E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    josongs
    blog.seniorennet.be/josongs
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    13-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40 . - DE MELOENENKOOPMAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40 .

    De  Meloenenkoopman

    ( scraper  board ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 41 . - DE BEDELAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 41 .

    De  Bedelaar

    (pen)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 42 . - DE BAKKER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 42 .

    De  Bakker

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 43 . - DE DORPSTAMBOUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 43 .

    De  Dorpstambour .

    ( pen )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 44 . - HET BLOEMENMEISJE DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 44 .

    Het  Bloemenmeisje

    (gewassen  pentekening
    door  Bonneterre) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 45 . - HET GROENTEVROUWTJE - DOOR ROUSSEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 45 .

    Het  Groentevrouwtje

    (Gewassen  pentekening
    door  Roussel ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 46 . - DE KOOPMAN - DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 46 .

    De  Koopman .
     
    ( krijt , door  Bonneterre ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 . - DE BURGEMEESTER OP JACHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47 .

    De  Burgemeester  op  jacht
    ( krijt ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 48 , - DE MARKT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 48 ,

    De  Markt .

    ( Wolff  potlood ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 49 . - DE STRAATMUZIKANT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 49 .

    De  Straatmuzikant .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . c , - FIG . 50 . DE FAMILIE SCHEPT EEN LUCHTJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . c ,

    Fig . 50 .

    De  familie  schept  een  luchtje ( krijt) .
     Vrij  ver  doorgevoerde  schetsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . C - FIG . 36 . BUURTPRAATJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . c

    Fig . 36 .

    Buurtpraatje  ( krijt) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . C - FIG . 35 GROOTMOEDERTJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . c

    Fig . 35 .

    Grootmoedertje

    12-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . b , - STUDIE VAN DE FIGUUR

    Art . Nr . 40 . b ,

                   Studie  van  de  Figuur

                      De  Elegante  Mens

      De  tekening  dient  hier , zoals  in  alle  andere  gevallen , ondergeschikt  te  zijn  aan  het  karakter  van  het  model  en  zelf  ook  vlotheid  te  vertonen  in  zijn  op  elegante  wijze  uitgedrukte  lijnen .
      En  daar  wij  weten  dat  men  altijd  het  wezenlijke  tot   uitdrukking  moet  brengen , moeten  wij  gaan  " vertolken "  om  beter  te  kunnen  karakteriseren .  Zonder  te  vervallen  in  een  buitensporigheid  van  slechte  smaak , zullen  wij  dus  niet  aarzelen  om  élègance  van  een  bepaald  model  meer  klemtoon  te  geven , dank  zij  een  weloverwogen  verlenging  van  de  vormen , vooral  bij  de  vrouw , terwijl  wij  de  man  van  zijn  kant  stevige  schouders  geven , ook  al  weer  zonder  te  overdrijven . 
      Aangezien  mannenkleding  de  neiging  vertoont  van  steeds  grotere  eenvormigheid , is  het  mogelijk  om  hem  goed  te  kennen .  Daarmee  bedoelen  wij  zijn  vormen  te  begrijpen  en  de  variaties , die  de  mode  aanbrengt .  Meestal  zijn  deze  te  vinden  in  geringe , maar  geenszins  te  verwaarlozen  onderdeeltjes , die  vaak  voldoende  zijn  om  het  gehele  silhouet  grondig  te  wijzigen .  Om  hiervan  overtuigd  te  raken  behoeft  men  slechts  oude  modetijdschriften  door  te  bladeren . 
      Je  dient  te  letten  op  de  schematische  lijnen , die  het  essentiele  van  goed  zittende  kledingstukken  typeert , zoals  van  een  pantalon , die  precies , op  de  elegante  wijze , op  de  voet  valt.  Deze  typerende  lijnen  vormen  wat  ontwerpers  en  kleermakers
    " de  lijn "  noemen , een  uitdrukking  die  het  algemene  beeld  weergeeft  van  de  elegante  kleding , zowel  van  mannen  als  van  vrouwen .  De  schuin  naar  beneden  lopende  lijn  van  een  jaquet , die  nauw  aan  het  benedenlijf  aansluit , getuigt  hiervan , evenals , bij  al  zijn  eenvoud , in  het  colbert  de  breedte  van  de  schouderlijn  een  aangename  tegenstelling  kan  vormen  tot  de  slankheid  van  de  taille .
    Zie  hier  twee  sprekende  voorbeelden ,die  niet  aan  de  aandacht  van  de  tekenaar  mogen  ontsnappen .  Ieder  mannelijk  kledingstuk  bezit  even  duidelijke  kenmerken  en  aangezien  het  streven  van  de  elegante  man  er  naar  uitgaat  hen  te  eerbiedigen , weet  de  kunstenaar  waar  hij  zich  aan  te  houden  heeft .
      In  avondkleding , zo  goed  als  in  kamerjas , op  visite  en  op  de  golflinks , vertoont  de  elegante  man , die  er  nu  eenmaal  steeds  op  uit  is  om  zijn  uiterlijk  in  overeenstemming  te  brengen  met  de  menigvuldige  verplichtingen  van  het  mondaine  leven , een  feilloze  smaak , die  geenszins  een  zekere  fantasie  uitsluit , die  echter  altijd  onderwerpen  zal  blijven  aan  de  voorschriften  en  conventies  van  de  goede  smaak .
      Iedere  tekening  die  afzonderlijke  personen  of  scénes  uit  het  elegante  leven  voorstelt , dient  uitgevoerd  te  worden op  een  vlotte , vrije  en  trefzekere  wijze .  Het  karakter  van  een  potloodlijn  of  als  het  gebruik  wordt , een  gewassen  effect , moet  de  voornaamheid  van  de  damesmode  laten  uitkomen  in  tegenstelling  tot  de  kracht  van  de  tegengestelde  tonwaarden  van  een  zwart rokcostuum  met  het  smetteloze  overhemd .  Juwelen , hoeden , de  glanzingen  van  een  sjaal  en  de  weelde  van  een  bontmantel , geven  de  kunstenaar  de  gelegenheid  om  zijn  intelligentie  en  kunde  te  ontplooien .
      De  damesmode  is  even  ingewikkeld  als  verscheiden  en  aangezien  hij  van  jaar  tot  jaar  wisselt , is  het  niet  doenlijk  zijn  wetten  vast  te  leggen .  Het  lijfje  en  de  rok  zijn  de  twee  grondelementen , wier  aansluiting  de  taille  markeert  en  die  enerzijds  de  schoonheid  van  de  buste  en  anderzijds  de  heuplijn  doet  uitkomen , maar  het  schijnt  dat  de  grillen  van  de  mode  dit  grondbeginsel  van  de  klerenkunst  vaak  links  laten  liggen .
      De  studie  van  de  elegant  geklede  mens  is  van  bijzonder  belang  voor  diegene  onder  onze  cursisten , die  zich  van  nature  voelen  aangetrokken  tot  een  genre , waarin  zich  te  weinig  van  onze  tekenaars  gespecialiseerd  hebben  en  waarin  daarentegen  zoveel  buitenlanders , vooral  Engelsen  en  Amerikanen , met  succes  werken .  Wij  hebben  hierbij  vooral  de  herenmode  op  het  oog .  Maar  ook  als  het  damesmode  betreft , zou  men  hierin  toch  niet  kunnen  slagen  zonder  een  aangeboren  gevoel  voor  het  elegante , dat  men  nu  eenmaal  niet  van  iemand  anders  krijgen  kan .
      Bij  het  reclametekenen  komen  stellig  niet  alleen  elegante  personen  te  pas .  Zeer  zeker  spelen  zij  een  exclusieve  rol  in  de  advertenties  voor  luxe-artikelen , zoals  de  zg.  haute-couture  dure  confectie , parfums , automobielen , reisartikelen  en dergelijke .  Maar  de  schilderachtige , zelfs  humoristische  figuur , neemt  eveneens  een  belangrijke  plaats  in  bij  die  soorten  van  reclame , die  de  grote  massa  bedoelt  te  berieken .  Soms  dient  hij  als  handelsmerk  voor  een  firma , waarmee  men  hem  later  gaat  vereenzelvigen  ( bijv.  Bibendum  van  Michelin ) .  Hierbij  dient  de  tekenaar  zijn  beste  fantasie  aan  te  wenden , zowel  in  opzet  als  in  de  uitvoering  van  het  onderwerp .
      In  ieder  geval  zal  de  tekenaar , hoe  ook  de  ontwikkeling  zal  zijn  van  zijn  smaak  met  betrekking  tot  publiciteitswerk ( illustratie , mode  of  reclame )  zeer  vaak  te  maken  krijgen  met  composities , waarin  de  menselijke  figuur  de  hoofdrol  spelen  moet .


    11-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . b , - FIG . 30 . HERENMODE - GEWASSEN PENTEKENINGEN DOOR HEMJIC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . b ,

    Fig . 30 .

    Herenmode .

    Gewassen  pentekeingen  door  Hemjic .

    ( Gereproduceerd  met  toestemming  van  het  tijdschrift  " ADAM " ).
    ( Nadruk  verboden ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 . - VROUWELIJKE ELEGANCE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 31 .

    Vrouwelijke  élègance
    ( Siberisch  krijt ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . b , - FIG . 32 . DAMESMODE - DOOR BRENOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . b ,

    Fig . 32 .

    Damesmode .

    Gouaches  door  Brenot .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . a , - HET KOSTUUM

    Art . NR . 40 . a ,

                             Het  Kostuum

      Volgens  een  oud  gezegde  maken  kleren de  man .  In  ieder  geval  is  voor  de  tekenaar , in  het  bijzonder  de  illustrator , de  kleding  het  zekerste  middel  om  de  man  -  of  de  vrouw  -  in  zijn  tijd  en  landstreek , maatschappelijke  klasse  en  beroep  te  plaatsen , indien  hij  hem  althans  goed  weet  aan  te  passen  aan  het  uiterlijk  en  de  gedragingen  van  de  individuen .  
      Brummel  schijnt  eens  gezegd  te  hebben :                                                                                                                                  
    "  De  onbeschaafde  bedekt  zich , de  dwaas  schikt  zich  op  en  de  elegante  mens  kleedt  zich " .  Wat  de  beroemde  "dandy "  hier  met  -  overigens  goed  gekozen  -  woorden  uitdrukte , moet  de  tekenaar  van  zijn  kant , met  het  potlood  zichtbaar  maken . 
      Het  zou  buiten  het  bestek  van  onze  lessen  vallen  om  de  geschiedenis  van  het  costuum  in  al  zijn  onderdelen  op  deze  plaats  uiteen  te  zetten .  Lijvige  boekdelen  met  documentatie  over  deze  boeiende  stof  ontbreken  geenszins , maar  het  komt  ons  intussen  nuttig  voor  om  je  een  beknopt  overzicht  in  prentvorm  aan  te  bieden  waarbij  je  de  ontwikkeling  van  het  costuum  in  de  loop  der  tijd  zal  kunnen  volgen . 
      Maar , of  deze  studie  nu  beperkt  is  of  niet , zijn  grondbeginsel  blijft  dezelfde , n.l.  in  staat  te  zijn  het  wezenlijke  van  het  costuum  te  kunnen  bevatten , zijn  typische  kenmerken  in  verschillende  tijdperken  en  bij  verschillende  klassen  der  bevolking .
      Men  behoeft  hiervoor  niet  eens  in  het  verleden  terug  te  gaan , want  de  hedendaagse  kleding , die  van  de  mensen , die  wij  in  de  loop  van  de  dag tegenkomen , biedt  al  een  grote  afwisseling . 
      Naar  gelang  de  stadswijk  en  de  uren  van  de  dag  of  de  nacht , is  immers  de  kleding  van  " de  man  in  de  straat "  beurtelings  bescheiden , elegant , armoedig , schilderachtig , sportief , militair  enz .  Hij  is  naar  gelang  de  persoon , netjes  of  smerig , verwaarloosd  of  verzorgd , practisch  of  conventioneel ....
      Maar  ieder   mens , tot  welke  groep  hij  ook  behoort  -  en  dit  is  belangrijk  -  zal  toch  meestentijds  een  vleugje  fantasie , een  spoor  van  eigen  persoonlijkheid  leggen  in  zijn   " weekse "  of  " zondagse "  kleding .  Hij  komt  daartoe , soms  zelfs  onbewust , door  zijn  eigen  geaardheid , zijn  neigingen , gewoonten  of  hobbies , zijn  beroepsbezigheden  en  de  voorwaarden  van  zijn  bestaan , waarbij  wij  nog  niet  eens  spreken  over  zijn  kenmerken  van  fysieke  aard , zoals  zijn  lengte , zwaarlijvigheid , aangrboren  afwijkingen , of  degene , die  door  een  ongeluk  of  het  beroep  veroorzaakt  werden  enz .  Leeftijd , gezondheid , houding  en  manier  van  lopen  spreken  ook  een  woordje  mee ...  en  dit  alles  zullen  wij  moeten  ontleden , combineren  en  vertolken .



     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . a , - HET KOSTUUM - PLAAT XIV - HET COSTUUM DOOR DE EEUWEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 40 . a ,

    Plaat  XIV  .

    Het  costuum  door
    de  eeuwen .

    Lodewijk  XII  -  1500 

    Frans  I  -  1520 

    Hendrik  II  -  1550


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT XV - HET COSTUUM DOOR DE EEUWEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  XV 

    Het  costuum  door 
    de  eeuwen  ( vervolg ) .

    1e  Keizerrijk  1811

    Restauratie  1820



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!