NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Westendse Blik op Middelkerke
Inhoud blog
  • Middelkerke: invasie door stripfiguren
  • Middelkerke/Westende: Waarheen zal de steeds grotere toeloop van toeristen ons leiden?
  • Middelkerke: volgens de meerderheid staat 'echte'oppositie voeren gelijk met laster en eerroof
  • Twin Properties, eigenaar van Duinenzicht in Westende-dorp, wil de wolken krabben
  • Middelkerke: Is de verkaveling in Lombardsijde één van de moderne soort?
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Allerlei (36)
  • Atlantikwal (3)
  • Brandweer (3)
  • Burgemeester (14)
  • Casino (3)
  • De Post (1)
  • Dialect (10)
  • Die goeie oude tijd (14)
  • Dijk en Strand (18)
  • Duinen (2)
  • Emigratie (2)
  • Energie (2)
  • Erfgoed (23)
  • Evenementen (17)
  • Fusies (4)
  • Gemeentebestuur (37)
  • Gemeentediensten (8)
  • Gemeentefinancies (6)
  • Godsdienst - Kerken (12)
  • Horeca (17)
  • Immobiliën (15)
  • Jeugd (5)
  • Kamperen (4)
  • Kunst (10)
  • Landbouw (5)
  • Leger (2)
  • Medisch (5)
  • Mijn blog (17)
  • Milieu (15)
  • Natuur (11)
  • Oorlogen (10)
  • Openbaar vervoer (1)
  • Openbare werken (3)
  • Pleinen en straten - staat en netheid (23)
  • Politieke partijen (45)
  • Scholen - Onderwijs (9)
  • Sociale woningen (2)
  • Sport (30)
  • Strand (0)
  • Uitzicht gemeente (9)
  • Veiligheid - Politie (10)
  • Verkeer (22)
  • Verkiezingen (27)
  • Zon en Zee (11)
  • Persoonlijke Kijk op mijn Gemeente
    27-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kampeerauto gekocht of gehuurd? Kom naar Westende!

    Kamperen zou weer volop in zijn, alle vormen ervan! En dus ook de ‘mobilhome of motorhome’, ook ‘campingcar’, of ‘kampeerauto’ genoemd, met andere woorden een voertuig dat je voor het weekend of je verlof kan gebruiken om mee te reizen.


    ‘Urbano’, een verkoper van motorhomes uit Oostende, een toonaangever op die markt, beweert dat er in het eerste kwartaal van 2015 alweer 13% (14% volgens Pasar) meer motorhomes ingeschreven werden in vergelijking met 2014, dat ook al een recordjaar was! Zij betreuren echter dat het aanbod uitgeruste motorhomeparkings met de nodige voorzieningen veel te beperkt is, zelfs aan onze kust.
    Dat zou als gevolg hebben dat wie met de motorhome naar zee wil, vaak kiest voor het buitenland omdat daar veel goede faciliteiten zijn om vrij rond te trekken en te parkeren.

    Ik heb deze week voor dit onderwerp gekozen omdat er op dat gebied in de voorbije maanden in Westende één en ander veranderd is. Ik besloot dan ook maar om het ‘verschijnsel’ eens in zijn geheel aan te pakken.

    Wat is er veranderd?
    Westende is toonaangevend geworden als het op het aantal plaatsen aankomt voor kampeerauto’s. Er waren al 35 standplaatsen naast de Camping ‘Kompas’ maar nu zijn er ook 30 bijgekomen in de Heidestraat naast de camping ‘Westende’. Van alle andere kustplaatsen is, eigenaardig genoeg, enkel Nieuwpoort (28 plaatsen op Kompascamping van Pasar zoals de gelijknamige in Westende) mee op de kar gesprongen. Met 65 plaatsen staat Westende dus lengten of lengtes (beide zijn juist!) voorop.

    En de vrijetijdsvereniging ‘Pasar’ (het vroegere ‘Vakantiegenoegens’) heeft nog ambitieuze plannen, omdat de markt voor mobilhomes nog steeds razend snel groeit. Om die groei nog aan te wakkeren, werd het label ‘Kampeerautovriendelijke logies’ gelanceerd.
    Pasar beweert dat er 450 motorhomeparkingplaatsen zijn aan de kust. Ik zou niet weten waar ze dat aantal vandaan halen. Volgens mij zijn er namelijk maar 80 * terug te vinden op de lijsten. Ik tel wel alleen de plaatsen waar alle nodige voorzieningen voorhanden zijn: stroomaansluiting, watertappunt, sanitair, wasserette, … en eventueel internet/Wifi
    *Volgens http://www.campersite.be/parkings/belgie/provincie_west-vl/oostende/motorhomeparking.php en volgens ‘Urbano’

    Pasar wil nog een 100 – tal plaatsen meer creëren aan onze kust, in samenwerking met ‘Corsendonk Blankenberge’ en ‘Kompas Nieuwpoort’.

    Ziehier de bezetting op enkel door elkaar genomen tijdstippen: week, zondag en 21 juli.

    De bezetting is tamelijk goed alhoewel ik beter verwacht had op 21 juli. Mag men daaruit besluiten dat er in Westende geen plaatsen te kort zijn? Het is misschien te vroeg om dat te zeggen omdat ‘Westende’ zopas opgestart werd.

     

    Camperpark

    Ma 06.7
         1100u

    Zo 19.7
      1400 u

    21.7
      1200 u

    Zo 26.7
    1030 u 

    Kompascamping

         10

         26

         14

        11

    Westende

           8

         28

         13

        23

    Ziehier de ‘standgelden’:

    Camperpark

                                                           Tarieven

    Laagseizoen*

    Hoogseizoen

    Kinderen

    Kompascamping

    20 uur 12 euro
      44 uur 20 euro

    20 u 17 e
      44 u 30 e

     

    Westende camping

    18 e, 16 e vanaf 3   n, 15,5 e vanaf 7 n (2 Pers)

    20 e (2 Pers), per   extra Pers 5,2 e

    3,7 e/kind

    *Tot 30.6 en vanaf 1.9, uitgezonderd WE Pasen, Hemelvaart, Pinksteren

    Ik heb beide Westendse camperparken eens bezocht om de voorzieningen te vergelijken. We mogen zeggen dat die ongeveer gelijkwaardig zijn. ‘Park Westende’ is dus wel nieuwer en moderner.
     


      Camperpark

    Stroom-
      aanslui
         ting

    Afval-
      con-
      tainer

    Automatisch
      Incheque-
      systeem

    Water
      Lozen+
      afnemen

    Sanitair
      Douche

    Internet
      Wifi

    Afwas
      Kleine
      was

    Park Kompas

         JA

       JA

               JA

       JA

    Camping

    NEEN

    NEEN

    Park Westende

         JA

       JA

               JA

       JA

       JA

       JA*

       JA

    • Tegen betaling

    Voor beide:
    - op de naastliggende camping horecamogelijkheden en een kinderspeelplein.

    - afzonderlijke containers voor glas, papier en restafval.
    - ongeveer dezelfde afstand naar naastliggende camping
    - continu in- en uitrijden met behoud van plaats
    Westende camping heeft een zwembad (GRATIS)

    Afstand naar strand: kleiner bij Kompascamping
    Afstand naar winkels: kleiner bij Westende camping
    Omgeving Kompascamping rustiger, geen druk bereden straat vlak langs de camping
    Verlichting park bij duisternis? JA Westende, alleen aan ingang bij Kompas

    Hoeveel kost de huur of de aankoop van een motorhome?
    Veel ervaren motorhomegebruikers raden aan niet onmiddellijk een nieuwe kampeerwagen te kopen.

    Om je juiste behoeften te kennen en ervaring op te doen, wordt aangeraden eerst een tweedehandse te kopen ofwel er eerst één te huren.
    De huurprijzen zijn zeer uiteenlopend maar reken maar op ca 700 euro per week in het laagseizoen, 800-900 euro in het middenseizoen en 1000 – 1200 euro in het hoogseizoen.
    Wat daar allemaal inbegrepen is, verschilt ook volgens de verhuurfirma.

    Wat de aankoop betreft, daar heeft men de keuze tussen tweedehands en nieuw.
    Al naargelang het bouwjaar, het aantal plaatsen, de beschikbare ruimte, het aantal gereden kilometers, soort brandstof, afwerking, enz… vind je tweedehandsexemplaren van ca 3.000 euro tot ca 60.000 euro met enkele uitschieters tot 100.000 euro.
    Een nieuwe camper kost ongeveer tussen de 20.000 en 60.000 euro. Voor wie het zich kan veroorloven zijn er ook (veel) duurdere. Voor 15.000 euro heb je echter ook al een relatief eenvoudig model.

    Welk rijbewijs moet je hebben?
    Met een rijbewijs B (gewone personenwagen) kan je tot 3,5 ton vervoeren. Dat is normaal genoeg voor een mobilhome. Voor een zwaarder model is een rijbewijs C nodig (vrachtwagen).
    Let wel in de tweedehandsmarkt is er een verschil: veruit de meeste mensen verkiezen het te houden bij een rijbewijs B.
    Een zwaardere mobilhome verkopen is niet zo eenvoudig want er zijn niet zoveel kopers.
    Sommige landen (bvb Oostenrijk) heffen bijzondere belastingen op voertuigen van meer dan 3,5 ton.

    Welke zijn de bijkomende kosten?

    Verkeersbelasting
    De verkeersbelasting wordt niet bepaald in functie van de cilinderinhoud of van het vermogen van de motor, maar in functie van het MTM (maximum toegestane massa) van de motorhome.

    Voor de motorhomes met een MTM < 3,5 ton (rijbewijs B) is de verkeersbelasting  (inclusief gemeentebelastingen) gelijk aan 148,5€. 
    Voor de motorhomes met een MTM > 3,5 ton (rijbewijs C), zijn er enkele zaken veranderd. Er wordt voor deze motorhomes geen rekening gehouden met hun gewicht, maar met o.a. het aantal assen ( één of twee assen) en het feit of er al dan niet luchtvering voorzien is. Ook hier is de belasting een bedrag tussen 65,97€ en 144,31€, inclusief gemeentebelasting

    Verzekering
    De verzekering van een motorhome hoeft niet duur te zijn. Denk er echter aan dat je met een kapitaal onderweg bent dat veelal schommelt tussen de 30 000 en 60 000 euro. Bedenk daarbij dat je motorhome de eerste jaren haast niet in waarde vermindert en dat de kans op schade voor een onervaren camperbestuurder groter is dan voor een oude rot in het vak. Een omniumverzekering is dus misschien toch het overwegen waard.

    Het tarief wordt bepaald door de waarde van de motorhome en het vermogen (de kilowatt (kw)) van de motor.
    Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid heb je reeds voor een kleine 200 euro, een omnium voor 640 euro. (voor een motorhome ter waarde van 35 000 euro en 81 KW).

    Andere kosten
    Om volledig te zijn moet ik wel nog andere kosten vermelden waar vooral eigenaars van campers mee geconfronteerd worden.

    Misschien werd de camper niet contant betaald en moeten er financieringskosten betaald worden.
    Wellicht heeft niet iedereen zelf de mogelijkheid om de wagen ’s winters onder te brengen.
    Wie een plaats in een loods of garage moet huren, betaalt daarvoor natuurlijk stallingskosten.
    Wie een kampeerwagen aanschaft, wil misschien graag wat bijzondere mogelijkheden. Een schotelantenne misschien? Of een satellietverbinding? En vanzelfsprekend internet! Misschien wil hij/zij eigen elektriciteit via zonnepanelen?
    De standplaats op een camperpark en de daaraan verboden voorzieningen krijg je natuurlijk niet gratis (zie hierboven in een tabel)
    Om je te verplaatsen naar één of meerdere camperparken moet je natuurlijk tanken en dat kan hoog oplopen.
    Vergeet ook het onderhoud en de rijtaks niet, je koopt tenslotte een tweede auto. Hoeveel dat je kost, verschilt heel sterk volgens de grootte, gewicht en leeftijd van de camper.

    Kampeerwagens: iedereen gelijk voor de wet!

    Hoe vaak heb ik reeds kritiek uitgebracht op het feit dat kampeerwagens mochten overnachten op de Sint-Laureinsdijk (eigenlijk moet ik Koning Ridderdijk zeggen)?

    Sommige lieten er vuiligheid achter en hoewel er op de parkeerplaats een zone voor hen voorzien was, namen sommige twee of zelfs drie plaatsen in, die eigenlijk voorbehouden waren voor personenwagens.
    Eindelijk heeft ons gemeentebestuur een verstandige beslissing genomen en zich aangesloten bij de andere kustplaatsen.
    Sinds 1 april moet voor campers elke dag van het jaar betaald worden, ook op zon- en feestdagen. Een halve dag kost 8 euro, een volledige dag 15 euro. De kampeerwagens mogen ook enkel parkeren op de daartoe aangeduide parkeerplaatsen en het blijft verboden om te overnachten.
    Wie geen geldig parkeerticket aan de voorruit legt, krijgt een retributie van 15 euro per halve dag.

    Camping Westende heeft, toevallig of niet, daarvan geprofiteerd om ongeveer op hetzelfde tijdstip een nieuw camperpark te stichten.

    Besluit
    We mogen dus gerust beweren dat een camper in ieder geval het duurste kampeermiddel is.

    Dat schijnt voor velen geen hinderpaal te zijn, aangezien deze kampeervorm nog steeds in de lift zit. Het is een feit dat er inderdaad ook in verschillende andere kustplaatsen een camperpark zou mogen komen, naar het voorbeeld van dat in de Heidestraat.

    Bronnen
    http://www.campertoday.nl/camper-huren/prijzen.html
    http://www.mefirst.be/nl/verzekeringsgids/mobilhome/verkeersbelasting-mobilhome.html
    http://www.mefirst.be/nl/verzekeringsgids/mobilhome/aankoop-mobilhome.html
    Artikel in ‘Het Nieuwsblad’ van 1 juli 2015 door Dany Van Loo “Reizen met mobilhome wint aan populariteit”
    http://www.urbano.be/nl/

    27-07-2015, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Kamperen
    24-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kompas Camping, één van de beste van het land?

    Het kampeerterrein ‘Kompas’ in de Bassevillestraat in Westende is, zoals zijn grotere tweelingbroer in Nieuwpoort, eigendom van de vzw Pasar. Dat is de Vlaamse sociaal-culturele vereniging, sinds 2008 opvolger van het in 1938 opgerichte Vakantiegenoegens, dat werkte binnen het Algemeen Christelijk Werknemersverbond (ACW).
    Ze hebben een mooie website waarin ze aan de kampeerders, die bij hen klant zijn of worden, een “ontspannende, energieopladende vakantie” beloven, “tussen duinen en polders, met het Noordzeestrand op minder dan 10 minuten wandelen”.

    Hoe wordt de camping beoordeeld?
    Volgens de reclame zou de camping tot de beste van België gerekend worden.
    De kampeerterreinen worden onderverdeeld in vijf categorieën waaraan een aantal sterren (van 1 to 5) vasthangen.
    Ik vraag me dus af waarom Kompas ooit drie sterren had en nu nog slechts één, het laagste niveau. Zo staat het tenminste in de lijst van ‘Toerisme Vlaanderen’ op http://www.toerismevlaanderen.be/showpage.asp?iPageID=959
    Hoewel dat volgens het kampeerdecreet aan de ingang moet aangegeven worden op een bord, samen met het aantal plaatsen, heb ik daar nergens een spoor van gevonden.
    De camping beschikt wel over een ANWB (Algemene Nederlandse Wielrijdersbond) erkenning en is door de inspecteurs van die bond beoordeeld met een waarderingscijfer van 8,5. De criteria daarvoor vinden jullie in de bron onderaan. Het betreft een beoordeling op het gebied van sanitair, standplaats en terrein.
    Volgens nog een andere quotering, die van ‘Zoover vakantiebeoordelingen’ zou Kompas 7 op 10 waard zijn, onderverdeeld in Ligging 7,7 - Prijs / kwaliteit 7,1 - Kindvriendelijk 8,0 - Eetgelegenheden 7,4 - Staat van het sanitair 6,8. De Nieuwpoortse broer scoort daarin 7,6 op 10. Westende krijgt een hoger cijfer voor ‘Eetgelegenheden’, maar een lager voor ‘Staat van het sanitair’.
    Nieuwpoort lijkt me beter verzorgd, in het algemeen, maar veel slechter gelegen, veel verder van zee en duinen en ver van de ‘bewoonde wereld’. Is dat de reden waarom het terrein daar beter uitgerust is, bijvoorbeeld op het gebied van speelpleinen? Ze hebben daar zelfs een zwembad! Ze krijgen daar toch geen voorkeurbehandeling, hoop ik?

    Is het echt een ‘groene’ camping?
    Dat zouden we moeten aannemen want gedurende één jaar mag de camping zich nu ook drager van de ‘Groene sleutel’ noemen.
    Met dit kwaliteitslabel willen de Bond Beter Leefmilieu en Toerisme Vlaanderen uitbaters van toeristische accommodaties belonen voor de inspanningen die ze leveren voor het leefmilieu. Om daarvoor in aanmerking te komen, moeten de toeristische logies en attracties die zich kandidaat stellen, voldoen aan een hele reeks criteria inzake energie, water en mobiliteit.
    “Groene Sleutel - laureaten hebben een ambitieus milieubeleidsplan, milieubewuste medewerkers, springen zuinig om met water en energie, doen aan afvalpreventie en -sortering en sporen hun gasten aan tot milieubewust gedrag.
    De uitbaters organiseren activiteiten in het thema duurzaamheid en hebben oog voor groenonderhoud, voldoende open ruimte en duurzame mobiliteit.”
    Een onafhankelijke jury met vertegenwoordigers van de overheid, milieuorganisaties en de toeristische sector kent het label toe.
    Hoe moeilijk of gemakkelijk het is om dat te krijgen, is mij niet duidelijk. Er is wel veel groen op de camping, maar dat is slecht onderhouden. Over gans de camping ziet men (door de wind of door vandalen?) afgebroken heesters. De struiken/ bomen langs de gemeenschappelijke omheining met de camping ‘Cosmopolite’ hebben meer dode of dorre takken dan levende. De vroegere zitbanken zijn overgroeid.
    De beken langs de Strandjuttersdreef en langs het weggetje langs dezelfde hierboven genoemde omheining, zijn volledig vervuild en overwoekerd. Vroeger kon je daarin een grote eendenpopulatie aan het werk zien, maar die schijnen nu andere oorden op te zoeken. Omdat ze voor een deel aan de buitenkant van de omheining gelegen zijn (rechtse foto), valt het misschien ook gedeeltelijk buiten hun verantwoordelijkheid maar de directie moet dan maar die verantwoordelijken daarover aanspreken … nadat ze hun eigen deel van het werk gedaan hebben (foto links)

                      
    Aan het einde van de Strandjuttersdreef, aan de kruising met het grintweggetje dat achter de ‘Cosmopolite’ en ‘Kompas’ doorloopt, is een groot stort. Het bevond zich vroeger op de plaats waar nu de stacaravans staan en werd dus noodgedwongen verhuisd. Toen destijds bermen afgegraven werden, zat daar veel glas in. Dat alles vindt men nu ook op dat stort terug, samen met gras en takken.
    Ik begrijp niet hoe nog iemand op standplaats nummer 333 of in de omgeving daarvan wil staan, omgeven door twee stukken beek die totaal verwaarloosd zijn en op nauwelijks 50 meter van dat stinkend stort.

                      
    Vijf onderhoudsmensen, die nochtans hun uiterste best doen, is duidelijk te weinig voor zo’n groot domein. Als ze dan soms nog geroepen worden omdat er andere prioriteiten zijn (o.a. helpen met de poetsvrouwen in de vakantiewoningen), dan kan ik begrijpen dat sommige echt wanhopig zijn.
    Maar, eigenlijk heeft de betalende campingbewoner daar geen boodschap aan.

    Het algemeen uitzicht
    Het domein is 11 ha groot en telt 433 afgebakende kampeerplaatsen voor mobiele caravans, die vanaf begin november tot aan de paasvakantie de camping moeten ontruimen. Trekkers kunnen met hun tentje terecht op de kampeerweide. De camping verhuurt ook ruime vakantiewoningen en trekkershutten.
    Er zijn ook nog 52 stacaravans. Het terrein waarop ze staan, voor een stuk de vroegere tennisvelden, werd daarvoor afgestaan aan ‘Roompot’, die met 150 vakantieparken en 18 campings de grootste aanbieder van vakantieverblijven in Nederland is. Het nieuwe park heet “Kustpark Strand Westende”.
    Maar laten wij ons beperken tot ‘Kompas Camping’.
    Wegens een gebrekkige afwatering door onbereikbare want te hoog gelegen rioleringsputten en wegens verkeerd hellende weggetjes en een slechte riolering, staat de camping regelmatig onder water. Onderstaande foto’s getuigen hiervan.

                      
    Er bestaat absoluut geen zichtbare verkeersregeling op de camping. Borden die een zeer lage snelheid opleggen (5 kilometer volgens het reglement) zijn er niet te bekennen, evenmin als teksten om tot traag rijden aan te zetten. Het wegdek is op sommige plaatsen in slechte staat. Op acht plaatsen is de straatverlichting defect. Men is bezig de houten paaltjes voor de verlichting te vervangen door metalen. Elektrische leidingen (beschermd of niet?) liggen in talloze gegraven putjes te wachten voor verdere afhandeling. (toestand 18 oktober 2010)
    Sinds het aanhangsel ‘stacaravans’ er gekomen is, zijn er ook grote problemen met de pompen die de uitwerpselen moeten wegpompen.
    Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als iemand ‘eerste zorgen’ nodig heeft? Naar het schijnt is het nodige materiaal aanwezig op de receptie. Is het wel gemakkelijk toegankelijk en weten de verantwoordelijken daarmee om te gaan?
    Het brandweermateriaal werd in 2010 gekeurd en goed bevonden. Aan blok 3 is wel geen brandmelder en aan blok 4 zijn er wel geen poederblussers!!
    Op mijn vraag antwoordde de brandweer mij dat er controlebezoeken uitgevoerd worden in opdracht van de burgemeester, die daarmee vooral ingaat op een vraag van de uitbater of van toerisme Vlaanderen. De laatste controle dateert van 2008 waarbij een positief verslag werd afgeleverd. Op 4 juni 2008 leverde toerisme Vlaanderen daarop ook een brandveiligheidsattest af.
    Ik vroeg ook of er ook soms een grote oefening gehouden wordt op de camping. Deze vraag bleef onbeantwoord, maar volgens sommige bewoners die er al jaren hun caravan neerzetten, hebben ze dat nog nooit meegemaakt.

    De kampeerplaats
    Kompas beweert ruime kampeerplaatsen van ongeveer 100 vierkante meter groot, aan te bieden. Voor elk daarvan is er een elektriciteitsaansluiting van 10A voorzien en voor zij die er één willen huren, zijn er 67 eigen watertappunten. De standplaatsen zijn van elkaar afgescheiden door een (soms half verdorde) haag. De directie zou van plan zijn de hoogte daarvan te beperken tot ongeveer één meter, Dat verontrust een groot aantal bewoners, die vrezen daardoor een deel van hun privacy te verliezen. Die hagen dienen daarvoor toch? Of niet? Zullen de kampeerders dan zelf windschermen moeten plaatsen?
    De zorgzame campingbewoner wil zelf een goed onderhouden standplaats en doet daar ook wat aan: gras maaien, haag onderhouden. Wie nog verder wil gaan en ook een bloemetje wil planten langs de haag, wordt terechtgewezen, reglement in de hand, tenminste de ene wel en de andere weer niet. Dat een “camping zonder bloemen een verblijfplaats zonder ziel” is, dat schijnt de directie nog niet begrepen te hebben.

    Andere faciliteiten
    Op het terrein zijn vier sanitairgebouwen aanwezig. In sommige staat een was- en droogmachine, in andere niet. In sommige zijn de toiletten en de douches en wasbekkens met een deur van elkaar gescheiden, in andere weer niet, in sommige is er verwarming, in andere weer niet.
    Er is wel een mooie sanitaire installatie op kindermaat. Voor andersvaliden zijn er degelijke aangepaste voorzieningen.
    Er is een winkel met broodservice. De taverne en frituur zouden ongezellig en onaantrekkelijk zijn. Het aanbod zou soms ondermaats zijn en de orde en zuiverheid zouden soms te wensen overlaten.
    Veel kampeerders beweren dan ook dat ze er liever wegblijven.
    Het containerpark is rommelig en onverzorgd. Het zou dringend eens moeten opgeruimd worden.

    Ontspanning mogelijk?
    Er is heel wat infrastructuur voorzien voor de ontspanning van kinderen. Er is vooreerst een speelveld voor minivoetbal, volley en strandvolley. Er is een “kiki” avonturenclub, waar heel wat animaties voorzien worden. Er is een speelterrein, dat echter onverantwoord dicht bij de ingang ligt, waar veel auto’s in- en uitrijden en aldus een gevaar kunnen opleveren voor de kinderen. Er is een 220 m² grote overdekte speelruimte met een ballenruimte (de ballen liggen ’s zomers verspreid over gans de camping!!) en op de verdieping een 88 m² grote animatiezaal om te knutselen en optredens bij te wonen. Er is ook een airtrampoline of springnet, dat schijnbaar zeer druk (soms tot 13 uur per dag) besprongen wordt. Voor wie zijn verblijf in de nabijheid daarvan heeft, kan het geluid wel eens op de heupen werken. Tenslotte is er in het midden van de camping nog een speelweide, die echter te dicht bij de petanquevelden gelegen is, zodat kinderen soms ongewenst tussen de spelers doorlopen.
    De directie zorgt in de topmaanden nog voor bijkomende animatie. Iedereen weet dat dit slechts succesvol kan zijn als men daarvoor speciaal opgeleid, bekwaam en gemotiveerd personeel ter beschikking heeft. Naar het schijnt was dit in het voorbije seizoen niet het geval, zodat het succes dan ook navenant was.

    En voor de ouderen? Buiten de “petanque” (‘voeten tezamen’ in het Vlaams) is er niets. Er zijn vier velden, die bij erge regenval voor langere tijd onder water staan omdat er geen afvoer voorzien is. Ze worden hoofdzakelijk onderhouden door de gebruikers zelf. Het petanquespel is zeer populair zodat er soms meer liefhebbers zijn dan er aanbod is. Er zijn ook te weinig zitplaatsen (banken, stoelen en tafels). De zeer nabije aanwezigheid van de trekkershutten belet dat de ruimte voor de spelers en toeschouwers wat uitgebreid wordt. Dat zou anders een mooie verbetering zijn.
    De directie zou van plan zijn bijkomende velden aan te leggen. De petanquespelers worden echter niet geïnformeerd over de locatie daarvan en vrezen dat dit wel eens in de open vlakte naar de Strandjuttersdreef toe zou kunnen zijn waar vaak een hevige wind waait. Deze zou de gezelligheid, de rust en dus ook het succes zeker niet bevorderen.
    Niemand zal ook kunnen ontkennen dat het verdwijnen van de ‘kinderboerderij’ alsook van de tennisvelden, die moesten plaats maken voor de stacaravans, de camping veel minder aantrekkelijk gemaakt heeft.

    Controle door directie kampeerterrein
    Er bestaat een campingreglement waarin alle beperkingen, verboden, voorschriften en aanmaningen opgenomen zijn. Zo zijn wij, hé! Wij voorzien altijd alles, maar dat reglement ook nog doen opvolgen, dat is een andere kwestie.
    Er zou nauwelijks toezicht zijn want de directie zou niet durven of willen optreden tegen sommige overtreders (toch bloemen toelaten, aanbouw of oversteek vastgemaakt aan de voortenten, partytenten los van de voortent , toch te grote matten, plastiek,…).
    De meeste campingbewoners willen natuurlijk een zo groot mogelijk woonoppervlak met behulp van een partytent of een aanbouw. Op die plaatsen gaat dan het gras kapot en de volgende bewoner legt dan plastiek om niet in het slijk te zitten. De ene wordt daarvoor terechtgewezen en de andere weer niet. Dat wekt grote wrevel op.
    De directrice zou niet aanspreekbaar zijn en zou zich niet laten zien onder de bewoners. Sommige daarvan kennen haar zelfs niet. Zij is ook verantwoordelijk voor de gelijknamige camping in Nieuwpoort. Is dat misschien wat van het goede te veel?Waarom krijgen de vaste klanten, die elk jaar terugkeren, geen inspraakmogelijkheid? Waarom bestaat er geen ‘bewonersraad’, een soort bedrijfsraad of leerlingenraad?
    De mensen begrijpen het niet.

    Besluit
    Wie al mijn bemerkingen samenvoegt, zou kunnen denken dat ik overdrijf, vooral omdat in de topmaanden bijna geen standplaats onbezet blijft en dat sommige kampeerders jaar na jaar terugkeren.
    Het moet er dus toch wel goed zijn? Ik overdrijf nochtans helemaal niet!
    Wat ik schrijf, krijgt de kandidaat-kampeerder wel nooit te lezen. Anderzijds worden de kampeerders na een tijd echte vrienden die elkaar elk jaar met plezier terugvinden op ‘hun’ camping, waaraan ze ondanks alles trouw blijven. Ze vragen natuurlijk niet beter dan een verzorgde camping en ze rekenen er ook meestal op dat hun opmerkingen ooit wel zullen gehoord worden zodat hun vakanties daarna weer vlekkeloos en op een aangenamer manier kunnen verlopen.

    Ook het imago van Westende zou er beter mee gediend zijn als alle campings onberispelijk in orde zijn.

    Bronnen
    http://www.zoover.nl/
    http://www.kustparkstrandwestende.be/
    http://www.kompascamping.be/westende/
    http://www.vakantieparken.nl/site/vakantiepark_kompas_vakantiewoningen_westende.html
    http://books.google.be/books?id=MjYkyKvpcOEC&pg=PA15&lpg=PA15&dq=waarderingscijfer+ANWB&source=bl&ots=ZIJyicL4S-sig=jUqci_N0xvNLRNVEE20B5Nf0gpA&hl=nl&ei=Aii0TPPhNtOD4QalkdygDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBgQ6AEwAQ#v=onepage&q=waarderingscijfer%20ANWB&f=false

    24-10-2010, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (2)


    Categorie:Kamperen
    30-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kampeerwagenpark Westende een succes of toch niet?

    Nu het zomerseizoen 2009 stilaan op zijn einde loopt, is de tijd weer eens gekomen om een balans daarvan op te maken.
    De Minister-President van Vlaanderen Chris Peeters, tevens Minister van Toerisme, toonde zich op 8 april 2009 verheugd omdat hij in Westende het tweede kampeerautopark van de kust mocht openen. Hij zei toen dat er in België momenteel meer dan 34.000 kampeerauto’s ingeschreven zijn. Volgens hem zou dat aantal nog stijgen omdat het kampeerautotoerisme vandaag tot één van de snelst groeiende vormen van het kampeertoerisme behoort.
    Peeters vond het jammer dat deze snelle groei ook gepaard gaat met een aantal nevenverschijnselen zoals wildkamperen, de moeilijke verkeersplanning en een aantal uitdagingen met betrekking tot milieuzorg en brandveiligheid. Hij keurde het ook af dat nog te vaak langs de weg of op parkings overnacht werd onder andere omdat hij dat bijzonder onveilig vond.
    Toerisme Vlaanderen besloot dus enige tijd geleden om een pilootproject op te starten in Westende en investeerde zo’n 400.000 euro in het aanleggen van dit kampeerautoterrein. Op dit ogenblik is Toerisme Vlaanderen nog steeds de eigenaar van de grond, maar is Kompas Camping de erfpachtnemer en de uitbater.
    Het vergunde terrein beschikt over 35 kampeerautoplaatsen met eigen elektriciteitsvoorzieningen, een centrale servicezuil en is gelegen op korte wandelafstand van de kust.
    Ik heb daarover reeds een standpunt ingenomen in mijn blogartikel van 3 mei 2009.
    Chris Peeters wenste bij de inhuldiging de aanwezigen ook een mooie zomer toe. Hij zal wel ‘mooi weer’ bedoeld hebben, maar was het ook mooi voor het kampeerwagenpark?

    Aangezien ik toch bijna elke dag Westende doorkruis met de fiets, heb ik mij eens beziggehouden met het noteren van de bezettingscijfers in de maanden juli en augustus. Om te vermijden dat men mij beticht van het uitkiezen van de dagen en uren, heb ik geprobeerd op zo verscheiden mogelijke tijdstippen een bezoek te brengen. Het resultaat is bedroevend. In de maand juli was er gemiddeld een bezetting van 4,8 op 35 plaatsen. Er waren zelfs twee dagen bij waarop geen enkele plaats bezet was. Het verlicht bordje ‘VRIJ” aan de ingang was dan ook veelbetekenend. In augustus was het iets beter: 7,9 op 35. Dat was enerzijds te danken aan het betere weer, maar zeker aan de uitschieter van 22/35 op 15 augustus, datum waarover reeds dagen op voorhand meegedeeld werd dat er geen enkele hotelkamer meer vrij was, met andere woorden dat de kust eivol was. Waarom zelfs dan het kampeerwagenpark niet?
    Ik verdedig hier natuurlijk niet de belangen van ‘Camping Kompas’ maar ik heb niet graag dat mijn belastingsgeld verkwanseld wordt. Is dit kampeerwagenpark dan geen goeie zaak? Is het overbodig? Natuurlijk niet! Er zijn echter heel wat factoren die de lage bezetting van het park in de hand gewerkt hebben.
    In heel Vlaanderen zijn er, naast de vergunde kampeerautoterreinen, 91 kampeerautoplaatsen op vergunde kampeerterreinen en kampeerverblijfparken waarvan het merendeel in West-Vlaanderen ligt.
    Uiteraard kan de kampeerautogebruiker ook nog steeds terecht op een toeristische plaats op een vergund kampeerterrein of kampeerverblijfpark, waar men kan genieten van een aantal extra voorzieningen.
    Dat is ook het geval op de ‘Camping Kompas’ zelf!
    De campingfederatie CKVB beweert dat campinguitbaters niet happig zijn om hierin te investeren zolang de politie wildkamperende mobilhomes niet beboet.
    Inderdaad, ik heb kunnen vaststellen dat zowat overal kampeerauto’s staan. In Middelkerke zou de politie daarop controles uitgevoerd hebben, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat men daarbij zeer ijverig te werk gegaan is.
    Wat ik evenmin kan begrijpen is de mogelijkheid om met de kampeerauto te parkeren op de Sint-Laurentiusdijk. De afgelijnde parkeerplaatsen zijn bovendien zo klein en de duinen zo vooruitgeschreden dat sommige wagens dan maar 2 of 3 parkeerplaatsen innamen. Op 30 augustus 2009 werd een nieuw record gevestigd door een reuzencamper die vier en een halve parkeerplaatsen bezette. Je mag zeggen dat er over het ganse seizoen gemiddeld 8 tot 10 parkeerwagens stonden.
    Waarom? Ze staan er op 30 meter van het strand en ze betalen slechts 5 euro per dag. Er staan bordjes ‘Kamperen verboden’, maar wat doen ze daar anders? Er is zelfs een container geplaatst om hun afval te deponeren. Middelkerke zou voor dat alles bij de campergebruikers bekend staan als het aardsparadijs. En dat wil het gemeentebestuur immers toch, nietwaar?
    De prijs voor een standplaats op het kampeerpark is van een totaal andere grootteorde. Iemand noemt het op internet ‘ een kampeerautoterrein van goud’. Oordeel zelf maar: 14.5 en 27.5 euro voor 20 of 44 uur. Dat is 585 en 1109 in onze oude Bfr.”
    De Vlaamse regering denkt het probleem van het wildparkeren te kunnen oplossen door voor de kampeerwagens parkeerplaatsen voor te behouden op de gewone parkings, door er het verkeersbord E9h te plaatsen. Dat zullen de campereigenaars of -huurders waarderen vooral als ze daar minder moeten betalen dan op een kampeerwagenpark en als ze dichter bij het strand staan. Of de kampeerwagenparken daarmee gediend zullen zijn, is natuurlijk een andere zaak.
    Het kampeerwagenpark in Westende bood nochtans, volgens waarnemend burgemeester Michel Landuyt, veelbelovende vooruitzichten:
    Het geeft de zwaar beladen site van het vroegere asielcentrum "Zon en Zee" een positief imago en het lost het probleem van rondzwervende en wildparkerende mobilhomes op".
    ‘Zwaar beladen’ is hier te verstaan als ‘daaraan heb ik mijn broek gescheurd’.

    Hij zal dus wel nogmaals in de verkeerde glazen bol gekeken hebben, want ik kan niet anders zeggen dan ‘wat een mislukking, voor 2009 tenminste!’

                                                               

    30-08-2009, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Kamperen
    03-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw kampeerautopark in Westende-dorp

    Vlaams Minister-President Chris Peeters heeft zopas officieel het nieuw kampeerautopark aan de Strandjuttersdreef in Westende geopend. Het maakt deel uit van de camping ‘Kompas’.
    Het omvat 35 kampeerautoplaatsen met eigen elektriciteitsvoorzieningen, een centrale servicezuil (om water bij te vullen en afvalwater te lozen). Bovendien beschikt het over een uniek betaalsysteem. Dit laat toe om voor een vooraf bepaalde periode (20 of 44 uur) onbeperkt het kampeerautoterrein te verlaten en weer te betreden.
    Voor een plaats betaal je in het laagseizoen voor 20 u 9,50 e en voor 44 u 17,50 e. In het hoogseizoen betaal je respectievelijk 14,50 e en 27,50 e (Hoogseizoen = paasvakantie, verlengde weekends van 1 mei, Pinksteren en Hemelvaart, de zomervakantie van 1 juli tot 31 augustus en de herfstvakantie)

    De camping ‘Kompas’ is eigendom van de vzw Pasar, een sociaal-culturele vereniging die zoveel mogelijk mensen wil motiveren en kansen geven om hun vakantie zo waardevol mogelijk in te vullen. Ze werkt actief mee met diverse instanties die het toeristisch beleid uitstippelen of bepalen, zoals Toerisme Vlaanderen, de toeristische diensten, …Vroeger heette dat ‘Vakantiegenoegens’. De voortdurende naamsveranderingen in de toeristische sector geven mij soms de indruk dat men de structuren ondoorzichtig wil maken. Waarom?
    Het sociaal toerisme is nog steeds politiek verzuild. Dat is het geval voor ‘Zomerzon’ (liberaal), ‘Kompas’ (christelijke groepering), ‘De Lombarde’ (vzw volkstoerisme - communistisch) en verder de (blauwe) NV VaBra (Golf Azur, Marvaparken, Mid’s Park) met vader Lucien en zoon architect Stefaan Brauwers …… en ‘Botte’ (Jacques Guilbert).

    Wat denk je nu als je aan de ingang van het nieuw kampeerpark volgend bord ziet staan?

               


    Je vraagt: wie betaalt dat eigenlijk? Omdat de vraag naar specifieke plaatsen voor kampeerauto's jaarlijks toeneemt, paste de Vlaamse regering in 2006 het kampeerpremiebesluit aan zodat zowel gemeenten als particulieren bij de aanleg van een kampeerautoterrein financiële steun konden ontvangen via 'Toerisme Vlaanderen'. Zowel gemeentebesturen als private ondernemers kunnen bij hun investeringen een beroep doen op subsidie van de Vlaamse overheid. De premie bedraagt 30% van de kost van de werken.
    De Vlaamse overheid is zelf eigenaar van de grond aan de Strandjuttersdreef.
    Zeg nu zelf, geeft dit niet de indruk dat ‘Toerisme Vlaanderen’ dit gehele project betaalt, ten voordele van Pasar? Zal de Vlaamse overheid straks het nieuw stadion van een voetbalclub met de goede kleuren ook betalen?
    Het is toch weer niet zoals voor “Zon en Zee” zeker? Toen financierde het Commissariaat-Generaal voor toerisme (het huidige Toerisme Vlaanderen: weer zo’n naamsverandering!!) tot 75% van de bouwwerken van ‘Zon en Zee’, eigendom van ACW?

    Een andere merkwaardige vaststelling. Ik heb het kampeerpark bezocht tijdens de Paasvakantie (= hoog seizoen voor hen). Er stond welgeteld 1 kampeerwagen. Als je dan even langs de Westendse parkings rijdt, zie je talrijke campers staan, ook vlak naast het bordje ‘Verboden te kamperen’ aan het Sint-Laurentiusstrand. Hoe zou je zelf zijn? De parkings liggen dichter bij het strand, zijn gratis in de Paasvakantie en er schijnt toch geen controle uitgeoefend te worden.

                           

    Rare wereld, noem ik dat!!!

    03-05-2009, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Kamperen
    Archief per week
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Websites over Middelkerke
  • Gemeente Middelkerke
  • Middelkerke.2link
  • Handelaars Westende-dorp
  • Westende


  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!