Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Masereel in Gent
  • Musee
  • De moederboom
  • Nieuwe versie
  • Copulation in English
  • Mourid Barghouti
  • Sinterklaas en Zwarte Piet
  • SIGN OF THE TIMES
  • Het cijfer 22
  • Droomtussendoortje
  • Colum McCann
  • pandemie-gedicht
  • Juli Zeh
  • Poppendroom
  • De kunst van het nietsdoen

    o primavera heerlijke bloemennaam, betekent ook begin
    Over mijzelf
    Ik ben Van Overstraeten Nicole, en gebruik soms ook wel de schuilnaam yasmin.
    Ik ben een vrouw en woon in Halle 1500 (België) en mijn beroep is gepensioneerde leerkracht Nederlands.
    Ik ben geboren op 30/06/1946 en ben nu dus 77 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: poëzie, theater, oosterse cultuur, muziek en koken.
    Ik publiceerde 4 dichtbundels (De dagen van de winter, Jagen, Sapkracht en De tuinen van Thevenet). In 2006 acteerde ik in 'De koffers zijn gepakt', een theaterproductie van het Masereelfonds, als eerbetoon aan Bertold Brecht.
    een lief okerkleurig scharminkel

    literatuur, cultuur, small talk
    07-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaasbeek (deel 1)

    Once upon a Caste is een wondermooie tentoonstelling, die dit seizoen het Kasteel van Gaasbeek en zijn voormalige bewoners op een betoverende manier weer tot leven brengt. Het kasteel wordt, in handen van het Britse theatergezelschap en kunstenaarscollectief WildWorks een levend en mysterieus personage dat zijn eeuwenoude herinneringen op ons loslaat. Dramatische en intieme momenten wisselen elkaar af in een labyrint dat speelt met ‘tijdslagen’, historische gebeurtenissen en emoties. Performance, installaties, soundscapes, licht- en schaduwspel heffen daarbij de grenzen tussen erfgoed en kunst, tussen geschiedenis en fictie op.

    Zo veelbelovend klonk het commentaar op de website van het kasteel van Gaasbeek, dat mijn vriendin L. en ik een bezoekje meer dan noodzakelijk achtten. Vrijdag 3 oktober was het zover! Het weer was heerlijk. Verwachtingsvol tuften we door het Pajottenlnd, benieuwd naar zoveel schoonheid...

    Ik heb moeite gedaan om een beetje resaerch te verrichten: het kasteel van Gaasbeek kende een bewogen geschiedenis!(zie bijlagen).


    Bovenstaande foto's, daterend van 2012, had ik nog in mijn mapje zitten. De fazanten zijn er nog, en het uitzicht van op het binnenplein (links) is nog altijd even adembenemend.

    De grote open haard bij de ingang vind ik iedere keer weer schitterend. Bovenaan (onzichtbaar op de foto) bevinden zich koperen handvatten, waaraan de knechten zich vasthielden om hun benen en voeten te kunnen strekken naar het haardvuur en het zo warm te krijgen in de koude winters. Maar nu lagen er koperen potten in de haard. De kleine steelpannetjes vond ik superschattig!

    De tentoonstelling was interactief. Overal konden wij boodschappen spotten. In een glazen kom een prachttekst op doorzichtige velletjes. Het kasteel zelf aan het woord: de getijden van de geschiedenis overspoelden mijn voorname oude lijf.... help me op weg door de architectuur van mijn herinnering. want ik ben oud en soms vergeet ik dingen.



    Spreuken op muren, op tegels, spiegels, tapijtjes..


    In de eerste zaal (de galerij van tijdsverschuiving) kijken wij verbaasd naar een vreemd bouwsel, een soort reuzenmobiel met spiegeltjes, lichtjes, sferen, pijltjes en geometrische vormen...



    We traden Het huis van Egmond binnen...


      O wee! Direct daarna kwamen wij in een sinistere kamer, de Kapel van het Noodlot, waar de executie van de graven Egmond en Hoorn wordt uitgebeeld. Deze gevallen engel is onthoofd, het beeld ligt in de sneeuw...


    In de rouwkapel een interpretatie van het prachtig schilderij: De laatste eerbewijzen aan de graven Egmond en Hoorn van Louis Gallait. in deze tentoonstelling veel gedroogde bloemen - deze rode roosjes waren verrukkelijk!

    Als je op het bankje knielde, hoorde je een prachtig afscheidsgebed van de Graaf van Egmond.


    Tja, ik moest er toch even gaan bij zitten om het plan en de boodschappen in de grote envelop, waarop uitnodigend Open mij geschreven stond, nog eens te bestuderen..

    Op een andere vensterbank een kussentje met een boodschap en een variante op een geplooide kraag, een molensteenkraag, ook pijpkraag, plooikraag of lubbenkraag genaamd. Deze ronde kraag van geplooid fijn linnen batist werd later versierd met kant. Het dragen van deze kraag was in de 16e eeuw mode aan het Spaanse hof. Deze mode werd in de Nederlanden, die onder sterke Spaanse invloed stonden, overgenomen.

    Bijlagen:
    gaasbeek.doc (29.5 KB)   

    07-10-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    17-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.japanse tuin 2

    het event. ik publi hier een reeks foto's genomen (en bereidwillig doorgestuurd) door jp valkeneers, een heer met werkelijk een gesofisticeerd fototoestel (leek me toch zo).

    en het u-tube filmpje van Georges Dewarier maakt het feest compleet:

    http://youtu.be/n-iaHwgSpM4





    ik las een samenvatting van de inleiding voor. oorspronkelijk bevatte de tekst 3295 woorden en 297 regels, verspreid over 6 pagina's A4. ik slaagde erin de tekst in te korten tot 1135 woorden en 148 regels. net geen 15 minuten spreken... oef! lang genoeg!

    maar het event in het event was wel het optreden van een dame, die ik voor eeuwig dankbaar zal zijn voor haar medewerking: grete moortgat, voorzitter en oprichter van feniks taiko, een organisatie die japanse percussie promoot. zij is zelf een specialiste taiko en behoort tot de groten in deze discipline!



    Hoewel een exacte datering speculatie is, zou Taiko vermoedelijk meer dan 2000 jaar oud zijn. De oudste tot nu toe gevonden bron is het Haniwa Haniwa-figuurtje Man beating the taiko, opgegraven in de Sawa-prefectuur Gunma. Het is een afbeelding van een man die een drum bespeelt met een drumstok...De oorsprong en de ontwikkeling van taiko worden in verband gebracht met culturele invloeden uit China en Korea, vanaf de 5e eeuw. Anderzijds is er een link met het boeddhisme in Japan en waarschijnlijk ook met het Indisch subcontinent. Volgens Takata is de evolutie van taiko's na 900 na Chr. een eigen weg gegaan en zou dat volledig toe te schrijven zijn aan Japanse ambachtslui...

    Er zijn veel verschillende soorten taiko's en afhankelijk van de grootte en vorm bespeelt men elke variant anders. Elke taiko heeft twee vellen onderaan en twee bovenaan, meestal door middel van ijzeren pinnen aan de taiko bevestigd. Elke taiko bespeelt men met Bachi (桴, 枹), houten stokken. Ze kunnen naargelang de taiko-variant een andere grootte hebben (Voor een O-Daiko een grote bachi). Hieronder een korte lijst met enkele variaties.

    zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Taiko





    jaja, grete kon er wat van. fantastisch was het te kijken naar haar mimiek: drummen blijkt vreugde en kracht te genereren...



    grete woonde enkele jaren in japan, waar zij haar opleiding kreeg. zij is eigenlijk siniloge, maar tijdens haar reizen kwam ze in japan terecht en toen ze naar een taiko-concert ging wist ze, dat ze dit haar hele leven wou doen. zij gedraagt zich volgens de japanse code. na een gesprek knikt ze lichtjes met haar hoofdje ... wat alle japanners doen, om je te bedanken voor de aandacht. een klein gebaar, maar o zo hoffelijk!



    tot slot droeg joris shimizu voor. hij kan dat goed, voorlezen, hij leest rustig en traag en zijn houding is ok. hier op de foto zelfs met een elegant handgebaar...



    er waren 30 stoelen, en elke stoel was bezet. sommige mensen (dat zie je niet op de foto) moesten op stenen bankjes zitten.

     


    en glunderen maar...


    de bloemen kregen wij van joris. zijn dame had ook voor een kleine receptie gezorgd: cava in een plastieken champagneglaasje... vond ik heel leuk... en een assortiment zoute koekjes en studentenhaver... mmmm




    nog een paar mooie sfeerbeelden...

    en nu kunnen wij weer weeeeken voort!

    17-09-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.japanse tuin 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Uitnodiging

    Presentatie van de nieuwe bundel

    SHIMIZU/zuiver water
    van Joris Iven

    Japanse Tuin, Gouverneur Verwilghensingel 23, 3500 Hasselt
    In de tuin van het ceremoniehuis

    Op zaterdag 13 september 2014 om 17 uur (tot 18 uur)

    Inleiding: Nicole Van Overstraeten

    Muzikaal intermezzo: Taiko-solo door Grete Moortgat
    voorzitster AraUmi Daiko vzw, www.fenikstaiko.be

    Lezing: Shimizu/zuiver water, Joris Iven


    SHIMIZU, zuiver water, door Joris Iven. Inleiding: Nicole Van Overstraeten.
    Demer uitgeverij, 2013. Paperback, 32 pagina's, prijs: € 12,00.


    RESERVATIE IS WENSELIJK
    Telefonisch: 02 3053808 of 011 352068
    Email: nicole.van.overstraeten@telenet.be of joris.iven@telenet.be

    Op vertoon van deze uitnodiging krijgen 2 personen gratis toegang tot de Japanse tuin, die geopend is van 14 tot 18 uur.

    jaja, het nieuwe literaire seizoen is voor mij begonnen! eigenlijk, moet ik eerlijk bekennen, met een voordracht in den hopsack op 31 augustus, tijdens de cultuurmarkt in antwerpenmaar de uitnodiging hierboven omvatte toch wat anders: de presentatie van een lang gedicht van joris iven, shimizu, waar ik een even lange inleiding voor geschreven had over tokyo, hoofdstad van japan.

    van op deze brug
    kijken naar het zonlicht
    een blauwe zomer
    in het water weerspiegeld
    de koi in de wolken

    we hadden het event gepland in de japanse tuin in hasselt. het weer was gelukkig denderend: een schitterende laatzomerzon, een aangename temperatuur... en een schitterend kader!

    de japanse esdoorn bij het ceremoniehuis kleurde reeds oranjerood.

    ik wou een kiekje bij deze mooie boom, maar ik leek wel overweldigd door het zonlicht.



    als een balletdanseres in tutu (die moet u er maar bij denken!) huppelde ik de trapjes af naar het mini-keienstrandje (alhoewel... mini.. de keien waren groot!) om naar de beroemde koi te kijken.







    vette vissen!

    dit is mijn fotograaf. de zon in je haren, jeugdig zijn en vol energie... iedereen die mijn leeftijd heeft beseft dat jong zijn toch wel uniek is... als een lieve oma zou ik tegen elke jonge man, elke jonge vrouw willen zeggen: leef voor 100 %, want het kan verkeren...

    maar ik wil hier niet zagerig overkomen. wij (mijn vriendinnen en zo...) zijn toch ook jong????? en phenomenal?



    een selfie!



    ik had een voorbijgangster gevraagd een fotooke te nemen.... stilzitten,  zei ze, maar ik heb graag een foto in actie!

    jaja, zei ik, de zon staat daar keihard te blinken in de lucht...


    dit is de foto dan die de dame wou. joris geeft geen krimp. jaja, oogjes dicht voor het zonlicht, beetje stresserig... en stilzitten!

    17-09-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrienden en vriendinnen 2

    jaja, deze zomer was een zomer van vrienden en vriendinnen. heb ongeveer 10 'vaste' vriendinnen, sommige zie ik geregeld, andere maar een paar keer per jaar...

    maar de vier dames op de foto's hieronder zijn toch wel uniek. daarom dit bericht. aan hen draag ik ook het gedicht phenomenal woman van maya angelou op:


    haha, knappe betsy ken ik al meer dan 50 jaar! zij heeft altijd heel verzorgde gelakte nagels en een cleavage om u tegen te zeggen. tegenwoordig leest ze tot stukken in de nacht. ik was zo verrukt om met haar in het zonnetje te zitten (eigenlijk kan ik niet tegen de zon, maar toch was het blijkbaar zo heerlijk om de zon op mijn huid te voelen), dat ik mijn oogjes dichthield om het effect nog te versterken...



    marie-rose en ik in het café les gens que j'aime in de zuidstraat in brussel. zij had mij juist een supergekke droom verteld, daarom grinnikte ik een beetje. marie-rose is slim, geestig en geraffineerd, een dame met stijl. wij lachen veel! zij heeft een vlotte pen en veel verbeelding. zij houdt van bomen, bloemen en dieren. haar hond kara is superlief, haar poezen, haha, die omringen me als in een wollige droom.



    hier zit ik met monika op het terrasje van duo in halle. monika, die eigenlijk geboren is in oostenrijk, is net herstellende van een rugoperatie. zij is al aan het sparen voor een reis naar japan. haar ultieme droom is ook nog sint-petersburg te zien. moedige madam!



    intermezzo: deze foto van mijn hibiscus in mijn tuintje. hij bloeit al van in juli en nog steeds staan er bloempjes wijdopen.

    marie-rose praat tegen haar plantjes. ik doe dat stiekem ook.



    hier trek ik een rare smoel, op het terras van de taverne in het leopoldpark in oostende. mijn tafelgenote is kris, een vriendin die ik ook al van in de lagere school ken. zij is mijn meest stijlvolle vriendin. tegen haar intelligentie, redelijkheid en beschaving (wat dit woordje ook inhoudt!) kan niemand aanschurken. daarbij houdt ze van theater, van kunst en schoonheid. een juweel van een dame!



    jaja, mijn hibiscus was supermooi bloeiende deze zomer. daarom eindig ik dit bericht met nog 2 mooie takes van en 3 haiku's over mijn alternatieve vriendinnetjes - de bloemen...



    ochtendzon
    een bloemknop ontwaakt
    o hibiscus

    mooie hibiscus
    hoe bedwelmend traag
    je bloemknop zich ontvouwt

    mooie hibiscus
    je bloeit tevergeefs
    in zomerregen

    17-09-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:small talk
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrienden en vriendinnen 1

    mijn bezoek aan mijn jonge vrienden annelies, benedict en ward (in jette) dateert al van enige weken geleden en eigenlijk wachtte ik op enige foto's van de reis van annelies en benedicte (naar namibië, alsjeblief) om dit bericht af te werken, maar we zijn reeds 19 september en ondertussen gebeurt er bijna dagelijks iets waar ik over wil schrijven, dus haal ik nu mijn achterstand gewoon in!

    altijd vind ik het wonderlijk waarom mensen met mij willen omgaan - want ja, wie wil er nu optrekken met een een onwaardige getormenteerde oude dame als ik, die altijd in haar hoofdje bezig is met het kanaliseren van golven poëzie, met een niet aflatende stroom van woorden, zinnen, haspelende fragmenten van weirde verhalen - om dan nog niet te spreken van mijn strange dreams, die zich als woekerende winde slingeren rond mijn lichaam (mijn hoofdje, mijn armen, mijn romp, mijn benen, zelfs mijn aura is aangetast) en mijn geest (dat spook!) en doordringt tot in de diepste regionen van mijn wezen?

    gisteravond las ik nog het megadicht van yahya hassan (zie een vorig bericht), een tekst van meer dan 30 pagina's en zijn drammende oersterke poëzie dreunde zo door mijn hoofdje, dat ik daarna het prachtige proza van de roemeense herta müller las in hetzelfde ritme als de poëzie van yahya, en de mix leek op niks, een kakafonie, niets klopte en ik viel dan maar in slaap.

    maar zoals u op de foto hierboven ziet, zijn er verlichte jongelui die blijkbaar wel plezier beleven aan mijn aanwezigheid en die zelfs voor mij een potje willen koken...


    benedicte: hoe fijn is om mooi te zijn, jong, slank, geestig en slim?



    we kregen een soort mix van bourgul met andere granen en een slaatje met mozarella (denk ik toch). superlekker! leuk en anders vond ik de manier waarop annelies haar groentjes had gesneden. een courgette in schijfjes smaakt nu eenmaal anders dan een courgette in kleine grappige balkjes, een tomaat in schijfjes smaakt anders dan een tomaat in partjes, haha!



    annelies en ward: ik bewonder deze jongelui om hun tomeloos enthousiasme. zij hebben een drukke baan en toch slagen zij erin daarnaast nog bezig te zijn als redactielid van een literair tijdschrift (ward) en te acteren in een avant-garde theatergreopje (annelies). en ze doen dit met verve!. en beiden schrijven zij sublieme gedichten!



    het minituintje: deze gele bloempjes gewoon gekocht op de markt!



    een mix van plantjes en struikjes, aangeplant of naturel.



    en deze bloem is bovennatuurlijk. supernaturel! 



    de toffe namiddag eindigde vóór de apple-laptop van annelies: ik mocht honderden foto's bewonderen van de namibië-reis. en kijk naar het schaaltje met het koekje op de tafel: ik werd op mijn wensen bediend. bij koffie hoort namelijk een koekje...

    17-09-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:small talk
    >> Reageer (0)
    24-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.john keats

    deze zomer was werkelijk een opwindende, turbulente, vreemde zomer... een zomer van valpartijen, emoties, de zee, giechelafspraakjes met vrienden en vriendinnen, opmerkelijke leessessies...

    argh! al een hele tijd stel ik me vragen over... herinneringen! is het zo dat het impact van het verleden op het nu veel groter is dan ik kan bedenken? ik heb een droom: leven zonder dat tegelijk fabuleuze en toch ook hinderlijke verleden. elke dag beginnen op punt nul... zou toch heerlijk zijn! en niet, zoals bij mij het geval is, bij het minste voorval overspoeld te worden door beelden uit het verledenik zeg wel: overspoeld! overwhelmed! ik draai rondjes in een chaos van herinneringen. op dit ogenblik wil ik over vele dingen tegelijk schrijven: mijn ervaringen op het platteland, op bezoek bij mijn grootouders, mijn politiek bewustzijn dat, ik geef het eerlijk toe, in de late jaren '60 (mei '68) ontstond, mijn liefde voor japan, een liefde die dateert van een decennium later en die altijd en altijd nog een rol speelt in mijn huidige leven. al heb ik perioden gehad dat ik enorm veel moeite deed om deze jeugd-fling van mij af te stoten...

    vrijdag zag ik een film in galeries in brussel, winter sleep, een turkse film die de palme d'or van cannes 2014 kreeg. een heerlijk lange, wijd uitgedragen film, met ellenlange conversaties en monologen, dat alles met op de achtergrond bevreemdende sneeuwlandschappen in anatolië...  ik werd zo meegezogen in de witheid en de woestheid van de setting, dat ik het koud kreeg en me een beetje verwilderd voelde, net alsof ik me ook in een in rotsen uitgehouwen huisje zonder verwarming bevond. mijn voeten waren ijskoud toen ik de cinemazaal verliet en ik had zin in een kopje warme, troostende chocolademelk.. en weer doemden beelden op... van die ondergesneeuwde nieuwjaarsnacht, toen ik samen met mijn ouders en mijn zus op de bus stond te wachten en wij het door en door koud kregen, want de bus kwam niet opdagen... we stonden te stampvoeten in de sneeuw aan de halte tegenover de bellingenstraat, net vóôr een reusachtige 19de eeuwse hoeve, de plek waar - weet ik nu bijna met zekerheid- mijn vader zijn eerste liefde, anna jacobi ontmoette...

    maar o wonder! toen later op de avond de film bright star, een film van jane campion over de engelse romantische dichter john keats zag, sloegen mijn herinneringen weer een andere weg in. ik bevond me weer op school, we moesten van onze strenge, roodharige en sproeterige lerares engels ode to a nightingale vanbuiten leren... ach, ben nu al enkele dagen dol op john keats, lees alle gedichten in een bundeltje dat ik me aanschafte, weer zo vele jaren geleden, in londen, in hampstead heath (een wijk in het noorden van londen, de huizen hebben grote, kleurrijke tuinen) tijdens een bezoek aan zijn woning... en nu drummen weer beelden van londen, van hyde park, van de underground om een plaatsje in mijn hoofdje...

    onderstaande openingsverzen uit hyperion, book 1, een episch gedicht over de strijd der titanen tegen de olympische goden, waaronder oppergod saturnus, vind ik schitterend...

    Hyperion. Book I

    Deep in the shady sadness of a vale
    Far sunken from the healthy breath of morn,
    Far from the fiery noon, and eve's one star,
    Sat gray-hair'd Saturn, quiet as a stone,
    Still as the silence round about his lair;
    Forest on forest hung above his head
    Like cloud on cloud. No stir of air was there,
    Not so much life as on a summer's day
    Robs not one light seed from the feather'd grass,
    But where the dead leaf fell, there did it rest.
    A stream went voiceless by, still deadened more
    By reason of his fallen divinity
    Spreading a shade: the Naiad 'mid her reeds
    Press'd her cold finger closer to her lips.

    maar dit gedicht is wereldbekend:

    A Thing of Beauty (Endymion)

    A thing of beauty is a joy for ever:
    Its lovliness increases; it will never
    Pass into nothingness; but still will keep
    A bower quiet for us, and a sleep
    Full of sweet dreams, and health, and quiet breathing.
    Therefore, on every morrow, are we wreathing
    A flowery band to bind us to the earth,
    Spite of despondence, of the inhuman dearth
    Of noble natures, of the gloomy days,
    Of all the unhealthy and o'er-darkn'd ways
    Made for our searching: yes, in spite of all,
    Some shape of beauty moves away the pall
    From our dark spirits. Such the sun, the moon,
    Trees old and young, sprouting a shady boon
    For simple sheep; and such are daffodils
    With the green world they live in; and clear rills
    That for themselves a cooling covert make
    'Gainst the hot season; the mid-forest brake,
    Rich with a sprinkling of fair musk-rose blooms:
    And such too is the grandeur of the dooms
    We have imagined for the mighty dead;
    An endless fountain of immortal drink,
    Pouring unto us from the heaven's brink.

    de verzen deinen en deinen, sommige gedichten bevatten wel 2500 woorden en meer en een gedicht van 400 regels, daar draaide john keats zijn hand niet voor om. ... subliem vind ik dit!

    keats' huis in hampstead heath

    mooi portret van keats!

    24-08-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maja angelou
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    vanmorgen toevallig, surfend op internet deze prachtige tekst van maja angelou gevonden.

    wil ze opdragen aan al mijn weirde vriendinnen...

    dit gedicht bestaat ook in stripformaat, heel leuk!

    http://zenpencils.com/comic/153-maya-angelou-phenomenal-woman/

    24-08-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (2)
    13-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lectuur

    tijdens deze zwoele, lange, stoffige, regenachtige zomerdagen kun je niet anders doen dan lezen.

    ik lees continu... verrukkelijke ierse gedichten (vertaald door joris iven), nederlandstalige gedichten, herta muller, job degenaar, nicci french... en een fantastisch en geestig boek over de geschiedenis van japan, chronique japonaise van nicolas bouvier. misschien wil ik een beetje in the mood komen, want in september neem ik deel aan enkele japans geïnspireerde projecten: een presentatie van het gedicht shimizu van joris iven in de japanse tuin in hasselt op 13 september en een workshop over japanse poëzie op 28 september.

           

    nicolas bouvier is een zwitserde schrijver, fotograaf en iconograaf (6 maart 1929, Grand-Lancy - 17 februari 1998, Genève).

    volgende uitspraak van hem vind ik super:

    That day, I thought that I held something important and that my life would be changed. But nothing of this nature is acquired definitively. Like water, the world traverses you, and for a while, lends you its colours. It then draws back, leaving you once again to face the emptiness that one carries in oneself, to face that central insufficiency of the spirit that one must learn to live with, to fight, and which, paradoxically, is possibly our surest driving force. (Translated from L'Usage du monde)

    nb lijkt een olijke man, en zijn boek is ook heel grappîg. toch ben ik onthutst over het gewelddadig verleden van japan. niet alleen leverde japan strijd tegen china, ook met de russen lagen de japanners in de knoop en het arme korea werd meermalen aangevallen en bezet. en dan heb ik nog niets gezegd over WO2! ik heb het nooit willen geloven, maar toch moet ik besluiten dat geen enkel land een vredevol verleden heeft, ondanks de sprookjes die men soms vertelt...

    toch is chroniques japaonaises een tof boek: nicolas bouvier beschrijft perfect hoe hoffelijkheid, het gevoel voor schoonheid en elegantie en ook de ingetogen, beschaafde attitude (het uithangbord van de japanse cultuur), desondanks in dat gewelddadige verleden ontstonden. 

    2.

    tja en dat is nog niet alles: ook ligt een standaardwerk over het midden-oosten naast mijn bed: een totaal avontuurlijk reisverhaal, met o.a. een kleurrijk relaas over een verblijf bij de bedoeïnen, geschreven in 1884 en maar pas gepubliceerd in 1908, van de engelse charles montagu daughty, arabia deserta, met een voorwoord van de befaamde t.e. lauwrence (lawrence of arabia!).

    gisteren was ik op bezoek bij vrienden, ik mocht kijken naar een fotoreportage omtrent een reis naar namibië (van annelies en benedicte). ik was erg onder de indruk van de foto's van een verlaten dorp in de woestijn. de vloeren in de huisjes waren bedolven onder het zand, een hallucinante kijk-ervaring...

    de landschappen leken erg op de foto hier onderaan, uit het boek arabia deserta.

    ik geloof dat dit boek niet toevallig op mijn nachtkastje is terechtgekomen: de volkeren in het midden-oosten, wiens cultuur toch aan de basis ligt van onze eigen europese cultuur (the cradle of civilisation!), hebben nu zo veel te lijden onder oorlogsgeweld, dat ze vragen om aandacht en een positieve benadering...



    dit is luxueuze folio-uitgave van arabia deserta, met 200 schitterende illustraties, gedrukt op geweven papier en gebonden in geitenleer en gemarmerd papier...

    ‘It is the true Arabia … there can never be another picture of the whole, in our time, because here it is all said, and by a great master’
    T.E. Lawrence

    13-08-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    10-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kunstkring aureool

    lokale artiesten of nationale artiesten? belgische of buitenlandse kunst? ik vind alle soorten kunst interessant...

    moet wel bekennen dat ik al vlugger de trein neem om naar tentoonstellingen in brussel of antwerpen te gaan, want ik bezit geen auto en ik neem vlot het openbaar vervoer. evenementen in het pajottenland gaan aan mij dikwijls voorbij....

    maar vorig weekend trok ik toch naar het stedelijk park hier in halle, waar de jaarlijkse tentoonstelling van de kunstgroep aureool plaatsgreep, voor de 43ste keer...



    dit zijn jeanne en jenne. jeanne vervaardigt kantwerkjes en wondermooie juwelen, jenne (lucas) is de organisatrice van deze tentoonstelling.


    deze juwelen zijn versierd met swarovski-parels. aan een armband of een collier werkt jeanne soms een hele maand. ze vertelde me dat er in dit ambacht vele technieken bestaan. sommige juwelen worden zelfs gebreid of gehaakt.


    theo o. schilderde de rommelmarkt op het pleintje achter de basiliek. heel kleurig en levensecht!

    dit lijkt wel een foto. maar neen, het is een schilderij. mevrouw lucas noemt dit genre realistisch impressionisme, omdat het een impressie is van de realiteit, het leven in de stad halle, in dit geval.


    de bloemenmarkt op het possozplein. alsof je erbij staat!


    ik vermoed dat dit een impressie is van een heel klein straatje in halle. hoogstwaarschijnlijk het vissestraatje, in de winter.


    dat wirwarrende van lover, de grilligheid van de takken....heel mooi weergegeven door dirk van kerckhoven.


    in zijn eenvoud en rechtlijnigheid is dit een subtiel stilleven...

    dit surrealistisch schilderij is van mevrouw lucas. zij beschilderde de kader in de kleuren van het schilderij. wat is hier te zien? een woestijnlandschap met een diepe zandput. een geweer naast het hoofddeksel van een soldaat uit het vreemdelingenlegioen. een strandstoel en een witte parasol. een onderzeeër in de lucht.

    in dit schilderij zijn er details op te merken die in de realiteit niet mogelijk zijn. een onderzeeër in een rode woestijnlucht? moet kunnen!

    het onnozele parasolleke geeft geen schaduw. de camouflagekleuren bij deze ligstoel passen niet bij een woestijnlandschap. het hout is ook niet woestijns. de poten vertakken... lekker irreëel!


    pavlin, de bulgaar, gebruikt feërieke kleuren... zijn stijl kan dan ook een feëriek magisch realisme genoemd worden...

    maar toch is hij geboeid door het vrouwenlichaam...

    moet eerlijk bekennen dat dit het leukste schilderij is. die lieve koeikes van marc sterckmans...

    mooi lijnenspel, mooie studie van een koe

    dit schilderij van hendrik de greef vind ik bevreemdend. hoogstwaarschijnlijk spelen ook licht- en spiegeleffecten op deze foto een rol (zie de weerkaatsing van de huizen in de parklaan rechtsboven), maar door de vlekkerige techniek, het verwarrende lijnenspel, de wazige personages is dit een bijzonder schilderij. het maakt een sterke indruk op mij. als in een droom komen wollige herinneringen in me op. plots bevind ik me weer in dat park in warchau, waar een piano werd bnnengebracht en waar zomaar een concertje werd gegeven op een warme zomerdag. ik herinner me ook het oude dametje dat naast mij op een stoel zat, haar sneeuwwitte haar gekapt in een sierlijke wrong, het tere lila van haar jurk, haar fragiliteit, haar blij luisteren...

    wat een schilderij kan teweegbrengen!

    dit mooie porselein werd vervaardigd door een dame die zich lin van laat noemen. ik dacht tot nu toe altijd dat zij een vietnamese was, maar zij woont wel degelijk in halle.

    haar bakoven bevindt zich in frankrijkmaar lin van is een echte belgische.



    deze theelichthouder doet heel erg oosters aan.

    dan toch een exotische 'fling'?

    10-08-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    09-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.temps mort/ idle times

    wij hadden kaartjes voor een filmvoorstelling/concertje genaamd jeruzalem, in het koninklijk atheneum in oostende. de film was opgenomen vÓÓr de recente gebeurtenissen in gaza, dus eigenlijk niet meer actueel. er waren 3 schermen: in het midden werden beelden geprojecteerd van de stad jeruzalem, aan de zijkanten deden de inwoners hun zegje. wij vonden de commentaren eenzijdig en onjuist.

    veel meer plezier hadden we toen we het huis henri serruys binnenliepen. daar hield alexandra verhaest een mini-tentoonstelling. haar beelden lijken wel verstilde scènes, een beetje zoals bij een tableau vivant. maar er is iets mysterieus aan de hand met deze lichtbeelden...

    uit de commentaren:

    Temps Mort/Idle Times is het resultaat van Alexandra Verhaests jarenlange fascinatie voor kunst uit de late middeleeuwen en de vroege renaissance, voor de symboliek, het kleurgebruik, de bevreemdende personages. Deze fascinatie vertaalt zich op een intrigerende manier in haar werk Temps Mort, waarbinnen ze een familiedrama vertelt gebruikmakend van die vormelijke referenties



    de dame links vooraan knippert voortdurend met haar ogen...

    de vlinder in dit stilleven beweegt echt!

    een beetje afschuwelijk waren de beelden van alexandra. ook hier, op dit karkas, wonderlijk fladderende vlinders...

    je ziet het hier niet, maar op het tafelkleed zwermen vieze mieren...

    deze dame rimpelt voortdurend haar voorhoofd en weent dikke tranen...

    deze serieuze man integendeel vertrekt geen spier...


    ook deze dame lijkt in kramp...


    in het leopoldpark sporen van protest voor de 373 dode kinderen in gaza, om het leven gekomen in de periode tssn 8 juli en 3 augustus 2014


    Leopoldpark, Oostende

    Het Leopoldpark in Oostende werd tussen 1861 en 1870 aangelegd, gedeeltelijk over de oude stadswallen van Oostende. Het park werd ontworpen door tuinarchitect Louis Fuchs (1818-1904) naar het model van een Engels park, met bruggetjes, wandelwegen en bloemperken. De fraaie muziekkiosk werd in 1885 ingehuldigd. Sinds 1963 vindt ook het wereldberoemde bloemenuurwerk er haar vaste stek. In 2006 werd het Leopoldpark beschermd als monument.




    en vreemde in het water drijvende hoofden....

    "Allegorische koppen", bronzen drijvende installatie daterend van 1998 naar ontwerp van de Gentse kunstenaar Leo Copers (° 1947), en gelegen in de vijver (zuidzijde) van het Leopoldpark. De kunstenaar had deze beelden aangetroffen op een Frans gemeentelijk openluchtdepot, waar ze oorspronkelijk deel uitmaakten van een monument voor de advocatuur. Geeft de koppen een nieuwe rol in zijn kunstwerk. "Rechtspraak", "Welsprekendheid", "Rechtvaardigheid" en "Geschiedenis" kijken elk een andere kant op; het water reikt hen tot aan de lippen en belet hen te spreken. Bronzen hoofden (afm. 54 x 38 x 34 cm) gemonteerd op vier vlottende elementen.

    zie https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/77710


    daarna was het terrasjestijd. hier staar ik naar een voorbijwandelende indiaan, een echte!

    hij had lang haar, tot aan zijn lenden. hij knipoogde naar me, zwaaide met zijn armen en lachte breed. oeioei...

    09-08-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    30-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 jaar arts elingen

    De jaarlijkse editie van Arts Elingen op de Mansveldhoeve, Oudenaaksestraat 4, op 27 juli om 19uur was dit keer een feestelijk evenement: het was de 10de keer dat de kranige zeventiger Jos De Decker een bijzondere poëzieavond inrichtte. Deze zomer was Ierland aan de beurt.

    Waren  te gast: de Ierse dichters Dave Lordan en Ciaran O’Cealaigh, samen met dichter-vertaler Joris Iven.



    Dichter Jan Vanhaelen las het welkomstwoord.


    Jos De Decker gaf uitleg...


    De poëzielezingen werden afgewisseld met Ierse muziek gebracht door het huistrio Pallieter, Marieke en Yani. Het zangeresje lijkt hier een dansje te doen, maar zij droeg alleen maar een zwierige jurk....

    Bekende songs als Oh Danny boy en The Wild Rover beroerden menig hart!


    Het hele gezelschap: Dave Lordan, Ciaran O’Cealaigh, Joris Iven, Jos De Decker, Jan Vanhaelen...


    Dave Lordan, WRITER AND CREATIVE WRITING TEACHER, is een schitterend performer...

    en een kanjer van een dichter!*


    Dave vonden wij er uitzien als een echte Ier...


    terwijl Ciaran O’Cealaigh, met zijn puntbaardje, heel goed zou passen in een aflevering van The Tudors.

    Ciaran O’Cealaigh is Linguistic Administrator bij de Europese Raad in Brussel. Hij beheerst het Gaelic* volkomen en vertaalt van en naar deze taal, die sinds januari 2007 een officieel erkende Europese taal is.


    Deze twee cherubijnen zien er een beetje uit als saters: ik kreeg hun rode oogjes niet helemaal weg!

    Oh Danny boy is eigenlijk een smartlap.

    The Wild Rover leerde ik van mijn eigen leerlingen, op bosklassen. Wat een stamper!

    Twee prachtige, sterke foto's van Joris Iven, een van onze beste Vlaamse Dichters.

    Hij las gedichten voor uit De prangende verbeelding, een verzameling (door hem vertaalde) Ierse poëzie, uitgegeven bij P.



    Tot slot: heb me heel goed geamuseerd!

    * Iers of Iers-Gaelisch (Gaeilge) is een Keltische taal die gesproken wordt in Ierland.

    Het Primitief Iers is bekend uit de vijfde en zesde eeuw door inscripties in het Ogham-alfabet. Vanaf de zesde eeuw zijn er Oudierse glossen, en vanaf 700 een rijke literatuur.

    * In februari 2013 werd de belangrijke bloemlezing Ierse poëzie, De prangende verbeelding. Kopstukken van de naoorlogse Ierse poëzie gepresenteerd, gekozen, vertaald en ingeleid door Peter Flynn en Joris Iven. In deze bloemlezing werd werk opgenomen van Brendan Kennelly, Michael Longley, Seamus Heaney, Derek Mahon, Eiléan Ní Chuilleanáin, Paul Durcan, Medbh McGuckian, Paul Muldoon, Nuala Ní Dhomhnaill en Matthew Sweeney. 

    * zie http://davelordanwriter.com/

    30-07-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    29-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.persian buttercups

    persian buttercups

    opgedragen aan de kinderen van gaza

    gisteren kreeg ik een kaartje
    van jou
    met daarop persian buttercups
    perzische boterbloemen
    een naam die zacht
    smaakt
    mijn lippen worden vochtig
    ik proef zowaar honing
    moest zo nodig de betekenis opzoeken
    natuurlijk zijn het boterbloemen
    de engelsen maakten er kopjes van
    (denk onmiddellijk
    aan de mooie porseleinen kopjes
    die ik van je kreeg
    voor mijn verjaardag
    kadootje
    wat woorden met me doen
    - onwaarschijnlijk)
    de kleur van perzische boterbloemen
    ranunculus asiatica
    is niet altijd wat men noemt
    crèmekleurig of geel
    soms kleuren ze oranje of roze
    vijftig tinten roze
    de kleur roze van jouw glaasje rosé bijvoorbeeld
    waarover je schrijft
    ook de kleur van mijn glaasje rosé
    gris de gris cépages de saint-tropez
    dat ik de laatste tijd bij voorkeur drink
    op het terrasje van duo op de beestenmarkt
    desondanks, desondanks

    *

    ik dacht na over de woorden van b.
    die bij mij was toen ik op ’t veer
    in de oude havenbuurt van mechelen
    waar vroeger mosselschepen aanmeerden
    pardoes op de grond stuikte
    ik bloedde uit mijn neus als een koe
    ik kroop op handen en voeten
    want als ik rechtkwam
    zou mijn prachtige linnen tuniek
    van exclusive bloedrood kleuren
    mijn witte linnen broek idem dito
    een kroostrijke familie roma verzamelde zich
    in een kring rond mij
    kleine zigeunermeisjes in lange bloemenrokjes
    jongetjes met blote bruine benen en een smoel
    een roma moeder gaf mij een flesje water
    om mijn gezicht en handen te wassen
    een oude mediterrane roma
    bracht een pak papieren servetjes
    om het bloed te stelpen
    hij belde de 100 en pardoes lag ik op spoed
    b. zei: ik schaamde me achteraf rot
    dat ik onze sjacosjen tegen me aandrukte
    bang als ik was voor diefstal
    jij bent niet kleinzerig, zei ze
    het is niets, dacht ik, het is niets
    in vergelijking met

    *

    ik kijk vandaag naar het nieuws op tv
    met een pleister op mijn neus
    de geesten van de dode kinderen van gaza
    tollen in mijn hoofdje
    honderden doden, duizenden vluchtelingen
    op de smalle gazastrook
    een gebied waar rond 1000 vóór christus
    een beroemd zeemansvolk (de filistijnen) aanmeerde
    zij kwamen hoogstwaarschijnlijk
    uit mycene of kreta
    vrijwel gelijktijdig en gelijkwaardig
    aan andere grote beschavingen van die omvang
    de megalithische cultuur op malta
    anatolië, kanaän, het oude egypte, mesopotamië
    en helemaal in het oosten de indusvallei
    de geesten van de dode vaders de dode moeders
    de kinderen
    weer eens, weer eens is het zover
    dode palestijnen overal
    bloedplassen in ziekenhuizen
    die niet worden opgedweild wegens tekort
    aan personeel
    daverende huizen
    babylijkjes opgepeuzeld door honden
    oorlogslogica
    altijd, altijd afscheid nemen

    *

    na de ontploffing
    vond zij haar dode moeder onder het tapijt
    vier kleuters houden de wacht
    bij een andere dode moeder
    zij kunnen niet meer staan
    de bezorgde vader legde ze te slapen
    in verspreide kamers
    tevergeefs, tevergeefs
    alain platel van ballets c de la b wil
    meer oppositie
    want tegenspreken mag
    tegenspreken is nodig
    tegenspreken is pijnlijk
    zonder oppositie stelt een land niks voor
    is niet democratisch
    als elke vorm van verzet de kop wordt ingedrukt
    ach zegt a. wat zij willen is de totale vernietiging
    van het palestijnse volk
    een door amerika getolereerde genocide
    want deed amerika niet hetzelfde met de indianen
    en de aboriginals dan in australië
    zelfde verhaal
    zelfde delirium van verloren zielen
    soms ben ik nog zo naïef te denken
    dat rechtvaardigheid bestaat
    dat een of andere god de moordenaars zal straffen
    maar zegt shylock niet in the merchant of venice

    If a Jew wrong a Christian, what is his humility?
    Revenge! If a Christian wrong a Jew,
    what should his sufferance be by Christian example?
    Why, revenge! The villainy you teach me I will execute
    and it shall go hard but I will better the instruction.


    wraak

    oorlog draait dikwijls om wraak
    oog om oog tand om tand
    maar soms vergist men zich van vijand
    doodt men de zwakste naaste
    het lijkt of de ware schuldigen hebben vrij spel

    maar de ergste vijand zit diep in onszelf

    wraak

    is een koude schotel
    fluister ik voor de spiegel en bekijk mijn pleister
    ik kan me er niet van weerhouden diep diep in mijn hart
    de moordenaars alle onheil toe te wensen
    zij zijn de ergste vijanden van zichzelf

    ik bid

    *

    zegt koning filip - de tijden zijn verwarrend
    jij zegt dat het de chaos is
    de chaos in mezelf

    nvo


    donderdag 24 juli 2014

    29-07-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    28-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrede

    But what does revolt mean in a writerly sense? It means, I think, to follow the passion of Harold Pinter, who, in his Nobel acceptance speech—a speech the fake-neutrals at the BBC refused to broadcast because of its anti-imperialist content—advised writers to smash the mirror. I take this to mean a committed refusal to be taken in by the pomp of queens and presidents, of generals and cardinals, of economic ‘experts’ and of chief execs. I take it to mean not turning your gaze away from the ruthless means by which the ruling class maintain their power, no matter what the bribe is. I take it to mean actively taking the side of the oppressed in your work and ignoring any absurd anti-political literary taboos. I take it to mean working in words to capture unflinchingly the shocking image of power and, shocking back, to break it up, to weaken it, to reveal it to the other, to disenchant the world for your neighbour, and to change the dead stone back into living human flesh.

    Dave Lordan - The Abyss Staring Back: Shock in Literature, Literature in Shock 

    zie http://www.stingingfly.org/sample/dave-lordan-abyss-staring-back-shock-literature-literature-shock

    de wereld davert. horror op het tv-scherm: een vliegtuig met toeristen wordt in oost-oekraÏne uit de lucht geknald (tot 15 km in de omgeving nog menselijke resten gevonden!), vliegtuigen crashen (in taiwan, in algerije)...

    in gaza worden onschuldige kinderen vermoord.

    bevolkingsgroepen in/ vertegenwoordigers van landen als zweden, noorwegen, ierland, japan, brazilië, argentinië, colombia, chili en nu ook egypte vertolken openlijk hun weerzin.

    belgië labelt dadels, appelsienen, granaatappels, cosmetica en sodastream, producten afkomstig uit de bezette gebieden. het verenigd koninkrijk, denemarken en zuid-afrika deden dat reeds in 2009 en in 2012, volgens de europese en internationale richtlijnen.*


    een vredesboodschap op een plein in tokyo

    de nationale voietbalploeg in chili draagt de kaart van palestina op haar truitjes

    een niet mis te verstane boodschap!

    onderstaande links tonen twee interviews: de eerste met de schitterende palestijns-amerikaanse journaliste rula jebreal. de tweede toont kathleen cools, die de belgische israëlier tomer eilon ondervraagt. hij beweert dat de belgische media niet objectief zijn. de brave kathleen laat zich beroepsmatig beledigen, in het oog van de storm. wat een schaap!

    maar wellicht was zij niet voldoende voorbereid.

    http://www.democracynow.org/2014/7/23/msnbcs_sole_palestinian_voice_rula_jebreal

    http://www.canvas.be/programmas/terzake/408a9809-01ae-4a1e-bd70-45b24a950bdf#alleafleveringen

    * zie de morgen, 29 juli 2014, p.10

    28-07-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    06-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.yahya hassan

    de deens-palestijnse dichter yahya hassan verkocht meer dan 100.000 exemplaren van zijn debuutbundel!

    hij was eerst rapper, maar in de poëzie vond hij zijn ding.

    zie: http://www.humo.be/humo-archief/290408/dichter-tegen-allah-yahya-hassan-als-moslims-zich-als-groep-blijven-manifesteren-

    Hij schrijft in hoofdletters. En af en toe glipt er een uitroepteken tussen. Zo urgent is de poëzie van Yahya Hassan, de 19-jarige Palestijnse Deen die van zijn debuutbundel ‘Gedichten’ liefst honderdduizend exemplaren verkocht. Het zijn ook geen traditionele gedichten, veeleer schrijnende kortverhalen met een beat van dynamiet waarin de boze jonge dichter de valse baard van de profeet afrukt.

    hassan© Thomas Sweertvaegher

    Sinds de publicatie van ‘Gedichten’ staat Hassan onder permanent toezicht: in het land van de Mohammed -cartoons lachen ze niet met lui die de profeet aanpakken. In het station van Kopenhagen is hij zelfs aangevallen door een man met een verleden als terrorist. Gelukkig zonder veel erg, maar sindsdien mag hij niet meer alleen de straat op. Zeker niet in de stad van wijlen Theo van Gogh.

    EEN MOSLIM UIT GELLERUPPARKEN

    WEET DE WEG NAAR ONZE PORTIEK TE VINDEN

    LEEST DE BRIEVENBUSSEN

    EN KLOPT OP DE DEUR MET DE MEESTE MEISJESNAMEN

    BEOORDEELT HET NAGESLACHT

    WIL MIJN KLEINE ZUSJE GRAAG ALS HUISVROUW

    VOOR HAAR IN EEN ANDER BETONBLOK EEN PARADIJS CREËREN

    MET ALLAH ALS RAADGEVER EN 20 JAAR LEEFTIJDSVERSCHIL

    (uit ‘KLOP KLOP’)

    yahya hassan is wijs, ondanks zijn rebels imago, ondanks de drammende manier van voordragen. toevallig werd hij geboren in een islamitisch migrantengezin in denemarken. als tiener werd hij in internaten geplaatst, om te beletten dat hij de criminele toer zou opgaan. maar de wereld die hij aanklaagt, kan ook naar andere werelden getransponeerd worden.

    in onze westerse manier van leven en denken komt veel geweld voor. soms ook verborgen geweld, verfijnd geweld. zij het in de dominantie van de consumptiemaatschappij, waarbij mensen steeds op afgelikte manier worden voorgehouden dat kopen gelukkig maakt (zoals in het gedicht van medvedev), zij het in het mysterieuze mechanisme dat mensen uitsluit, niet toelaat deel te nemen aan het maatschappelijk leven, iemand te zijn.

    vreemdelingen, migranten, illegalen, vrouwen, homo's, gevangenen, mensen met een medisch dossier.... natuurlijk zijn de westerse landen rijk genoeg om deze mensen een aalmoes te gunnen, om zo te kunnen overleven. maar om deel uit te maken van the crowd, daar zijn andere trampolines voor nodig.

    ijver, inzet en talent zijn meestal niet genoeg....

    en het verschil tussen arm en rijk wordt steeds maar groter.

    06-07-2014 om 16:43 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe rebellen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    de laatste dagen toevallig met underground-dichters kennisgemaakt, die ik de nieuwe rebellen noem: de russische kirill medvedev en de deens-palestijnse yahya hassan.

    vooreerst een lang gedicht van medvedev:


    (Op 1 mei 2014 verscheen de bundel 'Alles is slecht', met gedichten, essays en acties van de Russische dichter en activist Kirill Medvedev. )



    in de smolenski supermarkt

    in de smolenski supermarkt
    op de hoek van de tuinring
    en de arbat
    heb ik een potje sprotpaté gevonden
    dat zeven roebel kostte
    midden in een berg
    dure
    luxeproducten;
    op het potje stond
    dat een van de ingrediënten
    parelgerst was
    ik nam
    twee potjes
    omdat ik meende
    dat dit een speciale aanbieding was
    voor de buurtbewoners
    die hier iedere dag
    komen winkelen
    maar die natuurlijk
    niet zo rijk zijn
    als die volgevreten burgermannetjes
    die hier vanuit andere stadsdelen
    komen aanrijden in hun auto’s
    om voorraden in te slaan;
    ik nam de paté
    en begon de rekken
    met producten
    af te lopen:
    ik was nog op zoek
    naar niet al te dure
    vis
    en ik keek mijn ogen uit
    naar de producten
    die daar op de rekken
    lagen
    en naar de tijdschriften
    die er heel vreemd uitzagen
    in dat decor van voedsel
    ik liep daar
    zo lang rond
    dat de bewakers
    die de wacht hielden
    om diefstal te voorkomen
    het zat werden
    me in de gaten te houden
    ik vond het daar nu eenmaal
    zo mooi
    ik had het daar
    zo naar mijn zin;
    ik herinner me dat ik
    niet werd afgeleid
    door de andere klanten
    omdat ze mij
    niet interesseerden
    er waren
    trouwens
    niet zo veel klanten
    onverschillig
    bijna zonder te kijken
    stouwden zij
    die mandjes op wieltjes
    vol met producten
    terwijl ik
    met zorg
    en piëteit
    ieder product onderzocht
    en me overgaf aan de lectuur
    van de geraffineerde benamingen
    van die prachtig verpakte etenswaren,
    soms deden die mijn hoofd duizelen
    (er was bijvoorbeeld een product
    met de naam
    ‘twee regenboogforellen’)
    ik liep daar zo lang rond dat
    ik uiteindelijk
    ten prooi viel
    aan een vreemd
    gevoel;
    het was een soort
    melancholie;
    het was
    een akelig soort
    verstikkende melancholie,
    een soort medelijden;
    ik kreeg erg te doen
    met die vissen,
    met de wijn,
    enkele honderden soorten,
    die verkocht werden
    in die winkel,
    en met al die gebakjes,
    die tijdschriften,
    die snoepjes,
    die enorme dozen snoepjes,
    die gigantische stukken vlees,
    en vis,
    een tijdlang staarde ik
    naar al die
    mooie domme dure
    blingbling
    die daar verspreid lag
    op de rekken
    van de supermarkt
    en ik begreep
    dat dit wellicht
    de basisbrandstof was
    van onze maatschappij
    (niet omdat we allemaal
    in een consumptiemaatschappij leven,
    maar gewoon omdat
    de rest
    entourage is
    terwijl je van voedsel
    kan zeggen wat je wil
    maar het zijn proteïnen
    het is de basisgarantie
    voor gezinsgeluk en welvaart
    in wezen wordt alles
    veroorzaakt door voedsel,
    en daarom hoeft het
    misschien niet te verbazen
    dat voedsel de oorzaak is
    van gezinnen die uiteenvallen
    van relaties die stuklopen
    en van moorden);
    na zo nog wat rondgelopen te hebben
    drong het besef tot me door
    dat mijn verstikkende gevoel van medelijden
    met die producten
    ook een soort
    fetisjisme was
    en ook
    een vorm
    van materialisme;
    want eigenlijk is er geen reden
    om te doen te hebben met de producten
    die dat alles
    veroorzaken;
    ik betaalde voor een visfilet
    en voor de twee potjes
    van die verbazingwekkend goedkope paté
    die ik bij mezelf
    ‘de paté der armen’ noemde
    en toen ik op straat stond
    met die producten
    drong het tot me door hoe vaak
    mijn afschuw
    voor de grimas van de consumptiemaatschappij
    omslaat in sentimentaliteit


    Kirill Medvedev behoort samen met de feministische punkgroep Pussy Riot en het kunstenaarscollectief Chto Delat uit Sint-Petersburg tot de jongere generatie schrijvers en kunstenaars in Rusland die zich verzet tegen het regime van Vladimir Poetin.
    Uit protest tegen het corrupte en ingedutte literaire milieu in zijn land kondigde Medvedev in 2003 het einde aan van zijn literaire carrière. Een jaar later gaf hij ook zijn copyright op, zodat tegenwoordig alleen nog piraatedities van zijn werk kunnen verschijnen.
    Een paar jaar geleden begon Medvedev in Moskou een eigen uitgeverij, die voornamelijk door hemzelf verzorgde vertalingen van westerse marxistische auteurs als Pier Paolo Pasolini, Herbert Marcuse en Alain Badiou publiceert. Daarnaast speelt hij in de band Arkady Kots, vernoemd naar de Russische dichter die DeInternationale in het Russisch vertaalde. Met die band brengt hij teksten van de bekende Russische ‘kunst-terrorist’ Aleksandr Brene ten gehore.


    Kirill Medvedev. Alles is slecht. Gedichten–Essays–Acties. Leesmagazijn, 2014. Vert. uit het Russisch door Pieter Boulogne. Met een inleiding door Keith Gessen. ISBN: 978-94-91717-09-3. € 19,95.

    zie ook

    http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/05/08/voorpublicatie-kirill-medvedev-in-de-smolenski-supermarkt

    06-07-2014 om 16:40 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    15-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dit was het dus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Maarten van der Graaff wint C. Buddingh'-prijs 2014
    donderdag 12 juni 2014

    Dichter Maarten van der Graaff wint met zijn bundel ‘Vluchtautogedichten' de C. Buddingh'-prijs 2014 voor het beste Nederlandstalige poëziedebuut van het afgelopen jaar. Van der Graaff neemt de prijs vanavond aan het slot van het feestelijke uitreikingsprogramma op het 45e Poetry International Festival Rotterdam in ontvangst. De jury, bestaande uit Anne Vegter, Patrick Peeters en Rokus Hofstede, noemt Van der Graaff 'een uiterst vindingrijk en beweeglijk dichter' en 'was onder de indruk van de spankracht van Van der Graaffs gedichten, qua compositie, woordenschat en thematiek.' Ook de debuten van Hanneke van Eijken, Josse Kok en Hannah van Wieringen waren genomineerd. Aan de C. Buddingh’-prijs is een bedrag van € 1.200,- verbonden.

    ZO. DiT WAS DUS POETRY INTERNATIONAL 2014!

    heb de indruk dat ik mijn berichtjes beetje slordig heb ingetikt.

    heb ook niet alle optredende dichters belicht: er was ook nog Monica Aasprong, Paul Bogaert, Julian Talamantez Brolaski, Jules Deelder, Adam Dickinson, Martín Gambarotta, Roni Margulies, Véronique Pittolo, Alfred Schaffer, Habib Tengou....

    maar had al van in het begin een keuze gemaakt, vermoed ik. of lag het aan mijn pc, die voortdurend kuren had bij dit bloggen, en alleen die dichters doorliet die aansloten bij mijn intiemste poetische beleving?

    15-06-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Gizzi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ‘Een van de opgaven die ik als dichter heb is om naar de buitenwereld te luisteren in relatie tot iets als een binnenwereld die anders onleesbaar zou blijven. Die twee wil ik verbinden en het verband klank geven.’

    Dit verklaart de schijnbaar improvisatorische gang van zijn gedichten. Regels zijn aan elkaar gekoppeld via steeds verschuivende verbanden: ritmisch, syntactisch (bijvoorbeeld in een gedicht dat voortkomt uit variaties op een enkele zin van Simone Weil), klankmatig. Zo ontstaat een golvende zangerigheid.

    jaja, golvend zangerig is peter wel: bij het voordragen golft en zingt zijn lichaam, alsof hij zich aanschurkt tegen de liefde. hij is een amerikaan, misschien van italiaanse afkomst. dat zingen, die lichaamstaal: puur mediterraan!

    DE GROEIENDE RAND


    Er is een scherpe punt
    in de lucht
    een verre gons
    dat noem je gezang
    en hoeveel nachten
    dit megagroot, gestriemd
    gestemd, ik vraag me af
    of je me hoort
    ik bedoel ik praat
    via jou in mezelf
    kat de lucht af
    jij bent daar ergens
    vannacht en ik ook
    al zolang als
    ik weet
    praat ik met de lucht
    wat is dat
    hard zijn
    maakt ’t uit
    bedoel je
    hoe ver kan ik
    ernaast zitten, hoe
    kon het me ontgaan
    want dat doet het helemaal
    oké dan
    ik weet niks
    van de wereld
    zie hem nu
    kan echt zien
    dat er een scherpe punt
    een verre gons
    naar de lege
    klokslag herfst rommel
    het is grimmig, gratuit
    het asfaltkarakter
    deze gevoelens
    het is zondag in de ruimte
    en in het briesje
    strooisels, wezens die je voelt
    achter het gat
    in de dag, vonken
    grimmig puntig
    hier ben ik niet
    eerder geweest, mijn stem
    zoekt naar een deur
    dit zeeverschietlicht
    dat in de muil reikt
    wat wil het zeggen
    die kamer ingaan
    de laatste keer
    wist ik er nog van
    een on samenkomst
    elk stukje
    open hemel erin
    de diepe kilte
    die verzint, en
    is het troost
    de kou die terugkeert
    helder nu en
    kristallijn de kou
    en ik sta
    voeten op de grond
    ik bevroren en
    ik voel dat
    om de dood
    van dienst te treffen
    wij een lichaam
    in ons dragen
    bevroren grond
    wat wil het zeggen
    hard zijn
    of een gedicht schrijven
    ik bedoel heel die
    kolk van thuis
    die instort binnen
    een diepzeegehuil
    flits bliksem
    geboortestormen
    bleekheidsweer
    leven verblindend


    © 2011, Peter Gizzi
    Uit: Threshold Songs
    Uitgever: Wesleyan, Middletown, CT, 2011


    © Vertaling: 2014, Samuel Vriezen
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2014

    15-06-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    14-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de pre-islamitische tijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Mohamed Al-Harthy was born in al-Mudhayrib, Oman, in 1962. He has a degree in Geology and Marine Sciences. His first poetry collection came out in 1992, and since then four more. He writes on travel in Arab newspapers. Some of his poetry has appeared in English, French, German and Malabar translation.

    In 2003 he won the Ibn Battuta Award for Geographical Literature for his travel book Ain wa Janah [Eye and Wing], first published in Abu Dhabi in 2004, then by Dar al-Jamal in 2008, with the third edition being published in Kitab fi Jareeda in 2009.

    je zou het als westerling niet geloven, naar er bestond ook zoiets als een pre-islamistische periode in de geschiedenis van het midden-oosten. een tijd waarin dichters prachtige poëzie schreven, die uitblonk in klankrijkdom en lyriek.

    maar, zegt mohamed-el-harthy, alles is nu aan het veranderen, ook moderne poëzie komt in de mode, zoals prozagedichten.

    hierboven een leuke jeugdfoto van mohamed. hij refereert in zijn gedichten dikwijls naar europese literatuur. of beter: internationale literatuur, want mohamed is een bereisde man!

    EEN RUSTPUNT IN DE PAUZETUIN


    Pauzes worden zoiets als rustpunten waar een mens niet buiten kan bij het lezen als hij het poëtische moment dat, onafhankelijk van de harmonie van het hele gedicht, uit elke regel tevoorschijn springt. De pauze is zeker geen typografisch instrument, in tegendeel, het is een psychologische gesteldheid. Die is soms belangrijker dan de dichtregel die eraan vooraf gaat.
    – de Peruviaanse dichter Alberto Hidalgo

    Ik ga rusten, beste dichter, ik ga rusten…
    ik zal de aanwijzingen van de weg volgen - of ik wel of niet over stenen struikel
    niets zal me weerhouden om struikelstenen toe te voegen
    als ik over de drempel ben gestapt:

    Een gladde stopsteen om te herademen tussen hijgende zinnen
    of een rots op weg naar de afgrond
    voordat zij in de volle leegte komt
    die het penseel van de schilder vergat in te kleuren
    tussen de steen van William Butler Yeats en de rots van de moeallaqa van Imroe ’l-Qays…*
    omdat elk gedicht voor zijn geboorte in zich
    nageslacht en voorouders draagt – of het gestommel tussen de ene en de andere regel
    kort of lang is…

    Met of zonder reden schittert
    een zin tussen haakjes
    hij vertraagt de stroom, hij vertraagt de stroom om als vloedstroom los te barsten
    als de (openende en sluitende) haakjes hem niet grijpen
    als dat bestaat!
    als hij er niet is, dan bedekt of onthult de verborgen valstrik tussen de regels
    een plotselinge ritmebreuk

    Hoed u voor de puntenregels
    (de regels die niets zeggen)
    . . . . . . . . . . . . . . .
    . . . . . . . . . . . . . . .
    hoewel zij alles zeggen in de tuin van pauzes
    wat wel en niet gemist kan worden…
    want zij zijn de bewaarengelen van het gedicht
    in weddenschappen van de eeuwigheid die niet genoeg heeft aan de duurzaamheid van steen leve het gedicht, dat hij leve
    alle dagen van zijn leven dat niet eindigt tussen de bladzijden van een boek

    © 2013, Mohamed Al-Harthy
    Uit: عودة للكتابة بقلم رصاص (Back to Writing with a Pencil)
    Uitgever: Dar al-Inteishar al-Arabi, Beirut, 2013

    © Vertaling: 2014, Kees Nijland & Assad Jaber
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2014

    Opmerking vertaler: *Volgens de overlevering werden in de voor-Islamitische tijd enkele bijzondere gedichten aan de Kaaba gehangen. Deze gedichten kregen de naam ‘moe’allaqa’ = ‘opgehangen’ gedicht.

    14-06-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    13-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.filmpjes

    vandaag post ik filmpjes van de verrukkelijke duitse dichter norbert hummelt en de zuid-afrikaanse charl-pierre naudé.

    hummelt blijkt een verlegen, lieve man, die herinneringen opschrijft en ze verbindt met huidige impressies. zo weet hij niet meer of het wel herinneringen zijn. onderstaand gedicht is duidelijk erotisch.


    SYRINX


    een hete zucht in mijn nek die me wekte: je kwam met
    je tong aan mijn oor ik was al aan het dromen toen je bij me
    kwam liggen dauwfris gedoucht en zonder nachtjapon.

    toen lagen we naar het plafond te staren. het zwijgende
    verwijt hield je me voor. ik zei alleen dat ik nu niets meer
    zeg. toen begonnen we te praten en stortten almaar dieper

    neer. de volkomen duisternis waarin ik loop. zelfs
    de trams zijn leeg omstreeks dit uur. alleen mijn
    stappen op de stenen galmen. het eerste licht komt uit

    de bakkerijen. de eerste vogels worden wakker. je slaapt
    misschien. maar ik ben de koudste van allen en kan het
    me niet vergeven: verlossen kan me alleen je hete zucht.


    © 2011, Luchterhand Literaturverlag
    Uit: Pans Stunde
    Uitgever: Luchterhand Literaturverlag, München, 2011

    © Vertaling: 2014, Erik de Smedt
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2014

    maar ik wil dit gedicht er nog aan toevoegen, vind ik 1 van zijn beste:


    PAN IN HET RIET


    hoe deze hete wind, sirocco, alles lamlegt .. modderige
    bodem, oeverriet, wortelstelsel, alles zo tergend traag,
    olijfgrijs getint dat iedereen van de hitte kreunt zoals
    die keer toen ik in palermo was, bij het ochtendgloren
    in de eerste bar, toen de espresso me terug in het leven
    haalde; ik kon niet slapen want ik besefte dat ik waar ik
    ook heenga sterven moet. kon zo niet in de catacomben
    van de kapucijnen, niet bij de mummies, schedels en
    skeletten. ik wilde liever nog een keer naar zee en doen
    alsof ik de ogen kon sluiten, de wind, de warmte, golven
    om me heen, en dommelen, dobberen .. zijn wij het eerst
    aan de kleine baai? kom je mee zwemmen? het water
    is niet diep. maar iemand zit daar al voor ons in het riet,
    keert ons zijn blote rug toe. ’t is nu wel beter als je
    hem niet stoort: het is die vent waar de hond bij hoort,
    de dog. maar hij merkt ons niet op, hij heeft oortjes in.
    je roept me toe: zwem niet te ver van de oever. maar weer
    hoor ik hem in mij zingen .. onder mijn voeten zijn nu
    slingerplanten. voor mijn ogen bliksemt het: de libel.
    nog twee, drie slagen, doet niet erg zeer. hoe snel kan ik
    mijn hele leven zien en dan raak ik de grond niet meer.


    © 2011, Luchterhand Literaturverlag
    Uit: Pans Stunde
    Uitgever: Luchterhand Literaturverlag, München, 2011


    © Vertaling: 2014, Erik de Smedt
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2014

    Charl-Pierre Naudé

    Die melkweg is ’n windhond

    My motor stippel
    deur die knewel van ’n berg-
    tonnel;

    ’n spoormetaal in klip
    wat gestolde lig stort.

    Ek bring ’n klip
    en dit bring vir my

    geklonte spikkels
    wat deur die newel glip.

    dit is denk ik maar een fragment, vond het filmjke op internet. charl-pierre droeg het niet voor op poetry international 2014, maar op soort zuid-afrikaanse dichters in de prinsentuin, in het breytenbach centrum in wellington, zuid-afrika.

    charl-pierre is trouwens een oude bekende van me.

    in mijn dagboekaantekeningen vond ik ik deze nota:

    zaterdag 12 maart 2005

    Tot nu toe heb ik altijd gedacht dat poëzie te maken had met taal. Poëzie was talig, een bijna organisch en vooral subliem gestructureerd spel met de taal. In vrouwentaal: poezie was niets minder dan een ingenieus breiwerk, gaande van het dooreenweven van draden in de rijstpapsteek tot het nog redelijk eenvoudige rechts-links rechts-links, tot de meest ingewikkelde jaquardpatronen waarin de breister zich verliezen kan.

    Nu denk ik helemaal anders over poezie. In poëzie is taal alleen maar een middel, geen doel op zichzelf. Taal is een van de vele wegen naar poëzie. Taal is de wagen waarop poëzie kan worden vervoerd, taal is een vervoermiddel, een mogelijkheid tot het bereiken van.

    Taal is het lichaam van de poëzie. Poëzie zit binnenin dit lichaam, poëzie is het hart, poëzie is de ziel.

    En volgens de Zuid-Afrikaanse dichter Charl-Pierre Naudé heeft poézie alles, maar dan ook alles te maken met verbeelding.

    Ik voeg hierbij een citaat uit de poëziekrant:

    ‘Bij zijn verder dichtwerk trekt Charl-Pierre Naude deze narratieve lijn door. Hij neemt meer en meer afstand van de traditionele dichtkunst: ‘Digkuns is nie meer vir my sininiem met die manipulering van die tekstuur van taal nie. Dis nie vir my sinoniem met klank nie. Digkuns is vir my eender ’n manipulering van die moonlikhede van verbeelding.’

    (Poëziekrant 5de jaargang nr 20 september-oktober 2004, p. 68)

    13-06-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    12-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nogmaals: Ann Jaderlund, Daniel Falb

    ann jäderlund las gisteren haar gedichten voor. het profiel van een sjamaan, alhoewel ze een mooie voilen tuniek droeg, en een 7/8ste broek (beige). op sandalen, bizar. ze is ouder dan op deze foto, maar daarom niet minder mooi. ze leest heel verlegen, ondersteunt haar hoofd, net of ze pijn heeft. heel aarzelend. in het interview zei ze: al wat evil, strange and unfair is wil ik beschrijven, want het leven is zo. to express complexity. en ook dit is schoonheid. ze cirkelt en cirkelt rond haar gedicht; als je in iets geïnteresseerd bent komt het naar je toe. nu wil ze over the lack of love schrijven, the love that nevertheless exists. I have become narrowminded.


    http://www.ullamontan.com/en/portraits_sw_authors/jaderlund_ann_2/

    ZELF BEN IK TOTAAL VAN KAART DOOR DE KRATERS DIE ZE CREEERT TUSSEN HAAR WOORDEN. HAAR VERZEN. VOOR EEN NIEUW VERS BEGINT, EEN WERELD.

    WAAROM ZIJN WE NIET IN HET PARADIJS?
    Ik ga dood. Diep erbuiten. Buiten mezelf om.
    Ik ging dood gisteren en sinds mijn geboorte.
    Ik werd niet uit mezelf geboren. Ik word verknoeid.
    Mijn lichaam ontbindt alles wat ik bezit. Ik kan
    er niet in zijn.


    Wie recht het hoofd in gaat. Recht omhoog
    in een van de smalste kanalen. Als de lichamen
    vernietigd worden. Wie binnengaat. Als je iemand ziet
    die eigenlijk niet kan geven. Die niet gelooft. Dode
    lichamen van voedselgeschenken voorziet. Of als het lichaam
    te veel opgesmukt wordt. Verminkt als het verminkt wordt.
    Vernietigd door de haat zelf. Dan is niets daarvan
    daarin. Wat kan komen zal komen.
    Onveranderd van vorm. Wendt zich naar de
    binnenste achterkant van de ogen in het hoofd. Misschien voor altijd opnieuw

    Wat in het water is. Maar niet
    het water is. Wat het water niet
    kent. Maar het water
    van binnenuit is. Wat niemand kent.
    Maar alles van binnenuit is. Wat
    niet bestaat. Waarvan het lichaam niet
    bestaat. Geen reuk gehoor. Gezicht
    noch spraak. En niet
    vergankelijk is.

    © 2009, Ann Jäderlund
    Uit: Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar
    Uitgever: Albert Bonniers Förlag, Stockholm, 2009


    © Vertaling: 2014, Lisette Keustermans
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2014

    Daniel Falb kijkt heel teder als hij aan een nieuw gedicht begint. praat hoogstaande wartaal. toch heb ik begrepen dat hij woorden, zinnen uit verscheidene taalregisters in elkaar laat vloeien en zo vreemde effecten bekomt. heeft veel plezier met zijn eigen poëzie. is fysicus en filosoof. wordt beschouwd als een politiek dichter, alhoewel hij dat zelf niet echt gelooft. hij schrijft wel over hoe structuren en rituelen het maatschappelijk leven bepalen.


    I dwell in Possibility...
    Emily Dickinson
    ***

    zie die doenerige families eens wonen. vandaag is het de dag van de zes miljard.
    historische veldslagen achtervolgen ons en wij hen.

    door histamines overweldigd komen velen dus natuurlijk ter wereld... een jarenlang
    gerepeteerde, jarenlang niet opgevoerde parade.

    ……….....superieure vormen van je schamen, van sterilisatie als je een kitten bent.
    de presentatie van een gezicht als ontharing en wereldtentoonstelling.

    crystal palace toont het vuur zelf van de naties en het geboortedom……....... dat is
    het adres van een struik, een blaadje, een dotje cellen.

    ik betrad het landenpaviljoen en kwam er als uitgebreide familie weer uit. ik trans-
    planteerde in 1967 het eerste menselijke hart, in een tweeling.

    comfortabele wandelpaden verbinden de zandgronden, makkelijke wandeltijden
    verlichten haar vlammend, de biënnale. eenkleurig beschilderde macrofagen.

    …..……..welke werkfase is dit en wat ervan overblijft. het afstoten van de organen.
    het afstoten, van de hand, van de kunstenares.


    © 2009, Daniel Falb
    Uit: BANCOR
    Uitgever: Kookbooks, 2009

    © Vertaling: 2014, Ton Naaijkens
    Uit: NEW ZORK
    Uitgever: Zegwerk, 2014

    (het volgende gedicht omschrijft daniel als gothic)

    ik loop, in een diep over mijn fronsende voorhoofd getrokken oliepak, langs de fulda.

    de invalshoek van de regen wordt almaar lager, binnenkort

    wordt de aarde helemaal gemist.

    ik schud mijn hoofd en zet mijn vuisten in mijn heupen. hoe meer

    ik over het verhaal nadenk,

    des te meer zegt het gevoel in mijn gemoed me

    dat odradek de aarde is,

    een mantel van razend water boven ’t geheel en al droge zaad

    van de aardnoot, een waterkluwen.

    op de grond hurkend met natte plukken katoen

    draaien mijn pottenbakkende handen met de schijf mee

    stuxnet van de aarde,

    alsof ze hem hebben versneld tot 1410, om kort erna weer terug te lopen tot een paar

    honderd.

    hoe groter het draaiende ding, des te verder verwijdert de buitenste lijn zich

    waarachter draden en verse

    klei zich vermengen.

    in de gassluis stapels van net pas verwijderde bekistingsplanken, langs twee

    half gevulde vuilnisbakken

    gaat ’t,

    die draaien brandend, naast twee aardnoten die ronddraaien

    op splinternieuwe estrik.

    ik betreed de grot waarin een licht tentje staat. in mijn slaapzak

    ligt breeduit de hermelijn sojourner truth,

    dochter van de pathfinder.

    in de afgewreven vezels die je in elke spinnerij ter wereld op de grond aantreft,

    in de tekst van de afgescheurde, oude, aan elkaar geknoopte, maar ook

    in elkaar vervilte stukken twijn

    in verschillende soorten

    en kleuren speelt

    de hermelijn die ik deel met het dier dat op de binnenkant

    van zijn huid vertoeft doordat ik het op mijn armen

    wieg.

    © Vertaling: 2014, Ton Naaijkens
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2014


    © 2014, Daniel Falb
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2014

    12-06-2014 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/04-17/04 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 27/05-02/06 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/09-17/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 10/11-16/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/05-18/05 1980

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • it's not only rock and roll, baby, not only rock and roll
  • anemoon
  • Ward Mertens schrijft


    Laatste commentaren
  • Goedemiddag (Dirk)
        op Copulation in English
  • Jou blog is echt mooi. Ik heb in Halle gewerkt ook in Lembeek. (Fernand.)
        op De bus nemen in Amman.
  • Wens u nog een fijne dag (Dirk)
        op De bus nemen in Amman.
  • Avondlijke repliek (Frits Schetsken)
        op CATACOMBEN
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op REKTO VERSO
  • Goedemorgen (Dirk)
        op REKTO VERSO
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (tricia)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Goedemorgen (Dirk)
        op Japanse schrijfsters
  • Zondag (Ward)
        op Pudding en poezen
  • Knap gedicht! (Ward Mertens)
        op CATACOMBEN
  • Eeuwige jeugd (troebadoer)
        op Coloma 2017
  • Fijn je weer te lezen (Ward Mertens)
        op zodra het vrouwelijke ontspoort begint de wereld te wankelen
  • Boeken (Ward Mertens)
        op 2016-2017
  • Ben ook dol op de mannekes van Eva (Ward Mertens)
        op Eva Mouton
  • Alsof ik er zelf bij was (Ward Mertens)
        op Kunst in het dorp
  • Prachtig stuk (Ward Mertens)
        op niet de minste wolk
  • Goedemiddag (Dirk)
        op niet de minste wolk
  • Ziet er supertof uit! (Ward)
        op De poëziebus!
  • Categorieën
  • cultuur (116)
  • literatuur (174)
  • small talk (57)

  • Mijn favorieten 2
  • Wat ik nu ben heeft geen taal bij u

  • Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    arnouts
    blog.seniorennet.be/arnouts
    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!