Westendse Blik op Middelkerke
Inhoud blog
  • Serieuze wending in mijn leven van gepensioneerde: mijn blik op Middelkerke wordt definitief neergeslagen!
  • De Mont Blanc beklommen? Chapeau Jan en Stephan! Veel te laat, ik weet het!
  • Consulteren jullie ook soms de BOAREBREKER?
  • Hoe tevreden ben je over onze gemeente? De nieuwe Gemeente-Stadsmonitor heeft ook voor jou heel wat in petto!
  • De Ereburgers van Middelkerke
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Allerlei (54)
  • Atlantikwal (2)
  • Brandweer (4)
  • Burgemeester (24)
  • Casino (8)
  • De Post (1)
  • Dialect (14)
  • Die goeie oude tijd (16)
  • Dijk en Strand (24)
  • Duinen (2)
  • Emigratie (3)
  • Energie (3)
  • Erfgoed (29)
  • Evenementen (26)
  • Fusies (5)
  • Gemeentebestuur (68)
  • Gemeentediensten (10)
  • Gemeentefinancies (9)
  • Godsdienst - Kerken (14)
  • Horeca (22)
  • ImmobiliĆ«n (19)
  • Jeugd (5)
  • Kamperen (4)
  • Kunst (13)
  • Landbouw (5)
  • Leger (2)
  • Medisch (26)
  • Mijn blog (25)
  • Milieu (18)
  • Natuur (11)
  • Oorlogen (14)
  • Openbaar vervoer (1)
  • Openbare werken (8)
  • Pleinen en straten - staat en netheid (25)
  • Politieke partijen (63)
  • Scholen - Onderwijs (13)
  • Sociale woningen (5)
  • Sport (36)
  • Strand (0)
  • Uitzicht gemeente (13)
  • Veiligheid - Politie (11)
  • Verkeer (27)
  • Verkiezingen (39)
  • Zon en Zee (12)
  • Persoonlijke Kijk op mijn Gemeente
    26-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe lang duren die werken in Westende en Lombardsijde nu eigenlijk al?

    Mijn vorige artikels:

    13.6.2010 ‘Er is één en ander veranderd in Westende’ (map Openbare werken)
     7.4.2014  ‘Belangrijke verbindingswegen in het nieuw’ (map Pleinen en Straten)
    29.12.2014 ‘Westende krijgt langzamerhand een modern wegennet’
    4.5.2015 ‘Westende, één grote bouwwerf! Plezant is anders, maar de toekomst lacht ons toe’
    7.3.2016 ‘Het grootste bouwproject ooit in Westende’
    2.1.2017 ‘Werken in Westende: oef, rust tussen 2 fases’

    12.6.2017 ‘De plechtige inhuldiging van de Westendelaan’

    Zelf heb ik hier al een paar keren het cliché gebruikt ‘Men kan geen omelet bakken zonder eieren te breken’. Ik zal er altijd van overtuigd blijven dat de werken aan de wegen in Westende een omvangrijke onderneming zijn/waren, die niet in een handomdraai kan/kon uitgevoerd worden, dat we wat geduld moeten hebben, …

    Stilaan beginnen de Westendenaars echter te wanhopen. Je hoort meer en meer ‘Het duurt toch wel zeer lang, hé’. Ontelbaar zijn de facebookberichten die het één of het ander aan te merken hebben op de duur of de manier van aanpakken van de werken.
    Je hebt vier soorten klagers.
    In eerste instantie zijn er de zelfstandigen waarvan de zaak door de werken onbereikbaar geworden is. Zij worden/werden natuurlijk het ergst getroffen. Logisch dus dat ze niet gelukkig zijn/waren.

    De tweede soort is de grootste groep. Het zijn diegene die al enkele jaren de één of andere omleiding moeten volgen langs kleinere wegen … en niet altijd weten dewelke… Die (gemeentewegen), bijvoorbeeld de Steenstraat en de Bamburgstraat, kregen/krijgen bovendien fel te lijden onder het ongewoon druk verkeer en verkeren nu in slechte toestand. De gebrekkige en onvoldoende herstellingen die de gemeente uitvoerde, brachten/brengen weinig aarde aan de dijk.
    Hieronder de weg die mijn buren en ik al die tijd en nog steeds moesten/moeten volgen om naar Nieuwpoort te rijden.

    Daarbij komt nog dat de Bamburgstraat al twee keer afgesloten werd, zonder iemand te verwittigen, zodat het soms zowaar op een zoektocht geleek om toch maar een niet-afgesloten weg te ontdekken.

    De derde soort zijn de omwonenden van de ‘doortocht’ van Westende, die al te maken kregen met ongemakken: een woning die moet gestut worden, nachtlawaai (ja!), verstoorde verbinding met Proximus en dus geen internetverbinding en geen televisiebeeld. Dat mocht ik persoonlijk ook ervaren: één week geen TV door verwisseling van kabels. Tot x - maal toe viel de openbare verlichting uit door een kortsluiting in één van de werfcabines.

    De vierde soort, de minst talrijke, bestaat uit niet-Westendenaars die zelfs met de hulp van hun GPS moeilijk hun bestemming vinden en die zich bij elk bezoek moeten afvragen ‘zou die weg nu al open zijn’?

    Tegelijk zijn/waren er ook klachten over de beperkte toegankelijkheid voor rolstoelgangers en kinderwagens.

    Tegenover die vier groepen staan de zogezegde ‘positieven’, dikwijls tweede verblijvers, die de ‘klagers’ willen overtuigen dat het bij hen thuis net hetzelfde is, dat zij geduld moeten hebben, dat het daarna toch zoveel beter zal zijn.
    Onder hen zijn er ook de ‘die hards’, dat zijn diegene die absolute of volledige loyauteit tegenover iemand of iets, de gemeente bijvoorbeeld of een partij, blijven zweren, zelfs als ze aankijken tegen een nederlaag of erg wanhopig zijn.

    Tijd voor een globaal overzicht en voor de planning van wat nog komen moet
    Om misverstanden te vermijden en voor de duidelijkheid wil ik eerst nogmaals één en ander herhalen.

    De Essex Scottishlaan, de Henri Jasparlaan, de Doornstraat en de Strandlaan zijn gemeentewegen.
    Daarvoor wordt een ontwerper aangesteld en samen met de gemeente worden de plannen opgemaakt. De gemeente is 'bouwheer' en is dus verantwoordelijk.

    De doortocht Westende-Lombardsijde of de Westendelaan of de N318 en de Paul Grosettilaan zijn gewestwegen. Daarvan is de verantwoordelijke bouwheer de ‘Administratie van Wegen en Verkeer’ (AWV). De gemeente krijgt wel inspraak bij de opmaak van de plannen.

    De piloot AWV maakt de contracten met de nutsmaatschappijen voor de noodzakelijke werken: aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel, water, gas, elektriciteit...
    De gemeente heeft daar niets aan te zeggen.
    De vernieuwing van de doortocht Westende/ Lombardsijde is wel een gecombineerd dossier van het Vlaams Gewest (AWV) en de gemeente Middelkerke. De gemeente financiert het project ten belope van de kosten voor de renovatie van de gemeentewegen Beukenstraat en Baronstraat, het Vlaams Gewest financiert de renovatie van de Westendelaan en de Lombardsijdelaan tussen het pompstation aan het vroegere West-Flora en de Baronstraat.

    Hoe lang zijn die werken nu eigenlijk al bezig?
    Hierna wil ik samen met jullie eens de globale werkperiode doorlopen. Op mijn vraag kreeg ik daarvoor de hulp van schepen Liliane Pylyser – Dewulf, waarvoor dank.

    De juiste begindatum vond ik niet terug, maar op 1 juni 2010 werden de Koninklijke Baan, vanaf de Zeelaan in Lombardsijde tot aan de Essex Scottishlaan, de Grossettilaan en de Henri Jasparlaan opnieuw geopend.
    Dat betekende een verademing voor Lombardsijde en Westende want de Nieuwpoortlaan, de Lombardsijdelaan en een stuk van de Westendelaan werden er dubbel zwaar door belast.

    De werken voor de eerste fase van de Henri-Jasparlaan startten op 15 maart 2010. De inhuldiging vond plaats op 26 oktober 2010. Daarna volgde een rustpauze.

    Op 17 november 2014 begon dan de 1e fase van de Essex Scottishlaan. De laan was opnieuw toegankelijk in juli 2015.

    De uitvoering van Fase 2 van de Henri Jasparlaan begon op 5 januari 2015 en zoals vooropgesteld werd ze afgerond in de zomer van 2015.

          rood = werken, groen = omleiding               

    Vóór het begin van de eigenlijke doortocht van Westende, was er ook nog hinder door werken vanaf de Logierlaan (de ‘Sauteuse’) tot aan het pompstation.

    In de doortocht van Westende (Westendelaan – Lombardsijdelaan plus zijstraten) zijn er 2 fases.

    Het was de bedoeling om twee veilige en volwaardige omleidingswegen te realiseren voor de bereikbaarheid van Westende-Dorp gedurende de werken aan de Westendelaan/Lombardsijdelaan. De plannen voor de vernieuwing van deze straten werden gedurende de vorige legislatuur voorbereid. Deze projecten werden samen met de vernieuwing van de Zeelaan als prioritair beleid opgenomen in het gemeentelijk meerjarenplan 2014-2019. Over de uitvoering van deze werken was er dus financiële zekerheid vanaf 2014. Voor de vernieuwing van Fase 1 van de doortocht is die financiële zekerheid er pas eind 2015 gekomen.

    Fase 1: Westendelaan: pompstation => Essex Scottishlaan (kruispunten met Hofstraat, Henri Jasparlaan,
                 Duinenlaan, Langestraat, Essex Scottishlaan om beurten afgesloten)

                  Nutswerken vanaf tweede helft 2015 – einde januari 2016
                  Bovenbouw: vanaf 1 februari 2016

           Aan die fase was heel wat onzekerheid verbonden. Gezien het Vlaams Gewest voor het leeuwenaandeel van
           de financiering instaat was het de bevoegde minister die de financiering van
    voor het project diende te
           voorzien. Dat was geen evidentie: de uitvoering van dit project was
    al enkele jaren voor de vastlegging in
           2015 voorzien op het rollend meerjarenplan van AWV
    maar meermaals vooruitgeschoven.
           Tot een definitieve goedkeuring en het bekomen van het
    budget kwam het pas na het nodige lobbywerk bij de
           bevoegde minister in het najaar van 2015
    en konden de werken begin 2016 starten.
                   Op dat moment was de Henri Jasparlaan volledig gerenoveerd en Fase 1 van de Essex Scottishlaan
                   afgewerkt.
           Onafhankelijk van die geplande termijnen, worden steeds weer kleinere werken uitgevoerd aan de reeds
           voltooide grote werken.  Bijvoorbeeld, vanaf maandag 19 februari 2018 werden er in opdracht van Telenet
           graafwerken uitgevoerd in de Westendelaan. Afhankelijk van het weer zouden de werken ten laatste binnen de
           tien werkdagen afgerond zijn. Deze werken konden ook enige hinder veroorzaken, maar de firma zou er alles
           aan doen om dit tot een minimum te beperken.


    Fase 2:  3a Lombardsijdelaan: Essex Scottishlaan => Steenstraat (kruispunten Heidestraat en Steenstraat
                      afgesloten)

                         Nutswerken vanaf 1.2.2016, vrijgegeven op 1.1.2017
                         Bovenbouw gestart op 23.1.2017
                 3b Steenstraat – Baronstraat (Inclusief werken in Beukenlaan en Baronstraat)
                      Omdat er tijdens de vorige fases nogal wat vliegtuigbommen werden gevonden, werden vooraf ook
                      bomdetecties uitgevoerd.

                      Het einde van de werken wordt voorzien tegen de zomer van 2018 en daarna zou de aannemer verder
                      werken aan de vernieuwing van de Baron- en de Beukenstraat.

                        De Beukenstraat is nu (15.2.2018) berijdbaar: enkel nog de bovenlaag en een stukje
                        voetpad ontbreken nog.

                      Vanaf de Steenstraat tot huisnummer 145 (De Lochting = 125, de Paradou = 163) werden de
                       onderlagen van het asfalt aangelegd. De voetpaden, fietspaden en parkeerstroken in dit
    gedeelte
                       worden/werden aangelegd vanaf januari 2018.

                      Vanaf januari 2018 werd eveneens gestart met de huisaansluitingen en afkoppelingen in de
                       Lombardsijdelaan vanaf huisnummer 145 tot aan de Baronstraat.

    De aannemer is volop aan de slag in de Baronstraat en verwacht een groot deel van de straat te kunnen vernieuwen voor het bouwverlof van 16.7 – 3.8.2018. De hoofdriolering werd aangelegd tot aan huisnummer 34.  Zo bleef er voldoende parking beschikbaar achter het sportcomplex en werden de festiviteiten na de kerstperiode 2017 niet te veel verstoord. Eens deze voorbij werd er verder opgebroken en nieuwe riolering aangelegd.
    Tijdens de werken konden de bewoners en voorbijgangers steeds te voet passeren. Er werd ook een deel van het voetpad opgebroken, maar er werd voldoende ruimte voorzien om een veilige en comfortabele doorgang te verzekeren.

    In de zomer van 2018 zal de volledige vernieuwing van de Westendelaan/ Lombardsijdelaan met de aansluitende straten Beukenlaan en Baronstraat afgerond worden.

    Vanaf halfweg september 2017 werden er voorbereidende nutswerken uitgevoerd in de Essex Scottishlaan (tussen Doornstraat en Paul Grossettilaan), de Strandlaan en de Doornstraat.

    Er werden nieuwe leidingen aangelegd en bestaande leidingen werden aangepast of verlegd in het voetpad en de parkeerstrook. Alle bovengrondse netten werden ondergronds. Er werd gewerkt aan: water, gas, elektriciteit, openbare verlichting, tv-distributie, …

    Aangezien recent beslist werd om de gemeenteschool 'de Duinpieper' vanaf september 2018 tijdelijk onder te brengen in de Calidris, vond het bestuur het niet aangewezen om nog te wachten met verdere werken tot na het einde van de werken aan de doortocht Westende. Ze willen een veilige schoolomgeving garanderen rond de Calidris voor de start van het nieuwe schooljaar. Wegeniswerken in de Essex Scottishlaan en de Strandlaan, de enige toegangsweg tot de tijdelijke school, zijn gedurende de eerstkomende schooljaren ten sterkste afgeraden. Daarom hebben ze ervoor gekozen om de werken aan de Essex Scottishlaan, de Doornstraat en de Strandlaan uit te voeren in het voorjaar van 2018. Ze startten in de week van 5 – 9 februari en zullen vermoedelijk afgerond worden voor het bouwverlof (16.7 – 3.8.2018).

    De voorbereidende werken voor de plaatsing van de overstortconstructie op de hoek van de Hofstraat en de Julien Soetaertstraat werden afgerond.
    Er werd bemaling geplaatst zodat de bouw van deze constructie kon worden aangevat in januari 2018.
    Tijdens deze werken kunnen de achterliggende wijken worden bereikt via de Langestraat om deze vervolgens te verlaten via de Heidestraat.
    Er deed zich echter een (niet voorzien) probleem voor met het grondwaterniveau, bij de plaatsing van de overstortconstructie. Daarom is de Hofstraat langer afgesloten dan verwacht, maar ook daar volgt er in de eerstkomende twee maanden een oplossing. Vervelend, natuurlijk, vooral als men niet meer in zijn garage kan, omdat er een pomp geplaatst werd ... zonder iemand te verwittigen.

    De doortocht van Lombardsijde, het verplaatsen van de trambedding en de realisatie van een vernieuwde Zeelaan en van de Nieuwpoortlaan tot aan de grens met Nieuwpoort zal niet meer in de huidige legislatuur 2013 – 2018 gebeuren.

    De vernieuwing van de Zeelaan was opgenomen in het meerjarenplan van de gemeente. Deze vernieuwing is uiteraard in sterke mate afhankelijk van de plannen van De Lijn met betrekking tot het nieuwe tramtraject. Hier is het dus evident dat er geen wegeniswerken uitgevoerd kunnen worden zolang de Kusttram het bestaande traject blijft gebruiken. Planmatig is de vernieuwing van de Zeelaan volledig voorbereid, ook het budget is beschikbaar, maar de realisatie zal niet meer in deze legislatuur gebeuren door de vertraging die de aanleg van het nieuwe tramtraject opgelopen heeft bij de Vlaamse Overheid.

    De start van de werken aan Fase 2 van de doortocht Westende/Lombardsijde tussen de Baronstraat en de gemeentegrens met Nieuwpoort is vandaag al voorzien op het rollend meerjarenplan van AWV vanaf 2020. Dit steeds onder voorbehoud van het vastleggen van het budget in een investeringsprogramma en meer concreet het belang dat de Vlaamse Regering en de gezaghebbende minister hieraan hechten. De vernieuwing kan dus altijd opschuiven. Wat dus ook in Lombardsijde gevolgen zal hebben voor de vernieuwing van bijvoorbeeld de Zeelaan en het Dorpsplein.


    Begin deze legislatuur werd opnieuw een gemeentelijke begeleidingscommissie samengesteld met vertegenwoordigers van de gemeente (burgemeester en 1e schepen) en vertegenwoordigers van AWV en andere betrokken besturen. Hierbij werd ook nauw samengewerkt met de stad Nieuwpoort in verschillende intergemeentelijke begeleidingscommissies. Er wordt verwacht dat het eindproduct, de volledige inrichting van de doortocht Fase 2, nog zal kunnen voorgesteld worden in het voorjaar van 2018. Ook hier is er een grote verwevenheid met de voortgang van het nieuwe tramtraject langs de Kustweg N34, de vernieuwing van de N34 en de vrijgave van de oude bedding van de kusttram langs de Nieuwpoortlaan.


    Welke verklaring(en) geven het Vlaams Gewest en de gemeente voor het langer aanslepen van de werken?
    De gemeente laat niet na de schuld voor de snelheid waarmee de werken uitgevoerd worden, toe te schrijven aan het ‘Vlaams Gewest’ aangezien het gaat over gewestwegen.

    De werken zijn onderhevig aan weersomstandigheden, waardoor ze soms net iets langer kunnen duren.

    De gemeente beweert dat er duidelijk sprake is van een globale aanpak van de werken in Westende en Lombardsijde maar dat het een stapsgewijs proces blijft, waarbij startdata verschuiven en de termijnen voor realisatie nooit volledig vastliggen.

    Besluit
    Bij het vastleggen van de termijnen kan/moet de aannemer er natuurlijk rekening mee houden dat de weersomstandigheden wel eens kunnen tegenvallen. Wij mogen echter niet beweren dat hij ook moet kunnen voorzien dat er bommen zullen gevonden worden en dat er daarna ook bomdetecties nodig zullen zijn.

    Er worden veel opmerkingen gemaakt over het feit dat er soms slechts één man en een 'paardenkop' (of zelfs helemaal niemand) aan het werk was/is. Dat kan niet als een probleem beschouwd worden zolang de termijnen geëerbiedigd worden. Is dat niet het geval, dan moet de Vlaamse overheid de aannemer daarop wijzen en eventueel dreigen met boetes of zelfs boetes opleggen. Als die overheid tenminste zelf zijn verplichtingen nakomt! Zijn de budgetten wel op tijd beschikbaar?

    Kan de gemeente daaraan dan niets doen? Volgens mij wel! Misschien moeten onze bestuurders wat meer op de Brusselse tafels gaan kloppen.
    Was het mogelijk de termijnen in te korten? Waren de respectieve werken wel goed op elkaar afgestemd? Werd er niet te veel hooi op de vork genomen? Moeilijk te beoordelen! Natuurlijk werd er wel eens een fout begaan of een verkeerde inschatting gemaakt, maar heel grote drama’s hebben zich niet voorgedaan, hoe vervelend ook.

    We onthouden nochtans wel dat Westende en Lombardsijde eerst circa 1 jaar en vier jaar later nogmaals 4 jaar op een bouwwerf moesten leven... en de miserie is nog niet gedaan!

    Om positief te eindigen: ik heb wel de indruk dat alles in het werk gesteld werd om de bewoners van de aangepakte straten zoveel mogelijk te sparen of te helpen, op de klassieke uitzondering(en) na.

    Bronnen
    https://www.hln.be/regio/middelkerke/einde-werken-lombardsijdelaan-tegen-zomer-2018~a8eaf62a?utm_campaign=regio-r-link&utm_medium=social&utm_source=Facebook&utm_content=regio

    26-02-2018, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Pleinen en straten - staat en netheid
    19-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezwaren tegen een verkaveling en tegen een parkeertoren in de Badenlaan van Westende-bad

    Zoals jullie misschien al weten is de gemeente van plan op de ‘gratis’ parking in de Badenlaan een parkeertoren neer te poten. Het gaat hier over het voorste gedeelte, want op het achterste gedeelte komt later (waarschijnlijk) een verkaveling die 165 (76 loten) woonentiteiten zal herbergen.

    MH1 Architecten uit Maastricht kreeg de opdracht van de gemeente om een parkeergebouw te ontwerpen voor 443 wagens met één half ondergronds niveau, drie verdiepingen en een parking op het dak. Das Bauer Kabinett uit Gent staat in voor de bouwaanvraag en fungeert als uitvoerend architect. 

    Volgens de ontwerpers zou het gebouw er zo moeten uitzien:


    De mening en de trots van de ontwerpers
    De ontwerpers vonden de opdracht geen sinecure: een parkeergebouw ontwerpen voor zoveel wagens en tegelijk de impact op de omliggende woningen beperken! Dat stelde inderdaad voor hen wel enige problemen.

    Zij beschrijven hun project als volgt:
    Het parkeergebouw grenst aan drie zijden aan woningen die bestaan uit één bouwlaag en een dak. Volgens de ontwerpers beperken ze de impact op de woningen door de behandeling van het volume en een slimme organisatie van de circulaties. Het afronden van de hoeken volgt de rijcurves en zou het gebouw minder hard maken. De gevel wordt als een verfijnde voile over de structuur heen gedrapeerd. De verticale houten lamellen verspringen ten opzichte van elkaar zodat er een geleding ontstaat die niet sec de verdiepingshoogte volgt.

    Om het gebouw minder massaal te laten overkomen wijkt de kopgevel op de derde verdieping terug en laten de ontwerpers op de bovenste verdieping een halve parkeerstrook weg. 

    Schuine parkeervakken vergemakkelijken het parkeren. Ook zijn er geen kolommen geplaatst tussen de parkeervakken, wat zorgt voor een transparant en overzichtelijk gebouw. De ligging van de hellingsbanen maken dat de omliggende bewoners zo weinig mogelijk last hebben van de koplampen van omhoog- en omlaagrijdende wagens.

    Vanwege de brandvoorschriften en de kustomstandigheden wordt de constructie volledig uitgevoerd in prefabbeton. De draagstructuur is volledig losgekoppeld van de gevelinvulling. Het gebouw zou niet volledig gesloten zijn. Tussen de verdiepingen zou er telkens een soort opening zijn.
    Deze transparantie van de gevel zou moeten toelaten om de parking over de volledige hoogte natuurlijk te ventileren. Dat zou een mechanisch rook- en warmteafvoersysteem overbodig maken, wat een duurzaam uitgangspunt zou zijn zowel in tijd als op het vlak van energieverbruik.

    Je moet het maar kunnen uitleggen!!

    Het initiatief om zo'n bovengrondse parking te laten bouwen heeft de woede van de omwonende opgewekt. Dat resulteerde in een actiecomité ‘Bouwwoede Badenlaan"

    Het protest tegen de mogelijke komst van een nieuw parkeergebouw in de Badenlaan is in de laatste weken fel aangezwollen. Actiecomité Bouwwoede Badenlaan riep een bewonersvergadering bijeen en verzamelde intussen handtekeningen voor een petitie. Bewoners laten nu zwarte vlaggen aan hun gevel wapperen en hangen affiches uit.
    Op de Facebook-pagina van Groen, kan het verloop van de acties gevolgd worden.

                                                         Foto Benny Proot

    Het openbaar onderzoek loopt nog en er werden al bezwaarschriften ingediend. (aangetekend naar het gemeentebestuur en naar minister Schauvliege).
    Het verzet van ‘Actiecomité Bouwwoede Badenlaan’ werd aangetekend verstuurd, samen met 116 handtekeningen. 

    Tegelijk wordt ook nog geprotesteerd tegen de verkaveling van de site achter het huidige parkeerterrein. In de loop van de week van 12 – 17.2.2018 zal ook dat verzet verstuurd worden.
    Op dinsdag 20 februari om 19U is er een informatievergadering mbt de verkaveling in de foyer van het cultureel centrum "De branding"  (populierenlaan 35 - Middelkerke).
    Het
    Actiecomité Bouwwoede Badenlaan zal er vertegenwoordigd zijn en wie dat wenst kan er de petitie tegen de verkaveling ondertekenen.

    Het is eigenlijk wraakroepend dat een omwonende in het Staatsblad moet vaststellen dat het gebied waarvan de verkaveling betwist wordt, NIET in de negatieve lijst staat van de niet te verkavelen gebieden, wat dus inhoudt dat er op korte/middellange termijn eventueel wel opnieuw een bouwaanvraag kan ingediend worden.

    De bezwaren tegen het gebouw betreffen:

    Er wordt gevreesd voor problemen van mobiliteit. De bewoners in de omgeving zullen geconfronteerd worden met meer dan 400 binnen- en buitenrijdende auto's per dag. De impact van de parkeertoren op het vlak van mobiliteit dient samen te worden bekeken met de nieuwe verkaveling ‘Badenlaan’, gezien de bewoners van de nieuwe verkaveling gebruik zullen maken van een gemeenschappelijke toegangsweg. Een College van Burgemeester en Schepenen (CBS) dat dit globale dossier opsplitst om de effecten op de omgeving te minimaliseren, draait de bewoners van Middelkerke in het algemeen en deze van de Duinenlaan/Badenlaan in het bijzonder een rad voor ogen.

    De toren zal geluidshinder veroorzaken. De bestuurders die de parkeertoren gebruiken, zullen bij het stijgen en dalen voor extra lawaai zorgen, o.a. door piepende banden. De trillingen van het geluid dringen zo binnen bij de belendende woningen, zeker wanneer de niveaus van de parkeertoren overeenstemmen met de verdiepingen van appartementen in de aangrenzende percelen. De overheersende windrichting zal dit effect versterken.
    Heeft het College van BS daar wel voldoende bij stilgestaan?
    De actievoerders vragen dan ook dat deze potentiële hinder nader onderzocht wordt, aan de hand van een rekenmodel, waarbij de openingen van de toren waardoor het geluid komt, gemodelleerd worden als afstralende geluidsvlakken.
    Het CBS moet de resultaten van de studie evalueren aan de hand van de milieukwaliteitsnormen voor geluid en beleidstaken ter zake (hoofdstuk 2.2) van VLAREM II. Pas dan kunnen de beleidslui met kennis van zaken beslissen.

    Vervolgens is het onduidelijk welk effect de parkeertoren zal creëren op het vlak van luchtverontreiniging. Eerst en vooral zal de parkeertoren een aanzuigeffect hebben en, indien betalend, extra verkeer met zich meebrengen van bestuurders die een gratis parkeerplaats zoeken.
    Het gebouw komt aan de rooilijn van de Badenlaan, meer bepaald op 3 tot 6 meter van de Residentie Kathy. Het verkeer in de parkeertoren, (parkeerbewegingen/remmen/optrekken/stationair draaien) zal bovendien zorgen voor meer uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOS), meer bepaald onverbrande koolwaterstoffen, maar ook van NOx, CO², fijn stof en dieselroet.
    Gezien het om een open parkeertoren gaat, zullen de omwonenden hier met volle teugen kunnen van genieten, wanneer ze op hun terras aan een drankje nippen.

    Het actiecomité vraagt zich af of het college van burgemeester en schepenen (CBS) de effecten van bijkomende luchtverontreiniging heeft laten onderzoeken? Indien dat het geval is, zouden ze daarvan graag de uitslag kennen. Indien het niet gebeurd is, dan vragen zij dat dit alsnog zou gebeuren vooraleer van start gegaan wordt met de bouw van de parkeertoren.

    Waarom niet ondergronds?
    Ten slotte vraagt het comité zich af waarom het CBS kiest voor een bovengrondse toren? Alleen al vanuit esthetisch oogpunt zou volgens de actievoerders een ondergrondse parkeergarage meer opportuun zijn. Werd deze mogelijkheid voldoende onderzocht? Het geluid van de parkeerbewegingen zou geïsoleerd worden en de emissies van de parkerende voertuigen zouden veel beter kunnen afgeleid en gefilterd worden.

    Het comité stelt terecht ook de vraag waarom een verkaveling in een waterziek gebied wel zou kunnen en een ondergrondse parking niet.
    Lees hierover mijn artikel van 20 februari 2011 in de map ‘Milieu’‘Nieuwe woonuitbreidingsgebieden in Westende? Bravo! Ze zijn toch niet waterziek, hé?

    Schepen Liliane Pylyser – Dewulf beweert echter dat het ondergronds brengen van nog een etage te duur bleek.

    Wordt de gratis parking nu vervangen door een betalende?
    Het comité zou ook graag weten of de parking betalend gaat worden - want dat geeft dan waarschijnlijk meer verkeer in de omliggende straten - omdat toeristen dan in andere straten naar gratis parking gaan zoeken - dus weer extra overlast.

    Indienen van de vergunningsaanvraag moest digitaal gebeuren via het omgevingsloket, wat niet het geval was.
    Dat vindt het comité een schending van artikel 14/1 2e lid 3° van het Omgevingsdecreet dd. 25/4/2014. Het gemeentebestuur dient de vergunningsaanvraag voor de parkeertoren digitaal in te dienen via het omgevingsloket, gezien het om een aanvraag gaat met betrekking tot een project dat niet is vrijgesteld van de medewerking van een architect.

    [Afdeling 8 Digitalisering (ing. decr. 18 december 2015, art. 127, I: 8 januari 2016)] Artikel 14/1.  (23/02/2017- ...) 

    Mijn vragen aan het actiecomité:
    1. Het gebouw zal toch voor meer parkeerplaatsen zorgen?
        Thans biedt de parking Badenlaan (volledig) plaats aan 320 wagens. De parkeertoren zal plaats bieden aan 443
       
    voertuigen. Tegenover een extra capaciteit van 123 wagens staat een investering van 6,3 miljoen euro ofwel
         51.220 euro (of een dikke 2 miljoen oude Belgische frank) per bijkomende parkeerplaats. 
         Een wel erg grote kost voor bijkomende parkeergelegenheid!
         De verkaveling zal het achterste gedeelte (de weide) inpalmen en zal uiteraard ook voor bijkomende
         mobiliteitsproblemen zorgen.

    2. Hebben de omwonende vooraf inspraak gekregen?
         Daar was geen sprake van. De eerste vergadering die initiatiefnemers organiseren, valt op 20 februari 2018,
         doch deze zal gaan over de verkaveling. 

         Het openbaar onderzoek inzake de parkeertoren eindigt op 10/02/2018. Het actiecomité vraagt echter dat de
         termijn van het onderzoek zou verlengd worden omdat niet iedere inwoner van
    Middelkerke op gelijke wijze
         toegang heeft tot het dossier. De termijn zou volgens hen moeten
    opgeschorst worden tot het volledige dossier
         raadpleegbaar is via het omgevingsloket.

    Bronnen
    02 januari 2018 | LIESBETH VERHULST
    MH1 ARchitecten en Das Bauer Kabinett bundelen krachten voor parkeergebouw in Middelkerke
    https://www.hln.be/regio/middelkerke/-parkeertoren-in-badenlaan-voor-400-wagens~a22a6344/

    Antwoorden van Alain Peeters op mijn vragen

     

    19-02-2018, 10:31 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Gemeentebestuur
    12-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Middelkerke: de aanhang van de lijst Dedecker groeit nog

    Als we er de definitie van ‘fenomeen’ op naslaan, dan lezen we: 'heel bijzonder iemand, iemand die de aandacht trekt door één of andere bijzondere begaafdheid, iemand met een bijzonder talent, een verschijnsel.'

    Zijn er dan misschien fenomenen in Middelkerke? Natuurlijk!  Bestaan er ook nog ‘bijzondere of zeldzame’ fenomenen? Eigenlijk is dat een pleonasme, want die adjectieven zijn reeds vervat in het hoofdwoord ‘fenomeen’. Maar hoe wil je anders iemand benoemen die echt uniek is in zijn genre?
    Met al zijn gaven … en gebreken, wel te verstaan!
    Over wie ik het dan wel heb? Over Jean-Marie, natuurlijk! Over de ‘numéro uno JMP’? Natuurlijk niet!
    Maar Jean-Marie Dedecker wil dat ook wel worden, alleszins in Middelkerke. Buiten dat ze allebei sportman (geweest) zijn en door hun ouders of peter en meter met dezelfde voornaam bedacht werden, hebben ze absoluut niets gemeen.
    Bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen is de belangrijkste sjerp, zo beweert JMD zelf, niet enkel die van Antwerpen maar ook die van Middelkerke.
    Wordt 14 oktober 2018 zijn laatste kans? Een cruciaal jaar voor hem en voor zijn partij? Waarschijnlijk wel! Dat beseft en zegt hij ook zelf. Hij wil en zal er dan ook alles aan doen om de nationale driekleur te mogen omgorden (sic).

    Nieuwjaarsreceptie LDD 
    Op 27 januari 2018 had in Walrave de jaarlijkse nieuwjaarviering van LDD plaats. Op 31 januari 2015 gebeurde dat nog in de ‘Paradou’ in Klein-Westende … met 75 aanwezigen … in een bomvol zaaltje!
    De plaatsverandering en de ruimere plaats  ... en het succes lieten toe dat het aantal elk jaar gevoelig aangroeide. En dat gebeurde ook. Naar het schijnt waren er dit jaar 480 sympathisanten … niet noodzakelijk allemaal LDD-kiezers want zoals elk jaar waren ook nu talrijke N-VA-ers van de partij.  Zou dat soms een voorteken kunnen zijn?
    Naast het klassiek hapje en drankje en een muzikaal duo, was het hoogtepunt natuurlijk de toespraak van Jean-Marie.
    Ik zag daarin de volgende onderdelen:

          ‘de negatieve punten van de huidige meerderheid’
       
     ‘wat er nodig is om de gemeente weer bruisend te maken, in het bijzonder voor Westende-bad’
         
    eigen gemeentepersoneel doet het beter’

    De negatieve punten van de huidige meerderheid
    JM vat ze samen als ‘Achttien jaar wanbeheer, een beleid als een blunderboek vol eigen belang’.

    Waarom is hij daarover zo woedend?
    Omdat
    voor het casino 46,2 miljoen  euro aan concessievergoedingen ( de begroting van een gans jaar
    van de
               gemeente), 5 miljoen aan opstalrecht  en 476 gratis garages onder de zeedijk verloren
    gingen.
    Omdat de gemeentesecretaris de gemeentekas gebruikt als zijn eigen portefeuille.
    Omdat schepenen hun familieleden en zakenpartners bevoordelen en zich bijgevolg bezondigen aan
            
    belangenvermenging.
    Omdat de gokmaffia het gemeentebeleid overgenomen heeft (sporthotel, garage Omnia).   
    Omdat een gebouw dat een landmark moest zijn, hoogstens een hotel wordt met 72 kamertjes en een kleine
              speelzaal en een allesbehalve deftige feestzaal van 383 m², amper groot genoeg om er een
    kaartavond van
            de bakkersgilde te organiseren en een speelzaal van 633 m², amper genoeg om
    enkele jackpotten te plaatsen.
    Omdat er een democratisch deficit bestaat in de gemeente: 3 recente gemeenteraden afgelast, onlangs nog die van
            januari.

    Omdat het huidig bestuur niet open en transparant is.

    Waarover is hij zo plaatsvervangend beschaamd?
    Omdat
    de burgemeester niet alleen haar dossier niet kent, maar ook het verschil niet tussen 1 en 100.000 euro.

    Omdat een schepen wel stoeft dat ze vier grote universitaire onderscheidingen heeft, maar weigert een journalist
          te woord te staan.

    Er is een globale visie nodig om onze gemeente weer bruisend te maken

    De gemeente moet beter bereikbaar zijn
    De afrit van de autosnelweg moet herzien worden.

    Omdat het niet langer kan dat de brug moet opgehaald worden telkens een plezierbootje voorbijvaart, moet er een tunnel komen onder het kanaal Plassendale – Nieuwpoort..
    Om de Spermaliestraat te ontlasten, moet de ringweg rond het centrum, vanaf de gevaarlijke knik in de Spermaliestraat tot aan de Rotonde van de IJzerlaan en de Westendelaan, er eindelijk komen, 25 jaar na het plannen ervan.

    Wat alleszins niet langer kan:
         -
    een boom planten van 27.000 euro, die al na 3 maanden afgestorven is en dus verwijderd
    wordt, zoals in
            Schore gebeurde
         -
    een hotel met 300 kamers aankondigen met een wavebad van 16 miljoen euro, want dat is
    volksverlakkerij.
           Stellen jullie zich al voor: ‘Indoor Skipiste in Tirol’ of ‘Zonnebankcenter in de
    Sahara’?

    Speciaal voor Westende-bad, dat geen facelift nodig heeft, maar een Marshalplan. Dat houdt in:

    De infrastructuur en de ruimtelijke ordening van gans Westende bad moet herdacht worden om het odium van
            Borinage van de kust kwijt te geraken.

     De Calidris, nu een blauwe steenpuist in de duinen, moet opnieuw een jeugdcentrum worden.
                 Een striptekening van Robbedoes van 30.000 euro verandert alleen maar de façade.


    Een catamaranzone en een getijdenzwembad op het strand.

    Parking van vier hoog in de Badenlaan is een architecturaal gedrocht.

    LDD heeft niets tegen hoogbouw, integendeel zelfs, maar dan op de juiste plaats. Een 70 meter hoog flatgebouw
        laten neerpoten midden in de duinen om je familie te plezieren is misdadig.

           Commentaar: volgens mij was die toren gepland in wat een zone voor verblijfsrecreatie geworden is en niet in
                            officieel duinengebied

    Om de Lac Aux Dames te verbouwen ligt er een aanvraag klaar voor een project van 167 kleine appartementen. Alweer konijnenkoten.

    Wat WEL moet
    We hebben een visie nodig voor toerisme met de nadruk op enkele grote evenementen die een grote weerklank hebben, net zoals Oostende bijvoorbeeld ‘Theater aan Zee’ heeft. We hebben momenteel enkel het champagneweekend.
    Het hinterland en de deelgemeenten moeten evenredig van evenementen voorzien worden.

    Zodra de tramlijn door het dorp van Lombardsijde, altijd al het weeskind van het huidig bestuur, verlegd is, moet een complete facelift gebeuren van het dorpsplein: een soort Montmartre met terrassen en zitbanken en een wandellaan en fietspad, een promenade van de Zeelaan tot aan het Albert-monument.

    Industrie van de gemeente moet gedelokaliseerd worden naar de Kalkaert. Wie naar dat industriegebied vertrekt moet bouwgrond ter beschikking krijgen. In Lombardsijde is er dan plaats voor een woonwijk.
    Deze deelgemeente moet aansluiten bij de nieuwe jachthaven en bij het Albertmonument.

    Er moet een nieuw gemeentehuis komen op de plaats van het bestaande zwembad dat afgebroken wordt.
    Er is een allesomvattend dienstencentrum nodig.

    De huidige ondergrondse Parking, kostprijs 16 miljoen euro en amper voor 5% bezet, moet herwaardeerd worden.

    Een marktplein moet leven. De hoge zitbanken dienen enkel als rustplaats voor de meeuwen en de duiven.

    De watertoren was een lichtbaken. In plaats van die af te breken, kon die beter omgebouwd worden tot een klim- en zelfs binnenin een duiktoren, uiteraard opgevuld met water, zoals men er één kan vinden in de omgeving van Keulen in Duitsland.
            Mijn commentaar: er komt nu een uitkijktoren.

    De radiopylonen zouden beter omgebouwd worden tot een hoogte- klimparcours in plaats van op ieder stukje vrije natuur een immobiliënproject neer te poten

    LDD wenst een binnenjachthaven in Leffinge.

    De zeedijk moet over zijn ganse lengte verbreed worden. De nu geplande verbreding zou echter stoppen ter hoogte van het restaurant ‘Deauville’. Vanaf daar is men van plan de zeedijk zelfs te versmallen en te laten verzanden. Onbegrijpelijk!


    LDD is voorstander van een volwaardig Sportpark met een gevarieerd sportaanbod.  Daarbij horen ook nieuwe tennishallen.
    Nu komt er enkel een nieuw zwembad op het oude voetbalterrein van Gold Star Middelkerke. De gemeente geeft de grond gratis aan de private bouwheer- uitbater die alle inkomsten mag innen en daar bovenop nog een jaarlijkse subsidiëring van de gemeente krijgt van 1.250.000 euro. Gedurende 30 jaar!!!! Ook het personeel voor de uitbating van het zwembad komt de volgende 30 jaar op de loonlijst van de gemeente. Onbegrijpelijk!

    LDD wil een vragenuurtje voor de bevolking in de gemeenteraad en gemeentelijke referenda voor grote projecten.

    JMD: ‘We moeten streven naar een sociale mix. De helft van onze gemeente bestaat uit zestigplussers. Ook ikzelf behoor tot die categorie. Het beste middel om meer koopkracht te creëren voor onze gepensioneerden en vooral ook jeugd aan te trekken is een verlaging van de personenbelasting. Knokke, Koksijde en De Panne hebben nu een nultarief en heffen geen rechtstreekse belastingen op het inkomen van hun inwoners. Wij zitten op 5 procent en het is tijd dat we de gemeentelijke opcentiemen op de personenbelasting volledig afschaffen.’

    Wat we zelf doen, doen we beter
    Onze gemeente is een uit de kluiten gewassen bedrijf met 591 mensen in dienst, als we de strandredders meetellen, en een jaarlijkse omzet van circa 50 miljoen euro.   

    Wat wij NIET zullen betalen/uitgeven/in zee gooien:

    34.000 euro voor een externe controleur voor de bouw van de nieuwe gemeenteschool in Westende
    900.000 euro voor een toezichter bij de bouw van het nieuwe casino
    1.000.000 euro advocaatkosten aan een Brussels advocatenbureau omdat je zelf onbekwaam bent,
          
    niettegenstaande jezelf drie juristen op je loonlijst hebt staan.
    847.000 euro voor een studie onder de oude tennis voor een ondergrondse parking die er nooit gekomen is.
    77.000 euro voor een doorlichting van het personeel, dat gebukt gaat onder het schrikbewind van de
          gemeentesecretaris.

    Er moet een einde komen aan de afbouw van onze eigen diensten

    WEL eigen schoonmaakdienst opnieuw organiseren met eigen mensen
             en NIET de poetsdiensten doorgeven aan dienstenchequebedrijven
    WEL onze riolen zelf inspecteren en onderhouden
    WEL de vuilnisophaling in eigen beheer houden en met eigen mensen doen
             en NIET uitbesteden aan grote bedrijven zoals Suez.

    Wij hebben vertrouwen in onze eigen mensen en wat we niet hebben zullen we aanwerven en opleiden. Wat we zelf doen, doen we beter.

    Besluit
    Overweldigend zou men de visie van de lijst Dedecker kunnen noemen. Op mijn vraag antwoordde Jean-Marie dat hij dat allemaal (nieuwe tennishallen, binnenjachthaven in Leffinge, nieuw gemeentehuis, getijdenzwembad, ringweg om Spermaliestraat te ontlasten, tunnel onder het kanaal Plassendale - Nieuwpoort?) wil verwezenlijken in één legislatuur. En bovendien nog de aanvullende personenbelasting afschaffen.

    Buiten mijn vaststelling dat de kredieten voor dat alles misschien niet tijdig beschikbaar zouden kunnen zijn, verwacht ik natuurlijk niet dat hij rekening zal houden met mijn gouden raad, die luidt: neem toch niet te veel hooi op je vork, laat het allemaal geloofwaardig blijven en vooral … ga niet dezelfde weg op als de huidige meerderheid.

    Maar ... zoals bondscoach Judo Jean-Marie destijds betrachtte Olympische kampioenen te maken, is hij ook nu nog van mening dat ‘Hoe hoger je de lat legt, hoe hoger je kan springen.’

    12-02-2018, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Politieke partijen
    05-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Machtig Middelkerke: moeten er nog kalenders zijn?

    Wat is dat?
    Ik heb er het raden naar waarom men voor het adjectief ‘machtig’ gekozen heeft.
    Synoniemen daarvan zijn: met veel invloed, reusachtig, heel leuk, fijn, indrukwekkend, buitengewoon, fantastisch. Het is nochtans een 'doodgewoon' project waarbij het gemeentebestuur van Middelkerke op zoek is naar amateurfotografen, gsm-fotografen, ... die leuke foto's van Middelkerke maken.  Ze worden ‘beeldambassadeurs’ genoemd. Deze foto's worden dan gebruikt voor publicaties of advertenties (Sirene, nieuwsbrief, website, sociale media, brochures, kranten, magazines, ...).
    Uiteraard wordt bij de gebruikte foto’s de naam van de fotograaf vermeld.
    Ik vermoed dat de actie veel succes heeft. Kijk maar op de verschillende Facebookgroepen. Ze worden bijna ‘versmacht’ van de foto’s. Mijn verontschuldigingen voor dat ‘lelijk oneerbiedig’ woord, want veel van de gepubliceerde foto’s zijn echt mooi en veel van de auteurs ervan zijn echt getalenteerd.
    Moderne digitale fototoestellen bieden steeds meer mogelijkheden en veel mensen hebben van het fotograferen een passie gemaakt. Hoewel er op Facebook ook een groep ‘Fotografie’ bestaat, verkiezen veel van hen hun werk te tonen in de groepen ‘Westende, Lombardsijde, Middelkerke, Nieuwpoort en ‘Bruisend Middelkerke’ … en eigenlijk is/was dat niet de bedoeling.

    Ik begrijp wel waarom, maar toch…

    Voorbeeld van gebruik van foto’s door de gemeente
    De gemeente vergaste (van het werkwoord vergasten of trakteren en niet van vergassen) ons ook dit jaar met een kalender voor het jaar 2018.
    'Ongelukkig' zijn er maar twaalf maanden in een jaar plus een voor- en een achterkaft en dus konden slechts 14 van de beschikbare foto’s op een A4 – kalenderformaat afgedrukt worden. Verschillende hebben als onderwerp de zee, wat me logisch lijkt omdat het een dankbaar onderwerp is. Het lijkt me inderdaad ook aangewezen dat foto’s die een onderwerp behandelen dat eigen is aan een bepaalde maand, de voorkeur krijgen. (Valentijnhartjes voor februari, Nostalgie Beach Festival in augustus)

    Ik wil de fotografen Ignace Haeck, Luc Cassiman (4 foto’s), Greta Vanneste, Beatrijs Opsomer, Kim Grimonprez,  Chloé Coolman, Ludo Coulier (2 foto’s), Valerie Ryckewaert, Anne-Laure Proot, Johan Töpke dan ook feliciteren met hun mooie foto’s.
    Er werd tevens 1 pagina gebruikt om nog acht andere foto’s een kans te geven. De fotografen daarvan: Johan Töpke, Sophie Schietekat, Eric Lefevere, Gilbert Notebaert, Ludo Coulier, Ann Perquy, Ortwin Van Coillie en Carine Govaert.  Ook proficiat!

    Ook in ‘De Sirene’ van januari-februari 2018 komen foto’s voor van Eric Lefevere, Luc Cassiman, Ludo Coulier, Sophie Schietecat, Willy Vankeirsbilck, Saën Sunderland en Adolphe Vydt .

    Niets aan te merken op de kwaliteit van de kalender, dus, maar … is die wel nodig/nuttig?
    Het lijdt geen twijfel dat het afdrukken van zo’n kalender op mooi glanzend papier een belangrijke financiële inspanning vergt van de gemeente. Ik neem aan dat in elke brievenbus, van inwoners en van tweede verblijvers, een exemplaar gedeponeerd werd.

    Mijn twijfels over de noodzaak ervan, werden ingegeven door het feit dat mijn stapeltje kalenders steeds groter werd. Ziehier over welke exemplaren ik nu reeds beschik:

    ad 

                                                                           Gemeente                              Het Nieuwsblad                       Carrefour Market    

                                                                                        Colruyt                                                    De hondenschool

    In veel huisgezinnen zullen er nog wel andere opgedoken zijn (van een andere krant, uit een ander warenhuis of uit een persoonlijke vereniging, één met foto’s van pin-ups, één als nieuwjaarsgeschenk gekregen, …)

    Misschien zullen de trouwe verdedigers van het initiatief van de gemeente wel opwerpen dat inwoners die zich niet meer kunnen verplaatsen naar een warenhuis, het dan zonder kalender zullen moeten stellen.
    Ik twijfel er echter geen ogenblik aan dat een goeie ziel hen er dan wel één zal bezorgen.

    Voilà, alweer zoveel gespaard!

    ‘De Sirene’ en ‘Visit’
    De Sirene’ is al 25 jaar het informatieblad van de gemeente. Ik stelde in mijn artikel ‘Middelkerke: weer ‘De Sirene’ en toch geen gevaar’ al eens de vraag of zo’n papieren medium wel op kan tegen de concurrentie van alle informatiekanalen op internet.

    Wordt het informatieblad nog wel gelezen?
    Men zou daaraan kunnen twijfelen als men weet dat nu 92 procent van de Vlaamse gezinnen thuis internet heeft.
    En toch zouden de gemeentelijke infobladen de meest gelezen publicaties in Vlaanderen zijn, meer dan kranten, tijdschriften en advertentiebladen.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat iedere editie wordt vastgenomen én doorbladerd door gemiddeld drie inwoners op de vier. Bovendien neemt de interesse toe, wanneer mensen in een andere levensfase komen (zich vestigen in een gemeente, een gezin hebben, deelnemen aan het verenigingsleven, zorgbehoeften krijgen…).
    Meer dan 95 procent van de Vlaamse gemeenten biedt nog een informatieblad aan.
    Er moet dus zeker niet gepleit worden voor het supprimeren van ‘De Sirene’ en ik doe dat ook niet.

    Maar nu is er nog de ‘Vrijetijdsmagazine Visit’ bijgekomen! Die heeft nu al zijn derde jaargang ingezet en verschijnt vijf keren per jaar.

    Ik heb ‘Visit van ’12 januari – 30 maart 2018’ (12 pagina’s) eens naast ‘De Sirene’ van januari – februari 2018' (32 pagina’s) gelegd om na te gaan of hier geen sprake is van dubbele informatie en tevens om te zien of er geen ‘concurrentie’ bestaat tussen de twee magazines.
    Ziehier de informatie die onder een identieke vorm in beide publicaties voorkomt: 

    Thema

    De Sirene
             pagina

          Visit pagina

    Koptrekker van de koers

                     25

                   10

    Superprestigeclimax

                     27

                     5

    Word verliefd op een stripfiguur

                     29

                     7

    #Machtig Middelkerke Oproep
    om beeldambassadeur te worden

       Achterkaft

        Achterkaft

    Vier van de twaalf pagina’s van ‘Visit’ komen dus ook voor in ‘De Sirene’.

    Ik vroeg me ook af of de informatie in Visit niet gewoon kon opgenomen worden in ‘De Sirene’.
    Waarom worden de ‘Cultuurpagina’s uit ‘Visit’ ((Cultuuraanbod p2 en p7 en Amateurtoneel p3) niet samengevoegd met de cultuurpagina van ‘De Sirene’ (Klankbad voor de allerkleinsten p22)?
    Waarom wordt de sportpagina 4 van Visit (‘BK Strandrace’) niet samengevoegd met de drie sportpagina’s (25, 26, 27) van ‘De Sirene’?

    In ‘Visit’ blijven er dan nog over: de voorkaft die automatisch zou wegvallen, p6 ‘Agenda’ die vroeger in ‘De Sirene’ stond en nu niet meer, tot ongenoegen van heel wat inwoners, de pagina’s 8 en 11, respectievelijk ‘Ezelcavalcade’ en ‘Ladies & Men’s night’ en ‘Dag van de zorg’ en ‘Erfgoedroutes’. Die kunnen zeker ondergebracht worden in ‘De Sirene’.
    De pagina ‘Jus de mer’ lijkt me meer een reclameblaadje.

    Het zou dus volstaan dat ‘Visit’ enkel nog uitgegeven wordt als een organisatie met meerdere evenementen moet besproken worden, zoals ‘Eindejaarsevenementen’.

    En wat met de digitale gemeentelijke informatie?
    Wie dat wenst kan de ‘Nieuwsbrief van de gemeente’ toegestuurd krijgen. Daar staan nieuwtjes in die ook in de papieren infobladen voorkomen, ook al eens een rechtzetting daarvan. Die brief laat dus toe meer up-to-date info te verschaffen.

    Dan is er ook nog de facebookpagina ‘Bruisend Middelkerke’ van Pascal Bolle met nog meer recente infoberichten en natuurlijk met reacties daarop. Aangezien beide voor iedereen met internet bereikbaar zijn, zie ik ook hier eigenlijk dubbel gebruik. Maar het ene komt van de gemeente en het andere is persoonlijk.

    05-02-2018, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Gemeentebestuur
    29-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ver staat het met de lijsten in Middelkerke? Welke partij staat in Middelkerke open voor volgende tips en voorstellen?

    Nog 255 dagen zullen ons op 1 februari 2018 scheiden van een ophefmakend evenement in onze gemeente waar, zoals iedereen wel weet, politici op een elders ongekend vredelievende wijze naast elkaar leven en werken. Na deze periode zullen oude en nieuwe mandatarissen van alle verjongde partijen eendrachtig, constructief, over de grenzen van de partijen heen, kunnen bewijzen wat ze allemaal in hun mars hebben. Uit dankbaarheid voor de kiezers waarvan ze de voorkeur mochten genieten, zullen ze alle beloften van de laatste maanden, en nog veel meer, waar maken en zullen ze daarmee Middelkerke nog meer uitstraling geven. Jonge verkozene zullen zich, strijdvaardig en gedreven, met al hun krachten, inzetten om nog openstaande projecten tot eenieders tevredenheid af te werken. Zonder daarom iedereen te willen behagen, gevoelig voor inspraak, dat spreekt vanzelf. Ze zullen wensen dat in Middelkerke nog meer paradepaardjes en speerpunten uit de grond gestampt worden. Daarmee zullen ze zich ontpoppen tot waarachtige staatslieden in spe, in dienst van de gemeenschap.

    Zij zullen het eigenbelang opzijschuiven. Ze verfoeien het immers steeds in een gunstig daglicht te staan. Zij zullen plichtbewust handelen, onbesproken van gedrag en nooit zal een uitvlucht of een leugen (ook niet eentje om bestwil) over hun lippen komen.
    Zij zullen het geld van de belastingbetaler beheren als goede huisvaders. Corruptie of financieel geknoei verafschuwen ze.
    Al hun energie zullen zij in de mens en de maatschappij steken.
    En natuurlijk willen zij democratisch besturen, toetsen wat leeft in de lokale gemeenschap en daarom luisteren naar elkaar en naar de burger waarmee ze steeds bereidwillig zullen communiceren.
    Ze zullen positivisme hoog in het vaandel voeren en zichzelf regelmatig in vraag stellen.
    Kortom, grondige verandering brengen voor het welzijn van de Middelkerkse gemeenschap, zal hun hoogste betrachting zijn. Het klinkt echt aandoenlijk.

    Maar … waar ben ik toch  mee bezig? Waar haal ik dat? Ik heb dat zeker de voorbije nachten gedroomd? En dan al die superlatieven die ik zo verafschuw en die ik onze huidige meerderheid zo vaak voor de voeten werp.
    Brengt 14 oktober 2018 misschien de ommekeer die velen van ons verwachten? Ondergaan onze mandatarissen misschien een gedaanteverwisseling?
    We kunnen het wel hopen maar laten wij daar maar niet te veel op rekenen! De uitzondering zal zeker weer de regel bevestigen?

    Dit artikel is het tweede uit mijn reeks na mijn ‘Middelkerke: nog één jaar te gaan en dan wordt het spannend’ van 16 oktober 2017 (zie map Politieke partijen).
    Ik wil hierin de stappen vermelden die de partijen reeds ondernamen om hun lijsten zo sterk en beloftevol mogelijk te maken.
    Tevens wil ik, beetje bij beetje, mijn persoonlijke mening te kennen geven over wat ik verhoop, maar daarom niet verwacht, van onze toekomstige verkozen mandatarissen of liever van hun partijen. In elk artikel wil ik het uitgebreid hebben over 1 facet van het beheer.

    ‘Weetjes over de lijsten’
    Open Vld
    Burgemeester Janna Rommel-Opstaele wordt opnieuw
    lijsttrekker. Er zijn ook drie nieuwelingen. De eerste is Johan Töpke.Hij is bekend om zijn foto’s die regelmatig te zien zijn tijdens de weerberichten op de VRT. Hij wil zich inzetten voor de vele projecten die nog gerealiseerd moeten worden in de gemeente.

    ”Ik denk onder meer aan de nieuwe Zeedijk in Westende en Middelkerke. Ik werd vijf jaar geleden verkozen als Ridder in de Orde van de Champagne in Middelkerke, maar dit is eerder een passieve bezigheid. Het is tijd om iets actief te ondernemen in dienst van de hele gemeenschap. Voor mij was Open Vld een logische keuze, omdat het een aangename en gedreven ploeg is.”

    Verder zijn er volgens 'Het Nieuwsblad' van 27.1.2018 (vln) nog Sofie Delrue en Rudy Debruyne. Delrue is sociaal werker en woont met haar man Luk Van Eecke en hun drie dochters in Mannekensvere. Debruyne woont met zijn echtgenote Martine Dejonghe en dochter Emelie in Westende-dorp. Hij werkt sinds 2007 bij de gemeente en in bijberoep in de groensector (?). Hij is bestuurslid van de handelaarsbond in Westende-dorp en van damesvoetbalclub Davo Leffinge.

    CD&V
    Volgens het partijblad ‘Wij in Middelkerke’ zouden volgende kandidaten op de lijst opgenomen worden:

    Katrien Goemaere uit Leffinge
    Jurgen Vergauwe uit Slijpe (nieuw)
    An Vanhercke uit Mannekensvere
    Luc Goossens uit Westende
    Sabrina Stragier uit Middelkerke (nieuw)
    Serge Kuylle uit Middelkerke

    Is dat om aan te tonen dat de deelgemeenten ook vertegenwoordigd worden?

    Ze stellen zichzelf voor in het blaadje. Ze schijnen allemaal verdienstelijk te zijn in het dagelijks leven en willen hun privé-engagement verderzetten in de politiek.

    Samengevat stellen ze zich tot doel: verandering en voldoening brengen in het leven van de mensen, correcte en tijdige communicatie naar de inwoners, verdere digitalisering, online communicatie, interesse voor ouderenzorg, woonbeleid en landbouwleven, de belangen verdedigen van onze sportverenigingen, tussen de mensen vertoeven, een toegankelijke en open gemeente waar iedereen zich thuis voelt, bewaren en uitbouwen van de voorzieningen voor de derde leeftijd.
    Allemaal veelbelovende voornemens, goed om te vermelden op verkiezingsfolders, maar die straks wel een leidende functie vereisen om ze ooit te kunnen uitvoeren.

    Eerder was al gekend dat Dirk Gilliaert de lijst zou trekken met Francine Ampe Duron als tweede.

    LDD
    Onafhankelijk gemeenteraadslid Natacha Lejaeghere keert terug naar Lijst Dedecker.
    Eind juni 2017 kondigde zij haar vertrek aan bij Open VLD: "Ik kreeg van mijn partij niet de kans om te ontpoppen, integendeel. Ik werd ook niet veel betrokken in de dossiers, net zoals sommige andere gemeenteraadsleden", meent Natacha.
    Zij was vroeger ooit al secretaris van LDD.


    Groen
    Robin De Lille (27) werd aangeduid als lijsttrekker. Hij is nog maar twee jaar actief bij de partij, maar krijgt unaniem het vertrouwen. “Terwijl de andere politieke partijen roepen en tieren naar elkaar, willen we ons constructief opstellen en een positief alternatief vormen voor de inwoners”, vertelt De Lille. “Een van onze speerpunten is bijvoorbeeld het inlassen van een nieuwe avondlijn in het openbaar vervoer naar Westende en Lombardsijde.” Erica Blomme (59) staat op de tweede plaats en vormt samen met Robin een tandem. “Iedereen praat wel over verjonging in de politiek, maar uiteindelijk blijft iedereen in dezelfde vijver vissen. Wij stellen met Robin een bekwame, gedreven en jonge lijsttrekker aan. Met Groen willen we al onze energie in de mens en maatschappij steken.”

    Ze streven dus ook al speerpunten na, een goede start…

    N-VA
    Ik had al vermeld in een vorig artikel dat Anthony Goethaels de lijsttrekker wordt, maar verdere gegevens zijn mij nog niet bekend.

    Progressief Kartel????

    En wisten jullie dit al?
    In januari 2019 – na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 – houden de OCMW - raden op te bestaan. Er worden dan in heel Vlaanderen geen nieuwe meer geïnstalleerd. Het gemeentebestuur neemt alle bevoegdheden over en is dan het enige lokale bestuur. Dat zal een eind maken aan vele jaren ‘dubbel’ lokaal bestuur: een apart bestuur voor het sociale, naast het ‘gewone’ gemeentebestuur.

    Er zullen dus minder mandaten te verdelen zijn. Voor Middelkerke betekent dit dat er nog slechts 25 gemeenteraadsleden te verkiezen zullen zijn en geen 11 OCMW – raadsleden meer (nu: Open VLD: 4 zetels, CD&V: 2 zetels, Lijst Dedecker: 3 zetels, Progressief Kartel:  1 zetel, NVA: 1 zetel)
    Er zal wel een bijzonder sociaal comité bestaan dat de individuele sociale hulp behandelt. De vraag stelt zich of er dan nog sprake zal zijn van een echte besparing. Of denkt men echt dat dit comité efficiënter werk zal leveren? 

    Een andere wijziging/verbetering is het afslanken van de provincieraden. De verkiezing daarvan valt samen met de gemeenteraadsverkiezingen. Voor West-Vlaanderen zullen er nog slechts 4 gedeputeerden zijn in plaats van 6 en het aantal provincieraadsleden werd herleid van 72 naar 36. De postjes worden dus duurder en de Open VLD zal zich dus schrapper moeten zetten voor Carine De Jonghe, die nu lid is.

    Vlaams Belang
    Jan Lacombe, ex-gemeenteraadslid gedurende de legislaturen 2001-2006 en 2007-2012 en ex-provincieraadslid wordt opnieuw lijsttrekker. Hij vreest wel geen volledige lijst te kunnen samenstellen.

    Wat ik verwacht van de partijen?
    Lijsten opstellen voor verkiezingen is geen eenvoudige zaak: iedereen wil een goede en liefst verkiesbare plaats. Ervaren lijsttrekkers weten best hoe ze daarbij moeten te werk gaan om zoveel mogelijk stemmen binnen te halen.
    Daarnaast zijn ze meestal niet zo bezorgd over de bestuurskwaliteiten van de meeste van hun medekandidaten. Als ze maar volgzaam, loyaal en partijtrouw zijn.  Het is immers de partijtop die het voor het zeggen heeft, in ieder geval in de meerderheidspartijen.

    Ik maak me natuurlijk geen illusies, maar ik wil toch even kwijt wat ik verwacht van ‘onze’ partijen.

    Mijn grootste hoop, totnogtoe in Middelkerke nooit vervuld, betreft de gemeentelijke financiën.
    Ik zou namelijk vragen dat onze politici opnieuw de waarde van 1 miljoen euro leren kennen.
    Ik weet het, als je leest dat voetballers van de ene naar de andere club verhuizen voor onbeschaafde bedragen (Lukaku voor 138 miljoen euro, Neymar zelfs voor 300 miljoen) en dat de bestbetaalde verdieners (Ronaldo en Messi) tot 80 miljoen euro per jaar (3.200.000.000 BFr) of 217.839 euro per dag (min belastingen plus bonussen) incasseren, dan is een investering of een uitgave van één miljoen euro nog slechts een 'peulschilletje'. Toch raad ik onze bestuurders aan alsnog even na te denken vooraleer in te stemmen met miljoenenuitgaven.  
    Beseft toch eens dat miljoenen mensen, waarvan heel wat inwoners van deze gemeente, het met veel … veel … veel minder moeten stellen. Denk dan eens aan de volgende maandelijkse bedragen:
    Gemiddeld pensioen                                             1.200e       = 14.400e/jaar
    Gemiddeld netto loon van de Belg:                      1.873e 
    Loon arbeider:                                                      2025e
    Loon bediende                                                      2049e

    Leefloon (1.9.2017)
    Samenwonende                                                        7.141,58e/jaar         =>          595,13e/maand

    Alleenstaande                                                         10.712,38e/jaar        =>          892,70e/maand
    Gezin ten laste met minstens 1 minderjarig kind   14.283,19e/jaar        =>       1.190,27e/maand

    Wie daar bijgedachten bij heeft, laat die liever voor één keer achterwege!

    Bronnen
    https://www.middelkerke.be/sites/default/files/public/Gemeente/Bestanden/overmiddelkerke/Beleid/verkiezingen/Officiele_resultaten_gemeenteraadsverkiezingen_2012.pdf

    https://www.hln.be/regio/middelkerke/weerfotograaf-johan-topke-op-open-vld-lijst~a13bbfcf/

    https://www.hln.be/regio/middelkerke/robin-de-lille-27-lijsttrekker-voor-groen~a7113c4f/

     

    29-01-2018, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Politieke partijen
    Archief per week
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 31/12-06/01 2019
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 01/01-07/01 2018
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Websites over Middelkerke
  • Gemeente Middelkerke
  • Middelkerke.2link
  • Handelaars Westende-dorp
  • Westende

  • Rondvraag / Poll
    Van welke oplossing ben jij voorstander?
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens de in dit artikel voorkomende tekeningen
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens plan voorgelegd aan oppositie en aan inwoners
    Renovatie met behoud van de gevels langs de Henri Jasparlaan
    Huidige bibliotheek en kinderopvang niet afbreken maar renoveren
    Andere oplossing: zie 'Reacties'
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!