TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
15-08-2006
ART . NR . 41 . a , - FIG . 55 .
Art . Nr . 41 . a ,
Fig . 55 .
Tegenstelling van " stijlen " ( gewassen pentekening ).
ART . NR . 41 . a , - PLAAT XVI
Art . Nr . 41 . a ,
Plaat XVI
Typen uit het oude Japan ( penseel )
14-08-2006
ART . NR . 41 . a , - FIG . 53 . - DE VERKEERSAGENT .
Art . Nr . 41 . a ,
Fig . 53 .
De verkeersagent (krijt).
ART . NR . 41 . a , - FIG . 54 . - DE STEWARDESS
Art . Nr . 41 . a ,
Fig . 54 .
De stewardess (gewassen pentekening ).
ART . NR . 41 . - SPORTLIEDEN
Art . Nr . 41 .
Sportlieden .
Hier vragen wij enige aandacht voor de sport , of beter voor diegenen , die hem beoefenen . Naar gelang de beoefende sport , krijgt de persoon in kwestie als het ware een aparte verschijning in zijn kleding , zijn silhouet en zelfs in zijn gehele manier van doen . Daarvan kunt je zich zonder mankeren rekenschap geven , als je maar eens een of ander tijdschrift met sportfotos doorbladert , je ziet dat bijv. een schaatsenrijder er geheel anders uitziet dan iemand die van skieén houdt : in zijn houding en kleding is eerstgenoemde beslist fijner en " luchtiger " . Soms zult je op straat een liefhebber van de boksring herkennen , niet slechts aan zijn krachtige lichaamsbouw en aan een gezicht dat lichtelijk geschonden is door de vuisten van zijn tegenstanders , maar ook aan zijn aparte gang en zijn bijna beroepsmatige wijze van kleden , met in het algemeen , een hooggesloten trui , geruit sportcolbert en wijde overjas ... Ook de , thans gemotoriseerde , boodschappenjongen , die een knetterende driewieler berijdt , zou een sportman genoemd kunnen worden : in de grote steden verkrijgt hij dit voorrecht door de gewaagde en handige manier , waarop hij zich door de overvolle straten voortbeweegt . En ook hij kleedt zich , vaak met een windjacket met ritssluiting , op een wijze, die zijn beroep karakteriseert . Houdt dus uw ogen goed open . Overal om je heen is het waarnemingsgebied zeer uitgestrekt . Het is onnodig om hier de " geschreven " voorbeelden nog aan te vullen , waar immers het leven zelf bij de hand is ... evenals uw schetsboek ! Maar toch nog één enkel woord . Tracht de sportbeoefenaar in het vuur van zijn actie weer te geven ; dat is hier , nog meer dan elders , noodzakelijk . Een voetballer heeft nu eenmaal niets gemeen met een geduldige , onbewegelijk zittende visser . Wees dus logisch en probeer dus een sportman in volle actie uit te beelden .
ART . NR . 41 . - FIG . 51 . - DE WIELRENNER
Art . Nr . 41 .
Fig . 51 .
De wielrenner
(gewassen potloodtekening van Paul Ordner ) .
ART . NR . 41 . - FIG . 52 . - DE VOETBALLERS
Art . Nr . 41 .
Fig . 52 .
De voetballers ( gewassen pentekening ).
13-08-2006
ART . NR . 40 . c , - HET KARAKTERTYPE.
Art . Nr . 40 . c ,
Het Karaktertype .
Onder deze aanduiding verstaan wij iedere persoon , waarvan de lichamelijke kenmerken , even goed als zijn kleding , bepalend zijn voor zijn stand , beroep of het originele karakter van een sterk uitgesproken persoonlijkheid . Neem bijv . een boer wiens zware bestaan op zijn gezicht te lezen valt en ook blijkt uit zijn gehele verschijning en versleten en verschoten kleding . De arbeider heeft zich tegenwoordig verfijnd ; buiten werkplaats of fabriek ziet hij er niet meer zoals vroeger , ongeschoren en verwaarloosd uit , maar heeft zich , ook in de kleding aangepast aan het stadsleven . De ambtenaar en employé is correct , maar een weinig kleurloos en verschilt van de " bourgeois " wiens " stand " men kan aflezen aan zijn verzorgde , zo niet elegante , uiterlijk . Men treft er zo veel verschillende typen onder , dat het meestal onmogelijk is om het geheim van zijn anonimiteit , die schuil gaat in de alledaagsheid van de massa , te doorgronden . Deze vluchtige opmerkingen tonen de tekenaar dat er voor hem een uitgebreid arbeidsterrein braak ligt , waarop hij zijn opmerkingsgaven , van geestige of ernstige aard , kan botvieren . Ala tijdperken getuigen van het genoegen en de belandstelling , die de man ondergaat door zichtzelf te herkennen in een waarheidsgetrouw beeld van zijn dagelijks leven en de uitoefening van zijn beroep . Een uitvoerige beeldbeschrijving van de ambachten toont ons de landarbeid , de handwerkman aan zijn werktafel , de koopman in zijn winkel en vergeet daarbij evenmin de zwerver langs wegen en straten , die zich aan zijn taak wijdt met een gelegenheidsinstallatie of met de fantasie van een grappige kleding , die bij zijn bezigheden hoort . En overigens moet je niet slechts rondkijken , maar ook weten te zien . De eigenaardige gewoonten , de hebbelijkheden , houding en aanwensels van de mensen om je heen weerspiegelen zich in hun uiterlijke verschijning . De dorpsidioot , de uitheemse venster , de scharenslijper of de ketellapper , die op gezette tijden zijn miniatuursmidse installeert en een schilderachtige levendigheid op het marktplein veroorzaakt , zijn typen , die als het ware om uw potlood roepen . De daarbij aan te wenden werkwijze kunt je geheel zelf kiezen . Potlood , al of niet aangevuld met waterverf , gewassen tekening , pen en inkt en nog andere technieken , die je nu wel bekend zullen zijn . Een simpele wijze van doen is hierbij op zijn plaats : uw tekening moet in een welsprekende samenvatting krachtig het karakter van een bepaald individu of een bepaalde scène tot uitdrukking brengen en gericht zijn op waarheidsgetrouwheid . Maar uw studie behoeft zich niet te beperken tot het karaktertype van uw keuze . Als de omstandigheden het veroorloven , teken dan ook de omgeving waarin de persoon zich bevindt ; zijn karakter en schilderachtigheid zal er des te beter door uitkomen . De tekening van de bakker die wij op één van onze platen reproduceren , maakt het hierboven gezegde duidelijk .
ART . NR . 40 . c , - FIG . 33 - DE GEPENSIONEERDEN DOOR BONNETERRE