E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tlisseweghenaertje
    blog.seniorennet.be/tlissew
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    25-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - FIG 1 EN 2 - FOTO VAN LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Fig . 1  en  2 .

    Foto  van  landschap .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 3 en 4 . - FOTO EN ZIJN INTERPRETATIE DOOR KEES VAN DONGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 3  en  4 .

    Van  dit  " figuur "  vinden  wij  een  foto  door  schilder  Kees  van  DONGEN
    ( zie ook  fig . 4  ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 - FIG . 5 . - FRAGMENT VAN EEN COMPOSITIE VAN MARCELLIN GROMAIRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55

    Fig . 5 ,

    Fragment  van  een  compositie  van  Marcellin  Gromaire :  Parijs .  De  werkelijkheid  wordt  omgezet  voor  een  decoratief  doel

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 55 - FIG . 7 . - ENKELE KUNSTZINNIGE SCHEPPINGEN UIT HET VERLEDEN . NEGERKUST - INDIA - DE PROFEET ISAIAS ( SOUILLAC ENZ . ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Fig . 7 .

    Enkele  kunstzinnige  scheppingen  uit  het  verleden :
    10 , negerkunst   -  11 , India  -  12 , de  profeet  Isaias  ( Souillac )   -   13 ,  Mozes    ( Michelangelo )   -  14 , China  ( IXe  eeuw )   -   15 ,  Notre  Dame  te  Parijs  ( gotthiek )   -  16 ,  tekening  van   REMBRANDT   -   17 , portret   door  HOLBEIN   -   18 , portret  door  MODIGLIANI   - 19 , kruisafname  ( GIOTTO )
      -  20 , tekening  van  Vincent  van  GOCH   -  21 ,  schilderij  van  PICASSO   -  22 , tekening   van  Henri  de  TOULOUSE - LAUTREC .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - FIG . 6 . - ENKELE KUNSTZINNIGE SCHEPPINGEN UIT HET VERLEDEN EGYPTE - APHRODITE VAN PRAXITELES ( GRIEKENLAND ENZ . ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Fig . 6 

    Enkele kunstzinnige  scheppingen  uit het  verleden :  1 - 2 ,  Egypte  -  3 , Aphrodite  van  PRAXITELES   ( Griekenland )   - 
    4 ,  perzische  vaas   -   5 , gewonde  leeuwin  ( Assyrië )   -  6 , Griekse  vaas   -   7 , kop  ( POLYKLEITOS ,  Griekenland   -  
    8 , Madonna  ( VIe  eeuw )   -  glasraam  ( Chartres )

    24-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 3 en 4 . - FOTO EN ZIJN INTERPRETATIE DOOR KEES VAN DONGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

    Van  dit  " figuur " vinden  we  een  ( foto 
    fig. 3 )  en  zijn  interpretatie  door  de  schilder  Kees  van  DONGEN  : als  kenmerk  van  zijn  stijl  verleent  hij  het een  stralend  lichteffect .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - PLAAT I
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  I 

    Verschilende  interpretaties  van  hetzelfde  stilleven  in  verschillende  technieken .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - PLAAT II - VLNR. GRIEKS - VAN EYCK - GRANACH - BOTICELLI - RUBENS - WATTEAU - INGRES - SEURAT - MAILLOL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Plaat  II 

    Iedere  kunstenaar  geeft  een  eigen  stijl  aan  zijn  werk .
    Van  links  naar  rechts :  Grieks  -  Van  Eyck  -  Cranach  -  Boticelli  -  Rubens  -  Watteau  -  Ingres  -  Seurat  -  Maillol .

    23-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - HET ONTWERPEN - INLEIDING
    Art . Nr . 55 .

                        HET   ONTWERPEN

                                  Inleiding

      Tijdens  de  studie  van  de  voorafgaande  lesdelen  hebt  je  stap  voor  stap  vorderingen  kunnen  maken  en  daarbij , soms  misschien  wel  met  enige  verbazing , nieuwe  horizonten  en  tot  dusver  onbekende  gebieden  kunnen  ontdekken , naarmate  we  gezamenlijk  hoger  op  gestegen  zijn . 
      Indien  je  echt  gestudeerd  hebt  en  met  toewijding  gewerkt , zult  je  zich  het  stelsel  van  algemene  beginselen  hebben  eigen  gemaakt , die  bij  de  kunst  van  het  tekenen  of  schilderen  te  pas  komen .  Langzaam  maar  zeker  zult  je  de  materialen  en  de  verschillende  onderdelen  van  de  motor  bijeen  gezameld  hebben .  Nu  moet  deze  motor  in  werking  worden  gesteld . 
      Vakkennis  en  wetenschap  laten  zich  eigen  maken .  Je  heeft  anatomie  en  perspectief , de  wetten  van  de  compositie  en  nog  een  hele  hoop  andere  nuttige  dingen  geleerd ... Je  bent  in  staat  om  van  een  voorwerp , een  landschap  of  een  persoon  een  getrouwe  uitbeelding  te  maken .  Maar  dat  is  niet  voldoende  om  van  u  een  kunstenaar  te  maken , daarvan  zult  je  zich  wel  bewust  zijn :  de  houtstapel  ligt  klaar ;  nu  moet  daar  nog  de  vonk  in  gebracht  worden .
      Maar  deze  vonk  laat  zich  helaas  niet  van  de  een  op  de  ander  doorgeven .  Om  je  te  helpen  deze  te  doen  ontspringen  -  want  ergens  is  hij , meer  of  minder  sterk  natuurlijk , in  u ;  niet  iedereen  is  nu  eenmaal  een  genie  -  zullen  raadgevingen  en  voorbeelden  van  groot  nut  kunnen  zijn .  Ons  verlangen  is  dan  ook  om  je  deze  in  dit  lesdeel  te  verschaffen .  
      De  vonk  nu  is  voor  alles  het   DENKBEELD . 
      In  de  kunst  onstaat  het  denkbeeld  in  de  meeste  gevallen  door  de  " ontroering " , die  een  of  ander  schouwspel  in  de  natuur  teweeg  brengt .  Deze  ontroering  zal  de  kunstenaar  gaan  ontleden , zich  zijn  oorzaken  afvragen  en  kenmerkende  factoren  gaan  opzoeken  en , wanneer  hij  hierin  geslaagd  zal  zijn , zal  hij  trachten  deze  tot  uitdrukking  te  brengen  en  tot  hun  recht  te  doen  komen  in  een  daartoe  gecomponeerd  werkstuk  met  de  bedoeling  om  zijn  eigen  ontroeringen  over  te  dragen  op  de  beschouwer .  Hij  zal  dan  geraken  tot  een  zekere  rangschikking  en  samenstelling  van  het  onderwerp  in  kwestie  en  daardoor  een  bepaalde  compositie  scheppen , die  beantwoorden  zal  aan  het  denkbeeld , waardoor  hij  bezield  werd . 
      Op  een  ander ogenblik  kan  het  denkbeeld  in  de  geest  van  de  kunstenaar  geboren  worden  zonder  al  een  aantal  reeds  bijeengevoegde  elementen  voor  ogen  te  hebben .  Hij  zal  dan  aan  de  hand  van  visuele  herinneringen , schetsen , studies  en  ander  documenten  een  of  andere  ontroering  voelbaar  doen  maken , hem  gestalte  geven , steeds  met  een  vastomlijnde  bedoeling  voor  ogen . 
      In  het  eerstgenoemde  geval  zal  er  vooral  sprake  zijn  van  een  compositie .  In  het  tweede  geval  zal  men  meer  te  doen  hebben  met  een  artistieke  scheppingsdaad , een 
    " ontwerp " ,  dat  intussen  steeds  ondergeschikt  zal  moeten  blijven  aan  de  wetten  van  de  compositie . 
      Die  wetten  hebt  je  in  het  vorige  lesdeel  bestudeerd  en  je  hebt  zelfs  geprobeerd  om  tekeningen  en  schilderijen  te  maken , waarin  deze  wetten  in  acht  genomen  werden .  Maar  je  heeft  niet  " iets  dat  nog  niet  bestond "  geschapen , iets  geheel  nieuws  dat uitsluitend  UW  werk  zou  worden .  Natuurlijk , alles  wat  uit  uw  potlood  of  pensseel  voortkomt , alles  wat  je  op  een  nieuw  velletje  neerzet  is  uw  werk .  Maar  tot  dusver  was  er  slechts  sprake  van  oefeningen , die  te  vergelijken  zijn  met  het  spelen  van  toonladders  en  studies  van  de  pianist .  Zeker , je  heeft  getracht  om  harmonieuze  arrangementen  te  maken , die  aangenaam  voor  het  oog  zijn , maar dat  was  toch  meer  het  oefenen  van  de  compositie  als  zodanig , het  uzelfs  vertrouwd  maken  met  zijn  beginselen  en  het  verwerven  van  meerdere  uitdrukkingsmogelijkheden  ten  behoeve  van  uw  ideeën  en  bedoelingen . 
      Laten  we  hier  nog  eens  duidelijk  het  onderscheid  tussen  een  studie  en  een  kunstwerk  (schilders  spreken  bij  voorkeur  van  studie  en  schilderij )  in  herinnering  brengen .  Laatstbedoelde  bepaling  is  nog  duidelijker , maar  we  gebruiken  liever  het  woord  kunstwerk  in  een  meer  algemene  zin , dat  meer  van  toepassing  is  op  de  verschillende  soorten  van  doeleinden , waaruit  je  een  keuze  zult  moeten  maken .  De  studie  nu , is  datgene , dat  je  tot  dusver  tot  stand  gebracht  hebt .  Het  kunstwerk  is  hetgene , dat  je  nu  zult  gaan  trachten  te  bereiken .  
      De  studie , evenals  de  schets , is  een  uit  de  natuur  opgediepte  inlichting .  De  natuur , die  in  de  studie  slechts  gecopieerd , min  of  meer  slaafs  nagevolgd  wordt , wordt  in  het  kunstwerk  geïnterpreteerd , vertolkt , dat  wil  zeggen  van  gedaante  veranderd  en  in  een  of  andere  richting  beklemtoond , van  bepaalde  accenten  voorzien ;  en  wel  in  de  richting  van  het  denkbeeld  ( dit  belangrijke  woord  zal  nog  vele  malen  terugkeren )  dat  je  in  u  draagt , waardoor  je  bezield  bent .  Om  voorbeelden  te  noemen , een  denkbeeld  van  tederheid  of  van  macht , een  van  gratie  of  kracht , van  schittering  of  van  overdenking , van  vreugde  of  van  droefheid , van  rust  of  van  beweging .  
      Door  welke  middelen  wordt  nu  het  denkbeeld  tot  uitdrukking  gebracht  ?   Voor  de  schrijver , de  wijsgeer  en  de  geleerde  bestaat  de  aankleding  van  het  denkbeeld  uit  woorden  en  zinnen ;  voor  de  musicus  uit  noten  en  rythmen ,  voor  de  beeldende  kunstenaar  vooral  uit  een  zg .  effect .  Het  effect  is  niet  het  denkbeeld  zelf , maar  de  uitdrukking , de  gestalte  daarvan :  ofwel  door  vormen , ofwel  door  toonwaarden  of  kleuren .  Door  vormen  wil  zeggen  door  lijnen  ( de  rustige  van  horizontalen , de  opstijgingen  van  verticalen  en  de  bewegingen  van  schuine  lijnen ) en  door  volumes , zware  en  fijne .  Door  toonwaarden , lichte  of  donkere , zware  of  lichte  en  door de  belichting , die  naar  believen  de  plastiek  versterkt  of  verzwakt , het  werk  doet  uitstralen  of  in  een  bepaald  halfduister  zet , waardoor  een  soort  van  peinzende , teruggetrokken  stemming  onstaat .  En  tenslotte  door  de  kleuren  en  hun  harmonie .
      Maar  nog  eens , niets  van  wat  we  tot  nu  toe  zeiden , is  nieuw  voor  u .  Al  deze  overwegingen  zijn  je  reeds  in  de  vorige  lesdelen  voorgelegd  en  duidelijk  gemaakt .  Maar  opdat  de  beschreven  werkwijzen  en  praktijkens  het  je  mogelijk  maken  om  je  te  verheffen  boven  wat  men  wel  eens  in  ongunstige  zin  werkwijzen  en  praktijken  noemt , opdat  uw  werken  het  peil  van  een  waar  kunstwerk  bereiken , hebben  wij , wij  herhalen  het  nog  eens , nog  iets  anders 
    nodig   -   en  dit  andere  is  nu  juist  het  onderwerp  van  dit  lesdeel , dat  de  bekroning  van  ons  onderricht  bedoelt  te  zijn . 

      Om  dat  " andere "  te  ontdekken  moet  men  de  blik  in  de  goede  richting  weten  te  richten , juist  zoals  men  dat  doet  om  een  onderdeeltje  van  een  uitgestrekt  vergezicht  te  ontdekken . 
     
      Maar  in  plaats  van  in  de  verte  te  kijken , moet  je  in  uzelf  gaan  kijken , wat  men  noemt  " zelfbeschouwing "  gaan  beoefenen .  Het  te  overziene  terrein  dat  bent  je  zelf , uw  geestelijk  wezen :  het  zijn  uw  voorkeuren  en  goede  smaak .  Wat  je  niet  met  plezier  doet , zult  je  nooit  goed  doen ;  je  dient  zich  bewust  te  zijn  van  wat  je  aantrekt  en  op  welk  domein  je  zich  thuis  voelt .  Weest  er  daarbij  van  overtuigd  dat , wanneer  we  uw  persoonlijke  neigingen  een  aanmoediging  geven , dan  is  dat  niet  om  je  te  vleien , maar om  je  in  staat  te  stellen  uw  persoonlijkheid  tot  zijn  recht  te  doen  komen  en  je  de  weg  te  wijzen  naar  een  ware , gezonde  oorspronkelijkheid .  

         Spreken  over   HET  ONTWERPEN   wil  zeggen  het  behandelen  van  een  voorwerp  uit  de  esthetica  of  schoonheidsleer , die , zoals  men  weet , een  onderdeel  uitmaakt  van  de  wijsgegeerte .

      Nu  begrijpt  je  wel  dat  het  niet  onze  bedoeling  is  om  je  hier  een  curcus  in  filosofie  te  laten  volgen .  We  zullen  deze  belangrijke  aangelegenheid  dan  ook  alleen  van  de  praktische  kant  bekijken , van  het  standpunt  van  degene , die  iets  wil  maken  -  en  dat  is  hetgeen  je  interesseert .  Maar  juist  op  dit  gebied  is  het  nodig , teneinde  tot  stand  te  brengen  en  iets  te  bereiken , dat  je  zeer  duidelijk  het  te  bereiken  doel  voor  ogen  hebt .  Dit  doel  moeten  we  dus  gaan  omschrijven , zijn  oogmerken  ontleden , zijn  grenzen  bepalen  en  het  zodanig  uiteenzetten , dat  je  er  zeer  duidelijk  begrip  van  ingeprent  krijgt .  Hier , nog  meer  dan  elders , rekenen  we  dus  op  uw  volle  aandacht .  

      Het  kunstzinnig  scheppen , eenvoudiger  gezegd  het  ontwerpen , behelst  de  zichtbare  verwezenlijkind  van  een  persoonlijke  denkvrucht , die  voortgebracht  wordt  door  waarneming , verbeeldingskracht  en  gevoel , waarbij  men  zich  bij  anderen  tot  diezelfde  eigenschappen  bedoelt  te  richten .  In  eerste  aanleg  betreft  het  dus  een  werkzaamheid  van  de  geest , waarin  ook  het  onderbewustzijn  zijn  deel  heeft  en  het  zelfs  de  stoot  kan  geven , een  werkzaamheid  die  begunstigd  wordt  door  de  vermeerdering  en  ontwikkeling  van  de  verworven  kennis  en  ervaring .  Het  is ,  vervolgens , de  overbrenging  op  doek  of  papier  van  het  denkbeeld  dat , plotseling  of  stap  vor  stap , gestalt  gekregen  heeft .  

       Wanneer  men  zich  verdiept  in  de  problemen  van  het  ontwerpen , komt  men  er  vanzelf  toe  zich  te  verdiepen  in  het  
    probleem   van  de  kunst .

      Wat  is  kunst  ?   BACON   zei   " de  natuur  plus  de  mens " , hetgeen  een  mooie , diepzinnige  en  eenvoudige  definitie  is .  We  willen  die  van  een  tijdgenoot , die  wat  scherper  is  en  ons  onderwerp  wat  nauwer  begrenst , daaraan  toevoegen :  " De  kunst  is  de  natuur  gezien  door  een  temperament  heen  " .  Onder  temperament  moet  men  dan  verstaan  het  totaal  van  goede  en  slechte  hoedanigheden , van  aantrekkelijke  en  minder  aantrekkelijke  eigenschappen , in  een  woord  van  de  neigingen , die  maken  dat  ieder  mens  verschilt  van  zijn  medemensen  en  hem  zijn  eigen  personlijkheid  en  oorspronkelijkheid  geven .  Het  is  dus  uw  temperament  of  beter  uzelf , datgenen  wat  het  meest  wezenlijke  en  intieme  uitmaakt  van  uw  geest , uw  hart  en  uw  zinnen , die  aan  hetgeen  uit  uw  handen  komt  een  stempel  van  kunst  gaat  verschaffen .  Wat  Bacon  zei  komt  in  het  kort  dus  neer  op  :  " De  kunst , dat  ben  je  zelf " .  Maar  om  dit  " zelf "  tot  gelding  te  laten  komen , moet  het  naar  buiten  kunnen  uittreden .  Dat  is  niet  altijd  gemakkelijk   en  om  het  te  bereiken  moet  men  gunstige  omstandigheden  weten  te  scheppen .  Daarom  hebben  we  je  ook  gevraagd  om  jezelf  te  gaan  " peilen "  jezelf  te  leren  kennen .  Hier  zullen  dan  de  theorie  van  nu  en  de  praktijk  van  straks  elkaar  gaan  ontmoeten .  En  deze  verklaringen   waren  nodig  om  bij  je  een  staat  van  ontvankelijkheid  te  verwerken , waarin  alles  gemakkelijk  zal  worden  omdat  je  volkomen  begrepen  hebt  waarover  het  gaat . 

      Zodoende  zult  je  in  het  vervolg  in  staat  zijn  om , zoals  we  het  hierboven  uitdrukken ,  " het  stempel  van  kunst  te  drukken  op  wat  uit  uw  handen  komt  " .  Deze  nuttige  uitspraak  herhalen  we  met  opzet , want  een  stempel  drukken  op  iets  wil  zeggen  het  van  uw  eigen  merk  voorzien .  In  de  kunst  gebruiken  we  voor  dit  merk  het  woord  STIJL ,  zoals  in  de  muziek  of  in  de  letterkunde , waar  men  dit  woord  nog  meer  gebruikt  :  de  stijl  van  een  schrijver , ofwel  zijn  eigen  manier  om  zich  uit  te  drukken  en  zijn  gedachten  kenbaar  te  maken , hetgeen  tot  gevolg  heeft  dat  men  hem  zeer  vlug  herkent . 
      Je  kent  wel  de  beroemde  uitspraak  ; " De  stijl  is  de  gehele  mens  " , hetgeen  zeggen  wil  dat  de  stijl  de  eigen  aard  verraadt  van  het  verstand  dat  hem  voortbrengt .  Hierover  is  iedereen  het  eens  en  het  is  dan  ook  evenzeer  van  toepassing  op  de  beeldende  kunsten .  Stijl  wil  dus  zeggen  dat  er  zelfs  in  een  klein  schetsje  het  merkteken  van  een  maker , van  de  maker , wordt  aangetroffen .  En  bij  de  grootsten  is  dit  gewoonlijk  het  gemakkelijkst  te  herkennen , omdat  hun  stijl  het  meest  karakteristiek  is , omdat  het 
    " stempel  van  de  kunst  "  meer  uitgesproken  en  treffender  is .  Om  enkele  uit  ontelbare  voorbeelden  te  noemen , hebben  wij  een  handtekening  nodig  om  een  tekening  van  REMBRANDT   of   DURER ,  van  DAUMIER  of   VAN  GOGH   te  herkenen  ? 
      En  aangezien  de  ware  kunstenaar  altijd  noodzakelijkerwijze  zichzelf  is  en  niet  anders  zou  kunnen  zijn , zelfs  als  hij  het  zou  willen  ( hij  zou  zichzelf  toch  spoedig  verraden  ) , is  de  stijl  ook  de  volmaakte  eenheid  van  het  kunstwerk , geheel  doordrenkt  van  dezelfde  geest ; en  van  dezelfde  gedachte . 
      En  wat  is  nu  het  tegendeel  daarvan  ?  Het  oppervlakkige , het  slappe , het  laag-bij-de  grondse , vulgaire , banale  en 
    " commerciële " . 
      Wat  stijl  ook  nog  wil  zeggen  is  iets  als  een  zelfverzekernd   meesterschap , een  verstandige  élégance , een  natuurlijke  voornaamheid  en  de  beeldende  vertolking  van  wat  men  gewoonlijk  samanvat  met  het  woord   Humanisme . 
      Ontwerpen  wil  zeer  zeker  niet  zeggen  scheppen  in  absolute  zin , gelijk  aan  een  goddelijke  daad , dus  het  scheppen  uit  het  niets .  Het  is  een  menselijke  daad , waarbij  uitgegaan  wordt  van  de  natuur  en  de  onderdelen  die  deze  bevat , die  dan  gezien  worden  door  een  eigen  temperament  heen  en  dan  gerangschikt  heen  en  dan  gerangschikt  en  vertolkt  worden  volgens  een  gedachtengang , die  de  kunstenaar  worden  voorgeschreven  door  zijn  gevoeligheid , karakter  en  geest .  Maar  niettemin  is  dit  werk  toch  een  soort  van  schepping , want  alleen  de  kunstenaar  zelf  kon  in  staat  zijn  om  gebruik  te  maken  van , te  ordenen , te  verlichten , modelleren  en  kleuren  volgens  persoonlijke  en  oorspronkelijke  opvattingen , datgene , dat , zeer  zeker  reeds  bestond , maar  dat  hij  van  zijn  eigen  stijl  voorzien  heeft  bij  zijn  uitbeelding .  Welnu , je  begrijpt  natuurlijk  heel  goed  dat  uitbeelding  het  tegendeel  is  van  slaafse  navolging .  Uitbeelding , vertolking  is  in  zekere  zin  stilering , een  persoonlijke  omschrijving  van  het  weergegeven  onderwerp , welke  omschrijving  beantwoordt  aan  de  visie  van  de  kunstenaar , aan  zijn  eigen  opvatting  van  het  onderwerp  en  aan  datgene  wat  hij  daarmee  bedoelt  uit  te  drukken . 
      Indien  de  kunstnaar  dus  niet  " schept "  in  de  strikte  zin  van  het  woord , dan  is  hij  dus  wel  in  staat  om  te  " herscheppen "  door  het onderwerp  een  nieuwe  werkelijkheid  te  verlenen  en  wel  degene  die  voortkomt  uit  zijn  eigen  visie  en  de  persoonlijke  gevoelens  weergeeft , die  deze  visie  bij  hem  verwekte . 

      Nu  moet  je  niet  denken  dat  dit  alles  buiten  uw  bereik  zou  vallen .  Wanneer  je  doorgaat  jezelf  met  toewijding  te  oefenen , als  je  de  verschillende  technieken  meester  wordt  en  uw  " vak "  onder  de  knie  gaat  krijgen , dan  zal  uw  temperament  -  ieder  heeft  het  zijne  -  langzaam  aan  voor  de  dag  treden  en  je  zult dan  uw  eigen  stijl  gaan  krijgen ;  daarvan  kunt  je  verzekerd  zijn .  Een  verborgen  proces  zal  zich  in  uw  geest  afspelen  zonder  dat  je  zich  daarvan  bewust  zult  zijn  en , stapje  voor  stapje , zult  je  zichzelf  leren  kennen .
      Besluitend  zouden  we  willen  zeggen  dat  ontwerpen  vooral  wil  zeggen  samenvatten ;  samenvatten  van  die  menigvuldige  bestanddelen  van  de  natuur , waarvan  je  tot  dusver  de  ontleding  tot  stand  hebt  gebracht .  Het houdt  in  het  vinden  van  een  leidraad , een  overheersend  verband  en  een  gemeenschappelijke  factor , die  hen  verbindt  en  samenhoudt .  Men  gaat  daarbij  over  van  het  bijzondere  naar  het  algemene  men  trekt  zich  op  van  het  onderdeel  naar  het  geheel .  Het  is , kortom , opstijgen .
      


      
     

    22-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . b , - DE KLEUR IN DE COMPOSITIE
    Art . Nr . 54 . b ,

                  De  kleur  in  de  compositie 

      In  het  algemeen  zal  de  verdeling  van  de  gekleurde  massa's  ongeacht  het  toegepaste  kleurengamma , de  grote  bouw  van  de  compositie  moeten  ondersteunen ,want  hij  vormt  immers  een  begeleiding  van  de  beweging  der  lijnen , onderstreept  hen  en  voltooit  de  indruk  die  het  rythme , dat  door  die  lijnen  geschapen  werd , verwekt .  Maar  het  is  wel  duidelijk  dat  het  gebruikte  kleurengamma  in  nauw  verband  moet  staan  met  het  karakter  van  het  onderwerp  in  kwestie .  Van  kleur  kan  een  grote  ontroerende  kracht  uitgaan  en  wanneer  van  deze  kracht  een  goed  gebruik  wordt  gemaakt , zal  hij  de  indrukken , die  de  bouw  van  de  compositie  te  voorschijn  roept , aanzienlijk  kunnen  versterken .  In  het  lesdeel  over  de  kleur  heeft  je  het  verschil  leren  zien  tussen  warme  en  koude  tonen  en  je  kent  ook  de  betekenis  die  men  hechten  moet  aan  het  woord   " dominante " .  Je  weet  ook  dat  kleuren  elkaar  onderling  beinvloeden  en  dat  zij  van  aard  veranderen , wanneer  zij  naast  elkaar  gezet  zijn :  de  ene  zal  naast  een  andere  in  kracht  afnemen , een  andere  zal  juist  versterkt  worden  door  een  derde  naast  zich  te  hebben .

      Zoals  er  in  een  schilderij  een  dominante  voor  de  waarden  dient  te  bestaan , zo  moet  er  ook  een  zijn  bij  de  kleuren  als  zodanig .  Je  weet  wel  dat  om  een  overheersende  waarde  tot  zijn  recht  te  doen  komen , men  zich  van  een  tegenstelling  moet  bedienen , dus  de  oppositie  van  een  lichte  tot  een  donkere  dominante .  

      Bij  de  kleuren  doet  men  hetzelfde :  tegenover  een  bepaalde  kleur  plaatst  men  zijn  complementaire , of , als  men  wat  fijner  te  werk  wil  gaan , een  toon  die  samengesteld  is  met  behulp  van  deze  laatste .  Op  het  terrein  van  de  kleur  echter  " gebruikt  de  schilder  de  tegenstellingen  slechts  op  bescheiden  wijze  en  met  een  zekere  voorzichtigheid , want  de  hoogste  wet  van  de  kunst  blijft  de  harmonie .  Zo  zal  hij  nooit  twee  complementaires  van  dezelfde  omvang  en  kracht  naast  elkaar  schilderen  met  het  doel  hun  kracht  te  versterken .  Om  een  dergelijke  gewelddadige   botsing  te  vermijden  zal  hij  ofwel  de  ene  van  afmetingen  sterk  verkleinen , ofwel  zijn  kleurenintensiteit  verminderen  "  ( Jules  Brabant ) .  Men  moet  daarbij  niet  uit  het  oog  verliezen  dat  men , om  ook  hier  tot  een  eenheid  te  geraken , de  tonen , die  de  dominante  vergezellen , zodanig  van  aard  zal  moeten  wijzigen  dat  hij  ( die  dominante )  zijn  heerschappij  over  het  gehele  schilderij  voortzet .  Men  zal  hem  dus  moeten  terugvinden , waarbij  een 
    " vermoeden "  vaak  voldoende  is , in  de  meeste  andere  tonen .  Wij  hebben  immers  reeds  gezegd  dat  zij  in  tegenstelling  staan  ;  op  deze  wijze  handhaafd  men  de  eenheid  en  bereikt  men  een  harmonie :  zo  zijn  er  blauwe  schilderijen , rode  en  groene  of , als  men  wil , schilderijen  van  een  algemene  toon  die  de  dominante  te  zien  geeft .  Zeer  zeker  moet  men  ook  op  dit  gebied  gelijkvormigheid  uit  de  weg  trachten  te  gaan  en  nu  zult  je  ons  misschien  gaan  opwerpen  dat  dit  alles  toch  wel  erg  moeilijk  is  !  We  zullen  je  echter  zo  dadelijk  gaan  geruststellen , als  we  je  gaan  verzekeren  dat  vrijheid  en  fantasie  altijd  hun  rechten  blijven  behouden , op  voorwaarden  natuurlijk  dat  zij  onderworpen  blijven  aan  een  zekere  matiging  en  aan  de  goede  smaak .  

                   Nog  eens  ons  voorbeeld  
      
      In  het  besproken  schilderij  heeft  de  schilder  als  contrast  tegen  de  lange  zilverachtige  banden  evenwijdige  banen  aangebracht  in  een  afwisseling  van  koele  en  warme  tonen ,  de  laatsten  in  een  gamma  van  blond  naar  donkerbruin .  Daarbij  wilde  hij  zo  sterk  mogelijk  het  verband  van  de  geschilderde  materie  met  de  werkelijke , die  van  het  hout  zelf  dus , tot  uitdrukking  brengen . 

      De  grijze  tonen  in  de  gebarsten  stammen  worden  gecompenseerd  door  de  vlakken  met  donkergroene  ( " olijfgroene  "  natuurlijk )  tonen  om , dik  in  de  verf , een  contrast  te  vormen  met  het  strogeel  van  het  gras , dat  zich  op  de  bodem  voortgewoekerd  had .  
      
      Achter  de  olijfbomen  is  een  " menselijk "  element  te  bespeuren  in  de  drie  huizen  in  het  ronde  doorkijkje .  Deze  huizen  hebben  slechts  zeer  kleine  ramen , als  om  de  eenzaamheid  en  teruggetrokkenheid  van  hun  bewoners  te  onderstrepen .  Zij  zijn  rose  en  wit  geschilderd , zoals  de  landhuizen  in  de  Provence  en , ook  al  weer  een  contrast , tekenen  zich , overigens  niet  al  te  heftig , twee  donkere  cypressen  af  tegen  een  donkerblauwe  hemel .  
      Maar  waarom , zo  zult  je  misschien  vragen , zijn  bomen  en  landschap  niet  gewoon  weergegeven  zoals  men  ze  ziet  op  een 
    " natuurlijke "  wijze  ?  

      We  zeiden  het  al :  " de  kunst  is  de  natuur  plus  de  mens  " .  En  die  mens  heeft  ook  hier  zijn  eigen  gesteldheid , zijn  eigen  oorspronkelijkheid  en  zijn  persoonlijke  opvattingen .  Hij  wil  ons  niet  in  de  eerste  plaats  een  landschap  laten  zien  maar  veeleer  de  indrukken  die  hij  daarvan  onderging .  En  nu  kan  men  toch  niet  loochenen  dat  het  karakter  van  strengheid  van  deze  landstreek  niet  zeer  intensief  werd  uitgedrukt  door  de  hardheid  en  de  hoekigheid  van  de  lijnen  en  vlakken , die  toch  ook  weer  wat  verzacht  worden  door  de  grote , alles  omvattende  spiraal , die  als  een  verflauwde  echo  beantwoordt  aan  de  golvingen  van  de  heuvels  met  zijn  begroeide  " treden " .   Die  strengheid  komt  ook  naar  voren   in  de  door  de  schilder  gebruikte  kleuren .  

      De  hardheid  in  het  licht  van  die  streken  zien  we  immers  uitgedrukt  in  die  heftige  en  plotselinge  tegenstellingen  van  de  toonwaarden .  En  voelt  men  de  samenstelling  van  de  bodem  zelf  en  de  rotsachtige  opstijgingen  van  de  muurtjes  niet  heel  goed  in  de  als  het  ware  stukgehakte  grond  met  zijn  fel  botsende  lijnen  ? 

                    Enkele  overdenkingen 

      Laten  we  uit  alles  een  grote  les  trekken .  Voor  een  kunstwerk , welk  dan  ook , moet  je  niet  te  vlug  uw  gevolgtrekkingen  gaan  maken .  Bekijk  het  heel  goed  en  neem  daar  rustig  de  tijd  voor .  Bestudeer  het  en  denk  er  over  na .  Je  bent  thans  in  kennis  gebracht  met  die  grondbeginselen  die  het  je  mogelijk  zullen  maken  om  een  compositie  op  verstandige  wijze  te  ontleden  en  om  hem  te  " beredeneren " , zoals  je  dat  ook  moet  doen , wanneer  je  er  zelf  een  gaat  maken .  In  het  vervolg  zult  je  in  staat  zijn  om  uw  eigen  smaak  en  voorkeur  tot  gelding  te  brengen  en  dat  niet  blindelings , in  het  wilde  weg , maar  door  hem  een  rechtvaardiging  te  geven , hem  te  veranderen  en  zelfs  te  verbeteren .  
     
       Stellig  mag  de  amateur , zoals  Alfred  Leroy  eens  schreef ,  " niet  blindelings  een  anders  denkbeelden  aanvaarden , herhalen  wat  hij  in  handboeken  las  of  op  lezingen  te  horen  kreeg .  Hij  moet  blijven  zoeken  naar  een  aanpassing  van  zijn  eigen  neigingen  met  het  ontvangen  onderricht .  Hij  moet  een  afstand  gaan  doen  van  zijn  persoonlijkheid  en  op  zijn  hoede  blijven  voor  medeverschijnselen  en  snobisme .... "   Maar  anderzijds  moeten  we , zoals  de  veel  aangehaalde  Dr .  Brabant  ons  heeft  aanbevolen ,  " voor  een  schilderij  ieder  vooroordeel  laten  wegwallen , onze  eigen  voorkeuren  trachten  te  vergeten  om  te  proberen  de  " boodschap  "  van  de  kunstenaar  te  begrijpen .  En  vooral  moeten  wij  hen  niet  van  onbekwaamheid  gaan  beschuldigen , wanneer  zijn  schoonheidsopvattingen  niet  overeenkomen  met  de  onze  !   Wanneer  men  de  studietekeningen  van  een  Picasso  of  een  Permeke  ziet  , staat  men  verbaasd  over  hun  knapheid .  Niettemin  hebben  deze  beide  schilders  in  hun  schilderijen  de  ene  deformatie  na  de  andere  opgesteld , zodat  de  leek  er  volkomen  van  in  de  war  raakte .  Laten  we  trachten  om  het  doel  van  dergelijke  afwijkingen  te  begrijpen , die  zeker  zo  gewild  en  berekend  zijn ...  Maar , mochten  we  er  niet  altijd  in  slagen  om  het 
    " geheim "  van  een  schilderij  te  ontdekken , dan  moeten  we  daarom  nog  niet  gaan  denken  dat  we  voor  altijd  gesloten  zouden  zijn  voor  kunstzinnige  ontroeringen  .  Zelfs indien  men  de  gave  heeft , moet  men  nog  studeren  om  kennis  te  verwerpen  en  wat  de  moeite  waard  is  om  van  te  houden , levert  zich  nooit  aanstonds  aan  ons  over " .  

                               BESLUIT

                   Laatste  raadgevingen

      Thans  moeten  we  gaan  besluiten . 

      In  de  eerste  plaats  moet  je  zich  niet  laten  hypnotiseren  door  voorschriften , die  ongetwijfeld  nuttig  zijn  en  zelfs  wel  eerbiedwaardig , zoals  bijvoorbeeld  dat  van  de  gulden  snede .  Er  bestaan  geen  formules , zelfs  niet  digene  die  uit  meetkundig  oogpunt  volmaakt  zijn , die  automatisch  in  alle  gevallen  toegepast  kunnen  worden  en  een  leek  in  een  kunstenaar  zouden  kunnen  veranderen .  We  hebben  het  al  gezegd  en  zeggen  het  nogmaals :  "  Verwar  niet  doel  en  middelen  " .  De  toepassing  van  de  gulden  snede  bijv .  verschaft  ons  een  middel  om  gemakkelijk  een  goed  uitgewogen  verhouding  tussen  een  geheel  en  zijn  verschillende  onderdelen  te  vinden  en  heel  wat  kunstenaars  passen  hem  op  intuïtieve  wijze , als  het  ware  instinctmatig  toe .  
      In  ieder  geval  blijft  iedereen  volkomen vrij  om  een  ander  procedé  te  hulp  te  roepen , maar  ieders  eigen  temperament , zoals  we  al  eerder  zeiden .  De  een , die  van  ordening  houdt  en  meer  op  vormen  dan  op  bewegingen  gesteld  is , zal  zich  bij  voorkeur  van  meetkundige  stelsels  bedienen  om  zijn  werk  op  te  bouwen .  De  ander  die  meer  gehecht  is  aan  de  beweging , onderworpen  aan  een  expressie  of  gevoelen , zal  op  meer  vrije  en  spontane  wijze  zijn  gevoeligheid  de  vrije  loop  laten , zonder  dit  op  te  sluiten  in  een  min  of  meer  uitgerekend  netwerk  van  voerlijnen .  
      Maar  dit  wil  ook  al  weer  niet  zeggen  dat  men  dat  " de  vrije  loop  "  laten  aan  het  toeval  moet  overlaten  zonder  zijn  verstand  te  raadplegen , want  het  moet  tenslotte  tot  een  uiterlijke  vorm  komen  en  gestalte  krijgen  op  papier  of  doek .  En  daardoor  is , ondanks  alles , nodig  dat  men  zich  weet  te  bedwingen  en  aan  de  rede  weet  te  gehoorzamen .  
      Eens  te  meer  laten  we  hier  Dr . Brabant  aan  het  woord :  " Destijds  waren  er  verhitte  geesten  die  de  musea  wilden  verbranden "  !  Dat  was  in  die  tijd  dat  men  jonge schilders  de  raad  gaf  om  niet  naar  academies  te  gaan , uit  angst  dat  hun  persoonlijkheid  gedood  zou  worden  !   Alsof  de  ware  persoonlijkheid  zich  juist  niet  zou  harden  door  de  gevolgen  van  een  zekere  dwang !  "  
      En  tenslotte  zullen  we  besluiten  met  de  woorden  van  Ad . Giraldon  :  "  Op  het  terrein  van  de  compositie  blijven  vrijheid  en  fantasie  de  grootste  bronnen  van  inspiratie , al  worden  deze  geremd  en  in  toom  gehouden  door  de  natuurlijke  wetten   van  gezond  verstand , logica  en  matiging  en  bediend  door  een  zo  sterk  mogelijk  vakmanschap .  Geen  enkele  raad  kan  wet  worden  voor  allen  en  iedereen , behalve  de  raad , die  we  ontlenen  aan  de  ervaring  der  eeuwen  en  die  eeuwig  waar  en  eeuwig  nuttig  blijft :  zien , denken , begrijpen  en  werken  met  liefde , bescheidenheid  en  oprechtheid  " .

         

     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . b , - FIG . 61 . - DE KREEFT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 54 . b ,

    Fig . 61 .

    De  Kreeft , houtgravure  van  Raoul   DUFY .
    Alleraardigste  kleine  decoratieve  compositie , ontleend  aan  "  Le  Bestiaire  "  van  Guillaume  Apollinaire .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 62 . - OVERBRENGING VAN KRACHTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 62 .

    Overbrenging  van  krachten , copositie  van  Fernand  Leger  ( 1881 - 1955 )
    ( Museum  der  ontdekkingen , Parijs ) .
    Foto  Giraudon .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . b , - FIG . 63 . - ZEILSCHEPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 54 . b ,

    Fig . 63 .

    Zeilschepen , compositie  van  Raoul  Dufy
    ( verzameling  Girardin ) . foto  Garaudon .

    21-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . a , - STUDIE VAN EEN MODERNE COMPOSITIE .
    Art . Nr . 54 . a ,

             Studie  van  een  moderne  compositie

      We  gaan  nu  dan  ook  eens  de  analyse  ondernemen  van  een  moderne  compositie , aan  de  hand  van  een  werk  van  de  begaafde  schilder  SHEDLIN .  We  gaan  de  gang  van  zaken  na , het  verloop  dat  gevolgd  werd , beschreven  door  de  kunstenaar  zelf , om  te  geraken  tot  het  schilderij  van 
    fig . 56 . 
      Niet  alleen  zal  dit  voorbeeld  de  juistheid  van  de  voorgaande  beschouwing  bevestigen , maar  bovendien  zal  het  je  verder  doen  voortschrijden  op  het  terrein  van  het  artistieke  scheppen , waarvan  wij  je  eerder  de  verschillende  etappes  verklaard  hebben . 

       Met  het  oog  op  een  grotere  helderheid  van  de  te  volgen  uiteenzetting , moeten  we  je  eerst   iets  gaan  vertellen  over  de  plaats , het  klimaat  en  de  tijd  van  " handeling  " .  En  daarvoor  moeten  wij  teruggaan  naar  de  jaren  1942  -  1943 ,  toen  men  nog  leefde  onder  de  druk  van  de  Duitse  bezetting .
     
      Om  persoonlijke  redenen  had  de  kunstenaar  zich  moeten  terugtrekken  in  een  gebied  van  het  departement  Alpes - Maritimes   ( Z .  Frankrijk ) , met  zijn  rotsachtige  en  armoedige  bodem , waar  zelfs  het  water  zeer  zeldzaam  was .  
     
      Door  de  omstandigheden  gedwongen  bracht  hij  zijn  tijd  voornamelijk  door  met  het  kweken  van  olijfbomen , die , ironisch  genoeg , het  symbool  zijn  van  vrede  en  veiligheid . 
      
      Op  deze  dorre  bodem  met  zijn  hoekige  bergkammen  en  steile  hellingen  golfde  het  zachte  gebladerte  van  deze  bomen  tot  in  alle  verten .  Om  de  teeltaarde  tegen  deze  hellingen  vast  te  houden , hadden  de  mensen  hen  vroeger  in  banken  ondergedeeld , die  er  uit  zien  als  de  treden  van  een  reusachtige  trap ;  ongeveer  horizontale  banden , die  ondersteund  worden  door  muurtjes  van  op  elkaar  gestapelde  stenen , zonder  kalk  of  cement .  Deze  muurtjes  van  ongeveer  een  meter  hoogte  zijn  aangepast  aan  de  golvingen  in  de  bodem  en  volgen  min  of  meer  hun  omtrekken , maar  maken  soms  ook  wel  eens  een  scherpe  hoek .  Zij  waren  toen  begroeid  met  een  armoedig , dicht  opeen  groeiend  gewas , een  soort  van  geel  stro , meer  geschikt  als  stalstro  dan  als  veevoer .  Ondanks  het  bijna  altijd  stralende  weer  behield  het  landschap  een  aspect  van  strengheid  en , aangezien  het  stevig 
    " geconstrueerd "  is , is  en  blijft  het  ongetwijfeld  een  echt  landschap  voor  schilders .  
     
      De  olijfboom , die  uit  Klein - Azië  afkomstig  is , is  tegen  alles  bestand , behalve  tegen  koude .  De  stam  is  zwartachtig , vaak  gewrongen  als  gevolg  van  de  eerste  insnijding , soms  gespleten  en  krampachtig  in  zijn  bewegingen .  Hij  kan  heel  oud  worden , maar  door  de  tijd  en  plaatselijke  ongelukjes  of  een  gedeeltelijk  bederf  van  het  hout  kan  het  nodig  zijn  dat  die  stam  met  een  snoeimes  uitgehold  wordt  en  vanaf  de  grond  tot  aan  de  eerste  vertakking  wordt  afgeschraapt .  Een  zoom  van  groen  hout  wordt  dan  in  de  lange  verticale  wond  ingesloten , die  eerst  de  bleke  kleur  van  beenderen  vertoont om  daarna  met  de  jaren  een  zilverachtige  en  bijna  zijdeachtige  glans  van  bepaalde  mineralen  te  gaan  aannemen .  Soms  als  de  bliksem  de  boom  gespleten  heeft , komt  er  een  diepzwarte  brandwond  naast  die  band  van  zilver , die  het  vitale  deel  van  het  hout  is , dat  zich  aan  zijn  plantaardig  bestaan  blijft  vastklampen . 
     
      In  het  gebied  waar  de  kunstenaar  verbleef  wordt  de  olijvenoogst  met  de  hand  uitgevoerd  en  wel  iedere  twee  jaar .  Vervolgens  gaat  men  over  tot  de  verzorging  van  de  bomen , van  de  ene  naar  de  andere , naar  gelang  de  leeftijd .  Deze  operatie  heeft  tot  doel  hem  te  verhinderen  om  te  hoog  te  worden  en  de  oogst  dus  lastig  zou  worden .  Ook  moet  hij  de  vermeerdering  van  takken  binnen  dezelfde  ruimte  bevorderen  en  tenslotte  is  hij  nodig  om  het  dode  hout  te  verwijderen . 
     
       De  ladder  die  bij  deze  bewerkingen  gebruikt  wordt  heeft  slechts  een  enkele  middenstijl , waaraan  korte  horizontale  stokken , allen  van  gelijke  lengte , bevestigd  zijn .  Zo  blijft  hij  licht  van  gewicht  en  kan  hij  overal  gebruikt  worden .  
      
      Zeer  geboeid  door  die  olijfbomen , begon  de  kunstenaar  een  serie  van  schetsen  en  tekeningen  te  maken , in  hun  geheel  of  in  onderdelen  bekeken , van  bomen  of  groepen  van  bomen , die  hem  bijzonder  karakteristiek  leken  of  zelfs  wel  vermakelijk  van  vorm  waren .  En  hij  kreeg  toen  het  denkbeeld , niet  om  van  een  of  andere  olijfboom  het 
    " portret "  te  maken , maar  om  er  een 
    " geschiedenis "  van  te  vertellen .  
     
      Het  ging  er  toen  om , om  een  doek  te  componeren , waarin  het  snoeien  van  die  bomen  werd  uitgebeeld  en  om  , aan  de  hand  van  het  bijeengebrachte  materiaal  ( zoals  schetsen , aantekeningen  enz . )  een  sprekende  samenvatting  tot  stand  te  brengen .
     
       Hij  koos  daarvoor  een  doek  van  116  bij  82  cm ., waarop  het  onderwerp  op  stevige  wijze  moest  vastgelegd  worden , rond  een  of  meer  centra  van  belangstelling , details  moesten  worden  aangebracht  en  dit  alles  moest  dan  met  elkaar  in  evenwicht  gebracht  worden .  
     
       Door  de  verticaliteit  van  de  bomen  moest  het  doek  natuurlijk  in  de  hoogte  geplaatst  worden .  Het  in  de  breedte  zetten  zou  de  schilder  gedwongen  hebben  om  het  aantal  stammen  te  vermeerderen  en  dus  een  soort  van  fries  te  maken .  
      Hij  wilde  zich  echter  beperken  tot  drie  of  hoogtens  vier  stammen  om  niet  de  aandacht  te  veel  te  gaan  verstrooien .  Hij  besloot  om de  eerste  op  een  dichtbij  gelegen  plan  te  zetten  maar  niet  op  de  middelijn  van  het  doek : je  zult  contateren  dat  hij  ongeveer  op  de  gulden  snede  van  de  breedte  is 
    ( fig . 58 ) .  De  aandacht  zal  dan  ook  vooral  op  deze  boom  vallen  door het  belang , dat  de  schilder  hem  heeft  willen  verlenen . 
      In  werkelijkheid  had  de  snoei  het  langer  groeien  van  de  takken  beperkt .  Ofschoon  dus  afgesneden , voeren  deze  de  blik  naar  de  zijkanten  van  het  doek .  Om  nu  de  blik  te  doen  stoppen  en  hem  te  beletten  uit  het  doek  weg  te  lopen  -  waarmee  de  kunstenaar  een  grove  fout  begaan  zou  hebben  -  moest  hij  steunpunten  zoeken , die  het  onderwerp  aan  de  zijkanten  vasthielden .  Men  zie  nu  fig . 58  bis .  De  lijnen  AB  en  CD  links  en  EF  en  GH  rechts  zijn  de  begrenzingen  van  de  eerste  boom  en  van  de  tweede , die  de  kunstenaar  daar  heeft  aangebracht  om  de  compositie  af  te  sluiten , zoals  geheel  links  het  geval  is  met  de  ladder , die  samenvalt  met  de  lijn  AI , die  hij  nagenoeg  evenwijdig  liet  lopen  met  de  EF .  Aan  hun  richting  is , in  evenwicht , tegengesteld  de  belanrijkste  van  de  bomen  ABCD .  Vervolgens  trok  hij  de  drie  schuine  lijnen  KL , MN  en  IP , waarvan  de  eerste  twee  dicht  bij  een  horizontale  lijn  liggen  en  die  bestemd  zijn  het  vlak  op  ongelijke  wijze  te  verdelen  en  zich  tevens  door  hun  richting  in  tegenstelling te  zetten  tot  de  eerstgenoemde  schuine  lijnen , die  naar  boven  gericht  zijn .  
     
      Vervolgens  ( zie  fig . 60 ) plaatste  hij  in  het  bovenste  deel  KLMN  een  grote  ovaal , die  voor  een  klein  deel  in  de  onderste  afdeling  steekt .  Zijn  onderste  bocht  wordt  doorsneden  door  de  gulden  snede  in  de  hoogte .  Deze  ovaal  bevat  het  gebladerte  en  houdt  het  verdwijnen  tegen  van  de  takken  buiten  het  doek .  Indien  enkele  takken  toch  de  omlijsting  doorsnijden  wordt  hun  beweging  onderbroken  door  de  lijnen  AI  of  EF .  Slechts  een  van  de  beide  stammen  mag  door  de  lijst  steken  en  wel  die  van  links , want  de  beschouwer  moet  wel  in  staat  zijn  om  zijn  omlaagstrevende  beweging  aan  te  voelen .  Toch  zal  dit  effect  nog  beperkt  blijven  door  de  aanwezigheid  van  de  bijna  horizontale  bovenste  lijn  KL . 
     
      Twee  andere , voor  een  gedeelte  zichtbare , stammen  werden  toegevoegd  aan  het  vlak  tussen  MNIP  en  zullen  dus  een  indruk  van  menigvuldigheid  verwekken . 
     
      Tussen  de  lijnen  CD  en  EF , in  het  onderste  deel  van  de  grote  ovaal  en  met  zijn  middelpunt  ongeveer  op  de  gulden  snede  van  de  hoogte , zal  een  kleinere  cirkel  bestemd  zijn  om  de  blik  een  uitweg  te  geven  naar  het  verste  deel  van  het  landschap .  Doot  nu , wederom  bij  benadering , enerzijds  het  gulden  punt  van  het  verticale  segment  KM  te  verbinden  met  punt  F en  anderzijds  de  punten  N  en  I  met  elkaar  te  verbinden , krijgt  men  een  figuur  in  de  vorm  van  een  grote  X , die  de  schilder  in  staat  zou  stellen  om  daarop  de  voornaamste  onderste  takken  te  plaatsen , die  in  V - vorm  uitgespreid  staan  ( bovenste  deel  van  deze  X ) , terwijl  het  onderste  deel  ( omgekeerde  V )  en  de  twee  V - vormen  aan  de  zijkanten  het  terrein  op  ongelijke  wijze  gaan  begrenzen  met  hoeken , die  ingevolge  de  wet  van  de  herhalingen , zich  zullen  herhalen  in  de  hoeken  van  de  rechtlijnige  muurtjes  en  in  de  muurtjes  zelf , in  de  hoekige  stenen , waauit  zij  opgestapeld  zijn .  Bedoelde  hoeken  zullen  een  balans  vormen  tegenover  de  gebogen  lijnen  van  het  bovenste  deel  van  de  compositie  ( wet  van  de  tegenstellingen ) . 
     
      Het  karakter  van  de  bodem , die  ruw  en  steenachtig  is , zoals  we  reeds  zeiden , en  zijn  rustieke  stevigheid  zijn  dus  uitstekend  uitgedrukt .  Hiermee  hebben  we  de  essentiele  bouw  van  het  schilderij  en  je  ziet  dus  wel  dat , hoe  " modern "  dit  ook  schijnen  mag , zijn  maker  zich  toch  is  blijven  inspireren  op  de  grote  klassieke  beginselen . 
     
      Om  kort  te  gaan  bevat  deze  compositie  twee  stammen  die  zich  naar  boven  toe  van  elkaar  verwijderen  om , tussen  twee  evenwijdige  lijnen  die  dwars  tegen  hen  in  komen  te  vallen , een  grote  ovaal  te  bevatten , die  zelf  weer  een  rond  doorkijkje  bevat  en  dit  alles  boven  een  zeer  bewogen  vlak , dat  niettemin  op  vaste  wijze  geconstrueerd  is  met  behulp  van  elkaar  kruisende  lijnen , waarvan  de  ene  de  andere  met  zich  meebrengt , aan  hem  beantwoordt  en  als  rechtvaardiging  dient .  Het  oog  wordt  getroffen  door  een  grote  arabesk  :  een  soort  van  krulvormige  lijn , bepaald  door  de  grote  bocht  tussen  I  en  E ,  die  vergezeld  en  benadrukt  wordt  door  verschillende  boven  elkaar  geplaaste  donker  getinde  vlakken .  Die  grote  bocht  zet  zich  dan  voort  in  de  grote  ovaal  op  de  bovenhelft , die  hem  in  het  punt  O  raakt  en  tenslotte  tot  een  eind  komt  door  zich  " op  te  rollen "  in  het  cirkeltje , dat  het  doorkijkje  bevat  en  het  middelpunt  van  de  compositie  genoemd  zou  kunnen  worden . 
     
      De  grote  krulvormige  lijn  verbindt  omhoog  lopende  schuine  lijnen , die  door  hun  rechtheid  in  tegenstelling  staan  tot  de  gebogen  vormen . 
     
      Op  zijn  beurt  zal  ook  de  kleur  natuurlijk  een  woordje  gaan  meespreken .

    20-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 55 . - OLIJFBOMEN PENSCHETS VAN SHEDLIN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55 .

    Olijfbomen , penschets  van  Shedlin .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 57 . - SCHETS VAN DE STAM ( SHEDLIN ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57 .

    Schets  van  de  stam  van  een  olijfboom 
    ( Shedlin ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 . - CONSTRUCTIESCHEMA ( 1e STAAT ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 58 .

    Constructieschema  ( 1e  staat ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 . bis . - NOG EENS HET CONSTRUCTIESCHEMA .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 58 . bis ,

    Nog  eens  het  constructieschema .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 59 . - NOG EENS DE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 59 .

    Nog  eens  de  compositie  ( fig . 56 )  voor  een  goed  begrip  van  de  tekst .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . a , - FIG . 60 . - HET VOLTOOIDE CONSTRUCTIESCHEMA .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 54 . a ,  

    Fig . 60 .

    Het  voltooide  constructieschema .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!