Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Masereel in Gent
  • Musee
  • De moederboom
  • Nieuwe versie
  • Copulation in English
  • Mourid Barghouti
  • Sinterklaas en Zwarte Piet
  • SIGN OF THE TIMES
  • Het cijfer 22
  • Droomtussendoortje
  • Colum McCann
  • pandemie-gedicht
  • Juli Zeh
  • Poppendroom
  • De kunst van het nietsdoen

    o primavera heerlijke bloemennaam, betekent ook begin
    Over mijzelf
    Ik ben Van Overstraeten Nicole, en gebruik soms ook wel de schuilnaam yasmin.
    Ik ben een vrouw en woon in Halle 1500 (België) en mijn beroep is gepensioneerde leerkracht Nederlands.
    Ik ben geboren op 30/06/1946 en ben nu dus 78 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: poëzie, theater, oosterse cultuur, muziek en koken.
    Ik publiceerde 4 dichtbundels (De dagen van de winter, Jagen, Sapkracht en De tuinen van Thevenet). In 2006 acteerde ik in 'De koffers zijn gepakt', een theaterproductie van het Masereelfonds, als eerbetoon aan Bertold Brecht.
    een lief okerkleurig scharminkel

    literatuur, cultuur, small talk
    25-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.podium
    een paar dagen geleden onverwachts een uitnodiging gekregen om een gedicht voor te lezen in een kerkje.

    het werd weerberichten, zeer toepasselijk bij dit kwakkelweer.

    ik denk dat ik het goed gedaan heb. er was een micro, mijn lenzen zaten comfortabel, en de reacties van het publiek waren formidabel.

    een opsteker!

    een rijzige oude hollandse dame op krukken, maar gekleed als een verfijnde hippie, die mij verklapte in thailand te wonen, vond mijn gedicht fantastisch, zo speels en met die sprongetjes en al die plantennamen... waw! als iemand zo iets zegt over mijn gedicht, vind ik dat hartverwarmerder dan om het even welke recensie van een literaire bolledooos.

    ach! het podium!

    had mij gedurende twee dagen, mat behulp van mijn kleine cassetterecorder, danig voorbereid. maar eigenlijk hoefde dat niet: op het podium lees ik altijd veel beter dan tijdens repetities.

    vroeger, toen ik nog amateurtoneel speelde, was dat ook al zo: de generale was altijd een fiasco, maar de première lukte fantastich!


    boodschap aan iedereen die plankenkoorts heeft: niet bang zijn, het lukt wel. het contact met het publiek doet de rest!

    in het kerkje werd ook prachtig gezongen: drie mooie dames zongen mantra's.

    Een mantra is een korte zin die steeds herhaald wordt tijdens meditaties.

    De mantra is van boeddhistische herkomst en is bedoeld om de aandacht van onszelf af te wenden en op die manier los te komen van onze gedachten en zorgen.

     

    helende gezangen, dus.

    toen ik thuis kwam, beluisterde ik voor het slapengaan onderstaand liedje.

    het is een liefdeslied, deels in het arabisch en deels in het hindoe.

    niets is helender dan de liefde....

     

    25-06-2013 om 07:16 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (1)
    16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poetry International 5
    laatste dag.
    de naam ester ligt in poëziemiddens heel goed, vermoed ik. want het is een ester die de vsb-poezieprijs won, het is een estor die de herman deconinckprijs won, en nu is het een ester die de cees buddinghprijs wint, haha!

    vanavond (zaterdag dus) was het de beurt aan naomi en aan de ghanees-jamaicaanse kwame davies. leuke naam, die 'zwarte' woorden bekken fabuleus... doet me altijd een intens plezier dat 'gekleurde' dichters zo krachtig, helder en scherp op het podium staan. kan wel in nederland en in jamaica, kan (nog) niet in vlaanderen, ahum. maar mijn opmerking is eigenlijk niet nodig, het is maar normaal dat ook dichters divers zijn.


    Ester Naomi Perquin (Netherlands, 1980)
     

    Ester Naomi Perquin (1980) schrijft poëzie en columns voor De Groene Amsterdammer en VPRO De Avonden, is redacteur van tijdschrift Tirade en was stadsdichter van Rotterdam. Ze debuteerde in 2007 met de bundel Servetten Halfstok, die meteen positief werd ontvangen. In haar tweede bundel, Namens de ander, onderzoekt ze angsten en fobieën en de soms gecompliceerde relatie tot de ander. Ze kreeg er onder meer de Jo Peters Poëzieprijs en de J.C. Bloemprijs voor. Met haar derde bundel, Celinspecties, grijpt ze terug op haar verleden als cipier in een Rotterdamse gevangenis. De bundel verscheen in het voorjaar van 2012 en werd bekroond met de VSB Poëzieprijs 2013.


     
    'LIET ME ARGELOOS VALLEN'

    Liet me argeloos vallen die dag in andermans leven, andermans
    autorijles, boodschappenlijstjes, college, in andermans
    aarzelingen, beginnende benen op dansles.

    En overal wist ik de weg, ik wandelde talloze wezen
    naar propere ouders en leerde een drinkende man
    op de duur van zijn glas te vertrouwen,

    ik stormde bont en blauw geslagen vrouwen huizen uit,
    schuifelde bedelaars kastelen in, liet een kille moeder
    tijdig knielen bij een kind dat viel,
    was het kind dat viel.

    Ik leerde een voetballer in God te geloven als in de klap
    tegen de lat, een blinde alles wat hij miste
    zonder vragen terug te vinden, ik was
    het talent dat de schilder bezat
    aan zijn licht te ontkomen.

    Alleen het echt vanzelfsprekende te water gaan
    van een magere zwemster, ’s ochtends vroeg,
    in het buitenbad tussen de bomen,
    verliep uiterst krampachtig.

    Boven het water bleef ze machteloos zweven terwijl ik
    teruggleed, opnieuw in beweging, haar huivering
    uit, de moed opgegeven, het badpak
    al bijna verdwenen.





    16-06-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    14-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poetry International 4
    en de chinezen...

    de leuktste vond ik yang lian. zo enthousiast en in-vriendelijk gaf hij uitleg en las hij voor...


    Yang Lian
    (Zwitserland, 1955)   
    Deze tekst is alleen beschikbaar in het engels
      
    Yang Lian
    Yang Lian was born in Bern (Switzerland) in 1955, where his parents were in the diplomatic service, and grew up in Beijing. Like millions of other young people, he was sent to the countryside for re-education during the final years of the Cultural Revolution. After the death of his mother in 1976, Yang began to write poetry. Back in Beijing, as one of the leading experimental poets, he was associated with the underground literary periodical Jintian (Today)



    母亲的手迹
    她的手抚摸 死后还抚摸
    深海里一枝枝白珊瑚
    被层层动荡的蓝折射
     
    冷如精选的字 给儿子写第一封家书
    亲笔的 声声耳语中海水冲刷
    海流翻阅一张小脸的插图
     
    跟随笔划 一页页长大
    一滴血被称为爱 从开端起
    就稔熟每天粘稠一点的语法
     
    儿子的回信只能逆着时间投递
    儿子的目光修改阅读的方向
    读到 一场病抖着捧不住一个字
     
    她的手断了 她的海悬在纸上
    隔开一寸远 墨迹的蓝更耀眼
    体温凝进这个没有风能翻动的地方
     
    珊瑚灯 衬着血丝编织的傍晚
    淡淡照出一首诗分娩的时刻
    当所有语言响应一句梗在心里的遗言


    MOEDERS HANDSCHRIFT

    moeders handen strelen      strelen nog na haar dood
    de ene na de andere witte koraaltak in de diepe zee
    wordt in laag na laag van golvend blauw gebroken
     
    koud als zorgvuldig gekozen woorden      een eerste brief aan haar zoon
    geschreven in haar eigen handschrift     in de fluisteringen spoelt het water
    de zeestroom werpt een blik op de afbeelding van een klein gezicht
     
    blad voor blad opgroeien      met haar pennenstreken     
    een druppel bloed wordt liefde genoemd      is vanaf het begin
    vertrouwde grammatica die dagelijks wat meer kleeft
     
    het antwoord van de zoon kan alleen worden bezorgd tegen de tijd in
    de blik van de zoon wijzigt de leesrichting
    lezend tot      een bevende ziekte geen woord meer kan dragen
     
    haar hand afgesneden      boven het papier hangt haar zee
    een duim ver      nog schitterender is het inktblauw
    de lichaamswarmte stolt tot deze plek die geen wind kan omslaan
     
    koraallamp      steekt af tegen een schemering geweven door bloedstrepen
    verlicht zacht het moment dat een gedicht wordt geboren
    wanneer alle taal reageert op de in het hart opgesloten laatste woorden


    14-06-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poetry International 3
    vanavond mustafa stitou, een nederlands dichter van wie ik al jaren een bundel op de boekenplank heb liggen.
    een sublieme dichter.
    hoe kalm en duidelijk draagt hij voor.
    zijn bolle wangen, zijn poezelige lichaam.
    mustafa is een beertje om te knuffelen.


     
    Mustafa  Stitou

    Als poëzie in essentie over het doorbreken van verwachtingen gaat, is Mustafa Stitou denkelijk een ideale dichter. Nadat hij met zijn derde bundel Varkensroze ansichten zowel de VSB-Poëzieprijs als de Jan Campertprijs in de wacht sleepte, bleef het tien jaar tamelijk stil tot in mei 2013 de bundel Tempel verscheen. In een interview met Het Parool zei: Stitou daarover. “Blijkbaar heb ik niet de drang om elke drie, vier jaar een bundel te publiceren. [. . .] Het is niet automatisch zo dat het innen van een prijs je vleugels geeft. Ik ben van mezelf vrij perfectionistisch en vaak nogal onzeker over wat ik opschrijf. Zo'n prijs helpt je daar echt niet als bij toverslag vanaf.”

    Maar voornamelijk zit dat doorbreken van verwachtingspatronen in Stitous werk zelf. Aan NRC-journalist Ron Rijghard lichtte Stitou eens zijn werkwijze toe: “Dichten is voor mij een avontuur. Ik denk niet alles van tevoren uit. Ik breng ongelijksoortige attributen op tafel en ga daarmee schuiven. Vervolgens kneed ik er een anekdote omheen die ik vertel alsof ik in de kroeg sta. Het windt mij bijvoorbeeld op om een gedicht te schrijven met de woorden 11 september, Arabier, goudblond godinnetje en NSB. Zo ontstond ‘Anton’, een conceptueel-anekdotisch gedicht. Al die woorden nemen hun diverse, beladen betekenissen mee en die plaats ik in een alledaagse setting.” ‘Een persoonlijke obsessie’, noemt hij die voorkeur voor vermenging. "Het is een kwestie van evocatie: in het banale het verhevene oproepen, het onzegbare.’

    (uit de intro;, op de pagina van PI)

    *

    hij schrijft niet altijd prozagedichten, maar deze twee zijn super:


    (zonder titel)


    Op mijn rug torste ik de doodskist waarin mijn vader lag. Diep voorovergebogen, voetje voor voetje, schreed ik wankelend voort. Het ging steeds moeizamer, de last werd te groot, ik hield het niet meer. Voorzichtig liet ik mij neerzakken op de grond, languit, schoof onder de kist vandaan, lichtte het deksel op en fluisterde zonder aarzeling Vader, ik kan je niet dragen, het spijt me, kun je misschien een eindje meelopen?
    Het duurde even voor hij zijn ogen opende. Zijn gezicht was ongeschoren, zijn haar zat verward. Hij droeg een lange witte onderbroek en een wit hemd. Toen zuchtte hij en schudde zijn hoofd, spottend-medelijdend, zoals altijd. Hij richtte zich op, stapte uit de kist, bewoog zich voort met kalme tred. Ik liep achter hem aan, ook ik zei niets.
    De kist bleef achter, midden op het pad.
    We kwamen aan bij het graf. Het was al gedolven. Zonder een woord vlijde hij zich neer. Ging liggen op zijn zij, draaide zich toen op zijn andere zij.
    Hij moet van zijn god met zijn gezicht naar het oosten liggen, dacht ik, richting Mekka. Gelukkig vraagt hij me niet waar het oosten is, want ik weet het niet.
    Hij vouwde zijn handen op elkaar, schoof ze als een kussen onder zijn hoofd, zuchtte weer diep en sloot zijn ogen en ik, ik zakte door mijn knieën, en met woeste armbewegingen dichtte ik het graf.




    BEGINSELEN

    We strijden door tot we het gras horen groeien.
    De wolken zich neuriënd verplaatsen. Aan de wilgen
    wordt ons wapentuig gehangen. Waakhonden
    worden met slingers versierd. Onze ogen ontgift.
    Onze tempels alleen nog door vogels gebouwd.
    Inleiding in de Liefde wordt een verplicht vak
    op middelbare scholen. Met iedere groet maken we
    nieuwe hersencellen aan, met ieder vriendelijk woord.
    Niets bedroeft de burger meer dan een bedroefde
    buurman of -vrouw. In elk bestuurslichaam
    domineren moederfiguren. De tv slikt anti-
    psychotica. En de god van Spinoza keert terug,
    eindelijk, om de andere goden tot bedaren te brengen;
    doodkalm eten ze een patatje in de Voetboogstraat.
    Burenruzies lopen op bruiloften uit of levenslange
    vriendschappen. Noodweer wacht tot iedereen
    binnen is. Een troep engelen staat de straatcoaches bij.
    Als de dag de nacht vraagt nog even te wachten
    luistert de nacht soms. We leven weer mee met de doden
    en de doden met ons. Imams, rabbijnen, dominees,
    politici en professoren, ze lopen in een jaarlijkse
    optocht in apenkostuum zwijgend door de stad.
    De partij van de vogelaars stijgt opnieuw in de peilingen!
    Ook de partij van de laatste postzegelverzamelaars
    doet het goed. Het Kwaad, vertellen we elkaar,
    is teruggelokt de onderwereld in die vervolgens
    volgestort is met beton. En het Goede,
    het Goede is ons steeds te snel af. In onze groene
    en blauwe, bruine en grijze ogen fonkelt non-stop
    de onsterfelijke ziel. Pakken melk en potten honing
    worden uitgedeeld op straat. Boeddha likt
    zijn iPhone schoon. Volksmenners kweken
    rozen in parken. De beurs wordt overgenomen
    door muzikanten. De god van Abraham lacht het hardst
    om de grappen die over ’m worden gemaakt. Valse
    profeten rukken hun opgeplakte baarden af
    vallen jankend travestieten in de armen.




    14-06-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    13-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poetry International 2
    live stream liet me kennismaken met een toffe madame, die een reuzenpapiercylinder afrolde op de scene. op die rol stond haar tekst in grote letters geschreven, versierd met tekeningen, collages enz... de toeschouwer kon de tekst zien (als ik het goed voorheb)....in omgekeerde positie. het maakte een grandioos effect. ik vraag me wel af of zo'n effect ook met een rol behangpapier....

    Michèle Métail


    Michèle Métail

    Michèle Métail werd in 1950 in Parijs geboren. Ze studeerde Duits en Chinees en sloot zich later aan bij de roemruchte OuliPo-groep – een aantal zeer uiteenlopende schrijvers die als gemeenschappelijk uitgangspunt hadden dat ze literatuur schreven vanuit zelf opgelegde beperkingen. 

    Gebaseerd op haar lange wandelingen door Berlijn waar ze een tijd woonde, maakte Métail onder meer een reeks gedichten die telkens uit tien regels van vijftien letters bestaan.

    Métail mag dan haar werk inkaderen aan de hand van vooraf zelf gekozen spelregels, het is aan de andere kant juist vrij van de traditionele restricties. Poëzie overstijgt bij Métail de grenzen van papier en taal.

    Métail is befaamd om haar optredens die soms uren kunnen duren. Tijdens zo’n performance wikkelt ze bijvoorbeeld een rol papier af als was het een boekrol en leest het gedicht met veel uiteenlopende stemmen; fluisterzacht, lallend, of hard en ernstig. De poëzie van Métail is een meesterproef in beheersing door de taal tot het uiterste af te bakenen en toch levend te houden.

    (zie introductie op de webpagina van PI. heb de tekst ingekort).


    de stad, van de stad
    (
    © Vertaling: 2013, Kiki Coumans
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2013)

    winterontbladerd
    verheft hij zich daar
    tussen drie hoeken
    schaduw op muren
    waar middenhouts
    trapsgewijze takken
    als aan de toppen
    een knop gespleten
    dag, volgende dag
    ontluikt het ontluiken

    12 april 2000: kastanjeboom op de binnenplaats
     
    over het vergeten,
    een gat gegraven
    in uitgeholde holte
    opgediept geheugen
    ontdaan van evidentie
    en de merktekens
    die de tijd achterlaat
    door het uitvegen
    neerzetten weghalen
    bouwplaats, voorbij
     
    20 april 2000: Potsdamer Platz
     

    in rijen aan het werk
    bij de dam, omsloten
    gebied, perceel van
    lijnrecht lijnenspel
    springt uit het groen
    massief van schaduw
    kolonie aan de rand     
    lopend opgemeten
    in grenzen besloten
    droom, afgesloten
     
    30 april 2000: Laubenkolonie,
    volkstuinen van Spandauer Damm

     
    met muurklap, ommuurd
    windt zich de wingerd
    maagdelijk op latwerk
    ter bedekking, veranda
    waar een halfverlaten
    leunstoel strak naar
    het straatbeeld gericht
    verbrokkeld, het beeld
    van slijtage zo echt
    en volledig versleten
     
    9 mei 2000: Potsdam. Villa te koop
     
    slechts een noodkreet
    naar de wijdopen straat
    de handen een roep
    in de vorm van woede
    een streven, hopen
    radeloos oplaaien
    van waaruit, gebaar
    naar miniemste gemis
    onhoorbaar beluisterd
    oorverdovend en zwijgt
     
    29 mei 2000: ‘Der Rufer’, (De roeper)
    Standbeeld van Gerhard Marcks. Strasse des 17. Juni

     
    motief van symmetrie
    in de vergezichten
    stedelijke doorbraak
    monumentaal al
    as en rechtlijnig
    geruit keurslijf van de
    parade, stucwerken
    allee met onverwacht
    zoet de triomf van
    lindebloesemgeur
     
    18 juni 2000: Karl Marx Allee
     
     
    hoog in de chaos
    fel opspattend water
    een neerstromen in
    schuim druipend
    van rotswanden
    bij de hellende brug
    een mist van miezer
    verdampend vocht
    snikhete lucht boven
    zonovergoten straat
     
    3 juli 2000: de waterval in Viktoriapark
     
    scanderend, dreunend
    tegen lichamen, geluid
    in lage tonen, ritme
    op de beweging van
    herhalen, versterkt
    door een pulseren
    doen en overdoen
    dit, het leven de lust
    van de wereld, vreemd
    ontspoord project
     
    8 juli 2000: Love Parade. Tiergarten
     
     
    verstrooid te zien
    hoe de blik, kort
    naar het westen
    vlak bij het raam
    in volgrijze hemel
    glinsterend vliegtuig
    als aan de overkant
    opduikt de zware
    vlucht van een gans
    peddelend in lome lucht
     
    11 augustus 2000: door het raam van het kantoor
     
    bogen en roosvensters
    een zuilengang, leeg
    achtergelaten ruïne
    op een duif na, drek
    de verwitte lijnen
    van de bestemming
    op een dood spoor
    uitgerangeerd het
    gevloerde station
    vergeefs eindpunt
     
    13 augustus 2000: Portikus Anhalter Bahnhof
    Zuilengang van het voormalige Anhalter Bahnhof

     
     
    raaf van nesthoogte
    tot vliegen gegooid
    de uitgevlogen klok
    zelfs als er buiten
    vliegende blaadjes
    van een bladerdak
    geel al, vergelend
    zo gauw de herfst
    en zes uur ’s avonds
    bij carillonklanken
     
    15 oktober 2000: Haus der Kulturen
    der Welt. Het carillon

     
    breekbaar in dit licht
    waar loodgrijs slinkt
    eentonig wegebbend
    grijs van na regen
    op oneffen klinkers
    de herinnerde straat
    van onlangse zomer
    het melkachtig licht
    afwezig opgedroogd
    niets, geen contrast
     
    28 oktober 2000: in de straten van Charlottenburg
     
    weerschijn van kristal
    nacht, het koepeldak
    vlammend van goud
    sindsdien bespookt
    walging, rondwarende
    geschiedenis herkauwt
    wanneer een teken
    de mars in gang zet
    zij het wankelend
    zo langzaam vooruit
     
    9 november 2000: demonstratie tegen racisme
    voor de synagoge. Oranienburgerstrasse

     
    nacht zwart scherm
    de uitgeputte reis
    klingelt zich voort in
    omwonende straten
    de stad uitgeleverd
    in afgezaagde foto’s
    na de bocht vagere
    gezichten, mid-nacht
    zelfs van de lichten
    wanneer ze doven
     
    13 december 2000: terugweg met de tram uit Pankow
     
    niet zo seizoenlijke
    kersenbomen gezien
    in rijen naast elkaar
    als brugleuningen
    in bloei, bloesems
    te vroeg naar buiten
    bevroren gestokt
    behalve de vlokken
    grens zonder graden
    nul verwelkt van kou
     
    16 december 2000: 79 bloeiende kersenbomen
    onder de Bösebrücke. Norwegerstrasse

     
    op affiches het leven
    aangeplakt plezier
    zo simpel, zo lieflijk
    voorbijrazende metro
    houdt stil en slaat
    een andere gang in
    langgerekte klanken
    als een accordeon
    de kwellende stem
    alleen eenzaamheid
     
    10 januari 2001: een Russische muzikant
    op het metrostation Heidebergplatz

     
    stofgrijs poeder
    mineraalachtig
    in dunne laagjes
    de grove korrels
    ruw knarsend
    op lagen asfalt
    of straatklinkers
    stappen in ijzel
    verloren gelopen
    na de strooiauto
     
    24 januari 2001: Storkwinkel in de sneeuw
     

    laat, uit het oosten
    sneeuw bedekt de
    getrokken lijnen van
    te volgen rijstroken
    straten onzichtbaar
    geworden borden
    waar te keren, uren
    uit de klok gegleden
    vrij noch verboden
    te denken aan zomer
     
    25 maart 2001: Overgang naar zomertijd.
    Sneeuwstorm. Rathenauerplatz

    13-06-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    12-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poetry International
    Gisteren met genoegen de eerste uitzending van Poetry International gevolgd op live stream. De Syrische dichter Adonis vond ik de grootste, maar ik vond geen teksten van hem op de site van PI. Maar de Oekraïnische dichter Iya Kaminsky, de Noorse Knut Ødegård en de Duitse Elke Erb waren evengoed kanjers...

    d
     

    Iya Kaminsky

    ELEGIE VOOR JOSEPH BRODSKY

    Eerlijk gezegd, want die lieflijkheid
    tussen de regels is van geen belang meer,
    wat jij immigratie noemt, noem ik zelfmoord.
    Ik stuur je, achter de interpunctie,
    de weidse nachten van New York, straten die
    plotseling Cyrillisch kennen –
    de winter spint woorden, gooit sneeuw in de wind.
    Jij, middenin een ongeschreven zin, stopt,
    verbannen naar ergens ver achter de stilte.
                *
    Ik verliet jouw Rusland voorgoed, gedichten in mijn kussen genaaid,
    naar mijn eigen leerschool,
    om met jouw dichtregels te leven
    voor een nieuw intrige in een oud verhaal.
    Om met jouw dichtregels te leven, waarin men zeilen hijst, golven
    tegen de stadswal slaan in iedere klinker, –
    de bladzijden vanzelf opengaan, een rustige stem
    spreekt van lijden, van water.
                *
    We keren terug naar de plaats van de misdaad,
    we keren niet terug naar waar we gemind hebben, zei je;
    jouw gedichten zijn wolven die ons met hun melk voeden.
    Ik probeerde je twee jaar lang te imiteren. Het voelt als branden
    en zingen over verbranden. Ik sta hier
    alsof iemand me bespuwd heeft.
    Jij zou je schamen voor deze houterige regels
    hoe ik me je dood niet verbeeld
    maar die toch hier is, mijn handen ontsteekt.

     
    © Vertaling: 2013, Peter Boreas
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2013



    Knut Ødegård
     
    THUIS

    Lisbet in haar flatgebouw, het uitzicht is er weids.
    Alsof ze in een breedbeeld-tv zit, zo hoog op de berghelling met haar gezicht
    naar de bergen aan de andere kant van de fjord gericht, haar blauwe ogen
    verlicht door een sterrenhemel die opstijgt vanuit de decemberwolken.
     
    Lisbet alleen nu, haar dochter in haar eigen wereld. Er kwam een vader
    langs, ze denkt niet vaak aan verkoper Jens
    die de horlogezaak binnenkwam met proefmonsters van Zeiss en vertrok nadat hij haar in het hotel zwanger geneukt had van Mette, baby Mette
    denkt ze.
     
    Als ze gaat zitten met haar fotoalbum, bemerkt ze een trilling
    alsof haar flatgebouw een schip op een grote zee is: het zijn de foto’s
    die Mette uit IJsland stuurde waar ze au pair was in een stadje daar op dat eiland
    in zo’n machtige zee: Hveragerði en Þingvellir, leest ze op de achterkant
    van de foto’s en probeert voor zichzelf hardop
    de klank þ te zeggen die je volgens Mette moet uitspreken als de Engelse th. Thing, zeggen
    de roodgeverfde lippen: thing, a thing.
     
    O nee, ze heeft het vast allemaal maar gedroomd, over haar baan
    in de horlogezaak en de andere vrouwen die in de winkel
    werkten, ze is immers gewoon hier, met haar pillen en
    de langzame bewegingen van haar zware lichaam.
    Dat was een andere Lisbet, een lichaam dat eens een meisje
    in een horlogezaak was.
     
    En haar dochter óók schizofreen, in het bewaakte tehuis, een flatje
    ergens anders. Op de gesloten afdeling nu, misschien? Ze droomt veel.
     
    Ze kijkt naar deze foto en voelt het gebouw weer trillen, dit
    schreef Mette over de aardbeving op IJsland, het jaar voordat ook zij
    ziek werd.
     
    Het is alsof ik met mijn linkervoet op één vlot sta en met de
    rechter op een ander vlot, ze schuiven op zee uit elkaar, schrijft Mette
    in haar mooie handschrift achterop de foto’s: maar het is nog erger, want IJsland heeft een diepe scheur in het binnenste van de aarde waar vuur stroomt, en het land glijdt
    uiteen naar het oosten en westen, er breken vulkaanuitbarstingen uit
    en terwijl deze breuk wijder wordt schudt de aarde, het is een aardbeving
    van 6,7 op de schaal van Richter, schrijft Mette en Lisbet voelt
    weer hoe haar flatgebouw trilt terwijl ze leest
    over bergwanden die naar beneden razen en huizen die ineenstorten als
    kaartenhuizen op IJsland, en de koeien die tegen de hemel staan te loeien
    in de weilanden die beven onder hun poten,
    daar bij Hveragerði.
     
    O nee, dit is lang geleden, alles is lang geleden, denkt Lisbet.
    Ze kan het niet aan om Mette nu te bellen. Neemt een extra chloorpromazine zoals
    de dokter voorgeschreven had wanneer ze bang was, en rolt een sigaret.
    Lisbet zo helemaal alleen, ze staart naar de sterrenhemel. Lisbet
    alleen. Het zijn haar ogen, en een mond
    die geluidloos schreeuwt tussen de sterren, in dit uitzicht vanuit het raam
    hier.
     
    © Vertaling: 2013, Roald van Elswijk
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2013


     

    12-06-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    31-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maaike ouboter

    ik mis je

    beter dan the voice, beter dan de glitter van eurosong: maaike!

    komt het door de regen, door de koude, door de  wind, door het verlangen naar (de zon, de zomer, wonderen, schoonheid).... maar voel me de laatste tijd heel melancholisch.

    dit lied past perfect bij mijn stemming.





    31-05-2013 om 07:35 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (3)
    07-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-05-2013 om 06:25 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (1)
    03-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.witte suiker, een pop-up experiment en een paranormale pc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    een primeur voor mijn blog!

    dames en heren, hierboven ziet u mijn eerste pop-up foto! klik op de foto van mijn (volgend) bericht en er gebeurt een wonder!

    hoe dit bericht is ontstaan, vertel ik direct.

    probeer al sinds enige weken (!) een mij door stef demol van 5th Art Photography toegestuurde foto omtrent het (reeds voorbije), evenement poëzie in pixels* in het juiste formaat op mijn blog te plaatsen. maar de pogingen mislukten telkens. ik kreeg alleen maar een kleine foto op de pagina. heb dan maar voor een oplossing gekozen, waarbij ik een foto zonder tekst publi (die een pop-up foto blijkt te zijn, stef had dat per toeval ontdekt) en een foto met tekst, die niet kan popuppen.

    bij mij dus altijd bovennatuurluijke toestanden...

    ik zei hierboven wel: sinds enige weken. niet alleen zat ik technisch in de knoei, ook geraakte ik niet bij mijn blog....

    vermits ik mezelf maar een paar uur in de vroege ochtend mijn schrijfplezier gun en tegelijk met een redelijk ingewikkelde literaire tekst bezig ben, verlies ik altijd mijn concentratie.

    omdat mijn huisgenoten tegenwoordig ook een vreemd soort bioritme vertonen, geraak ik soms moeilijk bij de pc. zij leven eerder 's nachts en ik ben een supervroege vogel. wj slapen alledrie slecht en soms ontmoet ik mijn huisgenoten op momenten dat ik wil schrijven. hun moves gebeuren juist wanneer ik aan het tokkelen ben, en dat zorgt bijwijlen voor hilarische toestanden. aan sommige teksten schrijf ik met moeite 1 paragraaf per dag,

    oef
    ! en dan 
    begint mijn pc ook nog paranormaal te doen!

    .

    poëzie in pixels
    was een tentoonstelling ingericht door de eerste halse stadsdichter geert vanhassel:  zijn gedichten op canvas, met op de achtergrond een foto van stef. een geslaagde combinatie, dat wel, maar ik vroeg me soms af: is het gedicht nu belangrijk of de foto? soms vloeiden de twee harmonisch samen, in perfecte samenzang. soms overheerste echter de foto, soms het gedicht - een moeilijke oefening!

    alhoewel het op de vernissage wemelde van volk, kon ik toch dit verrukkelijk gedicht + foto selecteren, dat u ziet popuppen.

    witte suiker is relevant voor wat geert tijdens zijn stadsdichterschap eigenlijk wou verwezenlijken: poëzie naar de mensen toe brengen.

    dit fris en charmant gedichtje, lichtvoetig en toch sterk, dat eigenlijk de uitwerking is van een eerste sensuele (kinderlijke) ervaring van sneeuw, is absoluut toegankelijk voor iedereen. een tiental verzen, meestal enkelvoudige zinnetjes in heldere taal, zonder ingewikkelde woorden.

    toch wel beeldspraak:

    een metafoor (suiker - eigenlijk op zichzelf al een metafoor voor sneeuw-  dwarrelt neer, mijn verste peuteranalyse),

    een vergelijking (smaakloos, net als de wereld),

    een personificatie (en toch leveren de weergoden uitgerekend dan hun mooiste schilderij af). 

    dan komen vier ultrakorte verzen met een (taalkundig abstract) onderwerp, een koppelwerkwoord en een gezegde (vb: haast lijkt ondergesneeuwd). het gedichtje eindigt met een kleine anticlimax: het sneeuwlandschap verdwijnt door het strooizout, dat het zwart van de aarde weer zichtbaar maakt.

    dit stukje poëzie beantwoordt aan alle traditionele wetten van verdichting, poëtisch taalgebruik, lay-out...  en verbeelding ook. want wie dit leest en een ietsiepietsie verbeelding heeft, kan beginnen dromen. wie nuchterder is, geniet van de speelse moves van geerts poëzie, en huppelt van de aanblik van een sneeuwlandschap naar momenten van innerlijke onthaasting. tot de realiteit weer opdoemt!

    maar op de achtergrond, ergens in ons brein, zindert een verrukkelijke print van een sneeuwlandschap, versierd met een wondermooi gedicht.

    of is het nu omgekeerd?

    * zie aankondiging: 'De Halse stadsdichter Geert Vanhassel en fotograaf Stefaan Demol van 5th Art Photography slaan de handen in mekaar voor de unieke tentoonstelling ‘Poëzie in Pixels’ op 13 & 14 april in de ‘Oude Post’ in Halle .

    ‘Poëzie in Pixels’ is een tentoonstelling waarbij een fotograaf dicht met pixels en een dichter fotografeert met woorden.


    03-05-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    18-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vergeten dichteressen

    Het leuke aan een blog is dat je soms door een bezoeker uitgenodigd wordt een kijkje te nemen op zijn of haar blog. Menigmaal (oeps, antiek woord, ben ik al onder invloed van onderstaande lectuur?) ontdek ik tot mijn verrassing wonderlijke pagina's...

    Op zijn blog http://www.bloggen.be/thuishaven publiceert André gedichten van mij tot nu toe totaal onbekende dichteressen!

    Ik presenteer in dit bericht enkele van deze dames. Zij schreven o.a. sonneten alsof het niets was. Klein detail: alledrie geboren eind negentiende eeuw in Nederland, afkomstig uit gegoede milieus. Zij doen mij blozen, zo goed kenden zij de wetten van klank, metrum en ritme, zo vloeiend schreven zij hun zieleroerselen neer. Emoties worden lichamelijk vertaald (fel kloppende harten, moe gekuste lippen, gretig drinkende mondjes...). De natuur is een en al tederheid! Toch is weemoed een centraal thema, de dames dromen en dorsten naar geluk...

    Het klopt allemaal, wat zij schrijven... Zij zingen!


    1. H Moulijn-Haitsma Mulier

    Hester Henriette Jacoba Moulijn-Haitsma Mulier (1877-1948) studeerde te Utrecht en was actief in de vrouwenbeweging. Naast eigen werk vertaalde zij gedichten van Shakespeare. Zij vertaalde ook werk van Rudolf Steiner. In 1902 huwt zij met de grafisch kunstenaar Simon Moulijn.

     Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Leven


    Ach, er zijn dagen dat ik alles haat,
    de lichte zon, de groen omwaasde boom,
    de volle beek in de bebloemde zoom,
    dat heel de wereld mij onbevredigd laat.

    Dan voel ik aan mijn hart, hoe fel het leeft,
    en toch in koele klop draagt haar lust tot de dood,
    ik haat de weelde om smarten, die zij bood,
    zo fel ben ik van de ogenlust doorleefd.

    Dan voel ik mij doorvlamd van heet verzet,
    die stelt mij mijn natuur als hoogste wet,
    nooit mag ik de wereld nemen om te leven.

    Maar ik moet leven enkel om haar schoon,
    in spiegelend dromen om haar terug te geven,
    op zulk een dag doet dromen mij aan als hoon.


    2. Marie Agathe Boddaert


    Jonkvrouw Marie Agatha Boddaert (1844 Middelburg- 1914 Den Haag) stamt uit een oud adellijk geslacht. Pseudoniem(en)/naamsvariant(en):Rudolph Curtius, Luctor Op de foto's hieronder ziet u haar begrafenis, een foto van Marie in mooie jurk en een foto van de oudere schrijvende dichteres.


    Lenteboomgaard

    Hier is jonge aarde één wijde bloesemhalle,
    bomen en bomen zover de ogen reiken,
    doen takje aan takje in gulle blijheid prijken,
    met bloesemsneeuw, de sneeuwigste sneeuw van alle.

    Is het niet of uit de de zonhemel neer kwam strijken,
    een vlucht van vlindertjes, zo neergevallen,
    in dromerig verpozen, duizendtallen,
    van vlerkjes fijn, die vleugelbloempjes blijken?

    Al mondjes het leven drinkend in de lucht,
    gretig intens, en het goudlicht neergezegen,
    liefkoost en koestert ze. Ritseling van vlucht,

    van een kleine vogel even, dan bewegen,
    noch ritselen meer, al stilte, al teerheid, zacht
    om ons van het leven een mysterieuze macht.


    3. Annie Salomons


    Annie Salomons 1905.jpg


    Annie Salomons, eigenlijk Anna Maria Francisca van Wageningen-Salomons (1885- 1980).


    Sappho

    Ik weet niets dan deze ene zang,
    van het hart dat zocht, en nimmer vond,
    en van een altijd droeve mond,
    die dorstte, heel het leven lang.

    Ik weet alleen dit ene lied,
    van trouw, die leeg en bitter is,
    van schrille vreugd en staag gemis,
    en onvrede, martelend als verdriet.

    Mijn stem was jong en sterk, en stout,
    zong zich de grootste wereld in,
    mijn hart werd moe, mijn hart werd oud,
    en zingt nog als in het eerste begin.

    Ik zocht de liefde in het stille dal,
    op steile bergen, in het feestelijk groen,
    ik zocht de liefde overal,
    en derf nog steeds haar zuivere zoen.

    18-04-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    06-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lente in zicht?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    een paar dagen geleden
    vond ik dit schitterend lentegedichtje op een van mijn favoriete blogs (mijn vriendin kreeg bezoek van haar zoon uit spanje!)


    Het geeft niet

    het geeft niet dat je de lente
    niet stiekem in je handbagage stopte

    ik smelt weg bij het timbre van je stem
    voel het bloed in mij wat sneller stromen

    nu je hier bent zitten vonken naast me in de zetel
    je bent het kacheltje waar ik me aan verwarm

                    ©  Merel


    wat zegt u, lente in zicht? je zou het niet zeggen! vandaag weer maximum 7 graden (7!).

    nog altijd ijskoude wind, dikke jassen, sjaal, handschoenen, muts....


    toch stuurde ik mijn groene vriendin volgende mail:


    beste anne

    verleden dinsdag twee uur 'gewerkt' in mijn tuintje: opgekuist, aanmaakhoutjes gemaakt van snoeiafval, de paardenhoefplant (???? juiste naam? mijn tuinvrouw noemt hem zo, maar ik weet niet)... wreed gesnoeid, want in alle blaadjes zaten gaten en bruine plekken (van de sneeuw en vrieskou) en gespeurd naar de eerste openbloeiende knopjes: mijn hortensia heeft een stapje in de goede richting gezet, maar de rozettekes van de wederik die al hun kopje boven staken zijn blijkbaar bevroren en zien bruin.

    jaja, het gaat dus traag. maar dinsdag toch al in de zon gezeten op mijn terrasje: zalig!

    nicole


    beste nicole

    amaai dan ben jij er al ingevlogen, moedig van je..

    helleborus is ook een zeer mooie plant, bestaat in groen, wit, paars, roze - je kent dat waarschijnlijk wel hé. als je geluk hebt, bloeit helleborus wel lang, ik heb er 2 in potten en ze zijn - ongeloofelijk maar waar - niet bevroren.

    volgende week eindelijk beter weer..

    tja, ik doe het wat kalmpjes aan voorlopig maar binnenkort schiet ik ook in actie! 

     

    daaag

    anne


    dames en heren, gaan we nu eindelijk eens ophouden met zeuren over deze afschuwelijke winter en een lentebloempje in huis halen??

    een hyacint, een narcis, een japanse kersebloesem, een tak bloeiende forsythia???

    06-04-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:small talk
    Tags:lente
    >> Reageer (4)
    26-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.for money en de dames-designers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    for money, sofie lachaert, zie ook http://www.lachaert.com/

    .

    oef!

    zondag 24 maart
    was het passa porta festival in brussel.

    ik kreeg een enthousiaste mail: 'pp was super. heb ook poolse dichter gehoord die in jouw poëzie voorkomt. moeyaert was beminnelijk, wieringa een gedreven verteller, terrin very cuite, de ijslanders gevat en grappig, noteboom een lieve opa en barnes een gentleman.

    en dan ook een berg profiterolles met chocolade in de galerij.

    volgende keer kom jij gewoon mee! w.

    .

    maar zondag 24 maart was het ook de laatste dag van de design-tentoonstelling for money in de oude post en ik moest suppoosten.

    my god! in de vroege ochtend lag er tien centimeter sneeuw! dacht eerst: daar geraak ik nooit, het is spiegelglad buiten. maar a. gaf me moed: hij zou meelopen tot aan de galerie. tot ieders verbazing kwam er die dag veel volk. was de tentoonstelling tot nu toe een grote flop... dan ontpopte deze afsluiter zich als een daverend succes!

    heb een raar gevoel over for money: een kunsttentoonstelling? of een tentoonstelling over geld, vooral interessant voor muntverzamelaars, bankbedienden, drukkers, geldwisselaars en andere weirdo's? alhoewel ik dol ben op avantgarde, vind ik bijvoorbeeld een stapel fake bankbiljetten van 50 euro verpakt in een verkreukeld plastiekje en gepresenteerd op een houten palet, pure rommel.

    ach! de japanse kunstenaar katsushika hokusai* maakte tijdens zijn leven dertigduizend boekillustraties, theaterprogramma's, schilderijen en prenten. hij beweerde op zijn zeventigste dat wat hij voordien getekend en geschilderd had pure onzin was, dat hij nu maar pas iets begon te snappen van schilderen. nochtans realiseerde hij zijn meesterwerken net voordien, tussen zijn zestigste en zeventigste levensjaar. sommige (jonge?) hedendaagse kunstenaars (designers?) zouden aan dit verhaal een puntje kunnen zuigen en niet om het even wat voorstellen als sacrale kunst - en zeker zichzelf niet beschouwen als een nieuwsoortige god!

    .

    het zijn vooral de dames-designers die deze tentoonstelling hebben gered. wat zij toonden, was verrukkelijk mooi en ingenieus en grappig tegelijk. daarom in deze reportage een kleine feministsche kijk op for money...

    hilde dedecker bijvoorbeeld maakte schitterende juwelen van centjes. heb haar website bezocht en ben er werkelijk van in de wolken:

    http://www.hildededecker.com/works/parures/









    tine de ruysser ontwikkelde een project waarbij ze japanse origami-technieken gebruikt om van papieren geld fantastische juwelen te maken.
    ook haar website is de moeite waard:
    www.tinederuysser.com







    benedicte lobelle maakte een soort kijkdoos, een brandkastje bekleed met spiegels. in dit kastje kleefde zij muntjes met daarop een tijdsaanduiding: het is alsof zij de tijd, duizendmaal weerspiegeld, insloot in een brandkast... dit is een eigen interpretatie, maar ik heb er waarempel een gedicht bij gemaakt, zozeer vond ik de spiegeleffecten weird:


    de wonderen van de wereld
    gedicht geschreven in galerie de oude post en opgedragen aan de poolse dichter adam zagajewski


    de vraag die wij ons moeten stellen is de volgende


    zingen wij over de wonden van de wereld

    of zingen wij over de wonderen van de wereld

    zingen wij over de beschamende oorlog in afrika en in arabië

    over roemeense ezelkadavers in onze lasagne

    of over la mediterannee waar het niet meer zalig toeven is

    de overheid besteelt mensen pikt hun spaargeld

     

    of zingen wij over de bloei van de forsythia in het vroege voorjaar

    het chinees klokje, de winterharde heester

    die met zijn gele bloempjes in het straatbeeld opduikt

    mijn keuken doet knallen

    (mijn tuinvrouw snoeit mooie takken zet ze in een vaas)

     

    laten we in de zon zitten en sprookjes vertellen

    zei de gepensioneerde kunstschilder

    laten we ophouden met het verkondigen van de gruwel

    de straten niet langer volhangen met angst en verschrikking

    maar kleine kleurrijke objecten spiegelen

    zodat we het gevoel krijgen

    deel uit te maken van de oneindigheid

     

    de actrice, zij lachte bij elke opmerking van de kunstschilder

    en verzonk in spiegels die eindeloos de tijd reflecteerden

     

    de dichter, hij zag dat het goed was

    en dronk op het winters terrasje van café blue note

    een rochefort tien, een dijk van een bier

    de beste trappist ooit 





    *http://4money-vondel.tumblr.com/
    *er loopt op dit ogenblik een tentoonstelling over hokusai in het museum voor het verre oosten: http://www.kmkg-mrah.be/nl/expositions/hokusai

    26-03-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:design
    >> Reageer (2)
    11-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.carnaval
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    geen groter contrast: jean-antoine watteau en carnaval in halle.

    uiterste verfijning versus wansmaak!

    wij vinden carnaval een lawaaierige en dwaze bedoening. op de beestenmarkt wemelt het van instant-toiletten, lelijke grote plastic dozen, om een bedenkelijk gebruik tegen te gaan: namelijk het in het openbaar urineren (of als het moet in brievenbussen) van zatte carnavalgangers. want dronken moet je zijn om drie nachten lang te feesten!

    soit! ieder zijn meug en wie ben ik om te bepalen wat plezant is?

    wij waren toch even gaan kijken naar de stoet.

    de eerste groep: steltenlopers uit merchtem.

    toch indrukwekkend, hoe die mannen op metershoge stelten kunnen stappen. heb enkele foto's genomen, op de achtergrond het mooie schoolgebouw waar mijn dochter en zelfs ik vele ettelijke jaren hebben doorgebracht.

    de school is in oude engelse stijl opgetrokken en staat in de steigers, want na al die jaren aan renovatie toe.

    voorts heb ik een foto genomen van prins carnaval en van de reuzen: de vaatjesboer en zijn gade.

    daarna zijn we naar binnen gegaan en hebben we frietjes gebakken. geen zin om naar al die bijna identieke chars met plastic monsters te kijken...

    het werd trouwens weer berekoud!


















    ochtend, carnaval
    ik verf mijn lippen knalrood
    en stap in een japon
    van onbedaarlijk blauw
    zo treed ik uit het duister

    11-03-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:small talk
    >> Reageer (1)
    09-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Antoine Watteau
    daarnet naar het weerbericht gekeken: vandaag sneeuw en ook de volgende dagen, tot het weekend!

    hoe is dat mogelijk? nog een dozijn dagjes en het zou lente moeten zijn!

    iedereen natuurlijk slechtgezind en bibberig.

    vanmorgen om vijf uur naar de badkamer geschuifeld, op de achtergrond lawaai van feestende carnavalgangers.

    ik wens ze longontstekingvrije dagen en nachten....

    brrrr!

    maar gelukkig is daar jean-antoine watteau. in mijn verbeelding, in mijn hart, in mijn ingewanden...

    de tentoonstelling in bozar was voor mij een ware revelatie. heb aan den lijve ondevonden dat kijken naar de tafereeltjes die watteau schilderde mij een gevoel van blijheid, van vertedering, van vrolijkheid verschaft... dat ik dan door mijn vrienden onmogelijk romantisch wordt genoemd, dat ik zogenaamd mijn tijd verdroom en niet met mijn voeten op de grond vertoef: het kan mij geen zier schelen. watteau is een schatje!

    de gracieuze dames met hun ruisende rokken, de galante feestjes,
    de amoureuze afspraakjes in de bosschages, pierrot en harlekijn, de commedia dell' arte, de muzikanten en dansers, de allegorische interpretaties van de seizoenen en de sculptureuze nymfen en saters uit de klassieke oudheid.... ik ben er dol op!


    Party of Four 1713 - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Partie carrée, 1713



    Pierrot (or Gilles) - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Pierrot, 1718


    Harlequin, Emperor on the Moon 1707 - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Arlequin, empereur dans la lune, 1707


    The Seducer - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Le séducteur


    Gersaints Ladenschild (detail 2) - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    L' Enseigne de Gersaint, detail, 1720


    The Dance Detail 1719 - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    La dance 1716-1718


    Jupiter und Antiope (detail 2) - Jean-Antoine Watteau - www.jean-antoine-watteau.org

    Jupiter et Antiope, 1715

    Link: http://www.jean-antoine-watteau.org/home-4-24-1-0.html

    09-03-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    Tags:schilderkunst
    >> Reageer (0)
    27-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.finally

    .

    vanmorgen mijn linkedin profiel aangevuld: languages, honors & awards, organizations. wil ook nog een lijst met publicaties toevoegen... en eventueel mijn opleiding in de academie (woord), alhoewel dat al meer dan 40 jaar geleden geschiedde...

    oef! eigenlijk weet ik nog niet echt goed waarvoor linkedin dient, vermits ik niet meer professioneel actief ben. maar geen nood: tegenwoordig blijf je je hele leven op een of andere manier actief. eigenlijk haat ik het, me zo te profileren, (ben een schaduwvrouw!) maar het schijnt dat dit tegenwoordig moet...

    .


    al sinds een tijdje heb ik een collega-dichteres hier in halle. de dame heet lieve de vos en zij slaagde erin geselecteerd te worden bij de twintig beste gedichten voor de turingen nationale gedichtenwedstrijd! dat evenement moest gevierd worden! ik wou een fotootje van ons beiden, met ons boekje erbij. hieronder nog eens plechtig de tekst betreffende onze prijzen (ik stuur die aan iedereen door!!!!), een foto van de prijsbeestjes, en het schitterend gedicht het internaat van lieve devos:


    Halse dichteressen genomineerd

    Twee Halse dichteressen werden in het jaar 2012 genomineerd.

    Een gedicht van Lieve De Vos, het internaat, werd uit bijna 10.000 inzendingen gekozen bij de Top 20 (!) beste gedichten van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd in Nederland. Uitgeverij Van Gennep verzamelde de beste gedichten van deze wedstrijd in de bundel Naaktlopen met je hersenen, de 100 beste gedichten van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd 2012*. Gedicht en beoordeling leest u hier: http://schuim-van-koper.blogspot.be.

    Het gedicht roses tremières uit De tuinen van Thevenet, de vierde dichtbundel van Nicole Van Overstraeten, werd genomineerd bij de 100 beste gedichten van de VSB Poëzieprijs, dé poëzieprijs in Nederland en Vlaanderen. Dit gedicht is inmiddels gepubliceerd in een bloemlezing, De 100 beste gedichten - gekozen door Saskia Stuiveling voor de VSB Poëzieprijs 2013*, uitgegeven bij De Arbeiderspers. Beluister het gedicht hier: http://www.youtube.com/watch?v=qJcRuL9v1Jo

    of

    http://blog.seniorennet.be/yasmin/ (16/01/2012-22/01/2012).

    De uitreiking van de VSB Poëzieprijs 2013 vond plaats op 30 januari in Amsterdam en vormde de aftrap van de Poëzieweek in Vlaanderen en Nederland, in samenwerking met Gedichtendag, de VSB Poëzieprijs, Dichter des Vaderlands en de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd.

    De prijsuitreiking van de 20 beste gedichten en de drie winnaars van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd vond plaats op 6 februari in de Stadsschouwburg in Amsterdam, als plechtige afsluiting van de Poëzieweek 2013 in Nederland en Vlaanderen.
     
    *Naaktlopen met je hersenen, de 100 beste gedichten van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd 2012
    ISBN 9789060121955 / Ca. €12,50 / 128PP / PPB / NUR 306

    *De 100 beste gedichten - gekozen door Saskia Stuiveling voor de VSB Poëzieprijs 2013
    ISBN 13 9789029586429 /  €9.95 / 160PP / NUR 306







    .

    22.1.13

    het internaat


















    het heet hier regen, zegt de man
    de galmgaten van het geheugen
    spuwen kreten zwart van spreeuwen
    kraaien kauwen, soms een buizerd
    in al zijn tinten grauw hangend
    onder een zorgendek

    in dichte drommen rennen stuiteren

    blaadjes over het asfalt, zijn ingesleten krijt-
    lijnen ze houden stand, bordkartonnen coulissen
    van jonge levens aangevreten door
    het zuur van tranen, afbladderende
    palen zonder net en bladloze platanen

    binnen krassen jongensvingers heimelijke tekens

    scatologische iconen, terwijl ze ogendwalend
    wachten net als ik - over spikkels vastgekit
    tot mozaïeken wervelend op de vloer
    steengeworden ongedurigheid en
    verveling walmt uit een klamme lucht

    je bent zo zichtbaar naakt in deze kale kamer

    onder de huiverblik van neonlampen
    waar buizen tikken geeft alleen de slaap
    soelaas. stil, het bed kriept. stop je oren
    voor het zuchten van de kamers, scherm je
    af voor surveillanten door het matte glas

    de nacht wordt koud de pijpen zwijgen

    nare geesten sluipen in je limbische systeem
    slaan klinknagels in het zachte hout
    terwijl de bel halsstarrig om het uur
    in lege gangen rinkelt

    juryrapport, uitgesproken door ramsey nasr op de prijsuitreiking in amsterdam:

    Als een nachtmerrie in poëzie gevat kan worden, dan zo. Vijf strofen zijn het, en je weet na lezing één ding zeker: hier wil ik niet zijn. Er is een permanente dreiging, die niet letterlijk beschreven wordt, maar louter gesuggereerd. Er gebeurt niets, er is geen geweld, geen misbruik, geen daad. Er is enkel de angst, er is enkel de titel die in alle strofen echoot. Het internaat. Wij betrapten onszelf erop dat we vanwege de vele zaken rond seksueel misbruik op katholieke internaten onherroepelijk hieraan moest denken. Maar nergens wordt daar letterlijk op gezinspeeld. Het is alleen die dreiging, die angst, de systematische eenzaamheid, de paranoia, het tikken van de buizen, het naakt zijn in de kale kamer, dat je doet wensen weg te willen vluchten, en terzelfdertijd het gedicht opnieuw te lezen omdat het zo knap in elkaar steekt. Vandaar een terechte nominatie.


    27-02-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    04-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.buena sera signorina
    verleden week vrijdag naar een concertje in de oude post geweest. op het programma: the jacquelines, een ladiesgroepje uit antwerpen die o.a. covers brengen van the andrew sisters.

    ze wapperden nogal veel met hun handjes, maar hun stemmen waren hemels! alhoewel wij vonden (wij waren ook met 3) dat ze nog een beetje meer panache moesten krijgen... maar hun kostummpjes waren super!

    van het een kwam het ander: ik vond op utube een oude opname van the andrew sisters met dean martin, van dean martin wipte ik naar ..... mijn heel oude idool: louis prima, wiens song buena sera signorina ik ondertussen vanbuiten heb geleerd. kijk, kijk toch, hoe leuk die man zingt, soms lijkt hij een aapje!

    ideale muziek om naar te luisteren en om mee te swingen in deze grijze wintertijd!

    een heleboel filmkes opgeladen, zo raak ik ze niet meer kwijt...



     

    04-02-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:small talk
    >> Reageer (0)
    02-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de 100 beste
    heel mooi uitgegeven en.....ik sta erin!


    De 100 beste gedichten - gekozen door Saskia Stuiveling voor de VSB poëzieprijs 2013

    De 100 beste gedichten - gekozen door Saskia Stuiveling voor de VSB poezieprijs 2013

    Nederlands - Paperback

    160 pagina's  |  Arbeiderspers  |  januari 2013

    BESCHRIJVING

    Dit jaar stelde Saskia J. Stuiveling, juryvoorzitter van de VSB Poëzieprijs 2013 (de belangrijkste prijs voor dichters in het Nederlandse taalgebied), De 100 beste gedichten samen. De selectie is gemaakt op basis van 75 ingezonden dichtbundels die verschenen tussen 1 september 2011 en 31 augustus 2012. Opmerkelijk was de toegenomen poëtische diversiteit. Zeer persoonlijke verzen zijn in het aanbod even sterk vertegenwoordigd als publieke poëzie die met twee benen in de actualiteit staat. Naast poëzie van de genomineerden voor de VSB Poëzieprijs 2013 – H.H. ter Balkt, Luuk Gruwez, Ester Naomi Perquin, Sybren Polet en Menno Wigman – zijn in deze bundel ook gedichten opgenomen van onder anderen Eva Gerlach, Delphine Lecompte, Ramsey Nasr en Willem Jan Otten. Zoals elk jaar komt deze uitgave tot stand in nauwe samenwerking tussen Uitgeverij De Arbeiderspers en de Stichting VSB Poëzieprijs. In 2013 is de VSB Poëzieprijs gekoppeld aan de Poëzieweek. Daartoe zijn Poëzieclub, Poetry International, Stichting Lezen Vlaanderen, Stichting Lezen Nederland, Wintertuin, Poëziecentrum en CPNB, VSBfonds en Turing Foundation een samenwerking aangegaan. Door de krachten te bundelen geven we zo veel mogelijk mensen de kans kennis te maken met en te genieten van poëzie.


    ps: even de prijswinnaars van de gedichtenmarathon eind januari 2013 benoemen: ester naomi perquin won de vsb poëzieprijs voor haar bundel celinspecties, uitgegeven bij uitgeverij van oorschot, annemarie estor de herman de koninckprijs voor de oksels van de bok, uitgegeven bij de wereldbibliotheek, beste debuutbundel: het vertrek van maeterlinck van michael vandebril en david troch won de publieksprijs....


    02-02-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (3)
    27-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ragffijn en robuust

    jammer, dat gedichtendag hier in mijn stadje niet officieel gevierd wordt! maar het davidsfonds orgniseerde op zondag 20 januari 2013 om 10.30u (een weekje geleden dus) toast literair, in het o.l.v. centrum, ninoofsesteenweg 7, 1500 halle. zoiets als een mini-gedichtendagje: fantastisch! my god! niemand minder dan eva gerlach (nederland), laureaat j.b. charlesprijs (1980), de van der hoogtprijs (1981) en de a. roland holstprijs (1988) en delphine lecompte (vlaanderen) kwamen naar mijn stadje afgezakt.

    de hemelcontainer loste sneeuw in dikke vlokken, de wegen waren glad. toch trok ik mijn stoute laarzen en mijn lange regenjas aan (een hele sjieke!), zette een wollen muts op en nam mijn dochter, die notabene ziek was, mee (zij moest mij beletten uit te glijden). ik voelde mij zo dartel als een jong hondje. eindelijk zou ik mijn grote idolen persooonlijk ontmoeten!

    delphine had de eer het feest te openen. zij werd hartelijk verwelkomd door jan vanhaelen, secretaris. ze waren allebei super: jan stelde de juiste vragen, delphine gaf robuuste, grappige antwoorden. ik nam een mooi fotootje van delphine en profil. ondanks haar sterke teksten lijkt zij een fragiel, tenger wezen. maar dat is ze niet en zij beschikt over een flinke dosis humor. dat vind ik optimaal. en ze draagt daarbij toffe truitjes!

    toast literair werd muzikaal begeleid door een leuk duo: madinga, twee broers uit gooik. zij speelden accordeon en doedelzak, intrigerende instrumenten!

    dan was het de beurt aan eva gerlach om geïnterviewd te worden en neen, zij is geen verre familie van adrien de gerlache, poolreiziger.  eva gerlach heet eigenlijk margaret dijkstra. op alle foto’s vallen me haar doordringende ogen op. mooi! eva gerlach is een ragfijne dame en schrijft ragfijne gedichten. zij leest ze ook heel verzorgd voor.

    delphine daarentegen schrijft wijd uitwaaierende zinnen en leest ze klaar en duidelijk voor. ze kende zelfs een gedicht, het opwindaapje, helemaal vanbuiten. op de foto hebben delphine en ik blijkbaar heel veel plezier. ik zei dat zij robuuste poëzie schreef. zij vroeg zich af of zij dan wat moest verdikken om beter bij haar gedichten te passen. haha!












    27-01-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (2)
    31-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pc hooft

    het jaar 2012 loopt ten einde. ik wil in dit stukje een paar fijne momenten vastleggen, gebeurtenissen en ervaringen die me de overvloedige regens hebben doen vergeten en me in een soort spirituele vervoering hebben gebracht.

    beste lezer, verwacht hier geen melige vertelling over een geslaagd familiekerstfeestje. een feestje dat natuurlijk wel heeft plaatsgegrepen, met de nodige superdeluxe-momenten. wees gerust: ik ben de mensen zeer dankbaar die mij bedacht hebben met een leuk geschenkje...





    ... die intense en wijze gesprekken rondom mij lieten vloeien, mij een deel van hun vitale energie hebben doorgegeven en wiens fratsen mij nu nog napretjes bezorgen...







    *

    maar mijn moto deze maand december was: wat geld kost, heeft geen waarde. een uitspraak van geloof ik, richard gere. waar ik hard heb moeten over nadenken. natuurlijk is dit niet helemaal waar en gelukkig helpen de mensen in mijn omgeving mij voortdurend oog te hebben voor de materiële realiteit…

    toch zeg ik soms bij mezelf: weinig geld hebben is leuk, want dan ga je heel bewust leven, ga je selecteren wat belangrijk is en word je heel creatief. zelfs jaimie oliver zegt dat arme mensen bijvoorbeeld veel meer uit hun voedsel halen en veel intenser met ingrediënten omgaan dan zij die niet weten wat kiezen uit hun dagelijkse overvloed.


    *

    argh! ondanks de eindejaarsgekte wil ik het in dit bericht toch nog even hebben over mijn favoriete onderwerp, namelijk literatuur. het lezen van een artikel in de groene amsterdammer * (een tijdschrift gekregen als toemaatje voor kerst, van mijn hollandse gasten) over…  pc hooft schonk mij veel bevrediging. ik vond het verrukkelijk, hoe een auteur als piet gerbrandy kon schrijven over de amsterdamse patriciër pieter corneliszoon hooft (1581-1647) die de kneepjes van het vak leerde bij de rederijkerskamer de eglentier:


    het allesoverheersende thema van hoofts poëzie is de liefde. weliswaar wijdt hij menig gedicht aan geleerde vrienden, berijmt hij psalmen en is hij een bekwaam versificator van zedelijke spreuken, toch is hij vooral aangeraakt door de erotische poëzie van catullus, ovidius, janus secundus en petrarca. daar hij gemakkelijk verliefd werd en als ervaren charmeur menige dame het hof maakte, smeedde hij zijn gedichten tot effectieve gereedschappen in het erotisch offensief. wie echter poëzie verwacht die inzicht geeft in de zielenroerselen van de dichter komt bedrogen uit. hoofts liedjes en sonnetten zijn, ondanks hun soms expliciet seksuele lading, de geciseleerde taalconstructies van iemand voor wie woordspel opwindender is dan de kunst van de vrijage.

    …

    in het volgende (sonnet?) beschrijft pc hooft de uitwerking die het haar (gekrulde zijde) en de ogen (dubbel sterrenlicht) van een vrouw op de spreker hebben. hij danst om haar verschijning heen als een mug om een kaars en is ervan overtuigd een engel voor zich te hebben:

     


    toen ’t eerste maal verscheen in mijner ogen zin

    die kruifde zijd’ waaraf ikzelf mijn banden strengel,
    en ’t dubbel starrenlicht, waarom ik leg en hengel,
    gelijk de mug om toorts tot haar de vlam verslin’,
    en ’t heilig aangezicht dat ik beschonken vin’

    met errenst ende lach van minnelijk gemengel,
    zag ik uw schoonheid aan voor enen enk’len engel,
    mijn lieve licht. en steekt daar nóg een engel in?


    engelen zijn puur etherische verschijningen, zegt piet gerbrandy, terwijl de schitterende ziel van deze dame is opgenomen in een oogstrelende gedaante. het feit dat zij een lichaam heeft maakt haar, paradoxaal genoeg, tot een verhevener wezen dan een engel ooit zou kunnen zijn:


    onzichtb’re geest, wiens gunst d’onwaardige komt stoven,
    (wat zweemt der godheid bet?) in u gespeurd wordt, boven
    een engelse gedaant zo klaar, dat mens u ziet.


    met andere woorden: in u wordt een onzichtbare geest bespeurd, wiens gunst iemand komt stoven die het eigenlijk niet verdient, en dat in een engelachtige gedaante van een zo grote helderheid dat mensen haar kunnen waarnemen – wat zou het goddelijke beter benaderen? het primaat van de zintuiglijkheid wordt benadrukt door woorden die iets te maken hebben met licht, vuur, transparantie en ogen.

    aldus piet gerbandy.


    ondanks de oude taal en de vreemde woordconstructies vond ik dit gedicht heel mooi klinken, en erg knap gecontrueerd. haha, ik zag pc hooft rondom deze engelachtige dame dansen als een mug rond een kaars en dat verrukkelijke beeld bleef me toch wel een halve week bij…


    *

    oef! om te besluiten toch nog dit grappige u-tube filmke van mijn vriend jaak over het eten van een pitta.

    van een sprong van een bepaald soort realiteit naar een ander bepaald soort realiteit gesproken..

    prettig eindejaar!

     
    * http://www.athenaeum.nl/recensies/pc-hooft-de-gedichten



    31-12-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:eindejaar, geld, pc hooft
    >> Reageer (3)
    14-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.marvin gaye

    berekoudjasdichtmutsophandschoenenaantweepantiessoverelkaar

    dit is een ode aan de oude dame met haar hondje op de dijk in oostende

    ze straalde toen ik haar geruststellend vroeg in het frans

    waar de kemmelbergstraat begon, patproblem zei ze, patproblem

    wij moesten hotel mercury vinden waar marvin gaye

    soulfood kreeg, arno was er in die tijd kok

    ook de heldere lucht straalde, verbazingwekkend

    voor begin december: aquablauwe zee, golvende roomkoppen

    op de branding, eenzame stranden, knisperig laagje sneeuw op het zand

    nooit vond ik verlatenheid zo neig

    de eenzaamheden van de zee



    Enkele dagen in Oostende verbleven, toffe indrukken opgedaan. Onze bedoeling was de Marvin Gaye-wandeling te maken; een project dat we al lang in ons achterhoofdje hadden zitten, maar nog niet hadden uitgevoerd.

    En waarempel! Op dinsdag 11 december was het ideaal weer voor zo'n wandeling: de lucht stralend blauw, berekoud, maar windstil. Op de (verlaten) dijk en het strand een heel dun knisperig laagje sneeuw, heel mooi.








    We moesten 12 locaties zoeken, 'gewapend' met een plannetje en een i-podje met video's en opnames van de verrukkelijke soul-muziek van Marvin Gaye.  De wandeling begon op de dijk en eindigde op de dijk!



    Marvin Gaye's Oostends avontuur begon in dit (voormalig) prachtig hotel Mercury in de Kemmelbergstraat, waar zanger Arno indertijd kok was. Hij moest soul-food klaarmaken voor Marvin: kip met rijst en groenten en pikante kruidenvooral curry.



    Heb geen kiekjes genomen van alle locaties, maar dit zijn de Koninklijke Stallen, volledig opgetrokken uit hout, geconstrueerd in opdracht van Koning Leopold II. Nu is dit gebouw geklasseerd en dient als sportcentrum. Marvin Gaye ging er boksen....



    N. was heel de tijd erg bezig met haar i-pod....



    Maar ik ging lekker in het zonnetje zitten en luisterde verrukt naar... Sexual Healing, Marvin's masterpiece. Het videooke heb ik gedownload, zie onderaan... eerst aanklikken voor u verder leest, dames en heren!



    De wandeling duurt officieel 2 uur, maar wij deden er een uurtje langer over, want af en toe gingen we een koffietje drinken.

    Een van onze vaste  pleisterplaatsen is Het Waterhuis, een taverne net tegenover het station. Elk jaar is hun kerstdecoratie prachtig gewoon, daarom dit fotootje!



    De vele lichtjes en het warme haardvuur weerkaatsten op N's gelaat...



    Maar aan het Zeeheldenplein in Oostende vonden we ook het kunstwerk 'Rock Strangers' van Arne Quinze supergrappig...






    En tenslotte ontdekten we
    Kanikama Sushi Oostende, Visserskaai 10, een gloednieuw en authentiek sushi-restaurantje! Mmmmmmm...
    I love Oostend in winter!




    14-12-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:small talk
    Tags:de zee, marvin gaye
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 11/04-17/04 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 27/05-02/06 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/09-17/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 10/11-16/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/05-18/05 1980

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • it's not only rock and roll, baby, not only rock and roll
  • anemoon
  • Ward Mertens schrijft


    Laatste commentaren
  • Goedemiddag (Dirk)
        op Copulation in English
  • Jou blog is echt mooi. Ik heb in Halle gewerkt ook in Lembeek. (Fernand.)
        op De bus nemen in Amman.
  • Wens u nog een fijne dag (Dirk)
        op De bus nemen in Amman.
  • Avondlijke repliek (Frits Schetsken)
        op CATACOMBEN
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op REKTO VERSO
  • Goedemorgen (Dirk)
        op REKTO VERSO
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (tricia)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Goedemorgen (Dirk)
        op Japanse schrijfsters
  • Zondag (Ward)
        op Pudding en poezen
  • Knap gedicht! (Ward Mertens)
        op CATACOMBEN
  • Eeuwige jeugd (troebadoer)
        op Coloma 2017
  • Fijn je weer te lezen (Ward Mertens)
        op zodra het vrouwelijke ontspoort begint de wereld te wankelen
  • Boeken (Ward Mertens)
        op 2016-2017
  • Ben ook dol op de mannekes van Eva (Ward Mertens)
        op Eva Mouton
  • Alsof ik er zelf bij was (Ward Mertens)
        op Kunst in het dorp
  • Prachtig stuk (Ward Mertens)
        op niet de minste wolk
  • Goedemiddag (Dirk)
        op niet de minste wolk
  • Ziet er supertof uit! (Ward)
        op De poëziebus!
  • Categorieën
  • cultuur (116)
  • literatuur (174)
  • small talk (57)

  • Mijn favorieten 2
  • Wat ik nu ben heeft geen taal bij u

  • Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    louke1952
    blog.seniorennet.be/louke19
    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!