************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
24-10-2013
Hits 6/13 november 1976
Hits op 6 en 13 november 1976
Het gaat verbazend goed vooruit want ondertussen ben ik aanbeland in de maand november 1976. The Real Thing, een Britse soul/discoband uit Liverpool, scoorde op 6 november zijn tweede hit want 'Can't Get By Without You' verscheen toen voor het eerst in de onderste regionen van de BRT Top 30.
En The Manhattans, een Amerikaanse soulformatie, waren bij ons ook al toe aan hun tweede hitsingle. Op zaterdag 6 november 1976 verscheen 'Hurt' ook in onze hitparade. Er zijn vele songs die de titel 'Hurt' meekregen in de loop der jaren en deze versie is een cover van de overbekende song van Timi Yuro uit 1961.
Robin Sarstedt is de broer van Eden Kane (artiestennaam voor Richard Sarstedt en bekend van 'Well I Ask You' uit 1961) en Peter Sarstedt (bekend van 'Where Do You Go To My Lovely' uit 1969). De drie muzikale broers zagen het levenslicht in India. Op 6 november 1976 slaagde de jongste broer er ook in terecht te komen in de BRT Top 30 en hij greep daarvoor terug naar muziek uit de jaren '30: 'Let's Fall In Love'.
Terug naar de sound van 1976: met behulp van het schrijvers- en producersduo Chinn & Chapman slaagde de Britse groep Smokie erin zich te nestelen tussen de 30 bestverkochte plaatjes van zaterdag 13 november 1976 met de dramatische song 'I'll Meet You At Midnight'. Het zal wel volle maan geweest zijn zeker? Terug naar de sound van 1976: met behulp van het schrijvers- en producersduo Chinn & Chapman slaagde de Britse groep Smokie erin zich te nestelen tussen de 30 bestverkochte plaatjes van zaterdag 13 november 1976 met de dramatische song 'I'll Meet You At Midnight'. Het zal wel volle maan geweest zijn zeker?
De drie broers Sarstedt wisten ooit een hit te scoren.
Afgaand op de hoes van de elpee 'Arrival' van ABBA, uitgebracht in oktober 1976, was de Scandinavische groep gearriveerd per helikopter. Op die plaat stonden meezingers als 'When I Kissed The Teacher', 'Dancing Queen', 'Knowing Me, Knowing You' en 'Money, Money, Money' die allemaal wel hier en daar in de hitlijsten stonden of zouden verschijnen. Mijn keuze valt op het bijna instrumentale 'Arrival'. Bijna, want je hoort natuurlijk in de achtergrond de stemmen van Agnetha en Frida. En het mag gezegd worden: de twee dames beschikten over meer troeven dan alleen maar mooie stembanden...
In de maand oktober 1976 bracht Lou Reed ook een elpee uit en hij noemde die 'Rock And Roll Heart'. Ik kies vandaag voor de track 'You Wear It So Well', vooral omdat de onovertroffen Garland Jeffreys daarop in de achtergrond meezingt.
Na haar vorige experimentele album met daarop vele verschillende soorten instrumenten keerde Joni Mitchell terug naar de basis: enkel nog elektrische en akoestische gitaar maar met de hulp van basgitaarvirtuoos Jaco Pastorius. De elpee 'Hejira' uit november 1976 bevatte de parel 'Coyote' die ze later nog live zou brengen samen met The Band t.g.v. 'The Last Waltz'.
November 1976 bracht ons alweer een nieuwe Amerikaanse band en de stem van de leadzanger deed mij ietwat aan Dylan denken. Tom Petty heette hij en zijn debuutalbum 'Tom Petty And The Heartbreakers' miste zijn doel niet. Meteen was duidelijk dat men met hem en zijn begeleidingsband rekening zou moeten houden. 'Anything That's Rock 'n' Roll', 'Breakdown' en 'American Girl' deden het niet slecht in de Amerikaanse en Britse charts. Voor een echte doorbraak in ons land moest Petty nog even wachten alhoewel 'Strangered In The Night' toentertijd redelijk veel airplay kreeg.
Welke elpees werden er zoal uitgebracht in de maand oktober 1976? Er was het conceptalbum van Donna Summer dat 'Four Seasons Of Love' heette en daar stonden nummers op zoals 'Spring Affair', 'Winter Melody' en 'Summer Fever'. Het was de 4de LP van de Amerikaanse zangeres en vandaag valt mijn keuze op 'Autumn Changes' omdat het nog altijd herfst is, ondanks de verwachte zwoele temperaturen van vandaag die om en bij 22 graden zullen bedragen (zeer ongewoon voor een 22ste oktober).
Er was ook het dubbelalbum van Elton John met de mooie blauwe hoes dat mijn aandacht trok in oktober 1976. Op 'Blue Moves' stonden kleppers als 'Sorry Seems To Be The Hardest Word', 'Bite Your Lip (Get Up And Dance!)' en 'Crazy Water' die later als single zouden worden uitgebracht. Ik kies echter voor de hommage aan Edith Piaf met een mooie tekst van Bernie Taupin: 'Cage The Songbird', zeer toepasselijk voor een straatmus...
'Some People Can Do What They Like' van Robert Palmer had ook een zeer leuke hoes: de charismatische zanger speelde daarop strippoker met Denise Michele, Playmate van de maand april 1976 in Playboy. Het titelnummer van de LP uit oktober 1976 werd natuurlijk het bekendst alhoewel 'Man Smart (Woman Smarter)', geschreven door David Kleiber, ook niet geheel onbekend bleef en toen redelijk vaak op de radio werd gedraaid.
Lang vóór Stars on 45 kwam er al een medley uit de VS van drie discomeiden en zij zongen op kant A en kant B een aaneenrijging van soul-, Rhythm & Blues-, funk- en discoclassics van de afgelopen jaren. De naam van de Ritchie Family was meteen gevestigd met 'The Best Disco In Town', een single die op zaterdag 23 oktober 1976 voor het eerst kwam piepen in de BRT Top 30. Hieronder zijn Part 1 en Part 2 vakkundig aaneengeplakt, alleen jammer dat het einde er niet op staat vanwege de YouTube beperking tot 10 minuten.
Iets hoger dan het meidentrio kwam Vicki Sue Robinson uit New York City binnengedanst in onze hitlijst van 23 oktober 1976 met haar single 'Turn The Beat Around' en het accent lag duidelijk op de percussie en het ritme. Alweer een dansplaat in onze hitparade!
En toen kwam de Schotse boysband Bay City Rollers binnengerold in de BRT Top 30 van zaterdag 23 oktober 1976 met een cover van 'I Only Want To Be With You' bij ons bekend geworden in de jaren '60 door Dusty Springfield. De jongens verkochten plaatjes bij de vleet maar werden toch ooit in de VS uitgeroepen tot slechtst geklede band.
Een week later, op zaterdag 30 oktober 1976, werd de laatste hitparade van die maand uitgezonden. Ann Christy stond er toen voor het eerst in genoteerd met haar nieuwste single ''k Neem vandaag de trein'...
...maar wat ik toen niet wist en pas jà ren later te weten kwam via een quiz in Willebroek is dat dit het origineel is, ook uit 1976:
Enkele weken na haar vroegere groep 5000 Volts kwam Tina Charles ook haar opwachting maken in onze BRT Top 30 van zaterdag 30 oktober 1976 met alweer een dansplaatje en het heette toepasselijk 'Dance Little Lady Dance', alweer een compositie van platenproducer Biddu.
Maar ik spitste mijn oren vooral bij de nieuwste single van The Hollies: 'Daddy Don't Mind' was de voorloper van hun nieuwste elpee 'Russian Roulette' die pas in december 1976 zou uitkomen. Helaas werd dit plaatje niet zo'n grote hit als de vorige singles van de Britse groep. Toch goed voor een notering in de BRT Top 30 van 30 oktober 1976.
Het was al de derde opeenvolgende hitsingle voor Conny Vandenbos in enkele maanden tijd. Op 16 oktober 1976 kwam de Nederlandse zangeres dus binnen in de BRT Top 30 met 'Ome Arie' en die naam rijmde aardig op penarie en bombarie. Met dank aan het kinderkoortje: ♫♫♫ "Lalalai lalalai" ♫♫♫...
Op 9 mei 1969 kreeg Paul McCartney een woordenwisseling met de overige drie Beatles na de problematische opnames van de LP 'Get Back' die later zou uitmonden in 'Let It Be' en geruzie over het financieel aspect van Apple Records. In de studio kwam hij Steve Miller tegen en onder de schuilnaam Paul Ramon werkte hij mee aan de song 'My Dark Hour' (backing vocals, bas, gitaar en drums). In 1973 gebruikte Miller bijna dezelfde riff voor zijn nummer 'Fly Like An Eagle' dat toen de LP 'The Joker' niet haalde maar drie jaar later herwerkt wel op de gelijknamige plaat. Ook op 16 oktober 1976 vloog die arend hoog in onze ether.
Bryan Ferry kwam met zijn versie van 'The Price Of Love' op 16 oktober 1976 binnengestormd in onze hitparade. De song kende ik natuurlijk nog van The Everly Brothers maar nu was hij in een modern kleedje gestoken met een fraaie trompetpartij, niet alleen bij de intro maar ook doorheen heel het uptempo nummer.
En op zaterdag 16 oktober 1976 tenslotte kwam Sammy Davis Jr. met de grote trom binnengerold in de BRT Top 30. Hij specialiseerde zich nu in thema's van Amerikaanse TV-series want na 'Baretta' zong hij nu uit volle borst het geweldig "Thema van Hawaii 5-0": 'You Can Count On Me'.
Het instrumentaal thema van 'Hawaii Five-O' werd eindelijk bezongen.
Op 2 oktober 1976 werd in ons land een hoge piek aan elektriciteitsverbruik genoteerd want niet minder dan 5.000 Volt werden via de radiogolven de huiskamers binnengestuwd samen met ene 'Doctor Kiss Kiss' en hij kwam niet uit een James Bondfilm want die had 'Bang Bang' nog achter zijn naam staan.
Een operazangeres die het tot in de BRT Top 30 schopt, het gebeurt niet elke dag. En toch kwam Eve Brenner op zaterdag 2 oktober 1976 deze hitlijst binnen met een geweldige stem die zó uit een western van Sergio Leone had kunnen komen op muziek van Ennio Morricone. Haar bijnaam was "La plus grande voix du monde", en dat zegt genoeg...
Op 9 oktober 1976 hoorde ik eindelijk nog eens iets over mijn favoriete Britse bluesgroep, maar die was totaal van uitzicht veranderd. Peter Green was er niet meer bij, Bob Welch had de groep in 1974 verlaten, blues werd (bijna) niet meer gespeeld (enkel tijdens optredens), Christine Perfect (McVie) was met Mick Fleetwood en John McVie alleen overgebleven. Nieuw leven werd ingeblazen door nieuwkomers Lindsey Buckingham en Stevie Nicks, toen een echtpaar. De groep woonde nu niet langer meer in Engeland maar in Californië en de muziek die Fleetwood Mac nu voortbracht was poprock: 'Rhiannon'.
De man die de carrière van Maxine Nightingale een boost had gegeven met zijn compositie 'Right Back Where We Started From' kwam nu zelf in de hitparades terecht op 9 oktober 1976 met zijn zeer dansbare song 'Love Hit Me'. J. Vincent Edwards was geen onbekende want in 1968 stond hij op de planken van de Musical Hair in Londen en in de Benelux scoorde hij de monsterhit 'Thanks' in het jaar 1969.
Maar de hoogste nieuwkomer op zaterdag 9 oktober 1976 was de West-Duitse discoformatie Boney M. met 'Daddy Cool', meteen een hit over heel West-Europa. Het was nog altijd de basstem van producer Frank Farian die we hoorden op vinyl en Bobby Farrell die playbackte tijdens de optredens. De single kwam meteen binnen op nummer 11 in de BRT Top 30 om iets later nummer 1 te worden.
Bobby Farrell kon soms raar uit de hoek komen maar dansen kon hij als de besten!
De exacte maand waarin de elpee 'Sweet Harmony' van Maria Muldaur in 1976 werd uitgebracht heb ik niet kunnen achterhalen maar ik situeer de plaat in de zomer en dus gemakshalve in september. Prachtige laidback sound met J.J. Cale op gitaar. Op het album speelden ook Waddy Wachtel gitaar en Russ Kunkel op de drums en Linda Ronstadt verzorgde de achtergrondzang. Het nummer werd geschreven door de tandem Neil Sedaka en Phil Cody.
De Brusselse Metro werd officieel geopend op 20 september 1976 door Koning Boudewijn in het bijzijn van Minister van Verkeer Jos Chabert en Guy Cudell, toenmalig voorzitter van de M.I.V.B. (Brusselse maatschappij voor openbaar vervoer). - (zie foto linksboven)
In september 1976 bracht Stevie Wonder zijn 18de elpee op de markt getiteld 'Songs In The Key Of Life'. Op deze prachtige dubbele plaat stonden parels zoals o.a. 'Sir Duke', 'I Wish', 'Pastime Paradise', 'Isn't She Lovely?' (een hit voor David Parton) en 'As'. Vandaag kies ik voor het ontroerende, haast religieuze 'Village Ghetto Land'.
Maar een Facebookvriend wou deze nog eens horen:
Daarnet was J.J. Cale nog te horen op een lied gezongen door Maria Muldaur maar in september 1976 bracht de artiest ook zijn 4de elpee uit met als titel 'Troubadour'. Daarop stonden parels zoals o.m. 'Hey Baby', 'Travelin' Light' (door Eric Clapton pas in 2001 gecoverd op zijn cd 'Reptile') en 'Cocaine' (ook door zijn boezemvriend Clapton gecoverd in 1977). Maar dit is de enige echte originele versie van 'Cocaine' uit 1976.
Het was inmiddels al het 3de album voor de Britse singer/songwriter en gitariste Joan Armatrading maar dit was mijn eerste kennismaking met haar muziek. In september 1976 werd de elpee 'Joan Armatrading' op de markt gegooid en daarop stond natuurlijk het alombekende 'Love And Affection' maar ook 'Down To Zero' waarop Kenney Jones van de Faces drumt.
Ondertussen bouwde Bryan Ferry naast Roxy Music ook een succesrijke solocarrière uit. Getuige daarvan zijn derde elpee die hij op zijn fans losliet in september 1976. 'Let's Stick Together' heette de plaat toepasselijk naar de gelijknamige hitsingle maar daarnaast stonden er ook 5 tracks op die bewerkingen waren van vroegere songs van zijn band Roxy Music plus covers van bekende nummers zoals o.a. 'The Price Of Love' (bekend van The Everly Brothers), 'Heart On My Sleeve' (van het duo Gallagher & Lyle) en deze cabaret-achtige bewerking van 'It's Only Love' van Lennon/McCartney.
Terug naar de muziek uit die snikhete maand augustus 1976. Manfred Mann's Earth Band bracht toen de LP 'The Roaring Silence' op de markt. Manfred Mann kon geweldige bewerkingen maken van songs van bvb. Dylan, Randy Newman maar ook van 'Blinded By The Light' van Bruce Springsteen, een cover die ook op deze elpee voorkomt en later in de hitparades. Maar er stonden ook lang uitgesponnen nummers op zoals 'Waiter, There's A Yawn In My Ear' dat begin jaren '70 al geschreven was als 'Fish' voor Manfred Mann's Chapter Three maar nooit werd uitgebracht tot het de CD 'Odds & Sodds - Mis-takes & Out-Takes' haalde in 2005. En het was precies tegen dit soort muziek van o.a. MMEB, Yes en Emerson, Lake & Palmer dat een hele generatie zich afzette en de punkbeweging op gang kwam (back to basics, 3 akkoorden, no-nonsense). Nochtans was er tijdens festivals ook een publiek voor dit symfonisch genre, te horen aan het applaus op het einde...
Van de groep Klaatu was er ten tijde van het uitbrengen van de LP '3:47 EST' niets geweten. Er gingen zelfs stemmen op om te beweren dat het om een reünie ging van The Beatles. Niets was minder waar! In augustus 1976 beweerde Klaatu in contact te willen komen met buitenaardse wezens, in navolging van Boston en ELO die vliegende schotels afbeeldden op hun hoezen. Nu plaatste de Canadese band (zo vernam ik later) een schitterende zon op de kaft en niemand minder dan de Carpenters zouden nadien het nummer 'Calling Occupants Of Interplanetary Craft' de hitlijsten inzingen.
En plots was er een revival op gang gekomen en werd Latijns-Amerikaanse muziek weer met volle teugen gesmaakt. In augustus 1976 kwam inderdaad de LP 'Coming Out' van de Manhattan Transfer uit met daarop parels als 'Chanson d'amour', 'Poinciana (The Song Of The Tree)' en 'The Speak Up Mambo (Cuentame)'. De groep bestond al een hele tijd onder een andere bezetting maar Tim Hauser was altijd de constante en het was de baas van Atlantic Records, Ahmet Ertegün, die de vernieuwde jazz/pop/cabaretgroep in New York City zag optreden en deze artiesten meteen een platencontract aanbood. In het kielzog van dit succes werd een vroegere LP met Gene Pistilli opnieuw uitgebracht. Ik kocht ze meteen allebei. Vandaag kies ik speciaal voor dit nummer omdat mijn zoon Jeroen ook van dit genre houdt.
En daar was dan de 6de LP van Jeff Lynne met zijn Electric Light Orchestra die in september 1976 op zoek was naar het paradijs dat misschien in het heelal verscholen lag, getuige daarvan het ruimtestation op de hoes. Op 'A New World Record' stonden niet minder dan 4 hits: 'Livin' Thing', 'Rockaria!', 'Do Ya' (een bewerking van een oud nummer van The Move) en 'Telephone Line'. Al deze nummers komen later nog aan bod in de hitparademuziek. Vandaag neem ik jullie mee naar het 'Shangri-La'.
In september 1976 troonde Tom Waits ons mee naar de achterbuurten van elke grootstad waar burleske revues schering en inslag zijn. Toentertijd was de muziek op de elpee 'Small Change' nog nooit gehoord en naast 'Step Right Up', 'Tom Traubert's Blues (Four Sheets In The Wind In Copenhagen)' later bekend geworden als 'Waltzing Mathilda' en 'The Piano Has Been Drinking (Not Me)' stond ook het geweldig grappig 'Pasties And A G-String'. Zijn ruige stem kwam nog het meest overeen met een mix van de stemmen van Louis Armstrong, Dr. John en Howlin' Wolf. Het album werd hevig beïnvloed door de jazz. De stripteaseuse op de hoes was naar verluidt Cassandra Peterson ook bekend onder haar stagenaam Elvira, Mistress of The Dark.
Blijkbaar waren er vele foto's gemaakt voor de hoes...
...en werd er later een definitieve keuze gemaakt.
En toen kwam de Amerikaanse singer/songwriter Jonathan Richman in juli 1976 op de proppen met de LP 'Jonathan Richman & The Modern Lovers'. De jonge muzikant (°1951) had de groep The Modern Lovers reeds opgericht in 1970 (!) en was hevig beïnvloed door de Velvet Underground. De band speelde een soort protopunk/garagerock en was een voorbeeld voor de punkbeweging en later de new wave. Zijn muziek was vrolijk, soms naïef, "back to basics" en niet zo agressief/mistroostig (no future) als zijn Britse tegenhangers. Vandaar ook zijn keuze voor deze parel van Chuck Berry: 'Back In The U.S.A.'.
In dezelfde maand juli 1976 bracht de Schotse singer/songwriter Al Stewart zijn 7de LP (!) op de markt want hij was als sinds de jaren '60 bezig. Op zijn meesterwerk 'Year Of The Cat' stonden naast het titelnummer en 'On The Border' (die later in de hitlijsten zouden terechtkomen) ook parels zoals deze ode aan de Britse marinecommandant 'Lord Grenville' (1542-1591).
Roxy Music was in de jaren 1973-1974-1975 uitvoerig op tournee geweest en het resultaat van die optredens werd in hun 6de elpee geperst die een toepasselijke titel meekreeg: 'Viva! Roxy Music'. Het was de eerste liveplaat van de Britse artrock/glamrock-band (uitgebracht in augustus 1976) en Bryan Ferry is hier op 'Pyjamarama' geweldig goed op dreef.
Uit de Verenigde Staten kwamen ook zware gitaargeluiden van de groep Boston uit... Boston. Hun debuutelpee heette dan ook -hoe kan het anders- 'Boston' en op de hoes stond geen vurige paddenstoel maar een heus ruimteschip. Brad Delp was de leadzanger en hij zorgde tevens voor de harmony vocals. Uit dat album van augustus 1976 werden later 'More Than A Feeling', 'Foreplay/Long Time' en 'Peace Of Mind' dikke hits maar ik kies vandaag voor het als de pest rockende 'Smokin''.
Net een maand na het uitbrengen van de LP 'Jonathan Richman & The Modern Lovers' besliste de platenmaatschappij vroegere muziek van The Modern Lovers uit 1971/1972 uit te brengen op de elpee 'The Modern Lovers' want Jonathan Richman verkocht nu platen bij de vleet in de V.S. Zes songs op deze LP uit augustus 1976 werden geproducet door John Cale, het idool van Richman. De riff van deze 'Roadrunner' is trouwens gebaseerd op de song 'Sister Ray' van de Velvet Underground. De jonge Amerikaanse singer/songwriter wees de weg naar de punk, new wave en indierock van de volgende decennia.
Het is hoogst uitzonderlijk dat een live uitvoering in de singles hitlijst genoteerd wordt en toch slaagde de Britse rocker Peter Frampton daar in: enkele maanden geleden nog met 'Show Me The Way' en op zaterdag 25 september 1976 opnieuw met de opvolger 'Baby I Love Your Way'. Beide songs staan op zijn zeer degelijke live dubbelelpee 'Frampton Comes Alive!'.
Joe Dolan had in zijn single 'You're Such A Good Looking Woman' nog gezongen over een engel die uit de hemel was gevallen en op zaterdag 25 september 1976 zongen vijf kerels uit de discoformatie Tavares over een engel die het paradijs had verlaten voor deze aardbol. 'Heaven Must Be Missing An Angel' werd een classic in zijn genre en wordt nu nog regelmatig op de radio gedraaid.
"Live" was toen blijkbaar in want bij de intro en het middenstuk van deze single van de Rubettes hoor je ook geluiden van een publiek die er blijkbaar in de studio zijn opgeplakt. Op 25 september 1976 verscheen het plaatje 'Allez Oop' voor het eerst in de BRT Top 30. Niet te verwarren met 'Alley Oop' van The Hollywood Argyles, want dat is een totaal andere song.
Liefdesliedjes uit Nederland: op zaterdag 25 september 1976 kwam het nieuwste plaatje van het duo Rosy & Andres onze hitparade binnen en het heette 'My Love'. Niet te verwarren met 'My Love' van Lionel Richie, want dat is een totaal andere song.
In het kielzog van Rosy & Andres kwam Jack Jersey ook onze hitlijst binnengevlogen op zaterdag 25 september 1976 met zijn 'Blue Brown Eyed Lady'. Laat de trompetten maar schallen en de castagnetten klepperen: 'Yo te quiero mucho, Maria'. Vergeet nooit dat Maria heel veel van u houdt!
En toen werd het plaatje 'Sixteen Tons' van Louis Neefs genoteerd in de BRT Top 30, ook voorzien van hier en daar pseudo live publiek. Het was eind 1963 al eens uitgebracht onder de naam Lou Neefs en is tot op vandaag zeer populair in popcornmiddens. Maar op zaterdag 25 september 1976 en de weken daarop mocht het op de radio niet gedraaid worden omdat de Vlaamse zanger op de lijst stond van de Gemeenteraadsverkiezingen in Mechelen. Deze boycot belette hem echter niet verkozen te worden en goede verkoopcijfers te behalen.
Wat stond er op zaterdag 18 september 1976 in de BRT Top 30 zoal genoteerd? Dit liefdesliedje onder andere van Dr. Hook die zijn Medicine Show had achtergelaten en nu helemaal op zijn eentje een mooie ballade zong: 'A Little Bit More'.
Maar het waren niet enkel liefdesliedjes die in onze hitparade stonden op 18 september 1976. Ook dit relaas over de legendarische boksmatch die de geschiedenis inging als "The Rumble in the Jungle" werd toen genoteerd. Manager Don King organiseerde de kamp en het regime van dictator Mobutu was maar al te blij voor de publiciteit en gaf zijn fiat voor het gebeuren in Zaïre (het vroegere Congo), meer bepaald in Kinshasa op 30 oktober 1974. Ongeslagen wereldkampioen bij de zwaargewichten George Foreman verloor toen tegen zijn uitdager en voormalig wereldkampioen Mohammed Ali. Ali won door knock-out in de achtste ronde. De boksmatch ging de geschiedenis in als het "grootste sportief evenement van de 20ste eeuw" en de Brit Johnny Wakelin haalde er zijn profijt mee. In 1975 had hij de loftrompet voor de Amerikaanse bokser al eens gestoken met zijn single 'Black Superman (Muhammad Ali)' en wie goed luistert naar deze single herkent meteen een sample (avant la lettre!) van de Burundese drummers (Burundi Black).
En toen werden we op zaterdag 18 september 1976 door The Trammps uitgenodigd om te komen dansen op een 'Disco Party'. Geen betere manier om de overtollige calorieën kwijt te geraken dan op deze meer dan 8 minuten-durende discoplaat zijn beentjes uit te slaan.
Je aandacht werd meteen getrokken door het belletje bij de intro. Op 18 september 1976 was deze single de hoogste nieuwkomer in de BRT Top 30. Uit de elpee 'Wings At The Speed Of Sound' en tevens de tweede single daaruit na 'Silly Love Songs'. Paul McCartney scoorde weer eens met het fraaie 'Let 'Em In' door een hele hoop namen op te sommen van persoonlijke helden, vrienden, kennissen en familieleden die aan de deur stonden en volgens hem mochten binnengelaten worden. Dit is de ingekorte radioversie.
Ze had nog maar net op de achtergrond gezongen van de single 'Standing On The Inside' van Full House of de Nederlandse zangeres Patricia Paay stond zelf genoteerd in onze BRT Top 30 met een discoversie van 'Now (Is The Moment)' dat ik nog kende van Dave Berry uit 1965. Op het einde breit ze er nog enkele stukjes aan van classics zoals o.a. 'In The Midnight Hour', 'Let's Spend The Night Together', 'Satisfaction' en 'Drive My Car'. Nieuw in de BRT Top 30 van zaterdag 25 september 1976.
Verschillende hoesjes van dezelfde hit.
Mijn single steekt in dat blauwe hoesje onderaan maar dan zonder de pin-up.
De affiche van de legendarische boksmatch in het Frans want dat was de officiële taal toen in Zaïre.
Hier gaat George Foreman onderuit in de 8ste ronde. Dit beeld stond op ieders netvlies gebrand.
The Trammps waren de kampioenen van de disco.
Wings was eigenlijk het muzikaal vehikel van Paul McCartney alhoewel er nog andere muzikanten in die groep zaten.
Patricia Paay zou pas goed doorbreken dankzij 'Stars on 45', maar dat is voor later.
Op 11 september 1976 werden we door Jack Ary uitgenodigd tot gezonder eten. Op die zaterdag kwam hij inderdaad met zijn chachacha-singletje binnen in de BRT Top 30. Niet te verwarren met de acteur Jacques Ary die nog speelde met Louis de Funès en Fernandel want dat is een homoniem. Nog altijd heel populair in popcornmiddens. "Un conseil, Madame; un conseil, Monsieur: mangez sain, mangez frais, mangez... des tomates!".
Op zaterdag 11 september 1976 kregen we een afspraak van ene Lia Velasco (alweer een nieuwe naam om te onthouden!). De afspraak was op de dansvloer van een discotheek op een vrijdagnamiddag want er stond 'Another Fridaynight' tussen haakjes achter '5.05 PM' en het werd een grote discohit. Lia de Vries werd in Amsterdam geboren en zij was de zangeres van de Nederlandse band 'Mayflower'. De meeste van haar singles werden trouwens geschreven door de leden van de groep Catapult.
Gisteren (4 september 1976) stond er nog een Ierse setter centraal in de BRT Top 30 en vandaag 11 september 1976 was het een Duitse herder. Je hoort hem trouwens af en toe blaffen en tijdens optredens stond hij ook op het podium. Ferrari was een Nederlandse band (niettegenstaande Monza en Ferrari meteen aan Italië worden gelinkt) die bijzonder populair was in West-Duitsland.
De keizer van het Vlaamse lied stond op 11 september 1976 ook in de BRT Top 30 genoteerd. De single van toen heette 'Denk je nog wel eens aan mij' en ondertussen is hij nog altijd actief bezig en dat op zijn 73ste! Het aantal optredens per jaar heeft hij op vraag van zijn vrouw wel drastisch teruggeschroefd.
Op zaterdag 11 september 1976 maakte ik voor het eerst kennis met deze Amerikaanse singer/songwriter en zijn wondermooie single 'James' die uit de LP 'Turnstiles' kwam. Billy Joel speelde in 1964 nog piano op tal van demo's en singles en werd daar, naar eigen zeggen, bijna nooit voor vergoed. Het zou vanaf nu financieel veel beter gaan voor hem. Hij kwam meteen binnen in onze hitparade op nummer 10.
En nog twee plaatsen hoger dan Billy Joel kwam Afric Simone binnengevlogen in de BRT Top 30 met zijn derde single inmiddels en niettegenstaande carnaval al lang voorbij was werd 'Playa Blanca' toen vaak gedraaid op de radio. Op zaterdag 11 september 1976 kwam dit plaatje dus rechtstreeks binnen op nummer 8.
Tomaten zijn goed voor de gezondheid maar ook ketchup!
Zou 'Playa Blanca' dan toch eerst een B-kantje geweest zijn?
Terwijl ik op zaterdag 4 september 1976 naar de BRT Top 30 luisterde maakten John Lydon (alias Johnny Rotten) en zijn band hun televisiedebuut op de BBC. De jongeren kwamen meer en meer in opstand tegen het bombast en bombarie van groepen zoals o.m. Led Zeppelin, Deep Purple en Pink Floyd en daaruit ontsproot de punkbeweging. De Ramones hadden het startsein al gegeven in de VS en die rage kwam nu overgewaaid naar het VK waar ze resoluut voor de anarchie predikten. In enkele minuten veranderde de wereld via het legendarische muziekprogramma 'Somethin' Else', gepresenteerd door wijlen Tony Wilson, wiens leven centraal stond in '24 Hour Party People'. Met dank aan Facebookvriend en journalist Hans V. om mijn geheugen op te frissen maar dit was niet mijn ding. Dankzij de gewiekste Engelse kunstenaar/broekenverkoper/mediamanipulator Malcolm McLaren werden de Sex Pistols de vaandeldragers van de punkrock in het VK: 'Anarchy In The U.K.'. Dit was geen muziek maar een noodkreet van een hele generatie...
Op diezelfde 4de september 1976 stond de Britse band Status Quo in de BRT Top 30 met de nieuwste single 'Mystery Song' en eigenlijk was dit ook mijn ding niet meer. Volgens mij stonden deze vier muzikanten op een "status quo" in hun carrière en deze songs zijn niet bijster origineel. Zo zijn er dertien in een dozijn. Toch bleven de fans trouw maar jà ren later werd de boogieband zelfs geboycot op de BBC-radio en mochten hun platen niet meer gedraaid worden op die zender...
En de nieuwste single van de George Baker Selection heette 'Wild Bird' en dat plaatje vloog op 4 september 1976 ook onze hitparade binnen en dit vond ik dan weer te commercieel. Zijn eerste twee singles vond ik best te pruimen maar dit wild vogeltje liet ik aan mij voorbijvliegen...
Dan vond ik de single 'Shannon' van een zekere Henry Gross (alweer een nieuwe naam om te onthouden!) veel interessanter. Naar verluidt ging de song over de Ierse setter Shannon van Carl Wilson van de Beach Boys die gestorven was. En inderdaad, de samenzang herinnerde aan de Californische supergroep. Ook dit plaatje stond in onze hitlijsten op zaterdag 4 september 1976.
Op 4 september 1976 was Vicky Leandros de vreemde eend in de bijt want zij stond toen in de BRT Top 30 met 'Tango d'amor'. Toch deed deze single het niet eens zo slecht in onze hitlijsten maar ook in de Nederlandse en West-Duitse hitparades. Haar fans waren haar blijkbaar niet vergeten.
Terwijl ik nog altijd genoot van mijn vakantie in Tunesië kwam de opvolger van 'Bohemian Rhapsody' zijn opwachting maken in onze BRT Top 30 van zaterdag 21 augustus 1976. Zo vernam ik later want in een tijdperk zonder internet, GSM (voor onze Noorderburen is dat een mobieltje) of zelfs geen kranten in het buitenland waren wij voor 14 dagen van de rest van de wereld afgesloten. 'You're My Best Friend' van Queen werd geschreven door John Deacon en de song was gelukkig geen doorslagje van zijn voorganger maar wel een waardige opvolger.
En toen bracht de voormalige frontzangeres van Shocking Blue zowaar een solosingle uit die op 21 augustus 1976 als nieuwkomer binnenkwam in onze hitparade. Mariska Veres had in 1969 vele jongensharten sneller doen slaan en daarvan plukte ze nu de vruchten: 'Lovin' You'.
Op 24 augustus 1976 was het tijd om het vliegtuig te nemen richting Zaventem. Toen we daar 's avonds landden gaf de thermometer nog zo'n 11 graden aan, dat was wel een groot verschil met de tropische temperaturen van de afgelopen twee weken in Noord-Afrika. Het resultaat was dat ik 's anderendaags geveld werd door een witte angina...
Vier dagen later ging het al wat beter met mijn keel en met behulp van de aangepaste medicijnen kon ik op zaterdag 28 augustus 1976 toch luisteren naar de BRT Top 30. Daarin verscheen een Nederlandse band met de naam Air Bubble en met de single 'Racing Car', ook zo'n melodramatische song à la 'Leader Of The Pack'. In die groep zaten maar liefst drie broers. Helaas bleef het bij deze ene hitsingle want de opvolgers geraakten niet verder dan een tipnotering. Alweer een eendagsvlieg en in 1980 hielden de jongens het voor bekeken zodat de formatie als een "luchtbel" uiteenspatte...
Uit het Verre Oosten kwam ene Shake (geboren als Sheikh Abdullah Ahmad in Johor Bahru, Maleisië) met zijn single 'You Know I Love You (Tu sais je t'aime)' terecht in de BRT Top 30 van zaterdag 28 augustus 1976. In Singapore wint hij een liedjeswedstrijd en de broer van Dalida neemt hem onder zijn vleugels. Toen hij in Parijs arriveerde sprak hij geen woord Frans...
Voor de Duitse markt pakte ze uit met haar grootste troeven...
Eind jaren '60/begin jaren '70 had ze van die grote, donkere... ogen.
De hele formatie was getooid in traditionele klederdracht ter ere van het gala van de Zweedse koning.
"Is she really going out with him?"... Legendarische openingszin van een tragische popsingle uit 1964. In het begin waren ze met z'n vieren, later een trio. Onder hen de tweelingzussen Ganser. Het melodramatisch thema komt vaak terug in popsingles (o.a. 'Dead Man's Curve' van Jan & Dean of 'Arme Joe' van Will Tura) en zelfs in het echte leven (denk maar aan het droevige einde van James Dean). De song werd herhaaldelijk opnieuw uitgegeven onder verschillende vormen (single, E.P., maxi single) en kwam dus ook op 7 augustus 1976 in de BRT Top 30 terecht als meest onwaarschijnlijke nieuwkomer van de afgelopen week: 'Leader Of The Pack' van The Shangri-Las.
Diezelfde zaterdag 7 augustus 1976 kwam de Amerikaanse zangeres Candi Staton ook terecht in de BRT Top 30 met haar single 'Young Hearts Run Free'. Canzetta Maria Staton was zowat van alle markten thuis: zij was actief in Rhythm & Blues, gospel, soul en disco.
De coverversie van 'Let's Work Together' van Wilbert Harrison gewijzigd door Bryan Ferry in 'Let's Stick Together' vond ik ook heel geslaagd. Maar de versie van Canned Heat mag er natuurlijk ook zijn. De tijgerin uit Texas in de videoclip is natuurlijk Jerry Hall, zijn toenmalig lief. Deze nieuwkomer kwam ook op 7 augustus 1976 binnen in de BRT Top 30 en wel rechtstreeks op nummer 13. Dat cijfer bracht Ferry geen ongeluk.
Op zaterdag 10 augustus 1976 kon ik niet naar de BRT Top 30 luisteren want toen vertrokken wij voor een veertiendaagse vakantie naar Tunesië. Wat we niet wisten is dat de hittegolf zich van Europa verplaatst had naar Noord-Afrika met ongewo...ne temperaturen van meer dan 40 °C. Het gevolg was dat de kwallen in de Middellandse Zee dichtbij de kust afkoeling kwamen zoeken zodat zwemmen in zee een zeer pijnlijke zaak werd. Al bij al toch een mooie vakantie en later vernam ik dat deze mooie slow van The Manhattans ('Kiss And Say Goodbye') nieuw was binnengekomen in onze hitparade en dat de single heel hoog zou eindigen. Vanuit het niets rechtstreeks op nummer 11.
Tijdens onze vakantie in Tunesië (bezoek aan de Berbers en het pittoreske Sidi-Bou-Said zijn een echte aanrader!) kwam het duet tussen Elton John en Kiki Dee ook zijn opwachting maken in de BRT Top 30 van 14 augustus 1976: 'Don't Go Breaking My Heart'. Enig minpunt: in die tijd was er nog geen sprake van airco zodat temperaturen boven de 40 graden zeer uitputtend waren. Vooral toen we op zekere dag 20 minuten vastzaten in de lift van het hotel samen met een tiental andere toeristen van wie sommigen na enkele minuten hysterisch werden...
Een week later, op zaterdag 21 augustus 1976, kwamen de Bee Gees ook als nieuwkomers binnen in de BRT Top 30, zo vernamen we later want we waren nog altijd met vakantie in het hete Tunesië. Het zwembad (zonder kwallen) bracht soelaas, we lieten ons portret tekenen door een lokale kunstenaar ('s avonds als het wat koeler werd) en overdag was de beste oplossing zich te kleden als de lokale bevolking om de zon te trotseren. Van dansen kwam er niet veel in huis, daarvoor was het werkelijk veel te warm.
Het nummer werd meermaals opnieuw uitgebracht.
De vurige Jerry Hall uit Texas was toen het lief van Bryan Ferry.
Deze jonge Tunesische verkoper was zó blij dat hij een hoofddeksel aan mij kon verkopen op de paardenmarkt dat ie meteen met mij op de foto wou. En ik blij dat mijn hersenen niet meer verschroeid werden door de vurige zon.
Morgen brengt de hitlijster ons niet minder dan 6 nieuwkomers uit de BRT Top 30 van zaterdag 31 juli 1976. Een van die singles werd opgenomen ter ere van een landgenoot die bij zijn terugkeer z'n geliefd Erpe-Mere bijna helemaal in het geel geschilderd weerzag. Volg het allemaal op deze bladzijde of anders via http://blog.seniorennet.be/djmico1951/ - Jij kijkt toch ook? "
Op 31 juli 1976 werd de jeugd uitgenodigd om de dansvloer te vullen en vooral met het achterwerk te schudden. K.C. & The Sunshine Band kwamen toen inderdaad als nieuwkomer binnen in de BRT Top 30 met 'Shake Your Booty' en er was geen betere manier om af te slanken dan deze raad op te volgen. De calorieën vlogen er in een ijltempo af...
Het was al een tijdje geleden dat de Amerikaanse singer-songwriter Neil Diamond nog in onze hitparade had gestaan. Dat maakte hij meteen goed op zaterdag 31 juli 1976 want toen kwam zijn nieuwste single 'If You Know What I Mean' binnen in de BRT Top 30.
Dit was een andere arts dan diegene die de eerste harttransplantatie had uitgevoerd in De Grote Schuur in Zuid-Afrika. Met 'Dokter Bernhard' werd Bonnie St. Claire voor het eerst genoteerd in onze hitlijst vanaf 31 juli 1976. Oh, ja: de stem van de dokter van wacht was die van Ron Brandsteder. De hele sfeer van het singletje met de telefoon op het einde deed mij denken aan 'The Hostage' van Donna Summer uit 1974...
Het ging verbazend goed vooruit in die tijd. Op 3 juli verscheen de single 'I'll Go Where Your Music Takes Me' in de BRT Top 30 en nog geen maand later werd de tweede single van de Britse soulgroep Jimmy James & The Vagabonds al genoteerd in onze hitparade. 'Now Is The Time' werd ook een grote hit voor deze formatie.
Maar de allerhoogste nieuwkomer op 31 juli 1976 en voor mij de leukste uit die periode was de Nederlandse cover van een song van Neil Sedaka. Full House kwam toen inderdaad meteen binnen op nummer 15 in de BRT Top 30 met 'Standing On The Inside'. Alweer een schoolvoorbeeld van een one-hit wonder.
Heel zacht maar niet geheel onverwacht kwam de nieuwste single van Jesse Green zich op zaterdag 17 juli 1976 meteen op de 10de plaats nestelen van de BRT Top 30 . 'Nice And Slow' was een van die grote discohits uit die lange, hete zomer.
Maar Rod Stewart kwam op 17 juli 1976 nog iets hoger binnengewandeld in de BRT Top 30. Hij stond meteen op nummer 7 genoteerd met 'Tonight's The Night (Gonna Be Alright)' getrokken uit zijn nieuwste elpee 'A Night On The Town'. Op de achterflap stond de Schotse bard afgebeeld met een glas champagne in de hand en was hij getooid met een fraaie zomerhoed. Op het einde van de song fluistert Britt Ekland (zijn toenmalig lief) enkele woorden in haast onverstaanbaar Frans. ♫♫♫ Stay away from my window... ♫♫♫
Op 24 juli 1976 was het weer dansen geblazen op deze geweldige single van Joe Tex. Zijn single 'Have You Ever' kwam toen inderdaad binnengevlogen in de BRT Top 30 en deze soulmuziek was werkelijk een verademing tussen al die doordeweekse discodeuntjes. Het handgeklap herinnerde mij aan Arthur Conley en de intro aan James Brown. Geweldige blazerssectie!
En toen was het tijd voor een ofgefokte versie van 'Sherry' van de Four Seasons gebracht door de groep Octopus met o.a. Robert Vlaeyen en Paul Michiels. Zij stonden toen onder contract bij de Nederlander Johnny Hoes zodat vaak verkeerdelijk wordt gedacht dat het om een Nederlandse groep ging, zoals staat in de videoclip. Wikipedia vermeldt dat het om een Vlaams/Britse band gaat. Deze single werd genoteerd in onze hitparade op 24 juli 1976, maar geef mij toch maar het origineel uit de jaren '60.
Op zaterdag 24 juli 1976 kwam er uit de radio een krachtige stem van een Amerikaanse zangeres en actrice die in Frankrijk woonde. Er werd meteen een letter 'e' aan haar voornaam toegevoegd want 'Jean' zag er te mannelijk uit op papier. De geweldige slow 'Avant de nous dire adieu' herinnerde mij meteen aan die enorme, zwoele hittegolf van de afgelopen weken.
Op 3 juli 1976 kwam Trini Lopez zijn opwachting maken in de BRT Top 30. Dalida stond enkele weken voordien nog met haar versie in die hitlijst. Aangezien Lopez dit nummer al in 1964 op zijn EP 'The Latin Eepee' had gezet vermoed ik dat het nu om de discoversie ging die ik niet op het internet heb gevonden. Vandaar deze mooie originele uitvoering.
John B. Sebastian zong in de jaren '60 bij de Lovin' Spoonful en dankzij de Amerikaanse televisiereeks 'Welcome Back, Kotter' (die ik nooit zag) scoorde hij zowaar een grote hit. Hij kwam dan ook op zaterdag 3 juli 1976 als hoogste nieuwkomer binnen in de BRT Top 30.
Niet alleen TV-tunes beïnvloedden de hitparade maar ook bekende filmthema's werden herwerkt. In 1968 verzorgde Maurice Jarre (de vader van Jean Michel) nog de score van de western 'Villa Rides!'. De film ging over Pancho Villa (spreek uit: vija) en Luc Smets (vroeger bij The Pebbles) ondersteund door de drie zusjes Maessen (van The Hearts of Soul) en een orkest brachten een discoversie uit die op 10 juli 1976 onze hitparade binnen kwam gereden. Pancho Villa en Dream Express waren niet de enige die reden maar ook Lucien Van Impe deed dat in de Ronde van Frankrijk die op 24 juni gestart was en het zag er naar uit dat "De kleine van Mere" het er wel eens heel goed zou vanaf brengen niettegenstaande hevige weerstand van Joop Zoetemelk. Maar dat is voor over een paar dagen...
Op 10 juli 1976 was de hittegolf officieel over maar de enorme hitte van de afgelopen 17 dagen zinderde nog na, zo te zien aan het wijd openstaande hemd van Lee Towers in de studio's van AVRO's TopPop waarvan het decor onveranderd was gebleven (Die ellendige dikke darm lag daar nog altijd!). Hij bracht een cover van het welbekende 'You'll Never Walk Alone' dat iedereen nog kende in de versie van Gerry & The Pacemakers uit 1963. De song werd ook een anthem in de voetbalwereld, m.n. voor de supporters van Liverpool FC en ook andere clubs. Het lied werd geschreven door Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II voor de musical Carousel (1945). Lee Towers wandelde de BRT Top 30 binnen op zaterdag 10 juli 1976.
Ook deze vier jongens kwamen uit Liverpool en onder de noemer van Britse soulband 'The Real Thing' scoorden ze een enorme discohit. De single 'You To Me Are Everything' stond op 17 juli 1976 voor het eerst genoteerd in de BRT Top 30. Tien jaar later slaagden ze er nogmaals in te scoren met een remix van het nummer.
Het hoesje van Dream Express Orchestra met 'Villa Rides' is onvindbaar op het internet.
Jammer van die taalfout: het moet "You'll" zijn i.p.v. "You".
Op 3 juli 1976 was het weer tijd voor soul/funk uit de VS die al snel het etiket "discothèque special" of kortweg "disco" kreeg opgeplakt en daarom alleen al verkocht de single 'Movin'' als zoete broodjes. 'Brass Construction' heette de toen nog voor mij onbekende band en jaren later gebruikten mijn kameraden en ik deze naam voor onze quizploeg die geen lang leven beschoren was. Net zoals de Amerikaanse band want alhoewel deze actief was tussen 1968 en 1985 heb ik er later niets meer over vernomen.
Diezelfde 3de juli 1976 kwam een andere Afro-Amerikaanse band binnengeglipt in de BRT Top 30. The Fatback Band was waanzinnig populair in het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. Ook bij ons vertoefde 'Spanish Hustle' een tijdje in de hitlijsten alhoewel deze discoplaat weinig om het lijf had, net zoals de danseres in de clip. De enige bedoeling was de jeugd in de discotheken aan het dansen te krijgen met dit soort muziek. De band werd opgericht in 1970 en is nog altijd actief bezig.
Geef mij dan maar deze "old school" soulmuziek van Jimmy James & The Vagabonds die ons met hun boodschap kwamen verblijden in de BRT Top 30 van zaterdag 3 juli 1976. Op de tonen van 'I'll Go Where Your Music Takes Me' werden tijdens die hittegolf al dansend vele liters transpiratievocht verloren. Jimmy James werd geboren in Jamaica en zijn Vagabonds waren allen blanke Britten.
Op de tonen van een diesellocomotief die zich traag op gang trekt kwam de groep Wings met de zoveelste hitsingle binnengereden in de BRT Top 30 op zaterdag 3 juli 1976. Dit was al de tweede single uit de LP 'Wings At The Speed Of Sound' en Paul McCartney zette de kritikasters een flinke neus met 'Silly Love Songs' want liefdesliedjes zijn inderdaad niet belachelijk.
In mei 1976 hing er veel elektriciteit in de lucht want Jeff Beck bracht toen zijn elpee 'Wired' op de markt. Na The Yardbirds, de Jeff Beck Group en Beck, Bogert & Appice was Beck resoluut solo gegaan in 1975. Deze plaat werd geproducet door de legendarische George Martin en zowel Narada Michael Walden, componist van de instrumental 'Sophie' en tevens drummer/toetsenist, als Jan Hammer, bespeler van de synthesizers en drummer, werden later grote namen in de muziekwereld.
In de maand mei 1976 vloog de arend heel hoog. De Steve Miller Band bracht een van zijn mooiste elpees uit met parels als het titelnummer 'Fly Like An Eagle' en 'Rock 'N Me' maar ook dit geweldige 'Take The Money And Run' met het aanstekelijk handgeklap.
De maand juni 1976 zou qua temperaturen alle records slaan want het einde van de maand kondigde zich aan als een ware hittegolf met maar liefst 10 tropische dagen. Logisch dus dat vanuit het Oosten een smeekbede kwam om die hitte te verdrijven. Boney M. speelde handig in op de zomer met luchtige nummers en/of bewerkingen van bekende hits zoals o.m. 'Daddy Cool', 'Sunny', 'Baby Do You Wanna Bump', 'Fever', 'No Woman, No Cry' en het titelnummer van de elpee 'Take The Heat Off Me'.
Rod Stewart bracht in juni 1976 zijn zevende elpee uit en de titel was 'A Night On The Town'. Op de hoes pronkte de flamboyante zanger alsof hij uit een schilderij van Pierre-Auguste Renoir kwam getooid met de typische zomerhoed van Maurice Chevalier. Naast het titelnummer stonden er ook covers op van o.a. 'The First Cut Is The Deepest' en 'Pretty Flamingo' maar ook dit hartverscheurende waargebeurd verhaal van Georgie, een homoseksueel die in 1975 werd vermoord door een straatbende uit New Jersey: 'The Killing Of Georgie'. De song bestaat uit twee delen en werd geschreven door Rod Stewart als een laatste eerbetoon aan zijn betreurde vriend.
In juni 1976 was het zowat overal de jaren '50 wat de klok sloeg en Capitol Records (VS) en Parlophone (VK) probeerden daarop in te spelen met een dubbele compilatieplaat van The Beatles omringd op de lelijke hoes met memorabilia zoals Marilyn Monroe, een old-timer en een glas Coca-Cola. Maar de Fab Four waren een typische groep uit de jaren '60. De plaat bevatte rocknummers bestaande uit meestal covers van hun helden maar ook Lennon/McCartney-composities zoals 'Helter Skelter', een song die Macca schreef in 1968 als reactie op 'I Can See For Miles' van The Who. Pete Townshend had in 1967 laten optekenen in de pers dat hij het luidste nummer ooit had opgenomen. In 1980 werd het album gesplitst in 2 delen (volume 1 en volume 2) met een andere hoestekening. 'Helter Skelter' is een soort achtbaan (roetsjbaan) op de kermis en heeft dezelfde etymologische achtergrond als ons "holderdebolder". George Harrison liep tijdens de opnames met een brandende asbak op zijn hoofd rond in navolging van 'The Crazy World of Arthur Brown' ('Fire' - 1968) en op het einde van de song roept Ringo vertwijfeld: "I got blisters on my fingers"...
Een lelijke, goedkope hoes en de vier uit Liverpool staken hun ongenoegen niet onder stoelen of banken.