TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
27-08-2006
FIG . 77 . - STUDIES VAN KOPPEN
Fig . 77 .
Studies van koppen .
ART . NR . 45 . e , - FIG . 78 . - STUDIE VAN KOPPEN
Art . Nr . 45 . e ,
Fig . 78 .
Studie van koppen .
ART . NR . 45 . d , - DE SCHETS VAN EEN GROEP
Art . Nr . 45 . d ,
De schets van een groep
Als je veel oefeningen gemaakt hebt , kunt je eens een schets van een groep proberen te maken . Door de aard van het onderwerp moet men hierbij natuurlijk met eenvoud en snelheid te werk gaan . Wanneer bij sommige onderdelen bepaalde zwakheden in de tekening , een gevolg van de omvang van het na te volgen ensemble , aan het licht treden , dan behoeft dat niet al te zwaar te wegen : het is de harmonie van het geheel , die men moet nastreven en het zijn vooral de lijnen , die de arabesk , de golfbeweging , uitdrukken , die men te pakken moet zien te krijgen . Voor de uitvoering van de schets van fig . 72 is de kunstenaar op het geschikte ogenblik verschenen , op het uur van de maaltijd , een uitgelezen moment , waarop men de kans heeft de modellen in betrekkelijke rust aan te treffen .
De schets met aanduiding van de omgeving .
Soms is het moeilijk om het verlangen te weerstaan om met het dier ook enkele elementen aan te geven van het décor , waarin het geplaatst is . Is het niet vaak één met die omgeving ? Zonder dat de tekening verder doorgevoerd behoeft te zijn , krijgt de uitbeelding daardoor een grotere suggestieve kracht ... Het is intussen niet nodig om verder te gaan dan een simpele aanduiding , of dit nu een volle of een kale tak is , een hek of een staldeur , die de kunstenaar met enkele snelle lijnen op zijn papier te voorschijn roept . Kijk maar naar die zwanen op het water ( fig . 73 ) . De schets krijgt aanstonds een dichterlijke bekoring , die een afbeelding van dezelfde vogels zonder hun natuurlijke omgeving ten enemale missen zou . Het kan zelfs gebeuren dat het dier dat , naar de schijn , van een zeer beperkt belang lijkt , niettemin aan de totaliteit zijn bestaansreden schenkt . Dat is bijv. het geval met ons tweede voorbeeld : wanneer je in de geest het onder het gebladerte slapende eendje wegdenkt , zult je constateren dat de rest bijna zijn gehele betekenis verliest waarbij wij opmerken dat het hier om een werkelijk in de natuur gezien tafereeltje gaat en niet om iets dat kunstmatig gecomponeerd werd (fig . 74 ). Laten wij , om te besluiten ,nog zeggen dat de schets even nuttig is als de studie , maar op een ander plan . Nochtans is een voorbereiding daartoe wel noodzakelijk en wij raden je aan , zoals wij reeds eerder deden , om eerst studies naar het dode dier te maken opdat je zich met minder tijdnood kunt oefenen in het goed bekijken en begrijpen van het model .
ART . NR . 45 . d , - FIG . 72 . - DE SCHETS VAN EEN GROEP
Art . Nr . 45 . d ,
Fig . 72 .
Schets van een groep .
FIG . 73 . - ZWANEN
Fig . 73 .
Zwanen
ART . NR . 45 . d , - FIG . 74 .
Art . Nr . 45 . d ,
Fig . 74 .
26-08-2006
ART . NR . 45 . c , - DE EENVOUDIGE SCHETS
Art . Nr . 45 . c ,
De eenvoudige schets
De schematische schetsen , die wij zojuist bespraken , kunnen wij beschouwen als een soort van " karkassen " , waarvan het mogelijk is om zijn omtrekken wat te verzachten door de vormen van het model meer naar waarheid weer te geven . Men kan tenslotte ook nog enkele onontbeerlijke onderdeeltjes aanbrengen , alleen die , teneinde de overheersende kenmerken van het onderwerp goed tot zijn recht te doen komen . Op die wijze zult je uw eerste eenvoudige schetsen tot stand kunnen brengen . Vergeet daarbij niet dat het oorspronkelijke schemabeeld niet op het papier getekend hoeft te worden als men dit goed in de geest heeft weten op te nemen dus door zeer goed te kijken . Dit geestesschema , eenmaal op papier gezet , geeft leiding aan de hand en maakt het dus mogelijk om al tot meer complete uitbeeldingen te geraken waarbij men toch nog steeds binnen een sobere uitdrukkingswijze blijft . Merk ook op dat een aanduidingswijze van deze aard in het algemeen een betere indruk van beweging geeft dan verder doorgevoerde studies ; zozeer is het waar dat , hoe meer détails men aanbrengt , hoe onbeweeglijker men zijn onderwerp maakt . Zodoende is het mogelijk dat men , door het goed te willen doen , soms een zeer levendig dier verandert in een opgezet dier . Bekijk eens de schetsen van fig . 61 en vergelijk hen met fig . 60 . Fig . 64 toont je een kippenkop en een maraboe met uitgestrekte vleugels . Fig . 65 toont een serie van drie schetsen , de eerste eenvoudig , bijna schematisch , de tweede doorgevoerd en de derde sterk doorgevoerd .
De doorgevoerde schets
Indien bij deze de vormen wat meer benaderd en wat meer gekarakteriseerd kunnen worden , moet hij toch ook enkele accentjes bevatten , die in zekere mate de " volumes " van het model vermogen uit te drukken ( fig ; 65 - 2 ) . Wanneer uw vaardigheid zich verder ontwikkeld zal hebben , kunt je proberen om hier en daar een mooie , krachtige en decoratieve vlek te plaatsen , zoals die te vinden zijn b.v. op de vleugels van een ooievaar of de huid van een koe . Tot dat doel zoudt je het potlood ( fig . 66 ) kunnen verwisselen voor de pen of het penseel .
De ver doorgevoerde schets
Men kan natuurlijk nog verder gaan . Maar niet te ver !.. net wat nodig is . De lijn zal min of meer doorlopend zijn en ditmaal komen er ook waarden aan te pas . Het resultaat is onloochenbaar van een grotere volledigheid ( fig. 65 - 3 ) . Maar laat ons eerlijk zijn en erkennen dat wat de beweging betreft , de schets er niet op vooruitgegaan is , misschien zelf wel iets verloren heeft . De schets die op fig. 67 is afgebeeld stelt de overgang voor , een uitbeeldingswijze tussen de doorgevoerde en ver doorgevoerde schets , van welke laatste men in de fig . 68 - 71 meer voorbeelden aantreft . Een schets , die snel neergezet werd in een samenstelsel van fors met potlood of inkt getrokken lijnen , kan opgehoogd worden door enkele gewassen toetsen of waterverfvlekken , zoals wij al gezegd hebben . Maar het is dan nodig dat de toonwaarde van deze toetsen enerzijds overeenkomt met de schaduwpatijen teneinde de plastiek te doen uitkomen en anderzijds met de waarde die " aankleding " van het model bezit : onder eenzelfde belichting vertonen namelijk een lichte verendos en een donkere huid in hun algemeenheid niet dezelfde waarde . Bij de eerste zullen de plans natuurlijk op een teerder wijze moeten worden uitgedrukt dan bij de tweede . In ieder geval zal men de bouw van een model beter begrijpen wanneer hij in het volle licht staat , en wel doordat de schaduwen sterker te voorschijn zullen treden om de volumes beter te markeren .
FIG . 67 . - DOORGEVOERDE EN VER DOORGEVOERDE SCHETS
Fig . 67 .
Uitbeeldingswijze die tussen de doorgevoerde en ver doorgevoerde schets ligt .
ART . NR . 45 . c , - FIG . 65 - DE KOE
Art . Nr . 45 . c ,
Fig . 65 .
Van eenvoudige schets tot ver doorgevoerde schets .
FIG . 66 . - VER DOORGEVOERDE SCHETS
Fig . 66 .
Schets die al uitgaat naar de ver doorgevoerde schets , met aanduiding van de pigmentvlekken van het dier .
FIG . 64 . - DE KIPPENKOP - MARABOE EN HET NIJLPAARD
Fig . 64 .
Kippenkop , maraboe met uitgespreide vleugels , rustend nijlpaard ; eenvoudige schetsen ( potlood zoals ook bij fig . 65 t /m 78 ).
ART . NR . 45 . b , - DE VERSCHILLENDE STADIA VAN DE STUDIE
Art . Nr . 45 . b ,
De verschillende stadia van de studie .
Men kan het verloop van de studie als volgt zien :
1 . De schematische schets ; a ) van onbewegelijke en b ) van bewegende dieren . 2 . De eenvoudige schets . 3 . De doorgevoerde schets . 4 . De ver doorgevoerde schets . 5 . De schets van een groep ( meer of minder doorgevoerd ) . 6 . De schets met aanduiding van de omgeving . 7 . De studie van een onderdeel . 8 . De studie van de huidbekleding . 9 . De studie van een geheel . 10 . De tekening of het schilderij . Wij hebben deze volgorde aangenomen omdat zij onze uiteenzetting gemakkelijker maakt . Maar in werkelijkheid gaat je niet beginnen met de praktijk van de schets . In beginsel zullen uw eerste werken gewijd moeten worden aan de studie van dode dieren en je zult aanstonds begrijpen waarom . De bewegelijkheid van het dier vormt de voornaamste hindernis voor de uitvoering van een studie en zelfs van een schets . Echter vereist de studie , een langzame arbeid , meer dan de schets - een snelle uitvoering - dat het model zijn pose bewaart en zich dus leent tot een genoegzaam langdurige waarneming . Van de andere kant is de schets een synthese en om die tot stand te brengen is het beter om voordien een ontleding uitgevoerd te hebben en dat is nu juist wat een studie is . Zeer zeker is het waar dat in de schets de synthese , de samenvatting , voorafgegaan is door een analyse , maar deze is vooral van geestelijke aard en buitengewoon snel . Om deze snelheid te kunnen bereiken is de oefening , verkregen door een aanhoudende praktijk van de schets en door het herhaald uitvoeren van rustige analyses , uiteraad hoogst nuttig . Maar daarmee komen wij terecht in een vicieuze cirkel . De enige manier om daaruit te geraken bestaat in een volkomen onbewegelijk model te nemen , dat men dan in alle rust kan gaan bestuderen . Het dode dier zal ons dit model kunnen verschaffen , maar wij komen later op deze zaak terug . Laten wij thans terugkeren tot ons eigenlijke onderwerp .
De schematische schets
Wij bedoelen daarmee een zeer bondige , in zekere mate schematische , uitbeelding , waarbij de ingewikkelde vorm tot zijn eenvoudigste uitdrukking herleid wordt . Het is , als men wil , een " grafische samenvatting " , die slechts de meest essentiele lijnen bevat , die dan alleen de grote massa's van het model omsluiten . Overigens is deze werkwijze je in het geheel niet onbekend , want je heeft hem al beoefend tijdens de studie van het lesdeel Het Schetsen Van Personen . In onze opsomming hebben wij enigszins willekeurig de schematische schets van het onbewegelijke en van het bewegende dier van elkaar gescheiden . Het is in feite vrij zeldzaam , zoals je wel weet , dat de dieren , evenals de kinderen , volkomen onbewegelijk zijn , behalve als zij slapen . Maar tenslotte zijn er toch ook modellen die wat rustiger zijn dan anderen . Het is uw taak daarnaar uit te zien in het eerste stadium van uw studie . Een uitstekend hulpmiddel , dat wij reeds vaak hebben aanbevolen , bestaat in het eerst met de ogen tekenen , om het zo eens te noemen , dus zonder gebruik van potlood . Het betreft dan de grote samenstellende delen van het model en deze herleid te zien tot hun essentiele massa's . Daarvan ziet je twee notities ( fig . 60 ) die de praktische torpassing van dit beginsel tonen . Je zult dus in de geest een beeldschema bezitten , dat steeds duidelijker en vollediger zal worden , naarmate je zich volgens dit beginsel geoefend zult hebben . Het is daarbij nuttig om gelijkenissen te zoeken die de schematisatie van de vormen kunnen bevorderen en wij handelen dan wel geheel in de geest van de A.B.C. methode . Kijk bijv. eens naar de pelikaan van fig . 60 . De belangrijkste van de massa's is natuurlijk het eigenlijke lichaam . Lijkt hij niet sterk op een beetje scheef geplaatste grote O ? De poten ?... Maar die zijn tweemaal een grote L ; de hals ?... Hij vormt zich naar het model van twee omgekeerde S . Een kleine o , meer liggend dan de eerste ( de grote O van het lijf ) stelt de kop voor . Wat de enorme bek betreft dat is een V . Wij hebben hier een wijze van doen , die zowel vermakelijk als leerzaam en een ogentraining van de eerste rang is . Wanneer je eenmaal het model in de geest , en wel heel snel , zijn bepaling gegeven hebt , behoeft je dit schema slechts met enkele krijtlijnen , vlug op papier gezet , vast te leggen . Je begrijpt natuurlijk wel dat deze handelwijze ook uitermate van pas komt bij het dier dat in beweging is . Je gaat zich daarbij niet onmiddelijk werpen op dieren , waarvan de bewegingen zeer levendig zijn en die voortdurend van stand veranderen . Grijp de moeilijkheden met geleidelijkheid aan . Laten wij b.v. eens een kip ter hand nemen . Ziehier dan twee andere schetsen , die je het resultaat ( fig. 62 ) tonen bij een dier dat zonder al te grote snelheid een beweging herhaalt , die niet lastig te doorgronden is . Wilt je nu eens weten hoe men zich er met ere af kan brengen door het toepassen van dezelfde werkwijze wanneer het er om gaat veel snellere bewegingen tot uitdrukking te brengen ? Bekijk dan maar eens die kleine schetsjes van fig. 63 . Om je gerust te stellen - en je aan te moedigen - zeggen wij er dadelijk bij dat zij uitgevoerd zijn door A.B.C. - cursisten tijdens hun studie . Bewonder hen gerust , maar wees er van overtuigd dat uzelf , door je te oefenen in ZIEN en goed te zien , er ook in zult kunnen slagen om leven en beweging weer te geven . Hier zijn het niet zo zeer de volumes die uitgedrukt zijn , maar de grote lijnen , die bepalend zijn voor de beweging . In werkelijkheid werden deze schetsjes vol levendigheid en humor ( door hun waarheid ) niet uitgevoerd in de natuur maar naar de natuur , dus naar visuele herinneringen , die zich in de geest hadden vastgezet op de wijze , die wij hierboven hebben aanbevolen en het is daarom , dat wij hen afdrukken . Het visuele geheugen speelt uiteraard een hoofdrol bij dit soort van notities en zelfs bij het werken in de natuur , dus met het model voor ogen , blijft hij nog van invloed . Het is derhalve aan u om hem te ontwikkelen door een nooit aflatende waarneming . De houdingen van de beesten zijn over het algemeen snel voorbijgaand . Men moet dus ook snel handelen , wij zeggen het nogmaals , door het visuele geheugen dat zijn indrukken nog vers bezit . Er is geen sprake van dat men hier met lijntje voor lijntje zou kunnen voortschrijden . Men moet , nogmaals , ZIEN en wel de lijn die kenmerkend is voor de beweging , de algemene richting van een poot bijvoorbeeld , maar deze lijn moet weergegeven worden in geheel zijn omvang en niet door kleine aarzelende potloodstreepjes , zoals men het zo vaak ziet doen . Alles is hier een kwestie van de ogen . Oefen je dikwijls ! Werp je vastbesloten op de grote lijnen en de grote vormen . Leer uzelf om genoegen te nemen met aanduidingen , die tot het belangrijkste zijn teruggebracht , maar die met levensechtheid , ofschoon min of meer volledig , de lopende koe weergeven of de vogel die zijn vleugels uitspeidt of het dravende paard enz.
ART . NR . 45 . b , - FIG . 60 . - SCHEMASCHETSEN ( ONBEWEGELIJKE DIEREN ) .
Art . Nr . 45 . b ,
Fig . 60 .
Schemaschetsen ( onbewegelijke dieren ).
FIG . 61 . - VOORGAANDE SCHETSEN AANGEVULD .
Fig . 61 .
Voorgaande schetsen aangevuld .
FIG . 62 . - SCHEMASCHETSEN ( BEWEGINGEN ) .
Fig . 62 .
Schemaschetsen ( bewegingen ).
ART . NR . 45 . b , - FIG . 63 . - SCHETSEN VAN SNELLE BEWEGINGEN
Art . Nr . 45 . b ,
Fig . 63 .
Schetsen van onze leerlingen tijdens de studie : de hr. Vaillant (A) - de hr. Eyssautier (B) - de hr. Xavier de Marcilly (C) .
25-08-2006
ART . NR . 45 . a , - DE UITVOERING
Art . Nr . 45 . a ,
De uitvoering
Het eerste ogenblik om uw eerste schets te gaan uitvoeren is nog niet gekomen . Het is allerminst juist om tot daden over te gaan alvorens volledig te zijn ingelicht . Laten wij dus samen de af te leggen weg verkennen om niet het risico te lopen op een dwaalspoor te raken . Bestudeer met aandacht de verschillende schetsen , die deze uitenzetting illustreren . Zij geven je een denkbeeld van de verschillende wijzen van uitvoering . Er zijn nog andere die je al kent , indien je onze vorige lesdelen goed bestudeerd hebt . Zo zult je wel weten dat het altijd mogelijk is om een schets op te hogen met een beetje waterwerf of enkele streepjes rood , bruin of zelfs wit krijt , indien je op gekleurd papier werkt . In het voorbijgaan zouden wij nog willen zeggen dat het bruine krijt ( bister ) op zeer gelukkige wijze samengaat met het zwart door beide krijtjes in een tekening te gebruiken , kan men dus zeer bekoorlijke effecten bereiken . Wees er echter wel van overtuigd , dat je meestal en in het begin zelfs uitsluitend aangewezen zult zijn op dat eenvoudige en sympathieke stukje houtskool , dat misschien vuile handen geeft , maar lichte en levendige effecten zal oproepen . Geen ander materiaal dan dit houtskool zorgde voor het onstaan van de tekening die je op fig . 3 ziet . Dit is natuurlijk een doorgevoerde schets met zowel lijnen als toonwaarden . Mischien dat het je enigszins afschrikt een dergelijke werk direct naar de natuur te moeten maken . Maar je kunt zich geruststellen , want je heeft al een lange training achter de rug door het werk van de voorafgaande studies en overigens gaat je ook niet beginnen met oefeningen van deze aard . Als wij je deze schets onder ogen brengen , dan is dat ook om uw aandacht te vestigen op iets dat min of meer uitgewerkt is , opdat je , door vergelijking , de eenvoud van de andere voorbeelden beter kunt waarderen . Het gebeurt intussen vaak dat dierentekenaars zich beperken tot zeer sobere en soms onvolledige aanduidingen , wanneer zij bijv. te doen hebben met zeer vluchtige bewegingen . Indien zij evenwel hun vakmeester zijn , kunnen zij , onder omstandigheden , een schets ver doorvoeren , hetgeen zij dan ook niet zullen nalaten . Een eenvoudige uitvoering toont ons fig . 50 . Hier zien wij slechts een lijn en enkele vlekken . Evenals de vorige schets is hij in houtskool uitgevoerd , opgehoogd met rood krijt ( sanguine ) , op de reproductie niet als zodanig herkenbaar , om welke reden wij deze vlekken met enkele kleine kruisjes aangeduid hebben . De soberheid is nog groter in fig . 54 . De lijn die uitgevoerd is met het penseel , biedt het oog een volheid en soepelheid , die met de pen niet te bereiken zijn . De vergelijking van twee schetsen van hetzelfde onderwerp ( fig . 51 en 55 ) is bestemd om je het verschil in lijnwerking te doen voelen tussen de pen en het krijt . De lijn van de eerste is droger en scherper , zelfs in het meer doorgevoerde voor beeld van fig . 58 , terwijl de lijn van het tweede materiaal genuanceerder , molliger en strelender is . Vergelijk ook het silhouet met de pen van de meeuw met dat van de pauw ( krijt ) . Het penseel stelt ons evenals het krijt , in staat ons uit te drukken met vlakken ... maar steeds zonder voorbereiding en voorafgaande schetsen , omdat de tijd daarvoor bijna altijd ontbreekt . Als je probeert te schetsen , alvorens het penseel ter hand te nemen , zal uw model bijna zeker van houding veranderd zijn ... Het is dus beter om zich eerst met krijt alleen te oefenen en eventueel met het penseel enkele goed geplaatste accenten aan te brengen en eerst na enkele oefeningen uitsluitend met het penseel te werken . Thans ( fig . 52 ) een schets met penseel en Oost-indische inkt die op een eenvoudige wijze , enkele witte en zwarte vlekken , een zeker effect van licht en schaduw te zien geeft . In dit verband herhalen wij nog eens dat je met een grote eenvoud van middelen te werk moet gaan , want vergeet niet dat je te doen hebt met een levend en gewoonlijk ook bewegend model . Als je enige ervaring hebt opgedaan en je zoudt er naar verlangen om een schets te voltooien of verder door te voeren , omdat het model het mogelijk schijnt te maken kunt je uw geluk gaan beproeven . Het is natuurlijk evenmin verboden om thuis , naar schetsen - en geholpen door uw visueel geheugen - belangrijke en verder doorgevoerde werken tot stand te brengen in een meer volledige uitvoeringswijze ... Maar , wij herhalen , het , daarvoor is nodig , dat je enorm veel geobserveerd hebt en dat je beschikt over een uitvoerige en duidelijke getekende en verstandelijke documentatie . In de natuur werkend kan men als de gelegenheid zich voordoet , werken met gewassen effecten , dus bijv. Oost-indische inkt , die min of meer verdund is met water en die zo aangenaam en fluweelachtig van toon kan zijn . Hij zou goed te pas komen om hier en daar een waarde aan te duiden . Wij zeggen let wel , " enkele waarden " en bedoelen dus niet het tot stand brengen van een aquarel in kleur . Hiermee zijn wij beland bij de schets van fig . 59 , waarvan de omtrek eerst met de pen is uitgevoerd en op die van fig . 57 die eerst met krijt werd geschetst . De overgang tussen twee waarden op de kop van de konijnen werd zeer snel verkregen door op de eerste , nog vochtige toon een andere , iets donkerder , te plaatsen . Hiervoor is stellig enige handigheid nodig , maar je heeft toch al de nodige oefeningen gemaakt ? En voorts moet men ook durven , iets weten te riskeren en een vlotte uitvoering onder de knie krijgen . Het is toch altijd beter om er eens vlak naast te zijn dan te aarzelen en niets te doen want je weet het , ondervinden is niets anders dan de som van onze vergissingen , waarvan wij ons rekenschap gegeven hebben en die bijgevolg te vermijden zijn ; in ieder geval weten wij dan wat wij in het vervolg niet moeten doen en kunnen het in een andere richting gaan zoeken .