this
picture shows a line of little girls holding hands facing the immensity of
ocean waves.
Alone they might be washed away, but together they stand strong.
Thank you each for holding my hand somewhere along the way when I was facing
a wave of my own.
I hope you will reach for my hand when your own wave threatens.
All
of us girls,
Old
and young, Near and far, Hold special memories of good times
we've shared. We've had our share of hard times when
our friends were there to make us feel better. We've shared... our hearts, our time, our secrets
, our fears,
our hopes and our dreams. Let us never break the chain of friends!
Mrs.Bo and Mr. Silver
21-01-2009
toch een tikkeltje spijt ....
Gisteren heb ik, zoals miljoenen andere mensen,met plezier en genoegen gekeken hoe de eerste gekleurde manpresident van de USA werd. Geschiedenis werd geschreven.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik nog liever de eerste vrouwelijke president van de USA de eed had zien afleggen, dit met alle respect voor de kleurlingen.
Goed, ik mag me troosten met het feit dat Hillary Clinton nu minister van buitenlandse zaken mag worden, maar hoe komt het toch dat wij vrouwen altijd op die eeuwige tweede plaats tegen het glazen plafond blijven hangen?
Zijn we niet ambitieus genoeg?Geven we te snel op?Zijn we niet assertief genoeg?
Nochtans heeft het maar een haar gescheeld. Het was tijdens de voorverkiezingen een heel nipte overwinning van Obama tegen Hillary Clinton.
Obama zei gisteren in zijn speech: ..and why a man whose father less than sixty years ago might not have been served at a local restaurant can now stand before you to take a most sacred oath
(vrij vertaald : en waarom een man, wiens vader minder dan zestig jaar geleden misschien niet zou bediend worden in een lokaal restaurant, nu voor u kan staan om de meest heilige eed af
te leggen )
Zou Hillary Clinton - indien zij president was geworden, in haar speech gezegd hebben :
and why a woman can now stand before you to take a most sacred oath when in
-Zwitserland vrouwen pas stemrecht kregen in 1959 en in België in 1948
-De wet voor gelijk loon voor gelijk werk pas dateert van 1978.
-in 1974 de vaderlijke macht werd veranderd in de ouderlijke macht en pas sindsdien werd erkend dat ook vrouwen in staat waren om gezag uit te oefenen over hun kinderen.
-Vrouwen in de jaren zestig in België geen bankrekening konden openen of geld afhalen zonder toestemming van hun echtgenoot.
-In België tot in de jaren zestig vrouwen hun baan niet mochten behouden als zij in het huwelijk traden bij overheidsdiensten, waaronder het onderwijs en op sommige firma's.
-De functie van eerste minister in België en Nederland nog nooit door een vrouw werd bekleed.
-In 1992 in het voormalig Joegoslavië verkrachting werd erkend als een misdaad tegen de menselijkheid nadat moslim vrouwen in Foca systematisch werden verkracht, gefolterd en als slaven werden behandeld door soldaten, politie en para-militairen.
-In 1994 vrouwen met de pauselijke brief Ordinatio sacerdotalis voor eens en altijd werden uitgesloten van het priesterambt.
-In 1998 het Internationaal Tribunaal voor Rwanda (ICTR) stipuleerde dat verkrachting een element is van genocide en misdaden tegen de menselijkheid.Naar schatting ca. 500.000 vrouwen werden verkracht tijdens de Genocide in Rwanda in 1994.
-In 2005 in Afrika het Maputo Protocol van kracht werd, waar artikel 5 van het protocol schrijft dat alle vormen van genitale verminking worden veroordeeld en verboden.
:-?
Reacties op bericht (15)
22-01-2009
...
Ach Bo, in feite is het allerbelangrijkste dat er in Amerika weer iemand aan het bewind is die het goed voor heeft met de mensen en de wereld. Dan maakt het toch niet uit of het een man of een vrouw is? Mijn zegen heeft Obama voorlopig en we zien wel wat hij er van bakt.
22-01-2009 om 20:53
geschreven door thea
ik ben maar een ...
heel eenvoudige ziel , maar dat wat je schrijft over de jaren zestig , hier bij ons , vrouwen niet mee misschien wel in katr mochten werken na hun huwelijk in overheidsdiensten , dat klopt niet !! misschien in katholieke scholen , ? maar ik denk dat dat toen ook al voorbij was ! maar , verder heb je gelijk , overschot van gelijk ! maar wij vrouwen steunen elkaar niet , weet je dat !! en voor mij ....is Obama de goeie keuze , ik ben pro !!
22-01-2009 om 17:47
geschreven door ani
inderdaad
Inderdaad, vrouwen komen nog steeds achteraan gehuppeld maar ze zijn dan toch ook wel gedeeltelijk gehandicapt door het feit dat ze in de meeste gevallen hun gezin op de eerste plaats zetten... voor mij had Hilary ook wel mogen winnen... wie weet in de volgende ronde... Obama moet ook nog bewijzen dat hij iets in zijn mars heeft... afwachten maar... maar ik kijk toch ook liever naar een sympathiek smoeleke dan naar die gemene oogjes van Bush...
wat de 2 presidentskandidaten betreft : ik was even blij geweest met hillary, maar denk dat barack een nog groter gehoor en enthousiaste medewerking kan krijgen, omwille van zijn charisma (en bekwaamheid natuurlijk, maar dat laatste mankeert Hillary evenmin). dus denk ik dat de beste gewonnen heeft, ongeacht of het nu een vrouw of man is. dikke kus
22-01-2009 om 10:40
geschreven door paz
Ik heb vaak ook ...
... het gevoel dat vrouwen veel minder solidair zijn dan mannen. Mannen vinden het normaal om voor een man te stemmen. Vrouwen hebben gauw de neiging om van een succesvolle seksgenote te zeggen "dat ze blaren op haar schouderbladen heeft". En anders is ze een "manwijf".
Toen ik 10 jaar geleden als preventieadviseur begon was dat een uitgelezen mannenwereldje. Op opleidingsdagen, bijeenkomsten e.d. was het al vreemd als er 2-3% vrouwen waren (en daarvan was 1/2 dan nog ondersteunend personeel van de organisatie).
Nu ligt het aantal vrouwen in die functie rond de 30-40% , afhankelijk van de branche van het bedrijf. Maar nog erg vaak hebben wij te kampen met vooroordelen zoals: "vrouwen zijn niet voldoende technisch onderlegd" (vanwege de mannen) en "het zou weer moeten lukken, ze heeft een luxejobke te pakken" (vanwege de vrouwen). En dat terwijl er tig ingenieurs tussen zitten en het vaak een 24/24 job is die velen bovenop al de rest moeten nemen.
22-01-2009 om 09:01
geschreven door Affodil
Er mogen nog zoveel
wetten gestemd en geschreven zijn over gelijkheid voor vrouwen en mannen, maar de realiteit is nog steeds dat onze wereld wordt geregeerd door mannen, al of niet bekwaam , en dat wij als vrouwen absoluut niet op gelijke hoogte staan. In heel veel firma's, worden vrouwen niet eens betaald als mannen voor gelijk werk. Het mag dan wel in wetteksten gegoten zijn, maar als daar geen controle op is, dan haalt dat allemaal niets uit. En komt er wel controle, op papier, dan wordt de naam van de vrouwelijke job toch gewoon even veranderd. het is zoiets als mensen op straat gooien, die je beu bent: reorganisatie. Dat lukt altijd. Als je lang genoeg meegedraaid hebt in die wereld, ben je heel veel illusies kwijt en besef je dat er nog héél veel werk aan de winkel is. En niet alle vrouwen stemmen op vrouwen, maar mannen dus helemaal niet! Dit is dus echt een thema dat bij mij heel gevoelig ligt, ofschoon ik geen dolle mina ben en er ook niet van uit ga dat vrouwen en mannen hetzelfde zijn. Wij zijn verschillend, gelukkig maar, maar wel evenwaardig! En daar knelt het schoentje gewoonlijk. Warme groet van Michelly
22-01-2009 om 00:22
geschreven door Michelly
..
Misschien zou Hilary Clinton, "echtgenote van...." onder haar eigen naam moeten naar het presidentschap dingen. Hilary Diane Rodham, senator (of is het senatrisse) van de democratische party voor de staat New York. Wie zeg je????? Obama zal waarschijnlijk twee termijnen uitdoen. Tegen die tijd zullen er misschien meer vrouwelijke kandidaten naar voor treden. Iets meer keuze aub. Maar voor mijn part geen Hilary, het mens ligt me niet. Groetjes.
22-01-2009 om 00:05
geschreven door Ludovikus
21-01-2009
*
Iedereen verschrikkelijk blij met Obama, ik ook trouwens, al was het enkel maar om het zure, en volgens mij venijnige, smoelwerk van Bush niet meer hoeven te zien. Maar gisteren tijdens het zappen kwam ik terecht bij een debat over de invloed van Obama in de rest van de wereld. En erg fraai lijkt dat toch niet te worden, want hij heeft naar het schijnt een boodschappenlijstje opgemaakt om U tegen te zeggen. De Gucht liet weten dat Obama aan ons zeker om geldelijke steun en hulp zal komen vragen voor de oorlog die de VS nog steeds voerd. Laat ons hopen dat H.C slim genoeg is om te weten dat er hier in België niets meer te halen valt want wij hebben al ons geld opgedaan aan verkeersborden (gelezen bij kommaneuker) Al wat je schrijft is natuurlijk waar, maar ik moet Ernst in deze jammer genoeg gelijk geven. Dikke kus
21-01-2009 om 23:45
geschreven door huismusje
@ Ernst
Wees gerust Ernst, als er een bekwame vrouw op de lijst staat dan stem ik ervoor - maar we krijgen meestal niet veel keus hé!
21-01-2009 om 22:22
geschreven door bojako
Hand in eigen boezem !
Van wat zijn er meest ? Mannen of vrouwen ? Vrouwen ! Juist ! Heeft iedere vrouw een stem ? Ja ! Heeft een vrouw minder stemmen dan een man ? Neen Wel als alle vrouwen voor een vrouw kozen bij de verkiezingen waren er minstens 55% vrouwen in het parlement. Dus ....!!!! Een hele boel vrouwen stemmen voor een man. Bo heb jij soms een idee waarom ?
21-01-2009 om 21:19
geschreven door Ernst
4 jaar
My dear Bojako, je moet nog minstens 4 jaar wachten op je vrouwelijke president...tenminste als er nog eentje durft mee te doen...bloggroet van PEDRO
21-01-2009 om 20:11
geschreven door Pedro
@Johan
Dat is zo vreselijk manipulatief hé Johan en het spel moet eerlijk gespeeld worden. Vrouwen moeten verkozen worden om hun intelligentie en kunnen en niet omwille van hun babe-factor.
Ook Obama zal nog moeten bewijzen dat hij gewonnen heeft omwille van zijn intelligentie en bekwaamheid en niet omwille van zijn looks en omdat hij een bruine huid heeft.
21-01-2009 om 16:53
geschreven door bojako
hallo
een slimme vrouw lapt dat emancipatiegedoe aan haar laarsjes zij windt de mannen om haar vingers en bereikt zo steeds het doel wat ze wil ze is veel slimmer dan de mannen want zij heeft de macht
groetjes
21-01-2009 om 16:27
geschreven door johan1944
Hilary, neen.. gelijke rechten ja!
Ik heb gisteren ook genoten en gezien hoeveel druk er op de schouders van Obama gelegd wordt. Maar gans de wereld hoopt en gelooft in éen en dezelfde man en dat alleen vind ik al een hele grote stap, zelden geweten dat er van 1 president zoveel charisma , vertrouwen en hoop uitgaat Of Hilary dezelfde weerklank zou gekregen hebben..?? Ik denk het niet. Als het op gelijkheid aankomt, zet mij dan maar op de eerste rij om mee te ijveren maar sorry ik had het niet voor die dame, lijkt mij te koel teveel " een positiejaagster"(wat een woord). Ik vrees dat er van haar niet veel veranderingen zouden mogen verwacht worden en ze zou zeker nooit op dezelfde manier een ganse wereld beroerd hebben noch zoveel steun hebben genoten!! Tot daar kort mijn simpele mening. Ik wil geen olie op het vuur gieten maar wat te denken van het volgende: "Er is een goed beginsel dat de orde geschapen heeft, het licht en de man, en er is een slecht beginsel dat de chaos geschapen heeft, de duisternis en de vrouw" (Pythagoras, geciteerd door S. de Beauvoir).
Verder gaan opzoeken en naar aanleiding van de conventie over de rechten van de vrouw in 1954, gelezen. "Vreemd genoeg heeft de term "vrouwelijke e-MAN-cipatie" een bijklank. Oorspronkelijk betekende "emanciperen" verkopen, rechtens ondergeschikt maken aan een andere meester. Daar zij overgingen van het gezag van de vader naar het gezag van hun man, waren vroeger alle gehuwde vrouwen geëmancipeerde vrouwen. Als door de nieuwe wetgeving de vrouw geëmancipeerd wordt van het gezag van haar echtgenoot, dan kan men zich afvragen in wiens gezag zij overgaat: dat van de staat, van haar patroon?".... Ik dacht dat het over emanciatie ging!! Dan maar dichter gaan zoeken:
Hoewel de politieke participatie van vrouwen gestaag stijgt, is -ondanks de quotawetten -
pariteit nog op geen enkel niveau bereikt. Dit is de stand van zaken na de gemeente- en
provincieraadsverkiezingen van 2006: 29% vrouwen in het Europees Parlement
33% vrouwen in het Federaal Parlement
30% vrouwen in de Federale regering
32% vrouwen in het Vlaams Parlement 30% vrouwen in de Vlaamse Regering
38% vrouwen in de Provincieraden
34% vrouwelijke gemeenteraadsleden, 27% vrouwelijke schepenen, 9.4% vrouwelijke burgemeesters. Nog steeds een lange weg te gaan Bojako!
Warme knuffel en kiss.
21-01-2009 om 15:18
geschreven door Natoken
Toch al een lange weg afgelegd
Dag Bojako,
natuurlijk heb je weer eens volkomen gelijk, maar als je terug kijkt laat ons zeggen vijftig jaar geleden, hebben vrouwen toch heel wat bereikt.
Nu zijn er natuurlijk nog landen waar een vrouw onmenselijk behandeld wordt, onder meer in Afrika (heb eens een benijdenis gezien, afschuwelijk)
Dan de islamitische landen waar een vrouw goed is om kinderen te krijgen en het huishouden te doen, en geen enkel bestaansrecht heeft.
Er zijn talloze voorbeelden, teveel om op te noemen, en dn mag er nog verbod op papier staan, echter naleven
is wat anders.
Obama heeft ook in zijn speetch gezegd dat alles zijn tijd nodig heeft, en gelijk heeft hij, het kan niet van de ene dag op de andere.
Moet er nog aan toevoegen dat ik me soms als man schaam, met wantoestanden bij vrouwen.
Nog de beste groeten en knuffels van P.B.
21-01-2009 om 15:16
geschreven door peeters robert
Je zet bij 'King of the castle ' wel best eerst mijn blogmuziekje af en wacht even tot het bestand gedownload is...de tekst is bangelijk. Before you open this link, turn off my blog music at the top right! Wait until it opens...listen to what he sings - it's worth it!