E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lucie1952
    blog.seniorennet.be/lucie19
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    07-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 49 . b , - FIG . 6 . - DE GULDEN SNEDE EN HET MENSELIJK LICHAAM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 49 . b ,

    Fig . 6 .

    De  gulden  snede  en 
    het  menselijk  lichaam .

    05-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 49 . a , - DE THEORIE
    Art . Nr . 49 . a ,

                               De  Theorie

                       De  Gulden  Snede

      Compositiewetten  kwamen  reeds  tot  stand  in  de  oudheid , toen  een  " meetkundige "  geest  de  grondslag  vormde  van  de  ontwikkeling  van  de  beschaving  van  de  landen  rond  de  Middelandse  zee , meer  in  het  bijzonder  in  zijn  kunstzinnige  uitingen , waarbij  men  dan  denkt  aan  de  schoonheidsleer  van  de  wiskundige   Pytaghoras  eerst  en  vervolgens  aan  die  van  de  wijsgeer  Plato  :  bij  deze  laatste  behoort  het  begrip  "  gulden  snede "  thuis .  Wij  zullen  zien  wat  deze  formule  inhoudt .
      Om  eentonigheid  te  vermijden  en  het  oog  te  blijven  boeien , dient  een  kunstwerk  tegelijkertijd  overeenkomsten  en  tegenstellingen  te  bevatten .  Het  gehele  geheim  van  de  compositie  schuilt  in  de  rangschikking  van  deze  overeenkomsten  en  tegenstellingen .  Deze  rangschikking  moet  gericht  zijn , zoals   PLATO   het  zei , op 
    "  verscheidenheid  in  eenheid ".  De  eenheid , door  FRAYSSINOUS  " grond  en  beginsel  van  iedere  schoonheid "  genoemd , is  voor  een  kunstwerk  de onderwerping  aan  één  enkel  denkbeeld , waarbij  zijn  samenhang  en  zijn  verschillende  onderdelen  verenigd  blijven  door  een  gemeenschappelijke  band . 
      De  aard  van  een  werk  van  teken -  of  schilderkunst  brengt  mee  dat  zijn  verschijningsvorm  slechts  een  enkele  oppervlak  kent .  Als  wij  dit  vlak  op  volkomen  regelmatige  wijze  zouden  indelen  zouden  wij  zeker  een  volmaakte  eenheid  verkrijgen ,die  echter  niet  boeiend  is  voor  het  oog  juist  door  de  eentonigheid , die  wij  zouden  verkrijgen .  Indien  wij  daarentegen  deze  verdeling  op  goed  geluk , in  het  wilde  weg  zouden  aanbrengen , zonder  een  leidende  gedachte , zal  het  aspect  zonder  twijfel  vol  afwisseling , maar  tevens  verward  en  zonder  enige  eenheid  zijn :  de  gemeenschappelijke  band , die  wij  hierboven  noemden , zal  er  niet  in  te  vinden  zijn . 
      Maar  wat  dan  ?...  Met  het  in  stand  houden  van  en  zekere  afwisseling , zou  men  een  vast  verband  tussen  de  onderdelen  moeten  ontdekken , een  verband  dat  ook  zou  moeten  bestaan  tussen  deze  onderdelen  en  het  totale  oppervlak , waarop  zij  zich  bevinden .  Uit  dit  verband  zou  een  eenheid  kunnen  onstaan , juist  omdat  hij  zou  zorgen  voor  een  onveranderlijke  band  tussen  oppervlak  en  inhoud  en  tussen  de  verschillende  elementen  van  die  inhoud  onderling . 
      " Wil  een  geheel , dat  verdeeld  is  in  ongelijke  delen , mooi  schijnen , zo  luidde  de  stelling  van  de  Romeinse  architect  VITRUVIUS , geboren  in  88 v .  Chr. , dan  dient  er  tussen  het  kleine  en  het  grote  deel  dezelfde  verhouding  te  bestaan  als  tussen  het  grote  deel  en  het   geheel . "  
      Deze  verhouding  noemen  wij  nu  de  gulden  snede . 
      Bekijk  eens  fig . 1 .  Hij  toont  je  een  horizontale  lijn  AB  met  in  het  punt  B  een  loodrechte  BD , waarvan  de  lengte  gelijk  is  aan  de  helft  (AM  of  MB )  van  AB .
      Nu  verlengen  wij  DB  naar  beneden .  Met  punt  D  als  middelpunt  en  DA  als  straal  trekken  wij  nu  een  cirkelboog , die  het  verlengde  van  DB  zal  snijden  in  E .  Door  vervolgens  DE  als  straal  te  nemen  trekken  wij  een  tweede  cirkelboog , die  AB  in  O  zal  snijden .  AB  is  nu  verdeeld  in  twee  ongelijke  delen  AO  en  OB  en  dat  in  een  verhouding 
          OB
        (-----) ,   die  overeenkomt  met  het  gulden
          AO                      Getal : 1,618 .                 
      Het  punt  O  dat  men  het  "  gulden  punt  "  zou  kunnen  noemen , ligt  natuurlijk  niet  precies  midden  in  de  lijn  AB .  Welnu , bij  de  studie  van  het  landschap  hebben  wij  je nu teneinde  eenvormigheid  en  eentonige  symmetrie  te  vermijden , aanbevolen  om  het  centrum  van  het  motief  niet  precies  in  het  centrum  van  het  papier  of  te  betekenen  oppervlak  te  plaatsen , maar  om  dit  een  beetje  naar  links  of  naar  rechts  te  verschuiven .  Zodoende  heeft  je , zonder  misschien  te  weten , reeds  de  gulden  snede  in  toepassing  gebracht . 
      Bekijken  wij  nog  eens  de  fig . 1  of  2 . 
                             AB 
    Wiskundig  is ------  ook  gelijk  aan  de  gulden  
                             OB   
    snede  en  je  zult  dat  kunnen controleren .
                             AB                        OB
     Derhalve  is -------gelijk  aan  -------hetgeen  dus                           OB                        AO                       in  overeenstemming  is  met  de  stelling  van  VITRUVIUS  :  de  verhouding  tussen  het  geheel  en  het  grootste  deel   is  gelijk  aan  die  tussen  het  grootste  en  het  kleinste  deel . 
      Ziehier  dus  het  beginsel  waarop  de  gulden  snede  berust , die  men  ook  zo  kan  beschrijven  dat  het  geheel  is  onderverdeeld  volgens  de  middelste  en  uiterste  rede  ( EUCLIDES ) . 
      Het spreekt  vanzelf  dat  wij  onze  horizontale  lijn  zouden  kunnen  indelen  door  het   " gulden  punt "   niet  aan  de  linkerzijde , maar  aan  de  rechterzijde  te  plaatsen  en  wel  op  dezelfde  wijze .  Eveneens  spreekt  het  vanzelf  dat  wij  de  delen  AO  en  OB  op  hun  beurt  volgens  de  middelste  en  uiterste  rede  kunnen  indelen  en  op  ieder  van  hen  weer  een   " gulden  punt "  kunnen  plaatsen .  Door  op  deze  loodrechte  lijnen  op  AB  te  trekken  ( men zou  het  aantal  punten  gemakkelijk  kunnen  vermeerderen  als  de  lijn  maar  lang  genoeg  is , omdat  ieder  nieuw  segment  zijn  indeling  krijgen  kan ) ,  verkrijgen  wij  een  serie  verticale  banen , waarvan  de  plaats  en  de  breedte  altijd  overeenkomen  met  de  gulden  snede .  
      Maar , zo  eenvoudig  als  dit  zijn  mag , een  compositie  is  nu  eenmaal  aan  alle  zijden  begrensd .  Om  getrouw  te  blijven  aan  de  gulden  snede , dus  aan  de  eenheid , daarbij  een  vaste  verhouding  in  acht  nemend  tussen  de  delen  en  het  geheel , zou  de  logische  oplossing  die  compositie  bevat , die  een  hoogte  heeft  die  in  dezelfde  verhoudingen  ( 1,618 )   staat  tot  de  breedte  of  omgekeerd .  Deze  hoogte  BC  ( zie  fig . 4 )  zal  dus  gelijk  zijn  aan  OB ,  immers 
     AB                                                                                                     ------== 1,618 .   Op  BC  zoeken  wij  het 
       OB                                                              
    gulden  punt , op , op dezelfde  wijze  als  wij  dat  deden  voor  de  horizontale  zijde  AB.  Op  de  tegenoverliggende  zijde  hebben  wij  dezelfde  bewerking  uitgevoerd , waarna  wij  de  verschillende  " gulden  punten "  met  elkaar  verbonden  hebben .  Naar  believen  kunnen  wij  ook  schuine  lijnen  trekken  door  de  gevonden  punten  met  elkaar  te  verbinden  met  de  hoeken  van  de  grote  rechthoek .  Uiteindelijk  onstaat  er  dan  een  lijnenspel  dat  zeer  uiteenlopende  vlakken  begrenst , ongetwijfeld , maar  die  tevens  alle  dit  gemeen  hebben , dat  zij  hun  onstaan  steeds  weer  danken  aan  de  topassing  van  de  gulde  snede .
      Deze  schept  dus  een  verband  van  ideale  verhoudingen  door  zijn  indelingen  van  lijnen , oppervlakken  of  volumes  ( die  beide  van  eerstgenoemde  afhangen ) , behorend  aan  hetzelfde  onderwerp , welk  woord  wij  hier  in  zijn  meest  uitgebreide  betekenis  gebruiken .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 49 . a , - FIG . 1 . - DE GULDEN SNEDE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 49 . a ,

    Fig . 1 .

      Eerste  methode  om  een  lijn  volgens  de  gulden  snede  te  verdelen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 . - TWEEDE METHODE - GULDEN SNEDE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2 .

      Tweede  methode .  Op  A  trekt  men  een  loodlijn  AD , waarvan  de  hoogte  gelijk  is  aan  de  helft  van  AB  ( dus  gelijk  aan  AM  of  MB ) .   Daarna  verbindt  men  D  met  B .
      Met  D  als  middelpunt  wordt  een  cirkelboog  DA  getrokken , die  DB  in  D'  zal  snijden .  Vervolgens  wordt  vanuit  B  een  tweede  cirkelboog  getrokken , die  DB  in  D'  zal  snijden , snijpunt  O  op  AB  is  dan  het  gezochte  gulden  punt .  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 3 . - GULDEN PUNTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 3 .

     Op  iedere  rechte  lijn  kunnen  twee  gulden  punten  gevonden  worden .  Ieder  van  hen  wordt  bepaald  door  uit  te  gaan  van  een  verschillend  uiteinde  van  de  lijn  in  kwestie , waarbij  de  ene  of  de  andere  methode  gevolgd  kan  worden .  Hierboven  is  men  uitgegaan  van  B  in  plaats  van  A .  Het  gulden  punt  komt  dan  op  de  rechterheft  terecht , maar  de  indeling  is  weer  die  van  de  gulden  snede.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 . - COMPOSITIE VERHOUDING ( 1,618 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

      De  hoogte  en  de  breedte  van  de  rechthoek , die  het  doek  voorstelt  voor  een  bepaalde  compositie , staan  zelf  tot  elkaar  in  verhouding  volgens  de  gulden  snede , want  BC  is  gelijk  aan  OB .
      Op  ieder  van  de  zijden  van  de  rechthoek  heeft  men  de  twee  gulden  punten  aangeduid , die  men  daarna  paarsgewijze  heeft  verbonden .  Bovendien  heeft  men  een  netwerk  van  aanvullende  lijnen  getrokken , zoals  in  de  tekst  is  beschreven .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 49 . a , - FIG . 5 . - COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 49 . a ,

    Fig . 5 .

    Compositie  die  gebouwd 
    is  op  enige  van  de  grote
    lijnen  en  vlakken , die  in 
    de  vorige  figuur  zijn 
    aangebracht .
    Men  zal  zijn  bouw  beter 
    gaan  begrijpen  in  het  licht 
    van  de  voorbeelden , die  volgen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR 49 . - DE COMPOSITIE - INLEIDING
    Art . Nr . 49 .

                           De  Compositie

                                  Inleiding

      Definitie .   -  Algemene  opmerkingen

      De  artistieke  denkbeelden  van  de  mens  zijn  altijd  tot  stand  gekomen  door  de  reacties  van  zijn  gevoeligheid  tijdens  een  werkzame , diepe  en  aanhoudende  waarneming  van  de  natuur .  Maar  opdat  deze  denkbeelden  gestalte  krijgen , om  tot  hun  verwezenlijking  te  geraken , is  het  noodzakelijk  dat  de  rede , het  verstand  er  aan  te  pas  komt  om  volgens  een  samenspel  van  logische  en  samenstemmende  regels , die  overigens  aan  ieder  geval  afzonderlijk  aangepast  zijn , leiding  te  geven  aan  het  scheppingsproces :  dit  proces  nu  komt  overeen  met  wat  wij  compositie  noemen . 
      Anders  gezegd  is  compositie  de  kunst  van  het  kiezen , verdelen  en  samenstellen  van  de  bestanddelen  van  een  kunstwerk , dit  zij  van  letterkundige , muzikale , bouwkundige , beeldhouwkundige  of  schilderkundige  aard , volgens  bepaalde  wetten  die  het  verstand , de  ontwikkeling  en  de  goede  smaak  ons  voorschrijven .
      Uiteraard  hebben  wij  hier  slechts  het  oog  op  de  compositie  op  het  terrein  van  de  teken -  en  schilderkunst .
      Naar  onze  definitie  vormt  de  compositie  de  grondslag  van  een  weloverwogen  kunstwerk .  Hij  dwingt  de  kunstenaar  (die  de  natuur  observeert  en  vervolgens  tekent  of  schildert of  degene  die  " scheppend "  werkt  aan  de  hand  van  zijn  waarnemingen )  tot  studie , onderzoek  en  controle  met  als  doel  een  volmaakte  ordening  van  de  bestanddelen  van  het  onderwerp , dat  hij  wenst  uit  te  beelden .
      Maar  de  compositie  bedoelt  niet  uitsluitend  het  samenstellen  van  deze  elementen  te  beheersen .  Hij  regelt  ook  een  oordeelkundige   verdeling  van  licht -  en  schaduwpartijen  volgens  een  bepaalde  wijze  van  doen  die  betrekking  heeft  zowel  op  hun  plaats  als  op  hun  toonwaarde  en  wel  om  tot  een  rijkere  uitdrukking  van  het   onderwerp  te  geraken , degene  die  zoveel  mogelijk  beantwoordt  aan  het  denkbeeld  dat  de  kunstenaar  in  het  hoofd  heeft .
      Aan  deze  verdeling  van  licht -  en  schaduwpartijen   heeft  men  het  woord  
    clair - obscur  gegeven , dat  echter  nogal  ongelukkig  gekozen  is  en  daarom  dan  ook  aanleiding  geeft  tot  menige  verkeerde  uitleg .
      Tenslotte  komt  het  begrip  compositie  ook  te  pas  bij  het  gebruik  van  kleuren .  Vroeger  heeft  je  de  theorie  daarvan  bestudeerd , die  aan  de  kunstenaar  verschillende  uitbeeldingsmogelijkheden  verschaft , die  leiden  kunnen  tot  het  doen  onstaan  van  fijne  en  tere  harmonieen  of  van  een  rijke  schitterende  uitbundigheid .  
      Wanneer  een  landschapschilder  bijv.  op  de  plaats  van  zijn  bestemming  is  aangekomen , onmiddelijk  gaat  weergeven , wat  hij  ziet  en  alleen  hetgeen  hij  ziet , dan  zal  het  eindresultaat  niet  noodzakelijkerwijze  een  compositie  zijn , maar  veeleer  een  studie .  Deze  studie , die  voor  hem  de  betekenis  zal  hebben  van  een  op  het  doek  vastgelegde  overschrijving  van  een  beeld  uit  de  natuur , zal  hij  langs  verstandelijke  weg  beoordelen  en  ongetwijfeld  zal  hij  hier  en  daar  iets  toevoegen  of  wegnemen , het  belang  van  een  of  ander  element  versterken  of  verzwakken , de  opstelling  wijzigen  en  dat  alles  omdat  uiteindelijk  zijn  motief  zal  veranderen  in  iets  dat  tegemoet  komt  aan  de  wetten  van  de  compositie .  
      Deze  wetten  zijn  evenzeer  van  belang  voor  het  stilleven  en  het  landschap , als  voor  de  menselijke  en  dierlijke  figuur .  Wij  zullen  hen  in  dit  lesdeel  gaan  bestuderen .
     

    04-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONS VOLGEND ONDERWERP IS DE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ons  volgend  onderwerp  is   De  Compositie !
    Art . Nr . 49 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 48 . b , - DE STUDIE VAN DE VACHT
    Art . Nr . 48 . b , 

                     De  studie  van  de  vacht

      In  onze  opsomming  van  verschillende  uit  te  voeren  soorten  van  werk  hebben  wij , vanzelfsprekend , een  onderscheid  gemaakt  tussen  de  studie  van  een  onderdeel  en  die  van  een  geheel .  Tussen  beide  in  hebben  wij  die  van  de  huid  en  de  vacht  geplaatst , want , ofschoon  wij  hier  bezig  zijn  met  een  karakteristiek  element  van  het  dier , eigenlijk  een  détail , hoewel  van  veel  belang , is  het  toch  niet  goed  mogelijk  om  hem  geheel  van  een  totaalstudie  los  te  maken .  Het  gaat  hier  dus  om  een  werk , dat  tussen  de  beide  reeds  genoemde  soorten  van studies  in  ligt  en  zoals  wij  dat  al  opgemerkt  hebben , men  zal  moeten  beginnen  met  het  model  zijn  omtrekken  te  geven  alvoren  zijn  vacht  te  gaan  tekenen .
      Men  zou  kunnen  opmerken  dat  de  algemene  kleur  van  een  landstreek  zich  weerspiegelt  in  de  huidskleur  van  de  dieren , die  er  te  vinden  zijn .  Laat  ons  in  ieder  geval  zeggen  dat  zij , dank  zij  die  kleur , vaak  met  hun  omgeving  verwant  zijn  en  er  min  of  meer  onopgemerkt , in  opgaan .  Wij  belanden  hier  bij  de  z.g.  mimicry , een  middel  tot  verdediging  of  aanval , die  wel  buiten  ons  studiebestek  valt , maar  die  men  toch  verplicht  is  eens  onder  ogen  te  zien .
      In  tegenstelling  tot  wat  zich  voordoet  bij  de  mensen , vindt  men  in  het  dierenrijk  de  mooiste  en  meest  briljante  aankledingen  bij  het  mannetje  en  met  name  bij  de  vogels . 
      Hoe  de  vacht  er  ook  uit  moge  zien , een  fout  die  de  beginner  zonder  mankeren , maakt , is  het  totaal  verwaarlozen  van  licht -  en  schaduwpartijen  door  zijn  bezorgdheid  om  de  détails  van  vacht  of  gevederte  weer te  geven .  Het  gevolg  is  natuurlijk  een  platte  tekening  eentonig  van  waarden  en  ontdaan  van  elk  relief .  Welnu , niets  staat  ons  toe  om  de  plans  op  te  offeren  aan  zelfs  de  meest  decoratieve  versieringen  en  de  rijkste  kleuren .  
      Onder  de  veren  of  haren  moet  het  oog  de  aanwezigheid  van  het  beenderengestel  kunnen  voelen , dat  aan  de  oppervlakte  komt  door  gepaalde  hoogsels , die  het  licht  opvangen , je  zult  de  neiging  hebben  om  deze  punten  uit  het  oog  te  verliezen . 
      De  volgende  aanbeveling  lijkt  niet  overbodig :  het  is  wel  duidelijk  dat  in  uw  studie  of  schets , welke  ook  zijn  onderwerp  is , de  plaatsing  van  licht  en  schaduw  zodanig  moet  zijn  dat  men  zich  rekenschap  kan  geven  van  hun  intensiteit  en  richting .  
      Het  is  raadzaam  om  te  beginnen  met  de  studie  van  een  vacht , die  een  eenheid  van  toon  heeft  en  daardoor  de  waarneming  vergemakkelijkt , want  men  wordt  dan  niet  afgeleid  door  de  verscheidenheid  van  kleuren  en  versieringen .  Neem  bijvoorbeeld  een  witte , rossige  of  zwarte  vogel , waarbij  dode  dieren  natuurlijk  ook  heel  geschikt  zijn  als  eerste  modellen .
      Het  zachte , soepele  en  gewillige  potlood , waarvan  wij  het  gebruik  hebben  aanbevolen , is  uitstekend  geschikt  voor de  uitbeelding  van  de  veren  en  je  zult  met  hem  een  fluwelige  zachtheid  kunnen  bereiken , die  zeer  bekoorlijk  zal  zijn , want  hij  komt  overeen  met  de  werkelijkheid .  
      Wij  hebben  er  al  voor  gewaarschuwd  om  niet  tot  in  de  kleinste  détails  af  te  dalen .  Richt  uw  lijnen  en  toetsen  in  dezelfde  richting  als  de  massa's  van  de  meest  in  het  oog  lopende  veren , terwijl  je  goed  let  op  de  kracht  die  je  deze  potloodstrepen  gaat  geven .  In  feite  domineren  sommige  van  deze  massa's  door  hun  toonwaarden , zoals  degene , die  uit  de  nek  naar  de  schouders  van  de  roofvogels  vallen  ( plaat  VIII )  en  vervolgens  degene  die  zijn  borst  bedekken .
      Als  je  een  vacht  navolgt , ook  dat  mag  nog  wel  eens  gezegd  worden , dan  moet  je  deze  niet  haartje  met  een  scherpe  potloodpunt  op  het  papier  willen  zetten .  Tracht  hem  te  voorschijn  te  roepen  door  middel  van  enkele  goed  geplaatste  toetsen  en  enkele  goed  geplaatste  strepen .  Je  zult  wel  opmerken  dat  in  een  ander  voorbeeld  van  plaat  VIII   niets  op  een  peuterige  manier  is  uitgewerkt , maar  wel  door  lijnen  en  vlekken  het  uiterlijk  van  de  vacht  van  die  Perzische  poes  en  haar  jong  perfect  werd  uitgedrukt .  Ook  zal  het  je  niet  ontgaan  dat  deze  studie  op  een  gunstig  ogenblik  werd  aangepakt .  
      Veel  huidbekledingen  zijn  fraai , weelderig  en  aanlokkelijk :  die  van  de  tijger , de  panter , de  giraffe  en  de  zebra  en  dan  die  rijke  staart  van  sommige  vogels , zoals  de  pauw , de  fazant , de  papagaai , de  pimpelmees  enz . 
      Er  zijn  natuurlijk  ook , die  veel  soberder  zijn  en  toch  onze  aandacht  verdienen  die  van  de  ekster  met  zijn  zwarte  rok  en  witte  vest  of  die  van  de  hond , die  vaak  op  aantrekkelijke  wijze  gevlekt  is .  De  jongen  hebben  niet  altijd  de  bekleding  van  hun  ouders , getuige  de  pauw , dat  kleine  wonder  van  gratie  met  zijn  gevlekte  rokje .
      Kikkers  kunnen  zeer  mooie  modellen  zijn . 
    Bindt  er  een  voorzichtig  op  een  plankje :  Je  zult  dan  zijn  gouden  ogen  zien , zijn  wijd  gespleten  bek , zijn  witte  keel  en  vest , de  toon  en  de  tekening  van  zijn  " regenjasje "  en  je  kunt  dan  enkele  studies  met  waterverf  maken , voor  hem  weer  in  het  water  los  te  laten :  een  dierentekenaar  moet  natuurlijk  ook  een  dierenvriend  zijn . 
      Hou  uw  ogen  wijd  open  en  maak  getekende  of  geschreven  aantekeningen :  de  schoonheid  is  overal  om  ons  heen .  
      Bent  je  op  zoek  naar  een  decoratief  idee  dan  behoeft  je  niet  lang  te  zoeken : om  niet  nog  eens  over  een  kikker  te  praten , kijk  eens  naar  de  rijke  huid  van  de  slang  of  de  kleine  wonderen , die  de  vleugels  van  vlinders ons  voor  ogen  toveren , want  men  moet  in  deze  studie  ook  het  insect  niet  over  het  hoofd  zien ;  de  rug  van  een  nederige  rups  kan  zelfs  onze  bewondering  opwekken . 
      Wanneer  je  veel  schetsen  en  studies  gemaakt  hebt , kunt  je  werken  tot  stand  brengen  met  behulp  van  deze  documentatie  " uit  de  eerste  hand " , door  oorspronkelijke  en  persoonlijke  tekeningen  te  gaan  maken .  Over  de  tekening  ( en  het  schilderij )  spraken  wij  in  het  hoofdstuk  " De  verschillende  stadia  van  de  studie "  en  zullen  daar  dus  niet  op  terugkomen . 

                                  BESLUIT

      Al  onze  raadgevingen  en  richtlijnen , alle  détails , die  wij  onder  ogen  zagen  en  die  zeer  nuttig  waren , daar  kunt  je  zeker  van  zijn  brengen  het  gevaar  met  zich  mee  bij  je  een  onaangename  en  ongewenste  indruk  achter  te  laten  en  wel  dat  je  onoverkomelijke  moeilijkheden  zult  moeten  overwinnen .  Je  kunt  gerust  zijn , want  als  je  goed  doordrongen  bent  van  de  aanwijzingen  in  dit  lesdeel , als  je  de  illustraties , die  er  in  staan  met  andacht  onderzoekt , hoofdstuk  voor  hoofdstuk , daarbij  notities  makend , dan  zult  je  tot  de  slotsom  komen  dat  uw  taak  bijzonder  vereenvoudigd  is  geworden . 

      Een  laatste  belangrijke  raad ;  teken  nooit  op  kille  wijze , als  een  te  verstandige  scholier , maar  laat  uw  geest  zich  verwarmen , laat  je  zich , zonder  uw  geestdrift  af  te  remmen , meeslepen  door  uw  " gulzigheid " , zou  men  kunnen  zeggen , maar  toch  altijd  zonder  de  controle - middelen  uit  het  oog  te  verliezen , die  wij  je  in  dit  lesdeel  aan  de  hand  deden .  
      Wij  nodigen  je  tot  een  ware  jacht  uit , die  des  te  aangenamer  is , daar  hij  niet  wreed  en  bloederig  is , maar vruchtbaar  aan  plezierige  verrassingen  en  merkwaardige  ondekkingen .
      Het  zullen  geen  arme  dode  beesten  zijn , die  je  in  uw  weitas  stopt :  springlevende  dieren  zullen  uit  uw  schetsboek  te  voorschijn  komen .  Wij  twijfelen  er  niet  aan  dat  je  een  groter  genoegen  -  en  zonder  wroeging  -  zult  beleven  aan  het  tekenen  dan  aan  het  schieten .
      
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 48 . b , - PLAAT VIII
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 48 . b ,

    Plaat  VIII

    Perzische  poes  en  haar  jong .
    Studie  in  siberisch  krijt .
    Boa  ( détail ) . 
    Kikker  ( met  penseel  gewassen ) . 
    Roofvogel   ( krijt ) .
    Vleugels  van  een  vlinder  ( penseel ).
    Ekster   ( gewassen ) .  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 109 . - HUIDBEKLEDING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 109 .

    Huidbekleding  op  decoratieve 
    wijze  weergegeven  ( penseel )


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 109 , 110 . - HUIDBEKLEDING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 109 , 110 .

    Huidbekleding  op  decoratieve 
    wijze  weergegeven  ( penseel )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 111 . - HOUTGRAVURE VAN R . PAILLE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 111 .

    Houtgravure  van
    R . Paille
    ( oud - leerling )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 112 . - STUDIE VAN EEN GEHEEL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 112 .

    Studie  van  een  geheel .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 113 . - DROGE NAALD - ETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 113 .

    Droge  naald - ets
    ( panter ) .

    Werk  van  mej  Lloyd
    ( oud-leerling )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 48 . b , - PLAAT IX
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 48 . b ,

    Plaat  IX

    Schetsen  en  studies  van  leerlingen
    Als  je  soms  enige  aanmoediging  nodig zou  hebben  om  de  studie  met  vertrouwen  aan  te  pakken  ziet  je  hier , naast  degene  die  je  in  de  voorgaande  les  aantrof , enkele  werken  van  leerlingen  :  de  heren :  Le  Chatelier   ( rund - gewassen ) , Vicbo ( kikker , eend  en  haan  -  penseel  en  pen ) , De  Marcilly  ( paarden - penseel  en  pen ) ,
    de  dames :  Laverrier  ( hond - gewassen ) , Aragan  ( insecten  -  penseel  en  pen ) , Lloyd  ( roofdieren  - pen ) , Zonder  twijfel  zult  ook  je  even  goede  resultaten  bereiken , wanneer  je  met  overgave  werkt . 

    03-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 48 . a , - DE STUDIE VAN HET LEVENDE DIER
    Art . Nr . 48 . a , 

                De  studie  van  het  levende  dier

      Aangezien  nu  eenmaal  waarneming  de  grondslag  moet  zijn  van  al  uw  ondernemingen , zult  je  spoedig  genoeg  opmerken  dat  sommige  dieren  zich  veel  rustiger  houden  dan  andere  en  tot  hen  zult  je  zich  dan  ook  moeten  richten , waarbij  je  bij  voorkeur  met  détailstudies  begint , om  de  moeilijkheden  te  laten  opklimmen , zoals  wij  dat  al  gezegd  hebben .  Het  tamme  konijn  kan  zich  vaak  nauwelijks  verroeren  in  zijn  getraliede  kooi , die  men  soms  buiten  op  het  gras  zet  en  geplaatst  naarmate  het  gras   door  de  tralies  is  weggeknaagd .  Veel  dieren , die  in  het  algemeen  veel  roeriger  zijn , kunnen  op  bepaalde  momenten  en  onder  bepaalde omstandigheden  een  voorbijgaande  rust  in  acht  nemen , waarvan  men  moet  weten  te  profiteren . Zo  zal  een  onweer  de  dieren  opwinden  en  onrustig  maken , maar  de  regen  kan  hen  weer  kalmeren  en  zelfs  dromerig  maken , precies  zoals  de  mensen .  Kijk  ook  eens  naar  de  in  zichzelf  gedoken  kip  met  zijn  opgestoken  veren .  En  dan  de  koeien  die  bij  elkaar  staan , beschut  tegen  de  wind  bij  de  loods , die  je  kan  onderbrengen , ofwel  op  een  zeer  hete  dag  de  schaarse , smalle  schaduwen  gaan  opzoeken , die  hun  een  betere  bescherming  kunen  geven  tegen  die  wanhopige  vliegen , ook  zij  kunnen  een  bepaalde  pose  gedurende  enige  tijd  bewaren .  De  eenden , die  het  erg  druk  hebben  in  de  regen  rusten  uit  in  de  zon , als  die  niet  te  heet  is .  Op  het  eind  van  de  dag  nadert  het  uur  van  melken .  De  koeien  hebben  zich  vanzelf  gegroepeerd  bij  het  hek  om  de  komst  van  de  boerin  af  te  wachten  en  je  te  verhinderen  met  grote  stappen  door  de  vochtige  wei  te  lopen .  Het zal  je  niet  ontgaan  dat  op  die  plaats , die  twee  keer  per  dag  belopen  wordt , het  gras  verdwenen  is :  Je  zult  de  poten  dan  goed  kunnen  zien  om  er  een  détailstudie  van  te  gaan  maken . 
      Sommige  mensen  zijn  zeer  beroorrecht , doordat  er  zich  n.l.  in  hun  stad  een  dieren  tuin  bevindt .  Verzuum  dan  ook  niet  om  deze  prachtige  instellingen  te  bezoeken  :  de  maraboe  zal  een  alleraangenaamst  model  zijn , evenals  de  nachtvogels , die  zich  overdag  nauwelijks  verroeren  en  dan  nog  alleen  met de  kop , de  flamingo  met  zijn  kop  onder  de  vleugels  en  de  schilpad  met  zijn  trage  gang .  De  ooievaar en  de  pelikaan  lijken  in  gedachten  verzonken  te  zijn  en  er  is  ook  altijd  wel  een  dier  op  zich  niet  erg  goed  voelt  en  een  rustig  hoekje  heeft  opgezocht .
      Het  spreekt  vanzelf  dat  je  de  vrienden  des  huizes  niet  over  het  hoofd  mag  zien  :  de  hond , de  kat  en  de  kanarie , ten  tijde  van  hun  rust .  Maar  daarbij  moet  je  wel  bedenken  dat  je  nooit  genoeg  afstand  kunt  hebben  en  je  dus  de  neiging  zult  gaan  vertonen  om  hem  te  veel  van  bovenaf  te  gaan  bekijken .  Laten  wij  er  in  dit  verband  eens  op  wijze  dat , aangezien  de  dieren  zeer  uiteenlopend  van  formaat  zijn , je  zich  niet  op  dezelfde  afstand  op  moet  stellen  om , bijvoorbeeld , een  konijn  of  een   paard  te  gaan  tekenen .  Het  is  noodzakelijk  dat  zijn  totale  omtrek  gemakkelijk  binnen  de  begrenzingen  van  uw  gezichtsveld  een  plaats  vindt .
      Bij  een  détailstudie  is  het  echter  wel  nodig  dat  je  zich  vrij  dicht  bij  het  model  opstelt         Je  weet  wel  hoe  zich  onder  die  omstandigheden  te  gedragen .
      Blijft  eens  stil  staan  bij  een  koe  om  van  zijn  kop  enkele  studies  te  maken , van  opzij , van  voren  en  in  driekwart  gezien .  Zijn  gezicht  mag  lastig  te  treffen  zijn , daar  staat  tegenover  dat  het  model  graag  de  pose  zal  bewaren .  De  kop , die  zich  plotseling  naar  rechts  of  naar  links  kan  draaien  om  opdringerige  vliegen  weg  te  jagen , zal  in  het  algemeen  weer  naar  je  teruggericht  worden ;  de  koe  kan  goed  recht  naar  voren  kijken  door  de  plaatsing  van  zijn  ogen .  Zij  zal  je  langdurig  aankijken , want  zij  is  nieuwsgierig  en  bedachtzaam . 
      Het  gezicht  daarentegen  van  de  eend , de  gans  en  nog  andere  dieren  van  de  boerderij  is  naar  de  zijkanten  gericht .  In  dat  geval  is  het  profiel  gemakkelijker  om  na  te  tekenen  en  je  zou  heel  wat  slinkse  streken  moeten  uithalen  om  er  in  te  slagen  hem  recht  van  voren  te  tekenen . 
      Er  blijft  ons  nog  op  te  merken  dat  een  studie  van  fragmenten  niet  tot  doel  heeft  om  beweging  uit  te  drukken .  Hij  moet  nadere  gegevens  bevatten , die  men  niet  van  een  schets  kan  verlangen .  Je  moet  er  zich  op  toeleggen  om  goed  een  oor  op  zijn  plaats  te  zetten  of  een  horen , om  de  vorm  van  een  gezicht  goed  weer  te  geven  en  die  van  een  oog , om  bepaalde  vlekken  aandacht  te  geven  en  natuurlijk  ook  de  plans  te  verzorgen .  Maak  een  paardehoofd  of  de  kop  van  een  geit  of  teken  een  voet  of  een  hoef , bestudeer  het  gewei  van  een  hert ...  je  kunt  langs  de  rand  van  uw  papier  altijd  wel  eens  enkele  opmerkingen  schrijven  aangaande  de  gedragingen  van  het  model  of  de  kleur  van  zijn  vacht  enz .,  zodat  je  later  wanneer  het  te  pas  zou  komen , uw  geheugen  kunt  opfrissen .
      Het  is  wel  duidelijk  dat  alles  wat  wij  op  merken  bij  de  studie  ook  van  toepassing  is  op  de  schets .  Je  kunt  deze  ophogen , wij  herhalen  dit  nog  eens , met  enkele  toetsen  van  gekleurd  krijt , sanguine  bijv ., zelf  met  waterverf , en  in  dat  geval  behoeft  dat  niet  eens  ter  plaatse  te  gebeuren , als  uw  geheugen  nog  scherp  is , dank  zij  de  gescheven  aantekeningen , waarover  wij  het  zojuist  hadden .  In  het  algemeen  kunnen  dergelijke  ophoogsels  zeer  gunstig  werken .  Zij  roepen  de  kleuren  van  het  onderwerp  enigermate  op  en  kunnen  in  aanwezigheid  van  het  model  worden  aangebracht , zelf  als  hij  de  gewenste  pose  verlaten  heeft , want  het  gaat  dan  niet  meer  om  vormen  en  volumes ; wij  hebben  hier  het  oog  op  bijvoorbeeld  de  kammen  en  lellen  van  de  haan .  Maar  maak  ook  van  de  " opsmuk "  geen  misbruik .  Een  tekening  is  altijd  beter  wanneer  hij  sober  blijft . 
      Wij  zouden  niet  genoeg  kunnen  herhalen  dat  je  alle  gunstige  gelegenheden  moet  aangrijpen  om  détailstudies  te  maken  en , mocht  het  model  je  niet  voldoende  tijd  toelaten  voor  en  ver  doorgevoerde  studie , dan  zou  je  toch  altijd  wel  een  snelle  aanduiding  op  papier  kunnen  zetten , bijv .  van  een  ontplooide  vleugel , om  er  maar  één  te  noemen .  Weliswaar  bevinden  wij  ons  thans  op  het  terrein  van  de  schets , maar , wij  zeiden  het  al , onze  aanwijzingen  gelden  voor  alle  andere  soorten  van  werk .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR. 48 . - FIG . 108 - STUDIE VAN HET GEHEEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 48 .

    Fig . 108 .
    Studie  van  het  geheel
    ( krijt )


    02-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 48 . - DE SCHETS
    Art . Nr . 48 .

                              De  Schets

      Je  bent  thans  klaar  om  met  schetsen  te  beginnen .  Aanvankelijk  zult  je  natuurlijk  met  schematische  aanduidingen  te  werk  gaan  en  wij  vragen  je  hierom  nog  eens  terug  te  keren  tot  het  hoofdstuk , dat  de  verschillende  soorten  van  werk  behandelde  en  waarin  wij  de  volgorde  aangaven  voor  een  trapsgewijze  vergroting  van  de  moeilijkheden : na  de  schematische  schets  komt  de  eenvoudige  schets , vervolgens  de  meer  doorgevoerde , de  schets  van  een  groep  en  die  met  aanduiding  van  de  omgeving .  Als  beginner  zult  je  zich  aanvankelijk  tot  onbewegende  modellen  moeten  richten  en  stap  voor  stap  zult  je  dan  kunnen  geraken  tot  snellere  uitbeeldingen  van  dieren  in  beweging .  Maar  vermijd  in  ieder  geval  om  uw  schetsen  te  overladen , zelfs  als  het  model  in  kwestie  er  zich  toe  leent . 
      Anders  zou  je  er  toe  komen  om  onnodige  détails  te  gaan  aanbrengen  en , zoals  wij  reeds  zeiden , het  zal  er  dan  mee  eindigen  dat  uw  model  een  versteend  effect   krijgt .  Het  dier  leeft , zelfs  al  beweegt  het  zich  niet . 
      Weet  je  dus  te  beperken .  Het  is  ook  tegen  de  geest  van  de  schets  om  hem  te  gaan  veranderen  in  een  studie .  Overigens  is  de  werkwijze  niet  precies  dezelfde  voor  beide  soorten  van  oefeningen .  Het  is  vooral  met  de  geest  dat  je  bij  de  schets  construeert  door  meteen , vastberaden , een  omtreklijn  of  vorm  aan  te  pakken , terwijl  je  bij  de  studie  voor  alles  rustig  de  tijd  neemt .  Beperkt  je  dus  hier  door  alleen  het  belangrijkste  uit  te  drukken , hetgeen  al  moeilijk  genoeg  is , zoals  altijd  wanneer  men  snel  kiezen  moet , waarbij  men  het  minder  belangrijke  links  laat  liggen , om  alleen  de  hoofdzaken  te  zien  en  op  samenvattende  wijze  te  verwerken .
      Om  nog  op  het  terrein  te  blijven  van  de  enigszins  doorgevoerde  schets , kunt  je  na  het  aanbrengen  van de  eenvoudigste  lijnen  enkele  geestige  vlekken  tekenen  ( zie  het  varken  van  plaat  VI ) .  Deze  worden  natuurlijk  niet  op  willekeurige  wijze  geplaatst , anders  zouden  zij  uw  tekening  gaan  verwarren  en  zelf  verontreinigen .  Hun  doel  is  om  hun  waarheid  te  accentueren .
      Om  relief  en  plastiek  uit  de  drukken , heeft  men  licht -  en  schaduwvlakken  nodig , die  aan  verandering  onderhevig  zijn  voor  wat  betreft  hun  afmetingen , vormen  en  toonwaarden .
      Naar  gelang  het  dier  en  de  tijd  die  hij  je  gunt  gaat  je  er  een  paar  aanbrengen , een , twee , drie  of  vier , naar  gelang  de  belangrijkheid  van  de  waarden , niet  nalatend  om , als  het  mogelijk  is , ook  een  slagschaduw  te  tekenen , waardoor  het  dier  beter  op  de  grond  komt  te  staan  ( men  zie  de  koe  van  plaat  VI ) .   Je  kunt  ook  een  denkbeeld  geven  van  de  waarde  van  bepaalde  onderdelen  van  de  vacht , zonder  in  volledigheid  te  vervallen .  Het  gaat  hier  eenvoudig  om  het  versterken  van  het  relief , dat  al  gesuggereerd  wordt  door  een  toepasselijke  modulatie  van  de  omtreklijnen .  Hier  hebben  wij  bijvoorbeeld  een  ooievaar  ( zelfde  plaat ) .   Met  het  wit  van  het  papier , waarmee  men  zijn  voordeel  moet  doen , drukken  wij  het  relief  van  de  kop  uit .  Een  ander  toontje  laat  het  onderlijf  naar  achteren  schuiven .  In  de  schaduwpartij  zullen  enkele  krachtige , in  de  richting  van  de  vorm  zelf  geplaatste , potloodstrepen  met  succes  de  veren  suggeren .  Kijk  ook  eens  naar  de  pauw  van  dezelfde  plaat , waarvan  de  schets  slechts  drie  waarden  bevat :  de  hals  met  een  diep  zwart , de  vleugels  met  een  zacht  grijs  en  wit .  Merk  op  dat  het  grijs  van  de  rots  de  staart  doet  uitkomen , die  slechts  hier  en  daar  een  vlekje  bevat  om  op  simpele  wijze  zijn  patroon  te  suggereren .
      Wij  hebben  al  gezegd  dat  de  plans  altijd  gemakkelijker  te  zien  en  te  begrijpen  zijn  op  een  lichte  huid  en  dan  des  te  beter  als  het  licht  helder  is .  Een  gier of  panter  kunnen  ons  in  de  war  brengen , de  eerste  door  zijn  donkere  kleur , de  tweede  door  de  tekening  van  zijn  huid  ( zie  plaat  VI  en 
    fig .  106 ) .
      Als  je  in  het  begin  last  hebt  van  het  halfduister  om  de  plans  te  doorgronden , dan  zal  uw  oog  langzamerhand  meer  geoefend  raken  en  je  zult  zich  aangetrokken  voelen  door  de  effecten  van  een  stalinterieur , bijvoorbeeld  juist  door  de  subtiele  verhoudingen  van  de  toonwaarden  bij  het  dier  en  zijn  omgeving .  Maar  in  zo'n  geval  gaat  het  toch  meer  om  studies  dan  om  schetsen . 
      Wij  merken  op  dat  voor  het  snel  tot  stand  brengen  van  grote  schaduwpartijen  of  voor  de  toon  van  een  donkere  vacht , je  de  beschikking  kunt  hebben  over  een  volkomen  geschikt  materiaal  en  wel  het  dikke  pijpje  krijt  dat  men  plat  kan  gebruiken , zoals  men  doet  met  houtskool , maar  dat  tevens  een  punt  blijft  houden , waarmee  scherpe  lijntjes  te  maken  zijn .  Men  zie  hiervoor  de  doorgevoerde  schetsen  van  de  aap  en  de  vos  ( plaat  VI ) . 
      Alle  graden  van  uitwerking  zijn  dus  bij  een  schets  mogelijk .  De  illustraties  van  dit  lesdeel  laten  je  er  een  uitgegreide  demonstratie  van  zien :  hij  kan  een  simpel  gemoduleerd  lijnenspel  zijn , enkele  vlekken  voor  de  vacht  bevatten , vervolgen  ook  nog  schaduwpartijen , tot  hoofdzaken  teruggebracht  of  verder  doorgevoerd  en  van  meer  onderscheiden  waarden .  Maar  nogmaals , ga  hem  niet  onnodig  overladen  om  hem  niet  die  indruk  van  leven  te  ontnemen , waardoor  hij  gekenmerkt  wordt .
       Als  je  zich  tot  de  natuur  wendt  met  het  doel  om  in  potlood  schema's  van  bewegingen  uit  te  drukken , zult  je  de  tijd  missen  om  hierbij  erg  ver  te  gaan  en  zult  je  er  aan  moeten   wennen  om  met  zeer  sobere  notities  te  volstaan , teneinde  niet  op  verkeerde  wijze  te  tekenen , waarvoor  je  niet  de  tijd  gekregen  hebt  om  het  werkelijk  goed  te  zien .  Al  zou  je  maar  vier  of  vijf  lijnen  goed  op  zijn  plaats  hebben  gezet , dan  zou  dat  voldoende  kunnen  zijn  voor  een  correcte  weergave .  Van  lieverlede  zult  je  er  oog  op  krijgen , zal  uw  visuele  geheugen  zich  ontwikkelen  en  zal  het  waarheidsgetrouwe  beelden  gaan  bevatten  met  behulp  waarvan  je , na  verdwijning  van  het  model  of  zijn  houding , uw  beknopte  schema  zult  kunnen  aanvullen .  Zijn  de  voorbeelden  van  fig . 104  niet  welsprekend  genoeg  ?  Als  je  in  een  later  stadium  verder  gaat  uitwerken , des  te  beter , maar  dan  op  voorwaarde  dat  het  gebeurt  naar  waarneming  en  niet  naar  fantasie  !  Waartoe  dient  nu  die  dunne  lijn  die  dwars  door  de  schetsen  loopt  ?  Hij  vertegenwoordigt , voor  iedere  houding , de  algemene  richting  van  de  beweging .  Je  moet  zich  er  op  toeleggen  die  lijn  met  uw  gedachten  te  bepalen  door  het  model  goed  te  observeren  ;  je  moet  hem , eveneens  in  gedachten , op  papier  zetten , zonder  de  tijd  te  nemen  -  en  te  verliezen  -  hem  ook  werkelijk  te  tekenen .
      Bepaalde  bewegingen  herhalen  zich  met  betrekkelijk  korte  tussenpozen : het  heen  en  weer  lopen  van  een  dier  in  zijn  kooi , de  wandeling  van  een  werkpaard  enz .  Als  je  hen  voor  uw  eerste  werk  zou  uitkiezen , is  er  natuurlijk  niets  tegen  dat  je  hen ,  schematiseer  op  verschillende  momenten , door  n.l.  uw  aandacht  telkens  weer  te  richten  naar  dezelde  fase  van  de  door  het  dier  te  herhalen  beweging .  Maar  als  je  het  schetsen  van  personen  beoefend  hebt , zal  uw  snelheid  van  waarneming  al  geoefend  zijn .  Voor  het  overige  doet  je  er  goed  aan  om  tijdens  uw  uitstapjes  oefeningen  
    " in  het  wit "  te  maken , zoals  aanbevolen  bij  de  aanvang  van  ons  onderricht :  teken  met  de  geest , in  uw  hoofd , zonder  potlood  of  papier , wanneer  je  een  of  ander  ogenblik  uw  gebruikelijke  materiaal  niet  zou  kunnen  gebruiken .
      Ook  bij  de  vogels  zijn  de  verschillende  standen  zeer  boeiend  om  te  bestuderen .  Sommigen  lopen  als  mensen , door  nu  deze , dan  weer  de  andere  poot  te  verplaatsen , de  merel  bijvoorbeeld  en  de  duif , de  kip  en  de  fazant .  De  mussen  daarentegen , zeer  lichte  vogeltjes  huppelen  met  beide  pootjes  en  komen  met  sprongentjes  vooruit .  En  is  het  gewaggel  van  een  gans  niet  grappig  om  te  zien  ? 
      De  bewegingen  van  de  vlucht  zijn  ook  zeer  fascinerend .  Iedere  vogel  houdt  er  zijn  eigen  manier  op  na .  De  reiger  en  zijn  soortgenoten  zijn  daarbij  de  enigen  die  hun  kop  naar  binnen  trekken .  Vergelijk  ook  eens  de  snelle  mechanische  vlucht  van  een  zwaluw  met  de  veel  lomere  van  een  patrijs..
    Maar  helaas  men  kan  de  vlucht  alleen  op  een  afstand , en  vaak  een  grote  afstand , bekijken .  Het  is  niettemin  mogelijk  om  met  aandacht  en...  indien  mogelijk  met  een  kijker , waardevolle  dingen  op  te  merken .  Men  zie  in  dit  verband  de  schetsen  van 
    fig . 105 .
      Het  zwemmen  van  een  vis  kan  men  gemakkelijk  beoordelen  in  een  aquarium .  De  gecombineerde  bewegingen  van  de  staart  en  de  zwemvliezen  zijn  onder  die  omstandigheden  niet  moeilijk  te  pakken  te  krijgen  en  men  zal  hun  mechanisme  gemakkelijk  door  krijgen .  Men  zal  dan  ook  constateren  dat  iedere  vissensoort  zijn  eigen  zwemstijl  bezit  .
      Tracht  echter  niet  het  onmogelijke  te  bereiken ;  men  moet  in  het  begin  niet  die  bewegelijke  en  grillige  modellen  gaan  studeren , die  uw  geduld  al  te  zeer  op  de  proef  stellen .  Het  is  logisch  dat  je  zich  eerst  beperkt  tot  zeer  vertrouwde  dieren  en  als  je  onze  raadgevingen  goed  opvolgt , zullen  uw  resultaten  voldoende  aanmoediging  geven  om  met  succes  veel  moeilijkere  onderwerpen  te  gaan  aanpakken .  Laat  ons  nu  terugkeren  tot  de  studie  anders  gezegd  tot  de  analyze  van  de  vormen .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!