E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    gyovanna
    blog.seniorennet.be/gyovann
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    15-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . b , - FIG . 56 . - BASKISCHE BOER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 41 . b ,

    Fig . 56 .

    Baskische  boer
    ( pen ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 57 . - TYPEN UIT DE PROVINCIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57 . 

    Typen  uit  de  provincie

    (  penseelschets ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 . - BRETONS TYPE VAN RAY LAMBERT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 58 .

    Bretons  type

    (pensselschets  van  Ray - Lambert ).


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 59 . - ARABIER VAN H . REGNAULT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 59 .

    Arabier

    ( Pentekening  van  Henri  Regnault ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 60 . - TYPEN UIT LANGUEDOC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen FIG . 60 .

    Typen  uit  Languedoc
    ( houtsnede  van  Bonneterre ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 61 . - TEKENING VAN WATTEAU.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 61 .

    Tekening  in  twee kleuren  krijt
    van  Watteau .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . b , - FIG . 62 . - GRAVURE VAN J . CALLOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 41 . b ,

    Fig . 62 .

    Gravure  van  Jacques  Callot .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . a , - UNIFORMEN .

    Art . Nr . 41 . a ,

                              Uniformen

      In  een  hoodstuk , dat  kleding  behandelt , zou  het  uniform  niet  gemist  kunnen  worden .  Of  het  nu  een  burgerlijk  of  militair  uniform  betreft , is  het  nodig  om  degene , die  het  draagt , het  vereiste  karakter  te  geven ;  vooreerst  door  de  algemene  snit , die  hem  of  haar  zijn  aparte  silhouet  geeft , maar  vervolgens  ook  in  die  kledingonderdelen , die  het  tenue  nader  aanduiden , dus  zijn  rang , zowel  die van  de  strijdkrachten , als  die  van  bepaalde burgerfuncties .
      Waar  de  leek  zich  vaak  tevreden  stelt  met  een  " ongeveer " , wordt  de  man  van  het  vak  vaak  geérgerd  door  de  onjuistheden  of  fantasietjes  van  de  tekenaar , die  bovengenoemde  kenmerken  niet  goed  heeft  weten  waar  te  nemen .  Wij  kennen  de  kap  van  een  non , om  een  voorbeeld  te  geven , maar als  men  die  uit  het  hoofd  zou  moeten  tekenen , zouden  er  maar  weinigen  zijn , die  dat op  de  juiste  wijze  zouden  doen .  Een  politieagent  en  een  hotelportier  dragen  uniformen  van  een  zeer  bepaalde  snit , die  men  niet  altijd  goed  genoeg  bekeken  heeft  om  hem  op  een  gegeven  moment  te  kunnen  tekenen , zonder  een  model  voor  ogen  te  hebben .  
       Nu  zijn , gedurende  de  laatste  wereldoorlog, de  verschillen  tussen  de  veldtenus  van  de  verschillende wapenen  geringer  geworden . 
    Toch  is , vooral  in " service  dress " ,  een  infanterist  niet  zo  gekleed  als  een  vlieger , een  vlieger  niet  als  een  parachutist , en  deze  weer  niet  als  een  artillerist .  En  ieder  van  hen  is  eerder  trots  op  zijn  ondescheidingstekenen  en  uitmonstering .  Men  zou  er  zich  derhalve  niet  genoeg  op  kunnen  toeleggen  om  snelle  schetsen  te  maken , zo  nodig  met   vermelding  van  de  kleuren , waardoor  men  zich  een  goede  documentatie  kan  vormen , waaruit  geput  kan  worden , indien  de  behoefte  bestaat , zonder  zijn  toevlucht  te  nemen  tot  speciale  boekwerken , die  men  maar zelden  in  handen  krijgt .  De  uitmonstering  en  andere  onderdeelstjes  van  het   uniform  moeten  nauwkeurig  geobserveerd  worden ; zij  versterken  de  waarheidsgetrouwheid  en  de  gezien  werkelijkheid . 
      Bij  militairen  moeten  ook  de  wapens  op  de  juiste  wijze  worden  weergegeven .  Een  geweer  is  geen  karabijn , een  sabel  lijkt  niet  op  een  degen ;  zij  hebben  natuurlijk  beiden  een  gevest , een  schede  en  een  lemmet , maar geen  van  deze  onderdelen  vertoont  dezelfde  vormen  en  verhoudingen .
      De  sabel  van  een  officier  aan  zijn  rechterzijde  tekenen  of  de  nestels  van  een  adjudant  aan  dezelfde  kant , zijn  fouten , waaraan  de  beroepsman  zich  in  hoge  mate  ergert .  Door  een  goede , zelf  schematisch  gehouden , schets  kunt  je  deze  klip  omzeilen .
      De  raadgevingen , die  wij  in  het  voorgaande  gaven , zijn  van  waarde  voor  alle  tekenaars , maar  zij  zijn  van  bijzonder  belang voor  de  illustrator  ;  deze  zou , zonder  in  zijn  taak  te  kort  te  schieten , niet mogen  nalaten  om  van  dit  onderwerp  een  nauwkeurige documentatie  aan  te  leggen , die  doordringt  tot  in  de  kleinste  onderdeeltjes .

                              Stijlfiguren

      "  Stijl  "  hebben  kan  betekenen  goed  gekleed  gaan , maar  het  is  niet  in  deze  betekenis  dat  wij  dit  woord  hier  gebruiken .  De  stijl  in  de  kleding , zo  goed  als  in  de  meubels , bijvoorbeeld , komt  overeen  met  een  wijze  van  doen , een  mode , die  eigen  is  aan  een  bepaald  land , een  provincie  of  een  tijdperk . 


     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . a , - FIG . 55 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 41 . a ,

    Fig . 55 .

    Tegenstelling  van  " stijlen "
    ( gewassen pentekening ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . a , - PLAAT XVI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 41 . a ,

    Plaat  XVI

     Typen  uit  het  oude  Japan
    ( penseel )

    14-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . a , - FIG . 53 . - DE VERKEERSAGENT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 41 . a ,

    Fig . 53 .

    De  verkeersagent
    (krijt).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . a , - FIG . 54 . - DE STEWARDESS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 41 . a ,

    Fig . 54 .

    De  stewardess 
    (gewassen pentekening ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . - SPORTLIEDEN
    Art . Nr . 41 .

                            Sportlieden .

      Hier  vragen  wij  enige  aandacht  voor  de  sport , of  beter  voor  diegenen , die  hem  beoefenen .  Naar  gelang  de  beoefende  sport , krijgt  de  persoon  in  kwestie  als  het  ware  een  aparte  verschijning  in  zijn  kleding , zijn  silhouet  en  zelfs  in  zijn  gehele  manier  van  doen .  Daarvan  kunt  je  zich  zonder  mankeren  rekenschap  geven , als  je  maar  eens  een  of  ander  tijdschrift  met  sportfotos  doorbladert , je  ziet  dat  bijv.  een  schaatsenrijder  er  geheel  anders  uitziet  dan  iemand  die  van  skieén  houdt : in  zijn  houding  en  kleding  is  eerstgenoemde  beslist  fijner  en  " luchtiger " .
      Soms  zult  je  op  straat  een  liefhebber  van  de  boksring  herkennen , niet  slechts  aan  zijn  krachtige  lichaamsbouw  en  aan  een  gezicht  dat  lichtelijk  geschonden  is  door  de  vuisten  van  zijn  tegenstanders , maar  ook  aan  zijn  aparte  gang  en  zijn  bijna  beroepsmatige  wijze  van  kleden , met in  het  algemeen , een  hooggesloten  trui , geruit  sportcolbert  en  wijde  overjas ...
      Ook  de , thans  gemotoriseerde , boodschappenjongen , die  een  knetterende  driewieler  berijdt , zou  een  sportman  genoemd  kunnen  worden :  in  de  grote  steden  verkrijgt  hij  dit  voorrecht  door  de  gewaagde  en  handige  manier , waarop  hij  zich  door  de  overvolle  straten  voortbeweegt .  En  ook  hij  kleedt  zich , vaak  met  een  windjacket  met  ritssluiting , op  een  wijze, die  zijn  beroep  karakteriseert . 
      Houdt  dus  uw  ogen  goed  open .  Overal  om  je  heen  is  het  waarnemingsgebied  zeer  uitgestrekt .  Het  is  onnodig  om  hier  de 
    " geschreven "  voorbeelden  nog  aan  te  vullen , waar  immers  het  leven  zelf  bij  de  hand  is ... evenals  uw  schetsboek  !  Maar  toch  nog  één  enkel  woord .  Tracht  de  sportbeoefenaar  in  het  vuur  van  zijn  actie  weer  te  geven ;  dat  is  hier , nog  meer  dan  elders , noodzakelijk .  Een  voetballer  heeft  nu  eenmaal  niets  gemeen  met  een  geduldige , onbewegelijk  zittende  visser .  Wees  dus  logisch  en  probeer  dus  een  sportman  in  volle  actie  uit  te  beelden .
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . - FIG . 51 . - DE WIELRENNER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 41 .

    Fig . 51 .

    De  wielrenner

    (gewassen  potloodtekening 
    van  Paul  Ordner ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 41 . - FIG . 52 . - DE VOETBALLERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 41 .

    Fig . 52 .

    De  voetballers
    ( gewassen pentekening ).

    13-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . c , - HET KARAKTERTYPE.
    Art . Nr . 40 . c ,

                     Het   Karaktertype .

      Onder  deze  aanduiding  verstaan  wij  iedere  persoon , waarvan  de  lichamelijke  kenmerken , even  goed  als  zijn  kleding , bepalend  zijn  voor  zijn  stand , beroep  of  het  originele  karakter  van  een  sterk  uitgesproken  persoonlijkheid .  Neem  bijv .  een  boer  wiens  zware  bestaan  op  zijn  gezicht  te  lezen  valt  en  ook  blijkt  uit  zijn  gehele  verschijning  en  versleten  en  verschoten  kleding .  De  arbeider  heeft  zich  tegenwoordig  verfijnd ; buiten  werkplaats  of  fabriek  ziet  hij  er  niet  meer  zoals  vroeger , ongeschoren  en  verwaarloosd  uit ,  maar  heeft  zich , ook  in  de  kleding  aangepast  aan  het  stadsleven .  De  ambtenaar  en  employé  is  correct , maar  een  weinig  kleurloos  en  verschilt  van  de  " bourgeois " wiens  " stand " men  kan  aflezen  aan  zijn  verzorgde , zo  niet  elegante , uiterlijk .  Men  treft  er  zo  veel  verschillende  typen  onder , dat  het  meestal  onmogelijk  is  om  het  geheim  van  zijn  anonimiteit , die  schuil  gaat  in  de  alledaagsheid  van  de  massa , te  doorgronden .
      Deze  vluchtige  opmerkingen  tonen  de  tekenaar  dat  er  voor  hem  een  uitgebreid  arbeidsterrein  braak  ligt , waarop  hij  zijn  opmerkingsgaven , van  geestige  of  ernstige  aard , kan  botvieren .
      Ala  tijdperken  getuigen  van  het  genoegen  en  de  belandstelling , die  de  man  ondergaat  door  zichtzelf  te  herkennen  in  een  waarheidsgetrouw  beeld  van  zijn  dagelijks  leven  en  de  uitoefening  van  zijn  beroep .  Een  uitvoerige  beeldbeschrijving  van  de  ambachten  toont  ons  de  landarbeid , de  handwerkman  aan  zijn  werktafel , de  koopman  in  zijn  winkel  en  vergeet  daarbij  evenmin  de  zwerver  langs  wegen  en  straten , die  zich  aan  zijn  taak  wijdt  met  een  gelegenheidsinstallatie  of  met  de  fantasie  van  een  grappige  kleding , die  bij  zijn  bezigheden  hoort .
      En  overigens  moet  je  niet  slechts  rondkijken , maar  ook  weten  te  zien .  De  eigenaardige  gewoonten , de  hebbelijkheden , houding  en  aanwensels  van  de   mensen  om  je  heen  weerspiegelen  zich  in  hun  uiterlijke  verschijning .  De  dorpsidioot , de  uitheemse  venster , de  scharenslijper  of  de  ketellapper , die  op  gezette  tijden  zijn  miniatuursmidse  installeert  en  een  schilderachtige  levendigheid  op  het  marktplein  veroorzaakt , zijn  typen , die  als  het  ware  om  uw  potlood  roepen .
      De  daarbij  aan  te  wenden  werkwijze  kunt  je  geheel  zelf  kiezen .  Potlood , al  of  niet  aangevuld  met  waterverf , gewassen  tekening , pen  en  inkt  en  nog  andere  technieken , die  je  nu  wel  bekend  zullen  zijn .  Een  simpele  wijze  van  doen  is  hierbij  op  zijn  plaats :  uw  tekening  moet  in  een  welsprekende  samenvatting  krachtig  het  karakter  van  een  bepaald  individu  of  een  bepaalde  scène  tot  uitdrukking  brengen  en  gericht  zijn  op  waarheidsgetrouwheid .
      Maar  uw  studie  behoeft  zich  niet  te  beperken  tot  het  karaktertype  van  uw  keuze .  Als  de  omstandigheden  het  veroorloven , teken  dan  ook  de  omgeving  waarin  de  persoon  zich  bevindt ;  zijn  karakter  en  schilderachtigheid  zal  er  des  te  beter  door  uitkomen .  De  tekening  van  de  bakker  die  wij  op  één  van  onze  platen  reproduceren , maakt  het  hierboven  gezegde  duidelijk .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 40 . c , - FIG . 33 - DE GEPENSIONEERDEN DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 40 . c ,

    Fig . 33 .

    De  gepensioneerden .

    Krijtschetsen  van  Bonneterre .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 34 . - DE GEPENSIONEERDEN DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34 .

    De  gepensioneerden .

    Krijtschetsen  van  Bonneterre .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 37 . - JONG MEISJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .

    Jong  meisje

    (krijt)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38 . - DORPSTYPEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38 .

    Dorpstypen .
    (pen)




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!