TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
14-08-2006
ART . NR . 41 . a , - FIG . 53 . - DE VERKEERSAGENT .
Art . Nr . 41 . a ,
Fig . 53 .
De verkeersagent (krijt).
15-08-2006
ART . NR . 41 . a , - PLAAT XVI
Art . Nr . 41 . a ,
Plaat XVI
Typen uit het oude Japan ( penseel )
ART . NR . 41 . a , - FIG . 55 .
Art . Nr . 41 . a ,
Fig . 55 .
Tegenstelling van " stijlen " ( gewassen pentekening ).
ART . NR . 41 . a , - UNIFORMEN .
Art . Nr . 41 . a ,
Uniformen
In een hoodstuk , dat kleding behandelt , zou het uniform niet gemist kunnen worden . Of het nu een burgerlijk of militair uniform betreft , is het nodig om degene , die het draagt , het vereiste karakter te geven ; vooreerst door de algemene snit , die hem of haar zijn aparte silhouet geeft , maar vervolgens ook in die kledingonderdelen , die het tenue nader aanduiden , dus zijn rang , zowel die van de strijdkrachten , als die van bepaalde burgerfuncties . Waar de leek zich vaak tevreden stelt met een " ongeveer " , wordt de man van het vak vaak geérgerd door de onjuistheden of fantasietjes van de tekenaar , die bovengenoemde kenmerken niet goed heeft weten waar te nemen . Wij kennen de kap van een non , om een voorbeeld te geven , maar als men die uit het hoofd zou moeten tekenen , zouden er maar weinigen zijn , die dat op de juiste wijze zouden doen . Een politieagent en een hotelportier dragen uniformen van een zeer bepaalde snit , die men niet altijd goed genoeg bekeken heeft om hem op een gegeven moment te kunnen tekenen , zonder een model voor ogen te hebben . Nu zijn , gedurende de laatste wereldoorlog, de verschillen tussen de veldtenus van de verschillende wapenen geringer geworden . Toch is , vooral in " service dress " , een infanterist niet zo gekleed als een vlieger , een vlieger niet als een parachutist , en deze weer niet als een artillerist . En ieder van hen is eerder trots op zijn ondescheidingstekenen en uitmonstering . Men zou er zich derhalve niet genoeg op kunnen toeleggen om snelle schetsen te maken , zo nodig met vermelding van de kleuren , waardoor men zich een goede documentatie kan vormen , waaruit geput kan worden , indien de behoefte bestaat , zonder zijn toevlucht te nemen tot speciale boekwerken , die men maar zelden in handen krijgt . De uitmonstering en andere onderdeelstjes van het uniform moeten nauwkeurig geobserveerd worden ; zij versterken de waarheidsgetrouwheid en de gezien werkelijkheid . Bij militairen moeten ook de wapens op de juiste wijze worden weergegeven . Een geweer is geen karabijn , een sabel lijkt niet op een degen ; zij hebben natuurlijk beiden een gevest , een schede en een lemmet , maar geen van deze onderdelen vertoont dezelfde vormen en verhoudingen . De sabel van een officier aan zijn rechterzijde tekenen of de nestels van een adjudant aan dezelfde kant , zijn fouten , waaraan de beroepsman zich in hoge mate ergert . Door een goede , zelf schematisch gehouden , schets kunt je deze klip omzeilen . De raadgevingen , die wij in het voorgaande gaven , zijn van waarde voor alle tekenaars , maar zij zijn van bijzonder belang voor de illustrator ; deze zou , zonder in zijn taak te kort te schieten , niet mogen nalaten om van dit onderwerp een nauwkeurige documentatie aan te leggen , die doordringt tot in de kleinste onderdeeltjes .
Stijlfiguren
" Stijl " hebben kan betekenen goed gekleed gaan , maar het is niet in deze betekenis dat wij dit woord hier gebruiken . De stijl in de kleding , zo goed als in de meubels , bijvoorbeeld , komt overeen met een wijze van doen , een mode , die eigen is aan een bepaald land , een provincie of een tijdperk .
ART . NR . 41 . b , - FIG . 62 . - GRAVURE VAN J . CALLOT .
Art . Nr . 41 . b ,
Fig . 62 .
Gravure van Jacques Callot .
FIG . 61 . - TEKENING VAN WATTEAU.
Fig . 61 .
Tekening in twee kleuren krijt van Watteau .
FIG . 60 . - TYPEN UIT LANGUEDOC
FIG . 60 .
Typen uit Languedoc ( houtsnede van Bonneterre ).
FIG . 59 . - ARABIER VAN H . REGNAULT
Fig . 59 .
Arabier
( Pentekening van Henri Regnault ) .
FIG . 58 . - BRETONS TYPE VAN RAY LAMBERT
Fig . 58 .
Bretons type
(pensselschets van Ray - Lambert ).
FIG . 57 . - TYPEN UIT DE PROVINCIE
Fig . 57 .
Typen uit de provincie
( penseelschets ).
ART . NR . 41 . b , - FIG . 56 . - BASKISCHE BOER
Art . Nr . 41 . b ,
Fig . 56 .
Baskische boer ( pen ) .
16-08-2006
ART . NR . 41 . b , - LANDELIJKE TYPEN
Art . Nr . 41 . b ,
Landelijke typen
Het kan uiterst belangwekkend zijn om het karakteristieke van een of ander landelijk type weer te geven , niet alleen in zijn lichamelijke kenmerken , maar ook en mischien vooral , in zijn kleding . Het is de instandhouding door de eeuwen heen van een of andere kledingwijze , of deze zich nu in de onvervalste staat bewaard heeft , of dat hij eenvoudig zijn algemene beeld heeft overgeleverd , waarbij slechts een of ander onderdeeltje intact gebleven is , die de stijl uitmaakt . Weet altijd en overal te zien , te begrijpen en die bijzonderheden van hun kleding vast te leggen , samen met alle andere originele details , die een bepaald type kenmerken . Van deze bijzonderheden zijn er ongetwijfeld van oude oorsprong , die blijven voortleven en een onuitwisbaar stempel drukken - een stijl - op bepaalde gebieden , zoals Zeeland bijv . of de Achterhoek of Friesland . De Texelse visser en de Limburgse mijnwerker vormen duidelijk omschreven typen . Een tekenaar zal dan ook in de ontmoeting van landelijke typen een uitstekende gelegenheid vinden om zich veelvuldig te oefenen in de typering van zeer uiteenlopende soorten van mensen . Hij doet er goed aan om zich een nauwkeurige documentatie op te bouwen , met behulp van talrijke schetsen en tekeningen , waarbij hij ook rekening zal moeten houden met de raskenmerken van zijn personen en de algemene houding die hij hen geven zal . Mensen uit het verleden . Hierbij kan er natuurlijk geen sprake zijn van naar de natuur te tekenen . In het verleden bezaten sommige kunstenaars verzamelingen kostuums van vroeger , waarmee zij naar believen poppen , of , beter nog , mannelijke en vrouwenlijke modellen konden aankleden . Maar die tijden zijn voorbij !... Het is dus nodig voor de illustrator en de ontwerper van toneelkostuums , waarbij men vaak te doen krijgt met personen van verschillende tijdperken , om de zo boeiende geschiedenis van het kostuum zeer goed te kennen en bekend te zijn met alle verschillende stijlen . Het zal daarbij ook noodzakelijk zijn om te rade te gaan bij de werken van tekenaars en schilders uit het verleden , wiers werk overeenkomt met het tijdperk van zijn keuze , ook om goed de fysieke kenmerken van de mensen uit een bepaalde tijd te leren kennen . Wij weten immers , dat men , om levensecht te zijn , deze fysieke bijzonderheden moet verenigen met van hun kleding . De vele schetsen naar de natuur , die een tekenaar , die deze naam verdient , maken moet , zullen de kunstenaars behulpzaam zijn bij het " op poten zetten " van allerlei standen en houdingen en zodoende zijn personen te doen leven . Hij zal er allereerst op uit zijn om de algemene houding van het silhouet van de figuur in kwestie vast te leggen om vervolgens van lieverlede de typische onderdelen van een kostuum aan te brengen .
ART . NR . 41 . c , - FIG . 64 . COSTUUM VAN SPAANSE MUILEZELDRIJVER DOOR RANSON .
Art . Nr . 41 . c ,
Fig . 64 .
Costuum van de Spaanse muilezeldrijver door Ranson ( gouache ) .
ART . NR . 41 . c , - FIG . 63 . - SCHETSEN VOOR TONEELKOSTUUMS
Art . Nr . 41 . c ,
Fig . 63 .
Schetsen voor toneelkostuums voor " De kandelaar " van Alfred de Musset , naar A . - E . Marty .
17-08-2006
ART . NR . 41 . c , - HET TONEELKOSTUUM .
Art . Nr . 41 . c ,
Het toneelkostuum .
Hier herneemt de tekening naar de natuur zijn rechten , ook al gaat dit niet altijd even geriefelijk . De tekenaar zal zich vooral op zijn visuele geheugen moeten verlaten , hetgeen intussen een goed gelegenheid is om dat te beoefenen . Maar , buiten deze oefeningen , vereist het kostuumtekenen een scheppende verfijning . Aangezien de kunst van een kostuumontwerper hem verplicht , zowel tot een respect voor de traditie als ook tot de meest vrije fantasie , moet een serieuze documentatie de grondslag vormen van de scheppingen op dit gebied , in het bijzonder bij het klassieke toneel . Twee verplichtingen moeten de kostuumtekenaar steeds voor ogen blijven : 1e , op krachtige wijze de kenmerkende lijnen van de persoon uitbeelden , 2e , zijn silhouet , als ware het een vlek , in overeenstemming brengen met het décor . Want op het toneel kunnen kostuums en décor niet meer zijn dan elementen , die tot doel hebben de geest van het stuk te versterken . En als wij een toneel als de lijst van een reusachtig schilderij beschouwen , dan is het duidelijk dat de verwekte illusie verwant is , artistiek gesproken , aan een zeer grote , levende fresco . Op het revuetoneel zijn alle soorten van fantasie geoorloofd en de verbeeldingskracht van de tekenaar kan daar ook zijn vrije loop hebben . Men voere de tekeningen uit met potlood , op een hoogte van 15 à 20 cm ., aangevuld met waterverf of gouache .