E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    hugi
    blog.seniorennet.be/hugi
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    27-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . e , - FIG . 78 . - STUDIE VAN KOPPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . e ,

    Fig . 78 .

    Studie  van  koppen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . d , - DE SCHETS VAN EEN GROEP

    Art . Nr . 45 . d ,

                   De  schets  van  een  groep

      Als  je  veel  oefeningen  gemaakt  hebt , kunt  je  eens  een  schets  van  een  groep  proberen  te  maken .  Door  de  aard  van  het  onderwerp  moet  men  hierbij  natuurlijk  met  eenvoud  en  snelheid  te  werk  gaan .  Wanneer  bij  sommige  onderdelen  bepaalde  zwakheden  in  de  tekening , een  gevolg  van  de  omvang  van  het  na  te  volgen  ensemble , aan  het  licht  treden , dan  behoeft  dat  niet  al  te  zwaar  te  wegen : het  is  de  harmonie  van  het  geheel , die  men  moet  nastreven  en  het  zijn  vooral  de  lijnen , die  de  arabesk ,  de  golfbeweging , uitdrukken , die  men  te  pakken  moet  zien  te  krijgen .
      Voor  de  uitvoering  van  de  schets  van 
    fig . 72  is  de  kunstenaar  op  het  geschikte  ogenblik  verschenen , op  het  uur  van  de  maaltijd , een  uitgelezen  moment , waarop  men  de  kans  heeft  de  modellen  in  betrekkelijke  rust  aan  te  treffen .

     De  schets  met  aanduiding  van  de  omgeving .

      Soms  is  het  moeilijk  om  het  verlangen  te  weerstaan  om  met  het  dier  ook  enkele  elementen  aan  te  geven  van  het  décor , waarin  het  geplaatst  is .  Is  het  niet  vaak  één  met  die  omgeving  ?  Zonder  dat  de  tekening  verder  doorgevoerd  behoeft  te  zijn , krijgt  de  uitbeelding  daardoor  een  grotere  suggestieve  kracht ...
      Het  is  intussen  niet  nodig  om  verder  te  gaan  dan  een  simpele  aanduiding , of  dit  nu  een  volle  of  een  kale  tak  is , een  hek  of  een  staldeur , die  de  kunstenaar  met  enkele  snelle  lijnen  op  zijn  papier  te  voorschijn  roept .
      Kijk  maar  naar  die  zwanen  op  het  water  ( fig . 73 ) .  De  schets  krijgt  aanstonds  een  dichterlijke  bekoring , die  een  afbeelding  van  dezelfde  vogels  zonder  hun  natuurlijke  omgeving  ten  enemale  missen  zou .  Het  kan  zelfs  gebeuren  dat  het  dier  dat , naar  de  schijn , van  een  zeer  beperkt  belang  lijkt , niettemin  aan  de  totaliteit  zijn  bestaansreden  schenkt .  Dat  is  bijv.  het  geval  met  ons  tweede  voorbeeld :  wanneer  je  in  de  geest  het  onder  het  gebladerte  slapende  eendje  wegdenkt , zult  je  constateren  dat  de  rest  bijna  zijn  gehele  betekenis  verliest  waarbij  wij  opmerken  dat  het  hier  om  een  werkelijk  in  de  natuur  gezien  tafereeltje  gaat  en  niet  om  iets  dat  kunstmatig  gecomponeerd  werd  (fig . 74 ).
      Laten  wij , om  te  besluiten ,nog  zeggen  dat  de  schets  even  nuttig  is  als  de  studie , maar  op  een  ander  plan .  Nochtans  is  een  voorbereiding  daartoe  wel  noodzakelijk  en  wij  raden  je  aan , zoals  wij  reeds  eerder  deden , om  eerst  studies  naar  het  dode  dier  te  maken  opdat  je  zich  met  minder  tijdnood  kunt  oefenen  in  het  goed  bekijken  en  begrijpen  van  het  model .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . d , - FIG . 72 . - DE SCHETS VAN EEN GROEP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . d ,

    Fig . 72 .

    Schets  van  een  groep .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 73 . - ZWANEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 73 .

    Zwanen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . d , - FIG . 74 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . d ,

    Fig . 74 .

    26-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . c , - DE EENVOUDIGE SCHETS

    Art . Nr . 45 . c ,

                           De  eenvoudige  schets

      De  schematische  schetsen , die  wij  zojuist  bespraken , kunnen  wij  beschouwen  als  een  soort  van  " karkassen " , waarvan  het  mogelijk  is  om  zijn  omtrekken  wat  te  verzachten  door  de  vormen  van  het  model  meer  naar  waarheid  weer  te  geven .  Men  kan  tenslotte  ook  nog  enkele  onontbeerlijke  onderdeeltjes  aanbrengen , alleen  die , teneinde  de  overheersende  kenmerken  van  het  onderwerp  goed  tot  zijn  recht  te  doen  komen .  Op  die  wijze  zult  je  uw  eerste  eenvoudige  schetsen  tot  stand  kunnen  brengen .  Vergeet  daarbij  niet  dat  het  oorspronkelijke  schemabeeld  niet  op  het  papier  getekend  hoeft  te  worden  als  men  dit  goed  in  de  geest  heeft  weten  op  te  nemen  dus  door  zeer  goed  te  kijken .  Dit  geestesschema , eenmaal  op  papier  gezet , geeft  leiding  aan  de  hand  en  maakt  het  dus  mogelijk  om  al  tot  meer  complete  uitbeeldingen  te  geraken  waarbij  men  toch  nog  steeds  binnen  een  sobere  uitdrukkingswijze  blijft .  Merk  ook  op  dat  een  aanduidingswijze  van  deze  aard  in  het  algemeen  een  betere  indruk  van  beweging  geeft  dan  verder  doorgevoerde  studies ; zozeer  is  het  waar  dat , hoe  meer  détails  men  aanbrengt , hoe onbeweeglijker  men  zijn  onderwerp  maakt .  Zodoende  is  het  mogelijk  dat  men , door  het  goed  te  willen  doen , soms  een  zeer  levendig  dier  verandert  in  een  opgezet  dier .
     
    Bekijk  eens  de  schetsen  van  fig . 61  en  vergelijk  hen  met  fig . 60 .  Fig . 64  toont  je  een  kippenkop  en  een  maraboe  met  uitgestrekte  vleugels .  Fig . 65  toont  een  serie  van  drie  schetsen , de  eerste  eenvoudig , bijna  schematisch , de  tweede  doorgevoerd  en  de  derde  sterk  doorgevoerd .

                  De  doorgevoerde  schets

      Indien  bij  deze  de  vormen  wat  meer  benaderd  en  wat  meer  gekarakteriseerd  kunnen  worden , moet  hij  toch  ook  enkele  accentjes  bevatten , die  in  zekere  mate  de 
    " volumes  "  van  het  model  vermogen  uit  te  drukken  ( fig ; 65 - 2 ) .  Wanneer  uw  vaardigheid  zich  verder  ontwikkeld  zal  hebben , kunt  je  proberen  om  hier  en  daar  een  mooie , krachtige  en  decoratieve  vlek  te  plaatsen , zoals  die  te vinden  zijn  b.v.  op  de  vleugels  van  een  ooievaar  of  de  huid  van  een  koe .  Tot  dat  doel  zoudt  je  het  potlood  ( fig . 66 )  kunnen  verwisselen  voor  de  pen  of  het  penseel . 

              De  ver  doorgevoerde  schets

      Men  kan  natuurlijk  nog  verder  gaan .  Maar niet  te  ver  !.. net  wat  nodig  is .  De  lijn  zal  min  of  meer  doorlopend  zijn  en  ditmaal  komen  er  ook  waarden  aan  te  pas .  Het  resultaat  is  onloochenbaar  van  een  grotere  volledigheid  ( fig. 65 - 3 ) .
      Maar  laat  ons  eerlijk  zijn  en  erkennen  dat wat  de  beweging  betreft , de  schets  er  niet  op  vooruitgegaan  is , misschien  zelf  wel  iets  verloren  heeft .  De  schets  die  op  fig. 67  is  afgebeeld  stelt  de  overgang  voor , een  uitbeeldingswijze  tussen  de  doorgevoerde  en  ver  doorgevoerde  schets , van  welke  laatste  men  in  de  fig . 68 - 71  meer  voorbeelden  aantreft .  Een  schets , die  snel  neergezet  werd  in  een  samenstelsel  van  fors  met  potlood  of  inkt  getrokken  lijnen , kan  opgehoogd  worden  door  enkele  gewassen  toetsen  of  waterverfvlekken , zoals  wij  al  gezegd  hebben .  Maar  het  is  dan  nodig  dat  de  toonwaarde  van  deze  toetsen  enerzijds  overeenkomt  met  de  schaduwpatijen  teneinde  de  plastiek  te  doen  uitkomen  en  anderzijds  met  de  waarde  die  " aankleding " van  het  model  bezit :  onder  eenzelfde   belichting  vertonen  namelijk  een  lichte  verendos  en  een  donkere  huid  in  hun  algemeenheid  niet  dezelfde  waarde .  Bij  de  eerste  zullen  de  plans  natuurlijk  op  een  teerder  wijze  moeten  worden  uitgedrukt  dan  bij  de  tweede .  In  ieder  geval  zal  men  de  bouw  van  een  model  beter  begrijpen  wanneer  hij  in  het  volle  licht  staat , en  wel  doordat  de  schaduwen  sterker  te  voorschijn  zullen  treden  om  de  volumes  beter  te  markeren .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 68 , 69 , 70 , 71 . - VER DOORGEVOERDE SCHETSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 68 , 69 , 70 , 71 .

    Ver  doorgevoerde  schetsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 67 . - DOORGEVOERDE EN VER DOORGEVOERDE SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 67 .

    Uitbeeldingswijze  die  tussen 
    de  doorgevoerde  en  ver 
    doorgevoerde  schets  ligt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . c , - FIG . 65 - DE KOE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . c ,

    Fig . 65 .

    Van  eenvoudige  schets
    tot  ver  doorgevoerde
    schets .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 66 . - VER DOORGEVOERDE SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 66 .

    Schets  die  al  uitgaat 
    naar  de  ver  doorgevoerde
      schets , met  aanduiding 
    van  de  pigmentvlekken 
    van  het  dier .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 64 . - DE KIPPENKOP - MARABOE EN HET NIJLPAARD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 64 .

    Kippenkop , maraboe  met
    uitgespreide  vleugels ,
    rustend  nijlpaard ;
    eenvoudige  schetsen
    ( potlood  zoals  ook  bij 
    fig . 65  t /m  78 ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . b , - DE VERSCHILLENDE STADIA VAN DE STUDIE

    Art . Nr . 45 . b ,

        De  verschillende  stadia  van  de  studie .

      Men  kan  het  verloop  van  de  studie  als  volgt  zien  :

     1 .  De  schematische schets ;  a )  van  onbewegelijke  en   b )  van  bewegende  dieren . 2 .   De  eenvoudige  schets .
     3 .  De  doorgevoerde  schets .
     4 .  De  ver  doorgevoerde  schets .
     5 .  De  schets  van  een  groep  ( meer  of  minder  doorgevoerd ) . 
     6 .  De  schets  met  aanduiding  van  de  omgeving . 
     7 .  De  studie  van  een  onderdeel . 
     8 .  De  studie  van  de  huidbekleding . 
     9 .  De  studie  van  een  geheel . 
     10 .  De  tekening  of  het  schilderij .
     Wij  hebben  deze  volgorde  aangenomen  omdat  zij  onze  uiteenzetting  gemakkelijker  maakt .  Maar  in  werkelijkheid  gaat  je  niet  beginnen  met  de  praktijk  van  de  schets .  In  beginsel  zullen  uw  eerste  werken  gewijd  moeten  worden  aan  de  studie  van  dode  dieren  en  je  zult  aanstonds  begrijpen  waarom . 
      De  bewegelijkheid  van  het  dier  vormt  de  voornaamste  hindernis  voor  de  uitvoering  van  een  studie  en  zelfs  van  een  schets .  Echter  vereist  de  studie , een  langzame  arbeid , meer  dan  de  schets  -  een  snelle  uitvoering  -  dat  het  model  zijn  pose  bewaart  en  zich  dus  leent  tot  een  genoegzaam  langdurige  waarneming . 
      Van  de  andere  kant  is  de  schets  een  synthese  en  om  die  tot  stand  te  brengen  is  het  beter  om   voordien  een  ontleding  uitgevoerd  te  hebben  en  dat  is  nu  juist  wat  een  studie  is .  Zeer  zeker  is  het  waar  dat  in  de  schets  de  synthese , de  samenvatting , voorafgegaan  is  door  een  analyse , maar  deze  is  vooral  van  geestelijke  aard  en  buitengewoon  snel .  Om  deze  snelheid  te  kunnen  bereiken  is  de  oefening , verkregen  door  een  aanhoudende  praktijk  van  de  schets  en  door  het  herhaald  uitvoeren  van  rustige  analyses , uiteraad  hoogst  nuttig .  Maar  daarmee  komen  wij  terecht  in  een  vicieuze  cirkel .  De  enige  manier  om  daaruit  te  geraken  bestaat  in  een  volkomen  onbewegelijk  model  te  nemen , dat  men  dan  in  alle  rust  kan  gaan  bestuderen .  Het  dode  dier  zal  ons  dit  model  kunnen  verschaffen , maar  wij  komen  later  op  deze  zaak  terug .  Laten  wij  thans  terugkeren  tot  ons  eigenlijke  onderwerp .

                   De  schematische schets

      Wij  bedoelen  daarmee  een  zeer  bondige , in  zekere  mate  schematische , uitbeelding , waarbij  de  ingewikkelde  vorm  tot  zijn  eenvoudigste  uitdrukking  herleid  wordt .  Het  is , als  men  wil , een   " grafische  samenvatting " , die  slechts  de  meest  essentiele  lijnen  bevat , die  dan  alleen  de  grote  massa's  van  het  model  omsluiten . 
      Overigens  is  deze  werkwijze  je  in  het  geheel  niet  onbekend , want  je  heeft  hem  al  beoefend  tijdens  de  studie  van  het  lesdeel   Het  Schetsen Van  Personen .
      In  onze  opsomming  hebben  wij  enigszins  willekeurig  de  schematische  schets  van  het  onbewegelijke  en  van  het  bewegende  dier  van  elkaar  gescheiden .  Het  is  in  feite  vrij  zeldzaam , zoals  je  wel  weet , dat  de  dieren , evenals  de  kinderen , volkomen  onbewegelijk  zijn , behalve  als  zij  slapen .  Maar  tenslotte  zijn  er  toch  ook  modellen  die  wat  rustiger  zijn  dan  anderen .  Het  is   uw  taak  daarnaar  uit  te  zien  in  het  eerste  stadium  van  uw  studie .  Een  uitstekend  hulpmiddel , dat  wij  reeds  vaak  hebben  aanbevolen , bestaat  in  het  eerst  met  de  ogen  tekenen , om  het  zo  eens  te  noemen , dus  zonder  gebruik  van  potlood .  Het  betreft  dan  de  grote  samenstellende  delen  van  het  model  en  deze  herleid  te  zien  tot  hun  essentiele  massa's .  Daarvan  ziet  je  twee  notities  ( fig . 60 )  die  de  praktische  torpassing  van  dit  beginsel  tonen .  Je  zult  dus  in  de  geest  een  beeldschema  bezitten , dat  steeds  duidelijker  en  vollediger  zal  worden , naarmate  je  zich  volgens  dit  beginsel  geoefend  zult  hebben .  Het  is  daarbij  nuttig  om  gelijkenissen  te  zoeken  die  de  schematisatie  van  de  vormen  kunnen  bevorderen  en  wij  handelen  dan  wel  geheel  in  de  geest  van  de  A.B.C.  methode .  Kijk  bijv.  eens  naar  de  pelikaan  van  fig . 60 . De  belangrijkste  van  de  massa's  is  natuurlijk  het  eigenlijke  lichaam .  Lijkt  hij  niet  sterk  op  een  beetje  scheef  geplaatste  grote  O  ?  De  poten  ?...  Maar  die  zijn  tweemaal  een  grote  L ;  de  hals ?... Hij  vormt  zich  naar  het  model  van  twee  omgekeerde  S .  Een  kleine  o , meer  liggend  dan  de  eerste  ( de  grote  O  van  het  lijf )  stelt  de  kop  voor .  Wat  de  enorme  bek  betreft  dat  is  een  V .  Wij  hebben  hier  een  wijze  van  doen , die  zowel  vermakelijk  als  leerzaam  en  een  ogentraining  van  de  eerste  rang  is .  Wanneer  je  eenmaal  het  model  in  de  geest , en  wel  heel  snel , zijn  bepaling  gegeven  hebt , behoeft  je  dit  schema  slechts  met  enkele  krijtlijnen , vlug  op  papier  gezet , vast  te  leggen .
      Je  begrijpt  natuurlijk  wel  dat  deze  handelwijze  ook  uitermate  van  pas  komt  bij  het  dier  dat  in  beweging  is .  Je  gaat  zich  daarbij  niet  onmiddelijk  werpen  op  dieren , waarvan  de  bewegingen  zeer levendig  zijn  en  die  voortdurend  van  stand  veranderen .  Grijp  de  moeilijkheden  met  geleidelijkheid  aan .  Laten  wij  b.v.  eens  een  kip  ter  hand  nemen .  Ziehier  dan  twee  andere  schetsen , die  je  het  resultaat  ( fig. 62 )  tonen  bij  een  dier  dat  zonder  al  te  grote  snelheid  een  beweging  herhaalt , die  niet  lastig  te  doorgronden  is .  
      Wilt  je  nu  eens  weten  hoe  men  zich  er  met  ere  af  kan  brengen  door  het  toepassen  van  dezelfde  werkwijze  wanneer  het  er  om  gaat  veel  snellere  bewegingen  tot  uitdrukking  te  brengen  ?   Bekijk  dan  maar  eens  die  kleine  schetsjes  van  fig. 63 .  Om  je  gerust  te  stellen  -  en  je  aan  te  moedigen  -  zeggen  wij  er  dadelijk  bij  dat  zij  uitgevoerd  zijn  door   A.B.C.  -  cursisten  tijdens  hun  studie .  Bewonder  hen  gerust , maar  wees  er  van  overtuigd  dat  uzelf , door  je  te  oefenen  in  ZIEN  en  goed  te  zien , er  ook  in  zult  kunnen  slagen  om  leven  en  beweging  weer  te  geven .  Hier  zijn  het  niet  zo  zeer  de  volumes  die  uitgedrukt  zijn , maar  de  grote  lijnen , die  bepalend  zijn  voor  de  beweging .  In  werkelijkheid  werden  deze  schetsjes  vol  levendigheid  en  humor  ( door  hun  waarheid )  niet  uitgevoerd  in  de  natuur  maar  naar  de  natuur , dus  naar  visuele  herinneringen , die  zich  in  de  geest  hadden  vastgezet  op  de  wijze , die  wij  hierboven  hebben  aanbevolen  en  het  is  daarom , dat  wij  hen  afdrukken . 
    Het  visuele  geheugen  speelt  uiteraard  een  hoofdrol  bij  dit  soort  van  notities  en  zelfs  bij  het  werken  in  de  natuur , dus  met  het  model  voor  ogen , blijft  hij  nog  van  invloed .  Het  is  derhalve  aan  u  om  hem  te  ontwikkelen  door  een  nooit  aflatende  waarneming . 
      De  houdingen  van  de  beesten  zijn  over  het  algemeen  snel  voorbijgaand .  Men  moet  dus  ook  snel  handelen , wij  zeggen  het  nogmaals , door  het  visuele  geheugen  dat  zijn  indrukken  nog  vers  bezit .  Er  is  geen  sprake  van  dat  men  hier  met  lijntje  voor  lijntje  zou  kunnen  voortschrijden .  Men  moet , nogmaals , ZIEN  en  wel  de  lijn  die  kenmerkend  is  voor  de  beweging , de  algemene  richting  van  een  poot  bijvoorbeeld , maar  deze  lijn  moet  weergegeven  worden  in  geheel  zijn  omvang  en  niet  door  kleine  aarzelende  potloodstreepjes , zoals  men  het  zo  vaak  ziet  doen .  Alles  is  hier  een  kwestie  van  de  ogen .  Oefen  je  dikwijls  !  Werp  je  vastbesloten  op  de  grote  lijnen  en  de  grote  vormen .  Leer  uzelf  om  genoegen  te  nemen  met  aanduidingen , die  tot  het  belangrijkste  zijn  teruggebracht , maar  die  met  levensechtheid , ofschoon  min  of  meer  volledig , de  lopende  koe  weergeven  of  de  vogel  die  zijn  vleugels  uitspeidt  of  het  dravende  paard  enz. 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . b , - FIG . 60 . - SCHEMASCHETSEN ( ONBEWEGELIJKE DIEREN ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 45 . b ,
     
    Fig . 60 .

    Schemaschetsen
    ( onbewegelijke  dieren ).


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 61 . - VOORGAANDE SCHETSEN AANGEVULD .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 61 .

    Voorgaande  schetsen
    aangevuld .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 62 . - SCHEMASCHETSEN ( BEWEGINGEN ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 62 .

    Schemaschetsen
    ( bewegingen ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . b , - FIG . 63 . - SCHETSEN VAN SNELLE BEWEGINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 45 . b ,

    Fig . 63 .

    Schetsen  van  onze  leerlingen 
    tijdens  de  studie : 
    de  hr.  Vaillant  (A)  - 
    de  hr.  Eyssautier  (B)  - 
    de  hr.  Xavier  de  Marcilly  (C) .


    25-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . a , - DE UITVOERING
    Art . Nr . 45 . a ,

                            De  uitvoering

      Het  eerste  ogenblik  om  uw  eerste  schets  te  gaan  uitvoeren  is  nog  niet  gekomen .  Het  is  allerminst  juist  om  tot  daden  over  te  gaan  alvorens  volledig  te  zijn  ingelicht .  Laten  wij  dus  samen  de  af  te  leggen  weg  verkennen  om  niet  het  risico  te  lopen  op  een  dwaalspoor  te  raken .
      Bestudeer  met  aandacht  de  verschillende  schetsen , die  deze  uitenzetting  illustreren .  Zij  geven  je  een  denkbeeld  van  de  verschillende  wijzen  van  uitvoering .  Er  zijn  nog  andere  die  je  al  kent , indien  je  onze  vorige  lesdelen  goed  bestudeerd  hebt .  Zo  zult  je  wel  weten  dat  het  altijd  mogelijk  is  om  een  schets  op  te  hogen  met  een  beetje  waterwerf  of  enkele  streepjes  rood , bruin  of  zelfs  wit  krijt , indien  je  op  gekleurd  papier  werkt .
      In  het  voorbijgaan  zouden  wij  nog  willen  zeggen  dat  het  bruine  krijt  ( bister )  op  zeer  gelukkige  wijze  samengaat  met  het  zwart  door  beide  krijtjes  in  een  tekening  te  gebruiken , kan  men  dus  zeer  bekoorlijke  effecten  bereiken .
      Wees  er  echter  wel  van  overtuigd , dat  je  meestal  en  in  het  begin  zelfs  uitsluitend  aangewezen  zult  zijn  op  dat  eenvoudige  en  sympathieke  stukje  houtskool , dat  misschien  vuile  handen  geeft , maar  lichte  en  levendige  effecten  zal  oproepen .
      Geen  ander  materiaal  dan  dit  houtskool  zorgde  voor  het  onstaan  van  de  tekening  die  je  op  fig . 3  ziet .  Dit  is  natuurlijk  een  doorgevoerde  schets  met  zowel  lijnen  als  toonwaarden .  Mischien  dat  het  je  enigszins  afschrikt  een  dergelijke  werk  direct  naar  de  natuur  te  moeten  maken .  Maar  je  kunt  zich  geruststellen , want  je  heeft  al  een  lange  training  achter  de  rug  door  het  werk  van  de  voorafgaande  studies  en  overigens  gaat  je  ook  niet  beginnen  met  oefeningen  van  deze  aard .  Als  wij  je  deze  schets  onder  ogen  brengen , dan  is  dat  ook  om  uw  aandacht  te  vestigen  op  iets  dat  min  of  meer  uitgewerkt  is , opdat  je , door  vergelijking , de  eenvoud  van  de  andere  voorbeelden  beter  kunt  waarderen .  Het  gebeurt  intussen  vaak  dat  dierentekenaars  zich  beperken  tot  zeer  sobere  en  soms  onvolledige  aanduidingen , wanneer  zij  bijv.  te  doen  hebben  met  zeer  vluchtige  bewegingen .  Indien  zij  evenwel  hun  vakmeester  zijn , kunnen  zij , onder  omstandigheden , een  schets  ver  doorvoeren , hetgeen  zij  dan  ook  niet  zullen  nalaten .
      Een  eenvoudige  uitvoering toont  ons  fig . 50 . Hier  zien  wij  slechts  een  lijn  en  enkele  vlekken .  Evenals  de  vorige  schets  is  hij  in  houtskool  uitgevoerd , opgehoogd  met  rood  krijt  ( sanguine ) , op  de  reproductie  niet  als  zodanig  herkenbaar , om  welke  reden  wij  deze  vlekken  met  enkele  kleine  kruisjes  aangeduid  hebben . 
      De  soberheid  is  nog  groter  in  fig . 54 .  De  lijn  die  uitgevoerd  is  met  het  penseel , biedt  het oog  een  volheid  en  soepelheid , die  met  de  pen  niet  te  bereiken  zijn .  De  vergelijking  van  twee  schetsen  van  hetzelfde  onderwerp  ( fig . 51  en  55 )  is  bestemd  om  je  het  verschil  in  lijnwerking  te  doen  voelen  tussen  de  pen  en  het  krijt .  De  lijn  van  de  eerste  is  droger  en  scherper , zelfs  in  het  meer  doorgevoerde  voor  beeld  van  fig . 58 , terwijl  de  lijn  van  het  tweede  materiaal  genuanceerder , molliger  en  strelender  is .  Vergelijk  ook  het  silhouet  met  de  pen  van  de  meeuw  met  dat  van  de  pauw  ( krijt ) .
      Het  penseel  stelt  ons  evenals  het  krijt , in  staat  ons  uit  te  drukken  met  vlakken ... maar  steeds  zonder  voorbereiding  en  voorafgaande    schetsen , omdat de  tijd  daarvoor  bijna  altijd  ontbreekt .  Als  je  probeert  te  schetsen , alvorens  het  penseel  ter  hand  te  nemen , zal  uw  model  bijna  zeker  van  houding  veranderd  zijn ...  Het  is  dus  beter  om  zich  eerst  met  krijt  alleen  te  oefenen  en  eventueel  met  het  penseel  enkele  goed  geplaatste  accenten  aan  te  brengen  en  eerst  na  enkele  oefeningen  uitsluitend  met  het  penseel  te  werken . 
      Thans  ( fig . 52 ) een  schets  met  penseel  en  Oost-indische  inkt  die  op  een  eenvoudige  wijze , enkele  witte  en  zwarte  vlekken , een  zeker  effect  van  licht  en  schaduw  te  zien  geeft .  In  dit  verband  herhalen  wij  nog  eens  dat  je  met  een  grote  eenvoud  van  middelen  te  werk  moet  gaan , want  vergeet  niet  dat  je  te  doen  hebt  met  een  levend  en  gewoonlijk  ook  bewegend  model .
      Als  je  enige  ervaring  hebt  opgedaan  en  je  zoudt  er  naar  verlangen  om  een  schets  te  voltooien  of  verder  door  te  voeren , omdat  het  model  het  mogelijk  schijnt  te  maken  kunt  je  uw  geluk  gaan  beproeven .  Het  is  natuurlijk  evenmin  verboden  om  thuis , naar  schetsen  -  en  geholpen  door  uw  visueel  geheugen  -  belangrijke  en  verder  doorgevoerde  werken  tot  stand  te  brengen  in  een  meer  volledige  uitvoeringswijze ... Maar , wij  herhalen , het , daarvoor  is  nodig , dat  je  enorm  veel  geobserveerd  hebt  en  dat  je  beschikt  over  een  uitvoerige  en  duidelijke  getekende  en  verstandelijke  documentatie .
      In  de  natuur  werkend  kan  men  als  de  gelegenheid  zich  voordoet , werken  met  gewassen  effecten , dus  bijv.  Oost-indische  inkt , die  min  of  meer verdund  is  met  water  en  die  zo  aangenaam  en  fluweelachtig  van  toon  kan  zijn .  Hij  zou  goed  te  pas  komen  om  hier  en  daar  een  waarde  aan  te  duiden .  Wij  zeggen  let  wel , " enkele  waarden "  en  bedoelen  dus  niet  het  tot  stand  brengen  van  een  aquarel  in  kleur .  Hiermee  zijn  wij  beland  bij  de  schets  van  fig . 59 ,  waarvan  de  omtrek  eerst  met  de  pen  is  uitgevoerd  en  op  die  van  fig . 57  die  eerst  met  krijt  werd  geschetst .  De  overgang  tussen  twee   waarden  op  de  kop  van  de  konijnen  werd  zeer  snel  verkregen  door  op  de  eerste , nog  vochtige  toon  een  andere , iets  donkerder , te  plaatsen .  Hiervoor  is  stellig  enige  handigheid  nodig , maar  je  heeft  toch  al  de  nodige  oefeningen  gemaakt  ?  En  voorts  moet  men  ook  durven , iets  weten  te  riskeren  en  een  vlotte  uitvoering  onder  de  knie  krijgen .  Het  is  toch  altijd  beter  om  er  eens  vlak  naast  te  zijn  dan  te  aarzelen  en  niets  te  doen  want  je  weet  het , ondervinden  is  niets  anders  dan  de  som  van  onze  vergissingen , waarvan  wij  ons  rekenschap  gegeven  hebben  en  die  bijgevolg  te  vermijden  zijn ;  in  ieder  geval  weten  wij  dan  wat  wij  in  het  vervolg  niet  moeten  doen  en  kunnen  het  in  een  andere  richting  gaan  zoeken .  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . a , - FIG . 59 . - GEIT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . a ,

    Fig . 59 .

    Geit 
    ( pen , gewassen )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 . - KIP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 58 . 

    Kip  die zich verschuilt 

    ( pen )


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 57 . - KONIJNEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57 .

    Konijnen
    (potlood  gewassen )



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!