E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lairke
    blog.seniorennet.be/lairke
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    29-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 46 . a , - VOLUMES

    Art . Nr . 46 . a ,

                             Volumes

      In  verband  met  de  studie , als  ook  met  de  schets  en  tekening , lijkt  het  ons  gewenst  om  hier  te  herinneren  naar  welke  logische volgorde  je  te  werk  moet  gaan  bij  de  complete  weergeve  van  een  onderwerp , van  welke  aard  dit  ook  zijn  moge . 
      Je  zult  uw  aandacht  achtereenvolgens  gaan  richten  op : 
      De  volumes  (m.a.w.  de  verhoudingen ) 
      De  vormen 
      De  toonwaarden 
      En  tenslotte  de  kleur . 
      Wat  verstaat  men  nu  onder  volume  ?  Dit  aan  te  tonen  is  eenvoudig  en  om  het  te  bevatten  behoeft  je  slechts  de  figuurtjes  te  bekijken , waarin  wij  verscheidene  tekeningen  hebben  herhaald  met  een  aanduiding  van  de  onderdelen .  De  dikke  lijn  begrenst  de  verschillende  secondaire  volumes  die  te  vinden  zijn  in  ieder  van  de  totale  volumes  van  de  dieren  en  dus  de  algemene  vorm  van  het  onderwerp .  De  moeilijkheid  schuilt  in  de  noodzaak  om  die  volumes  goed  in  verhouding  tot  elkander  te  brengen  en  dat  wel  van  modellen  die  meestal  hun  verschijning  aanzienlijk  wijzigen  in  een  kort  tijdsbestek .  Later  zllen  wij  nog  eens  op  die  bewegelijkheid  van  het  onderwerp  terugkomen .
      Dezelde  proportiefouten  vindt  men  vaak  terug  in  het  werk  van  beginners .  Een  er  van  is  het  tekenen  van  een  te   grote  kop  of , anderzijds , te  kleine  kop , met  name  in  de  uitbeelding  van  vogels .  De  kop  kan  ons  uiteraad  nogal  in  verwarring  brengen  omdat  hij , geplaatst  aan  het  einde  van  een  meer  of  minder  lange  hals  en  onderhevig  aan  plotselinge  verdraaiingen , zich  moeilijker  toont  om  te  beoordelen  door  vergelijking .  Anderzijds  zal  de  kop  van  sommige  vogels , als  gevolg  van  bepaalde  bijzonderheden , soms  sterk  van  kleur , zoals  de  kam  en  de  lellen  van  een  haan , voor  het  oog  een overwegend  belang  gaan  verkrijgen , dat  hij  in  werkelijkheid  niet  heeft , althans  niet  wat  zijn  volume  betreft .  In  gedachte  moet  je  dan  zo'n  fraaie  opschik  weglaten , want  het  zijn  slechts  toegevoegde  onderdeeltjes  en  je  zult  dan  de  ware  verhoudingen  beter  gaan  aanvoelen .  De  afzonderlijke  ligging  van  een kop  door  de  lengte  van  de  hals  kan  ook  hinderlijk  zijn  bij  de  beoordeling  van  de  verhoudingen  bij  sommige  zoogdieren , vooral  de  geit , het  kameel  en  de  giraffe .
      Een  uitstekend  middel  om  teleurstellende  vergissingen  te  vermijden  is  om  juist  de  lengte  van  de  kop  zelf  als  maatstaf  te  gebruiken  bij  de  andere  proporties .  Aan  de  schilder  Ernest  Hareux  ontlenen  wij  het  volgende  voorbeeld  ( 86 ) .  Je  zult  constateren  dat  bij  de  koe  -  in  het  algemeen  gesproken  -  de  lengte  van  de  kop  een  of  meermalen  terugkomt  in  de  lengte van  de  andere  delen  van  het  lichaam .  Je  zult  er  dus  belang  bij  hebben ,  zelfs  al maakt  je  slechts  een  studie  van  alleen  een  kop , om  een  eenheid  van  verhouding  uit  te  kiezen , bijvoorbeeld  de  afstand  tussen  de  ogen , aan  de  hand  waarvan  je  op  correcte  wijze  uw  onderwerp  zult  kunnen  construeren . 
      Een  andere  fout , waarin  je  kunt  vervallen , bestaat  in  het  tekenen  van  dieren , vooral  zoogdieren , met  een  te  lang  lichaam  en  te  korte  poten  of  omgekeerd .  Bekijk  dus  goed  de  hoogte  en  de  verschijningsvormen  van  de  leegte , die  omsloten  wordt  tussen  de  buik , de  poten  en  de  grond  (fig . 85 ) .   Een  enkele  blik  is  voldoende  om  zijn  afmetingen  te  vergelijken  met  die  van  het  lichaam en  voor  wat  de  koe  betreft , zult  je  dan  zien  dat  de  hoogte  van  deze  " opening "  gelijk  is  aan  de  lengte van  de  kop .  Men  moet  dus  -  en  wij  zouden  dit  niet  genoeg  kunnen  herhalen  -  van  de  ene  vergelijkking  naar  de  andere  gaan , vooral  in  het  begin  van  uw  studie , want  langzaam  aan  zult  je  erin  slagen  zelfs  bij  bewegende  dieren , om  alleen  al  door  goed  kijken  de  verhoudingen  steeds  sneller foutloos  te beoordelen . 
      Een  uitstekende  oefening  om  mee  te  beginnen  zult  je  krijgen  door  een  stukje  doorschijnend  papier  te  leggen  op  de  verschillende  illustraties  van  dit  lesdeel  en  dan  de  diverse  volumes  van  ieder  dier  op  te  zoeken  door  hen  met  een  dikke  lijn  aan  te  duiden , zoals  gedaan  werd  op  fig . 82 - 84 .  In  dit  verband  moet  je  op  uw  hoede  zijn  voor  foto's , waarin  de  verhoudingen  vaak  sterk  " vertekend "  zijn .  
     
     Ook  een  andere  handelswijze  is  zeer  aan  te  bevelen .  Je  kunt  zich  daaraan  wijden  hetzij  naar  uw  studies  of  doorgevoerde  schetsen , hetzij  naar  het  levend  model .  Koop  een  paar  pijpjes  z.g.  plasticine  in  een  speciale  zaak  voor  kunstenaars .  Dit  is  een  boetseerpasta , die  op  klei  het  voordeel  heeft  niet  uit  te  drogen  en  dus  ook  niet  te  gaan  barsten .  Hij  bestaat  in  verschillende  kleuren , maar  je  kunt  het  beste  wit  of  grijs  nemen , neutrale  tinten  dus .  Met deze  volkomen  kneedbare  pasta  begint  je  naar  het  voorbeeld  van  de  mooie  exemplaren  van  fig. 4  en  5 ; op  een  plankje  een  laag  relief  te  boetseren  of  een  vrijstaand  beeldje  ( zie  fig . 17  en  18 ) , aanvangend  met  de  volumes  van  een  konijn , een  eend  en  een  kip .  Kies  in  het  begin  een  eenvoudig , ineengedrongen  onderwerp , dat  geen  inwendige  bewapening  ( ondersteuning )  nodig  heeft  om de  samenstellende  delen  bijeen  te  houden .  Het  verband  tussen  deze  laatste  dient  je  goed  te  respecteren  door  de  vlakken  die  het  licht  vasthouden , op  de  juiste  wijze  tot  uitdrukking  te  brengen .  Maar  pas  er  voor  op  om  deze  vlakken  uit  te  snijden  in  een  overvloed  van  pasta , zoals  je  een  kluit  boter  zou  gaan  modeleren  door  er  telkens  stukjes  af  te  halen  met  een  mes .  Neemt  als  uitgangspunt  een  algemeen  volume , dat  kleiner  is  van  omvang  dan  hetgeen  je  uiteindelijk  bereiken  wilt , om  dan  bij  kleine  stukjes  tegelijk , in  de  vingers  platgedrukte  bollentjes  van  de  grote  voorraad  aan  te  brengen .  Waar  de  vinger  te  kort  zou  schieten  voor  de  gewenste  vormgeving , kunt  je  gebruik  maken  van  een  boetseerhoutje  of  soortgelijk  instrumentje  om  de  materie  aan  te  brengen  en  in  de  vereiste  vorm  te  krijgen .  Dit  kleine  boetseerwerkje  kan  een  hoogte  of  lengte , naar  gelang  de  omstandigheden , van  10  cm .  krijgen . 
      Als  je  een  staande  eend  zoudt  willen  maken , zoals  die  van  fig . 88 , zal  de  broosheid  van  zijn  contructie  een  kleine  bewapening  vereisen  bestaande  uit    ijzerdraad , dat  met  enkele  spijkertjes  op  het  plankje  vastgehecht  is . 
      Deze  oefeningen  zullen  je  het  enorme  voordeel  bieden  dat  je vertrouwd  geraakt  met  de  grote  volumes  en  ook  met  het  aspect  van  de  z.d.  verkortingen , waarop  wij  nog  terugkomen  .
      Je  zult  zo'n  boetseerwerkje  n.l.  gemakkelijk  kunnen  verplaatsen , hem  onder  verschillende  hoeken  bekijken , op  uw  gemak  het  aspect  van  een  of  ander  volume  in  een  of   andere  stand  kunnen  beoordelen  en  de  schijnbare  vormveranderingen , waaraan  hij  onderworpen  is . 
      Wanneer  je  na  deze  oefening  naar  uw  beeldje  en  naar  de  natuur  gaat  tekenen , zult  je  uw  onderwerp  veel  beter  gaan  begrijpen  en  uw  werk  zal  daarvan  de  vruchten  plukken , daar  kunt  je  van  op  aan .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 82 EN 83 . - VOLUME VAN DIEREN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 82  en  83 .

    Een  dikke  lijn  begrenst 
    de  voornaamste  volumes 
    om  hen  goed  te  laten 
    uitkomen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 84 . STUDIE VAN DODE DIEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 84 .

    Studie  van  dode  dieren 
    ( met  de  pen  door  leerling
    mej . Fontaine )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 85 . - HOOGTE VAN HET DIER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 85 .

    Hoogte  en 
    verschijningsvormen 
    van  de  leegte .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 86 . - KOE ( NAAR E. HAREUX ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 86 .

    Koe
    ( E . Hareux ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 87 . - PAARDENHOOFD NAAR E . HAREUX .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 87 .

    Verhoudingen  en
    contructie  van  het
    paardenhoofd
    ( naar  E. Hareux ) .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 46 . a , - FIG . 88 . - BOETSEERWERK IN PLASTICINE.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 46 . a ,

    Fig . 88 .

    Boetseerwerk 
    in  plasticine .

    28-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 46 . - KENNIS VAN HET DIER

    Art. Nr. 46 . 

                    KENNIS  VAN  HET   DIER

     Waarneming  -  Overdenking  -  Geheugen

      Aangezien  de  mens  egocentrisch  is , heeft hij  de  neiging  om  alles  wat  hem  omringt  met  zichzelf  in  betrekking  te  brengen .
      Het  dier  nu  is  een  wezen , wiens  geestelijke  en  lichamelijke  eigenschappen  hem  in  staat  stellen  zich  min  of  meer  met  ons  leven  te  vermengen .  Als  vriend  of  vijand  kent  het  beest  een  instelling  verband  houdende  met  zijn  eigenschappen  en  maakt  hij  gebruik  van  zijn  bekwaamheden .  Zijn  betrekkingen  met  ons  mensen  zijn  uiterst  afwisselend .  
      In  verschillende  graad  beschikt  hij  over  de  zintuigen  van  gevoel , smaak , gezicht , gehoor  en  reuk .  Van  al  deze  is  het  gevoel  wel  het  minst  ontwikkeld .  Maar  toch , wie  heeft  nooit  een  paard  of  een  ezel  gezien , terwijl  hij  de  grond  aftastte  met  zijn  poot  om  er  een  vast  steunpunt  te  vinden  ?  Bij  de  zoogdieren  is  de  smaak  vrij  groot , terwijl  de  reuk  bij  hen  een  hoge  perfectie  bereikt .  Het  gehoor  wint  het  soms  nog  van  de  reuk , hetgeen  bijv, niet  het  geval  is  bij  de  hond , bij  wie  deze  zintuigen  volmaakt  ontwikkeld  zijn .  Het  gezicht  van  zijn  kant  bereikt  niet  de  hoogte  van  de  reuk  behalve  bij  de  vogels , waar  hij  van  een  bijzonder  scherpte  is . 
      Men  dient  veel  belang te  hechten  aan  het  oog , waarin  zich  de  gevoelens  en  hartstochten  weerspiegelen .  Wij  spreken  nu  niet  over  de  blik   van  de   hond  of  de  kat , waarvan  wij  de  uitdrukkingen  goed  kennen .  Maar  bekijken  wij  eens  het  oog  van  een  haan  bijvoorbeeld , of  van  een  konijn  en , als  daartoe  de  gelegenheid  is , het  zeer  mooie  oog  van  de  ooievaar  of  dat  van  de  giraffe :  een  bewonderenswaardige  edelsteen  !
      Dieren  bezitten  een  sterk  uitgesproken  karakter .  Illustratoren  en  humoristen  moeten  dat  niet  vergeten .  Wij  zullen  deze  opsoming  echter  niet  verder  voortzetten  en  blijven  spreken  over  de  goede  en  slechte  eigenschappen  van  ieder  soort .  Laat  ons  liever  volstaan  met  te  herinneren  aan  de  raad  van  de  knappe  dierenschilder  Léon  BARRILLOT  : 
    " Bestudeer  de  gewoonten  en  de  zeden  van  het  karakter  van  de  dieren , ik  zou  haast  zeggen  hun  geest  !  Je  denkt misschien  dat  ik  hen  te  hoog  aansla  ?  Neen  !  Leeft  met  hen  en , na  hen  goed   bestudeerd  te  hebben , zult  je  zien  dat  men  hun  menige  eigenschap  zou  kunnen  benijden .  Tegenover  de  dieren  vreesde  MICHELET   onbillijk  te  zijn  geweest  door  hen  eens  " onze  minderwaardige  broeders "  genoemd  te  hebben " .
      Het  was  dus  geenszins  overbodig  om  even  stil  te  staan  bij de  gedragingen  van  onze  modellen .  Die  warme  belangstelling  zal  overgaan  op  uw  schetsen  en  tekeningen , die  daardoor  meer  leven  zullen  ontvangen  en  die  de  gevoelige  noot  in  zich  zullen  dragen , waarop  wij  doelden  in  het  begin  van  dit  lesdeel , toen  wij  zeiden  dat  een  werk  zonder  gevoel  nooit  kunst  zal  kunnen  zijn .
      Wat  heeft  het  voor  zin  om  naar  een  potlood  te  grijpen , als  men  niets  of  bijna  niets  van  zijn  model  weet  ?   Tekenen  is  allereerst  nadenken  en  overwegen .  Indien  je  werkelijk  uw  onderwerp  -  welk  dan  ook  -  goed  hebt  overdacht , dan , maar  ook  alleen  dan , zal  uw  schets  of  tekening  " iets "  kunnen  zijn .
      Laten  wij  het  tot  slot  nog  eens  hebben  over  het  geheugen .  Te  vaak , helaas , zet  een  leerling  onder  enkele  schetsen  de  mededeling  " uit  het  hoofd  " .  Maar  hoe  kan  men  " uit  het  hoofd "  het  sihouet  van  bijv.  een  kip  of  een  eend  fabriceren  ?  Zoiets  wordt  niet 
    " uitgevonden "  !  Zoiets  ontstaat  door  directe  waarneming  of , na  zeer  talrijke  waarnemingen  naar  het  leven , uit  het   geheugen  en  dan  met  te  meer  succes  naarmate  men  meer  gezien  en  onthouden  heeft .  Het  visuele  geheugen  ontwikkelt  zich  op  dezelfde  wijze  als  het  gewone  geheugen ; het  is  voldoende  om  het  oefening  te  geven .
      Als  je  zich  gedurende  twee  of  drie  zittingen  wijdt  aan  de  studie  van  konijnen , en  van  hen  alleen , zult  je  als  gevolg  van  deze  arbeid  overmijdelijk  ingelicht  zijn  over  hun  vormen , hun  verhoudingen  en  hun  typische  houdingen .  Je  zult  dan  in  de  geest  en  in  het  oog  ware  beelden  bewaren  en , in  afwezigheid  van  deze  modellen , zal  het  niet  in  je  opkomen  om  te  gaan  verzinnen , maar  wel  degelijk  om  uw  herleefde  herinneringen  te  gaan  natekenen , door  een  onderzoek  van  wat  in  uw  hoofd  opgetekend  staat .  Na  het  werken  in  de  natuur  zelf  is  dat  ook  de  meest  aanbevelenswaardige  wijze  van  doen .  Zowel  het  een  als  het  andere  is  heel  wat  nuttiger  dan  copieren , daar  zult je  wel  van  overtuigd  zijn  !
      Als  je  na  het  werken  buiten  thuis  komt , ga  dan  niet  meer  aan  de  tekening  naar de  natuur  verder  werken  met  de  bedoeling  deze  de  verbeteren ; je  zult  ze  juist  gaan  bederven  en  spontaniteit , die  immers  hun  ware  bekoring  uitmaken .
      Wijdt  je  dus  zo  vaak  als  mogelijk  is  aan  een  vriendschappelijke  en  niet  koude  of  minachtende  observatie  van  de  dieren , wendt  je  uitsluitend  tot  een  directe  vertolking  zonder  uw  inspanningen  te  verspreiden ;  beperk  je  dus  in  de  aanvraag  tot  een  bepaalde  diersoort  en  versnipper  uw  belangselling  niet  over  een  te  groot  aantal  soorten . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 46 . - FIG . 80 - WERK VAN DIERENSCHILDER RAY - LAMBERT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 46 .

    Fig . 80 .

    Tekening  ( krijt  en  goache ) .
    Werk  van  de  dierenschilder
    RAY - LAMBERT .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 46 . - FIG . 81 . - SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 46 .

    Fig . 81 .

    Schets  (pen )
    ( oud  leerling  mej. Lloyd )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . f , - DE STUDIE VAN DE HUIDBEKLEDING .
    Art . Nr . 45 . f , 

                 De studie van  de  huidbekleding

      Dit  werk  af  te  zonderen  van  de  algemene  studie  is  iets , dat  een  beetje  willekeurig  is .  Maar  in  de  algemene  studie  kan  men  zich  slechts  toeleggen  op  de  vertolking  van  een  of  meer  waarden , die  zelf  ook  van  algemene  aard  zijn , en  die  een  of  andere vacht  of  gevederte  te  zien  geven . 
      In  ieder  geval  is  het  hierbij  de  zaak  om  de  omtrekken  en  de  verschillende  onderdelen  van  het  model  met  nauwkeurigheid  weer  te  geven  alvorens  men  zich  gaat  wijden  aan  de  uitbeelding  van  de  huidbekleding  als  zodanig . 
       Men  moet  er  dus  op  uit  zijn  om  de  verschillende  materialen  uit  te  drukken , waaruit  de  " kleding "  van  het  dier  vervaardigd  is , waarbij  wij  ook  moeten  denken  aan  de  vissen  met  hun  glinsterende  schubben .  Maar  denk  vooral  niet  dat  het  noodzakelijk  is  om  iedere  haar  en  iedere  veer  te  gaan  tekenen ..  Vereenvoudig  met  de  nadruk  op  het  karakter  van  de  bekleding , die  bij  de  een  glanzend , bij  de  andere  mat  zal  zijn .  Het  zijn  de  bewegingen  die  je  uw  potlood  of   penseel  laat  uitvoeren , de  tekenwijze  als  zodanig , die  in  staat  zullen  zijn  je  dit  karakter  kenbaar  te  maken  veel  meer  dan  de  zorg  voor  het  heel  kleine  détail .  Na  hem  goed  geobserveerd  te  hebben  moet  je  kunnen  aanvoelen  op  welke  wijze  hij  weergegeven  dient  te  worden .  Dit  wil  niet  zeggen  dat  je  uw  studies  niet  sterk     moet  doorvoeren ;  zij  moeten  dat  zeer  zeker  in  voldoende  mate  zijn  om  je  te  leren  door  te  dringen  in  de  kenmerken  van  het  model .
      Het  staat  overigens  vast  dat  de  huid , de  haren  of  de  veren , hoe  goed  ook  weergegeven  niet  zouden  kunnen  volstaan  voor  een  geslaagd  geheel .  Als  de  omtrek  gebrekkig  getekend  is  of  de  vormen  slecht  bekeken  zijn , heeft  het  geen  zin  om  slaafs  alle  détails  van  een  huidbekleding  na  te  volgen , want  het  resultaat  zal  toch  op  zijn  best  middelmatig  zijn . 

                  De  studie  van  een  geheel  

      Deze  woorden  spreken  wel  voor  zich  zelf  en  dit soort  van  werk  zullen  wij  dan  ook  niet  breedvoerig  gaan  ontleden .  Over  zijn  moeilijkheden  hebben  wij  het  al  gehad .  Zij  komen  voornamelijk  voort  uit  de onvermijdelijke  veranderingen  in  stand  en  houding .  Maar sommige  dieren  hebben  de  gewoonte  om  een  bepaalde  stand  telken  weer  in  te  nemen  en  in  een  dergelijk  geval  kan  men  dan  ook  met  succes  een  verder  doorgevoerde  studie  uitvoeren  en  zelfs  wel  twee  of  drie  tegelijk , naar  gelang  de  poses  die  het  dier  belieft  in  te  nemen .  Men  springt dan  van  de  ene  studie  op  de  andere , naar  gelang  de  grillen  van  het  model , hetgeen  ook  weer  eens  een  rechtvaardiging  is  voor  een  flink  formaat . 
      Je  moet  op  uw  hoede  zijn  voor  opgezette  dieren , die  vaak  niet  meer  zijn  dan  volgepropte  omhulsels ;  maar  dode  dieren  vormen  een  zeer  nuttige  en  serieuze  hulp  voor  uw  eerste  doorgevoerde  studies .  Wij  zeiden  reeds  dat  je  eigenlijk  met  dit  soort  werk  moet  aanvangen .  De  haas , het  konijn  of  de  kip , die  voor  het  braadspit  bestemd  zijn , zullen  je  van  dienst  zijn  bij  het  ervaren  van  hetgeen  vertolkingen  van  volumes , een  vacht  of  een  verendons  nu  eigenlijk  moeten  zijn .  Maar  bedenk  wel , dat  wanneer  je  een  levend  beest  voor  je  hebt , je  aan  de  bekleding  hoe  mooi  die  ook  zijn  kan , niet  de  weergave  van  de  plans  en  het  relief  moet  opofferen .  Door  het  spel  van  licht  en  schaduw  en  van  de  halftinten   ( je  kunt  de  belichting  naar  eigen  goeddunken  regelen ) ,   door  de  richting  van  uw  potlood -  of  penseelstrepen  en  door  uw  penseeltoetsen , moeten  de  volumes  en  het  lichaam  voelbaar  worden  onder  het  " kostuum " .  Zo  te  werk  gaande , zult  je  waarheid  en  deugdelijkheid  met  behulp  van  verschillende  technieken  in  uw  werk  weten  te  leggen  juist  zoals  het  geval  is  met  de  afbeeldingen  die  dit  lesdeel  illustreren . 

                  De  tekening  of  het  schilderij

      Hier  gaat  het  om  heel  iets  anders .
      Om  een  tekening  of  schilderij  tot  stand  te  brengen  zal  men  zich  moeten  bedienen  van  schetsen  en  studies . 
      De  schets , of  beter  een  verzameling  schetsen , zal  je  inzicht  geven  in  de  algemene  omtrekken  van  het  model , bepaald  door  de  essentiele  lijnen  die  deze  omtrekken  en  zijn  vormen  beschrijven .  Zij  zullen  je  een  ruime  keuze  bieden  van  houdingen , standen  en  bewegingen , die  eigen  zijn  aan  het  dier  in  kwestie  en  die  deel  uitmaken  van  dat  karakter  dat  onze  taak  is  om  vast  te  leggen  in  ons  lijnenspel . 
      De  studie  van  zijn  kant , je  weet  het , stelt  je  in  staat  om  uw  onderzoek  ver  door  te  voeren , zonder  verwaarlozing  van  het  geringste  detail , dat  men  echter  bij  de  tekening  zelf  kan  weglaten , indien  het  niet  vereist  is  voor  een  sobere  en  soliede  uitbeelding  van  ons  dier .  En  juist  daarmee  maakt  je  een  werkelijk  kunstwerk .  In  feite  betekent  kunst  immers  een  keuze  maken  en  je  zult  deze  moeten  maken  door  onder  de  bestanddelen  van  het  dier , die  te  nemen , waarop  men  vooral  de  aandacht  vestigen  wil .
      Je  zult  deze  elementen , geleverd  door  schetsen  en  studies , samenvoegen  in  een  tekening  waarin  een  kenmerkende  houding  van  het  dier , die  ook  zo  veel  mogelijk  zijn  typische  vormen  doet  uitkomen , door  u  zal  vastgelegd  worden .  En  wanneer  wij  zeggen  " vastleggen "  gebruiken  wij  eigenlijk  een  verkeerd  woord , want  het  is  noodzakelijk  dat  als  er  sprake  is  van  beweging , het  dier  niet  versteend  lijkt .  Het  geheim  is  en  blijft  altijd  het  goed  onderzoeken  van  uw  schetsen  en , door  hen  met  elkaar  te  vergelijken , er  achter  te  komen  door  welke  lijnen  een  of  ander  aspect  het  best  tot  zijn  recht  komt .  Dan  zult  je  gaan  " vertolken "  zonder  de  waarheid  geweld  aan  te  doen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . f , - FIG . 79 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr. 45 . f ,

    Fig . 79 .

    Mooi  voorbeeld , dat
    duidelijk  demonstreert
    hoe  een  vacht  weer  te 
    geven , in  verband  met 
    de  studie  van  een  geheel ,
    zonder  het  karakter  van 
    de  volumes  te  verwaarlozen 
    ( krijt ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . e , - DE STUDIE VAN EEN ONDERDEEL
    Art . Nr . 45 . e ,

              De  studie  van  een  onderdeel

      Wat  een  studie  is , hebben  wij  je  reeds  verklaard  en  wat  een  onderdeel , détail , fragment  is , weet  je  natuurlijk  ook .  De  studie  van  onderdelen  is  het  enige  middel  om  te  begrijpen , hoe  een  of   ander  dier  precies  "in  elkaar  zit " .  Ongetwijfeld  bent  je  niet  goed  bekend  met  de  structuur  van  een  paardevoet , een  koeien - of  ganzepoot , te  meer  waar  deze  uiteinden  vaak  verborgen  zijn  onder  het  stro  van  de  stal  of  het  gras  van  de  weide .  Men  moet  dus  alle  gunstige  gelegenheden  te  baat  nemen  om   bepaalde  onderdelen  te  bestuderen .  Deze  studies  vereisen  uiteraad  minder  tijd  dan  die  naar  het  gehele  dier .  Waneer  je  zich  na  aanvankelijk  naar  het dode  dier  gewerkt  te  hebben  tot  het  levende  dier  gaat  wenden , behoeft  je  dus  minder  bang  te  zijn  voor  een  wijziging  in  de  stand  van  uw  model  en  zult  je  zich  op  die  wijze  oefenen  in  een  snellere  uitvoering  met  het  oog  op  uitgebreide  studies  van  het  gehele  dier .  Natuurlijk  kunt  je  ook  schetsen  maken , maar  dan  zo  duidelijk  als  het  model  toestaat  en  je  zult  dan  de  beschikking  krijgen  over  aanduidingen , die  eenvoudig  zijn , maar  niettemin  geschikt  om  je  voldoende  in  te  lichten .  Aarzel  intussen  toch  niet  om  echte , uitgewerkte  studies  te  maken , als  de  omstandigheden  gunstig  zijn .  Sommige  dieren , het  rund  b.v. , zijn  zeer  geschikt  voor  de  uitvoering  van  een  dergelijk  werk .  Immers , daar  staat  hij  tegenover  u ,  terwijl  hij  je  langdurig  aankijkt , alsof  hij  u  -   tevergeefs  -  tracht  te  begrijpen  !   Maak  uw  keuze  :  de  kop  is  zeer  interessant  en  stellig  ook  de  poten .  De  koe , zijn  moeder , verblijft  ook  heel  rustig  in  de  stal , als  ze  eenmaal  is  gaan  slapen .  Weliswaar  is  het  dan  nogal  lastig  om  haar  anders  voor  ogen  te  krijgen  dan  van  opzij  of  op  de  rug  .... Maar  deze  houdingen  bieden  toch  nog  heel  wat  mogelijkheden  voor  studies  van  onderdelen .  Tijden  het  herkauwen  b.v.  blijft  de  kop  vrijwel  roerloos .  Maar  vliegen  zijn  van  deze  brave  beesten  evengoed  de  vijanden  als  van  de  tekenaar , want  zij  vallen  hen  zonder  ophouden  lastig .  Tracht  dan  ook   uw  studies  's  morgens  heel  vroeg  te  maken ....  Overigens  zullen  wij  daar  elders  nog  op  terugkomen .  Denk  er  ook  nog  aan  dat  wanneer  je  zich  voorshands  vertrouwd  hebt  gemaakt   met  de  anatomie  van  uw  modellen  deze  studies  er  aanzienlijk  gemakkelijker  door  zullen  worden .  Wij  beelden  er   hierbij  enkele  af , die  meer  of   minder  ver  doorgevoerd  zijn .  
      Of  het  nu  gaat  om  een  studie  van  een  onderdeel  of  over  een  van  het  geheel , het  is  altijd  raadzaam  om  te  beginnen  met  een  grondschets , een  opzet  van  het  " karkas " , waarover  wij  reeds  eerder  spraken .  Het   werk  is  gelijk  aan  dat , wat  wij  uiteengezet  hebben  bij  De  Kop , Het  Naakt  en  de  Mens  en  wij  zullen  dus  niet  terugkomen  op  de  wijze , waarop  men  te  werk  moet  gaan , die  n.l.  in  ieder  opzicht  dezelfde  is . 
      Tracht  steeds  dieper  de  zin  van  de  vormen  te  doorgronden .  Leg  je  er  op  toe  om  goed  de  plans  aan  te   geven  en  hun  verschillende  richtingen , waarvan  het  relief  moet  overeenkomen  met  de  spieren  die  vastgehecht  zijn  aan  de benige  aanknopingspunten  die  het skelet  bedekken , dat  hun  samenstelling  beheerst , iets  dat  wij  reeds   eerder  opmerkten . 

    27-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . e , - FIG . 75 . - STUDIES VAN ONDERDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . e ,

    Fig . 75 .

    Studie  van  onderdelen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 76 . - STUDIES VAN ONDERDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 76 .

    Studies  van  onderdelen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 77 . - STUDIES VAN KOPPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 77 .

    Studies  van  koppen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . e , - FIG . 78 . - STUDIE VAN KOPPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . e ,

    Fig . 78 .

    Studie  van  koppen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . d , - DE SCHETS VAN EEN GROEP

    Art . Nr . 45 . d ,

                   De  schets  van  een  groep

      Als  je  veel  oefeningen  gemaakt  hebt , kunt  je  eens  een  schets  van  een  groep  proberen  te  maken .  Door  de  aard  van  het  onderwerp  moet  men  hierbij  natuurlijk  met  eenvoud  en  snelheid  te  werk  gaan .  Wanneer  bij  sommige  onderdelen  bepaalde  zwakheden  in  de  tekening , een  gevolg  van  de  omvang  van  het  na  te  volgen  ensemble , aan  het  licht  treden , dan  behoeft  dat  niet  al  te  zwaar  te  wegen : het  is  de  harmonie  van  het  geheel , die  men  moet  nastreven  en  het  zijn  vooral  de  lijnen , die  de  arabesk ,  de  golfbeweging , uitdrukken , die  men  te  pakken  moet  zien  te  krijgen .
      Voor  de  uitvoering  van  de  schets  van 
    fig . 72  is  de  kunstenaar  op  het  geschikte  ogenblik  verschenen , op  het  uur  van  de  maaltijd , een  uitgelezen  moment , waarop  men  de  kans  heeft  de  modellen  in  betrekkelijke  rust  aan  te  treffen .

     De  schets  met  aanduiding  van  de  omgeving .

      Soms  is  het  moeilijk  om  het  verlangen  te  weerstaan  om  met  het  dier  ook  enkele  elementen  aan  te  geven  van  het  décor , waarin  het  geplaatst  is .  Is  het  niet  vaak  één  met  die  omgeving  ?  Zonder  dat  de  tekening  verder  doorgevoerd  behoeft  te  zijn , krijgt  de  uitbeelding  daardoor  een  grotere  suggestieve  kracht ...
      Het  is  intussen  niet  nodig  om  verder  te  gaan  dan  een  simpele  aanduiding , of  dit  nu  een  volle  of  een  kale  tak  is , een  hek  of  een  staldeur , die  de  kunstenaar  met  enkele  snelle  lijnen  op  zijn  papier  te  voorschijn  roept .
      Kijk  maar  naar  die  zwanen  op  het  water  ( fig . 73 ) .  De  schets  krijgt  aanstonds  een  dichterlijke  bekoring , die  een  afbeelding  van  dezelfde  vogels  zonder  hun  natuurlijke  omgeving  ten  enemale  missen  zou .  Het  kan  zelfs  gebeuren  dat  het  dier  dat , naar  de  schijn , van  een  zeer  beperkt  belang  lijkt , niettemin  aan  de  totaliteit  zijn  bestaansreden  schenkt .  Dat  is  bijv.  het  geval  met  ons  tweede  voorbeeld :  wanneer  je  in  de  geest  het  onder  het  gebladerte  slapende  eendje  wegdenkt , zult  je  constateren  dat  de  rest  bijna  zijn  gehele  betekenis  verliest  waarbij  wij  opmerken  dat  het  hier  om  een  werkelijk  in  de  natuur  gezien  tafereeltje  gaat  en  niet  om  iets  dat  kunstmatig  gecomponeerd  werd  (fig . 74 ).
      Laten  wij , om  te  besluiten ,nog  zeggen  dat  de  schets  even  nuttig  is  als  de  studie , maar  op  een  ander  plan .  Nochtans  is  een  voorbereiding  daartoe  wel  noodzakelijk  en  wij  raden  je  aan , zoals  wij  reeds  eerder  deden , om  eerst  studies  naar  het  dode  dier  te  maken  opdat  je  zich  met  minder  tijdnood  kunt  oefenen  in  het  goed  bekijken  en  begrijpen  van  het  model .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 45 . d , - FIG . 72 . - DE SCHETS VAN EEN GROEP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 45 . d ,

    Fig . 72 .

    Schets  van  een  groep .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 73 . - ZWANEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 73 .

    Zwanen



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!