E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    anny_en_gilbert
    blog.seniorennet.be/anny_en
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    13-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . c , - FIG . 33 - DE GEPENSIONEERDEN DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . c ,

    Fig . 33 .

    De  gepensioneerden .

    Krijtschetsen  van  Bonneterre .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 34 . - DE GEPENSIONEERDEN DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34 .

    De  gepensioneerden .

    Krijtschetsen  van  Bonneterre .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 37 . - JONG MEISJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .

    Jong  meisje

    (krijt)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38 . - DORPSTYPEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38 .

    Dorpstypen .
    (pen)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 39 . - JONG MEISJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 39 .

    Jong  meisje .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40 . - DE MELOENENKOOPMAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40 .

    De  Meloenenkoopman

    ( scraper  board ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 41 . - DE BEDELAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 41 .

    De  Bedelaar

    (pen)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 42 . - DE BAKKER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 42 .

    De  Bakker

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 43 . - DE DORPSTAMBOUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 43 .

    De  Dorpstambour .

    ( pen )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 44 . - HET BLOEMENMEISJE DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 44 .

    Het  Bloemenmeisje

    (gewassen  pentekening
    door  Bonneterre) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 45 . - HET GROENTEVROUWTJE - DOOR ROUSSEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 45 .

    Het  Groentevrouwtje

    (Gewassen  pentekening
    door  Roussel ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 46 . - DE KOOPMAN - DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 46 .

    De  Koopman .
     
    ( krijt , door  Bonneterre ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 . - DE BURGEMEESTER OP JACHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47 .

    De  Burgemeester  op  jacht
    ( krijt ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 48 , - DE MARKT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 48 ,

    De  Markt .

    ( Wolff  potlood ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 49 . - DE STRAATMUZIKANT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 49 .

    De  Straatmuzikant .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . c , - FIG . 50 . DE FAMILIE SCHEPT EEN LUCHTJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . c ,

    Fig . 50 .

    De  familie  schept  een  luchtje ( krijt) .
     Vrij  ver  doorgevoerde  schetsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . C - FIG . 36 . BUURTPRAATJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . c

    Fig . 36 .

    Buurtpraatje  ( krijt) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . C - FIG . 35 GROOTMOEDERTJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . c

    Fig . 35 .

    Grootmoedertje

    12-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . b , - STUDIE VAN DE FIGUUR

    Art . Nr . 40 . b ,

                   Studie  van  de  Figuur

                      De  Elegante  Mens

      De  tekening  dient  hier , zoals  in  alle  andere  gevallen , ondergeschikt  te  zijn  aan  het  karakter  van  het  model  en  zelf  ook  vlotheid  te  vertonen  in  zijn  op  elegante  wijze  uitgedrukte  lijnen .
      En  daar  wij  weten  dat  men  altijd  het  wezenlijke  tot   uitdrukking  moet  brengen , moeten  wij  gaan  " vertolken "  om  beter  te  kunnen  karakteriseren .  Zonder  te  vervallen  in  een  buitensporigheid  van  slechte  smaak , zullen  wij  dus  niet  aarzelen  om  élègance  van  een  bepaald  model  meer  klemtoon  te  geven , dank  zij  een  weloverwogen  verlenging  van  de  vormen , vooral  bij  de  vrouw , terwijl  wij  de  man  van  zijn  kant  stevige  schouders  geven , ook  al  weer  zonder  te  overdrijven . 
      Aangezien  mannenkleding  de  neiging  vertoont  van  steeds  grotere  eenvormigheid , is  het  mogelijk  om  hem  goed  te  kennen .  Daarmee  bedoelen  wij  zijn  vormen  te  begrijpen  en  de  variaties , die  de  mode  aanbrengt .  Meestal  zijn  deze  te  vinden  in  geringe , maar  geenszins  te  verwaarlozen  onderdeeltjes , die  vaak  voldoende  zijn  om  het  gehele  silhouet  grondig  te  wijzigen .  Om  hiervan  overtuigd  te  raken  behoeft  men  slechts  oude  modetijdschriften  door  te  bladeren . 
      Je  dient  te  letten  op  de  schematische  lijnen , die  het  essentiele  van  goed  zittende  kledingstukken  typeert , zoals  van  een  pantalon , die  precies , op  de  elegante  wijze , op  de  voet  valt.  Deze  typerende  lijnen  vormen  wat  ontwerpers  en  kleermakers
    " de  lijn "  noemen , een  uitdrukking  die  het  algemene  beeld  weergeeft  van  de  elegante  kleding , zowel  van  mannen  als  van  vrouwen .  De  schuin  naar  beneden  lopende  lijn  van  een  jaquet , die  nauw  aan  het  benedenlijf  aansluit , getuigt  hiervan , evenals , bij  al  zijn  eenvoud , in  het  colbert  de  breedte  van  de  schouderlijn  een  aangename  tegenstelling  kan  vormen  tot  de  slankheid  van  de  taille .
    Zie  hier  twee  sprekende  voorbeelden ,die  niet  aan  de  aandacht  van  de  tekenaar  mogen  ontsnappen .  Ieder  mannelijk  kledingstuk  bezit  even  duidelijke  kenmerken  en  aangezien  het  streven  van  de  elegante  man  er  naar  uitgaat  hen  te  eerbiedigen , weet  de  kunstenaar  waar  hij  zich  aan  te  houden  heeft .
      In  avondkleding , zo  goed  als  in  kamerjas , op  visite  en  op  de  golflinks , vertoont  de  elegante  man , die  er  nu  eenmaal  steeds  op  uit  is  om  zijn  uiterlijk  in  overeenstemming  te  brengen  met  de  menigvuldige  verplichtingen  van  het  mondaine  leven , een  feilloze  smaak , die  geenszins  een  zekere  fantasie  uitsluit , die  echter  altijd  onderwerpen  zal  blijven  aan  de  voorschriften  en  conventies  van  de  goede  smaak .
      Iedere  tekening  die  afzonderlijke  personen  of  scénes  uit  het  elegante  leven  voorstelt , dient  uitgevoerd  te  worden op  een  vlotte , vrije  en  trefzekere  wijze .  Het  karakter  van  een  potloodlijn  of  als  het  gebruik  wordt , een  gewassen  effect , moet  de  voornaamheid  van  de  damesmode  laten  uitkomen  in  tegenstelling  tot  de  kracht  van  de  tegengestelde  tonwaarden  van  een  zwart rokcostuum  met  het  smetteloze  overhemd .  Juwelen , hoeden , de  glanzingen  van  een  sjaal  en  de  weelde  van  een  bontmantel , geven  de  kunstenaar  de  gelegenheid  om  zijn  intelligentie  en  kunde  te  ontplooien .
      De  damesmode  is  even  ingewikkeld  als  verscheiden  en  aangezien  hij  van  jaar  tot  jaar  wisselt , is  het  niet  doenlijk  zijn  wetten  vast  te  leggen .  Het  lijfje  en  de  rok  zijn  de  twee  grondelementen , wier  aansluiting  de  taille  markeert  en  die  enerzijds  de  schoonheid  van  de  buste  en  anderzijds  de  heuplijn  doet  uitkomen , maar  het  schijnt  dat  de  grillen  van  de  mode  dit  grondbeginsel  van  de  klerenkunst  vaak  links  laten  liggen .
      De  studie  van  de  elegant  geklede  mens  is  van  bijzonder  belang  voor  diegene  onder  onze  cursisten , die  zich  van  nature  voelen  aangetrokken  tot  een  genre , waarin  zich  te  weinig  van  onze  tekenaars  gespecialiseerd  hebben  en  waarin  daarentegen  zoveel  buitenlanders , vooral  Engelsen  en  Amerikanen , met  succes  werken .  Wij  hebben  hierbij  vooral  de  herenmode  op  het  oog .  Maar  ook  als  het  damesmode  betreft , zou  men  hierin  toch  niet  kunnen  slagen  zonder  een  aangeboren  gevoel  voor  het  elegante , dat  men  nu  eenmaal  niet  van  iemand  anders  krijgen  kan .
      Bij  het  reclametekenen  komen  stellig  niet  alleen  elegante  personen  te  pas .  Zeer  zeker  spelen  zij  een  exclusieve  rol  in  de  advertenties  voor  luxe-artikelen , zoals  de  zg.  haute-couture  dure  confectie , parfums , automobielen , reisartikelen  en dergelijke .  Maar  de  schilderachtige , zelfs  humoristische  figuur , neemt  eveneens  een  belangrijke  plaats  in  bij  die  soorten  van  reclame , die  de  grote  massa  bedoelt  te  berieken .  Soms  dient  hij  als  handelsmerk  voor  een  firma , waarmee  men  hem  later  gaat  vereenzelvigen  ( bijv.  Bibendum  van  Michelin ) .  Hierbij  dient  de  tekenaar  zijn  beste  fantasie  aan  te  wenden , zowel  in  opzet  als  in  de  uitvoering  van  het  onderwerp .
      In  ieder  geval  zal  de  tekenaar , hoe  ook  de  ontwikkeling  zal  zijn  van  zijn  smaak  met  betrekking  tot  publiciteitswerk ( illustratie , mode  of  reclame )  zeer  vaak  te  maken  krijgen  met  composities , waarin  de  menselijke  figuur  de  hoofdrol  spelen  moet .


    11-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . b , - FIG . 30 . HERENMODE - GEWASSEN PENTEKENINGEN DOOR HEMJIC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . b ,

    Fig . 30 .

    Herenmode .

    Gewassen  pentekeingen  door  Hemjic .

    ( Gereproduceerd  met  toestemming  van  het  tijdschrift  " ADAM " ).
    ( Nadruk  verboden ) .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!