E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    dolleke
    blog.seniorennet.be/dolleke
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    28-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . f , - DE STUDIE VAN DE HUIDBEKLEDING .
    Art . Nr . 45 . f , 

                 De studie van  de  huidbekleding

      Dit  werk  af  te  zonderen  van  de  algemene  studie  is  iets , dat  een  beetje  willekeurig  is .  Maar  in  de  algemene  studie  kan  men  zich  slechts  toeleggen  op  de  vertolking  van  een  of  meer  waarden , die  zelf  ook  van  algemene  aard  zijn , en  die  een  of  andere vacht  of  gevederte  te  zien  geven . 
      In  ieder  geval  is  het  hierbij  de  zaak  om  de  omtrekken  en  de  verschillende  onderdelen  van  het  model  met  nauwkeurigheid  weer  te  geven  alvorens  men  zich  gaat  wijden  aan  de  uitbeelding  van  de  huidbekleding  als  zodanig . 
       Men  moet  er  dus  op  uit  zijn  om  de  verschillende  materialen  uit  te  drukken , waaruit  de  " kleding "  van  het  dier  vervaardigd  is , waarbij  wij  ook  moeten  denken  aan  de  vissen  met  hun  glinsterende  schubben .  Maar  denk  vooral  niet  dat  het  noodzakelijk  is  om  iedere  haar  en  iedere  veer  te  gaan  tekenen ..  Vereenvoudig  met  de  nadruk  op  het  karakter  van  de  bekleding , die  bij  de  een  glanzend , bij  de  andere  mat  zal  zijn .  Het  zijn  de  bewegingen  die  je  uw  potlood  of   penseel  laat  uitvoeren , de  tekenwijze  als  zodanig , die  in  staat  zullen  zijn  je  dit  karakter  kenbaar  te  maken  veel  meer  dan  de  zorg  voor  het  heel  kleine  détail .  Na  hem  goed  geobserveerd  te  hebben  moet  je  kunnen  aanvoelen  op  welke  wijze  hij  weergegeven  dient  te  worden .  Dit  wil  niet  zeggen  dat  je  uw  studies  niet  sterk     moet  doorvoeren ;  zij  moeten  dat  zeer  zeker  in  voldoende  mate  zijn  om  je  te  leren  door  te  dringen  in  de  kenmerken  van  het  model .
      Het  staat  overigens  vast  dat  de  huid , de  haren  of  de  veren , hoe  goed  ook  weergegeven  niet  zouden  kunnen  volstaan  voor  een  geslaagd  geheel .  Als  de  omtrek  gebrekkig  getekend  is  of  de  vormen  slecht  bekeken  zijn , heeft  het  geen  zin  om  slaafs  alle  détails  van  een  huidbekleding  na  te  volgen , want  het  resultaat  zal  toch  op  zijn  best  middelmatig  zijn . 

                  De  studie  van  een  geheel  

      Deze  woorden  spreken  wel  voor  zich  zelf  en  dit soort  van  werk  zullen  wij  dan  ook  niet  breedvoerig  gaan  ontleden .  Over  zijn  moeilijkheden  hebben  wij  het  al  gehad .  Zij  komen  voornamelijk  voort  uit  de onvermijdelijke  veranderingen  in  stand  en  houding .  Maar sommige  dieren  hebben  de  gewoonte  om  een  bepaalde  stand  telken  weer  in  te  nemen  en  in  een  dergelijk  geval  kan  men  dan  ook  met  succes  een  verder  doorgevoerde  studie  uitvoeren  en  zelfs  wel  twee  of  drie  tegelijk , naar  gelang  de  poses  die  het  dier  belieft  in  te  nemen .  Men  springt dan  van  de  ene  studie  op  de  andere , naar  gelang  de  grillen  van  het  model , hetgeen  ook  weer  eens  een  rechtvaardiging  is  voor  een  flink  formaat . 
      Je  moet  op  uw  hoede  zijn  voor  opgezette  dieren , die  vaak  niet  meer  zijn  dan  volgepropte  omhulsels ;  maar  dode  dieren  vormen  een  zeer  nuttige  en  serieuze  hulp  voor  uw  eerste  doorgevoerde  studies .  Wij  zeiden  reeds  dat  je  eigenlijk  met  dit  soort  werk  moet  aanvangen .  De  haas , het  konijn  of  de  kip , die  voor  het  braadspit  bestemd  zijn , zullen  je  van  dienst  zijn  bij  het  ervaren  van  hetgeen  vertolkingen  van  volumes , een  vacht  of  een  verendons  nu  eigenlijk  moeten  zijn .  Maar  bedenk  wel , dat  wanneer  je  een  levend  beest  voor  je  hebt , je  aan  de  bekleding  hoe  mooi  die  ook  zijn  kan , niet  de  weergave  van  de  plans  en  het  relief  moet  opofferen .  Door  het  spel  van  licht  en  schaduw  en  van  de  halftinten   ( je  kunt  de  belichting  naar  eigen  goeddunken  regelen ) ,   door  de  richting  van  uw  potlood -  of  penseelstrepen  en  door  uw  penseeltoetsen , moeten  de  volumes  en  het  lichaam  voelbaar  worden  onder  het  " kostuum " .  Zo  te  werk  gaande , zult  je  waarheid  en  deugdelijkheid  met  behulp  van  verschillende  technieken  in  uw  werk  weten  te  leggen  juist  zoals  het  geval  is  met  de  afbeeldingen  die  dit  lesdeel  illustreren . 

                  De  tekening  of  het  schilderij

      Hier  gaat  het  om  heel  iets  anders .
      Om  een  tekening  of  schilderij  tot  stand  te  brengen  zal  men  zich  moeten  bedienen  van  schetsen  en  studies . 
      De  schets , of  beter  een  verzameling  schetsen , zal  je  inzicht  geven  in  de  algemene  omtrekken  van  het  model , bepaald  door  de  essentiele  lijnen  die  deze  omtrekken  en  zijn  vormen  beschrijven .  Zij  zullen  je  een  ruime  keuze  bieden  van  houdingen , standen  en  bewegingen , die  eigen  zijn  aan  het  dier  in  kwestie  en  die  deel  uitmaken  van  dat  karakter  dat  onze  taak  is  om  vast  te  leggen  in  ons  lijnenspel . 
      De  studie  van  zijn  kant , je  weet  het , stelt  je  in  staat  om  uw  onderzoek  ver  door  te  voeren , zonder  verwaarlozing  van  het  geringste  detail , dat  men  echter  bij  de  tekening  zelf  kan  weglaten , indien  het  niet  vereist  is  voor  een  sobere  en  soliede  uitbeelding  van  ons  dier .  En  juist  daarmee  maakt  je  een  werkelijk  kunstwerk .  In  feite  betekent  kunst  immers  een  keuze  maken  en  je  zult  deze  moeten  maken  door  onder  de  bestanddelen  van  het  dier , die  te  nemen , waarop  men  vooral  de  aandacht  vestigen  wil .
      Je  zult  deze  elementen , geleverd  door  schetsen  en  studies , samenvoegen  in  een  tekening  waarin  een  kenmerkende  houding  van  het  dier , die  ook  zo  veel  mogelijk  zijn  typische  vormen  doet  uitkomen , door  u  zal  vastgelegd  worden .  En  wanneer  wij  zeggen  " vastleggen "  gebruiken  wij  eigenlijk  een  verkeerd  woord , want  het  is  noodzakelijk  dat  als  er  sprake  is  van  beweging , het  dier  niet  versteend  lijkt .  Het  geheim  is  en  blijft  altijd  het  goed  onderzoeken  van  uw  schetsen  en , door  hen  met  elkaar  te  vergelijken , er  achter  te  komen  door  welke  lijnen  een  of  ander  aspect  het  best  tot  zijn  recht  komt .  Dan  zult  je  gaan  " vertolken "  zonder  de  waarheid  geweld  aan  te  doen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . f , - FIG . 79 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr. 45 . f ,

    Fig . 79 .

    Mooi  voorbeeld , dat
    duidelijk  demonstreert
    hoe  een  vacht  weer  te 
    geven , in  verband  met 
    de  studie  van  een  geheel ,
    zonder  het  karakter  van 
    de  volumes  te  verwaarlozen 
    ( krijt ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . e , - DE STUDIE VAN EEN ONDERDEEL
    Art . Nr . 45 . e ,

              De  studie  van  een  onderdeel

      Wat  een  studie  is , hebben  wij  je  reeds  verklaard  en  wat  een  onderdeel , détail , fragment  is , weet  je  natuurlijk  ook .  De  studie  van  onderdelen  is  het  enige  middel  om  te  begrijpen , hoe  een  of   ander  dier  precies  "in  elkaar  zit " .  Ongetwijfeld  bent  je  niet  goed  bekend  met  de  structuur  van  een  paardevoet , een  koeien - of  ganzepoot , te  meer  waar  deze  uiteinden  vaak  verborgen  zijn  onder  het  stro  van  de  stal  of  het  gras  van  de  weide .  Men  moet  dus  alle  gunstige  gelegenheden  te  baat  nemen  om   bepaalde  onderdelen  te  bestuderen .  Deze  studies  vereisen  uiteraad  minder  tijd  dan  die  naar  het  gehele  dier .  Waneer  je  zich  na  aanvankelijk  naar  het dode  dier  gewerkt  te  hebben  tot  het  levende  dier  gaat  wenden , behoeft  je  dus  minder  bang  te  zijn  voor  een  wijziging  in  de  stand  van  uw  model  en  zult  je  zich  op  die  wijze  oefenen  in  een  snellere  uitvoering  met  het  oog  op  uitgebreide  studies  van  het  gehele  dier .  Natuurlijk  kunt  je  ook  schetsen  maken , maar  dan  zo  duidelijk  als  het  model  toestaat  en  je  zult  dan  de  beschikking  krijgen  over  aanduidingen , die  eenvoudig  zijn , maar  niettemin  geschikt  om  je  voldoende  in  te  lichten .  Aarzel  intussen  toch  niet  om  echte , uitgewerkte  studies  te  maken , als  de  omstandigheden  gunstig  zijn .  Sommige  dieren , het  rund  b.v. , zijn  zeer  geschikt  voor  de  uitvoering  van  een  dergelijk  werk .  Immers , daar  staat  hij  tegenover  u ,  terwijl  hij  je  langdurig  aankijkt , alsof  hij  u  -   tevergeefs  -  tracht  te  begrijpen  !   Maak  uw  keuze  :  de  kop  is  zeer  interessant  en  stellig  ook  de  poten .  De  koe , zijn  moeder , verblijft  ook  heel  rustig  in  de  stal , als  ze  eenmaal  is  gaan  slapen .  Weliswaar  is  het  dan  nogal  lastig  om  haar  anders  voor  ogen  te  krijgen  dan  van  opzij  of  op  de  rug  .... Maar  deze  houdingen  bieden  toch  nog  heel  wat  mogelijkheden  voor  studies  van  onderdelen .  Tijden  het  herkauwen  b.v.  blijft  de  kop  vrijwel  roerloos .  Maar  vliegen  zijn  van  deze  brave  beesten  evengoed  de  vijanden  als  van  de  tekenaar , want  zij  vallen  hen  zonder  ophouden  lastig .  Tracht  dan  ook   uw  studies  's  morgens  heel  vroeg  te  maken ....  Overigens  zullen  wij  daar  elders  nog  op  terugkomen .  Denk  er  ook  nog  aan  dat  wanneer  je  zich  voorshands  vertrouwd  hebt  gemaakt   met  de  anatomie  van  uw  modellen  deze  studies  er  aanzienlijk  gemakkelijker  door  zullen  worden .  Wij  beelden  er   hierbij  enkele  af , die  meer  of   minder  ver  doorgevoerd  zijn .  
      Of  het  nu  gaat  om  een  studie  van  een  onderdeel  of  over  een  van  het  geheel , het  is  altijd  raadzaam  om  te  beginnen  met  een  grondschets , een  opzet  van  het  " karkas " , waarover  wij  reeds  eerder  spraken .  Het   werk  is  gelijk  aan  dat , wat  wij  uiteengezet  hebben  bij  De  Kop , Het  Naakt  en  de  Mens  en  wij  zullen  dus  niet  terugkomen  op  de  wijze , waarop  men  te  werk  moet  gaan , die  n.l.  in  ieder  opzicht  dezelfde  is . 
      Tracht  steeds  dieper  de  zin  van  de  vormen  te  doorgronden .  Leg  je  er  op  toe  om  goed  de  plans  aan  te   geven  en  hun  verschillende  richtingen , waarvan  het  relief  moet  overeenkomen  met  de  spieren  die  vastgehecht  zijn  aan  de benige  aanknopingspunten  die  het skelet  bedekken , dat  hun  samenstelling  beheerst , iets  dat  wij  reeds   eerder  opmerkten . 

    27-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . e , - FIG . 75 . - STUDIES VAN ONDERDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . e ,

    Fig . 75 .

    Studie  van  onderdelen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 76 . - STUDIES VAN ONDERDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 76 .

    Studies  van  onderdelen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 77 . - STUDIES VAN KOPPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 77 .

    Studies  van  koppen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . e , - FIG . 78 . - STUDIE VAN KOPPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . e ,

    Fig . 78 .

    Studie  van  koppen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . d , - DE SCHETS VAN EEN GROEP

    Art . Nr . 45 . d ,

                   De  schets  van  een  groep

      Als  je  veel  oefeningen  gemaakt  hebt , kunt  je  eens  een  schets  van  een  groep  proberen  te  maken .  Door  de  aard  van  het  onderwerp  moet  men  hierbij  natuurlijk  met  eenvoud  en  snelheid  te  werk  gaan .  Wanneer  bij  sommige  onderdelen  bepaalde  zwakheden  in  de  tekening , een  gevolg  van  de  omvang  van  het  na  te  volgen  ensemble , aan  het  licht  treden , dan  behoeft  dat  niet  al  te  zwaar  te  wegen : het  is  de  harmonie  van  het  geheel , die  men  moet  nastreven  en  het  zijn  vooral  de  lijnen , die  de  arabesk ,  de  golfbeweging , uitdrukken , die  men  te  pakken  moet  zien  te  krijgen .
      Voor  de  uitvoering  van  de  schets  van 
    fig . 72  is  de  kunstenaar  op  het  geschikte  ogenblik  verschenen , op  het  uur  van  de  maaltijd , een  uitgelezen  moment , waarop  men  de  kans  heeft  de  modellen  in  betrekkelijke  rust  aan  te  treffen .

     De  schets  met  aanduiding  van  de  omgeving .

      Soms  is  het  moeilijk  om  het  verlangen  te  weerstaan  om  met  het  dier  ook  enkele  elementen  aan  te  geven  van  het  décor , waarin  het  geplaatst  is .  Is  het  niet  vaak  één  met  die  omgeving  ?  Zonder  dat  de  tekening  verder  doorgevoerd  behoeft  te  zijn , krijgt  de  uitbeelding  daardoor  een  grotere  suggestieve  kracht ...
      Het  is  intussen  niet  nodig  om  verder  te  gaan  dan  een  simpele  aanduiding , of  dit  nu  een  volle  of  een  kale  tak  is , een  hek  of  een  staldeur , die  de  kunstenaar  met  enkele  snelle  lijnen  op  zijn  papier  te  voorschijn  roept .
      Kijk  maar  naar  die  zwanen  op  het  water  ( fig . 73 ) .  De  schets  krijgt  aanstonds  een  dichterlijke  bekoring , die  een  afbeelding  van  dezelfde  vogels  zonder  hun  natuurlijke  omgeving  ten  enemale  missen  zou .  Het  kan  zelfs  gebeuren  dat  het  dier  dat , naar  de  schijn , van  een  zeer  beperkt  belang  lijkt , niettemin  aan  de  totaliteit  zijn  bestaansreden  schenkt .  Dat  is  bijv.  het  geval  met  ons  tweede  voorbeeld :  wanneer  je  in  de  geest  het  onder  het  gebladerte  slapende  eendje  wegdenkt , zult  je  constateren  dat  de  rest  bijna  zijn  gehele  betekenis  verliest  waarbij  wij  opmerken  dat  het  hier  om  een  werkelijk  in  de  natuur  gezien  tafereeltje  gaat  en  niet  om  iets  dat  kunstmatig  gecomponeerd  werd  (fig . 74 ).
      Laten  wij , om  te  besluiten ,nog  zeggen  dat  de  schets  even  nuttig  is  als  de  studie , maar  op  een  ander  plan .  Nochtans  is  een  voorbereiding  daartoe  wel  noodzakelijk  en  wij  raden  je  aan , zoals  wij  reeds  eerder  deden , om  eerst  studies  naar  het  dode  dier  te  maken  opdat  je  zich  met  minder  tijdnood  kunt  oefenen  in  het  goed  bekijken  en  begrijpen  van  het  model .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . d , - FIG . 72 . - DE SCHETS VAN EEN GROEP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . d ,

    Fig . 72 .

    Schets  van  een  groep .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 73 . - ZWANEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 73 .

    Zwanen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . d , - FIG . 74 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . d ,

    Fig . 74 .

    26-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . c , - DE EENVOUDIGE SCHETS

    Art . Nr . 45 . c ,

                           De  eenvoudige  schets

      De  schematische  schetsen , die  wij  zojuist  bespraken , kunnen  wij  beschouwen  als  een  soort  van  " karkassen " , waarvan  het  mogelijk  is  om  zijn  omtrekken  wat  te  verzachten  door  de  vormen  van  het  model  meer  naar  waarheid  weer  te  geven .  Men  kan  tenslotte  ook  nog  enkele  onontbeerlijke  onderdeeltjes  aanbrengen , alleen  die , teneinde  de  overheersende  kenmerken  van  het  onderwerp  goed  tot  zijn  recht  te  doen  komen .  Op  die  wijze  zult  je  uw  eerste  eenvoudige  schetsen  tot  stand  kunnen  brengen .  Vergeet  daarbij  niet  dat  het  oorspronkelijke  schemabeeld  niet  op  het  papier  getekend  hoeft  te  worden  als  men  dit  goed  in  de  geest  heeft  weten  op  te  nemen  dus  door  zeer  goed  te  kijken .  Dit  geestesschema , eenmaal  op  papier  gezet , geeft  leiding  aan  de  hand  en  maakt  het  dus  mogelijk  om  al  tot  meer  complete  uitbeeldingen  te  geraken  waarbij  men  toch  nog  steeds  binnen  een  sobere  uitdrukkingswijze  blijft .  Merk  ook  op  dat  een  aanduidingswijze  van  deze  aard  in  het  algemeen  een  betere  indruk  van  beweging  geeft  dan  verder  doorgevoerde  studies ; zozeer  is  het  waar  dat , hoe  meer  détails  men  aanbrengt , hoe onbeweeglijker  men  zijn  onderwerp  maakt .  Zodoende  is  het  mogelijk  dat  men , door  het  goed  te  willen  doen , soms  een  zeer  levendig  dier  verandert  in  een  opgezet  dier .
     
    Bekijk  eens  de  schetsen  van  fig . 61  en  vergelijk  hen  met  fig . 60 .  Fig . 64  toont  je  een  kippenkop  en  een  maraboe  met  uitgestrekte  vleugels .  Fig . 65  toont  een  serie  van  drie  schetsen , de  eerste  eenvoudig , bijna  schematisch , de  tweede  doorgevoerd  en  de  derde  sterk  doorgevoerd .

                  De  doorgevoerde  schets

      Indien  bij  deze  de  vormen  wat  meer  benaderd  en  wat  meer  gekarakteriseerd  kunnen  worden , moet  hij  toch  ook  enkele  accentjes  bevatten , die  in  zekere  mate  de 
    " volumes  "  van  het  model  vermogen  uit  te  drukken  ( fig ; 65 - 2 ) .  Wanneer  uw  vaardigheid  zich  verder  ontwikkeld  zal  hebben , kunt  je  proberen  om  hier  en  daar  een  mooie , krachtige  en  decoratieve  vlek  te  plaatsen , zoals  die  te vinden  zijn  b.v.  op  de  vleugels  van  een  ooievaar  of  de  huid  van  een  koe .  Tot  dat  doel  zoudt  je  het  potlood  ( fig . 66 )  kunnen  verwisselen  voor  de  pen  of  het  penseel . 

              De  ver  doorgevoerde  schets

      Men  kan  natuurlijk  nog  verder  gaan .  Maar niet  te  ver  !.. net  wat  nodig  is .  De  lijn  zal  min  of  meer  doorlopend  zijn  en  ditmaal  komen  er  ook  waarden  aan  te  pas .  Het  resultaat  is  onloochenbaar  van  een  grotere  volledigheid  ( fig. 65 - 3 ) .
      Maar  laat  ons  eerlijk  zijn  en  erkennen  dat wat  de  beweging  betreft , de  schets  er  niet  op  vooruitgegaan  is , misschien  zelf  wel  iets  verloren  heeft .  De  schets  die  op  fig. 67  is  afgebeeld  stelt  de  overgang  voor , een  uitbeeldingswijze  tussen  de  doorgevoerde  en  ver  doorgevoerde  schets , van  welke  laatste  men  in  de  fig . 68 - 71  meer  voorbeelden  aantreft .  Een  schets , die  snel  neergezet  werd  in  een  samenstelsel  van  fors  met  potlood  of  inkt  getrokken  lijnen , kan  opgehoogd  worden  door  enkele  gewassen  toetsen  of  waterverfvlekken , zoals  wij  al  gezegd  hebben .  Maar  het  is  dan  nodig  dat  de  toonwaarde  van  deze  toetsen  enerzijds  overeenkomt  met  de  schaduwpatijen  teneinde  de  plastiek  te  doen  uitkomen  en  anderzijds  met  de  waarde  die  " aankleding " van  het  model  bezit :  onder  eenzelfde   belichting  vertonen  namelijk  een  lichte  verendos  en  een  donkere  huid  in  hun  algemeenheid  niet  dezelfde  waarde .  Bij  de  eerste  zullen  de  plans  natuurlijk  op  een  teerder  wijze  moeten  worden  uitgedrukt  dan  bij  de  tweede .  In  ieder  geval  zal  men  de  bouw  van  een  model  beter  begrijpen  wanneer  hij  in  het  volle  licht  staat , en  wel  doordat  de  schaduwen  sterker  te  voorschijn  zullen  treden  om  de  volumes  beter  te  markeren .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 68 , 69 , 70 , 71 . - VER DOORGEVOERDE SCHETSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 68 , 69 , 70 , 71 .

    Ver  doorgevoerde  schetsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 67 . - DOORGEVOERDE EN VER DOORGEVOERDE SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 67 .

    Uitbeeldingswijze  die  tussen 
    de  doorgevoerde  en  ver 
    doorgevoerde  schets  ligt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . c , - FIG . 65 - DE KOE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . c ,

    Fig . 65 .

    Van  eenvoudige  schets
    tot  ver  doorgevoerde
    schets .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 66 . - VER DOORGEVOERDE SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 66 .

    Schets  die  al  uitgaat 
    naar  de  ver  doorgevoerde
      schets , met  aanduiding 
    van  de  pigmentvlekken 
    van  het  dier .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 64 . - DE KIPPENKOP - MARABOE EN HET NIJLPAARD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 64 .

    Kippenkop , maraboe  met
    uitgespreide  vleugels ,
    rustend  nijlpaard ;
    eenvoudige  schetsen
    ( potlood  zoals  ook  bij 
    fig . 65  t /m  78 ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . b , - DE VERSCHILLENDE STADIA VAN DE STUDIE

    Art . Nr . 45 . b ,

        De  verschillende  stadia  van  de  studie .

      Men  kan  het  verloop  van  de  studie  als  volgt  zien  :

     1 .  De  schematische schets ;  a )  van  onbewegelijke  en   b )  van  bewegende  dieren . 2 .   De  eenvoudige  schets .
     3 .  De  doorgevoerde  schets .
     4 .  De  ver  doorgevoerde  schets .
     5 .  De  schets  van  een  groep  ( meer  of  minder  doorgevoerd ) . 
     6 .  De  schets  met  aanduiding  van  de  omgeving . 
     7 .  De  studie  van  een  onderdeel . 
     8 .  De  studie  van  de  huidbekleding . 
     9 .  De  studie  van  een  geheel . 
     10 .  De  tekening  of  het  schilderij .
     Wij  hebben  deze  volgorde  aangenomen  omdat  zij  onze  uiteenzetting  gemakkelijker  maakt .  Maar  in  werkelijkheid  gaat  je  niet  beginnen  met  de  praktijk  van  de  schets .  In  beginsel  zullen  uw  eerste  werken  gewijd  moeten  worden  aan  de  studie  van  dode  dieren  en  je  zult  aanstonds  begrijpen  waarom . 
      De  bewegelijkheid  van  het  dier  vormt  de  voornaamste  hindernis  voor  de  uitvoering  van  een  studie  en  zelfs  van  een  schets .  Echter  vereist  de  studie , een  langzame  arbeid , meer  dan  de  schets  -  een  snelle  uitvoering  -  dat  het  model  zijn  pose  bewaart  en  zich  dus  leent  tot  een  genoegzaam  langdurige  waarneming . 
      Van  de  andere  kant  is  de  schets  een  synthese  en  om  die  tot  stand  te  brengen  is  het  beter  om   voordien  een  ontleding  uitgevoerd  te  hebben  en  dat  is  nu  juist  wat  een  studie  is .  Zeer  zeker  is  het  waar  dat  in  de  schets  de  synthese , de  samenvatting , voorafgegaan  is  door  een  analyse , maar  deze  is  vooral  van  geestelijke  aard  en  buitengewoon  snel .  Om  deze  snelheid  te  kunnen  bereiken  is  de  oefening , verkregen  door  een  aanhoudende  praktijk  van  de  schets  en  door  het  herhaald  uitvoeren  van  rustige  analyses , uiteraad  hoogst  nuttig .  Maar  daarmee  komen  wij  terecht  in  een  vicieuze  cirkel .  De  enige  manier  om  daaruit  te  geraken  bestaat  in  een  volkomen  onbewegelijk  model  te  nemen , dat  men  dan  in  alle  rust  kan  gaan  bestuderen .  Het  dode  dier  zal  ons  dit  model  kunnen  verschaffen , maar  wij  komen  later  op  deze  zaak  terug .  Laten  wij  thans  terugkeren  tot  ons  eigenlijke  onderwerp .

                   De  schematische schets

      Wij  bedoelen  daarmee  een  zeer  bondige , in  zekere  mate  schematische , uitbeelding , waarbij  de  ingewikkelde  vorm  tot  zijn  eenvoudigste  uitdrukking  herleid  wordt .  Het  is , als  men  wil , een   " grafische  samenvatting " , die  slechts  de  meest  essentiele  lijnen  bevat , die  dan  alleen  de  grote  massa's  van  het  model  omsluiten . 
      Overigens  is  deze  werkwijze  je  in  het  geheel  niet  onbekend , want  je  heeft  hem  al  beoefend  tijdens  de  studie  van  het  lesdeel   Het  Schetsen Van  Personen .
      In  onze  opsomming  hebben  wij  enigszins  willekeurig  de  schematische  schets  van  het  onbewegelijke  en  van  het  bewegende  dier  van  elkaar  gescheiden .  Het  is  in  feite  vrij  zeldzaam , zoals  je  wel  weet , dat  de  dieren , evenals  de  kinderen , volkomen  onbewegelijk  zijn , behalve  als  zij  slapen .  Maar  tenslotte  zijn  er  toch  ook  modellen  die  wat  rustiger  zijn  dan  anderen .  Het  is   uw  taak  daarnaar  uit  te  zien  in  het  eerste  stadium  van  uw  studie .  Een  uitstekend  hulpmiddel , dat  wij  reeds  vaak  hebben  aanbevolen , bestaat  in  het  eerst  met  de  ogen  tekenen , om  het  zo  eens  te  noemen , dus  zonder  gebruik  van  potlood .  Het  betreft  dan  de  grote  samenstellende  delen  van  het  model  en  deze  herleid  te  zien  tot  hun  essentiele  massa's .  Daarvan  ziet  je  twee  notities  ( fig . 60 )  die  de  praktische  torpassing  van  dit  beginsel  tonen .  Je  zult  dus  in  de  geest  een  beeldschema  bezitten , dat  steeds  duidelijker  en  vollediger  zal  worden , naarmate  je  zich  volgens  dit  beginsel  geoefend  zult  hebben .  Het  is  daarbij  nuttig  om  gelijkenissen  te  zoeken  die  de  schematisatie  van  de  vormen  kunnen  bevorderen  en  wij  handelen  dan  wel  geheel  in  de  geest  van  de  A.B.C.  methode .  Kijk  bijv.  eens  naar  de  pelikaan  van  fig . 60 . De  belangrijkste  van  de  massa's  is  natuurlijk  het  eigenlijke  lichaam .  Lijkt  hij  niet  sterk  op  een  beetje  scheef  geplaatste  grote  O  ?  De  poten  ?...  Maar  die  zijn  tweemaal  een  grote  L ;  de  hals ?... Hij  vormt  zich  naar  het  model  van  twee  omgekeerde  S .  Een  kleine  o , meer  liggend  dan  de  eerste  ( de  grote  O  van  het  lijf )  stelt  de  kop  voor .  Wat  de  enorme  bek  betreft  dat  is  een  V .  Wij  hebben  hier  een  wijze  van  doen , die  zowel  vermakelijk  als  leerzaam  en  een  ogentraining  van  de  eerste  rang  is .  Wanneer  je  eenmaal  het  model  in  de  geest , en  wel  heel  snel , zijn  bepaling  gegeven  hebt , behoeft  je  dit  schema  slechts  met  enkele  krijtlijnen , vlug  op  papier  gezet , vast  te  leggen .
      Je  begrijpt  natuurlijk  wel  dat  deze  handelwijze  ook  uitermate  van  pas  komt  bij  het  dier  dat  in  beweging  is .  Je  gaat  zich  daarbij  niet  onmiddelijk  werpen  op  dieren , waarvan  de  bewegingen  zeer levendig  zijn  en  die  voortdurend  van  stand  veranderen .  Grijp  de  moeilijkheden  met  geleidelijkheid  aan .  Laten  wij  b.v.  eens  een  kip  ter  hand  nemen .  Ziehier  dan  twee  andere  schetsen , die  je  het  resultaat  ( fig. 62 )  tonen  bij  een  dier  dat  zonder  al  te  grote  snelheid  een  beweging  herhaalt , die  niet  lastig  te  doorgronden  is .  
      Wilt  je  nu  eens  weten  hoe  men  zich  er  met  ere  af  kan  brengen  door  het  toepassen  van  dezelfde  werkwijze  wanneer  het  er  om  gaat  veel  snellere  bewegingen  tot  uitdrukking  te  brengen  ?   Bekijk  dan  maar  eens  die  kleine  schetsjes  van  fig. 63 .  Om  je  gerust  te  stellen  -  en  je  aan  te  moedigen  -  zeggen  wij  er  dadelijk  bij  dat  zij  uitgevoerd  zijn  door   A.B.C.  -  cursisten  tijdens  hun  studie .  Bewonder  hen  gerust , maar  wees  er  van  overtuigd  dat  uzelf , door  je  te  oefenen  in  ZIEN  en  goed  te  zien , er  ook  in  zult  kunnen  slagen  om  leven  en  beweging  weer  te  geven .  Hier  zijn  het  niet  zo  zeer  de  volumes  die  uitgedrukt  zijn , maar  de  grote  lijnen , die  bepalend  zijn  voor  de  beweging .  In  werkelijkheid  werden  deze  schetsjes  vol  levendigheid  en  humor  ( door  hun  waarheid )  niet  uitgevoerd  in  de  natuur  maar  naar  de  natuur , dus  naar  visuele  herinneringen , die  zich  in  de  geest  hadden  vastgezet  op  de  wijze , die  wij  hierboven  hebben  aanbevolen  en  het  is  daarom , dat  wij  hen  afdrukken . 
    Het  visuele  geheugen  speelt  uiteraard  een  hoofdrol  bij  dit  soort  van  notities  en  zelfs  bij  het  werken  in  de  natuur , dus  met  het  model  voor  ogen , blijft  hij  nog  van  invloed .  Het  is  derhalve  aan  u  om  hem  te  ontwikkelen  door  een  nooit  aflatende  waarneming . 
      De  houdingen  van  de  beesten  zijn  over  het  algemeen  snel  voorbijgaand .  Men  moet  dus  ook  snel  handelen , wij  zeggen  het  nogmaals , door  het  visuele  geheugen  dat  zijn  indrukken  nog  vers  bezit .  Er  is  geen  sprake  van  dat  men  hier  met  lijntje  voor  lijntje  zou  kunnen  voortschrijden .  Men  moet , nogmaals , ZIEN  en  wel  de  lijn  die  kenmerkend  is  voor  de  beweging , de  algemene  richting  van  een  poot  bijvoorbeeld , maar  deze  lijn  moet  weergegeven  worden  in  geheel  zijn  omvang  en  niet  door  kleine  aarzelende  potloodstreepjes , zoals  men  het  zo  vaak  ziet  doen .  Alles  is  hier  een  kwestie  van  de  ogen .  Oefen  je  dikwijls  !  Werp  je  vastbesloten  op  de  grote  lijnen  en  de  grote  vormen .  Leer  uzelf  om  genoegen  te  nemen  met  aanduidingen , die  tot  het  belangrijkste  zijn  teruggebracht , maar  die  met  levensechtheid , ofschoon  min  of  meer  volledig , de  lopende  koe  weergeven  of  de  vogel  die  zijn  vleugels  uitspeidt  of  het  dravende  paard  enz. 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . b , - FIG . 60 . - SCHEMASCHETSEN ( ONBEWEGELIJKE DIEREN ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 45 . b ,
     
    Fig . 60 .

    Schemaschetsen
    ( onbewegelijke  dieren ).


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 61 . - VOORGAANDE SCHETSEN AANGEVULD .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 61 .

    Voorgaande  schetsen
    aangevuld .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!