TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
04-09-2006
FIG . 109 , 110 . - HUIDBEKLEDING
Fig . 109 , 110 .
Huidbekleding op decoratieve wijze weergegeven ( penseel )
FIG . 111 . - HOUTGRAVURE VAN R . PAILLE
Fig . 111 .
Houtgravure van R . Paille ( oud - leerling )
FIG . 112 . - STUDIE VAN EEN GEHEEL .
Fig . 112 .
Studie van een geheel .
FIG . 113 . - DROGE NAALD - ETS
Fig . 113 .
Droge naald - ets ( panter ) .
Werk van mej Lloyd ( oud-leerling )
ART . NR . 48 . b , - PLAAT IX
Art . Nr . 48 . b ,
Plaat IX
Schetsen en studies van leerlingen Als je soms enige aanmoediging nodig zou hebben om de studie met vertrouwen aan te pakken ziet je hier , naast degene die je in de voorgaande les aantrof , enkele werken van leerlingen : de heren : Le Chatelier ( rund - gewassen ) , Vicbo ( kikker , eend en haan - penseel en pen ) , De Marcilly ( paarden - penseel en pen ) , de dames : Laverrier ( hond - gewassen ) , Aragan ( insecten - penseel en pen ) , Lloyd ( roofdieren - pen ) , Zonder twijfel zult ook je even goede resultaten bereiken , wanneer je met overgave werkt .
03-09-2006
ART . NR . 48 . a , - DE STUDIE VAN HET LEVENDE DIER
Art . Nr . 48 . a ,
De studie van het levende dier
Aangezien nu eenmaal waarneming de grondslag moet zijn van al uw ondernemingen , zult je spoedig genoeg opmerken dat sommige dieren zich veel rustiger houden dan andere en tot hen zult je zich dan ook moeten richten , waarbij je bij voorkeur met détailstudies begint , om de moeilijkheden te laten opklimmen , zoals wij dat al gezegd hebben . Het tamme konijn kan zich vaak nauwelijks verroeren in zijn getraliede kooi , die men soms buiten op het gras zet en geplaatst naarmate het gras door de tralies is weggeknaagd . Veel dieren , die in het algemeen veel roeriger zijn , kunnen op bepaalde momenten en onder bepaalde omstandigheden een voorbijgaande rust in acht nemen , waarvan men moet weten te profiteren . Zo zal een onweer de dieren opwinden en onrustig maken , maar de regen kan hen weer kalmeren en zelfs dromerig maken , precies zoals de mensen . Kijk ook eens naar de in zichzelf gedoken kip met zijn opgestoken veren . En dan de koeien die bij elkaar staan , beschut tegen de wind bij de loods , die je kan onderbrengen , ofwel op een zeer hete dag de schaarse , smalle schaduwen gaan opzoeken , die hun een betere bescherming kunen geven tegen die wanhopige vliegen , ook zij kunnen een bepaalde pose gedurende enige tijd bewaren . De eenden , die het erg druk hebben in de regen rusten uit in de zon , als die niet te heet is . Op het eind van de dag nadert het uur van melken . De koeien hebben zich vanzelf gegroepeerd bij het hek om de komst van de boerin af te wachten en je te verhinderen met grote stappen door de vochtige wei te lopen . Het zal je niet ontgaan dat op die plaats , die twee keer per dag belopen wordt , het gras verdwenen is : Je zult de poten dan goed kunnen zien om er een détailstudie van te gaan maken . Sommige mensen zijn zeer beroorrecht , doordat er zich n.l. in hun stad een dieren tuin bevindt . Verzuum dan ook niet om deze prachtige instellingen te bezoeken : de maraboe zal een alleraangenaamst model zijn , evenals de nachtvogels , die zich overdag nauwelijks verroeren en dan nog alleen met de kop , de flamingo met zijn kop onder de vleugels en de schilpad met zijn trage gang . De ooievaar en de pelikaan lijken in gedachten verzonken te zijn en er is ook altijd wel een dier op zich niet erg goed voelt en een rustig hoekje heeft opgezocht . Het spreekt vanzelf dat je de vrienden des huizes niet over het hoofd mag zien : de hond , de kat en de kanarie , ten tijde van hun rust . Maar daarbij moet je wel bedenken dat je nooit genoeg afstand kunt hebben en je dus de neiging zult gaan vertonen om hem te veel van bovenaf te gaan bekijken . Laten wij er in dit verband eens op wijze dat , aangezien de dieren zeer uiteenlopend van formaat zijn , je zich niet op dezelfde afstand op moet stellen om , bijvoorbeeld , een konijn of een paard te gaan tekenen . Het is noodzakelijk dat zijn totale omtrek gemakkelijk binnen de begrenzingen van uw gezichtsveld een plaats vindt . Bij een détailstudie is het echter wel nodig dat je zich vrij dicht bij het model opstelt Je weet wel hoe zich onder die omstandigheden te gedragen . Blijft eens stil staan bij een koe om van zijn kop enkele studies te maken , van opzij , van voren en in driekwart gezien . Zijn gezicht mag lastig te treffen zijn , daar staat tegenover dat het model graag de pose zal bewaren . De kop , die zich plotseling naar rechts of naar links kan draaien om opdringerige vliegen weg te jagen , zal in het algemeen weer naar je teruggericht worden ; de koe kan goed recht naar voren kijken door de plaatsing van zijn ogen . Zij zal je langdurig aankijken , want zij is nieuwsgierig en bedachtzaam . Het gezicht daarentegen van de eend , de gans en nog andere dieren van de boerderij is naar de zijkanten gericht . In dat geval is het profiel gemakkelijker om na te tekenen en je zou heel wat slinkse streken moeten uithalen om er in te slagen hem recht van voren te tekenen . Er blijft ons nog op te merken dat een studie van fragmenten niet tot doel heeft om beweging uit te drukken . Hij moet nadere gegevens bevatten , die men niet van een schets kan verlangen . Je moet er zich op toeleggen om goed een oor op zijn plaats te zetten of een horen , om de vorm van een gezicht goed weer te geven en die van een oog , om bepaalde vlekken aandacht te geven en natuurlijk ook de plans te verzorgen . Maak een paardehoofd of de kop van een geit of teken een voet of een hoef , bestudeer het gewei van een hert ... je kunt langs de rand van uw papier altijd wel eens enkele opmerkingen schrijven aangaande de gedragingen van het model of de kleur van zijn vacht enz ., zodat je later wanneer het te pas zou komen , uw geheugen kunt opfrissen . Het is wel duidelijk dat alles wat wij op merken bij de studie ook van toepassing is op de schets . Je kunt deze ophogen , wij herhalen dit nog eens , met enkele toetsen van gekleurd krijt , sanguine bijv ., zelf met waterverf , en in dat geval behoeft dat niet eens ter plaatse te gebeuren , als uw geheugen nog scherp is , dank zij de gescheven aantekeningen , waarover wij het zojuist hadden . In het algemeen kunnen dergelijke ophoogsels zeer gunstig werken . Zij roepen de kleuren van het onderwerp enigermate op en kunnen in aanwezigheid van het model worden aangebracht , zelf als hij de gewenste pose verlaten heeft , want het gaat dan niet meer om vormen en volumes ; wij hebben hier het oog op bijvoorbeeld de kammen en lellen van de haan . Maar maak ook van de " opsmuk " geen misbruik . Een tekening is altijd beter wanneer hij sober blijft . Wij zouden niet genoeg kunnen herhalen dat je alle gunstige gelegenheden moet aangrijpen om détailstudies te maken en , mocht het model je niet voldoende tijd toelaten voor en ver doorgevoerde studie , dan zou je toch altijd wel een snelle aanduiding op papier kunnen zetten , bijv . van een ontplooide vleugel , om er maar één te noemen . Weliswaar bevinden wij ons thans op het terrein van de schets , maar , wij zeiden het al , onze aanwijzingen gelden voor alle andere soorten van werk .
ART . NR. 48 . - FIG . 108 - STUDIE VAN HET GEHEEL
Art . Nr . 48 .
Fig . 108 . Studie van het geheel ( krijt )
02-09-2006
ART . NR . 48 . - DE SCHETS
Art . Nr . 48 .
De Schets
Je bent thans klaar om met schetsen te beginnen . Aanvankelijk zult je natuurlijk met schematische aanduidingen te werk gaan en wij vragen je hierom nog eens terug te keren tot het hoofdstuk , dat de verschillende soorten van werk behandelde en waarin wij de volgorde aangaven voor een trapsgewijze vergroting van de moeilijkheden : na de schematische schets komt de eenvoudige schets , vervolgens de meer doorgevoerde , de schets van een groep en die met aanduiding van de omgeving . Als beginner zult je zich aanvankelijk tot onbewegende modellen moeten richten en stap voor stap zult je dan kunnen geraken tot snellere uitbeeldingen van dieren in beweging . Maar vermijd in ieder geval om uw schetsen te overladen , zelfs als het model in kwestie er zich toe leent . Anders zou je er toe komen om onnodige détails te gaan aanbrengen en , zoals wij reeds zeiden , het zal er dan mee eindigen dat uw model een versteend effect krijgt . Het dier leeft , zelfs al beweegt het zich niet . Weet je dus te beperken . Het is ook tegen de geest van de schets om hem te gaan veranderen in een studie . Overigens is de werkwijze niet precies dezelfde voor beide soorten van oefeningen . Het is vooral met de geest dat je bij de schets construeert door meteen , vastberaden , een omtreklijn of vorm aan te pakken , terwijl je bij de studie voor alles rustig de tijd neemt . Beperkt je dus hier door alleen het belangrijkste uit te drukken , hetgeen al moeilijk genoeg is , zoals altijd wanneer men snel kiezen moet , waarbij men het minder belangrijke links laat liggen , om alleen de hoofdzaken te zien en op samenvattende wijze te verwerken . Om nog op het terrein te blijven van de enigszins doorgevoerde schets , kunt je na het aanbrengen van de eenvoudigste lijnen enkele geestige vlekken tekenen ( zie het varken van plaat VI ) . Deze worden natuurlijk niet op willekeurige wijze geplaatst , anders zouden zij uw tekening gaan verwarren en zelf verontreinigen . Hun doel is om hun waarheid te accentueren . Om relief en plastiek uit de drukken , heeft men licht - en schaduwvlakken nodig , die aan verandering onderhevig zijn voor wat betreft hun afmetingen , vormen en toonwaarden . Naar gelang het dier en de tijd die hij je gunt gaat je er een paar aanbrengen , een , twee , drie of vier , naar gelang de belangrijkheid van de waarden , niet nalatend om , als het mogelijk is , ook een slagschaduw te tekenen , waardoor het dier beter op de grond komt te staan ( men zie de koe van plaat VI ) . Je kunt ook een denkbeeld geven van de waarde van bepaalde onderdelen van de vacht , zonder in volledigheid te vervallen . Het gaat hier eenvoudig om het versterken van het relief , dat al gesuggereerd wordt door een toepasselijke modulatie van de omtreklijnen . Hier hebben wij bijvoorbeeld een ooievaar ( zelfde plaat ) . Met het wit van het papier , waarmee men zijn voordeel moet doen , drukken wij het relief van de kop uit . Een ander toontje laat het onderlijf naar achteren schuiven . In de schaduwpartij zullen enkele krachtige , in de richting van de vorm zelf geplaatste , potloodstrepen met succes de veren suggeren . Kijk ook eens naar de pauw van dezelfde plaat , waarvan de schets slechts drie waarden bevat : de hals met een diep zwart , de vleugels met een zacht grijs en wit . Merk op dat het grijs van de rots de staart doet uitkomen , die slechts hier en daar een vlekje bevat om op simpele wijze zijn patroon te suggereren . Wij hebben al gezegd dat de plans altijd gemakkelijker te zien en te begrijpen zijn op een lichte huid en dan des te beter als het licht helder is . Een gier of panter kunnen ons in de war brengen , de eerste door zijn donkere kleur , de tweede door de tekening van zijn huid ( zie plaat VI en fig . 106 ) . Als je in het begin last hebt van het halfduister om de plans te doorgronden , dan zal uw oog langzamerhand meer geoefend raken en je zult zich aangetrokken voelen door de effecten van een stalinterieur , bijvoorbeeld juist door de subtiele verhoudingen van de toonwaarden bij het dier en zijn omgeving . Maar in zo'n geval gaat het toch meer om studies dan om schetsen . Wij merken op dat voor het snel tot stand brengen van grote schaduwpartijen of voor de toon van een donkere vacht , je de beschikking kunt hebben over een volkomen geschikt materiaal en wel het dikke pijpje krijt dat men plat kan gebruiken , zoals men doet met houtskool , maar dat tevens een punt blijft houden , waarmee scherpe lijntjes te maken zijn . Men zie hiervoor de doorgevoerde schetsen van de aap en de vos ( plaat VI ) . Alle graden van uitwerking zijn dus bij een schets mogelijk . De illustraties van dit lesdeel laten je er een uitgegreide demonstratie van zien : hij kan een simpel gemoduleerd lijnenspel zijn , enkele vlekken voor de vacht bevatten , vervolgen ook nog schaduwpartijen , tot hoofdzaken teruggebracht of verder doorgevoerd en van meer onderscheiden waarden . Maar nogmaals , ga hem niet onnodig overladen om hem niet die indruk van leven te ontnemen , waardoor hij gekenmerkt wordt . Als je zich tot de natuur wendt met het doel om in potlood schema's van bewegingen uit te drukken , zult je de tijd missen om hierbij erg ver te gaan en zult je er aan moeten wennen om met zeer sobere notities te volstaan , teneinde niet op verkeerde wijze te tekenen , waarvoor je niet de tijd gekregen hebt om het werkelijk goed te zien . Al zou je maar vier of vijf lijnen goed op zijn plaats hebben gezet , dan zou dat voldoende kunnen zijn voor een correcte weergave . Van lieverlede zult je er oog op krijgen , zal uw visuele geheugen zich ontwikkelen en zal het waarheidsgetrouwe beelden gaan bevatten met behulp waarvan je , na verdwijning van het model of zijn houding , uw beknopte schema zult kunnen aanvullen . Zijn de voorbeelden van fig . 104 niet welsprekend genoeg ? Als je in een later stadium verder gaat uitwerken , des te beter , maar dan op voorwaarde dat het gebeurt naar waarneming en niet naar fantasie ! Waartoe dient nu die dunne lijn die dwars door de schetsen loopt ? Hij vertegenwoordigt , voor iedere houding , de algemene richting van de beweging . Je moet zich er op toeleggen die lijn met uw gedachten te bepalen door het model goed te observeren ; je moet hem , eveneens in gedachten , op papier zetten , zonder de tijd te nemen - en te verliezen - hem ook werkelijk te tekenen . Bepaalde bewegingen herhalen zich met betrekkelijk korte tussenpozen : het heen en weer lopen van een dier in zijn kooi , de wandeling van een werkpaard enz . Als je hen voor uw eerste werk zou uitkiezen , is er natuurlijk niets tegen dat je hen , schematiseer op verschillende momenten , door n.l. uw aandacht telkens weer te richten naar dezelde fase van de door het dier te herhalen beweging . Maar als je het schetsen van personen beoefend hebt , zal uw snelheid van waarneming al geoefend zijn . Voor het overige doet je er goed aan om tijdens uw uitstapjes oefeningen " in het wit " te maken , zoals aanbevolen bij de aanvang van ons onderricht : teken met de geest , in uw hoofd , zonder potlood of papier , wanneer je een of ander ogenblik uw gebruikelijke materiaal niet zou kunnen gebruiken . Ook bij de vogels zijn de verschillende standen zeer boeiend om te bestuderen . Sommigen lopen als mensen , door nu deze , dan weer de andere poot te verplaatsen , de merel bijvoorbeeld en de duif , de kip en de fazant . De mussen daarentegen , zeer lichte vogeltjes huppelen met beide pootjes en komen met sprongentjes vooruit . En is het gewaggel van een gans niet grappig om te zien ? De bewegingen van de vlucht zijn ook zeer fascinerend . Iedere vogel houdt er zijn eigen manier op na . De reiger en zijn soortgenoten zijn daarbij de enigen die hun kop naar binnen trekken . Vergelijk ook eens de snelle mechanische vlucht van een zwaluw met de veel lomere van een patrijs.. Maar helaas men kan de vlucht alleen op een afstand , en vaak een grote afstand , bekijken . Het is niettemin mogelijk om met aandacht en... indien mogelijk met een kijker , waardevolle dingen op te merken . Men zie in dit verband de schetsen van fig . 105 . Het zwemmen van een vis kan men gemakkelijk beoordelen in een aquarium . De gecombineerde bewegingen van de staart en de zwemvliezen zijn onder die omstandigheden niet moeilijk te pakken te krijgen en men zal hun mechanisme gemakkelijk door krijgen . Men zal dan ook constateren dat iedere vissensoort zijn eigen zwemstijl bezit . Tracht echter niet het onmogelijke te bereiken ; men moet in het begin niet die bewegelijke en grillige modellen gaan studeren , die uw geduld al te zeer op de proef stellen . Het is logisch dat je zich eerst beperkt tot zeer vertrouwde dieren en als je onze raadgevingen goed opvolgt , zullen uw resultaten voldoende aanmoediging geven om met succes veel moeilijkere onderwerpen te gaan aanpakken . Laat ons nu terugkeren tot de studie anders gezegd tot de analyze van de vormen .
ART . NR . 48 . - PLAAT VI
Art . Nr . 48 .
Plaat VI
FIG . 104 . - SCHEMASCHETSEN VAN BEWEGINGEN .
Fig . 104 .
Schemaschetsen van bewegingen .
FIG . 105 . - DETAILSTUDIES ( HONDENKOP IN VERSCHILLENDE STANDEN )
Fig . 105 .
Détailstudies ( hondenkop in verschillende standen ) . Techniek : potlood en krijt .
FIG . 105 . - OGEN VAN EEN AAP
Fig . 105 .
Ogen van een aap ( détail ) met krijt .
FIG . 105 . - HERTENGEWEI
Fig . 105 .
Studie van een geheel hertengewei
FIG . 105 . - SCHETSEN - UIL
Fig . 105 .
Schetsen . uil
FIG . 105 . - VLEUGELS VAN EEN PATRIJS
Fig . 105 .
Vleugels van een patrijs . ( détail ) met de penseel gewassen .
FIG . 106 . - STUDIE
Fig . 106 .
Studie ( krijt ) .
ART . NR . 48 . - FIG . 107 - STUDIE ( KRIJT )
Art . Nr . 48 .
Fig . 107
Studie ( krijt )
01-09-2006
ART . NR . 47 . b , - BEWEGELIJKHEID EN HOUDIGEN
Art . Nr . 47 . b ,
Bewegelijkheid en houdingen
Als gevolg van zijn fysieke hoedenigheden vertoont het dier zich onder allerlei , zelf onverwachte , aspecten . Er zijn er die als door en veer voortbewogen lijken , wanneer zij hun enorme sprongen maken , maar dat is het niet , wat wij verstaan onder beweging in de eigenlijke zin . Daarmee bedoelen wij veranderingen van houding op de plaats zelf . Deze kunnen evenwel aanzienlijke wijzigingen in de verschijning met zich meebrengen ; denk maar eens aan de eend , die in zichzelf gaat " kruipen " : zijn hals zal men dan niet meer zien . Op plaat IV ziet je nog heel wat andere voorbeelden . Deze soort van samentrekking wordt vaak opgevolgd door een verrassende ontspanning , waarin men , evenals in de plotselinge kleurverandering van sommige dieren , een middel tot verdediging en ook tot aanval kan zien . Deze bewegelijkheid op de plaats zelf voert ons tot de verplaatsing in de ruimte , dus tot de echte beweging . Wij denken hier aan zijn verschillende mogelijkheden : stappen , draven , galoperen , springen , vliegen , zwemmen en kruipen , waaraan men kan toevoegen het achteruitlopen , het slaan en het steigeren . Daarmee komen wij weer terecht bij het paard , dat nog andere mogelijkheden kent dan de vier eerstgenoemde . Zo kunnen oude paarden vaak niet meer een versnelde draf uitvoeren : de voorbenen gaan dan in galop terwijl de achterbenen blijven draven ; zij kunnen overigens maar korte tijd volhouden . Sommige bewegingen verkrijgt het door dressuur : men denkt bijv. aan de telgang , waarbij het lichaam afwisselend gesteund wordt door twee benen van de zelfde kant . Behalve bij het veulen en het oude paard is deze beweging iets uitzonderlijks . In het algemeen immers bewegen de viervoeters zich voort door tegelijk één van de voor - en achterpoten naar voren te brengen , die diagonaal tegenover elkaar gelegen zijn , dus bijv. rechtevoor - en linkerachterpoot of omgekeerd . Wij keren terug tot het paard . Fig . 101 toont hem in zijn prachtige proporties . Als bij de koe kan men het hoofd als proportiesleutel nemen en aan de hand van de ingetekende getallen ziet je dan dat de hoogte van de vorm iets minder dan drie en een halve kop bedraagt en van achteren twee en een halve kop , die van de romp ( gestippeld ) een kop , enz . Natuurlijk hebben wij hier te doen met een " raspaard " . Maar het gewone sleperspaard , dat wel minder slank en elegant is , vertoont daarom niet een minder mooi evenwicht in zijn verhoudingen ( zie plaat II ) , waarbij men ook zijn grote afmetingen kan bepalen door als grenzen de z.g. beenpunten te nemen . In fig . 103 ontleden wij de beweging van de stap in zes stadia . Die van de pas en vooral van de galop zijn niet zo gemakkelijk en duidelijk in een tekening over te brengen . Sommige van hen worden zo snel uitgevoerd dat het oog geen kans krijgt ze te bevatten en wanneer men er een foto bijhaalt , kan het gebeuren dat men een onwaarschijnlijke houding krijgt , waarin het dier verstard lijkt . Het is bij zo'n gelegenheid dat de schets die immer een samenvatting dient te zijn , n.l. van de verschillende houdingen die door een beweging veroorzaakt worden , naar fotografische maatstaven onjuist is , maar daarentegen zoveel levendiger dat hij , per slot van rekening , toch meer waar is ! Men kan zich bij de uitbeelding altijd beperken tot die fasses , waarin een klein oponthoud in acht genomen wordt tijdens de beweging . Wij laten je een hele serie tekeningetjes zien , die in dat opzicht zeer suggestief zijn ( fig . 102 ) . Intussen kunnen wij overgaan tot een even amusante als leerrijke oefening . Teken met zacht potlood op een willekeurig stuk papier het paard van fig . 99 na , waarbij je de ruitjes gebruikt om hem twee of drie keer te vergroten . Vervolgens gaat je met behulp van doorschijnend papier ieder onderdeel ( begrensd door een dikke lijn , die zich voortzet in een stippellijn ) op stevig papier , nog beter op niet al te dik karton , overbrengen , trek die tekening dan over met een dikke inktlijn en knip dan ieder van die bestanddelen zorgvuldig uit . In de gaatjes worden zij dan geleed met behulp van koperen splitpennetjes . Je zult uw paardje dan zeer gevarieerde houdingen kunnen geven , die moeten overeen stemmen met degene die je naar het leven zelf waargenomen hebt en niet zomaar " verzonnen " zijn . De kleine tekeningen geven je daarvan de voorbeelden . Dit zelfde spelletje kunt je ook uitvoeren naar aanleiding van de kip van fig . 100 . Merk op dat bepaalde onderdeeltjes omgedraaid kunnen worden , zoals op het laatste schetje te zien is .
ART . NR . 47 . b , - PLAAT IV - BEWEGELIJKHEID EN HOUDIGEN
Art . Nr . 47 . b ,
PLaat IV
Bewegelijkheid en houdingen
FIG . 99 . TEKENING VAN EEN PAARD
Fig . 99 .
Links , tenening van een paard , om uit te knippen na vergroting met behulp van de ruitjes. Schema's van verhoudingen van het paard .