E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    mireille1969
    blog.seniorennet.be/mireill
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    11-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 . - VROUWELIJKE ELEGANCE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 31 .

    Vrouwelijke  élègance
    ( Siberisch  krijt ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . b , - FIG . 32 . DAMESMODE - DOOR BRENOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . b ,

    Fig . 32 .

    Damesmode .

    Gouaches  door  Brenot .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . a , - HET KOSTUUM

    Art . NR . 40 . a ,

                             Het  Kostuum

      Volgens  een  oud  gezegde  maken  kleren de  man .  In  ieder  geval  is  voor  de  tekenaar , in  het  bijzonder  de  illustrator , de  kleding  het  zekerste  middel  om  de  man  -  of  de  vrouw  -  in  zijn  tijd  en  landstreek , maatschappelijke  klasse  en  beroep  te  plaatsen , indien  hij  hem  althans  goed  weet  aan  te  passen  aan  het  uiterlijk  en  de  gedragingen  van  de  individuen .  
      Brummel  schijnt  eens  gezegd  te  hebben :                                                                                                                                  
    "  De  onbeschaafde  bedekt  zich , de  dwaas  schikt  zich  op  en  de  elegante  mens  kleedt  zich " .  Wat  de  beroemde  "dandy "  hier  met  -  overigens  goed  gekozen  -  woorden  uitdrukte , moet  de  tekenaar  van  zijn  kant , met  het  potlood  zichtbaar  maken . 
      Het  zou  buiten  het  bestek  van  onze  lessen  vallen  om  de  geschiedenis  van  het  costuum  in  al  zijn  onderdelen  op  deze  plaats  uiteen  te  zetten .  Lijvige  boekdelen  met  documentatie  over  deze  boeiende  stof  ontbreken  geenszins , maar  het  komt  ons  intussen  nuttig  voor  om  je  een  beknopt  overzicht  in  prentvorm  aan  te  bieden  waarbij  je  de  ontwikkeling  van  het  costuum  in  de  loop  der  tijd  zal  kunnen  volgen . 
      Maar , of  deze  studie  nu  beperkt  is  of  niet , zijn  grondbeginsel  blijft  dezelfde , n.l.  in  staat  te  zijn  het  wezenlijke  van  het  costuum  te  kunnen  bevatten , zijn  typische  kenmerken  in  verschillende  tijdperken  en  bij  verschillende  klassen  der  bevolking .
      Men  behoeft  hiervoor  niet  eens  in  het  verleden  terug  te  gaan , want  de  hedendaagse  kleding , die  van  de  mensen , die  wij  in  de  loop  van  de  dag tegenkomen , biedt  al  een  grote  afwisseling . 
      Naar  gelang  de  stadswijk  en  de  uren  van  de  dag  of  de  nacht , is  immers  de  kleding  van  " de  man  in  de  straat "  beurtelings  bescheiden , elegant , armoedig , schilderachtig , sportief , militair  enz .  Hij  is  naar  gelang  de  persoon , netjes  of  smerig , verwaarloosd  of  verzorgd , practisch  of  conventioneel ....
      Maar  ieder   mens , tot  welke  groep  hij  ook  behoort  -  en  dit  is  belangrijk  -  zal  toch  meestentijds  een  vleugje  fantasie , een  spoor  van  eigen  persoonlijkheid  leggen  in  zijn   " weekse "  of  " zondagse "  kleding .  Hij  komt  daartoe , soms  zelfs  onbewust , door  zijn  eigen  geaardheid , zijn  neigingen , gewoonten  of  hobbies , zijn  beroepsbezigheden  en  de  voorwaarden  van  zijn  bestaan , waarbij  wij  nog  niet  eens  spreken  over  zijn  kenmerken  van  fysieke  aard , zoals  zijn  lengte , zwaarlijvigheid , aangrboren  afwijkingen , of  degene , die  door  een  ongeluk  of  het  beroep  veroorzaakt  werden  enz .  Leeftijd , gezondheid , houding  en  manier  van  lopen  spreken  ook  een  woordje  mee ...  en  dit  alles  zullen  wij  moeten  ontleden , combineren  en  vertolken .



     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . a , - HET KOSTUUM - PLAAT XIV - HET COSTUUM DOOR DE EEUWEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 40 . a ,

    Plaat  XIV  .

    Het  costuum  door
    de  eeuwen .

    Lodewijk  XII  -  1500 

    Frans  I  -  1520 

    Hendrik  II  -  1550


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT XV - HET COSTUUM DOOR DE EEUWEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  XV 

    Het  costuum  door 
    de  eeuwen  ( vervolg ) .

    1e  Keizerrijk  1811

    Restauratie  1820

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . a , - HET KOSTUUM - PLAAT XV bis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 40 . a ,

    Het  costuum  door
    de  eeuwen  .

    Lodewijk  Philips  1835

    2e  Republiek  1850


    10-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - FIG . 28 . - POTLOOD STUDIE VAN EEN FRAGMENT.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 28 .

    Potlood  studie  van
    een  fragment .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR 40 . - FIG . 29 - FRAGMENT UIT " DE VOORLEZING " VAN FRAGONARD .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 29 .

    In  gewassen  techniek  fraai 
    weergegeven  plooienval  van
    een  rok
    ( fragment  uit  " De  voorlezing "
     van  FRAGONARD ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - DE DRAPERIE

    Art . Nr . 40 .

                           De  Draperie

      In  de  oudheid  -  en  wij  brengen  hier  Griekenland  en  Rome  in  herinnering  -  bestond  de  kleding  slechts  uit  een  lap  geplooide  stof .  In  zijn  soberheid  en , men  zou  ook  kunnen  zeggen , zijn  " noblesse " , vond  het  kledinstuk  zijn  eigen  stijl  en  volgde  ongetwijfeld  reeds  een  soort  van  mode , dank  zij  het gevarieerd  spel  van  plooien , die  op  harmonische  wijze  gerangschikt  konden  worden  ( fig . 21  en  22 ) .
      Deze  plooien  boden  het  oog  een  schouwspel  van  waarachtige  kunstzinnigheid , ofwel  in  hun  onbewegelijkheid , die  hun  strenge  ordening  in  stand  hield , ofwel  in  hun  bewegingen , die  hen  tot  leven  bracht , duizend  en  één  nieuwe  combinaties  van  mogelijkheden  te  voorschijn  roepend  van  golvende  lijnen , waaronder  de  vormen  van  het  lichaam  nog  beter  te  voorschijn  kwamen . 
      Ongetwijfeld  biedt  onze  huidige  kleding  in  het  algemeen , geen  stelsels  van  plooien , die  met  opzet  geschapen  zijn  om  door  zichzelf  een  kledingstuk  op  te  luisteren .  Maar , een  dergelijke  opzet  daargelaten , kunnen  toch  de  plooien  van  een  of  andere  stof , door  het  samentreffen  van  hun  lijnen , die  schommelen  en  elkander  raken , door  hun  diepe  groeven , hun  gebroken  vormen , hun  kronkelingen  en  slingerlijnen , die  in  elkaar  plotseling  of  geleidelijk  opvolgen  en  in  elkaar  overgaan  een  waar  genoegen  zijn  voor  het  kunstenaarsoog  en  een  aanleiding  vormen  tot  studies , die  in  ieder  opzicht  uiterst  belangwekkend  en  leerzaam  zijn .
      Er  is  nog  een  reden  om  zich  te  wijden  aan  de  uitbeelding  van  draperieén ;  zeer  zeker  is  hij  geen  kleding  meer  , maar  is  dat  een  reden  om  hem  voorbij  te  gaan  ?   Je  leert  het  tekenen  niet  in  een  geest  van  bekrompenheid .  Welnu  in  de  kunst  kan  alles  van  betekenis  zijn .  Een  goedgekozen  en  gerangschikte  draperie  kan  een  genoegzaam  decoratief  element  vormen  om  de  achtergrond  van  een  copositie  te 
    " stofferen " , bijvoorbeeld  een  stilleven , teneinde  het hoofdonderwerp  beter  te  doen  uitkomen , hetzij  door  een  soort  van  omlijsting , hetzij  dat  deze  zich  van  hem  losmaakt  in  een  schone  en  nobele  tegenstelling :  draperie  met eenvoudige , rustige  plooien  voor  een  ingewikkeld  of  zeer  uitgewerkt  onderwerp , ofwel  een  bewogen  draperie  voor  een  sober  en  simpel  onderwerp .  Natuurlijk  moet  een  dergelijke  achtergrond  toch  op  zijn  eigen  plaats  blijven , want  tenslotte  is  zijn  rol  slechts  ondergeschikt .  Zijn  toonwaarden  moeten  dus  ondergeschikt  blijven  aan  het  hoofdmotief , dat  het  middelpunt  van  de  aandacht  moet  behouden , om  dit  laatste  te  ondersteunen  en  niet  om  het  te  vervangen .  Een  bezoek  aan  het  Rijksmuseum  of  een  ander  vooraanstaand  museum  zou  je  het  zo  nodig  kunnen  aantonen  dat  de  grote  meesters  zeer  goed  alle  mogelijkheden  kenden , die  te  vinden  zijn  in  de  rijkdom , de  gratie  en  de  sierlijkheid  van  mooie  draperieén ,  die  op  kundige  wijze  geordend  zijn  met  het  doel  de  compositie  van  hun  schilderijen  of  tekeningen  te  vervolmaken .

              Het  tekenen  van  draperieén

      De  draperie  biedt  een  uitzonderlijk  goed  gekozen  kampplaats  om  de  strijd  -  in  kracht  en  lenigheid  -  gade  te  slaan  tussen  licht  en  schaduw .  Men  kan  hem  bestuderen  aan  de  hand  van  een  lap  stof , bij  voorkeur  een  van  effen  en  lichte  kleur .  Men  moet  zich  goed  rekenschap  geven  van  de  wijze , waarop  de  plooien  gehoorzamen  aan  de  wet  van  de  zwaartekracht .  In  het  algemeen  bepalen  een  of  twee  punten  het  verloop  van  de  plooien , die  nu  eens  bol , dan  weer  hol  zijn .  Als  twee  of  meer  plooien  elkaar ontmoeten , vormen  zij  breuken , die  zich , evenals  de  plooien  uitdrukken  door  een  spel  van  licht  en  schaduw .  Het  is  dus  gewenst  om  uw  model  in  zijlicht  ( bij  voorkeur  van  links  komend )  te  plaatsen , teneinde  een  plastische  werking  te  voorschijn  te  roepen .
      Gooi  niet  zo  maar  een  lap  stof  over  een  stoel  of  over  de  hoek  van  een  of  ander  meubel .  Toon  uw  goede  smaak  door  uw  draperieén  in  brede  plans  uit  te  spreiden , met  grote  en  eenvoudige  plooien .  Wissel  ook  uw  modellen  af .  De  plooien  en  breuken  van  een  stuk  linnen  lijken  niet  op  die  van  een  wollen  lap ;  satijn , zijde  en  fluweel  vertonen  hun  eigen  bijzonderheden , die  je  zult  kunnen  weergeven  door   met  oplettendheid  het  weefsel  van  deze  verschillende  stoffen  in  je  op  te  nemen .
      De  zwaartekracht  alleen  bepaalt  niet  de  plooien , maar  ook  wind  en  beweging  kunnen  de  schikking  van  de  draperie  verstoren  en  men  dient  in  een  tekening , uitsluitend  door  de  vormen  en  het  verloop  van  de  plooien ,  het  langzame  of  snelle  van  een  of  ander  gebaar  of  handeling  te  kunnen  uitdrukken .  Merk  ook  op  dat  een  draperie  zich  van  het  lichaam  verwijdert  in  de  richting , die  tegen-  gesteld  is  aan  de  beweging , althans  min  of  meer , naar  gelang  deze  beweging  meer  of  minder  snel  wordt  uitgevoerd  en  ook  naarmate  de  stof  in  kwestie  soepeler  en  lichter  is .  Bij  kleding  zult  je  dat  waarnemen  in  rokken  en  pantalons . 
      Als  iedere  andere  tekening , zal  ook  een  studie  van  een  draperie  begonnen  moeten  worden  met  zijn  constructie , die  hier  te  meer  onontbeerlijk  is , waar  je  zonder  hem  gemakkelijk  het  spoor  bijster  kunt  geraken  in  een  wirwar  van  plooien .  Toch  is  deze  wirwar  gewoonlijk  slechts  schijn , want  indien  je  uw  model  goed  weet  te  doorgronden , dus  door  hem  allereerst  nauwlettend  waar  te  nemen , zult  je  gemakkelijk  de  hoofdlijnen  weten  te  ondekken , die  de  verschillende  plans  van  de  stof  beheersen .  Het  zal  je  daarna  niet  moeilijk  vallen  om , na  eenmaal  een  soort  van  skelet  geconstrueerd  te  hebben , de  hoeken  van de  welvingen  en  hoofdplooien  te  volgen  en  aan  deze , waar nodig , de  kleinere  plooitjes  vast  te  hechten .
      Geef  ook  een  afwisseling  aan  de  techniek  van  uitvoering , door  van  het  potlood  over  te  gaan  tot  de  pen  en  de  gewassen  tekening  vervolgens  de  gouache , olieverf  ( zwart  en  wit )  en  werk  tenslotte  ook  in  kleur .  Maak  deze  studies  van  flinke  afmetingen .  Dit  zal  je  oefening  geven  in  het  breed  uitvoeren  zonder  peuterigheid  en  je  zult  zich  daarbij  toeleggen  op  de  weergave  van  de  soepelheid  en  het  modulé  van  de  plooien  met  hun  gehele  toonschaal  van  rijk  genuanceerde  waarden , die  dergelijke  modellen  nu  eenmaal  met  kwistige  hand  bieden .  Je  kunt  ons  geloven  dat  je  daarvan  veel  profijt  zult  kunnen  trekken  en  dat  het  tevens  een  prettig  werk  is .

                 Studie  van  Fragmenten

      Alvoren  het  costuum  in  zijn  geheel  aan  te  pakken  is  het , als  steeds , nuttig  om  van  het  eenvoudige  naar  het  samengestelde  over  te  gaan , dus  talrijke  fragmenten  te  bestuderen .  Een  reden  te  meer  daarvoor  is  dat  je , zodoende , op  de  mens  zelf  gaat  toepassen  wat  wij  in  het  voorgaande  opgemerkt  hebben :  het  gaat  hier  namelijk  over  niets anders  dan  over  draperiefragmenten  van  kleding .
      Détails  kunnen  vaak  moeilijkheden  opleveren  door  hun  gecompliceerdheid .  Een  reden  te  meer  dus  om  hen  goed  te  leren  kennen , teneinde  in  staat  te  zijn  hem  te  vereenvoudigen  en  groot  samen  te  vatten  in  schetsmatige  tekeningen . 
     
      " Fragment "  of   " Jétail "  wil  natuurlijk  zeggen  onderdeel , deel  van  een  geheel .  In  ons  geval  zal  dat  betekenen  dat  wij  ons  gaan  toeleggen  op  de  weergave  van  kleding  door  uitgewerkte  studies  van  een  mouw  van  een  gebogen  arm  of  van  de  mantel  van  een  zittende  vrouw , of  van  de  plooien , die  een  pantalon  van  iemand  met  gekruiste  benen  te  zien geven .  Deze  noodzakelijke  studies  zullen  je  niet  alleen  in  staat  stellen  uw  techniek  te  verbeteren  door  de  studie  van  het  modelé , maar  ook  de  belangrijke  rol  te  leren  kennen  van  de  plooien  in  een  kledingstuk  om  des  te  beter  de  kenmerken  van  een  houding  of  beweging  te  kunnen  uitdrukken .
      Je  doet  er  goed  aan  om  deze  studie  van  onderdelen  uit  te  voeren  na  eerst  de  gehele  persoon  geconstrueerd  te  hebben ;  deze  constructie , die  tot  het  essentiele  beperkt  kan  blijven , zal  het  u  mogelijk  maken  om  de  beweging , die  eigen  is  aan  het  onder  handen  genomen  fragment , beter  te  pakken  te  krijgen , juist  omdat  je  eerst  even  de  grote , algemene  beweging  hebt  vastgelegd .  Deze  laatste  bepaalt  natuurlijk  die  van  het  onderdeel . 
      Vergeet  nooit  dat  er  onder  de  stof  een  of  meer  ledematen  verborgen  zijn  en  dat  je  rekening  moet  houden  met  hun  volume , verhoudingen  en  zelfs  hun  structuur .
      Maak  uw  verzameling  hoe  langer  hoe  groter  door  veel  onderdelen  te  schetsen .  Wanneer  je  buiten  bent , kunt  je , nog  makkelijker  dan  voor  een  hele  figuur , aandacht  schenken  aan  een  onderdeel  van  uw  modellen .  Zelfs  als  je  geen  schetsboek  en  potlood  bij  je  hebt  ( hetgeen  altijd  jammer  is ) , kunt  je  in  het  hoofd  tekenen , om  het  zo  maar  eens  te  zeggen , waarmee  wij  bedoelen  in  het  geheugen  vastleggen  bijv .  van  een  of  andere  plooienval  om  deze  nog  verse  indruk  dan  thuis  op  papier  proberen  vast  te  leggen .


    09-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - FIG . 21 . - DE DRAPERIE DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 21 .

    " De  tekening  van  een  draperie 
    omvat een  waar  bouwwerk .
    Geen  enkele  plooi  bestaat 
    onafhankelijk  van  zijn  buurman ;
    men  zou  er  geen  van  kunnen  wijzigen ,
    zonder  het  geheel  te veranderen .
    " De  aaneenschakeling  van  de  plooien , waarvan de  een  als  het  ware  uit 
    de  ander  voorkomt , is  een  uiting  van 
    logica  en  zonder  twijfel  moet  men 
    daarin  de  oorzaak  zoeken  van  het 
    genoegen  van  meer  intellectuele  aard ,
    dat  men  zou  denken  te  beleven  bij 
    het  zien  van  een  mooie  draperie . "
                 Schultz - Dal . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 23 . - PENTEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 23 .
     
    Pentekening  van
    een  leerling .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - POTLOODSTUDIE DOOR HENRI GAZAN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Potloodstudie  door 

    Henri   Gazan .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 EN 26 . - ETS VAN ALBRECHT DURER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25  en  26

    De  Heilige  Familie
    met  de  vlinder  ets 
    van  Albrecht  Durur

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 EN 26 . - ETS VAN ALBRECHT DURER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 26 .

    Ets  van  Albrecht  Durur .

    Het  vergrote  fragment 
    toont  de  werkwijze , die 
    zo  goed  de  plastiek  van  de
      draperie  voelbaar  maakt .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - FIG 27 . UITMUNTEND GEWASSEN TEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 27 .

    Uitmuntend  gewassen tekening 
    door  een  leerling .  Zeer  goede 
    uitdrukking  van de  toonwaarden .

    08-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - DE KOP - HOEDEN

    Art . Nr . 39 .

                                  De  Kop

                                   Hoeden

      In  een  vorige  les  heeft  je  geleerd  hoe  men  een  kop  moet  construeren  ;  je  weet  dus dat  zijn  volume  ongeveer  overeenkomt  met  een  eivorm ; je  kent  zijn  assen  en  de  verbindingslijnen , die  naar  gelang  de  perspectief , in  de  goede  richting  moeten  lopen , zowel  voor  wat  betreft de  wenkbrauwen  en  de  ogen , alsook  voor  de  neus , de  mond  en  de  kin .  Bij  een  studie  van  de  hoed  is  het  voldoende  om  de  grote  bouw  van  de  kop , die  hij  bedekt , schetsmatig
     aan  te  duiden . 
      De  hoed  verdient  een  bijzondere  aandacht  door  de  belangrijke  plaats , die  hij  in  de  aankleding  van  de  mens  kan  innemen .  Nu  gaan  velen , zeer  zeker , meer  en  meer  blootshoofds  lopen .  Dit  is  een  van  de  kenmerken  van  onze  tijd  en  om  zijn  oorzaken  behoeven  wij  ons  hier  niet  al  te  zeer  te  bekommeren :  zuinigheid , hang  naar  een  natuurleefwijze , sportieve  geest  enz .  Maar  niettemin  zijn  er  toch  altijd  velen , die  een  of  ander  hoofddeksel  dragen .  Als  gevolg  van  de  moeilijkheden , die  de  beginner  schijnt  te  ondervinden  bij  het  goed  weergeven  van  dit  onderdeel , lijkt  het  ons  verre  van  overbodig  om  hieraan  een  hoofdstuk  te  wijden , dat , naar  wij  verwachten , veel  belangstelling  hebben  zal .  

          Bouw  en  tekening  van  de  hoed 

      Evenals  de  kleding , getuuigt  de  hoed  ( of  pet , baret  enz . )  van  de  maatschappelijke  klasse  en  zelfs  van  het  karakter  van  hem  of  haar , die  hem  draagt .  Een  streng  en  ernstig  mens  zal  niet  hetzelfde  op  zijn  hoofd  zetten  als  een  of  andere  pretmaker .  En ook  zal  hetzelfde  hoofddeksel  niet  op  dezelfde  wijze   op  het  hoofd  geplaatst  zitten  bij  iemand , die  prijs  stelt  op  een  correct  uiterlijk  en  bij  een  vagebond .  Ook  dit  is  een  onderwerp , waarbij  uw  observatievermogen  van  dienst  zal  zijn .  Maak  dus  veel  studies  van  hoeden  van  allerlei  soort  en  in  allerlei  standen .  Maar  verzuim  evenmin  om  schetsen  te  maken , waarin  je  met  zorg  het  volume , de  beweging  en  de  stand  van  de  hoeden  vastlegt . 
      De  damesmode  brengt  mee  dat  er  in  ieder  jaargetijde  hoeden  van  verschillende  vormen  gedragen  worden .  Maar  hoe  ook  hun  afmetingen  zijn , je  moet  hen  altijd  tekenen  op  zodanige  wijze , dat  er  rekening  gehouden  wordt  met  het  volume  van  het  hoofd , dat  zij  sieren .  Deze  essentiele  voorwaarde  wordt  vaak  miskend  door  de  beginner , en  dat  overigens  niet  alleen  bij  dameshoeden .  Men  moet  zich  ook  rekenschap  geven  van  de  beweging , die  aan  iedere  hoed  eigen  is , en  die  onder  een  bepaalde  hoek  het  sterkst  spreekt .  Het  is  deze  " decoratieve "  zijde  van  de  hoed , die  de  kunstenaar  er  op  uit  doet  zijn  om  te  grijpen  en  weer  te  geven .  Het  is  ook  weer  door  het  uitvoeren  van  veel  schetsen  dat  je  er  in  kunt  slagen  om  de  karakteristieke  beweging  te  pakken  te  krijgen .   
      De  gewone  vilthoed , zowel  voor  dames  als  voor  heren , bestaat  uit  een  bol , die  wat  hoger  of  lager  kan  zijn  en  die  meer  of   minder  diep  om  de  schedel  heen  sluit ,  naar  gelang  de  mode  of  de  persoonlijke  smaak .  Deze  bol  is  voorzien  van  een  rand , smal  of  breed  en  soms  zo  plat  als  een  schijf , maar  meestal  toch  enigszins  gebogen .  Men  kan  deze  aan  de  ene  of  aan  de  andere  kant  naar  boven  of  naar  beneden  vouwen .  Wat  men  in  zijn  tekening  niet  moet  verwaarlozen  is  het  laten  voelen  van  het  ononderbroken  verloop  van  de  buitenste  omtrek , die  een  complete  rondgang  om  de  de  kop  maakt  : zijn  zichtbare  delen  aan  de  linker - en  rechterzijde  moeten  , onzichtbaar  in  het  midden , met  elkaar  verbonden  zijn .
      Deze  omtrek  beschrijft  vaak  een  soort  van  8  in  meer  of  minder  horizontale  stand , waarvan  een  gedeelte  achter  de  bol  valt .
    Om  je  hiervan  rekenschap  te  geven  moet  je  verschillende  hoeden  ter  hulp  roepen , zoals  een  bolhoed , een  slappe  vilthoed  en  een  hoge  hoed , die  je  zelf  kunt  hebben  of  anders  van  vrienden  kunt  lenen .  Zet  ieder  van  hen  op  een  steun  en  tracht  het  lijnenverloop  van  bol  en  rand  goed  na  te  volgen .  Herlees  in  dit  verband  in  de  les ' Het  Schetsen  van  Personen ' en  wanneer  je  goed  de  grondbeginselen  betreffende  de  normale  hoed  weer  eens  hebt  bestudeerd , behoeft  je  daar  slechts de  varianten  in  stijl , fantasie  of  buitensporigheid  in  aan  te  brengen .  Dit  alles  is  wel  zeer  gewenst  voor  de  illustrator , wanneer  het  er  om  gaat  hoeden  te  tekenen  van  verschillende  tijdperken  en  landstreken .
      Wat  de  dameshoed  betreft  beantwoordt  de  vilthoed  wel  min  of  meer  aan  bovenstaande  beschrijving , maar  de  vindingrijkheid  van  de  modeontwerpers  kent  geen  andere  wetten  dan  die  van  hun  fantasie , hun  smaak  en  hun  meer  of  minder  ontwikkeld  gevoel  voor  schoonheid .  Stellig  vindt  men  in  hun  modellen  soms  herinneringen  aan  vroegere  scheppingen , maar  meestal  zijn  dat  toch  ook  niet  meer  dan  bescheiden  interpretaties .  Het  is  voor  het  overige  deels  om  uzelf  te  laten  oordelen  over  deze  terugkeer  van  de  mode  tot  zijn  eerste  liefdes  door  te  verjongen , te  veranderen , te  vereenvoudigen  of  te  compliceren , dat  wij  je  enkele  voorbeelden  van  hoedjes  uit  het  verleden  onder  de  ogen  willen  brengen  ( plaaten  XI ,  XII  en  XIII ) .  Fantasie  en  zelfs  buitensporigheid  zijn  geen  deugd  of  ondeugd  van  onze  tijd  alleen .  Het  zou  al  te  mooi  zijn  als  er  steeds  alleen  maar  sprake  geweest  was  van  geslaagde  verhoudingen , aangename  combinaties  van  lijnenspel  en  volumes  !  De  " geklede "  hoed  in  het  bijzonder , wisselt  voordurend  en  wordt  nu  eens  diep  in  het  voorhoofd , dan  weer  hoog  op  het  kapsel , naar  links  of  naar     rechts  hellend , op  de  ogen  of  achter  op  het  hoofd  gedragen ,  " in  samenwerking "  met  de  haartooi  of  zonder  daarmee  rekening  te  houden .  In  ieder  geval  dient  de  tekenaar  in  één  opslag  de  goede  " zit "  van  de  hoed  te  kunnen  beoordelen , goed  zijn  karakter  te  kunnen  aanvoelen  door  een  nauwlettend  observatie  van  zijn  proporties , de  samenstelling  van  gladde  en  overdekte  delen , kaal  of  versierd , en  de  wijze  waarop  dit 
    " kunstvoorwerp "  op  het  hoofd  geplaatst  is .
      Laten  wij  er  bovendien  aan  denken  dat  er  nog  meer  is  dan  vorm  alleen ;  het materiaal , waaruit  het  model  gemaakt  is  moet  uitgedrukt  worden  door  een  techniek , die  in  overeenstemming  is  met  een  of  meer  werkwijzen , die  wij  nogal  langdurig  bestudeerd  hebben  in  de  voorgaande  lessen , zodat  je  bekend  kunt  zijn  met  hun  kenmerken  en  mogelijkheden . 
    Gedrapeerde  lappen  stof ,die  vaak  een  hoed  vergezellen   ( zoals  linten , tulbanden , sjaals  enz. ) , zullen  in  het  volgend  hoofdstuk  behandeld  worden .



    07-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - PLAAT XI - DAMESHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 39 .

    Plaat   XI  .

    De  dameshoed  in 
    de  loop  der  tijden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT XII - DE MANNENHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  XII
     
    De  mannenhoed  van  de 
    XII de   tot  de  XVI de  eeuw . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - PLAAT XIII - MANNENHOEDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 39 .

    Plaat  XIII 

    De  mannenhoed  van  de 
    XVII  eeuw  tot  heden .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!