E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    frans43
    blog.seniorennet.be/frans43
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    26-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 57 . - DE ILLUSTRATIE

    Art . Nr . 57 .

                          DE   ILLUSTRATIE

                                   Inleiding

      De  illustratie  heeft  tot  doel  om  een  gedrukte  tekst  op  te  helderen , aan  te  vullen  en  te  versieren  met  behulp  van  de  prenten  die  tot  stand  kwamen  door  de  illustrator .  Deze  is  dus  de  tolk  van  de  gedachten  van  de  schrijver  en  deze  gedachten  geeft  hij  gestalte  door  middel  van  tekeningen  die  in  een  of  andere  techniek  zijn  uitgevoerd .
      Maar  het  werk  van  de  kunstenaar  zal  een   " vermenigvuldiging "  moeten  ondergaan .  Zijn  tekeningen  en  composities  zullen  in  het  te  drukken  boek  worden  afgebeeld .  Met  het   oog  daarop  zal  de  illustrator  niet  alleen  in  de  " geest "  van  het  boek  in  kwestie  moeten  werken , maar  ook  rekening  moeten  houden  met  het  soort  van  uitgave , het  formaat  en  de  aard  van  het  te  gebruiken  papier .
      Op  dit  alles  zullen  we  later  nog  terugkomen  wanneer  we , op  het  geschikte  ogenblik , de  verschillende  reproductie -  en  druktechnieken  zullen  behandelen . 
      Hierboven  stipten  we  aan  dat  er  een  logisch  verband  dient  te  bestaan  tussen  de  tekst  en  zijn  illustraties . 
      Nu  spreekt  het  wel  vanzelf  dat  de  uitdrukkingsmogelijkheden  van  de  schrijver  en  van  de  tekenaar  zeer  verschillend  zijn .  Maar , wel  verre  van  met  elkaar  in  conflict  te  komen , moeten  deze  elkaar  juist  gaan  aanvullen .  En  hieruit  volgt  natuurlijk  de  noodzaak  van  een  nauwe  samenwerking  tussen  beiden . 
      Wie  een  boek  wil  gaan  illustreren  moet  eerst  gaan.... lezen .  "  Een  waarheid  als  een  koe  " , zult  je  misschien  zeggen .  Ongetwijfeld , maar  onder  lezen  willen  we  ook  verstaan  de  geest  van  het  boek  begrijpen  en  aanvoelen  om  in  staat  te  kunnen  zijn  een  toepasselijke  "  verluchting "  te  leveren .  Men  begrijpt  dan  wel  dat  de  rol , die  aan  de  kunstnaar  is  toebedeeld , de  uitdrukking  van  zijn  persoonlijkheid  beperkingen  oplegt . Toch  kan  er  wel  degelijk  sprake  zijn  van  een  oorspronkelijke  kunstzinnige  schepping , want  ook  hier  hebben  we  een  vertolking  en  wel  een  die  de  kunstenaar  door  zijn  persoonlijkheid  wordt  opgelegd .  In  deze  werkzaamheid  van  de  geest  komen  de  gevoeligheid  en  de  verbeeldingskracht  van  een  illustrator  een  belangrijk  woord  meespreken . 
      Laten  we , wat  dat  betreft , intussen  niet  vergeten  dat  de  verbeeldingskracht  de  dochter  is  van  de  waarneming .  Wat  is , in  de  beeldende  kunsten , verbeeldingskracht  feitelijk  anders  dan  het  opnieuw  oproepen  van  elementen , waarvan  het  beeld  op  een  of  ander  ogenblik  op  iemands  netvlies  vershenen  is  ?   Van  een  illustrator  moet  het  zg.  visuele  geheugen  dus  wel  in  bijzondere  mate  gevoelig  zijn  en  dit  kan  worden  door  een  voortdurende  oefening  van  het  observatievermogen .  Door  veel  te  kijken  leert  men  op  den  duur  zien  en  onthouden .  Dank  zij  dit  visuele  geheugen  wordt , in  de  meeste  gevallen , een  compositie  uitgevoerd  zonder  dat  een  direct  contact  met  de  natuur  nodig  is .  De  kunstenaar  die  een  uitgebreide  kennis  bezit  van  het   menselijk  lichaam , de  dieren , perspectief  enz. ,  zal  in  staat  zijn  om  vormen  en  constructies  uit  te  voeren  of  een  beweging  neer  te  zetten  in  overeenstemming  met  wat  de  tekst  hem  suggereert .  Op  die  manier  geniet  zijn  geest  de  grootst  mogelijke  vrijheid  om  op  levensware  wijze  te  scheppen  en  wij  zeggen  wel  degelijk  " scheppen " .  Want  het  is  onlochenbaar  dat  hier  van  schepping , creatie , sprake  is , te  meer  waar  de  elementen , die  de  kunstenaar  uit  zijn  geheugen  opdiepte , door  hem  niet  gebruikt  zullen  worden  zonder  hen  te  "  transponeren "  en  te  " interpreteren "  volgens  een  geheel  persoonlijke  opvatting  van  de  gedachten  die  in  de  te  illustreren  tekst  opgesloten  liggen .
      Overigens  zal  de  tekenaar  ook  werk  moeten  maken  van  een  rangschikking , een  ordening  van  al  die  elementen .  Ook  in  zijn  werk  zal  de  kunst  van  de  compositie  dus  zijn  rechten  opeisen  teneinde  op  de  aangenaamste  wijze  een  bepaald  geheel  tot  stand  te  kunnen  brengen .  De  in  het  vorige  lesdeel  bestudeerde  wetten  zal  ook  hij  moeten  gaan  toepassen .  Intussen  is  het  wel  duidelijk  dat  ook  hier  zijn  persoonlijkheid  en  oorspronkelijkheid  aan  het  licht  zullen  treden  want , al  heeft  ieder  terrein  zijn  eigen  beginselen , er  zijn  ook  verschillende  manieren , aan  ieder  mens  eigen , om  zich  daaraan  te  onderwerpen .
      We  zullen  om  te  beginnen , de  illustraties  onder  ogen  zien  van  een  op  bijzondere  wijze  verzorgde  uitgave . 
      Een  dergelijke  " luxe - editie "  kan , voor  wat  het  illustratieve  gedeelte  betreft , uit  de  volgende  onderdelen  bestaan :
      1e.  een  titelbeeld  :  illustratie  buiten  de  tekst , die  afgebeeld  is  op  de  titelpagina  van  het  boek .
      2e.  kopbeelden  :  serie  van  illustratie  die  boven  ieder  hoofdstuk  staan .
      3e.  illustraties  tussen  de  tekst  verdeeld  over  het  gehele  boek . 
      4e.  slotvignetten  :  serie  van  kleine  illustraties , die  ieder  aan  het  slot  van  een  hoofdstuk  afgedrukt  zijn , als  de  op  de  bladzijde  vrijgelaten  plaats  dit  toelaat . 
      5e.  versierde  letters , zeer  grote  hoofdletters  waarmee  de  hoofdstukken  beginnen  en  die  voorzien  zijn  van  kleine  tekeningen .
      6e.  illustraties  buiten  de  tekst :  serie  van  illustraties  ( gewoonlijk  niet  groot  in  aantal )  van  groot  formaat  over  de  volle  bladzijde .
    Soms  wordt  een  van  hen  ook  op  de  omslag  van  het  boek  afgedrukt .

      Men  dient  ook  te  weten  dat  de  tekst  van  een  boek  op  de  bladzijden  is  afgedrukt  volgens  nauwkeurig  vastgestelde  verhoudingen  van  hoogte  en  breedte , want anders  zou  zijn  aspect  natuurlijk  zeer  ongelukkig  kunnen  zijn .  De  lengte  van  een  gedrukte  lijn  tussen  de  beide  marges  rechts  en  links  draagt  de  naam  van  regellengte .  De  plaats  en  het  formaat  van , in  het  bijzonder , de  kopbeelden  is  gewoonlijk  met  die  regellengte  verbonden , zoals  natuurlijk  ook  de  hoogte  van  de  tekst  op  iedere  bladzijde , teneinde  een  zeker  evenwicht  in  acht  te  blijven  nemen .  Bij  uitbreiding  wordt  de  term  " regellengte "  ook  gebruikt  voor  de  beide  afmetingen , hoogte  en  breedte , van  de  gedrukte  tekst .  De  getekende  composities  bevinden  zich  in  het  algemeen  binnen  een  omlijsting , waarvan  de  vorm  en  afmetingen  voor  ieder  soort  van  illustratie  voor  een  gegeven  boek  met  zorg  gekozen  zijn ,  en  wel  in  het  bijzonder  voor  kopbeelden , sierletters  en  platen  buiten  de  tekst , met als  doel  een  homogeen  geheel .  Maar  voor  illustratie  tussen  de  tekst , slotvignetten  e.d.  neemt  men  minder  strenge  regels  in  acht .  Wij  geven  zelfs  een  voorbeeld  van  een  kopbeeld  ( fig . 30 )  waarin  de  tekenaar  weliswaar  de  in  dat  boek  gebruikelijke  omlijsting  heeft  toegepast  maar  dit , om  een  bepaald  effect  te  versterken , aan  de  benedenzijde  rechts  heeft  losgelaten .

      In  sommige  gevallen  geeft  de  illustrator  zijn  verschillende  composities  voor  eenzelfde  boek  een  geheel  vrije  wijze  van  uitsnijden .

      Het  staat  de  kunstenaar  vrij  om  uit  de  twee  bovengenoemde  mogelijkheden  een  keuze  te  maken  om  het  algemene  beeld  van  zijn  illustraties  op  geslaagde  wijze  in  overeenstemming  te  brengen  met  het  karakter  van  het  gehele  boek .
      In  beginsel  moeten  de  illustraties  op  regelmatige  wijze  over  het  boek  verdeeld  worden  om  een  te  lange , eentonige , opeenvolging  van  bladzijden  zonder  het 
    " open raam " van  een  illustratie , te  vermijden .  Deze  noodzakelijkheid  dwingt , helaas , de  kunstnaar  er  soms  toe  om  de  uitvoering  in  de  steek  te  laten  van  een  of  ander  onderwerp , dat  hem  bijzonder  ter  harte  ging , teneinde  een  overeenstemming  tussen  tekst  en  illustratie  in  stand  te  kunnen  houden ;  dit  betreft  vooral  de  plaatjes  tussen  de  tekst .
      Lettekundige  werken  kunnen  zeer  talrijk  en  uiteenlopend  zijn  voor  wat  betreft  de  behandelde  onderwerpen , de  besproken  denkbeelden  enz .  Romans ,  reisverhalen , geschiedenisboeken  en  wetenschappelijke  werken  zullen  illustraties  krijgen  die  aangepast  zijn  aan  het  soort  en  de  geest  van  het  boek  in  kwestie .  Deze  plaatjes  zullen , van  het  ene  boek  op  het  andere , weinig  met  elkaar  gemeen  hebben , of  het  zou  de  persoon  of  personen  moeten  zijn , die  voor  de  illustraties  gezorgd  hebben .
      In  veel  gevallen  zal  de  illustratie  objectief  zijn , d. w. z.  de  onderwerpen  van  de  tekst  weergeven  door  zich  strikt  aan  de  tekst  te  houden , al  blijft  de  persoonlijkheid  van  de  tekenaar  zich  in  volle  vrijheid  uitdrukken  in  het  grafisch  karakter  van  zijn  werk .
      Zo  kan  de  illustratie  ons  de  plaatsen  tonen , die  in  een  reisverhaal  beschreven  worden .  Maar  in  zo'n  geval  zal  de  tekenaar   -   om  de  waarheid  te  kunnen  dienen  en  dat  zal  hier  toch  wel  nodig  zijn  -  gedwongen  zijn  om  zich  goed  te  documenteren , ofwel  te  bestemde  plaatse , ofwel  met  behulp  van  foto's , die  hij  op  de  een  of  andere  wijze  zal  moeten  vertolken  om  goede  composities  te  verkrijgen .
      Maar  er  zijn  ook  geschriften  waarin  een  grotere  subjectiviteit  of  een  psychologische  studie  de  overhand  hebben .  Dit  soort  van  boeken  vraagt  natuurlijk  om  illustraties  van  geheel  andere  aard .  Zij  zullen  versierd  worden  met  allergorische  en  symbolische  illustraties  en  zelfs , onder  omstandigheden , met  die  van  het  zg.  non - figuratieve  soort . 
      Weer  andere  zijn  er  die  van  geen  enkele  soort  van  illustratie  voorzien  zouden  kunnen  worden , behalve  misschien  van  geheel  decoratieve  aard , in  kopbeelden , omlijstingen  van  bladzijden  en  sierletters  bijvoorbeeld , die  tot  in  volkomen  abstracte  vorm  kunnen  worden  opgevat .  Dit  zal  o.a.  het  geval  zijn  met  publicaties  van  wijsgerige  aard . 



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 56 . a , - EEN VOORBEELD
    Art . Nr . 56 . a ,

                          Een  voorbeeld

      Deze  laatste  opmerkingen  zullen  meer  speciaal  te  pas  komen  bij  het  portret , dat  hierbij  afgebeeld  wordt  ( fig . 10 ) .  Omdat  we  afwisseling  willen  brengen  in  de  voorbeelden , gaat  het  hiet  nu  eens  niet  om  een  schilderij  of  een  tekening , maar  om  een  ets .  Het  is  van  de  hand  van  onze  talentvolle  medewerker  Jacques  Schultz  Dal  en  werd  destijds  geëxposeerd  onder  de  titel  De  Heraldicus .  Je  zult  overigens  wel  opgemerkt  hebben  dat  wij  al  meer  een  beroep  hebben  gedaan  op  deze  kunstenaar  voor  wat betreft  krijt -  en  pentekeningen .

      Met  dit  werk  hebben  we  te  doen  met  een  zg.  karakterportret , dat  tevens  de  uitbeelding  geeft  van  een  beroep .
      De  voorgestelde  is  nl.  een  zeer  gewaardeerd   kunstenaar , die  goed  bekend  staat  bij  de  genealogen  om  zijn  kennis  van  wapens , zijn  onderzoekingen  en  tekeningen  op  het  gebied  van  de  heraldiek  en  bij  de  liefhebbers  van  boeken  zeer  in  trek  is  om  de  mooie  boekmerken , die  hij  ontwierp  en  uitvoerde  en  waarin  hij  zich  gespecialiseerd  heeft . 

      Het  woord  karakterportret  is  hier  gebruikt  in  de  betekenis , die  kunstenaars  het  geven  ( zoals  ook  toneelspelers  dat  doen )  en  die  je  al  kent .  De  uiterlijke  verschijning  van  het  model  ( na  zijn  maatschappelijke  persoonlijkheid , die  we  hierboven  in  het  kort  beschreven )  toont  ons  een  sterk  uitgesproken  en  zeer  ongewoon  type  :  een  man  op  leeftijd  maar die  nog  flink  is , krachtig  van  bouw , met  een  kop  die  zowel  energiek  als  fijngevoelig  is , manen  als  een  leeuw  en  met   een  snor  en  sik  als  een  van  de  beroemste  "  Drie  Musketiers  " .

      De  expressieve  kracht  van  een  karakterportret  kan , vooral  als  dit  ook  een 
    " beroepsportret "  is , nog  groter  worden  wanneer  het  model  is  voorgesteld  in  zijn  dagelijkse  omgeving , dus  bijv.  de  smid  in  zijn  smidse , de  tuinman  in  de  tuin , de  schrijver  aan  zijn  schrijftafel  enz .  De  wapenkundige  is  hier  weergegeven  in  zijn 
    " werkplaats "  te  midden  van  de  dingen , die  hij  voor  zijn  arbeid  nodig  heeft .  We  zien  hem  immers  in  zijn  atelier , gezeten  voor  zijn  lessenaar   met  de  eerbiedwaardige  oude  folianten , zijn  documenten  en  handschriften  en  met  zijn  tekenwerktuigen  vlak  bij  de  hand .  Hier  is  niets  opgesmukt  en 
    " geposeerd " ;  hij  is  bij  zichzelf  thuis  en  een  ogenblik  onderbreekt  hij  zijn  studie  om  de  bezoeker  aan  te  kijken .

      Om  de  compositie  nader  te  ontleden  voegen  we  hieraan  toe  dat  het  formaat in  de  breedte , dat  vrij  zeldzaam  is  bij  het  portret , verkozen  werd  om  meer  aandacht  te  kunnen  geven  aan  de  bijkomstigheden , waarover  we  spraken ;  zij  zijn  er  niet  om  het  schilderij  " aan  te  kleden  "  of  om  leegtes  op  te  vullen , maar  om  een  beter  begrip  te  geven  van  de  persoon  waarmede  zij  een  geheel  vormen  en  die  zij  in  zekere  zin  " verlengen  "  door  alles  wat  zij  suggereren  ( zo  zouden  ook  de  smid  zonder  zijn  hamer  en  de  schermer  zonder  zijn  floret  onvolledig  schijnen  en  het  in  feite  ook  zijn ) . 

      De  kwaliteiten  van  de  uitvoering , het  geslaagde  " effect " , de  mooie  zwarte  tonen  en  krachtig  geconstrueerde  kop  raken  slechts  zijdelings  ons  betoog ;  we  laten  het  aan  jezelf  over  om  dit  alles  op  uw  eigen  wijze  te  beoordelen  en  te  genieten .  We  hebben  echter  wel  gemeend  de  aandacht  te  moeten  vestigen  op  de  algemene  inhoud  van  dit  kunstwerk :  dit  verheldert  immers  op  zeer  leerzame  wijze  de  opvatting  van  dit  portret  en , om  bij  ons  onderwerp  te  blijven , dit  fraaie  voorbeeld  van  artistiek  ontwerp .

      Laat  ons  eindigen  met  enkele  opmerkingen  van  een  scherpzinnig  kunstliefhebber . 
    Dr  Jules  Brabant  "  Het  zou  kunnen  schijnen  alsof  het  portret  slechts  weinig  ruimte  overlaat  voor  de  persoonlijkheid  van  de  kunstenaar .  Maar  dit  is  geenszins  het  geval : het  is , integendeel , het  genre , waarin  hij  zich  met  de  meeste  kracht  kan  doen  gelden .... Het  portret  moet  altijd  een  vertolking  van  het  model  zijn , waarin  zowel  de  kracht  en  gevoeligheid  van  de  schilder  als  ook  de  tover  van  zijn  talent  aan  den  dag  treden " . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 56 . a , - FIG . 10 . - DE HERALDICUS . PORTRET VAN J . SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 56 . a ,

    Fig . 10 .

    De  Heraldicus ;  Portret  van   J. Schultz - Dal .
    ( ets) .   Het  model  is  hier  met  veel  begrip  tot  leven  gewekt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 56 . a , - FIG . 11 . - PORTRET DOOR LANCELOT NEY
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 56 . a ,

    Fig . 11 .

    Portret  door  Lancelot  Ney  ( olieverf ) .
    Dit  in  moderne  geest  opgevatte  werk  draagt  het  stempel  van  de  eigen  stijl  van  de  kunstenaar . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 56 . - FIG 8 . - PORTRET DOOR J . D . INGRES .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 56 .

    Fig . 8 .

    Portret  door  J.D  Ingres  ( potlood ) .  Werk  van  een  verbluffend  knap  tekenaar  in  een  zeer  gevoelig  lijnenspel . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 56 . - FIG . 9 . PORTRET DOOR H . DE TOULOUSE - LAUTREC.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 56 .

    Fig . 9 .

    Portret  door  H .  De  Toulouse - Lautrec .  Het  karakter  van  dit  model  is  op  prachtige  wijze  uitgebeeld .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 56 . - HET PORTRET
    Art . Nr . 56 .

                             HET   PORTRET
     
                       Algemene  Raadgevingen

      Ziehier  een  kunstvorm , die  bij  uitstek  het  westerse  ras  kenmerkt  en  waarin  met  name  de  nederlandse  en  franse  scholen  steeds  hebben  uitgeblonken .

      Het  lesdeel   HET   HOOFD   heeft  je  reeds  bestudeerd , maar  dit  had  vooral  tot  doel  om  je  in  kennis  te  brengen  met  algemene  begrippen , die  overvloedig  en  afwisselend  waren  en  je  er  allereerst  toe  te  bewegen  om  veel  studies  te  maken .  Nu  hebben  we  een  onderscheid  gemaakt  tussen  studie  en  kunstwerk  en  het  portret  valt  uitsluitend  onder  de  categorie  " kunstwerken " , tot  welk  soort  hij  intussen  ook  mag  behoren .  En  die  " soorten "  ontbreken  overigens  niet  :  grote , kleine  ( we  bedoelen  hiermede  niet  slechts  het  formaat , maar  ook  de  geest , die  verschilt naar  gelang  de  afmetingen ) , officiele , intieme , familieportretten , " mondaine "  en  karakterportretten  enz .  Kleine  verschillen , waarover  het  overbodig  is  hier  uit  te  weiden , daargelaten , vertonen  zij  dezelfde  aantrekkelijkheden , die  we  zullen  bespreken  en  dezelfde  moeilijkheden , die  we  zullen  trachten  je  te  laten  oplossen . 

      Ieder  ontwerp  verschijnt , zoals  we  reeds  zeiden , als  een  soort  van  samenvatting ;  en  dit  is  nog  meer  waar , of  in  ieder  geval  nog  duidelijker , in  het  potret .  Want  een  man , vrouw  of  kind  zijn  ieder  meer  dan  een  ander  schepsel ; " iets " , dat  individueel  en  oorspronkelijk  is  en  het  doel  van  de  portrettist  moet  nu  juist  zijn  om  dat  individuele  en  oorspronkelijke  er  uit  te  kunen  halen .  Om  onze  bewering  te  versterken  zou  men  bij  uitbreiding , kunnen  zeggen  dat  dit  ook  geldt  voor  het  portret  van  een  ontwikkelde  diersoort , bijvoorbeeld  een  hond , en  zelfs  van  een  levenloos  voorwerp  dat  uitgesproken  kenmerken  bezit , zoals  een  huis  dat , evenals  een  levend  wezen , zijn  leeftijd , geschiedenis  en  " stand "  verraadt , tot  aan  zijn  rimpels  toe ...
      Om een  samenvatting , synthese , mogelijk  te  doen  worden , moet  er  eerst  een  voorafgaande  ontleding , analyse , waardoor  we  de  onderdelen  leren  kennen , tot  stand  gebracht  worden .  Het is  dus  noodzakelijk , als  het  tenminste  niet  gaat  over  iemand  die  we  goed  kennen , om  het  model  te  bestuderen ;  men  tekent  goed  wat  men  goed  kent , hebben  we  al  eens  gezegd .  Zelfs  kan  het  nuttig  zijn  om een  zekere  sympathie , waardering  of  bewondering  voor  het  model  in  kwestie  te  hebben .  Iemand  die  om  de  een  of  andere  reden  mishaagt  is , laat zich  niet  goed  portretteren :  met  tegenzin  werken  brengt  geen  goede  resultaten  voort  en  het  portret , al  zou  het  tot  op  zekere  hoogte  geslaagd  genoemd  kunnen  worden , zal  toch  oppervlakking  en  alleen  maar  uiterlijk  knap  blijven .  Een  oud  gezegde  kan  in  dit  verband  worden  aangehaald  en  wel , dat  het  beste  portret  van  een  schilder  vaak  dat  van  zijn  moeder  is .

              Keuze  -  Analyse  -  Synthese

      Men  moet  dus  beginnen  met  een  voorbereidend  onderzoek  teneinde  te  geraken  tot  het  uitkiezen  van  een  hoofd   ideé , een  overheersend  kenmerk  ( zoals  het 
    " Leitmotiv " in  de  muziek ) , hetgeen , we  herhalen  het , de  grondslag  van  een  kunstzinnig  ontwerp  vormt .

      Vervolgens  kan  men  zich  gaan  wijden  aan  de  eerste  vormverschijningen : van  het  innerlijk  gaat  men  naar  het  uiterlijk .  Daartoe  worden  eerst  de  meest  karakteristieke  houdingen  van  het  lichaam , de  ledematen  en  de  kop  bestudeerd ;  de  keuze  ( het  onstaan  van  een  kunstwerk  brengt  nu  eenmaal  een  hele  reeks  " keuzen " met  zich  mee )  zal  moeten  vallen  op  de  beste  houding , dat  is  diegene  die  het  innerlijk  wezen  verraadt  en  tevens  ook  in  esthetisch  opzicht  met  meest  geslaagd  is , vooral  bij  het  vrouwenportret ;  tenslotte  moet  ook  een  belichting  bepaald  worden , die  de  vormen  zo  doet  uitkomen  als  je  het  meest  gewenst  acht . Je  hebt  dan  de  houding  bepaald  -  staande  of  zittende , verticaal  of  scheef , van  voren , van  opzij  of 
    " troiquarts "  gezien  - ;  en  ook  die  van  de  kop , natuurlijk  ook  allerlei  standen  kan  innemen .  Voor  dit  alles  moeten  vanzelfsprekend  schetsen  en  studies  gemaakt worden .  Dit  moet  ook  geschieden  met  de  achtergrond  ( die  er  meestal  zijn  zal  en  ook  van  groot  belang  is ;  hij  kan  licht  of  donker  zijn , effen  of  bewerkt , eenvoudig  of  samengesteld )  voor  wat  betreft  zijn  toonverhouding  met  de  persoon  en  voor  de  bijkomstige  voorwerpen , waarvan  er  slechts  zelden  een  zal  ontbreken . 

      In  het  voorbijgaan  zouden  we  willen  opmerken  dat  er  in  het  moderne  portret  een , althans  schijnbare , verarming  te  constateren  valt .  In  het  algemen  schijnt  men  thans  sneller  te  werk  willen  gaan :  de  potretten  uit  het  verleden  lijken  veel  meer  " van  alles  voorzien "  te  zijn .  Maar  men  ziet  toch  ook  vaak  een  gelukkig  gevonden  vereenvoudiging  in  de  hedendaagse  portretten  en  een  groter  streven  naar  natuurlijkheid .  Het  " statieportret "  van  vroeger  zou  tegenwoordig  gauw  een  glimlach  opwekken .  De  toestanden  zijn  veranderd , waardoor  er  een  grotere  gelijkvormigheid  en  een  soort  van  nivellering  is  ontstaan .  

      Men  moet  vooral  vermijden  het  model  de  indruk  van  " poseren "  te  verschaffen  en  ook  de  omgeving  gekunsteld  te  maken ;  daarin  zou  men  een  pretentieuze  naiviteit  zien  en  een  gebrek  aan  natuurlijkheid  en  waarheid .  Soberheid , spaarzaamheid  en  bescheidenheid  moeten  ook  hierbij  betracht  worden . 

      Wanneer  men  het  over  alles  met  zichzelf  eens  is  geworden , wanneer  je  het  werk  compleet  in  de  geest  voor  je  ziet , dan  is  dus  de  beslissing  al  gevallen .  Er  rest  dan  nog  slechts  de  uitvoering  en  dat  is  zeker  niet  weinig , want  men  kan  slechts  zelden  zijn  dromen  verwezenlijken .  

      Hier  willen  we  een  waarschuwing  laten  horen .  Alvoren  tot  de  uitvoering  over  te  gaan , is  het  noodzakelijk  dat  je  uw 
    " geestesbeeld  " ongeschonden  weet  te  bewaren , deze  droom  die  je  bij  zich  draagt  van  het  toekomstige  werk .  Tijdens  de  arbeid  kan  deze  namelijk  gemakkelijk  veranderen , vervagen  of  vervormen , zoals  helaas  met  veel  het  geval  is .  Het  beeld  dat  je  zich  in  gedachten  gevormd  hebt  moet  je  dus  spoedig  op  de  een  of  andere  wijze  gaan  vastleggen .  Maak  daar  dus  een  schets  van , die  de  hoofdzaken  weergeeft .  Het  belang  daarvan  wordt  door  de  beginner  gewoonlijk  niet  voldoende  beseft  en  toch  kan  een  schetsje  van  twee  of  drie  minuten  voldoende  zijn  om  het  juiste  denkbeeld  voor  de  toekomst  te  bewaren .  
     
      Het  portret  heeft  dus  een  aanvang  genomen .  Streef  er  naar  om  zo  weinig  mogelijk  aan  uw  oorspronkelijke  plan  te  veranderen , dat  je  hebt  weten  vast  te  leggen  als  getrouw  document  van  wat  misschien  een  zeer  vluchtige , maar  kostelijke  ingeving  was .  We  moeten  je  ook  nog  de  raad  geven , al  zal  je  die  misschien  onaangenaam  klinken , dat  je  zich  niet  te  veel  door  het  model  moet  laten  beinvloeden .  Daar  is  dan  geen  tijd  meer  voor  en  de  beslissing  is  immers  al  gevallen , zoals  we  reeds  opmerkten .  "  Het  model  trekt  alles  naar  zich  toe  en  voor  de  schilder  blijft  er  dan  niets  over  " ,  heeft   DELACROIX   eens  gezegd  en  dat  komt  hier  wel  heel  goed  van  pas .  Tracht  in  het  lichaam  en  vooral  in  de  kop  van  uw  model  die  overheersende  trek  te  bewaren , waardoor  je  het  eerst  getroffen  bent .  Verzwak  deze  in  ieder  geval  niet , maar  versterk  hem  eerder  nog , hoewel  dit  met  enige  bescheidenheid  dient  te  geschieden .  Een  goed  portrettist , heeft  men  wel  eens  geschreven , is  een  karikaturist , die  zich  beheerst .  De  hoofdtrek  van  een  karikatuurtekenaar  is  immers  dat  hij  de  wezenlijke  aard  van  een  levende  verschijning  weet  te  onderkennen ;  die  gaat  hij  dan  overdrijven , ofwel  met  geestige , ofwel  met  spottende , boosaardige  bedoelingen . 

     

    25-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - FIG 1 EN 2 - SCHILDERIJ VAN HET ZELFDE LANDSCHAP DOOR CEZANNE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Fig . 1  en  2 .  Een  landschap  zoals  het  gezien  wordt  door  het  zielloze  oog  van  het  fototoestel .  Nu  heeft  het  een  " ziel "  gekregen .
    De  schilder , en  een  van  de  grootste , CEZANNE ,  heeft  dit  aangevoeld  en  weergegeven , vertolkt , naar  de  aard  van  zijn  eigen  geest  en  volgens  de  gevoelens  die  hem  bezielde  bij  de  aanblik  van  een  motief , dat  misschien  banaal  lijkt  in  de  ogen  van  iemand , die  gespeend  is  van  gevoel  en  verbeeldingskracht , maar  de  kunstnaar  door  zijn  talent  het  tot  een  " drama "  verheft .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - FIG 1 EN 2 - FOTO VAN LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Fig . 1  en  2 .

    Foto  van  landschap .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 3 en 4 . - FOTO EN ZIJN INTERPRETATIE DOOR KEES VAN DONGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 3  en  4 .

    Van  dit  " figuur "  vinden  wij  een  foto  door  schilder  Kees  van  DONGEN
    ( zie ook  fig . 4  ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 - FIG . 5 . - FRAGMENT VAN EEN COMPOSITIE VAN MARCELLIN GROMAIRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55

    Fig . 5 ,

    Fragment  van  een  compositie  van  Marcellin  Gromaire :  Parijs .  De  werkelijkheid  wordt  omgezet  voor  een  decoratief  doel

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 55 - FIG . 7 . - ENKELE KUNSTZINNIGE SCHEPPINGEN UIT HET VERLEDEN . NEGERKUST - INDIA - DE PROFEET ISAIAS ( SOUILLAC ENZ . ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Fig . 7 .

    Enkele  kunstzinnige  scheppingen  uit  het  verleden :
    10 , negerkunst   -  11 , India  -  12 , de  profeet  Isaias  ( Souillac )   -   13 ,  Mozes    ( Michelangelo )   -  14 , China  ( IXe  eeuw )   -   15 ,  Notre  Dame  te  Parijs  ( gotthiek )   -  16 ,  tekening  van   REMBRANDT   -   17 , portret   door  HOLBEIN   -   18 , portret  door  MODIGLIANI   - 19 , kruisafname  ( GIOTTO )
      -  20 , tekening  van  Vincent  van  GOCH   -  21 ,  schilderij  van  PICASSO   -  22 , tekening   van  Henri  de  TOULOUSE - LAUTREC .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - FIG . 6 . - ENKELE KUNSTZINNIGE SCHEPPINGEN UIT HET VERLEDEN EGYPTE - APHRODITE VAN PRAXITELES ( GRIEKENLAND ENZ . ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Fig . 6 

    Enkele kunstzinnige  scheppingen  uit het  verleden :  1 - 2 ,  Egypte  -  3 , Aphrodite  van  PRAXITELES   ( Griekenland )   - 
    4 ,  perzische  vaas   -   5 , gewonde  leeuwin  ( Assyrië )   -  6 , Griekse  vaas   -   7 , kop  ( POLYKLEITOS ,  Griekenland   -  
    8 , Madonna  ( VIe  eeuw )   -  glasraam  ( Chartres )

    24-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 3 en 4 . - FOTO EN ZIJN INTERPRETATIE DOOR KEES VAN DONGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

    Van  dit  " figuur " vinden  we  een  ( foto 
    fig. 3 )  en  zijn  interpretatie  door  de  schilder  Kees  van  DONGEN  : als  kenmerk  van  zijn  stijl  verleent  hij  het een  stralend  lichteffect .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - PLAAT I
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  I 

    Verschilende  interpretaties  van  hetzelfde  stilleven  in  verschillende  technieken .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - PLAAT II - VLNR. GRIEKS - VAN EYCK - GRANACH - BOTICELLI - RUBENS - WATTEAU - INGRES - SEURAT - MAILLOL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 55 .

    Plaat  II 

    Iedere  kunstenaar  geeft  een  eigen  stijl  aan  zijn  werk .
    Van  links  naar  rechts :  Grieks  -  Van  Eyck  -  Cranach  -  Boticelli  -  Rubens  -  Watteau  -  Ingres  -  Seurat  -  Maillol .

    23-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 55 . - HET ONTWERPEN - INLEIDING
    Art . Nr . 55 .

                        HET   ONTWERPEN

                                  Inleiding

      Tijdens  de  studie  van  de  voorafgaande  lesdelen  hebt  je  stap  voor  stap  vorderingen  kunnen  maken  en  daarbij , soms  misschien  wel  met  enige  verbazing , nieuwe  horizonten  en  tot  dusver  onbekende  gebieden  kunnen  ontdekken , naarmate  we  gezamenlijk  hoger  op  gestegen  zijn . 
      Indien  je  echt  gestudeerd  hebt  en  met  toewijding  gewerkt , zult  je  zich  het  stelsel  van  algemene  beginselen  hebben  eigen  gemaakt , die  bij  de  kunst  van  het  tekenen  of  schilderen  te  pas  komen .  Langzaam  maar  zeker  zult  je  de  materialen  en  de  verschillende  onderdelen  van  de  motor  bijeen  gezameld  hebben .  Nu  moet  deze  motor  in  werking  worden  gesteld . 
      Vakkennis  en  wetenschap  laten  zich  eigen  maken .  Je  heeft  anatomie  en  perspectief , de  wetten  van  de  compositie  en  nog  een  hele  hoop  andere  nuttige  dingen  geleerd ... Je  bent  in  staat  om  van  een  voorwerp , een  landschap  of  een  persoon  een  getrouwe  uitbeelding  te  maken .  Maar  dat  is  niet  voldoende  om  van  u  een  kunstenaar  te  maken , daarvan  zult  je  zich  wel  bewust  zijn :  de  houtstapel  ligt  klaar ;  nu  moet  daar  nog  de  vonk  in  gebracht  worden .
      Maar  deze  vonk  laat  zich  helaas  niet  van  de  een  op  de  ander  doorgeven .  Om  je  te  helpen  deze  te  doen  ontspringen  -  want  ergens  is  hij , meer  of  minder  sterk  natuurlijk , in  u ;  niet  iedereen  is  nu  eenmaal  een  genie  -  zullen  raadgevingen  en  voorbeelden  van  groot  nut  kunnen  zijn .  Ons  verlangen  is  dan  ook  om  je  deze  in  dit  lesdeel  te  verschaffen .  
      De  vonk  nu  is  voor  alles  het   DENKBEELD . 
      In  de  kunst  onstaat  het  denkbeeld  in  de  meeste  gevallen  door  de  " ontroering " , die  een  of  ander  schouwspel  in  de  natuur  teweeg  brengt .  Deze  ontroering  zal  de  kunstenaar  gaan  ontleden , zich  zijn  oorzaken  afvragen  en  kenmerkende  factoren  gaan  opzoeken  en , wanneer  hij  hierin  geslaagd  zal  zijn , zal  hij  trachten  deze  tot  uitdrukking  te  brengen  en  tot  hun  recht  te  doen  komen  in  een  daartoe  gecomponeerd  werkstuk  met  de  bedoeling  om  zijn  eigen  ontroeringen  over  te  dragen  op  de  beschouwer .  Hij  zal  dan  geraken  tot  een  zekere  rangschikking  en  samenstelling  van  het  onderwerp  in  kwestie  en  daardoor  een  bepaalde  compositie  scheppen , die  beantwoorden  zal  aan  het  denkbeeld , waardoor  hij  bezield  werd . 
      Op  een  ander ogenblik  kan  het  denkbeeld  in  de  geest  van  de  kunstenaar  geboren  worden  zonder  al  een  aantal  reeds  bijeengevoegde  elementen  voor  ogen  te  hebben .  Hij  zal  dan  aan  de  hand  van  visuele  herinneringen , schetsen , studies  en  ander  documenten  een  of  andere  ontroering  voelbaar  doen  maken , hem  gestalte  geven , steeds  met  een  vastomlijnde  bedoeling  voor  ogen . 
      In  het  eerstgenoemde  geval  zal  er  vooral  sprake  zijn  van  een  compositie .  In  het  tweede  geval  zal  men  meer  te  doen  hebben  met  een  artistieke  scheppingsdaad , een 
    " ontwerp " ,  dat  intussen  steeds  ondergeschikt  zal  moeten  blijven  aan  de  wetten  van  de  compositie . 
      Die  wetten  hebt  je  in  het  vorige  lesdeel  bestudeerd  en  je  hebt  zelfs  geprobeerd  om  tekeningen  en  schilderijen  te  maken , waarin  deze  wetten  in  acht  genomen  werden .  Maar  je  heeft  niet  " iets  dat  nog  niet  bestond "  geschapen , iets  geheel  nieuws  dat uitsluitend  UW  werk  zou  worden .  Natuurlijk , alles  wat  uit  uw  potlood  of  pensseel  voortkomt , alles  wat  je  op  een  nieuw  velletje  neerzet  is  uw  werk .  Maar  tot  dusver  was  er  slechts  sprake  van  oefeningen , die  te  vergelijken  zijn  met  het  spelen  van  toonladders  en  studies  van  de  pianist .  Zeker , je  heeft  getracht  om  harmonieuze  arrangementen  te  maken , die  aangenaam  voor  het  oog  zijn , maar dat  was  toch  meer  het  oefenen  van  de  compositie  als  zodanig , het  uzelfs  vertrouwd  maken  met  zijn  beginselen  en  het  verwerven  van  meerdere  uitdrukkingsmogelijkheden  ten  behoeve  van  uw  ideeën  en  bedoelingen . 
      Laten  we  hier  nog  eens  duidelijk  het  onderscheid  tussen  een  studie  en  een  kunstwerk  (schilders  spreken  bij  voorkeur  van  studie  en  schilderij )  in  herinnering  brengen .  Laatstbedoelde  bepaling  is  nog  duidelijker , maar  we  gebruiken  liever  het  woord  kunstwerk  in  een  meer  algemene  zin , dat  meer  van  toepassing  is  op  de  verschillende  soorten  van  doeleinden , waaruit  je  een  keuze  zult  moeten  maken .  De  studie  nu , is  datgene , dat  je  tot  dusver  tot  stand  gebracht  hebt .  Het  kunstwerk  is  hetgene , dat  je  nu  zult  gaan  trachten  te  bereiken .  
      De  studie , evenals  de  schets , is  een  uit  de  natuur  opgediepte  inlichting .  De  natuur , die  in  de  studie  slechts  gecopieerd , min  of  meer  slaafs  nagevolgd  wordt , wordt  in  het  kunstwerk  geïnterpreteerd , vertolkt , dat  wil  zeggen  van  gedaante  veranderd  en  in  een  of  andere  richting  beklemtoond , van  bepaalde  accenten  voorzien ;  en  wel  in  de  richting  van  het  denkbeeld  ( dit  belangrijke  woord  zal  nog  vele  malen  terugkeren )  dat  je  in  u  draagt , waardoor  je  bezield  bent .  Om  voorbeelden  te  noemen , een  denkbeeld  van  tederheid  of  van  macht , een  van  gratie  of  kracht , van  schittering  of  van  overdenking , van  vreugde  of  van  droefheid , van  rust  of  van  beweging .  
      Door  welke  middelen  wordt  nu  het  denkbeeld  tot  uitdrukking  gebracht  ?   Voor  de  schrijver , de  wijsgeer  en  de  geleerde  bestaat  de  aankleding  van  het  denkbeeld  uit  woorden  en  zinnen ;  voor  de  musicus  uit  noten  en  rythmen ,  voor  de  beeldende  kunstenaar  vooral  uit  een  zg .  effect .  Het  effect  is  niet  het  denkbeeld  zelf , maar  de  uitdrukking , de  gestalte  daarvan :  ofwel  door  vormen , ofwel  door  toonwaarden  of  kleuren .  Door  vormen  wil  zeggen  door  lijnen  ( de  rustige  van  horizontalen , de  opstijgingen  van  verticalen  en  de  bewegingen  van  schuine  lijnen ) en  door  volumes , zware  en  fijne .  Door  toonwaarden , lichte  of  donkere , zware  of  lichte  en  door de  belichting , die  naar  believen  de  plastiek  versterkt  of  verzwakt , het  werk  doet  uitstralen  of  in  een  bepaald  halfduister  zet , waardoor  een  soort  van  peinzende , teruggetrokken  stemming  onstaat .  En  tenslotte  door  de  kleuren  en  hun  harmonie .
      Maar  nog  eens , niets  van  wat  we  tot  nu  toe  zeiden , is  nieuw  voor  u .  Al  deze  overwegingen  zijn  je  reeds  in  de  vorige  lesdelen  voorgelegd  en  duidelijk  gemaakt .  Maar  opdat  de  beschreven  werkwijzen  en  praktijkens  het  je  mogelijk  maken  om  je  te  verheffen  boven  wat  men  wel  eens  in  ongunstige  zin  werkwijzen  en  praktijken  noemt , opdat  uw  werken  het  peil  van  een  waar  kunstwerk  bereiken , hebben  wij , wij  herhalen  het  nog  eens , nog  iets  anders 
    nodig   -   en  dit  andere  is  nu  juist  het  onderwerp  van  dit  lesdeel , dat  de  bekroning  van  ons  onderricht  bedoelt  te  zijn . 

      Om  dat  " andere "  te  ontdekken  moet  men  de  blik  in  de  goede  richting  weten  te  richten , juist  zoals  men  dat  doet  om  een  onderdeeltje  van  een  uitgestrekt  vergezicht  te  ontdekken . 
     
      Maar  in  plaats  van  in  de  verte  te  kijken , moet  je  in  uzelf  gaan  kijken , wat  men  noemt  " zelfbeschouwing "  gaan  beoefenen .  Het  te  overziene  terrein  dat  bent  je  zelf , uw  geestelijk  wezen :  het  zijn  uw  voorkeuren  en  goede  smaak .  Wat  je  niet  met  plezier  doet , zult  je  nooit  goed  doen ;  je  dient  zich  bewust  te  zijn  van  wat  je  aantrekt  en  op  welk  domein  je  zich  thuis  voelt .  Weest  er  daarbij  van  overtuigd  dat , wanneer  we  uw  persoonlijke  neigingen  een  aanmoediging  geven , dan  is  dat  niet  om  je  te  vleien , maar om  je  in  staat  te  stellen  uw  persoonlijkheid  tot  zijn  recht  te  doen  komen  en  je  de  weg  te  wijzen  naar  een  ware , gezonde  oorspronkelijkheid .  

         Spreken  over   HET  ONTWERPEN   wil  zeggen  het  behandelen  van  een  voorwerp  uit  de  esthetica  of  schoonheidsleer , die , zoals  men  weet , een  onderdeel  uitmaakt  van  de  wijsgegeerte .

      Nu  begrijpt  je  wel  dat  het  niet  onze  bedoeling  is  om  je  hier  een  curcus  in  filosofie  te  laten  volgen .  We  zullen  deze  belangrijke  aangelegenheid  dan  ook  alleen  van  de  praktische  kant  bekijken , van  het  standpunt  van  degene , die  iets  wil  maken  -  en  dat  is  hetgeen  je  interesseert .  Maar  juist  op  dit  gebied  is  het  nodig , teneinde  tot  stand  te  brengen  en  iets  te  bereiken , dat  je  zeer  duidelijk  het  te  bereiken  doel  voor  ogen  hebt .  Dit  doel  moeten  we  dus  gaan  omschrijven , zijn  oogmerken  ontleden , zijn  grenzen  bepalen  en  het  zodanig  uiteenzetten , dat  je  er  zeer  duidelijk  begrip  van  ingeprent  krijgt .  Hier , nog  meer  dan  elders , rekenen  we  dus  op  uw  volle  aandacht .  

      Het  kunstzinnig  scheppen , eenvoudiger  gezegd  het  ontwerpen , behelst  de  zichtbare  verwezenlijkind  van  een  persoonlijke  denkvrucht , die  voortgebracht  wordt  door  waarneming , verbeeldingskracht  en  gevoel , waarbij  men  zich  bij  anderen  tot  diezelfde  eigenschappen  bedoelt  te  richten .  In  eerste  aanleg  betreft  het  dus  een  werkzaamheid  van  de  geest , waarin  ook  het  onderbewustzijn  zijn  deel  heeft  en  het  zelfs  de  stoot  kan  geven , een  werkzaamheid  die  begunstigd  wordt  door  de  vermeerdering  en  ontwikkeling  van  de  verworven  kennis  en  ervaring .  Het  is ,  vervolgens , de  overbrenging  op  doek  of  papier  van  het  denkbeeld  dat , plotseling  of  stap  vor  stap , gestalt  gekregen  heeft .  

       Wanneer  men  zich  verdiept  in  de  problemen  van  het  ontwerpen , komt  men  er  vanzelf  toe  zich  te  verdiepen  in  het  
    probleem   van  de  kunst .

      Wat  is  kunst  ?   BACON   zei   " de  natuur  plus  de  mens " , hetgeen  een  mooie , diepzinnige  en  eenvoudige  definitie  is .  We  willen  die  van  een  tijdgenoot , die  wat  scherper  is  en  ons  onderwerp  wat  nauwer  begrenst , daaraan  toevoegen :  " De  kunst  is  de  natuur  gezien  door  een  temperament  heen  " .  Onder  temperament  moet  men  dan  verstaan  het  totaal  van  goede  en  slechte  hoedanigheden , van  aantrekkelijke  en  minder  aantrekkelijke  eigenschappen , in  een  woord  van  de  neigingen , die  maken  dat  ieder  mens  verschilt  van  zijn  medemensen  en  hem  zijn  eigen  personlijkheid  en  oorspronkelijkheid  geven .  Het  is  dus  uw  temperament  of  beter  uzelf , datgenen  wat  het  meest  wezenlijke  en  intieme  uitmaakt  van  uw  geest , uw  hart  en  uw  zinnen , die  aan  hetgeen  uit  uw  handen  komt  een  stempel  van  kunst  gaat  verschaffen .  Wat  Bacon  zei  komt  in  het  kort  dus  neer  op  :  " De  kunst , dat  ben  je  zelf " .  Maar  om  dit  " zelf "  tot  gelding  te  laten  komen , moet  het  naar  buiten  kunnen  uittreden .  Dat  is  niet  altijd  gemakkelijk   en  om  het  te  bereiken  moet  men  gunstige  omstandigheden  weten  te  scheppen .  Daarom  hebben  we  je  ook  gevraagd  om  jezelf  te  gaan  " peilen "  jezelf  te  leren  kennen .  Hier  zullen  dan  de  theorie  van  nu  en  de  praktijk  van  straks  elkaar  gaan  ontmoeten .  En  deze  verklaringen   waren  nodig  om  bij  je  een  staat  van  ontvankelijkheid  te  verwerken , waarin  alles  gemakkelijk  zal  worden  omdat  je  volkomen  begrepen  hebt  waarover  het  gaat . 

      Zodoende  zult  je  in  het  vervolg  in  staat  zijn  om , zoals  we  het  hierboven  uitdrukken ,  " het  stempel  van  kunst  te  drukken  op  wat  uit  uw  handen  komt  " .  Deze  nuttige  uitspraak  herhalen  we  met  opzet , want  een  stempel  drukken  op  iets  wil  zeggen  het  van  uw  eigen  merk  voorzien .  In  de  kunst  gebruiken  we  voor  dit  merk  het  woord  STIJL ,  zoals  in  de  muziek  of  in  de  letterkunde , waar  men  dit  woord  nog  meer  gebruikt  :  de  stijl  van  een  schrijver , ofwel  zijn  eigen  manier  om  zich  uit  te  drukken  en  zijn  gedachten  kenbaar  te  maken , hetgeen  tot  gevolg  heeft  dat  men  hem  zeer  vlug  herkent . 
      Je  kent  wel  de  beroemde  uitspraak  ; " De  stijl  is  de  gehele  mens  " , hetgeen  zeggen  wil  dat  de  stijl  de  eigen  aard  verraadt  van  het  verstand  dat  hem  voortbrengt .  Hierover  is  iedereen  het  eens  en  het  is  dan  ook  evenzeer  van  toepassing  op  de  beeldende  kunsten .  Stijl  wil  dus  zeggen  dat  er  zelfs  in  een  klein  schetsje  het  merkteken  van  een  maker , van  de  maker , wordt  aangetroffen .  En  bij  de  grootsten  is  dit  gewoonlijk  het  gemakkelijkst  te  herkennen , omdat  hun  stijl  het  meest  karakteristiek  is , omdat  het 
    " stempel  van  de  kunst  "  meer  uitgesproken  en  treffender  is .  Om  enkele  uit  ontelbare  voorbeelden  te  noemen , hebben  wij  een  handtekening  nodig  om  een  tekening  van  REMBRANDT   of   DURER ,  van  DAUMIER  of   VAN  GOGH   te  herkenen  ? 
      En  aangezien  de  ware  kunstenaar  altijd  noodzakelijkerwijze  zichzelf  is  en  niet  anders  zou  kunnen  zijn , zelfs  als  hij  het  zou  willen  ( hij  zou  zichzelf  toch  spoedig  verraden  ) , is  de  stijl  ook  de  volmaakte  eenheid  van  het  kunstwerk , geheel  doordrenkt  van  dezelfde  geest ; en  van  dezelfde  gedachte . 
      En  wat  is  nu  het  tegendeel  daarvan  ?  Het  oppervlakkige , het  slappe , het  laag-bij-de  grondse , vulgaire , banale  en 
    " commerciële " . 
      Wat  stijl  ook  nog  wil  zeggen  is  iets  als  een  zelfverzekernd   meesterschap , een  verstandige  élégance , een  natuurlijke  voornaamheid  en  de  beeldende  vertolking  van  wat  men  gewoonlijk  samanvat  met  het  woord   Humanisme . 
      Ontwerpen  wil  zeer  zeker  niet  zeggen  scheppen  in  absolute  zin , gelijk  aan  een  goddelijke  daad , dus  het  scheppen  uit  het  niets .  Het  is  een  menselijke  daad , waarbij  uitgegaan  wordt  van  de  natuur  en  de  onderdelen  die  deze  bevat , die  dan  gezien  worden  door  een  eigen  temperament  heen  en  dan  gerangschikt  heen  en  dan  gerangschikt  en  vertolkt  worden  volgens  een  gedachtengang , die  de  kunstenaar  worden  voorgeschreven  door  zijn  gevoeligheid , karakter  en  geest .  Maar  niettemin  is  dit  werk  toch  een  soort  van  schepping , want  alleen  de  kunstenaar  zelf  kon  in  staat  zijn  om  gebruik  te  maken  van , te  ordenen , te  verlichten , modelleren  en  kleuren  volgens  persoonlijke  en  oorspronkelijke  opvattingen , datgene , dat , zeer  zeker  reeds  bestond , maar  dat  hij  van  zijn  eigen  stijl  voorzien  heeft  bij  zijn  uitbeelding .  Welnu , je  begrijpt  natuurlijk  heel  goed  dat  uitbeelding  het  tegendeel  is  van  slaafse  navolging .  Uitbeelding , vertolking  is  in  zekere  zin  stilering , een  persoonlijke  omschrijving  van  het  weergegeven  onderwerp , welke  omschrijving  beantwoordt  aan  de  visie  van  de  kunstenaar , aan  zijn  eigen  opvatting  van  het  onderwerp  en  aan  datgene  wat  hij  daarmee  bedoelt  uit  te  drukken . 
      Indien  de  kunstnaar  dus  niet  " schept "  in  de  strikte  zin  van  het  woord , dan  is  hij  dus  wel  in  staat  om  te  " herscheppen "  door  het onderwerp  een  nieuwe  werkelijkheid  te  verlenen  en  wel  degene  die  voortkomt  uit  zijn  eigen  visie  en  de  persoonlijke  gevoelens  weergeeft , die  deze  visie  bij  hem  verwekte . 

      Nu  moet  je  niet  denken  dat  dit  alles  buiten  uw  bereik  zou  vallen .  Wanneer  je  doorgaat  jezelf  met  toewijding  te  oefenen , als  je  de  verschillende  technieken  meester  wordt  en  uw  " vak "  onder  de  knie  gaat  krijgen , dan  zal  uw  temperament  -  ieder  heeft  het  zijne  -  langzaam  aan  voor  de  dag  treden  en  je  zult dan  uw  eigen  stijl  gaan  krijgen ;  daarvan  kunt  je  verzekerd  zijn .  Een  verborgen  proces  zal  zich  in  uw  geest  afspelen  zonder  dat  je  zich  daarvan  bewust  zult  zijn  en , stapje  voor  stapje , zult  je  zichzelf  leren  kennen .
      Besluitend  zouden  we  willen  zeggen  dat  ontwerpen  vooral  wil  zeggen  samenvatten ;  samenvatten  van  die  menigvuldige  bestanddelen  van  de  natuur , waarvan  je  tot  dusver  de  ontleding  tot  stand  hebt  gebracht .  Het houdt  in  het  vinden  van  een  leidraad , een  overheersend  verband  en  een  gemeenschappelijke  factor , die  hen  verbindt  en  samenhoudt .  Men  gaat  daarbij  over  van  het  bijzondere  naar  het  algemene  men  trekt  zich  op  van  het  onderdeel  naar  het  geheel .  Het  is , kortom , opstijgen .
      


      
     

    22-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . b , - DE KLEUR IN DE COMPOSITIE
    Art . Nr . 54 . b ,

                  De  kleur  in  de  compositie 

      In  het  algemeen  zal  de  verdeling  van  de  gekleurde  massa's  ongeacht  het  toegepaste  kleurengamma , de  grote  bouw  van  de  compositie  moeten  ondersteunen ,want  hij  vormt  immers  een  begeleiding  van  de  beweging  der  lijnen , onderstreept  hen  en  voltooit  de  indruk  die  het  rythme , dat  door  die  lijnen  geschapen  werd , verwekt .  Maar  het  is  wel  duidelijk  dat  het  gebruikte  kleurengamma  in  nauw  verband  moet  staan  met  het  karakter  van  het  onderwerp  in  kwestie .  Van  kleur  kan  een  grote  ontroerende  kracht  uitgaan  en  wanneer  van  deze  kracht  een  goed  gebruik  wordt  gemaakt , zal  hij  de  indrukken , die  de  bouw  van  de  compositie  te  voorschijn  roept , aanzienlijk  kunnen  versterken .  In  het  lesdeel  over  de  kleur  heeft  je  het  verschil  leren  zien  tussen  warme  en  koude  tonen  en  je  kent  ook  de  betekenis  die  men  hechten  moet  aan  het  woord   " dominante " .  Je  weet  ook  dat  kleuren  elkaar  onderling  beinvloeden  en  dat  zij  van  aard  veranderen , wanneer  zij  naast  elkaar  gezet  zijn :  de  ene  zal  naast  een  andere  in  kracht  afnemen , een  andere  zal  juist  versterkt  worden  door  een  derde  naast  zich  te  hebben .

      Zoals  er  in  een  schilderij  een  dominante  voor  de  waarden  dient  te  bestaan , zo  moet  er  ook  een  zijn  bij  de  kleuren  als  zodanig .  Je  weet  wel  dat  om  een  overheersende  waarde  tot  zijn  recht  te  doen  komen , men  zich  van  een  tegenstelling  moet  bedienen , dus  de  oppositie  van  een  lichte  tot  een  donkere  dominante .  

      Bij  de  kleuren  doet  men  hetzelfde :  tegenover  een  bepaalde  kleur  plaatst  men  zijn  complementaire , of , als  men  wat  fijner  te  werk  wil  gaan , een  toon  die  samengesteld  is  met  behulp  van  deze  laatste .  Op  het  terrein  van  de  kleur  echter  " gebruikt  de  schilder  de  tegenstellingen  slechts  op  bescheiden  wijze  en  met  een  zekere  voorzichtigheid , want  de  hoogste  wet  van  de  kunst  blijft  de  harmonie .  Zo  zal  hij  nooit  twee  complementaires  van  dezelfde  omvang  en  kracht  naast  elkaar  schilderen  met  het  doel  hun  kracht  te  versterken .  Om  een  dergelijke  gewelddadige   botsing  te  vermijden  zal  hij  ofwel  de  ene  van  afmetingen  sterk  verkleinen , ofwel  zijn  kleurenintensiteit  verminderen  "  ( Jules  Brabant ) .  Men  moet  daarbij  niet  uit  het  oog  verliezen  dat  men , om  ook  hier  tot  een  eenheid  te  geraken , de  tonen , die  de  dominante  vergezellen , zodanig  van  aard  zal  moeten  wijzigen  dat  hij  ( die  dominante )  zijn  heerschappij  over  het  gehele  schilderij  voortzet .  Men  zal  hem  dus  moeten  terugvinden , waarbij  een 
    " vermoeden "  vaak  voldoende  is , in  de  meeste  andere  tonen .  Wij  hebben  immers  reeds  gezegd  dat  zij  in  tegenstelling  staan  ;  op  deze  wijze  handhaafd  men  de  eenheid  en  bereikt  men  een  harmonie :  zo  zijn  er  blauwe  schilderijen , rode  en  groene  of , als  men  wil , schilderijen  van  een  algemene  toon  die  de  dominante  te  zien  geeft .  Zeer  zeker  moet  men  ook  op  dit  gebied  gelijkvormigheid  uit  de  weg  trachten  te  gaan  en  nu  zult  je  ons  misschien  gaan  opwerpen  dat  dit  alles  toch  wel  erg  moeilijk  is  !  We  zullen  je  echter  zo  dadelijk  gaan  geruststellen , als  we  je  gaan  verzekeren  dat  vrijheid  en  fantasie  altijd  hun  rechten  blijven  behouden , op  voorwaarden  natuurlijk  dat  zij  onderworpen  blijven  aan  een  zekere  matiging  en  aan  de  goede  smaak .  

                   Nog  eens  ons  voorbeeld  
      
      In  het  besproken  schilderij  heeft  de  schilder  als  contrast  tegen  de  lange  zilverachtige  banden  evenwijdige  banen  aangebracht  in  een  afwisseling  van  koele  en  warme  tonen ,  de  laatsten  in  een  gamma  van  blond  naar  donkerbruin .  Daarbij  wilde  hij  zo  sterk  mogelijk  het  verband  van  de  geschilderde  materie  met  de  werkelijke , die  van  het  hout  zelf  dus , tot  uitdrukking  brengen . 

      De  grijze  tonen  in  de  gebarsten  stammen  worden  gecompenseerd  door  de  vlakken  met  donkergroene  ( " olijfgroene  "  natuurlijk )  tonen  om , dik  in  de  verf , een  contrast  te  vormen  met  het  strogeel  van  het  gras , dat  zich  op  de  bodem  voortgewoekerd  had .  
      
      Achter  de  olijfbomen  is  een  " menselijk "  element  te  bespeuren  in  de  drie  huizen  in  het  ronde  doorkijkje .  Deze  huizen  hebben  slechts  zeer  kleine  ramen , als  om  de  eenzaamheid  en  teruggetrokkenheid  van  hun  bewoners  te  onderstrepen .  Zij  zijn  rose  en  wit  geschilderd , zoals  de  landhuizen  in  de  Provence  en , ook  al  weer  een  contrast , tekenen  zich , overigens  niet  al  te  heftig , twee  donkere  cypressen  af  tegen  een  donkerblauwe  hemel .  
      Maar  waarom , zo  zult  je  misschien  vragen , zijn  bomen  en  landschap  niet  gewoon  weergegeven  zoals  men  ze  ziet  op  een 
    " natuurlijke "  wijze  ?  

      We  zeiden  het  al :  " de  kunst  is  de  natuur  plus  de  mens  " .  En  die  mens  heeft  ook  hier  zijn  eigen  gesteldheid , zijn  eigen  oorspronkelijkheid  en  zijn  persoonlijke  opvattingen .  Hij  wil  ons  niet  in  de  eerste  plaats  een  landschap  laten  zien  maar  veeleer  de  indrukken  die  hij  daarvan  onderging .  En  nu  kan  men  toch  niet  loochenen  dat  het  karakter  van  strengheid  van  deze  landstreek  niet  zeer  intensief  werd  uitgedrukt  door  de  hardheid  en  de  hoekigheid  van  de  lijnen  en  vlakken , die  toch  ook  weer  wat  verzacht  worden  door  de  grote , alles  omvattende  spiraal , die  als  een  verflauwde  echo  beantwoordt  aan  de  golvingen  van  de  heuvels  met  zijn  begroeide  " treden " .   Die  strengheid  komt  ook  naar  voren   in  de  door  de  schilder  gebruikte  kleuren .  

      De  hardheid  in  het  licht  van  die  streken  zien  we  immers  uitgedrukt  in  die  heftige  en  plotselinge  tegenstellingen  van  de  toonwaarden .  En  voelt  men  de  samenstelling  van  de  bodem  zelf  en  de  rotsachtige  opstijgingen  van  de  muurtjes  niet  heel  goed  in  de  als  het  ware  stukgehakte  grond  met  zijn  fel  botsende  lijnen  ? 

                    Enkele  overdenkingen 

      Laten  we  uit  alles  een  grote  les  trekken .  Voor  een  kunstwerk , welk  dan  ook , moet  je  niet  te  vlug  uw  gevolgtrekkingen  gaan  maken .  Bekijk  het  heel  goed  en  neem  daar  rustig  de  tijd  voor .  Bestudeer  het  en  denk  er  over  na .  Je  bent  thans  in  kennis  gebracht  met  die  grondbeginselen  die  het  je  mogelijk  zullen  maken  om  een  compositie  op  verstandige  wijze  te  ontleden  en  om  hem  te  " beredeneren " , zoals  je  dat  ook  moet  doen , wanneer  je  er  zelf  een  gaat  maken .  In  het  vervolg  zult  je  in  staat  zijn  om  uw  eigen  smaak  en  voorkeur  tot  gelding  te  brengen  en  dat  niet  blindelings , in  het  wilde  weg , maar  door  hem  een  rechtvaardiging  te  geven , hem  te  veranderen  en  zelfs  te  verbeteren .  
     
       Stellig  mag  de  amateur , zoals  Alfred  Leroy  eens  schreef ,  " niet  blindelings  een  anders  denkbeelden  aanvaarden , herhalen  wat  hij  in  handboeken  las  of  op  lezingen  te  horen  kreeg .  Hij  moet  blijven  zoeken  naar  een  aanpassing  van  zijn  eigen  neigingen  met  het  ontvangen  onderricht .  Hij  moet  een  afstand  gaan  doen  van  zijn  persoonlijkheid  en  op  zijn  hoede  blijven  voor  medeverschijnselen  en  snobisme .... "   Maar  anderzijds  moeten  we , zoals  de  veel  aangehaalde  Dr .  Brabant  ons  heeft  aanbevolen ,  " voor  een  schilderij  ieder  vooroordeel  laten  wegwallen , onze  eigen  voorkeuren  trachten  te  vergeten  om  te  proberen  de  " boodschap  "  van  de  kunstenaar  te  begrijpen .  En  vooral  moeten  wij  hen  niet  van  onbekwaamheid  gaan  beschuldigen , wanneer  zijn  schoonheidsopvattingen  niet  overeenkomen  met  de  onze  !   Wanneer  men  de  studietekeningen  van  een  Picasso  of  een  Permeke  ziet  , staat  men  verbaasd  over  hun  knapheid .  Niettemin  hebben  deze  beide  schilders  in  hun  schilderijen  de  ene  deformatie  na  de  andere  opgesteld , zodat  de  leek  er  volkomen  van  in  de  war  raakte .  Laten  we  trachten  om  het  doel  van  dergelijke  afwijkingen  te  begrijpen , die  zeker  zo  gewild  en  berekend  zijn ...  Maar , mochten  we  er  niet  altijd  in  slagen  om  het 
    " geheim "  van  een  schilderij  te  ontdekken , dan  moeten  we  daarom  nog  niet  gaan  denken  dat  we  voor  altijd  gesloten  zouden  zijn  voor  kunstzinnige  ontroeringen  .  Zelfs indien  men  de  gave  heeft , moet  men  nog  studeren  om  kennis  te  verwerpen  en  wat  de  moeite  waard  is  om  van  te  houden , levert  zich  nooit  aanstonds  aan  ons  over " .  

                               BESLUIT

                   Laatste  raadgevingen

      Thans  moeten  we  gaan  besluiten . 

      In  de  eerste  plaats  moet  je  zich  niet  laten  hypnotiseren  door  voorschriften , die  ongetwijfeld  nuttig  zijn  en  zelfs  wel  eerbiedwaardig , zoals  bijvoorbeeld  dat  van  de  gulden  snede .  Er  bestaan  geen  formules , zelfs  niet  digene  die  uit  meetkundig  oogpunt  volmaakt  zijn , die  automatisch  in  alle  gevallen  toegepast  kunnen  worden  en  een  leek  in  een  kunstenaar  zouden  kunnen  veranderen .  We  hebben  het  al  gezegd  en  zeggen  het  nogmaals :  "  Verwar  niet  doel  en  middelen  " .  De  toepassing  van  de  gulden  snede  bijv .  verschaft  ons  een  middel  om  gemakkelijk  een  goed  uitgewogen  verhouding  tussen  een  geheel  en  zijn  verschillende  onderdelen  te  vinden  en  heel  wat  kunstenaars  passen  hem  op  intuïtieve  wijze , als  het  ware  instinctmatig  toe .  
      In  ieder  geval  blijft  iedereen  volkomen vrij  om  een  ander  procedé  te  hulp  te  roepen , maar  ieders  eigen  temperament , zoals  we  al  eerder  zeiden .  De  een , die  van  ordening  houdt  en  meer  op  vormen  dan  op  bewegingen  gesteld  is , zal  zich  bij  voorkeur  van  meetkundige  stelsels  bedienen  om  zijn  werk  op  te  bouwen .  De  ander  die  meer  gehecht  is  aan  de  beweging , onderworpen  aan  een  expressie  of  gevoelen , zal  op  meer  vrije  en  spontane  wijze  zijn  gevoeligheid  de  vrije  loop  laten , zonder  dit  op  te  sluiten  in  een  min  of  meer  uitgerekend  netwerk  van  voerlijnen .  
      Maar  dit  wil  ook  al  weer  niet  zeggen  dat  men  dat  " de  vrije  loop  "  laten  aan  het  toeval  moet  overlaten  zonder  zijn  verstand  te  raadplegen , want  het  moet  tenslotte  tot  een  uiterlijke  vorm  komen  en  gestalte  krijgen  op  papier  of  doek .  En  daardoor  is , ondanks  alles , nodig  dat  men  zich  weet  te  bedwingen  en  aan  de  rede  weet  te  gehoorzamen .  
      Eens  te  meer  laten  we  hier  Dr . Brabant  aan  het  woord :  " Destijds  waren  er  verhitte  geesten  die  de  musea  wilden  verbranden "  !  Dat  was  in  die  tijd  dat  men  jonge schilders  de  raad  gaf  om  niet  naar  academies  te  gaan , uit  angst  dat  hun  persoonlijkheid  gedood  zou  worden  !   Alsof  de  ware  persoonlijkheid  zich  juist  niet  zou  harden  door  de  gevolgen  van  een  zekere  dwang !  "  
      En  tenslotte  zullen  we  besluiten  met  de  woorden  van  Ad . Giraldon  :  "  Op  het  terrein  van  de  compositie  blijven  vrijheid  en  fantasie  de  grootste  bronnen  van  inspiratie , al  worden  deze  geremd  en  in  toom  gehouden  door  de  natuurlijke  wetten   van  gezond  verstand , logica  en  matiging  en  bediend  door  een  zo  sterk  mogelijk  vakmanschap .  Geen  enkele  raad  kan  wet  worden  voor  allen  en  iedereen , behalve  de  raad , die  we  ontlenen  aan  de  ervaring  der  eeuwen  en  die  eeuwig  waar  en  eeuwig  nuttig  blijft :  zien , denken , begrijpen  en  werken  met  liefde , bescheidenheid  en  oprechtheid  " .

         

     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . b , - FIG . 61 . - DE KREEFT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 54 . b ,

    Fig . 61 .

    De  Kreeft , houtgravure  van  Raoul   DUFY .
    Alleraardigste  kleine  decoratieve  compositie , ontleend  aan  "  Le  Bestiaire  "  van  Guillaume  Apollinaire .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 62 . - OVERBRENGING VAN KRACHTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 62 .

    Overbrenging  van  krachten , copositie  van  Fernand  Leger  ( 1881 - 1955 )
    ( Museum  der  ontdekkingen , Parijs ) .
    Foto  Giraudon .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!