geheimzinniger: een herinnering maakt zich los uit het blauw (prachtig beeld)...  maar welke herinnering? en wie is die schim, van wie zijn die ogen, die warme hand, wie ervaart pijn en venijn, wiens zicht wordt belemmerd, wie wordt uiteindelijk gered van de ondergang? gaat het om de schilder, zijn model of gaat het om de dichteres?  marije kos’ gedicht roept bij mij blijkbaar heel indringende vragen op.

    maar in deze laatste gedichten eren ook deze dichteressen een kunstenaar die desondanks – en dit is misschien een troostende gedachte, de verstikkende omstuimigheid van het leven heeft ingeruild voor – ik interpreteer en fantaseer nu zelf-  de groene zone van de oneindigheid.

     

    begga mariën

           
    INNERLIJKE WAARHEID

            Hoe helder moet de nacht zijn
            om mijn zwarte ziel te verblinden
            die tussen wier en algen wordt verzwolgen?
            
            - Een zee van meeuwen
            klapwiekt in mijn wezen -
            
            Hier zijn geen kruimels
            voor een weg terug.
            De dwaalster bevleugelt het vuur;
            luide rook wordt zachter
            en balsemt lenig
            het zand dat loopt.

     marije kos

            Bij het schilderij De Ondergang.

            De ondergang

            een schim uit het verleden
            maakt zich los uit het blauw
            herinnering dringt zich op
            glooiende vorm gloeiende kleur
            strelen zijn ogen

            een lach klinkt
            een warme hand raakt
            maar het is maar even

            zweet parelt en adem stokt
             zoetgevooisd klinkt anders nu            
            zacht en rond wordt scherpgetand

            prangend fel en giftig
            zijn napijn en venijn

            de hersenschim vervaagt
            ragfijne spinnenwebben
            en donkere stofdraden
            belemmeren het zicht

            net op tijd gered
              
            van de ondergang

     

     

     

     


    13-10-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie omtrent willlie cools
    >> Reageer (3)
    09-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nobelprijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    De Zweedse dichter
    Tomas Tranströmer kreeg de Nobelprijs literatuur 2011!

    Nieuwsgierig als ik ben, sprokkelde ik onmiddellijk (van allerlei websites) gedichten van hem bijeen. De Nederlandse vertalingen zijn van Bernlef.


    1. Tomas Tranströmer publiceerde zijn eerste bundel 17 dikter in 1954.


    Prelude, het openingsgedicht van het eerste boek van Tranströmer:

    Waking up is a parachute jump from dreams.
    Free of the suffocating turbulence the traveler
    sinks toward the green zone of morning.
    Things flare up. From the viewpoint of the quivering lark
    he is aware of the huge root systems of the trees,
    their swaying underground lamps. But above ground
    there’s greenery — a tropical flood of it — with
    lifted arms, listening
    to the beat of an invisible pump.


    2. Tranströmer schreef ook haiku's. Hier eentje uit 2004:

    Birds in human shape.
    The apple trees in blossom.
    The great enigma.


    3. Een gedicht is ok als het einde ok is, zegt men. Dit einde is subliem:

    A page of the night-book

    I stepped ashore one May night
    in the cool moonshine
    where grass and flowers were grey
    but the scent green.

    I glided up the slope
    in the colour-blind night
    while white stones
    signalled to the moon.

    A period of time
    a few minutes long
    fifty-eight years wide.

    And behind me
    beyond the lead-shimmering waters
    was the other shore
    and those who ruled.

    People with a future
    instead of a face.


    3. Dit stukje schijnproza heeft ook een schitterend einde:


    IJSLANDSE ORKAAN

    Geen aardschok maar hemelbeving. Turner had het kunnen schilderen, vastgesjord. Zojuist wervelde één enkele want voorbij, verscheidene kilometers van zijn hand vandaan. Ik moet met tegenwind naar dat huis aan de overkant van het veld. Ik fladder in de orkaan. Ik ben geröntgend, mijn skelet dient zijn ontslagaanvrage in. De paniek groeit terwijl ik laveer, ik ga ten onder, ik ga ten onder en verdrink op het droge! Wat is het zwaar, alles wat ik plotseling mee te slepen heb, wat is het zwaar voor de vlinder om een praam te slepen! Eindelijk aangeland. Een laatste worsteling met de deur. En ditmaal binnen. Binnen. Achter de grote glasruit. Wat een eigenaardige en grandioze uitvinding is glas toch – dichtbij zijn zonder betrokken te raken. Buiten stroomt een horde doorzichtige reuzensprinters over de lavavlakte. Maar ik fladder niet langer. Ik zit achter glas, bewegingloos, mijn eigen portret.

     

     4. Transparant, ongerept, gecondenseerd, dat zijn de trefwoorden bij Transtömers poëzie:

    UIT MAART ’79

     

    Moe van iedereen die met woorden komt, met woorden maar niet met taal

    begaf ik mij naar het sneeuwbedekte eiland.

    Het ongerepte heeft geen woorden.

    De ongeschreven bladzijden breiden zich naar alle kanten uit!

    In de sneeuw stuit ik op hoefsporen van een ree.

    Taal maar geen woorden.



    Besluit: en of ik een fan ben van Tranströmers gedichten!


    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111006_091

    http://www.poetryinternational.org/piw_cms/cms/cms_module/index.php?obj_id=466

    http://home.kpn.nl/kolos/vertalen/herinneringen.htm#begin

    http://tijdschriftraster.nl/michail-bachtin-michel-leiris/gedichten/

    09-10-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:nobelprijs poezie thomas transtromer
    >> Reageer (0)
    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oeidipus




    Wim Vandekeybus
    werd geboren in Herenthout, op 30 juni 1963 en  is een Vlaamse choreograaf, regisseur, acteur en fotograaf. Door zijn loopbaan heen week hij steeds verder af van de traditionele dansvoorstelling en integreerde hij daarin woord, beeld, dans en muziek. Samen met onder andere Anne Teresa De Keersmaeker is hij mee verantwoordelijk voor de bekendheid van België in de internationale wereld van hedendaagse dans.

    Bron: Wikipedia


    eind september woonde ik in de kvs een voorstelling bij: oedipus/bêt noir, dans en theater. wim vandekeybus/ultima vez zorgde voor het spektakel, jan decorte schreef een eigenzinnige bewerking van sofokles' oeidipus. dames en heren, terwijl u dit leest, luister ik naar de muziek die bij het utube filmke hoort, waarvan ik de link helemaal onderaan heb geknipt en geplakt. de rillingen lopen nog over mijn rug.

    link openen en kijken dus, beste lezers...

    verleden jaar had ik al een voorstelling van wim vandekeybus gezien in westrand dilbeek (ik denk dat de titel nieuw zwart was), maar toen vond ik deze prestatie nogal een gewriemel en de dansers weirde acrobaten. ze smeten zich her en der op de scène, maakten bokkensprongen en botsten ei zo na tegen elkaar zomaar in de lucht, ik begreep er toen niet veel van.


    maar misschien komt het door de tekst van jan de corte en het indringende verhaal van sofokles....deze keer vond ik de voorstelling adembenemend.

    misschien een beetje te lang, vooral naar de smaak van n.  ik was ook op een vreemde manier verbaasd dat wim vandekeybus een theaterrol had in dit stuk, hij speelde oeidipus (op glorieuze wijze!) en zijn bijwijlen brussels accent intrigeerde me danig, soms kwam hij over als een grappig ketje. het optreden van de blueslegende roland was ook fabuleus. de muziek trouwens helemaal top, bracht bij momenten ijzingwekkende spanning tussen de acts. niet te verwonderen dus, dat wim vandekeybus wereldberoemd is....

    en ook niet te verwonderen, dat hij nu tot mijn favorieten behoort. hij is trouwens op mijn verjaardag geboren: 30 juni en jaja, kreeftjes lijken op elkaar... haha, grapjeeee!










    http://www.youtube.com/watch?v=RGOYEpzJd60&feature=player_embedded

    08-10-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:wim vandekeybus, oedipus/ bet noir
    >> Reageer (1)
    05-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het is bijna herfst en heel wat moois komt op me af
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    .
    onder andere dit lied van de hollandse band de kift, een songtekst die door merg en been snijdt...


    Tot slot


    Ik begreep dat je niet mijn moeder was,
    maar mijn dochter, nu houd ik je stevig vast
    en over je hoofd heen kijk ik ver
    uit het raam naar daar waar ik jaren her
    als snotneus rondhing, met om me heen
    het gajes - en toch was ik altijd alleen,
    waar ik heimelijk rookte in de wind,
    je enige zoon, je geliefde kind.

    Ik hoef je alleen maar steviger vast

    te houden, ik moet je niet loslaten straks
    in dromen land, bij regen en mist,
    de enige die van mijn onschuld wist.

    En wanneer je moet huilen in de nacht,

    heb ik in gedachten mijn handen zacht
    op je schouders gelegd en tot slot erkend
    dat je niet mijn moeder, maar mijn dochter bent.

    En later, veel later komt er een tijd

    dat je niet in zwart-wit, maar in kleur met mij -
    niet op foto's, maar in de werkelijkheid -
    precies zo omstrengeld zult staan, waarbij
    je rimpels verdwijnen en je weer kind
    zult worden - een kind in de wind
    met een wapperend lint van rood satijn.
    ...Als jij niet meer bent, als ik dood zal zijn.


    de kift, een heel goeie band, de muziek is bij momenten heel bevreemdend, ja om kippenvel van te krijgen, bij momenten meeslepend en vooral vrolijk als fanfaremuziek, je krijgt zin om mee te zingen en te dansen. jaja, het zijn oerhollandse kerels, chapeau voor wat ze reeds hebben verwezenlijkt, hun website is ook supergrappig!



    * http://youtu.be/rX-IIwRNQ8I
    * http://www.dekift.nl/

    05-10-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:de kift
    >> Reageer (1)
    03-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.varianten (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     







    ik glijd dit rode land in als gelei, het zand beweegt als wolken. ik draaiduizeldroom, ik stuifzand. ik plet mijn schoot, plant mijn gympen. hij wil o wee mijn spiegel zijn. ik schud hem van me af, maar hij blijft vast aan mij. de zon bedriegt me in mijn nek, het lijkt of ik verlies. ach liefje, luister niet naar zijn gefluister. je alfabet, je namen, het is niets. je liefdes, het is niets. je schaamte, je bedrog, je verraad, het is niets.

    sweetheart, it’s nothing.


     

     




     

    03-10-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:woestijnmeisje
    >> Reageer (3)


    Archief per week
  • 11/04-17/04 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 27/05-02/06 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/09-17/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 10/11-16/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/05-18/05 1980

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • it's not only rock and roll, baby, not only rock and roll
  • anemoon
  • Ward Mertens schrijft


    Laatste commentaren
  • Goedemiddag (Dirk)
        op Copulation in English
  • Jou blog is echt mooi. Ik heb in Halle gewerkt ook in Lembeek. (Fernand.)
        op De bus nemen in Amman.
  • Wens u nog een fijne dag (Dirk)
        op De bus nemen in Amman.
  • Avondlijke repliek (Frits Schetsken)
        op CATACOMBEN
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op REKTO VERSO
  • Goedemorgen (Dirk)
        op REKTO VERSO
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (tricia)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Goedemorgen (Dirk)
        op Japanse schrijfsters
  • Zondag (Ward)
        op Pudding en poezen
  • Knap gedicht! (Ward Mertens)
        op CATACOMBEN
  • Eeuwige jeugd (troebadoer)
        op Coloma 2017
  • Fijn je weer te lezen (Ward Mertens)
        op zodra het vrouwelijke ontspoort begint de wereld te wankelen
  • Boeken (Ward Mertens)
        op 2016-2017
  • Ben ook dol op de mannekes van Eva (Ward Mertens)
        op Eva Mouton
  • Alsof ik er zelf bij was (Ward Mertens)
        op Kunst in het dorp
  • Prachtig stuk (Ward Mertens)
        op niet de minste wolk
  • Goedemiddag (Dirk)
        op niet de minste wolk
  • Ziet er supertof uit! (Ward)
        op De poëziebus!
  • Categorieën
  • cultuur (116)
  • literatuur (174)
  • small talk (57)

  • Mijn favorieten 2
  • Wat ik nu ben heeft geen taal bij u

  • Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    coureurke
    blog.seniorennet.be/coureur
    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!