Westendse Blik op Middelkerke
Inhoud blog
  • Serieuze wending in mijn leven van gepensioneerde: mijn blik op Middelkerke wordt definitief neergeslagen!
  • De Mont Blanc beklommen? Chapeau Jan en Stephan! Veel te laat, ik weet het!
  • Consulteren jullie ook soms de BOAREBREKER?
  • Hoe tevreden ben je over onze gemeente? De nieuwe Gemeente-Stadsmonitor heeft ook voor jou heel wat in petto!
  • De Ereburgers van Middelkerke
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Allerlei (54)
  • Atlantikwal (2)
  • Brandweer (4)
  • Burgemeester (24)
  • Casino (8)
  • De Post (1)
  • Dialect (14)
  • Die goeie oude tijd (16)
  • Dijk en Strand (24)
  • Duinen (2)
  • Emigratie (3)
  • Energie (3)
  • Erfgoed (29)
  • Evenementen (26)
  • Fusies (5)
  • Gemeentebestuur (68)
  • Gemeentediensten (10)
  • Gemeentefinancies (9)
  • Godsdienst - Kerken (14)
  • Horeca (22)
  • Immobiliën (19)
  • Jeugd (5)
  • Kamperen (4)
  • Kunst (13)
  • Landbouw (5)
  • Leger (2)
  • Medisch (26)
  • Mijn blog (25)
  • Milieu (18)
  • Natuur (11)
  • Oorlogen (14)
  • Openbaar vervoer (1)
  • Openbare werken (8)
  • Pleinen en straten - staat en netheid (25)
  • Politieke partijen (63)
  • Scholen - Onderwijs (13)
  • Sociale woningen (5)
  • Sport (36)
  • Strand (0)
  • Uitzicht gemeente (13)
  • Veiligheid - Politie (11)
  • Verkeer (27)
  • Verkiezingen (39)
  • Zon en Zee (12)
  • Persoonlijke Kijk op mijn Gemeente
    02-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomerse sprokkelingen in Middelkerke en Westende

    Wie in zee wil zwemmen moet steeds zijn identiteitskaart bij hebben
    We hebben al zo vaak klachten gehoord van strandredders of van ernstige badgasten over het gedrag van baders en baadsters die zich hoegenaamd niet houden aan de veiligheidsregels. Er werd ook vaak geopperd dat redders de mogelijkheid zouden moeten hebben om de overtreders te beboeten.
    Voorstellen daaromtrent werden steeds afgewezen maar de nieuwbakken provinciegouverneur Carl Decaluwé heeft de idee weer nieuw leven ingeblazen.
    Hoe is de huidige toestand?
    In De Panne en Bredene schrijven hoofdredders al boetes uit. Ook andere kustgemeenten hebben oren naar het voorstel van de gouverneur, maar ze hebben enkele praktische bedenkingen.
    Roland Crabbe, de burgemeester van Nieuwpoort: 'Het zou zeker positief zijn, maar er moeten duidelijke richtlijnen komen in de reglementen van de gemeentes over het uitschrijven van GAS-boetes'.
    Christine Beirens, de burgemeester van De Haan, gaat verder: 'Er is al een stap gemaakt in het uniformiseren van regels. Denk maar aan de regels rond kitesurfers. Het blijft echter moeilijk. Niemand neemt zijn paspoort mee de zee in. Bovendien staat een redder nog steeds machteloos als iemand zijn paspoort weigert te tonen, maar we hebben er niets op tegen.'
    Marc Vanden Bussche, de burgemeester van Koksijde, is geen voorstander: 'Er zijn tal van praktische problemen. Als de redder zich moet bezighouden met het uitschrijven van boetes, is hij afgeleid van zijn echte taak. Je moet al mensen bijzetten, en in een tijd van besparingen is dat niet vanzelfsprekend. Laten we de boel niet opblazen. Het gaat om een kleine groep diehards die moeilijk tot rede te brengen zijn. We hebben uitstekende veiligheidscijfers aan onze kust, dus we moeten de badgasten toch niet nog meer gaan betuttelen.'
    En als het in Koksijde op sparen aankomt, dan zijn ze altijd … de laatste.

    Het standpunt van Middelkerke is mij niet bekend.

    Nieuw ‘kunstwerk’
    Op het pleintje tegenover de gemeenteschool werd een zeilstructuur geplaatst. Dit is eigenlijk een tentdak dat het jaar rond kan blijven buiten staan en dat dienst zal/zou doen als overkapping bij evenementen, picknickruimte… De kostprijs hiervoor bedraagt 27.104 euro. Ja, ja!!! Geloof mij maar!
    Ziehier enkele foto’s vanuit verschillende hoeken:

         

    Bij het leger noemen ze dat een luifel. Die wordt gebruikt als overdekking van de veldkeuken bij oefeningen.

    Gemeentelijke promotiefolder of verkiezingsfolder?
    We kregen vandaag weer een luxefolder in de bus, die stonk … naar eigen lof.
    Michel Landuyt somt er namelijk al zijn meesterwerken op die hij realiseerde in
    twee legislaturen: de inhuldiging van de Leffingse kathedraal en van de gemeenteschool in Middelkerke, vernieuwen van het wagenpark van de brandweer, jaarlijks kerstfeest door het fonds van de burgemeester.
    Ik lees niets over zijn mislukkingen en geldverspilling natuurlijk: ondergrondse parking marktplein, Leopoldlaan, financiële toestand van de gemeente. Ook geen woord over Zon en Zee en Duinenzicht.

    Westendenaars, hebben jullie ook opgemerkt dat geen enkele foto verwijst naar Westende?
    Mijn vraag is nu: wie betaalt deze folder? Als dat een verkiezingsfolder is, die hij zelf of zijn partij betaalt, dan is er natuurlijk geen probleem. Ik wil mij dan graag excuseren voor mijn twijfels.
    Ik had het natuurlijk kunnen vragen in de gemeente, maar alleen al het feit dat de inwoners zouden kunnen denken dat dit wel eens een verkiezingsfolder van Michel zou kunnen zijn die betaald wordt door de gemeente, maakt de folder in mijn ogen ongepast.
    Het logo van de gemeente komt er twee keren op voor. Dat zou erop kunnen/ moeten wijzen dat het een publiciteitsfolder is van de gemeente. Maar, waar is dat voor nodig, onder deze vorm?
    Michel komt acht keren alleen op de foto voor: als muzikant, als computergebruiker, als motorrijder, …
    Wat is daarvan de meerwaarde voor de gemeente?
    Drie foto’s tonen leden van het schepencollege en één met een Open VLD – minister. Op één foto staat zelfs de partijnaam vermeld.

    Dat wijst op ‘verkiezingsfolder’.
    Van de personen die samen met Michel op de foto staan, kan ik de meeste niet thuiswijzen, zodat ik ook het belang van sommige foto’s niet kan vatten.
    Michel wil ook aantonen dat hij ‘visie’ ontwikkelt. Hij zegt namelijk (met andere woorden) dat wie voor hem kiest, in de volgende legislatuur een uitbouw ter hoogte van het casino en een landschapspark mag verwachten.

    Camerabewaking ‘staat ook hoog in zijn agenda’.
    Ook in de tekst staan woorden die doen vermoeden dat het om een verkiezingsfolder gaat: “Graag wil ik in de komende jaren opnieuw mijn kennis en ervaring ten dienste blijven stellen van onze gemeente. Ik dank U alvast voor uw vertrouwen.”

    Aronde ΠTriatlon
    Op 7 juli 2012 wordt in Middelkerke weer gezwommen (vanaf 19u30 op het strand) gefietst en gelopen. Niet enkel werd daar melding van gemaakt in het informatieblad ‘De Sirene’ Nr 131 van juli-augustus 2012, maar tevens kregen we nog een tweekleurige folder in de bus. Deze laatste brengt de inwoners op de hoogte van de tijdelijke verkeersmaatregelen die van kracht zullen zijn van 19 tot 23 uur.
    Verleden jaar in juli beschreef ik mijn wedervaren op de bewuste dag in een artikel “Kwarttriatlon in Middelkerke of ‘Het beleg van mijn wijk’ “. Toen werd ik namelijk ‘gepakt’ door de organisatie toen ik van een uitstap naar het binnenland terugkeerde. Totaal onwetend over het parcours, noch over de verkeersbeperkingen, heb ik toen 40 kilometer of 1 uur en drie kwartier rondgereden om tenslotte in de Hovenierstraat te wachten tot de wagen met de groene vlag voorbijreed en de omloop vrijgaf.
    Hebben de organisatoren toen mijn artikel gelezen of hebben ze van de politie en van de seingevers gehoord hoe de ‘slachtoffers’ reageerden? In elk geval werden de nodige lessen getrokken. Er werd nu een doorsteek voorzien die het parcours dwarst ter hoogte van het Arthur Meynneplein om toe te laten dat de ingesloten zone kan verlaten worden via de Hofstraat en de Henri Jasparlaan. Dat is dus veel beter!
    Hieronder vinden jullie de omloop, met rode pijlen aangegeven. De rode streepjes tonen aan welke wegen afgesloten worden.

    Om 18u30 (17 uur volgens 'De Sirene') start op het Arthur Meynneplein in Westende de ‘grote volks BBQ'. Komen die twee organisaties niet in elkanders vaarwater terecht? Via de doorsteek kunnen de ingeschrevene wel hun bestemming bereiken, maar ik vrees dat wel wat verwarring zou kunnen ontstaan, zelfs na het verspreiden van de info.

    Bron
    Artikel in ‘Het Nieuwsblad’ van 27 juni 2012 door lej “Redders die boetes uitschrijven, praktisch niet haalbaar”



    02-07-2012, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (1)


    Categorie:Allerlei
    04-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortjes uit Middelkerke en Westende

    Er hebben zich bij ons de voorbije weken enkele gebeurtenissen voorgedaan, die weliswaar geen apart artikel rechtvaardigen, maar die ik toch zo niet kon laten voorbijgaan. Ze leveren stof voor kleinere stukjes tekst, waarmee ik afwijk van mijn gewoonte.
                                                       * * * *

    Het marktplein in Middelkerke
    Op donderdag 31 mei 2012 ben ik voor de eerste keer in mijn leven gaan markten in Middelkerke. Ik was aangenaam verrast! Veel kramen, relatief veel volk want het was toch buiten het seizoen en een zeer verscheiden aanbod. Proficiat dus aan schepen Maesen!

    Terwijl ik toch dat paradepaardje bereed, heb ik natuurlijk ook eens rondgekeken op het plein zelf.
    Eerst het positieve. Er zijn nu zitplaatsen aangebracht die niet mis zouden staan op een tentoonstelling voor moderne kunst. Vooral de zittribune rond de ‘agora’ is een kunstwerk op zich.
    Jullie kunnen hieronder de nieuwigheid bewonderen.

              

    Spijtig genoeg zag ik ook dat de omgeving van de bibliotheek nog steeds even onverzorgd is.

    Ik kon natuurlijk het plein niet verlaten zonder bezoekje aan de ondergrondse parking. Op de marktdag zou je niet verwachten dat er maar 26 auto’s stonden op -1. De beide andere verdiepingen waren dus leeg. Ik geloof dus nog steeds dat het niets wordt met dat ‘speerpunt’ van het gemeentebestuur.
    Thuisgekomen vond ik een nieuw partijkrantje van de CD&V en wat lees ik daar?
    De opening van de ondergrondse parking (op 1 juli 2012) en van het marktplein (op 16 december 2011) zouden 60.000 euro gekost hebben. Een regelrechte schande!!!
    Misschien vinden Janna en Michel dat maar een peulschil in verhouding tot de kostprijs voor het aanleggen: bijna 25 miljoen euro!!!!!
    Ze hebben geen besef meer van geld, zeker als het niet van hen is en daarom hoop ik dat ze zwaar afgestraft zullen worden voor al die excessen, op 14 oktober 2012.

    Vrij Onderwijs
    De lezers van deze blog, die mijn artikel over het basisonderwijs in onze gemeente gelezen hebben, zullen vastgesteld hebben dat ik daarin een pleidooi hield voor de samensmelting, voor wat onze gemeente betreft, van het vrij onderwijs met het gemeentelijk onderwijs.
    Mijn inkt is nog niet volledig droog en ik word al verrast met een artikel in het partijkrantje (Jaargang 11 mei juni 2012) van de CD&V: “Een gelijke behandeling van alle Middelkerkse schoolkinderen”.
    Ze verlangen van de gemeente
    1. garant te staan voor het inrichten van verkeersveilige schoolomgevingen
    2. renteloze leningen te geven voor de renovatie van schoolgebouwen
    3. veilig busvervoer naar het zwembad te voorzien voor alle kinderen
    4. sport- en andere infrastructuur van de verschillende netten in overleg te delen (kwalitatieve en veilige infrastructuur en bovendien kostenbesparend voor alle betrokken netten)

    Ik kan dergelijke voorstellen alleen maar toejuichen, behalve als de gemeente daarvoor bijkomend financieel aangesproken wordt. Als dat betekent dat het vrij onderwijs de kosten wil delen voor veiligheid aan de schoolpoort, voor veilig gemeenschappelijk busvervoer en voor gemeenschappelijke infrastructuur, dan komen ze al voor een deel tegemoet aan wat ik een eerste stap noemde naar de volledige samensmelting.
    Er kan natuurlijk geen sprake zijn van renteloze leningen. Als het vrij onderwijs van dezelfde voordelen wil genieten als het gemeentelijk onderwijs, dan zouden ze volgens mij eerst nog verdere stappen moeten zetten in de richting van een fusie.

    Fusies van gemeenten
    De werkgeverskoepel VOKA stelde einde mei 2012 voor om gemeenten met minder dan 20.000 inwoners verplicht te laten fusioneren met een buurgemeente. Zeventig procent van de Vlaamse gemeenten zouden daarbij betrokken zijn, waaronder ook Middelkerke.
    Burgemeester Landuyt beweert dat dit voorstel kant noch wal raakt of met andere woorden, hij vindt het larie en apekool: “We zijn financieel zeer gezond en hebben de voorbije legislatuur bewezen dat we perfect een investeringsprogramma van 75 miljoen euro kunnen realiseren, zelfs in minder makkelijke tijden. Er zijn veel meer parameters nodig dan louter het aantal inwoners om een fusie te overwegen. Middelkerke telt trouwens al negen plattelandsgemeenten. Ik geloof niet in schaalvergroting, noch in de financiële voordelen ervan. Wij hebben hier een eigen politiezone en brandweerkazerne en ik wil dat bewust zo houden.”

    Vlaams minster Geert Bourgeois, bevoegd voor binnenlands bestuur, ziet meer heil in het Nederlandse model. Daar vinden elk jaar vrijwillige fusies plaats tussen gemeenten. In de praktijk komt het signaal ‘van onderuit’, waarna de commissaris van de koningin - bij ons zou dat de gouverneur kunnen zijn - de gemeenten gaat begeleiden. Nadien levert die een rapport waarin hij een fusie aanbeveelt of niet.
    De Vlaamse regering keurde op 30 april 2010 een (te kleine) financiële bonus goed voor gemeenten die vrijwillig fuseerden. Dat moest helpen om de efficiëntie en slagkracht van de gemeenten te bevorderen. Het voorstel kende echter geen succes.
    Ik ben ook geen voorstander van een nieuwe fusie. Met welke gemeente zou Middelkerke moeten samengevoegd worden? Met Oostende, Gistel of Nieuwpoort? Laat ons ernstig blijven.
    De samenwerking van de gemeenten in intercommunales, of op het gebied van brandweer, politie, onderwijs, enz… kan zeker nog uitgebreid worden en dat is volgens mij een betere oplossing.
    Nochtans hoed ik mij voor uitspraken zoals die van Landuyt over de ‘zeer gezonde financiële toestand’ van de gemeente. In één van mijn volgende bijdragen zal ik nagaan of dat wel waar is.
    De kustgemeenten zijn bevoordeeld door de hoge inkomsten betaald door tweede verblijvers en het heeft geen zin ze te vergelijken met andere gemeenten (Alveringem, Lo-Reninge, Diksmuide, ….) die dat voordeel niet hebben.

    Dat ben ik
    Einde mei kregen we een extra-editie van ‘De Sirene’ in de bus. Men wil daarmee de mensen ‘die elk op hun manier dagelijks deel uitmaken van onze gemeente in de spotlights’ zetten. 214 portretten in kleur zijn er in opgenomen en die zouden het beeld moeten weergeven van hoe wij dagelijks onze gemeente zien.
    Burgemeester Landuyt: ‘een stralend beeld van een kustgemeente waar bewoners uit ons prachtige hinterland en de toeristische badplaatsen elkaar uitstekend aanvullen.”
    Ben je daar wel zeker van, Michel?
    Ik heb er lang over nagedacht hoe ik dat initiatief zou beoordelen. Een ‘uniek tijdsdocument’? Zullen de deelnemers zich straks allemaal ‘een beetje ambassadeur van onze gemeente’ voelen? Het kan best dat ze er fier op zijn. Hoe goed het misschien ook bedoeld kan zijn, maar ik vind dat zuivere geldverspilling? Zo’n luxueuze editie op grote schaal verspreid!
    Of is dat een verkiezingsstunt?

              

    Beaufort, toeristisch of cultureel?
    In mijn artikel “Kunst voor een breed publiek tijdens Beaufort 04 in Westende, cultuur- deelgemeente van Middelkerke“ dat jullie kunnen vinden in de map ‘Kunst’ van de linkse kolom van deze blog, heb ik het er al over gehad. De beoordelingscommissie van het Agentschap Kunsten en Erfgoed van de Vlaamse gemeenschap had de bedoeling een negatief advies te geven aan minister Schauvliege over het driejaarlijks project voor Moderne Kunst ‘Beaufort’ wegens ‘te toeristisch’. Dat is nu ook gebeurd!
    Ik heb dat toen beaamd vooral omdat de organisatoren er, volgens mij ten onrechte een toeristisch cachet willen aan geven, ook waar het niet gewenst is. Ik bedoel daarmee ‘de Rotonde betrekken bij het werk van Drulle’ en ‘zeemeeuwen verwarren met dinosauriërs’ in het werk van Abakanowicz.
    Sinds ze aan de Rotonde opgesteld werden, heb ik veel toeristen zien luisteren naar de zee met de hoorns van Drulle. Een succes, dus…
    Ware er niet de (te) grote bijdrage van de gemeente aan Beaufort en de driejaarlijkse aankoop van een kunstwerk, dan zou ik geneigd zijn mee te gaan in de mening van burgemeester Vanden Bussche van Koksijde, die beweert dat ‘cultuur en toerisme’ duidelijk hand in hand gaan in Beaufort.
    Er wordt nu gehoopt dat de minister(in) van cultuur het advies van de commissie zal negeren, wat ze volgens eigen zeggen niet van plan is.

    Bronnen
    Artikel in ‘Het Nieuwsblad’ van dji, pli, mma en krv dd 31.05.2012
    Artikel in ‘Het Nieuwsblad’ van 4 juni 2012 ‘Kustcultuur dreigt veel geld te mislopen’ door Mark Maes

    04-06-2012, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    26-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hebben jullie dat ook opgemerkt in Lombardsijde - Westende?

    Alsof het nog niet duur genoeg was
    In een vorig artikel heb ik het reeds gehad over het geschenk, ter waarde van € 1.115.952,31(incl BTW), dat de gemeente aanbood aan voetbalploeg S.C. Lombardsijde, wat mij deed vermoeden dat de ploeg heel hoge ambities koesterde. Spijtig genoeg weerspiegelt zich dat niet in de rangschikking van de vierde provinciale reeks West-Vlaanderen (lager bestaat niet!) waar een weinig benijdenswaardige 13e plaats bekleed wordt.
    Het hierboven vermeld bedrag sloeg ‘enkel’ op de tribune, kleedkamers, sanitair, kantine en omheining en het geheel werd lot 1 genoemd.
    Op mijn vraag deelde de technische dienst van de gemeente mij zojuist mede dat de buitenaanleg, zijnde lot 2, toegewezen werd aan ‘Timo-tuin’ voor de eerbiedwaardige prijs van 475.810,56 euro (incl BTW).
    De uiteindelijke kostprijs zal nog wel wat hoger oplopen.
    De werken, die ondertussen beëindigd zijn, omvatten de afbraak van het huis Dedecker, de aanleg van een speelplein, een parking en petanquevelden. Daar zit echter nog een minivoetbalterrein bij dat ook door de club kan gebruikt worden.
    We zitten dus reeds aan 1.115.952,31 + 475.810,56 = 1.591.762,87 euro of ca 63,7 miljoen oude Belgische francs. Waanzin!!!! Daar is geen ander woord voor.
    Het zou ook nog de bedoeling zijn, onder de benaming ‘lot3’, een houten jeugdhuis te bouwen. Bij de aanbesteding waren daarvoor geen inschrijvingen. De gemeente weet dus zelf nog niet welke kosten er nog zullen bijkomen.
    En, wordt het voetbalterrein niet afgeschermd? Mogen de supporters achter de goal gratis naar de matchen kijken? Welk bedrag moeten we daarvoor nog verwachten?

              

    Had men dat muurtje niet liever afgebroken?
    Het zal jullie, als voetganger of fietser, die doorheen een stofwolk moesten, natuurlijk niet ontgaan zijn dat er belangrijke renovatiewerken uitgevoerd werden aan de muur rond het kerkhof van Lombardsijde … aan het gedeelte dat zichtbaar is vanaf de Dorpplaats, wel te verstaan. De rest ziet toch niemand en daar kan weinig eer voor geoogst worden!
    Er werden stenen uitgekapt, er werd gezandstraald dat het een lieve lust was. De werken zijn nu zo al een drietal weken bezig, weliswaar met in acht nemen van een lange onderbreking.
    Ik vroeg mij af of men niet eerder een nieuw muurtje had kunnen bouwen. Naar het schijnt ben ik niet de enige voorbijganger die deze vraag stelde. Een specialist ben ik natuurlijk niet!

              

    Maar ook, ere wie ere toekomt: eindelijk, na zoveel jaren, is die schandvlek van een openbaar toilet weggezuiverd en kan men er nu voor 50 eurocent terecht in een zelfreinigende installatie, die ook toegankelijk is voor gehandicapten.

    Sociale woning Bamburgstraat
    Weten jullie waar deze woning staat? Ze behoort toe aan de gemeente en zal gerenoveerd en daarna verhuurd worden als sociale woning.

    Het huis staat in de Bamburgstraat met huisnummer 118.
    Er is een groot tekort aan sociale woningen. Waarop wacht men om eraan te beginnen?
    Er werd door het gemeentebestuur een studiebureau aangesteld om de renovatie van het pand te begeleiden. Dat bureau gaat na welke werken allemaal dienen uitgevoerd te worden, maakt een ontwerpbestek op, ….
    Met overheidsdiensten moet men wat geduld hebben, wat zeg ik, veel geduld hebben.

    Hoe ziet het natuurgebied op de site van de camping Cosmos er vandaag uit?
    Wie het goed meent met onze duinen of met de natuur in het algemeen en met ons erfgoed, kan nu niet ontkennen dat de Vlaamse overheid voor een serieuze opsteker gezorgd heeft.
    Waar de campings ‘Cosmos’ en ‘Jacques Jr’ schandvlekken waren op het groot- Westends grondgebied, wordt nu de laatste hand gelegd aan één van de grote troeven voor de toekomst van ons dorp.
    Een natuurgebied toegankelijk maken voor wandelaars (en fietsers?) is immers geen vanzelfsprekende opdracht. De fauna en flora mogen er natuurlijk niet onder lijden.
    En toch mogen we hier spreken van een geslaagde combinatie.
    De voorgeschiedenis kunnen jullie lezen in de map ‘Duinen’ onder ‘Inrichtingsplan voor de duinen in Westende en Lombardsijde (23.09.2007) en in de map ‘Natuur’ onder ‘Cristal Place: terug naar de natuur’ (08.11.2009)
    De Vlaamse overheid kocht de site in 2004 en besteedde kort daarna ruim één miljoen euro aan het opruimen van het gebied. Het zand werd gezeefd om zoveel mogelijk puin te verwijderen en de duinen in hun oorspronkelijke en natuurlijke toestand te herstellen. Ook uit de beschermde bunkers op het terrein werd een pak rommel gehaald, zelfs asbest. Ze werden nu afgesloten met deuren.
    De hoofdopdracht was om de natuurlijke zeewering te herstellen. Daarvoor werd een duinpanne uitgegraven. Het zand daarvan is gebruikt voor de aanleg van nieuwe duinen. Naast zeewering is ook geïnvesteerd in natuurontwikkeling. In de duinpanne zijn poelen voor vogels en planten aangelegd. Dat zorgt voor een grote diversiteit van flora en fauna. Ook de wandelaar komt aan zijn trekken. Doorheen het gebied zijn tal van wandelpaden aangelegd. Wat te smal, naar mijn oordeel. En, zullen die niet te gemakkelijk verzanden? Houten omheiningen moeten ervoor zorgen dat kwetsbare plaatsen niet kunnen betreden worden.
    Een groot uitkijkplatform biedt een prachtig zicht op het gebied.

         

    Wat mogen we nog verwachten?
    Er zouden infoborden komen die op de waarde van de zone en van de historische bunkers zullen wijzen.
    In een volgende fase zou de aanpalende site van de voormalige camping Jacques Junior op eenzelfde manier aangepakt worden. De twee duinenzones zouden door een pad met elkaar verbonden worden.

    Een hartelijk proficiat aan de Vlaamse overheid is hier wel degelijk op zijn plaats!

    Bronnen
    Artikel ‘Het Nieuwsblad’ van 25 januari 2012 door Dany Van Loo

    26-03-2012, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    23-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'˜Verscheidene' in Westende

    ‘Waar de sterre bleef stillestaan …’ OF ‘Vijgen na kerstmis’
    God zond de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, naar een meisje ‘Maria’ dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette. Gabriël ging haar huis binnen en zei: "Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je. Hij heeft je zijn gunst geschonken. Je zult zwanger worden en een zoon baren en je moet hem Jezus noemen”. Maria vroeg aan de engel: "Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad." De engel antwoordde: "De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.”

    In die tijd kondigde keizer Augustus een decreet af dat alle inwoners van het rijk zich moesten laten inschrijven. Jozef ging van Nazaret in Galilea naar Betlehem om zich te laten inschrijven samen met Maria, zijn aanstaande vrouw, die zwanger was. Terwijl ze daar waren, brak de dag van haar bevalling aan en bracht ze een zoon ter wereld. Ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in het nachtverblijf van de stad.

    Niet ver daarvandaan lagen de herders ‘bij nachte’ in het veld. Ze ‘hielden vol trouwe de wachte en hadden hun schaapjes geteld’. Toen ‘hoorden zij d’engelen zingen’ en één engel zei hen "Ik kom jullie goed nieuws brengen, vandaag is voor jullie een redder geboren. Hij is de messias, de Heer”. Tegen het nieuwe jaar’ gingen de herders naar Bethlehem.

    In die tijd kwamen de drie koningen, Balthazar, Caspar en Melchior, het waren eigenlijk magiërs of ‘wijzen’ uit het Oosten, in Jeruzalem aan. Ze vroegen: "Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Wij hebben namelijk zijn ster zien opgaan en zijn gekomen om hem eer te bewijzen."
    Toen gingen ze op weg, en de ster ging voor hen uit, totdat hij stil bleef staan boven de plaats waar het kind was. Daarna openden ze hun kistjes met kostbaarheden en boden hun geschenken aan: goud, wierook en mirre.

    Jullie kennen natuurlijk allemaal het kerstverhaal wel. Gelukkig zijn Jozef en Maria en de herders en de wijzen toen naar Bethlehem getrokken. Het was in elk geval niet naar Westende. Tenminste, daar zijn ze nooit aangekomen. Er stond wel een kerststal tegen de kerkmuur, maar die bleef de hele kersttijd leeg: geen voederbak met stro, geen os noch ezel. Weet iemand waarom?

    Overigens, aan iedereen, maar vooral aan de lezers van deze blog, een voorspoedig en gezond 2011.

    Bron
    http://www.beleven.org/verhaal/het_kerstverhaal_uit_de_nieuwe_bijbelvertaling

    Kan dat ook bij ons?
    Als ik al die overstromingen zie op TV, te wijten aan het aanhoudend slecht weer met sneeuw en ijzel en als ik tonnen zout zie strooien dat invreet op asfaltwegen met gevaarlijke putten tot gevolg, dan vraag ik mij vaak af of zoiets ook bij ons mogelijk is.
    Kunnen hier ook overstromingen plaatsgrijpen? Door de golven van de zee die de dijken overspoelen of door vaarten of beken die buiten hun oevers treden?
    Ik heb daarover een specialist geraadpleegd en ik zal het onderwerp eens uitgebreider behandelen in één van mijn volgende artikels.
    Vandaag wil ik het enkel hebben over die scheuren of kraters of putten in de wegen, die een gevaar vormen voor de autobanden. Je moet zowaar slalommen tussen de kraters!
    Wegspringende steentjes durven ook wel eens een autoruit doen barsten.
    Jullie weten toch wel dat jullie de eventueel geleden schade vergoed kunnen krijgen?
    Zijn die putten er bij ons ook? Natuurlijk! Hieronder zien jullie enkele voorbeelden. Er zijn er nog meer, hoewel het al bij al nog meevalt. De hoofdwegen (Henri Jasparlaan, Grossettilaan, Koninklijke Baan) werden immers recent vernieuwd. Sommige secundaire wegen moeten echter dringend hersteld worden.

                     
               

    We weten natuurlijk wel dat onze bewindvoerders, op welk niveau dan ook, liever nieuwe wegen aanleggen dan kapotte te herstellen, omdat ze daarvoor met meer eer beladen worden.
    Maar, is de herstelling op dit ogenblik wel mogelijk?
    Putjes vullen met koude asfalt? Dat wordt afgewimpeld met “De auto’s zouden dat direct weer losrijden”. De wegen grondig herstellen met warm asfalt? Dat kan pas in de lente. Andere beweren over een te laag budget te beschikken voor al dat oplapwerk.
    Maar, in het ‘schatrijke’ Middelkerke zal dat wel geen probleem zijn!!

    Had ik het niet voorspeld?
    Maanden geleden heb ik eens een artikel gewijd aan het slalomverkeer in de Heidestraat. Geen enkele bewoner aldaar vindt dat de werken die zijn/haar straat veiliger moesten maken, geslaagd zijn.
    Bijna niemand kent immers de regel, dat wie eerst in de vernauwing komt, voorrang heeft.
    Bijna iedereen ontwijkt de tegenligger, niet door te stoppen, maar door het voetpad op te rijden.
    Ik wil nu geen victorie kraaien, noch mij gedragen als helderziende maar iemand (?) heeft ervoor gezorgd dat ik het destijds bij het rechte eind had, door één van de haagjes die de slalomhindernissen vormen, plat te rijden. Misschien had de ‘dader’ wel wat te diep in het glas gekeken, ik weet het niet, misschien heeft een vandaal gewoon de haag platgetrapt, dat kan ook, maar het blijft alleszins een feit dat er geen bord staat bij de afgebeelde ‘platte’ haag en dat deze hindernis ’s avonds slecht zichtbaar is.

    Ja, wie niet horen wil …

    23-01-2011, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    21-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie leest, beleeft!

    ‘Gordel dragen’ is ‘Ellende besparen’
    Sommige personeelsleden van de gemeente dragen niet altijd hun gordel in de wagen. Dat bleek uit een recente en gerichte controleactie van de politie. Ja, ik dacht ‘wie zijn g.. verbrandt, moet op de blaren zitten’. Betalen dus maar… Dacht jij dat ook? Vijftig euro bedraagt de boete daarvoor. Maar nee, de overtreders werden er ‘duidelijk op gewezen’ dat ze zich veel ellende zullen besparen als ze hun gordel dragen. De politie blijft overigens controleren en blijft er 'duidelijk op wijzen'. Ook voor niet-personeelsleden van de gemeente?

    Bron: artikel in “Het Nieuwsblad” van 04.11.2010 van vln

    Kijken en zien is niet hetzelfde…

    De ‘Calidris’ en ‘Sint-Laureins’ blijven moeilijk vindbaar
    In één van mijn vorige blogartikels wees ik er op dat een bordje dat de weg aanduidt naar de ‘Calidris’ en de ‘Sint-Laureins’ er nog steeds hangt, maar dat het helaas in de verkeerde richting wees. Een detail, ik weet het…
    Een paar dagen later had iemand (?) echter het noorden teruggevonden en ervoor gezorgd dat de mensen weer de goede weg opgestuurd werden. Wie mag dat gedaan hebben? Heeft die man/vrouw dan niet gezien dat zich aan de overkant van de straat hetzelfde voordoet?

               

    Welke bestemming krijgen de werk- en opslagplaatsen van de firma Soetaert?
    De opslagplaats van de firma Soetaert in de Steenstraat heb ik ooit als ‘vuil hoekje’ bestempeld.
    Hieronder zien jullie foto’s van vroeger en nu.

                      

    ‘Opgeruimd staat dus netjes’.
    Ook de opslagplaatsen/ werkplaatsen aan beide zijden van de Heidestraat is men aan het opruimen.
    Bij navraag bij de firma ‘Soetaert – Soiltech’, nu gevestigd in Oostende, heeft men mij geantwoord dat nog geen nieuwe bestemmingen voor de drie terreinen voorzien werden.

    Acrobatische arbeiders gevraagd
    Je ziet het tegenwoordig overal. Op elke bouwwerf wordt een openbaar toilet geïnstalleerd. Het toekomstig watersportcentrum met aannemer Vanlerberghe is daarop geen uitzondering.
    Er is wel een verschil met andere werven. Enkel zeer acrobatische arbeiders kunnen er gebruik maken van deze ‘faciliteit. Kijk maar eens naar onderstaande foto.

          

    Banken genoeg, maar…
    De wandelaar die een ogenblik wil verpozen na een lange dijkwandeling vanaf Westende-bad naar Sint-Laurentius, kan zich zeker niet beklagen over een gebrek noch over een tekort aan zitbanken.
    Om de drie tot vijf meter staat er wel één.
    Er is er altijd wel één vrij… maar niet altijd bereikbaar.
    Voorbeelden?

                      

    21-11-2010, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    17-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat heb ik deze week weer gezien, gehoord en gelezen?

    Kennen jullie de weg naar de Calidris?
    De werken aan de Paul Grossettilaan en de Koninklijke baan zijn (gelukkig) al een tijd geleden beëindigd.
    Toen ze bezig waren, was natuurlijk een goede bewegwijzering nodig om de omleiding naar de Calidris en naar het hotel ‘Sint-Laureins’ aan te duiden. Nu hangen de borden er nog steeds. Dat ware niet erg, als ze maar in de goeie richting wezen… . Het bordje is enkel te zien als je uit de Arendlaan komt. Hieronder zien jullie wat ik bedoel.

                     

    Stilleggen werken marktplein Middelkerke
    Op 7 oktober 2010 hoorde ik op de radio en las ik in ‘Het Nieuwsblad’ van de hand van ‘vln’ dat de werken aan het marktplein in Middelkerke stilgelegd/ opgeschort werden na een klacht.
    Eén van de kandidaten voor de werkzaamheden aan de bovenbouw van de markt en de heraanleg van de Populierenlaan is een juridische procedure gestart tegen Dexia, de bouwheer van het project. De klacht zou verband houden met de toewijzing van de werken. De uitspraak van de rechtbank in kortgeding wordt ten vroegste begin november verwacht. Noemt men dit dan ‘kortgeding’?
    Een essentiële voorwaarde voor een kort geding, is namelijk dat er hoogdringendheid is. Er moet met andere woorden een groot risico bestaan op een ernstige, onherstelbare of moeilijk herstelbare schade als er niet snel ingegrepen wordt.
    De werken aan de ondergrondse parkeergarages en de aanleg van de nieuwe busstrook in de Oostendelaan gaan wel voort. En dat laatste nadat de Oostendelaan zojuist nog maar volledig vernieuwd werd!! Een late ingeving, zeker?

    Archief gemeenteschool ‘Duinpieper’
    Omdat ik wat opzoekingen over de gemeenteschool wilde doen voor een artikel op deze blog, maakte ik dus een afspraak voor een bezoek aan de gemeentelijke archiefdienst. Buiten de verslagen van de gemeenteraden waarin de aanstelling en de benoeming en/of schorsing van de leerkrachten vermeld staan, moest ik tot mijn grote spijt vaststellen dat er gewoon geen archief meer bestaat.
    In de kelder van de school zelf vond ik enkel dienststaten van de drie voorbije decennia, die bovendien in een verzopen staat zijn, omdat de kelder ooit eens onder water gestaan heeft. Waar ik nu nog naar op zoek ben, de samenstelling van de klassen, daarvan is dus geen spoor te bekennen.
    Mocht iemand mij kunnen helpen… Bedankt bij voorbaat!

    Slijtlaag vervangen in de Westendelaan
    Op 7 maart 2008 meldde ‘Het Nieuwsblad’ (efo) dat Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits 1,5 miljoen euro “opzijgezet” had voor de vervanging van de slijtlaag van de N318 tussen Middelkerke en Westende en 2,5 miljoen euro voor rioleringswerken in de doortocht in Westende. Ik vind dat “opzij zetten” een eigenaardig woord. Heeft zij misschien een grote spaarpot? Is dat geld dat niet in een begroting opgenomen is? Soms noemt men dat ook ‘vrijmaken’. Is dat dan misschien geld dat vastligt?
    De werken zouden ten vroegste in 2010 uitgevoerd worden. Ik hoorde dat ze gestart waren, maar het bleek te gaan over een 200 – tal meters ter hoogte van wat ik ‘Het vergeten kasteel’ van Middelkerke noem. Zou er dan toch geen geld meer zijn voor meer?

    Watersportcentrum
    Ik vroeg mij in een vorige bijdrage af of het “speerpuntproject watersportcentrum” dat reeds beëindigd had moeten zijn met Pasen 2010, er nu toch nog zou komen? Wel, ik stel vast dat de werken gestart zijn in de week van 11 – 15 oktober 2010.
    Het dossier van het watersportcentrum sleepte al jaren aan. 'Ondermeer een nieuw provinciaal uitvoeringsplan rond constructies op strand en dijk en bijkomende voorwaarden in het kader van de kustveiligheid gooiden roet in het eten', zegt Michel Landuyt.
    Eigenlijk wilde de schepen nog ruimer bouwen. 'Maar uiteraard moeten wij ons houden aan de voorwaarden opgelegd binnen dat provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan.'
    Hieronder een paar foto’s van de uitgraving, zonder burgemeester en schepen van sport.

                      

    Bron ‘Het Nieuwsblad’ van 16.10.2010 (vln)

    Het fietspad in de Essex Scottishlaan
    Tussen de Westendelaan en de Koninklijke Baan, werden nu eindelijk pijlen aangebracht om aan te geven dat het fietspad in beide richtingen mag/moet bereden worden. Het stuk tussen de Westendelaan en de Doornstraat is daarvoor natuurlijk veel te smal, maar in de huidige staat van de Essex Scottislaan is er geen andere oplossing als men wil vermijden dat de fietsers op de smalle en dus gevaarlijke autoweg moeten rijden.
    De aanhouder wint dus wel degelijk want ik had die toestand al herhaaldelijk aangeklaagd in de voorbije jaren. Maar ja, ze hebben dat natuurlijk niet voor mij gedaan! Hieronder zien jullie links een fietspad dubbele richting met normale breedte, rechts één op halve breedte.

                      

    Belangrijke werken aan het rozenpad
    Herhaaldelijk heb ik al mijn spijt uitgedrukt over de ingreep die men het Rozenpad, een zijpaadje van de Heidestraat, deed ondergaan. Heeft men nu een pleister op de wonde willen leggen? Zo hoog schat ik mijn invloed niet in. Hieronder zien jullie hoe het er uitzag na de werken in juni 2010 en hoe het er nu uitziet.
    Begrijpen jullie misschien wat de bedoeling is? Een schoonheidsoperatie?

                                      

    Zo zijn jullie alweer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Westende (en in een stuk Middelkerke)!

    17-10-2010, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    18-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is er geworden van?

    Verkeersdrempel in de Steenstraat

    Toen ik het enige tijd geleden had over verkeersdrempels, uitte ik de ‘kritiek’ dat een A14 verkeersbord in de Steenstraat wat al te dicht stond bij de verkeersdrempel om nog tijdig op het gevaar daarvan te wijzen. Jullie zien hieronder de foto die ik toen maakte en daarnaast de toestand van vandaag.

                                

    Volgens het principe “Wat niet weet, wat niet deert” heeft men (?) er inderdaad niets beter op gevonden dan het bord weg te draaien.

    Eigenlijk hoefde dat A14 bord er niet te staan, als er tenminste aan het begin van de straat aangegeven wordt dat men zich aan verkeersdrempels kan verwachten.

    (Lees hierover meer in mijn artikel ‘Een nieuw verkeersreglement… ‘ van 22.11.2009 (categorie ’Verkeer’)

     

    Heidestraat veiliger? Of toch niet?

    Omdat ik er persoonlijk een ‘slachtoffer’ van ben, schreef ik in augustus 2007 een uitgebreid artikel in (toen nog) het tijdschrift ‘Westendse Blik op Middelkerke’, met bovenstaande titel.

    Drie jaar later is de toestand onveranderd en ben ik nog steeds even overtuigd dat de aanleg van deze ‘verkeersremmer’ een grote mislukking was en nog steeds is.

    Nog steeds versnellen de chauffeurs uit beide richtingen om toch maar eerst de wegversmalling in te kunnen rijden. De wegcode voorziet immers dat wie dat het eerst doet, ook voorrang heeft.

    Nog steeds rijdt de tweede toch de versmalling in om dan bij het kruisen het voetpad op te rijden.
    Waanzinnige ‘verbetering’ van de verkeersveiligheid!! Maar ja, als de doven niet horen WILLEN!

    Plan voor de duinen 
    In het nummer 101 van juli – augustus 2007 van ‘Sirene’ las ik dat de Vlaamse overheid een inrichtingsplan klaar had voor het duinengebied tussen Westende en Lombardsijde, “van de Oceaanlaan tot grosso modo de terreinen van de (ex) – campings Cosmos en Cristal Palace.
    Het college van burgemeester en schepenen zetelt in de adviserende stuurgroep die vastlegt hoe de duinenzone recreatief en educatief kan opengesteld worden.
    Zo dacht men aan een uitkijktoren en infopanelen over ecologie en geschiedenis.
    De duinen zijn ondertussen bijna weer in hun oorspronkelijke toestand. Over het fameuze inrichtingsplan wordt, na drie jaar, het absoluut stilzwijgen bewaard.
    (Lees hierover meer in mijn artikel ‘Inrichtingsplan voor de duinen’ van 23.09.2007 (categorie’ De duinen’ )

    Schuddebeurze/ Bamburgbatterij

    Een aantal jaren geleden werd gewag gemaakt van het regelmatig openstellen voor het publiek van de ‘Bamburgbatterij’ gelegen in het natuurgebied ‘Schuddebeurze’. Hebben jullie daar nog iets over gehoord? Ik weet dat de omwonenden/ eigenaars daar absoluut niet over te spreken zijn. Aan mijn toenmalige suggestie om minstens een informatiebord te plaatsen aan de ingang, werd nog steeds geen gevolg gegeven. Niet verwonderlijk, natuurlijk, maar voor wie is men eigenlijk gezwicht?

    In juni 2004 zette toenmalig Vlaams milieuminister Tavernier met een spadesteek het herstel in van de 1100 jaar oude fossiele duinen in de ‘Schuddebeurze’ 

    Toen werd gezegd: “Nadien wordt het terrein opengesteld voor het publiek. Dit is voor de gemeente Middelkerke een mooie toeristische troef en de ideale manier om mensen de kans te geven van de natuur te genieten.”

     
    De vroegere postgebouwen
    In een artikel van begin november 2007 betreurde ik dat alle postkantoren van Westende gesloten werden en vervangen werden door postpunten, één in Westende-bad (“De Spar” Distellaan 76) en één in Lombardijde (dagbladhandel ‘Kathleen’ – Lombardsijdelaan 245).  Ik betreur dat nog steeds, vandaar…

    Voor het uitvoeren van ingewikkelde financiële verrichtingen (bijvoorbeeld stortingen boven de 300 euro) en voor het versturen van pakjes boven de 10 kilo en aangetekende zendingen boven de 2 kg moeten de Westendenaars zich vandaag wenden tot het postkantoor van Middelkerke – Kerkstraat 42 of (dichterbij) dat van Nieuwpoort – Marktstraat 40. Alle andere verrichtingen zijn mogelijk in de respectieve postservicepunten.

    De post moest zich zogezegd voorbereiden op de vrije markt van 2011 en op de concurrentie met private postbedrijven en heeft met het groeperen van de kantoren natuurlijk besparingen op infrastructuur- maar vooral op personeelsgebied op het oog gehad. Het oud gebouw in de Distellaan in Westende-bad werd ondertussen afgebroken en vervangen door een appartementsgebouw (natuurlijk!). Het vorig postkantoor langs de Henri Jasparlaan was gevestigd in een appartement dat nu weer verhuurd is.

    Het gebouw in Lombardsijde staat nog steeds leeg. Het huurcontract met de Post is toch vandaag niet meer lopende, zeker? Of toch?

    (Lees hierover meer in mijn artikel ‘Oei, mijn postkantoor wordt gesloten’ van 03.11.2007 (categorie ’De Post’ )

     

    En zo zijn er nog meer punten… voor een volgende keer!!

    18-07-2010, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    14-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoonheidsfouten in Westende!

    Wat is een schoonheidsfout eigenlijk? Het is een kleine fout, die de schoonheid van het geheel des te beter doet uitkomen. Anders gezegd, het is een kleine onvolkomenheid die echter nauwelijks van invloed is op de schoonheid of waarde van het geheel.
    In ons geval is schoonheid een kwaliteit of beleving van een plaats die ons genoegdoening verschaft. Men zou ook kunnen zeggen dat een ‘schone’ gemeente in evenwicht en harmonie is met de natuur.
    Tot daar mijn inleiding die moet leiden tot de vraag ‘Is Westende mooi?’
    De ene zal dit vanzelfsprekend vinden, vooral diegene die er zijn hele leven woont. Die van Koksijde, Knokke-Heist, Nieuwpoort of De Haan zullen hun gemeente veel mooier vinden.
    Ik wilde namelijk deze week de aandacht vestigen op enkele punten die ik op mijn fietstochtjes door Westende, opgemerkt heb.
    Zijn dat ‘schoonheidsfoutjes’? Ik laat het aan jullie over om daarover te oordelen.

    Ik las in ‘Het Nieuwsblad’ van 28 juli 2009: “De actie van politie en preventiedienst om de inwoners te wijzen op de onleesbaarheid van sommige huisnummers is een succes geworden. Nagenoeg iedereen is nu in orde met de wet. (vln)”.
    Dit klopt dus bijlange niet. Ik zou nog tientallen woningen kunnen aanduiden waar het nummer ontbreekt, onleesbaar of zeer moeilijk te vinden is.

    Nog niet zo heel lang geleden heeft de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) ruim 2 hectare duingrond verworven die aansluiten bij het erkend natuurreservaat “De Schuddebeurze” en die goede vooruitzichten bieden voor natuurontwikkeling. De aandachtige wandelaar of de fietser die even op adem wil komen, kon er zich laten informeren over de betekenis van dit uniek natuurpunt dank zij een duidelijk en goed geplaatst bord. Ik zeg ‘kon’ want groot was mijn verwondering en woede dan ook toen ik enkele weken geleden moest vaststellen dat het bord in gruizelementen geslagen was. Wie doet zoiets nu? ’t Zal wel van de stormwind zijn, zeker? Een goeie ziel heeft ondertussen de stukken op de grond aan elkaar gepuzzeld, zodat het weer leesbaar is. Wordt dat zo vlug mogelijk hersteld? Of trekt de gemeente er zich niets van aan omdat het hun verantwoordelijkheid niet is?

                                       

    De zitbanken zouden best eens allemaal geïnspecteerd worden. Naast de vuile overgroeide in de Essex Scottishlaan heb ik in de Henri Jasparlaan ook nog een éénpersoonsbank gevonden.

                                                        

    Dames en heren van het gemeentebestuur, mochten jullie dit lezen, willen jullie dit dan als mijn signaalkaart aanvaarden?

    14-09-2009, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    16-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer afremmen: waarschuwen of bestraffen?

    In mijn artikel van verleden week schreef ik reeds dat sommige 'specialisten’ vinden dat er nog andere middelen zijn dan technische dwang om snelheidsmaniakken af te remmen.
    Jullie zullen mij niet horen of zien beweren dat waarschuwingen zonder sanctie geen enkel nut hebben. Een normale bestuurder zal heus wel zijn/ haar snelheid milderen als een verlicht bord er hem/ haar op wijst dat de toegelaten snelheid overschreden wordt. De wijze bestuurder zal er meestal ook wel op letten niet te zondigen tegen een verkeersbord dat hem/ haar verbiedt sneller te rijden, dan 30, 50, 70, …kilometer per uur. Maar de snelheidsduivel die toch weet dat hij/ zij geen boete kan oplopen, stoort zich daar nauwelijks aan.
    Sinds april 2009 (zie ‘Sirene’) heeft onze gemeente ook een verlicht waarschuwingsbord.

    Voor mij, en Touring vindt dat ook, zijn flitspalen nochtans de rendabelste afschrikmiddelen. Ze moeten wel oordeelkundig geplaatst worden. Ze mogen niet staan op minder gevaarlijke plaatsen waar de bestuurders ze niet verwachten enkel en alleen om veel geld op te brengen. Zelfs als er geen camera in zit, blijven ze nuttig als waarschuwingsmiddel. Nu heeft Middelkerke daarmee wel een probleem. In tegenstelling tot de meeste andere kustgemeenten staat er bij ons geen enkele flitspaal. Blankenberge (7), Knokke-Heist(8), Koksijde (5) Nieuwpoort 3 en Oostende (22) hebben er dus wel. Er waren er nochtans 6 gepland (mededeling gemeenteraad december 2007).
    Op de website www.flits.bnet.be kan je gedetailleerde kaarten vinden (bijgehouden tot 31 juli 2009) met de locaties van alle flitspalen. Middelkerke is daar niet op vermeld, dus … alweer valse beloftes?
    Op de site http://www.mobielvlaanderen.be/flitspalen kan men de flitspalen vinden die aan de verkeerslichten opgesteld staan. Ook daar geen ‘Middelkerke’ te bespeuren’.
    Nog handiger is het natuurlijk als je een gps bezit: je kunt dan namelijk de allernieuwste lijst met flitslocaties naar je gps (TomTom, Garmin, Navman en andere...) downloaden.

    Tenslotte zijn er nog de ‘populaire’ mobiele flitslocaties. Er bestaan zo enkele websites, waarvan de houder het meestal niet eens is met het feit dat er veel geflitst wordt en nog minder met het feit dat je een boete moet betalen als je geflitst wordt. De site http://www.lunk.be/middelkerke.php is er zo één van. Ze vragen dat de mensen zouden meewerken aan de opbouw van hun informatie maar ze schijnen nog maar in een beginfase te zitten.
    Ze maken melding van een sporadische snelheidscontrole (van welke aard, staat er niet bij!) in Slijpe Vaartdijk-Zuid (brug) en van veel controles ter hoogte van de OKAY aan de Nieuwpoortlaan in Lombardsijde. Er zou ook een flitswagen ingezet worden, een zwarte Peugeot 306 met nummerplaat GMF-698 met geblindeerde achterruit en ingebouwde Multanova, sporadisch in de Lombardsijdelaan en veel in de Henri Jasparlaan.
    Sommige maken er dus een sport van om de politie te slim af te zijn. Dat betekent voor hen rap rijden waar je niet kunt betrapt worden. Ze betwisten trouwens dat snel rijden meer ongevallen zou meebrengen.
    Misschien herinneren jullie het zich misschien nog, maar in mijn blogartikel van 23 december 2007 was er sprake van gerommel in de Middelkerkse VLD. Waarnemend burgemeester Landuyt wilde toen voor 10.000 euro een tweedehandswagen met Multanova aankopen om de hardrijders te kunnen flitsen en aldus meer boetes te kunnen innen. Hij voerde aan dat er in 2006 maar liefst 57% meer overtredingen waren (hij bedoelde zeker ‘vastgesteld werden’) omdat in dat jaar zes dagen per maand kon beschikt worden over een toestel dat met Bredene en Oostende gedeeld werd. 
    Zes blauwe gemeenteraadsleden betwistten dat niet maar ze wilden liever flitspalen op ‘zwarte punten’ om de mensen trager te doen rijden. Ze stemden dus tegen en kregen de steun van CD&V en LDD, zodat het punt verdaagd werd. Liever ‘iedereen zijn gelijk’ dan ‘veiliger verkeer’, dus! En zo bleef Middelkerke de enige van de 19 West-Vlaamse politiezones zonder multanova.
    De overheid maakt van de locaties van flitspalen en flitslocaties geen geheim, omdat op die manier toch ook aan afschrikking gedaan wordt.
    Ja, tenslotte nog dit. Weet je wel hoeveel je heden ten dage betaalt voor een snelheidsovertreding? Het hangt af van waar je rijdt, van de toegelaten snelheid en van het aantal kilometers dat je te snel rijdt. Je kunt de boete zelf berekenen op http://www.wegcode.be/snelheidsovertreding.php

    Welke de gebruikte middelen en de voorziene matregelen ook zijn, één ding is zeker: we hebben allemaal de kleinste kans op een ongeval of een boete als we trager en voorzichtiger rijden! Ik mag er niet aan denken dat iemand door mijn schuld in het verkeer om het leven zou komen. Jullie toch ook niet?

                                                               

    16-08-2009, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    19-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op stap tijdens de Paasvakantie in Westende

    Het mooi weer lokt iedereen naar buiten en dan doe ik ook weer een toertje in Westende. Ziehier wat mij daarbij opgevallen is.
    Versperring in de Distellaan
    Eén van de vorige keren heb ik het reeds gehad over de werken in de Distellaan. Ik begrijp wel dat de camions tot bij de gebouwen moeten geraken om hun ladingen te lossen, maar … camions of camionnetten parkeren ook op de zones voorzien voor personenwagens. Die plaatsen zijn uiteraard daarvoor onvoldoende breed zodat die voertuigen een deel van de openbare weg innemen. De handelaars zijn daarover niet te spreken. Hun handelszaak zit ook verscholen achter zo’n voertuig. Naar het schijnt zouden zij zich reeds meer dan een jaar geleden daarover beklaagd hebben zonder dat daaraan gevolg gegeven wordt.

    Huis te koop!
    Meer dan eens had ik het ook reeds over het groot aantal appartementen dat leeg staat terwijl er maar steeds nieuwe bijkomen. Wat mij nu echter opvalt is ook dat een stijgend aantal huizen te koop staan. Tussen de kerk en de gemeenteschool zijn er dat reeds drie. Maar er zijn er nog meer…

    De gemeente signaleert zijn werken…
    Ook de plaatsing van verkeersborden door het gemeentepersoneel, dat wegenwerken uitvoert, heb ik reeds meermaal bekritiseerd. Waarschijnlijk werkt men aan de voetpaden in de Westendelaan, als men een beetje tijd heeft. Er staat namelijk al een maand een teken dat werken aankondigt op 50 meter hoewel die er niet zijn op die plaats. Er staan ook een vijftal borden ‘verboden te parkeren van 2 tot 9 april’ en dat was alleszins op vandaag 21 april nog steeds het geval! Men zal ze later nog nodig hebben, waarschijnlijk. Misschien kan men ze dan omdraaien? Wordt daar geen controle op gedaan? Misschien moet de schepen voor openbare werken maar eens komen kijken?

    Heb je even tijd?
    Wie met de fiets uit de richting Nieuwpoort komt en links wil afslaan naar het Sint-Laurentiusstrand, moet soms wel heel veel geduld hebben. Staan de lichten op rood, dan duurt het vele minuten vooraleer die op groen springen. Vijfmaal zie je dat diegene die rechtdoor willen, groen licht krijgen, vooraleer jij uiteindelijk ook naar links mag.

    19-04-2009, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (3)


    Categorie:Allerlei
    15-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is het toegelaten wat kritisch te zijn?

    Het mooi weer komt er aan en dus ‘spring’ ik weer vaker op de fiets. Ik kom dus overal in de gemeente en het zou u vast verwonderen als ik niet reeds enkele keren de wenkbrauwen gefronst had.

    De Distellaan lijkt wel meer op een bouwwerf dan op de hoofdstraat van Westende-bad.
    De oude ‘post’ is afgebroken. Dat geldt eveneens voor meerdere andere appartementsblokken. Er wordt dus flink gebouwd wat doet veronderstellen dat de crisis weinig vat schijnt te hebben op de wereld van de immobiliën bij ons. Is er echt nog zo veel vraag naar appartementen? Zo veel te beter, maar ze zijn toch hun hand niet aan het overspelen, zeker? Ze gaan toch niet in moeilijkheden komen? De overheid zal straks toch niet moeten bijspringen, zoals voor de banken en de auto-industrie? Want, wie zou dat dan weer moeten betalen? Juist!
    Er is nog een bijkomend facet aan de bouwlust in de Distellaan. Het wegdek uit rode steentjes zag er al zo slecht uit en wordt nu dagelijks geteisterd door het aan- en af rijden van zware camions met bouwmaterialen. Wie draait eigenlijk op voor die herstelkosten? Toch weer niet ‘juist!’, zeker?

    Ik wijdde al eens een bijzondere bijdrage aan de (lachwekkende) verkeersregeling als de gemeente zelf werken uitvoert. Zie hiervoor mijn blogartikel van 7 september 2008.
    Nu is het weer van dat. In de dorpskom staan verkeersborden die tijdig werken aankondigen en die beletten dat men er zijn auto kan plaatsen, tenzij voor ‘laden en lossen’. De werken zijn nochtans al heel lang beëindigd.

    Ik had het ook reeds vaak over de slechte toestand van onze fietspaden. De ‘Fietsenbond’ heeft in 31 gemeenten een onderzoek uitgevoerd, met behulp van een meetfiets, ontwikkeld door de Katholieke Universiteit Leuven. Wat werd er gecontroleerd? Het trillingscomfort, de vlakheid , de breedte van de fietspaden en de overgang/ afstand tussen fietspad en rijbaan!
    Ik weet niet of Middelkerke één van de 31 was. Ik heb het aan de Fietsbond gevraagd, maar ik ben zeker geen antwoord waard. Ook dan weet ik zeker dat wij niet hoog zouden scoren op die punten.
    In mijn blogartikel van 8 juni 2008, over een onderzoek naar de tevredenheid van de inwoners over de fietspaden, vermeld ik de beschamende voorlaatste plaats van Middelkerke op een lijst van de kustgemeenten. Nochtans lees ik in het achtste engagement van de VLD Middelkerke dat ze steeds verder willen werken aan de uitbouw van een veilig fietspadennetwerk. Dat klopt misschien wel als het gaat over grote nieuwe werken, waarmee men meer in de belangstelling komt, maar waar het schoentje hier vooral wringt, is de kwaliteit van de bestaande gemeentelijke fietspaden.

    En die is bedroevend laag!

    15-03-2009, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    26-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Wat ik nu weer aan te merken heb!

    Wekelijkse markt in Westende-dorp… ??????

    Op maandag 13 oktober begaf ik mij naar de markt in Westende. Ik bedoel naar het marktplein. Inderdaad, kramen waren er niet te zien. Ik deed het nog eens over op 20 oktober. Weer een leeg plein! Op de website van de Vlaamse Progressieven zegt Schepen Maesen hierover nochtans “Met de wekelijkse markt in Middelkerke kregen we opnieuw een kloppend hart op donderdagvoormiddag, Westende zal volgen. Op de website www.dekust.org lees ik dan weer “De markten aan zee zijn stuk voor stuk gezellig. Je vindt er een aangename drukte”. Ik heb dus al twee keren geen kloppend hart gehoord en drukte was er op ons marktplein in geen geval. Eerst dacht ik dat men enkel tijdens het seizoen kon markten, maar neen …vanaf 1 oktober begint de markt enkel een uur later (8 uur i.p.v. 7 uur).< Men kan zich natuurlijk afvragen of er wel behoefte is aan zo’n markt. Ik vroeg het aan een paar Westendenaars en die vonden van niet. “Wij gaan ’s vrijdags naar Nieuwpoort”, heette het en “Een stuk dichter dan Middelkerke!”

    Proficiat, je draagt de autogordel… !!!!

    Op zaterdag 18 oktober reed ik met de auto langs de Westendelaan en plots werd ik door de politie aangemaand om op zij te gaan staan. Een mens denkt dan al vlug “Zou ik soms iets verkeerd gedaan hebben, nietwaar?” Eigenlijk was het voor de actie ‘Veiligheidsgordels’. Ik werd zowaar gefeliciteerd omdat ik mijn gordel aan had. Ze zijn toch rap tevreden bij ons, hé? Zolang de verplichting daartoe bestaat (Art 35 van de wegcode, volgens KB van 1 december 1975) heb ik de gordel altijd al omgedaan. Nu moeten er acties met verlichte borden en met inzet van agenten en met een levende pop gevoerd worden om de mensen ervan te overtuigen dat de gordel de veiligheid verhoogt. Waarom stelt men niet onmiddellijk een proces-verbaal op tegen de overtreders? Ze weten dat het verplicht is en ze zullen de wet wel naleven als ze in hun ‘portemonnaie’ geraakt worden. Wat een besparing zou dit niet opleveren!

    Ken je de weg naar ‘Charlatan’?

    Charlatan café (Gent °1989) organiseerde op zaterdag 16 augustus 2008 een activiteit in Westende: Charlatan Plage. Overdag een festival op het Sint-Laureins strand, ‘s avonds feest in de ‘Calidris’.De weg naar de plaats van het gebeuren was prima aangeduid. Alleen, meer dan twee maanden later hangen alle bordjes er nog steeds. Vergeten, zeker?

                            

    26-10-2008, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (1)


    Categorie:Allerlei
    02-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voorbije week in Westende, gezien van op de fiets!

    Als ik mijn dagelijkse gezondheidsuitstapjes op de fiets onderneem, dan zie ik natuurlijk alles wat hier roert en keert.

    Eerst wil ik het hebben over de straat- en andere werken.

    Vlakbij mijn woning kon ik reeds enkele dagen zien dat men in de Dahliastraat bezig is nieuwe voetpaden aan te leggen. Dat punt was onderwerp van discussie tussen bewoners en gemeentebestuur en leidde uiteindelijk tot een petitie. Wat jammer dat weer geen fietspaden voorzien werden! Heeft men in Middelkerke misschien iets tegen fietsers?

    Het volgende wat mij opviel waren de afbraakwerken in Zon en Zee. De paviljoenen en nu ook het hoofdgebouw (of oud gebouw) zijn er niet meer. Van het hele vroegere complex blijven enkel het nieuw gebouw met ingang en het gebouw daarachter, één blok omgevormd tot appartementen en het vroegere secretariaat rechtstaan .

    De bloemenhandel Brouckaert is al een tijdje afgebroken. Nu verrijzen daar nog meer van die kabouterhuisjes. Men noemt dat het ‘Woonerf Westflora’.

    In Westende-bad zag ik dat men begonnen is met het herleggen van het wegdek van het gedeelte van de Distellaan tussen de Meeuwenlaan en de Priorijlaan. Het verkeerde inderdaad in een voor een badplaats onwaardige toestand. Ik heb dat trouwens reeds een paar keer aangeklaagd. Ook de Meeuwenlaan verkeert in een slechte toestand.

    Ook de bovengrondse werken op de garages van het ‘Lakodam’ – plein naderen hun voltooiing en zullen tegen Pasen wel klaar zijn. Eindelijk!

     

    Het viel mij eveneens op dat heel wat handelszaken over te nemen zijn.   

    In het kort stuk Meeuwenlaan tussen de Distellaan en de zeedijk zijn dat er drie: de “Pizzeria Rimini” is over te nemen, “La Plage” verkoopt totaal uit, wat dat ook mag betekenen voor een restaurant en kinder- en damesboetiek “Si beau” is te koop of te huur. Gaat het dan zo slecht in Westende-bad?

    In Lombardsijde lijkt het al niet veel beter te gaan. Er is totale uitverkoop in de lingerie- en textielzaak “De Schaar” en in de kinderboetiek “Kiekeboe”. De frituur “Dorpsplein” op de hoek van het dorpsplein en de Bamburgstraat staat alweer te huur.

    Ik heb de indruk dat zo’n zaak weinig kansen heeft in een dorp.

    In Westende-dorp in de Essex Scottishlaan is ook ‘Movie Max Starlight’ over te nemen.

    Hier zou je kunnen spreken van een compensatie want op de markt, die wellicht nooit de allures van een echte marktplaats zal krijgen, komen er de laatste tijd heel wat zaken bij.

    Je hebt er “De Broodmand”, waar je een ontbijt, een dagschotel, belegde broodjes en snacks kunt aanschaffen, “ Top Ice”, een ‘Take away” ijsroomzaak,  schoonheidsinstituut ‘La Guapa“ (betekent: mooi, ziet er lekker uit (maar ook "boos")), Immo Moenaert’ omdat zij de dorpplaats aan het vernieuwen zijn en op de hoek een bankinstelling van AXA.

    Ik heb wel mijn twijfels of dat soort zaken leven ‘in de brouwerij’ op de markt kunnen brengen. Hopelijk vergis ik mij!

     

    Camping ‘Kompas’ brengt alles in gereedheid voor de Paasvakantie: nieuwe bordjes voor plaatsaanduiding en interne wegbewijzering, inzaaien van gras op caravanplaatsen.

    Ik vind het spijtig dat van de 5 vroegere toegangen (tegenover vakantiestraat, hoofdingang, Elisabethlaan, vroegere kinderboerderij, vissershuisje) enkel de hoofdingang open blijft. Akkoord voor wagens en caravans, maar wat kunnen fietsers en voetgangers nu verkeerd doen? Ook via de hoofdingang is er toch geen controle! Sommige van mijn vroegere fietsomlopen vallen hierdoor in het water.

     

    Ik houd u op de hoogte.

    02-03-2008, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    15-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de fiets door Middelkerke
    Als het niet stormt, regent, sneeuwt of hagelt, dan rijd ik een tiental kilometers met de fiets door Middelkerke. Omwille van de afwisseling kies ik telkens een andere omloop. Ik vertrek met wind op kop om dan, als ik wat vermoeider ben, met rugwind de laatste kilometers naar huis terug te rijden. Ja, wind is er aan de kust altijd., meestal een stevige bries zelfs. Zo kom ik met (bijna) regelmatige tussenpozen zowat overal in de gemeente.

    Het eerste wat me opvalt en waarover ik me nogal kan opwinden, is het groot tekort aan fietspaden. Behalve langs de grote wegen vind je die nauwelijks.

    Ik kan me ook enorm ergeren aan fietsers die zelfs de elementairste regels niet eerbiedigen: rijden aan de verkeerde kant van de weg, rijden op voetgangersovergangen, telefoneren tijdens het rijden, de hond aan de leiband houden, …. en aan het gebrek aan controle!

    Als men echt de frisse buitenlucht wil opsnuiven dan is men uiteraard geneigd het achterland aan te doen. Je merkt onmiddellijk dat je er bent want zeer vaak slaat je een mestgeur tegemoet. Dat is nogal logisch, zullen sommigen zeggen, maar ik bedoel een chemische mestgeur. Ammoniak, nitraten en fosfaten vloeien mee af met het overtollige water van de landbouwgronden naar de sloten, beken en kanalen. Als ik dan bijvoorbeeld langs het water langs de Ooststraat, dicht bij het kruispunt van de Rattevalle, hengelaars zie zitten, dan vraag ik me af hoe vissen kunnen overleven in dat bruine goedje. Als ze al aan het aas bijten, dan waarschijnlijk om uit dat water weg te zijn. Onlangs vroeg ik aan een gelukkige hengelaar die beet had of hij die vis ook echt opat. Zijn ogen schoten vuur!

    Ik heb hem nooit meer teruggezien en ik hoop dat hij nog steeds in leven is.

    Het kan hard waaien op de landbouwvlakten en de wegen zijn er danig smal. Sommige autobestuurders hebben weinig oog voor die trage fietsers. Het is er dus opletten geblazen.

    Het liefst rijd ik op de zeedijk. Neen, niet om ’s zomers naar de monokini’s uit te kijken, want je hebt al je aandacht nodig om te laveren tussen de voetgangers en huurfietsen, want NIEMAND eerbiedigt de scheiding ‘gesuggereerd’ door de blauwe verkeersborden (omdat het niet verplicht is?). ’s Winters neem ik wel de tijd om te luisteren naar het zeegeruis en naar de zeemeeuwen. "gè-gè-gè" of "ak-ak-ak" klinkt het als ze jammeren,  "kla-óów-kla-óów-kla-óów" als ze kraaiend triomferen. Zilvermeeuwen zijn ook mooi om naar te kijken. Jongen zijn bruin en hebben een zwarte snavel. Volwassen meeuwen zijn wit met gele snavel.

                                

    Wat me onlangs bijzonder opviel: de vogels vormden groepen op tamelijk grote afstand van elkaar en alle meeuwen van alle groepen keken in dezelfde richting. Ik vermoed dat ze hun staart naar de wind draaiden.

    Bron: http://www.vliz.be/docs/groterede/GR12_meeuwen.pdf

    15-10-2007, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Allerlei
    Archief per week
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 31/12-06/01 2019
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 01/01-07/01 2018
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Websites over Middelkerke
  • Gemeente Middelkerke
  • Middelkerke.2link
  • Handelaars Westende-dorp
  • Westende

  • Rondvraag / Poll
    Van welke oplossing ben jij voorstander?
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens de in dit artikel voorkomende tekeningen
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens plan voorgelegd aan oppositie en aan inwoners
    Renovatie met behoud van de gevels langs de Henri Jasparlaan
    Huidige bibliotheek en kinderopvang niet afbreken maar renoveren
    Andere oplossing: zie 'Reacties'
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!