E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    eenmmrestauratie
    blog.seniorennet.be/eenmmre
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    09-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - FIG . 21 . - DE DRAPERIE DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 21 .

    " De  tekening  van  een  draperie 
    omvat een  waar  bouwwerk .
    Geen  enkele  plooi  bestaat 
    onafhankelijk  van  zijn  buurman ;
    men  zou  er  geen  van  kunnen  wijzigen ,
    zonder  het  geheel  te veranderen .
    " De  aaneenschakeling  van  de  plooien , waarvan de  een  als  het  ware  uit 
    de  ander  voorkomt , is  een  uiting  van 
    logica  en  zonder  twijfel  moet  men 
    daarin  de  oorzaak  zoeken  van  het 
    genoegen  van  meer  intellectuele  aard ,
    dat  men  zou  denken  te  beleven  bij 
    het  zien  van  een  mooie  draperie . "
                 Schultz - Dal . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 23 . - PENTEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 23 .
     
    Pentekening  van
    een  leerling .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - POTLOODSTUDIE DOOR HENRI GAZAN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Potloodstudie  door 

    Henri   Gazan .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 EN 26 . - ETS VAN ALBRECHT DURER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25  en  26

    De  Heilige  Familie
    met  de  vlinder  ets 
    van  Albrecht  Durur

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 EN 26 . - ETS VAN ALBRECHT DURER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 26 .

    Ets  van  Albrecht  Durur .

    Het  vergrote  fragment 
    toont  de  werkwijze , die 
    zo  goed  de  plastiek  van  de
      draperie  voelbaar  maakt .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - FIG 27 . UITMUNTEND GEWASSEN TEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 27 .

    Uitmuntend  gewassen tekening 
    door  een  leerling .  Zeer  goede 
    uitdrukking  van de  toonwaarden .

    08-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - DE KOP - HOEDEN

    Art . Nr . 39 .

                                  De  Kop

                                   Hoeden

      In  een  vorige  les  heeft  je  geleerd  hoe  men  een  kop  moet  construeren  ;  je  weet  dus dat  zijn  volume  ongeveer  overeenkomt  met  een  eivorm ; je  kent  zijn  assen  en  de  verbindingslijnen , die  naar  gelang  de  perspectief , in  de  goede  richting  moeten  lopen , zowel  voor  wat  betreft de  wenkbrauwen  en  de  ogen , alsook  voor  de  neus , de  mond  en  de  kin .  Bij  een  studie  van  de  hoed  is  het  voldoende  om  de  grote  bouw  van  de  kop , die  hij  bedekt , schetsmatig
     aan  te  duiden . 
      De  hoed  verdient  een  bijzondere  aandacht  door  de  belangrijke  plaats , die  hij  in  de  aankleding  van  de  mens  kan  innemen .  Nu  gaan  velen , zeer  zeker , meer  en  meer  blootshoofds  lopen .  Dit  is  een  van  de  kenmerken  van  onze  tijd  en  om  zijn  oorzaken  behoeven  wij  ons  hier  niet  al  te  zeer  te  bekommeren :  zuinigheid , hang  naar  een  natuurleefwijze , sportieve  geest  enz .  Maar  niettemin  zijn  er  toch  altijd  velen , die  een  of  ander  hoofddeksel  dragen .  Als  gevolg  van  de  moeilijkheden , die  de  beginner  schijnt  te  ondervinden  bij  het  goed  weergeven  van  dit  onderdeel , lijkt  het  ons  verre  van  overbodig  om  hieraan  een  hoofdstuk  te  wijden , dat , naar  wij  verwachten , veel  belangstelling  hebben  zal .  

          Bouw  en  tekening  van  de  hoed 

      Evenals  de  kleding , getuuigt  de  hoed  ( of  pet , baret  enz . )  van  de  maatschappelijke  klasse  en  zelfs  van  het  karakter  van  hem  of  haar , die  hem  draagt .  Een  streng  en  ernstig  mens  zal  niet  hetzelfde  op  zijn  hoofd  zetten  als  een  of  andere  pretmaker .  En ook  zal  hetzelfde  hoofddeksel  niet  op  dezelfde  wijze   op  het  hoofd  geplaatst  zitten  bij  iemand , die  prijs  stelt  op  een  correct  uiterlijk  en  bij  een  vagebond .  Ook  dit  is  een  onderwerp , waarbij  uw  observatievermogen  van  dienst  zal  zijn .  Maak  dus  veel  studies  van  hoeden  van  allerlei  soort  en  in  allerlei  standen .  Maar  verzuim  evenmin  om  schetsen  te  maken , waarin  je  met  zorg  het  volume , de  beweging  en  de  stand  van  de  hoeden  vastlegt . 
      De  damesmode  brengt  mee  dat  er  in  ieder  jaargetijde  hoeden  van  verschillende  vormen  gedragen  worden .  Maar  hoe  ook  hun  afmetingen  zijn , je  moet  hen  altijd  tekenen  op  zodanige  wijze , dat  er  rekening  gehouden  wordt  met  het  volume  van  het  hoofd , dat  zij  sieren .  Deze  essentiele  voorwaarde  wordt  vaak  miskend  door  de  beginner , en  dat  overigens  niet  alleen  bij  dameshoeden .  Men  moet  zich  ook  rekenschap  geven  van  de  beweging , die  aan  iedere  hoed  eigen  is , en  die  onder  een  bepaalde  hoek  het  sterkst  spreekt .  Het  is  deze  " decoratieve "  zijde  van  de  hoed , die  de  kunstenaar  er  op  uit  doet  zijn  om  te  grijpen  en  weer  te  geven .  Het  is  ook  weer  door  het  uitvoeren  van  veel  schetsen  dat  je  er  in  kunt  slagen  om  de  karakteristieke  beweging  te  pakken  te  krijgen .   
      De  gewone  vilthoed , zowel  voor  dames  als  voor  heren , bestaat  uit  een  bol , die  wat  hoger  of  lager  kan  zijn  en  die  meer  of   minder  diep  om  de  schedel  heen  sluit ,  naar  gelang  de  mode  of  de  persoonlijke  smaak .  Deze  bol  is  voorzien  van  een  rand , smal  of  breed  en  soms  zo  plat  als  een  schijf , maar  meestal  toch  enigszins  gebogen .  Men  kan  deze  aan  de  ene  of  aan  de  andere  kant  naar  boven  of  naar  beneden  vouwen .  Wat  men  in  zijn  tekening  niet  moet  verwaarlozen  is  het  laten  voelen  van  het  ononderbroken  verloop  van  de  buitenste  omtrek , die  een  complete  rondgang  om  de  de  kop  maakt  : zijn  zichtbare  delen  aan  de  linker - en  rechterzijde  moeten  , onzichtbaar  in  het  midden , met  elkaar  verbonden  zijn .
      Deze  omtrek  beschrijft  vaak  een  soort  van  8  in  meer  of  minder  horizontale  stand , waarvan  een  gedeelte  achter  de  bol  valt .
    Om  je  hiervan  rekenschap  te  geven  moet  je  verschillende  hoeden  ter  hulp  roepen , zoals  een  bolhoed , een  slappe  vilthoed  en  een  hoge  hoed , die  je  zelf  kunt  hebben  of  anders  van  vrienden  kunt  lenen .  Zet  ieder  van  hen  op  een  steun  en  tracht  het  lijnenverloop  van  bol  en  rand  goed  na  te  volgen .  Herlees  in  dit  verband  in  de  les ' Het  Schetsen  van  Personen ' en  wanneer  je  goed  de  grondbeginselen  betreffende  de  normale  hoed  weer  eens  hebt  bestudeerd , behoeft  je  daar  slechts de  varianten  in  stijl , fantasie  of  buitensporigheid  in  aan  te  brengen .  Dit  alles  is  wel  zeer  gewenst  voor  de  illustrator , wanneer  het  er  om  gaat  hoeden  te  tekenen  van  verschillende  tijdperken  en  landstreken .
      Wat  de  dameshoed  betreft  beantwoordt  de  vilthoed  wel  min  of  meer  aan  bovenstaande  beschrijving , maar  de  vindingrijkheid  van  de  modeontwerpers  kent  geen  andere  wetten  dan  die  van  hun  fantasie , hun  smaak  en  hun  meer  of  minder  ontwikkeld  gevoel  voor  schoonheid .  Stellig  vindt  men  in  hun  modellen  soms  herinneringen  aan  vroegere  scheppingen , maar  meestal  zijn  dat  toch  ook  niet  meer  dan  bescheiden  interpretaties .  Het  is  voor  het  overige  deels  om  uzelf  te  laten  oordelen  over  deze  terugkeer  van  de  mode  tot  zijn  eerste  liefdes  door  te  verjongen , te  veranderen , te  vereenvoudigen  of  te  compliceren , dat  wij  je  enkele  voorbeelden  van  hoedjes  uit  het  verleden  onder  de  ogen  willen  brengen  ( plaaten  XI ,  XII  en  XIII ) .  Fantasie  en  zelfs  buitensporigheid  zijn  geen  deugd  of  ondeugd  van  onze  tijd  alleen .  Het  zou  al  te  mooi  zijn  als  er  steeds  alleen  maar  sprake  geweest  was  van  geslaagde  verhoudingen , aangename  combinaties  van  lijnenspel  en  volumes  !  De  " geklede "  hoed  in  het  bijzonder , wisselt  voordurend  en  wordt  nu  eens  diep  in  het  voorhoofd , dan  weer  hoog  op  het  kapsel , naar  links  of  naar     rechts  hellend , op  de  ogen  of  achter  op  het  hoofd  gedragen ,  " in  samenwerking "  met  de  haartooi  of  zonder  daarmee  rekening  te  houden .  In  ieder  geval  dient  de  tekenaar  in  één  opslag  de  goede  " zit "  van  de  hoed  te  kunnen  beoordelen , goed  zijn  karakter  te  kunnen  aanvoelen  door  een  nauwlettend  observatie  van  zijn  proporties , de  samenstelling  van  gladde  en  overdekte  delen , kaal  of  versierd , en  de  wijze  waarop  dit 
    " kunstvoorwerp "  op  het  hoofd  geplaatst  is .
      Laten  wij  er  bovendien  aan  denken  dat  er  nog  meer  is  dan  vorm  alleen ;  het materiaal , waaruit  het  model  gemaakt  is  moet  uitgedrukt  worden  door  een  techniek , die  in  overeenstemming  is  met  een  of  meer  werkwijzen , die  wij  nogal  langdurig  bestudeerd  hebben  in  de  voorgaande  lessen , zodat  je  bekend  kunt  zijn  met  hun  kenmerken  en  mogelijkheden . 
    Gedrapeerde  lappen  stof ,die  vaak  een  hoed  vergezellen   ( zoals  linten , tulbanden , sjaals  enz. ) , zullen  in  het  volgend  hoofdstuk  behandeld  worden .



    07-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - PLAAT XI - DAMESHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 39 .

    Plaat   XI  .

    De  dameshoed  in 
    de  loop  der  tijden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT XII - DE MANNENHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  XII
     
    De  mannenhoed  van  de 
    XII de   tot  de  XVI de  eeuw . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - PLAAT XIII - MANNENHOEDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 39 .

    Plaat  XIII 

    De  mannenhoed  van  de 
    XVII  eeuw  tot  heden .

    06-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 38 . - DE VOETEN
    Art . Nr . 38 .

                               De  Voeten

      Ook  de  voet  heeft  de  naam  lastig  te  tekenen  te  zijn .  " Dat  komt  -  en  wij  halen  hier  weer  de  schilder  Schultz - Dal  aan  -  omdat  hij  geen  "  aandoening  "  geeft  .  De  hand  "  spreekt "  :  hij  neemt , ondersteunt , omgrijpt , tekent  enz ....  Zijn  vorm  verraadt  zijn  actie , een  vorm  die  zo  veranderlijk  en  afwisselend  is , vanaf  de  bolvorm  der  gebalde  vuist  tot  aan  de  waaier  van  de  uitgespreide  vingers . 
      De  voet , van  zijn  kant , is  bijna  stijf  en  zijn  uiterlijk  verandert  maar  weinig .  Twee  of  drie  gevallen  daargelaten , zoals  een  samengetrokken  of  zich  schrapzettende  voet , drukt  hij  vrijwel  niets  uit , omdat  dit  zo  goed  als  onbewegelijke  voetstuk  niet  in  werking  treedt .  De  tekenaar  heeft  niets  om  zich  aan  vast  te  grijpen , zoals  men  zegt , in  dit  massieve  bouwsel  van   beenderen  en  pezen , dat  men  niettemin  toch  tot  uitdrukking  moet   brengen . 
      Daarenboven  dwingt  zijn  platte  en  lange  vorm  tot  een  weergave  in  perspectief , dat  wil  dus  zeggen  in  het  verkort , gewoonlijk  van  voren  gezien .  Dat  is  niet  altijd  eenvoudig , vooral  voor  een  beginner.
      Dit  probleem  van  het  tekenen  van  de  voet , althans  van  de  blote  voet , komt  ook  voort   uit  een  gemis  aan  oefening , aandezien  de  mensen  in  het  dagelijks  leven  nu  eenmaal  gewoonlijk  schoenen  dragen .  Maar , wat  dat  betreft , kan  men  toch  de  vorm  van  een  schoen  niet  werkelijk  goed  begrijpen  en  dus  weergeven , indien  men  de  door  hem  bedekte  voet  niet  volkomen  kent .  Zijn  er  overigens  niet  bepaalde  omstandigheden , zoals  strand -  en  kampeerscenes , waar  de   mensen  blootvoets  te  zien  zijn  ?
      Wij  dienen  dus  weer  te  beginnen  met  een  stukje  anatomie . 

                     Anatomie  van  de  voet 

      Laat  deze  studie  je  niet  afschrikken .  Evenals  voor  de  hand , is  hij  onontbeerlijk  voor  het  goed  begrijpen  van  zijn  verschijningsvormen , standen  en  houdingen .  Er  bestaan  overigens  tussen  de  hand  en  de  voet  talrijke  overeenkomsten  in  hun  structuur .  Het  verschil  schuilt  voornamelijk  in  de  grotere  beperking  van  de  bewegingen  van  de  tenen , vergeleken  met  die  van  de  vingers .  De  voet  zelf  is  intussen  ook  veel  minder  bewegelijk  in  zijn  gewricht  met  het  onderbeen  ( buiging  en  strekking )  dan  de  hand  is  aan  het  einde  der  onderarm . 
      Je  zult  daar  overigens  genoeg  van  te  weten  komen , als  je  onze  afbeeldingen  aandachtig  bekijkt  en  de  begeleidende  tekst  bestudeert .  Tracht  alle  gegeven  inlichtingen  bij  uzelf  of  bij  een  ander  te  controleren  door  te  kijken  en  te  betasten .  De  kennis , die  je  zich  eigen  dient  te  maken , zal  zich  zodoende  veel  beter  in  uw  geheugen  vastzetten :  Je  zult  hem  ook  goed  kunnen  begrijpen , want  je  zult  hem  zelf  ervaren , niet  alleen  met  het  gezicht , maar  ook  met  het  gevoel .

                         Het  tekenen  van  voeten

      Je  begint  met  blote  voeten  te  tekenen  in  een  enkele  lijn , zoals  je  gedaan  heeft  met  de  handen  en  wij  verwijzen  je  naar  wat  wij  daarover  gezegd  hebben .  Het  spreekt  vanzelf  dat  je  zich  niet  beperkt  tot  een  enkele  stand :  wissel  uw  studies  af .  Plaat IX  toont  je  een  voldoende  afwisseling  van  standen  om  je  er  toe  aan  te  zetten  vele  studies  te  maken .  Na  deze  tekeningen  in  lijn , gaat  je  over  tot  gemodelleerde  tekeningen , waaraan  altijd  een  constructie  vooraf  dient  te  gaan .  Plaats  uw  model  onder  een  gunstige  belichting , zodat  zijn  relief  duidelijk  te  voorschijn  komt .
    ( zie  fig . 16  en  17 ) .

                        Geschoeide  voeten

      Wij  geven  nog  eens  het  woord  aan  de  schilder  Schultz - Dal  :  " Zij  die  beweren , dat  er  niets  zo  stompzinnig  is  als  een  blote  voet , geven  graag  toe  dat  een  voet  met  een  schoen  er  aan  zich  geestvol  kan  voordoen .  Het  gaat  dan  niet  alleen  meer  om  zijn  vorm , maar  over  zijn  houdingen  en  bewegingen ;  de  manier , waarop  hij  zich  neerzet .  Wij  zien  daarbij  een  hele  reeks  van  bijzonderheden , waarvan  de  zeer  gevarieerde  studie  van  veel  belang  en  nut  kan  zijn .
      Wij  kennen  rustige , stevige  voeten , die  zich  breeduit  op  de  grond  zetten  en  daar  onbewegelijk  blijven  staan .  Maar  er  zijn  ook  zenuwachtige  en  bewegelijke , die  zich  uittrekken  en  heen  en  weer   draaien ...  Er  zijn  er  zware  en  lichte , stijve  en  soepele , rechte  en  gebogen .
      " Zij  spelen  een  eerste  rol  bij  het  lopen , dat  immers  een  uiterlijk  kenteken  is  van  een  studie  van  ons  eigen  ik  en  dat  , in  het  algemeen , zo  goed  onze  leeftijd , gezondheid , humeur , moeheid , zelfs  onze  opvoeding  en  afkomst  verraadt .  De  gang , die  zo  verschillend  is  bij  buitenmensen  en  stedelingen  en  vaak  erfelijk  is , laat  zich  niet  aan -  of  afleren , behalve  misschien  bij  het  toneel , waar  men  hem  aan  de  beginnelingen  onderwijst .  En  wat  zijn  er  niet  een   eigenaardige  en  typische  manieren  van  lopen ! ...  Die  van  de  zeeman , de  ruiter , de  boer  en  de  soldaat :  schuchtere  en  zelfverzekerde  gang .  De  slepende  gang  van  de  grijsaard , die  reeds  door  de  aarde  wordt  aangetrokken , de  onzekere  gang  van  de  herstellende  zieke , waarvan  iedere  stap  een  herovering  betekent  en  het  getrippel  van  een  kind . 
      Maar  het  is  niet  alleen  de  stap , waarvoor  wij  onze  voeten  gebruiken ?  Wij  danken  hem  ook  bij  hardlopen , het  springen  en  dan  het  dansen , triomf  en  meesterwerk  der  voeten ... "

             Verschijningsvormen  van  schoenen

      Schutz - Dal  staat , terecht , stil  bij  de  verschillende  verschijningsvormen  van  schoenen :  zo  eenvoudig  als  deze  zijn  moge , het  kan  de  kunstenaar  niet  onverschillig  laten .  Vanaf  de  grote  houten  klompen  tot  aan  de  elegante  damesschoentjes , kleine  slofjes , vertoont  zich  een  geheel  gamma  van  uiteenlopende  soorten , laarzen  van  de  ruiter , schoenen  met  klimspijkers  van  de   bergklimmer , dunne  en  lage  schoentjes  van  de  wielrenner , rustige  pantoffels  van  de  burger , muilen , opzichtige  schoenen  van  de  snob , gedistingeerde  schoenen  enz .
     ( zie  plaat  X ) .  De  keuze  van  de  schoen , zijn  model , kwaliteit  en  de  aard  van  slijtage  en  van  zijn  vervorming  ( die  altijd  zeer  persoolijk  zijn )  verraden  de  persoonlijkheid .  Deze  bijzonderheden  moet  men  niet  verwaarlozen .  Men  dient  een  of  andere  figuur , die  met  een  of  andere  bedoeling  getekend  werd  ( wij  denken  hierbij  aan  de  illustrator )  op  logische  en  waarschijnlijke  wijze  te  " schoeien " .
      Wat  de  slijtage  en  de  daardoor  onstane  vormveranderingen  betreft ,  hun  weergave  draagt  ook  sterk  bij  tot  een  indruk  van  waarheid  en  levenechtheid .  Een  paar  gloednieuwe  schoenen  zien  er  koud  en  uitdrukkingsloos  uit .  Zij  zullen  eerst  leven  krijgen  door  de  vorm , die  een  langdurig  gebruik  hen  geven  zal .  Kijk  maar  eens  naar  het  kunstmatig  aspect  van  de  schoenen , waarmee  etalagepoppen  voorzien  zijn ...
    Een  schoen  vormt  zich  aan  de  voet  en  later  zal  het  gebruik  en  de  slijtage  er  hun  stempel  op  drukken , precies  zoals  op  een  gezicht .  Men  gebruikt  er  overigens  dezelfde  woorden  voor  :  rimpels , plooien , knobbels , afplattingen  en  barsten ...
      Het  bovenstaande  toont  genoegzaam  de  belangrijke  rol  van  de  voeten  en  hun 
    " gedragingen "  voor  de  juiste  karakteristiek  van  een  of  andere  persoon . 
     
     Het  tekenen  van  schoenen  en  geschoeide voeten 

      Het  is  raadzaam  om  eerst  de  schoen  en  wel  de  lege  schoen  te  bestuderen .  Hij  vertoont  immers  de  vorm  van  de  voet , die  hem  " bewoont " .  Het  gaat  hier  natuurlijk  niet  om  tekeningen  voor  een  catalogus , waarbij  het  stiksel  en  de  vetergaatjes  zijn  weergegeven  met  de  koude  precisie  van  een  industrie-ontwerp .  Maar  het  is  toch  noodzakelijk  om  te  begrijpen  langs  welke  weg  zijn  vorm  en  de  samenstelling  van  onderdelen  in  de  fabriek  tot  stand  gekomen  is .  Zodoende  zal  men  zijn  verschijningsvorm  beter  onthouden  en  zal  men  fouten  kunnen  vermijden , die  een  tekening  ontsieren door  hem  van  een  deel  van   zijn  waarheidsgetrouwheid  te  beroven . 
      In  een  voorgaande  les  hebben  wij  je  al  de  raad  gegeven  om  de  schoen  op  een  rechthoekig  stuk  papier  te  zetten , waarvan  de  perspectief  niet  moeilijk  is  en  om  die  dan uw  gids  te  laten  zijn  bij  het  bepalen  van  de  richting  van  lijnen  en  van  de  verkortingen , die  de  vlakken  en  volumes  te  zien  geven .  Volkomen  van  opzij  ( " en profil " dus )  gezien  vertoont  de  schoen  -  evenals  de  voet  -  slechts  geringe  moeilijkeheden  voor  een  behoorlijk  uitgevoerde  tekening .  Maar  dat  is  niet  het  geval  wanneer  men  hem  recht  van  voren  ziet , van  achteren  en  vooral  bij  de  talrijke  verkortingen , die  onze  ogen  in  verwarring  kunnen  brengen . 
      Een  uitstekende  oefening  bestaat  uit  het  tekenen  van  de  schoen  door  hem  telkens  met  kleine  stukjes  om  zijn  as  te  laten  draaien , alsof  hij  op  een  draaischijf  staat .  Men  laat   hem  dan  een  complete  draai  maken  in  tien  of  twaalf  étappes  en  men  tekent  hem  dan  in  iedere  stand .  Wij  merken  hierbij  op  dat , wanneer  wij  je  vragen  om  eerst  een  lege  schoen  te  tekenen , wij  dat  doen  omdat  bovengenoemde  handelingen  dan  gemakkelijker  zijn  uit  te  voeren .  Maar  het  is  nuttig  om , na  een  of  andere  voet  bloot  getekend  te  hebben , hem  met  de  schoen  aan  te  tekenen  en  je  begrijpt  gemakkelijk  waarom . 
      Beperkt  je  er  zich  in  ieder  geval  niet  toe  om  de  geschoeide  voet  na  te  tekenen , terwijl  deze  geheel  op  een  of  andere  bodem  rust .  Je  moet  uw  model  ook  afwisselende  standen  laten  innemen  door  hem  zijn  voeten  op  verschillende  hoogtes  te  laten  houden .  Zoals  steeds , zal  dan  ook  hier  de  perspectief  een  woordje  komen  meespreken . 
       Tenslotte  zal  het  model , evenals  dat  bij  de  handschoenen  het  geval  was , nauwlettend  bekeken  moeten  worden  ( zie fig . 18 )  met  het  doel  om  de  materie  ( mat  leer , glimmend  leer , lakleer , peau  de  Suéde , fluweel  enz .)  met  uitdrukking  van  stof  weer  te  geven , waarbij  je  alle  zorg  besteedt  aan  de  observatie  van  de  verschillende  toonwaarden .  Wanneer  je  glimmende  schoenen  tekent , geef  dan  zeer  precies  de  lichtglanzen  weer , want  deze  suggereren  het  volume  van  de  voet . 
      Maak  ook  schetsjes  buiten  en  maak  hen  zo  natuurgetrouw  mogelijk .  De  stand  van  de  voet  wordt  bepaald  door  de  houding  van  zijn  bezitter  en  door  de  wetten  van  de  perspectief .  In  het  algemeen  zal  men  bij  een  persoon , of  deze  nu  stilstaar , loopt  of  rent , de  verst  verwijderde  voet  iets  hoger  zien  dan  de  andere  en  eveneens  zal  men  in  normale  gevallen , de  voeten  niet  precies  evenwijdig  zien , aangezien  hun  punten  iets  verder  van  elkaar  staan  dan  hun  hakken . 
      Wij  herhalen  dat  de  schoen  een  wezenlijk  onderdeel  uitmaakt  van  de  persoon , waarvan  je  het  karakter  en  de  algemene  verschijning  moet  uitbeelden .  De  handjes  en  voetjes  van  babies  zijn  heel  bekoorlijk  en  hun  slofjes , evenals  de  schoenen  van  jongens  en  meisjes , bieden  een  toonschaal  van modellen , waarvan  de  vorm  ( gewoonlijk  met  stompe , afgeronde  neuzen ) geheel  verschillend  is  van  die , van  volwassenen .  Wat  hun  schilderachtigheid  betreft , doen  kinderschoenen  overigens  in  het  geheel  niet  onder  voor  die  van  volwassenen.  
      Na  de  studie  van  de  hand  hebben  wij  uw  aandacht  gevraagd  voor  de  wijze , waarop  hij  aan  de  onderarm  bevestigd  is  en  ook  voor  de  arm  zelf .  Denk  er  dus  ook  goed  aan  om  de  aanhechting  van  de  voet  aan  het  been  te  observeren .  Hij  vertoont  namelijk  bij  iedereen  bepaalde  overeenkomsten .  Zo  veroorzaakt  bijvoorbeeld  het  onderste  uiteinde  van  het  dunne  been , dat  kuitbeen  genoemd  wordt  en  dat  aan  de  buitenzijde  zit , een  lager  gelegen  en  meer  afgeronde  verhevenheid   ( buitenenkel )  dan  degene  die  gevormd  wordt  door  de  punt  van  het  scheenbeen  aan  de  binnenzijde  ( binnenenkel )  en  die  het  andere  been  raakt  ( zie  fig . 19  en  20 ) .  Met  deze  bijzonderheid , die  men  duidelijk  kan  opmerken  bij  de  enkels  van  iemand , die  men  van  voren  of  van  achteren  ziet , dient  men  goed  vertrouwd  te  zijn .  Er  zijn  natuurlijk  wel  fijne , slanke  enkels  en  weer  andere , die  dik  en  vlezig  zijn .  Overweeg  deze  dingen  goed , zoals  overigens  alle  andere  onderdelen  van  een  lichaam , zowel  bij  mannen , vrouwen , als  kinderen .  Bij  deze  laatsten  zijn  de  gewrichtsverbindingen  gewoonlijk  nogal  mollig , zeker  op  de  zeer  jeugdige  leeftijd . 
      Ook  het  been  heeft  zijn  eigen , individuele  karakter .  Zijn  lengte , welving  en  dikte  varieéren .  De  kuit  bijv.  vertoont  zijn  grootste  dikte  niet  steeds  op  dezelfde  hoogte ;  ook  is  hij  bij  de  een  dikker  dan  bij  de  ander .     
     



    03-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 13 EN 14 . - SKELET VAN DE VOET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 13  en  14 .

    Skelet  van  de  voet :
    A , rug  -  of  bovenzijde 
    B , zool  -  of  onderzijde

    Voetwortel :  1 , hielbeen  -  2 , kootbeen  -
    3 , teerlingbeen  -  4 , scheepvorming  been  
    5 , 5' , 5'' , wiggebeenderen .
    Middenvoet :  6 , middelvoetsbeenderen , vervolgens  de  teenkootjes .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 13 EN 14 . - SKELET VAN DE VOET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14 .

    Skelet  van  de  voet :
    A' , zijkant , binnen
    B' , zijkant , buiten

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 15 . - SPIEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 15 .

    Spieren : 
    A ,  rug :  1,  1', pezen  van  de  lange
    teenstrekkers , gedeeltelijk  weggelaten  om  de 
    onderliggende  spieren  te  tonen  -  2 , korte  strekspier  van  de tenen  ( vier  scheden )  -  3 , pees  van  de  lange  kuitbeenspier .
    B , zool :  1 , afvoerder  van  de  grote  teen  - 
    2 , zijn  korte  buiger  -  3 , afvoerder  van  de  kleine  teen   -  4 , zijn  korte  buiger .  In  het  middengedeelte  ziet  men  de  buigspieren  van  de  tenen  en  hun  pezen  zich  vasthechten  aan  de  teenkootjes .  Daarboven  de  vier  spoelwormspieren , wier  functie  gelijk  is  aan  die  van  de  hand , terwijl  de  korte  strekspier  van  de  tenen  de  eerste  kootjes  strekt  en  naar  buiten  buigt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT IX - TEKENEN VAN VOETEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  IX .

    Tekenen  van  voeten  in
    lijn , enkele  met  schaduw .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 16 EN 17 . STUDIES VAN VOETEN DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 16  en  17 .

    Studies  van  voeten  in
    Siberisch  krijt  door
    Schultz - Dal .
    De  reliefwerking  is  zeer
    fraai  weergegeven .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 17 . - STUDIE VAN DE VOET DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 17 .

    Studie van  de  voet
    door Schultz - Dal


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 . - GEWASSEN TEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 .

    Gewassen  tekening van
    geschoeide  voeten  door
    een onze  cursisten .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 19 EN 20 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 19  en  20 .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!