E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    weissensee_ost
    blog.seniorennet.be/weissen
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    10-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - DE DRAPERIE

    Art . Nr . 40 .

                           De  Draperie

      In  de  oudheid  -  en  wij  brengen  hier  Griekenland  en  Rome  in  herinnering  -  bestond  de  kleding  slechts  uit  een  lap  geplooide  stof .  In  zijn  soberheid  en , men  zou  ook  kunnen  zeggen , zijn  " noblesse " , vond  het  kledinstuk  zijn  eigen  stijl  en  volgde  ongetwijfeld  reeds  een  soort  van  mode , dank  zij  het gevarieerd  spel  van  plooien , die  op  harmonische  wijze  gerangschikt  konden  worden  ( fig . 21  en  22 ) .
      Deze  plooien  boden  het  oog  een  schouwspel  van  waarachtige  kunstzinnigheid , ofwel  in  hun  onbewegelijkheid , die  hun  strenge  ordening  in  stand  hield , ofwel  in  hun  bewegingen , die  hen  tot  leven  bracht , duizend  en  één  nieuwe  combinaties  van  mogelijkheden  te  voorschijn  roepend  van  golvende  lijnen , waaronder  de  vormen  van  het  lichaam  nog  beter  te  voorschijn  kwamen . 
      Ongetwijfeld  biedt  onze  huidige  kleding  in  het  algemeen , geen  stelsels  van  plooien , die  met  opzet  geschapen  zijn  om  door  zichzelf  een  kledingstuk  op  te  luisteren .  Maar , een  dergelijke  opzet  daargelaten , kunnen  toch  de  plooien  van  een  of  andere  stof , door  het  samentreffen  van  hun  lijnen , die  schommelen  en  elkander  raken , door  hun  diepe  groeven , hun  gebroken  vormen , hun  kronkelingen  en  slingerlijnen , die  in  elkaar  plotseling  of  geleidelijk  opvolgen  en  in  elkaar  overgaan  een  waar  genoegen  zijn  voor  het  kunstenaarsoog  en  een  aanleiding  vormen  tot  studies , die  in  ieder  opzicht  uiterst  belangwekkend  en  leerzaam  zijn .
      Er  is  nog  een  reden  om  zich  te  wijden  aan  de  uitbeelding  van  draperieén ;  zeer  zeker  is  hij  geen  kleding  meer  , maar  is  dat  een  reden  om  hem  voorbij  te  gaan  ?   Je  leert  het  tekenen  niet  in  een  geest  van  bekrompenheid .  Welnu  in  de  kunst  kan  alles  van  betekenis  zijn .  Een  goedgekozen  en  gerangschikte  draperie  kan  een  genoegzaam  decoratief  element  vormen  om  de  achtergrond  van  een  copositie  te 
    " stofferen " , bijvoorbeeld  een  stilleven , teneinde  het hoofdonderwerp  beter  te  doen  uitkomen , hetzij  door  een  soort  van  omlijsting , hetzij  dat  deze  zich  van  hem  losmaakt  in  een  schone  en  nobele  tegenstelling :  draperie  met eenvoudige , rustige  plooien  voor  een  ingewikkeld  of  zeer  uitgewerkt  onderwerp , ofwel  een  bewogen  draperie  voor  een  sober  en  simpel  onderwerp .  Natuurlijk  moet  een  dergelijke  achtergrond  toch  op  zijn  eigen  plaats  blijven , want  tenslotte  is  zijn  rol  slechts  ondergeschikt .  Zijn  toonwaarden  moeten  dus  ondergeschikt  blijven  aan  het  hoofdmotief , dat  het  middelpunt  van  de  aandacht  moet  behouden , om  dit  laatste  te  ondersteunen  en  niet  om  het  te  vervangen .  Een  bezoek  aan  het  Rijksmuseum  of  een  ander  vooraanstaand  museum  zou  je  het  zo  nodig  kunnen  aantonen  dat  de  grote  meesters  zeer  goed  alle  mogelijkheden  kenden , die  te  vinden  zijn  in  de  rijkdom , de  gratie  en  de  sierlijkheid  van  mooie  draperieén ,  die  op  kundige  wijze  geordend  zijn  met  het  doel  de  compositie  van  hun  schilderijen  of  tekeningen  te  vervolmaken .

              Het  tekenen  van  draperieén

      De  draperie  biedt  een  uitzonderlijk  goed  gekozen  kampplaats  om  de  strijd  -  in  kracht  en  lenigheid  -  gade  te  slaan  tussen  licht  en  schaduw .  Men  kan  hem  bestuderen  aan  de  hand  van  een  lap  stof , bij  voorkeur  een  van  effen  en  lichte  kleur .  Men  moet  zich  goed  rekenschap  geven  van  de  wijze , waarop  de  plooien  gehoorzamen  aan  de  wet  van  de  zwaartekracht .  In  het  algemeen  bepalen  een  of  twee  punten  het  verloop  van  de  plooien , die  nu  eens  bol , dan  weer  hol  zijn .  Als  twee  of  meer  plooien  elkaar ontmoeten , vormen  zij  breuken , die  zich , evenals  de  plooien  uitdrukken  door  een  spel  van  licht  en  schaduw .  Het  is  dus  gewenst  om  uw  model  in  zijlicht  ( bij  voorkeur  van  links  komend )  te  plaatsen , teneinde  een  plastische  werking  te  voorschijn  te  roepen .
      Gooi  niet  zo  maar  een  lap  stof  over  een  stoel  of  over  de  hoek  van  een  of  ander  meubel .  Toon  uw  goede  smaak  door  uw  draperieén  in  brede  plans  uit  te  spreiden , met  grote  en  eenvoudige  plooien .  Wissel  ook  uw  modellen  af .  De  plooien  en  breuken  van  een  stuk  linnen  lijken  niet  op  die  van  een  wollen  lap ;  satijn , zijde  en  fluweel  vertonen  hun  eigen  bijzonderheden , die  je  zult  kunnen  weergeven  door   met  oplettendheid  het  weefsel  van  deze  verschillende  stoffen  in  je  op  te  nemen .
      De  zwaartekracht  alleen  bepaalt  niet  de  plooien , maar  ook  wind  en  beweging  kunnen  de  schikking  van  de  draperie  verstoren  en  men  dient  in  een  tekening , uitsluitend  door  de  vormen  en  het  verloop  van  de  plooien ,  het  langzame  of  snelle  van  een  of  ander  gebaar  of  handeling  te  kunnen  uitdrukken .  Merk  ook  op  dat  een  draperie  zich  van  het  lichaam  verwijdert  in  de  richting , die  tegen-  gesteld  is  aan  de  beweging , althans  min  of  meer , naar  gelang  deze  beweging  meer  of  minder  snel  wordt  uitgevoerd  en  ook  naarmate  de  stof  in  kwestie  soepeler  en  lichter  is .  Bij  kleding  zult  je  dat  waarnemen  in  rokken  en  pantalons . 
      Als  iedere  andere  tekening , zal  ook  een  studie  van  een  draperie  begonnen  moeten  worden  met  zijn  constructie , die  hier  te  meer  onontbeerlijk  is , waar  je  zonder  hem  gemakkelijk  het  spoor  bijster  kunt  geraken  in  een  wirwar  van  plooien .  Toch  is  deze  wirwar  gewoonlijk  slechts  schijn , want  indien  je  uw  model  goed  weet  te  doorgronden , dus  door  hem  allereerst  nauwlettend  waar  te  nemen , zult  je  gemakkelijk  de  hoofdlijnen  weten  te  ondekken , die  de  verschillende  plans  van  de  stof  beheersen .  Het  zal  je  daarna  niet  moeilijk  vallen  om , na  eenmaal  een  soort  van  skelet  geconstrueerd  te  hebben , de  hoeken  van de  welvingen  en  hoofdplooien  te  volgen  en  aan  deze , waar nodig , de  kleinere  plooitjes  vast  te  hechten .
      Geef  ook  een  afwisseling  aan  de  techniek  van  uitvoering , door  van  het  potlood  over  te  gaan  tot  de  pen  en  de  gewassen  tekening  vervolgens  de  gouache , olieverf  ( zwart  en  wit )  en  werk  tenslotte  ook  in  kleur .  Maak  deze  studies  van  flinke  afmetingen .  Dit  zal  je  oefening  geven  in  het  breed  uitvoeren  zonder  peuterigheid  en  je  zult  zich  daarbij  toeleggen  op  de  weergave  van  de  soepelheid  en  het  modulé  van  de  plooien  met  hun  gehele  toonschaal  van  rijk  genuanceerde  waarden , die  dergelijke  modellen  nu  eenmaal  met  kwistige  hand  bieden .  Je  kunt  ons  geloven  dat  je  daarvan  veel  profijt  zult  kunnen  trekken  en  dat  het  tevens  een  prettig  werk  is .

                 Studie  van  Fragmenten

      Alvoren  het  costuum  in  zijn  geheel  aan  te  pakken  is  het , als  steeds , nuttig  om  van  het  eenvoudige  naar  het  samengestelde  over  te  gaan , dus  talrijke  fragmenten  te  bestuderen .  Een  reden  te  meer  daarvoor  is  dat  je , zodoende , op  de  mens  zelf  gaat  toepassen  wat  wij  in  het  voorgaande  opgemerkt  hebben :  het  gaat  hier  namelijk  over  niets anders  dan  over  draperiefragmenten  van  kleding .
      Détails  kunnen  vaak  moeilijkheden  opleveren  door  hun  gecompliceerdheid .  Een  reden  te  meer  dus  om  hen  goed  te  leren  kennen , teneinde  in  staat  te  zijn  hem  te  vereenvoudigen  en  groot  samen  te  vatten  in  schetsmatige  tekeningen . 
     
      " Fragment "  of   " Jétail "  wil  natuurlijk  zeggen  onderdeel , deel  van  een  geheel .  In  ons  geval  zal  dat  betekenen  dat  wij  ons  gaan  toeleggen  op  de  weergave  van  kleding  door  uitgewerkte  studies  van  een  mouw  van  een  gebogen  arm  of  van  de  mantel  van  een  zittende  vrouw , of  van  de  plooien , die  een  pantalon  van  iemand  met  gekruiste  benen  te  zien geven .  Deze  noodzakelijke  studies  zullen  je  niet  alleen  in  staat  stellen  uw  techniek  te  verbeteren  door  de  studie  van  het  modelé , maar  ook  de  belangrijke  rol  te  leren  kennen  van  de  plooien  in  een  kledingstuk  om  des  te  beter  de  kenmerken  van  een  houding  of  beweging  te  kunnen  uitdrukken .
      Je  doet  er  goed  aan  om  deze  studie  van  onderdelen  uit  te  voeren  na  eerst  de  gehele  persoon  geconstrueerd  te  hebben ;  deze  constructie , die  tot  het  essentiele  beperkt  kan  blijven , zal  het  u  mogelijk  maken  om  de  beweging , die  eigen  is  aan  het  onder  handen  genomen  fragment , beter  te  pakken  te  krijgen , juist  omdat  je  eerst  even  de  grote , algemene  beweging  hebt  vastgelegd .  Deze  laatste  bepaalt  natuurlijk  die  van  het  onderdeel . 
      Vergeet  nooit  dat  er  onder  de  stof  een  of  meer  ledematen  verborgen  zijn  en  dat  je  rekening  moet  houden  met  hun  volume , verhoudingen  en  zelfs  hun  structuur .
      Maak  uw  verzameling  hoe  langer  hoe  groter  door  veel  onderdelen  te  schetsen .  Wanneer  je  buiten  bent , kunt  je , nog  makkelijker  dan  voor  een  hele  figuur , aandacht  schenken  aan  een  onderdeel  van  uw  modellen .  Zelfs  als  je  geen  schetsboek  en  potlood  bij  je  hebt  ( hetgeen  altijd  jammer  is ) , kunt  je  in  het  hoofd  tekenen , om  het  zo  maar  eens  te  zeggen , waarmee  wij  bedoelen  in  het  geheugen  vastleggen  bijv .  van  een  of  andere  plooienval  om  deze  nog  verse  indruk  dan  thuis  op  papier  proberen  vast  te  leggen .


    09-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - FIG . 21 . - DE DRAPERIE DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 21 .

    " De  tekening  van  een  draperie 
    omvat een  waar  bouwwerk .
    Geen  enkele  plooi  bestaat 
    onafhankelijk  van  zijn  buurman ;
    men  zou  er  geen  van  kunnen  wijzigen ,
    zonder  het  geheel  te veranderen .
    " De  aaneenschakeling  van  de  plooien , waarvan de  een  als  het  ware  uit 
    de  ander  voorkomt , is  een  uiting  van 
    logica  en  zonder  twijfel  moet  men 
    daarin  de  oorzaak  zoeken  van  het 
    genoegen  van  meer  intellectuele  aard ,
    dat  men  zou  denken  te  beleven  bij 
    het  zien  van  een  mooie  draperie . "
                 Schultz - Dal . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 23 . - PENTEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 23 .
     
    Pentekening  van
    een  leerling .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - POTLOODSTUDIE DOOR HENRI GAZAN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Potloodstudie  door 

    Henri   Gazan .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 EN 26 . - ETS VAN ALBRECHT DURER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25  en  26

    De  Heilige  Familie
    met  de  vlinder  ets 
    van  Albrecht  Durur

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 EN 26 . - ETS VAN ALBRECHT DURER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 26 .

    Ets  van  Albrecht  Durur .

    Het  vergrote  fragment 
    toont  de  werkwijze , die 
    zo  goed  de  plastiek  van  de
      draperie  voelbaar  maakt .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . - FIG 27 . UITMUNTEND GEWASSEN TEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 .

    Fig . 27 .

    Uitmuntend  gewassen tekening 
    door  een  leerling .  Zeer  goede 
    uitdrukking  van de  toonwaarden .

    08-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - DE KOP - HOEDEN

    Art . Nr . 39 .

                                  De  Kop

                                   Hoeden

      In  een  vorige  les  heeft  je  geleerd  hoe  men  een  kop  moet  construeren  ;  je  weet  dus dat  zijn  volume  ongeveer  overeenkomt  met  een  eivorm ; je  kent  zijn  assen  en  de  verbindingslijnen , die  naar  gelang  de  perspectief , in  de  goede  richting  moeten  lopen , zowel  voor  wat  betreft de  wenkbrauwen  en  de  ogen , alsook  voor  de  neus , de  mond  en  de  kin .  Bij  een  studie  van  de  hoed  is  het  voldoende  om  de  grote  bouw  van  de  kop , die  hij  bedekt , schetsmatig
     aan  te  duiden . 
      De  hoed  verdient  een  bijzondere  aandacht  door  de  belangrijke  plaats , die  hij  in  de  aankleding  van  de  mens  kan  innemen .  Nu  gaan  velen , zeer  zeker , meer  en  meer  blootshoofds  lopen .  Dit  is  een  van  de  kenmerken  van  onze  tijd  en  om  zijn  oorzaken  behoeven  wij  ons  hier  niet  al  te  zeer  te  bekommeren :  zuinigheid , hang  naar  een  natuurleefwijze , sportieve  geest  enz .  Maar  niettemin  zijn  er  toch  altijd  velen , die  een  of  ander  hoofddeksel  dragen .  Als  gevolg  van  de  moeilijkheden , die  de  beginner  schijnt  te  ondervinden  bij  het  goed  weergeven  van  dit  onderdeel , lijkt  het  ons  verre  van  overbodig  om  hieraan  een  hoofdstuk  te  wijden , dat , naar  wij  verwachten , veel  belangstelling  hebben  zal .  

          Bouw  en  tekening  van  de  hoed 

      Evenals  de  kleding , getuuigt  de  hoed  ( of  pet , baret  enz . )  van  de  maatschappelijke  klasse  en  zelfs  van  het  karakter  van  hem  of  haar , die  hem  draagt .  Een  streng  en  ernstig  mens  zal  niet  hetzelfde  op  zijn  hoofd  zetten  als  een  of  andere  pretmaker .  En ook  zal  hetzelfde  hoofddeksel  niet  op  dezelfde  wijze   op  het  hoofd  geplaatst  zitten  bij  iemand , die  prijs  stelt  op  een  correct  uiterlijk  en  bij  een  vagebond .  Ook  dit  is  een  onderwerp , waarbij  uw  observatievermogen  van  dienst  zal  zijn .  Maak  dus  veel  studies  van  hoeden  van  allerlei  soort  en  in  allerlei  standen .  Maar  verzuim  evenmin  om  schetsen  te  maken , waarin  je  met  zorg  het  volume , de  beweging  en  de  stand  van  de  hoeden  vastlegt . 
      De  damesmode  brengt  mee  dat  er  in  ieder  jaargetijde  hoeden  van  verschillende  vormen  gedragen  worden .  Maar  hoe  ook  hun  afmetingen  zijn , je  moet  hen  altijd  tekenen  op  zodanige  wijze , dat  er  rekening  gehouden  wordt  met  het  volume  van  het  hoofd , dat  zij  sieren .  Deze  essentiele  voorwaarde  wordt  vaak  miskend  door  de  beginner , en  dat  overigens  niet  alleen  bij  dameshoeden .  Men  moet  zich  ook  rekenschap  geven  van  de  beweging , die  aan  iedere  hoed  eigen  is , en  die  onder  een  bepaalde  hoek  het  sterkst  spreekt .  Het  is  deze  " decoratieve "  zijde  van  de  hoed , die  de  kunstenaar  er  op  uit  doet  zijn  om  te  grijpen  en  weer  te  geven .  Het  is  ook  weer  door  het  uitvoeren  van  veel  schetsen  dat  je  er  in  kunt  slagen  om  de  karakteristieke  beweging  te  pakken  te  krijgen .   
      De  gewone  vilthoed , zowel  voor  dames  als  voor  heren , bestaat  uit  een  bol , die  wat  hoger  of  lager  kan  zijn  en  die  meer  of   minder  diep  om  de  schedel  heen  sluit ,  naar  gelang  de  mode  of  de  persoonlijke  smaak .  Deze  bol  is  voorzien  van  een  rand , smal  of  breed  en  soms  zo  plat  als  een  schijf , maar  meestal  toch  enigszins  gebogen .  Men  kan  deze  aan  de  ene  of  aan  de  andere  kant  naar  boven  of  naar  beneden  vouwen .  Wat  men  in  zijn  tekening  niet  moet  verwaarlozen  is  het  laten  voelen  van  het  ononderbroken  verloop  van  de  buitenste  omtrek , die  een  complete  rondgang  om  de  de  kop  maakt  : zijn  zichtbare  delen  aan  de  linker - en  rechterzijde  moeten  , onzichtbaar  in  het  midden , met  elkaar  verbonden  zijn .
      Deze  omtrek  beschrijft  vaak  een  soort  van  8  in  meer  of  minder  horizontale  stand , waarvan  een  gedeelte  achter  de  bol  valt .
    Om  je  hiervan  rekenschap  te  geven  moet  je  verschillende  hoeden  ter  hulp  roepen , zoals  een  bolhoed , een  slappe  vilthoed  en  een  hoge  hoed , die  je  zelf  kunt  hebben  of  anders  van  vrienden  kunt  lenen .  Zet  ieder  van  hen  op  een  steun  en  tracht  het  lijnenverloop  van  bol  en  rand  goed  na  te  volgen .  Herlees  in  dit  verband  in  de  les ' Het  Schetsen  van  Personen ' en  wanneer  je  goed  de  grondbeginselen  betreffende  de  normale  hoed  weer  eens  hebt  bestudeerd , behoeft  je  daar  slechts de  varianten  in  stijl , fantasie  of  buitensporigheid  in  aan  te  brengen .  Dit  alles  is  wel  zeer  gewenst  voor  de  illustrator , wanneer  het  er  om  gaat  hoeden  te  tekenen  van  verschillende  tijdperken  en  landstreken .
      Wat  de  dameshoed  betreft  beantwoordt  de  vilthoed  wel  min  of  meer  aan  bovenstaande  beschrijving , maar  de  vindingrijkheid  van  de  modeontwerpers  kent  geen  andere  wetten  dan  die  van  hun  fantasie , hun  smaak  en  hun  meer  of  minder  ontwikkeld  gevoel  voor  schoonheid .  Stellig  vindt  men  in  hun  modellen  soms  herinneringen  aan  vroegere  scheppingen , maar  meestal  zijn  dat  toch  ook  niet  meer  dan  bescheiden  interpretaties .  Het  is  voor  het  overige  deels  om  uzelf  te  laten  oordelen  over  deze  terugkeer  van  de  mode  tot  zijn  eerste  liefdes  door  te  verjongen , te  veranderen , te  vereenvoudigen  of  te  compliceren , dat  wij  je  enkele  voorbeelden  van  hoedjes  uit  het  verleden  onder  de  ogen  willen  brengen  ( plaaten  XI ,  XII  en  XIII ) .  Fantasie  en  zelfs  buitensporigheid  zijn  geen  deugd  of  ondeugd  van  onze  tijd  alleen .  Het  zou  al  te  mooi  zijn  als  er  steeds  alleen  maar  sprake  geweest  was  van  geslaagde  verhoudingen , aangename  combinaties  van  lijnenspel  en  volumes  !  De  " geklede "  hoed  in  het  bijzonder , wisselt  voordurend  en  wordt  nu  eens  diep  in  het  voorhoofd , dan  weer  hoog  op  het  kapsel , naar  links  of  naar     rechts  hellend , op  de  ogen  of  achter  op  het  hoofd  gedragen ,  " in  samenwerking "  met  de  haartooi  of  zonder  daarmee  rekening  te  houden .  In  ieder  geval  dient  de  tekenaar  in  één  opslag  de  goede  " zit "  van  de  hoed  te  kunnen  beoordelen , goed  zijn  karakter  te  kunnen  aanvoelen  door  een  nauwlettend  observatie  van  zijn  proporties , de  samenstelling  van  gladde  en  overdekte  delen , kaal  of  versierd , en  de  wijze  waarop  dit 
    " kunstvoorwerp "  op  het  hoofd  geplaatst  is .
      Laten  wij  er  bovendien  aan  denken  dat  er  nog  meer  is  dan  vorm  alleen ;  het materiaal , waaruit  het  model  gemaakt  is  moet  uitgedrukt  worden  door  een  techniek , die  in  overeenstemming  is  met  een  of  meer  werkwijzen , die  wij  nogal  langdurig  bestudeerd  hebben  in  de  voorgaande  lessen , zodat  je  bekend  kunt  zijn  met  hun  kenmerken  en  mogelijkheden . 
    Gedrapeerde  lappen  stof ,die  vaak  een  hoed  vergezellen   ( zoals  linten , tulbanden , sjaals  enz. ) , zullen  in  het  volgend  hoofdstuk  behandeld  worden .



    07-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - PLAAT XI - DAMESHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 39 .

    Plaat   XI  .

    De  dameshoed  in 
    de  loop  der  tijden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT XII - DE MANNENHOED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  XII
     
    De  mannenhoed  van  de 
    XII de   tot  de  XVI de  eeuw . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 39 . - PLAAT XIII - MANNENHOEDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 39 .

    Plaat  XIII 

    De  mannenhoed  van  de 
    XVII  eeuw  tot  heden .

    06-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 38 . - DE VOETEN
    Art . Nr . 38 .

                               De  Voeten

      Ook  de  voet  heeft  de  naam  lastig  te  tekenen  te  zijn .  " Dat  komt  -  en  wij  halen  hier  weer  de  schilder  Schultz - Dal  aan  -  omdat  hij  geen  "  aandoening  "  geeft  .  De  hand  "  spreekt "  :  hij  neemt , ondersteunt , omgrijpt , tekent  enz ....  Zijn  vorm  verraadt  zijn  actie , een  vorm  die  zo  veranderlijk  en  afwisselend  is , vanaf  de  bolvorm  der  gebalde  vuist  tot  aan  de  waaier  van  de  uitgespreide  vingers . 
      De  voet , van  zijn  kant , is  bijna  stijf  en  zijn  uiterlijk  verandert  maar  weinig .  Twee  of  drie  gevallen  daargelaten , zoals  een  samengetrokken  of  zich  schrapzettende  voet , drukt  hij  vrijwel  niets  uit , omdat  dit  zo  goed  als  onbewegelijke  voetstuk  niet  in  werking  treedt .  De  tekenaar  heeft  niets  om  zich  aan  vast  te  grijpen , zoals  men  zegt , in  dit  massieve  bouwsel  van   beenderen  en  pezen , dat  men  niettemin  toch  tot  uitdrukking  moet   brengen . 
      Daarenboven  dwingt  zijn  platte  en  lange  vorm  tot  een  weergave  in  perspectief , dat  wil  dus  zeggen  in  het  verkort , gewoonlijk  van  voren  gezien .  Dat  is  niet  altijd  eenvoudig , vooral  voor  een  beginner.
      Dit  probleem  van  het  tekenen  van  de  voet , althans  van  de  blote  voet , komt  ook  voort   uit  een  gemis  aan  oefening , aandezien  de  mensen  in  het  dagelijks  leven  nu  eenmaal  gewoonlijk  schoenen  dragen .  Maar , wat  dat  betreft , kan  men  toch  de  vorm  van  een  schoen  niet  werkelijk  goed  begrijpen  en  dus  weergeven , indien  men  de  door  hem  bedekte  voet  niet  volkomen  kent .  Zijn  er  overigens  niet  bepaalde  omstandigheden , zoals  strand -  en  kampeerscenes , waar  de   mensen  blootvoets  te  zien  zijn  ?
      Wij  dienen  dus  weer  te  beginnen  met  een  stukje  anatomie . 

                     Anatomie  van  de  voet 

      Laat  deze  studie  je  niet  afschrikken .  Evenals  voor  de  hand , is  hij  onontbeerlijk  voor  het  goed  begrijpen  van  zijn  verschijningsvormen , standen  en  houdingen .  Er  bestaan  overigens  tussen  de  hand  en  de  voet  talrijke  overeenkomsten  in  hun  structuur .  Het  verschil  schuilt  voornamelijk  in  de  grotere  beperking  van  de  bewegingen  van  de  tenen , vergeleken  met  die  van  de  vingers .  De  voet  zelf  is  intussen  ook  veel  minder  bewegelijk  in  zijn  gewricht  met  het  onderbeen  ( buiging  en  strekking )  dan  de  hand  is  aan  het  einde  der  onderarm . 
      Je  zult  daar  overigens  genoeg  van  te  weten  komen , als  je  onze  afbeeldingen  aandachtig  bekijkt  en  de  begeleidende  tekst  bestudeert .  Tracht  alle  gegeven  inlichtingen  bij  uzelf  of  bij  een  ander  te  controleren  door  te  kijken  en  te  betasten .  De  kennis , die  je  zich  eigen  dient  te  maken , zal  zich  zodoende  veel  beter  in  uw  geheugen  vastzetten :  Je  zult  hem  ook  goed  kunnen  begrijpen , want  je  zult  hem  zelf  ervaren , niet  alleen  met  het  gezicht , maar  ook  met  het  gevoel .

                         Het  tekenen  van  voeten

      Je  begint  met  blote  voeten  te  tekenen  in  een  enkele  lijn , zoals  je  gedaan  heeft  met  de  handen  en  wij  verwijzen  je  naar  wat  wij  daarover  gezegd  hebben .  Het  spreekt  vanzelf  dat  je  zich  niet  beperkt  tot  een  enkele  stand :  wissel  uw  studies  af .  Plaat IX  toont  je  een  voldoende  afwisseling  van  standen  om  je  er  toe  aan  te  zetten  vele  studies  te  maken .  Na  deze  tekeningen  in  lijn , gaat  je  over  tot  gemodelleerde  tekeningen , waaraan  altijd  een  constructie  vooraf  dient  te  gaan .  Plaats  uw  model  onder  een  gunstige  belichting , zodat  zijn  relief  duidelijk  te  voorschijn  komt .
    ( zie  fig . 16  en  17 ) .

                        Geschoeide  voeten

      Wij  geven  nog  eens  het  woord  aan  de  schilder  Schultz - Dal  :  " Zij  die  beweren , dat  er  niets  zo  stompzinnig  is  als  een  blote  voet , geven  graag  toe  dat  een  voet  met  een  schoen  er  aan  zich  geestvol  kan  voordoen .  Het  gaat  dan  niet  alleen  meer  om  zijn  vorm , maar  over  zijn  houdingen  en  bewegingen ;  de  manier , waarop  hij  zich  neerzet .  Wij  zien  daarbij  een  hele  reeks  van  bijzonderheden , waarvan  de  zeer  gevarieerde  studie  van  veel  belang  en  nut  kan  zijn .
      Wij  kennen  rustige , stevige  voeten , die  zich  breeduit  op  de  grond  zetten  en  daar  onbewegelijk  blijven  staan .  Maar  er  zijn  ook  zenuwachtige  en  bewegelijke , die  zich  uittrekken  en  heen  en  weer   draaien ...  Er  zijn  er  zware  en  lichte , stijve  en  soepele , rechte  en  gebogen .
      " Zij  spelen  een  eerste  rol  bij  het  lopen , dat  immers  een  uiterlijk  kenteken  is  van  een  studie  van  ons  eigen  ik  en  dat  , in  het  algemeen , zo  goed  onze  leeftijd , gezondheid , humeur , moeheid , zelfs  onze  opvoeding  en  afkomst  verraadt .  De  gang , die  zo  verschillend  is  bij  buitenmensen  en  stedelingen  en  vaak  erfelijk  is , laat  zich  niet  aan -  of  afleren , behalve  misschien  bij  het  toneel , waar  men  hem  aan  de  beginnelingen  onderwijst .  En  wat  zijn  er  niet  een   eigenaardige  en  typische  manieren  van  lopen ! ...  Die  van  de  zeeman , de  ruiter , de  boer  en  de  soldaat :  schuchtere  en  zelfverzekerde  gang .  De  slepende  gang  van  de  grijsaard , die  reeds  door  de  aarde  wordt  aangetrokken , de  onzekere  gang  van  de  herstellende  zieke , waarvan  iedere  stap  een  herovering  betekent  en  het  getrippel  van  een  kind . 
      Maar  het  is  niet  alleen  de  stap , waarvoor  wij  onze  voeten  gebruiken ?  Wij  danken  hem  ook  bij  hardlopen , het  springen  en  dan  het  dansen , triomf  en  meesterwerk  der  voeten ... "

             Verschijningsvormen  van  schoenen

      Schutz - Dal  staat , terecht , stil  bij  de  verschillende  verschijningsvormen  van  schoenen :  zo  eenvoudig  als  deze  zijn  moge , het  kan  de  kunstenaar  niet  onverschillig  laten .  Vanaf  de  grote  houten  klompen  tot  aan  de  elegante  damesschoentjes , kleine  slofjes , vertoont  zich  een  geheel  gamma  van  uiteenlopende  soorten , laarzen  van  de  ruiter , schoenen  met  klimspijkers  van  de   bergklimmer , dunne  en  lage  schoentjes  van  de  wielrenner , rustige  pantoffels  van  de  burger , muilen , opzichtige  schoenen  van  de  snob , gedistingeerde  schoenen  enz .
     ( zie  plaat  X ) .  De  keuze  van  de  schoen , zijn  model , kwaliteit  en  de  aard  van  slijtage  en  van  zijn  vervorming  ( die  altijd  zeer  persoolijk  zijn )  verraden  de  persoonlijkheid .  Deze  bijzonderheden  moet  men  niet  verwaarlozen .  Men  dient  een  of  andere  figuur , die  met  een  of  andere  bedoeling  getekend  werd  ( wij  denken  hierbij  aan  de  illustrator )  op  logische  en  waarschijnlijke  wijze  te  " schoeien " .
      Wat  de  slijtage  en  de  daardoor  onstane  vormveranderingen  betreft ,  hun  weergave  draagt  ook  sterk  bij  tot  een  indruk  van  waarheid  en  levenechtheid .  Een  paar  gloednieuwe  schoenen  zien  er  koud  en  uitdrukkingsloos  uit .  Zij  zullen  eerst  leven  krijgen  door  de  vorm , die  een  langdurig  gebruik  hen  geven  zal .  Kijk  maar  eens  naar  het  kunstmatig  aspect  van  de  schoenen , waarmee  etalagepoppen  voorzien  zijn ...
    Een  schoen  vormt  zich  aan  de  voet  en  later  zal  het  gebruik  en  de  slijtage  er  hun  stempel  op  drukken , precies  zoals  op  een  gezicht .  Men  gebruikt  er  overigens  dezelfde  woorden  voor  :  rimpels , plooien , knobbels , afplattingen  en  barsten ...
      Het  bovenstaande  toont  genoegzaam  de  belangrijke  rol  van  de  voeten  en  hun 
    " gedragingen "  voor  de  juiste  karakteristiek  van  een  of  andere  persoon . 
     
     Het  tekenen  van  schoenen  en  geschoeide voeten 

      Het  is  raadzaam  om  eerst  de  schoen  en  wel  de  lege  schoen  te  bestuderen .  Hij  vertoont  immers  de  vorm  van  de  voet , die  hem  " bewoont " .  Het  gaat  hier  natuurlijk  niet  om  tekeningen  voor  een  catalogus , waarbij  het  stiksel  en  de  vetergaatjes  zijn  weergegeven  met  de  koude  precisie  van  een  industrie-ontwerp .  Maar  het  is  toch  noodzakelijk  om  te  begrijpen  langs  welke  weg  zijn  vorm  en  de  samenstelling  van  onderdelen  in  de  fabriek  tot  stand  gekomen  is .  Zodoende  zal  men  zijn  verschijningsvorm  beter  onthouden  en  zal  men  fouten  kunnen  vermijden , die  een  tekening  ontsieren door  hem  van  een  deel  van   zijn  waarheidsgetrouwheid  te  beroven . 
      In  een  voorgaande  les  hebben  wij  je  al  de  raad  gegeven  om  de  schoen  op  een  rechthoekig  stuk  papier  te  zetten , waarvan  de  perspectief  niet  moeilijk  is  en  om  die  dan uw  gids  te  laten  zijn  bij  het  bepalen  van  de  richting  van  lijnen  en  van  de  verkortingen , die  de  vlakken  en  volumes  te  zien  geven .  Volkomen  van  opzij  ( " en profil " dus )  gezien  vertoont  de  schoen  -  evenals  de  voet  -  slechts  geringe  moeilijkeheden  voor  een  behoorlijk  uitgevoerde  tekening .  Maar  dat  is  niet  het  geval  wanneer  men  hem  recht  van  voren  ziet , van  achteren  en  vooral  bij  de  talrijke  verkortingen , die  onze  ogen  in  verwarring  kunnen  brengen . 
      Een  uitstekende  oefening  bestaat  uit  het  tekenen  van  de  schoen  door  hem  telkens  met  kleine  stukjes  om  zijn  as  te  laten  draaien , alsof  hij  op  een  draaischijf  staat .  Men  laat   hem  dan  een  complete  draai  maken  in  tien  of  twaalf  étappes  en  men  tekent  hem  dan  in  iedere  stand .  Wij  merken  hierbij  op  dat , wanneer  wij  je  vragen  om  eerst  een  lege  schoen  te  tekenen , wij  dat  doen  omdat  bovengenoemde  handelingen  dan  gemakkelijker  zijn  uit  te  voeren .  Maar  het  is  nuttig  om , na  een  of  andere  voet  bloot  getekend  te  hebben , hem  met  de  schoen  aan  te  tekenen  en  je  begrijpt  gemakkelijk  waarom . 
      Beperkt  je  er  zich  in  ieder  geval  niet  toe  om  de  geschoeide  voet  na  te  tekenen , terwijl  deze  geheel  op  een  of  andere  bodem  rust .  Je  moet  uw  model  ook  afwisselende  standen  laten  innemen  door  hem  zijn  voeten  op  verschillende  hoogtes  te  laten  houden .  Zoals  steeds , zal  dan  ook  hier  de  perspectief  een  woordje  komen  meespreken . 
       Tenslotte  zal  het  model , evenals  dat  bij  de  handschoenen  het  geval  was , nauwlettend  bekeken  moeten  worden  ( zie fig . 18 )  met  het  doel  om  de  materie  ( mat  leer , glimmend  leer , lakleer , peau  de  Suéde , fluweel  enz .)  met  uitdrukking  van  stof  weer  te  geven , waarbij  je  alle  zorg  besteedt  aan  de  observatie  van  de  verschillende  toonwaarden .  Wanneer  je  glimmende  schoenen  tekent , geef  dan  zeer  precies  de  lichtglanzen  weer , want  deze  suggereren  het  volume  van  de  voet . 
      Maak  ook  schetsjes  buiten  en  maak  hen  zo  natuurgetrouw  mogelijk .  De  stand  van  de  voet  wordt  bepaald  door  de  houding  van  zijn  bezitter  en  door  de  wetten  van  de  perspectief .  In  het  algemeen  zal  men  bij  een  persoon , of  deze  nu  stilstaar , loopt  of  rent , de  verst  verwijderde  voet  iets  hoger  zien  dan  de  andere  en  eveneens  zal  men  in  normale  gevallen , de  voeten  niet  precies  evenwijdig  zien , aangezien  hun  punten  iets  verder  van  elkaar  staan  dan  hun  hakken . 
      Wij  herhalen  dat  de  schoen  een  wezenlijk  onderdeel  uitmaakt  van  de  persoon , waarvan  je  het  karakter  en  de  algemene  verschijning  moet  uitbeelden .  De  handjes  en  voetjes  van  babies  zijn  heel  bekoorlijk  en  hun  slofjes , evenals  de  schoenen  van  jongens  en  meisjes , bieden  een  toonschaal  van modellen , waarvan  de  vorm  ( gewoonlijk  met  stompe , afgeronde  neuzen ) geheel  verschillend  is  van  die , van  volwassenen .  Wat  hun  schilderachtigheid  betreft , doen  kinderschoenen  overigens  in  het  geheel  niet  onder  voor  die  van  volwassenen.  
      Na  de  studie  van  de  hand  hebben  wij  uw  aandacht  gevraagd  voor  de  wijze , waarop  hij  aan  de  onderarm  bevestigd  is  en  ook  voor  de  arm  zelf .  Denk  er  dus  ook  goed  aan  om  de  aanhechting  van  de  voet  aan  het  been  te  observeren .  Hij  vertoont  namelijk  bij  iedereen  bepaalde  overeenkomsten .  Zo  veroorzaakt  bijvoorbeeld  het  onderste  uiteinde  van  het  dunne  been , dat  kuitbeen  genoemd  wordt  en  dat  aan  de  buitenzijde  zit , een  lager  gelegen  en  meer  afgeronde  verhevenheid   ( buitenenkel )  dan  degene  die  gevormd  wordt  door  de  punt  van  het  scheenbeen  aan  de  binnenzijde  ( binnenenkel )  en  die  het  andere  been  raakt  ( zie  fig . 19  en  20 ) .  Met  deze  bijzonderheid , die  men  duidelijk  kan  opmerken  bij  de  enkels  van  iemand , die  men  van  voren  of  van  achteren  ziet , dient  men  goed  vertrouwd  te  zijn .  Er  zijn  natuurlijk  wel  fijne , slanke  enkels  en  weer  andere , die  dik  en  vlezig  zijn .  Overweeg  deze  dingen  goed , zoals  overigens  alle  andere  onderdelen  van  een  lichaam , zowel  bij  mannen , vrouwen , als  kinderen .  Bij  deze  laatsten  zijn  de  gewrichtsverbindingen  gewoonlijk  nogal  mollig , zeker  op  de  zeer  jeugdige  leeftijd . 
      Ook  het  been  heeft  zijn  eigen , individuele  karakter .  Zijn  lengte , welving  en  dikte  varieéren .  De  kuit  bijv.  vertoont  zijn  grootste  dikte  niet  steeds  op  dezelfde  hoogte ;  ook  is  hij  bij  de  een  dikker  dan  bij  de  ander .     
     



    03-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 13 EN 14 . - SKELET VAN DE VOET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 13  en  14 .

    Skelet  van  de  voet :
    A , rug  -  of  bovenzijde 
    B , zool  -  of  onderzijde

    Voetwortel :  1 , hielbeen  -  2 , kootbeen  -
    3 , teerlingbeen  -  4 , scheepvorming  been  
    5 , 5' , 5'' , wiggebeenderen .
    Middenvoet :  6 , middelvoetsbeenderen , vervolgens  de  teenkootjes .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 13 EN 14 . - SKELET VAN DE VOET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14 .

    Skelet  van  de  voet :
    A' , zijkant , binnen
    B' , zijkant , buiten

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 15 . - SPIEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 15 .

    Spieren : 
    A ,  rug :  1,  1', pezen  van  de  lange
    teenstrekkers , gedeeltelijk  weggelaten  om  de 
    onderliggende  spieren  te  tonen  -  2 , korte  strekspier  van  de tenen  ( vier  scheden )  -  3 , pees  van  de  lange  kuitbeenspier .
    B , zool :  1 , afvoerder  van  de  grote  teen  - 
    2 , zijn  korte  buiger  -  3 , afvoerder  van  de  kleine  teen   -  4 , zijn  korte  buiger .  In  het  middengedeelte  ziet  men  de  buigspieren  van  de  tenen  en  hun  pezen  zich  vasthechten  aan  de  teenkootjes .  Daarboven  de  vier  spoelwormspieren , wier  functie  gelijk  is  aan  die  van  de  hand , terwijl  de  korte  strekspier  van  de  tenen  de  eerste  kootjes  strekt  en  naar  buiten  buigt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT IX - TEKENEN VAN VOETEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  IX .

    Tekenen  van  voeten  in
    lijn , enkele  met  schaduw .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 16 EN 17 . STUDIES VAN VOETEN DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 16  en  17 .

    Studies  van  voeten  in
    Siberisch  krijt  door
    Schultz - Dal .
    De  reliefwerking  is  zeer
    fraai  weergegeven .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 17 . - STUDIE VAN DE VOET DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 17 .

    Studie van  de  voet
    door Schultz - Dal


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 . - GEWASSEN TEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 .

    Gewassen  tekening van
    geschoeide  voeten  door
    een onze  cursisten .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!