Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Masereel in Gent
  • Musee
  • De moederboom
  • Nieuwe versie
  • Copulation in English
  • Mourid Barghouti
  • Sinterklaas en Zwarte Piet
  • SIGN OF THE TIMES
  • Het cijfer 22
  • Droomtussendoortje
  • Colum McCann
  • pandemie-gedicht
  • Juli Zeh
  • Poppendroom
  • De kunst van het nietsdoen

    o primavera heerlijke bloemennaam, betekent ook begin
    Over mijzelf
    Ik ben Van Overstraeten Nicole, en gebruik soms ook wel de schuilnaam yasmin.
    Ik ben een vrouw en woon in Halle 1500 (België) en mijn beroep is gepensioneerde leerkracht Nederlands.
    Ik ben geboren op 30/06/1946 en ben nu dus 78 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: poëzie, theater, oosterse cultuur, muziek en koken.
    Ik publiceerde 4 dichtbundels (De dagen van de winter, Jagen, Sapkracht en De tuinen van Thevenet). In 2006 acteerde ik in 'De koffers zijn gepakt', een theaterproductie van het Masereelfonds, als eerbetoon aan Bertold Brecht.
    een lief okerkleurig scharminkel

    literatuur, cultuur, small talk
    13-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poetry International 2
    live stream liet me kennismaken met een toffe madame, die een reuzenpapiercylinder afrolde op de scene. op die rol stond haar tekst in grote letters geschreven, versierd met tekeningen, collages enz... de toeschouwer kon de tekst zien (als ik het goed voorheb)....in omgekeerde positie. het maakte een grandioos effect. ik vraag me wel af of zo'n effect ook met een rol behangpapier....

    Michèle Métail


    Michèle Métail

    Michèle Métail werd in 1950 in Parijs geboren. Ze studeerde Duits en Chinees en sloot zich later aan bij de roemruchte OuliPo-groep – een aantal zeer uiteenlopende schrijvers die als gemeenschappelijk uitgangspunt hadden dat ze literatuur schreven vanuit zelf opgelegde beperkingen. 

    Gebaseerd op haar lange wandelingen door Berlijn waar ze een tijd woonde, maakte Métail onder meer een reeks gedichten die telkens uit tien regels van vijftien letters bestaan.

    Métail mag dan haar werk inkaderen aan de hand van vooraf zelf gekozen spelregels, het is aan de andere kant juist vrij van de traditionele restricties. Poëzie overstijgt bij Métail de grenzen van papier en taal.

    Métail is befaamd om haar optredens die soms uren kunnen duren. Tijdens zo’n performance wikkelt ze bijvoorbeeld een rol papier af als was het een boekrol en leest het gedicht met veel uiteenlopende stemmen; fluisterzacht, lallend, of hard en ernstig. De poëzie van Métail is een meesterproef in beheersing door de taal tot het uiterste af te bakenen en toch levend te houden.

    (zie introductie op de webpagina van PI. heb de tekst ingekort).


    de stad, van de stad
    (
    © Vertaling: 2013, Kiki Coumans
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2013)

    winterontbladerd
    verheft hij zich daar
    tussen drie hoeken
    schaduw op muren
    waar middenhouts
    trapsgewijze takken
    als aan de toppen
    een knop gespleten
    dag, volgende dag
    ontluikt het ontluiken

    12 april 2000: kastanjeboom op de binnenplaats
     
    over het vergeten,
    een gat gegraven
    in uitgeholde holte
    opgediept geheugen
    ontdaan van evidentie
    en de merktekens
    die de tijd achterlaat
    door het uitvegen
    neerzetten weghalen
    bouwplaats, voorbij
     
    20 april 2000: Potsdamer Platz
     

    in rijen aan het werk
    bij de dam, omsloten
    gebied, perceel van
    lijnrecht lijnenspel
    springt uit het groen
    massief van schaduw
    kolonie aan de rand     
    lopend opgemeten
    in grenzen besloten
    droom, afgesloten
     
    30 april 2000: Laubenkolonie,
    volkstuinen van Spandauer Damm

     
    met muurklap, ommuurd
    windt zich de wingerd
    maagdelijk op latwerk
    ter bedekking, veranda
    waar een halfverlaten
    leunstoel strak naar
    het straatbeeld gericht
    verbrokkeld, het beeld
    van slijtage zo echt
    en volledig versleten
     
    9 mei 2000: Potsdam. Villa te koop
     
    slechts een noodkreet
    naar de wijdopen straat
    de handen een roep
    in de vorm van woede
    een streven, hopen
    radeloos oplaaien
    van waaruit, gebaar
    naar miniemste gemis
    onhoorbaar beluisterd
    oorverdovend en zwijgt
     
    29 mei 2000: ‘Der Rufer’, (De roeper)
    Standbeeld van Gerhard Marcks. Strasse des 17. Juni

     
    motief van symmetrie
    in de vergezichten
    stedelijke doorbraak
    monumentaal al
    as en rechtlijnig
    geruit keurslijf van de
    parade, stucwerken
    allee met onverwacht
    zoet de triomf van
    lindebloesemgeur
     
    18 juni 2000: Karl Marx Allee
     
     
    hoog in de chaos
    fel opspattend water
    een neerstromen in
    schuim druipend
    van rotswanden
    bij de hellende brug
    een mist van miezer
    verdampend vocht
    snikhete lucht boven
    zonovergoten straat
     
    3 juli 2000: de waterval in Viktoriapark
     
    scanderend, dreunend
    tegen lichamen, geluid
    in lage tonen, ritme
    op de beweging van
    herhalen, versterkt
    door een pulseren
    doen en overdoen
    dit, het leven de lust
    van de wereld, vreemd
    ontspoord project
     
    8 juli 2000: Love Parade. Tiergarten
     
     
    verstrooid te zien
    hoe de blik, kort
    naar het westen
    vlak bij het raam
    in volgrijze hemel
    glinsterend vliegtuig
    als aan de overkant
    opduikt de zware
    vlucht van een gans
    peddelend in lome lucht
     
    11 augustus 2000: door het raam van het kantoor
     
    bogen en roosvensters
    een zuilengang, leeg
    achtergelaten ruïne
    op een duif na, drek
    de verwitte lijnen
    van de bestemming
    op een dood spoor
    uitgerangeerd het
    gevloerde station
    vergeefs eindpunt
     
    13 augustus 2000: Portikus Anhalter Bahnhof
    Zuilengang van het voormalige Anhalter Bahnhof

     
     
    raaf van nesthoogte
    tot vliegen gegooid
    de uitgevlogen klok
    zelfs als er buiten
    vliegende blaadjes
    van een bladerdak
    geel al, vergelend
    zo gauw de herfst
    en zes uur ’s avonds
    bij carillonklanken
     
    15 oktober 2000: Haus der Kulturen
    der Welt. Het carillon

     
    breekbaar in dit licht
    waar loodgrijs slinkt
    eentonig wegebbend
    grijs van na regen
    op oneffen klinkers
    de herinnerde straat
    van onlangse zomer
    het melkachtig licht
    afwezig opgedroogd
    niets, geen contrast
     
    28 oktober 2000: in de straten van Charlottenburg
     
    weerschijn van kristal
    nacht, het koepeldak
    vlammend van goud
    sindsdien bespookt
    walging, rondwarende
    geschiedenis herkauwt
    wanneer een teken
    de mars in gang zet
    zij het wankelend
    zo langzaam vooruit
     
    9 november 2000: demonstratie tegen racisme
    voor de synagoge. Oranienburgerstrasse

     
    nacht zwart scherm
    de uitgeputte reis
    klingelt zich voort in
    omwonende straten
    de stad uitgeleverd
    in afgezaagde foto’s
    na de bocht vagere
    gezichten, mid-nacht
    zelfs van de lichten
    wanneer ze doven
     
    13 december 2000: terugweg met de tram uit Pankow
     
    niet zo seizoenlijke
    kersenbomen gezien
    in rijen naast elkaar
    als brugleuningen
    in bloei, bloesems
    te vroeg naar buiten
    bevroren gestokt
    behalve de vlokken
    grens zonder graden
    nul verwelkt van kou
     
    16 december 2000: 79 bloeiende kersenbomen
    onder de Bösebrücke. Norwegerstrasse

     
    op affiches het leven
    aangeplakt plezier
    zo simpel, zo lieflijk
    voorbijrazende metro
    houdt stil en slaat
    een andere gang in
    langgerekte klanken
    als een accordeon
    de kwellende stem
    alleen eenzaamheid
     
    10 januari 2001: een Russische muzikant
    op het metrostation Heidebergplatz

     
    stofgrijs poeder
    mineraalachtig
    in dunne laagjes
    de grove korrels
    ruw knarsend
    op lagen asfalt
    of straatklinkers
    stappen in ijzel
    verloren gelopen
    na de strooiauto
     
    24 januari 2001: Storkwinkel in de sneeuw
     

    laat, uit het oosten
    sneeuw bedekt de
    getrokken lijnen van
    te volgen rijstroken
    straten onzichtbaar
    geworden borden
    waar te keren, uren
    uit de klok gegleden
    vrij noch verboden
    te denken aan zomer
     
    25 maart 2001: Overgang naar zomertijd.
    Sneeuwstorm. Rathenauerplatz

    13-06-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    12-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poetry International
    Gisteren met genoegen de eerste uitzending van Poetry International gevolgd op live stream. De Syrische dichter Adonis vond ik de grootste, maar ik vond geen teksten van hem op de site van PI. Maar de Oekraïnische dichter Iya Kaminsky, de Noorse Knut Ødegård en de Duitse Elke Erb waren evengoed kanjers...

    d
     

    Iya Kaminsky

    ELEGIE VOOR JOSEPH BRODSKY

    Eerlijk gezegd, want die lieflijkheid
    tussen de regels is van geen belang meer,
    wat jij immigratie noemt, noem ik zelfmoord.
    Ik stuur je, achter de interpunctie,
    de weidse nachten van New York, straten die
    plotseling Cyrillisch kennen –
    de winter spint woorden, gooit sneeuw in de wind.
    Jij, middenin een ongeschreven zin, stopt,
    verbannen naar ergens ver achter de stilte.
                *
    Ik verliet jouw Rusland voorgoed, gedichten in mijn kussen genaaid,
    naar mijn eigen leerschool,
    om met jouw dichtregels te leven
    voor een nieuw intrige in een oud verhaal.
    Om met jouw dichtregels te leven, waarin men zeilen hijst, golven
    tegen de stadswal slaan in iedere klinker, –
    de bladzijden vanzelf opengaan, een rustige stem
    spreekt van lijden, van water.
                *
    We keren terug naar de plaats van de misdaad,
    we keren niet terug naar waar we gemind hebben, zei je;
    jouw gedichten zijn wolven die ons met hun melk voeden.
    Ik probeerde je twee jaar lang te imiteren. Het voelt als branden
    en zingen over verbranden. Ik sta hier
    alsof iemand me bespuwd heeft.
    Jij zou je schamen voor deze houterige regels
    hoe ik me je dood niet verbeeld
    maar die toch hier is, mijn handen ontsteekt.

     
    © Vertaling: 2013, Peter Boreas
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2013



    Knut Ødegård
     
    THUIS

    Lisbet in haar flatgebouw, het uitzicht is er weids.
    Alsof ze in een breedbeeld-tv zit, zo hoog op de berghelling met haar gezicht
    naar de bergen aan de andere kant van de fjord gericht, haar blauwe ogen
    verlicht door een sterrenhemel die opstijgt vanuit de decemberwolken.
     
    Lisbet alleen nu, haar dochter in haar eigen wereld. Er kwam een vader
    langs, ze denkt niet vaak aan verkoper Jens
    die de horlogezaak binnenkwam met proefmonsters van Zeiss en vertrok nadat hij haar in het hotel zwanger geneukt had van Mette, baby Mette
    denkt ze.
     
    Als ze gaat zitten met haar fotoalbum, bemerkt ze een trilling
    alsof haar flatgebouw een schip op een grote zee is: het zijn de foto’s
    die Mette uit IJsland stuurde waar ze au pair was in een stadje daar op dat eiland
    in zo’n machtige zee: Hveragerði en Þingvellir, leest ze op de achterkant
    van de foto’s en probeert voor zichzelf hardop
    de klank þ te zeggen die je volgens Mette moet uitspreken als de Engelse th. Thing, zeggen
    de roodgeverfde lippen: thing, a thing.
     
    O nee, ze heeft het vast allemaal maar gedroomd, over haar baan
    in de horlogezaak en de andere vrouwen die in de winkel
    werkten, ze is immers gewoon hier, met haar pillen en
    de langzame bewegingen van haar zware lichaam.
    Dat was een andere Lisbet, een lichaam dat eens een meisje
    in een horlogezaak was.
     
    En haar dochter óók schizofreen, in het bewaakte tehuis, een flatje
    ergens anders. Op de gesloten afdeling nu, misschien? Ze droomt veel.
     
    Ze kijkt naar deze foto en voelt het gebouw weer trillen, dit
    schreef Mette over de aardbeving op IJsland, het jaar voordat ook zij
    ziek werd.
     
    Het is alsof ik met mijn linkervoet op één vlot sta en met de
    rechter op een ander vlot, ze schuiven op zee uit elkaar, schrijft Mette
    in haar mooie handschrift achterop de foto’s: maar het is nog erger, want IJsland heeft een diepe scheur in het binnenste van de aarde waar vuur stroomt, en het land glijdt
    uiteen naar het oosten en westen, er breken vulkaanuitbarstingen uit
    en terwijl deze breuk wijder wordt schudt de aarde, het is een aardbeving
    van 6,7 op de schaal van Richter, schrijft Mette en Lisbet voelt
    weer hoe haar flatgebouw trilt terwijl ze leest
    over bergwanden die naar beneden razen en huizen die ineenstorten als
    kaartenhuizen op IJsland, en de koeien die tegen de hemel staan te loeien
    in de weilanden die beven onder hun poten,
    daar bij Hveragerði.
     
    O nee, dit is lang geleden, alles is lang geleden, denkt Lisbet.
    Ze kan het niet aan om Mette nu te bellen. Neemt een extra chloorpromazine zoals
    de dokter voorgeschreven had wanneer ze bang was, en rolt een sigaret.
    Lisbet zo helemaal alleen, ze staart naar de sterrenhemel. Lisbet
    alleen. Het zijn haar ogen, en een mond
    die geluidloos schreeuwt tussen de sterren, in dit uitzicht vanuit het raam
    hier.
     
    © Vertaling: 2013, Roald van Elswijk
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2013


     

    12-06-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    18-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vergeten dichteressen

    Het leuke aan een blog is dat je soms door een bezoeker uitgenodigd wordt een kijkje te nemen op zijn of haar blog. Menigmaal (oeps, antiek woord, ben ik al onder invloed van onderstaande lectuur?) ontdek ik tot mijn verrassing wonderlijke pagina's...

    Op zijn blog http://www.bloggen.be/thuishaven publiceert André gedichten van mij tot nu toe totaal onbekende dichteressen!

    Ik presenteer in dit bericht enkele van deze dames. Zij schreven o.a. sonneten alsof het niets was. Klein detail: alledrie geboren eind negentiende eeuw in Nederland, afkomstig uit gegoede milieus. Zij doen mij blozen, zo goed kenden zij de wetten van klank, metrum en ritme, zo vloeiend schreven zij hun zieleroerselen neer. Emoties worden lichamelijk vertaald (fel kloppende harten, moe gekuste lippen, gretig drinkende mondjes...). De natuur is een en al tederheid! Toch is weemoed een centraal thema, de dames dromen en dorsten naar geluk...

    Het klopt allemaal, wat zij schrijven... Zij zingen!


    1. H Moulijn-Haitsma Mulier

    Hester Henriette Jacoba Moulijn-Haitsma Mulier (1877-1948) studeerde te Utrecht en was actief in de vrouwenbeweging. Naast eigen werk vertaalde zij gedichten van Shakespeare. Zij vertaalde ook werk van Rudolf Steiner. In 1902 huwt zij met de grafisch kunstenaar Simon Moulijn.

     Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Leven


    Ach, er zijn dagen dat ik alles haat,
    de lichte zon, de groen omwaasde boom,
    de volle beek in de bebloemde zoom,
    dat heel de wereld mij onbevredigd laat.

    Dan voel ik aan mijn hart, hoe fel het leeft,
    en toch in koele klop draagt haar lust tot de dood,
    ik haat de weelde om smarten, die zij bood,
    zo fel ben ik van de ogenlust doorleefd.

    Dan voel ik mij doorvlamd van heet verzet,
    die stelt mij mijn natuur als hoogste wet,
    nooit mag ik de wereld nemen om te leven.

    Maar ik moet leven enkel om haar schoon,
    in spiegelend dromen om haar terug te geven,
    op zulk een dag doet dromen mij aan als hoon.


    2. Marie Agathe Boddaert


    Jonkvrouw Marie Agatha Boddaert (1844 Middelburg- 1914 Den Haag) stamt uit een oud adellijk geslacht. Pseudoniem(en)/naamsvariant(en):Rudolph Curtius, Luctor Op de foto's hieronder ziet u haar begrafenis, een foto van Marie in mooie jurk en een foto van de oudere schrijvende dichteres.


    Lenteboomgaard

    Hier is jonge aarde één wijde bloesemhalle,
    bomen en bomen zover de ogen reiken,
    doen takje aan takje in gulle blijheid prijken,
    met bloesemsneeuw, de sneeuwigste sneeuw van alle.

    Is het niet of uit de de zonhemel neer kwam strijken,
    een vlucht van vlindertjes, zo neergevallen,
    in dromerig verpozen, duizendtallen,
    van vlerkjes fijn, die vleugelbloempjes blijken?

    Al mondjes het leven drinkend in de lucht,
    gretig intens, en het goudlicht neergezegen,
    liefkoost en koestert ze. Ritseling van vlucht,

    van een kleine vogel even, dan bewegen,
    noch ritselen meer, al stilte, al teerheid, zacht
    om ons van het leven een mysterieuze macht.


    3. Annie Salomons


    Annie Salomons 1905.jpg


    Annie Salomons, eigenlijk Anna Maria Francisca van Wageningen-Salomons (1885- 1980).


    Sappho

    Ik weet niets dan deze ene zang,
    van het hart dat zocht, en nimmer vond,
    en van een altijd droeve mond,
    die dorstte, heel het leven lang.

    Ik weet alleen dit ene lied,
    van trouw, die leeg en bitter is,
    van schrille vreugd en staag gemis,
    en onvrede, martelend als verdriet.

    Mijn stem was jong en sterk, en stout,
    zong zich de grootste wereld in,
    mijn hart werd moe, mijn hart werd oud,
    en zingt nog als in het eerste begin.

    Ik zocht de liefde in het stille dal,
    op steile bergen, in het feestelijk groen,
    ik zocht de liefde overal,
    en derf nog steeds haar zuivere zoen.

    18-04-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    27-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.finally

    .

    vanmorgen mijn linkedin profiel aangevuld: languages, honors & awards, organizations. wil ook nog een lijst met publicaties toevoegen... en eventueel mijn opleiding in de academie (woord), alhoewel dat al meer dan 40 jaar geleden geschiedde...

    oef! eigenlijk weet ik nog niet echt goed waarvoor linkedin dient, vermits ik niet meer professioneel actief ben. maar geen nood: tegenwoordig blijf je je hele leven op een of andere manier actief. eigenlijk haat ik het, me zo te profileren, (ben een schaduwvrouw!) maar het schijnt dat dit tegenwoordig moet...

    .


    al sinds een tijdje heb ik een collega-dichteres hier in halle. de dame heet lieve de vos en zij slaagde erin geselecteerd te worden bij de twintig beste gedichten voor de turingen nationale gedichtenwedstrijd! dat evenement moest gevierd worden! ik wou een fotootje van ons beiden, met ons boekje erbij. hieronder nog eens plechtig de tekst betreffende onze prijzen (ik stuur die aan iedereen door!!!!), een foto van de prijsbeestjes, en het schitterend gedicht het internaat van lieve devos:


    Halse dichteressen genomineerd

    Twee Halse dichteressen werden in het jaar 2012 genomineerd.

    Een gedicht van Lieve De Vos, het internaat, werd uit bijna 10.000 inzendingen gekozen bij de Top 20 (!) beste gedichten van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd in Nederland. Uitgeverij Van Gennep verzamelde de beste gedichten van deze wedstrijd in de bundel Naaktlopen met je hersenen, de 100 beste gedichten van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd 2012*. Gedicht en beoordeling leest u hier: http://schuim-van-koper.blogspot.be.

    Het gedicht roses tremières uit De tuinen van Thevenet, de vierde dichtbundel van Nicole Van Overstraeten, werd genomineerd bij de 100 beste gedichten van de VSB Poëzieprijs, dé poëzieprijs in Nederland en Vlaanderen. Dit gedicht is inmiddels gepubliceerd in een bloemlezing, De 100 beste gedichten - gekozen door Saskia Stuiveling voor de VSB Poëzieprijs 2013*, uitgegeven bij De Arbeiderspers. Beluister het gedicht hier: http://www.youtube.com/watch?v=qJcRuL9v1Jo

    of

    http://blog.seniorennet.be/yasmin/ (16/01/2012-22/01/2012).

    De uitreiking van de VSB Poëzieprijs 2013 vond plaats op 30 januari in Amsterdam en vormde de aftrap van de Poëzieweek in Vlaanderen en Nederland, in samenwerking met Gedichtendag, de VSB Poëzieprijs, Dichter des Vaderlands en de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd.

    De prijsuitreiking van de 20 beste gedichten en de drie winnaars van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd vond plaats op 6 februari in de Stadsschouwburg in Amsterdam, als plechtige afsluiting van de Poëzieweek 2013 in Nederland en Vlaanderen.
     
    *Naaktlopen met je hersenen, de 100 beste gedichten van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd 2012
    ISBN 9789060121955 / Ca. €12,50 / 128PP / PPB / NUR 306

    *De 100 beste gedichten - gekozen door Saskia Stuiveling voor de VSB Poëzieprijs 2013
    ISBN 13 9789029586429 /  €9.95 / 160PP / NUR 306







    .

    22.1.13

    het internaat


















    het heet hier regen, zegt de man
    de galmgaten van het geheugen
    spuwen kreten zwart van spreeuwen
    kraaien kauwen, soms een buizerd
    in al zijn tinten grauw hangend
    onder een zorgendek

    in dichte drommen rennen stuiteren

    blaadjes over het asfalt, zijn ingesleten krijt-
    lijnen ze houden stand, bordkartonnen coulissen
    van jonge levens aangevreten door
    het zuur van tranen, afbladderende
    palen zonder net en bladloze platanen

    binnen krassen jongensvingers heimelijke tekens

    scatologische iconen, terwijl ze ogendwalend
    wachten net als ik - over spikkels vastgekit
    tot mozaïeken wervelend op de vloer
    steengeworden ongedurigheid en
    verveling walmt uit een klamme lucht

    je bent zo zichtbaar naakt in deze kale kamer

    onder de huiverblik van neonlampen
    waar buizen tikken geeft alleen de slaap
    soelaas. stil, het bed kriept. stop je oren
    voor het zuchten van de kamers, scherm je
    af voor surveillanten door het matte glas

    de nacht wordt koud de pijpen zwijgen

    nare geesten sluipen in je limbische systeem
    slaan klinknagels in het zachte hout
    terwijl de bel halsstarrig om het uur
    in lege gangen rinkelt

    juryrapport, uitgesproken door ramsey nasr op de prijsuitreiking in amsterdam:

    Als een nachtmerrie in poëzie gevat kan worden, dan zo. Vijf strofen zijn het, en je weet na lezing één ding zeker: hier wil ik niet zijn. Er is een permanente dreiging, die niet letterlijk beschreven wordt, maar louter gesuggereerd. Er gebeurt niets, er is geen geweld, geen misbruik, geen daad. Er is enkel de angst, er is enkel de titel die in alle strofen echoot. Het internaat. Wij betrapten onszelf erop dat we vanwege de vele zaken rond seksueel misbruik op katholieke internaten onherroepelijk hieraan moest denken. Maar nergens wordt daar letterlijk op gezinspeeld. Het is alleen die dreiging, die angst, de systematische eenzaamheid, de paranoia, het tikken van de buizen, het naakt zijn in de kale kamer, dat je doet wensen weg te willen vluchten, en terzelfdertijd het gedicht opnieuw te lezen omdat het zo knap in elkaar steekt. Vandaar een terechte nominatie.


    27-02-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    02-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de 100 beste
    heel mooi uitgegeven en.....ik sta erin!


    De 100 beste gedichten - gekozen door Saskia Stuiveling voor de VSB poëzieprijs 2013

    De 100 beste gedichten - gekozen door Saskia Stuiveling voor de VSB poezieprijs 2013

    Nederlands - Paperback

    160 pagina's  |  Arbeiderspers  |  januari 2013

    BESCHRIJVING

    Dit jaar stelde Saskia J. Stuiveling, juryvoorzitter van de VSB Poëzieprijs 2013 (de belangrijkste prijs voor dichters in het Nederlandse taalgebied), De 100 beste gedichten samen. De selectie is gemaakt op basis van 75 ingezonden dichtbundels die verschenen tussen 1 september 2011 en 31 augustus 2012. Opmerkelijk was de toegenomen poëtische diversiteit. Zeer persoonlijke verzen zijn in het aanbod even sterk vertegenwoordigd als publieke poëzie die met twee benen in de actualiteit staat. Naast poëzie van de genomineerden voor de VSB Poëzieprijs 2013 – H.H. ter Balkt, Luuk Gruwez, Ester Naomi Perquin, Sybren Polet en Menno Wigman – zijn in deze bundel ook gedichten opgenomen van onder anderen Eva Gerlach, Delphine Lecompte, Ramsey Nasr en Willem Jan Otten. Zoals elk jaar komt deze uitgave tot stand in nauwe samenwerking tussen Uitgeverij De Arbeiderspers en de Stichting VSB Poëzieprijs. In 2013 is de VSB Poëzieprijs gekoppeld aan de Poëzieweek. Daartoe zijn Poëzieclub, Poetry International, Stichting Lezen Vlaanderen, Stichting Lezen Nederland, Wintertuin, Poëziecentrum en CPNB, VSBfonds en Turing Foundation een samenwerking aangegaan. Door de krachten te bundelen geven we zo veel mogelijk mensen de kans kennis te maken met en te genieten van poëzie.


    ps: even de prijswinnaars van de gedichtenmarathon eind januari 2013 benoemen: ester naomi perquin won de vsb poëzieprijs voor haar bundel celinspecties, uitgegeven bij uitgeverij van oorschot, annemarie estor de herman de koninckprijs voor de oksels van de bok, uitgegeven bij de wereldbibliotheek, beste debuutbundel: het vertrek van maeterlinck van michael vandebril en david troch won de publieksprijs....


    02-02-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (3)
    27-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ragffijn en robuust

    jammer, dat gedichtendag hier in mijn stadje niet officieel gevierd wordt! maar het davidsfonds orgniseerde op zondag 20 januari 2013 om 10.30u (een weekje geleden dus) toast literair, in het o.l.v. centrum, ninoofsesteenweg 7, 1500 halle. zoiets als een mini-gedichtendagje: fantastisch! my god! niemand minder dan eva gerlach (nederland), laureaat j.b. charlesprijs (1980), de van der hoogtprijs (1981) en de a. roland holstprijs (1988) en delphine lecompte (vlaanderen) kwamen naar mijn stadje afgezakt.

    de hemelcontainer loste sneeuw in dikke vlokken, de wegen waren glad. toch trok ik mijn stoute laarzen en mijn lange regenjas aan (een hele sjieke!), zette een wollen muts op en nam mijn dochter, die notabene ziek was, mee (zij moest mij beletten uit te glijden). ik voelde mij zo dartel als een jong hondje. eindelijk zou ik mijn grote idolen persooonlijk ontmoeten!

    delphine had de eer het feest te openen. zij werd hartelijk verwelkomd door jan vanhaelen, secretaris. ze waren allebei super: jan stelde de juiste vragen, delphine gaf robuuste, grappige antwoorden. ik nam een mooi fotootje van delphine en profil. ondanks haar sterke teksten lijkt zij een fragiel, tenger wezen. maar dat is ze niet en zij beschikt over een flinke dosis humor. dat vind ik optimaal. en ze draagt daarbij toffe truitjes!

    toast literair werd muzikaal begeleid door een leuk duo: madinga, twee broers uit gooik. zij speelden accordeon en doedelzak, intrigerende instrumenten!

    dan was het de beurt aan eva gerlach om geïnterviewd te worden en neen, zij is geen verre familie van adrien de gerlache, poolreiziger.  eva gerlach heet eigenlijk margaret dijkstra. op alle foto’s vallen me haar doordringende ogen op. mooi! eva gerlach is een ragfijne dame en schrijft ragfijne gedichten. zij leest ze ook heel verzorgd voor.

    delphine daarentegen schrijft wijd uitwaaierende zinnen en leest ze klaar en duidelijk voor. ze kende zelfs een gedicht, het opwindaapje, helemaal vanbuiten. op de foto hebben delphine en ik blijkbaar heel veel plezier. ik zei dat zij robuuste poëzie schreef. zij vroeg zich af of zij dan wat moest verdikken om beter bij haar gedichten te passen. haha!












    27-01-2013 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (2)
    31-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pc hooft

    het jaar 2012 loopt ten einde. ik wil in dit stukje een paar fijne momenten vastleggen, gebeurtenissen en ervaringen die me de overvloedige regens hebben doen vergeten en me in een soort spirituele vervoering hebben gebracht.

    beste lezer, verwacht hier geen melige vertelling over een geslaagd familiekerstfeestje. een feestje dat natuurlijk wel heeft plaatsgegrepen, met de nodige superdeluxe-momenten. wees gerust: ik ben de mensen zeer dankbaar die mij bedacht hebben met een leuk geschenkje...





    ... die intense en wijze gesprekken rondom mij lieten vloeien, mij een deel van hun vitale energie hebben doorgegeven en wiens fratsen mij nu nog napretjes bezorgen...







    *

    maar mijn moto deze maand december was: wat geld kost, heeft geen waarde. een uitspraak van geloof ik, richard gere. waar ik hard heb moeten over nadenken. natuurlijk is dit niet helemaal waar en gelukkig helpen de mensen in mijn omgeving mij voortdurend oog te hebben voor de materiële realiteit…

    toch zeg ik soms bij mezelf: weinig geld hebben is leuk, want dan ga je heel bewust leven, ga je selecteren wat belangrijk is en word je heel creatief. zelfs jaimie oliver zegt dat arme mensen bijvoorbeeld veel meer uit hun voedsel halen en veel intenser met ingrediënten omgaan dan zij die niet weten wat kiezen uit hun dagelijkse overvloed.


    *

    argh! ondanks de eindejaarsgekte wil ik het in dit bericht toch nog even hebben over mijn favoriete onderwerp, namelijk literatuur. het lezen van een artikel in de groene amsterdammer * (een tijdschrift gekregen als toemaatje voor kerst, van mijn hollandse gasten) over…  pc hooft schonk mij veel bevrediging. ik vond het verrukkelijk, hoe een auteur als piet gerbrandy kon schrijven over de amsterdamse patriciër pieter corneliszoon hooft (1581-1647) die de kneepjes van het vak leerde bij de rederijkerskamer de eglentier:


    het allesoverheersende thema van hoofts poëzie is de liefde. weliswaar wijdt hij menig gedicht aan geleerde vrienden, berijmt hij psalmen en is hij een bekwaam versificator van zedelijke spreuken, toch is hij vooral aangeraakt door de erotische poëzie van catullus, ovidius, janus secundus en petrarca. daar hij gemakkelijk verliefd werd en als ervaren charmeur menige dame het hof maakte, smeedde hij zijn gedichten tot effectieve gereedschappen in het erotisch offensief. wie echter poëzie verwacht die inzicht geeft in de zielenroerselen van de dichter komt bedrogen uit. hoofts liedjes en sonnetten zijn, ondanks hun soms expliciet seksuele lading, de geciseleerde taalconstructies van iemand voor wie woordspel opwindender is dan de kunst van de vrijage.

    …

    in het volgende (sonnet?) beschrijft pc hooft de uitwerking die het haar (gekrulde zijde) en de ogen (dubbel sterrenlicht) van een vrouw op de spreker hebben. hij danst om haar verschijning heen als een mug om een kaars en is ervan overtuigd een engel voor zich te hebben:

     


    toen ’t eerste maal verscheen in mijner ogen zin

    die kruifde zijd’ waaraf ikzelf mijn banden strengel,
    en ’t dubbel starrenlicht, waarom ik leg en hengel,
    gelijk de mug om toorts tot haar de vlam verslin’,
    en ’t heilig aangezicht dat ik beschonken vin’

    met errenst ende lach van minnelijk gemengel,
    zag ik uw schoonheid aan voor enen enk’len engel,
    mijn lieve licht. en steekt daar nóg een engel in?


    engelen zijn puur etherische verschijningen, zegt piet gerbrandy, terwijl de schitterende ziel van deze dame is opgenomen in een oogstrelende gedaante. het feit dat zij een lichaam heeft maakt haar, paradoxaal genoeg, tot een verhevener wezen dan een engel ooit zou kunnen zijn:


    onzichtb’re geest, wiens gunst d’onwaardige komt stoven,
    (wat zweemt der godheid bet?) in u gespeurd wordt, boven
    een engelse gedaant zo klaar, dat mens u ziet.


    met andere woorden: in u wordt een onzichtbare geest bespeurd, wiens gunst iemand komt stoven die het eigenlijk niet verdient, en dat in een engelachtige gedaante van een zo grote helderheid dat mensen haar kunnen waarnemen – wat zou het goddelijke beter benaderen? het primaat van de zintuiglijkheid wordt benadrukt door woorden die iets te maken hebben met licht, vuur, transparantie en ogen.

    aldus piet gerbandy.


    ondanks de oude taal en de vreemde woordconstructies vond ik dit gedicht heel mooi klinken, en erg knap gecontrueerd. haha, ik zag pc hooft rondom deze engelachtige dame dansen als een mug rond een kaars en dat verrukkelijke beeld bleef me toch wel een halve week bij…


    *

    oef! om te besluiten toch nog dit grappige u-tube filmke van mijn vriend jaak over het eten van een pitta.

    van een sprong van een bepaald soort realiteit naar een ander bepaald soort realiteit gesproken..

    prettig eindejaar!

     
    * http://www.athenaeum.nl/recensies/pc-hooft-de-gedichten



    31-12-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:eindejaar, geld, pc hooft
    >> Reageer (3)
    09-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mijn laatste publicatie dit jaar

    heb een lijstje gemaakt met publicaties waar ik aan meegewerkt heb in 2012!

    (en dat zijn er heel wat!)

     

    ·        EEN VELD VAN VERWILDERDE ROZEN, verzamelbundel, hommage aan de kunstschilder-graficus Willie Cools, Demer, 2011

    ·         ROZENTUIN, KLAVIERKLANKEN, zes dichteressen, Demer, 2012

    ·         DE DAGEN ZIJN HUIVERINGWEKKEND MOOI, essay over de Antwerpse dichter Guy van Hoof, Vriendenkring Kunst HOUTLAND, 2012

    ·         DE TUINEN VAN THEVENET, dichtbundel, Demer,  2012

    ·         PERPETUUM MOBILE, acht dichteressen, Demer, 2013

    ·         DE 100 BESTE GEDICHTEN, verzamelbundel uitgegeven ter gelegenheid van de VSB poëzieprijs en samengesteld door Saskia J. Stuiveling, De Arbeiderspers, 2013



    de laatste in de rij is nog niet op de markt, maar van perpetuum mobile publi ik hier een mooie aankondiging: 


    Acht dichteressen uit Nederland en Vlaanderen

    Paperback, 73 Pagina's




    Nieuwe dichtbundel dichteressen van Demer Uitgeverij (elk publiceerde met een eigen bundel). "ACHT DICHTERESSEN" (uit Nederland en Vlaanderen). Marleen De Smet, Catharina Boer, Tine Hertmans, Paula Hagenaars, Julie Goderis, Nicole Van Overstraeten, Jenny Dejager, Hannie Rouweler.

    09-12-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:eigen publicaties
    >> Reageer (1)
    27-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stokrozen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    Dit is het hartje van de Alcea Rosea, Crème de Cassis

    Het jaar 2012 eindigt dan toch met een vleugje glorie! Mijn uitgeefster Hannie Rouweler (van Demer Uitgeverij) zond mijn recente dichtbundel De tuinen van Thevenet in voor de VSB- Poëzieprijs*. Ik kwam op de longlist te staan, werd wel niet genomineerd.

    Maar uitgeverij De Arbeiderspers koos wel een van mijn gedichten, roses tremières, geschreven bij een schilderij van de Halse schilder Louis Thevenet (1874-1930), bij de 100 beste gedichten van de VSB- Poëzieprijs, die in 2013 in een fraaie uitgave (2500 ex!) op de markt worden gebracht!


    Hieronder mijn bekroonde gedicht, met nog enkele fraaie illustraties!




    roses tremières

    stokrozen bestaan. oude stokrozen,
    jonge stokrozen. peaches & dreams, crème de cassis.
    vroeger mocht je nog zeggen: althaea rosea van althos,
    geneesmiddel. tegenwoordig, wil je nog meedoen, zeg je:
    de alcea bestaat. gelukkig is de familienaam tenminste
    dezelfde gebleven: kaasjeskruid of malvaceae.

    ach, in een gesprek worden bloemennamen niet meer
    genoemd, de namen van bomen, mist of regenwolken.
    de tuinen worden niet meer genoemd, de kleine, de vriendelijke
    of de verwaarloosde. houten blinden, wankel tafeltje, witte muren.
    waarlangs, nonchalance ten top, een zacht windje waait -
    door de heen en weer wiegende, heerlijke roses tremières.










    * NOMINATIES 2013 VSB POEZIEPRIJS

    De jury van de VSB Poëzieprijs nomineert de dichtbundels van H.H. ter Balkt, Luuk Gruwez, Ester Naomi Perquin, Sybren Polet en Menno Wigman voor de VSB Poëzieprijs 2013. De VSB Poëzieprijs is dé prijs voor Nederlandstalige poëzie en bekroont jaarlijks de beste dichtbundel van het voorgaande jaar met een geldbedrag van € 25.000,- en een bijzonder glaskunstwerk van Maria Roosen. De uitreiking van de VSB Poëzieprijs 2013 vindt plaats op 30 januari a.s. en is de aftrap van de Poëzieweek. De dichters ontvangen hun nominaties voor de volgende bundels:

    Vliegtuigmagneet – H.H. ter Balkt (De Bezige Bij Amsterdam, 2011)
    Wijvenheide
    – Luuk Gruwez (De Arbeiderspers, 2012)
    Celinspecties
    – Ester Naomi Perquin (Van Oorschot, 2012)
    Virtualia. Teletonen
    – Sybren Polet (Wereldbibliotheek, 2012)
    Mijn naam is Legioen
    – Menno Wigman (Prometheus, 2012)

    27-11-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (2)
    13-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de zee

    de overgang van het zomerseizoen naar de herfst is weer achter de rug. het regent dat het giet en we bibberen af en toe van de kou: heerlijk! maar de omschakeing ging ook gepaard met onheilspellende berichten: mensen in mijn omgeving werden plots ziek, in de wereld volgden rampen mekaar in ijltempo op. ook bij ons was het bijwijlen hectisch...


    we moesten poes pipo vrijdag bij de dierenarts binnenbrengen, het beestje was zwaargewond na een vechtpartij en een ongelukkige val. pas zondagmiddag kregen we hem terug, na twee gesofisticeerde operaties. maar een kat heeft negen levens en pipo wandelt - met kaal geschoren buik en achterwerk - weer rond in het salon.

    was daar wel een beetje van ondersteboven, veearts was in het begin niet positief en we vreesden het ergste...

    maar na een periode van opschudding komt, heel onopvallend en op natuurlijke wijze, weer een rustpauze. je moet alleen een beetje aandachtig nagaan wat rondom je gaande is en openstaan voor de toemaatjes (ik schreef bijna tomaatjes!) van het lot.

    een tijdje geleden kreeg ik een mooi gedicht over de zee binnengestuurd en gisteren vond ik - toeval bestaat niet - in mijn mailbox prachtige beelden en een video van henri lemineur uit sint-idesbald. ik kreeg onmiddellijk toestemming om de video te kopiëren en ook thierry deleu gaf zijn gedicht prijs. daarom dit bericht, als interval tussen ander opwindend nieuws...

    ps: het gedicht begint 's morgens, de video is opgenomen bij zonsondergang, maar ala..


    DE ZEE, MIJN LIEF

     

    Mystiek de liefde die ik voor jou

    voel wanneer ik bij ochtendgloren

    mijn ogen opendoe de zee zich

    aandient als ontbijt meeuwen krijsen

     

    mijn favoriete ochtendlied

    tussen zonsopgang en zonsondergang

    probeert zij mij te verrassen met

    haar liefdesspel dans van beweging

     

    en positionering ik lijk verstroomd

    de glimlach van de eerste golf herhaalt

    zich duizendmaal repetitio

    mater studiorum glinstering

     

    van zoveel oogopslagen mijn woorden

    luisteren naar de echo die in

    haar verste hoeken openknalt.

    Zee, lief heb ik jouw lenig lijf!

     

    Thierry Deleu  




    13-11-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:de zee, thierry deleu
    >> Reageer (1)
    21-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nomande 2

    Verhakkeld

     

     

    De deur dicht. Voorgoed. Mezelf

    Neem ik een eindweegs mee.

    Een huis geeft niet meer thuis.

     

    De deur dicht. Mijn schoenen aan.

    Kous, vergeten. Blik op eindig.

    Wandelen in labiel labyrint.

     

    Vermist ene Alfons de Ridder

    76 jaar 1.74 hoog. Licht kalend.

    Demente nomade mist medicijn.

     

    Mistig ook de trein, een roofdier

    Denderend over roestige rails.

    De geopende muil van een tunnel.

     

    De schreeuw van Evrard Munch.

     

    Wim van den Abeele

     

    de nomade in dit gedicht is niemand minder dan willem elsschot, pseudoniem voor alfons de ridder (1882-1960), roemvolle auteur van het meesterlijke kaas. in realiteit overleed willem elssschot aan een hartinfarct, maar de dichter wim van den abeele laat hem hier als oude demente man verongelukken op een treinspoor.

    het is waar dat vele oudjes die in een verzorgingsinstelling verblijven soms gaan zwerven en als vermist worden opgegeven. soms komen ze in gevaarlijke situaties terecht, maar wellicht wou de dichter hier een metafoor gebruiken om het einde van een mensenleven te duiden.

    je sluit alles af, je verdwijnt uit het leven, uit je thuis, je komt in een nauwe tunnel terecht die je verhakkeld naar de dood leidt.

    wim van den abeele schrijft bondige, afgesloten verzen, die ogenschijnlijk korter dan feitelijk worden genoteerd. soms ontbreken woorden, zinsdelen. maar door de ultieme verdichting wordt de lezer geacht deze verzen aan te vullen met zelf bedachte woorden. de expressieve kracht wordt hierdoor versterkt, maar soms lijkt het of de verzen los van elkaar staan, de vloeiende lijn ontbreekt en de woorden hotsten staccato op de pagina.

    in die zin heeft wim van den abeele een gedicht geschreven, waarbij de inhoud overeenkomt met de vorm: verhakkeld is je leven op het moment van de dood, verhakkeld is de stijl van dit gedicht.

    mooi toch?

     

    Quartoq

     

     

    Elk najaar keren wij terug, ofschoon het nat

    of soms glad. Ik zoek haar hand: de pijn

    van tanend evenwicht. Welk kalend pad

    ligt voor ons uitgerold? Het mistgordijn

     

    rondom de baai verbergt een kleine stad,

    gedempt geluid. September. Hand die wacht

    wanneer mijn stap vertraagt. We rusten wat

    als zij me vraagt weer door te gaan. Ik tracht.

     

     

    Rik Dereeper

     

    oeps! je tong moet een tuimeling maken om de titel van dit gedicht uit te spreken, maar het jurylid dat dit gedicht voorlas, vertelde onmiddellijk dat ze de herkomst van dit woord had gegoogled: het is de naam van een stadje in groenland, waar de dichter blijkbaar graag in het najaar op vakantie gaat.

    de dichter (en zijn geliefde) wandelen in een mistig, verstild landschap. de toon is melancholisch en de personages lopen niet energiek door het stadje: ze zoeken hun evenwicht (want het is soms nat en glad). er is mist, ze wachten en rusten en trachten dan toch maar verder te gaan.

    ook dit verrukkelijke gedicht onthult de metafoor van het leven, waar je soms tastend en wankelend je weg moet zoeken. de auteur kent de regels van verdichting en past ze wonderwel toe. het geheel is een volkomen gedicht, poëtisch van sfeer en met een ruimte voor interpretatie.

    het verwondert me niet dat rik dereeper laureaat werd van de poëziewedstijd van mengmettaal, deze dichter kan het!

    maar misschien had de hij het woord quartoq moeten verwerken en duiden in het gedicht zelf, of in een voetnoot. want zonder internet of atlas zou niemand hebben begrepen waar het hier echt om gaat!

     

    besluit: uiteindelijk zijn de winnaars van deze poëziewedstrijd aan elkaar gewaagd. elk gedicht heeft zijn verrukkelijke eigenheid en het begrip nomade wordt op diverse wijze ingevuld.

    het is me een eer en een genot geweest kennis te maken met het werk van deze dichters!

    21-10-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    16-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nomade 1

    de nederlandse auteur tommy wieringa schreef een roman over migratie: dit zijn de namen.

    'migratie bepaalt ons al vanaf onze allereerste geschiedenis, vanaf onze eerste voetstappen; we zijn te voet begonnen en we bewegen uit redenen van schaarste, van zomerweide naar winterplaats'. als jongeling verdween hij vaak lange tijd en stuurde dan een kaartje naar huis. hij was gefascineerd door het nomadisch bestaan, volgens hem het grootste geluk.

    maar in zijn boek volgt hij een groepje vluchtelingen, wiens verlangen naar het land van verwachting onderweg totaal verdwijnt, omdat ze tijdens hun extreem barre tocht ontdaan worden van hun idealen. hun namen, hun verleden, hun dromen, het doet er allemaal niet meer toe. ze worden mensen zonder geschiedenis, leven nog slechts in een acuut, mensonterend heden.

    tja, het thema van de poëziewedstrijd van het literaire genootschap mengmettaal had wel degelijk mogelijkheden. de gedichten van de vier winnaars vindt u hieronder; eens kijken in hoeverre de heren dichters dit gegeven hebben uitgespit. argh! wil hier geen oordeel of voorkeur uitspreken (niet echt, dat heeft de jury al gedaan). wil alleen enige indrukken neertokkelen en misschien ook wat technisch commentaar geven. ach, kan het niet laten, want natuurlijk doen deze gedichten mij iets.

     

    koorddanser bij valavond

     

    asfalt mengt zich met versteende stemmen

    een kleuter loopt mij na op versleten veters

    zoals steeds keer ik de zon de rug toe

    tel de rimpels in een vlag

    mijd het hoofd in de wolken

    angst is duidelijk ook mijn bondgenoot

    zo moet ik vrezen spiegelende kinderen

    bijziende reigers en diep uitgesneden vrouwen

    wat ik achterlaat zal ongezien zijn

    hoe mijn schaduw op handen wordt gedragen

    en ik een plaats zoek tussen zenit en dieptepunt

    zwervend tussen torens of boven de waterval

    ben ik van beide oevers nooit meer thuis

    dan ergens                                  tussenin

     

    paul vincent  

     

    het winnende gedicht. mooi is de keuze om de tekst langs een as te schrijven. het laatste vers, met die enorme witruimte tussen het eerste woord en het laatste, geeft de uitersten weer waartussen een nomade zich beweegt: het zenit van het verlangen en het dieptepunt van de ontworteling. de nomade als een koorddanser, balancerend tussen de hemel en de afgrond.

    de lay-out van dit gedicht doet me vreemd genoeg denken aan een kreeftje, met een dikke kop en kleine schaartjes, haha!

    paul vincent schrijft heel toegankelijk, met een overvloed aan beelden, die telkens opnieuw de kerngedachte illustreren: de spanning tussen droom en realiteit. ik zou durven zeggen: paul vincent, haal je rode bic te voorschijn en schrap finaal nog een tiental woorden. dan is dit gedicht de perfectie zelf.

     

    Albert Camus, nomade

     

    De weg langs seizoenen heet eindeloos,

    maar is, bemeten in tijd, stukje bij beetje

    door een landschappelijk leven trekken,

    rivieren oversteken, wereldzeeën bevaren,

    ooit ergens zonder vragen van boord gaan.

     

    Morgendauw ligt op ingeslapen woorden,

    als dromen ingefluisterd, luid toegejuicht

    binnen vervlogen idealen - met mythes,

    zinsbegoochelingen, revoltes en bovenal

    gesjirp van bochelcicaden - sisyfuscadans.

     

    Ginds een processie van normen en waarden

    die in houten beelden vereeuwigd werden,

    maar nu een ventweg neemt en zie, verdwijnt

    in een verkommerde, ondergrondse garage;

    dan is er geen ontkomen meer aan: de taal

     

    achter je laten, ervan ontdaan verder gaan,

    wandelen tussen wat zwijgt - van nature.

     

    Simon Buschman

     

    het leven, zegt simon buschman, is niets anders dan door een landschappelijk leven trekken, rivieren oversteken en zonder vragen te stellen ooit ergens van boord gaan. la vie, un long fleuve tranquille...

    als oefening teken ik hier een reeks termen op uit simons gedicht: een eindeloze weg, trekken, varen, van boord gaan, vervliegen, een processie van normen en waarden, verdwijnen, verkommeren, achterlaten, ontdaan verder gaan, wandelen tussen, zwijgen, van nature. een perfect passende guirlande van woorden in een gedicht met als titel: albert camus, nomade.

    de dichter draagt zijn gedicht op aan de franse schrijver albert camus, die hem leerde in zijn (nomadische) zoektocht naar de zin van het leven een mens te zijn vol mededogen. mythes, idealen, de waan van de revoltes en andere zinsbegoochelingen zijn efemeer. het bestaan is wat het is; er rest ons alleen nog een vredevol zwijgen, zelfs de taal is onderdeel van de droom.

    de jury oordeelde deze tekst als zijnde ‘te diepzinnig’. tja, misschien had simon de naam camus niet in de titel moeten vermelden, maar in een voetnoot verduidelijken. de naam van deze schitterende franse auteur in de titel van een gedicht: voor sommige lezers misschien intimiderend.

    vind het vermakelijk, hoe over poëzie wordt geoordeeld als eenzelfde gedicht door verschillende mensen wordt geïnterpreteerd. uiteindelijk zoekt de groep (de jury in dit geval) naar een soort tekst die door iedereen kan worden gesmaakt: niet te moeilijk, niet te makkelijk. het uiteindelijke commentaar is zeker mainstream en omschrijft meestal het gevoel dat gewone mensen (en niet de specialisten!) hebben over poëzie.

    een gedicht moet makkelijk leesbaar zijn, mooi klinken en vooral: er moet een factor aanwezig zijn die appelleert aan een (aangenaam?) geestelijke oefening, bijna zoals kinderen gezegden of spreuken of spreekwoorden leuk vinden. daarom zijn rijmgedichten of allitererende gedichten of licht sloganeske verzen bijvoorbeeld populair.

    ik bedoel dit helemaal niet denigrerend: poëzie is ook taal gebruiken op geestige (en ik bedoel daarmee niet: grappige, maar wel vernuftige) wijze, zodat mensen plots bewogen raken en luisteren.

    ondanks het oordeel van de jury vind ik simon buschmans gedicht (technisch) perfect: er staat geen woord teveel of te weinig. albert camus, nomade is geschreven in een bevallige, volgehouden, zachtvloeiende taal en bevat een intense boodschap.

     

    16-10-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    06-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.connie palmen


    '- Op 1 oktober organiseren we in plaats van de geplande eerste bespreking van dit seizoen een Leeskringbijeenkomst op verplaatsing!
    Afspraak om 19u stipt in het Kasteel van Gaasbeek waar we vooraf onder leiding van een gids een rondleiding krijgen op de tentoonstelling Sehnsucht. Aansluitend bespreken we, rond 20.30u, daar dan het laatste boek van Connie Palmen, Logboek van een onbarmhartig jaar. Dit gebeurt
    uiteraard onder begeleiding van leeskringbegeleidster Ilse.
    
    - Op 27 oktober zakt Connie Palmen, speciaal voor de leeskringen uit deregio, af naar onze contreien. Ze zal het hebben over haar laatste boek. Waarschijnlijk zal dit doorgaan in De Cam in Gooik. Maar meer hierover later.'


    dit bib-bericht vond ik een paar dagen geleden in mijn mailbox. een fantastisch vooruitzicht!

    connie palmen: een schrijfster die ik tot nu toe eigenlijk een beetje links had laten liggen, omdat ik de heisa rondom haar persoon zo opgeklopt vond. een mediageil madammeke, die altijd maar boeken schreef over haar overleden echtgenoten, argh! wat een onderwerp...

    maar nu ik, als trouw lid van de leesclub een boek* van haar moet lezen, ben ik er toch aan begonnen en .... ze kan subliem schrijven!

    onmiddellijk verdere info over
    connie palmen opgeziocht en het valt geweldig mee: zij is zeker niet de eerste de beste (neerlandica en filosofe!).

    in dit bericht wil ik onderstaande uitspraken van haar publi, uit een marathoninterview van de vpro,
    vrijdag 6 juli 2007.

    "Maar wat u in de war brengt, is nu juist de aard van mijn spel"

    ”Ik ben omringd door stomkoppen en onbenullen die geen idee hebben van wat literatuur is”

    "Ik vind het leven onder de mensen zwaar", zegt ze. Een familietrek: "Wij in het gezin Palmen zijn allemaal zo snel verzadigd van mensen. Naar buiten gaan is een rol spelen. Dat komt omdat ik voorkomend met mensen omga," zegt ze, "ik heb een hekel aan het adagium van lekker jezelf zijn. Dus ik hou mijn humeuren voor mezelf of voor intimi."


    en deze citaten komen helemaal overeen met mijn huidig levensgevoel!

    ik moet echt moeite doen om met 'mainstream mensen' te converseren, hoe lief en vriendelijk ze ook zijn.

    heel vlug verveel ik mij....

    wat nu?


    * Connie Palmen, Logboek van een onbarmhartig jaar, Prometheus, Amsterdam, 2011


    06-08-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:connie palmen
    >> Reageer (2)
    04-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verjaardag

    verjaardagen duren bij mij wekenlang. op 30 juni werd ik 66. nog vier jaar  te doen en ik ben 70. volgende week is me nog een cadeautje beloofd, maar ik laat mijn vrienden breeddenkend toe nog tot einde 2012 cadeautjes te verzinnen!


    tijd voor mij om onwaardig ouder te worden. jaja, bij het schrijven voel ik me schuimig, een fee, een feeks, een canaille.


    zoals de dichteres in volgend gedicht (een verjaardagscadeau van mijn beste vriend jaak!)...



    PULP

     

     

    De stadsdichteres viert een feestje.

    Lampionnetjes lichtelieren in haar tuin.

    Haar troon is een ebbenhouten zetel,

    Op de rugleuning brullen ivoren leeuwtjes.

     

    Vanavond draagt ze een leuk violet hoedje

    Met kleine zilveren draakjes.

    Om haar hals en schouders een donkerrode stola,

    Gemaakt uit echte struisvogelveren.

     

    Haar knalrode mond vormt een kusje

    Dat ze achteloos naar mij toewerpt,

    Als ik ‘hartelijk gefeliciteerd’ zeg.

    Met een mauve oogopslag kijkt ze door mij heen.

     

    Uit haar zwembad, donkerblauw verlicht,

    Duikt, als de Aphrodite van Botticelli

    In een schelp op schuimend zilt,

    Een roodblonde jongeman op met een waterdicht horloge.

     

    ‘Dat is mijn waterzoetje,’ lacht ze,

    Als hij druipend nat voorbijgaat,

    ‘Will jij misschien wat drinken en eten?

    Ik heb kippenvlees en rijst met aardbeitjes.’

     

    Antonio, haar kantige lijfwacht, grijnst onder zijn snor,

    De olijfkleurige held uit het zuiden,

    Rolt zijn harde spierballen onder het nauwe shirtje.

    Z’n Smith & Wesson maakt een bobbel in zijn broek.

     

    Ik schenk haar rozen voor haar tuin

    En een stapel papier met een verhaal van mij,

    Dat ze misschien zou willen lezen

    Wanneer ze eens heel veel tijd heeft.

     

    Haar mening is gevraagd, haar taalmes vlijmscherp.

    Ze noemt zich de Schaduwvrouw,

    Maar vindt het leuk om af en toe

    Een Lief Okerkleurig Scharminkel te kunnen zijn.

     

    ‘Ze is de Patti Smith van deze stad,’

    lalt een stomdronken blondine,

    een beetje jaloers dat zij mijn verhaal heeft genomen

    en onder extra kaarslicht begint te lezen.

     

    Nu eerst ontdek ik Macuto uit Congo.

    Hij staat in een donker hoekje van de tuin.

    Zwart in zwart, met een grote waaier uit satijn

    Verwent hij zijn Dame met frisse lucht.

     

    Daar komt Isabelle, die zo lekker kookt,

    En mij op de wenk van de dichteres

    Een tropisch drankje brengt.

    Haar mooie borsten ruisen aan mij voorbij.

     

    ‘Prachtig,’ zeg ik, en bedoel de kleur van het drankje

    Isabelle masseert mijn nek

    En wast mijn handen en gezicht

    Met vochtige, jasmijngeurende doekjes.

     

    ‘Ik ben benieuwd wat je hier hebt geschreven.’

    De Schaduwvrouw leest en zal erover zuchten:

    ‘Ook op mijn verjaardag moet ik werken.

    De literatuur gaat altijd voor.’

     

    De kaarsen zijn tenslotte opgebrand,

    De muziek wordt rustiger

    En eerste gasten gaan terug naar huis.

    Een jong paar kruipt onder een struik vandaan.

     

    Soms lacht ze, de Schaduwvrouw,

    Met haar potlood krabbelt ze kleine woordjes:

     ‘Minder komma’s, kortere zinnen.

    En lekker veel schrappen.’


    Elke bladzij die ze heeft gelezen,

    Houdt ze in de lucht, om te laten vallen,

    En weggewaaierd van Macuto

    Krijgt ieder blad haar stille zegen.

     

    Ze zweven in de tuin als witte platvogels.

    Gasten vangen hen en maken er papiervliegers van.

    De blonde griet springt ermee in het bassin,

    Ze kan alleen maar bootjes vouwen.

     

    Na een Bacardi, diverse wijnen en een cognac

    Heeft ze nog éen bladzijde in haar hand en zegt:

    ‘Mijn chauffeur brengt jou even naar huis.’

    Ze beweren dat hij een Bulgaar zonder rijbewijs is.

     

    Ik vind het een grote eer

    Dat ze zich zo om mij heeft erbarmd.

    Als ik ga, moet ze het nog even kwijt:

    ‘Zeg eens,’ uit haar spreekt Waarheid, ‘jij schrijft wel PULP.’

     

     

    Jak Otterspeer 1.07.2012 

    04-08-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:pulp
    >> Reageer (0)
    06-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijf eens een gedicht

    Schrijf eens een gedicht

    Poëzieworkshop 19 maart 2012

    Lyceum Martha Somers

    Brussel

    Docente: Nicole Van Overstraeten


    Ja, dames en heren, ondergetekende gaf onlangs een poëzieles aan een groepje anderstalige Brusselse jongeren, leerlingen van een Nederlandstalige school.

    De uiteindelijke opdracht was een sms-gedicht te schrijven, een dichtvorm bedacht door de Italiaans-Nederlandse Sofie Cerutti. Kijk maar naar onderstaand filmpje, en naar de resultaten in bijlage: 


    Bijlagen:
    gedicht 160-saddaf 2.docx (18.7 KB)   

    06-04-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:workshop poezie
    >> Reageer (0)
    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.it's not only rock 'n roll, baby
    dit is het vijfde en voorlopig laatste filmpje van hoover productions, omtrent de tuinen van thevenet. in de opname sporen en verwijzingen naar mijn gedicht it ’s not only rock and roll baby, not only rock and roll. de muziek is van adèle. titel: my hometown glory. dit vind ik het mooiste filmke. en warempel: ik dans, dans, dans...

     

     
    it ’s not only rock and roll baby, not only rock and roll 



    het meisje met de kippen, ze beweegt 

    in wolkjes van ijs. de bijenjongen wiegt het meisje 

    zachtjes in slaap. haar gele jurk gonst van verlangen,

    haar dromen dampend en rozig en violet. zij danst 

    een wervelende dans, zij danst vierkanten, driehoeken, 

    cirkels, ze kijkt naar de blauwgroene patronen 

    van een zeshoekige ster, zij veranderen voortdurend,

    zij vloeien over en door elkaar, lava stroomt naar binnen.


    haar lichaam gloeit (wil je thee, baby, een ijsje van thee, 

    een ijsje, een sapje, een witte krokante chocoladekrul?)

    ze opent zich.  de stroperigheid van de lucht glijdt 

    gelijkmatig over haar huid, ze kijkt met haar ogen, ze kijkt

    met haar mond.  het meisje, het fuchsia meisje doet het condoom 

    aan en uit, aan en uit, de drempelwaarde bepaalt de verhouding 

    van de opwaartse kracht van de reeds genoemde factoren
     
    stroperigheid & warmtegeleidingsvermogen.



    scenario: emwé buig
    camera: natasja
    productie: von diesel hoover
    geluid: my hometown glory, adèle









    06-03-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:it's not only rock 'n roll, baby
    >> Reageer (3)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.room in new york

    jaja, rundskop heeft geen oscar behaald, en van de kat geen kwaad (zie trailer), het charmante frans-belgische tekenfilmpje ook niet. rundskop vond ik een kanjer van een film.


    maar waarom gaan vlaamse films meestal over boertigheid (ook de helaasheid der dingen van verhulst had dit euvel) of over helden (de leeuw van vlaanderen, daens...) over geweld en seks (loft) of over zotten (urbanus & co)? in de top tien* van de vlaamse films vond ik pauline en paulette van lieven debrauwer met dora van der groen en ann petersen dan nog een van de meest subtiele.


    ach, ik zou dit blogbericht niet moeten beginnen met een commentaar betreffende professionele films, want dan zinken onze filmkes, van productiehuis HOOVER, totaal in de modder, maar toch durf ik hier een paar utube filmkes te publi, gemaakt bij mijn gedicht room in new york.


    want wij, onhandige en naïeve amateurs, wisten van de prins geen kwaad, maar waren er authentiek mee bezig, op een supergrappige manier. dit blog is mijn bewaardraaiboek!


    room in new york


    is dit nu echt jouw droom? een avond

    samen in een groene kamer. rechts speel ik

    verveeld een liedje uit het hoofd. ik draag

    een rode jurk met strikje. ik wil dat je het zoent,

    ik wil dat je mijn witte armen streelt. maar jij

    zit aan de linkerkant en leest. ik tokkel woorden

    neer terwijl ik speel, ik schuifel op de pluchen stoel,

    ik wiebel heen en weer. ik draai een tomeloze pirouette.

    maar ach: die muur van letters tussen jou en mij.

    binnenkort hebben wij samen geen gelaat,

    geen ogen meer, geen bleke stipneus -

    nauwelijks een mond



    tja, het strikje was onze obsessie, en het zoenen.
     

    het lint dat ik voor dit filmpje bezigde, was een breed rood en goud gekleurd lint voor in de kerstboom, gekocht in de wibra en ongebruikt in mijn lade teruggevonden. het was een tamelijk stijf lint, beetje onhandelbaar, dat zie je op het filmke, maar met spectaculair effect. ergens heb ik bij het bekijken van dit filmpje de indruk dat ik een strik maak voor een paasei of een paashaas, vreemd toch, hoe mijn fantasie altijd maar alles vervormt.

    we zitten wel in een een groene keuken (de mijne) en dat we geen gelaat hebben klopt ook, want het filmje is zeer onduidelijk en onze gelaatsvormen faden weg. het eerste filmke is een blooper, en als u het tweede filmke bekijkt ziet u dat het lint al afgeknipt was en dat ik heel voorzichtig het lint aan de zijkant vasthou, omdat ik niet meer gebeten (!) wilde worden....

    en tenslotte: dit is een stomme film, erg trendy dus, zoals the artist (die dan toch een oscar won): een zwijgende film, een film met alleen beeld en geen spraak...


    scenario: emwé buig
    camera: natasja
    productie: von diesel hoover
    geluid: schaterlachen



    * http://whitescreen.skynetblogs.be/archive/2008/08/04/onze-10-beste-vlaamse-films.html



    28-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie, room in new york
    >> Reageer (1)
    19-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een beest van diep bourgogne
    februari, liefdesmaand.

    in mijn bundel de tuinen van thevenet nam ik ook een gedicht op, dat de verscheurdheid om een afgelopen liefdesrelatie beschrijft.



    torse nu

     

    ik barstte als een bom uiteen

    toen hij uit mij verdween.

    mijn lijf formeel aan flarden.

     

    dit stukgeschoten vel lijkt wel verstard,

    verscheurd, verschrompeld. wat blijft:

    een naakte romp, een roestige stomp.

    een beest van diep bourgogne




    indertijd vond ik dit een fel gedicht, nu ook nog, maar hoezee, we kunnen er blijkbaar op een of andere manier om lachen.....

    zie onderstaand filmpje.

    scenario: emwé buig
    camera: natasja
    productie: von diesel hoover
    geluid: bourgognewijn




     

    19-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie , torse nu
    >> Reageer (1)
    18-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bezeten van liefde
    het is niet omdat het een tijdje stil is op mijn blog, dat yasminneke in de realiteit niet bezig is met een of andere literaire 'affaire'.

    lezen bijvoorbeeld.

    ondanks enige opeenvolgede slapeloze en nachtmerrie-achtige nachten (let u op de opeenvolging van de ach-klank) lees ik weer als bezeten.

    drie en meer boeken tegelijk.

    ik selecter enkele covers:








    dit is een  boekje over een fietsend nederlands koppel in japan, een soort reisverslag. ondanks de ingewikkelde titel is het boekje netjes verdeeld in hoofdstukjes waarboven japanse wijsheden of levensvisies prijken: wabi-sabi (het schoonheidsideaal van eenvoud, terughoudendheid en elegantie), mono no aware (diep geroerd raken door de schoonheid en de vergankelijkheid van de natuur), en ukiyo-e (de drijvende wereld, ook zeepwereld genoemd, de wereld van het vertier).

    een heerlijk, bijna hallucinant boekje, dat bij mij herinneringen oproept aan de tijd toen ik nog dol was op japan.






    dit boek met en verzameling erotische verhalen van nederlandse en vlaamse schrijvers. kreeg ik als valentijnscadeau. ik lees elke avond voor het slapengaan een verhaal. louis couperus beschrijft niks seks, maar daarom is zijn verhaal juist super-langoureus-erotisch.

    al verschillende andere verhalen gelezen, van vergeten kanjers als ferdinand bordewijk (1884-1965), de feministe ethel portnoy (1927-2004)
    , maar ook van jonge moderne auteurs als saskia decoster, eef lanoye enz..  ook de spaane sjaal van de nog levende maar blijkbaar toch ook vergeten hugo raes (1929), waarbij een koppel een soort trage bolero danst en tegelijk seks heeft, vond ik schitterend.

    heel opwindend, niet vulgair, in een speciale verdichte en suggestieve stijl geschreven. expliciet seksueel, maar niet afstotelijk of vervelend, zoals sommige verhalen, die rechttoe-rechtaan seks bieden, maar totaal niet op de verbeelding werken.







    de kers op de taart vind ik deze bundel verhalen over paranormale heiligenlevens van ludo noens. ik lees deze
    (horror)verhalen niet om de heilgheid of religieuze inhoud, wel om de spanning te voelen van de wonderlijke en toch wel horribele toestanden van de vreemde 'ziekten' en 'genezingen' die deze personages ervaren, waarbij de aanvaarding en de adoratie van het lijden (om de mensheid te redden?) bijna een doel op zich is.

    ongelooflijk, dat de liefde en vooral het verlangen naar liefde die deze heilige mensen voor hun godheid vertonen (een totaal abstracte en dus niet geconsumeerde liefde) kan ontsporen in -laat ons zeggen- die soort elektrische en magnetische energie die lichamen doet zweven, kankers doet genezen en dode lichamen omgeeft met de lieflijkste bloemengeuren.

    tussen haakjes, ook hildegard von bingen, van wie een geschrift is overgeleverd, dat zou kunnen gelden als de vroegst gekende beschrijving van het vrouwelijk orgasme:

    (vert. uit het Engels) 'Als een vrouw de liefde bedrijft met een man, voelt ze de warmte tot in haar brein, het brengt een zinnelijke verrukking teweeg…'

    is erbij.

    ik wist dat zij een componiste en schrijfster was uit de middeleeuwen, maar niet dat ze vermeld wordt op de heiligenkalender.

    maar onze mystieke hadewijch is er niet bij.

    zij die haar bezetenheid dan toch heeft omgetoverd tot verrukkelijke literatuur...


    tot slot:

    in de krant weer een onheilsbericht gelezen betreffende de poëziezomer van watou: de subsidies zouden op de helling komen te staan omdat het programma te zeer op de toeristische leest zou zijn geschoeid.

    ach wat, het is nooit goed: soms krijgen dichters het verwijt dat ze te moeilijk zijn, te hermetisch, dat ze te zeer schrijven voor een bepaalde elite. als dan pogingen worden ondernomen om poëzie dichter bij het volk te brengen, dan wordt de geldkraan dichtgedraaid! foei!


    18-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:japan, erotiek, paranormale hei!ligen, watou
    >> Reageer (1)
    04-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.germaine
    woeps! de lieve dame die naast me zit in de yogales verwent me de laatste tijd niet alleen met steviachocolaatjes en een namiddagje keuvelen in mozart's café in de basiliekstraat in halle, maar ook met superleuke verhalen over haar familie.

    en waarempel, er kwam ook een dichteresje tevoorschijn!

    sidonie germaine thienpont (roepnaam germaine), geboren op 23/12/1905 te galmaarden en gestorven op 20/08/2005 te sint - pieters - woluwe (op enkele maanden van haar 100ste verjaardag).
     
    een honderdjarige dichteres!* op de foto ziet u haar (links) met haar zus maria (zij waren beiden onderwijzeres) en op de tweede foto ziet u de dames nog eens, maar nu in gezinsformatie.


    deze foto's zijn super, want tijdsdocumenten. let u maar op de klederdracht, de houding, de uitdrukking op het gelaat.

    germaine ziet er streng uit, maar zij schreef de lieflijkste poëzie...








    natuurlijk is germaine ondertussen compleet vergeten (bijvoorbeeld niet opgenomen in de auteurslijst van dbnl), maar ik wil hier even benadrukken dat er altijd dichters zjin geweest en vooral dichteressen die in het geheim de mooiste poëzie schreven en die natuurlijk nooit de literaire encyclopedieën hebben gehaald.




    HAAR NAAM


    Haar naam uit zijden draad geweven
    prijkt op elk blad in kleuren rein;
    zij heeft hem minzaam neergeschreven
    waar honing vloeit en lekkere wijn;

    Waar bloesems lichte kleedjes dragen
    en balsem aan hun lippen kleeft;
    waar bijen drinken zonder vragen
    zolang een blomme voorraad heeft.

    De lieve lente houdt van pralen,
    haar blos is jonge levenskracht,
    haar taal zijn boeken vol verhalen,
    al weelde als ze op ons lacht.

    Het paradijs is aan 't genieten
    van wat z'in stilte heeft volbracht;
    zij blijft met goedheid overgieten
     en houdt de toekomst in haar macht.



    * bij mijn weten gaf germaine thienpont twee dichtbundels uit:

    TUSSEN BOT EN VLECHT (47 gedichten)
    PARELS UIT DE NATUUR (30 gedichten)

    het zijn niet-gedateerde uitgaven, zelfgemaakte boekjes met behulp van stencilmachine en fotocopieerapparaat, wellicht nog op een ouderwetse typmachine getypt.
    .
    germaine voegde er wel een inhoudsopgave aan toe.





    04-02-2012 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    Tags:poezie
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 11/04-17/04 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 27/05-02/06 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/09-17/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 10/11-16/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/05-18/05 1980

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • it's not only rock and roll, baby, not only rock and roll
  • anemoon
  • Ward Mertens schrijft


    Laatste commentaren
  • Goedemiddag (Dirk)
        op Copulation in English
  • Jou blog is echt mooi. Ik heb in Halle gewerkt ook in Lembeek. (Fernand.)
        op De bus nemen in Amman.
  • Wens u nog een fijne dag (Dirk)
        op De bus nemen in Amman.
  • Avondlijke repliek (Frits Schetsken)
        op CATACOMBEN
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op REKTO VERSO
  • Goedemorgen (Dirk)
        op REKTO VERSO
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (tricia)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Goedemorgen (Dirk)
        op Japanse schrijfsters
  • Zondag (Ward)
        op Pudding en poezen
  • Knap gedicht! (Ward Mertens)
        op CATACOMBEN
  • Eeuwige jeugd (troebadoer)
        op Coloma 2017
  • Fijn je weer te lezen (Ward Mertens)
        op zodra het vrouwelijke ontspoort begint de wereld te wankelen
  • Boeken (Ward Mertens)
        op 2016-2017
  • Ben ook dol op de mannekes van Eva (Ward Mertens)
        op Eva Mouton
  • Alsof ik er zelf bij was (Ward Mertens)
        op Kunst in het dorp
  • Prachtig stuk (Ward Mertens)
        op niet de minste wolk
  • Goedemiddag (Dirk)
        op niet de minste wolk
  • Ziet er supertof uit! (Ward)
        op De poëziebus!
  • Categorieën
  • cultuur (116)
  • literatuur (174)
  • small talk (57)

  • Mijn favorieten 2
  • Wat ik nu ben heeft geen taal bij u

  • Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    klaproos
    blog.seniorennet.be/klaproo
    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!