************Populaire muziek van de vorige eeuw tot nu************
06-03-2013
Niet-commerciële muziek uit 1972
Niet-commerciële muziek uit 1972
In 1972 hing er ook niet-commerciële muziek in de ether en die kwam dan niet in de hitparades terecht. Toch kent bijna iedereen dit Keltisch deuntje uit Bretagne. De jongeren onder ons weten nu waar Manau voor zijn 'Tribu de Dana' de mosterd ging halen. Alan Cochevelou (Alan Stivell), meester van de Keltische harp, en gitarist Daniel Le Bras (Dan Ar Braz) verspreidden de volksmuziek van onze voorouders tot in Groot-Brittannië. Over het Kanaal droegen o.a. Fairport Convention, Lindisfarne en Pentangle ook hun steentje bij tot het bekendmaken van dit soort wereldmuziek.
Ook deze elpeetrack kwam niet in onze hitlijsten maar stond wel op 'Harvest' uit 1972. De song werd live opgenomen in de Royce Hall UCLA in 1971 en Young schreef hem speciaal voor zijn vrienden Danny Whitten (uit zijn vroegere begeleidingsgroep 'Crazy Horse') en Bruce Berry (zijn roadie) die hij tenonder zag gaan aan hun heroïneverslaving. Deze niet mis te verstane boodschap mocht helaas niet baten want hij verloor zijn twee beste vrienden. Na hun dood schreef de Canadese bard speciaal voor hen 'Tonight's The Night'.
Deze openingstrack van de elpee 'The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars' werd ook niet als single uitgebracht; die eer was weggelegd voor 'Starman'. Bowie had zijn lange haren vaarwel gezegd en liep in 1972 rond met een kortgeknipte en rechtopstaande rode haardos, want hij was 'Ziggy Stardust' geworden. Het personage 'Ziggy' was gebaseerd op de Britse rock-'n'-rollzanger Vince Taylor. Mick Ronson bediende de gitaren en de piano en zorgde voor de backing vocals en het vioolarrangement op dit conceptalbum. De song ging over de laatste vijf jaren vóór de vernietiging van de Aarde. Artrock of glamrock was nu de nieuwe muzikale richting van David Bowie geworden.
Van over de grote plas kwamen ook artrock-geluiden van deze Amerikaanse singer/songwriter die voorheen deel uitmaakte van de cultgroep 'The Nazz'. Hij schreef deze song als een hommage aan Laura Nyro en Carole King. In de VS werd Rundgren bij zijn derde soloplaat 'Something/Anything?' uit 1972 gelauwerd als de nieuwe popster maar toch heeft hij -bij mijn weten- nooit in onze hitlijsten gestaan. Als producer oogstte hij dan weer wel succes met o.a. Meat Loaf ('Bat Out Of Hell') en ook als songschrijver met 'Can We Still Be Friends' dat een grote hit werd voor Robert Palmer.
Deze instrumentale track stond in 1972 ook niet in onze hitparades maar werd wel grijsgedraaid in de Brusselse discotheken rondom de Beurs. Coffey was de enige blanke gitarist die bij de 'Funk Brothers' speelde en die dus te horen is op Motown-hitsingles van o.a. The Supremes, The Temptations, Edwin Starr en Freda Payne. Hier is Dennis Coffey met zijn 'Detroit Guitar Band' en met de formidabele Bob Babbitt op bas!
De meester van de Keltische harp.
Zou die song dan toch op de b-kant van een single gestaan hebben?
Het alterego van Bowie heette nu Ziggy Stardust.
Ziggy was gebaseerd op de Britse rocker Vince Taylor.
Dennis Coffey in 1971.
Dennis Coffey op veel latere leeftijd maar nog altijd met die schitterende gitaar!
1 juli 1972: grote veranderingen op til want ik was onlangs naar een andere gemeente verhuisd, met succes afgestudeerd en klaar om te vertrekken naar Italië voor een deugddoende vakantie. Wat hing er toen nog in de lucht? Een tweede golf van een rock & roll-revival (na die van 1968) en "The Killer" nam het voortouw met een nieuwe versie van J.P. Richardson's 'Chantilly Lace' uit 1958. The Big Bopper was zijn pseudoniem en hij kwam om het leven tijdens die fatale vliegtuigcrash in februari 1959. Maar genoeg met die treurige herinneringen: terug naar deze leuke rocker. ♫♫♫ 'Oh baby, that's what I like!' ♫♫♫...
Ik ben even de tel kwijt want dit was de zoveelste single van die ruige Britten die hun wortels in feite ook in de rock-'n-roll hadden steken, weliswaar met een snuifje glitter erbij. Slade kreeg concurrentie van andere glamrock-acts zoals o.a. Wizzard, Sweet, T. Rex, Suzi Quatro, Mud, Smokie, Gary Glitter, Roxy Music en David Bowie, maar niemand verkocht meer platen in de jaren '70. 'Take Me Bak'Ome' stond in onze hitlijsten in juli 1972.
In die periode hing er ook veel rook in de lucht. Deze overbekende song werd al in 1933 geschreven voor de musical 'Roberta' maar de bekendste versie is die van The Platters uit 1958. De Britse studiogroep 'Blue Haze' overgoot de song met een reggaesausje en een hit was geboren! Deze songtitel doet mij altijd denken aan 'Als de rook om je hoofd is verdwenen' van Boudewijn de Groot. "Uche, uche!"...
Die Ierse zanger met zijn rare pet en zijn piano kwam in juli 1972 weer eens de BRT Top-30 binnengewandeld met een zeer leuke popsong over het huwelijk. ♫♫♫ 'Marriage: join together two people, for better or for worse...' ♫♫♫ - That's matrimony!
De tijd vliegt snel, gebruik hem wel. Ondertussen is mijn teletijdmachine halverwege 1972 aangekomen en dit was nieuw in de BRT Top-30 van de maand juni: uit Groot-Brittannië de glam- of glitterrock van de groep Sweet. Met hun aanstekelijke meezingers geschreven door het duo Nicky Chinn en Mike Chapman kregen ze bijna iedereen aan het dansen.
Uit Amerika kwamen toen heel andere geluiden, zoals van deze singer/songwriter die midden jaren '60 hits schreef voor andere artiesten. Sinds 1970 brak hij in West-Europa door en begon zijn solocarrière als een trein te lopen. En dat was heus geen Fyra...
En op deze single van het Nederlands duo begin je spontaan mee te neuriën. Willem en Sjoukje braken met de hulp van producer en componist Hans van Hemert zowaar door in de Verenigde Staten. ♫♫♫ A-huma-huma-huma, huma-huma-huma-huma hey! ♫♫♫
Deze luchtgitaar uit juni 1972 klonk als een sitar en Buddy Joe uit Mexico wist niet meer wat hij met het goud had aangevangen. Deze Nederlandse rockband uit Den Haag werd opgericht in 1961 (!) en was goed op weg om door te breken in de VS. Een jaartje later was dat een feit en op deze pagina's is dat voor over een paar weken. Tot morgen voor meer muziek uit de maand juni 1972.
'Let's' is de samentrekking van 'let us' zodat 'Come Let Us Sing Us Hallelujah' een grammaticale fout is. Beter ware geweest: 'Come Let Us Sing Hallelujah' of 'Come Let's Sing Now Hallelujah'.
In mei leggen alle vogeltjes een ei en dat geldt ook voor de muzikale maand mei 1972. Naast de 5 plaatjes van gisteren schud ik vandaag nog 5 deuntjes uit mijn mouw, ook uit diezelfde periode. Hier zijn The Cats uit Volendam met dat typisch stemgeluid van Piet Veerman en onze Noorderburen nodigen ten dans uit: 'Let's dance and have a good time together'!
De ballon ging nog altijd op voor deze vier Britten die gek waren van blues, rhythm & blues, folk, hardrock, heavy metal en goeie ouwe rock-'n-roll. En dat was goed te horen op deze single die in mei 1972 de BRT Top-30 binnenstormde.
'Alea iacta est' ofte 'de teerling is geworpen'. The Rolling Stones waren niet van plan zich de titel van grootste rock-'n-rollband van de wereld te laten afpakken. Ze brachten de steengoede dubbelelpee 'Exile On Main Street' uit èn deze opwindende single. De LP bevatte verschillende genres muziek zoals r&r, blues, soul, R&B, gospel en country.
Maar de beste herinneringen uit mei 1972 hou ik over aan deze wonderlijke en melancholische klanken van de mellotron en natuurlijk de stem van Jerney Kaagman. "Alone again - Feeling very sad - Left with your memories - Is it really worthwhile?" Yes it is!
Er deed zich iets raars voor in de BRT Top-30 van de maand mei 1972. Na een paar weken verdween de single 'Samson and Delilah' uit de lijst en plots was die Schotse groep er weer met de b-kant van dat plaatje. Via Italië veroverden ze Europa en Latijns Amerika met hun pretentieloze popmuziek. Opmerkelijk is wel dat het onderwerp in deze song een transseksueel is, m.a.w. een man die na een operatie een vrouw is geworden. Sally Carr zingt dan ook geregeld "she's a woman" in de song. The Kinks deden het hen al voor in 1970 met 'Lola' en die transseksuelen heb ik van nabij gezien in Thailand. Dana International uit Israël is ook zo'n voorbeeld daarvan en zij/hij veroorzaakte ook een storm in een glas water tijdens haar/zijn optreden op het Eurovisiesongfestival van 1995.
"Het wordt weer eens tijd om een single uit te brengen" moet deze zingende drummer gedacht hebben in mei 1972. Het was iets stiller geworden rond zijn drie ex-makkers uit The Beatles. Hij mepte er dan ook vrolijk op los.
En plots kwam een stelletje ongeregeld de BRT Top-30 binnen in mei 1972 met een compositie van Shel Silverstein. Een onvervalste Amerikaanse tranentrekker, zeg maar smartlap, en zó "over the top" gezongen dat het weer leuk wordt. Ik zie Ray "Eye Patch" Sawyer alias Dr. Hook in de telefooncel muntjes in het toestel stoppen...
Het was een tijdje stil geweest rond deze legendarische Amerikaanse zanger toen hij in mei 1972 plots verscheen in onze hitlijsten samen met het 'Evangel Temple Choir' als backing vocalisten. Er hangt een speciale sfeer rond dit nummer geschreven door Jerry Reed in 1968, want telkens ik dit hoor ben ik ontroerd en blij tegelijkertijd.
Ook Elvis Presley nam ooit een versie op van deze song:
Klappen in de handen en stampen met de voeten in april 1972. Naast Aphrodite's Child, Demis Roussos en Vicky Leandros werden deze Grieken ook in de West-Europese hitlijsten genoteerd. Het bleef niet bij deze ene single want in augustus 1972 komen ze nog eenmaal terug.
Deze vrolijke klanken komen ook uit april 1972. Broer en zus kwamen uit Trinidad en ze emigreerden naar het VK. Ze hadden enorm veel succes in Nederland en België. Later werden ze backing vocalisten bij o.m. de James Last Singers, Van Morrison, Elkie Brooks, Eric Clapton, Roger Waters, Elton John, Eros Ramazzotti, George Harrison, Pet Shop Boys en Robbie Williams. ♫♫♫ Da dada 'n dee dee dee ♫♫♫...
Deze romantische slow kwam uit de film 'Nicholas and Alexandra' (30 december 1971) die het verhaal vertelt van de laatste Russische tsaar Nicholas II en zijn echtgenote tsarina Alexandra. Regisseur van dienst was Franklin J. Schaffner. Dit thema uit de film werd geen grote hit voor Engelbert Humperdinck en toch vind ik dit een van zijn mooiste liedjes.
Marc Bolan was er vast van overtuigd de vaandeldrager van de glam- of glitterrock te worden en deze song kwam dan ook in april 1972 in onze hitparade terecht. Howard Kaylan en Mark Volman (de fantastische stemmen bij The Turtles en later bij The Mothers of Invention o.l.v. Frank Zappa) zorgden voor de vocals en de backing vocals.
Mikael Rickfors was de leadzanger van The Hollies in april 1972. De Zweedse zanger werd lid van de Britse band in 1971 en in 1973 verliet hij hem al. Deze mooie song werd niet zo'n grote hit maar de volgende single was weer een schot in de roos. En dat is voor later.
Oorspronkelijk heette het nummer 'I've Found My Freedom'.
De maker van het YouTube-filmpje heeft voor de verkeerde foto gekozen, zoals wel vaker gebeurt. Kijk liever naar het hoesje van de single uit 1972 waarop de Zweedse zanger met de krachtige stem staat (in het geruite hemd). Allan Clarke en Graham Nash hadden de groep al langer verlaten. De foto van YouTube dateert uit 1967.
Terug naar april 1972. The New Seekers deden zichzelf concurrentie aan want hun single gebaseerd op de Coca-Cola jingle was nog maar pas uit of deze inzending voor het Eurovisiesongfestival in Edinburgh kwam onze hitlijsten binnengestoven. Zij waren de gedoodverfde winnaars van het ESC maar een Griekse zangeres die in West-Duitsland woonde stak daar een stokje voor. De Britse popgroep eindigde dus slechts als tweede...
De overwinning op het Eurovisiesongfestival van 1972 was weggelegd voor Vicky Leandros, een inzending van het Groothertogdom Luxemburg. De Griekse zangeres nam al deel in 1967 als Vicky maar haar liedje 'L'amour est bleu' gooide toen geen hoge ogen tot Paul Mauriat er een instrumentale versie van uitbracht en de song als 'Love Is Blue' een wereldhit werd in 1968.
Van Edinburgh naar de popgroep 'Middle of the Road' is maar een kleine stap want we blijven in Schotland. Met de regelmaat van een klok bracht deze Schotse formatie in 1971/72 singles uit die stuk voor stuk in de Top-10 terechtkwamen.
Het is nog geen zondag maar deze single kwam ook in april 1972 de BRT Top-30 binnengeschoten. Niettegenstaande het jaar zich aankondigde als een donker crisisjaar werd er toen toch pretentieloze popmuziek uitgebracht. Daniel Boone, ook bekend onder de naam Peter Lee Stirling en geboren als Peter Charles Green, verkocht meer dan 2 miljoen singles van deze aanstekelijke meezinger. Een mens zou voor minder goedgemutst door het leven gaan...
In april 1972 stond Will Tura ook in de BRT Top-30. Ondertussen is de 'Keizer van het Vlaamse lied' bezig sinds 1957. Ik zag hem tweemaal optreden: in het begin van de jaren '90 en onlangs t.g.v. zijn 70ste verjaardag met een 'meet and greet' achteraf (zie mijn fotoalbum 'Live Acts'). Tweemaal werd het voor mij en mijn vrouw een onvergetelijke avond. Ik hou bijzonder veel van deze tekst die geschreven werd door Nelly Byl. De muziek werd gecomponeerd door Jean Kluger. Inderdaad: 'Wat je diep treft, vergeet je nooit'...
Deze Griekse zangeres zong niet alleen in haar moedertaal maar ook in het Duits, Frans, Engels en zelfs Nederlands, Japans, Italiaans en Spaans.
Toen kostte een single 68 BEF.
Will Tura is naast een uitstekend zanger ook een goed gitarist.
Een onvergetelijke avond: hij was toen de 70 al voorbij!
Achteraf een 'meet and greet'. Zeer aimabel als hij is kwam hij bij mij op de foto staan na twee cd's te hebben gesigneerd.
'Superfly' is een 'blaxploitation' film uit juli 1972, geregisseerd door Gordon Parks Jr. Het verhaal gaat over een cocaïnedealer die de onderwereld probeert te ontvluchten, met alle nare gevolgen vandien. Curtis Mayfield schreef de geweldige soundtrack en of hij nu solo zingt of in de groep 'The Impressions', zijn hoge, zachte stem blijft formidabel!
Lang vóór Bob Marley had deze Johnny Nash al enkele hits in de VS gescoord:
Nog een laatste song uit die geweldig goede soundtrack:
Memorabele scene met de bijhorende muziek van twee duellerende banjo's uit de thriller 'Deliverance' (1972), geregisseerd door John Boorman. De opzwepende countrymuziek werd gebracht door Eric Weissberg & Steve Mandell. De hoofdrollen waren weggelegd voor deze schitterende acteurs: Jon Voight, Burt Reynolds, Ronny Cox en Ned Beatty.
Wat werd er toen zoal gespeeld in onze bioscopen? 'A Clockwork Orange' van Stanley Kubrick uit december 1971 (VS) en januari 1972 (Europa) lokte veel toeschouwers in het voorjaar van 1972. De bijhorende soundtrack was gevuld met klassieke muziek, 'Singin' In The Rain' van Gene Kelly en elektronische synthesizermuziek van Walter (later Wendy) Carlos.
Voor meer uitleg over de film, zie link onderaan.
Een satirische tekenfilm voor volwassenen in 1972. 'Fritz The Cat' werd geregisseerd door Ralph Bakshi en bevatte bijtende humor en kritiek op de maatschappij van midden jaren '60 in NYC. Op de soundtrack stond muziek van Bo Diddley, Billie Holiday en andere blues, funk en rock & roll. Maar ook deze meester van de 'latin jazz' mocht zich uitleven op zijn vibrafoon.
Deze spaghettiwestern van Sergio Leone werd reeds uitgebracht in december 1968 en speelde nog altijd in de bioscopen in het jaar 1972. De soundtrack van Ennio Morricone sloeg werkelijk alle verkooprecords en stond meer dan 5 jaar in de hitlijsten. Hij verpulverde zowaar het vorige record van de elpee 'Bridge Over Troubled Water' van Simon & Garfunkel uit 1970.
Een legendarische scene:
'Farewell to Cheyenne':
Een meesterwerk van regisseur Francis Ford Coppola uit 1972. De uitstekende muziek op de soundtrack kwam grotendeels van die andere Italiaanse maestro: Nino Rota. De film 'De Peetvader' was gebaseerd op het boek van Mario Puzo.
Het liefdesthema werd spoedig overgenomen door menig artiest:
'Cabaret' is een muzikale film die werd geregisserd door Bob Fosse. Een schitterende prestatie werd neergezet door Liza Minnelli, dochter van Vincente Minnelli en Judy Garland. De film speelt zich af in Berlijn tijdens de Weimar republiek in 1931. Morgen post ik het vervolg van 'Viva Cinema in 1972'. Tot dan!
In de maand maart 1972 kwam deze nieuwkomer binnen in de BRT-Top 30. Hij was gebaseerd op een jingle van Coca-Cola uit 1971 gemaakt door het reclameagentschap McCann Erickson. Roger Cook en Roger Greenaway, de befaamde Britse componisten, zaten achter dit project en voegden hun inbreng toe aan de oorspronkelijke schrijvers van het nummer, met name B. Backer en B. Davis.
Zeer leuke Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival van 1972. Sandra Reemer was de zangeres van dit duo en de mannelijke helft was Dries Holten. Ze werden verdienstelijk vierde in Edingburgh terwijl België met Serge & Christine Ghisoland en 'A la folie ou pas du tout' op een 17de en voorlaatste plaats bleef steken, net vóór Malta.
Vanuit Amerika kwam deze meer dan 8 minuten durende song die handelde over 'the day the music died', een verwijzing naar de vliegtuigcrash die op 3 februari 1959 het leven kostte aan Buddy Holly, Ritchie Valens, The Big Bopper (J.P. Richardson) en de piloot Roger Peterson (die maar al te vaak wordt vergeten). Waylon Jennings ontsnapte aan de dood door zijn plaats af te staan aan een verkouden Richardson en Dion DiMucci besloot het vliegtuig niet te nemen omdat hij 36 dollar te duur vond. Maar er zitten ook verwijzingen in de song naar o.a. The Beatles ('Helter Skelter'), The Byrds ('Eight Miles High'), The Rolling Stones en Bob Dylan. Dit epos kwam onze hitparade binnen in de maand maart 1972.
Kippenvelmoment uit maart 1972 toen deze prachtige song van de Canadese bard onze hitlijsten binnenstormde. Hier is een liveversie die slechts lichtjes verschilt van de studiosingle. Daarop zongen James Taylor en Linda Ronstadt backing vocals. 'Heart of Gold' stond ook op zijn geweldige elpee 'Harvest'.
Toen was de groep al twee jaar gesplit!
Die dikke matrozenjassen met koperen knopen waren toen fel in de mode. Ik droeg er ook zo eentje in de winter.
In 1989 zag zij het inderdaad niet meer zitten, geplaagd door emotionele en financiële problemen. Zij werd slechts 44 jaar oud. In de clip brengt zij 'La Chevalière d'amour'.
Uit diezelfde periode stamt deze single gebracht door onze Noorderburen die zich -in het begin althans- lieten inspireren door bands als 'Ides of March', 'Chicago' en 'Blood, Sweat & Tears'. Wat later schakelde de band (die reeds in 1968 werd opgericht als 'Take Five') over op pure "pretpop".
De drie broertjes Gibb hadden hun ruzies bijgelegd en met vereende krachten geraakten ze weer in onze hitparade van maart 1972. Het werd wereldwijd niet zo'n grote hit en daarom wordt hij bijna nooit meer op de radio gedraaid. Onterecht!
1972 is ook het jaar waarin de Moog synthesizer definitief doorbrak in de popmuziek. En dat zullen we geweten hebben! Er waren al pogingen geweest in de late jaren '60 van o.a. 'Walter Carlos (later Wendy Carlos)', 'The Beatles', 'Emerson, Lake & Palmer', 'Dozy, Beaky, Mick & Tich' en 'Giorgio Moroder'. Maar met deze cover verkocht de Britse band miljoenen singles over de hele wereld.
En de auteur Giorgio bracht zelf een cover uit in 1972 want in 1971 zong Michael Holm het origineel als 'Nachts scheint die Sonne'. Hier is dus de auteursversie waarop Chicory Tip zich baseerde:
In maart 1972 steeg de zoveelste single op rij van Slade naar de top van alle hitlijsten. Met hun aanstekelijke "clap your hands and stomp your feet"-muziek bereikten ze een heel groot deel van de toenmalige jeugd. Hun elpee 'Sladest' verkocht ook als zoete broodjes.
Ook dit was slechts een coverversie.
Giorgio bracht zijn auteursversie ook in 1972 uit maar na Chicory Tip.
Geloof het of niet: dit is de originele versie. Tekst: Michael Holm en muziek: Giorgio.
Wat werd er exact 41 jaar geleden op onze radiozenders gedraaid? In februari 1972 kwam dit Frans duo onze hitlijsten als nieuwkomer binnen. Eric Charden werd in Vietnam geboren en hij trouwde in 1966 met Annie Gautrat, die later de artiestennaam Stone aannam. Jammer genoeg scheidde het paar in 1974. Maar deze samenwerking van het duo 'Stone & Charden' was, zoals onze Zuiderburen dat zo mooi kunnen zeggen, "un vrai carton"!
Diezelfde maand was deze Britse glitterband ook een nieuwkomer in de BRT Top-30 met deze aanstekelijke meezinger gecomponeerd door het schrijvers- en producersduo 'Chinn & Chapman'. Vanaf 1972 gingen de jongens door het leven zonder lidwoord en stond er op de hoesjes gewoon 'Sweet' vermeld als groepsnaam.
Elvis kwam nog eens in onze hitparades binnen in februari 1972 en wel met een liveversie van deze song geschreven door het legendarisch componistenduo Barry Mann en Cynthia Weil. De versie van B.J. Thomas uit 1970 was al een hit geweest in de VS. Typisch voor deze versie is het vals einde, want net als je denkt dat het gedaan is, begint The King weer te zingen. De song stond op zijn LP 'That's The Way It Is' en werd als single uitgebracht in november 1971.
Maar de song die mij het meest ontroerde in februari 1972 (en nu nog) was deze nieuwkomer van een Amerikaanse folkrockgroep waarvan de hemelse samenzang mij herinnerde aan Crosby, Stills & Nash. De drie jongens waren zonen van Amerikaanse soldaten gelegerd in Londen. Zij werden geproducet door de legendarische George Martin, vaak de vijfde Beatle genoemd.
Het was al een tijdje geleden dat we nog iets over Sylvester Stone en zijn bende gehoord hadden maar met dit singletje kwamen ze onze hitlijsten binnengewandeld in januari 1972. Het bleef in de familie.
In februari 1972 kwam een fantastische maxi-single de BRT Top-30 binnengestoven. Hier stonden 4 songs op van de formidabele Spencer Davis Group uit de tweede helft van de jaren '60: 'Keep On Running', 'I'm A Man', 'Gimme Some Lovin'' en 'When I Come Home'. De groep was toen al lang gesplit maar de stem en het orgel van Steve Winwood deden nog altijd wonderen.
De nieuwe single van Marc Bolan en zijn kompanen deed ook in februari 1972 zijn intrede in onze hitparade. De song stond al op de elpee 'Electric Warrior', die het jaar voordien was uitgekomen. Hij vond direct zijn weg naar mijn platenverzameling, zodat ik de single niet eens hoefde te kopen.
Terwijl Rod Stewart nog altijd in de BRT Top-30 stond met 'Maggie May' kwam deze single van zijn groep de hitlijst binnengestormd in februari 1972. De compositie was er eentje van Ron Wood en Rod Stewart en zij rockte als de pest.
Op deze foto kijken ze allebei maar zuur. Zou er toen al een haar in de boter gezeten hebben?
De BRT Top-30 van januari 1972 stond nog bol van plaatjes uit 1971 en vandaag post ik 5 nieuwkomers uit die hitlijst. De eerste single is die van een nieuw duo dat bestond uit Lou Deprijck (die toen nog bij de R.T.T. werkte) en Sylvain Vanholme (die de Wallace Collection had verlaten). Zij zongen deze carnavalskraker deels in het Engels en deels in het Portugees. Slim gezien want Brazilië viel meteen voor deze twee Belgen. Pipou Lacomblez zou er pas later bijkomen maar het trio zou niet van naam veranderen.
In januari 1972 kwam deze meezinger van formaat de hitlijsten binnengestormd. Geschreven door Leo Caerts en Leo Rozenstraten (de man die ook 'Sperziebonen' schreef). Het werd zo'n monsterhit dat sommigen dachten dat dit het Spaanse volkslied was. Koningin Fabiola zal in haar nopjes geweest zijn!
De derde nieuwkomer in de BRT Top-30 van januari 1972 was een uitnodiging van deze Schotse popgroep om naar Sacramento te gaan. Er moet daar een microklimaat geheerst hebben want er was sprake van een "Indian spring". Dat doet mij denken aan die Antwerpenaar op citytrip in Londen. Hij wordt begroet door een Londenaar die hem vrolijk zegt "Spring is in the air!" waarop de Antwerpenaar laconiek antwoordt "Why should I ?".
Deze nieuwkomer uit januari 1972 was een heruitgave van een song uit 1959 waarmee Peter Koelewijn in 1960 wekenlang in de hitparades van de Benelux stond. Het zou niet de laatste keer zijn want in 1981 scoorde hij met zijn Rockets alweer met een liveversie van de legendarische song. In 1989 tenslotte kwam Koelewijn terug in de hitlijsten samen met het duo MC Miker G & DJ Sven met de Engelstalige versie 'Get Down The Roof Kid'. Deze song heeft hem alleszins geen windeieren gelegd.
Mark James schreef de song in 1968 en B.J. Thomas had er een hit mee in de VS in 1969. Deze Britse platenproducer, die Genesis en 10cc ontdekte, maakte er zijn eigen reggaeversie van en voegde er de indianenkreten 'ooga chaka' aan toe. Zijn versie uit 1971 kwam bij ons binnen in de BRT Top-30 van januari 1972. In 1974 maakte de Zweedse rockband 'Blue Swede' er een wereldhit van.
De groep die in 1971 de meeste singles verkocht in Europa was wellicht deze Schotse formatie met, de groepsnaam zegt het al, onschuldige popliedjes. Sally Carr was de leadzangeres en zij werd beroemd omwille van haar hotpants. In november 1971 kwamen zij met deze meezinger de BRT Top-30 binnengestormd.
Tegen 25 december 1971 stond deze Britse zanger heel hoog in de BRT Top-30 met zijn single geschreven door Neil Sedaka en Howard Greenfield. In het Verenigd Koninkrijk strandde hij op nr. 18 maar op het vasteland stond hij vaak op het hoogste schavotje. In 2005 werd de single opnieuw uitgebracht en toen kwam hij wel op nummer 1 in de UK Singles Chart.
In 1960 schreef Neil Sedaka 'Stairway To Heaven' maar die song heeft niets vandoen met deze legendarische compositie van Jimmy Page en Robert Plant. Bij mijn weten is hij nooit op single uitgekomen. Hij stond op het vierde album van Led Zeppelin uit november 1971 en eindigt elk jaar steevast in de hoogste regionen van allerhande lijstjes. Ik sluit dan ook hiermee het jaar 1971 af, waarin zowel commerciële als andere -minder toegankelijke- muziek werd uitgebracht.
Enkele scènes uit de film: een rijke stinkerd (Gainsbourg) rijdt met zijn Rolls Royce een fietsende lolita (Jane Birkin) omver en wordt verliefd op haar.
It's a stairway to heaven but a highway to hell...
Het vierde album van Led Zeppelin is titelloos en wordt daarom vaak aangeduid als Led Zeppelin IV.
Maar het was niet allemaal kommer en kwel in 1971. Luister maar eens naar deze vrolijke meezinger. Deze Britse 'harmony group' zong ook de Amerikaanse jingles van Coca-Cola in ("Things Go Better with Coke" en "It's The Real Thing"). Rod Allen was de leadzanger en bassist van The Fortunes en tevens de enige constante in deze band met enorm veel personeelswisselingen. Hij was lid van bij de start in 1963 tot aan zijn dood in 2008.
De Amerikaanse singer/songwriter Neil Diamond kende naast de talrijke heruitgaven van zijn werk uit 1967/68 bij het platenlabel Bang Records ook succes met recentere songs zoals deze mooie slow uit 1971. Hij was na een meningsverschil met platenbaas Bert Berns in 1968 overgestapt naar UNI (MCA Records). Zijn vroegste successen bij Bang Records werden geproducet door de legendarische songwriters Jeff Barry en Ellie Greenwich (Brill Building), die trouwens vaak de background vocals verzorgden op diverse songs.
In 1971 veranderde de soulmuziek uit de jaren '60 stilaan in funk. "The Hardest Working Man in Showbusiness" was daar een kampioen in. Die Amerikaanse singles werden via de Antwerpse haven geïmporteerd en elke zaterdag werden die dan gedraaid door deejay Willy Delabastita op de Belgische radiozender 'Omroep Antwerpen'.
Naast soul en funk was er ook plaats voor rhythm & blues in 1971. Het echtpaar werkte toen nog goed samen alhoewel Tina in 1969, na een hevige confrontatie met Ike, 50 valiums inslikte in een poging een einde aan haar leven te maken. Ze overleefde die wanhoopsdaad maar in 1976 vroeg ze na 14 jaar huwelijk de echtscheiding aan. Terug naar de muziek: Jessie Hill schreef deze rasechte Louisiana blues. ♫♫♫ Ooh Poo Pah Doo! ♫♫♫
Die blue jeans (spijkerbroeken met het motief van de Amerikaanse vlag) waren toen 'in'!
Marc Bolan werd in 1971 meer en meer de vaandeldrager van de glamrock al kreeg hij later hevige concurrentie van David Bowie, Wizzard, Sweet, Gary Glitter, Slade en anderen. De hoesfoto van de videoclip is misleidend want onderstaande song staat niet op de elpee 'Electric Warrior'. De single verkocht heel goed maar heeft voor mij toch een iets te hoog "lalala"-gehalte op het einde.
Het schrijvers- en producersduo Chinn & Chapman had de groep Sweet onder zijn vleugels genomen met een reeks van commerciële singles tot gevolg. Hieronder een optreden uit juni 1971 voor het Brits TV-programma 'Top Of The Pops' met de verschrikkelijke presentator Jimmy Savile (zowel qua uiterlijk als qua levensstijl).
Maar de vlag dekte de lading niet. Op de b-kanten van hun singles ontpopten de jongens van de groep Sweet zich tot hardrockers. Luister maar:
Een terechte zomerhit in 1971 in België voor deze Nederlandse band uit Voorburg. Met een zeer herkenbare gitaarintro. In 1961 werd de 'Sandy Coast Skiffle Group' opgericht die evolueerde tot de 'Sandy Coast Rockers' en uiteindelijk tot de beatgroep 'Sandy Coast'. De basgitarist was Jan Vermeulen en zijn broer was leadzanger èn de oprichter van de groep, m.n. Hans Vermeulen.
Uit het Verenigd Koninkrijk kwamen hardere rockgeluiden met die typische stem van Robert Plant. Alweer een misleidende hoesfoto op de videoclip want deze single werd getrokken uit de elpee 'Led Zeppelin IV' (alhoewel die geen titel draagt) en niet de debuutplaat uit 1969 met de brandende zeppelin. Jimmy Page, John Bonham en John Paul Jones geven hier ook van jetje.
Ravi Shankar vroeg aan zijn goede vriend George Harrison of hij het geteisterde volk uit Oost-Pakistan kon helpen. De ex-Beatle schreef een song die in juli 1971 uitkwam als single en organiseerde op 1 augustus 1971 een benefietconcert in de Madison Square Garden in New York City waar 40.000 toeschouwers op afkwamen. De supergroep bestond uit Harrison, Ringo Starr, Bob Dylan, Eric Clapton, Billy Preston, Leon Russell, Badfinger alsook Shankar en Ali Akbar Khan. Later dat jaar volgde een 3LP-Box en in 1972 een documentaire van Apple Films. UNICEF beheerde alle inkomsten die rechtstreeks naar Bangladesh gingen. Dit benefietconcert stond model voor latere events zoals o.m. Live Aid.
In 1971 werd de groepsnaam nog weergegeven als The Sweet. Iets later viel het lidwoord weg.
Harrison en Shankar hebben iets te bespreken.
De single uit juli 1971. Toen werd Bangla Desh nog in twee woorden geschreven.
Harrison en Dylan zingen samen op het benefietconcert.
Janis Joplin had nooit zoveel platen verkocht toen ze nog leefde. Deze parel van een song werd geschreven door Kris Kristofferson en Fred Foster en haar postuum album 'Pearl' verkocht in 1971 als zoete broodjes. Jammer dat ze eerst moest sterven vóór ze echt naar waarde werd geschat.
Deze song stond oorspronkelijk op de LP 'Just For You' uit 1967 die enkel in de VS succes had. Bert Berns van Bang Records weigerde de song als single uit te brengen, waardoor Diamond het platenlabel in 1968 verliet. Toen hij in 1969/1970 in Europa begon door te breken werd 'Shilo' in 1970 dan toch als single uitgebracht en werd het plaatje een hit in Duitsland in 1971 en was het zodoende ook regelmatig op onze radiozenders te horen.
Deze Amerikaan is een buitenbeentje in de muziekwereld en bekend om zijn parodieën van bekende pop- of countrynummers. Hij scoorde vele noveltyhits en met deze 'Queen of the Blues' had hij in 1971 een grote hit te pakken. De hoge stemmetjes doen denken aan de latere liedjes van de Smurfen of had hij helium ingeademd? Waarschijnlijk was het een studiotruuk en heeft hij deze song nooit live gebracht. Ik heb opzoekingswerk verricht: Stevens zingt alle stemmen, inclusief de backing vocals en de hoge stemmetjes werden bereikt door ze tegen een hoge snelheid af te spelen. Een hele klus in die tijd met de beperkte middelen die er toen in de studio voorhanden waren!
Hoyt Axton schreef deze song en de bandleden van Three Dog Night vonden het in eerste instantie maar een onnozel kinderliedje tot de single in 1971 op nummer 1 stond in de VS. Hij werd later nog bekender dankzij de soundtrack van 'Forrest Gump' en de jeugd in Amerika kent de fameuze openingszin uit het hoofd: "Jeremiah was a bullfrog, was a good friend of mine..."!
De Nederlanders zijn niet alleen de langste mensen ter wereld maar in 1971 waren ze ook kampioenen van het langste haar bij de mannen. Getuige daarvan dit hoesje en het is een van mijn favoriete singles uit dat jaar. Onze Noorderburen zochten toen heil in het spirituele...
Deze Britse hardrockers wisten de composities van Neil Diamond ook te smaken want zij wisten een hit te scoren met hun versie van 'Kentucky Woman' in 1968. Maar dit is hun hitsingle uit 1971 die over een zekere Nancy gaat. In de bridge tapt Ian Gillan met zijn 'ooh's' uit hetzelfde vaatje als in 'Child In Time', maar geen nood want deze single kwam ook hoog in de hitparades terecht.
In 1971 liep deze Britse band op zijn laatste benen en deze uitstekende single wordt helaas veel te weinig op de radio gedraaid. Het jaar nadien bleven enkel nog Roy Wood, Bev Bevan en Jeff Lynne over en deze laatste vormde de groep om tot het Electric Light Orchestra, maar daar kom ik volgende week op terug.
Al Kooper had deze Amerikaanse jazz/rockband in 1971 al lang verlaten en het was de Canadees David Clayton-Thomas die de teugels had overgenomen. Hij schreef deze song die ook op de elpee 'Blood, Sweat & Tears 4' stond en niet zo'n grote bijval kende in Europa.
De Canadees R. Dean Taylor zat op het 'Rare Earth'-label, een onderverdeling van Tamla Motown, en scoorde met deze bizarre song uit 1970 een hit in het Verenigd Koninkrijk. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van een moordenaar die op de vlucht is voor de politie. Op het einde van de song hoor je trouwens de sirenes en de agenten die hem met de megafoon aanmanen zich over te geven.
Op deze foto kun je goed zien dat er toen al onenigheid was tussen Roy Wood (rechts) en Jeff Lynne (midden). Enige tijd later werd de groep omgevormd tot het Electric Light Orchestra en nam Lynne de teugels in handen. Wood verliet dan de groep om Wizzard uit de grond te stampen.