Art . Nr . 40 . b ,
Studie van de Figuur
De Elegante Mens
De tekening dient hier , zoals in alle andere gevallen , ondergeschikt te zijn aan het karakter van het model en zelf ook vlotheid te vertonen in zijn op elegante wijze uitgedrukte lijnen . En daar wij weten dat men altijd het wezenlijke tot uitdrukking moet brengen , moeten wij gaan " vertolken " om beter te kunnen karakteriseren . Zonder te vervallen in een buitensporigheid van slechte smaak , zullen wij dus niet aarzelen om élègance van een bepaald model meer klemtoon te geven , dank zij een weloverwogen verlenging van de vormen , vooral bij de vrouw , terwijl wij de man van zijn kant stevige schouders geven , ook al weer zonder te overdrijven . Aangezien mannenkleding de neiging vertoont van steeds grotere eenvormigheid , is het mogelijk om hem goed te kennen . Daarmee bedoelen wij zijn vormen te begrijpen en de variaties , die de mode aanbrengt . Meestal zijn deze te vinden in geringe , maar geenszins te verwaarlozen onderdeeltjes , die vaak voldoende zijn om het gehele silhouet grondig te wijzigen . Om hiervan overtuigd te raken behoeft men slechts oude modetijdschriften door te bladeren . Je dient te letten op de schematische lijnen , die het essentiele van goed zittende kledingstukken typeert , zoals van een pantalon , die precies , op de elegante wijze , op de voet valt. Deze typerende lijnen vormen wat ontwerpers en kleermakers " de lijn " noemen , een uitdrukking die het algemene beeld weergeeft van de elegante kleding , zowel van mannen als van vrouwen . De schuin naar beneden lopende lijn van een jaquet , die nauw aan het benedenlijf aansluit , getuigt hiervan , evenals , bij al zijn eenvoud , in het colbert de breedte van de schouderlijn een aangename tegenstelling kan vormen tot de slankheid van de taille . Zie hier twee sprekende voorbeelden ,die niet aan de aandacht van de tekenaar mogen ontsnappen . Ieder mannelijk kledingstuk bezit even duidelijke kenmerken en aangezien het streven van de elegante man er naar uitgaat hen te eerbiedigen , weet de kunstenaar waar hij zich aan te houden heeft . In avondkleding , zo goed als in kamerjas , op visite en op de golflinks , vertoont de elegante man , die er nu eenmaal steeds op uit is om zijn uiterlijk in overeenstemming te brengen met de menigvuldige verplichtingen van het mondaine leven , een feilloze smaak , die geenszins een zekere fantasie uitsluit , die echter altijd onderwerpen zal blijven aan de voorschriften en conventies van de goede smaak . Iedere tekening die afzonderlijke personen of scénes uit het elegante leven voorstelt , dient uitgevoerd te worden op een vlotte , vrije en trefzekere wijze . Het karakter van een potloodlijn of als het gebruik wordt , een gewassen effect , moet de voornaamheid van de damesmode laten uitkomen in tegenstelling tot de kracht van de tegengestelde tonwaarden van een zwart rokcostuum met het smetteloze overhemd . Juwelen , hoeden , de glanzingen van een sjaal en de weelde van een bontmantel , geven de kunstenaar de gelegenheid om zijn intelligentie en kunde te ontplooien . De damesmode is even ingewikkeld als verscheiden en aangezien hij van jaar tot jaar wisselt , is het niet doenlijk zijn wetten vast te leggen . Het lijfje en de rok zijn de twee grondelementen , wier aansluiting de taille markeert en die enerzijds de schoonheid van de buste en anderzijds de heuplijn doet uitkomen , maar het schijnt dat de grillen van de mode dit grondbeginsel van de klerenkunst vaak links laten liggen . De studie van de elegant geklede mens is van bijzonder belang voor diegene onder onze cursisten , die zich van nature voelen aangetrokken tot een genre , waarin zich te weinig van onze tekenaars gespecialiseerd hebben en waarin daarentegen zoveel buitenlanders , vooral Engelsen en Amerikanen , met succes werken . Wij hebben hierbij vooral de herenmode op het oog . Maar ook als het damesmode betreft , zou men hierin toch niet kunnen slagen zonder een aangeboren gevoel voor het elegante , dat men nu eenmaal niet van iemand anders krijgen kan . Bij het reclametekenen komen stellig niet alleen elegante personen te pas . Zeer zeker spelen zij een exclusieve rol in de advertenties voor luxe-artikelen , zoals de zg. haute-couture dure confectie , parfums , automobielen , reisartikelen en dergelijke . Maar de schilderachtige , zelfs humoristische figuur , neemt eveneens een belangrijke plaats in bij die soorten van reclame , die de grote massa bedoelt te berieken . Soms dient hij als handelsmerk voor een firma , waarmee men hem later gaat vereenzelvigen ( bijv. Bibendum van Michelin ) . Hierbij dient de tekenaar zijn beste fantasie aan te wenden , zowel in opzet als in de uitvoering van het onderwerp . In ieder geval zal de tekenaar , hoe ook de ontwikkeling zal zijn van zijn smaak met betrekking tot publiciteitswerk ( illustratie , mode of reclame ) zeer vaak te maken krijgen met composities , waarin de menselijke figuur de hoofdrol spelen moet .
|