E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    kelly1962
    blog.seniorennet.be/kelly19
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    25-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 25 . DE KLEUREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 25 .

      De  Primaire  en 
    Secundaire  Kleuren

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 25 . DE KLEURENPRISMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 25 .

    De  Kleurenprisma .

    Met  behulp  van  het  prisma  kon  de  Engelse  natuurkundige  en  astronoom  Isaac  Newton
    1642  -  1727   bewijzen  dat  wit  licht  alle  kleuren  bevat , ( wit is geen kleur ) .

    24-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . e - PRAKTISCHE WENKEN
    Art . Nr. 24 . e ,

                          Praktische   Wenken .

      De  opbouw  van  deze  les  leert  je  eerst  stap  voor  stap  de  Natuur  te  volgen  ;  de  eerste  serie  tekeningen  is  beperkt  tot  het  vereenvoudigd  weergeven  van  de  belangrijkste  onderdelen  van  het  landschap .
    Na  een  studie  van  volledige  onderwerpen  komt  tot  uitvoering  van  een  tekening  of  schilderij , waar  je  uw  vrijheid  moet  durven  gebruiken ;  Natuurlijk  niet  in  het  wilde  weg  en  zonder  het  verstand  te  gebruiken ; hoewel  de  kunstenaar  het  recht  heeft , in  bepaalde  gevallen  zelfs  de  plicht , om  te  wijzigen , te  arrangeren ; het  werkelijk  landschap  te  herscheppen ; in  een  woord  te  " componeren  "  om  een  boeiend  geheel  te  maken , waaruit  zijn  karakter  en  persoonlijkheid  spreken .  Zolang  het  slechts  gaat  om  enkele  wijzigingen  is  het  gemakkelijk ;  het  is  voldoende  als  men  zich  houdt  aan  de  algemene  wetten  van  vorm , structuur , perspectief  en , naar  gelang  de  omstandigheden , aan  licht - en  schaduwwerking .  Zo  kan  men  in  een  gedeelte  van  een  schilderij  als  deze  toevoeging  nuttig  is , een  groep  bomen  plaatsen , die  men  elders  gezien  heeft , of , integendeel ,  een  huis  weglaten  dat  een  lelijk  effect  geeft , een  ver  verwijderd  element  naar  voren  halen , als  dit  voor  het  " welzijn"  van  de  compositie  beter  is .  Als  de  schilder  zijn  landschap  geheel  uit  zijn  verbeelding  moet  opbouwen , moet hij  logischerwijs  beschikken  over  een  behoorlijke  documentetie ; natuurlijk  geholpen  door  schetsen , een  veelheid  van  studies  die  hij  zal  omwerken  en  veranderen .  Als  men  werkt , hetzij  naar  de  natuur , hetzij  uit  het  hoofd , moet  de  compositie  een  eenheid  vormen , waarmee  wij  bedoelen  dat  zij  geen  tegengestelde  belangrijke  elementen  mag  bevatten :  deze  doen  elkaar  schade .  Een  belangrijk  element , dat de  aandacht  trekt ,met  daarbij  andere  bijkomstige  elementen  als  entourage , is  de  eerste  wet  die  men  in  acht  moet  nemen .  Het  is  een  veel  voorkomende  fout , dat  men  het  papier  vol  tekent  met  niet  één , maar  met  verschillende  landschappen  die  evenwel  aparte  eenheden  vormen .  Een  is  voldoende .  Het  gaat  om  de  juiste  keuze .  In  het  algemeen  moet  het  belangrijkste  punt  niet  in  het  midden  van  de  compositie  liggen , men  moet  een  ereplaats  geven .  Als  men  het  bijvoorbeeld  helemaal  in  een  hoek  zet , zal  het  geheel  " mank " worden .  Het  belangrijkste  punt  moet  met  zorg  worden  uitgevoerd  in  z'n  geheel , in  z'n  kleurwaarde ;  hetzij  dat  lichtend  naar  voren  komt , het  licht  schijnt  op  te  vangen ; hetzij  als  donkere  massa  tegen  een  lichtende  achtergrond .  Als  men  een  compositie  in  tweeén  verdeelt , horizontaal , verticaal  of  diagonaal  en  men  zou  alle  lichte  elementen  in  de  ene  helft  en  alle  gedekte  elementen  in  de  andere  helft  plaatsen , zou  dat  geen  prettig  effect  geven , men  moet  het  licht  en  de  schaduw  uitbalanceren  door  bv.  een  donkere  massa  in  de  lichte  helft  te  plaatsen  of   omgekeerd .  Vanuit  dat  standpunt   bekeken  komt  niet  alleen  de  uigestrektheid  van  de  tegengestelde  oppervlakten  in  het  geding ,  maar  ook  hun  kleurwaarde .  Een  klein  element  met  een  uitgesproken  kleurwaarde  bijvoorbeeld  kan  een  veel  grotere  massa  van  een  andere  kleurwaarde  in  evenwicht  brengen .  En  in  ieder  geval  moet  men  een  te  uitgesproken  symmetrie  vermijden ;  het  ene  belangrijke  element  moet  in evenwicht  worden  gebracht  door  een  ander , veel  kleiner , maar  opvallender ; een  enkele  boom  bv.  die  door  zijn  vorm , zijn  belichting , zijn  isolement , temeer  de  aandacht  zal  trekken .  Licht  en  schaduw  verschijnen  in  de  natuur  in  vele  vormen  en  de  schilder  kan  hun  spel  zelf  bepalen  in  een  weergave  of  een  ontwerp , op  voorwaarde  dat  hij  niet  vervalt  in  onmogelijke  tegenstellingen .  Dit  spel  licht  en  schaduw  is  bepalend voor  het  " effect " , waarover  wij  gesproken  hebben  in  de  les  " Licht  en  Schaduw " ( Art . Nr . 14  Het  Effect ) .  Bij  het  effect  van  het  contrast  bv.  zijn  de  verschillen  groot .  Maar  het  effect  hangt  nog  van  andere  dingen  af  en  de  hoofdrichting  van  de  voornaamste  lijnen  in  een  tekening  of  schilderij  kunnen  een  kalmerende  werking  hebben , een  bepaalde  vlotheid  of  een  dramatische  spanning  geven  ( fig . 70 ) .  Nu  wij  het  toch  over  effect  hebben :  ieder  landschap  heeft  zijn  eigen  atmosfeer .  Men  moet  de  tijd  kiezen  die  het  beste  overeenkomt  met  het  motief , waarbij  men  het  karakter  het  best  kan  vastleggen .  Men  moet  de  elementen , bepalend  voor  het  onderwerp , haarscherp  treffen , wij  zouden  haast  zeggen  overdrijven , zoals  we  dat  gedaan  hebben  bij  de  Notre  Dame .  De  schilder  moet  er  ook  rekening  mee  houden  dat  zijn  stemming  overeenkomt  met  juist  dit  plekje  en  geen  ander , met  de  tijd , de  belichting ...
       Vandaar  dan  ook  de  zegswijze  : " een  landschap  is  een  geestestoestand  " .
       In  ieder  geval , als  je  op  jacht  gaat  naar  motieven  reken  dan  niet  op  het  toeval .  Als  je  dat  doet  komt  je  s'avonds  met  broddelwerk  thuis .  Je  doet  er  goed  aan  eerst  uw  terrein  te  onderzoeken  om  in  uw  geheugen  of   in  een  aantekenboekje  de  ligging  van  interessante  onderwerpen  vast  te  leggen .  Teken  ook  aan  welke  tijd  het  geschikst  is  om  elk  van  die  onderwerpen  in  studie  te  nemen .  Als  de  zon  schijnt , kijk  dan  of  je  een  schaduwplekje  kunt  vinden , zodat  je  niet  verblind  wordt  door  het  zonlicht  dat  op  uw  papier  valt .  Herlees  nogmaals  de  raadgevingen  van  de  schilder  Schultz - Dal .  Begin  met  eenvoudige  onderwerpen  en  voor  de  rest  moet  je  eerst  de  onderdelen  van  het  landschap  bestuderen : terrein , bomen , fabrieken  enz ... Als  je  aan  een  onderwerp  toekomt , kies  dan  geen  buitensporige  dingen .  Het  overkomt  de  beginner  trouwens  vaak  dat  hij  de  onderwerpen  niet  ziet , terwijl  zij  in  overvloed  aanwezig  zijn , letterlijk  bij  elke  stap  voor  zijn  neus  oprijzen .  Of  beter , hij  ziet  niet  wat  hij  ervan  kan  maken , omdat  hij  een  objectieve  kijk  heeft , geen  subjectieve , nog  niet  in  zijn  eigen  taal  vertaald .  Went  je  dus  aan  het  subjectieve  zien  door  de  voorbeelden  van  grote  schilders  te  bekijken .  De  vele  afbeeldingen  in  deze  cursus  tonen  je  al  hoe  je  een  landschap  moet  zien .
      Maak  vooral  veel  eenvoudige  schetsen  op  klein  formaat  om  het  belangrijkste  te  leren  zien  en  goed  te  kunnen  opzetten .  Een  hulpmiddel  dat  men  in  verband  hiermee  nooit  moet  vergeten , is uw  motiefzoeker , welke  je  in  staat  stelt  het  juiste  gedeelte  van  een  motief  vrij  te  maken  van  zijn  omgeving .  Wat  uw  uitrusting  betreft , daarmee  bent  je  al  bekend , want  in  de  les  " Licht  en  Schaduw  "  is  dit  beschreven  en  wij  zullen  er  hier  niet  onnodig  op  terugkomen .
    Als  je  zich  beslist  wilt  wapenen  tegen  tegen  de  zon , neem  dan  een  parasol  mee  die  je  in  de  grond  kunt  zetten .  Vergeet  ook  de  punaises  ( duimspijkers ) niet  om  uw  papier  mee  op  het  karton  te  prikken , want  de  wind  kan  al  even  hindelijk  zijn  als  de  zon . 
      Maar  voordat  je  de  natuur  intrekt  zult  je  deze  les  immers  goed  bestudeerd  hebben .  Alleen  dan  zijn  waardevolle  resultaten  te verwachten .  Bestudeer  en  ontleed  de  verschillende  illustraties  en  probeer  de  technieken  te  begrijpen .  Wees  nimmer  tevreden  met  een  voorlopig  resultaat ; zelfs  niet  in  uw  schetsen .  Bezie  de  natuur  en  besef  wat  je  ziet , want  je  kent  deze  belangrijke  grondslagen , is  het  niet :  leren  kijken  om  te  zien  -  weten  op  te  houden .  Wij  wensen  je  een  prettige  studie  en  veel  succes !!
       



    23-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 68 . - VOORBEELDEN VAN MINDER GOEDE COMPOSITIES .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 68 .

    Voorbeelden  van  minder 
        goede  composities .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 69 . - ZONLICHT EFFECT - DOOR - H . GAZAN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 69 .

    Zonlicht  effect  :  sterke  contrasten

    Gewassen  tekening  door   H  . Gazan .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 70 . - RUST - MONUMENTAAL - BEWOGENHEID - ( DRAMATISCH )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 70

    Rust  -  Monumentaal  -  Bewogenheid

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 71 . - STADSGEZICHT IN SNEEUW . - SCHILDERIJ DOOR - d' ANTRAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 71 .

    Stadsgezicht  in  sneeuw .

    Schilderij  door  d'Antral .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 72 . - STADSGEZICHT BIJ REGEN - DOOR - B . MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 72 .

          Stadsgezicht  bij  regen .

       Tekening  met  gewassen  tint

         Door   Berthold    Mahn.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . d , - HET LANDSCHAP IN VOGELVLUCHT
    Art . Nr . 24 . d ,
     
          Het  Landschap  in  Vogelvlucht  .

      Bij  het  tekenen  van  een  landschap  of  stadsgezicht  waarbij  de  tekenaar  een  hoog  standpunt  heeft , komt  onmiddelijk  de  noodzaak  van  een  verantwoorde  constructie  naar  voren .  Over  het  algemeen  ziet  men  in  dit  aanzicht  een  vrij  ingewikkeld  vormenspel  in  vogelperspectief .  Een  duidelijker  voorbeeld  dan  in  fig . 64  is  bijna  niet  te  geven  omdat  beide  elementen  -  huizen  en  bomen  -  op  een  fraaie  wijze  bijeengebracht  zijn .  Het  is  een  gezicht  op  Parijs  vanaf  de  heuvel  van  Montmartre  vlak  voor  de  beroemde  Sacre  Coeur .  Het  uitzicht  vanaf  dit  punt  is  werkelijk  indrukwekkend .  Toch  is  de  tekenaar  niet  zo  maar  begonnen , maar  heeft  hij  wel  degelijk  naar  een  passende  afsluiting  van  het  beeld  gezocht .  Enigszins  links  van  de  tuin  die  voor  de  basiliek  ligt  is  hij  blijven  staan , omdat  vanaf  die  plaats  zijn  gezichtsveld  werd  afgesloten  door  de  bomen  aan  de  rechter  -  en  linkerkant .  De  horizon  werd  natuurlijk  hoog  geplaatst  omdat  dit  de  ruimtelijkheid  vergroot .  In  fig . 63  ziet  je  de  constructie  voor  dit  gegeven .  Je  zult  moeten  toegeven  dat  dit  een  noodzakelijke  voorbereiding  is , ten  eerste  om  het  juiste  verloop  van  de  wijkende  lijnen  te  kunnen  vaststelen  en  ten  tweede  om  uit  de  veelheid  van  vormen   te  komen .  Vooral  de  voorgrond  dient  zuiver  gemarkeerd  te  worden  en  meer  naar  de  horizon  toewerkend  zal  de  strakheid  van  vormen  afnemen  en  versmelten  deze  in  een  tere   waas  .  Let  daarom  bij  dit  soort  tekeningen  ook  bijzonder  goed  op  het  afnemen  in  kracht  van  de  toonwaarden .  De  techniek  van  tekening  64  :  tekenpen , zwartkrijt  en  doezelaar  hebben  wij  in  de  les  " Licht  en  Schaduw  "  uitvoerig  besproken .

      Het  krijt  diende  voornamelijk  voor  het  aanbrengen  van  de  grijzen  en  met  de  tekening  werden  de  nodige  accenten  aangebracht .  Het  geheel  is  een  prachtig  voorbeeld  van  een  samengestelde  techniek  en  vormt  tevens  een  waardige  afsluiting  van  onze  landschapstudie . 

      Het  Landschap  in  de  Decoratieve  Kunst .

       Thans  gaan  wij  ons  een  ogenblik  wijden  aan  de  functie  van  het  landschap  in  de  decoratieve  kunst .  Wanneer  men  deze  functie  heeft  begrepen  kan  men  zijn  scheppend  vermogen  ook  dienstbaar  maken  aan  dit  onderdeel  van  de  teken -  en  schilderkunst .  Wij  gaan  dus  de  natuur  niet  weergeven  zoals  wij  haar   zien , doch  " gebruiken "  het  motief  slechts  om  het  vereenvoudigd  en  gestyleerd  toe  te  passen  in  de  versieringskunst .  Vanzelfsprekend  zal  deze  decoratieve  omwerking  afhankelijk  zijn  van  de  verschillende  opvattingen die  de  makers  hebben  en  de  wijzen  van  weergave  zijn  dan  ook  talloos .  Doch  hoe  wij  ook  te  werk  zullen  gaan , iedere  oplossing  zal  blijk  moeten  geven  van  een  goede  smaak .  Een  decoratieve  landschap - compositie  kan  direct  als  zodanig  worden  opgezet , doch  het  is  eveneens  mogelijk  dat  hij  ontstaat  uit  een  studie  naar  de  natuur .  In  één  der  volgende  lessen  zullen  wij  het  onderwerp  " Compositie "  behandelen , doch  nu  reeds  willen  wij  je  iets  vertellen  van  dit  interessante  onderdeel  van  uw  studie .  De  schets  ( fig . 65 )  is  naar  de  natuur  gemaakt .  Tijdens  het  werk  heeft  de  tekenaar  al  gezien  dat  het  onderwerp  zich  spoedig  zou  lenen  voor  een  decoratieve  oplossing .  En  inderdaad  is  dit  ook  een  schitterend  motief , vooral  door  het  in  het  groen  verscholen  dorpje .  De  voorgrond  evenwel  is  niet  erg  aantrekkelijk ;  tamelijk  droog  en  armzalig  zelfs .  Daarom  kon  dit  onderwerp  ook  niet  zuiver  worden  omgewerkt  en  moest  de  tekenaar  zoeken  naar  een  prettiger  afsluiting  van  het  motief  om  het  dienstbaar  te  maken  aan  zijn  bedoeling .  Hij  vond  de  oplossing  door  het  huis  met  de  twee  bomen  op  de  voorgrond  weg  te  laten .  De  leegte  die  daardoor  zou  onstaan  moest  door  een  toevoeging  worden  goedgemaakt .  Een  gelukkige  vondst  was  dan  ook  om  links  en  rechts  een  boom  te  plaatsen , terwijl  het  middengedeelte  werd  gevuld  door  plantengroei .  De  zware  bladermassa's  rechts  en  links  boven  omzomen  op  fraaie  wijze  het  gehele  beeld .  Fig . 66  toont  ons  de  schetsmatige  opzet  waarbij  wij  ook  opmerken  dat  het  kerkje  meer  domineert  en  het  gehele  samenstel  van  huisjes  en  bomen  rondom  vereenvoudigd  werd ;  Let  er  ook  op  dat  het  kerkje  niet  precies  in  het  midden  staat  en  dat  de  bomen  op  de  voorgrond  evenmin  symmetrisch  zijn .  Dit  zou  namelijk  een  verstarrend  beeld  kunnen  geven .  Ook  bij  een  decoratieve  versiering  dienen  wij  immers  te  streven  naar  leven  en  beweging .  In  de  uitwerking  ( fig . 67 ) , zien  wij  dat  de  bladermassa  op  de  voorgrond  sterk  gestyleerd  is  door  een  scherpe  vormbepaling .  Ook  in  de  planten  is  dit  duidelijk  te  zien .  De  ruimte  in  dit  beeld   is  verkregen  door  een  vrij  krachtige  tegenstelling  van  toonwaarden .  Het  geheel  werd  uitgevoerd  in  twee  kleuren  (zwart  en  wit )  olieverf .   

    22-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 63 . - CONTRUCTIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 63 .

    Contructie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 64 . - VOLTOOIDE TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 64 .
     
    Voltooide  Tekening .

    Landschap  in Vogelvlucht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 65 en FIG . 66 - SCHETS EN OMWERKING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 65  en  Fig . 66

    Schets  en   Omwerking .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 67 . - VOLTOOIDE COMPOCITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 65 .

    Voltooide  Compocitie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR 24 . c , SAMENGESTELDE ONDERWERPEN - HET LANDSCHAP MET FIGUREN .
    Art . Nr . 24 . c

             Samengestelde  onderwerpen .

            Het  Landschap  Met  Figuren .

      Wij  hebben  in  de  loop  van  onze  studie  der  verschillende  elementen  in  het  landschap  ( terrein , bomen , enz )  nooit  ieder  onderwerp  apart  genomen  en  van  de  omgeving  gescheiden ; wat  trouwens  onmogelijk  zou  zijn .  Natuurlijk  werd  uw  aandacht  vooral  op  een  bepaald  onderwerp  gevestigd ...  maar  wij  hebben  altijd  de  omgeving  erbij  gehaald , ook  al  was  deze  in  de  voorbeelden  die  wij  je  toonden  tot  het  uiterste  teruggebracht .  Wij  hebben  je  eerst  heel  eenvoudige  onderwerpen  laten  zien  en  daarna  meer  uitgewerkte  motieven , steeds  meer  en  uitgebreider  en  die  zwaarder  gaan  " tellen " , maar  toch   " het  onderwerp  van  studie "  dat  zij  omringen , laten  uitkomen .  Toen  wij  gesproken  hebben  over  de  haven  kwamen  ook  de  personen  al  naar  voren .  Zij  komen  in  veel  onderwerpen  voor  en  brengen  leven  en  beweging  in  stadsgezichten , straten , parken , plantsoenen , markten , fabriekscentra  enz ....  De  schets  is  het  meest  geeigend  voor  de  uitdrukking  en  uitvoering  van  dergelijke  levendige  taferelen .  Het  is  trouwens  het  begin  van  op  het  atelier  gemaakte  schilderijen .  Het  zou  inderdaad  grote  moeilijkheden  met  zich  meebrengen  om  direct  in  de  natuur  zulke  onderwerpen  te  schilderen . Alleen  de  schets  of  een  vluchtige  tekening  maakt  het  mogelijk  om  aantekeningen  te  maken  voor  het  uit  te  voeren  schilderij .  Toch  sluit  dit  de  mogelijkheid  niet  uit  van  een  ter  plaatse  te  maken  kleurschets  in  olieverf , waterverf  of  pastel . 

      Wij  laten  je  in  fig. 61  een  bijzonder  .   Het werd  met  conté - potlood  gemaakt ;  een  zeer  geliefd  materiaal  voor  dit  soort  schetsen  omdat  men  hiermede  direct  en  krachtig  kan  werken .  Het  plein  is  omzoomd  door  bladerloze  lindebomen  en  wordt  rechts  en  in  het  verschiet  begrensd  door  schilderachtige  huisjes .  Doch  het  zijn  vooral  de  figuren  op  de  voorgrond  die  het  gehele  beeld  zo  levendig  doen  zijn .  De  tekenaar  is  begonnen  met  de  opzet  van  de  grote  vormen , zoals  fig . 62  ons  toont .  Van  veel  belang   hierbij  is  de  juiste  aanduiding  van  de  horizon  omdat  daamee  ook  de  onderlinge  verhoudingen  van  de  figuren  bepaald  worden .  Je  ziet  dus  ook  dat  bij  wijze  van  "  sleutel "  eerst  de  twee  personen  op  de  voorgrond  en  de  man  op  het  derde  plan  geschetst  werden .  Dit  kon  des  te  gemakkelijker  omdat  deze  personen  weinig  bewogen .  Nu  de  verhoudingen  van  deze  mensen  bepaald  waren , bleek  het  niet  moeilijk  te  zijn  de  juiste  proporties  van  de  overige  marktbezoekers  vast  te  stellen .  Door  de  snelheid  waarmee  dergelijke  schetsen  worden  gemaakt  is  er  veelal  geen  tijd  om  de  juiste  houdingen  te  schetsen  en  men  moet  dan  ook  een  beroep  doen  op  zijn  visuele  geheugen .  Wel  kan   men , zoals  dit  ook  hier  is  gedaan , de  plaats  van  de  personen  aangegeven  door  een  verticaal  lijntje  met  onder  en  boven  een  horizontaal  streepje  voor  de  grens  van  hoofd
     en  voeten .  Ook  kan  zo'n  schets  thuis  verder  afgewerkt worden  door  iemand  in  bepaalde  standen  te  laten  poseren .  Om  de  schets  wat  meer  steun  te  geven  zijn  er  hier  en  daar  wat  toontjes  ingezet ; heel  luchtig  overigens , om  de  indruk  van  schets  te  behouden .  Bij  het  weergeven  van  een  figuur  of  figuren  in  landschap  en  stadsgezicht  dienen  wij  er  ons  wel  van  bewust  te  zijn  dat  de  uitbeelding  van  personen  niet  te  belangrijk  mag  worden .  Het  mag  dus  nooit  een  portret  worden of  een  verzameling  portretten .  Overigens  zult  je  dit  zelf  kunnen  ontdekken  in  de  illustraties  van  deze  les .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . c , - FIG . 61 EN 62 : CONSTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 24 . c

    Fig . 61 .

    Het  Landschap  met  Figuren .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . c , - FIG . 61 EN 62 : CONSTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . c

    Fig . 61  en  62 : Contructie .

    21-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - BOUWERKEN KASTELEN

    Art . Nr . 24 . b ,

                            Bouwerken .
       
                              Kastelen .

      wij  komen  nu  toe  aan  een  bijzonder  interessant  element  in  een  landschap .  In  het  onderwerp  dat  we  op  het  oog  hebben  speelt  de " stijl "  de  voornaamste  rol , vaak tesamen  met  de  schilderachtigheid , zoals  bij  de  kastelen  uit  de  12e  en  13e  eeuw , waarvan  zelfs  de  ruines  een  indrukwekkend  karakter  hebben .  Torens , geweldige  brokken  zware  muur , zonder  versiering , gekroond  door  tinnen  en  kantelen ; dat  is  de  middeleeuwse  vestingbouw.  Ook  in  ons  land  kunnen  wij   dergelijke  vestingen  vinden , waarvan  er  gelukkig  nog  vele  in  goede  staat  verkeren .  Maar  deze  middeleeuwse  bouw  is  met de  tijden  veranderd .  Tijdens  de  Renaissance  werden  vele  versierselen  aangebracht  en  -  hoewel  het  eigen  karakter  behouden  bleef  -  werd  de  strengheid  verzacht  door  versieringen ;  een  charmante  gratie  veroorzaakt  door  de  uitstekende  harmonie  van  de  verhoudingen  en  hun  decoratieve  rijkdom .  Een  van  de meest  karakteristieke  kastelen  op  dit  gebied  is  afgebeeld  in  fig . 57 .  Het  lijdt  geen  twijfel  dat  de  bouwmeester  die  dit  meesterwerk  schiep  zich  meer  dan  eens  op  zijn  vakkennis  heeft  moeten  beroepen  om  het  schitterende  evenwicht  tussen  muren , daken  en  vensters  en  hun  verschillende  ornamenten  te  bereiken .  De  kantelen  en  tinnen  bleven , maar  zijn  kleiner  en  sierlijker .  Zij  zijn  nu  meer  gebruikt  als  decoratie  dan   als  verdedigingsmiddel .  Wij  herhalen  dat  men  eerst  de  schoonheid  van  een  dergelijk  onderwerp  moet  aanvoelen en  begrijpen , voor  men  besluit  het  te  gaan  tekenen .  In  het  landschap  bestaat  een  dergelijke  regelmaat  niet , omdat  niets  zich  houdt  aan  de  stipte , absolute  regelmaat  van  grondvormen : laat  staan  van  détails .  Wij  zullen  vaak  spreken  over  deze  " vrijheid " , die  overigens  slechts  een  kwestie  van  herscheppen  is  en  vooral  niet  verward  mag  worden  met  onachtzaamheid  of  aan  het  toeval  overgelaten  worden .  Bij  de  weergave  van  een  " edel "  bouwwerk , moet  men  zich  onderwerpen  aan  de  verplichting  van  een  absoluut  trouwe  weergave  van  alle  elementen  die  geleid  hebben  tot  de " stijl "  van  dit  bouwwerk .  In  fig . 58  ziet  je  de  contructieschets .  Vooral  in  zo'n  geval , heeft  de  tekenaar  vrijheid  van  handelen ; hij  heeft  hier  dan  ook  niet geaarzeld  van  lineaal  en  driehoek  gebruik  te  maken  om  het  " geraamte "  te  verkrijgen , waarin  zuivere  horizontale  en  verticalen  elkaar  loodrecht  snijden .  Omtrekken  in  groote  lijnen , de  daken  in  hun  juiste  verhoudinging  t.o.v.  de  muren , de  horizontalen  die  het  grondvlak  bepalen  en  het  rerief  geven  van  de  tinnen  en  de  kantelen , de  rechthoeken  van  de  ramen , de  raaamkozijnen  en  daarbij  nog  een  samenvattende  schets  van  het  terrein  en  de  aangrenzende  onderdelen .  Eerst  dan , op  deze  hechte  basis , kan  de  eigenlijke  uitwerking  van  de  tekening  beginnen  om  tot  het  resultaat  te  komen  ( fig . 57 ) .  Lineaal  en  driehoek  blijven  in  meerdere  of   mindere  mate  hun  diensten  bewijzen .  De  grondschets  heeft  in  ieder  geval  een  in  vele  opzichten  vrijere  uitwerking  mogelijk  gemaakt , zonder  tot  een  " droge "  tekening  te  leiden .  De  schaduwen  zijn  aangebracht  door  arcering  uit  de  losse  hand , de  accenten  zijn  gelegd  door  kleine  krachtige  streekjes  houtskool .  Hier  heeft  je  een  voorbeeld  van het  oordeelkundig  gebruik  van  dit  materiaal  in  combinatie  met  de  tekenpen .  De  houtskool  is  vooral  gebruikt  voor  de  vrije  weergave  van  de  natuurelementen  in  het  landschap  in  tegenstelling  tot  de  strengheid  van  het  bouwwerk , waardoor  het  karakter  ervan  des  te  beter  uitkomt .  Het  houtskool  is  ook  gebruikt  voor  de  verschillende  grijzen  in  de   lucht , in  het  water , voor  het  terrein  en  de  bomen , terwijl  de  tere  schaduwen  op  het  dak  er  eveneens  mee  werden  weergegeven .

                             Kathedralen .

      Kunnen  wij  een  beter  voorbeeld  nemen  dan  de  schitterende  " Notre  Dame "  in  
    Parijs  ?   Maar  je  zult  ongetwijfeld  ook  in  ons  land  prachtige  voorbeelden  vinden .  Deze  keer  zullen  wij  ons  niet  verdiepen  in  de  uitgewerkte  studie  van  het  onderwerp .  Wij  zullen  het  veeleer  bekijken  in  een  Parijse  omlijsting ;  misschien  ook  wel  de  mooiste .  De  kathedraal  steekt   boven  de  Pont   l'Archeveché  uit  en  enkele  gebouwen  van  het  IIe  de  la Cité  op  de  achtergrond  zijn  nog  zichtbaar .  Het  gaat  hier  dus   in  het  bijzonder  om  een  " motief " , waavoor  reeds  vele  schilders  hun  ezel  hebben  neergezet ;  en  het  is  de  moeite  waard , of  beter  gezegd : het  is  de  vreugde  van  het  schilderen  waard .  Je  moet  niet  denken  dat  wij  daardoor  de  stijl  van  het  bouwwerk  gaan  verwaarlozen . Wij  zullen  er  integendeel  voor  zorgdragen  dat  juist  het  karakter  tot  zijn  recht  komt  in  deze  olieverfschets , op  vrij  ruw  papier  uitgevoerd  in  wit  en  zwart .  Wij  hebben  deze  techniek  reeds  beschreven  in  de  les   " Licht  en  Schaduw ".

      De  ligging  is  prachtig  en  de  hier  gekozen  plaats  toont  ons  de  kathedraal  bijzonder  gunstig , vindt  je  niet  ?  Wij  hebben  gezegd  dat  we  in  het  algemeen  het  karakter  moeten  laten  spreken .  Huist  dat  niet  in  de  sierlijkheid  van  torens , transept , nis  en torenspits  die  hoog  in  de  lucht  steken  ?   En  daarom  hebben  wij  ons  -  als  schilder  of  tekenaar  -  de  vrijheid  veroorloofd  deze  opstijgende  indruk  enigszins  te  accentueren .  Het  hele  bouwwerk  hebben  wij  hoger  geplaatst , zonder  een  aanslag  te  plegen  op het  evenwicht , en  op  de  overrige  verhoudingen .  Maar , zult  je  zeggen  ,
    waarom  raadt  je  ons  dan  aan  om  eerlijk  te  zijn  bij  het  tekenen  ?  Toch  is  hier  de  eerlijkheid  het  grootst .  Des  te  groter , omdat  wij  de  karaktertrekken  van  ons  voorbeeld  versterken .  Dat  is  het  wezen  van  de  Kunst , tenminste  in  een  bepaald  opzicht .  Hebben   wij  je  in  begin  van  deze  les  niet  gezegd  dat  het  volkomen  geoorloofd  en  zelf  vaak  noodzakelijk  is  gedeeltelijke  veranderingen  aan  te  brengen  in  de  weergave  van  een  onderwerp  ?  Een  waar  kunstenaar  geeft  de  natuur  weer , juist  door  middel  van  zijn  emotie , van  zijn  gevoel  dat  één  of  ander  beeld  in  hem  tevoorschijn  roept ;  gevoel , dat  hij , om  een  kunstwerk  te  maken , moet  kunnen  overbrengen op  hem  voor  wie  zijn  tekening  of  schilderij  bestemd  is .  En  de  schilder  heeft  dit  in  deze  studie  bereikt .  De  brug  ondersteunt  het  hoofdmotief  aan  de  onderzijde , maar  de  stijgende , verticale  lijnen  worden  onderbroken , geremd  door  deze  lange  horizontale  lijn .

      Deze  indruk  moet  men  dus  tegengaan  door  de  verticale  lijnen  een  beetje  te  verlengen .  Als  wij  de  Compositie  gaan  bestuderen , zullen  wij  talrijke  voorbeelden  hiervan  vinden .  Hoewel  wij , zoals  reeds  gezegd , bij  dit  grandiose  bouwwerk  niet  in  détails  willen  treden , moeten  wij  toch  onvermijdelijk  het  onderwerp  " architectuur  "  bespreken .  De  kunstenaar  heeft  zich  dus  onderworpen  aan  de  verplichting  een  zuiver  verantwoorde  eerste  schets  op  te  zetten  ( fig . 59 ) .  Deze  discipline  is  in  een  dergelijk  geval  onmisbaar  en  we  hebben  daar  reeds  genoeg  op  gewezen .  De  perspectief  is  heel  eenvoudig .  De  horizon  loopt  precies  langs  de  uiterste  punt  van  de  kegelvormige  brugpijlers  :  de  hoofdlijnen  van  de  kathedraal  lopen  in  twee  groepen  uiteen , naar  recht  en  naar  links  zoals  is  aangegeven .

      Is  de  tekening  eenmaal  juist  opgezet  dan  volgens  de  belangrijkste  handelingen  voor  de  afwerking  van  de  zwart - wit  schildering .  Wit  en  zwart  worden  naast elkaar  op  het  palet  uitgezet .  Wij  gebruiken  eerst  een  middelgrote  platte  kwast .  De  lucht  wordt  lichtgetint  zoals  te  zien  is  in  fig. 60 .  De  lichte  toonwaarde  worden  gebruikt  voor  de  kathedraal , daarna  de  grijswaarden  van  het  dak  ( voor  toonwaarden :  zie  de  les  Licht  en  schaduw  ) .  Tenslotte  de  schaduwen  op  de  torens , het  transept , het  schip  en  de  kade .  Vervolgens  worden  de  bomen  geschilderd  in  hun  verschillende  toonwaarden  en  worden  de  schaduwen  van de  brug  en  van  sommige  delen  van  de  omgeving  aangegeven .  Daarna  vervangt  men  de  platte  kwast  door  een  zacht  penseel  om  over  te  gaan  tot  de  eenvoudige  weergave  van  de  détails , met  losse  " hand " , krachtig , toch   niet  overmatig , zonder  " droogheid " .  Zo  voltooid
    men  de  architectuur  van  het  bouwwerk  en  van  de  brug , van  de  omgeving  en  van  de  boomstam  links .  Men  kan  het  effect  van  dit  soort  studies  nog  sprekender  maken  door  aan  de  kleuren  een  beetje  gebrande  Sienna  te  voegen , dat  men  in  verschillende  hoeveelheden  met  wit  en  het  zwart  kan  mengen .  De  tint  van  het  gebladerte  en  van  sommige  schaduwvlekken , zoals   bv.  de  brug  en  de  voorgrond  wordt  daardoor  wat  warmer . 


    19-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 57 en 58
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57  en  58 

     Constructie

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 57 en 58
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . b ,

    Fig . 57  en  58



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!