E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    steven
    blog.seniorennet.be/steven
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    09-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - POTLOODSTUDIE DOOR HENRI GAZAN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Potloodstudie  door 

    Henri   Gazan .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 EN 26 . - ETS VAN ALBRECHT DURER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25  en  26

    De  Heilige  Familie
    met  de  vlinder  ets 
    van  Albrecht  Durur

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 EN 26 . - ETS VAN ALBRECHT DURER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 26 .

    Ets  van  Albrecht  Durur .

    Het  vergrote  fragment 
    toont  de  werkwijze , die 
    zo  goed  de  plastiek  van  de
      draperie  voelbaar  maakt .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - FIG 27 . UITMUNTEND GEWASSEN TEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 27 .

    Uitmuntend  gewassen tekening 
    door  een  leerling .  Zeer  goede 
    uitdrukking  van de  toonwaarden .

    08-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - DE KOP - HOEDEN

    Art . Nr . 39 .

                                  De  Kop

                                   Hoeden

      In  een  vorige  les  heeft  je  geleerd  hoe  men  een  kop  moet  construeren  ;  je  weet  dus dat  zijn  volume  ongeveer  overeenkomt  met  een  eivorm ; je  kent  zijn  assen  en  de  verbindingslijnen , die  naar  gelang  de  perspectief , in  de  goede  richting  moeten  lopen , zowel  voor  wat  betreft de  wenkbrauwen  en  de  ogen , alsook  voor  de  neus , de  mond  en  de  kin .  Bij  een  studie  van  de  hoed  is  het  voldoende  om  de  grote  bouw  van  de  kop , die  hij  bedekt , schetsmatig
     aan  te  duiden . 
      De  hoed  verdient  een  bijzondere  aandacht  door  de  belangrijke  plaats , die  hij  in  de  aankleding  van  de  mens  kan  innemen .  Nu  gaan  velen , zeer  zeker , meer  en  meer  blootshoofds  lopen .  Dit  is  een  van  de  kenmerken  van  onze  tijd  en  om  zijn  oorzaken  behoeven  wij  ons  hier  niet  al  te  zeer  te  bekommeren :  zuinigheid , hang  naar  een  natuurleefwijze , sportieve  geest  enz .  Maar  niettemin  zijn  er  toch  altijd  velen , die  een  of  ander  hoofddeksel  dragen .  Als  gevolg  van  de  moeilijkheden , die  de  beginner  schijnt  te  ondervinden  bij  het  goed  weergeven  van  dit  onderdeel , lijkt  het  ons  verre  van  overbodig  om  hieraan  een  hoofdstuk  te  wijden , dat , naar  wij  verwachten , veel  belangstelling  hebben  zal .  

          Bouw  en  tekening  van  de  hoed 

      Evenals  de  kleding , getuuigt  de  hoed  ( of  pet , baret  enz . )  van  de  maatschappelijke  klasse  en  zelfs  van  het  karakter  van  hem  of  haar , die  hem  draagt .  Een  streng  en  ernstig  mens  zal  niet  hetzelfde  op  zijn  hoofd  zetten  als  een  of  andere  pretmaker .  En ook  zal  hetzelfde  hoofddeksel  niet  op  dezelfde  wijze   op  het  hoofd  geplaatst  zitten  bij  iemand , die  prijs  stelt  op  een  correct  uiterlijk  en  bij  een  vagebond .  Ook  dit  is  een  onderwerp , waarbij  uw  observatievermogen  van  dienst  zal  zijn .  Maak  dus  veel  studies  van  hoeden  van  allerlei  soort  en  in  allerlei  standen .  Maar  verzuim  evenmin  om  schetsen  te  maken , waarin  je  met  zorg  het  volume , de  beweging  en  de  stand  van  de  hoeden  vastlegt . 
      De  damesmode  brengt  mee  dat  er  in  ieder  jaargetijde  hoeden  van  verschillende  vormen  gedragen  worden .  Maar  hoe  ook  hun  afmetingen  zijn , je  moet  hen  altijd  tekenen  op  zodanige  wijze , dat  er  rekening  gehouden  wordt  met  het  volume  van  het  hoofd , dat  zij  sieren .  Deze  essentiele  voorwaarde  wordt  vaak  miskend  door  de  beginner , en  dat  overigens  niet  alleen  bij  dameshoeden .  Men  moet  zich  ook  rekenschap  geven  van  de  beweging , die  aan  iedere  hoed  eigen  is , en  die  onder  een  bepaalde  hoek  het  sterkst  spreekt .  Het  is  deze  " decoratieve "  zijde  van  de  hoed , die  de  kunstenaar  er  op  uit  doet  zijn  om  te  grijpen  en  weer  te  geven .  Het  is  ook  weer  door  het  uitvoeren  van  veel  schetsen  dat  je  er  in  kunt  slagen  om  de  karakteristieke  beweging  te  pakken  te  krijgen .   
      De  gewone  vilthoed , zowel  voor  dames  als  voor  heren , bestaat  uit  een  bol , die  wat  hoger  of  lager  kan  zijn  en  die  meer  of   minder  diep  om  de  schedel  heen  sluit ,  naar  gelang  de  mode  of  de  persoonlijke  smaak .  Deze  bol  is  voorzien  van  een  rand , smal  of  breed  en  soms  zo  plat  als  een  schijf , maar  meestal  toch  enigszins  gebogen .  Men  kan  deze  aan  de  ene  of  aan  de  andere  kant  naar  boven  of  naar  beneden  vouwen .  Wat  men  in  zijn  tekening  niet  moet  verwaarlozen  is  het  laten  voelen  van  het  ononderbroken  verloop  van  de  buitenste  omtrek , die  een  complete  rondgang  om  de  de  kop  maakt  : zijn  zichtbare  delen  aan  de  linker - en  rechterzijde  moeten  , onzichtbaar  in  het  midden , met  elkaar  verbonden  zijn .
      Deze  omtrek  beschrijft  vaak  een  soort  van  8  in  meer  of  minder  horizontale  stand , waarvan  een  gedeelte  achter  de  bol  valt .
    Om  je  hiervan  rekenschap  te  geven  moet  je  verschillende  hoeden  ter  hulp  roepen , zoals  een  bolhoed , een  slappe  vilthoed  en  een  hoge  hoed , die  je  zelf  kunt  hebben  of  anders  van  vrienden  kunt  lenen .  Zet  ieder  van  hen  op  een  steun  en  tracht  het  lijnenverloop  van  bol  en  rand  goed  na  te  volgen .  Herlees  in  dit  verband  in  de  les ' Het  Schetsen  van  Personen ' en  wanneer  je  goed  de  grondbeginselen  betreffende  de  normale  hoed  weer  eens  hebt  bestudeerd , behoeft  je  daar  slechts de  varianten  in  stijl , fantasie  of  buitensporigheid  in  aan  te  brengen .  Dit  alles  is  wel  zeer  gewenst  voor  de  illustrator , wanneer  het  er  om  gaat  hoeden  te  tekenen  van  verschillende  tijdperken  en  landstreken .
      Wat  de  dameshoed  betreft  beantwoordt  de  vilthoed  wel  min  of  meer  aan  bovenstaande  beschrijving , maar  de  vindingrijkheid  van  de  modeontwerpers  kent  geen  andere  wetten  dan  die  van  hun  fantasie , hun  smaak  en  hun  meer  of  minder  ontwikkeld  gevoel  voor  schoonheid .  Stellig  vindt  men  in  hun  modellen  soms  herinneringen  aan  vroegere  scheppingen , maar  meestal  zijn  dat  toch  ook  niet  meer  dan  bescheiden  interpretaties .  Het  is  voor  het  overige  deels  om  uzelf  te  laten  oordelen  over  deze  terugkeer  van  de  mode  tot  zijn  eerste  liefdes  door  te  verjongen , te  veranderen , te  vereenvoudigen  of  te  compliceren , dat  wij  je  enkele  voorbeelden  van  hoedjes  uit  het  verleden  onder  de  ogen  willen  brengen  ( plaaten  XI ,  XII  en  XIII ) .  Fantasie  en  zelfs  buitensporigheid  zijn  geen  deugd  of  ondeugd  van  onze  tijd  alleen .  Het  zou  al  te  mooi  zijn  als  er  steeds  alleen  maar  sprake  geweest  was  van  geslaagde  verhoudingen , aangename  combinaties  van  lijnenspel  en  volumes  !  De  " geklede "  hoed  in  het  bijzonder , wisselt  voordurend  en  wordt  nu  eens  diep  in  het  voorhoofd , dan  weer  hoog  op  het  kapsel , naar  links  of  naar     rechts  hellend , op  de  ogen  of  achter  op  het  hoofd  gedragen ,  " in  samenwerking "  met  de  haartooi  of  zonder  daarmee  rekening  te  houden .  In  ieder  geval  dient  de  tekenaar  in  één  opslag  de  goede  " zit "  van  de  hoed  te  kunnen  beoordelen , goed  zijn  karakter  te  kunnen  aanvoelen  door  een  nauwlettend  observatie  van  zijn  proporties , de  samenstelling  van  gladde  en  overdekte  delen , kaal  of  versierd , en  de  wijze  waarop  dit 
    " kunstvoorwerp "  op  het  hoofd  geplaatst  is .
      Laten  wij  er  bovendien  aan  denken  dat  er  nog  meer  is  dan  vorm  alleen ;  het materiaal , waaruit  het  model  gemaakt  is  moet  uitgedrukt  worden  door  een  techniek , die  in  overeenstemming  is  met  een  of  meer  werkwijzen , die  wij  nogal  langdurig  bestudeerd  hebben  in  de  voorgaande  lessen , zodat  je  bekend  kunt  zijn  met  hun  kenmerken  en  mogelijkheden . 
    Gedrapeerde  lappen  stof ,die  vaak  een  hoed  vergezellen   ( zoals  linten , tulbanden , sjaals  enz. ) , zullen  in  het  volgend  hoofdstuk  behandeld  worden .



    07-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - PLAAT XI - DAMESHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 39 .

    Plaat   XI  .

    De  dameshoed  in 
    de  loop  der  tijden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT XII - DE MANNENHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  XII
     
    De  mannenhoed  van  de 
    XII de   tot  de  XVI de  eeuw . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - PLAAT XIII - MANNENHOEDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 39 .

    Plaat  XIII 

    De  mannenhoed  van  de 
    XVII  eeuw  tot  heden .

    06-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 38 . - DE VOETEN
    Art . Nr . 38 .

                               De  Voeten

      Ook  de  voet  heeft  de  naam  lastig  te  tekenen  te  zijn .  " Dat  komt  -  en  wij  halen  hier  weer  de  schilder  Schultz - Dal  aan  -  omdat  hij  geen  "  aandoening  "  geeft  .  De  hand  "  spreekt "  :  hij  neemt , ondersteunt , omgrijpt , tekent  enz ....  Zijn  vorm  verraadt  zijn  actie , een  vorm  die  zo  veranderlijk  en  afwisselend  is , vanaf  de  bolvorm  der  gebalde  vuist  tot  aan  de  waaier  van  de  uitgespreide  vingers . 
      De  voet , van  zijn  kant , is  bijna  stijf  en  zijn  uiterlijk  verandert  maar  weinig .  Twee  of  drie  gevallen  daargelaten , zoals  een  samengetrokken  of  zich  schrapzettende  voet , drukt  hij  vrijwel  niets  uit , omdat  dit  zo  goed  als  onbewegelijke  voetstuk  niet  in  werking  treedt .  De  tekenaar  heeft  niets  om  zich  aan  vast  te  grijpen , zoals  men  zegt , in  dit  massieve  bouwsel  van   beenderen  en  pezen , dat  men  niettemin  toch  tot  uitdrukking  moet   brengen . 
      Daarenboven  dwingt  zijn  platte  en  lange  vorm  tot  een  weergave  in  perspectief , dat  wil  dus  zeggen  in  het  verkort , gewoonlijk  van  voren  gezien .  Dat  is  niet  altijd  eenvoudig , vooral  voor  een  beginner.
      Dit  probleem  van  het  tekenen  van  de  voet , althans  van  de  blote  voet , komt  ook  voort   uit  een  gemis  aan  oefening , aandezien  de  mensen  in  het  dagelijks  leven  nu  eenmaal  gewoonlijk  schoenen  dragen .  Maar , wat  dat  betreft , kan  men  toch  de  vorm  van  een  schoen  niet  werkelijk  goed  begrijpen  en  dus  weergeven , indien  men  de  door  hem  bedekte  voet  niet  volkomen  kent .  Zijn  er  overigens  niet  bepaalde  omstandigheden , zoals  strand -  en  kampeerscenes , waar  de   mensen  blootvoets  te  zien  zijn  ?
      Wij  dienen  dus  weer  te  beginnen  met  een  stukje  anatomie . 

                     Anatomie  van  de  voet 

      Laat  deze  studie  je  niet  afschrikken .  Evenals  voor  de  hand , is  hij  onontbeerlijk  voor  het  goed  begrijpen  van  zijn  verschijningsvormen , standen  en  houdingen .  Er  bestaan  overigens  tussen  de  hand  en  de  voet  talrijke  overeenkomsten  in  hun  structuur .  Het  verschil  schuilt  voornamelijk  in  de  grotere  beperking  van  de  bewegingen  van  de  tenen , vergeleken  met  die  van  de  vingers .  De  voet  zelf  is  intussen  ook  veel  minder  bewegelijk  in  zijn  gewricht  met  het  onderbeen  ( buiging  en  strekking )  dan  de  hand  is  aan  het  einde  der  onderarm . 
      Je  zult  daar  overigens  genoeg  van  te  weten  komen , als  je  onze  afbeeldingen  aandachtig  bekijkt  en  de  begeleidende  tekst  bestudeert .  Tracht  alle  gegeven  inlichtingen  bij  uzelf  of  bij  een  ander  te  controleren  door  te  kijken  en  te  betasten .  De  kennis , die  je  zich  eigen  dient  te  maken , zal  zich  zodoende  veel  beter  in  uw  geheugen  vastzetten :  Je  zult  hem  ook  goed  kunnen  begrijpen , want  je  zult  hem  zelf  ervaren , niet  alleen  met  het  gezicht , maar  ook  met  het  gevoel .

                         Het  tekenen  van  voeten

      Je  begint  met  blote  voeten  te  tekenen  in  een  enkele  lijn , zoals  je  gedaan  heeft  met  de  handen  en  wij  verwijzen  je  naar  wat  wij  daarover  gezegd  hebben .  Het  spreekt  vanzelf  dat  je  zich  niet  beperkt  tot  een  enkele  stand :  wissel  uw  studies  af .  Plaat IX  toont  je  een  voldoende  afwisseling  van  standen  om  je  er  toe  aan  te  zetten  vele  studies  te  maken .  Na  deze  tekeningen  in  lijn , gaat  je  over  tot  gemodelleerde  tekeningen , waaraan  altijd  een  constructie  vooraf  dient  te  gaan .  Plaats  uw  model  onder  een  gunstige  belichting , zodat  zijn  relief  duidelijk  te  voorschijn  komt .
    ( zie  fig . 16  en  17 ) .

                        Geschoeide  voeten

      Wij  geven  nog  eens  het  woord  aan  de  schilder  Schultz - Dal  :  " Zij  die  beweren , dat  er  niets  zo  stompzinnig  is  als  een  blote  voet , geven  graag  toe  dat  een  voet  met  een  schoen  er  aan  zich  geestvol  kan  voordoen .  Het  gaat  dan  niet  alleen  meer  om  zijn  vorm , maar  over  zijn  houdingen  en  bewegingen ;  de  manier , waarop  hij  zich  neerzet .  Wij  zien  daarbij  een  hele  reeks  van  bijzonderheden , waarvan  de  zeer  gevarieerde  studie  van  veel  belang  en  nut  kan  zijn .
      Wij  kennen  rustige , stevige  voeten , die  zich  breeduit  op  de  grond  zetten  en  daar  onbewegelijk  blijven  staan .  Maar  er  zijn  ook  zenuwachtige  en  bewegelijke , die  zich  uittrekken  en  heen  en  weer   draaien ...  Er  zijn  er  zware  en  lichte , stijve  en  soepele , rechte  en  gebogen .
      " Zij  spelen  een  eerste  rol  bij  het  lopen , dat  immers  een  uiterlijk  kenteken  is  van  een  studie  van  ons  eigen  ik  en  dat  , in  het  algemeen , zo  goed  onze  leeftijd , gezondheid , humeur , moeheid , zelfs  onze  opvoeding  en  afkomst  verraadt .  De  gang , die  zo  verschillend  is  bij  buitenmensen  en  stedelingen  en  vaak  erfelijk  is , laat  zich  niet  aan -  of  afleren , behalve  misschien  bij  het  toneel , waar  men  hem  aan  de  beginnelingen  onderwijst .  En  wat  zijn  er  niet  een   eigenaardige  en  typische  manieren  van  lopen ! ...  Die  van  de  zeeman , de  ruiter , de  boer  en  de  soldaat :  schuchtere  en  zelfverzekerde  gang .  De  slepende  gang  van  de  grijsaard , die  reeds  door  de  aarde  wordt  aangetrokken , de  onzekere  gang  van  de  herstellende  zieke , waarvan  iedere  stap  een  herovering  betekent  en  het  getrippel  van  een  kind . 
      Maar  het  is  niet  alleen  de  stap , waarvoor  wij  onze  voeten  gebruiken ?  Wij  danken  hem  ook  bij  hardlopen , het  springen  en  dan  het  dansen , triomf  en  meesterwerk  der  voeten ... "

             Verschijningsvormen  van  schoenen

      Schutz - Dal  staat , terecht , stil  bij  de  verschillende  verschijningsvormen  van  schoenen :  zo  eenvoudig  als  deze  zijn  moge , het  kan  de  kunstenaar  niet  onverschillig  laten .  Vanaf  de  grote  houten  klompen  tot  aan  de  elegante  damesschoentjes , kleine  slofjes , vertoont  zich  een  geheel  gamma  van  uiteenlopende  soorten , laarzen  van  de  ruiter , schoenen  met  klimspijkers  van  de   bergklimmer , dunne  en  lage  schoentjes  van  de  wielrenner , rustige  pantoffels  van  de  burger , muilen , opzichtige  schoenen  van  de  snob , gedistingeerde  schoenen  enz .
     ( zie  plaat  X ) .  De  keuze  van  de  schoen , zijn  model , kwaliteit  en  de  aard  van  slijtage  en  van  zijn  vervorming  ( die  altijd  zeer  persoolijk  zijn )  verraden  de  persoonlijkheid .  Deze  bijzonderheden  moet  men  niet  verwaarlozen .  Men  dient  een  of  andere  figuur , die  met  een  of  andere  bedoeling  getekend  werd  ( wij  denken  hierbij  aan  de  illustrator )  op  logische  en  waarschijnlijke  wijze  te  " schoeien " .
      Wat  de  slijtage  en  de  daardoor  onstane  vormveranderingen  betreft ,  hun  weergave  draagt  ook  sterk  bij  tot  een  indruk  van  waarheid  en  levenechtheid .  Een  paar  gloednieuwe  schoenen  zien  er  koud  en  uitdrukkingsloos  uit .  Zij  zullen  eerst  leven  krijgen  door  de  vorm , die  een  langdurig  gebruik  hen  geven  zal .  Kijk  maar  eens  naar  het  kunstmatig  aspect  van  de  schoenen , waarmee  etalagepoppen  voorzien  zijn ...
    Een  schoen  vormt  zich  aan  de  voet  en  later  zal  het  gebruik  en  de  slijtage  er  hun  stempel  op  drukken , precies  zoals  op  een  gezicht .  Men  gebruikt  er  overigens  dezelfde  woorden  voor  :  rimpels , plooien , knobbels , afplattingen  en  barsten ...
      Het  bovenstaande  toont  genoegzaam  de  belangrijke  rol  van  de  voeten  en  hun 
    " gedragingen "  voor  de  juiste  karakteristiek  van  een  of  andere  persoon . 
     
     Het  tekenen  van  schoenen  en  geschoeide voeten 

      Het  is  raadzaam  om  eerst  de  schoen  en  wel  de  lege  schoen  te  bestuderen .  Hij  vertoont  immers  de  vorm  van  de  voet , die  hem  " bewoont " .  Het  gaat  hier  natuurlijk  niet  om  tekeningen  voor  een  catalogus , waarbij  het  stiksel  en  de  vetergaatjes  zijn  weergegeven  met  de  koude  precisie  van  een  industrie-ontwerp .  Maar  het  is  toch  noodzakelijk  om  te  begrijpen  langs  welke  weg  zijn  vorm  en  de  samenstelling  van  onderdelen  in  de  fabriek  tot  stand  gekomen  is .  Zodoende  zal  men  zijn  verschijningsvorm  beter  onthouden  en  zal  men  fouten  kunnen  vermijden , die  een  tekening  ontsieren door  hem  van  een  deel  van   zijn  waarheidsgetrouwheid  te  beroven . 
      In  een  voorgaande  les  hebben  wij  je  al  de  raad  gegeven  om  de  schoen  op  een  rechthoekig  stuk  papier  te  zetten , waarvan  de  perspectief  niet  moeilijk  is  en  om  die  dan uw  gids  te  laten  zijn  bij  het  bepalen  van  de  richting  van  lijnen  en  van  de  verkortingen , die  de  vlakken  en  volumes  te  zien  geven .  Volkomen  van  opzij  ( " en profil " dus )  gezien  vertoont  de  schoen  -  evenals  de  voet  -  slechts  geringe  moeilijkeheden  voor  een  behoorlijk  uitgevoerde  tekening .  Maar  dat  is  niet  het  geval  wanneer  men  hem  recht  van  voren  ziet , van  achteren  en  vooral  bij  de  talrijke  verkortingen , die  onze  ogen  in  verwarring  kunnen  brengen . 
      Een  uitstekende  oefening  bestaat  uit  het  tekenen  van  de  schoen  door  hem  telkens  met  kleine  stukjes  om  zijn  as  te  laten  draaien , alsof  hij  op  een  draaischijf  staat .  Men  laat   hem  dan  een  complete  draai  maken  in  tien  of  twaalf  étappes  en  men  tekent  hem  dan  in  iedere  stand .  Wij  merken  hierbij  op  dat , wanneer  wij  je  vragen  om  eerst  een  lege  schoen  te  tekenen , wij  dat  doen  omdat  bovengenoemde  handelingen  dan  gemakkelijker  zijn  uit  te  voeren .  Maar  het  is  nuttig  om , na  een  of  andere  voet  bloot  getekend  te  hebben , hem  met  de  schoen  aan  te  tekenen  en  je  begrijpt  gemakkelijk  waarom . 
      Beperkt  je  er  zich  in  ieder  geval  niet  toe  om  de  geschoeide  voet  na  te  tekenen , terwijl  deze  geheel  op  een  of  andere  bodem  rust .  Je  moet  uw  model  ook  afwisselende  standen  laten  innemen  door  hem  zijn  voeten  op  verschillende  hoogtes  te  laten  houden .  Zoals  steeds , zal  dan  ook  hier  de  perspectief  een  woordje  komen  meespreken . 
       Tenslotte  zal  het  model , evenals  dat  bij  de  handschoenen  het  geval  was , nauwlettend  bekeken  moeten  worden  ( zie fig . 18 )  met  het  doel  om  de  materie  ( mat  leer , glimmend  leer , lakleer , peau  de  Suéde , fluweel  enz .)  met  uitdrukking  van  stof  weer  te  geven , waarbij  je  alle  zorg  besteedt  aan  de  observatie  van  de  verschillende  toonwaarden .  Wanneer  je  glimmende  schoenen  tekent , geef  dan  zeer  precies  de  lichtglanzen  weer , want  deze  suggereren  het  volume  van  de  voet . 
      Maak  ook  schetsjes  buiten  en  maak  hen  zo  natuurgetrouw  mogelijk .  De  stand  van  de  voet  wordt  bepaald  door  de  houding  van  zijn  bezitter  en  door  de  wetten  van  de  perspectief .  In  het  algemeen  zal  men  bij  een  persoon , of  deze  nu  stilstaar , loopt  of  rent , de  verst  verwijderde  voet  iets  hoger  zien  dan  de  andere  en  eveneens  zal  men  in  normale  gevallen , de  voeten  niet  precies  evenwijdig  zien , aangezien  hun  punten  iets  verder  van  elkaar  staan  dan  hun  hakken . 
      Wij  herhalen  dat  de  schoen  een  wezenlijk  onderdeel  uitmaakt  van  de  persoon , waarvan  je  het  karakter  en  de  algemene  verschijning  moet  uitbeelden .  De  handjes  en  voetjes  van  babies  zijn  heel  bekoorlijk  en  hun  slofjes , evenals  de  schoenen  van  jongens  en  meisjes , bieden  een  toonschaal  van modellen , waarvan  de  vorm  ( gewoonlijk  met  stompe , afgeronde  neuzen ) geheel  verschillend  is  van  die , van  volwassenen .  Wat  hun  schilderachtigheid  betreft , doen  kinderschoenen  overigens  in  het  geheel  niet  onder  voor  die  van  volwassenen.  
      Na  de  studie  van  de  hand  hebben  wij  uw  aandacht  gevraagd  voor  de  wijze , waarop  hij  aan  de  onderarm  bevestigd  is  en  ook  voor  de  arm  zelf .  Denk  er  dus  ook  goed  aan  om  de  aanhechting  van  de  voet  aan  het  been  te  observeren .  Hij  vertoont  namelijk  bij  iedereen  bepaalde  overeenkomsten .  Zo  veroorzaakt  bijvoorbeeld  het  onderste  uiteinde  van  het  dunne  been , dat  kuitbeen  genoemd  wordt  en  dat  aan  de  buitenzijde  zit , een  lager  gelegen  en  meer  afgeronde  verhevenheid   ( buitenenkel )  dan  degene  die  gevormd  wordt  door  de  punt  van  het  scheenbeen  aan  de  binnenzijde  ( binnenenkel )  en  die  het  andere  been  raakt  ( zie  fig . 19  en  20 ) .  Met  deze  bijzonderheid , die  men  duidelijk  kan  opmerken  bij  de  enkels  van  iemand , die  men  van  voren  of  van  achteren  ziet , dient  men  goed  vertrouwd  te  zijn .  Er  zijn  natuurlijk  wel  fijne , slanke  enkels  en  weer  andere , die  dik  en  vlezig  zijn .  Overweeg  deze  dingen  goed , zoals  overigens  alle  andere  onderdelen  van  een  lichaam , zowel  bij  mannen , vrouwen , als  kinderen .  Bij  deze  laatsten  zijn  de  gewrichtsverbindingen  gewoonlijk  nogal  mollig , zeker  op  de  zeer  jeugdige  leeftijd . 
      Ook  het  been  heeft  zijn  eigen , individuele  karakter .  Zijn  lengte , welving  en  dikte  varieéren .  De  kuit  bijv.  vertoont  zijn  grootste  dikte  niet  steeds  op  dezelfde  hoogte ;  ook  is  hij  bij  de  een  dikker  dan  bij  de  ander .     
     



    03-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 13 EN 14 . - SKELET VAN DE VOET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 13  en  14 .

    Skelet  van  de  voet :
    A , rug  -  of  bovenzijde 
    B , zool  -  of  onderzijde

    Voetwortel :  1 , hielbeen  -  2 , kootbeen  -
    3 , teerlingbeen  -  4 , scheepvorming  been  
    5 , 5' , 5'' , wiggebeenderen .
    Middenvoet :  6 , middelvoetsbeenderen , vervolgens  de  teenkootjes .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 13 EN 14 . - SKELET VAN DE VOET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14 .

    Skelet  van  de  voet :
    A' , zijkant , binnen
    B' , zijkant , buiten

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 15 . - SPIEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 15 .

    Spieren : 
    A ,  rug :  1,  1', pezen  van  de  lange
    teenstrekkers , gedeeltelijk  weggelaten  om  de 
    onderliggende  spieren  te  tonen  -  2 , korte  strekspier  van  de tenen  ( vier  scheden )  -  3 , pees  van  de  lange  kuitbeenspier .
    B , zool :  1 , afvoerder  van  de  grote  teen  - 
    2 , zijn  korte  buiger  -  3 , afvoerder  van  de  kleine  teen   -  4 , zijn  korte  buiger .  In  het  middengedeelte  ziet  men  de  buigspieren  van  de  tenen  en  hun  pezen  zich  vasthechten  aan  de  teenkootjes .  Daarboven  de  vier  spoelwormspieren , wier  functie  gelijk  is  aan  die  van  de  hand , terwijl  de  korte  strekspier  van  de  tenen  de  eerste  kootjes  strekt  en  naar  buiten  buigt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT IX - TEKENEN VAN VOETEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  IX .

    Tekenen  van  voeten  in
    lijn , enkele  met  schaduw .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 16 EN 17 . STUDIES VAN VOETEN DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 16  en  17 .

    Studies  van  voeten  in
    Siberisch  krijt  door
    Schultz - Dal .
    De  reliefwerking  is  zeer
    fraai  weergegeven .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 17 . - STUDIE VAN DE VOET DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 17 .

    Studie van  de  voet
    door Schultz - Dal


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 . - GEWASSEN TEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 .

    Gewassen  tekening van
    geschoeide  voeten  door
    een onze  cursisten .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 19 EN 20 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 19  en  20 .

    02-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 38 . - PLAAT X
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 38 .

    Plaat  X


    30-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . c , - HET TEKENEN VAN HANDEN
    Art . Nr . 37 . c ,

                       Het  tekenen  van  Handen

      Wat  vooral  de  moeilijkheid  uitmaakt  van  het  tekenen  van  de  handen  is  de  bewegelijkheid  van  zijn  omtrekken .  Deze  is n.l.  nooit  rechtlijnig , zelfs  niet  bij  een  van  zijn  onderdelen , maar  vertoont  talrijke  bochten  en  golvingen .  Bekijk  maar  eens  goed  een  van  uw  vingers , bijvoorbeeld , en  constateer  hoe  grillig  het  verloop  is  van  de  lijnen , die  hem  begrenzen .  Ziedaar  een  reden  te  meer  om  eerst  te  gaan 
    " contrueren " , alvorens  tot  een  definitieve  tekening  over  te  gaan .  Dan  pas  zult  je  er  in  kunnen  slagen  de  ware  omtrekken  vast  te  leggen  en  zult  je  niet  op  een  verkeerd  spoor  geraken  door  een  of  ander  onderdeel  buiten  zijn  eigenlijke  grenzen  te  doen  treden .  Ook  zult  je  de  juiste  onderlinge  verhoudingen  der  onderdelen  recht  doen  wedervaren .
      De  inplanting  en  de  richting  der  vingers  is  niet  bij  alle  gelijk .  Dit  houdt  verband  met  de  bolheid  ( rug )  en  holheid  ( palm )  van  de  hand .  De  voorzijde  der  vingers  zijn  daardoor  niet  op  precies  dezelfde  wijze  gericht  als  de  achterzijden  en  ook  dat  draagt  er  toe  bij  om  hun  tekening  lastig  te  maken .
      Begin  eerst  met  uw  eigen  linker - of rechterhand  nauwlettend  te  bekijken  door  hem  in  verschillende  standen  te  houden .  Laat  een  of  andere  vinger  een  bepaalde  stand  innemen ;  uigestrekt , gebogen , afgewend  in  verschillende  richtingen , in  het  verkort  enz .., teken  hem  dan  afzonderlijk  met  een  enkele  lijn , na  hem , wel  te  verstaan , eerst  een  constructie  gegeven  te  hebben  ( zie  fig . 12 ) .  Kies  dan  een  " pose "  van  de  gehele  hand  en  voer  met  dunne  lijnen  zijn  constructie  uit , eerst  de  algemene  vorm , daarna  de  details , rug - of  palmzijde , de  vingers , waarbij  de  schematische  omtrekken  natuurlijk  binnen  de  eerste  schets  vallen , die  het  totale  beeld  omvat .  Het  is  wel  overbodig  om  op  de  noodzaak  daarvan , die  hier  groter  is  dan  ooit , met  klem  te  wijzen .
      Als  dit  gebeurd  is , teken  dan  de  ware  omtrekken  in  een  enkele  lijn  met  een  nogal  zacht  potlood  teneinde  deze  lijn  afwisseling  te  kunnen  geven , zoals  het  verdikken  aan  de  schaduwzijde , op  die  plaatsen  waar  je  een  bepaald  volume  sterker  wilt  doen  uitkomen . 
      Na  deze  eerste  poging  moet  je  niet  aarzelen  om  nog  veel  meer  studies  te  maken , vellen  vol  tekeningen :  de  platte  hand , hand  met  uitgespreide  vingers , palmzijde , rugzijde , met  gevouwen  duim , gesloten  vuist  enz .  Laat  het  model  om  zijn  as  draaien , neem  ook  alle  denkbare  verkortingen ... Kortom , maak  gebruik  van  zijn  gewilligheid  om  aan  al  onze  verlangen  te  voldoen . 
       Deze  studies  moet  men  niet  van  te  klein  formaat  maken .  Ieder  van  hen  moet  minstens  de  helft  van  een  velletje  van  21  bij  27  cm .  beslaan .  Slechts  langzamerhand  kunt  je  de  afmetingen  van  uw  tekeningen  verkleinen , wanneer  je , na  de  onderdelen  goed  bestudeerd  te  hebben , de  totale  hand  wilt  samenvatten  door  slechts  de  essentiéle  lijnen  weer  te  geven , zoals  men  dat  ook  doet  in  een  schets , die  immers  een  samenvatting  dient  te zijn .
      Teken  vervolgens  handen  met  een  bepaalde  uitdrukking :  uitgetoken  wijsvinger , geklauwde  hand , betogende  hand , grijpende  hand , met  een  ( sigaret )  tussen  de  vingers , een  die  een  voorwerp  oppakt  enz .  Indien  je  voor  de  afwisseling  een  rechterhand  wilt  tekenen , plaats  dan  de  linkerhand  voor  een  goed  opgestelde  spiegel .
      Nog  steeds  naar  model  werkend , kunt  je  daarna  overgaan  tot  verder  doorgevoerde  studies , met  modelleringen .  Een  correcte  weergave  van  omtrekken  en  vormen  zal  thans  worden  aangevuld  door  een  nauwlettende  weergave  van  volumes  en  toonwaarden .  Hierbij  zult  je  nog  meer  profijt  kunnen  trekken  van  de  anatomische  beschouwingen , die  wij  je  gaven : hoogtes , dieptes  en  afplattingen  veroorzaken  licht - en  schaduwpartijen , dus  genuanceerde  waarden . 
      Oefen  je  er  in  door  deze  eerste  twee  series  van  oefeningen  ( tekeningen  in  lijnomtrekken  en  studies  met  modelé )  uit  te  voeren  door  aan  huisgenoten  te  vragen  model  te  zijn .  Uw  handen  hebben  hun  eigen  karakter .  Die  van  anderen  verschillen  daarvan , minstens  in  een  of  ander  onderdeeltje .  Zij  kunnen  benig  of  dik  zijn , kort  of  slank , hun  vingers  kunnen  puntig ,    afgerond  of  hoekig  zijn  aan  de  toppen  enz .  De  handen  van  een  leegloper  zijn  geheel  anders  dan  die  van  een  arbeider , die  door  het  werk  gevormd  zijn , soms  zelfs  misvormd , zoals  ook  ziekten  dat  kunnen  doen , in  het  bijzonder  rheumatiek .  Sommige  handen  zijn   verzorgd  en  andere  verwaarloosd .  Indien  het  menselijk  uiterlijk  bedriegelijk  kan  zijn , dan  geldt  dit  toch  niet  voor  de  handen .  Bestudeer  hen  dus  geregeld .  Maakt  er  voordurend  studies  van , want , wanneer  je  te  eniger  tijd  een  bepaald  soort  van  persoon  wilt  onderbrengen  in  een  of  andere  compositie , die  je  gemaakt  heeft , dan  kunt  je  uit  uw  eigen  documentatie  putten  en  kunt  je  uw  type  op  gunstige  wijze  aanvullen  door  aan  zijn  armen  handen  te  tekenen , die  zijn  levensechtheid  zullen  kunnen  vergroten . 
      De  platen  III , IV  en  V  laten  dit  allemaal  duidelijk  zien .
          
                                   De  Schets.

      Na  uitvoering  van  de  voorgaande  studies  zult  je  kunnen  overgaan  tot  de  snelle  schets , want  je  zult  uw  onderwerp  thans  goed  onder  de  knie  hebben :  de  schets , dat  zeiden  wij , is  een  syntheze .  Deze  moet  echter  niet  aan  de  ontleding , de  analyse , voorafgaan .  Indien  je  uw  schetsboek  ter  hand  neemt  op  straat , in  de trein , tram  of  café , beperk  dan  uw  getekende  notietie  tot  de  handen , in  plaats  van  een  hele  figuur  te  willen  maken .  Tracht  hun  houdingen  en  bewegingen  als  in  een  momentopname  vast  te  leggen .  Hetzelfde  model  kan  je  gelegenheid  bieden  tot  talrijke  schetsen , wanneer  hij  bijvoorbeeld  een  gesprek  met  handgebaren  onderstreept .  Tracht  daarbij  de  natuurlijkste  en  " sprekendste "  houdingen  te  pakken , diegene  dus  die  de  uitdrukking  van  de  persoon  in  kwestie versterken  of  zelfs  die , alleen  al  op  zich , de  gevoelen  verraden , die  hem  bezielen  op  het  ogenblik  dat  je  hem  obseveert  ( zie  platen  VI  en  VII ) .
      Een  uitstekende  gewoonte  is  ook  om , zelfs  bij  het  schetsen  van  gehele  figuren , zonder   hen  ooit  te  verstoppen , je  er  toe  te  dwingen  de  handen  uit  te  beelden  in  hun  grote  vormen  door  schematische  lijnen , dus  zonder  afzonderlijke  vingers  te  tekenen  hen  te  beschouwen  alsof  zij  in  wanten  staken .  Men  ontleedt  hen  dan  in  hun  drie  voornaamste delen , te  weten  het  lichaam  ( rug  of  palm ) , de  vier  vingers  bijeen  en  de  duim , waarbij  deze  zich  opent  of  sluit  alsof  hij  met  een  scharnier  bevestigd  was . 
      Aangezien  het  gemakkelijker  is  om  een  arm  aan  een  hand  vast  te  maken  dan  omgekeerd , kunt  je , na  snel  de  hoofdlijnen  van  het  lichaam  geschetst  te  hebben  ( wij  verwijzen  je  hier  naar  het  lesdeel   Het  Schetsen  van  Personen  in  deze  cursus )  beginnen  vanuit  de  handen , waarvan  je  het  gebaar  goed  hebt  weten  te  treffen .  Hun  houdingen  en  aspecten  zijn  zo  afwisselend  dat  er  vaak  maar  weinig  voor  nodig  is  om  een  slechte  aanhechting  te  maken .  Bovenbedoelde  voorzorg  is  dus  zeer  aan  te  bevelen , nog  daargelaten  het  feit  dat , als  je  met  de  tekening  der  armen  begonnen  bent , de  aansluitende  hand  zich  soms  in  het  verkort  zal  vertonen , niet  alleen  lastig  om  weer  te  geven , maar  ook  onaangenaam of  onbegrijpelijk  voor  het  oog .  

                       Nogmaals  de  Tekening   

      Wanneer  je  eenmaal  het  soort  van  handen  gekozen  hebt  en  in  overeenstemming  hebt  gebracht  met  een  bepaald  persoon , zult  je  deze  op  expressieve  en  levendige  wijze  moeten  weergeven  en  het  is  dan  dat  je , bijvoorbeeld  bij  illustraties  of  humoristische  tekeningen , die  je  maakt , een  even  goede  toneelspeler  als  tekenaar  zal  dienen  te  zijn .  Je  kunt  dan  voor  de  spiegel  zelf  de  verschillende  gebaren  en  uitdrukkingen  nabootsen , die  je  uw  figuren  geven  wilt , totdat  uw  houding  goed  weergeeft  wat  je  hen  wilt  laten  " zeggen " .
      Ingewikkelder  zijn  handen  die  op  de  een  of  andere  wijze  samenwerken  : een  handdruk , applaudiserende  handen , in  elkaar  gevouwen  handen , achter  de  rug  gevouwen  handen , handen  die  een  of  ander  werktuig  hanteren 
    ( bezem , schop , houweel  enz. ) , die  van  een  klokkenluider , van  een  vrouw , die naait  of  breit , de  was  wringt , handen  die  men  bezig  is  te  wassen  enz .  Ziedaar  een  aantal  studieobjecten , die  even  boeiend  als  leerzaam  zijn .
      Ook  gehandschoende  handen  moeten  bestudeerd  worden .  Of  de  handschoenen  nu  van  wol  of  leer  zijn , peau  de Suéde , voor  de  wintersport , gevoerd enz .  en  onverschillig  of  het  wanten  zijn  van  een  oude  jonkvrouw  uit  de  province  of  de  luxe  handschoenen  van  een  elegante  vrouw , met  omslagen , met  geborduurde  randen , opstiksel  en  wat  al niet ... ( zie  plaat  VIII ) . 
      Zonder  het  werk  van  anderen  letterlijk  te  copieren , kunt  je  toch  profijt  trekken  van  de  wijze , die  ieder  kunstenaar  eigen  is  om  handen  uit  te  beelden , om  er  van  te  nemen , wat  je  nuttig  lijkt :  elegante , maar  nogal  conventionele  handen  van  modetekeningen , spits  en  golvend , altijd  met  een  opgeheven  pinkje , schematische  handen  met  slechts  enkele  expressielijnen  uitgevoerd , zeer  gedétailleerde  handen , misvormde  handen , karikaturaal  gezien , handen  met  karakter ...
      Als  je  werkelijk  een  eigen  manier  om  handen  weer  te  geven  wilt  verkrijgen , bestudeer  dan  hun  anatomie , verdiep  je  in  het  mechanisme  van  hun  bewegingen , en  maak  er  veel  studies  en  schetsen  van , hetgeen  beslist  geen  vervelend  werkje  is .  Integendeel  het  is  zeer  boeiend , want  het  leven  zelf  drukt  zich  in  en  door  handen  uit  en , al  is  het  waar  dat  het  moeilijk  is , het  is  in  ieder  geval  een  moeilijkheid , die  een  echte  goede  tekenaar  dient  te  overwinnen . 
      Het  is  hier  van  belang  om  terug  te  grijpen  naar  de  studie  van  de  arm  en  onderarm , bekeken  onder  de  meest  verschillende  hoeken  en  verkortingen  :  vrouwenarmen , lenig  en  sierlijk , gespierde  mannenarmen , gespannen  door  een  of  andere  arbeid  ofwel  in  rust , mollige  kinderarmen  enz . 
      Wat  wij  vooral  van  u  verwachten , dat  zijn  gemodelleerde  studies , waarbij  de  volumes , tevoorschijn  geroepen  door  de  inwendige  anatomie  ( beenderen , spieren , pezen  enz . )  maar  gelang  de  belichting  duidelijke  tegenstellingen  van  licht  en  schaduw  verwekken  met  krachtige  accenten , waardoor  de  meest  kenmerkende  hoogten  en  diepten  tot  hun  recht  komen ; fijne  toonverzwakkingen , delicate  waarden  waaronder  niettemin  de  onderliggende  structuur  voelbaar  blijft , deze  zullen  de  verbindende  overgangen  vormen , die  het  modelé  zullen  aanvullen , waardoor  een  samenhangend  geheel  zal  ontstaan .
      In  een  volgend  hoofdstuk  zullen  wij  het  hebben  over  de  mouwen  van  kleding  en  over  hun  plooien , die  altijd  in  nauw  verband  staan  met  het  volume  en  de  stand  van  de  ledematen , die  zij  bedekken .  Het  naakt , dat  vroeger  bestudeerd  werd , is  niet  alleen  interessant  in  zichzelf , door  de  plastische  effecten , die  het  meebrengt , maar  ook  door  alle  hulp , die  het  ons  geeft , om  leven  te  verschaffen  aan  geklede  figuren , zoals  in  actie  als  in  ruststanden .      

     


    29-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . c , - FIG . 12 . CONTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . c ,

    Fig . 12 .

    Contructie  en  tekening
    in  lijn  van  de  vingers .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!