Westendse Blik op Middelkerke
Inhoud blog
  • Serieuze wending in mijn leven van gepensioneerde: mijn blik op Middelkerke wordt definitief neergeslagen!
  • De Mont Blanc beklommen? Chapeau Jan en Stephan! Veel te laat, ik weet het!
  • Consulteren jullie ook soms de BOAREBREKER?
  • Hoe tevreden ben je over onze gemeente? De nieuwe Gemeente-Stadsmonitor heeft ook voor jou heel wat in petto!
  • De Ereburgers van Middelkerke
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Allerlei (54)
  • Atlantikwal (2)
  • Brandweer (4)
  • Burgemeester (24)
  • Casino (8)
  • De Post (1)
  • Dialect (14)
  • Die goeie oude tijd (16)
  • Dijk en Strand (24)
  • Duinen (2)
  • Emigratie (3)
  • Energie (3)
  • Erfgoed (29)
  • Evenementen (26)
  • Fusies (5)
  • Gemeentebestuur (68)
  • Gemeentediensten (10)
  • Gemeentefinancies (9)
  • Godsdienst - Kerken (14)
  • Horeca (22)
  • ImmobiliĆ«n (19)
  • Jeugd (5)
  • Kamperen (4)
  • Kunst (13)
  • Landbouw (5)
  • Leger (2)
  • Medisch (26)
  • Mijn blog (25)
  • Milieu (18)
  • Natuur (11)
  • Oorlogen (14)
  • Openbaar vervoer (1)
  • Openbare werken (8)
  • Pleinen en straten - staat en netheid (25)
  • Politieke partijen (63)
  • Scholen - Onderwijs (13)
  • Sociale woningen (5)
  • Sport (36)
  • Strand (0)
  • Uitzicht gemeente (13)
  • Veiligheid - Politie (11)
  • Verkeer (27)
  • Verkiezingen (39)
  • Zon en Zee (12)
  • Persoonlijke Kijk op mijn Gemeente
    23-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heeft de voetbalgekte ook in Westende toegeslagen?

    Laat mij voorop plechtig verklaren dat ik zeer graag een voetbalmatch bekijk, zowel als toeschouwer in een stadion of achter een TV –scherm. Ik juich ook toe dat België voor het ogenblik een zeer getalenteerd elftal heeft, dat beloften inhoudt voor de naaste toekomst, op het wereldkampioenschap in Brazilië en ook voor de latere wedstrijden op het internationaal plan.
    Ik heb dus altijd met enthousiasme, met liefde zelfs, gereageerd op alles wat met voetbal te maken heeft. Daarin is weliswaar met de jaren een zekere afkoeling opgetreden om diverse redenen: wegdeemsteren van de clubliefde die vervangen werd door een spel van miljoenen euro’s, de overdaad aan wedstrijden op tv waardoor een mens kritischer wordt, het eindeloze gepalaver over voetbal in de media, de dominantie van het voetbal in de reclame, kortom het overvloedig aanbod dat ook bij grote voetballiefhebbers het verlangen kan oproepen naar een leven zonder voetbal.…

    Op 12 juni is de wereldbekercompetitie van start gegaan met de match Brazilië – Kroatië. Ook in mijn krant werd dat begroet met een ‘Eindelijk’!
    Matchen zoals Spanje-Nederland (1-5) kunnen nog eens mijn geestdrift opwekken, maar goed, het gaat hier niet over mij. Elke dag wordt ons voorgehouden  dat er voor het ogenblik in Vlaanderen een ‘voetbalgekte’ heerst. Laat mij toe dat verschijnsel, dat nieuw is voor ons gewest, even te ontleden.

    Kan men de Vlaming gemakkelijk in vuur en vlam zetten?
    In een land dat normaal een hekel heeft aan vlagvertoon is de nationale driekleur of moet ik schrijven ‘Jupilervlag’ of 'Coca-Colavlag'  op veel plaatsen te zien en worden zwart, geel en rood op wangen gesmeerd en in pruiken geverfd.

    Er wordt nochtans vaak gegrapt dat Belgen alleen in het buitenland een gezamenlijk nationaal gevoel hebben, als ambassadeurs van hun nationale tradities (meer bepaald bier en chocolade, die tot de beste van de wereld behoren).
    Je met een shirt, sjaal of petje van de Rode Duivels in het straatbeeld vertonen! Tot voor kort moest je er een masochist voor zijn. 

    Voetbalgekte: waarom plots?
    In 1986 bereikten de ‘Rode Duivels’ de halve finale van het WK in Mexico en werden zo vierde.
    Het beste resultaat ooit.
    Bij hun terugkeer werden ze onthaald als volkshelden, met uitzinnige - en intussen historische - vreugdetaferelen op de Grote Markt van Brussel.
    Sindsdien bleven de resultaten uit en er werd dan ook regelmatig gesproken van een crisis in het Belgische voetbal. Als schuldigen werd zowel verwezen naar de voetbalbond KBVB, de bondscoaches als de spelers zelf. Van deze laatste werd gezegd dat zij onvoldoende inzet toonden, sterrengedrag vertoonden, en geen echt team vormden. In reactie op deze crisis nam ook de interesse bij het publiek voor het elftal af.
    Dat waren de miseriejaren waar de Rode Duivels vegeteerden op de zeventigste plaats van het FIFA-klassement, waar stadions leegliepen voor de match gedaan was en waar de zeldzame sponsors verdwaasd achterbleven.
    Het enthousiasme dat het Belgische team nu opwekt, is indrukwekkend. Op enkele jaren tijd is het gezicht van onze nationale ploeg ingrijpend veranderd. Zelfs de kleinste vriendschappelijke wedstrijd kan rekenen op een buitengewone belangstelling en de kansen op een wereldbekerticket wakkerden de strijdlust bij alle supporters aan. Dat heeft alles te zien met een zogenoemde ‘gouden generatie’.
    België heeft inderdaad een aantal getalenteerde spelers, die in staat geacht worden hun mannetje te staan in de zwaarste kampioenschappen. Hazard, Lukaku, De Bruyne! Een jeugdige ploeg! Een gemiddelde leeftijd van 25 jaar maar een uitzonderlijke maturiteit… ervaring gecombineerd met fysieke kwaliteiten. Ze hebben zonder twijfel de mogelijkheden om met de allerbeste mee te kunnen. Ze moeten het nu nog wel waarmaken.
    Een ploeg die wint, lokt publiek. Succes lokt succes uit, zo gaat het in het leven. Het volk staat gretig te juichen.

    De rol van de media
    Maar ook en vooral de communicatie- en nieuwswereld werkt mee aan de Braziliaanse voetbalgekte. De jacht op de kijkcijfers woedt nog meer dan anders in alle hevigheid.

    Reclamebureaus organiseerden Brasil-campagnes en net als vele andere communicatiebureaus staat het WK als opportuniteit ingepland in het communicatie-actieplan van zowat al hun klanten. “Zetten we een speciale klanten- of personeelsactie op tijdens het WK? Op welke manier heeft het bedrijf banden met Brazilië en/of met de tegenstanders van de Belgen?”
    Wie als communicatiespecialist het WK niet in zijn agenda heeft aangestipt, leeft op een andere planeet.

    In de vroegere tijd van de tegenvallende campagnes verloren ook de TV – zenders hun interesse. De rechten werden vaak match per match verkocht. Niet zelden bleef het wachten tot het laatste moment vóór iemand de rechten voor een prikje alsnog binnenhaalde. Nu had elke zender er een pak geld voor over. Canvas haalde een piek van 1,4 miljoen kijkers voor België-Schotland, VIER piekte met 1,2 miljoen kijkers bij Servië-België. De VRT betaalde samen met RTL ongeveer vier miljoen euro per jaar voor de thuiswedstrijden van de Duivels. Ook het huidig WK is te zien bij de VRT.
    VIER kocht de rechten voor alle uitmatchen in de WK-campagne. Voor de nieuwe zender was het huidige succes een godsgeschenk. Ze hebben de rechten gekocht in april, nog voor de huidige nieuwe hype ontstond. Als ze nu zouden moeten onderhandelen, zouden de prijzen ongetwijfeld al gestegen zijn.

    De media overstelpen de kijker of luisteraar of lezer elke dag met nieuws over de Belgische ‘sterren’.
    Alle TV-programma’s worden ermee volgestopt. De geschreven pers puilt ervan uit.
    De supporter moet toch weten dat Hazard even gezucht heeft. Hij/Zij moet toch weten welke kleur van schoenen zijn/haar idool draagt. Dat is toch belangrijk nieuws, of niet? Dat er een groen tapijt in het vliegtuig lag om de spelers te gewennen aan de grasmat in Brazilië, dat is toch wel wereldnieuws zeker?
    De harde kern neemt mij dat misschien niet in dank af, maar ik vind dat allemaal fel overdreven. Ik geraak eigenlijk oververzadigd en ik hoop dat die euforie niet moet omslaan in ontgoocheling. Daarom kijk ik enkel nog naar wedstrijden en niet meer naar nevenuitzendingen/praatprogramma’s over voetbal.

    Supporters naar Brazilië: 4.000 euro is toch een peulschil!
    De Braziliaanse nieuwszender Globo meldt dat er 8.795 Belgen naar het WK in Brazilië zullen afreizen. We staan daarmee op de 22ste plaats van alle landen.
    De kosten beslaan de vlucht, het logement, de tickets en het eten. Even detailleren:

    Vlucht: de goedkoopste vlucht (heen/terug) naar São Paulo kost al gauw om en bij de 850 euro. Daarnaast moeten nog eens (spotgoedkope) binnenlandse vluchten gerekend worden. Aangezien elk land de drie groepswedstrijden wellicht in een andere stad zal spelen, moeten nog eens minstens drie extra vluchten geboekt worden. Een Duivelse passage in Salvador, Porto Alegre en Fortaleza behoort in de eerste ronde tot de mogelijkheden. En daarna een achtste finale in thuishaven São Paulo, en daarna...? Doe er dus nog maar minstens 700 euro bij.
    De Belgische Voetbalbond legt een luchtbrug in die 3 à 4.000 fans naar Brazilië kan brengen. Zo kan de prijs gedrukt worden. (zie verder)
    Logement: mik op 100 euro per dag voor een tweepersoonskamer, en dat drie weken. Maakt 2.100 euro ongeveer of 1.050 euro per persoon.
    Tickets: de exacte prijzen zijn moeilijk te achterhalen, maar voor drie groepswedstrijden en een eventuele achtste finale wordt gewag gemaakt van iets meer dan 300 euro.
    Eten: je moet natuurlijk ook de dag doorkomen. Eten en drinken zijn dus een must. Thuis moet je dat ook, maar de plaatselijke horeca zal daarvan willen profiteren en hoge prijzen opleggen. Een vijftigtal euro per dag is een redelijke streefprijs, al mag je daarmee niet te gek doen. Komt op iets meer dan 1.000 euro voor drie weken.
    Alles samen iets meer dan 4.000 euro voor een trip van 21 dagen, met vertrek rond 10 juni en met terugkeer begin juli. Het WK begon overigens op 12 juni en eindigt op 13 juli.

    De Belgische voetbalbond KBVB biedt aan zijn supporters enkele pakketten aan in een fandorp 'Devillage'. Dat heeft een capaciteit van 2.500 mensen en was geopend vanaf 12 juni, vijf dagen voor de eerste WK-wedstrijd van de Belgen tegen Algerije. De camping sluit twee dagen na de laatste groepswedstrijd, op 28 juni.
    De KBVB maakt onderscheid tussen een 'all-in' formule en een 'camping only' formule. Het grootste verschil zit hem in de verplaatsingen (vliegreizen en binnenlandse busreizen) die bij de 'all-in' inbegrepen zitten.
    De goedkoopste formule is de ‘camping only’ die 3.639 euro kost, 95 euro per nacht. Die prijs betaal je als je met een eigen tent en matras in het fandorp slaapt, en de verplaatsing naar twee van de drie groepswedstrijden maakt. Als je alle groepsmatchen wil zien is de goedkoopste formule 3.899 euro.
    De duurste formule biedt verplaatsingen aan naar alle groepswedstrijden en een verblijf in een luxetent met echte bedden. Daar tel je wel 4.799 euro voor neer.
    Alle pakketten zijn exclusief de aankoop van de toegangstickets voor de wedstrijden.
    In het kamp zal overal gratis wifi aanwezig zijn, alsook een helpdesk. Er is uitgebreid ontbijt, alsook BBQ, Braziliaanse en Belgische keuken voor de 'all-in' formule. Alle 'inwoners' van 'Devillage' hebben ook toegang tot een privéstrand. Daarnaast zullen er gedurende het tornooi meermaals Belgische artiesten optreden.

    Zo luidden de beloften, maar de media meldden echter op 19 juni dat ‘Devillage’, zacht uitgedrukt, geen groot succes is: onveilige overdekking, gebrekkig sanitair, geen wi-fi, soms geen eten, kortom verschillende kampeerders zijn naar een hotel getrokken. De KVBV moet nu de boel zelf in handen nemen, zogezegd omdat de lokale partner zijn verplichtingen niet nagekomen is.

    Wat is er zo allemaal gepland voor de thuisblijvende supporter?
    Eén ding staat vast, als de Rode Duivels hun WK-wedstrijden spelen staat het land zo goed als stil en wordt er overal massaal naar de match gekeken, thuis in de sofa of voor één van de talloze grote schermen. Op onderstaande kaart staan meer dan 400 locaties waar de matchen op groot scherm worden uitgezonden, verspreid over Vlaanderen. Uiteraard zijn er de grote evenementen zoals ‘Dance with the Devils’ in het Antwerpse Sportpaleis of ‘Love The Samba’ in de Gentse Ghelamco Arena. Maar ook tal van lokale cafés of dorpspleinen plaatsen een groot scherm waar supporters samenkomen.

                                

    De enige badplaats die ik niet op de kaart of in de bijgaande tekst terugvond, was … Middelkerke. Ze denken er wel aan tijdens het bierfestival op 20, 21 en 22 juni (in Middelkerke kern!!!) een groot scherm te plaatsen.

    Het belang van of voor de bedrijven
    Niet eens zo lang geleden kampte de bond nog met afhakende hoofdsponsors. Die waren het beu om opdoffer na teleurstelling te moeten verwerken. Nu stonden de bedrijven te dringen aan het bondsgebouw. De bond kreeg echt aanvragen voor van alles. Iedereen wilde zich verbinden aan een succesproduct, maar de KVBV moest telkens de toestemming geven en ging selectief te werk. Ze wilden rustig opbouwen en wilden enkel kwaliteitsproducten.

    De bond heeft tien grote sponsors en een aantal kleinere. Samen jaarlijks goed voor zo’n vijf miljoen euro.
    De Panini-stickers zijn weer hyperpopulair als vanouds en dat draagt bij tot de tijdelijke status van halfgod van sommigen. Het verzamelalbum Belgian Red Devils is exclusief verkrijgbaar in alle Carrefour-winkels: 180 stickers en 8 tatoeages te verzamelen! (1 sticker per aankoop van 25 euro)
    Coca-Cola schonk elke dag 500 ballen weg aan zijn consumenten, in totaal 23.000 ballen en deelde tevens driekleurige vlaggen uit met daarop hun merknaam.
    Voor elke bal die naar een supporter ging, schonk Coca-Cola er ook eentje aan de Football+ Foundation, de sociale pijler van het Belgisch voetbal, kwestie van één en ander van de belastingen te kunnen aftrekken.
    Vanaf 10 april kreeg je bij aankoop van 3 Unilever-producten bij Delhaize een bal met daarin een figuurtje van een Rode Duivel en een vurige supporter. In elke bal vond je een unieke code waarmee je een reis voor twee naar Brazilië kon winnen waar de wedstrijd België-Algerije kon bijgewoond worden.
    Jupiler schonk aan de kopers van hun producten een gratis-vlag met tekst en hun merknaam op zodat de bevlagging in steden en dorpen eigenlijk gratis reclame is. Ze boden ook een collectie van 24 glazen te koop aan met daarop een foto van een rode duivel. Er is ook nog een reeks speciale blikjes.
    Het is eigenlijk wel een beetje merkwaardig dat de voetbalbond beweert de sponsors zorgvuldig uit te kiezen en dat leveranciers van alcoholische dranken een sportwedstrijd mogen sponsoren.
    Maar ja, Jupiler is natuurlijk niet zo maar een sponsor!! Het zal wel om een hoop geld gaan!

    Rodania biedt een ‘ Rode Duivels collectie’ aan, horloges aan prijzen vanaf 49,00 €.
    Mac Donald lanceert voor de gelegenheid een WK Snackbox bestaande uit 8 bitterballen, 8 Chicken McNuggets, mosterd en saus naar keuze.
    Ziehier hun aanbiedingen:

    Van chips, over shirts, over sleutelhangers, tot prullaria en zelfs waterijsjes, iedereen wil zijn graantje meepikken van de hype.

    Het Rode Kruis is wel geen bedrijf, maar ook zij zagen in het WK een ideale kans voor een campagne om bloedgevers te werven. Donoren die zich tussen 1 april en de finale van de Wereldbeker op 13 juli aanbieden, maken kans op één van de 11 gesigneerde shirts van de Rode Duivels.

    Ook de FIFA heeft talloze sponsors: 15 officiële maar ook niet-officiële.
    Hyundai is al sinds 2002 de officiële partner van de FIFA en tekent dan ook present voor het wereldkampioenschap 2014.
    De logistieke aspecten, en in het bijzonder het wegvervoer van de 32 teams, de officiële delegaties, de scheidsrechters en andere vip-partners vergen aanzienlijke middelen. Daarom stelde Hyundai bij de jongste Wereldbeker in Zuid-Afrika niet alleen 727 personenwagens en minibusjes, maar ook een hele armada bussen ter beschikking.
    VISA heeft met de FIFA een overeenkomst tot 2022.
    Speciaal voor het WK in Brazilië fabriceerde Adidas een nieuwe bal: de Brazuca.
    Andere officiële partners: Continental banden, Budweiser bier, lenzen Johnson & Johnson, KIA motoren, sportdranken Powerade, vliegtuigmaatschappij Fly Emirates, motorolie Castrol, chicken 'Moy park', zonnepanelen yingli en oi telecommunicaties.

    Puma is een niet-officiële sponsor maar betaalt dubbel zoveel aan sponsoring. Ook NIKE is er zo één, net zoals Bavaria. en nog enkele andere.

    De doelstellingen van de overheid
    Het kan best zijn dat Koning Filip echt een fervent supporter is van de Rode Duivels. Misschien geeft dit hem de kans zijn kinderen een groot plezier te bezorgen, maar zijn aanwezigheid op veel matchen, ja zelfs op een training (!), geeft de indruk dat hij daarvan gebruik maakt om de Vlamingen te overtuigen dat de eenheid van België belangrijk is en helemaal niet in gevaar is. Ook premier di Rupo was alom aanwezig in de omgeving van de nationale voetbalploeg, wat het bovenstaande onderstreept.

    Je ziet dat ook op het voetbalveld, met spelers als de Congolees-Belgische Vincent Kompany. Hij spreekt even vloeiend Nederlands als Frans, is aanvoerder van het nationale elftal en volgens sommige journalisten is hij een figuur die de gemeenschappen samenbrengt.

    Men mag gerust zeggen dat het enthousiasme van de Vlaming opgeklopt of georchestreerd werd  via de media maar ook door acties van schoolhoofden die hun kinderen ertoe aanzetten in het rood en beschilderd naar school te komen.
    Ik had liever wat meer spontaneïteit gezien!!

    Hugo Camps, een journalist die altijd al een uitgesproken mening gehad heeft, hoopt dat de prestaties van de Rode Duivels, ook mee de toekomst van België zullen helpen bepalen. “Maar ik vrees daar een beetje voor.”
    Camps denkt niet dat de Duivelsgekte een invloed zal hebben op de geschiedenis van het land. “Ik zou het hopen, maar ik vrees van niet”, luidt het bij Camps in Sport/Voetbalmagazine.

    “Als ik zie hoe onverschillig Bart De Wever en zijn N-VA reageert op de Rode Duivels, bijna afkerig van sport, denk ik niet dat het resultaat van de Rode Duivels een invloed zal hebben op de geschiedenis van het land. Kennelijk vinden mensen dat ook goed, want ze stemmen voor N-VA en De Wever. Voetbal, dat is een steekvlam. Steekvlammen van nationalisme, steekvlammen van geluk, maar wanneer het fout gaat ook steekvlammen van verraad en van haat.

    De voetbalbond in volle glorie
    Men kan gewoon zeggen dat er een kleine revolutie plaatsgreep in de Belgische voetbalbond. Ze schijnen daar plots professioneel geworden te zijn, nadat ze jaren oubollig en verstard waren.

    De bond werd een bedrijf, een efficiënte onderneming. Ze namen een reclamebureau in de arm en dat leidde tot successen. Met het gebruik van de dingen van deze tijd (sociale media, websites, fanclubs) werd een aparte sfeer geschapen waar plots iedereen bij wou horen. Het is inderdaad ook opvallend dat steeds meer vrouwen zich voor voetbal interesseren.
    Of het nu over transport naar Brazilië, sponsoring of ticketverkoop gaat, de voetbalbond houdt de touwtjes stevig in handen. Het is zo dat "de KBVB" en "de Rode Duivels" merknamen zijn geworden die auteursrechtelijk beschermd zijn en die je niet zomaar mag gebruiken. Dat is bijna de vorming van schaarste om het volk hongerig te houden. Maar dat is vooral ook vooruitgang. Merchandising. Marketing. Ver weg van het goed bedoelde amateurisme van vroegere tijden. De Duivels zijn "hot" en een label van hen doet verkopen als zoete broodjes. Mensen willen er nu eenmaal bij horen. En als dat voor een product is zonder kwade bedoelingen, kun je 't hen niet eens kwalijk nemen. Er wordt zelfs beweerd dat tijdens het WK onze economie er net iets meer op vooruit gaat en dat het goed is voor het consumentenvertrouwen.

    Een geslaagd initiatief waren, naar het schijnt, de enorm populaire ‘Duiveluitdagingen’ van reclamebureau Boondoggle. De rode duivels schotelden hun supporters zogezegd zeven uitdagingen voor en beloofden daarvoor telkens een tegenprestatie te leveren. De bedoeling was de band tussen spelers en supporters te verstevigen.
    De Belgen op zeer luidruchtige manier naar de overwinning schreeuwen (op een moment dat men overal de geluidsoverlast probeert te beperken!), van je huis een stadion maken, een vak vullen met vrouwelijke supporters, het Boudewijnstadion vullen met kindertekeningen en de rode duivels uitwuiven op het tarmac van Brussels Airport, ziedaar voorbeelden van die uitdagingen.
    Een rondleiding geven in het Boudewijnstadion is één voorbeeld van een tegenprestatie.

    Op mijn leeftijd vind ik dat allemaal nogal gek, zelfs naar het belachelijke toe, maar voor sommige supporters kan het blijkbaar niet gek genoeg zijn.

    En in Westende?
    Als ik via de media verneem dat Vlaanderen zwart-geel-rood kleurt heden ten dage, dan ben ik wel wat verwonderd. Misschien doen de steden wel mee aan de hype, maar is dat hier ook zo?

    Ik heb eens een rondrit gemaakt in Westende-bad en –dorp en in Lombardsijde en eigenlijk stemt het enthousiasme van de inwoners alhier niet echt overeen met dat wat de media ons voorspiegelen.

    Eén straat, de Badenlaan, is een uitzondering. Een paar huizen zijn zelfs niet zomaar bevlagd maar getooid met allerlei zwart-geel-rood attributen. Bovendien werden ook de boompjes in de laan opgesmukt met afwisselend een nationaal vlaggetje en een Middelkerks (blauw-wit). Het café op de hoek met de Graaf Janstraat, ‘The Champs’, geeft de toon aan. Heeft daar het Badenlaancomité, dat ook jaarlijks in september een rommelmarkt inricht, misschien een rol in gespeeld?
    Ook de Meeuwenlaan (eigenlijk moet ik schrijven de horeca) kleurt wat meer zwart-geel-rood dan de rest.
    In Westende-bad hebben toch wel enkele inwoners aan hun appartement of huis een vlag opgehangen. Dat varieert van 1 tot 4 vlaggen per straat in de Arendlaan, Distellaan, Portiekenlaan, Oorlogsinvalidenlaan, Flandrialaan, Zonnelaan, Zeedijk, Koning Ridderdijk, Priorijlaan, Zwaluwenlaan en Pelikaanlaan. (toestand tot en met 19.6.2014)
    Is dat misschien te verklaren door het feit dat op de badplaats Franstaligen wonen of verblijven?
    Eén van hen kwam zelfs met een Belgische en met een Franse vlag naar buiten.
    Ziehier een paar foto’s.

    In de dorpen is het aantal vlaggen toch relatief beperkt. In een aantal straten ziet men er één à vier wapperen, meestal één en uitzonderlijk eens vier. In Westende zag ik er in de Essex Scottishlaan, de Duinenlaan, de Dorpplaats, de Lombardsijdelaan, de Dahlialaan, de Heidestraat, de Leliënstraat, de Begonialaan, de Noordstraat, de Hofstraat, de Steenstraat en de Langestraat.
    In Lombardsijde waren er op het Dorpsplein, in de Zeelaan, Kleitendijkstraat, Merdaenspolder, Tuinwijkstraat, 9de Liniestraat, Prinsenvelddreef en Nieuwpoortlaan.

    Al bij al mag men zeggen dat ook hier toch een aantal voetbalgekke mensen wonen. Ik ben zelfs verbaasd dat het er toch nog zoveel zijn. Maar ja, de vlaggen bedrukt met reclame, werden gratis uitgedeeld. Zullen we evenveel 'echte' vlaggen te zien krijgen op de nationale feestdag op 21 juli?
    Overal doet zich hetzelfde verschijnsel voor: vooral de horecazaken hebben een Jupilervlag of Coca-Colavlag uitgehangen, zelfs al wijzen hun lichtreclames op ‘Cristal’ of op ‘Maes’. Ze willen daarmee natuurlijk de supporters aantrekken, of zouden ze misschien zelf zulke hevige supporters zijn?
    Voor de rest zijn er eigenlijk weinig private huizen bevlagd. Ik vond wel een vlag die halfstok hing (grapje, dat moet een gemeentelijk defect zijn!)
    Zijn wij dan ‘koele kikkers’? Of gewoon redelijke mensen?

    Ik wil me alvast bij voorbaat excuseren mocht ik in een bepaalde straat een vlag te weinig geteld of zelfs helemaal niet opgemerkt hebben.

    De Belgen zijn dus gestart met een weliswaar verdiende maar ‘bescheiden’ overwinning tegen een ‘bescheiden’ zij het stugge tegenstander. De wedstrijd tegen Rusland was één van de zwakste totnogtoe, vooral van de Belgen, op de laatste vijf minuten na: geen organisatie, geen snelheid, een onestrafte strafschop, kortom een onverdiende zege. De Russen waren stukken beter maar ook nog onvoldoende. Aangezien enkel de doelpunten tellen, gaan de Rode Duivels dus naar de achtste finale. 
    In deze 'zwakke' groep, bijna een vanzelfsprekendheid.
    Daags na de overwinning op Algerije heb ik alvast een lichte verhoging van het aantal vlaggen vastgesteld. Zal dat nu weer het geval zijn?

    Hier en daar ziet men ook hoesjes rond de rug van de achteruitkijkspiegels van de auto’s. Er werd wel voor gewaarschuwd dat ze goed rond de spiegel moeten zitten of dat men anders gevaar loopt op een boete van 55 euro. Sommige plaatsen ook een vlaggetje op hun wagen.

    Kan men nog ontsnappen aan die voetbalgekte?
    De voetbalgekte verstoort de komende dagen het openbaar leven.

    Is het voor veel voetballiefhebbers een reden om thuis te blijven, voor diegenen die niets met voetbal hebben, kan het juist een ideale periode zijn om er op uit te trekken. Voor wie zich niet uit het veld wil laten slaan door de voetbalhysterie, zijn er veel mogelijkheden. Ze kunnen kiezen uit talrijke tripjes tussen medio juni en medio juli.
    Ik vernam via het TV-nieuws dat 36% van de Belgen niet naar de voetbalwedstrijden kijken, dus...

    Besluit
    Nu beweer ik toch wel de hele tijd dat er veel te veel geschreven wordt over het wereldkampioenschap voetbal en toch heb ik er zelf ook nog een epistel aan gewijd.

    Ik vond dat ik het verschijnsel ‘voetbalgekte’ toch niet onbesproken mocht laten. Vergeef het mij!

    Bronnen
    De Rode Duivels, de hype ontleed - Peter Decroubele 10.3.2014
    http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20121018_00340011
    “Duivels moeten sponsors weigeren” Het Nieuwsblad van 19 oktober 2012 door Gunther De Vos
    “Net geen 9.000 Belgen naar Brazilië” Het Nieuwsblad van 14 mei 2014 door brc
    “Deze genaturaliseerde Belg betreurt de trage ontbinding van België” in De Morgen van 21.5.2014

    Over voetbalgekte, bloemschikken en communicatie door Leen Van Parys
    ‘Op zoek naar duivelse gekte? Hier kan u heen’’ http://www.hln.be/hln/nl/16076/De-Rode-Duivels/article/detail/1885520/2014/05/14/Op-zoek-naar-Duivelse-gekte-Hier-kan-u-heen.dhtml
    http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/Rode_Duivels/1.1043863
    http://www.my-hyundai.be/blue/magazine/nl/hyundai-en-wk-voetbal.html



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 31/12-06/01 2019
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 01/01-07/01 2018
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Websites over Middelkerke
  • Gemeente Middelkerke
  • Middelkerke.2link
  • Handelaars Westende-dorp
  • Westende

  • Rondvraag / Poll
    Van welke oplossing ben jij voorstander?
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens de in dit artikel voorkomende tekeningen
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens plan voorgelegd aan oppositie en aan inwoners
    Renovatie met behoud van de gevels langs de Henri Jasparlaan
    Huidige bibliotheek en kinderopvang niet afbreken maar renoveren
    Andere oplossing: zie 'Reacties'
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!