TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
16-08-2006
ART . NR . 41 . c , - FIG . 63 . - SCHETSEN VOOR TONEELKOSTUUMS
Art . Nr . 41 . c ,
Fig . 63 .
Schetsen voor toneelkostuums voor " De kandelaar " van Alfred de Musset , naar A . - E . Marty .
ART . NR . 41 . c , - FIG . 64 . COSTUUM VAN SPAANSE MUILEZELDRIJVER DOOR RANSON .
Art . Nr . 41 . c ,
Fig . 64 .
Costuum van de Spaanse muilezeldrijver door Ranson ( gouache ) .
ART . NR . 41 . b , - LANDELIJKE TYPEN
Art . Nr . 41 . b ,
Landelijke typen
Het kan uiterst belangwekkend zijn om het karakteristieke van een of ander landelijk type weer te geven , niet alleen in zijn lichamelijke kenmerken , maar ook en mischien vooral , in zijn kleding . Het is de instandhouding door de eeuwen heen van een of andere kledingwijze , of deze zich nu in de onvervalste staat bewaard heeft , of dat hij eenvoudig zijn algemene beeld heeft overgeleverd , waarbij slechts een of ander onderdeeltje intact gebleven is , die de stijl uitmaakt . Weet altijd en overal te zien , te begrijpen en die bijzonderheden van hun kleding vast te leggen , samen met alle andere originele details , die een bepaald type kenmerken . Van deze bijzonderheden zijn er ongetwijfeld van oude oorsprong , die blijven voortleven en een onuitwisbaar stempel drukken - een stijl - op bepaalde gebieden , zoals Zeeland bijv . of de Achterhoek of Friesland . De Texelse visser en de Limburgse mijnwerker vormen duidelijk omschreven typen . Een tekenaar zal dan ook in de ontmoeting van landelijke typen een uitstekende gelegenheid vinden om zich veelvuldig te oefenen in de typering van zeer uiteenlopende soorten van mensen . Hij doet er goed aan om zich een nauwkeurige documentatie op te bouwen , met behulp van talrijke schetsen en tekeningen , waarbij hij ook rekening zal moeten houden met de raskenmerken van zijn personen en de algemene houding die hij hen geven zal . Mensen uit het verleden . Hierbij kan er natuurlijk geen sprake zijn van naar de natuur te tekenen . In het verleden bezaten sommige kunstenaars verzamelingen kostuums van vroeger , waarmee zij naar believen poppen , of , beter nog , mannelijke en vrouwenlijke modellen konden aankleden . Maar die tijden zijn voorbij !... Het is dus nodig voor de illustrator en de ontwerper van toneelkostuums , waarbij men vaak te doen krijgt met personen van verschillende tijdperken , om de zo boeiende geschiedenis van het kostuum zeer goed te kennen en bekend te zijn met alle verschillende stijlen . Het zal daarbij ook noodzakelijk zijn om te rade te gaan bij de werken van tekenaars en schilders uit het verleden , wiers werk overeenkomt met het tijdperk van zijn keuze , ook om goed de fysieke kenmerken van de mensen uit een bepaalde tijd te leren kennen . Wij weten immers , dat men , om levensecht te zijn , deze fysieke bijzonderheden moet verenigen met van hun kleding . De vele schetsen naar de natuur , die een tekenaar , die deze naam verdient , maken moet , zullen de kunstenaars behulpzaam zijn bij het " op poten zetten " van allerlei standen en houdingen en zodoende zijn personen te doen leven . Hij zal er allereerst op uit zijn om de algemene houding van het silhouet van de figuur in kwestie vast te leggen om vervolgens van lieverlede de typische onderdelen van een kostuum aan te brengen .
15-08-2006
ART . NR . 41 . b , - FIG . 56 . - BASKISCHE BOER
Art . Nr . 41 . b ,
Fig . 56 .
Baskische boer ( pen ) .
FIG . 57 . - TYPEN UIT DE PROVINCIE
Fig . 57 .
Typen uit de provincie
( penseelschets ).
FIG . 58 . - BRETONS TYPE VAN RAY LAMBERT
Fig . 58 .
Bretons type
(pensselschets van Ray - Lambert ).
FIG . 59 . - ARABIER VAN H . REGNAULT
Fig . 59 .
Arabier
( Pentekening van Henri Regnault ) .
FIG . 60 . - TYPEN UIT LANGUEDOC
FIG . 60 .
Typen uit Languedoc ( houtsnede van Bonneterre ).
FIG . 61 . - TEKENING VAN WATTEAU.
Fig . 61 .
Tekening in twee kleuren krijt van Watteau .
ART . NR . 41 . b , - FIG . 62 . - GRAVURE VAN J . CALLOT .
Art . Nr . 41 . b ,
Fig . 62 .
Gravure van Jacques Callot .
ART . NR . 41 . a , - UNIFORMEN .
Art . Nr . 41 . a ,
Uniformen
In een hoodstuk , dat kleding behandelt , zou het uniform niet gemist kunnen worden . Of het nu een burgerlijk of militair uniform betreft , is het nodig om degene , die het draagt , het vereiste karakter te geven ; vooreerst door de algemene snit , die hem of haar zijn aparte silhouet geeft , maar vervolgens ook in die kledingonderdelen , die het tenue nader aanduiden , dus zijn rang , zowel die van de strijdkrachten , als die van bepaalde burgerfuncties . Waar de leek zich vaak tevreden stelt met een " ongeveer " , wordt de man van het vak vaak geérgerd door de onjuistheden of fantasietjes van de tekenaar , die bovengenoemde kenmerken niet goed heeft weten waar te nemen . Wij kennen de kap van een non , om een voorbeeld te geven , maar als men die uit het hoofd zou moeten tekenen , zouden er maar weinigen zijn , die dat op de juiste wijze zouden doen . Een politieagent en een hotelportier dragen uniformen van een zeer bepaalde snit , die men niet altijd goed genoeg bekeken heeft om hem op een gegeven moment te kunnen tekenen , zonder een model voor ogen te hebben . Nu zijn , gedurende de laatste wereldoorlog, de verschillen tussen de veldtenus van de verschillende wapenen geringer geworden . Toch is , vooral in " service dress " , een infanterist niet zo gekleed als een vlieger , een vlieger niet als een parachutist , en deze weer niet als een artillerist . En ieder van hen is eerder trots op zijn ondescheidingstekenen en uitmonstering . Men zou er zich derhalve niet genoeg op kunnen toeleggen om snelle schetsen te maken , zo nodig met vermelding van de kleuren , waardoor men zich een goede documentatie kan vormen , waaruit geput kan worden , indien de behoefte bestaat , zonder zijn toevlucht te nemen tot speciale boekwerken , die men maar zelden in handen krijgt . De uitmonstering en andere onderdeelstjes van het uniform moeten nauwkeurig geobserveerd worden ; zij versterken de waarheidsgetrouwheid en de gezien werkelijkheid . Bij militairen moeten ook de wapens op de juiste wijze worden weergegeven . Een geweer is geen karabijn , een sabel lijkt niet op een degen ; zij hebben natuurlijk beiden een gevest , een schede en een lemmet , maar geen van deze onderdelen vertoont dezelfde vormen en verhoudingen . De sabel van een officier aan zijn rechterzijde tekenen of de nestels van een adjudant aan dezelfde kant , zijn fouten , waaraan de beroepsman zich in hoge mate ergert . Door een goede , zelf schematisch gehouden , schets kunt je deze klip omzeilen . De raadgevingen , die wij in het voorgaande gaven , zijn van waarde voor alle tekenaars , maar zij zijn van bijzonder belang voor de illustrator ; deze zou , zonder in zijn taak te kort te schieten , niet mogen nalaten om van dit onderwerp een nauwkeurige documentatie aan te leggen , die doordringt tot in de kleinste onderdeeltjes .
Stijlfiguren
" Stijl " hebben kan betekenen goed gekleed gaan , maar het is niet in deze betekenis dat wij dit woord hier gebruiken . De stijl in de kleding , zo goed als in de meubels , bijvoorbeeld , komt overeen met een wijze van doen , een mode , die eigen is aan een bepaald land , een provincie of een tijdperk .
ART . NR . 41 . a , - FIG . 55 .
Art . Nr . 41 . a ,
Fig . 55 .
Tegenstelling van " stijlen " ( gewassen pentekening ).
ART . NR . 41 . a , - PLAAT XVI
Art . Nr . 41 . a ,
Plaat XVI
Typen uit het oude Japan ( penseel )
14-08-2006
ART . NR . 41 . a , - FIG . 53 . - DE VERKEERSAGENT .
Art . Nr . 41 . a ,
Fig . 53 .
De verkeersagent (krijt).
ART . NR . 41 . a , - FIG . 54 . - DE STEWARDESS
Art . Nr . 41 . a ,
Fig . 54 .
De stewardess (gewassen pentekening ).
ART . NR . 41 . - SPORTLIEDEN
Art . Nr . 41 .
Sportlieden .
Hier vragen wij enige aandacht voor de sport , of beter voor diegenen , die hem beoefenen . Naar gelang de beoefende sport , krijgt de persoon in kwestie als het ware een aparte verschijning in zijn kleding , zijn silhouet en zelfs in zijn gehele manier van doen . Daarvan kunt je zich zonder mankeren rekenschap geven , als je maar eens een of ander tijdschrift met sportfotos doorbladert , je ziet dat bijv. een schaatsenrijder er geheel anders uitziet dan iemand die van skieén houdt : in zijn houding en kleding is eerstgenoemde beslist fijner en " luchtiger " . Soms zult je op straat een liefhebber van de boksring herkennen , niet slechts aan zijn krachtige lichaamsbouw en aan een gezicht dat lichtelijk geschonden is door de vuisten van zijn tegenstanders , maar ook aan zijn aparte gang en zijn bijna beroepsmatige wijze van kleden , met in het algemeen , een hooggesloten trui , geruit sportcolbert en wijde overjas ... Ook de , thans gemotoriseerde , boodschappenjongen , die een knetterende driewieler berijdt , zou een sportman genoemd kunnen worden : in de grote steden verkrijgt hij dit voorrecht door de gewaagde en handige manier , waarop hij zich door de overvolle straten voortbeweegt . En ook hij kleedt zich , vaak met een windjacket met ritssluiting , op een wijze, die zijn beroep karakteriseert . Houdt dus uw ogen goed open . Overal om je heen is het waarnemingsgebied zeer uitgestrekt . Het is onnodig om hier de " geschreven " voorbeelden nog aan te vullen , waar immers het leven zelf bij de hand is ... evenals uw schetsboek ! Maar toch nog één enkel woord . Tracht de sportbeoefenaar in het vuur van zijn actie weer te geven ; dat is hier , nog meer dan elders , noodzakelijk . Een voetballer heeft nu eenmaal niets gemeen met een geduldige , onbewegelijk zittende visser . Wees dus logisch en probeer dus een sportman in volle actie uit te beelden .
ART . NR . 41 . - FIG . 51 . - DE WIELRENNER
Art . Nr . 41 .
Fig . 51 .
De wielrenner
(gewassen potloodtekening van Paul Ordner ) .
ART . NR . 41 . - FIG . 52 . - DE VOETBALLERS
Art . Nr . 41 .
Fig . 52 .
De voetballers ( gewassen pentekening ).
13-08-2006
ART . NR . 40 . c , - HET KARAKTERTYPE.
Art . Nr . 40 . c ,
Het Karaktertype .
Onder deze aanduiding verstaan wij iedere persoon , waarvan de lichamelijke kenmerken , even goed als zijn kleding , bepalend zijn voor zijn stand , beroep of het originele karakter van een sterk uitgesproken persoonlijkheid . Neem bijv . een boer wiens zware bestaan op zijn gezicht te lezen valt en ook blijkt uit zijn gehele verschijning en versleten en verschoten kleding . De arbeider heeft zich tegenwoordig verfijnd ; buiten werkplaats of fabriek ziet hij er niet meer zoals vroeger , ongeschoren en verwaarloosd uit , maar heeft zich , ook in de kleding aangepast aan het stadsleven . De ambtenaar en employé is correct , maar een weinig kleurloos en verschilt van de " bourgeois " wiens " stand " men kan aflezen aan zijn verzorgde , zo niet elegante , uiterlijk . Men treft er zo veel verschillende typen onder , dat het meestal onmogelijk is om het geheim van zijn anonimiteit , die schuil gaat in de alledaagsheid van de massa , te doorgronden . Deze vluchtige opmerkingen tonen de tekenaar dat er voor hem een uitgebreid arbeidsterrein braak ligt , waarop hij zijn opmerkingsgaven , van geestige of ernstige aard , kan botvieren . Ala tijdperken getuigen van het genoegen en de belandstelling , die de man ondergaat door zichtzelf te herkennen in een waarheidsgetrouw beeld van zijn dagelijks leven en de uitoefening van zijn beroep . Een uitvoerige beeldbeschrijving van de ambachten toont ons de landarbeid , de handwerkman aan zijn werktafel , de koopman in zijn winkel en vergeet daarbij evenmin de zwerver langs wegen en straten , die zich aan zijn taak wijdt met een gelegenheidsinstallatie of met de fantasie van een grappige kleding , die bij zijn bezigheden hoort . En overigens moet je niet slechts rondkijken , maar ook weten te zien . De eigenaardige gewoonten , de hebbelijkheden , houding en aanwensels van de mensen om je heen weerspiegelen zich in hun uiterlijke verschijning . De dorpsidioot , de uitheemse venster , de scharenslijper of de ketellapper , die op gezette tijden zijn miniatuursmidse installeert en een schilderachtige levendigheid op het marktplein veroorzaakt , zijn typen , die als het ware om uw potlood roepen . De daarbij aan te wenden werkwijze kunt je geheel zelf kiezen . Potlood , al of niet aangevuld met waterverf , gewassen tekening , pen en inkt en nog andere technieken , die je nu wel bekend zullen zijn . Een simpele wijze van doen is hierbij op zijn plaats : uw tekening moet in een welsprekende samenvatting krachtig het karakter van een bepaald individu of een bepaalde scène tot uitdrukking brengen en gericht zijn op waarheidsgetrouwheid . Maar uw studie behoeft zich niet te beperken tot het karaktertype van uw keuze . Als de omstandigheden het veroorloven , teken dan ook de omgeving waarin de persoon zich bevindt ; zijn karakter en schilderachtigheid zal er des te beter door uitkomen . De tekening van de bakker die wij op één van onze platen reproduceren , maakt het hierboven gezegde duidelijk .
ART . NR . 40 . c , - FIG . 33 - DE GEPENSIONEERDEN DOOR BONNETERRE