Eeklo is de eerste plaats in Oost-Vlaanderen die het 'kraanwatercharter' ondertekent. Met dit charter wil de stad inzetten op duurzaam en rationeel waterverbruik, en het drinken van kraantjeswater stimuleren. Dat water is immers perfect drinkbaar. Men moet zich dan ook de vraag stellen of het wel logisch is dat kraanwater gebruikt wordt om bijvoorbeeld een gazon te besproeien of het toilet door te spoelen.
Water was er vandaag voldoende. Maar het was, net zoals eigenlijk al gans de week, opnieuw regenwater. Het werd dus weer een natte run. Maar we konden het tempo vrij hoog houden. Er was zuurstof in de lucht want er stond ook vrij veel wind. Eigenlijk was het niet direct de bedoeling dat ik zo veel kilometers zou lopen maar de tweede lus zorgde dan toch voor deze opnieuw mooie afstand. Dit dus ondanks het slechte weer.
Details: 4.53/km - 625 c - 173 pasfrequentie - 6,7°.
De zomer moet nog beginnen maar het is nu al bijzonder warm in Spanje voor de tijd van het jaar. Op verschillende plaatsen steeg de temperatuur er deze maand reeds tot boven de 30 graden. Het land verkeert in een toestand van langdurige droogte na zesendertig maanden van weinig neerslag.
Droog is het hier geenszins, wel integendeel. Ook vandaag terug gedurende zeker een tiental minuten een fikse stortbui over mij gekregen. Men had ze voorspeld en ze zijn er ook gekomen. Tussen de buien viel het eigenlijk nog mee. Maar er stond toch ook behoorlijk wat wind. Dus het werd geen gemakkelijke run.
Details: 5.20/km - 784 c - 170 pasfrequentie - 11,1°.
De Belgische fiscus is klaar met het nieuwe aangifteformulier voor de personenbelasting. Dat bevat een aantal nieuwigheden en krijgt er opnieuw nog eens vier nieuwe codes bij. De Vlaamse aangifte telt nu een recordaantal van maar liefst 843 codes. Vorige maand raakte ook al bekend dat de belastingaangifte vanaf dit jaar genderneutraal wordt. De man staat daardoor niet meer automatisch in de linkerkolom. Wel de oudste partner. We kijken er alweer naar uit. Maar toch niet echt reikhalzend.
Goede run vandaag. Iets beter weer dan gisteren. Het was wat rustiger. Maar het waaide toch nog vrij hevig. Dus neen, zeker nog geen lenteweer. Maar dat hadden we ook niet verwacht.
Details: 5.07/km - 699 c - 174 pasfrequentie - 11,7°.
De lente die aan herfst doet denken. Maart is bijzonder somber, nat en kil. Tot nu toe was de maand niet alleen koeler dan normaal, we kregen ook meer regen en veel minder zonneschijn. De regenjas en warme trui wordt het best nog enkele weken binnen handbereik gehouden zegt men ons. Vooral het schamele aantal uren zonneschijn doet maart tot nog toe op een herfstmaand lijken. Maar ook voor onze energierekening brengt deze maand slecht nieuws. Tterwijl de gemiddelde temperatuur in maart 7,1 graden bedraagt, moesten we het tot nu toe stellen met 6,6 graden.
Een en ander heb ik vandaag tijdens de run mogen ondervinden. Een paar fikse regenbuien hebben mij meer dan voldoende verfrist. Er zaten zowaar ook enkele fijne hagelsteentjes tussen. Dus neen, ook voor mij niet direct het weer waar ik nu naar verlang. Het werd dus een natte bedoening ook al kwam er op het eind toch wat licht in de duisternis. De conditie gaat trouwens ook stilaan wat de goede kant op. Dus dat is wel positief.
Details: 5.04/km - 660 c - 174 pasfrequentie - 13,3°.
De torenhoge overheidsschuld en de oplopende kostprijs van de vergrijzing plaatsen België bij de landen in de risicozone en zelfs op de laatste plaats naast Italië. De gouverneur van de Nationale Bank, Pierre Wunsch, zegt dat er zich een probleem stelt. Hij zegt niet dat we volgend jaar failliet zijn, maar het tekort is op lange termijn onhoudbaar. Bovendien volstaat het volgens hem niet om de werkzaamheidsgraad op te trekken richting 80 procent (het is ongeveer 72 procent nu) om het probleem op te lossen. Het is wel een gunstig element maar alles mag daar niet op ingezet worden. Bij ongewijzigd beleid zullen we op een muur afstevenen en nieuwe schokken niet meer kunnen opvangen.
Onrust op de finenciële markten. Onrust ook wat het weer betreft. Regen en wind vandaag. Het eerste viel nog mee tijdens de run. Maar waaien deed het toch behoorlijk. Het tempo mocht evenwel wat lager dan de voorbije dagen. Maar al bij al viel ook dat nog wel mee. Zonder echt noemenswaardige inspanningen gelopen. Ontspannend. Ter afwisseling mag dat zeker wel eens.
Details: 5.19/km - 704 c - 171 pasfrequentie - 11,1°.
Zelfs als de uitstoot van broeikasgassen de komende jaren drastisch vermindert, is het waarschijnlijk dat de opwarming van de aarde boven de anderhalve graad uitkomt. En dat is de schuld van de mens. Door de toename van de opwarming zullen bepaalde gevaren geïntensiveerd worden, zoals daar zijn intensere hittegolven, zwaardere regenval en extreme droogte. Zowat 3,3 tot 3,6 miljard mensen, voornamelijk in de armste landen, wonen nu al in een gebied dat heel kwetsbaar is voor die klimaatverandering.
Deze voormiddag terug intens gewerkt. Bij thuiskomst, het was dan al rond de middag, direct de loopschoenen aan gedaan en iets minder dan een uur in beweging geweest. Een voldoende aantal kilometer afgelegd aan een goed tot heel goed tempo. Dus tevreden, jawel.
Details: 4.59/km - 662 c - 175 pasfrequentie - 11,7°.
Wie een studentenkot wil, moet geduld hebben. Uren werd er aangeschoven in Leuven om nog maar de inkomhal van het gebouw te kunnen bekijken. Men verwacht de komende dagen in Gent dezelfde taferelen. Nochtans is het aanbod van koten, zeker al in Leuven, de laatste jaren sterk toegenomen. Maar de vraag is nog sneller gestegen. Vandaar dat het nu een stuk moeilijker is om een kot te vinden. Een van de redenen is dat studenten er nu langer over doen om een diploma te halen. Waar ze vroeger hun studies na vier jaar afgerond hadden, duurt het nu vaak vijf of zes jaar. Bovendien zijn er heel wat studenten die na een eerste diploma nog geen zin hebben om te gaan werken en een tweede diploma willen halen. Een derde reden is dat studenten die op amper een paar kilometer van de stad wonen, vroeger heen en weer pendelden tussen thuis en universiteit. Nu blijken de ouders welstellend te zijn en mogen ook deze jongeren op kot.
Ik was druk doende met verven in de Katoenstraat. Een en ander kon een laagje verf gebruiken. Ik heb zeker nog niet alles kunnen doen. Allicht doen we morgen, of eventueel de daaropvolgende dagen, nog wat verder. Ik was dus opgewarmd deze middag als ik aan mijn run begon. Het tempo was dan ook meteen vrij goed. De oefening verliep ook verder zonder problemen. Dus toch wel vrij optimistisch. Maar ook realistisch.
Details: 5.06/km - 631 c - 172 pasfrequentie - 8,9°.
Totaal uitgeput bereikte de West-Vlaamse tandarts Karel Sabbe (35 jaar) de finish van de Barkley Marathons, de zwaarste ultratrail van de wereld. Hij is één van de drie deelnemers die dit jaar de race uitliepen. Jezelf afbeulen tot je niet meer weet van welke parochie je bent, is dat wel gezond vraag ik, en allicht velen met mij, zich af? Er blijken nog geen onderzoeken te zijn gedaan die aantonen dat lopen op lange termijn schade kan toebrengen aan je gezondheid. Specialisten vermoeden wel dat Karel een aantal weken nodig zal hebben om helemaal te herstellen. Aan eenieder wordt alvast deze raad gegeven: als je een marathon wil gaan lopen bouw dan geleidelijk op om blessures te voorkomen.
Uitgeput was ik zeker niet na mijn run vandaag. Het gemiddelde tempo lag dan ook laag. De laatste kilometers gingen wel wat vlugger maar ook dan bleef de snelheid nog beperkt. Ik ben nog steeds aan het uittesten of een wedstrijd de komende weken er terug zou inzitten. In elk geval wil ik geen of in ieder geval toch weinig risico's nemen. Ik ben als de dood om terug te hervallen. Dan liever wat rustiger en elke dag nog even kunnen buiten komen. Meer moet dat eigenlijk niet meer zijn.
Details: 5.32/km - 958 c - 170 pasfrequentie - 10°.
Heel wat supermarkten staan in ons land op het randje van het faillissement. Het supermarktlandschap zal hier de komende jaren dan ook fors hertekend worden. Liefst één op de twee supermarkten heeft te weinig reserves om onverwachte schokken de baas te kunnen. Als er geen faillissementen komen zullen er meer warenhuizen overgenomen worden en dan hou je allicht enkel nog grote spelers over, die alle kleintjes zullen opslorpen.
Vandaag terug naar Astene om wat te werken maar tegen de middag terug naar huis. Op die manier waren we toch wat minder vermoeid dan gisteren en konden we dus iets frisser aan de run beginnen. In tegenstelling tot gisteren was het weer nu minder en had ik af te rekenen met enkele fikse regenbuien.
Details: 4.55/km - 607 c - 174 pasfrequentie - 11,1°.
De angst voor het coronavirus is weg, maar heeft nu plaatsgemaakt voor andere bekommernissen zoals de energiecrisis, d einflatie en de oorlopg in Oekraïne. Deze zaken worden nu ervaren als een stevige domper op onze toekomst.
Vermoeid aan de run begonnen. Al mijn krachten moeten bundelen om dit tot een goed einde te brengen. Na een dag schilderen in Astene was mijn pijp uit. Het uitermate zachte weer kon maar weinig soelaas brengen.
Details: 5.21/km - 488 c - 170 pasfrequentie - 16,7°.
Er zijn steeds meer Nederlandse leerkrachten aan de slag in Vlaanderen. Tijdens het schooljaar 2017-2018 waren er 770 Nederlandse leerkrachten aan het werk in Vlaanderen. Vorig schooljaar liep dat op tot 1010. Een stijging van meer dan 30% in vijf jaar.
Heel zacht en zonnig weer. Dat is aangenaam lopen. Eindelijk kunnen we terug uitzien naar de lente. Maar in het weekend en vooral volgende week wordt wel veel regen voorspeld. Dus toch maar even afwachten hoe een en ander gaat uitdraaien. Maar koud zou het zeker niet worden. Dus dat is alvast al positief vind ik.
Details: 5.06/km - 627 c - 174 pasfrequentie - 13,9°.
De staatsschuld. Die is stijgende. Hij bedraagt nu 468 miljard en 612 miljoen euro. In de maand februari alleen al is de federale schuld toegenomen met 7,37 miljard euro. Het gaat om een erg grote toename in vergelijking met andere maanden. Wellicht ligt dat deels aan het feit dat de overheid in februari de energiesteun voor de gezinnen heeft uitbetaald. Je moet het in ieder geval maar doen.
Ik deed het ook. Een run van een uur aan een heel goed tempo. Het begin was wat aarzelend maar eenmaal wat opgewarmd kon ik het tempo vrij goed vasthouden. Dus vanzelfsprekend tevreden met deze oefening.
Details: 4.57/km - 741 c - 177 pasfrequentie - 5°.
De Franse senaat heeft een controversiële pensioenhervorming goedgekeurd. Daarmee verhoogt de wettelijke pensioenleeftijd van 62 jaar naar 64 jaar, wat volgens de regering nodig is om de sociale zekerheid betaalbaar te houden. Afgelopen weekend kwamen nog honderdduizenden mensen op straat tegen deze hervorming, maar de protesten mochten dus niet baten.
Iets meer gedaan dan gisteren. Nu ja, eigenlijk het dubbele. Ook iets vlugger maar nu was het wel op de weg en gisteren heb ik de kilometers op de Finse piste gelopen. Vrij veel regen gehad. Geen stortregen maar we werden er toch nat van.
Details: 5.02/km - 621 c - 173 pasfrequentie - 5,6°.
Asielzoekers kraken pand in Brussel. Alweer. Ik zou zeggen: doe alsof je thuis bent en geneer jullie zeker niet. Plaats van het gebeuren zijn de toekomstige kantoren van het Nationaal Crisiscentrum nabij het Brusselse Noordstation. Er verblijven daar nu een vijftigtal asielzoekers. De bezetting kwam er na de evacuatie van enkele tientallen asielzoekers uit de oude loods 'Allee du Kaai' in de Havenlaan in Brussel vorige vrijdag. Het initiatief komt van het steuncollectief 'Stop de opvangcrisis' dat de regering zo wil dwingen haar 'verplichtingen' na te komen.
Vandaag hebben we ons kunnen intomen. De afstand kunnen beperken tot een absoluut minimum. Even in beweging zijn volstond. En al bij al toch een goed tempo gehaald. Zeker rekening houdende met de felle wind.
Details: 5.12/km - 309 c - 171 pasfrequentie - 12,8°.
Een stikstofprobleem. Ook in Nederland. De boer zijn schuld?
Enkele feiten. In 1950 waren er in Nederland 10 miljoen inwoners. In 2020 17,4 miljoen. In datzelfde jaar 1950 waren er 1,57 miljoen koeien in Nederland. In 2020 1,6 miljoen. Dus nagenoeg evenveel. Toen waren er 410.000 boerenbedrijven. Nu nog 53.000. De ammoniakuitstoot is de laatste 30 jaar afgenomen van 333 kiloton tot 110 kiloton nu.
Maar nu wat anders. In 1950 reden er in Nederland 140.000 auto's en 70 jaar later 8,9 miljoen. In datzelfde jaar 1950 stapten er 350.000 mensen op Schiphol op het vliegtuig. Nu 58,2 miljoen. In 1950 was er maar weinig aan de hand met de natuur en nu praat men over code rood. En dan heeft de boer het gedaan!
Er is iets niet in de haak met dit hele verhaal want de ammoniakuitstoot nam dus met 2/3e af de laatste 30 jaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de industrie!
Geen stikstofuitstoot bij mij. Wel heel wat zuurstofverbruik. En een aantal calorieën verbruikt. De komende dagen wordt het traject allicht korter, maar hopelijk met iets meer tempo. Dat is in elk geval de bedoeling.
Details: 9.00/km - 1061 c - 134 pasfrequentie - 10,6°.
De Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko heeft een wet ondertekend waardoor ambtenaren en militairen de doodstraf kunnen krijgen voor hoogverraad. Deze wet is onderdeel van een reeks wetswijzigingen in de strijd tegen 'misdaden met extremistische, terroristische en staatsvijandige inslag'. Hierdoor kunnen Wit-Russen voortaan vervolgd worden voor het propageren van terrorisme, het schenden van staatsgeheimen en het in diskrediet brengen van de strijdkrachten. Wit-Rusland is het enige land in Europa dat de doodstraf nog uitvoert. De executie wordt voltrokken door een vuurpeloton.
Men lacht er daar niet mee zou ik zeggen. Lachen kon ik vandaag wel want het weer was prima. Droog, zonnig zelfs. Niet bijzonder warm maar dat was geen bezwaar om toch weer een paar uurtjes in de buitenlucht te vertoeven. Ik doe het nog wat rustig aan voor de rest want heb heel wat last aan de teennagels. Bij een paar schoenen beweeg ik toch nagenoeg pijnloos maar dan moet ik helaas wel het tempo laag houden. Anders krijg ik weer op andere plaatsen ongemakken en last.
Details: 8.21/km - 822 c - 137 pasfrequentie - 5°.
Het verkeer. Het blijft gevaarlijk. Opletten is de boodschap. In Rijkevorsel werden politiecontroles gedaan. Er werden 47 snelheidsduivels betrapt. Vier van hen haalden snelheden tussen de 122 en 161 km/uur op een weg waar het max 70 was. Ook werden er twee rijbewijzen ingetrokken voor alcohol achter het stuur en nog eens twee van bestuurders die onder invloed waren van drugs. Opvallend was ook dat een passagier een pv kreeg voor het geven van borstvoeding tijdens het rijden. Dit is levensgevaarlijk want in het geval van een ongeval of een plots remmanoeuvre betekent dit dat het kind niet vast zit en dus weggeslingerd kan worden. Het dragen van een veiligheidsgordel is voor elke passagier verplicht en kan een mensenleven redden. Het niet vastzetten van kinderen in de auto op reglementaire wijze is een overtreding van de derde graad en daar staan dus boetes op van 174 euro.
Ik deed het opnieuw rustig aan vandaag. De afstand was wel ok. Een en ander moest gebeuren als het weer iets rustiger was. Want het was echt wel een stormachtige dag. Met maartse buien en enorm veel wind. Het was dus wel wat ploeteren.
Details: 8.56/km - 844 c - 133 pasfrequentie - 8,9°.
De Belgische supermarkten liggen onder vuur. Een Delhaize-winkel overnemen. Een goede winkel kost al gauw 8 miljoen euro. Er zullen er al niet veel meer zijn die nog zin hebben in zo 'n hebbeding. Maar er is ter zake nog meer slecht nieuws: na dertig jaar vliegt Colruyt immers uit de Bel20, de sterindex van de Brusselse beurs. Die warenhuisgroep heeft dan ook een slecht jaar achter de rug, en wordt afgestraft voor de forse koersdalingen van zijn aandeel. Al sinds 1993 noteerde Colruyt onafgebroken in de Bel20 en behoorde zo tot de twintig grootste en meest verhandelde beursgenoteerde bedrijven in België. Maar Colruyt kampt nu, net zoals de andere supermarkten, met de hoge inflatie. De groep moet afrekenen met hogere aankoopprijzen voor zijn goederen en stijgende transport- en energiekosten. En in de tweede helft van het boekjaar, dat eind maart afsluit, komt daar door de automatische loonindexering nog een stevige verhoging van de personeelskosten bovenop. De warenhuisketen slaagt er intussen niet in om de gestegen kosten volledig door te reken aan zijn klanten. Men blijft immers vasthouden aan de politiek om de klanten de laagste prijzen aan te rekenen. Het gevolg is een gedaalde winstmarge.
Maar goed, boodschappen moeten af en toe worden gedaan. Voor mij was het vandaag zo'n dag. Het ging dus van her naar der en op die manier ben ik toch aan een respectabele afstand gekomen. En ik kon nog net afsluiten voor het barslechte weer er aan kwam met heel veel nattigheid (vooral regen).
Details: 9.06/km - 733 c - 131 pasfrequentie - 3,9°.
Delhaize. Ooit werden kleine kruideniers vevangen door grotere warenhuizen. Nu wil men de winkels die men in eigen beheer heeft, verkopen aan zelfstandige uitbaters. In 1957 opent Delhaize in Brussel een unieke winkel. Verbazing en verwondering alom bij de klanten. Alles is nieuw. De klanten bedienen zichzelf in de speciaal ingerichte rekken. Het vlees is voorgesneden en voorverpakt. Men rijdt er rond met een winkelkarretje dat wat later 'caddy' wordt genoemd. En het kasticket geeft automatisch de afrekening van alle inkopen. De winkel, met een assortiment van 4000 producten op een oppervlakte van 382 m2, was tien keer groter dan voordien. De moderne supermarkt, de eerste in België en zelfs in Europa, is geboren. Gedurende de decennia die volgen gaat Delhaize steeds meer de internationale toer op, met vooral grote overnames in de Verenigde Staten. De focus komt zo steeds minder op België te liggen. En intussen stellen de boekhouders vast hoe de zelfstandigen bij Delhaize beter presteren dan de eigen winkels. Wat niet hoeft te verbazen aangezien pakweg een AD Delhaize minder met vast personeel en meer met goedkopere jobstudenten werkt. Wat die meteen ook in staat stelt om op zon- en feestdagen te openen. Voor heel wat zelfstandige Delhaize-winkels is die zondag intussen de winstgevendste dag van de week geworden. In België zijn nu 636 Delhaize-winkels al in zelfstandige handen. En nu zou dat dus ook met de resterende 128 winkels zo snel mogelijk moeten gebeuren. Een verplichting zo blijkt om te overleven. Het is dat of ten onder gaan.
Vandaag moest ik niet naar de Delhaize-winkel. Dus hadden we wat meer tijd vrij. Na het poetsen aangezet voor een langere duurloop. In de sneeuw, jawel. Dat kan best nog voorkomen in de maand maart. Het verrast natuurlijk wel omdat we quasi nog nauwelijks winterweer hebben gehad. Het was eigenlijk vrij leuk lopen. Het tempo lag niet hoog. Maar dat hoefde nu niet.
Details: 5.35/km - 1028 c - 170 pasfrequentie - 0,6°.
Auto's. Mijn keuring was in orde. We zijn weer even gerust. Voor twee jaar zelfs. Neen, geen Tesla voor mij. De prijzen van hun elektrische auto's werden op de thuismarkt wel opnieuw verlaagd. Het bedrijf dat geleid wordt door Elon Musk hoopt daarmee de vraag aan te wakkeren na verschillende kwartalen van tegenvallende leveringen. De instapprijs voor een exemplaar van het Model S werd met iets meer dan 5% verlaagd tot 89.990 dollar. Voor een Model X zakte de prijs met 9% tot 99.990 dollar. Midden januari had Tesla al een prijsverlaging doorgevoerd. Een Model S kostte daarvoor nog 104.990 dollar, een Model X 120.990 dollar.
Een korte inspanning vandaag. Maar een goed tempo. De spieren blijven wat weerspannig doen maar het feit dat we dit tempo konden lopen is positief. Dus opnieuw toch wel tevreden. Details: 448/km - 616 c - 173 pasfrequentie - 5°.