mijn fiets- en wandeltochten
Welkom beste bezoeker.

• Rondje Gulpen.
  • Aardbeien gaan kopen.
  • Paarse route achter La Butte aux Bois.
  • Kempenrit, veelal door de bossen.
  • Na gedane arbeid, op wandel.

Afgelegde kms. en gegevens van 2024:

aantal wandelingen: 143

aantal fietstochten: 42

26-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langs de boorden van de Maas.

Als het weer het enigzins toelaat, dan wil ik altijd gaan fietsen, dat was vandaag niet anders. Natuurlijk, het is zondag en de namiddag hou ik best vrij voor ons beiden, je weet nooit wat we in de namiddag nog allemaal van plan zijn. Maar in de voormiddag heb ik altijd vrij spel, ik loop dan toch maar in de weg. Zo ben ik dan al vrij vroeg op mijn stadsfiets gekropen.

Maar eerst werden de banden van onze beider fietsen van wat extra lucht voorzien. Ik voor mijn tocht van vandaag, de fiets van mijn vrouw omdat die bijna dagelijks de kinderkopjes in het centrum moet doorstaan om te gaan winkelen.

Ik vertrok via Smeermaas naar Maastricht. Eerst langs dat kunstwerk (dat veronderstel ik toch: vond er geen info over) en het kasteel Geusselt. Dit kasteel is van de 17de en 18de eeuw. In Rothem heb je landgoed Kruisdonk. Dit is van 1880 en is nog steeds in privé-handen. Wat verderop, het volgende kasteel, dat van Geulle a/d Maas. De voorburcht en de slotgracht zouden van 1595 zijn. In Geulle was de deur van de kerk open. Ik dacht slim te zijn en binnen wat foto's te nemen, maar .... er was juist 'n kerkdienst bezig. Ik ben dus maar stilletjes afgedropen zonder foto's. De kerk is van 1920 maar het priesterkoor en de toren zijn veel ouder.

In Stein was het tijd om terug naar België te fietsen. Maar eerst nog 'n foto van de O.L.Vrouw-ter-Noodkapel of Maria-ter-Noodkapel. De kapel zou van 1760 en is sinds 1966 'n rijksmonument. Wat verderop de autostradebrug over richting Kotem. In de rapte maakte ik van boven op de brug, 'n foto van dat amfibievoertuig. Het is Brits en zou op 5 maart 1945 in de Maas gesukkeld zijn. Pas in 1977 zou het vaartuig herontdekt zijn en op 3/9/1977 werd het op zijn huidige sokkel geplaatst. Van de vier inzittenden in 1945, kwamen er twee om het leven, één overlevende maakte de viering in 1977 nog mee. In Kotem zelf waren ze alles in gereedheid aan het zetten voor de juniorenkoers van deze namiddag. Ik ben er even gestopt voor 'n koffietje.

Terugkeren deed ik via Hochter Bampd, de Maas in Smeermaas, kasteel Hocht en 'n lus doorheen Neerharen. Na wat opfriswerk, kon ik gelijk aan tafel, en wat dacht je, het smaakte!

26-05-2024, 13:56 geschreven door eddy meuris

25-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pietersheim

Jandorie, eigenlijk had ik vandaag op de fiets moeten zitten, maar helaas, er waren enkele goede redenen om dat niet te doen. Vooreerst was het vanmorgen nog overal kletsnat. De wegen blonken nog van het vocht toen ik naar de bakker wandelde. Desondanks waren er toch al verschillende wielertoeristen op pad. Moedige mensen ...! Anderzijds was het onduidelijk of het droog ging blijven, de buienradar gaf mogelijk regen omstreeks 11u00 en 14u00. De belangrijkste reden was echter het schoolfeest van onze Arne. Daar wilde ik per fiets naar toe, maar ook dat heb ik gecanceld omwille van de weinig fraaie vooruitzichten. We zijn er samen per bus naar toe gegaan.

Maar desalniettemin ben ik deze voormiddag toch gaan wandelen. Een goeie regenjas aan voor het geval dat ... Uiteindelijk heb ik geen nattigheid gevoeld. Ik vertrok langs de kapel op de hoek van de Waterstraat, vervolgens doorheen de kinderboerderij en de speeltuin om dan verder te stappen naar de burchtruïne. Vandaag wilde ik toch eens dat voedselbos van nabij gaan bekijken. Hopelijk gaat het opbrengen hetgeen ze beloofd hebben. Via de grachten nog eens de ruïne binnengestapt en meer bepaald nog eens gaan rondneuzen in de kelder. Enkele archeologische vondsten worden er tentoongesteld. In de bezoekersruimte was ik héél alleen, de toeristen zagen het precies niet zitten om naar Lanaken af te zakken. Het weer zal er voor iets tussen zitten.

En dan in de namiddag, naar Hoelbeek om het schoolfeest van onze Arne mee te maken. Eerst 'n optreden van de hele school in de plaatselijke kerk en dan achteraf nog 'n natje en 'n droogje in de ontmoetingszaal naast de kerk. Het was wel effe wachten op de uitslag van de tombola, maar zoals gewoonlijk, was het enkel steun aan de school, niks gewonnen dus. Maar, ... en daar waren we blij over, de lucht klaarde bijna helemaal open, het werd zelfs warm. Als school krijg je wat je verdient.

25-05-2024, 20:04 geschreven door eddy meuris

24-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen paraplu nodig.

Ziezo, op de valreep toch nog 'n wandelverslag vandaag. Deze voormiddag zag het er nochtans niet naar uit dat we effe 'n droog moment zouden krijgen, vandaar mijn 1ste verslag met wat oude postkaarten. Maar jullie kennen me intussen, als er ook maar één mogelijk is om te wandelen, dan doe ik dat.

Omstreeks 15u00 was er zo 'n moment, helemaal droog was het niet maar de meegenomen paraplu heb ik toch niet moeten opendoen. Er was zelfs bijwijlen 'n klein streepje zon. Ik vertrok via de kinderboerderij en de Neerharenweg naar Neerharen. Even heb ik nog getwijfeld of ik al dan niet doorheen Hochter Bampd zou stappen, maar dat vond ik net iets té ver voor vandaag. Ik wandelde daarom langs de sluis van Neerharen en het Verbindingskanaal oftewel het kanaal Briegden - Neerharen.

Aan de sluis van Lanaken ging ik rechtdoor, richting het voormalige bedrijf Sappi. Ze hebben rondom het bedrijf nog mooie aanplantingen gedaan. Was dat al betaald vóór de sluiting van het bedrijf ...? Waar voorheen honderden arbeiders en bedienden werkten, zijn er nu nog 17 personen actief. Zij zorgen voor het dagelijks onderhoud, de veiligheid en de ontvangst van eventuele bezoekers.

Zij die deze voormiddag mijn verslag niet gelezen hebben, de oplossing van die foto van gisteren, die voeg ik nu gemakshalve nog eens erbij. Dat ventje onder die gele pijl, dat is hem, dat ben ik, goed 65 jaar geleden.

En dat ik geluk heb gehad met mijn wandeling, het is nu 18u20 en het is weer stevig aan het regenen.

24-05-2024, 18:26 geschreven door eddy meuris

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regenweer

Het is godgeklaagd, vanaf 's morgens nattigheid. Het begon al met gemiezer toen ik vanochtend de krant uit de bus haalde, en het is niet meer gestopt. Gemiezer is overgegaan in regen en het belooft voor de ganse dag te zijn.

Wat doe je dan op dergelijke dag, wat bezig zijn met de pc, je mails bekijken, 'n spelletje spelen en wat oude postkaarten zoeken. Deze keer worden het wat postkaarten met de kerk als afbeelding. Ik heb het niet te ver gezocht, gewoon wat kerken uit de nabijheid van Lanaken.

Daarnaast de oplossing van mijn fotovraag van gisteren. Het kereltje met de pijl boven zijn hoofd, ... dat is hem! Een eventuele winnaar mag zich melden.

Voor de rest liggen mijn fietsroutes hier stof te vergaren. Maar we houden het positief, morgen is er schoolfeest bij onze Arne. Misschien, ... hopelijk ... kan ik er per fiets naar toe. We zien wel, er is ook nog zo iets zoals 'n autobus.

24-05-2024, 11:23 geschreven door eddy meuris

23-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadswandeling in Bilzen.

We hebben geluk gehad vandaag, 'n dag zonder regen, weinig wind en de ochtend begon al met 'n stralende zon. En ja, dan moet je al eens keuses maken, en voor mij was dat in de voormiddag in de tuin werken. Na het middagmaal had ik wel 'n wandeling gepland. Het was even overleg plegen met mezelf, maar het zou de bus naar Bilzen worden.

Maar in de bus, was het weer kiezen, te voet terugkeren zoals ik van plan was of toch voor het eerst, ter plaatse gaan wandelen. Het was al verschillende jaren geleden dat mijn echtgenote en ikzelf, nog in Bilzen gewandeld hebben. En dus, waarom niet ...

Zo belandde ik al direct in het Park Haffmans. De poorten staan altijd open. Het park hoorde vroeger bij 'n notariswoning. Oa. in 1979 stond in dit park nog het podium van Jazz Bilzen. AC/DC - Pretenders - The Police - Van Morrison waren enkelen van de toenmalige artiesten. Ook in dit park vind je de Oude Bilsermolen of Bouchoutmolen. De oudste delen van de molen dateren van 1569. Het park zelf is van de 19de eeuw.

Voorbij het park, kun je de klim maken naar de Katteberg. Bovenop de oude brug, zie je de Visvijver. Halverwege de klim maakt 'n bord je duidelijk dat op dat traject, vroeger 'n tram gereden heeft. Bovenaan kom je in de wijk Leten, tijd om terug naar het centrum te wandelen.

Daar beklom ik de Borreberg, onze afspreekplaats met de meisjes in mijn studententijd. Bovenop de berg staat 'n toren met 'n weids uitzicht over de omgeving. Onderaan in de stad, stroomt de Demer. Op de markt vond ik 'n leuk terrasje om even te pauzeren. Als ik dat vergelijk met mijn eigen gemeente, dan kunnen we nog iets leren van Bilzen, kwestie horeca en terrassen.

Ook ben ik even de St. Mauritiuskerk binnengeweest. De huidige kerk is van 1904 maar sommige delen zoals de toren, zijn véél ouder. Vervolgens stapte ik langs het oude ziekenhuis. Ook dit gebouw is van de 19de eeuw. Over dit ziekenhuis valt te vertellen dat mijn grootmoeder van moederszijde er in 1959 is overleden. Bekijk het gelijkvloers links van de toegangsdeur, dat was één grote zaal met allemaal chambrettes, opgesteld tegen 'n muur met als enige privasy, wat doeken links en rechts en 'n gordijn aan de voorkant dat open en toe ging. De bovenkant was helemaal open. Ik was toen zo goed als 5 jaar en heb haar nog bezocht in haar laatste levensdagen. Ik heb er nog vage herinneringen aan.

Op het eind was het gewoon terugkeren via de visvijver Katteberg om via het park terug te wandelen naar mijn bushalte. Voila, dat was Bilzen-centrum.

En o ja, vandaag heb ik nog 'n uitsmijter, deze foto kwam ik vanmorgen opnieuw tegen. Wie mij herkent op de foto, wint 'n gratis voetreis naar Scherpenheuvel.

23-05-2024, 18:58 geschreven door eddy meuris

22-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kompveld

We mogen de weergoden danken op ons twee knieën dat Lanaken - en bij uitbreiding, geheel Limburg - wederom gespaard bleef van het noodweer gisterenavond en deze nacht. Spijtig genoeg deelde nu 'n stuk van Nederland in de klappen. Het is me wat. Als je gaat wandelen - of fietsen - moet je al goed nadenken waarheen je gaat, de velden staan nog grotendeels onder water.

Ik heb mij deze voormiddag dan ook beperkt tot het wandelen op verharde en gekende wegen. Ik vertrok via de sportoase richting Gellik. Eerst kwam ik in de Boonakkerstraat om vervolgens linksop te draaien naar de wijk Kompveld. Ook daar zou ik de weg naar de aardbeiteler niet hebben kunnen nemen, door het water was er geen doorkomen aan.

Eens op de Kiezelweg in Veldwezelt, was het tijd om terug te keren. Dat deed ik via de brug van Briegden, de kanaalkom (de plaats waar er 'n verbinding is tussen het Albertkanaal en het kanaal Neerharen - Briegden) om tenslotte langs de sluis naar Lanaken-centrum te wandelen.

Onderweg nog leeftijdsgenoten Guido en Jos gesproken. Altijd fijn zo 'n korte babbel.

Na het middageten, mij nog wat bezig gehouden met onkruid wieden aan de straatkant. Natuurlijk was overbuur Nico er als de kippen bij om ook 'n babbeltje te komen slaan. Ik heb er geen probleem mee, alleen .... het werk duurt iets langer, ha, ha, ha. En belangrijk, het moet gezegd, het is nu 15u18 en ik heb nog geen drup regen gezien vandaag. Hout vasthouden .... Dadelijk naar de koers kijken. Nog ene fijne avond iedereen.

22-05-2024, 15:28 geschreven door eddy meuris

21-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kimpel Bilzen.

Dag vriendinnen en vrienden (sorry heren, ... dames altijd eerst), ik hoop dat alle problemen voor iedereen zijn opgelost mbt. het plaatsen van foto's. Ook die van mij waren 'n tijd lang niet zichtbaar. Dat kan gebeuren.

Vandaag was het voor mij 'n speciale dag, ik had namelijk 'n bijeenkomst met wat ex-collega's (anderen dan 'n aantal dagen terug) in het cultuurcentrum De Kimpel in Bilzen. De bedoeling was dat ik de trip per fiets zou maken, maar na overleg heb ik daar wijselijk van afgezien. Droog tot ginder fietsen had nog gekund, maar terugkeren, dat zou 'n paar andere mouwen geweest zijn, temeer daar we geen uur van vertrek hadden ingecalculeerd. Je weet hoe dat gaat, ex-collega's onder mekaar, ... dan worden de verhalen van vroeger opnieuw opgedist. Voor je het weet zijn er verschillende uren verstreken. En die regen, die kan er soms zo ineens zijn. Niet te betrouwen dus.

Ik heb dus gewoon de bus genomen en als ik het aantal kms. bij mekaar tel die ik dus gewandeld heb (heen en terug naar de halte in Lanaken en Bilzen), dan kom ik aan iets meer dan 3 km. De weinige foto's die ik gemaakt heb, zijn van het college in Lanaken, wat mooie beelden aan De Kimpel en tot slot, het Uilenstraatje op de terugweg naar huis.

Achteraf beschouwd, was ik blij dat ik de bus genomen heb. Ik was in Bilzen om 11u30 en toen we ginder vertrokken, was het al 16u00. We hebben dus heel wat afgekletst. En natuurlijk toen ik in de bus zat, regende het. Gelukkig Benthe, was die bui juist overgetrokken toen ik in Lanaken toekwam, ik heb dus die paraplu niet nodig gehad. Maar nu ik dit aan het schrijven ben, zie ik dat er nog heel wat nattigheid op ons afkomt. Zou de opwarming van de Aarde er toch voor iets tussen zitten .....???????

21-05-2024, 18:26 geschreven door eddy meuris

20-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smeermaas - Pietersheim

Ik had deze voormiddag geen 2 minuten langer onderweg mogen zijn, of ik was kletsnat geworden. "Just in time" binnen dus. Nochtans zag het er vanmorgen - toen ik naar de bakker ging - stralend uit, veel zon en geen wind, ... ik had zó goesting om op mijn fiets te kruipen. Maar 'n klein stemmetje in mij deed me toch besluiten om het maar niet te doen. En maar goed ook, rond het middaguur heeft het flink geregend.

Je vraagt je af waar al die regen toch maar vandaan komt, gisteren is onze provincie voor de 3de dag op rij, zwaar getroffen door het noodweer. Gelukkig zijn wij in Lanaken, telkens aan het ergste ontsnapt. Het mag nu wel eens ophouden.

Ik heb dus gewandeld deze voomiddag. Ik vertrok weer naar Smeermaas, de Kanaaldijk in. Daar staan nog verschillende oude woningen en huisjes. Het is daar fijn wandelen langs de Zuid-Willemsvaart. Om die foto van Hocht te kunnen maken, heb ik eerst wat struikgewas opzij moeten duwen.

Die plas water met dat witte huisje op de achtergrond, dat is de plaats waar de Zuid-Willemsvaart en het Verbindingskanaal bij mekaar komen. In Neerharen was er juist 'n schip de sluis binnengevaren. Daar stond ook 'n moeder met kind te kijken. En dat kind was ongeduldig om het schip te kunnen zien verder varen. Maar 'n schip versassen, dat doe je niet op een-twee-drie.

Terugkeren deed ik via Pietersheim en vanaf daar heb ik mijn stap maar wat versneld, ik zag al dat de zon was weggetrokken en dat er donkere wolken in de plaats gekomen waren. Straks naar de koers op tv kijken, de Ronde van Limburg, hopelijk kunnen ze overal door en zijn er geen wegen ondergelopen.

20-05-2024, 13:57 geschreven door eddy meuris

• Goedemorgen van ons eddy
  • MOJI MILÍ KAMARÁDI
  • Lieve groetjes en geniet van het zonnetje!
  • ben effe komen bijlezen en kijken, lekkere pannekoek mmmm
  • fijne zondag , geniet er van !

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.