Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Masereel in Gent
  • Musee
  • De moederboom
  • Nieuwe versie
  • Copulation in English
  • Mourid Barghouti
  • Sinterklaas en Zwarte Piet
  • SIGN OF THE TIMES
  • Het cijfer 22
  • Droomtussendoortje
  • Colum McCann
  • pandemie-gedicht
  • Juli Zeh
  • Poppendroom
  • De kunst van het nietsdoen

    o primavera heerlijke bloemennaam, betekent ook begin
    Over mijzelf
    Ik ben Van Overstraeten Nicole, en gebruik soms ook wel de schuilnaam yasmin.
    Ik ben een vrouw en woon in Halle 1500 (België) en mijn beroep is gepensioneerde leerkracht Nederlands.
    Ik ben geboren op 30/06/1946 en ben nu dus 78 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: poëzie, theater, oosterse cultuur, muziek en koken.
    Ik publiceerde 4 dichtbundels (De dagen van de winter, Jagen, Sapkracht en De tuinen van Thevenet). In 2006 acteerde ik in 'De koffers zijn gepakt', een theaterproductie van het Masereelfonds, als eerbetoon aan Bertold Brecht.
    een lief okerkleurig scharminkel

    literatuur, cultuur, small talk
    03-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.witte suiker, een pop-up experiment en een paranormale pc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    een primeur voor mijn blog!

    dames en heren, hierboven ziet u mijn eerste pop-up foto! klik op de foto van mijn (volgend) bericht en er gebeurt een wonder!

    hoe dit bericht is ontstaan, vertel ik direct.

    probeer al sinds enige weken (!) een mij door stef demol van 5th Art Photography toegestuurde foto omtrent het (reeds voorbije), evenement poëzie in pixels* in het juiste formaat op mijn blog te plaatsen. maar de pogingen mislukten telkens. ik kreeg alleen maar een kleine foto op de pagina. heb dan maar voor een oplossing gekozen, waarbij ik een foto zonder tekst publi (die een pop-up foto blijkt te zijn, stef had dat per toeval ontdekt) en een foto met tekst, die niet kan popuppen.

    bij mij dus altijd bovennatuurluijke toestanden...

    ik zei hierboven wel: sinds enige weken. niet alleen zat ik technisch in de knoei, ook geraakte ik niet bij mijn blog....

    vermits ik mezelf maar een paar uur in de vroege ochtend mijn schrijfplezier gun en tegelijk met een redelijk ingewikkelde literaire tekst bezig ben, verlies ik altijd mijn concentratie.

    omdat mijn huisgenoten tegenwoordig ook een vreemd soort bioritme vertonen, geraak ik soms moeilijk bij de pc. zij leven eerder 's nachts en ik ben een supervroege vogel. wj slapen alledrie slecht en soms ontmoet ik mijn huisgenoten op momenten dat ik wil schrijven. hun moves gebeuren juist wanneer ik aan het tokkelen ben, en dat zorgt bijwijlen voor hilarische toestanden. aan sommige teksten schrijf ik met moeite 1 paragraaf per dag,

    oef
    ! en dan 
    begint mijn pc ook nog paranormaal te doen!

    .

    poëzie in pixels
    was een tentoonstelling ingericht door de eerste halse stadsdichter geert vanhassel:  zijn gedichten op canvas, met op de achtergrond een foto van stef. een geslaagde combinatie, dat wel, maar ik vroeg me soms af: is het gedicht nu belangrijk of de foto? soms vloeiden de twee harmonisch samen, in perfecte samenzang. soms overheerste echter de foto, soms het gedicht - een moeilijke oefening!

    alhoewel het op de vernissage wemelde van volk, kon ik toch dit verrukkelijk gedicht + foto selecteren, dat u ziet popuppen.

    witte suiker is relevant voor wat geert tijdens zijn stadsdichterschap eigenlijk wou verwezenlijken: poëzie naar de mensen toe brengen.

    dit fris en charmant gedichtje, lichtvoetig en toch sterk, dat eigenlijk de uitwerking is van een eerste sensuele (kinderlijke) ervaring van sneeuw, is absoluut toegankelijk voor iedereen. een tiental verzen, meestal enkelvoudige zinnetjes in heldere taal, zonder ingewikkelde woorden.

    toch wel beeldspraak:

    een metafoor (suiker - eigenlijk op zichzelf al een metafoor voor sneeuw-  dwarrelt neer, mijn verste peuteranalyse),

    een vergelijking (smaakloos, net als de wereld),

    een personificatie (en toch leveren de weergoden uitgerekend dan hun mooiste schilderij af). 

    dan komen vier ultrakorte verzen met een (taalkundig abstract) onderwerp, een koppelwerkwoord en een gezegde (vb: haast lijkt ondergesneeuwd). het gedichtje eindigt met een kleine anticlimax: het sneeuwlandschap verdwijnt door het strooizout, dat het zwart van de aarde weer zichtbaar maakt.

    dit stukje poëzie beantwoordt aan alle traditionele wetten van verdichting, poëtisch taalgebruik, lay-out...  en verbeelding ook. want wie dit leest en een ietsiepietsie verbeelding heeft, kan beginnen dromen. wie nuchterder is, geniet van de speelse moves van geerts poëzie, en huppelt van de aanblik van een sneeuwlandschap naar momenten van innerlijke onthaasting. tot de realiteit weer opdoemt!

    maar op de achtergrond, ergens in ons brein, zindert een verrukkelijke print van een sneeuwlandschap, versierd met een wondermooi gedicht.

    of is het nu omgekeerd?

    * zie aankondiging: 'De Halse stadsdichter Geert Vanhassel en fotograaf Stefaan Demol van 5th Art Photography slaan de handen in mekaar voor de unieke tentoonstelling ‘Poëzie in Pixels’ op 13 & 14 april in de ‘Oude Post’ in Halle .

    ‘Poëzie in Pixels’ is een tentoonstelling waarbij een fotograaf dicht met pixels en een dichter fotografeert met woorden.


    03-05-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    26-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.for money en de dames-designers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    for money, sofie lachaert, zie ook http://www.lachaert.com/

    .

    oef!

    zondag 24 maart
    was het passa porta festival in brussel.

    ik kreeg een enthousiaste mail: 'pp was super. heb ook poolse dichter gehoord die in jouw poëzie voorkomt. moeyaert was beminnelijk, wieringa een gedreven verteller, terrin very cuite, de ijslanders gevat en grappig, noteboom een lieve opa en barnes een gentleman.

    en dan ook een berg profiterolles met chocolade in de galerij.

    volgende keer kom jij gewoon mee! w.

    .

    maar zondag 24 maart was het ook de laatste dag van de design-tentoonstelling for money in de oude post en ik moest suppoosten.

    my god! in de vroege ochtend lag er tien centimeter sneeuw! dacht eerst: daar geraak ik nooit, het is spiegelglad buiten. maar a. gaf me moed: hij zou meelopen tot aan de galerie. tot ieders verbazing kwam er die dag veel volk. was de tentoonstelling tot nu toe een grote flop... dan ontpopte deze afsluiter zich als een daverend succes!

    heb een raar gevoel over for money: een kunsttentoonstelling? of een tentoonstelling over geld, vooral interessant voor muntverzamelaars, bankbedienden, drukkers, geldwisselaars en andere weirdo's? alhoewel ik dol ben op avantgarde, vind ik bijvoorbeeld een stapel fake bankbiljetten van 50 euro verpakt in een verkreukeld plastiekje en gepresenteerd op een houten palet, pure rommel.

    ach! de japanse kunstenaar katsushika hokusai* maakte tijdens zijn leven dertigduizend boekillustraties, theaterprogramma's, schilderijen en prenten. hij beweerde op zijn zeventigste dat wat hij voordien getekend en geschilderd had pure onzin was, dat hij nu maar pas iets begon te snappen van schilderen. nochtans realiseerde hij zijn meesterwerken net voordien, tussen zijn zestigste en zeventigste levensjaar. sommige (jonge?) hedendaagse kunstenaars (designers?) zouden aan dit verhaal een puntje kunnen zuigen en niet om het even wat voorstellen als sacrale kunst - en zeker zichzelf niet beschouwen als een nieuwsoortige god!

    .

    het zijn vooral de dames-designers die deze tentoonstelling hebben gered. wat zij toonden, was verrukkelijk mooi en ingenieus en grappig tegelijk. daarom in deze reportage een kleine feministsche kijk op for money...

    hilde dedecker bijvoorbeeld maakte schitterende juwelen van centjes. heb haar website bezocht en ben er werkelijk van in de wolken:

    http://www.hildededecker.com/works/parures/









    tine de ruysser ontwikkelde een project waarbij ze japanse origami-technieken gebruikt om van papieren geld fantastische juwelen te maken.
    ook haar website is de moeite waard:
    www.tinederuysser.com







    benedicte lobelle maakte een soort kijkdoos, een brandkastje bekleed met spiegels. in dit kastje kleefde zij muntjes met daarop een tijdsaanduiding: het is alsof zij de tijd, duizendmaal weerspiegeld, insloot in een brandkast... dit is een eigen interpretatie, maar ik heb er waarempel een gedicht bij gemaakt, zozeer vond ik de spiegeleffecten weird:


    de wonderen van de wereld
    gedicht geschreven in galerie de oude post en opgedragen aan de poolse dichter adam zagajewski


    de vraag die wij ons moeten stellen is de volgende


    zingen wij over de wonden van de wereld

    of zingen wij over de wonderen van de wereld

    zingen wij over de beschamende oorlog in afrika en in arabië

    over roemeense ezelkadavers in onze lasagne

    of over la mediterannee waar het niet meer zalig toeven is

    de overheid besteelt mensen pikt hun spaargeld

     

    of zingen wij over de bloei van de forsythia in het vroege voorjaar

    het chinees klokje, de winterharde heester

    die met zijn gele bloempjes in het straatbeeld opduikt

    mijn keuken doet knallen

    (mijn tuinvrouw snoeit mooie takken zet ze in een vaas)

     

    laten we in de zon zitten en sprookjes vertellen

    zei de gepensioneerde kunstschilder

    laten we ophouden met het verkondigen van de gruwel

    de straten niet langer volhangen met angst en verschrikking

    maar kleine kleurrijke objecten spiegelen

    zodat we het gevoel krijgen

    deel uit te maken van de oneindigheid

     

    de actrice, zij lachte bij elke opmerking van de kunstschilder

    en verzonk in spiegels die eindeloos de tijd reflecteerden

     

    de dichter, hij zag dat het goed was

    en dronk op het winters terrasje van café blue note

    een rochefort tien, een dijk van een bier

    de beste trappist ooit 





    *http://4money-vondel.tumblr.com/
    *er loopt op dit ogenblik een tentoonstelling over hokusai in het museum voor het verre oosten: http://www.kmkg-mrah.be/nl/expositions/hokusai

    26-03-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:design
    >> Reageer (2)
    09-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Antoine Watteau
    daarnet naar het weerbericht gekeken: vandaag sneeuw en ook de volgende dagen, tot het weekend!

    hoe is dat mogelijk? nog een dozijn dagjes en het zou lente moeten zijn!

    iedereen natuurlijk slechtgezind en bibberig.

    vanmorgen om vijf uur naar de badkamer geschuifeld, op de achtergrond lawaai van feestende carnavalgangers.

    ik wens ze longontstekingvrije dagen en nachten....

    brrrr!

    maar gelukkig is daar jean-antoine watteau. in mijn verbeelding, in mijn hart, in mijn ingewanden...

    de tentoonstelling in bozar was voor mij een ware revelatie. heb aan den lijve ondevonden dat kijken naar de tafereeltjes die watteau schilderde mij een gevoel van blijheid, van vertedering, van vrolijkheid verschaft... dat ik dan door mijn vrienden onmogelijk romantisch wordt genoemd, dat ik zogenaamd mijn tijd verdroom en niet met mijn voeten op de grond vertoef: het kan mij geen zier schelen. watteau is een schatje!

    de gracieuze dames met hun ruisende rokken, de galante feestjes,
    de amoureuze afspraakjes in de bosschages, pierrot en harlekijn, de commedia dell' arte, de muzikanten en dansers, de allegorische interpretaties van de seizoenen en de sculptureuze nymfen en saters uit de klassieke oudheid.... ik ben er dol op!


    Party of Four 1713 - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Partie carrée, 1713



    Pierrot (or Gilles) - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Pierrot, 1718


    Harlequin, Emperor on the Moon 1707 - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Arlequin, empereur dans la lune, 1707


    The Seducer - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Le séducteur


    Gersaints Ladenschild (detail 2) - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    L' Enseigne de Gersaint, detail, 1720


    The Dance Detail 1719 - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    La dance 1716-1718


    Jupiter und Antiope (detail 2) - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Jupiter et Antiope, 1715

    Link: http://www.jean-antoine-watteau.org/home-4-24-1-0.html

    09-03-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:schilderkunst
    >> Reageer (0)
    13-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hannah 2
    voor ik commentaar geef omtrent het literaire gedeelte van het evenement op 7 oktober, (in het hannah-huis in herent), nog even dit:

    stiekem maakte ik ook enkele foto's van het schattige tuintje. de mooie kleuren van bloemen en heesters in het herfstzonnetje waren een feest voor het oog......







    neen, dit zijn geen echte klaprozen. het zijn bloemen van keramiek, ontworpen door de keramiste anita huybens (1949-2008).

    anita huybens liet zich inspireren door het gedicht van Lieutenant Colonel John McCrae, 1872-1918:


    In Flanders fields the poppies blow
    Between the crosses, row on row

    That mark our place; and in the sky

    The larks, still bravely singing, fly

    Scarce heard amid the guns below. é

    We are the dead. Short days ago

    We lived, felt dawn, saw sunset glow

    Loved, and were loved, and now we lie

    In Flanders fields.

    en voelde zich geroepen zich in te zetten voor slachtoffers van landmijnen. zij ontwierp deze prachtige papavers, met de bedoeling ze te verkopen ten voordele van oorlogsslachtoffers.

    vrijwilligersorganisatie klaprozen voor vrede  vzw zet het vredesinitiatief van anita huybens verder. de integrale opbrengst gaat naar twee organisaties: grote klaprozen worden verkocht ten voordele van het ontmijningsproject van apopo. de kleine klaprozen ten voordele van een palestijnse circusschool...

    .

    maar nu de bekendmaking van de poëzieprijs 2012, in samenwerking met de literaire organisatie mengmettaal. het was een leuke kleine plechtigheid, het publiek was geïnteresseerd. eigenlijk zijn kleinschalige poëziewedstrijden best te smaken; alles wat kleinschalig is, trouwens, is menselijker, concreter, tastbaarder dan een mega-evenement. mijn mening, natuurlijk!

    zei wislawa szymborska niet: één dichter, fantastisch, twee dichters ook goed, maar honderd dichters: belachelijk!

    het thema van de wedstrijd was: nomade. de eerste prijs ging naar paul vincent uit retie. laureaten waren simon buschman uit nederland/spanje, wim van den abeele uit haasrode en rik dereeper uit rollegem.

    in een volgend bericht ga ik in op dit thema, want daar is heel wat over te zeggen, en bespreek ik ook de winnende gedichten...

    nu eerst enkele kiekjes!



    op deze foto leni creuwels, galeriehoudster en de leden van de jury van het literaire genootschap mengmettaal. 



    paul vincent leest zijn gedicht voor. de omstaanders kijken geïntrigeerd naar het gedicht, dat op een grote affiche achter glas was tentoongesteld.



    niet zo'n beste foto. oeps! het woord reizigers was trouwes fout: er moest reigers staan.




    leni vertelt dat het winnende gedicht gedurende zes maanden zal opgehangen worden aan de gevel van het hannah-huis. maar het zeildoek met het winnende gedicht erop geprint was nog onderweg: dhl was aan de deur geweest maar
    toevallig was niemand thuis.

    en zo lag het gedicht van paul vincent nog in de opslagplaats van dhl! jammer...



    nog een foto van een stralende leni in de achterkeuken. daar hing niet alleen  het plasieken pakket van brigitte romazko, maar je kon er ook lekkere huisbereide jam kopen (frambozen en moerbeien, abrikozen uit de drôme) die leni verkocht ten voordele van het project terres nouvelles en casas para madres solteras, beiden in guatemala.



    zelfs de koekjes achteraf hadden een bijzonder verhaal! zij werden gebakken in een kleine dorpsbakkerij/annex winkel/annex dorpsherberg in het onooglijke langdorp. hilde verbinnen richtte tegelijk ook nog een arbeidszorgproject op voor personen met een verstandelijke beperking, het hof van vlaanderen.



    besluit: proficiat, galerie hannah!

    ben totaal onder de indruk...


    had dan ook heel wat notities neergekribbeld in mijn knalrode moleskine agenda.

    dit lijkt wel een wonder: in de huidige maatschappelijke context waar ruwheid en agressie worden beloond, is galerie hannah waarachtig een vredeseiland!

    13-10-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:galerie
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hannah 1
    in en rijhuis in de gemeente herent bij leuven verleden zondag (7 oktober) een parel van een galerie ontdekt: galerie hannah, huis voor kunst en samenwerking, mechelsesteenweg 361, 3020 herent

    voor een gemeente met amper 8000 inwoners
    is dit super! tentoonstellingen vormen de meest zichtbare werking van hannah, maar de organisatie verbindt kunst ook met interculturele projecten. op hun website http://www.hannah2.be/ kan het programma in detail geraadpleegd worden, zelfs een virtuele tour omtrent de nieuwste tentoonsteling, out of africa, behoort tot de mogelijkheden. maar vermits ik de laatste tijd graag zelf fotoreportages maak publi ik hieronder mijn eigen kleine selectie.
     



    de nieuwe tentoonstelling: O U T  of  A F R I C A  startte op 30 september. neen, geen link met het beroemde boek van de deense barones karen von blixen, maar wel de uitvoering van een agendapunt van galerie hannah, die kunstenaars uit verschillende culturen samenbrengt.



    te zien: afrikaanse maskers







    afrikaanse beelden



    aan de muur een geweven doek beschilderd met de bogolan-techniek, van de malinese doumbia boubacar en medewerkers.

    bogolan betekent: stof beschilderd met modder. deze modder komt o.a. uit de niger en bevat veel ijzer, wat zorgt voor de mooie diepzwarte kleur. de stof wordt in een lichtgeel soepje van ngaláma-planten gedompeld, gedroogd in de zon en daarna beschilderd.
      als de modder helemaal droog is, wordt die ervan afgeklopt. ook sap van gekookte boomschors wordt gebruikt, dat geeft een hele mooie rode kleur. om de stof witter te maken zodat de kleuren feller lijken, gebruikt men zeep.






    deze leuke mannetjes komen niet uit afrika maar zijn het werk van de westvlaamse kunstenaar frank vanhooren. ze kijken ernstig, zijn in zichzelf gekeerd, in gedachten verzonken, beetje droevig, maar tegelijk ook grappig. het zijn dit soort 'mannekes', met die specifieke uitdrukking op het gelaat, die je tegenkomt op een nevelige ochtend op straat, aan de bushalte of op een druk perron. zij schrikken als je hen aanspreekt.

     



    hier nog mannekes van frank vanhooren, met aan de muur een schilderij van alexey terenin (moskou/ praag)





    leen stalmans schilderde de vaart in leuven






    deze originele installatie (architecture 1) werd gerealiseerd door brigitte romazko (senantes, france)

    een groot opghangen pakket,van plastic (?), met touw omzwachteld en van onregelmatige vorm, met een kijkvenstertje!




    en wat zien we als we kijken door het venstertje? rara, een poppetje op de fiets!


    zo, dit was dus mijn selectie. galerie hannah is wel heel erg internationaal!


    in een volgend bericht vertel ik over het literaire luik van galerie hannah!


    13-10-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:galerie
    >> Reageer (0)
    11-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sehsucht 3
    nog even, voor de derde en laatste keer, nagenieten van sehnsucht....

    1.

    ach, ik blauw van jou, ik blauw van jou, ik blauw in 't diepst van mijn gedachten...

    (uit: vroege gedichten)


    la douleur d’orphée by pascal adolphe jean dagnan-bouveret

    argh! dit schilderij van pascal-dagnan-bouveret is wel het summum van dramatische pose en theatrale representatie van het begrip sehnsucht!

    iedereen kent het mythische verhaal van orpheus en eurydice: 'door het hele land werd de fantastische zanger orpheus geprezen. hij was de zoon van de koning van thracie en had van zijn moeder calliope de gave van de zang geërfd, waarmee hij alle mensen in vervoering bracht. maar bij de dood van eurydice was orpheus ontroostbaar. hij kon zich geen leven zonder eurydice voorstellen. hij zong een klaaglied en tam omringden de wilde dieren hem en de bomen hielden hun ruisen in... '*


    2.

    gisteren had ik een geheim contact met de heilige theresia van avila / oorspronkelijke naam: teresa sánchez de cepeda y ahumada / zij was een specialiste in levitaties hallucinaties exhaltaties / zij mag van geluk spreken dat ik met haar contact heb / want normaal spreek ik niet met onbekenden

    (uit: delphine revisited)



    File:Teresa of Ávila.jpg

    ach, theresa, mijn lieve vriendin, hoe jij kijkt, hoe jij kijkt...

    3.

    kussens zacht en geurig als rozen van satijn / stoffen van brokaat en zijde / zetels bekleed met het velours van luxueuze treinen / mijn langoureuze, onwezenlijke droom / mijn intieme boudoir, mijn gracieus geheim

    (uit: interiors, vroege gedichten)


    isabelle de borchgrave, 18de eeuwse papieren schoentjes*


    die ende.



    * http://nl.wikipedia.org/wiki/Orpheus_en_Eurydice
    * http://www.isabelledeborchgrave.com/nl_creations.php?nav_link=01&nav2_link=01&classement=18

    11-10-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:kasteel van gaasbeek, kunst
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sehnsucht 2
    vreemd, vele van de foto's, installaties, schilderijen en kunstwerken op de tentoonstelling sehnsucht in gaasbeek vond ik passen bij gedichten van me!

    de omgekeerde wereld: nu eens geen teksten schrijven bij plastisch werk, maar plastisch werk als ondertiteling bij poëzie...


    raak het spoor niet bijster, observeer nauwlettend de bewegingen van gras

    (uit: vroege gedichten)



    Marijke van Warmerdam, In the distance, 2010, film loop, colour, 2:00 min. (film still)

    Marijke van Warmerdam, In the distance, 2010, film loop, colour, 2:00 min. (film still) ridderzaal


    waar hij nu gaat is het zo licht. / ik volg hem met mijn ogen groot, / maar zie alleen een schim.  mijn moeder / droomde mij een prins van marmer, / zij droomde mij een ster. / waar ik nu sta, is het voor eeuwig stil.

    (petite fleur, de tuinen van thevenet)




    Champs-Elysées, Ilfochrome sur aluminium, 75 x 150 cm, 2009,
    egmondtrap



    wacht maar tot de tropen komen / the deep blue sky and the bayou / wij krijgen de helft van het huis, de deur wordt vooraf opgestuurd / pakjes op onweer / stortregens in de keuken / de bakken / meeuwen, zij vormen het echte gevaar / daarom houden wij het op een bed / waarop alles gespreid / alles verzorgd tot in de donkerste puntjes van de oneindigheid / daar ben ik niet zo zeker van/ niet van het heelal / het alomvattende water/ het regent hier overal / overal leugens / nachtblauw is de nacht en ademloos de rozen / zij bloeien in schoonheid / een witte roos is de max / verrukkelijk / en dan rabarber / verpulverd


    (uit: weerberichten, de tuinen van thevenet)



    hannes van severen, egmondkamer

    11-10-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:kasteel van gaasbeek, kunst
    >> Reageer (0)
    10-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sehsucht 1
    nog maar een weekje geleden een fantastische tentoonstelling gezien, sehnsucht, in het kasteel van gaasbeek. de titel betekent zowel heimee, als verlangen als nostalgie. maar volgens de brochure (naar beneden scrollen, please) kan dit ook een gevoel zijn dat gelinkt wordt aan onze fundamentele ontevredenheid, een koesteren en koesteren van onze (menselijke) onvolmaaktheid en dat gevoel kan zelfs leiden tot een soort verslaving.

    wat, bedenk ik hier plotseling, ook een vorm van (eigen) liefde is: we zijn niet perfect en daardoor zijn we mens en lijken we dus op elkaar en juist daarom houden we van onszelf en van elkaar...

    het was een nocturne. de kunstwerken in de zalen en zaaltjes waren mysterieus verlicht, maar de wenteltrapjes niet en vermits ik in het gezelschap vertoefde van enkele golden girls werden er nogal wat gilletjes geslaakt en zwaaide men met gsm-zaklampjes. elke zaal (en dat vond ik subliem) was geparfumeerd, echt waar. ik was nogal nieuwsgierig naar die geuren en vroeg de gids voortdurend: welke geur is dit en welke geur is dat en de arme man moest telkens in zijn papieren snuffelen om te antwoorden: o, dit is een mengsel van linde, bergamot en dragon... en dit, mevrouwtje, is kaneel.. en nu madammeke, ruikt u boisfarine en iris enz... uiteindelijk giechelden we de hele tijd, want de superbizarre installaties waren blijkbaar niet echt naar de zin van de gids, die wel vurig werd als hij klassieke schilderijen van commentaar kon voorzien!

    we mochten jammer genoeg geen foto's nemen van de tentoonstelling, maar ik vond afbeeldingen op internet en in een volgend bericht zal ik ze tonen...

    tot slot wi ik nog vertellen dat uiteindelijk de nacht was ingetreden en van het mooie schemerlicht (zie foto's) niet veel was overgebleven. we moesten doorheen het grote park naar de wagen (zoeken) en de kronkelwegjes waren alleen maar verlicht door kaarslicht.... creepy!

     


    'Net buiten Brussel maar middenin de glooiende heuvels van het Pajottenland troont het Kasteel van Gaasbeek. De middeleeuwse burcht kende een bewogen geschiedenis en evolueerde van strategisch bolwerk naar riant buitenverblijf. De graaf van Egmond was een van de bekendste eigenaars. Het huidige gebouw kreeg zijn romantische restyling op het einde van de negentiende eeuw dankzij de excentrieke markiezin Arconati Visconti.'

    zie website http://www.kasteelvangaasbeek.be/kasteel.asp



    bijna de hele gevel is vernieuwd, alleen het torengebouw links is nog oorspronkelijk



    op het binnenplein zagen we pauwen...






    en een citroenboompje.

    sehsucht heeft ook te maken met het gevoel dat het echte geluk zich altijd op een andere plaats bevindt dan die waar je zelf bent. vandaar ook het smachtende verlangen naar verre oorden.

    kennst du das land wo die zitronen blühen? (johann wolfgang von goethe)



    SEHNSUCHT (uit de brochure)
    7 september - 11 november 2012

    Een onstilbaar verlangen

    Sehnsucht… Iedereen kent het wellicht, dat bitterzoete gevoel. Verlangen, heimwee of nostalgie naar iets dat zowel tastbaar als ongrijpbaar kan zijn. Het Duitse woord houdt zowel verlangen als verslaving in. Soms doet het dan ook pijn, fysiek zelfs. Maar vaak is het een ‘schoon’ gevoel, dat gekoesterd wordt.

    Romantici wentelden zich in hun Sehnsucht. Het Kasteel van Gaasbeek, dat in volle romantiek werd herbouwd tot een soort ‘übermiddeleeuwse’ tijdmachine, is zelf een plek die heimwee en verlangen naar ‘ooit’ en ‘er was eens’ belichaamt. De tentoonstelling die neerstrijkt in de van nostalgie doordesemde kasteelzalen van het Kasteel van Gaasbeek is opgebouwd als een onderdompeling in een paradijs van sferen. Geïnspireerd door onze laatste markiezin licht curator Oscar van den Boogaard in de van nostalgie doordesemde kasteelzalen hoe kunstenaars vandaag gestalte geven aan ‘hun’ Sehnsucht. Koppelen zij het los van persoonlijke gevoelens en geven zij het een universele status? Is het een manier om uiting te geven aan onze fundamentele ontevredenheid met de onvolmaaktheid van ons bestaan, van ons eigenste ‘hier en nu’? Is het een vluchtweg of eerder een stuwende inspiratiebron? Van den Boogaard zelf omschrijft het als een lege doos waar je je eigen verlangen(s) in steekt.

    Kunstenaars: Marina Abramovic & Ulay, Andrea Appiani, Pascal Dagnan-Bouveret, Camille Claudel, Isabelle de Borchgrave, Wim Delvoye, Sam Dillemans, Désirée Dolron, Cerith Wyn Evans, Adam Fuss, François Gérard, Marnix Goossens, Yang Jiechang, Anselm Kiefer, Joachim Koester, Carola Mücke, Muntean & Rosenblum, Deimantas Narkevicius, Erwin Olaf, Alphonse Osbert, Chloe Piene, Diana Rattray, Eric Rondepierre, Ary Scheffer, Nedko Solakov, Piet van der Ouderaa, Ruud van Empel, Jan Van Oost, Hannes van Severen, Marijke van Warmerdam, Barbara Visser.



    10-10-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:kasteel van gaasbeek, kunst
    >> Reageer (2)
    06-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.retrospectieve willie cools (vrouwen met hoofd, mannen zonder hoofd))

    ik nam een reeks foto's van de schilderijen in de beethovenzaal. ik beperkte mij tot de doeken met rood als hoofdkleur. want, dames en heren, het evenement speelde zich af in een stralend decor, nl  temidden van de schilderijen van willie!

    eerst toon ik de dames zonder hoofd (dus zonder hoofdpijn?)







    dit horizontale schilderij was opgehangen aan de trap. heel mooi vind ik de donkerroze spatten verf op het lichaam van de damsfiguur.

    de vrouwen van willie cools hebben wel geen hoofd, maar des te meer armen en benen!


    maar onderstaande dames hebben een hoofd en volgens hugo, ook geen hoofdpijn. een kwinkslag aan het adres van de geëmancipeerde dames, die ook willen meetellen. maar elke vrouw ervaart nog dagelijks hoe moeilijk het is om in een mannenwereld het hoofdje erbij te houden...

    da
    aom vind ik - en dit is een kleine afwijking in mijn bericht - de naakte hompen mannenvlees zonder hoofd van kunstenares berlinde de bruyckere
    ook een echt statement!


    Installation view, ‘Mysterium Leib. Berlinde De Bruyckere im Dialog mit Cranach und Pasolini’, Kunstmuseum, Bern, 2011

    (ik heb altijd gezegd, dames, als het jullie teveel wordt, schrijf en schilder erover en maak een eigen kunstwerk!
    )

    .

    terug naar willie's verrukkelijke vurighheid. dames (met een hoofd) en heren (zonder hoofd).... kijk en geniet!










    een toemaatje: het laatste schilderij dat ik publi is een doek uit de prille beginperiode. jo beweerde dat zijn vader zeker niet zou hebben gewild dat dit getoond werd tijdens deze retrospectieve, want helemaal niet zijn stijl.

    maar ik vind het een juweeltje, u niet????





    06-10-2012 om 07:30 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.retrospectieve willie cools (inleiding)
    oeps! de laatste tijd dwarrel ik van de ene tentoonstelling naar de andere. ik verdrink bijna in mijn notities!

    vandaag wil ik toch onderstaand bericht afwerken, het stond sinds eind september in de startblokken: de retrospectieve tentoonstelling omtrent willie cools in duffel. duffel, zegt u, nooit van gehoord, nooit geweest? wel, wel, ik ook niet, tot die bewuste 21 september!

    hoe klein en bescheiden dit stadje ook is, het bezit een schitterende kunstkring: de pelicaen, onder kundige leiding van dhr. hugo van vlaslaer, die zijn loopbaan als leraar fysica vaarwel zei om zich prompt te wijden aan literatuur en kunst.

    sinds ik het kunstwereldje onveilig maak, ben ik zelden getuige geweest van zo'n feilloos georkestreerde presentatie van een artistiek evenement!

    hugo schreef een schitterende speech, die om beurten door mevrouw lili stevens, schepen van cultuur, hugo himself en woordkunstenares christa met veel panache werd gebracht. de samenwerking verliep op rolletjes. mevrouw de schepen had haar rol tot in de puntjes voorbereid, hugo zei zijn tekst met een ondertoon van humor en christa las met verve de teksten en gedichten voor! daarna konden we naar hartelust rondsurfen (om een modern woord te gebruiken), niet alleen op de receptie maar ook op de tentoonstelling. op de benedenverdieping werd trouwens ook interessant werk van willie cools getoond, uit vroegere en andere reeksen.

    op deze foto jo cools (zoon van), schepen lili stevens, hugo van vlaslaer en woordkunstenares christa vluymans:




    dit is christa, die met gevoel voor nuances voorlas. na de receptie vergezelde ze mijn vriendin betsy en ik naar het station en bleef zelfs wachten tot de trein kwam. hoe attent! onderweg vertelde ze dat in duffel vroeger een stevige wollen stof werd geweven, die dan naar engeland werd verscheept om duffel-coats van te maken.in duffel worden trouwens verrukkelijke pralientjes verkocht in de vorm van kleine duffel-coats. schattigf!



    Lili:

    ‘Willie was een fervent tegenstander van de conceptuele kunst. In de uiterste vorm is dat rommel van je zolder halen, die naast elkaar schikken zodat er toch iets van uitgaat en dan plaats je dat rommelensemble in een museum voor hedendaagse kunst. Het is door de kunstenaar bedacht, is een schepping en het kan liefhebbers van het genre treffen. Maar je moet voor dat soort beeldende kunst niet kunnen, niet kunnen schilderen, beeldhouwen, etsen of wat dan ook….Willie was overtuigd dat beeldende kunst zonder kunnen niet kon. Hij heeft zelfs een manifest tegen de conceptuele kunst uitgedeeld in Antwerpen aan het museum.'

    Hugo:

    Hij schilderde zelfs vrouwen zonder hoofd... Maar enkele dames op een vernissage in een galerie vroegen hem: “Waarom schilder jij vrouwen zonder hoofd?  Wil jij zeggen dat wij geen hoofd hebben, niet kunnen denken?” En de WW, welwillende Willie schonk de Willie-vrouwen daarna steeds een hoofd met verstand en zonder hoofdpijn.'



    jo cools luisterde bedachtzaam naar de sprekers. aan het eind nam hij zelf het woord en plaatste het werk van zijn vader in een tijdskader. alhoewel willie op de academie les kreeg van 'impressionistische' leraars, evolueerde hij al vlug naar een vorm van neo-expressionisme, een richting in de schilderkunst met als ijkpunten karel appel en cobra. tegelijk ontwikkelde hij een eigen stijl en experimenteerde met allerlei technieken.

    06-10-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:kunst
    >> Reageer (0)
    29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.van la nature tot witte neger (2)
    (vervolg vorig bericht)


    voor ik verder vertel over deze tentoonstelling, toch even een duiding omtrent de titel: la nature was de bijnaam van louis thevenet, de mensen noemden hem zo, misschien omdat hij nogal lyrisch deed over de natuur, vooral als hij een glaasje faro te veel had gedronken, ahum... en de witte neger is het koloniale beeld in het halse stadspark van beeldhouwer dolf ledel (schaarbeek 1893- etterbeek 1976), vrijdenker en humanist.

    ...

    ja, de molenborre is een pittoresk plekje en menig kunstenaar liet zich door deze spot inspireren!

    jef colruyt
    schreef overigens over robert honings (halle 1908- 1967): zijn manier van schilderen trof mij: argeloosheid, een ietwat naïeve oprechtheid, eenvoud, spontane expressie. j. p. laus zegt dit zo: de onomzeilbare, dwangmatige manier waarop hij zijn landschappen en stadszichten neerzette.


    en:

    robert honings schilderde zijn olieverfschilderijen als een aquarel, waarbij het wit van het  papier een belangrijke rol speelt. honings werkte op een goudgele achtergrond die hij liet meespelen, wat zijn schilderijen een zekere blijdschap gaf. hij bracht licht in zijn onderwerpen door overschildering met witte toetsen.

    op p. 89 van de publicatie staat nog een afbeelding van een ander schilderij van honings, grootheide 1936; jammer genoeg heb ik geen foto van dit verrukkelijk werk.

    argh! de naam honings associeer ik nog altijd aan een halse tapijtenwinkel, maar nu ik het werk van robert honings heb leren kennen, weet ik wel beter!  en heel gek: ik spreek die naam nog altijd uit als rwobert honey en dan denk ik aan hollywood...






    vaartkant, jules devedeleer


    jules devedeleer (dworp 1989- halle 1981), vader van, was in halle gekend als bohémien-schilder en zou zelfs enige tijd in een woonwagen hebben gewoond. hij was leerling van paul craps. dit stukje landschap langs de vaartkant is nog altijd herkenbaar en ik denk dat, als je beusingestretchje doorloopt en links langs de vaartkant wandelt, je dit plekje nog tegenkomt.

    zo de vader, zo de zoon: dit had evengoed een schattig werkje van rené kunnen zijn!







    de laatste kunstenaar die ik in dit blogbericht wil belichten is armand moussiaux (halle 1899- halle 1978), die op dertienjarige leeftijd in het kleermakersatelier van zijn oom zijn eerste schilderijtje maakte. hij won in 1935 een nationale affiche-wedstrijd georganiseerd door de belgische spoorwegen en werd daar aangeworven als publiciteitstekenaar.

    deze zennemeander vind ik typisch een schilderijtje uit de eerste helft van de 20ste eeuw, het soort prent dat bij mijn bobonne in tijdschriften als le soir illustré en le patriote illustré kon worden bewonderd. het doet zelfs een beetje art-deco of jugendstil aan, zo met die gestileerde natuur en die kleuren...

    armand moussiaux deed zijn ideeën op tijdens wandelingen en schilderde ze in zijn atelier op eigenzinnige manier, waarbij hij soms elementen toevoegde die niet vanuit het waarneembare maar vanuit zijn brein ontstonden, zegt j. p. laus.







    over die laatste stelling denkt mijn vriendin lieve diep na: in de liggende vitrine hoogstwaarschijnlijk een tekening of afficheontwerp, aan de muur nog een schilderij van moussiaux. de grillige purperen schaduw bevond zich dus eerst in het brein van armand en werd daarna overgeheveld naar het schilderij, tiens tiens....

     





    de tentoonstellingszaal was eigenlijk iets te klein om het overweldigend aanbod aan illustratie- en documentatiemateriaal tot zijn recht te laten komen, maar veel werd goedgemaakt door het zachte licht dat van bovenaf door deze mooie glasramen naar binnen vloeide...









    een samenscholing van kunstenaars! links lieve bollaert en echtgenoot patrick, die net het project verankerd hadden afgesloten, rechts j. p. laus. gedurende de zomermaanden liep j. p. glunderend door door de straten van halle, men zag werkelijk dat hij gepassioneerd bezig was met een plan.

    en wat voor een! hij verzamelde werk van meer dan vijftig kunstenaars voor deze tentoonstelling (50!) en betrok intens familieleden, vrienden en eigenaars van schilderijen en artefacten betreffende deze kunstenaars bij dit project. een titanenwerk! daarbij bleef hij bescheiden op het achterplan; in zijn publicatie vind ik trouwens bij de lijst kunstenaars zijn naam niet terug, wel van collega-kunstenaars die actief waren toen zijn eigen carrière in de startblokken stond.

    zo'n houding is natuurlijk super. ik kan niet anders dan j. p. laus hartelijk gelukwensen voor deze geslaagde onderneming, voor dit verrukkelijke evenement!

    en niet te vergeten: een 10/10 voor zijn publicatie, een aanrader voor iedereen die geïntereseerd is in de kunstgeschiedenis van halle, of liever: voor elkeen die graag prentjes kijkt en boekjes leest...


    * Jean-Pierre Laus, Van La Nature tot Witte Neger, Beeldende kunstenaars in Halle 1912-1958, publicatie ter gelegenheid van Open Monumentendag Halle 2012.

    29-09-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:kunst
    >> Reageer (0)
    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.van la nature tot witte neger (1)
    als kind deed ik niets liever dan boekjes lezen en prentjes (billekes, zeiden wij toen in het dialect) bekijken. ik las alles wat kwam aangewaaid, van het leven van de heilige theresia van avila tot de leeuw van vlaanderen en de feuilletons in het gazetteke van halle. blijkbaar is niets veranderd: boekjes lezen en prentjes bekijken behoren nog altijd tot mijn favoriete bezigheden.

    verleden zondag trok ik dus naar de tentoonstelling van la nature tot witte neger,
    beeldende kunstenaars in halle 1912-1958, in de kapel van de zusters sacramentinen, c. verhaevertstraat 172 in halle. op de laatse dag van de tentoonstelling, die liep van 8 tot 23 september! ik beklaag me nu al dat ik niet meerdere malen naar de expositie ben gaan kijken. want, dames en heren, er was heel wat te beleven! in kleinere steden gebeurt blijkbaar af en toe ook iets interessants; daarbij is kleinschaligheid dikwijls een troef, want urenlang aanschuiven om binnen te raken bij grootse gemediatiseerde tentoonstellingen in metropolen, daaraan krijg ik stilaan een hartgrondige hekel.

    deze tentoonstelling intrigeerde mij, want ook werken van louis thevenet, de halse schilder over wie ik een cyclus van zeven gedichten schreef in de tuinen van thevenet,
    zouden worden getoond.

    als ik naar schilderijen van thevenet kijk, word ik teruggeflitst naar mijn vroege jeugd. geen enkele andere schilder weet zoveel gevoelens van nostalgie in mij los te weken. dit klinkt natuurlijk sentimenteel, maar de leuvense stoof, de meubeltjes, de snuisterijen, het behangpapier, de vloerbekleding, de glazen stolpen met mariabeelden: het is alsof ik opnieuw ronddrentel in het huisje van mijn bobonne in de meiboom, in de onmiddellijke omgeving van de academie.

    in dit blogbericht een klein verslag van deze verrukkelijke tentoonstelling. ik wil hierbij benadrukken dat ik geen profie ben, noch wat journalistieke stukjes betreft, noch als fotografe. daarbij was op zeker ogenblik de batterij van mijn digitaal cameraatje leeg, zodat ik mij heb moeten beperken. ik had bv. ook graag een alinea aan de familie colruyt gewijd, maar door het ontbreken van fotomateriaal kom ik hier niet aan toe.

    het schrijven van dit blogbericht was dus real fun...





    neen, dit is geen thevenet, maar een leuk portret van louis thevenet, geschilderd door jef borremans (halle 1896-1972). let a.u.b. op de stoof met de rakel, de stomende waterketel of moor, zoals wij zeiden toen, de kat en de kolenbak, de petroleumlamp op de schoorsteen, de glazen stolp met het mariabeeld, het kaderke met de zeilboot, het stenen pijpje van thevenet (van het soort waarmee wij indertijd bellen blaasden, of liever: bliezen, want dat is de juiste vervoeging) en het deurmatje.

    de verhoudingen en het perspectief zitten niet helemaal goed: de gestalte van thevenet is te groot t.o. de leuvense stoof en zijn hoofd is eigenlijk te dik. maar het geheel is een naief-grappig kleurig schilderij
    .waarop veel te zien is.

    de blauwgroene scheve deur vind ik super!







    een echte thevenet, l'église de hal, geschilderd in 1917! een zicht op de mariakapel, gespot van uit de kooromgang, met rechts de ingang van de sacristie. deze beschrijving citeer ik rechtstreeks uit de hoogst interessante publicatie* (p. 38), uitgegeven ter gelegenheid van open monumentendag 2012, gesigneerd jean-pierre laus. deze kunstschilder is de grote motor achter en hoogstwaarschijnlijk ook de bedenker van de tentoonstelling.

    ik vond mijn foto nogal donker uitgevallen, maar de foto van het schilderij in de publicatie is even duister. in de diepte is er licht, dat door de glaramen naar binnen valt op de bidstoeltjes. leuk dat thevenet een oud vrouwtje schildert, dat devoot aan het bidden is op de voorste rij..






    thevenet schilderde niet alleen kerkinterieurs, maar ook schattige burgerkamertjes. dit plekje vind ik lieflijk en doet me denken aan een poppenhuisje. gewoon een salonafeltje met twee stoeltjes, een koffiekan uit porselein en dito kopjes en twee bloemenvaasjes aan het raam. de kamer is niet groot, hoogstwaarschijnlijk het mooiste kamertje in een eenvoudige (arbeiders)woning.

    goed nieuws: de stad halle kreeg van mevrouw jeanne langhendries dit schilderij cadeau!

    'hij maakte er heel wat schilderijen van het mooie interieur’, aldus jeanne langhendries. ook het tafeltje en het servies hield ze steeds bij en ze maken ook deel uit van de schenking aan de stad. het kunstwerk krijgt een plaats in het zuidwest-brabants museum.






    detail uit dit schilderij. hoe luchtig is het licht! de stijl doet me een beetje aan het impressionisme denken. met kleine toetsen tovert thevenet lichtvlekjes met zijn penseel, het geheel zindert als een zomerdag.

    ik zou wat graag in dit schilderijtje kruipen en een kopje koffie drinken uit het blauw-wit porseleinen kopje. ineens denk ik zo: was het licht vroeger, ik spreek over vijftig jaar geleden, anders dan nu? intenser, luchtiger, speelser, fragieler? vreemde vraag toch, die zomaar bij mij opkomt...

    -






    pure vintage!






    deze vaasjes doen een beetje chinees aan. misschien moet ik op ontdekkingstocht om de oorsprong van deze vaasjes te achterhalen!







    en attendant la procession, louis thevenet, 1924




    louis thevenet was een grote bewonderaar van james ensor die hij in oostende had leren kennen. dit schilderij doet natuurlijk denken aan de intrede van christus in brussel in 1889. maar thevenet maakt van de personages vage schimmen, terwijl bij ensor elke figuur gepersonaliseerd is. thevenet schildert met aandacht ... de paraplu's, die een plastisch gegeven zijn en een centraal perspectief vormen. er is ook veel licht: de opklarende lucht en opvallend gekleurde vlaggen redden de regenachtige  namiddag.

    ik citeer hier opnieuw j. p. laus, die in zijn publicatie professionele uitleg geeft bij elk schilderij. een opsteker voor de kunstliefhebber!







    dit duistere schilderij heet remparts en is van pol craps (ukkel 1887, drogenbos 1939), een vriend van thevenet. dit zou een van mijn nachtmerries kunnen zijn, want ik droom dikwijls van huizen en gebouwen, die dan in het donker gehuld zijn. maar in mijn dromen loop ik rond in steden met kathedralen en torentjes en reusachtige, onoverkomelijke huizenblokken. dit is een landelijke baan met een witte boerderij.







     winterzicht, guillaume leunens 1959


    als ik me niet vergis moet dit de plek zijn waar nu ongeveer friture eugène is neergestreken, al jaren eigenlijk. want volgens j.p. laus is dit het geboortehuis van guillaume leunens, op de hoek van de arkenvest en de bergense steenweg. op het ogenblik dat hij dit schilderij maakte, vertoefde leunens in parijs. dit straatbeeld met witte, blauwe en rode toetsen schilderde hij dus vanuit zijn herinnering. ik hou erg veel van dit schilderij, zo blauw.






    molenborre, robert honings (halle 1908- 1967)


    rené devedeleer, een kunstschilder die een paar jaar geleden is overleden, is de zoon van jules (naar beneden scrollen, dames en heren!) en schilderde indertijd ook een zicht op de molenborre. ik schreef daar een gedicht bij:


    MOLENBORRE

     

    trompe l’oeil of vreemdgaan van ogen

    niet de zwarte madonna blikt meedogend

    over dit galactisch wit. aan de linkerkant

    gloeit een lantaarn, alsof deze muren

    licht verlangen, alsof dit wit zijn

    niet genoeg heeft aan sneeuw.

     

    de oude huizen kijken koud en slaperig

    naar niets. als reuzen van sneeuw leunen

    zij zacht tegen elkaar, tijdeloos en teder,

    zij knuffelen en zoenen zich scheef.

    temidden van dit koele knetterwit,

    het frisse grijs van ijs. een muur

     

    staat haaks op dit sprookje

    van blauw. daar waar eens de rivier

    zich verloor tussen modder en goor, dekt

    smetteloze sneeuw de opening, de bron.




    maar of deze tekst ook past bij
    het schilderij van robert honings weet ik niet zo zeker...


    een stralende zaterdag 11 augustus. afspraak aan het museum m.* in leuven.

    schitterend museum, sinds 2004 helemaal vernieuwd. had ik nog nooit bezocht!

    een verrassing dus, en wat voor een! naast de permanente collectie liepen er wel 4 tentoonstellingen, waaronder de monumentale en vooral kleurrijke wall drawings van de amerikaanse kunstenaar sol le witt (1928-2007). deze tentoonstelling heet niet voor niets colors. waw! 5 zalen, volledige verdiepingen vol kleur, colors, couleurs, färben,
    väri, färg لون ... 





    ik voelde me bij het betreden van die zalen vol heftigheid helemaal opgewonden, wist niet of ik dit nu goed vond of niet. oeps! in recordtempo liep ik door de ruimtes, helemaal overdonderd. ik snapte er niets van...

    maar van 1 ding was ik overtuigd: de realisatie van deze tentoonstelling kon niet het werk zijn van 1 man, maar was een project waaraan ontelbare kunstenaars hadden geparticipeerd*.

    en ja, in het docu-filmpje zag ik hoe 10 jonge kunstenaars en meer dan 60 studenten van 7 belgische kunsthogescholen en academies meehielpen met schilderen en tekenen.

    wat was dit nu eigenlijk voor een tentoonstelling? wat was er eigenlijk te zien? ik keerde op mijn stappen terug en maakte gezwind enkele foto’s* ...


    argh! ZOVEEL BLAUWBLAUW EN ROODROOD EN GEELGEEL kwam op me af, kurieuzeneus als ik was wou ik er meer van weten!






    ZOVEEL BLAUWBLAUW EN ROODROOD EN GEELGEEL....





    haha, beste lezers, natuurlijk moeten jullie de tentoonstelling zien, maar hieronder toch een poging tot summiere duiding:

    * sol le witt gaat systematisch uit van de vier primaire kleuren, zwart, geel, rood en blauw. de rechte lijn vormt de eerste basis, en komt aanvankelijk voor in vier absolute richtingen: verticaal, horizontaal en 45°diagonaal van links naar rechts en 45°diagonaal van rechts naar links.


    * op progressieve wijze worden deze vier lijnrichtingen en kleuren in lagen op elkaar gebracht en resulteren in alle mogelijke combinaties van kleuren en richtingen.

    * door het gebruik van divisionistische technieken brengt hij ook kleuren naast elkaar aan, zodat secundaire kleuren op het netvlies van de kijker ontstaan. een strook opgebouwd uit een combinatie van zwart, geel en rood ervaar je zo als oranje.


    * vanaf de jaren zeventig werkt sol le witt ook met geometrische vormen, cirkel, vierkant en driehoek en later ook met de secundaire vormen, rechthoek, trapezium en parallellogram.


    * het uiteindelijke resultaat: een veelheid aan effecten en complexe tonaliteiten!






    wall drawing 449 doet denken aan egyptische piramides, de subtiele kleuren die als het ware in de muur verzonken lijken roepen associaties op met italiaanse renaissance fresco's op muren van kapellen en kerken.

    tussen haakjes: wat doet die lieve schooljuf tussen de piramides? zij doet alsof ze streng is, maar haar leerlingen hebben veel plezier...





    deze dame is zo onder de indruk dat zij bijna automatisch een fiere houding aanneemt. misschien beeldt zij zich in dat zij tussen al die kleuren en vormen een reis maakt naar het oude egypte... is zij misschien de reïncarnatie van hatsjepsoet, de eerste vrouw van farao thoetmosis II en zelf een farao van de 18de dynastie van hetoude egypte?


    Hatsjepsoet
    Hatsjepsut, Amensis
    Hatshepsut.jpg






    waaaaw!





    argh!





    stulpt de kleine kubus nu naar buiten of naar binnen? gezichtsbedrog!





    dit lijken wel wapenschilden of hekkens van een ranch of een manège...





    kurieuzeneuzemosterdpot





    tenslotte:

    als kers op de taart deze schitterende foto van het dakterras van museum m. heel surrealistisch en zo wit! naar het schijnt dacht de schooljuf dat dit een speelplein was, want ze begon te rollen met de bollen....



    * museum m.:


    Het prille begin van M ligt in het stadhuis van Leuven. Daar groeit een 18e-eeuws rariteitenkabinet vanaf 1823 - en over een periode van bijna 200 jaar - uit tot een stedelijk museum. De idee van 'kunst als ambiente', kunst als deel van het leven en de maatschappij, sluit goed aan bij de diversiteit van het museum en is de basis voor een nieuw museumconcept. Dat wordt in 2003 vertaald naar een architecturaal behoefteplan. Stéphane Beel Architecten wordt eind 2004 aangesteld als ontwerper van een nieuw museumcomplex. Beel spreidt zes bouwlagen over twee bestaande (het voormalige academiegebouw en de woning Vander Kelen-Mertens) en twee nieuwe panden.


    * foto's van nvo en adc!

    * http://www.mleuven.be/hedendaagse-kunst/sol-lewitt/




    15-08-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:tentoonstelling soll le witt
    >> Reageer (1)
    05-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.adele
    het is maar pas volgende  week valentijn, toch vond ik vanmorgen in mijn mailbox deze prachtige song van adele, en met deze wil ik niemand, en zeker niet mijn lezers, deze mooie song + songtekst onthouden...


    05-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:muziek: adele
    >> Reageer (0)
    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wunderkammer

    gisteren op de valreep de tentoonstelling wunderkammer, hedendaags curiositeitenkabinet gezien in de botanique, de kruidtuin in het centrum van brussel*. het was een hele kronkelweg tussen winterslapende planten, struiken en bomen, maar na wat gepuzzel beklommen we toch de trappen van de met een groene koepel bedekte rotonde. de ingang was echter helemaal aan de zijkant, recht tegenover de schaarbeekse poort.

    'De Wunderkammern – of curiositeitenkabinetten – die tijdens de Renaissance in Europa zijn opgedoken, liggen aan de grondslag van de musea voor kunst- en natuurgeschiedenis. Het waren echte verzamelaarskamers, en men vond er allerhande curiositeiten, met een uitgesproken voorkeur voor het vreemde en het ongeziene. Er werden meer bepaald kunstwerken, antieke of symbolische voorwerpen voorgesteld, maar ook voorwerpen uit de natuurgeschiedenis zoals opgezette dieren, zeldzame insecten of geraamtes. Ze gingen hand in hand met de grote universele classificeringsprojecten waar de humanisten uit die periode zo dol op waren. Vaak werden geïllustreerde catalogi uitgegeven met een inventaris van deze op zijn zachtst gezegd gevarieerde collecties. Daardoor kon de inhoud ervan verspreid worden bij geleerden in heel Europa.

    Deze curiositeitenkabinetten waren dan wel doordrongen van volkslegendes en bijgeloof – men vond er immers maar al te vaak sporen van mythische dieren zoals drakenbloed of hoorns van de eenhoorn –, maar ze speelden wel een fundamentele rol in de ontwikkeling van de moderne wetenschap. In de loop van de 19deeeuw raakten ze in onbruik en moesten ze plaats ruimen voor de officiële instellingen.'

    (Perstekst)


    hehe, deze tentoonstelling was helemaal mijn ding! ik maakte fotootjes en ben echt van plan mij verder te documenteren omtrent de wonderlijke objecten, tekeningen, foto's en schilderijen die ik heb gezien. ik kwam o.a. onder de indruk van de vederlichte gracieuze vrouwenfiguren die versmolten met libellen van de duitse kunstenares ulrike bolenz, de vreemde mutanten van de italiaan roberto kusterle en het doodshoofd dat een vogel bijt van jan fabre.





    deze fillesbellules zijn mooi als in een droom





    het haar van deze mutant, half zebra (?), half mens is zo waarachtg afgebeeld dat ik er aan wou voelen...






    deze dame heeft geen haar, maar er groeien aalbessen uit haar hoofdje






    er bestaan vele mythische waterwezens*, maar deze halfmens, half vispersoon is hallucinant




    een doodshoofd bijt in een papegaai


    * De Kruidtuin (Frans: Botanique) is een park in de Belgische hoofdstad Brussel dat werd aangelegd in 1826 als botanische tuin. Het is gelegen aan de rand van het Brusselse centrum in de gemeente Sint-Joost-ten-Node, niet ver van het station Brussel-Noord. De Kruidtuin huisvest ook een cultureel centrum van de Franse Gemeenschap van België. De "Botanique" is uitgegroeid tot een van de bekendste concertzalen in België.

    * http://www.lenntech.nl/water-mythologie.htm

    30-01-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:tentoonstelliing
    >> Reageer (0)
    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oeidipus




    Wim Vandekeybus
    werd geboren in Herenthout, op 30 juni 1963 en  is een Vlaamse choreograaf, regisseur, acteur en fotograaf. Door zijn loopbaan heen week hij steeds verder af van de traditionele dansvoorstelling en integreerde hij daarin woord, beeld, dans en muziek. Samen met onder andere Anne Teresa De Keersmaeker is hij mee verantwoordelijk voor de bekendheid van België in de internationale wereld van hedendaagse dans.

    Bron: Wikipedia


    eind september woonde ik in de kvs een voorstelling bij: oedipus/bêt noir, dans en theater. wim vandekeybus/ultima vez zorgde voor het spektakel, jan decorte schreef een eigenzinnige bewerking van sofokles' oeidipus. dames en heren, terwijl u dit leest, luister ik naar de muziek die bij het utube filmke hoort, waarvan ik de link helemaal onderaan heb geknipt en geplakt. de rillingen lopen nog over mijn rug.

    link openen en kijken dus, beste lezers...

    verleden jaar had ik al een voorstelling van wim vandekeybus gezien in westrand dilbeek (ik denk dat de titel nieuw zwart was), maar toen vond ik deze prestatie nogal een gewriemel en de dansers weirde acrobaten. ze smeten zich her en der op de scène, maakten bokkensprongen en botsten ei zo na tegen elkaar zomaar in de lucht, ik begreep er toen niet veel van.


    maar misschien komt het door de tekst van jan de corte en het indringende verhaal van sofokles....deze keer vond ik de voorstelling adembenemend.

    misschien een beetje te lang, vooral naar de smaak van n.  ik was ook op een vreemde manier verbaasd dat wim vandekeybus een theaterrol had in dit stuk, hij speelde oeidipus (op glorieuze wijze!) en zijn bijwijlen brussels accent intrigeerde me danig, soms kwam hij over als een grappig ketje. het optreden van de blueslegende roland was ook fabuleus. de muziek trouwens helemaal top, bracht bij momenten ijzingwekkende spanning tussen de acts. niet te verwonderen dus, dat wim vandekeybus wereldberoemd is....

    en ook niet te verwonderen, dat hij nu tot mijn favorieten behoort. hij is trouwens op mijn verjaardag geboren: 30 juni en jaja, kreeftjes lijken op elkaar... haha, grapjeeee!










    http://www.youtube.com/watch?v=RGOYEpzJd60&feature=player_embedded

    08-10-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:wim vandekeybus, oedipus/ bet noir
    >> Reageer (1)
    05-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het is bijna herfst en heel wat moois komt op me af
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    .
    onder andere dit lied van de hollandse band de kift, een songtekst die door merg en been snijdt...


    Tot slot


    Ik begreep dat je niet mijn moeder was,
    maar mijn dochter, nu houd ik je stevig vast
    en over je hoofd heen kijk ik ver
    uit het raam naar daar waar ik jaren her
    als snotneus rondhing, met om me heen
    het gajes - en toch was ik altijd alleen,
    waar ik heimelijk rookte in de wind,
    je enige zoon, je geliefde kind.

    Ik hoef je alleen maar steviger vast

    te houden, ik moet je niet loslaten straks
    in dromen land, bij regen en mist,
    de enige die van mijn onschuld wist.

    En wanneer je moet huilen in de nacht,

    heb ik in gedachten mijn handen zacht
    op je schouders gelegd en tot slot erkend
    dat je niet mijn moeder, maar mijn dochter bent.

    En later, veel later komt er een tijd

    dat je niet in zwart-wit, maar in kleur met mij -
    niet op foto's, maar in de werkelijkheid -
    precies zo omstrengeld zult staan, waarbij
    je rimpels verdwijnen en je weer kind
    zult worden - een kind in de wind
    met een wapperend lint van rood satijn.
    ...Als jij niet meer bent, als ik dood zal zijn.


    de kift, een heel goeie band, de muziek is bij momenten heel bevreemdend, ja om kippenvel van te krijgen, bij momenten meeslepend en vooral vrolijk als fanfaremuziek, je krijgt zin om mee te zingen en te dansen. jaja, het zijn oerhollandse kerels, chapeau voor wat ze reeds hebben verwezenlijkt, hun website is ook supergrappig!



    * http://youtu.be/rX-IIwRNQ8I
    * http://www.dekift.nl/

    05-10-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:de kift
    >> Reageer (1)
    04-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.regen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    bijna snakken naar het einde van deze flutzomer. de laatse weken te maken gehad met allerlei bobokes: muggen- of spinnenbeten, weet niet waarvandaan, maar ze zaten zelfs tot in mijn haar en het jeukte de hele tijd, blaasjesbroebels tussen mijn vingers als het dan weer snikheet was zoals gisteren, een tintelende rechterhand omdat ik tot stukken in de nacht pd james had gelezen en mijn vingers tijdens de slaap klem raakten onder dat dikke boek, chronische insomnia en tegelijk ook nieuwe nachtmerries in de korte slaapuurtjes in de vroege ochtend enz enz...

    leve september, als het fris en koud wordt en de zon de boomkruinen omvormt tot gouden wolken...

    .

    tot mijn grootste consternatie ook te weten gekomen dat de met vegetatie begroeide gebouwen in warchau (van vorig bericht) nep zijn! ik had in de maand juli een mailtje gestuurd naar jaroslaw kozakewicz. op 18 juli kreeg ik antwoord:


    On 2011-07-18, at 06:14, Jarek Kozakiewicz wrote:


    Dear Nicole and Ward,


    Thank you very much for your kind e-mail. 

     

    As far as the "Nature of/for living" is concerned, the film which is on show at BOZAR is just an artistic fiction. I was asked to present a project regarding the modernist architecture of the 60 and the 70 which still is a problem in contemporary Poland because of a-human solutions. Since I'm interested in ecology and environmental problems and I work quite often with scientists, I came up with the idea of this artistic science-fiction in order to show the urbanist and architectural absurd solution in the communist Poland in an undirect and quite an ironic way. I ment also to point out some urbanistic problems in Warsaw such as the lack of green spaces. 

     

    Which means that the modernist buildings are not covered with vegetation and this is just an imaginary situation. I chose the form of documentary film in order to make it ironic and funny.

     

    you can find more information about "Nature of/for living" and some other projects of mine on my website: www.kozakiewicz.art.pl.

     

    With my very best wishes,

    Jaroslaw

     

     

      --- the forwarded message follows ---

    From: Nicole Van Overstraeten <nicole.van.overstraeten@telenet.be>

    Date: 16 lipca 2011 07:20:17 CEST
    To: jarek.kozakiewicz@akademie-solitude.de
    Subject: Nature of/for Living (2007)

     

    Dear Sir


    We admired your project Nature of/for Living (2007) in the expo The Power of Fantasy in Bozar, Brussels.
    We were all the time asking ourselves: is this thing real, or is this a product of the imagination of the artist?

    In other words: can we really visit in Warsaw those magnificent buildings covered with vegetation?

    And also: where can we find more info about the project, what did nature do, what did the artist do?

    Once more: congratulations for this magnificent project!

    Nicole & Ward
    Belgium

    argh! voor de zoveelste keer tot de conclusie gekomen dat ik tamelijk lichtgelovig ben. eigenlijk geloof ik alles, haha, het is zeker geen heldendaad mij voor de zoveelste keer in het ootje te nemen... soms vind ik fantasieën zo mooi dat ik wenste dat ze werkelijkheid waren. vooral als de werkeljkheid rauw, ontluisterend, grof, ontgoochelend lelijk en verwerpelijk is. dan is fantasie de reddingsboei, de opstap naar een nieuwe  hemel. een van de redenen denk ik, dat ik reeds als kind onderdook in de literatuur: een paar uurtjes lezen en de saaie realiteit vernevelde in een spannend of dromerig gebeuren.

    .

    maar soms is de realiteit niet te evenaren, ze is dikwijls dramatischer, intenser nog dan om het even welke verbeelding.

    want de zomer, die voor mij gelijk staat aan toch wel enkele weken zon, aan terrasjesbezoek, aan uitstapjes en de welige weelde van het nietsdoen, aan lezen en luieren - dus: van het dieproze vertoeven in een ingebeeld paradijs.... is een zomer van rampen geweest. niet alleen regende het constant in de maanden juni, juli en augustus, er deden zich in de wereld onvergelijkbare drama's voor. epidemieën, mediaschandalen, seksschandalen, massamoorden, vreselijke onweders met dodelijke afloop, overstromingen...  we hebben het deze zomer allemaal gehad!

    .

    desondanks ben ik in de regenmaand juli begonnen met
    het schrijven van een verhaal, met de alomvattende en tegelijk nietszeggende titel: regen. eigenlijk een verhaal over de illuminati, een geheim genootschap gelinkt aan aliens en wiens doel het is de wereldorde over te nemen. ook lady gaga inspireerde mij, tegelijk ook het project van jaroslaw, dat zoveel indruk op mij gemaakt had dat ik het wou 'gebruiken' in mijn verhaal.


    deed ik dit om de vervelende realiteit, de dagelijkse confrontatie (mede door de media) met die rampscenario's  te ontvluchten? is het leven dat ik beschrijf in mijn verhaal mooier dan de regenrealiteit deze zomer? ja en neen.

    door dit verhaal te bedenken voelde ik me niet langer overgeleverd aan actoren: mensen, dingen, gebeurtenissen.... die, vond ik mezelf teveel overweldigden (tegen natuurrampen is bijvoorbeeld niemand opgewassen). neen, ik kon ze loslaten en creëerde een klein stukje eigen werkelijkheid, een entiteit die ik zelf maakte en voor een klein deel zelf bestuurde - want natuurlijk schrijft een verhaal ook zichzelf! maar toch: terwijl ik zat te tokkelen, en ook toen ik mijn eerste versie (met veel te veel verkleinwoorden en bijvoeglijke naamwoorden) samen met een vriend las en herlas, verveelde ik me absoluut niet, integendeel: ik vond het leven plots weer spannend en interessant. 

    ben ik iemand die de realiteit niet aankan, ben ik een vluchthaas, een controlefreak, een verveelde vrouw, a lunatic? neen.  ik vind het nog altijd gewoon heerlijk om verhalen te bedenken, terwijl ik onder mijn afdakje zit en luister naar de regen. a. steekt voor mij een paar kaarsjes aan, ik schenk me een piepklein glaasje cognac biscuit in, rook eenmalig een sigaartje met de smaak van rum en amaretto en daar vloeien mijn gedachten ineen tot ideeën, die dan de volgende vroege ochtend, door een geheimzinnige chemie in mijn hoofdje, omgezet worden in zinderende zinnen. een nieuw verhaal betekent voor mij: mezelf vernieuwen. weg met de flutzomer en ikke daar middenin. it's over... ik zeg dus: een nieuwe herfst, een nieuw geluid.

    oeps!, daar floept onbewust de aanhef van het gedicht 'mei' van herman gorter door de chemie van mijn hoofdje. de verzen plots omgezet naar de herfst toe...

    Mei

    Een nieuwe lente en een nieuw geluid:

    Ik wil dat dit lied klinkt als een gefluit,

    Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht

    In een oud stadje, langs de watergracht-

    In huis was 't donker, maar de stille straat

    Vergaarde schemer, aan de lucht blonk laat

    Nog licht, er viel een gouden blanke schijn

    Over de gevels in mijn raamkozijn.

     

    herfst

    een nieuwe herfst en een nieuw geluid:

    ik wil dat dit lied klinkt als de regen

    die ik vaak hoorde in een zomernacht

    in mijn achtertuin.

    in huis was 't donker, maar het stlle terras

    vergaarde schemer, op de trapjes flakkerde laat

    nog kaarslicht, er viel een gouden blanke schijn

    over de muurtjes over de struiken

     

     

    jaja, nu moet ik natuurlijk verder dichten, maar dit blogbericht is al te lang geworden. ik voeg hier twee links aan toe, eentje over de illuminati, eentje over herman gorter.


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Illuminati_%28orde%29 en 

    http://www.cambiumned.nl/poeziegortermei.htm


    (met daarbij een utube-filmpje, getiteld women in art. helemaal zoals ik mezelf zie: de kameleonvrouw!)


    04-09-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:jarek, regen, mei
    >> Reageer (3)
    17-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.the power of fantasy

    bozar, tentoonstelling hedendaagse poolse kunst, in het kader van het poolse voorzitterschap van de raad van de europese unie.


    bevreemdend, absurd, surrealistisch, magisch, waanzinnig, dat zijn de adjectieven die ik wil gebruiken om deze avantgardistische tentoonstelling te omschrijven. jeetje! een eerste schilderij, Strange Garden van Józef Mehoffe, waarbij een reuzengrote libel de idyllische wandeling van een elegante dame en een lief cherubijntje verstoort, zette ons reeds op weg.


    volgden nog een in wit en roze katoen gehaakte rij reusachtge woonblokken, een vreemd geel mannetje met twee lege bierflesjes in de handen, dat zegt: I won’t leave the World Alive (W?odzimierz Pawlak1986) en een weird filmpje van een groepje naakte mensen die tikkertje spelen in de gaskamer...  en onze fascinatie was compleet!


    maar wat mij het meest zal bijblijven is het gefilmde project van Jarosław Kozakiewic*.


    gedurende enkele jaren filmde hij de metamorfose van een reeks woonblokken in het hartje van warschau. wij vroegen ons af of dit fictie was of realiteit.


    toch denk ik, dat deze zeer ongewone en originele stadstuin echt te bewonderen is in het centrum van de poolse hoofdstad!


    'in het centrum van warschau werd in de periode 1965-1972 een woonproject gerealiseerd, het za żelazną bramą. negentien residentiële woonblokken bestemd voor 25000 bewoners. za żelazną bramą was bedoeld als symbool voor het welvarende en vooruitstrevende polen. maar na de val van het communisme werd dit project bekritiseerd om de chaotische inplanting in het volle centrum van de stad. ook het bekrompen design van de appartementen werd gelaakt: kleine kamertjes, keukentjes zonder raam, lange donkere corridors, het geheel van dubiueze kwaliteit.


    toch waren deze woonblokken niet opgetrokken met behulp van de gehate prefab betonnen en toxische bouwtechnologie, maar eerder in oorspronkelijk stevig monolitisch gegoten beton. wat echter niet kon verhinderen dat na enkele decennia deze woonblokken begonnen te vervallen en een urbanistisch probleem werden in het centrum van de stad.


    maar door de stijging van de temperaturen door de ‘global warming’ voltrok zich een wonder: micro-organismen als cladosporium en stachybotrys hadden de structuur van het beton zodanig gewijzigd, dat vegetatie, tot dan toe alleen aanwezig in parken en botanische tuinen, een ideale ondergrond vonden in de poriën van de muren van de woonblokken, die door deze vorm van isolatie een stabiele temperatuur kregen. lege appartementen werden kleine groentetuintjes en het centrum kreeg uiteindelijk 14 hectare biologische oppervlakte bij, die jaarlijks ongeveer 65 ton dioxide omzetten in zuurstof.'






























    bronnen:

    http://www.kozakiewicz.art.pl/wpis_en.php?id=43

    17-07-2011 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:tentoonstelling
    >> Reageer (4)


    Archief per week
  • 11/04-17/04 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 27/05-02/06 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/09-17/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 10/11-16/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/05-18/05 1980

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • it's not only rock and roll, baby, not only rock and roll
  • anemoon
  • Ward Mertens schrijft


    Laatste commentaren
  • Goedemiddag (Dirk)
        op Copulation in English
  • Jou blog is echt mooi. Ik heb in Halle gewerkt ook in Lembeek. (Fernand.)
        op De bus nemen in Amman.
  • Wens u nog een fijne dag (Dirk)
        op De bus nemen in Amman.
  • Avondlijke repliek (Frits Schetsken)
        op CATACOMBEN
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op REKTO VERSO
  • Goedemorgen (Dirk)
        op REKTO VERSO
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (tricia)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Goedemorgen (Dirk)
        op Japanse schrijfsters
  • Zondag (Ward)
        op Pudding en poezen
  • Knap gedicht! (Ward Mertens)
        op CATACOMBEN
  • Eeuwige jeugd (troebadoer)
        op Coloma 2017
  • Fijn je weer te lezen (Ward Mertens)
        op zodra het vrouwelijke ontspoort begint de wereld te wankelen
  • Boeken (Ward Mertens)
        op 2016-2017
  • Ben ook dol op de mannekes van Eva (Ward Mertens)
        op Eva Mouton
  • Alsof ik er zelf bij was (Ward Mertens)
        op Kunst in het dorp
  • Prachtig stuk (Ward Mertens)
        op niet de minste wolk
  • Goedemiddag (Dirk)
        op niet de minste wolk
  • Ziet er supertof uit! (Ward)
        op De poëziebus!
  • Categorieën
  • cultuur (116)
  • literatuur (174)
  • small talk (57)

  • Mijn favorieten 2
  • Wat ik nu ben heeft geen taal bij u

  • Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    oplichting
    blog.seniorennet.be/oplicht
    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!