TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
30-09-2006
ART . NR . 57 . c , - ILLUSTRATIE VAN EEN REISVERHAAL
Art . Nr . 57 . c ,
Illustratie van een reisverhaal
We gaan nu over een ander soort echter nog steeds van " objectieve " aard en kiezen daarvoor een reisverhaal : Griekenland , Zon en Landschappen " van Louis BERTRAND . In een serie prachtige hoofdstukken beschrijft de aureur de schoonheden van deze oude grond en de bewonderenswaardige resten van de helleense bouwkunst . In dit verband is een volstrekte natuurgetrouwheid verplichtend . Men zou niet de geringste fantasie mogen aanbrengen in de weergave van de oude monumenten en de landschappen , die de schrijver in zijn boek vermeldt . Nu kan men deze waarheid natuurlijk nergens beter leren kennen dan op de bewuste plaatsen zelf . Het compositiewerk zal hier vooral moeten bestaan uit een goede vlakverdeling . We moeten dus met zorg onze standplaats kiezen , het formaat van onze illustratie bepalen en de schaal van het motief binnen dat formaat om dit op de gunstige wijze aan de belangstelling van de lezer te presenteren . Louis BERTRAND heeft op schitterende wijze de schoonheden van de klassieke bouwkunst beschreven en natuurlijk is hij begonnen met de parel van de Acropolis te Athene , het Parthenon . Deze tempel van dorische stijl opgetrokken in pentelisch marmer , verschijnt in al zijn majesteit zodra men de Propyleeën heeft bestegen . We plaatsen hem aan het begin van het hoofdstuk ( fig . 29 ) . De compositie zal gelegen zijn in de keuze van de uitbeelding ; voor wat betreft de verhoudingen , die we de tempel zelf geven ten opzichte van zijn omgeving . Op fig . 28 ziet je de schets van deze composities . Je zult opmerken dat de verticale as van de voorgevel van de tempel min of meer overeenkomt met de gulden snede van de breedte van het vlak . Er volgt nog een tweede voorbeeld van bouwkunst . Het is , ook weer op de Acropolis het tempeltje van Niké Apteros in jonische stijl , een waar juweel van sierlijkheid onder de stralende griekse hemel ( fig . 30 ) . Men lette op zijn plaatsing , die een gevolg is van het punt , van waar de tekening werd uitgevoerd . Door zo te werk te gaan had de kunstenaar de bedoeling de tempel te laten oprijzen uit de brede ommuring van de Acropolis . In dit verband zult je constateren dat de illustrator aan de rechterzijde het neerdalen van die brede onderbouw heeft willen tonen en tevens , van de hoogte gezien , het naar achteren schuiven van het landschap dat door het bouwwerk beheerst wordt . Deze vlakindeling , zoals overigens van alle anderen , dwingt tot enkele voorafgaande schetsen van de grote massa's van het onderwerp om met smaak en logica de oppervlakte van het hoofdmotief in de illustratie te kunnen bepalen . Maar dit is niet alles . We vinden in hetzelfde boek ook beschrijvingen van landschappen , waar de schilderachtigheid het verre wint van de stijl . In het hoofdstuk dat gewijd is aan Thebe en dat in het bijzondere mate levendig en kleurrijk is , voert de schrijver ons mee naar een punt dat ver van de oude stad gelegen is . Toen hij zijn boek schreef was dat nog maar een eenvoudig dorpje , dat echter een eigenaardige bijzonderheid bezat : in de zomer waren de straten volgepropt met meloenen , die daar op hopen gegooid waren door de boeren , die , na de markt , hun waterpijp gingen roken onder het genot van een glaasje raki in het enige café van het dorp . Voor de illustrator was dit alles natuurlijk een kolfje naar zijn hand ( fig . 31 ) . De opzet is eenvoudig en natuurlijk moest die hoop meloenen goed naar voren komen , zodat hij ook op de voorgrond geplaatst werd . Deze tekening was opgevat als illustratie tussen de tekst van de breedte van de regellengte . Aan het slot van het hoofdstuk was een vrij grote ruimte op de bladzijde over . Daarin werd een losjes neergeschreven slotvignet gezet . We zien daarop een van de meloenenkopers die zijn waterpijp rookt , hetgeen een aanvulling vormt van de uitbeelding der plaatselijke sfeer .
ART . NR . 57 . c , - FIG 28 . - SCHETS .
Art . Nr . 57 . c ,
Fig . 28 .
Schets .
FIG . 29 . - UITVOERING .
Fig . 29 .
Uitvoering .
FIG . 30 . - KOPBEELD MET INSNIJDING VOOR TEKST
Fig . 30 .
Dit kopbeeld , dat ook tussen de tekst gebruikt zou kunnen worden , vertoont een insnijding , waarin enkele regels van de tekst zijn ondergebracht .
FIG . 31 . - ILLUSTRATIE TUSSEN DE TEKST .
Fig . 31 .
Illustratie tussen de tekst .
ART . NR . 57 . c , - FIG . 32 . - SLOTVIGNET
Art . Nr. 57 . c ,
Fig . 32 .
Slotvignet . Al deze illustraties zijn in hout gegraveerd door Renefer . Het bleek noodzakelijk te zijn om hem , in het algemeen , iets te verkleinen , hetgeen ook geldt voor de volgende figuren .
ART. NR . 57 . b ,
Art . Nr . 57 . b ,
Wenden we ons nu eens tot de eigenlijke roman .
Deze leent zich bij uitstek voor illustraties door de grote afwisseling van zijn onderwerpen en omgevingen en door de taferelen die de schrijver ten tonele voert . Beurtelings zijn we bij mensen thuis , op straat , in een café enz .., kortom overal en hun personnages behoren tot alle klassen van de samenleving . Ook de " stemmingen " zijn talrijk en verscheiden van aard . Men zal dus een keuze moeten maken en wel een weloverwogen keuze . Natuurlijk moeten de illustraties een getrouwe weerspiegeling zijn van de personen , die door de schrijver tot leven gewekt zijn . Laten we nog eens tot de kern van een bepaald onderwerp doordringen . Lucie DELARUE MARDRUS heeft een roman geschreven met de titel " De Krekel " , dat het oppervlakkige en grillige leven van een jonge vrouw behandelt ; vandaar de titel . We drukken hierbij drie tafereeltjes af , die gemaakt werden als kopbeelden aan het begin van een hoofdstuk . De eerste illustratie ( fig . 22 ) zegt goed , wat hij zeggen moet , in een zeer eenvoudige compositie . Hij toont een nachtelijke idylle in een buitenwijk van Parijs . Je zult wel zien dat de beide mensen geplaatst zijn op de gulden snede in de breedte van de omlijsting . Het volgende beeld ( fig . 23 ) onderstreept nog eens het realistische karakter van het werk . De jonge vrouw en haar geliefde - die door uiterlijk en houding goed getypeerd wordt - bewonen een kamer in een goedkoop hotelletje en de gebeutenis zelf komt overeen met de beschrijving van de schrijfster . De plaatsing van de beide personen veroorzaakt een tegengesteld ryhtme van lijnen en bewegingen ; het centrum van het onderwerp wordt ingenomen door de lamp en het dakraampje : het totaaleffect is van grote kracht . Ook de illustratie van fig . 24 is geheel in realistische geest van de roman ; we zien weer het goedkope hotelletje met daarvoor de " bazin " , die met de ogen het vertrek van de jonge vrouw volgt . De waarde van deze tekening schuilt in de uitbeelding van de voorgevel van het hotel ; hij drukt duidelijk de armtierigheid van zijn bouw uit , alsmede die van de straat , hoewel men slechts een deel van het trottoir en het plaveisel zien kan . Ook hier is de hoofdpersoon geplaatst op de as van de middelste en uiterste rede . De fig . 25 - 27 tonen drie illustraties die gemaakt zijn voor een andere in Parijs spelende roman . Een grote stad biedt de illustrator toch wel veel mogelijkheden ! Levendigheid bewegingen en schilderachtigheid : ziedaar het leven in zijn menigvuldige aspecten , die allen de opmerkingsgave van een kunstenaar vermogen op te wekken en hem er toe aanzetten een " opstapeling " van schetsen te maken , die een documentatie " uit de eerste hand " vormt , geschikt om er uit te putten bij de illustratie van het boek . Op fig . 25 zien we een van de personnages in een café van Montparnasse , waar men tegen de muren een aantal schilderijen ziet opgehangen van schilders uit de buurt . De kunstenaar slaagde er in om leven en sfeer aan dit tafereeltje te verlenen . De overjas en hoed , die tegen de zuil zijn opgehangen , bevinden , zich ongeveer op de verticale middellijn , maar de linker omtreklijn van de zuil ligt toch op de linkerhelft van de compositie . De plaats van deze zuil is zo gekozen dat er aan beide zijden een verdeling van twee andere elementen mogelijk was . Van de twee vlakken in kwestie is die aan de rechterzijde de grootste als gevolg van de dikte van de meer besproken zuil en in die ruimte zien we de belangrijke figuur , waarover we in het begin van deze korte beschouwing spraken . Niettemin is de compositie toch goed uitgebalanceerd . Op het voorste plan heeft de tekenaar een paar glazen , een siphon spuitwater , een pakje tabak enz. geplaatst , die de plaatselijke atmosfeer typeren . Ook hier kunnen we nog eens constateren , dat , als de kunstenaar " materialen " gebruikt , die hijzelf niet geschapen heeft , hij met deze wel een goed doordachte opstelling schept , die zowel de ogen als de geest weet te bevredigen . Fig . 26 . stelt een parijse straat uit het XVIIe arrondissement voor . De kunstenaar heeft zijn standplaats op origenele wijze gekozen : de perspectief van de straat is nl. in beweging door de huizen die niet , zoals gewoonlijk , op eentonige wijze op een rijtje staan . Dit neemt niet weg dat de compositie gesloten en in volkomen evenwicht gehouden wordt door twee vrij sterke toonwaarden rechts en links , waartussen een witte muur oplicht , die geplaatst is op de gulden snede in de breedte . De mensen en de bestelwagen zorgen voor een levendige noot in dit stadstafereeltje , dat nog door zonlicht wordt opgevrolijkt . Tenslotte zien we op fig . 27 een museumzaal . Alles krijgt hier een soort van weerspiegeling doordat het licht van boven valt op de personen wiers houdingen goed geobserveerd zijn . Een geestige noot wordt toegevoegd door de beide zaalwachters aan de linkerkant . Waarover praten zij wel ? Door de invoering van persoonlijke elementen van deze aard , op bescheiden wijze , kan de illustrator met de schrijver van het boek samenwerken ; zonder op enigerlei wijze de tekst geweld aan te doen , verstekt en verrijkt hij juist het leven aan die tekst ; door dergelijke " extraatjes " wordt een boek nog smakelijker !
29-09-2006
ART . NR . 57 . b , - FIG . 22 .
Art . Nr . 57 . b ,
Fig . 22
FIG . 23 .
Fig . 23 .
FIG . 24 . - KOPBEELDEN
Fig . 24 .
Het formaat van al deze kopbeelden is verkleind .
FIG . 25 .
Fig . 25 .
Zelfde opmerking .
FIG . 26 .
Fig . 26 .
Zelfde opmerking .
ART . NR . 57 . b , - FIG . 27 . - AL DEZE ILLUSTRATIES ZIJN VAN DE HAND VAN RENIFER .
Art . Nr . 57 . b ,
Fig . 27 .
Al deze illustraties zijn van de hand van RENIFER .
28-09-2006
ART . NR . 57 . a , - FIG . 15 EN 16 . - SCHETS EN UITVOERING VAN EEN TITELBEELD .
Art . Nr . 57 . a ,
Fig . 15 .
Schets .
ART . NR . 57 . a , - FIG . 15 EN 16 . - SCHETS EN UITVOERING VAN EEN TITELBEELD .
Fig . 15 en 16 .
Schets en uitvoering van een titelbeeld .
FIG . 17 en 18 . - SCHEMA VAN HET KOPBEELD
Fig . 17 .
Schets .
FIG . 17 en 18 . - SCHEMA VAN HET KOPBEELD
Fig . 18 .
Schema van het kopbeeld.
FIG . 19 . - SLOTVIGNET DOOR RENEFER
Fig . 19 .
Slotvignet door Renefer , die al deze illustraties maakte .
ART . NR . 57 . a , - FIG . 20 . - REPRODUCTIE VAN EEN GEHELE BLADZIJDE
Art . Nr . 57 . a ,
Fig . 20 .
Reproductie van een gehele bladzijde van een luxe - editie met kopbeeld , sierletter en tekst .