TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
13-08-2006
ART . NR . 40 . c , - HET KARAKTERTYPE.
Art . Nr . 40 . c ,
Het Karaktertype .
Onder deze aanduiding verstaan wij iedere persoon , waarvan de lichamelijke kenmerken , even goed als zijn kleding , bepalend zijn voor zijn stand , beroep of het originele karakter van een sterk uitgesproken persoonlijkheid . Neem bijv . een boer wiens zware bestaan op zijn gezicht te lezen valt en ook blijkt uit zijn gehele verschijning en versleten en verschoten kleding . De arbeider heeft zich tegenwoordig verfijnd ; buiten werkplaats of fabriek ziet hij er niet meer zoals vroeger , ongeschoren en verwaarloosd uit , maar heeft zich , ook in de kleding aangepast aan het stadsleven . De ambtenaar en employé is correct , maar een weinig kleurloos en verschilt van de " bourgeois " wiens " stand " men kan aflezen aan zijn verzorgde , zo niet elegante , uiterlijk . Men treft er zo veel verschillende typen onder , dat het meestal onmogelijk is om het geheim van zijn anonimiteit , die schuil gaat in de alledaagsheid van de massa , te doorgronden . Deze vluchtige opmerkingen tonen de tekenaar dat er voor hem een uitgebreid arbeidsterrein braak ligt , waarop hij zijn opmerkingsgaven , van geestige of ernstige aard , kan botvieren . Ala tijdperken getuigen van het genoegen en de belandstelling , die de man ondergaat door zichtzelf te herkennen in een waarheidsgetrouw beeld van zijn dagelijks leven en de uitoefening van zijn beroep . Een uitvoerige beeldbeschrijving van de ambachten toont ons de landarbeid , de handwerkman aan zijn werktafel , de koopman in zijn winkel en vergeet daarbij evenmin de zwerver langs wegen en straten , die zich aan zijn taak wijdt met een gelegenheidsinstallatie of met de fantasie van een grappige kleding , die bij zijn bezigheden hoort . En overigens moet je niet slechts rondkijken , maar ook weten te zien . De eigenaardige gewoonten , de hebbelijkheden , houding en aanwensels van de mensen om je heen weerspiegelen zich in hun uiterlijke verschijning . De dorpsidioot , de uitheemse venster , de scharenslijper of de ketellapper , die op gezette tijden zijn miniatuursmidse installeert en een schilderachtige levendigheid op het marktplein veroorzaakt , zijn typen , die als het ware om uw potlood roepen . De daarbij aan te wenden werkwijze kunt je geheel zelf kiezen . Potlood , al of niet aangevuld met waterverf , gewassen tekening , pen en inkt en nog andere technieken , die je nu wel bekend zullen zijn . Een simpele wijze van doen is hierbij op zijn plaats : uw tekening moet in een welsprekende samenvatting krachtig het karakter van een bepaald individu of een bepaalde scène tot uitdrukking brengen en gericht zijn op waarheidsgetrouwheid . Maar uw studie behoeft zich niet te beperken tot het karaktertype van uw keuze . Als de omstandigheden het veroorloven , teken dan ook de omgeving waarin de persoon zich bevindt ; zijn karakter en schilderachtigheid zal er des te beter door uitkomen . De tekening van de bakker die wij op één van onze platen reproduceren , maakt het hierboven gezegde duidelijk .
ART . NR . 40 . c , - FIG . 33 - DE GEPENSIONEERDEN DOOR BONNETERRE
Art . Nr . 40 . c ,
Fig . 33 .
De gepensioneerden .
Krijtschetsen van Bonneterre .
FIG . 34 . - DE GEPENSIONEERDEN DOOR BONNETERRE
Fig . 34 .
De gepensioneerden .
Krijtschetsen van Bonneterre .
FIG . 37 . - JONG MEISJE
Fig . 37 .
Jong meisje
(krijt)
FIG . 38 . - DORPSTYPEN .
Fig . 38 .
Dorpstypen . (pen)
FIG . 39 . - JONG MEISJE
Fig . 39 .
Jong meisje .
FIG . 40 . - DE MELOENENKOOPMAN
Fig . 40 .
De Meloenenkoopman
( scraper board ) .
FIG . 41 . - DE BEDELAAR
Fig . 41 .
De Bedelaar
(pen)
FIG . 42 . - DE BAKKER
Fig . 42 .
De Bakker
FIG . 43 . - DE DORPSTAMBOUR
Fig . 43 .
De Dorpstambour .
( pen )
FIG . 44 . - HET BLOEMENMEISJE DOOR BONNETERRE
Fig . 44 .
Het Bloemenmeisje
(gewassen pentekening door Bonneterre) .
FIG . 45 . - HET GROENTEVROUWTJE - DOOR ROUSSEL
Fig . 45 .
Het Groentevrouwtje
(Gewassen pentekening door Roussel ).
FIG . 46 . - DE KOOPMAN - DOOR BONNETERRE
Fig . 46 .
De Koopman .
( krijt , door Bonneterre ) .
FIG . 47 . - DE BURGEMEESTER OP JACHT
Fig . 47 .
De Burgemeester op jacht ( krijt ) .
FIG . 48 , - DE MARKT
Fig . 48 ,
De Markt .
( Wolff potlood ).
FIG . 49 . - DE STRAATMUZIKANT
Fig . 49 .
De Straatmuzikant .
ART . NR . 40 . c , - FIG . 50 . DE FAMILIE SCHEPT EEN LUCHTJE
Art . Nr . 40 . c ,
Fig . 50 .
De familie schept een luchtje ( krijt) . Vrij ver doorgevoerde schetsen .
ART . NR . 40 . C - FIG . 36 . BUURTPRAATJE
Art . Nr . 40 . c
Fig . 36 .
Buurtpraatje ( krijt) .
ART . NR . 40 . C - FIG . 35 GROOTMOEDERTJE
Art . Nr . 40 . c
Fig . 35 .
Grootmoedertje
12-08-2006
ART . NR . 40 . b , - STUDIE VAN DE FIGUUR
Art . Nr . 40 . b ,
Studie van de Figuur
De Elegante Mens
De tekening dient hier , zoals in alle andere gevallen , ondergeschikt te zijn aan het karakter van het model en zelf ook vlotheid te vertonen in zijn op elegante wijze uitgedrukte lijnen . En daar wij weten dat men altijd het wezenlijke tot uitdrukking moet brengen , moeten wij gaan " vertolken " om beter te kunnen karakteriseren . Zonder te vervallen in een buitensporigheid van slechte smaak , zullen wij dus niet aarzelen om élègance van een bepaald model meer klemtoon te geven , dank zij een weloverwogen verlenging van de vormen , vooral bij de vrouw , terwijl wij de man van zijn kant stevige schouders geven , ook al weer zonder te overdrijven . Aangezien mannenkleding de neiging vertoont van steeds grotere eenvormigheid , is het mogelijk om hem goed te kennen . Daarmee bedoelen wij zijn vormen te begrijpen en de variaties , die de mode aanbrengt . Meestal zijn deze te vinden in geringe , maar geenszins te verwaarlozen onderdeeltjes , die vaak voldoende zijn om het gehele silhouet grondig te wijzigen . Om hiervan overtuigd te raken behoeft men slechts oude modetijdschriften door te bladeren . Je dient te letten op de schematische lijnen , die het essentiele van goed zittende kledingstukken typeert , zoals van een pantalon , die precies , op de elegante wijze , op de voet valt. Deze typerende lijnen vormen wat ontwerpers en kleermakers " de lijn " noemen , een uitdrukking die het algemene beeld weergeeft van de elegante kleding , zowel van mannen als van vrouwen . De schuin naar beneden lopende lijn van een jaquet , die nauw aan het benedenlijf aansluit , getuigt hiervan , evenals , bij al zijn eenvoud , in het colbert de breedte van de schouderlijn een aangename tegenstelling kan vormen tot de slankheid van de taille . Zie hier twee sprekende voorbeelden ,die niet aan de aandacht van de tekenaar mogen ontsnappen . Ieder mannelijk kledingstuk bezit even duidelijke kenmerken en aangezien het streven van de elegante man er naar uitgaat hen te eerbiedigen , weet de kunstenaar waar hij zich aan te houden heeft . In avondkleding , zo goed als in kamerjas , op visite en op de golflinks , vertoont de elegante man , die er nu eenmaal steeds op uit is om zijn uiterlijk in overeenstemming te brengen met de menigvuldige verplichtingen van het mondaine leven , een feilloze smaak , die geenszins een zekere fantasie uitsluit , die echter altijd onderwerpen zal blijven aan de voorschriften en conventies van de goede smaak . Iedere tekening die afzonderlijke personen of scénes uit het elegante leven voorstelt , dient uitgevoerd te worden op een vlotte , vrije en trefzekere wijze . Het karakter van een potloodlijn of als het gebruik wordt , een gewassen effect , moet de voornaamheid van de damesmode laten uitkomen in tegenstelling tot de kracht van de tegengestelde tonwaarden van een zwart rokcostuum met het smetteloze overhemd . Juwelen , hoeden , de glanzingen van een sjaal en de weelde van een bontmantel , geven de kunstenaar de gelegenheid om zijn intelligentie en kunde te ontplooien . De damesmode is even ingewikkeld als verscheiden en aangezien hij van jaar tot jaar wisselt , is het niet doenlijk zijn wetten vast te leggen . Het lijfje en de rok zijn de twee grondelementen , wier aansluiting de taille markeert en die enerzijds de schoonheid van de buste en anderzijds de heuplijn doet uitkomen , maar het schijnt dat de grillen van de mode dit grondbeginsel van de klerenkunst vaak links laten liggen . De studie van de elegant geklede mens is van bijzonder belang voor diegene onder onze cursisten , die zich van nature voelen aangetrokken tot een genre , waarin zich te weinig van onze tekenaars gespecialiseerd hebben en waarin daarentegen zoveel buitenlanders , vooral Engelsen en Amerikanen , met succes werken . Wij hebben hierbij vooral de herenmode op het oog . Maar ook als het damesmode betreft , zou men hierin toch niet kunnen slagen zonder een aangeboren gevoel voor het elegante , dat men nu eenmaal niet van iemand anders krijgen kan . Bij het reclametekenen komen stellig niet alleen elegante personen te pas . Zeer zeker spelen zij een exclusieve rol in de advertenties voor luxe-artikelen , zoals de zg. haute-couture dure confectie , parfums , automobielen , reisartikelen en dergelijke . Maar de schilderachtige , zelfs humoristische figuur , neemt eveneens een belangrijke plaats in bij die soorten van reclame , die de grote massa bedoelt te berieken . Soms dient hij als handelsmerk voor een firma , waarmee men hem later gaat vereenzelvigen ( bijv. Bibendum van Michelin ) . Hierbij dient de tekenaar zijn beste fantasie aan te wenden , zowel in opzet als in de uitvoering van het onderwerp . In ieder geval zal de tekenaar , hoe ook de ontwikkeling zal zijn van zijn smaak met betrekking tot publiciteitswerk ( illustratie , mode of reclame ) zeer vaak te maken krijgen met composities , waarin de menselijke figuur de hoofdrol spelen moet .