mijn fiets- en wandeltochten

• Achelse Kluis.
  • Boorsem - Lanaken
  • Met collega's
  • De brug over in Veldwezelt.
  • Alden Biesen in Rijkhoven.

Afgelegde kms. en gegevens van 2024:

aantal wandelingen: 106

aantal fietstochten: 27

05-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ene vroege vogel in het bos.

Mijn dikke - hoge wandelschoenen stonden nog instapklaar vanmorgen, dus maar niet getwijfeld en op pad. Tja, zondagmorgen, geen krant om te lezen, ook geen zondagskrantje van bij de bakker wegens geen vers brood nodig. Zo kwam het dat ik al iets na 8u30 in het bos te vinden was.

Ik wilde vandaag de Roelerdreef eens gaan verkennen, kijken of de werken al opschieten. Maar dat bleek nog niet het geval, de straat ligt nog helemaal open. Maar omdat er uiteraard op zondag niet gewerkt wordt, langsdaar toch het bos ingewandeld. Gewoon rechtdoor omhoog naar de top van de Bessemerberg om dan rechts via dat speciaal herkenningspunt, de grote baan over te steken naar het rusthuis en ziekenhuis. Het valt mij op dat tegenwoordig de slagbomen opnieuw in werking zijn waar lange tijd de auto's gewoon in en uit konden rijden.

In het bos, terug bergaf om aan het grote kruispunt van paden, rechtdoor te wandelen tot aan de Sprokkelstraat. Om terug te keren voor ene keer nog eens het pad rechts genomen richting de watermolen van wijlen "Miet van de Meule". Enkel het laatste deel was iets of wat modderig en met toch wat gemiezer thuis gekomen. Nu had ik mij vanmorgen gewassen met de Franse slag, dat douchke was dus welgekomen. Mijn verslagje maken en genieten van de zondagse rust.

05-03-2023, 10:45 geschreven door eddy meuris

03-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandeling met 'n jaartje meer.

Op 3 maart 1954 werd er 'n jongentje geboren in de woning van zijn ouders. Nu 69 jaar later, lezen jullie het dagelijks verslag van datzelfde jongetje. Mijn laatste jaar als 60-tiger.

Maar jarig zijn, dat is gewoon maar 'n cijfer, dat verandert mijn dagelijkse gewoonten niet. Natuurlijk heb ik rekening gehouden met het bezoek van kinderen en kleinzoon en heb derhalve deze voormiddag mijn - weliswaar korte - wandeling gemaakt.

Gewoon door het centrum, langs het Cultureel Centrum en verder door naar het kanaal en de sluis. Aan de sportoase, even rondom de sporthal om even verderop achter het college, vele sneeuwklokjes te zien.

Het was maar iets meer dan 5 km. maar ik ben toch weer even gaan bewegen. Op het middaguur zijn we beiden, gezellig ergens lekker gaan eten.

Wat de volgende dagen gaan brengen? Minder goed weer, wind, regen, kouder ...

03-03-2023, 14:27 geschreven door eddy meuris

02-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerst 'n tas koffie drinken in de boekenkerk.

Het weer was mij te goed vandaag om 'n wandeling in de buurt te maken. Fietsen had ook gekund, maar dan diende de wasmachine weer te werken, zij het dat het maar 'n sportprogramma is van 40 min.

Maar goed, 'n wandeling zou het worden en die vertrok weer in Maastricht aan de Wilhelminabrug. De bus was weliswaar 10 min. te laat maar, "I have a lot of time", ik moet mij voor niemand haasten. En dan, zoals gezegd in mijn titel, 'n tasje koffie gaan drinken in de boekenkerk. Sinds kort heb ik daar 'n koffiekaart en na zoveel tassen, krijg je er eentje gratis.

Even verder dan de grote markt, vind je nog een van de vele authentieke gebouwen. En op een van de plassen die allemaal in verbinding staan met de Maas, zag ik ook daar woonboten liggen (paarse cirkel op kaartje). De meeste van die boten vind je aan de linkerkant van de straat op de Zuid-Willemsvaart, 'n wandelstrook waar ik nog al eens achterdoor passeer.  En die visser, ... zijn tentje, zijn boot, zijn materiaal, .... Ook even halt gehouden aan de sluis van Bosscherveld. Dat bootje lag te wachten om versast te worden.

Bijna terug in Smeermaas, even het pad links genomen om dat aloude tolhuis naast de Zuid-Willemsvaart nog eens aan de voorkant te fotograferen (groene cirkel). Foto is niet al te best gelukt, volgende keer beter. Achter dat huis heb ik trouwens afgelopen week nog gewandeld. En juist voor de grens, aan één der laatste woningen, 'n mooi kunstwerk.

En morgen, ... 'n speciale dag. Ben zelf benieuwd wat de dag allemaal zal brengen.

02-03-2023, 16:42 geschreven door eddy meuris

01-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietstocht As - Aldeneik - Veldwezelt.

Jazeker, vandaag heb ik gefietst. Sommigen zullen de vraag stellen: "fietsen met zulke koude wind?" En toch kon dat, vrij simpel, lees maar mee. Om te beginnen je goed warm kleden: vochtdoorlatend onderhemdje, thermisch shirt met lange mouwen, dikke borst en rugbeschermer met opstaande kraag, keel en mond/neus bescherming, koerstrui, dik winterkoersjasje, korte koersbroek, thermische onderbroek met lange pijpen, aansluitende joggingbroek, kousen, schoenen, handschoenen met vingerbescherming, ondermutsje met oorbescherming en 'n helm.

Verder uiteraard je rit zo plannen dat je tegen de wind in vertrekt en zoals vandaag, bescherming opgezocht op het fietspad As - Maaseik. Met al die bomen langs het pad, was de tegenwind minimaal. En natuurlijk, bij terugkeer, wind in de rug.

De rit zelf wat meer gedetailleerd, vertrokken via Opgrimbie om daar het fietspad door het bos te nemen richting de Salamander in Maasmechelen. Daar links af en 'n beetje omhoog naar de fietsbrug in As. En dan is het aangenaam fietsen op de fietssnelweg richting Maaseik. Ik was aan het meetpunt fietser 53 van vandaag. Om niet door de stad Maaseik te moeten rijden, ben ik er gewoon omheen gefietst. Eerst naar Wurfeld en vervolgens naar Aldeneik. Vooral in Aldeneik is het heerlijk fietsen en wandelen.

Aan de brug in Maaseik, richting Heppeneert om in Dilsen aan de Wissen, mijn laatste boterham op te eten. En omdat de wind goed zat, aan de brug in Maasmechelen, links af gereden, opnieuw naar de Maas. Mijn laatste foto gemaakt van de Maas, bijna in Uikhoven zijnde.

Eenmaal goed en wel in Smeermaas, wilde ik toch zo lang mogelijk profiteren van die rugwind, vandaar nog even 'n ommetje naar Veldwezelt. En dat bleek 'n goede beslissing. In Veldwezelt mijn voormalige postkantoorhouder van Veldwezelt, samen met zijn echtgenote, nog gezien en even gestopt voor 'n korte babbel. Jef is heel wat jaren ouder dan ik, maar beiden zien ze er nog goed uit.

Mijn rit afgesloten met 'n kort bezoek aan vriend Hubert. Ik heb genoten van mijn rit.

01-03-2023, 16:50 geschreven door eddy meuris

28-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zutendaal - Lanaken en via 't bos terug.

Voor ene keer de gewoontes eens omgedraaid, met de bus naar Zutendaal en daar ter plaatse eerst 'n lekkere tas koffie gedronken in Brasserie 't Zutendalertje. Blijkbaar is dat tegenwoordig 'n zaak met veel klandizie, getuige de vele eters omstreeks 13u45.

Maar nu mijn wandeling. Ik ben vertrokken in de Sprinkelestraat waar ik ooit zeven jaren postmeester was met 'n 9-tal postbodes, enkele bedienden en 'n kuisvrouw. Oei, dat is al weer heel wat jaren terug. Verder door naar de Heiwijkerweg, de Rechtestraat, de Boogstraat en de Hoogputstraat om uiteindelijk uit te komen aan 'n straat met twee namen, links de Heiwyckstraat en rechts de Kantoorstraat. Hoe zo iets kan? Simpel: de Heiwyckstraat hoort tot Lanaken, de overkant van de weg, zijnde de Kantoorstraat, hoort tot de gemeente Zutendaal. Één straat, twee verschillende postbodes.

Even verder kom je langs 'n mooie oude woning, in vroegere tijden 'n hotel. Je bent op dat punt in het gehucht Besmer. In lang vervlogen tijden was het grootste deel aangehecht aan Lanaken, maar nu hoort het bij Zutendaal. Tellingen in 2008, zouden 507 bewoners in het gehucht opgeleverd hebben.

Om niet langs de grote weg terug te keren, koos ik rechts de Grensweg, 'n fietspad dat je naar Gellik brengt. Ergens halverwege kreeg ik te horen van Jo, 'n fietscollega op Strava, dat de verdwenen vrouw in Maasmechelen gevonden is door 'n toevallige wandelaar. Heel speciaal toch. Dagenlang hebben mensen van de streek, politie met speurhonden en familie naar haar gezocht en niet gevonden. En dan komt er toevallig 'n wandelaar bij de overleden vrouw uit. Raar toch. Maar goed, ze is gevonden, weliswaar overleden, maar toch 'n troost voor de familie.

Het laatste stukje van mijn terugweg door het bos gedaan. Rustig en veilig.

Normaal gezien ga ik morgen fietsen. Tot dan.

28-02-2023, 16:26 geschreven door eddy meuris

27-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op pad zonder plan.

Zo nu en dan doe ik dat wel eens, weten waar je start, maar onderweg gewoon je neus nawandelen. Zo ook vandaag. Ik dacht het bos in te wandelen in het verlengde van de Pannenstraat en op het kruispunt van boswegen, links af te slaan. Zo gedacht, zo gedaan.

Maar eens voorbij dat kruispunt, gewoon intuïtief gewandeld. Vooreerst naar dat aloude bospad waar ik als 14-jarige het bos heb leren kennen - nu 55 jaar geleden als lid van de jeugdbeweging KSA - om vervolgens rechtdoor te stappen richting Gellik. Op 'n bepaald punt zag ik links 'n pad waar ik nog niet geweest ben. En als nieuwsgierige mens, wilde ik wel eens zien waar ik uitkwam. En inderdaad, het pad leidde me links naar de Berkenlaan. Op die straat zag ik weer 'n ander voor mij onbekend pad, langs dat mooie paard omhoog naar de Bergstraat.

En dan ben je terug op bekend terrein, gewoon de Bergstraat naar beneden, links de Kewithdreef in tot aan de Kounterstraat en daar rechtsop naar de Neergellikerstraat. Onderweg 'n graafmachine op de Kounterstraat gezien waar enkele poelen gegraven worden voor de kamsalamanders. Ik kende die beestjes niet en heb het moeten opzoeken. Fijn dat er weer 'n project voor de natuur gerealiseerd wordt.

En deze namiddag heb ik geschaakt in de club. En .... lelijk op mijn doos gekregen door ons nieuwste lid. De man kent er iets van. Volgende keer beter ...?

27-02-2023, 16:20 geschreven door eddy meuris

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.

• Eddy
  • Goede avond
  • Zegen toegewenst voor deze namiddag en avond midweek