TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
13-08-2006
FIG . 38 . - DORPSTYPEN .
Fig . 38 .
Dorpstypen . (pen)
FIG . 39 . - JONG MEISJE
Fig . 39 .
Jong meisje .
FIG . 40 . - DE MELOENENKOOPMAN
Fig . 40 .
De Meloenenkoopman
( scraper board ) .
FIG . 41 . - DE BEDELAAR
Fig . 41 .
De Bedelaar
(pen)
FIG . 42 . - DE BAKKER
Fig . 42 .
De Bakker
FIG . 43 . - DE DORPSTAMBOUR
Fig . 43 .
De Dorpstambour .
( pen )
FIG . 44 . - HET BLOEMENMEISJE DOOR BONNETERRE
Fig . 44 .
Het Bloemenmeisje
(gewassen pentekening door Bonneterre) .
FIG . 45 . - HET GROENTEVROUWTJE - DOOR ROUSSEL
Fig . 45 .
Het Groentevrouwtje
(Gewassen pentekening door Roussel ).
FIG . 46 . - DE KOOPMAN - DOOR BONNETERRE
Fig . 46 .
De Koopman .
( krijt , door Bonneterre ) .
FIG . 47 . - DE BURGEMEESTER OP JACHT
Fig . 47 .
De Burgemeester op jacht ( krijt ) .
FIG . 48 , - DE MARKT
Fig . 48 ,
De Markt .
( Wolff potlood ).
FIG . 49 . - DE STRAATMUZIKANT
Fig . 49 .
De Straatmuzikant .
ART . NR . 40 . c , - FIG . 50 . DE FAMILIE SCHEPT EEN LUCHTJE
Art . Nr . 40 . c ,
Fig . 50 .
De familie schept een luchtje ( krijt) . Vrij ver doorgevoerde schetsen .
ART . NR . 40 . C - FIG . 36 . BUURTPRAATJE
Art . Nr . 40 . c
Fig . 36 .
Buurtpraatje ( krijt) .
ART . NR . 40 . C - FIG . 35 GROOTMOEDERTJE
Art . Nr . 40 . c
Fig . 35 .
Grootmoedertje
12-08-2006
ART . NR . 40 . b , - STUDIE VAN DE FIGUUR
Art . Nr . 40 . b ,
Studie van de Figuur
De Elegante Mens
De tekening dient hier , zoals in alle andere gevallen , ondergeschikt te zijn aan het karakter van het model en zelf ook vlotheid te vertonen in zijn op elegante wijze uitgedrukte lijnen . En daar wij weten dat men altijd het wezenlijke tot uitdrukking moet brengen , moeten wij gaan " vertolken " om beter te kunnen karakteriseren . Zonder te vervallen in een buitensporigheid van slechte smaak , zullen wij dus niet aarzelen om élègance van een bepaald model meer klemtoon te geven , dank zij een weloverwogen verlenging van de vormen , vooral bij de vrouw , terwijl wij de man van zijn kant stevige schouders geven , ook al weer zonder te overdrijven . Aangezien mannenkleding de neiging vertoont van steeds grotere eenvormigheid , is het mogelijk om hem goed te kennen . Daarmee bedoelen wij zijn vormen te begrijpen en de variaties , die de mode aanbrengt . Meestal zijn deze te vinden in geringe , maar geenszins te verwaarlozen onderdeeltjes , die vaak voldoende zijn om het gehele silhouet grondig te wijzigen . Om hiervan overtuigd te raken behoeft men slechts oude modetijdschriften door te bladeren . Je dient te letten op de schematische lijnen , die het essentiele van goed zittende kledingstukken typeert , zoals van een pantalon , die precies , op de elegante wijze , op de voet valt. Deze typerende lijnen vormen wat ontwerpers en kleermakers " de lijn " noemen , een uitdrukking die het algemene beeld weergeeft van de elegante kleding , zowel van mannen als van vrouwen . De schuin naar beneden lopende lijn van een jaquet , die nauw aan het benedenlijf aansluit , getuigt hiervan , evenals , bij al zijn eenvoud , in het colbert de breedte van de schouderlijn een aangename tegenstelling kan vormen tot de slankheid van de taille . Zie hier twee sprekende voorbeelden ,die niet aan de aandacht van de tekenaar mogen ontsnappen . Ieder mannelijk kledingstuk bezit even duidelijke kenmerken en aangezien het streven van de elegante man er naar uitgaat hen te eerbiedigen , weet de kunstenaar waar hij zich aan te houden heeft . In avondkleding , zo goed als in kamerjas , op visite en op de golflinks , vertoont de elegante man , die er nu eenmaal steeds op uit is om zijn uiterlijk in overeenstemming te brengen met de menigvuldige verplichtingen van het mondaine leven , een feilloze smaak , die geenszins een zekere fantasie uitsluit , die echter altijd onderwerpen zal blijven aan de voorschriften en conventies van de goede smaak . Iedere tekening die afzonderlijke personen of scénes uit het elegante leven voorstelt , dient uitgevoerd te worden op een vlotte , vrije en trefzekere wijze . Het karakter van een potloodlijn of als het gebruik wordt , een gewassen effect , moet de voornaamheid van de damesmode laten uitkomen in tegenstelling tot de kracht van de tegengestelde tonwaarden van een zwart rokcostuum met het smetteloze overhemd . Juwelen , hoeden , de glanzingen van een sjaal en de weelde van een bontmantel , geven de kunstenaar de gelegenheid om zijn intelligentie en kunde te ontplooien . De damesmode is even ingewikkeld als verscheiden en aangezien hij van jaar tot jaar wisselt , is het niet doenlijk zijn wetten vast te leggen . Het lijfje en de rok zijn de twee grondelementen , wier aansluiting de taille markeert en die enerzijds de schoonheid van de buste en anderzijds de heuplijn doet uitkomen , maar het schijnt dat de grillen van de mode dit grondbeginsel van de klerenkunst vaak links laten liggen . De studie van de elegant geklede mens is van bijzonder belang voor diegene onder onze cursisten , die zich van nature voelen aangetrokken tot een genre , waarin zich te weinig van onze tekenaars gespecialiseerd hebben en waarin daarentegen zoveel buitenlanders , vooral Engelsen en Amerikanen , met succes werken . Wij hebben hierbij vooral de herenmode op het oog . Maar ook als het damesmode betreft , zou men hierin toch niet kunnen slagen zonder een aangeboren gevoel voor het elegante , dat men nu eenmaal niet van iemand anders krijgen kan . Bij het reclametekenen komen stellig niet alleen elegante personen te pas . Zeer zeker spelen zij een exclusieve rol in de advertenties voor luxe-artikelen , zoals de zg. haute-couture dure confectie , parfums , automobielen , reisartikelen en dergelijke . Maar de schilderachtige , zelfs humoristische figuur , neemt eveneens een belangrijke plaats in bij die soorten van reclame , die de grote massa bedoelt te berieken . Soms dient hij als handelsmerk voor een firma , waarmee men hem later gaat vereenzelvigen ( bijv. Bibendum van Michelin ) . Hierbij dient de tekenaar zijn beste fantasie aan te wenden , zowel in opzet als in de uitvoering van het onderwerp . In ieder geval zal de tekenaar , hoe ook de ontwikkeling zal zijn van zijn smaak met betrekking tot publiciteitswerk ( illustratie , mode of reclame ) zeer vaak te maken krijgen met composities , waarin de menselijke figuur de hoofdrol spelen moet .
11-08-2006
ART . NR . 40 . b , - FIG . 30 . HERENMODE - GEWASSEN PENTEKENINGEN DOOR HEMJIC
Art . Nr . 40 . b ,
Fig . 30 .
Herenmode .
Gewassen pentekeingen door Hemjic .
( Gereproduceerd met toestemming van het tijdschrift " ADAM " ). ( Nadruk verboden ) .
FIG . 31 . - VROUWELIJKE ELEGANCE
Fig . 31 .
Vrouwelijke élègance ( Siberisch krijt ).
ART . NR . 40 . b , - FIG . 32 . DAMESMODE - DOOR BRENOT .
Art . Nr . 40 . b ,
Fig . 32 .
Damesmode .
Gouaches door Brenot .
ART . NR . 40 . a , - HET KOSTUUM
Art . NR . 40 . a ,
Het Kostuum
Volgens een oud gezegde maken kleren de man . In ieder geval is voor de tekenaar , in het bijzonder de illustrator , de kleding het zekerste middel om de man - of de vrouw - in zijn tijd en landstreek , maatschappelijke klasse en beroep te plaatsen , indien hij hem althans goed weet aan te passen aan het uiterlijk en de gedragingen van de individuen . Brummel schijnt eens gezegd te hebben : " De onbeschaafde bedekt zich , de dwaas schikt zich op en de elegante mens kleedt zich " . Wat de beroemde "dandy " hier met - overigens goed gekozen - woorden uitdrukte , moet de tekenaar van zijn kant , met het potlood zichtbaar maken . Het zou buiten het bestek van onze lessen vallen om de geschiedenis van het costuum in al zijn onderdelen op deze plaats uiteen te zetten . Lijvige boekdelen met documentatie over deze boeiende stof ontbreken geenszins , maar het komt ons intussen nuttig voor om je een beknopt overzicht in prentvorm aan te bieden waarbij je de ontwikkeling van het costuum in de loop der tijd zal kunnen volgen . Maar , of deze studie nu beperkt is of niet , zijn grondbeginsel blijft dezelfde , n.l. in staat te zijn het wezenlijke van het costuum te kunnen bevatten , zijn typische kenmerken in verschillende tijdperken en bij verschillende klassen der bevolking . Men behoeft hiervoor niet eens in het verleden terug te gaan , want de hedendaagse kleding , die van de mensen , die wij in de loop van de dag tegenkomen , biedt al een grote afwisseling . Naar gelang de stadswijk en de uren van de dag of de nacht , is immers de kleding van " de man in de straat " beurtelings bescheiden , elegant , armoedig , schilderachtig , sportief , militair enz . Hij is naar gelang de persoon , netjes of smerig , verwaarloosd of verzorgd , practisch of conventioneel .... Maar ieder mens , tot welke groep hij ook behoort - en dit is belangrijk - zal toch meestentijds een vleugje fantasie , een spoor van eigen persoonlijkheid leggen in zijn " weekse " of " zondagse " kleding . Hij komt daartoe , soms zelfs onbewust , door zijn eigen geaardheid , zijn neigingen , gewoonten of hobbies , zijn beroepsbezigheden en de voorwaarden van zijn bestaan , waarbij wij nog niet eens spreken over zijn kenmerken van fysieke aard , zoals zijn lengte , zwaarlijvigheid , aangrboren afwijkingen , of degene , die door een ongeluk of het beroep veroorzaakt werden enz . Leeftijd , gezondheid , houding en manier van lopen spreken ook een woordje mee ... en dit alles zullen wij moeten ontleden , combineren en vertolken .