mijn fiets- en wandeltochten
Welkom beste bezoeker.

• Een krant gaan halen.
  • Doorheen Veldwezelt
  • Neem 'n paraplu mee en het regent niet.
  • Drie jaar bloggen.
  • Effe heen en terug naar Maastricht.

Afgelegde kms. en gegevens van 2024:

aantal wandelingen: 125

aantal fietstochten: 32

10-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Effe de warmte in.

De temperatuur was deze morgen al redelijk hoog. Wilde ik nog wat in de tuin werken, dan diende ik onmiddelijk te beginnen. Onze tuin ligt zo goed als volledig ingesloten, de temperatuur loopt daar dus snel op.

Maar na het middageten, was er toch geen houden aan, op wandel. Nog eens door dat parkje/bosje gestapt, vlak bij ons huis. Ik denk dat enkel de bewoners van de aanpalende woningen er komen. Zo kortbij en zo onbekend. En dan langs de velden van De Puin met zijn diverse gewassen. Vervolgens door de Kleine Hofstraat om dan via de Kounterstraat, terug te keren naar de sportoase. En daar op dat fietspad, zag ik 'n prachtige bloemenweide.

Aan de sportoase waren de kinderen uitgelaten op hun springkasteel. Om wat verkoeling te zoeken, wandelde ik verder over het jaagpad langs het kanaal. In het centrum nog 'n boodschap gedaan en 'n foto gemaakt van die immense bouwput op de winkelstraat.

En de laatste foto, die nam ik vanuit mijn werkkamer, vlak tegenover ons huis. Er worden twee woningen gebouwd.

10-06-2023, 16:36 geschreven door eddy meuris

09-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het witte dorp Thorn.

Vandaag weer één van mijn doelstellingen voor dit jaar afgevinkt, zij het per toeval.

Ik wilde nog eens naar Neeritter en Kessenich fietsen, alléén, Hubert kon niet mee gaan. Mijn rit lag klaar vanmorgen, na eerst nog op 'n vroeg uur (7u15) naar de bakker te zijn geweest. Op dat ontiegelijk vroeg uur, zag ik in onze straat toch al goed volk, eveneens met de vogeltjes wakker geworden.

Maar goed, eens lekker ontbeten, de voorbereidingen getroffen voor mijn rit, kon ik vertrekken. Mijn tocht ging richting Zutendaal en het station van As. Je ziet er goed het steigend landschap. In As, maakte ik ook 'n foto van het begin van het fietspad richting Maaseik, het vroegere kolenspoor. Ik was onderweg op dat pad - rond 10u00 -, fietser nr. 115 van vandaag.

Op het einde van dat kolenspoor, links af naar Wurfeld. Dat mooie gebouw fascineert mij al 'n tijdje. En dan richting Kinrooi. Voor ik goed en wel langs het kasteel Borgitter (eerste vermeldingen in de 16e eeuw) kon rijden, incasseerde ik eerst 'n fikse douche. Op zich was dat welgekomen.

En dan dat doel dat afgevinkt kon worden, het witte dorp Thorn. Toen ik door Kessenich fietste, realiseerde ik me dat Thorn slechts enkel kilometers verder lag. En Thorn is altijd 'n ideale plaats om even te pauzeren. Zo gezegd, zo gedaan. Maar met dat goede weer was het er over de koppen lopen, Thorn is 'n toeristische trekpleister en dat heb ik vandaag gezien. Gelukkig was het nog geen 12u00 en was er nog 'n tafeltje vrij op het terras van het Pannekoekenhuis. En of die smaakte ...!

Eenmaal terug in België, kwam ik voorbij enkele mooie plassen water en de jachthaven De Spaanjerd in Kinrooi. Verder gewoon mijn route volgen, ondermeer door Aldeneik met zijn gerenommeerd wijnhuis Aldeneyck. Verder langs de Maas met 'n laatste korte stop in Stokkem aan De Wissen om mijn overgebleven boterhammen op te eten.

Via het kanaal langs Boorsem en Rekem, terug naar huis. Maar in Herbricht nog 'n laatste lus naar Smeermaas en Veldwezelt. Ik ben 'n bescheiden jongen, maar die 100 km. wilde ik vandaag toch halen. En op het Kerkplein moest ik bij mijn favoriet drankje denken aan dat spreekwoord: het is precies of er 'n engeltje op je tong pl ... !

09-06-2023, 16:21 geschreven door eddy meuris

08-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandeling op het gevoel.

Vooreerst even dit, gisteren namiddag heeft het bij ons in Lanaken geregend. Niet lang, tien minuutjes, juist voldoende om de boel wat nat te maken. Maar uiteraard onvoldoende voor de dorstige plantjes.

Vanmorgen mij wat bezig gehouden met enkele huishoudelijke taken en daarna, enkele uurtjes arbeid in de tuin. Maar na het middagmaal, er geen gras laten overgroeien, 'n wandeling in het bos.

Deze keer trok ik het bos in Sparrendal in, aan de technische school. En zoals ik in mijn titel schreef, liet ik mijn wandeling bepalen door mijn gevoel. Gewoon simpelweg wat paden inslaan en het bekijken waar ik uitkwam. Uiteraard had ik wel 'n bepaalde richting voor ogen, en dat was 'n makkie, met de zon hoog boven je, heb je altijd 'n goede wegwijzer.

Op verschillende plaatsen zag ik enkele kleurrijke planten staan. En dan het bos even verlaten aan die dwarsbalk, aan de Oud Kantoorstraat. Even rechts - rechts om vervolgens de grote weg over te steken en aan de afdaling van de Bessemerberg te beginnen. Op dat pad kwam ik 'n groepje jong volwassenen tegen, jongens en meisjes, allen goed bezakt en bepakt.

En zoals hiervoor al aangehaald, de paden heb ik vandaag willekeurig gekozen. Soms resulteerde dat in onverwachte hindernissen. Het was even behelpen om de beek over te steken, ik diende op het pad aan de overkant te zijn. Dat pad met zijn ligstoelen kende ik en dat was ook de kortste weg terug naar huis. Nog 'n laatste keer de beek over en na 'n goede kilometer zat ik terug tussen de woningen.

Het was 'n fikse wandeling met heel wat hoogtemeters, maar de koelte van het bos maakte veel goed. Morgen ga ik fietsen, alleen, richting Neeritter en Kessenich.

08-06-2023, 16:07 geschreven door eddy meuris

07-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar de kapel van O.L.Vrouw der zeven smarten.

Vanmorgen door allerlei omstandigheden, eens wat vroeger vertrokken om te gaan wandelen. Ik wilde nog eens naar Oud-Caberg trekken, dat was alweer 'n tijd geleden.

Om er te geraken moet je eerst de fiets- en wandelbrug over. Door allerlei aanpassingen, is het er 'n stuk veilig geworden voor fietsers en wandelaars. En dan rechts de Grensstraat in, het laatste stukje België bij het verlaten van Smeermaas. En daar aan die grenspaal kon ik niet anders dan 'n foto maken van die twee stoelen, midden in 'n klein stukje veld. Komen de boeren daar zitten om te kijken hoe hun gewassen groeien ....?

Maar goed, vanaf daar ging mijn wandeling voor 'n groot deel over onverharde veldwegen. Eerst langs de koeien, de oude brug onderdoor, dan rechtdoor tot aan de oude kapel. Daar links omhoog om boven op de helling, het industriegebied van Lanaken te zien liggen. Ik wandelde verder tot aan de bebouwde kom van Oud-Caberg, om op dat punt, terug rechts af te slaan, terug het veld in. In de rapte ook nog 'n foto van het ijzeren kruis, en dan terug naar het centrum van Lanaken om nog wat boodschappen te doen. Mijn laatste foto maakte ik in het poststraatje. Dat straatje is eigendom van de Post en in mijn periode van algemeen kantoorchef, werd dat straatje elke avond aan beide zijden afgesloten.

Deze namiddag wat brainstormen met Hubert over onze fietsroutes van volgende week. En ja, nog iets over Hubert zelf. Als je met hem op pad bent, dan ben je eigenlijk helemaal op je gemak. Hij heeft onderweg alles gezien, elke tegenligger, elk obstakel, elk mogelijk gevaar. En daarenboven, met zijn gps op zijn stuur, weet hij al te vertellen of we links, rechts of bergop moeten. Ik hoef maar te luisteren.

07-06-2023, 11:47 geschreven door eddy meuris

06-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het circuit van Zolder.

Sorry vrienden/vriendinnen, maar vandaag heb ik niet veel foto's kunnen maken tijdens onze fietstocht. Het diende vooruit te gaan en langs de andere kant, als je in 't bos rijdt, dan is er ook niet veel te fotograferen.

Maar goed, Hubert en ik zijn weer op pad geweest. Deze keer 'n rit langs het Albertkanaal tot aan knooppunt 302, Zolder. Hubert wilde mij vandaag meenemen tot aan het circuit van Zolder. Spijtig genoeg kun je er door de dag niet op, anders hadden we er zeker 'n ritje gemaakt. Het is pas vanaf 18u00 dat individuele fietsers (of groepen) op het circuit mogen.  Wij hebben er 'n tas koffie gedronken en enkele foto's gemaakt.

Mijn eerste foto nam ik onderweg bij 'n sanitaire stop en 'n boterham, eh excuseer, juist andersom natuurlijk ....! En bij het circuit horende, de nieuwe wielertempel, 'n droom van ex-wielrenner Marc Wauters. De bouw en de ingebruikname, naderen hun einde.

Onze rit ging verder langs 'n héél lang onverhard pad - niet mijn favoriete ondergrond met de koersfiets - door Houthalen-Helchteren, 'n stukje Zonhoven, Genk en terugkeren via Zutendaal.

Onderweg hebben wij onze plannen besproken voor volgende week, dan gaan we beiden enkele dagen fietsen in en rond Diksmuiden in West-Vlaanderen. We logeren dan in 'n B&B.

06-06-2023, 16:23 geschreven door eddy meuris

05-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kriskras door het bos.

Mijn wandeling van vandaag begon met paarden en eindigde met paarden. Zoals zo dikwijls, had ik weer eens goesting om het bos in te trekken.

Dat ging via de Asbeekweg waar ik 'n eerste paard fotografeerde. Ik had ruimschoots keuzemogelijkheden. Langs die weg - een pad feitelijk - van slechts enkele honderden meters, zag ik 'n tiental paarden staan. En in het verlengde van dat pad, al in het bos, maakte ik de keuze om rechtdoor te wandelen, over dat niet gemarkeerde smalle pad. Rechts kun je naar de Heidemolen en links kun je de kleurenroutes volgen. Maar ik ging dus rechtdoor over 'n pad dat steeds smaller werd, waar je ook moest oppassen voor je enkels maar waar ook enkele mooie foto's te maken vielen. Vooral die grote plas water midden in het bos, is 'n blikvanger.

Vervolgens nam ik 'n weinig gekend pad achter Camping San Lanaco. Je moet goed opletten waar het pad loopt, soms door dichte begroeiing. Dat pad eindigt aan de toegang tot Campus Sint-Barbara. Deze keer eens niet de grote weg overgestoken, maar naast het rusthuis, links terug het bos in. Daar het pad genomen dat eindigt bij Domein Zangersheide. Dat pad heeft veel ups and downs, vandaar misschien dat ik juist daar enkele militairen tegenkwam, beiden met 'n kaart in de hand.

En zoals gezegd, mijn fotoreportage eindigde met paarden, enkelen van de velen op Domein Zangersheide. Maar toch nog 'n allerlaatste foto, de plaats waar ik het Nationaal Park achter mij liet.

Wat morgen brengt ...? Misschien 'n fietstocht.

05-06-2023, 13:18 geschreven door eddy meuris

04-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het schoolfeest van onze kleinzoon.

Vandaag was toch wel 'n speciale dag. De school van onze kleinzoon, organiseerde haar jaarlijks schoolfeest met optredens van de kinderen. En als bomma en bompa, konden we daar uiteraard niet wegblijven.

Zo kwam het dat wij getweeën de fiets namen om tot ginder te rijden. Het was dus 'n simpel ritje langs het kanaal, langs de rechtse kant op, en langs de andere kant terug.

Het feest zelf heeft ons enorm geplezierd, onze Arne heeft goed zijn best gedaan. De gehele school zelf heeft zijn beste beentje voorgezet, alles was goed geregeld en kinderen en leerkrachten waren enthousiast.

Ook het goede weer was van de partij, meer zelfs, het was in die blakende zon zelfs 'n beetje té warm. Maar niet geklaagd, onze kleinzoon was content dat we er waren.

En ja, dat wil ik jullie ook nog vertellen. Vanavond bij de maaltijd, mij eens voor het eerst gewaagd aan 'n alcoholvrij wijntje, 'n Merlot. Maar dat voor het eerst, zal ook voor het laatst zijn. Het proefde gewoon naar druivensap. Niet mijn ding dus. Bij de alcoholvrije bieren, staan ze al véél verder, er zijn verschillende bieren 0,0% die goed smaken.

04-06-2023, 18:30 geschreven door eddy meuris

03-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toezicht op postbode nr. 4, Hubert.

Ra, ra, wat wil dat nu zeggen, die rare titel? Vrienden, ik zal het jullie uitleggen. Een goede week geleden is mijn fietsmaat Hubert toch bompa geworden van 'n nieuw kleinkind. En de mama van dat kind, Hubert's dochter, heeft aan haar pa gevraagd of hij er iets voor voelde om de geboorte aankondiging kaartjes zelf te brengen ipv. met de Post te versturen. En pa kon natuurlijk niet nee zeggen. Hij heeft dus de voorbije dagen al alle kaartjes in de bussen gestopt in Lanaken zelf, vandaag waren de omliggende gemeenten aan de beurt.

Als je ons kaartje van vandaag bekijkt, dan zie je het grillige karakter ervan. Het is niet eenvoudig om postbode te spelen in 'n ander dorp. Maar goed, het was zo beslist, het werd zo gedaan, en ik ging dus met hem mee

Uiteraard zou niet de volledige rit 'n postronde worden, er zou ook gewoon gefietst worden. En die rit ging van Zutendaal naar As om daar deels over het oude kolenspoor te fietsen. We kwamen oa. door het natuurgebied Bergerven dat deels op het grondgebied ligt van Maaseik en van Dilsen-Stokkem. Maar van al dat fietsen kregen we honger, en waar kun je dan het best zijn, ... in Heppeneert in het Hepperhuys. Was daar toch niet 'n koffietafel bezig (genodigden na 'n begrafenis), maar er bleek toch nog plaats voor ons en we werden er goed bediend.

En dat fietsen niet zomaar fietsen is, dat getuigt 'n foto waar we aan de andere kant van het kanaal dienden te geraken, trapje op - trapje af. Veel mooie natuur hebben we natuurlijk ook gezien, maar van al dat moois kon ik geen foto's maken, eens je in beweging bent, stop je niet graag.

Via het prachtige gemeentehuis van Dilsen ging onze route verder door ondermeer Eisden-Dorp om aan het voormalige station van Eisden, nog 'n laatste stop te maken. We hadden er dorst van gekregen.

Terugkeren deden we via Uikhoven en Smeermaas om thuis te genieten van 't smakelijk avondeten.

03-06-2023, 19:23 geschreven door eddy meuris

02-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Effe de bosrand opgezocht.

Het was weer van dat, flink werken in de tuin. Van 'n uur of 10u00 tot 14u30, verschillende struiken en hagen onderhanden genomen. Dat snoeien is één ding, ik heb steeds hulpmiddelen - zoals trapladder of gewone ladders - nodig om dit werkje tot 'n goed einde te brengen, ik ben zelfs tot in de tuin van de buurman moeten gaan - met toestemming uiteraard van de buurman - om overal aan te kunnen. Maar daarnaast moet ook al dat snoeisel opgeraapt worden en op de composthoop gegooid worden. Mijn rug heeft dus afgezien.

Maar niets weerhoudt mij van 'n mooie wandeling. Vandaag de bosrand opgezocht. Voor ene keer, ik doe dat niet zo dikwijls, vertrokken via de Bremstraat om op het einde van die straat het bos in te stappen. Nu ja, het bos instappen, is 'n groot woord. Zoals gezegd werd het de bosrand en daar zie je al eens paarden en grote weidevlaktes.

Bijna in Gellik, nam ik 'n smal pad links, 'n pad waar nog resten te zien zijn van oude bouwsels. En op de Kounterstraat zag ik de papavers groeien tussen het gewas. Mooi die rode kleur.

De terugweg was simpel, via de Stationsstraat naar het centrum waar 'n frisse kleine (25 cl.) Leffe bruin op mij stond te wachten.

Morgen ga ik fietsen. Normaal gezien vertrekken naar de NO-richting omdat het toch 3 bfr. zal waaien. Benieuwd of Hubert mee kan gaan.

02-06-2023, 18:41 geschreven door eddy meuris

01-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorheen Pietersheimbos.

Wat gisteren niet kon, diende vandaag te gebeuren, het knippen van de klimop. Rond 9u00 ben ik er aan begonnen om tegen 13u00 al mijn gerief opgeruimd te hebben. De klimop groeide tot tegen de dakgoot en ik had dus 'n stevige ladder nodig om dat groen bovenaan bij te snoeien. Een stevig werkje met veel stof waardoor 'n speciaal masker nodig was. Het resultaat was vier kruiwagens snoeisel, goed vol.

Maar ondanks dat vermoeiend werkje, wilde ik toch 'n wandeling maken. Het werd er eentje doorheen Pietersheimbos en langs het kanaal.

Ik vertrok langs de kinderboerderij waar enkele oude landbouwwerktuigen tentoongesteld worden. Vervolgens langsheen de visvijver en dan Pietersheim bos in. Op 'n bepaald moment kwam ik langs 'n oud bord van de fit-o-meter. Ze hangen er al sinds mensenheugenis. In mijn vroege volleybalcarrière, kwamen we daar geregeld trainen. En dat is toch al héél wat jaren geleden. Iets verder zag ik het kasteel in de verte liggen. Maar mijn volgend wandeldoel voor vandaag was het onverharde jaagpad langs het Verbindingskanaal. Je moet er eerst de brug van Tournebride over en dan direct rechts naar beneden.

Met dit mooie weer zag ik enkele plezierbootjes richting Neerharen varen. Ikzelf wandelde verder langs het kanaal tot aan de sluis van Lanaken. Effe omhoog om via de fietsbrug terug te gaan naar het centrum. Ik had er nog enkele boodschappen te doen en die had ik uiteraard opgespaard tot het einde van mijn wandeling.

Morgen zijn er weer andere struiken aan de beurt om gesnoeid te worden.

01-06-2023, 18:22 geschreven door eddy meuris

31-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorheen de holle weg.

Zelden heb ik tijdens 'n wandeling zoveel konijntjes gezien, ik overdrijf niet als het er 'n 15-tal waren. Maar om die beestjes op 'n foto te krijgen, moet je snel zijn. Eentje heb ik op beeld, zie blauwe cirkel op de foto.

Maar om te wandelen, heb ik vandaag toch moeten wachten tot na 18u00. Deze morgen eerst wat noodzakelijke inkomen moeten doen en na de koffie, 'n aantal uurtjes in de tuin gewerkt. Deze namiddag hebben we vervolgens onze kleinzoon moeten animeren. Zo kwam het dat ik pas de deur uit kon na het avondeten en de afwas.

Opmerkzame lezers zullen zich vragen stellen bij mijn kaartje op Strava. Strava had namelijk kuren en heeft mijn vertreklocatie elders gelegd. Het waren dus geen 13 km. maar +/- 8 à 9 km.

Ik vertrok langs de jeugd van voetbalclub Lanaken aan de sportoase. En dan dat smalle pad op naar de Gellikerweg. Eenmaal de brug over in Briegden, naar links om op het einde van de straat, rechts af te draaien naar de holle weg. Die weg komt uit aan het voetbalstadion van Veldwezelt. Daar links naar het pad: "op de Kerkberg". Via het Kronkelpad, links naar het Belvédèrepad. En daar boven op het graspad, lukte het mij uiteindelijk, 'n konijntje op foto te krijgen.

Opnieuw de brug van Briegden over, maar nu direct naar rechts, de Stationsstraat in om via het Molenweideplein, huiswaarts te keren.

En ja, voor ik het vergeet, er is er eentje jarig vandaag! Mijn blogje bestaat vandaag welgeteld 2 jaar. Op 31 mei 2021 begon ik er aan.

31-05-2023, 20:57 geschreven door eddy meuris

30-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi ritje met Hubert.

Vandaag hadden Hubert en ikzelf afgesproken om te fietsen. Ik zou de route maken en omstreeks 10u30 konden we vertrekken. Door wegenwerken is het momenteel altijd even goed nadenken langs waar we Lanaken kunnen buiten rijden.

Eens dat probleem opgelost, kon de dag niet meer stuk. We vertrokken via Kotem aan de Maas om daar de autostradebrug over te steken richting Stein. Vervolgens fietsten we naar Geleen waar we zijn gaan kijken naar de wielerpiste. Deze ziet er in minder goede staat uit, er zijn plannen om ze vóór 2025 te overdekken. Gefietst wordt er sinds 1932.

En dan gingen we de Duitse grens over. We passeerden oa. Hillensberg, maar dat geflirt met de grens duurde niet lang, in Jabeek zaten we terug in Ned. Limburg om daarna naar de Brunssummerheide te fietsen, 'n prachtstreek. Wat verderop ligt Heerlen, 'n vrij drukke stad met  grote terrassen voor de vele toeristen en vandaag toevallig ook nog marktdag. Het was even zoeken om het centrum uit te geraken. Op grondgebied Heerlen zagen we ook 'n mooi kasteel (hotel/restaurant) Ter Worm.

En dan op weg naar Valkenburg want 'n pauze drong zich op. We waren niet gestopt in Heerlen wegens té druk. Maar in Valkenburg, weliswaar niet in het toeristische centrum, vonden wij 'n mooie rustplaats om iets te eten en te drinken. Met weer voldoende energie in 't lijf, lieten wij in Valkenburg centrum de Cauberg rechts liggen en gingen links de helling omhoog. Boven op de top konden wij wat info lezen mbt. 'n Amerikaans vliegtuig dat er neerstorte op 12 maart 1945. Alle inzittenden konden zich blijkbaar redden. Ook boven op die top, kun je in dat huisje afdalen om ondergronds te mountainbiken.

We hadden onderweg al vele vergezichten gezien, vele kapelletjes, prachtige natuur, kortom, het kon niet op. En omdat we beiden nog genoeg jus in de benen hadden, hebben wij na het afdalen van de Bemelerberg, nog 'n extra lus gemaakt, 'n lus die kon tellen. In Cadier en Keer dienden wij de Örenberg over te fietsen met stijgingspercentages boven de 16%.

Maar eens daarover, ging het rechtstreeks naar Maastricht en terug naar huis. Zelf ben ik nog 'n aperitiefje gaan drinken in de vorm van 'n lekkere Duvel. Ik had op die locatie ook nog 'n fijn gesprek met 'n groepje wielertoeristen, ook net terug van hun tocht. Paul, ook 'n voormalig medewerker/postbode en Alex, ooit eerste burger van Lanaken, zijn ook nog steeds sportief bezig.

Voila, weer 'n wat langer verslag, maar 't was dan ook de moeite. Een fijne rit, niet te veel last gehad van de wind, geen fysieke problemen en goed gezeldschap, méér moet dat niet zijn.

30-05-2023, 19:30 geschreven door eddy meuris

29-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dochter - vader wandeling.

Wat was me dat gisteren, grote problemen met internet. Met onze gsm konden we op sommige websites wel, op andere dan weer niet geraken en op mijn vaste pc geraakte ik helemaal nergens. Wat was het probleem? Mijn pc eens helemaal ontkoppeld van internet, opnieuw opstarten, ...zonder resultaat. Tot we op het lumineuze idee kwamen om tv, pc en gsm (één pakket bij Telenet) helemaal te ontkoppelen van de binnenkomende kabel en opnieuw te laten opstarten. En oef, na enkele minuten werkte weer alles zoals vanouds. Gelukkig.

Maar vandaag ging ik wandelen, en het werd 'n specialleke, 'n wandeling met onze dochter. Het werd de paarse route met begin en aankomst achter La Butte aux Bois. De route is +/- 11,3 km. lang en loopt voornamelijk door het bos. Onderweg kom je diverse knuppelpaden tegen, smalle weggetjes, zandpaden en vooral enkele mooie vergezichten. Ook kwamen wij langs 'n hoogzitstoel met zicht op de heidevlakte.

Het hoogtepunt van de wandeling is - mijn idee toch - de Aspermansvijver. Het was er vandaag 'n oorverdovend gekwaak van de kikkers. Die zitten nu vermoedelijk in de paartijd. Als je goed keek, kon je ze door het water zien springen.

Met de vrije dag en het goede weer, zagen wij toch geregeld andere wandelaars op deze route. Meestal zie je enkel wandelaars - al dan niet met hond - of joggers aan het begin of het einde van dergelijke route, nu zag je ze ook dieper in het bos.

Voila, dat was het weer, 'n dochter - vader wandeling. We hebben weer eens wat kunnen bijbabellen.

29-05-2023, 13:46 geschreven door eddy meuris

28-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Oude Heirbaan.

Wat doe je op ’n zondagmorgen, geen krant, gewend om tegen 7u30 aan de ontbijttafel te zitten en niet van plan om jezelf bezig te houden met allerhande klusjes, … gaan wandelen dus. Ook na die stevige fietstocht van gisteren met toch meer dan 600 hoogtemeters, heb ik nergens last van. Geen stijve spieren, geen pijnlijk achterwerk en ook geen vermoeide benen. Tijd dus om het doel van de dag te bepalen. En dat doel werd dus Smeermaas en Hocht.

Ik vertrok door ’n doodstille winkelstraat, geen kat te bespeuren. Op de Stationsstraat zijn ze bezig ’n nieuwe bouwput te creëren. Hopelijk wordt die bouwsite wél volledig afgewerkt. En dan op weg naar Smeermaas. Hiervoor diende ik over de fiets- en wandelbrug te stappen. Aan de overkant, waar er nog werken bezig zijn, zag ik drie echte senioren staan. Ze waren aan ’t wachten op nog ’n vriend om samen gezellig te gaan fietsen. Een van die mannen, Fernand, ken ik zeer goed. Hij was een van mijn medewerkers/postbode in het kantoor waar ik in die tijd de leiding over had. Fernand is meerdere jaren ouder dan ikzelf, maar is blijkbaar nog ’n hevige fietser. Het was trouwens hun tweede tocht dit weekend, gisteren reden ze ook al rond in dezelfde regio als Hubert en ikzelf.

In Smeermaas nam ik links de Oude Heirbaan. Het is ’n straat waar meerdere oude woningen goed bewaard gebleven zijn, deels door restauratie, deels door goed onderhoud. Ook in die straat zag ik ’n heel speciale brievenbus. Als voormalig postmeester heb ik daar wel ’n goed zicht op. Het verlengde van de Oude Heirbaan is ’n veldweg richting Hocht. Daar zag ik vandaag voor het eerst dat de gehele boomgaard gerooid is. Van al die perenbomen is er geen enkele blijven staan. Het is nu zo te zien, ’n akkerland geworden. Mogelijk zal dit meer opbrengen dan de verkoop van peren.

Via de dreef naar het kasteel van Hocht en de sluis van Neerharen, was het tijd om terug te keren. Langs de brug van Tournebride en Pietersheim – waar blijkbaar het terras terug geopend is, goed om te weten – naar huis om te middagmalen.

En morgen, dan staat er vermoedelijk ’n speciale wandeltocht op het programma. En nu ik dit aan 't klaarmaken ben, lange tijd met internetproblemen gezeten. De stekker moeten uittrekken en opnieuw installeren. Het kan gebeuren.

28-05-2023, 19:07 geschreven door eddy meuris

27-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit Wallonië met Hubert.

Na enkele wandeldagen, was het vandaag weer tijd voor 'n mooie fietstocht. Het was effe afwachten of mijn maat Hubert mee kon fietsen. Hij zat namenlijk al enkele dagen op hete kolen, 'n kleinkind was op komst. Vanmorgen kreeg hij dan het goede nieuws en deze avond kon hij op kraambezoek.

Hubert zat vandaag aan het stuur om de rit te bepalen. Eerst naar Maastricht en de Noorderbrug om vervolgens naar Mesch (Ned. Limburg) te fietsen. En dan 'n stukje door de Voerstreek, terug België, om dan Wallonië binnen te trekken. We kwamen ondermeer in Warsage, Herve, Clermont sur-Berwinne, Blegny, Aubel, Visé.

We hebben veel bergop en bergaf gereden, getuige de verschillende foto's van mooie vergezichten. Bij het binnenrijden van Aubel, 'n foto binnenin van 'n mooie kapel. Ik had daar wat voorsprong op Hubert zodat ik er even 'n foto kon maken. Als je met twee aan 't fietsen bent, dan is het niet vanzelfsprekend op heel wat foto's te maken.

Een aantrekkelijk dorp was Clermont sur-Berwinne, een der mooiste dorpen van Wallonië. Om te verduidelijken dat we heel wat hoogtemeters maakten, het profiel van La Heydt in het land van Herve.

Op de terugweg reden we langs de mijn van Blegny (geen eigen foto) en Visé om langs Kanne terug huiswaarts te keren. Uiteraard is bompa nog over de brug gekomen met 'n kleine traktatie voor zijn kleinkind.

27-05-2023, 17:24 geschreven door eddy meuris

26-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een dagje Maastricht met ons twee.

Het was rap beklonken welke activiteit we vandaag op het programma zouden zetten, 'n dagje Maastricht met ons twee. Eerst naar de wekelijkse markt, daarna 'n tasje koffie in de boekenkerk om vervolgens te gaan shoppen in de binnenstad.

En zo geschiedde. De bus naar Maastricht om aan de Wilhelminabrug uit te stappen. Het was wat zoeken op de markt om de juiste kramen te vinden, maar we hadden tijd. En daarna aanschuiven in de boekenkerk voor 'n tas koffie. Meer en meer zie je daar mensen pauzeren. Uiteraard deden we daar weer wat inspiratie op voor nieuwe boeken, niet om ze te kopen maar om ze te ontlenen in onze bibliotheek.

En gelet op het zonnige weer - maar ook omdat het nog veel te vroeg was om te gaan middagmalen - maakten wij nog 'n wandeling langs de O.L.Vrouwekerk en doorheen ons favoriete stadsdeel, het Jekerkwartier. Je blijft onder de indruk van die stadswallen, maar ook van die immense boom naast de wallen. Prachtig was ook 'n beeldhouwwerk van "man en hond". Ook die gekapte uil mocht er zijn. Even verderop zagen wij het beeld van de bekendste musketier staan, D'Artagnan. Hij werd in zuid-west Frankrijk geboren in 1611 onder de naam Charles de Batz de Castelmore. Hij diende de zonnekoning Lodewijk IV en vond de dood bij de bestorming van Maastricht in 1673. Sommigen beweren dat hij begraven ligt op het kerkhof van Wolder, nu 'n woonwijk van Maastricht.

Maar van al dat wandelen kregen wij honger, op naar het Vrijthof. Daar kennen wij 'n goed restaurant, de verhouding prijs-kwaliteit is er optimaal. Nadien nog even 'n laatste aankoop en dan terug naar de bushalte. Daar zag ik de gele bus staan van City - Tours Maastricht.

Mijn laatste twee foto's wil ik jullie ten slotte niet onthouden. De vernieuwde bibliotheek in onze gemeente Lanaken, heeft 'n grote oude landkaart opgehangen in een der zalen. Het betreft hier 'n reproductie van één van de oudste kaarten van onze regio. Lanaken werd toen nog geschreven als "Lonaken".

En morgen, dan ga ik fietsen.

26-05-2023, 16:49 geschreven door eddy meuris

25-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een simpele wandeling.

Goedenavond vrienden en vriendinnen, vandaag was ik toe aan 'n simpele wandeling. Geen voorbereiding, niet te veel nadenken, gewoon doen. Dat mocht ook wel na die stevige fietstocht van gisteren. Eerst nog even naar de bakker, dan wachtend op mijn echtgenote die winkelen was en daarna kon ik vertrekken.

Zoals de laatste paar weken dikwijls het geval, stapte ik het bos in langs de Maastrichterweg, de kortste afstand vanaf thuis. Even de rode wandeling gevolgd via de houten vlonder en de vele bamboestokken achter de Heidemolen. Panda's zijn er bij ons niet, anders zouden die stokken al lang gerooid zijn.

Op het einde van de Sprokkelstraat (even terug tussen de woningen), 'n foto van de inrit naar het laatste huis. En dan terug in het bos, die zalige rust, kabbelende beken, rustige wandelpaden en véél groen.   Het was vandaag gewoon de Bessemerberg opwandelen via het bos. Vervolgens de grote weg naar Zutendaal overgestoken om mijn weg doorheen het bos te vervolgen naar Sparrendal en de Roelerdreef. Deze straat is eindelijk voorzien van 'n toplaag asfalt.

En thuis mijn bedenkingen gemaakt of ik toch niet een dezer dagen mijn gras ga maaien. Ik doe, zoals verleden jaar, weer mee aan de actie: "maai mei niet". Maar door de vele regen van de afgelopen weken, staat het gras, en ook alle andere plantjes, redelijk hoog.

25-05-2023, 18:30 geschreven door eddy meuris

24-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Achelse Kluis.

De woensdag is meestal 'n fietsdag, tenzij het weer niet goed is. Maar vandaag was het prima fietsweer, niet al te veel wind, zonnig bij vertrek en de benen voelden goed aan. En aangezien ik wist dat het 'n solorit zou worden, koos ik ervoor om 'n rit te maken die op mijn to-do lijstje voor dit jaar stond, de fietstocht naar de Achelse Kluis. Het is 'n rit van méér dan 130 kilometer, maar alleen zijnde, kon ik natuurlijk mijn eigen tempo bepalen. Het werd uiteindelijk 22,92 km/uur. Niet slecht voor 'n ouwe taaie.

Uiteraard vertrok ik al vroeg. Eerst langs de sluis van Neerharen om vanaf daar, de Zuid-Willemsvaart te volgen. Zo kwam ik weer langs het Eilandje in Neeroeteren. Het kanaal heb ik gevolgd tot voorbij Bocholt. Je waant je bijna in West-Vlaanderen langs het kanaal tussen Brugge en Damme. Om je 'n idee te geven van de afstanden, in Tongerlo-Bree, was ik na 31km. en het bord van Hamont-Achel passeerde ik na 48 km. Over Hamont kan ik nog 'n kleine anekdote vertellen. Op 7/10/1914 tijdens wereldoorlog 1, werd daar onze Lanakense burgemeester Edgar de Caritat de Peruzzis doodgeschoten door Duitse soldaten. Onze burgemeester was leider van 'n verzetsgroep en was naar Hamont uitgeweken in de hoop te ontkomen aan Duitse represailles.

Maar Hamont-Achel is uitgestrekt. Voor ik bij de Kluis toekwam, passeerde ik nog eerst "den doodendraad" en 'n stukje Nederland (zie blauwe cirkel op het kaartje). Dat stukje Nederland ging over 'n smal onverhard pad doorheen 'n stiltegebied. En dan daagde de Kluis voor mij op. Hoog tijd om 'n pauze te nemen. Koffie, taart en cola.

Om niet dezelfde weg terug te moeten nemen, fietste ik ondermeer langs het station van Neerpelt. In de fusiegemeente Pelt kwam ik ook de Wedelse molen tegen. Het is 'n onderslagmolen (op de rivier de Dommel) die gewerkt heeft tem. 1957. In 1974 werd hij gerestaureerd en draaien doet hij nog steeds. In Linde, 'n kerkdorp horende bij Peer, ben ik even gestopt om 'n meegenomen boterham te eten. Dat kapelletje fascineerde mij om er even binnen te stappen.

Verder nog 'n foto van 'n rustplaats aan 'n vijver in Meeuwen (Meeuwen bereikte ik na 91 km.) en mijn fiets bij 'n allerlaatste stop in Zutendaal. Tja, ze zeggen soms dat 'n Thompsonfiets maar van mindere kwaliteit is, zeker vergeleken met de merken Ridley, Trek of nog enkele anderen. Maak mij allemaal niks uit. Zolang dat fietsje mij brengt waar ik heen wil, dan is het ok.

En ik hoor jullie vragen: en zadelpijn? Last van gehad? Nee, eigenlijk niet. Meer zelfs, de rit had nog langer mogen duren. De benen en de conditie waren dus goed. Thuis stevig gegeten want onderweg was ik toch bijna 2.000 kcal. kwijt geraakt. En morgen, dan wordt er weer gewoon gewandeld.

24-05-2023, 19:20 geschreven door eddy meuris

23-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aardbeienwandeling in Veldwezelt.

Deze voormiddag heb ik enorm veel aarbeienplantjes gezien. Het was voor mij 'n echte verrassing, zo kort bij huis en toch 'n immense plantage die ik nog nooit gezien had.

De wandeling vertrok vandaag via het Uilenspiegelpark en de gigantische boom aan het college. En dan op weg richting Veldwezelt. Ik wist er 'n weg aan de rechterkant liggen waar ik nog nooit doorheen gewandeld had, dus dat zou vandaag gebeuren. Het betreft hier de Beekveldweg. En al rap zag ik de eerste aardbeienplantjes onder plastiek hangen. Verderop, aardbeien in 'n grote glazen serre, aardbeien in grote bakken, in volle grond, in plastiektunnels in volle grond, duizenden en duizenden plantjes. Ik heb mij de ogen uitgekeken.

Eens doorheen al die aardbeien, kwam ik uit op de Kompveldstraat. Daar staan sinds mensenheugenis, betonplaten naast mekaar gezet, restanten van oude straatbedekkingen. Vervolgens de brug overgestoken van het oude spoor, om dan rechts, met zicht op de kerk van Gellik, de Boonakkerstraat in te stappen. De Dorpsstraat over en dan naar de Kounterstraat. Daar zie je massaal klaprozen staan.

Terugkeren deed ik via De Puin, met helemaal op het einde, 'n liefhebber van paarden, getuige hiervan de verschillende namaakpaarden en paardjes.

Fijne dinsdag nog beste vrienden en vriendinnen. Normaal gezien ga ik morgen fietsen.

23-05-2023, 13:17 geschreven door eddy meuris

22-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even doorheen Pietersheim.

Vandaag eens niet met de tuin bezig geweest, dadelijk naar de schaakclub, dus mijn wandeling gemaakt kort na de 10-uur koffie.

Ik vertrok weer eens langs het onverharde pad aan het fiets- en wandelbrugje om vervolgens uit te komen aan het jaagpad. En voor ene keer eens 'n zwart-wit foto gesmokkeld in mijn reportage. De man op de foto is Eddy, ook 'n wandelaar, maar hij is van 'n andere dimensie. Hij vertrekt dagelijks (in alle omstandigheden) om 8u00 om 's middags op tijd terug te zijn voor het middagmaal. Als je dan nog weet dat hij 71 jaar is, 2 jaar ouder dan ik, dan kun je alleen maar bewondering hebben voor zijn volharding. Ik ken hem al jaren, wij zijn beiden gepassioneerd door genealogie (stamboomonderzoek).

Wat verder aan de brug van Tourne Bride, naar links, naar het domein Pietersheim. Wat foto's gemaakt van 'n infobord. En die grachten, ... je blijft er foto's van maken. Ook nieuw leven op mijn pad, de mama vond het maar niks dat ik er langs liep, zij was stevig aan 't blazen.

Terugkeren deed ik via de sportterreinen van Atla.

Voila, het was niet te ver, maar ik ben alweer buiten geweest. En onderweg kom je altijd iemand tegen, zo ook - bijna thuis - één van mijn schoonbroers.

22-05-2023, 13:03 geschreven door eddy meuris

• Dag Eddy mooie foto's en doe zo maar rustig verder ik geniet er ook van
  • Eddy
  • MOJI MILÍ KAMARÁDI
  • Goedemorgen van ons eddy
  • Fijne zondag lieve vrienden.Geniet er van.

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.